Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:04
jeeedeee schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:00:
[...]

Dit staat in mijn 3 jarig contract bij Eneco van vorige week

[...]

In de voorwaarden staat dit

[...]

Ik ben geen jurist, maar ik denk niet dat het vast staat…
Is hier al eerder gepost maar:
https://www.consumentenbo...-contracten-niet-verlagen

https://www.consumentenbo...ng%20Energie%20Nederland.

Vast contract zijn vaste tarieven en mogen dus niet veranderd worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2stimpy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-06 21:36
@TeutonMartin

Bedankt voor de verwijzing, ik had inmiddels ook een ander artikel gevonden van soortgelijke strekking.

Dat zou betekenen dat ik ook gewoon bij Delta kan blijven. Vindt ik eigenlijk wel net zo fijn namelijk.
Al dat overstappen heeft me nog niet veel goeds gebracht namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:22

Rzaan

Altijd zoekende

de Peer schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:21:
[...]

die reactie krijg ik altijd als ik Vattenfall hier noem. En dan zeg ik altijd: heb je wel naar het modelcontract gekeken?
En dan krijg ik weer te horen: ohja...

net gecontroleerd en hij staat nog gewoon op 16,8 hoor. Zie ook de lijst in dit topic.
Ik doe vast iets niet goed, maar als ik naar mijn contract (Variabel) bij Vattenfal kijk, dan staat er "Terugleververgoeding over je opwek na saldering: € 0,076000 per kWh (btw-vrij tarief)"
Dus waar kan ik die genoemde 16,8 cent vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:18

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rzaan schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 23:32:
[...]

Ik doe vast iets niet goed, maar als ik naar mijn contract (Variabel) bij Vattenfal kijk, dan staat er "Terugleververgoeding over je opwek na saldering: € 0,076000 per kWh (btw-vrij tarief)"
Modelcontract?

Ik wilde eigenlijk deze maand de tlv uit laten betalen bij VF ivm overgang variabel naar modelcontract. Maar zo werkt het niet blijkbaar, contract is gewoon verlengd :')
Wel met de juiste tlv.

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 22-08-2023 23:43 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Rzaan schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 23:32:
[...]

Ja, je leest niet goed. Modelcontract en jij hebt variabel contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

GioStyle schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 23:42:
[...]

Ja, je leest niet goed. Modelcontract en jij hebt variabel contract.
Maar hoe kom ik dan aan een Modelcontract?

Ik krijg wel een aanbod om naar 1 jaar vast te gaan, maar daar staat ook ""Terugleververgoeding over je opwek na saldering: € 0,076000 per kWh (btw-vrij tarief)""

Edit: Gezien hoe ik een modelcontract moet aanvragen. Helemaal nieuw voor mij.
Weet nog niet precies wat de voor- en nadelen zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Rzaan op 23-08-2023 00:03 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:23

de Peer

under peer review

Rzaan schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 23:59:
[...]

Maar hoe kom ik dan aan een Modelcontract?
Je typt op google in "modelcontract Vattenfall" en klikt op de 1e link.
zo moeilijk is het niet ;) maar als je zelf op de site gaat zoeken kan het langer duren natuurlijk, want zij zullen proberen om dat contract te verstoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:18
2stimpy schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:00:
@TeutonMartin

Bedankt voor de verwijzing, ik had inmiddels ook een ander artikel gevonden van soortgelijke strekking.

Dat zou betekenen dat ik ook gewoon bij Delta kan blijven. Vindt ik eigenlijk wel net zo fijn namelijk.
Al dat overstappen heeft me nog niet veel goeds gebracht namelijk.
Als ik het zo lees inderdaad wel. Maakt voor mij de zoektocht iets makkelijker.
Lastige beslissing om nu iets vast te zetten voor 3 jaar. Maar het geeft wel zekerheid en het kWh tarief voor afnemen is natuurlijk niet echt belangrijk als je jaarlijks een mooi overschot hebt.
Echter kan er in 3 jaar natuurlijk veel veranderen. 2e elektrische auto, warmtepomp etc.. Dan schiet je verbruik omhoog.

Ik heb nog een paar dagen om te beslissen en anders laat ik Innova nog even doorlopen tot er een mooi aanbod is. Maar die kunnen de komende weken ook slechter worden.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-06 17:41

paulv1973

16.730Wattpiek

de Peer schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 07:21:
[...]

zo moeilijk is het niet ;) maar als je zelf op de site gaat zoeken kan het langer duren natuurlijk, want zij zullen proberen om dat contract te verstoppen.
Je kunt ook de chatbot openen op de Vattenfall site en dan intikken...
Modelcontract.
Dan krijg je na een tig aantal automatische onzin antwoorden ook een link naar het modelcontract.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-06 11:34
Deze al gezien: https://solarmagazine.nl/...j-essent-en-energiedirect

Per direct geen meerjarige contracten meer voor eigenaren van zonnepanelen. Het moet niet gekker worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

de Peer schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 07:21:
[...]

en @paulv1973 en @Sport_Life

In mijn post stond dat ik hem al gevonden had.
Maar was goed verstopt in 'mijn Vattenfal'.
Ik weet alleen niet wat - buiten de hogere TLV - de andere voor- en nadelen zijn.
Volgens mij verlies ik sowieso mijn 'blijven loont'-contract.

Ik heb alleen maar een contract voor stroom nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeH
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02-06 08:03
Blihi schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:43:

Per direct geen meerjarige contracten meer voor eigenaren van zonnepanelen. Het moet niet gekker worden.
Als één van de grootste leveranciers soorten ze hiermee duidelijk voor op de opwekheffing. Als ze zeggen dat ze de ontwikkelingen in de gaten houden, bedoelen ze feitelijk dat afwachten hoe de ACM i.c. de politiek hierop gaat reageren. Niet onbegrijpelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leandres
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 22:26

leandres

ook nog?

Het wordt tijd dat de overheid ingrijpt. Dit is echt te idioot voor woorden wat de energieleveranciers aan het doen zijn.
Ook staat dit verdere verduurzaming van ons land in de weg.

Een redelijke teruglevergoeding is wenselijk en afstraffen van investeringen in verduurzaming is zeer onwenselijk.

1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
GeeH schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:20:
[...]

Als één van de grootste leveranciers soorten ze hiermee duidelijk voor op de opwekheffing. Als ze zeggen dat ze de ontwikkelingen in de gaten houden, bedoelen ze feitelijk dat afwachten hoe de ACM i.c. de politiek hierop gaat reageren. Niet onbegrijpelijk.
De leveranciers reageren hiermee duidelijk op de enorme traagheid van Den Haag. Het is duidelijk dat we af moeten van het salderen en dat we toe moeten naar een eerlijkere markt, waarbij lokale opslag of direct verbruik veel meer gestimuleerd en/of gesubsidieerd worden.

De energieleveranciers proberen nu de mazen in de bestaande wetgeving op te zoeken.

Dat is dan ook precies waarom ik geen moeite heb met het indienen van een geschil met Innova bij de geschillencommissie. De leveranciers zoeken de randjes van de wet op, dan kan ik dat ook.

Wat dat betreft is het wel goed dat er een verplicht modelcontract is. Met die contracten moet je jaarlijks salderen (dus niet per tariefperiode of per uur) en kunnen de tarieven maximaal twee keer per jaar wijzigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Rzaan schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:10:
Ik weet alleen niet wat - buiten de hogere TLV - de andere voor- en nadelen zijn.
Volgens mij verlies ik sowieso mijn 'blijven loont'-contract.

Ik heb alleen maar een contract voor stroom nodig.
'Blijven loont' geeft alleen maar korting op het variabele levertarief voor elektriciteit en als je zowel gas als elektriciteit afneemt. Heb je dus niets aan als netto terugleveraar, en ook niet als je geen gas afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Linea schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:41:
[...]

'Blijven loont' geeft alleen maar korting op het variabele levertarief voor elektriciteit en als je zowel gas als elektriciteit afneemt. Heb je dus niets aan als netto terugleveraar, en ook niet als je geen gas afneemt.
Weet je nog nadelen aan het Modelcontract?
Want als die er niet zijn, dan zou toch iedereen voor dat Modelcontract gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Rzaan schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:45:
[...]

Tarieven liggen meestal hoger dan bij een variabel contract en afsluiten is vaak lastiger (moet bijvoorbeeld soms telefonisch). De groep mensen die jaarlijks netto terugleveren is niet zo heel groot hoor, maar in dit topic kan het modelcontract best wel eens de verstandigste keuze zijn (als je alleen naar elektra kijkt en dus niet ook gas afneemt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:43:

*knip*

Hou het aub serieus, het is hier niet de HK.

[ Voor 17% gewijzigd door tweakduke op 24-08-2023 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick43
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-03 12:30
Ik blijf voorlopig ff zitten bij vf modelcontract. We zien wel wat de nabije toekomst brengt. Geen peil op te trekken nu. Gaan betalen voor je zonnepanelen zou toch wel echt bizar zijn in de tijd avn honger naar duurzaamheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-06 19:28

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

*knip*
Het omzeilen van paywalls is niet toegestaan.

[ Voor 12% gewijzigd door tweakduke op 24-08-2023 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
Ik kan hier niets mee. Brave, Firefox en zelfs Chrome blijven hangen in de captcha.
Heb zelf inmiddels via Simplelogin maar even de stappen op ad.nl doorlopen om het artikel te kunnen lezen. Wat een gedoe.

[ Voor 4% gewijzigd door tweakduke op 24-08-2023 11:09 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-06 09:17
Headshot_NL schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:01:
[...]

Maar het geeft wel zekerheid en het kWh tarief voor afnemen is natuurlijk niet echt belangrijk als je jaarlijks een mooi overschot hebt.
Echter kan er in 3 jaar natuurlijk veel veranderen. 2e elektrische auto, warmtepomp etc.. Dan schiet je verbruik omhoog.
Over zekerheid en veel veranderen heb ik nog een lesje geleerd afgelopen jaar. Met een 3-jarig contract dacht ik, nadat de BTW weer zijn intrede deed, weer terug te gaan naar het oorspronkelijke kwh-tarief en dus maandbedrag. Maar dat viel dus vies tegen, immers niet enkel de BTW kwam terug in Januari maar de overheid verhoogde ook zijn belastingen met bijna 8 cent per kwh. Dus waar ik dacht dat ik zekerheid had voor 3 jaar was dat dus schijn, immers de energiemaatschappij behoudt netjes zijn kale prijs maar de overheid doet er een schep bovenop. Van de BTW zag ik aankomen immers ruim ook in de media gecommuniceerd maar die belastingverhoging was een onplezierige verrassing. Ik kijk nerveus naar komende Januari, nergens kan ik vinden wat de belastingverhoging gaat worden maar wel dat die gaat komen. En als het weer 8 cent wordt dan mogen ze wat mij betreft weer de prijsplafond introduceren want daar ga ik dan overheen....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Rzaan schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:45:

Ieder halfjaar andere tarieven (en bij onverwachte marktontwikkelingen eventueel ook vaker). Mogelijk een verhoging van de vaste levertarieven. Maar het modelcontract kan een goede optie zijn voor netto terugleveraars (zoals ook @Blihi zegt), zeker als je het niet erg vindt om ieder halfjaar weer even een prijscheck te doen.
Er zijn ook heel wat mensen op dit forum naar het Vattenfall modelcontract overgestapt, omdat daar nog een hoge tlv is (gaat overigens wel ook aangepast worden).
Dit forum heeft niet voor niets zijn bestaansrecht, met een mooie tabel op de eerste pagina.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:14
denneappel schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:17:
[...]

Ik kan hier niets mee. Brave, Firefox en zelfs Chrome blijven hangen in de captcha.
Heb zelf inmiddels via Simplelogin maar even de stappen op ad.nl doorlopen om het artikel te kunnen lezen. Wat een gedoe.
dimi_v in "Maandelijkse extra heffing op energie leveren aan VandeBron"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-06 03:59
Ik heb net 1 jaar bij Oxxio contract aangevraagd en als ik dit lees, kan ik misschien beter naar een 3 jaar contract gaan. Iemand een idee wat opzeg boete is bij Oxxio, mocht de markt overloopt de andere kant opgaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

moca007 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:40:
Ik heb net 1 jaar bij Oxxio contract aangevraagd en als ik dit lees, kan ik misschien beter naar een 3 jaar contract gaan. Iemand een idee wat opzeg boete is bij Oxxio, mocht de markt overloopt de andere kant opgaan.
Daar is dit topic voor:
Opzeg boete bij teruglevering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
TIGER79 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:31:
[...]

Over zekerheid en veel veranderen heb ik nog een lesje geleerd afgelopen jaar. Met een 3-jarig contract dacht ik, nadat de BTW weer zijn intrede deed, weer terug te gaan naar het oorspronkelijke kwh-tarief en dus maandbedrag. Maar dat viel dus vies tegen, immers niet enkel de BTW kwam terug in Januari maar de overheid verhoogde ook zijn belastingen met bijna 8 cent per kwh. Dus waar ik dacht dat ik zekerheid had voor 3 jaar was dat dus schijn, immers de energiemaatschappij behoudt netjes zijn kale prijs maar de overheid doet er een schep bovenop. Van de BTW zag ik aankomen immers ruim ook in de media gecommuniceerd maar die belastingverhoging was een onplezierige verrassing. Ik kijk nerveus naar komende Januari, nergens kan ik vinden wat de belastingverhoging gaat worden maar wel dat die gaat komen. En als het weer 8 cent wordt dan mogen ze wat mij betreft weer de prijsplafond introduceren want daar ga ik dan overheen....
Als je een meerjarige energiecontract afsluit, zijn er een aantal componenten waar je geen invloed op hebt, maar wel de hoogte van de energiekosten beïnvloeden:

- Netbeheerderkosten
- Energiebelasting/ODE
- Btw
- Vermindering energiebelasting
- Eventueel prijsplafond

Enige wat je vastlegt is de vaste leveringskosten en kale leveringstarief bij je energieleverancier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
GioStyle schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:43:
[...]

Als je een meerjarige energiecontract afsluit, zijn er een aantal componenten waar je geen invloed op hebt, maar wel de hoogte van de energiekosten beïnvloeden:

- Netbeheerderkosten
- Energiebelasting/ODE
- Btw
- Vermindering energiebelasting
- Eventueel prijsplafond

Enige wat je vastlegt is de vaste leveringskosten en kale leveringstarief bij je energieleverancier.
Volgens de ACM leg je ook het teruglevertarief vast. Dat bedrijven in hun voorwaarden opnemen dat dit anders is mag niet. Dus 3 jaar vast betekent ook 3 jaar vast teruglevertarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik vroeg me af wat in onze situatie het beste is. We hebben geen gasaansluiting, maar hebben wel redelijk veel stroomverbruik van een Warmtepomp en veel opwek. Verbruik ongeveer 8000 kwh waarvan de helft ongeveer in de wintermaanden schat ik in. Opwek is ongeveer 8000-9000kwh per jaar.
In 2024 geldt nog salderen, daar maar ik me niet druk om, maar daarna wordt salderen afgebouwd met 35%. Ik ben niet zo thuis in de stroomtarieven vanwege salderen, is € 0,3884 /kWh een gunstig tarief?

De tarieven zijn incl. 21% btw en overheidsheffingen van 2023
Stroom
€ 0,3884 /kWh

Teruglevering
€ 0,0900 /kWh

Vaste leveringskosten
€ 6,49 per maand

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 23-08-2023 14:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Sport_Life schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:53:
Ik vroeg me af wat in onze situatie het beste is. We hebben geen gasaansluiting, maar hebben wel redelijk veel stroomverbruik van een Warmtepomp en veel opwek. Verbruik ongeveer 8000 kwh waarvan de helft ongeveer in de wintermaanden schat ik in. Opwek is ongeveer 8000-9000kwh per jaar.
In 2024 geldt nog salderen, daar maar ik me niet druk om, maar daarna wordt salderen afgebouwd met 35%. Ik ben niet zo thuis in de stroomtarieven vanwege salderen, is € 0,3884 /kWh een gunstig tarief?

De tarieven zijn incl. 21% btw en overheidsheffingen van 2023
Stroom
€ 0,3884 /kWh

Teruglevering
€ 0,0900 /kWh

Vaste leveringskosten
€ 6,49 per maand
De afbouw salderingsregeling is nog niet rond, maar dat terzijde.

Dit topic gaat over de terugleververgoeding, dus deze vraag hoort hier niet thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Sinds gisterenavond weet ik pas van het bestaan van een Modelcontract af.
Zojuist binnen Vattenfal overgestapt van een Variabel contract naar een Modelcontract.
Geen idee wat me dit op jaarbasis gaat schelen.
We hebben het huis pas sinds vorig jaar en ondertussen zonnepanelen gekregen en sinds een paar weken ook geen gasgebruik meer.
In 2023 tot vandaag 9.000 kWh opgewekt. Dat ga ik van ze lang zal ze leven niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Rzaan schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:37:
Sinds gisterenavond weet ik pas van het bestaan van een Modelcontract af.
Zojuist binnen Vattenfal overgestapt van een Variabel contract naar een Modelcontract.
Geen idee wat me dit op jaarbasis gaat schelen.
We hebben het huis pas sinds vorig jaar en ondertussen zonnepanelen gekregen en sinds een paar weken ook geen gasgebruik meer.
In 2023 tot vandaag 9.000 kWh opgewekt. Dat ga ik van ze lang zal ze leven niet gebruiken.
Vergis je niet in het verbruik van een warmtepomp gedurende de winter. Een goed afgestelde WP doet ongeveer 2 kWh voor iedere m3 gas die je voorheen verbruikte. Zat je dus op 1000 m3 gas, dan moet je nu rekenen op 2000 kWh per jaar voor de WP.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Ligt het aan mij of worden de forumgebruikers steeds onverschilliger/meer onwetend? _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

GioStyle schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:02:
Ligt het aan mij of worden de forumgebruikers steeds onverschilliger/meer onwetend? _O-
Ja, ligt aan jou. Is de leeftijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Blihi schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:42:
[...]

Vergis je niet in het verbruik van een warmtepomp gedurende de winter. Een goed afgestelde WP doet ongeveer 2 kWh voor iedere m3 gas die je voorheen verbruikte. Zat je dus op 1000 m3 gas, dan moet je nu rekenen op 2000 kWh per jaar voor de WP.
Geen idee wat we precies verbruikten.
Ja, weet wel hoeveel gas er doorheen ging, maar we waren in de winter ook paar weken weg en ons huis is inmiddels (sinds deze zomer) veel beter geïsoleerd.
Ook gaat SWW sinds een paar weken met een WPB.
Dus 2024 wordt ons eerste reguliere jaar waarin alles goed gemeten kan worden.
Zou wel fijn zijn als die 16,8 cent een beetje meer wordt. Wat een armoe.
Ben ondertussen al aan het kijken naar een Elektrische auto die ik ook als huishoudaccu kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
Rzaan schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:19:
[...].
Die 16,8 cent is toch alleen nog de komende paar maanden? Daarna mogen ze dat weer aanpassen (verlagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

denneappel schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:29:
[...]

Die 16,8 cent is toch alleen nog de komende paar maanden? Daarna mogen ze dat weer aanpassen (verlagen).
Tot 1 november ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
TIGER79 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:31:
Over zekerheid en veel veranderen heb ik nog een lesje geleerd afgelopen jaar. Met een 3-jarig contract dacht ik, nadat de BTW weer zijn intrede deed, weer terug te gaan naar het oorspronkelijke kwh-tarief en dus maandbedrag. Maar dat viel dus vies tegen, immers niet enkel de BTW kwam terug in Januari maar de overheid verhoogde ook zijn belastingen met bijna 8 cent per kwh. Dus waar ik dacht dat ik zekerheid had voor 3 jaar was dat dus schijn, immers de energiemaatschappij behoudt netjes zijn kale prijs maar de overheid doet er een schep bovenop.
Beetje naief. Elk jaar veranderen die overheidsheffingen. En in het algemeen worden die altijd hoger.
En dat staat duidelijk in de contract voorwaarden dat die kunnen wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Rzaan schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:19:
[...]

Geniet er nog maar even van, die is binnenkort ook naar minder dan €0,10 gedaald.
Het poenscheppen was eenmalig ben ik bang.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:24
Is de terugleververgoeding bij jouw Greenchoice 3jaar contract nog steeds 11,5 cent? Gezien het bij nieuwe contracten nog maar 8cent is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

GioStyle schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:02:
Nee meer een afspiegeling van de NL maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Henkoes schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:49:
[...]

Is de terugleververgoeding bij jouw Greenchoice 3jaar contract nog steeds 11,5 cent? Gezien het bij nieuwe contracten nog maar 8cent is.
Ze hebben het verlaagd . Maar ik heb nog 11,5 inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
jobr schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:47:
[...]

Beetje naief. Elk jaar veranderen die overheidsheffingen. En in het algemeen worden die altijd hoger.
En dat staat duidelijk in de contract voorwaarden dat die kunnen wijzigen.
Staat dat er? Kan hoor, maar meestal staat er in de contractvoorwaarden niet dat die kunnen wijzigen. Wel dat de algemene voorwaarden kunnen wijzigen en de tarieven.

Dat is de kern van mijn conflict met Innova.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Blihi schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:58:
Staat dat er? Kan hoor, maar meestal staat er in de contractvoorwaarden niet dat die kunnen wijzigen. Wel dat de algemene voorwaarden kunnen wijzigen en de tarieven.

Dat is de kern van mijn conflict met Innova.
Alleen de kosten (variabel en vast) van de energieleverancier kunnen niet wijzigen als je een jaarcontract hebt.
Overheidsheffingen en netbeheerder kosten kunnen altijd wijzigen per 1 jan (en dat doen ze ook).
Dat is ook logisch want de energie leverancier heeft daar geen enkele controle over dus dat kunnen ze ook niet in calculeren.

Als je een conflict hebt met Innova over de jaarlijkse aanpassing van de overheidsheffingen of netbeheer kosten dan ben je kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:53
Helaas gaan hier al wel de vaste leveringskosten per 1 oktober met €3 p/m omhoog.
En de TLV is in principe al verlaagd, maar uit ' coulance ' gaan ze dit op een wat ingewikkelde manier compenseren.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
Henkoes schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:49:
[...]

de Peer schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:53:
[...]

Ze hebben het verlaagd . Maar ik heb nog 11,5 inderdaad.
Mijn contract valt nog onder de oude voorwaarden. Ik vermoed dat iemand bij Powerpeers de TLV nog niet had aangepast. Was enkele uren af te sluiten in de ochtend van 1 juni. Ik heb nog de "oude" TLV van €0,21/kWh maar dan voor 3 jaar vast. Start oktober _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
jobr schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 19:08:
[...]

Alleen de kosten (variabel en vast) van de energieleverancier kunnen niet wijzigen als je een jaarcontract hebt.
Overheidsheffingen en netbeheerder kosten kunnen altijd wijzigen per 1 jan (en dat doen ze ook).
Dat is ook logisch want de energie leverancier heeft daar geen enkele controle over dus dat kunnen ze ook niet in calculeren.

Als je een conflict hebt met Innova over de jaarlijkse aanpassing van de overheidsheffingen of netbeheer kosten dan ben je kansloos.
Het gaat er om dat jij schrijft dat de "contractvoorwaarden" zomaar kunnen wijzigen en dat is meestal niet het geval.

Tarieven, heffingen, algemene voorwaarden wel, maar contractvoorwaarden niet.

In mijn geval staat in de contractvoorwaarden dat de productvoorwaarden van de datum van aangaan van het contract gelden en daarin staat dat de terugleververgoeding gelijk is aan het kale levertarief.

Die contract- en productvoorwaarden laten geen ruimte om die te wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Vandaag mail van Innova ivm einde vaste contract.
Contract staat op naam van echtgenoot ivm 2e BTW teruggave.
De letterlijke tekst,
Geachte mevrouw Klump4u.

Als klant wilt u weten waar u aan toe bent. Daarom willen we u eraan herinneren dat uw contract met vaste leveringstarieven voor bepaalde tijd (ook wel ‘vast contract’) binnenkort eindigt. Vanaf 22 september 2023 zetten wij uw contract om in een contract voor onbepaalde tijd met variabele tarieven (ook wel ‘variabel contract’). U maakt dan gebruik van tarieven die meebewegen met de marktprijs. De nieuwe leveringskosten en –tarieven vindt u in het tariefblad in de bijlage.

Op het nieuwe contract zijn deze voorwaarden van toepassing:
Contract- en Productvoorwaarden Particulier;
Algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan particuliere kleinverbruikers.

De voorwaarden kunt u vinden en downloaden via innovaenergie.nl/voorwaarden of
kunt u opvragen bij onze klantenservice via klantenservice@innovaenergie.nl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
klump4u schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:46:
Vandaag mail van Innova ivm einde vaste contract.
Contract staat op naam van echtgenoot ivm 2e BTW teruggave.
De letterlijke tekst,
Geachte mevrouw Klump4u.

Als klant wilt u weten waar u aan toe bent. Daarom willen we u eraan herinneren dat uw contract met vaste leveringstarieven voor bepaalde tijd (ook wel ‘vast contract’) binnenkort eindigt. Vanaf 22 september 2023 zetten wij uw contract om in een contract voor onbepaalde tijd met variabele tarieven (ook wel ‘variabel contract’). U maakt dan gebruik van tarieven die meebewegen met de marktprijs. De nieuwe leveringskosten en –tarieven vindt u in het tariefblad in de bijlage.

Op het nieuwe contract zijn deze voorwaarden van toepassing:
Contract- en Productvoorwaarden Particulier;
Algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan particuliere kleinverbruikers.

De voorwaarden kunt u vinden en downloaden via innovaenergie.nl/voorwaarden of
kunt u opvragen bij onze klantenservice via klantenservice@innovaenergie.nl.
De fout zit in het "omzetten" en het daarbij toepassen van nieuwe contract- en productvoorwaarden.

Die moet "verlengen voor onbepaalde tijd" zijn, zonder de contract- en productvoorwaarden aan te passen. Dit volgt uit artikel 3.3 van deze voorwaarden die niet overeenkomen met artikel 21.6 van de algemene voorwaarden, maar in dat geval zijn de contractvoorwaarden geldig en de algemene voorwaarden niet. Dat staat in artikel 5 van de contractvoorwaarden.

Het aanpassen van de productvoorwaarden, en daarmee het loskoppelen van de terugleververgoeding van het kale levertarief is in strijd met het contract dat je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Blihi schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:01:
[...]

De fout zit in het "omzetten" en het daarbij toepassen van nieuwe contract- en productvoorwaarden.

Die moet "verlengen voor onbepaalde tijd" zijn, zonder de contract- en productvoorwaarden aan te passen. Dit volgt uit artikel 3.3 van deze voorwaarden die niet overeenkomen met artikel 21.6 van de algemene voorwaarden, maar in dat geval zijn de contractvoorwaarden geldig en de algemene voorwaarden niet. Dat staat in artikel 5 van de contractvoorwaarden.

Het aanpassen van de productvoorwaarden, en daarmee het loskoppelen van de terugleververgoeding van het kale levertarief is in strijd met het contract dat je hebt.
Misschien eens een belletje aan wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
klump4u schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:17:
[...]

Misschien eens een belletje aan wagen.
Ik zou direct een klachtenformulier invullen en daarna naar de geschillencommissie stappen. Bellen of mailen heeft geen zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Blihi schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:24:
[...]

Ik zou direct een klachtenformulier invullen en daarna naar de geschillencommissie stappen. Bellen of mailen heeft geen zin.
Tja, mijn gas contract is al opgezegd door mij en het elektracontract is ook al opgezegd door de nieuwe leverancier. Dus dat zal ook alweer gezeik geven.
Maar buiten dat weet ik nog niet wat slim is en waar ik zin in heb.

[ Voor 7% gewijzigd door klump4u op 23-08-2023 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
klump4u schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:34:
[...]

Tja, mijn gas contract is al opgezegd door mij en het elektracontract is ook al opgezegd door de nieuwe leverancier. Dus dat zal ook alweer gezeik geven.
Maar buiten dat weet ik nog niet wat slim is en waar ik zin in heb.
Dat is een ander geval. Opgezegd is opgezegd inderdaad.

• mongkut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-11-2024
Blihi schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:32:
[...]

Het is duidelijk dat we af moeten van het salderen en dat we toe moeten naar een eerlijkere markt
Wat doe jij op dit forum, werk jij bij een E-bedrijf, of ben jij een /trol/chatbot?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
mongkut schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:19:
[...]

Wat doe jij op dit forum, werk jij bij een E-bedrijf, of ben jij een /trol/chatbot?
Ik interpreteer de :+ er maar even bij.

Nee hoor, ik profiteer net als iedereen hier maximaal van de huidige regelingen en ga niet voor niets nu de discussie met Innova aan, maar je hoeft geen genie te zijn om te zien dat de huidige situatie niet houdbaar is en dat de politiek enorm achterloopt.

Als ik puur naar mijn eigen verbruik vs opwek kijk, dan wek ik over het jaar genomen veel meer op dan ik verbruik, maar zou ik de in de zomer opgewekte energie voor mijn huis lokaal moeten opslaan om de winter door te komen, heb ik een accu nodig van zo'n 3000 kWh. Iedereen begrijpt dat dat niet houdbaar is.

• mongkut
Blihi schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:26:
[...]
Iedereen begrijpt dat dat niet houdbaar is.
Daar ben ik het niet mee eens.
Het probleem is dat iedereen begrijpt dat je in de winter niet genoeg kan opleveren voor dagelijks gebruik.
Wat er nu aan de hand is dat met zoveel mogelijk zonnepanelen op het dak leggen om meer op te wekken dan hun jaar verbruik om er aan te verdienen.
Als je het salderen afschaft blijft de druk nog steeds hoog op het E-net, daar veranderd er dus echt NIKS mee.
Als je net zoveel energie opwekt wat je per jaar gebruikt dan ben je goed bezig.
Als je teveel opwekt betaal je daar een (forse) boete over, dit zal er toe leiden dat de mensen die al overcapaciteit hebben het gaan minderen en de nieuwe pv leggers niet te veel gaan neer leggen.
Met deze maatregel verminder je de druk op het net (wat je wilt) en niet met het voorstel om de regeling salderen afbouw aan te nemen (de bestaande panelen blijven leggen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
mongkut schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:46:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens.
Het probleem is dat iedereen begrijpt dat je in de winter niet genoeg kan opleveren voor dagelijks gebruik.
Wat er nu aan de hand is dat met zoveel mogelijk zonnepanelen op het dak leggen om meer op te wekken dan hun jaar verbruik om er aan te verdienen.
Als je het salderen afschaft blijft de druk nog steeds hoog op het E-net, daar veranderd er dus echt NIKS mee.
Als je net zoveel energie opwekt wat je per jaar gebruikt dan ben je goed bezig.
Als je teveel opwekt betaal je daar een (forse) boete over, dit zal er toe leiden dat de mensen die al overcapaciteit hebben het gaan minderen en de nieuwe pv leggers niet te veel gaan neer leggen.
Met deze maatregel verminder je de druk op het net (wat je wilt) en niet met het voorstel om de regeling salderen afbouw aan te nemen (de bestaande panelen blijven leggen).
Het salderen is een (heel dure) regeling die ervoor zorgt dat zoveel mogelijk panelen winstgevend zijn, waarbij je je helemaal niet druk heft te maken over opslag. Je kunt dan beter nadenken over subsidies die lokale opslag aantrekkelijk maken in plaats van saldering.

Maar goed, het feit dat iedereen hier een andere mening over heeft is precies waarom er niets gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:04

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Hou het aub on-topic en let op waar je jouw onderwerp kwijt kan. Zie de topic warning voor een overzicht of het themaforum zelf.

Tweakers Discord

• mongkut
Blihi schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:59:
[...]

Je kunt dan beter nadenken over subsidies die lokale opslag aantrekkelijk maken in plaats van saldering.
Lokale opslag (je bedoeld accu's zeker?) hoe wil dit in de donkere wintermaanden regelen?
Met het huidige stroomverbruik per huishouden in deze wintermaanden is al een ramp met xx panelen, laat staan in de toekomst met nog hoger stroomverbruik.
Die opslag is niet toereikend in deze maanden.

• mongkut
tweakduke schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:07:
[Modbreak]Hou het aub on-topic en let op waar je jouw onderwerp kwijt kan. Zie de topic warning voor een overzicht of het themaforum zelf.[/]
oke sorry :X

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-06 16:51
ofwel overrrrrrrrstappénnnnnn, dit is de eindhalte, we wensen u nog veel plezier, op de volgende rit.. O-)

Er is altijd wel een party die op dát moment de beste terugleververgoeding in de aanbieding heeft, en 1 nov kunnen de prijzen alweer hoger zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Hansieo op 24-08-2023 13:43 ]

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:26
Kan mij niet voorstellen dat het gedoe om centen voor heel veel mensen nog relevant is.

Heb zelf een gigantisch overschot afgelopen jaar (7000kwh). Dat loont met tlv's als 60 cent of 90 cent zelfs. Maar bij 7 of 11 cent is het verschil maar €260. Voor mij persoonlijk ga ik vanaf september elektrisch laden. Dus gaat er op jaarbasis nog eens 4000 vanaf. Voor die 3000kWh die overblijft ga ik waarschijnlijk voor de meeste zekerheid. Dat zal wellicht een 3 jarig contract zijn. Ik overweeg er 1 af te sluiten en dan over 2 weken te kijken wat de markt doet.

Zit zelf aan Eneco te denken ivm stadsverwarming die daar toch al loopt. Volgens mij zijn er geen cashbackdeals voor Eneco?

[ Voor 13% gewijzigd door B-Bandit op 24-08-2023 14:12 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBull
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-06 11:29
B-Bandit schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:10:
Kan mij niet voorstellen dat het gedoe om centen voor heel veel mensen nog relevant is.

Heb zelf een gigantisch overschot afgelopen jaar (7000kwh). Dat loont met tlv's als 60 cent of 90 cent zelfs. Maar bij 7 of 11 cent is het verschil maar €260. Voor mij persoonlijk ga ik vanaf september elektrisch laden. Dus gaat er op jaarbasis nog eens 4000 vanaf. Voor die 3000kWh die overblijft ga ik waarschijnlijk voor de meeste zekerheid. Dat zal wellicht een 3 jarig contract zijn. Ik overweeg er 1 af te sluiten en dan over 2 weken te kijken wat de markt doet.

Zit zelf aan Eneco te denken ivm stadsverwarming die daar toch al loopt. Volgens mij zijn er geen cashbackdeals voor Eneco?
3 jarig contract?

Wanneer de wetsvoorstel voor afbouw van de salderingsregeling door de eerste kamer komt, dan bevat dit een voorwaarden dat de TLV minimaal 80% moet zijn van het kale leveringstarief.
Stel de kale leveringstarief is bijv. 40ct/kWh, dan is de TLV 32ct/kWh. Zit je dan met je 3 jarig contract en 7 of 11 ct/kWh.

Maar ik denk dat de opzegboete in jouw geval toch 0 euro zal zijn, omdat ze geen inkomsten missen wanneer jij je contract eerder ontbindt.

Ik weet niet wat verstandig is. Ik ga voor een één jarig contract bij PowerPeers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TheBull schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:42:
[...]

3 jarig contract?

Wanneer de wetsvoorstel voor afbouw van de salderingsregeling door de eerste kamer komt, dan bevat dit een voorwaarden dat de TLV minimaal 80% moet zijn van het kale leveringstarief.
Stel de kale leveringstarief is bijv. 40ct/kWh, dan is de TLV 32ct/kWh. Zit je dan met je 3 jarig contract en 7 of 11 ct/kWh.
Wet gaat boven contract.
En sowieso eerst zien dan geloven, voorlopig gebeurt er helemaal niets ;)

• B-Bandit
[...]

3 jarig contract?

Maar ik denk dat de opzegboete in jouw geval toch 0 euro zal zijn, omdat ze geen inkomsten missen wanneer jij je contract eerder ontbindt.

Ik weet niet wat verstandig is. Ik ga voor een één jarig contract bij PowerPeers.
Klopt inderdaad. Ik verwacht dat je hem dan mag openbreken...Maar wat er gaat gebeuren met het salderen is ook bijzonder onzeker. Ik verwacht dat het wetsvoorstel controversieel verklaard wordt. Zeker gezien alle gedoe omtrent vd Bron nu. Tsja wat is wijsheid, echt geen flauw idee.

Kale leveringsprijs in het contract is nu ongeveer 28 en 22 cent. Dus na 80% is dat 22 en 18 cent. Dat kost mij mogelijk in het laatste jaar dan €300 bij een netto teruglevering van 3000kwh.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• Chewmonkey
  • Laatst online: 19:23
(...)Volgens mij zijn er geen cashbackdeals voor Eneco?
Die verschijnen wel weer zodra je op de site aangeeft dat je géén zonnepanelen hebt.

Niet dat ik aanmoedig dat je verkeerde informatie moet aanleveren, maar het maakt maar weer duidelijk dat zonnepaneelbezitters niet welkom zijn en dat een hoge TLV in de nabije toekomst kan worden uitgesloten.

24x 380Wp oost-west, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Bandit
Chewmonkey schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:11:
[...]

Die verschijnen wel weer zodra je op de site aangeeft dat je géén zonnepanelen hebt.

Niet dat ik aanmoedig dat je verkeerde informatie moet aanleveren, maar het maakt maar weer duidelijk dat zonnepaneelbezitters niet welkom zijn en dat een hoge TLV in de nabije toekomst kan worden uitgesloten.
Ik schat mijn opwek wel altijd conservatief in. Dat blijft ook een schatting en kan niemand wat over zeggen. Maar stiekem terugleveren lijkt mij niet verstandig nee.

Klopt overigens van de hoge tlv. Dat was afgelopen jaar gewoon heel handig profiteren van een onbewuste koppeling uit het verleden, maar dat is nu passe. Ik denk dat we weldra inderdaad de titel kunnen veranderen naar meest gunstige contract met zonnepanelen aangezien we op de schopstoel zitten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:10
Chewmonkey schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:11:
[...]

Als je aangeeft dat je geen panelen hebt maar dat blijkt wel zo te zijn, kan Eneco je contact ontbinden wat ik had gelezen. (Ze zullen iig de welkomstbonus niet verrekenen).

• Truus01
Ik zit (gelukkig) een jaar vast bij Engie met 22ct. Afgelopen jaar redelijk wat overschot gehad, maar dit jaar ga ik van het gas af en elektrisch verwarmen en zo, dus zal er überhaupt maar weinig overschot nog overblijven om de TLV voor te krijgen.
Toch wel fijn dat ik dat Engie contract heb, dan kan ik volgend jaar weer de situatie opnieuw bekijken. (En TLV = kaal levertarief...)

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06 14:53
Wat is hier de inschatting, zelf had ik recent bij PP een jaarcontract afgesloten ivm de 11 cent teruglever vergoeding en dat hij bij PP ook echt contractueel vaststaat itt bv Greenchoice...

Nu zit ik nog in de 14 dagen bedenktijd. Zelf nu toch wat aan het twijfelen om het om te zetten naar een contract voor drie jaar...dan lever je natuurlijk wel in. Maar met alles wat er nu speelt heb je wel zekerheid. Er zit toch heel wat verandering aan te komen mbt saldering en extra vergoedingen.
Ik lever komend jaar ook een stuk minder terug ivm elektrische auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 13:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

Ik zat even te kijken bij Almeerse wind (kun je ook buiten almere afsluiten begrijp ik).

Die hebben 0,099 netto teruglever tarief.
Ik denk dat ik daar een contract ga afsluiten dat 31dec in gaat. Is 2,5 cent meer dan van ons. Scheelt maar 175 euro op een jaar voor mij. Maar toch.

@mathijshooi misschiennwat voor in het tabel?

[ Voor 8% gewijzigd door Mud.Starrr op 24-08-2023 17:52 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-04 09:09
okio schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:33:
Wat is hier de inschatting, zelf had ik recent bij PP een jaarcontract afgesloten ivm de 11 cent teruglever vergoeding en dat hij bij PP ook echt contractueel vaststaat itt bv Greenchoice...

Nu zit ik nog in de 14 dagen bedenktijd. Zelf nu toch wat aan het twijfelen om het om te zetten naar een contract voor drie jaar...dan lever je natuurlijk wel in. Maar met alles wat er nu speelt heb je wel zekerheid. Er zit toch heel wat verandering aan te komen mbt saldering en extra vergoedingen.
Ik zit in hetzelfde schuitje, maar ik vind dat ik me met 3 jaar teveel beperk. We weten allemaal niet waar we over een jaar staan, niet qua energieprijzen maar ook niet qua regelgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
[...]

Als de terugleververgoedingen stijgen, heeft de energieleverancier ook een nadeel als je met je tlv vertrekt. Hangt er dus vanaf of die 80% ook voor lopende contracten gaat gelden. Dan zal er minder een nadeel ontstaan voor de leverancier.
Ze willen je invoeding normaal niet, maar natuurlijk wel een boete als ze die kunnen berekenen.

[ Voor 8% gewijzigd door Linea op 24-08-2023 18:49 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

de Peer schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:55:
[...]

Wet gaat boven contract.
En sowieso eerst zien dan geloven, voorlopig gebeurt er helemaal niets ;)
Ik gok dat de energie lobby wel voor elkaar krijgt dat lopende contracten niet aangepast worden

Hoe dan ook ik zit ook sterk te twijfelen om voor een 3 jarig contract te gaan. Vind alleen de tarieven vrij hoog (2 van de 3 jaar wordt niet volledig gesaldeerd).

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 24-08-2023 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Sport_Life schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:29:
[...]

Ik gok dat de energie lobby wel voor elkaar krijgt dat lopende contracten niet aangepast worden

Hoe dan ook ik zit ook sterk te twijfelen om voor een 3 jarig contract te gaan. Vind alleen de tarieven vrij hoog (2 van de 3 jaar wordt niet volledig gesaldeerd).
Dat wordt lastig als de overheid dit beslist.
Sommige contracten worden ongeldig als er nieuwe wetgeving komt.
Soms wel met een overgangsperiode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack

Als je nog nauwelijks teruglevert kan het slim zijn om lang vast te zetten, je loopt dan toch nauwelijks TLV geld mis, kun je er dan altijd goedkoop onderuit, en de eerste drie jaar zit je veilig qua Van de Bron achtige grappen, het is alleen de vraag wat de overheid gaat doen.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• HandyLumberjack
.

[ Voor 99% gewijzigd door HandyLumberjack op 24-08-2023 18:43 ]

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eboeker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-06 19:02
dat is ook mijn redenering; ik stap over naar 3-jarig oxxio; tlv is iets van 9ct, maar met ~7500 verbruik (WP en EV) en ~8000 opwek is maximale saldering voor mij het meest interessant. Dat ik dan misschien niet het maximale krijg voor wat ik uiteindelijk nog teruglever neem ik dan maar voor lief.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Eboeker schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:55:
[...]

dat is ook mijn redenering; ik stap over naar 3-jarig oxxio; tlv is iets van 9ct, maar met ~7500 verbruik (WP en EV) en ~8000 opwek is maximale saldering voor mij het meest interessant. Dat ik dan misschien niet het maximale krijg voor wat ik uiteindelijk nog teruglever neem ik dan maar voor lief.
Wordt waarschijnlijk ook mijn plan in de toekomst. Nu nog geen EV's, maar die gaan komen.
En als het kan, eentje die ik ook als huishoud-accu kan gebruiken,
Dan is alles voor Bassie.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rzaan schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:33:
[...]

Dat wordt lastig als de overheid dit beslist.
Sommige contracten worden ongeldig als er nieuwe wetgeving komt.
Soms wel met een overgangsperiode.
Ik bedoel te zeggen dat de overheid kan besluiten dat het niet geldt voor lopende contracten.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:13
Sport_Life schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:10:
[...]

Ik bedoel te zeggen dat de overheid kan besluiten dat het niet geldt voor lopende contracten.
Dat lijkt me niet de huidige salderingsregeling is toch net zo goed een overheidsregeling? Of het zou heel expliciet in je contract moeten staan, zal mijn eigen contracten er eens op naslaan om te zien hoe dit beschreven staat.

• Blihi
ASW1 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:55:
[...]

Dat lijkt me niet de huidige salderingsregeling is toch net zo goed een overheidsregeling? Of het zou heel expliciet in je contract moeten staan, zal mijn eigen contracten er eens op naslaan om te zien hoe dit beschreven staat.
In het contract van Innova staat dit inderdaad ook heel expliciet omschreven. Dus alleen als de overheid salderen verbiedt kunnen ze daar onderuit.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Eboeker schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:55:
[...]

Heb even naar Oxxio gekeken maar ik word nou niet echt bepaald vrolijk van de Google reviews.

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-06 17:31

Kun je ook PP nieuwe 1j contract afsluiten, dat pas 1 nov of 1 dec ingaat?

Want ik meen dat in de kalender (op hun site bij de wizard) je niet zo ver vooruit kunt?!

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• Eboeker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-06 19:02
Sport_Life schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:54:
[...]

Heb even naar Oxxio gekeken maar ik word nou niet echt bepaald vrolijk van de Google reviews.
Hmm, dat doe ik nooit, en je hebt gelijk, dat klinkt niet best, nog een tip voor een goed alternatief? :)

• HKees
Sport_Life schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:54:
[...]

Kun je iets meer vertellen over de inhoud? Op gaslicht.com hadden ze toch een goede score..

Oei... Trustpilot (waar je wel vaker slechte dingen leest, ook over bedrijven waar ik wel goede ervaringen mee heb) belooft niet veel goeds... hmmm ik zit ook nog in mijn bedenktijd..

[ Voor 30% gewijzigd door HKees op 24-08-2023 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

HKees schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:44:
[...]

Kun je iets meer vertellen over de inhoud? Op gaslicht.com hadden ze toch een goede score..

Oei... Trustpilot (waar je wel vaker slechte dingen leest, ook over bedrijven waar ik wel goede ervaringen mee heb) belooft niet veel goeds... hmmm ik zit ook nog in mijn bedenktijd..
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

;w

Succes met annuleren ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 24-08-2023 21:52 ]

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-06 05:28
Sport_Life schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:51:
[...]

***members only***

;w

Succes met annuleren ;)
Mijn ervaringen met Oxxio zijn niet heel slecht. Net als moeder Eneco hadden ze de TLV stilletjes per 5 sep 2022 naar 9ct verlaagd, maar uiteindelijk hebben ze zelf een email gestuurd dat ze dit niet hadden mogen doen en dat ik extra geld van hun ging krijgen en dat is zowel op de jaarnota als de eindnota gebeurd. De berekeningen zijn erg onduidelijk, maar onder de streep klopt het wel.
Ik ben weggegaan omdat ze met de nieuwe voorwaarden voor het modelcontract ieder moment de TLV wilden kunnen aanpassen. Dat werkt voor mij niet.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Zoek eens een energieleverancier met alleen maar goede reviews...
Daar zou ik dus niet teveel van af laten hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-06 22:57

Tao

DPC DE_KOMETEN

Heb enkele jaren geleden energie van Oxxio gehad. Geen problemen.

Diablo3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKees
Truus01 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:37:
Zoek eens een energieleveranciers met alleen maar goede reviews...
Daar zou ik dus niet teveel van af laten hangen.
Haha, inderdaad. Voor de gein kijk ik wel eens op Trustpilot.. daar komen de grote jongens er ook niet goed vanaf... Daarbij... Mensen schrijven meestal alleen een review als er iets niet goed is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-06 16:23
Sport_Life schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:51:
[...]

***members only***

;w

Succes met annuleren ;)
Iemand die beweert 3x te veel voor elektra te betalen kan ik niet echt serieus nemen. Dat er dingen administratief in de soep lopen is volgens mij helaas meer een synoniem met dit type bedrijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RCL
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-06 13:04

RCL

Powerpeers heeft tlv inmiddels aangepast naar 3 cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:37

JWT

Ik vraag me af of er een lower limit is waarbij de ACM wel eens wakker wordt.. of moeten we dan allemaal eerst gaan klagen? Tijdens een college europees comsumentenrecht gaven ze wel aan dat ze alleen prio geven aan de meest geklaagde onderwerpen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBull
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-06 11:29
RCL schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:37:
Powerpeers heeft tlv inmiddels aangepast naar 3 cent.
Poeh hé, dat is dan wel het laagste TLV dat ik gezien heb. Had gisteren nog overwogen om een jaar contract te nemen met TLV van 11ct. Maar vanwege de hoge vastkosten toch maar niet gedaan. Eneco kwam bij mij voordeliger uit met de 'lage' vaste kosten ivm 9ct TLV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:31
https://weblog.independer...n-extra-te-laten-betalen/

Misschien niet helemaal ontopic maar er zijn meer leveranciers die je (stiekem) benadelen als je zonnepanelen hebt. Goed om te weten in de geest van dit topic, het wordt wel steeds lastiger vergelijkbaar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
Onze overheid heeft PV de afgelopen jaren enorm gestimuleerd. Naast de gederfde energiebelasting voor de schatkist wordt het grotendeels betaald door de energie leveranciers en dus hun klanten.

Het saldeer beleid maakt PV eigenaren ondertussen imuun voor deze kosten. Deze klanten "wegjagen" betekent als leverancier letterlijk concurrerend blijven voor betalende klanten. Het houdt de toko rendabel/winstgevend zolang de salderingsregeling niet wordt afgebouwd. want dankzij Poetin en een demisionair kabinet loopt het NL stimuleringsbeleid ver achter op de werkelijkheid.

Van De Bron is dit waterbed effect gestart en nu moeten andere leveranciers wel mee. Wees je er van bewust dat ze er waarschijnlijk alles aan (gaan) doen om niet gunstig te zijn voor klanten met PV overschot. Grijp die Powerpeers > Oxxio deal nu maar voor het te laat is ;-).

Of zie ik nog iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-06 22:57

Tao

DPC DE_KOMETEN

denneappel schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:54:
Onze overheid heeft PV de afgelopen jaren enorm gestimuleerd. Naast de gederfde energiebelasting voor de schatkist wordt het grotendeels betaald door de energie leveranciers en dus hun klanten.

Het saldeer beleid maakt PV eigenaren ondertussen imuun voor deze kosten. Deze klanten "wegjagen" betekent als leverancier letterlijk concurrerend blijven voor betalende klanten. Het houdt de toko rendabel/winstgevend zolang de salderingsregeling niet wordt afgebouwd. want dankzij Poetin en een demisionair kabinet loopt het NL stimuleringsbeleid ver achter op de werkelijkheid.

Van De Bron is dit waterbed effect gestart en nu moeten andere leveranciers wel mee. Wees je er van bewust dat ze er waarschijnlijk alles aan (gaan) doen om niet gunstig te zijn voor klanten met PV overschot. Grijp die Powerpeers > Oxxio deal nu maar voor het te laat is ;-).

Of zie ik nog iets over het hoofd?
Als dit echt een grote vlucht gaat nemen (c.q. de overheid laat dit gebeuren zonder ingrijpen), dan denk ik dat op de midden-/lange termijn een grote thuisbatterij een betere optie is. Plus een dynamisch contract en automatische regelsoftware. Dan ben je af van die opslag en verdien je jouw investeringen uiteindelijk wel terug. Oh, wacht even. Je bent ook nog duurzamer bezig >:) _/-\o_

Diablo3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-06 16:51
Tao schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:01:
[...]

Als dit echt een grote vlucht gaat nemen (c.q. de overheid laat dit gebeuren zonder ingrijpen), dan denk ik dat op de midden-/lange termijn een grote thuisbatterij een betere optie is. Plus een dynamisch contract en automatische regelsoftware. Dan ben je af van die opslag en verdien je jouw investeringen uiteindelijk wel terug. Oh, wacht even. Je bent ook nog duurzamer bezig >:) _/-\o_
ohhh, wacht ..

dan heb je de energie reuzen nóg minder nodig,
gaan ze verlies draaien,
en dat/ die kosten moet dan opgehoest worden door.....

door diegenen die GEEN investering deden in PV en dus GEEN investering in thuisbatterij oid.

wedden dat we die gaan horen hiero?

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Pagina: 1 ... 176 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen.
Dus geen ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Met de huidige markt gaat dit topic erg hard. Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 dagen terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2