Aha, dan is het verschil inderdaad kleiner en dus beperkt tot het tariefverschil tussen de periodes.Linea schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 20:45:
[...]
Nee, niet het teruglevertarief. Voor de kWh's die horen bij het salderen, krijg je het kale levertarief van die tariefperiode verrekend. De tlv geldt alleen voor de kWh's die je netto teruggeleverd hebt (dus na salderen van je volledige afname).
Volgens mij niet helemaal juist.Linea schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 20:54:
[...]
Als ik het op de website invul, krijg ik nog steeds 16,8 cent tlv bij het modelcontract. Je moet wel uitdrukkelijk het modelcontract opzoeken, niet variabel of 1 jaar vast of 3 jaar vast.
Ja, je ziet 16,8 op het Vattenfal modelcontract..
maar nee, dit blijft niet, want de emails zijn er al lang uit dat dit va 1 nov terug gaat naar.....
U ontvangt een terugleververgoeding als u meer stroom levert aan het elektriciteitsnet dan u afneemt. Voor de stroom die u extra teruglevert ontving u een vergoeding van € 0,1680 per kWh. Vanaf 1 november 2023 wordt dit € 0,0760 per kWh.
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
die emails heb ik niet ontvangen hoor (per augustus VF modelcontract)Hansieo schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:39:
[...]
Volgens mij niet helemaal juist.
maar nee, dit blijft niet, want de emails zijn er al lang uit dat dit va 1 nov terug gaat naar.....U ontvangt een terugleververgoeding als u meer stroom levert aan het elektriciteitsnet dan u afneemt. Voor de stroom die u extra teruglevert ontving u een vergoeding van € 0,1680 per kWh. Vanaf 1 november 2023 wordt dit € 0,0760 per kWh.
Dan kan ik op dat moment weer beter overstappen op 1 jaar vast, want dan kunnen ze dat jaar in ieder geval nog geen 'boete' geven en krijg ik weer de 25%-blijven-loont korting. Al stelt dat klaarblijkelijk ook niet veel voor.Hansieo schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:39:
[...]
Volgens mij niet helemaal juist.
maar nee, dit blijft niet, want de emails zijn er al lang uit dat dit va 1 nov terug gaat naar.....U ontvangt een terugleververgoeding als u meer stroom levert aan het elektriciteitsnet dan u afneemt. Voor de stroom die u extra teruglevert ontving u een vergoeding van € 0,1680 per kWh. Vanaf 1 november 2023 wordt dit € 0,0760 per kWh.
Hier ook niet ontvangen. Ik dacht dat een modelcontract ook enkel per 1 januari en 1 juli aangepast mocht worden?Faraz schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:46:
[...]
die emails heb ik niet ontvangen hoor (per augustus VF modelcontract)
Ja, ging er ook vanuit dat ze op z'n vroegst iets per 1 januari konden aanpassen. En daar ga ik nog steeds van uit :-)Janpietertje89 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:50:
[...]
Hier ook niet ontvangen. Ik dacht dat een modelcontract ook enkel per 1 januari en 1 juli aangepast mocht worden?
Met die gedachte heb ik per 1/10/2023 een 3-jarig contract afgesloten bij Oxxio met een tlv van 9ct/kWh.gebruiker001 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:31:
Mijn ouders gebruiken 2200 kWh per jaar en wekken 4000 kWh per jaar op dus een overschot van 1800 kWh per jaar.
Lijkt mij niet gek om nu 3 jarig contract te nemen zodat ze 3 jaar vrij blijven van de "zonnepaneel boete" zoals van de Bron die laatst invoerde. Ik acht de kans best groot dat anderen deze boete ook gaan invoeren.
Als er bij dit 3 jarig contract nog een relatief goede tlv zit dan is het helemaal prima denk ik.
Wat zijn dan nu de opties? Ik zie bij Eneco alleen nog 1 jaar vast.
Ik heb een overschot aan zonnestroom van 2000 kWh.
En ik verwacht dat mijn opzegboete 0,00 euro zal zijn gedurende de 3 jaar, omdat ik een overschot heb aan zonnestroom. Ze zouden mij eerder moeten betalen wanneer ik opzeg
Klopt, gedurende de 6 maanden van een modelcontract blijven alle voorwaarden hetzelfde, dus ook de tlv.Faraz schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:57:
[...]
Ja, ging er ook vanuit dat ze op z'n vroegst iets per 1 januari konden aanpassen. En daar ga ik nog steeds van uit :-)
Ik heb besloten om per 1/10 over te stappen van een modelcontract naar een vast contract (bij een andere energieleverancier), zodat ik in de winter mijn zonnestroom met 'hoge' tlv niet verbruik/saldeer.
[ Voor 3% gewijzigd door TheBull op 29-08-2023 09:46 ]
Nog om een specifieke reden voor Delta ipv Eneco gekozen dan?gebruiker001 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:51:
[...]
Ik ga voor 3 jaar delta alleen stroom. 9 ct tlv. Die kunnen ze aanpassen staat in contract maar goed dat blijft toch een onzekere factor. Iig wel vrij van zonnepaneel boete voor 3 jaar.
Net telefoontje van Innova gehad. Ze begrijpen nu mijn uitleg en ze gaan intern overleggen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Waarom heb je voor delta gekozen? Hier rekenen ze 7,31 euro/maand als vasteleveringskosten.gebruiker001 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:51:
[...]
Ik ga voor 3 jaar delta alleen stroom. 9 ct tlv. Die kunnen ze aanpassen staat in contract maar goed dat blijft toch een onzekere factor. Iig wel vrij van zonnepaneel boete voor 3 jaar.
Bij Oxxio is dat 6,49 euro/maand en bij Eneco is dat 5,99 euro/maand.
Bij deze drie is de TLV hetzelfde en de tarieven doen er niet toe wanneer je een overschot hebt.
Ik zoek zelf geen nieuw contract meer maar vind het wel verstandig om te kijken wat de tarieven doen als afbouw salderen doorgaat bij een 3 jarig contract.TheBull schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:07:
[...]
Waarom heb je voor delta gekozen? Hier rekenen ze 7,31 euro/maand als vasteleveringskosten.
Bij deze drie is de TLV hetzelfde en de tarieven doen er niet toe wanneer je een overschot hebt.
€1,32/maand goedkoper is verwaarloosbaar bij en beetje overschot als de levertarieven flink verschillen. Zeker voor mensen met een warmtepomp zou ik die paar tientjes in 3 jaar tijd voor lief nemen.
En ja. Aan de ene kant is er een kans dat dit afbouwen weer vertraagd wordt maar de markt "schreeuwt" om degelijk beleid. Als het afbouwen start in 2025 dan speelt het levertarief zeker mee.
Voor 2025 en 2026 geldt namelijk 64% salderen. Een afgenomen kWh kost dus (0.64 x TLV) + (0.36 x levertarief).
- Bij 0,09 TLV en 0,40 levertarief: (0.64 x 0.09) + (0.36 x 0.40) = €0.202/kWh
- Bij 0,09 TLV en 0,30 levertarief: (0.64 x 0.09) + (0.36 x 0.30) = €0.166/kWh
Als je netto teruglevert kan het opzeggen van je contract nooit duur zijn met de nieuwe boeteregeling. Mocht het dus ongunstig zijn zeg je je contract gewoon op. Maargoed dat is het grote probleem met een niet betrouwbare overheid, het is puur gokken wat er de komende jaren gaat gebeuren en de financiële impact van dit gokken kan redelijk significant zijn.denneappel schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:50:
[...]
Ik zoek zelf geen nieuw contract meer maar vind het wel verstandig om te kijken wat de tarieven doen als afbouw salderen doorgaat bij een 3 jarig contract.
€1,32/maand goedkoper is verwaarloosbaar bij en beetje overschot als de levertarieven flink verschillen. Zeker voor mensen met een warmtepomp zou ik die paar tientjes in 3 jaar tijd voor lief nemen.
En ja. Aan de ene kant is er een kans dat dit afbouwen weer vertraagd wordt maar de markt "schreeuwt" om degelijk beleid. Als het afbouwen start in 2025 dan speelt het levertarief zeker mee.
Voor 2025 en 2026 geldt namelijk 64% salderen. Een afgenomen kWh kost dus (0.64 x TLV) + (0.36 x levertarief).
[ Voor 8% gewijzigd door Janpietertje89 op 29-08-2023 11:00 ]
Maar wanneer die regeling in gaat, dan gaat de regeling "Terugleververgoeding is minimaal 80% van het kale leveringstarief in". En ik denk dat dit óók gaat gelden voor je vaste contract, want de wet gaat boven alles.denneappel schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:50:
[...]
Ik zoek zelf geen nieuw contract meer maar vind het wel verstandig om te kijken wat de tarieven doen als afbouw salderen doorgaat bij een 3 jarig contract.
Dan kost een afgenomen kWh:
- bij 0,40 levertarief: (0.64 * 0,80 * 0,40) + (0.36 * 0,40) = €0,3488/kWh
- bij 0,30 levertarief: (0.64 * 0,80 * 0,30) + (0.36 * 0,30) = €0,2616/kWh
Volgens mij zit je niet helemaal correct met je bereking, want een kWh wordt voor 64% gesaldeerd, dus geen kosten, de 36% moet je betalen, maar waar je voorheen 100% van de zonnestroom kon inzetten, is dat nu 64%, maar houd je 36% over waarvoor je een TLV krijgt.
Is je berekening dan niet?:
(0,36 * 0,40) - (0,36 * 0,09) = €0,1116/kWh
of eigenlijk met de nieuwe regeling:
(0,36 * 0,40 ) - (0,36 * 0,80 * 0,40 ) = €0,0288/kWh
Maar je krijgt wel een stuk meer voor de teruggeleverd kWh zonnestroom aan het eind.
- bij 0,40 levertarief: 0,80 * 0,40 = €0,32/kWh
- bij 0,30 levertarief: 0,80 * 0,30 = €0,24/kWh
[ Voor 12% gewijzigd door TheBull op 29-08-2023 11:10 ]
Bij Oxxio staat dit in hun algemene voorwaarden:Janpietertje89 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:58:
[...]
Als je netto teruglevert kan het opzeggen van je contract nooit duur zijn met de nieuwe boeteregeling. Mocht het dus ongunstig zijn zeg je je contract gewoon op. Maargoed dat is het grote probleem met een niet betrouwbare overheid, het is puur gokken wat er de komende jaren gaat gebeuren en de financiële impact van dit gokken kan redelijk significant zijn.
"De resterende hoeveelheid energie is het berekende aantal kWh
stroom en/of m³ gas, die je nog zou afnemen tot de einddatum van
je contract als je niet je contract eerder had beëindigd. Dit herleiden
we door te kijken naar je verbruik en de spreiding van je verbruik
tussen startdatum levering en de beëindigingsdatum. Op basis van
dit verbruik berekenen we wat je verwachte verbruik zou zijn tussen
de beëindigingsdatum en oorspronkelijke einddatum van je
contract. Wek je zelf stroom op, dan nemen we dit hierin mee.
In geval van zonnepanelen, passen we saldering toe volgens
artikel 3."
Wat er op neer kan gaan komen dat de opzegboete in een bepaalde tijd van het jaar op 0 euro uit kan komen
mijne starte ook 1 aug.Faraz schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:46:
[...]
die emails heb ik niet ontvangen hoor (per augustus VF modelcontract)
maar dat niet informeren is een zwak punt van Vattenfaal.
@Janpietertje89
Klopt dat het 1/1 en 1/7 zou moeten zijn, maar zie dat maar eens aan te vechten.
En dan nog, nov/dec zijn normaal gesproken geen "opwek"maanden, dus zal dat nihil gevolgen hebben als je net als ik bijtijds weg bent.
Ik zelf ga per 1 nov weer naar een ander, ik cash de tm sept overschot en streep mijn winterverbruik weg tegen de vroege opwek overschot.
Ze kunnen het krijgen zoals ze het (niet) willen... extra veel werk.
[ Voor 45% gewijzigd door Hansieo op 29-08-2023 11:17 ]
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
De vraag is echter of ze óók al rekening houden met de afbouw van saldering bij de berekening mocht deze wet aangenomen worden. In dat geval kunnen ze dus wel gewoon een flinke boete rekenen voor jaar 2025 en 2026. Hier zal de ACM tegen die tijd wel weer een uitspraak over moeten doen maar kan je nu echt niets van zeggen.TheBull schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:04:
[...]
Bij Oxxio staat dit in hun algemene voorwaarden:
"De resterende hoeveelheid energie is het berekende aantal kWh
stroom en/of m³ gas, die je nog zou afnemen tot de einddatum van
je contract als je niet je contract eerder had beëindigd. Dit herleiden
we door te kijken naar je verbruik en de spreiding van je verbruik
tussen startdatum levering en de beëindigingsdatum. Op basis van
dit verbruik berekenen we wat je verwachte verbruik zou zijn tussen
de beëindigingsdatum en oorspronkelijke einddatum van je
contract. Wek je zelf stroom op, dan nemen we dit hierin mee.
In geval van zonnepanelen, passen we saldering toe volgens
artikel 3."
Wat er op neer kan gaan komen dat de opzegboete in een bepaalde tijd van het jaar op 0 euro uit kan komen
Als de berekenwijze in de voorwaarden staat opgenomen mogen ze die niet achteraf wijzingen. (Wat niet betekent dat ze die niet proberen te wijzigen)Janpietertje89 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:14:
[...]
De vraag is echter of ze óók al rekening houden met de afbouw van saldering bij de berekening mocht deze wet aangenomen worden. In dat geval kunnen ze dus wel gewoon een flinke boete rekenen voor jaar 2025 en 2026. Hier zal de ACM tegen die tijd wel weer een uitspraak over moeten doen maar kan je nu echt niets van zeggen.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Om mijn bewering van de bereking voor kosten verbruikte kWh te onderbouwen hebben ik het volgende berekeningsschema gemaakt, waarbij de TLV vanaf 2027 nog een grijs gebied is en er vanuitgaande dat je net zoveel verbruikt als opwekt:TheBull schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:02:
[...]
Maar wanneer die regeling in gaat, dan gaat de regeling "Terugleververgoeding is minimaal 80% van het kale leveringstarief in". En ik denk dat dit óók gaat gelden voor je vaste contract, want de wet gaat boven alles.
Dan kost een afgenomen kWh:
- bij 0,40 levertarief: (0.64 * 0,80 * 0,40) + (0.36 * 0,40) = €0,3488/kWh
- bij 0,30 levertarief: (0.64 * 0,80 * 0,30) + (0.36 * 0,30) = €0,2616/kWh
Volgens mij zit je niet helemaal correct met je bereking, want een kWh wordt voor 64% gesaldeerd, dus geen kosten, de 36% moet je betalen, maar waar je voorheen 100% van de zonnestroom kon inzetten, is dat nu 64%, maar houd je 36% over waarvoor je een TLV krijgt.
Is je berekening dan niet?:
(0,36 * 0,40) - (0,36 * 0,09) = €0,1116/kWh
of eigenlijk met de nieuwe regeling:
(0,36 * 0,40 ) - (0,36 * 0,80 * 0,40 ) = €0,0288/kWh
Maar je krijgt wel een stuk meer voor de teruggeleverd kWh zonnestroom aan het eind.
- bij 0,40 levertarief: 0,80 * 0,40 = €0,32/kWh
- bij 0,30 levertarief: 0,80 * 0,30 = €0,24/kWh
:strip_exif()/f/image/ztbR57D9T1SnJVxMbEoyUaIg.jpg?f=fotoalbum_large)
@denneappel : maar ik snap je gedachtegang, dat je voor je ingezette zonnestroom nu geen tlv ontvangt, maar dit is wat de energieleverancier in rekening brengt.
[ Voor 3% gewijzigd door TheBull op 29-08-2023 12:03 ]
Thanks voor de reacties. Ik heb alles gelezen en twijfel nu wel even aan mijn manier van rekenen maar volgens mij is bovenstaande de kern. "gesaldeerd, dus geen kosten".TheBull schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:02:
[...]
...
een kWh wordt voor 64% gesaldeerd, dus geen kosten, de 36% moet je betalen
...
Dat klopt eigenlijk niet. Iedere kWh die ik nu gebruik kost mij zoveel als ik aan TLV zou krijgen.
Maar wij zijn niet gewend om te kijken naar de kosten. Wij "netto terugleveraars" zijn gewend om geld te krijgen van de energie toko's en houden ons wellicht minder bezig met de kosten van ons verbruik (de contracten van de afgelopen 2 jaar even daar gelaten).
Op dit moment is 100% van mijn afname gesaldeerd en dus onder water gelijk aan TLV. Want als ik die niet zou verbruiken dan zou ik er TLV voor krijgen.
Straks is 64% gesaldeerd (dus TLV) en 36% niet gesaldeerd en dus levertarief.
Voor afname geldt dan: (0.64 x TLV) + (0.36 x levertarief) = afname tarief.
Ik was vergeten te noemen dat het ook impact heeft op de TLV die je op jaarbasis krijgt. Voor invoeding geldt immers dat een deel administratief gebruikt wordt voor salderen. Hoeveel dat is hangt af van je afname. Als je bruto afname/invoeding niet verandert dan is dat 64% van het huidige deel dat je gebruikt voor salderen. Het overige deel is TLV.
Volgens mij klopt mijn berekening nog of zit ik echt mis met mijn gedachte?
Jouw tabel houdt volgens mij nog geen rekening met bruto invoeding / afname. Bij een standaard NOM woning zijn die altijd gelijk aan elkaar.TheBull schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:58:
[...]
@denneappel : maar ik snap je gedachtegang, dat je voor je ingezette zonnestroom nu geen tlv ontvangt, maar dit is wat de energieleverancier in rekening brengt.
Voor ons terugleveraars geldt in ieder geval dat er 64% van afname gesaldeerd kan worden. Minder afnemen betekent ook minder invoeden dus daar zou jouw punt wel eens kunnen zitten... Mijn hoofd weet het even niet meer zeker
Denk dat hier de kronkel zit. Op het moment zijn we nu terugleveraars, wanneer we meer terugleveren dan verbruiken en dat is in de 100% salderingsregeling.denneappel schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:33:
[...]
Jouw tabel houdt volgens mij nog geen rekening met bruto invoeding / afname. Bij een standaard NOM woning zijn die altijd gelijk aan elkaar.
Voor ons terugleveraars geldt in ieder geval dat er 64% van afname gesaldeerd kan worden. Minder afnemen betekent ook minder invoeden dus daar zou jouw punt wel eens kunnen zitten... Mijn hoofd weet het even niet meer zeker
Echter, bij de 64% salderingsregeling, zijn we eerder een terugleveraar.
Ik heb het daarom op jaarbasis bekeken.
En zoals je zegt, ik heb geen rekening met bruto afname/invoeding. Dan wordt het me ook even te complex.
Ik vind het ook lastig, hoe het nou echt in elkaar zit. En of je nou wel of niet de gemiste terugleververgoeding mee moet nemen.
[ Voor 6% gewijzigd door TheBull op 29-08-2023 12:40 ]
Ik denk niks mis met je gedachte, maar ik denk net even anders.denneappel schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:27:
[...]
Volgens mij klopt mijn berekening nog of zit ik echt mis met mijn gedachte?
Ik denk vanuit het oogpunt van de energieleverancier: "wat gaat hij betalen?"
En niet vanuit mijn punt: "wat had het me kunnen kosten/opleveren?":
Een overzichtje maakt het altijd duidelijker.TheBull schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:58:
[...]
Om mijn bewering van de bereking voor kosten verbruikte kWh te onderbouwen hebben ik het volgende berekeningsschema gemaakt, waarbij de TLV vanaf 2027 nog een grijs gebied is en er vanuitgaande dat je net zoveel verbruikt als opwekt:
[Afbeelding]
Wat nog wel ontbreekt is de energiebelasting en BTW.
Ik heb nog even na zitten denken.
Velen lijken nu op een 3-jarig contract over te gaan, vanwege het VandeBron gedoe (en dat is volgens mij meer in het voordeel van de energiemaatschappij dan de consument, maar dat terzijde).
Tegelijkertijd lopen hier de vraagstukken van Innova (en later komt ook Engie) over dat het vaste contract overgaat in een variabel contract, maar wel met dezelfde voorwaarden.
Als ik dat nu eens combineer, is het dan niet zo dat ik bij een jaarcontract vergelijkbaar met dat van Engie en Innova, maar waarbij niet eens de koppeling TLV = kaal levertarief hoeft te zijn, me geen zorgen hoef te maken over plotse heffingen zoals bij VdB?!
En geldt dat dan niet überhaupt voor de meeste contracten?!
Ik heb nu het Engie jaarcontract (met kaal levertarief = TLV), dus ik denk dat ik dat volgend jaar door laat lopen, dus verleng onder dezelfde voorwaarden, en volgens mij ben ik daarmee ook verzekerd dat er geen rare heffingen kunnen komen.
Velen lijken nu op een 3-jarig contract over te gaan, vanwege het VandeBron gedoe (en dat is volgens mij meer in het voordeel van de energiemaatschappij dan de consument, maar dat terzijde).
Tegelijkertijd lopen hier de vraagstukken van Innova (en later komt ook Engie) over dat het vaste contract overgaat in een variabel contract, maar wel met dezelfde voorwaarden.
Als ik dat nu eens combineer, is het dan niet zo dat ik bij een jaarcontract vergelijkbaar met dat van Engie en Innova, maar waarbij niet eens de koppeling TLV = kaal levertarief hoeft te zijn, me geen zorgen hoef te maken over plotse heffingen zoals bij VdB?!
Ik heb nu het Engie jaarcontract (met kaal levertarief = TLV), dus ik denk dat ik dat volgend jaar door laat lopen, dus verleng onder dezelfde voorwaarden, en volgens mij ben ik daarmee ook verzekerd dat er geen rare heffingen kunnen komen.
In de algemene voorwaarde van Oxxio staat het volgende:Truus01 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:57:
Hierin staat duidelijk dat de prijzen voor een bepaalde periode vast zijn en daarna over gaat in een variabel contract.Een overeenkomst waarin we afspreken hoe lang de overeenkomst duurt
en hoe lang het tarief vaststaat (bijvoorbeeld 1 of 3 jaar). Tijdens de
looptijd van deze overeenkomst veranderen de tarieven van stroom en/
of gas voor jou niet. Deze overeenkomst heeft een opzegtermijn van
9 dagen. Let op, zeg je voor het einde van de vaste looptijd van deze
overeenkomst op, dan ben je ons een opzegboete verschuldigd.
Na afloop van de afgesproken looptijd van deze overeenkomst,
gaat deze overeenkomst automatisch over in een overeenkomst voor
onbepaalde tijd met een variabel tarief dat wij kunnen wijzigen (zie
verder hieronder bij 4.2).
Denk dat jullie dat ook wel ergens in jullie algemene voorwaarden hebben staan, misschien in andere woorden natuurlijk.
Klopt, maar het gaat om de manier van berekenen en de denkwijze er achter.HandyLumberjack schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:53:
[...]
Een overzichtje maakt het altijd duidelijker.
Wat nog wel ontbreekt is de energiebelasting en BTW.
Ik heb ook zo'n zelfde engie jaarcontract. Waar ik wel bang voor ben, is dat ze dan de vaste kosten heel erg gaan verhogen bij de klanten met variabel, tlv=kaal levertarief.Truus01 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:57:
Truus01 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:57:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Verschil vaste leveringscontract vind ik verwaarloosbaar. M’n ouders zitten al bij delta met variabel dus een lichte voorkeur om daar te blijven.TheBull schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:07:
[...]
Waarom heb je voor delta gekozen? Hier rekenen ze 7,31 euro/maand als vasteleveringskosten.
Ik zal inderdaad nog even naar de levertarieven kijken voor als salderend eraf gaat.
Volgens mij moet je de TLV als 80% van het kale leveringstarief berekenen. Ik heb ook zo'n ssoort tabelletje, met daarin ook nog de vaste kosten en de verminderde EB:TheBull schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:58:
[...]
Om mijn bewering van de bereking voor kosten verbruikte kWh te onderbouwen hebben ik het volgende berekeningsschema gemaakt, waarbij de TLV vanaf 2027 nog een grijs gebied is en er vanuitgaande dat je net zoveel verbruikt als opwekt:
[Afbeelding]
/f/image/kpfa1ABYsGkJthv6Cz56IUGY.png?f=fotoalbum_large)
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
In mijn geval doet afbouw salderend voorlopig nog niets. Met 10000 terugleveren mag ik in 2030 nog 28% = 2800 kWh salderen. Dat is een stuk meer dan mijn huidig gebruik.
Ev of warmtepomp kan dit natuurlijk doen veranderen.
Maar zomaar uitreken wat een kWh kost zodra saldering wordt afgebouwd kan dus niet. Dis is afhankelijk van gebruik en teruglevering.
Maar zomaar uitreken wat een kWh kost zodra saldering wordt afgebouwd kan dus niet. Dis is afhankelijk van gebruik en teruglevering.
haha in your dreams. Die discussie is nu zo vaak gevoerd.gebruiker001 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:24:
In mijn geval doet afbouw salderend voorlopig nog niets. Met 10000 terugleveren mag ik in 2030 nog 28% = 2800 kWh salderen. Dat is een stuk meer dan mijn huidig gebruik.
De afbouw gaat over je verbruik, niet de opwek.
Daar zou ik maar niet op rekenen. Lees maar even terug wat hierover gezegd is. Je moet namelijk het percentage berekenen van de invoeding, waarbij de invoeding niet meer mag zijn dan het gebruik.gebruiker001 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:24:
Waar kan ik die discussie lezen? Hoeveel pagina’s terug? Ben wel benieuwd.de Peer schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:26:
[...]
haha in your dreams. Die discussie is nu zo vaak gevoerd.
De afbouw gaat over je verbruik, niet de opwek.
Ik vind ik internet alleen dit soort voorbeelden zoals van pure energie website:
In 2025 mag je dus nog 64% van je opwek afstrepen op je energierekening, dus salderen. Als je 2.500 kWh zelf opwekt met zonnepanelen, kun je nog 1.600 kWh salderen tegen je huidige energietarief.
Maar het gaat om de precieze bewoording. Als er staat dat het contract wordt omgezet in een contract voor onbepaalde tijd, dan krijg je dus ook nieuwe contractvoorwaarden (het ene contract wordt omgezet in het andere contract). In het geval van Innova staat dat inderdaad ook in de algemene voorwaarden.TheBull schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:04:
[...]
In de algemene voorwaarde van Oxxio staat het volgende:
[...]
Hierin staat duidelijk dat de prijzen voor een bepaalde periode vast zijn en daarna over gaat in een variabel contract.
Denk dat jullie dat ook wel ergens in jullie algemene voorwaarden hebben staan, misschien in andere woorden natuurlijk.
Maar, in de contractvoorwaarden staat dat het contract verlengd wordt voor onbepaalde tijd, met nieuwe tarieven. Daar is dus geen sprake van omzetten (er is geen nieuw contract), maar van verlengen (hetzelfde contract blijft doorlopen). En dan staat er ook nog dat bij tegenstrijdigheid tussen contract- en algemene voorwaarden de contractvoorwaarden gelden.
De precieze verwoording is dus heel erg van belang. Die bepalen, mijns inziens, of je wel of niet nieuwe contractvoorwaarden mag krijgen.
Het beste is om het (aangepaste) wetsvoorstel erbij te pakken.gebruiker001 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:43:
[...]
Waar kan ik die discussie lezen? Hoeveel pagina’s terug? Ben wel benieuwd.
Ik vind ik internet alleen dit soort voorbeelden zoals van pure energie website:
In 2025 mag je dus nog 64% van je opwek afstrepen op je energierekening, dus salderen. Als je 2.500 kWh zelf opwekt met zonnepanelen, kun je nog 1.600 kWh salderen tegen je huidige energietarief.
De 1e versie was onduidelijk, maar na de aanpassing is het helder.
Geen idee op welke pagina dat besproken is. misschien vind je het met de zoekterm wetsvoorstel.
Die discussie is zeer recent weer gevoerd in het topic over de toekomst van het salderen.gebruiker001 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:43:
https://gathering.tweaker...ist_messages/2188210/last
Voorbeeld Pure Energie is gebaseerd op het oorspronkelijke wetsvoorstel. Niet het wetsvoorstel dat door de Tweede Kamer goedgekeurd is, en nu bij de Eerste Kamer ligt.
[ Voor 16% gewijzigd door Linea op 29-08-2023 13:59 ]
Gewoon zoeken op rijksoverheid. Daar vind je de bron en niet wat een leverancier ervan maakt:gebruiker001 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:43:
[...]
https://www.eerstekamer.n...afbouw_salderingsregeling
https://www.eerstekamer.n...m0fl8qaj5xi_opgemaakt.pdf
Daarbij heb ik nog het contract met tlv=kaal leveringstarief bij Engie.Blihi schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:20:
[...]
Aha, dan is het verschil inderdaad kleiner en dus beperkt tot het tariefverschil tussen de periodes.
Jouw aanname van alleen 80% van het kale levertarief is de TLV gaat niet op. Er staat namelijk in het wetsvoorstel dat het tarief ook gemaximeerd kan worden.TheBull schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:58:
[...]
[Afbeelding]
En dit gaat ook gebeuren, ik zou niet rekenen met een TLV boven de 10 cent.
Ook als een VdB (en mogelijk meer E-leveranciers) met terugleveringskosten komt van (gemiddeld en soms boven de) 10 ct/kWh?mathijshooi schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:26:
Jouw aanname van alleen 80% van het kale levertarief is de TLV gaat niet op. Er staat namelijk in het wetsvoorstel dat het tarief ook gemaximeerd kan worden.
En dit gaat ook gebeuren, ik zou niet rekenen met een TLV boven de 10 cent.
Want in dat geval zou als het salderen eraf is élke kWh die je teruglevert dus geld kosten..
Ik mag toch hopen dat er OF een 50% / 70% of 80% regel komt zonder terugleveringskosten OF terugleveringskosten rekenen, maar dan wel met een verplichte TLV = leveringskosten.
Anders betaal je dus gewoon dubbel voor hetzelfde.
[ Voor 19% gewijzigd door SmiGueL op 29-08-2023 17:52 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Vandaag ben ik gebeld door vandebron die het volgende aangaf:
Alleen voor oude klanten de volgende aanbieding,
3 jaar vast, 10 cent TLV, de gehele duur van je contract 100% saldering (dus geen afbouw na 2025)
Wie ow wie heeft dit eerder gehoord?
3 jaar vast, 10 cent TLV, de gehele duur van je contract 100% saldering (dus geen afbouw na 2025)
Ik denk dat iemand je voor de gek hieldhoihoi66 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:48:
Wat wordt het lastig inderdaad.
Momenteel zit ik nog variabel bij Engie
Dit is mijn geschatte verbruik.
:fill(white):strip_exif()/f/image/6wBClbMaeiqc6SN5P6Bon6ep.png?f=user_large)
Dit jaar 9 zonnepanelen bij laten plaatsen, deze opbrengst is al verwerkt hierboven.
Ik ga meer terugleveren dan dat ik verbruik.
Ik zit ook te denken aan Delta of Eneco, 1 of 3 jaar vast.
Iemand in een vergelijkbare situatie hier die dit denk proces al heeft gehad?
:fill(white):strip_exif()/f/image/6wBClbMaeiqc6SN5P6Bon6ep.png?f=user_large)
Dit jaar 9 zonnepanelen bij laten plaatsen, deze opbrengst is al verwerkt hierboven.
Neem aan dat een voorstel ook mailen of niet?hoihoi66 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:48:
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Nou ik hoop het, morgen gaan ze mij terugbellen. Ik dacht eerst even op Tweakers plaatsenBravertal schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:08:
[...]
Neem aan dat een voorstel ook mailen of niet?
Ze gaven aan TLV staat vast je hele contractperiode.
100% saldering, kan dit wel? Is het de overheid of een energieleverancier die dit beslist?
Door dit https://www.rtlnieuws.nl/...troom-die-ze-terugleveren
Ben ik wel nadeliger uit dan bijv Powerpeers.
[ Voor 17% gewijzigd door hoihoi66 op 29-08-2023 18:53 ]
De overheid middels wetten.hoihoi66 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:51:
100% saldering, kan dit wel? Is het de overheid of een energieleverancier die dit beslist?
Dat kan natuurlijk niet, want bij de afbouw van saldering ga je over het niet te salderen deel van de afname ook weer energiebelasting en BTW betalen. Tenzij VDB die kosten gaat compenseren in de vorm van een korting op je vaste lasten, of een extra vergoeding voor je invoeding.hoihoi66 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:51:
Maar zitten ze zo omhoog bij VDB dat ze nu met zulke lokkertjes komen? Eerst klanten wegpesten, en dan weer lokken? Ze bieden ook al vrij hoge loyaliteitsbonussen (ook voor nieuwe klanten).
Beetje vreemd allemaal.
De toelichting uit de tweede nota van wijziging met het voorbeeld onderaan blz. 2 is wel handig om snel te kunnen raadplegen. Dit voorbeeld spreekt voor zich.Jojan265 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:11:
[...]
Gewoon zoeken op rijksoverheid. Daar vind je de bron en niet wat een leverancier ervan maakt:
https://www.eerstekamer.n...afbouw_salderingsregeling
https://www.eerstekamer.n...m0fl8qaj5xi_opgemaakt.pdf
https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2022D37600
Apart, morgen maar eens vragen of ze het contract dan maar op de mail kunnen zetten.
Misschien is het i.c.m. met de terugleverboete die ze bedacht hebben

Tenzij de energieleverancier dit in het contract opneemt. Zolang de overheid het dan niet verbiedt ligt het risico (en de kosten) bij de energieleverancier.
Waarom denk je evenveel in te voeden tijdens daltarief als tijdens nornaaltarief? Dat vind ik niet logisch, of je moet een nogal vreemd verdeeld eigen verbruik hebben...BeyondThunder schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:58:
[Afbeelding]
Waar heb jij gelezen dat saldering verdwijnt of wordt afgebouwd?hoihoi66 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:30:
[...]
Apart, morgen maar eens vragen of ze het contract dan maar op de mail kunnen zetten.
Precies nergens....
Asbest verbod was er ook ooit. Alles voor 2024 moest eraf. Het rijk heeft dit jaren verkondigd. Is ook niet door gegaan.
Als het aan de leveranciers ligt het laatste.SmiGueL schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:47:
[...]
Ook als een VdB (en mogelijk meer E-leveranciers) met terugleveringskosten komt van (gemiddeld en soms boven de) 10 ct/kWh?
Want in dat geval zou als het salderen eraf is élke kWh die je teruglevert dus geld kosten..
Ik mag toch hopen dat er OF een 50% / 70% of 80% regel komt zonder terugleveringskosten OF terugleveringskosten rekenen, maar dan wel met een verplichte TLV = leveringskosten.
Anders betaal je dus gewoon dubbel voor hetzelfde.
Ik denk zelf dat de toekomst dynamisch contract is en dat jaarcontracten schrikbarend duur gemaakt gaan worden. Die beweging zie je nu al ingezet worden.
Ja ik, heb afname 2600 kWh en teruglevering 7000 kWh en gas 1300 m3BeyondThunder schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:58:
Wat wordt het lastig inderdaad.
[Afbeelding]
Heb gekozen voor variabel bij Energie van ons a 16ct teruglevering en 3 jaar vast gas bij Delta voor 1.34
Zie in het voor jaar wel weer naar betere teruglevering leveranciers.
Ook ik kom bij Innova vandaan, zoals de topic starter al aangeeft wordt alles duurder vandaar gas 3 jaar vast.
Ik hoop dat je gelijk krijgt maar de hoge tlv is denkelijk voorbij, zal overal dadelijk net onder de 10cent zijn.m4ni4k-4live schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:22:
[...]
Ja ik, heb afname 2600 kWh en teruglevering 7000 kWh en gas 1300 m3
Heb gekozen voor variabel bij Energie van ons a 16ct teruglevering en 3 jaar vast gas bij Delta voor 1.34
Zie in het voor jaar wel weer naar betere teruglevering leveranciers.
Ook ik kom bij Innova vandaan, zoals de topic starter al aangeeft wordt alles duurder vandaar gas 3 jaar vast.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Nergens, maar komt er wel aan ongetwijfeld.Dwaalboy schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:47:
[...]
Waar heb jij gelezen dat saldering verdwijnt of wordt afgebouwd?
Precies nergens....
Asbest verbod was er ook ooit. Alles voor 2024 moest eraf. Het rijk heeft dit jaren verkondigd. Is ook niet door gegaan.
VdB verdient nu toch al dubbel? Door de terugleverkosten en de spotgoedkope teruggeleverde kWh's van zonneinstallaties waar VdB geen cent voor heeft betaald.
Daar is inderdaad een hele vreemde fout gemaakt. zou moeten zijn.Turrican schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:32:
[...]
Waarom denk je evenveel in te voeden tijdens daltarief als tijdens nornaaltarief? Dat vind ik niet logisch, of je moet een nogal vreemd verdeeld eigen verbruik hebben...
Teruglevering
normaal = 3000 kWu
dal = 1300 kWu
Zijn er al mensen die de jaarafrekening hebben gehad van Innova energie met de hoge tlv?
5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
Ik heb een Innova contract, die ene van 91 cent TLV. Nu heb ik een "persoonlijk aanbieding" gekregen om te verlengen, een 1-jarig, 3-jarig of 4-jarig contract. Maar ik kan nergens de TLV vinden? Ik verwacht uiteraard niet dat de 91 cent blijft staan, maar ik ben wel benieuwd waar ze nu mee komen?
Kijk ik ergens overheen? Zou iemand die ook al mag verlengen (dit kan een half jaar voor het eind van je contract) eens kunnen kijken?
Kijk ik ergens overheen? Zou iemand die ook al mag verlengen (dit kan een half jaar voor het eind van je contract) eens kunnen kijken?
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
is al eerder besproken. TLV was toen 7 cent. Misschien inmiddels nog wel lager.Moby schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:26:
Ik heb een Innova contract, die ene van 91 cent TLV. Nu heb ik een "persoonlijk aanbieding" gekregen om te verlengen, een 1-jarig, 3-jarig of 4-jarig contract. Maar ik kan nergens de TLV vinden? Ik verwacht uiteraard niet dat de 91 cent blijft staan, maar ik ben wel benieuwd waar ze nu mee komen?
waarschijnlijk niet, anders was het wel gemeld hier. Mijn contract loopt 4 september af en en hebben ze dus 6 weken om met de rekening te komen.zonnepaneelxl schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:16:
Zijn er al mensen die de jaarafrekening hebben gehad van Innova energie met de hoge tlv?
Niet ver genoeg terug gelezen, dank je voor de infode Peer schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:29:
[...]
is al eerder besproken. TLV was toen 7 cent. Misschien inmiddels nog wel lager.
Ik heb ook even gebeld. Dit tarief wordt pas bekend nadat je akkoord bent met het contract, wat ik zeer vreemd vind. Je mag uiteraard wel binnen 14 dagen het contract annuleren.
Prijs is inderdaad 7 cent, bij 1, 3 of 4 jarig abonnement.
Greenchoice ook weer verlaagd naar 8 cent nu zie ik
[ Voor 5% gewijzigd door Moby op 30-08-2023 11:37 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Als ze dat al doen, let héél goed op de herkomst van het bericht. Vandebron gebruikt ook wel eens telemarketing dacht ik, daar zit echt leugenachtig tuig tussen. Paar gewetenloze pipo's die een paar maanden dik verdienen per sale, en als de problemen na 2025 voor jou beginnen is hun BV'tje allang weer gestopt en zijn ze gevlogen.hoihoi66 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:30:
[...]
Jaja het is consumind. Ben nu aan de lijn ben ze.Melkunie schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:43:
[...]
Als ze dat al doen, let héél goed op de herkomst van het bericht. Vandebron gebruikt ook wel eens telemarketing dacht ik, daar zit echt leugenachtig tuig tussen. Paar gewetenloze pipo's die een paar maanden dik verdienen per sale, en als de problemen na 2025 voor jou beginnen is hun BV'tje allang weer gestopt en zijn ze gevlogen.
Lekker lang aan de lijn houdenhoihoi66 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:41:
[...]
Jaja het is consumind. Ben nu aan de lijn ben ze.
Ben aan de lijn nog altijd, ze blijven beweren dat de saldering 3 jaar lang 100% blijft.
Wil niet eens dat ze een cintract delen, toch laten doen en beoordelen hoe van de bron dit opneenmt in bet contract?
Ik neem aan dat er in het contract niks over kan staan daar het een overheidsbeslissing is.hoihoi66 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:45:
[...]
Ben aan de lijn nog altijd, ze blijven beweren dat de saldering 3 jaar lang 100% blijft.
Wil niet eens dat ze een cintract delen, toch laten doen en beoordelen hoe van de bron dit opneenmt in bet contract?
Maar hoe langer je dit rekt en dan uiteindelijk niet doet hoe beter lijkt me
Hij vond het niet leuk dat ik op de valreep aangaf dat ik geen contract toegestuurd wilde krijgen. Ik gaf aan dat ik nog even over wilde nadenken, antwoord: meneer laat het lekker gaanSidewalkSuper schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:50:
[...]
Ik neem aan dat er in het contract niks over kan staan daar het een overheidsbeslissing is.
Maar hoe langer je dit rekt en dan uiteindelijk niet doet hoe beter lijkt me

Ze zaten ineens met het jaarbedrag bijna 100 euro eronder. Smoesje smoesje bla bla bla, geen zin lekker een jaar bij Powerpeers inclusief 75 euro welkomstbonus verder 😉
[ Voor 18% gewijzigd door hoihoi66 op 30-08-2023 13:55 ]
Tja, als ze echt zo graag willen verkopen, kunnen ze ook het contract als vrijblijvend aanbod toesturen. Dan had je altijd terug kunnen bellen/e-mailen als het een mooi aanbod was.hoihoi66 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:53:
Hij vond het niet leuk dat ik op de valreep aangaf dat ik geen contract toegestuurd wilde krijgen. Ik gaf aan dat ik nog even over wilde nadenken, antwoord: meneer laat het lekker gaan
Ze zaten ineens met het jaarbedrag bijna 100 euro eronder. Smoesje smoesje bla bla bla, geen zin lekker een jaar bij Powerpeers inclusief 75 euro welkomstbonus verder 😉
Dat bedrijven dat niet doen, is altijd ergens wel een veeg teken. Geldt ook voor veel energieleveranciers zelf overigens. Daar krijg je de voorwaarden vaak ook pas zwart op wit als je al eerst het contract aangevraagd hebt.
Consumind is helemaal een vreemde organisatie, waar je eerst lid van moet worden.
[ Voor 4% gewijzigd door Linea op 30-08-2023 14:09 ]
Ze belden mij gisteren en deden zich voor als Energiedirect. Meneer u zat vroeger bij ons blablabla.Linea schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:06:
[...]
Tja, als ze echt zo graag willen verkopen, kunnen ze ook het contract als vrijblijvend aanbod toesturen. Dan had je altijd terug kunnen bellen/e-mailen als het een mooi aanbod was.
Dat bedrijven dat niet doen, is altijd ergens wel een veeg teken. Geldt ook voor veel energieleveranciers zelf overigens. Daar krijg je de voorwaarden vaak ook pas zwart op wit als je al eerst het contract aangevraagd hebt.
Consumind is helemaal een vreemde organisatie, waar je eerst lid van moet worden.
Nou in het gesprek gaven ze aan dat ik binnen een paar minuten door iemand van van de Bron gebeld zou worden.
Hallo hallo.. ja met wie spreek ik? Uhmm energievergelijker ofzo iets…
Vandaag vielen ze door de mand, afgesproken dat ik een dagje wilde nadenken. Vonden ze geen probleem dus werk ik gebeld met ‘hallo met Consumind’ huh Consumind? Ik dacht iemand van van der bron?
Ja meneer daar werken we ook voor😴😴😴😴
Thx, heb even op een rijtje gezet wat die regels voor mij betekenen als netto terugleveraar.Linea schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:28:
[...]
De toelichting uit de tweede nota van wijziging met het voorbeeld onderaan blz. 2 is wel handig om snel te kunnen raadplegen. Dit voorbeeld spreekt voor zich.
https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2022D37600
Uitgangspunten:
* verbruik 6000 kWh (woning + electr. auto + warmtenet (geen warmtepomp dus))
* opwek 9000 kWh
* Leververgoeding € 0,40 (tja, je moet iets kiezen...)
* Terugleververgoeding € 0,15 (ik zit voorlopig hoger, maar uiteindelijk zal het "eerlijke vergoeding" moeten worden)
* 2/3 tot 1/2 van mijn verbruik komt rechtstreeks uit mijn zonnepanelen (mijn laadpaal kan het aan)
/f/image/x8qEW1QTvjhT6JSPbkyikwMr.png?f=fotoalbum_large)
Jaarlasten (4000 kWh direct verbruik):
* 100% saldering: - € 450,-
* 64% saldering: - € 270,-
* 50% saldering: - € 200,-
* 25% saldering: - € 75,-
* 0% saldering: € 50,-
Jaarlasten 3000 kWh direct verbruik (dit kan ik makkelijk halen):
* 64% saldering: - € 180,-
* 50% saldering: - € 75,-
* 25% saldering: € 112,5,-
* 0% saldering: € 300,- <-- nou nou, wel € 25,- per maand betalen ipv € 37,50 per maand ontvangen bij 100% salderen

[ Voor 13% gewijzigd door nietwijk op 30-08-2023 15:20 ]
Ja, ik las op een andere website dat ze ook al Essent-contracten afsluiten. De vraag is hoe ze aan de contactgegevens komen van de voormalige klanten van Essent en diens dochterbedrijven.hoihoi66 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:59:
Ze belden mij gisteren en deden zich voor als Energiedirect. Meneer u zat vroeger bij ons blablabla.
Nou in het gesprek gaven ze aan dat ik binnen een paar minuten door iemand van van de Bron gebeld zou worden.
Hallo hallo.. ja met wie spreek ik? Uhmm energievergelijker ofzo iets…
Vandaag vielen ze door de mand, afgesproken dat ik een dagje wilde nadenken. Vonden ze geen probleem dus werk ik gebeld met ‘hallo met Consumind’ huh Consumind? Ik dacht iemand van van der bron?
Ja meneer daar werken we ook voor😴😴😴😴
Hebben we nog een geupdate tabel?
Ik zoek de goedkoopste kwh afname prijs, icm dan op de 2e plek een niet-de-laagste tlv. Ik krijg een wp+airco dus ik ga mogeelijk 7000 afnemen, en normaal gesproken ook 7000-7200 opwekken, vandaar
Ik zoek de goedkoopste kwh afname prijs, icm dan op de 2e plek een niet-de-laagste tlv. Ik krijg een wp+airco dus ik ga mogeelijk 7000 afnemen, en normaal gesproken ook 7000-7200 opwekken, vandaar
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Zo lang er nog salderen is, zou ik dan gaan voor de laagste vaste leverkosten. kWh-leverprijs is niet relevant als je meer invoeding hebt dan afname met 100% salderen. En als je netto zo weinig teruglevert, is de tlv met de huidige bedragen ook niet het verschil.PCJR schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:24:
Hebben we nog een geupdate tabel?
Dit topic focust op de beste tlv, niet op de laagste vaste leverkosten. Bij de prijsvergelijkers kun je die vaste leverkosten meestal wel direct zien. Ik denk dat o.a. Eneco dan wel goed scoort.
Daar heb je een punt. Nu wil dat er vaak Engie en Oxxio bovenaan komt in de diverse energievergelijkers. Gesorteerd op maandbedrag. De vaste kosten zijn dan natuurlijk hierin meegenomen.Linea schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:43:
[...]
Zo lang er nog salderen is, zou ik dan gaan voor de laagste vaste leverkosten. kWh-leverprijs is niet relevant als je meer invoeding hebt dan afname met 100% salderen. En als je netto zo weinig teruglevert, is de tlv met de huidige bedragen ook niet het verschil.
Dit topic focust op de beste tlv, niet op de laagste vaste leverkosten. Bij de prijsvergelijkers kun je die vaste leverkosten meestal wel direct zien. Ik denk dat o.a. Eneco dan wel goed scoort.
De combi laagste kwh afnametarief en hoogste tlv ga ik opzoeken want als ik iets meer afneem wil ik het minste betalen. Bij iets meer netto terugleveren, natuurlijk beste vergoeding 👌
edit: ik pak snel Engie, 125 euro cashback is way de doorslag. 20Nov startdatum, maar kan altijd bellen als t eerder moet starten
[ Voor 6% gewijzigd door PCJR op 30-08-2023 21:43 ]
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Ik denk dat je het zo goed inzichtelijk maakt. Voor de meeste mensen pakt het wat ongunstiger uit, want die redden zo'n hoog eigen verbruik niet.nietwijk schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:16:
Thx, heb even op een rijtje gezet wat die regels voor mij betekenen als netto terugleveraar.
Jaarlasten (4000 kWh direct verbruik):
* 64% saldering: - € 270,-
* 50% saldering: - € 200,-
* 25% saldering: - € 75,-
* 0% saldering: € 50,-
Jaarlasten 3000 kWh direct verbruik (dit kan ik makkelijk halen):
* 64% saldering: - € 180,-
* 50% saldering: - € 75,-
* 25% saldering: € 112,5,-
* 0% saldering: € 300,- <-- nou nou, wel € 25,- per maand betalen ipv € 37,50 per maand ontvangen bij 100% salderenHeb ik toch mooi al die jaren mogen profiteren.
Terugverdientijd van mijn zonnepanelen was anderhalf jaar
Ik denk dat je met je levertarief aan de hoge kant zit (dalen nu al, en het rijk is van plan de energiebelasting op elektriciteit te verlagen), dus dat maakt het plaatje voor de afbouw salderen gunstiger. Maar daar staat ook weer tegenover dat je met een vrij hoge tlv rekent. Die 80% kaal levertarief zou ook maar tot 2027 gelden, en daarnaast kan de minister aan absoluut minimum vaststellen. Minister Jetten heeft eerder aangegeven aan 9,8 cent te denken, en dat zou dan richting de 2030 naar onder de 9 cent zakken. Dus dat is wel weer een nadeel.
Eigenlijk zijn er zo veel variabelen en onzekerheden. Het is koffiedik kijken wat de overheid echt gaat doen.
De grootste klap zit daarnaast in de aanpassingen van de vaste leverkosten voor terugleveraars en de invoering van invoedboetes, als de energiebedrijven daarmee wegkomen. Maar als dat in het modelcontract niet mag, dan hebben terugleveraars een uitwijkmogelijkheid.
Verdomme! Vandaag is de Engie cashback/bonus opeens geen 125 maar 50 euro ?!
Of is dat alleen op mijn IP lol... Kan iemand ff proberen?
(stroom only) maar was gister nog 125
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YYZqwelHZ8Yr3e0Q4nwYYkWi.jpg?f=user_large)
8cnt tlv is er wel nog, zelfde als gister...
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YYZqwelHZ8Yr3e0Q4nwYYkWi.jpg?f=user_large)
Helaas, hier ook €50 bij een jaarcontract.PCJR schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:01:
Verdomme! Vandaag is de Engie cashback/bonus opeens geen 125 maar 50 euro ?!
[Afbeelding]
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Klopt het dat Eneco geen drie jaar vast meer aanbiedt?
Zit zelf in de situatie dat ik ivm de afgenomen vergoedingen een elektrische auto genomen heb ik heb dan nog maar een klein beetje kWh over.
Ik heb dan wel volledig salderen nodig (en niet per telwerk afrekenen zoals bij Delta).
Liefst had ik wat langer vast staan ivm alle wijzigende regels.
Ik zie alleen nu powerpeers nog die dit nog doet...die geven ook nog iets van een vergoeding
Zit zelf in de situatie dat ik ivm de afgenomen vergoedingen een elektrische auto genomen heb ik heb dan nog maar een klein beetje kWh over.
Ik heb dan wel volledig salderen nodig (en niet per telwerk afrekenen zoals bij Delta).
Ik zie alleen nu powerpeers nog die dit nog doet...die geven ook nog iets van een vergoeding
[ Voor 10% gewijzigd door okio op 31-08-2023 11:48 ]
Doet Greenchoice dit niet?okio schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:46:
Ik zie gewoon nog 3 jaar optie bij enecookio schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:46:
Delta doet dit toch niet?okio schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:46:
Stop chasing the dream, you're already living it
Ook hier 50 euro, jammer dat ik dit nu pas lees want nergens voorbij zien komen.Headshot_NL schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:11:
[...]
Helaas, hier ook €50 bij een jaarcontract.
Staat bij Engie de TLV trouwens vast bij een jaarcontract?
Wel op de site maar als je hem berekend niet, althans bij mij niet. Gisteren nog wel.gebruiker001 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 12:44:
[...]
Ik zie gewoon nog 3 jaar optie bij eneco
/f/image/GHbJUtqkBWZT11XOBRrrY17z.png?f=fotoalbum_large)
Volgens mijn informatie wel hoor, saldering per telwerk en restant dan terugleververgoeding
Bron:
https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren
Grappig:Patko schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:23:
Volgens mij doet Energie van Ons ons hier een heel mooi aanbod:
[Afbeelding]
als ik 10.000 opwek invul krijg ik een foutmelding, vul ik 6.000 in, dan krijg ik een aanbod
okio schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:29:
[...]
Wel op de site maar als je hem berekend niet, althans bij mij niet. Gisteren nog wel.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/FzYItyI7JRyAhbEtJYXPUJqF.jpg?f=fotoalbum_large)
Lijkt er wel op. Ik dacht eerst even dat het tarief was om te salderen, maar er wordt meer teruggeleverd dan er gesaldeerd wordt. Dan is dit inderdaad een mooie TLV.Patko schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:23:
[Afbeelding]
Maar als ik eea invul, kom ik bij een jaar vast op 8ct (8,105) en bij variabel op 15ct (15,420).
Innova weer in de mail. Ze blijven verwijzen naar de voorwaarden waarbij ze zeggen dat zij eenzijdig de contract- en productvoorwaarden mogen wijzigen. Ze maken niet concreet waar dat dan staat.
Dus we wachten de behandeling bij de geschillencommissie maar af.
Dit betreft een modelcontractTruus01 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:39:
[...]
Lijkt er wel op. Ik dacht eerst even dat het tarief was om te salderen, maar er wordt meer teruggeleverd dan er gesaldeerd wordt. Dan is dit inderdaad een mooie TLV.
Maar als ik eea invul, kom ik bij een jaar vast op 8ct (8,105) en bij variabel op 15ct (15,420).
Ik heb net een jaar abbo afgesloten bij delta en ben net door mijn 14 dagen bedenktijd heen en heb hier expliciet nog naar gekeken.okio schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:31:
[...]
Volgens mijn informatie wel hoor, saldering per telwerk en restant dan terugleververgoeding
Bron:
https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren
Delta zelf zegt er niks over.
https://www.deltaenergie....ruglevering-en-saldering/
Stop chasing the dream, you're already living it
Ik denk niet dat dit klopt. Ze lijken geen rekening te houden met het feit dat je meer teruglevert dan je verbruikt.Patko schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:23:
[Afbeelding]
Dus tenzij er nog in de voorwaarden staat dat de terugleververgoeding gelijk is aan het leveringstarief zou ik hier niet op rekenen. Al helemaal niet inclusief BTW.
Heb je een rechtsbijstand verzekering? Die zou jou uitsluitsel moeten kunnen geven en het juridisch kunnen afhandelen met Innova.Blihi schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:05:
Innova weer in de mail. Ze blijven verwijzen naar de voorwaarden waarbij ze zeggen dat zij eenzijdig de contract- en productvoorwaarden mogen wijzigen. Ze maken niet concreet waar dat dan staat.
Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen.
Dus geen ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Met de huidige markt gaat dit topic erg hard. Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 dagen terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen.
Dus geen ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Met de huidige markt gaat dit topic erg hard. Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 dagen terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2