6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Klinkt goed, behalve dat laatste natuurlijk. Hou je ons op de hoogte verder?dev-random schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:26:
Innova heeft mij vandaag voor de zoveelste keer telefonisch een aanbieding gedaan voor een nieuw contract.
Ik ga er ook vanuit dat Innova hier meeleest, en met een beetje moeite zullen ze wel een link kunnen leggen.
Anyway: De vriendelijke dame aan de telefoon, haar geduld en rust is een compliment waard, bevestigde dat na automatische verlenging de TLV gelijk blijft aan het kale levertarief.
"Voortzetting van het huidige contract is niet interessant, ik zou zóó veel meer moeten gaan betalen", aldus Innova.
Dus bleef ze maar pushen en pushen op een nieuwe aanbieding, nieuw contract, lagere maandelijkse lasten etc.
Eerlijk gezegd komt het bij mij over als een bevestiging. Ze weten heel goed wat ze contractueel afgesproken hebben.
En last but not least, in een automatisch verlengde wereld met variabele tarieven zou het levertarief zomaar maandelijks kunnen wijzigen en naar 0,02 euro kunnen gaan. (Lees: in de zomer krijg je niets) De ACM zou hier ook geen problemen mee hebben.<- Ik vermoed dat onze vrienden de leveranciers op dit punt zullen gaan lobbyen.
Op mijn verzoek haar uitspraken op de mail te zetten heb ik slechts een standaard contract binnen zien komen met 0,07 euro TLV.
21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW
Ik vind dit wel bijzonder, maar zou je mij per PB even kunnen laten weten wie je gesproken hebt en wanneer precies. Als inderdaad aan de telefoon bevestigd is dat de TLV gelijk blijft aan het kale levertarief is dat wel heel interessant voor de zaak bij de geschillencommissie.dev-random schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:26:
Innova heeft mij vandaag voor de zoveelste keer telefonisch een aanbieding gedaan voor een nieuw contract.
Ik ga er ook vanuit dat Innova hier meeleest, en met een beetje moeite zullen ze wel een link kunnen leggen.
Anyway: De vriendelijke dame aan de telefoon, haar geduld en rust is een compliment waard, bevestigde dat na automatische verlenging de TLV gelijk blijft aan het kale levertarief.
"Voortzetting van het huidige contract is niet interessant, ik zou zóó veel meer moeten gaan betalen", aldus Innova.
Dus bleef ze maar pushen en pushen op een nieuwe aanbieding, nieuw contract, lagere maandelijkse lasten etc.
Eerlijk gezegd komt het bij mij over als een bevestiging. Ze weten heel goed wat ze contractueel afgesproken hebben.
En last but not least, in een automatisch verlengde wereld met variabele tarieven zou het levertarief zomaar maandelijks kunnen wijzigen en naar 0,02 euro kunnen gaan. (Lees: in de zomer krijg je niets) De ACM zou hier ook geen problemen mee hebben.<- Ik vermoed dat onze vrienden de leveranciers op dit punt zullen gaan lobbyen.
Op mijn verzoek haar uitspraken op de mail te zetten heb ik slechts een standaard contract binnen zien komen met 0,07 euro TLV.
Mijn zaak ligt inmiddels bij Innova voor reactie. Ze hebben daar een maand de tijd voor vanuit de geschillencommissie. Ik denk inderdaad ook dat ze hier meelezen.
De verwijzing naar de ACM maken ze vaker, maar die is totaal irrelevant en haalt hun eigen argument onderuit. De ACM heeft inderdaad gezegd dat de terugleververgoeding een tarief is, maar dat is al jaren geleden. Zij hadden dit dus kunnen en moeten weten toen ze de contracten opstelden waarin ze de terugleververgoeding geen tarief noemen, maar apart behandelen en deze vervolgens gelijk stellen aan het kale levertarief.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Nieuwe contracten biedt Innova nu aan voor een kaal levertarief van rond de 18 cent enkeltarief. Dat is relatief hoog in vergelijking met andere leveranciers. Reële kans dat dat nog gaat zakken. Ze kunnen natuurlijk ook een 'vaste klanten korting' geven bij verlenging.paulv1973 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:32:
Geen idee wat het kale tarief is bij voortzetting contract.
gok ergens in de begin 20cent
Hoger dan de 11 cent bij PP.paulv1973 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:32:
[...]
Geen idee wat het kale tarief is bij voortzetting contract.
gok ergens in de begin 20cent
maar kan niet heel lang wachten dus hoop dat het snel rond is en een punt achter gezeg wordt
Zijn we hier in dit topic ook klaar hiermee 😉
De dame aan de telefoon refereerde ook naar de Vandebron activiteiten. En gaf daarbij aan dat Innova dat heel bewust niet gaat doen! Ik hecht overigens vrij weinig waarde aan die uitspraak. De wind waait snel uit een andere richting als er meer winst gemaakt kan worden.Linea schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:04:
[...]
Niet alleen dat. De energieleveranciers die nog klanten hebben met de bepaling tlv = kaal levertarief, kijken ongetwijfeld allemaal verlekkerd hoe het met Vandebron afloopt. Vooralsnog precies conform hun wensen: de ACM en in navolging ook de minister vinden het best. En de Tweedekamerleden hebben vooralsnog andere speerpunten in de hoop kiezers te trekken.
Hier vergelijkbaar, maar ik pak nog wat zonnige weken mee. 25.000 kWh is de huidige prognosepaulv1973 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:25:
[...]
Dit zou wel een positieve boodschap zijn voor de zittenblijvers...
TLV blijft kale levertarief..
Morgen loopt mijn contract af bij Innova. ok ongeveer 18.000kWh.
dan lekker ff blijven zitten.
Verbruiken op de PAP van Tibber en een kwh schuld opbouwen bij Innova op de SAP.
En als dan alles duidelijk is met dat verlengen...
Of zo door draaien (als TLV gelijk aan kaal tarief blijkt te blijven)
Anders opgebouwde kWh schuld wegsalderen.
Vreemde tijden
Sure!ursusMaritimus schreef op donderdag 21 september 2023 @ 18:13:
[...]
Klinkt goed, behalve dat laatste natuurlijk. Hou je ons op de hoogte verder?
Mogelijk dat je mij het zware werk uit de handen hebt genomen. Of anders gezegd, ze weten ondertussen wel welke kant het op gaat vanwege de betrokkenheid van de geschillencommissie. Info komt er aan. Ik heb standaard opnames van alle gesprekken op het nummer waarmee ze contract op hebben genomen.Blihi schreef op donderdag 21 september 2023 @ 18:17:
[...]
Ik vind dit wel bijzonder, maar zou je mij per PB even kunnen laten weten wie je gesproken hebt en wanneer precies. Als inderdaad aan de telefoon bevestigd is dat de TLV gelijk blijft aan het kale levertarief is dat wel heel interessant voor de zaak bij de geschillencommissie.
Mijn zaak ligt inmiddels bij Innova voor reactie. Ze hebben daar een maand de tijd voor vanuit de geschillencommissie. Ik denk inderdaad ook dat ze hier meelezen.
De verwijzing naar de ACM maken ze vaker, maar die is totaal irrelevant en haalt hun eigen argument onderuit. De ACM heeft inderdaad gezegd dat de terugleververgoeding een tarief is, maar dat is al jaren geleden. Zij hadden dit dus kunnen en moeten weten toen ze de contracten opstelden waarin ze de terugleververgoeding geen tarief noemen, maar apart behandelen en deze vervolgens gelijk stellen aan het kale levertarief.
Voor kwaliteitsdoeleinden uiteraard
Het ACM argument viel inderdaad al om voordat ze uitgesproken was.
Als we even voorsorteren op het stukje wetgeving waarin 80% van het kale levertarief opgenomen is, kosten Innova's meest favoriete en gewaarde klanten "slechts" 20% meer. Ik zou het binnen Innova in ieder geval zo uitleggen wanneer de directie naar hun ontbrekende bonussen vraagt.Linea schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:08:
[...]
Nieuwe contracten biedt Innova nu aan voor een kaal levertarief van rond de 18 cent enkeltarief. Dat is relatief hoog in vergelijking met andere leveranciers. Reële kans dat dat nog gaat zakken. Ze kunnen natuurlijk ook een 'vaste klanten korting' geven bij verlenging.
Je moet wel opletten. Bij mij had Vattenfall direct op de dag van aanmelding Innova opgezegd. Kreeg ook bevestiging van innova. Wanneer dit proces in gang gezet is, is het moeilijk dit ongedaan te maken.hoihoi66 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:49:
[...]
Hoger dan de 11 cent bij PP.
maar kan niet heel lang wachten dus hoop dat het snel rond is en een punt achter gezeg wordt.
Zijn we hier in dit topic ook klaar hiermee 😉
Valt wel mee, ik had eerst ook een modelcontract bij Vattenfall aangevraagd en de dag erna opzegbericht van Innova, 2 dagen later geannuleerd bij Vattenfall en bij Eneco afgesloten, dag erna weer een opzegbericht van Innova.mathijshooi schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:35:
[...]
Je moet wel opletten. Bij mij had Vattenfall direct op de dag van aanmelding Innova opgezegd. Kreeg ook bevestiging van innova. Wanneer dit proces in gang gezet is, is het moeilijk dit ongedaan te maken.
Ik vermoed dat de blijvers wel eens geluk kunnen hebben, mij hebben ze ook enkele keren gebeld om een nieuw contract af te sluiten en eigenlijk had er toen een belletje moeten gaan rinkelen, helaas pindakaas maar ik duim voor de blijvers
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik heb nooit een bericht gekregen dat mijn contract is opgezegd. Innova portal geeft mij sinds vandaag minder info, terwijl ik een contract zou hebben t/m vandaag.
Ik heb ongeveer een maand geleden wel een mail gekregen dat mijn contract automatisch over zal gaan naar flexibel als ik niks zou doen. TLV was 7 cent in het overzicht.
PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw
Same here, zie ook minder sinds vandaag en morgen is mijn laatste dag, we hadden toen inderdaad op die mail moeten reageren dat ons vaste contract automatisch werd verlengd voor onbepaalde tijd volgens de contractvoorwaarden.kiddyl schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:11:
Interessant hoe het bij iedereen anders is met Innova.
Ik heb nooit een bericht gekregen dat mijn contract is opgezegd. Innova portal geeft mij sinds vandaag minder info, terwijl ik een contract zou hebben t/m vandaag.
Ik heb ongeveer een maand geleden wel een mail gekregen dat mijn contract automatisch over zal gaan naar flexibel als ik niks zou doen. TLV was 7 cent in het overzicht.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Er is nog steeds geen duidelijkheid hierover. Dus wie zegt dat jij nu geen geluk heb en weg ben gegaan bij Innovaklump4u schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:14:
[...]
Same here, zie ook minder sinds vandaag en morgen is mijn laatste dag, we hadden toen inderdaad op die mail moeten reageren dat ons vaste contract automatisch werd verlengd voor onbepaalde tijd volgens de contractvoorwaarden.
Ook hier de afgelopen week meermaals gemiste telefoontjes gehad van Innova. Vandaag besloten toch maar eens op te nemen. Medewerker van dienst had mij inderdaad te melden dat ik momenteel een te hoog maandbedrag betaalde en komend jaar ruim 100 euro goedkoper uit kon zijn. (Daar vraag ik overigens al sinds oktober 2022 om aangezien ik netto 10.000kwh teruglever).Blihi schreef op donderdag 21 september 2023 @ 18:17:
[...]
Ik vind dit wel bijzonder, maar zou je mij per PB even kunnen laten weten wie je gesproken hebt en wanneer precies. Als inderdaad aan de telefoon bevestigd is dat de TLV gelijk blijft aan het kale levertarief is dat wel heel interessant voor de zaak bij de geschillencommissie.
Opvallende opmerking in het gesprek; "Nee meneer; de teruglevergoeding voor het contract dat we u nu aanbieden is ook gelijk aan het kale levertarief. Als je 1 kwh levert is dat gelijk aan het gebruiken van 1 kwh". Hiermee wordt volgens mij met een creatieve omweg het salderen als afleidingsmanoeuvre gebruikt--> leugens dus.
Enigzins sceptisch heb ik aangegeven dat ik dit graag per mail zou ontvangen om eens door te nemen maar dat ik vooralsnog mijn huidige contract wil behouden met na de tarief-vaste periode een verlenging tot variabele tarieven met dezelfde product en contractvoorwaarden.
In het voorstel (geen contract of productvoorwaarden toegevoegd) niks over een tlv gelijk aan, maar ook geen bedrag. De worst die telefonisch wordt voorgehouden is zover te beoordelen dus te mooi om waar te zijn. (Ondanks de zeer ruimhartige loyaliteitsbonus van 10 maandbedragen = €600).
Vriendelijk bedankt en weer aangegeven dat ik mijn huidige contract wens te behouden.
Familie van mij is door dezelfde persoon gebeld en hebben dezelfde riedel aangehoord.
Iets zegt mij inderdaad dat er sprake is van een actieve bel-actie om de potentieel moeilijke contracten te bekeren. Wat de gedachte doet stijgen dat we het bij het juiste eind hebben. Erg benieuwd naar de reactie van het ACM.
Ik kan via hun site wel een verlenging kiezen maar weet niet of dit nut heeft.mathijshooi schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:35:
[...]
Je moet wel opletten. Bij mij had Vattenfall direct op de dag van aanmelding Innova opgezegd. Kreeg ook bevestiging van innova. Wanneer dit proces in gang gezet is, is het moeilijk dit ongedaan te maken.
Ik zal pas actie ondernemen wanneer hier meer duidelijkheid over is.
Mocht het toch niet doorgaan dan zak ik met het TLV van 11 naar 7 cent waar ik ook niet op zit te wachten.
Wie heeft nu het laatste woord hierover? ACM?NvdW schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:36:
[...]
Ook hier de afgelopen week meermaals gemiste telefoontjes gehad van Innova. Vandaag besloten toch maar eens op te nemen. Medewerker van dienst had mij inderdaad te melden dat ik momenteel een te hoog maandbedrag betaalde en komend jaar ruim 100 euro goedkoper uit kon zijn. (Daar vraag ik overigens al sinds oktober 2022 om aangezien ik netto 10.000kwh teruglever).
Opvallende opmerking in het gesprek; "Nee meneer; de teruglevergoeding voor het contract dat we u nu aanbieden is ook gelijk aan het kale levertarief. Als je 1 kwh levert is dat gelijk aan het gebruiken van 1 kwh". Hiermee wordt volgens mij met een creatieve omweg het salderen als afleidingsmanoeuvre gebruikt--> leugens dus.
Enigzins sceptisch heb ik aangegeven dat ik dit graag per mail zou ontvangen om eens door te nemen maar dat ik vooralsnog mijn huidige contract wil behouden met na de tarief-vaste periode een verlenging tot variabele tarieven met dezelfde product en contractvoorwaarden.
In het voorstel (geen contract of productvoorwaarden toegevoegd) niks over een tlv gelijk aan, maar ook geen bedrag. De worst die telefonisch wordt voorgehouden is zover te beoordelen dus te mooi om waar te zijn. (Ondanks de zeer ruimhartige loyaliteitsbonus van 10 maandbedragen = €600).
Vriendelijk bedankt en weer aangegeven dat ik mijn huidige contract wens te behouden.
Familie van mij is door dezelfde persoon gebeld en hebben dezelfde riedel aangehoord.
Iets zegt mij inderdaad dat er sprake is van een actieve bel-actie om de potentieel moeilijke contracten te bekeren. Wat de gedachte doet stijgen dat we het bij het juiste eind hebben. Erg benieuwd naar de reactie van het ACM.
Dat geluk had ik erna ook kunnen beproeven elders, die mogelijkheid heb ik zelf om zeep geholpen. Maar uiteindelijk gaat het maar over ongeveer €600,- verschil, daar lig ik echt niet (meer) wakker van gelukkig.hoihoi66 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:35:
[...]
Er is nog steeds geen duidelijkheid hierover. Dus wie zegt dat jij nu geen geluk heb en weg ben gegaan bij Innova
Officieel loopt mijn contract t/m morgen, maar vorige week kwam ik erachter dat Vattenfall zo vriendelijk is geweest om mijn "nieuwe" contract ook op het EAN nummer van mijn PAP aan te melden, terwijl ik duidelijk (zwart op wit) heb aangegeven dat dit op de SAP zou moeten gebeuren. Hierdoor is mijn contract bij Innova dus ook voortijdig gestopt zoals ik het nu zie. Helaas kan ik zelf letterlijk niks meer zien, omdat Innova nergens meer de verbruiksgegevens geeft, en ook heb ik via de mail niks gehoord over een eventuele opzegging...
Vattenfall heeft nu aangegeven dat ze de opzegging van het contract van Innova een "onterechte aanmelding" melding hebben gedaan, waardoor de aansluiting teruggeven zal moeten worden aan Innova.

Mocht ik uiteindelijk bijna een maand TLV van Innova mislopen door Vattenfall dan denk ik dat de geschillencommissie er nog een dosier bij zal gaan krijgen. Gelukkig zat ik voor al dit gedoe al op de 15MW bij Innova, dus die pakken ze niet meer af
Identiek aan mijn ervaring. Als Innova er juridisch ook maar een beetje vertrouwen in zou hebben, waren ze niet deze route ingeslagen.NvdW schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:36:
[...]
Ook hier de afgelopen week meermaals gemiste telefoontjes gehad van Innova. Vandaag besloten toch maar eens op te nemen. Medewerker van dienst had mij inderdaad te melden dat ik momenteel een te hoog maandbedrag betaalde en komend jaar ruim 100 euro goedkoper uit kon zijn. (Daar vraag ik overigens al sinds oktober 2022 om aangezien ik netto 10.000kwh teruglever).
Risicominimalisatie….dev-random schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:59:
[...]
Identiek aan mijn ervaring. Als Innova er juridisch ook maar een beetje vertrouwen in zou hebben, waren ze niet deze route ingeslagen.
Voordat je een uitspraak van de ACM hebt ben je maanden verder. Maar goed, kan de moeite waard zijn, zeker met btw erbij.
Ben zelf wel vertrokken bij Innova omdat ik het jaar wachten zenuwslopend vind en de zekerheid elders ook wel prettig vind. Op dit moment lijkt de gekkigheid echter even voorbij. Dan heb ik het over vd Bron actie en geen langlopende contracten aan terugleveraars.
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Nee, de rechter.hoihoi66 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:40:
[...]
Wie heeft nu het laatste woord hierover? ACM?
Maar eerst al de geschillencommissie. Die uitspraak is bindend voor mij, maar nog niet algemeen. Alleen is het eenvoudig om daarnaar te verwijzen voor anderen.
Innova kan een dergelijke uitspraak ook niet aanvechten bij de rechter. Er kan hooguit om een marginale toets gevraagd worden en dat is eigenlijk geen toets op inhoud, maar op proces.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Sorry, klopt waren delta en eneco.Linea schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:14:
[...]
Heeft Greenchoice dat bij de Consumentenbond toegezegd? Ik lees het van Eneco en Delta, maar niet van Greenchoice. Als ook Greenchoice toegezegd heeft dat de tlv vast staat, dan is dat wel belangwekkend. Waar kunnen we dat terugvinden?
Delta kan ik niet terugkijken nu. Hun website is in onderhoud. Gisteren zag ik nog 9 cent/kWh tlv voor drie jaar staan.
Delta laat nu 9 cent TLV zien in de berekening maar met dit zinnetje erbij: "Let op:
de in de prijsopbouw vermelde vergoeding voor netto teruglevering is niet correct. We hanteren een bedrag van 5,5 cent per kWh voor de teruglevering na saldering. Dit is ook het bedrag dat je terug zult vinden in je contract.

beantwoorden met:Initial G schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:52:
[...]
Sorry, klopt waren delta en eneco.
Delta laat nu 9 cent TLV zien in de berekening maar met dit zinnetje erbij: "Let op:
de in de prijsopbouw vermelde vergoeding voor netto teruglevering is niet correct. We hanteren een bedrag van 5,5 cent per kWh voor de teruglevering na saldering. Dit is ook het bedrag dat je terug zult vinden in je contract.
LET OP!! het bedrag dat ik u uiteindelijk ga betalen is láger dan u zou verwachten
omdat ik de laatste (of 2 laatste) betalingen ga storneren en gelijk de boel blokker.
(pfff, ik zag zoiets ook al bij een ánder voorbij komen ..
met ook CHECK website voor juiste tarieven... rotflmao)
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Dat is niet mijn ervaring, die hebben net als veel andere leveranciers een minimumbedrag dat je moet betalen. Tot nu toe kreeg ik alleen bij Powerpeers en SamenOm daadwerkelijk een negatief voorschot, gebaseerd op mijn verwachte overschot (dus netto teruglevering).ben2513 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:56:
Na mijn verlenging bij GC heb ik een negatief termijnbedrag. Weet iemand of Greenchoice deze maandelijks uitbetaald?
Ik had tot nu toe 0 euro per maand, dus een minimum was er niet. Daarom de vraag. Maar dank jeborft schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:45:
[...]
Dat is niet mijn ervaring, die hebben net als veel andere leveranciers een minimumbedrag dat je moet betalen. Tot nu toe kreeg ik alleen bij Powerpeers en SamenOm daadwerkelijk een negatief voorschot, gebaseerd op mijn verwachte overschot (dus netto teruglevering).
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Ze geven bij mij telefonisch aan dat ze dit gewoon aan kunnen passen, aangezien dat in de voorwaarden staat.JoekeW schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:43:
[...]
[...]
Gebeld met DELTA en e.e.a. voorgelegd. Paul van de klantenservice wilde wel iets op papier zetten.
[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door errrrrnie op 22-09-2023 16:04 ]
TLV tabel, stand 22 september 2023
@mathijshooi Nieuw: Greenchoice Groen Garantie = 11½ cent, dank aan @ben2513/f/image/EUcSLXDc14idQ6og1Fj0I8mM.png?f=fotoalbum_large)
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
dan is het minimum toch 0, of niet?ben2513 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:47:
[...]
Ik had tot nu toe 0 euro per maand, dus een minimum was er niet. Daarom de vraag. Maar dank je
Nee, want toen ging Greenchoice nog uit van netto verbruik. Maar goed, wij zullen het zien!borft schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:57:
[...]
dan is het minimum toch 0, of niet?en dus sowieso hoger dan een teruggave. Als je al weet dat je terug gaat krijgen, vind ik het een beetje suf om voor bank te spelen
@cj1 Met dank aan Initial G: Delta is voor drie jaar nu ook gedaald naar 5,5 cent (daarom was het contract dus woensdag en donderdag even niet online af te sluiten, en gaf de website aan dat je vanwege onderhoud van de website naar de klantenservice moest bellen...).Initial G schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:52:
[...]
Vreemd dat er inmiddels al zoveel leveranciers zijn waar de berekening op de website niet meer klopt. Zo'n haast hebben ze blijkbaar allemaal om de tlv de verlagen en een toestroom aan zonnepanelenbezitters te voorkomen...
[ Voor 16% gewijzigd door Linea op 22-09-2023 19:01 ]
Bij de volgende vernieuwing wordt dit meegenomen.Linea schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:55:
[...]
@cj1 ... Delta .... 3 jaar ... gedaald naar 5,5 cent
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Ze hebben ook de vaste leveringskosten verhoogd. Wij hebben ons variabele contract op 24-08 omgezet van variabel naar 3 jaar vast. Bij ons staat nog € 7,31 in het contract. Gister met een berekening zag ik € 8,95. Het is geen enome verhoging, maar naast de lagere TLV toch een verhoging erbij.Linea schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:55:
[...]
@cj1 Met dank aan Initial G: Delta is voor drie jaar nu ook gedaald naar 5,5 cent (daarom was het contract dus woensdag en donderdag even niet online af te sluiten, en gaf de website aan dat je vanwege onderhoud van de website naar de klantenservice moest bellen...).
Vreemd dat er inmiddels al zoveel leveranciers zijn waar de berekening op de website niet meer klopt. Zo'n haast hebben ze blijkbaar allemaal om de tlv de verlagen en een toestroom aan zonnepanelenbezitters te voorkomen...
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/thxOicSujlLDy4yo8Ksif5Of.jpg?f=user_large)
https://www.bol.com/nl/nl...F5w_0_6.10.ProductPageUrl
Ik ga niet meer kijken naar de beste TLV, die komt toch nooit meer boven de 7ct. Ik ga m'n overproductie lekker met een COP van 1 lekker verbruiken en m'n gas besparen (ook met de belastingverhoging op gas per 1 januari).
En intussen verder sparen voor een full electric warmtepomp.
[ Voor 4% gewijzigd door Whiskey48 op 22-09-2023 22:11 ]
Dat zal ze leren!Whiskey48 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 22:11:
[Afbeelding]
Ik ga niet meer kijken naar de beste TLV, die komt toch nooit meer boven de 7ct. Ik ga m'n overproductie lekker met een COP van 1 lekker verbruiken en m'n gas besparen (ook met de belastingverhoging op gas per 1 januari).
Ik Kom bij een aavraag bij gc niet boven de 0,08 uit ?cj1 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:37:TLV tabel, stand 22 september 2023
@mathijshooi Nieuw: Greenchoice Groen Garantie = 11½ cent, dank aan @ben2513
[Afbeelding]
Delta gaf ook telefonisch aan dat zonnepaneeleigenaren maximaal 1 jaar kunnen afsluiten..Initial G schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:52:
[...]
Sorry, klopt waren delta en eneco.
Dat is mijn gedachte dus ook. Vorige week een 80L/1500W boiler voor mijn CV-ketel gezet tbv gasbesparing; een slimme stekker zet de boiler aan bij voldoende zon. Die energie gaat niet meer terug de straat in maar in het vat voor de dagelijkse douchebeurt.Whiskey48 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 22:11:
[Afbeelding]
En zoiets ga ik ook doen met een elektrische heater in de woonkamer.
comep schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 18:25:
Dat is mijn gedachte dus ook. Vorige week een 80L/1500W boiler voor mijn CV-ketel gezet tbv gasbesparing; een slimme stekker zet de boiler aan bij voldoende zon. Die energie gaat niet meer terug de straat in maar in het vat voor de dagelijkse douchebeurt.
Welke slimme stekker gebruik jij?
Wel de juiste link gebruikt? HierCVD schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 16:27:
[...]
Ik Kom bij een aavraag bij gc niet boven de 0,08 uit ?

Super simpel idd, via zon plug dynamisch flink opwarmen als de prijs onder de 9ct is ofzo. (Oa als de zon flink schijnt (dan helemaal gratis als je zonnepanelen hebt) of goedkope stroom als het waait). Gas is zeg €1h/kuub incl, elektra gederfde opbrengst €0,09 ... doe zelf de rekensom maar).comep schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 18:25:
[...]
Dat is mijn gedachte dus ook. Vorige week een 80L/1500W boiler voor mijn CV-ketel gezet tbv gasbesparing; een slimme stekker zet de boiler aan bij voldoende zon. Die energie gaat niet meer terug de straat in maar in het vat voor de dagelijkse douchebeurt.
Zo denk ik nu ookklump4u schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 21:13:
Het voordeel van weer een lage tlv nu is dat een avondje jacuzzi a 16kWh nu maar €1,44 kost en niet meer €17,44

Nog een paar dagen en dan kan ik weer thuis laden en net iets minder "Nederlands" doen om stroomverbruik.
Die hoge TLV was super maar ergens is het wel weer lekker dat het iets normaler is.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Voor het gebruik van die goedkope KWhtjes hebben we toch allemaal een tweede aansluiting geregeld afgelopen jaar?
Geld is niet alles hoor, er zijn belangrijkere dingen in het leven, ik heb geen SAP laten aanleggen afgelopen jaar, heb een nieuwe keuken geplaatst van de opbrengst en ben blij dat ik de komende 3 jaar een kleine negatieve elektra rekening ga krijgen.scoobs schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 22:50:
Ik heb anders liever een terugleververgoeding die gelijk is aan bijna 2k bruto per maand extra salaris.
Voor het gebruik van die goedkope KWhtjes hebben we toch allemaal een tweede aansluiting geregeld afgelopen jaar?
Die van HomeWizard.Truus01 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 18:58:
[...]
offtopic:
Welke slimme stekker gebruik jij?
@Truus01 ; het maakt helemaal niet uit welke slimme stekker je gebruikt. het gaat erom dat je er data uit haalt en met die data iets doet/aanstuurt.
20*350ZO45°
Maar ik zag wel dat ze in hun voorwaarden schrijven dat ze de terugleververgoeding mogen wijzigen...
"Greenchoice mag deze contractvoorwaarden en/of de nettoterugleververgoeding veranderen. Als Greenchoice dat doet, informeert Greenchoice u schriftelijk of digitaal hierover`'
Weet iemand of je bij wijziging ook kosteloos contract kunt ontbinden?
Verder vind ik het bijzonder dat je een x jaar vast contract kunt hebben waarbij contractvoorwaarden en tarieven eenzijdig kunnen worden gewijzigd.. welke zekerheid bied het contract dan nog?
Het is de vraag of een rechter zo'n bepaling redelijk vindt, als niet van tevoren duidelijk is in welke gevallen en hoe die tarieven dan aangepast worden. Als er zou staan: "het teruglevertarief daalt mee met de gemiddelde marktprijs voor zonne-elektriciteit als die daalt", dan zou het duidelijk zijn, en weet je als consument van tevoren waar je rekening mee moet houden. Niet als een bepaling er op neerkomt dat een bedrijf kan doen en laten wat het zelf wil en wanneer het dat wil, terwijl je als klant ondanks je vaste contract niet van tevoren weet waar je aan toe bent, en wel aan het contract vast zit. Het is dus maar de vraag of de tlv volgens een rechter wel echt zo makkelijk gewijzigd kan worden in een vast contract.lolle1212 schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:41:
Die 11.5cent bij Green Choice voor 1,2,3 jaar vast leek wel interresant.
Maar ik zag wel dat ze in hun voorwaarden schrijven dat ze de terugleververgoeding mogen wijzigen...
"Greenchoice mag deze contractvoorwaarden en/of de nettoterugleververgoeding veranderen. Als Greenchoice dat doet, informeert Greenchoice u schriftelijk of digitaal hierover`'
Verder vind ik het bijzonder dat je een x jaar vast contract kunt hebben waarbij contractvoorwaarden en tarieven eenzijdig kunnen worden gewijzigd.. welke zekerheid bied het contract dan nog?
Maar als je nettoterugleveraar bent, is er doorgaans sowieso weinig grondslag voor een opzegboete als de terugleververgoeding daalt. Voor Greenchoice is er op jaarbasis dan geen nadeel om de boete over te berekenen. Alleen als de resterende looptijd van het contract een periode is waarin je meer van het net afneemt dan invoedt, dan is er natuurlijk wel een nadeel voor Greenchoice, en de boete wordt volgens de voorwaarden van Greenchoice over de opzegboete over de resterende contractperiode bepaalt.
Ik heb hem vrijdag afgesloten en vandaag per mail de bevestiging gekregen dat de TLV gedurende de contractperiode gelijk zal blijven.lolle1212 schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:41:
Die 11.5cent bij Green Choice voor 1,2,3 jaar vast leek wel interresant.
Ik heb het nagevraagd bij greenchoice, hier kopie van het mailtje en antwoord:Linea schreef op zondag 24 september 2023 @ 23:14:
[...]
Het is de vraag of een rechter zo'n bepaling redelijk vindt, als niet van tevoren duidelijk is in welke gevallen en hoe die tarieven dan aangepast worden. Als er zou staan: "het teruglevertarief daalt mee met de gemiddelde marktprijs voor zonne-elektriciteit als die daalt", dan zou het duidelijk zijn, en weet je als consument van tevoren waar je rekening mee moet houden. Niet als een bepaling er op neerkomt dat een bedrijf kan doen en laten wat het zelf wil en wanneer het dat wil, terwijl je als klant ondanks je vaste contract niet van tevoren weet waar je aan toe bent, en wel aan het contract vast zit. Het is dus maar de vraag of de tlv volgens een rechter wel echt zo makkelijk gewijzigd kan worden in een vast contract.
Maar als je nettoterugleveraar bent, is er doorgaans sowieso weinig grondslag voor een opzegboete als de terugleververgoeding daalt. Voor Greenchoice is er op jaarbasis dan geen nadeel om de boete over te berekenen. Alleen als de resterende looptijd van het contract een periode is waarin je meer van het net afneemt dan invoedt, dan is er natuurlijk wel een nadeel voor Greenchoice, en de boete wordt volgens de voorwaarden van Greenchoice over de opzegboete over de resterende contractperiode bepaalt.
(ik heb inmiddels nog een mailtje gestuurd met het verzoek mijn vraag 1 echt te beantwoorden)
VRAAG
Ik ben netto terugleveraar. Voordat het contract definitief ingaat zou ik een voorbeeld van een eventuele opzegvergoeding willen zien. Het is nu zo schimmig dat ik niet weet waar ik voor kies. Ik weet dat het later via mijn greenchoice kan, maar daar heb ik nu natuurlijk niets aan.
Stel ik lever netto 4000 kWh per jaar terug. De TLV op moment van overstappen is 20 cent i.p.v. 11.5 nu. Er is nog 2 jaar looptijd.
Vraag 1. wat wordt de opzegboete??
De ACM heeft gezegd dat de tarieven van vaste contracten niet mogen wijzigen. Dit betreft ook de terugleververgoeding. Jullie voorwaarden proberen dit te omzeilen lijkt het.
Vraag 2. Kunt u mij schriftelijk verzekeren dat de TLV niet lager wordt gedurende de looptijd van het contract?
ANTWOORD
Bedankt voor uw e-mail. U vraagt wat de hoogte van de opzegvergoeding is wanneer u opzegt voor de einddatum van uw contract. Graag informeer ik u.
Voor vaste contracten die vanaf 1 juni 2023 zijn afgesloten, hangt de hoogte van de opzegvergoeding af van de volgende gegevens.
Einddatum van je contract
Gewenste einddatum van je contract
Resterende hoeveelheid stroom en/of gas tot einddatum van je contract
Verschil in contracttarief en tarief van het te vergelijken Greenchoice product
Wij maken een berekening van de resterende hoeveelheid stroom en/of gas tot de einddatum van uw contract. Per kWh stroom en/of m3 gas betaalt u een bepaald bedrag. Dit bedrag is het verschil tussen uw contracttarieven en de tarieven van het te vergelijken Greenchoice product. Dat is een contract wat Greenchoice op dat moment aanbiedt. Het te vergelijken Greenchoice product staat vermeld in de contractvoorwaarden.
Uw opzegvergoeding zelf berekenen
Wilt u weten waar u aan toe bent voor u een overstap overweegt? Vraag dan eerst een indicatie van de opzegvergoeding op via Mijn Greenchoice. Na het opvragen ontvangt u een e-mail met alle details. Zo ziet u meteen of overstappen wel zo voordelig is.
Voor meer informatie omtrent de nieuwe opzegvergoeding, verwijs ik u graag naar onze website.
Overigens proberen we uiteraard om tarieven en de terugleververgoedingen vast te laten in vaste contracten. Waarom de voorwaarden benoemen dat het anders kan uitpakken is omdat op het moment dat de overheid met een nieuwe wetgeving komt of dat er andere invloeden zijn waarom we het zouden moeten aanpassen. De voorwaarden dit dan aangeven, mocht dit het geval zijn (waar we niet vanuit gaan) brengen we u hier op tijd van op de hoogte.
Ik hoop dat alles duidelijk is voor u. Heeft u nog vragen? Stel deze gerust aan onze klantenservice via samengroen@greenchoice.nl, of bel naar 010 747 02 22. Wij helpen u graag, want dankzij u komt een duurzaam Nederland steeds dichterbij.
Met vriendelijke groet,
Ik heb het ook nagevraagd. Snelle reactie van de klantenservice.Initial G schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:57:
Ik heb het nagevraagd bij greenchoice, hier kopie van het mailtje en antwoord:
Greenchoice bevestigt dat er een vaste terugleververgoeding is voor de hele periode, en geeft daarbij - op eigen initiatief - ook aan dat als ze het tussentijds alsnog toch zouden wijzigen, het een eenzijdige contractbreuk is, waarbij je het contract boetevrij op mag zeggen.
Hetzelfde geldt voor een invoedheffing: als ze die in zouden voeren, zou dat ook een eenzijdige contractbreuk zijn, waarbij je het contract boetevrij op mag zeggen.
Waarbij ze dus eigenlijk weer zeggen dat het niet voor de gehele periode vast is.Linea schreef op maandag 25 september 2023 @ 23:28:
[...]
Ik heb het ook nagevraagd. Snelle reactie van de klantenservice.
Greenchoice bevestigt dat er een vaste terugleververgoeding is voor de hele periode, en geeft daarbij - op eigen initiatief - ook aan dat als ze het tussentijds alsnog toch zouden wijzigen, het een eenzijdige contractbreuk is, waarbij je het contract boetevrij op mag zeggen.
Hetzelfde geldt voor een invoedheffing: als ze die in zouden voeren, zou dat ook een eenzijdige contractbreuk zijn, waarbij je het contract boetevrij op mag zeggen.
Als ik het zo lees staat deze dus NIET vast. Ze kunnen het aanpassen.Linea schreef op maandag 25 september 2023 @ 23:28:
[...]
Ik heb het ook nagevraagd. Snelle reactie van de klantenservice.
Nee, contractbreuk kan in principe altijd (Als er alternatieven beschikbaar zijn), maar dan komt schadevergoeding er bij kijken.errrrrnie schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 05:46:
[...]
Waarbij ze dus eigenlijk weer zeggen dat het niet voor de gehele periode vast is.
GC zegt in feite: het staat vast, als wij in de toekomst genoodzaakt zijn het contract aan te passen dan is dat niet-nakoming, met alle gevolgen ervan.
Wij zitten gewoon goed bij GC. Dit zou voor geen rechter standhouden hoor. Moet je wel naar de rechter of GC om je gelijk te krijgen.
dat vroeg ik me ook al af ja, want ik ontvang daar nu nog steeds 16.8 ct per kWh en volgens mij is dat nog steeds af te sluiten? (niet gecontroleerd).Plof schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:51:
Zie ik iets over het hoofd, maar waarom staat VF niet meer in het overzicht?
Ik heb wel de moeite genomen om het te controleren:de Peer schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:05:
[...]
dat vroeg ik me ook al af ja, want ik ontvang daar nu nog steeds 16.8 ct per kWh en volgens mij is dat nog steeds af te sluiten? (niet gecontroleerd).
- Bij variabel & modelcontract: TLV 7,6ct/kWh
- Bij 1 jaar contract: TLV: 4,5ct/kWh
- Bij 3 jaar contract: niet meer mogelijk om af te sluiten
zo zie je maar weer dat je iemand totaal op een verkeerd been zet, wanneer je niet even de moeite neemt om je bewering te controleren. Maakt je vervolgberichten ongeloofwaardig.
[ Voor 16% gewijzigd door TheBull op 26-09-2023 10:35 . Reden: modelcontract toegevoegd ]
heb je ook naar het modelcontract gekeken? daar heb ik de 16.8ct per kWh namelijk en dat was al een paar keer genoemd in dit topic. edit: ik zie nu inderdaad dat ook het modelcontract verlaagd is naar 7,6 ct.TheBull schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:11:
[...]
Ik heb wel de moeite genomen om het te controleren:
- Bij variabel contract: TLV 7,6ct/kWh
- Bij 1 jaar contract: TLV: 4,5ct/kWh
- Bij 3 jaar contract: niet meer mogelijk om af te sluiten
zo zie je maar weer dat je iemand totaal op een verkeerd been zet, wanneer je niet even de moeite neemt om je bewering te controleren. Maakt je vervolgberichten ongeloofwaardig.
Ik doe helemaal geen bewering overigens. Ik stelde een vraag en gaf er zelfs bij aan dat ik het zelf niet gecontroleerd heb. dikke disclaimer dus.
[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 26-09-2023 10:25 ]
Volgens mij is modelcontract als je nu afsluit 7,6 ct. Ik heb nu ook nog 16,8ct, maar wil dat eind oktober laten uitbetalen, dus moet iets nieuws zoeken voor in ieder geval de winter.de Peer schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:20:
[...]
heb je ook naar het modelcontract gekeken? daar heb ik de 16.8ct per kWh namelijk en dat was al een paar keer genoemd in dit topic.
Ik doe helemaal geen bewering overigens. Ik stelde een vraag en gaf er zelfs bij aan dat ik het zelf niet gecontroleerd heb. dikke disclaimer dus.
Weet iemand de terugleververgoeding bij modelcontract bij Oxxio? Hier https://www.oxxio.nl/stroom-en-gas/modelcontract/ staat het niet, maar vaste kosten heb ik niet lager gezien.
Ik twijfel ook nog tussen modelcontract(waarschijnlijk miv 1 jan lagere TLV) of 1 jaar vast(als bij Oxxio TLV van 9ct vast isvoor 1 jaar, weet iemand dat?)
Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy
Ik heb inderdaad niet gekeken bij het modelcontract. Die is ook 7,6ct/kWh:de Peer schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:20:
[...]
heb je ook naar het modelcontract gekeken? daar heb ik de 16.8ct per kWh namelijk en dat was al een paar keer genoemd in dit topic. edit: ik zie nu inderdaad dat ook het modelcontract verlaagd is naar 7,6 ct.
:strip_exif()/f/image/8RNvMnHOYoZm79ltdD3yjhMv.jpg?f=fotoalbum_large)
bron: https://www.vattenfall.nl...tarieven-per-1-9-2023.pdf
[ Voor 6% gewijzigd door TheBull op 26-09-2023 10:41 . Reden: bron toegevoegd ]
Ik stap per 1 oktober over van Vattenfal naar Oxxio, om mijn tlv uit te laten betalen. Bij Oxxio heb ik nu een 3jarig contract (kon toen nog) met een TLV van 9ct/kWh. TLV is nog steeds 9ct/kWh (ook voor modelcontract), maar 3 jarig niet meer mogelijk.sipjohn schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:32:
[...]
Volgens mij is modelcontract als je nu afsluit 7,6 ct. Ik heb nu ook nog 16,8ct, maar wil dat eind oktober laten uitbetalen, dus moet iets nieuws zoeken voor in ieder geval de winter.
Weet iemand de terugleververgoeding bij modelcontract bij Oxxio? Hier https://www.oxxio.nl/stroom-en-gas/modelcontract/ staat het niet, maar vaste kosten heb ik niet lager gezien.
Ik twijfel ook nog tussen modelcontract(waarschijnlijk miv 1 jan lagere TLV) of 1 jaar vast(als bij Oxxio TLV van 9ct vast isvoor 1 jaar, weet iemand dat?)
Ja, zo komt de reactie van GC op mij over. Kijk ook naar wat ze Initial G gemeld hebben: het staat vast, maar als we door wetswijzigingen o.i.d. moeten wijzigen, dan kunnen en zullen we dat doen. En dan zien ze dat zelf dus ook als eenzijdige contractbreuk.ben2513 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 07:24:
Nee, contractbreuk kan in principe altijd (Als er alternatieven beschikbaar zijn), maar dan komt schadevergoeding er bij kijken.
GC zegt in feite: het staat vast, als wij in de toekomst genoodzaakt zijn het contract aan te passen dan is dat niet-nakoming, met alle gevolgen ervan.
Wij zitten gewoon goed bij GC. Dit zou voor geen rechter standhouden hoor. Moet je wel naar de rechter of GC om je gelijk te krijgen.
100% zekerheid krijg je bij geen enkele energieleverancier. Daar zijn het te onzekere tijden voor. Maar ik heb niet de indruk dat je bij Greenchoice nu slechter af bent als je de uitspraken van de klantenservice en ACM ook even goed bij je contract bewaart. Bij een eventueel conflict sta je dan sterk bij de rechter of geschillencommissie. Maar gezien de uitspraken van de klantenservice, denk ik dat het zo ver niet komt. Greenchoice is natuurlijk wel een relatief grote leverancier met een goede solvabiliteit, dus ook weinig kans op faillissement.
Bedenk wel: de leveringstarieven zijn ook aan de hoge kant. Maar daar heb je - zo lang er 100% salderen op jaarbasis is - geen last van als nettoterugleveraar. Het vaste maandelijkse leveringstarief ligt in de middenmoot.
[ Voor 9% gewijzigd door Linea op 26-09-2023 13:39 ]
Ik zie ook nog steeds 16.8c in de app staan en heb nog geen bericht gehad van vattenfal dat deze er oktober omlaag gaat.de Peer schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:20:
[...]
heb je ook naar het modelcontract gekeken? daar heb ik de 16.8ct per kWh namelijk en dat was al een paar keer genoemd in dit topic. edit: ik zie nu inderdaad dat ook het modelcontract verlaagd is naar 7,6 ct.
Dat mogen ze ook niet meer doen, dus dan zal het op zn vroegst per november ingaan, aangezien contractswijzigingen volgens mij minimaal 1 maand van te voren gecommuniceerd moeten worden (weet nog dat vorig jaar eneco daar gezeik mee had met de verlaging naar 9 cent).
Ik heb zelf ook nog geen meldingen gezien in de portal en mijn contract is van augustus 2023.genc007 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:08:
[...]
Ik zie ook nog steeds 16.8c in de app staan en heb nog geen bericht gehad van vattenfal dat deze er oktober omlaag gaat.
Dat mogen ze ook niet meer doen, dus dan zal het op zn vroegst per november ingaan, aangezien contractswijzigingen volgens mij minimaal 1 maand van te voren gecommuniceerd moeten worden (weet nog dat vorig jaar eneco daar gezeik mee had met de verlaging naar 9 cent).
Dus ik ga er ook nog vanuit dat we in Nov ook nog 16.8 cent hebben.
|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl
https://www.greenchoice.n...kom-terug/groen-garantie/rismaster schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:26:
Nadat ik een tijdje terug het bericht kreeg van VF dat de tlv naar beneden gaat wil ik per 1 november overstappen. VanOns en OM voeren de huidige lijst aan met hun modelcontracten maar kennelijk kun je die niet direct bij ze afsluiten en dien je eerst contact met ze op te nemen. Is het laatst nog iemand gelukt om bij hen een modelcontract te bemachtigen of kan ik mij de moeite beter besparen en voor een andere partij kiezen, eventueel voor een vast contract zoals ik menigeen hier de laatste tijd zie aangeven?
Daar is de TLV nog 11,5 cent met een 1,2 of 3 jarig contract. Maar ik weet niet de voorwaarden
|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||
Dat laatste zal wel een grote factor kunnen worden omdat de opbrengst in de wintermaanden aanzienlijk minder is ( en de meesten van ons ook nog verbruiken)
Om die reden denk ik er over na om over te stappen naar budget energie en dan te salderen in de wintermaanden en dan in de lente weer over te stappen naar iets anders, zodra ik dan in deze periode wel netto terugleveraar ben.
Hopen op een goede tlv tzt, een jaarcontract af te sluiten met de huidige tlv's trekt me niet zo eerlijk gezegd.
In vino veritas, in aqua sanitas
heb vrijdag bij gc een variabel contract afgesloten en kon zaterdag in principe al bellen om over te stappen naar hun vaste klanten contract met 11.5 cent tlv.
ik heb uiteindelijk maandag gebeld en ze hebben mijn variabele contract geannuleerd en mij per normale startdatum direct op de vaste klant contract gezet (de groen nogwat contract).
Volgens de telefoniste op vrijdag kan je wel direct afsluiten als niet klant zijnde, maar is er een grote kans dat je contract geannuleerd wordt omdat je geen vaste klant bent. Met een kleine omweg is het dus allemaal 'legaal' te doen en kost je 1 telefoontje extra.
voorlopig zal ik niet meer hier hoeven te kijken, aangezien ik nu voor 3 jaar vast heb gekozen.
Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.
Idem dito, nog geen bericht ontvangen aan deze kant.genc007 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:08:
[...]
Ik zie ook nog steeds 16.8c in de app staan en heb nog geen bericht gehad van vattenfal dat deze er oktober omlaag gaat.
Even in de settings van de omvormer tweaken en je lost het probleem voor jezelf iig opM-artijnn schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:58:
[...]
Ik heb precies hetzelfde probleem hier... Dit jaar is het ook flink erger geworden. Ze blijken er wel wat aan te kunnen doen maar op mijn belletjes doen ze in ieder geval niks uit.
Ja. Ik stap per 1-10 over van (een modelcontract bij) VF naar (een modelcontract bij) VanOns. Echter was ik al bekend als klant bij VanOns waardoor de aanmelding waarschijnlijk erg vlot verliep. Wel telefonisch.rismaster schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:26:
Nadat ik een tijdje terug het bericht kreeg van VF dat de tlv naar beneden gaat wil ik per 1 november overstappen. VanOns en OM voeren de huidige lijst aan met hun modelcontracten maar kennelijk kun je die niet direct bij ze afsluiten en dien je eerst contact met ze op te nemen. Is het laatst nog iemand gelukt om bij hen een modelcontract te bemachtigen of kan ik mij de moeite beter besparen en voor een andere partij kiezen, eventueel voor een vast contract zoals ik menigeen hier de laatste tijd zie aangeven?
Wat bedoel je daarmee? De afschakelgrens aanpassen naar boven? Dat lijkt me een bijzonder slecht idee, het is waarschijnlijk zelfs verboden. Het is voor je eigen apparatuur ook niet echt lekker hoor, zulke hoge spanningen.okio schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:40:
[...]
Even in de settings van de omvormer tweaken en je lost het probleem voor jezelf iig op
je hoeft hem ook niet op 260V te zetten, maar wat ik zou doen is zorgen dat die van mij in ieder geval net als laatste afschakelt.Turrican schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:46:
[...]
Wat bedoel je daarmee? De afschakelgrens aanpassen naar boven? Dat lijkt me een bijzonder slecht idee, het is waarschijnlijk zelfs verboden. Het is voor je eigen apparatuur ook niet echt lekker hoor, zulke hoge spanningen.
En inderdaad, is niet toegestaan.
En dan is er een keer brand, loop je dan het risico dat een verzekeraar dit als excuus gaat gebruiken?okio schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:40:
[...]
Even in de settings van de omvormer tweaken en je lost het probleem voor jezelf iig op
Ik zou hier niks aan wijzigen.
Ook verlies je wellicht je garantie.
[ Voor 10% gewijzigd door Henkoes op 27-09-2023 09:50 ]
dat lijkt me niet.Henkoes schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:49:
[...]
En dan is er een keer brand, loop je dan het risico dat een verzekeraar dit als excuus gaat gebruiken?
1. Er is geen enkele reden om te denken dat dat brand veroorzaakt. Ik dacht dat ze in België wel gewoon tot 260V gaan. Ook in Nederland was er een tijdje terug een voorstel om de grens op te krikken richting 260V.
2. Gaan ze echt niet in zo veel details uitzoeken
3. Vrijwel niet te achterhalen als je hem op 254V instelt.
Garantie verliezen lijkt me ook niet. In andere landen mag je hem wel gewoon boven de 253V instellen he.
[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 27-09-2023 09:55 ]
Moah...dat hangt van je spanningskwaliteit af en of je omvormer op 1 of meerdere fasen zit.Turrican schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:46:
[...]
Wat bedoel je daarmee? De afschakelgrens aanpassen naar boven? Dat lijkt me een bijzonder slecht idee, het is waarschijnlijk zelfs verboden. Het is voor je eigen apparatuur ook niet echt lekker hoor, zulke hoge spanningen.
Inmiddels heb ik zelf een drie fase omvormer en nergens meer last van.
Destijds op 1 fase en had ik ook te maken met hoge voltages. Hier zat verder qua apparatuur weinig op.
Uiteraard is het een slecht idee, maar mijn ervaring was dat een minimaal verschil op een x moment op de dag al hielp. Dus zeg een 0.2-.4 volgt oid.
Als de huidige spanningskwaliteit bij jou al slecht is dan zal zon soort aanpassing niet veel doen
Het TLV tarief dynamisch (overdag) is vanaf nu meestal hoger dan vast idd.kiddyl schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:32:
Het terugleveren met Tibber valt niet tegen tot nu toe. Dit tarief geld zolang wij nog aan het salderen zijn. Daarna zien we wel verder.
[Afbeelding]
Dit is van 3 dagen terugleveren. Het is wel even afkicken als je van 91 cent af komt.
dit heeft echter niets met TLV te maken. dit is gewoon salderen.kiddyl schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:32:
Het terugleveren met Tibber valt niet tegen tot nu toe. Dit tarief geld zolang wij nog aan het salderen zijn. Daarna zien we wel verder.
[Afbeelding]
Dit is van 3 dagen terugleveren. Het is wel even afkicken als je van 91 cent af komt.
Niet helemaal in mijn beredenering.de Peer schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:52:
[...]
dit heeft echter niets met TLV te maken. dit is gewoon salderen.
Het klopt als je naar de kWh kijkt. Salderen is mogelijk tot verbruik = terugleveren. Daarboven is het kale stroomprijs. In euro's kan het echter zo zijn dat wij uiteindelijk minder of zelfs meer terugkrijgen dan we in eerste instantie betaald hebben.
Ons gemiddelde over de afgelopen 6 maanden lag op ongeveer 29 cent. Het terugleveren de afgelopen dagen op 24 cent.
Dat is prima, maar valt niet te vergelijken met de TLV die je krijgt na wegsalderen van je verbruik. En dat is waar dit topic over gaat.kiddyl schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:57:
[...]
Niet helemaal in mijn beredenering.
Het klopt als je naar de kWh kijkt. Salderen is mogelijk tot verbruik = terugleveren. Daarboven is het kale stroomprijs. In euro's kan het echter zo zijn dat wij uiteindelijk minder of zelfs meer terugkrijgen dan we in eerste instantie betaald hebben.
Ons gemiddelde over de afgelopen 6 maanden lag op ongeveer 29 cent. Het terugleveren de afgelopen dagen op 24 cent.
Ik ga hier ook niet zeggen dat ik een TLV van 40 cent heb als ik 5000 kWh opwek en ook 5000 kWh verbruik.
Als ik nu een TLV van 7 cent per kWh heb, kom ik ook uit op een gemiddelde 'TLV' van 38 cent mogelijk, maar dat gaat nergens over
[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 27-09-2023 11:00 ]
Je hebt helemaal gelijk.de Peer schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:59:
[...]
Dat is prima, maar valt niet te vergelijken met de TLV die je krijgt na wegsalderen van je verbruik. En dat is waar dit topic over gaat.
Is misschien een punt voor verdienen met een SAP door rekening te houden met stroomprijzen die verschillen per seizoen. Niemand kan voorspellen, maar een trend zal er vast wel zijn. Zal dit niet meer hier posten
Ik heb uit eerste hand van een installateur gehoord dat die bij klanten actief de netcode op België zetten zodat de omvormer 10min 260V mag zien....de Peer schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:53:
[...]
dat lijkt me niet.
1. Er is geen enkele reden om te denken dat dat brand veroorzaakt. Ik dacht dat ze in België wel gewoon tot 260V gaan. Ook in Nederland was er een tijdje terug een voorstel om de grens op te krikken richting 260V.
2. Gaan ze echt niet in zo veel details uitzoeken
3. Vrijwel niet te achterhalen als je hem op 254V instelt.
Garantie verliezen lijkt me ook niet. In andere landen mag je hem wel gewoon boven de 253V instellen he.
Als installateur zou ik dat dan weer niet aandurven... Dat is vragen om aansprakelijkheidsproblemen.mathijshooi schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:37:
[...]
Ik heb uit eerste hand van een installateur gehoord dat die bij klanten actief de netcode op België zetten zodat de omvormer 10min 260V mag zien....
Dat is zo. Nu het om een paar honderdjes ipv paar tientjes gaat is het toch wat spannender.mathijshooi schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:35:
[...]
Dit risico hebben we bewust allemaal genomen vorig jaar. Sommige mensen hebben ook bewust gekozen om dit risico niet te nemen.
Dit is prima, iedereen maakt zijn eigen keuze.
Wel dom van die installateur, mocht er iets fout gaan dan wordt er naar hem gewezen.mathijshooi schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:37:
[...]
Ik heb uit eerste hand van een installateur gehoord dat die bij klanten actief de netcode op België zetten zodat de omvormer 10min 260V mag zien....
Eens, ze zijn ook niet de slimste. Scheelt hun wel korte termijn gezeik...klump4u schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:58:
[...]
Wel dom van die installateur, mocht er iets fout gaan dan wordt er naar hem gewezen.
Let er wel op dat Oxxio de TLV mogelijk tijdens jouw contract kan wijzigen. Dat staat momenteel namelijk wel in de uitleg bij het 1-jarige product dat zij aanbieden:TheBull schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:39:
[...]
Ik stap per 1 oktober over van Vattenfal naar Oxxio, om mijn tlv uit te laten betalen. Bij Oxxio heb ik nu een 3jarig contract (kon toen nog) met een TLV van 9ct/kWh. TLV is nog steeds 9ct/kWh (ook voor modelcontract), maar 3 jarig niet meer mogelijk.
"Levert je installatie zelfs meer terug dan je stroomverbruik? Dan vergoeden we dat natuurlijk. Hierover wordt geen energiebelasting, opslag duurzame energie of btw vergoed. De terugleveringvergoeding kan tussentijds wijzigen."
Ik ben namelijk ook op zoek naar een andere partij vanaf november (momenteel nog VF Tlv 16,8ct), maar het verschil in salderen en TLV die niet vast staat in een vast contract maakt het niet duidelijker om de juiste partij eruit te pikken...
Ik heb Innova laten lopen en uiteindelijk UC genomen.
Eneco heeft de Consumentenbond laten weten dat de mogelijkheid tot wijziging een fout was, en dat vast echt vast is. Oxxio is inmiddels niet meer dan een merk van Eneco, met dezelfde contractvoorwaarden.RamonV schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:30:
Let er wel op dat Oxxio de TLV mogelijk tijdens jouw contract kan wijzigen. Dat staat momenteel namelijk wel in de uitleg bij het 1-jarige product dat zij aanbieden:
"Levert je installatie zelfs meer terug dan je stroomverbruik? Dan vergoeden we dat natuurlijk. Hierover wordt geen energiebelasting, opslag duurzame energie of btw vergoed. De terugleveringvergoeding kan tussentijds wijzigen."
Ik ben namelijk ook op zoek naar een andere partij vanaf november (momenteel nog VF Tlv 16,8ct), maar het verschil in salderen en TLV die niet vast staat in een vast contract maakt het niet duidelijker om de juiste partij eruit te pikken...
https://www.consumentenbo...rvergoeding-vast-contract
Ja, en ik ken ook gevallen van mensen die zelf bewust die hele beveiliging er af halen, maar dan niet weten wat ze eigenlijk aan het doen zijn en dus per ongeluk 300 Volt op hun huis EN DAT VAN DE BUREN zetten. Met als gevolg allemaal kapotte apparatuur bij de buren en dat geeft een hoop gezeur.mathijshooi schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:37:
[...]
Gelukkig komt de spanning hier zelfs op de zonnigste dagen niet boven de 235 uit (ja echt, 235, dus niet 253).
[ Voor 8% gewijzigd door Blihi op 28-09-2023 12:11 ]
Hoeveel was de investering? ik zie al iets met 8 maanden staan, duidelijkzonnepaneelxl schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:20:
Hier de betaling ook binnen van innova.
Wel geteld €20.377
3x Victron Multiplus 2 5000
6x batterijpakket lifepo4 280ah Eve 51.8v (goed voor 90kwh)
Zijn dan ook besteld en worden met 2 weken geleverd.
Nog 1 jaar dit mooie innova contract.
Als het mee zit s dit setje met 8 maanden verdiend
[ Voor 5% gewijzigd door hoihoi66 op 28-09-2023 13:35 ]
Broodje aap dit. De omvormer gaat er nooit 300V van maken.Blihi schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:10:
[...]
Ja, en ik ken ook gevallen van mensen die zelf bewust die hele beveiliging er af halen, maar dan niet weten wat ze eigenlijk aan het doen zijn en dus per ongeluk 300 Volt op hun huis EN DAT VAN DE BUREN zetten.
De broodjes staan in de oven. 15k.
Nu heb ik afgelopen jaar ongeveer iedere maand 125 betaald aan tibber.
Kan ik die verbruikte kWh's alsnog terug salderen door mijn panelen die nu nog op de pap leveren om te koppelen naar de Sap?
Kosten Tibber zijn gemiddeld 30cent. Die krijg ik nu niet meer van de bakkerij...
Op die manier zou ikmde betaalde 125 per maand ook weer retour kunnen ontvangen van Tibber aan het einde van het jaar...
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Klopt ze hadden ook geen 2 jarige contracten.ursusMaritimus schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:29:
[...]
Heb je dan een tweejarig contract bij Innova?
Kan me niet herinneren dat ze die vorig jaar hadden.
Echter toen ik klant was geworden bij innova.
Stond er na circa 1-2 weken in de persoonlijke klantenportal.
Uw persoonlijke verlenging of iets dergelijks,
Waarvan ook nog een €800 cashback.
Wij hebben dit direct geaccepteerd en is in order gemaakt door innova.
Zelfde tarieven als het 1 jaar, zelfde contactvoorwaarden etc.
5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
Prachtig dat het jouw gelukt is, ik heb vaak op die 'knop' geklikt maar geen resultaat, hij stond er wel.zonnepaneelxl schreef op donderdag 28 september 2023 @ 19:54:
[...]
Klopt ze hadden ook geen 2 jarige contracten.
Ik denk dat je dan een telefoontje van de Belastingdienst krijgt of je het weiland ook op wil gevenscoobs schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:50:
[...]
Vergeet trouwens niet dat je met dergelijke bedragen ook het geheel netjes in box3 moet opgeven: inkomsten uit... vermogen.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Verhalen van Feestboek zeker? Je kunt nooit met een paar kw invoeding het net 40 volt omhoog drukken. En nee, ook niet als het het net ontkoppeld wordt, want iedere omvormer heeft een anti-island beveiliging.Blihi schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:10:
[...]
Ja, en ik ken ook gevallen van mensen die zelf bewust die hele beveiliging er af halen, maar dan niet weten wat ze eigenlijk aan het doen zijn en dus per ongeluk 300 Volt op hun huis EN DAT VAN DE BUREN zetten. Met als gevolg allemaal kapotte apparatuur bij de buren en dat geeft een hoop gezeur.
Gelukkig komt de spanning hier zelfs op de zonnigste dagen niet boven de 235 uit (ja echt, 235, dus niet 253).
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Nooit gezien, ook niet op Tweakers dat het zou kunnen.zonnepaneelxl schreef op donderdag 28 september 2023 @ 19:54:
[...]
Klopt ze hadden ook geen 2 jarige contracten.
Heel mooi dat je dat voor elkaar hebt!.
Vrachtwagen appeltaart, lijkt me ...
Goeie vraag. Saldeert Tibbert niet met uurtarieven? En over welke totaalperiode? Ingang contract en dan een jaar?paulv1973 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 19:10:
Ik heb mijn stroom verbruik momenteel op de Sap lopen met een Tibber contract.
De broodjes staan in de oven. 15k.
Nu heb ik afgelopen jaar ongeveer iedere maand 125 betaald aan tibber.
Kan ik die verbruikte kWh's alsnog terug salderen door mijn panelen die nu nog op de pap leveren om te koppelen naar de Sap?
Kosten Tibber zijn gemiddeld 30cent. Die krijg ik nu niet meer van de bakkerij...
Op die manier zou ikmde betaalde 125 per maand ook weer retour kunnen ontvangen van Tibber aan het einde van het jaar...
Mijn Tibber loopt net een jaar als Innova afloopt eind februari. Zou het slim zijn om voor de winter nog even naar een ander te gaan en weer terug. Dan bouw ik de hele winter schuld op (warmtepomp) en kan ik die na afloop Innova feest eerst beginnen met salderen. Dat levert dan meer op dan welke tlv dan ook. Ook meer dan kaal levertarief, als het lukt met door laten lopen bij I.
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2