Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sankao
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15-09 13:09
nietwijk schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:24:
[...]

Correct me if I'm wrong: Powerpeers biedt € 0,21 netto TLV en VanOns biedt € 0,14 netto TLV
Volgens mij zit VanOns nog steeds netto op € 0,2827 (Enkeltarief), tot en met 30 juni 2023, zie ook https://energie.vanons.org/modelcontract/
Als je nu een modelcontract af sluit.

Ik was al naar ze overgestapt eind vorig jaar, en ik heb dan ook de brief gekregen dat ze de 50% verlaging van TLV niet gaan doorvoeren tot 30 juni 2023, ik zit er dus zelfs nog voor € 0,49111 (laag-tarief) en € 0,64652 (hoog-tarief)

9760Wp ZO(145°) @SE9K, 6480Wp ZW (235°), 2960Wp NO(50°) @SE7K-RWS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08 18:10
nietwijk schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:24:
[...]

Correct me if I'm wrong: Powerpeers biedt € 0,21 netto TLV en VanOns biedt € 0,14 netto TLV
Ik haal uit https://energie.vanons.org/modelcontract/ de volgende bedragen voor de TLV:
hoog: 0,267155 euro
laag: 0,20294 euro
enkel: 0,23363 euro

Maar: ik kan het ook mis hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sankao
_starbuck_ schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:20:
[...]

Ik haal uit https://energie.vanons.org/modelcontract/ de volgende bedragen voor de TLV:
hoog: 0,267155 euro
laag: 0,20294 euro
enkel: 0,23363 euro

Maar: ik kan het ook mis hebben.
Je vergeet er de BTW bij op te tellen (staat er heel expliciet dat ze uitbetalen inclusief BTW). En mijn eerdere ervaringen met "VanOns" is dat ze daadwerkelijk inclusief BTW uitbetalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjerkpolle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-09 14:47
Ik ook overweeg ook over te stappen naar vanons ivm de terugleververgoeding.

Waar moet ik op letten?
Als ik het goed lees wijzigen de tarieven halfjaarlijks. Is het dan wijsheid om het contract dan per 1 juli in te laten gaan en nu de tarieven vast te leggen?

Telefonisch zijn ze echter op dit moment niet bereikbaar.
Aanvraag via de email gedaan voor modelcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08 18:10
sankao schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:13:
[...]

Je vergeet er de BTW bij op te tellen (staat er heel expliciet dat ze uitbetalen inclusief BTW). En mijn eerdere ervaringen met "VanOns" is dat ze daadwerkelijk inclusief BTW uitbetalen.
Dankje. Ik had die BTW inderdaad gezien, maar vreesde dat ze die op 1-of-andere manier toch niet zouden betalen. Goed the horen ze dat in jouw ervaring toch wel doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-08 17:51
tjerkpolle schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:22:
Ik ook overweeg ook over te stappen naar vanons ivm de terugleververgoeding.

Waar moet ik op letten?
Als ik het goed lees wijzigen de tarieven halfjaarlijks. Is het dan wijsheid om het contract dan per 1 juli in te laten gaan en nu de tarieven vast te leggen?

Telefonisch zijn ze echter op dit moment niet bereikbaar.
Aanvraag via de email gedaan voor modelcontract.
Het is net als de aandelenbeurs, niemand die het weet. Alles op goed geluk.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-09 19:40
sankao schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:12:
[...]

Volgens mij zit VanOns nog steeds netto op € 0,2827 (Enkeltarief), tot en met 30 juni 2023, zie ook https://energie.vanons.org/modelcontract/
Als je nu een modelcontract af sluit.

Ik was al naar ze overgestapt eind vorig jaar, en ik heb dan ook de brief gekregen dat ze de 50% verlaging van TLV niet gaan doorvoeren tot 30 juni 2023, ik zit er dus zelfs nog voor € 0,49111 (laag-tarief) en € 0,64652 (hoog-tarief)
maar heb je dan geen gas bij hun of verbruik je zo weinig dat de gasprijs van € 2,87112 je niet uitmaakt??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sankao
xray79 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:55:
[...]

maar heb je dan geen gas bij hun of verbruik je zo weinig dat de gasprijs van € 2,87112 je niet uitmaakt??
Ik gebruik geen gas, ik heb een warmtepomp. En bij elkaar een overschot (na salderen) van zo'n 10.000 kwh.
Vandaar dat het zeer nuttig is om alles goed in de gaten te houden voor de hoogste TLV.

Maar in principe kan je gewoon een los contract voor electriciteit en een los contract voor gas hebben. En dat kan dus ook bij verschillende aanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees Schilder
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 06:32
sankao schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:13:
[...]

Misschien een gekke vraag, maar moet je die BTW later dan terugbetalen aan de Belastingdienst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:56

de Peer

under peer review

Kees Schilder schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:59:
[...]

Misschien een gekke vraag, maar moet je die BTW later dan terugbetalen aan de Belastingdienst?
Eigenlijk wel ja. Maar ik denk niet dat iemand dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:31
Kees Schilder schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:59:
Let op: ik ben geen deskundige, maar zo heb ik het begrepen:

- De teruglever-vergoeding moet altijd INclusief BTW worden uitbetaald.
- Wanneer je bij installatie de BTW hebt teruggevraagd ben je (als het goed is) ook aangemeld voor de KOR regeling. In dat geval mag je de uitgekeerde BTW houden.
- Als je bij installatie geen BTW hebt teruggevraagd mag je de uitgekeerde BTW ook houden.
- Als je geinstalleerde vermogen boven 10.000 kW komt is het anders. Je moet dan wel BTW afdragen. Maar, dit kun je "afkopen" voor een forfait-bedrag van 100 Euro per jaar (moet je wel regelen).
- Voor bedrijfsmatige situaties gelden andere regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 20:40

Termy

valt er nog wat te fragge?

MJ de Bruijn schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:30:
[...]

- Wanneer je bij installatie de BTW hebt teruggevraagd ben je (als het goed is) ook aangemeld voor de KOR regeling. In dat geval mag je de uitgekeerde BTW houden.
- Als je bij installatie geen BTW hebt teruggevraagd mag je de uitgekeerde BTW ook houden.
- Als je geinstalleerde vermogen boven 10.000 kW komt is het anders. Je moet dan wel BTW afdragen. Maar, dit kun je "afkopen" voor een forfait-bedrag van 100 Euro (moet je wel regelen).
Ben benieuwd waar vandaan komt dat het inclusief moet. Dat heb ik vorig jaar nl niet zien gebeuren en lijkt me eerlijk gezegd ook niet logisch.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
MJ de Bruijn schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:30:
[...]

- Als je geinstalleerde vermogen boven 10.000 kW komt is het anders. Je moet dan wel BTW afdragen. Maar, dit kun je "afkopen" voor een forfait-bedrag van 100 Euro per jaar (moet je wel regelen).
Van de BTW zijn we in ieder geval af, maar dat forfait was om het de kleine KORretjes makkelijk te maken, dan had je soort van standaard staffels waar je mee mocht rekenen. Had je meer dan 10000 kWh dan mocht je geen gebruik maken van die staffels. Zat je eronder dan kon je of het forfait gebruiken of zelf uitrekenen.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:31
Termy schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:32:
Ben benieuwd waar vandaan komt dat het inclusief moet. Dat heb ik vorig jaar nl niet zien gebeuren en lijkt me eerlijk gezegd ook niet logisch.
Zie https://www.belastingdien...igenaren_van_zonnepanelen

Quote:
"Met uw zonnepanelen wekt u stroom op. Die stroom gebruikt u meteen voor een deel zelf. Wat u niet gebruikt, levert u terug aan uw energieleverancier. Voor de stroom die u teruglevert, krijgt u een vergoeding waarin btw zit begrepen. Daarom bent u btw-ondernemer. Soms moet u de btw die u van de energieleverancier krijgt aan ons afdragen. Kijk hieronder welke situatie voor u geldt, en wat u moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 21:21
MJ de Bruijn schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:37:
[...]

Zie https://www.belastingdien...igenaren_van_zonnepanelen

Quote:
"Met uw zonnepanelen wekt u stroom op. Die stroom gebruikt u meteen voor een deel zelf. Wat u niet gebruikt, levert u terug aan uw energieleverancier. Voor de stroom die u teruglevert, krijgt u een vergoeding waarin btw zit begrepen. Daarom bent u btw-ondernemer. Soms moet u de btw die u van de energieleverancier krijgt aan ons afdragen. Kijk hieronder welke situatie voor u geldt, en wat u moet doen.
hmmm, zullen we en masse Eneco weer gaan mailen :? Puur omdat het kan? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gurk2
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:05
Van https://www.belastingdienst.nl/
De KOR is een btw-vrijstelling. Als u voldoet aan de voorwaarden en kiest voor de KOR, hoeft u geen btw meer te berekenen aan uw klanten. Ook doet u geen btw-aangifte meer en kunt u geen btw meer terugvragen over uw kosten en investeringen.
Volgens dit "hoeft" er geen btw in rekening worden gebracht. Energieleverancier is dan klant.
Uw deelname aan de KOR vervalt met de levering of dienst waarmee u boven de € 20.000 komt. U past dus ook al direct vanaf die levering of dienst de normale btw-regels toe, zoals die voor u gelden zonder dat u de KOR toepast.
Met de innova contracten komen sommige boven de 20000 euro omzet uit. Wat doen jullie? zorgen dat omzet onder 20000 euro blijft? Of de ellende dat KOR wordt beëindigd, en vervolgens BTW aangifte moeten doen.

55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
Gurk2 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:52:
Van https://www.belastingdienst.nl/

[...]

Volgens dit "hoeft" er geen btw in rekening worden gebracht. Energieleverancier is dan klant.

[...]

Met de innova contracten komen sommige boven de 20000 euro omzet uit. Wat doen jullie? zorgen dat omzet onder 20000 euro blijft? Of de ellende dat KOR wordt beëindigd, en vervolgens BTW aangifte moeten doen.
Ben hier vorig jaar mee bezig geweest met de belastingtelefoon. De energie "leverancier" moer BTW betalen aan mensen die BTW plichtig zijn. Als je BTW plichtig bent stuur je ook je facturen incl BTW namelijk. Als je niet BTW plichtig bent mag je ook geen BTW op een factuur zetten. Een KOR is NIET BTW plichtig, mag geen BTW op een factuur zetten, en een klant zoals de energielevernacier hoort dus ook geen BTW te betalen aan een KOR. Maar dus wel aan iemand die wel BTW plichtig is. Deze BTW plichtige doet een periodieke BTW aangifte waarin vervolgens de ontvangen BTW naar de belastingdienst gaat.
De BTW ontvangen en niet afdragen is in feite fraude, maar wat het domme is dat als je niet BTW plichtig bent ook geen aangifte doet dus helemaal niet de mogelijkheid hebt om de BTW af te dragen. Mooi zooitje dus in Apeldoorn en de energielevernaciers doen het allemaal verkeerd volgens de belastingtelefoon...

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09 19:20

Tao

DPC DE_KOMETEN

Srednier schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:01:
[...]

Ben hier vorig jaar mee bezig geweest met de belastingtelefoon. De energie "leverancier" moer BTW betalen aan mensen die BTW plichtig zijn. Als je BTW plichtig bent stuur je ook je facturen incl BTW namelijk. Als je niet BTW plichtig bent mag je ook geen BTW op een factuur zetten. Een KOR is NIET BTW plichtig, mag geen BTW op een factuur zetten, en een klant zoals de energielevernacier hoort dus ook geen BTW te betalen aan een KOR. Maar dus wel aan iemand die wel BTW plichtig is. Deze BTW plichtige doet een periodieke BTW aangifte waarin vervolgens de ontvangen BTW naar de belastingdienst gaat.
De BTW ontvangen en niet afdragen is in feite fraude, maar wat het domme is dat als je niet BTW plichtig bent ook geen aangifte doet dus helemaal niet de mogelijkheid hebt om de BTW af te dragen. Mooi zooitje dus in Apeldoorn en de energielevernaciers doen het allemaal verkeerd volgens de belastingtelefoon...
Klopt helemaal.
Echter over "De BTW ontvangen en niet afdragen is in feite fraude": dat ligt m.i. anders.

Als je namelijk BTW-plichtig bent en dat niet afdraagt -> ja, fraude. Daar komt men toch achter wanneer ze je checken op BTW-zaken.
Als je dat niet bent (KOR / particulier) en niet opgeven: dan kan dat geen fraude zijn. Je hoeft als particulier/KOR geen BTW op te geven. Sterker nog, het kan niet.
Als je als particulier namelijk hoge voorschotten betaalt, en je krijgt bij de eindafrekening geld terug, dan krijg je ook een bedrag inclusief BTW terug. Daar vraagt de fiscus niet naar.

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmt Raaijmakers
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-05 19:35
PCJR schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:46:
[...]

Beste heer/mevrouw,

Eind januari heb je van ons een mail gekregen over de verlaging van onze netto terugleververgoeding. Via deze mail informeren we je dat we besloten hebben om de voorgenomen verlaging van de terugleververgoeding voor onze huidige klanten uit te stellen tot 1 juli 2023.

Wat is er aan de hand?
In de mail van eind januari hebben we aangekondigd dat we onze netto terugleververgoeding verlagen. De reden daarvoor vind je hier: https://energie.vanons.or...goeding-per-1-maart-2023/. Naar aanleiding van signalen van onze klanten hebben we de aankondiging van de wijziging juridisch laten toetsen. De uitkomst van de toetsing was dat we de wijziging niet tijdig genoeg hebben aangekondigd en we onze overeenkomsten met onze huidige klanten moeten aanpassen op dit punt. Dit gaan we in de komende periode doen.

Wat is netto terugleveren?
Als reactie op de mailing van eind januari kregen we veel vragen over het verschil tussen salderen en netto terugleveren. Een netto terugleververgoeding ontvang je wanneer je over het hele jaar gerekend meer energie opwekt dan dat je verbruikt. Op dat moment is er sprake van netto teruglevering en daarvoor krijg je een vergoeding van ons als energiebedrijf. Salderen is een overheidsregeling waarbij de opgewekte stroom weggestreept wordt tegen de verbruikte stroom op jaarbasis tot maximaal het eigen verbruik. De aanpassing van onze netto terugleververgoeding heeft geen invloed op de saldering.

Wat betekent dit voor jou?
Als huidige klant met een variabel of modelcontract krijg je van ons tot 1 juli 2023 voor je netto teruglevering het kale leveringstarief inclusief btw, zoals vastgelegd in jouw overeenkomst met ons. Huidige klanten ontvangen vóór 1 juli een nieuwe overeenkomst waarin de aangepaste terugleververgoeding is opgenomen. Nieuwe klanten ontvangen vanaf 1 april een aangepaste overeenkomst met daarin de verlaagde netto terugleververgoeding.

Onze excuses voor het ongemak
We willen onze oprechte excuses aanbieden. Op dit moment werken we aan verschillende verbeteringen om deze fouten in de toekomst te voorkomen.

Laat het gerust weten als je vragen hebt
Bel dan gerust een van onze medewerkers via telefoonnummer 085-0160 111 . We zijn bereikbaar op werkdagen van 9.00 uur tot 16.30 uur. Je mag ook mailen naar klantenservice@energievanons.org. Online informatie vind je op onze website onder het kopje Klantenservice.

Met vriendelijke groet,

Olivier de Greef
Operationeel Directeur Energie VanOns
Dit geldt niet voor nieuwe klanten. Ik ben begin februari klant geworden en heb deze email niet gehad. In mijn contract staat duidelijk dat ze elke maand de tarieven aan mogen passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musho
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-02 22:19
_starbuck_ schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:31:
[...]

Mag ik vragen: waarom powerpeers? Vanons lijkt (momenteel) een hogere TLV te hebben.
Is SamenOm niet nog een beetje hoger dan VanOns? Of lees ik het verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-08 08:41
Musho schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:30:
[...]

Is SamenOm niet nog een beetje hoger dan VanOns? Of lees ik het verkeerd?
Ik heb bij SamenOm een modelcontract aangevraagd per mail en kreeg binnen 5 minuten reactie en de tarieven per 1 mei. 19,83 ct inclusief BTW. Lijkt me niet interessant.

https://samenom.nl/Tariev...20Tarieven%20Variabel.pdf

[ Voor 13% gewijzigd door nietwijk op 14-04-2023 13:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mmt Raaijmakers
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-05 19:35
_starbuck_ schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:50:
[...]

Dus ondanks al het gedoe over wijzigingen voor bestaande klanten, is het modelcontract van vanons voor nieuwe klanten de beste keuze momenteel? (https://energie.vanons.org/modelcontract/)
...Dat ligt eraan. Als je je aanmeldt als nieuwe klant na 1 april, dan krijg je al meteen de nieuwe verlaagde tarieven staat op de site. Ik heb nou een modelcontract aangevraagd en laat wel even weten wat daarin staat voor TLV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-09 14:47
Ik ben naar vanons overgestapt met een modelcontract. Ik werd er telefonisch op gewezen dat ik NIET meer dan 5000 kW op jaarbasis mag teruggeven aan het net. Nou zal het erom hangen of ik dit teruglever, maar het vreemde is dat ik dit nergens kan terugvinden.
Iemand hiermee bekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Musho
  • Laatst online: 13-02 22:19
tjerkpolle schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:55:
Ik ben naar vanons overgestapt met een modelcontract. Ik werd er telefonisch op gewezen dat ik NIET meer dan 5000 kW op jaarbasis mag teruggeven aan het net. Nou zal het erom hangen of ik dit teruglever, maar het vreemde is dat ik dit nergens kan terugvinden.
Iemand hiermee bekend?
Ik hang nu aan de telefoon, en mij werd hetzelfde verteld. Dit is echter nergens te vinden in de contract voorwaarden. Beetje vreemd hoe dit gaat. Maar goed, zou eventueel die 5000 kunnen terugleveren en dan weer wisselen van aanbieder natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:36
Iemand hiermee bekend?
Zo lang ze het niet over kWh hebben lijkt me er niks aan de hand... >:)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boukewerff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 20:02
Ik heb hier ook net een modelcontract aangevraagd bij Energie van ons. Dit nadat Samenom nog voor de oplevering van mijn SAP de teruglevertarieven al omlaag gooide. Nu aankijken wat er in Juli gaat gebeuren.
Na 10 min in de wacht een erg vriendelijke man aan de lijn die me prima heeft geholpen. Hij kwam ook met de max van 5000Kwh, maar daar blijf ik onder en is dus voor mij geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenV
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03-12-2024
boukewerff schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:21:
Ik heb hier ook net een modelcontract aangevraagd bij Energie van ons. Dit nadat Samenom nog voor de oplevering van mijn SAP de teruglevertarieven al omlaag gooide. Nu aankijken wat er in Juli gaat gebeuren.
Na 10 min in de wacht een erg vriendelijke man aan de lijn die me prima heeft geholpen. Hij kwam ook met de max van 5000Kwh, maar daar blijf ik onder en is dus voor mij geen probleem.
En hoe hoog is het teruglevertarief van Energie van ons dan?

Ik zit ook te kijken om eventueel over te stappen. Haal ongeveer 3500 kwh uit zonnepanelen maar met warmtepomp en elektrische auto maak ik dat gemakkelijk op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-09 14:00
MenV schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:42:
[...]

En hoe hoog is het teruglevertarief van Energie van ons dan?

Ik zit ook te kijken om eventueel over te stappen. Haal ongeveer 3500 kwh uit zonnepanelen maar met warmtepomp en elektrische auto maak ik dat gemakkelijk op.
Waarom zoek je naar en hoge TLV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boukewerff
De tarievenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99iR_hZLMXmCw58dbRnyhbqYVi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VtVe3gpqvEfLrLGJ1qtynLap.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 94% gewijzigd door boukewerff op 14-04-2023 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhe59
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-09 08:18

mhe59

ID.5 Pro Performance

Ligt het aan mij, maar dit zijn toch vrij hoge kosten per kwh ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boukewerff
Zeker hoge kosten per kwh. Maar ik heb een electrische leaseauto waar ik dus die hoge kosten kan declareren. En verder lever ik onder de streep terug dus betaal ik nooit deze hoge tarieven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

boukewerff schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:04:
Zeker hoge kosten per kwh. Maar ik heb een electrische leaseauto waar ik dus die hoge kosten kan declareren. En verder lever ik onder de streep terug dus betaal ik nooit deze hoge tarieven.
Zegt hij met droge ogen..
dit zou mij persoonlijk te ver gaan.
Maargoed dan moet de werkgever maar met beter beleid/regels komen.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 14-04-2023 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenV
denneappel schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:36:
[...]

Wat dan? Naar flexibele energietarief gaan? Is dat voordeliger dan een hogere terugleververgoeding

Nu krijg ik op zonnige dagen geld terug, dat heb ik dan niet meer toch omdat wat ik krijg bij flexibel dan veel minder is? Of is dat toch voordeliger door alle niet zonnige dagen waar het goedkoper is bij flexibel tarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MenV schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 23:36:
[...]

Nu krijg ik op zonnige dagen geld terug,
Nee zo werkt het niet. Salderen werkt op jaarbasis. Dus als jij op jaarbasis meer stroom verbruikt dan opwekt, krijg jij nooit een TLV. Vandaar die opmerking

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-09 16:32
de Peer schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:53:
[...]

Zegt hij met droge ogen..
dit zou mij persoonlijk te ver gaan.
Maargoed dan moet de werkgever maar met beter beleid/regels komen.
In mindere mate de werkgever, maar vooral de belastingdienst. Voor de belastingdienst kun je het aantal afgenomen kWhs * levertarief als kosten opvoeren. De TLV is niet relevant. Het is dus heel interessant om een joekel van een levertarief te hebben (die er niet toe doet), zodat je hoge kosten kunt opvoeren, terwijl het je feitelijk maar wat TLV kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Iemand hiermee bekend?
Belangrijk om hier te weten is, is het werkelijk zoals je zegt, dat je niet meer dan 5000 kWh mag terugleveren? Of gaat het om 5000 kWh NA salderen? Dat is nogal een verschil. Bijv. over een jaar lever ik 14000 kWh terug op het net, maar netto houd ik 8000 kWh in de min over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenV
de Peer schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 23:43:
[...]

Nee zo werkt het niet. Salderen werkt op jaarbasis. Dus als jij op jaarbasis meer stroom verbruikt dan opwekt, krijg jij nooit een TLV. Vandaar die opmerking
En hoe werkt het dan bij dynamisch contract? Daar betaal ik en krijg ik toch de prijs van dat moment? Hoe gaat dat dan als het over jaarbasis gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenV
[...]

Dus als ik 6500 kwh gebruik en 3500 opwek en deels teruglever op zonnige dagen dan is dynamisch energietarief altijd goedkoper dan een vast tarief met hoge terugleververgoeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelique1974
  • Laatst online: 29-01-2024
Iemand hiermee bekend?
Ik heb ook gebeld, en over die max 5000 kwh terugleveren aan het net gehad. Ik heb denk ik iemand anders aan de telefoon gehad. Die sprak dat tegen. Die had het over tot 10000 want dan loopt hun systeem vast of zoiets.
Ze zullen zowiezo bedoelen dat je eerst alles mag salderen, en wat boven salderen uitkomt dat dat een maximum heeft.

Ik heb tevens gevraagd of je nu kan afsluiten voor de tarieven van het modelcontract van nu en het contract pas 1 juli laten ingaan. Je gaat dan toch de tarieven krijgen die per 1 juli gaan gelden. Ik verwacht dat die lager zullen zijn en dus de tlv ook. Al laat ik het contract per juni ingaan krijg je ook te maken met de nieuwe tarieven per 1 juli. Nog maar even afwachten dus.
Binnenkort gaat vanons ook weer een jaarcontract aanbieden. Benieuwd wat daar de tlv van zal zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelique1974
  • Laatst online: 29-01-2024
MenV schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 08:50:
[...]

Dus als ik 6500 kwh gebruik en 3500 opwek en deels teruglever op zonnige dagen dan is dynamisch energietarief altijd goedkoper dan een vast tarief met hoge terugleververgoeding?
Voor dynamisch kan je beter kijken op
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Angelique1974 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 08:57:
[...]

Ik heb ook gebeld, en over die max 5000 kwh terugleveren aan het net gehad. Ik heb denk ik iemand anders aan de telefoon gehad. Die sprak dat tegen. Die had het over tot 10000 want dan loopt hun systeem vast of zoiets.
Ze zullen zowiezo bedoelen dat je eerst alles mag salderen, en wat boven salderen uitkomt dat dat een maximum heeft.

.......
Ik denk dat ze aansluiten bij wat de belastingdienst stelt over "meer dan 10.000kWh per jaar terugleveren".
Dan ben je in principe een ondernemer volgens hen en moet je BTW opgeven. Dat zullen ze wellicht in hun administratieprogramma verwerkt hebben...?? (Want dan moet het energiebedrijf BTW apart aan gebruikers factureren. Iets wat ze volgens mij toch al doen, dus ik snap het niet. Zal ongetwijfeld aan mij liggen 8)7 )
Anders kan ik niet verzinnen waar ze dit vandaan hebben.
https://www.belastingdien...opgaaf-zonnepaneelhouders

[ Voor 8% gewijzigd door Tao op 15-04-2023 09:41 ]

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MenV schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 08:47:
[...]

En hoe werkt het dan bij dynamisch contract? Daar betaal ik en krijg ik toch de prijs van dat moment? Hoe gaat dat dan als het over jaarbasis gaat?
klopt. TLV is dan het (kale) tarief voor dat specifieke uur. Echter de belastingen worden wel op jaarbasis gesaldeerd.
Maar zoals gezegd, daar is een apart topic voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MenV schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 08:50:
[...]

Het gaat dan niet zo zeer om de TLV, maar vooral om het feit dat je alsnog 3000 kWh moet inkopen en dat is meestal goedkoper op basis van een dynamisch contract. Zie de startpost van het dynmasche contracten topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boukewerff
Je mag 5000kwh terugleveren na saldering. Dat is idd belangrijk en heb ik expliciet nagevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:06
Ik heb vorig jaar een contract bij innova afgesloten met een tlv van 0,91.
Als ik nu inlog op mijn innova zie ik een verlengaanbod staan met de volgende tarieven;

een normaal en daltarief van 0,20295 ex. btw

all-in normaal en daltarief van 0,39802 per kwh.

Verbruik tarief excl. btw (€) bedrag excl. btw (€) bedrag incl. 21% btw (€)
Leveringskosten Innova Energie
Normaal tarief 172 kWh 0,20295 34,91 42,24
Dal tarief 0 kWh 0,20295 0,00 0,00
Vaste Leveringskosten 365 dagen 0,18904 69,00 83,49

Leveringskosten overheid
Overheidsheffingen 21,67 26,22
Energiebelasting 0 t/m 10.000 kWh 172 kWh 0,12599 21,67 26,22
Opslag Duurzame Energie 0 t/m 10.000 kWh 172 kWh 0,00000 0,00 0,00
Vermindering energie belasting 365 dagen -1,35142 -493,27 -596,86

Leveringskosten Netbeheerder
Netbeheerkosten Liander aansluitwaarde 3x25A 1 Jaar 286,27 346,39

Totale kosten Elektriciteit
All-in tarief normaal incl. btw (€) 0,39802 per kWh Subtotaal excl. btw (€) -81,42
All-in tarief dal incl. btw (€) 0,39802 per kWh Subtotaal incl. btw (€) -98,52

Iemand deze toevallig ook gehad?
Wordt er niet echt wijs uit wat nou de tlv tarieven zijn. Is dat die 0,20295 of het all-in tarief van 0,39802?

Het is weer voor een jaar vast en dan dan zou een tlv van 0,20295 of 0,39802 voor een jaar wel weer lekker zijn.
Lever op jaarbasis zo'n 2000 kwh terug.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Qosmic schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 19:30:
Als ik nu inlog op mijn innova zie ik een verlengaanbod staan met de volgende tarieven;

Leveringskosten overheid

All-in tarief normaal incl. btw (€) 0,39802 per kWh Subtotaal excl. btw (€) -81,42

Wordt er niet echt wijs uit wat nou de tlv tarieven zijn. Is dat die 0,20295 of het all-in tarief van 0,39802?

Het is weer voor een jaar vast en dan dan zou een tlv van 0,20295 of 0,39802 voor een jaar wel weer lekker zijn.
Pas maar vooral op dat het aanbod niet per direct in gaat, dan ben je je goudmijntje kwijt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Leveringskosten overheid

Die heb ik ook gekregen inderdaad.
Snap er ook geen hol van.
Heb een mail gestuurd wat nu de tlv is.
Want dat staat er niet bij volgens mij.
Ik lecer op een SAP 20.000kwh terug.
Dus wil het wel weten
Mijn contract loopt nog tot oktober.
Vind dat ze vroeg zijn met een verlengaanbod

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurk2
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:05
Tao schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:38:
[...]
Ik denk dat ze aansluiten bij wat de belastingdienst stelt over "meer dan 10.000kWh per jaar terugleveren".
Ik zie in jouw link niets staan over "meer dan 10.000kWh per jaar terugleveren". Waar heb je dit gevonden? Is het niet de 10.000 Wattpiek en de forfait die je dan niet meer kunt toepassen?
Tao schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:38:
[...]
Dan ben je in principe een ondernemer volgens hen en moet je BTW opgeven.
Als je ondernemer bent hoef je toch niet BTW op te geven als je mee doet aan de KOR?

Volgens mij is er ook nog iets als je boven de 10.000 kWh per jaar komt, dan er dan andere belastingtarieven gelden, maar dit geldt volgens mij niet voor terugleververgoeding. Daarom zie je vaak bij levertarieven staan dat prijs alleen maar geldt tot 10.000 kWh per jaar.

55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsweb1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-09 19:50
innova heeft nu met verleng aanbod. terugleververgoeding van 7 cent. Echt een stuk lager. Ik ga er niet op in

Komt niet eerlijk over als het er niet direct bij gezet wordt. Anders was ik wel blijven zitten.

[ Voor 31% gewijzigd door larsweb1 op 15-04-2023 20:06 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opxah
  • Laatst online: 22-09 15:01
Een aantal dagen geleden kon ik bij Powerpeers nog kiezen voor een contract van 6 maanden, 1 jaar en ik dacht zelfs 2 jaar. Nu lijkt alleen het modelcontract nog een optie te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 21:36
denneappel schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:36:
[...]

In de zomer met panelen is het altijd voordeligste om de hoogste tlv te pakken. En in je netto inkoop maanden kun ej de laagste kwh tarief zoeken (vaak dynamisch).

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
mhe59 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:00:
[...]

Ligt het aan mij, maar dit zijn toch vrij hoge kosten per kwh ?
Dat is ook de bedoeling. Hoe hoger hoe beter.... :9

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
[...]

Salderen werkt op contractperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
MenV schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 08:47:
[...]

Dynamich saldeert per uur en hanteert een plafond over een gemiddeld tarief per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-09 20:44

Zenix

BOE!

Opxah schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 20:38:
Een aantal dagen geleden kon ik bij Powerpeers nog kiezen voor een contract van 6 maanden, 1 jaar en ik dacht zelfs 2 jaar. Nu lijkt alleen het modelcontract nog een optie te zijn.
Weet je dat zeker? Keek vorige week en de week hiervoor nog, maar geen vaste contracten. Ik zat namelijk nog bij powerpeers voor gas, maar kreeg ook geen aanbod via mijn dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

larsweb1 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 20:05:
innova heeft nu met verleng aanbod. terugleververgoeding van 7 cent. Echt een stuk lager. Ik ga er niet op in

Komt niet eerlijk over als het er niet direct bij gezet wordt. Anders was ik wel blijven zitten.
Bij mij heb ik ook opeens gas staan (maar tarief van 0), terwijl dat toch echt bij iemand anders loopt..
en iid erg onduidelijke tarieven zo, onvolledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
paulv1973 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 19:59:
[...]

Die heb ik ook gekregen inderdaad.
Snap er ook geen hol van.
Heb een mail gestuurd wat nu de tlv is.
Want dat staat er niet bij volgens mij.
Ik lecer op een SAP 20.000kwh terug.
Dus wil het wel weten
Mijn contract loopt nog tot oktober.
Vind dat ze vroeg zijn met een verlengaanbod
Laat even weten wat ze antwoorden op je mail.
Ben wel benieuwd wat de tlv tarieven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Qosmic schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 23:15:
[...]

Laat even weten wat ze antwoorden op je mail.
Ben wel benieuwd wat de tlv tarieven zijn.
7 eurocent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opxah
  • Laatst online: 22-09 15:01
Zenix schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 21:16:
[...]
Weet je dat zeker? Keek vorige week en de week hiervoor nog, maar geen vaste contracten. Ik zat namelijk nog bij powerpeers voor gas, maar kreeg ook geen aanbod via mijn dashboard.
Ja, volgens mij was het op 9 april.
Maar zo te zien hoeven we nu geen optie voor vaste contracten te verwachten. Op Powerpeers.nl staat heel duidelijk:
Op dit moment hebben wij geen vaste contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aa4ever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-09 22:33

...
Ook ik heb een verlengaanbod gehad maar mijn contractperiode met vaste prijzen loopt pas in het najaar af dus nog veel te vroeg om te verlengen en de tlv van 0,91 Euro per kWh op te geven. Ik verwacht dat jouw contract ook nog lang niet is afgelopen dus ik zou er niets mee om te borgen dat je jouw 0,91 Euro per kWh blijft behouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Het is toch verlengen. Dus na je huidige contract..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aa4ever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-09 22:33
JWT schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:22:
Het is toch verlengen. Dus na je huidige contract..?
Ja klopt maar ik zou het nu nog niet aandurven en zie ook geen noodzaak, duurt nog veel te lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Gurk2 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 20:02:
[...]

Ik zie in jouw link niets staan over "meer dan 10.000kWh per jaar terugleveren". Waar heb je dit gevonden? Is het niet de 10.000 Wattpiek en de forfait die je dan niet meer kunt toepassen?

[...]

Als je ondernemer bent hoef je toch niet BTW op te geven als je mee doet aan de KOR?

Volgens mij is er ook nog iets als je boven de 10.000 kWh per jaar komt, dan er dan andere belastingtarieven gelden, maar dit geldt volgens mij niet voor terugleververgoeding. Daarom zie je vaak bij levertarieven staan dat prijs alleen maar geldt tot 10.000 kWh per jaar.
KOR -> geen BTW.
Klopt. Dat heb ik ook vermeld in mijn post boven wat jij aanhaalt.
(Tao in "Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?")

In de link van de Belastingdienst staat:

Wanneer hoeft u zich niet aan te melden?
Als de jaaromzet met uw zonnepanelen € 1.800 of lager is, hoeft u zich niet aan te melden. Dit is altijd het geval als het opwekvermogen van uw zonnepanelen niet meer is dan 15.000 Wattpiek.

Dat was een tijdje terug 10.000 Wattpiek. My bad.

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
aa4ever schreef op zondag 16 april 2023 @ 08:07:
[...]

Ook ik heb een verlengaanbod gehad maar mijn contractperiode met vaste prijzen loopt pas in het najaar af dus nog veel te vroeg om te verlengen en de tlv van 0,91 Euro per kWh op te geven. Ik verwacht dat jouw contract ook nog lang niet is afgelopen dus ik zou er niets mee om te borgen dat je jouw 0,91 Euro per kWh blijft behouden.
Natuurlijk ga ik mijn 0.91 niet opgeven.
Het gaat voor de periode daarna.

Als ik voor de periode erna 0,20295 of 0,39802 kan krijgen voor een jaar vast, dan kan dat interessant zijn in een tijd van dalende tlv's. En ik hoef er een jaar niet naar om te kijken.

@de Peer zegt wel 0,07. Dat zie ik ook staan als ik nu als nieuwe klant een contract af sluit. Maar dat bedrag komt nergens terug in mijn verleng aanbod.
Alleen bovenstaande 2 tarieven.

[ Voor 26% gewijzigd door Qosmic op 16-04-2023 10:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Qosmic schreef op zondag 16 april 2023 @ 10:01:
[...]

Natuurlijk ga ik mijn 0.91 niet opgeven.
Het gaat voor de periode daarna.

Als ik voor de periode erna 0,20295 of 0,39802 kan krijgen voor een jaar vast, dan kan dat interessant zijn in een tijd van dalende tlv's. En ik hoef er een jaar niet naar om te kijken.

@de Peer zegt wel 0,07. Dat zie ik ook staan als ik nu als nieuwe klant een contract af sluit. Maar dat bedrag komt nergens terug in mijn verleng aanbod.
Alleen bovenstaande 2 tarieven.
wat een beetje bedoeld wordt: kijk uit met wijzigingen in het algemeen. Stel de Innova medewerker drukt op de verkeerde knop en jouw contract is opeens opgezegd. Dat zou erg vervelend zijn. Mijn advies is: niet aankomen zolang het werkt (en veel oplevert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Nee zeker ik kom er niet aan. Mssn 1 dag voordat het afloopt of een dag erna.

Maar gaat mij er meer om wat de tarieven zullen zijn die ze communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-09 15:55
de Peer schreef op zondag 16 april 2023 @ 10:24:
[...]

wat een beetje bedoeld wordt: kijk uit met wijzigingen in het algemeen. Stel de Innova medewerker drukt op de verkeerde knop en jouw contract is opeens opgezegd. Dat zou erg vervelend zijn. Mijn advies is: niet aankomen zolang het werkt (en veel oplevert).
Of het wat oplevert gaan we einde van de rit zien en om die reden wil ik niet wachten en de winter overbruggen met Innova.

Waar ik bang voor ben is dat bij een vroegtijdig opzegging ineens de TLV van 0,91 niet meer van toepassing is en ze terug kunnen vallen op andere tarieven.
Voordat je het weet staat hierover iets in de voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-09 15:55
Qosmic schreef op zondag 16 april 2023 @ 10:44:
Nee zeker ik kom er niet aan. Mssn 1 dag voordat het afloopt of een dag erna.

Maar gaat mij er meer om wat de tarieven zullen zijn die ze communiceren.
Wanneer loopt je contract eigenlijk af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mindstorms
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-04 03:47
In mijn VanOns modelcontract staat het volgende:
Bij ons kunt u onbeperkt uw opgewekte energie salderen en/of terugleveren. Wij salderen de door u opgewekte elektriciteit volledig tot maximaal uw eigen verbruik. Op de jaarafrekening die u van ons ontvangt staat de hoeveelheid elektriciteit die u zelf hebt opgewekt. Deze wordt weggestreept tegen de elektriciteit die u zelf hebt verbruikt. Als u een dubbele elektriciteitsmeter heeft, dan wordt de opgewekte energie in de normaaluren gesaldeerd tegen het verbruik in de normaaluren (hoog tarief). Hetzelfde geldt voor de opgewekte energie in de daluren (laag tarief). De energiebelasting van het totale verbruik wordt gesaldeerd met de energiebelasting van de totaal opgewekte energie.

Terugleververgoeding: Wekt u meer op dan u verbruikt? Dan ontvangt u voor de teruggeleverde stroom van ons een terugleververgoeding
gelijk aan 50% van het kale leveringstarief inclusief btw, maar exclusief energiebelasting.
Geen limiet van 5000kWh dus. Maar ik begrijp de verdeling tussen hoog- en laagtarief niet goed. Kan ik (met veel teruglevering in normaaltarief en een beetje verbruik in daltarief) beter naar enkeltarief gaan, of naar dubbeltarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Mindstorms schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:30:
In mijn VanOns modelcontract staat het volgende:

[...]

Geen limiet van 5000kWh dus. Maar ik begrijp de verdeling tussen hoog- en laagtarief niet goed. Kan ik (met veel teruglevering in normaaltarief en een beetje verbruik in daltarief) beter naar enkeltarief gaan, of naar dubbeltarief?
Sommige e-boeren willen/kunnen dat voor voor je uitrekenen, maar enkeltarief zit altijd tussen hoog en laag in, dan vaak maakt het niet zo veel uit of is het zelfs ongunstiger.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 14:27
Angelique1974 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 08:57:
[...]

Binnenkort gaat vanons ook weer een jaarcontract aanbieden. Benieuwd wat daar de tlv van zal zijn
Ben benieuwd wanneer ze dit nu bekend gaan maken. Ik wilde vorige week maandag al een modelcontract afsluiten en toen gaf de mevrouw aan de telefoon aan dat ze met een vast contract gingen komen. Dit zou vorige week bekend worden gemaakt maar kan nog niks vinden online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:55
Nu de zon weer schijnt een hoop aanbiedingen gezien, maar niets lijkt nog boven mijn variabele Delta tarieven uit te komen—die staan nog altijd op 0,32 normaal en 0,30 dal...

Ik snap niet dat ze dat nog niet verlaagd hebben, want het is helemaal geen vast tarief, en zeker nu kost het ze best wat geld vermoed ik. Of er zitten voldoende klanten zonder teruglevering tegenover...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:12
Iemand bij DGB?
Deze salderen op het laag tarief of op enkel tarief https://www.dgbenergie.nl...rugleveren-elektriciteit/

Maar kan op de site geen actueel tarief vinden, alleen dat ze week tarieven hanteren en dat je moet bellen,
En ergens anders weer dat ze een vast tarief hebben tot 1-1-2024.

Niet heel duidelijk, morgen eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04:08
Mielemuis schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:16:
Iemand bij DGB?
Deze salderen op het laag tarief of op enkel tarief https://www.dgbenergie.nl...rugleveren-elektriciteit/

Maar kan op de site geen actueel tarief vinden, alleen dat ze week tarieven hanteren en dat je moet bellen,
En ergens anders weer dat ze een vast tarief hebben tot 1-1-2024.

Niet heel duidelijk, morgen eens bellen.
Nog nieuws?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen50
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-08 17:10
Ik heb dynamisch tarieven en zie morgen -8 cent verschijnen en vraag me af hoe dit de komende maanden zal gaan... en of het niet beter is naar een reguliere provider te gaan tijdens de zomermaanden en rond oktober weer terug naar dynamisch.
Ik heb sinds november zonnepanelen en warmtepomp. Schat in dat ik 7500kwh zal verbruiken op jaarbasis en 3800 zal opwekken. Natuurlijk zal ik in de zomermaanden meer terugleveren dan verbruiken.

Ik overweeg een variable contact bij reguliere provider...
Enige suggesties wat verstandig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:12
Helpdesk s'middags gesloten 8)7
Morgen ochtend herkansing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Bij navraag bij Engie geven ze aan dat ze het verbruik per tariefperiode salderen bij een model contract. De overheidsheffingen salderen ze wel per jaar.
Ondanks de hoge TLV die ik nog heb tot 1 juli maar snel op zoek naar een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Jeroen50 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:26:
Ik heb dynamisch tarieven en zie morgen -8 cent verschijnen en vraag me af hoe dit de komende maanden zal gaan... en of het niet beter is naar een reguliere provider te gaan tijdens de zomermaanden en rond oktober weer terug naar dynamisch.
Ik heb sinds november zonnepanelen en warmtepomp. Schat in dat ik 7500kwh zal verbruiken op jaarbasis en 3800 zal opwekken. Natuurlijk zal ik in de zomermaanden meer terugleveren dan verbruiken.

Je zit in de verkeerde chat. TLV is voor jou niet van toepassing. Voor jou lijkt het gunstig om je opwek in de zomer weg te salderen met de maanden eromheen. De keuze is dus of je in de winter naar dynamisch wil gaat en dan in de lente weer naar een partij met vaste tarieven te gaan waar je wel kan salderen zoals het hoort. Voor jou geldt (in mijn ogen), verwacht je dat de gemiddelde tarieven in de winter bij dynamische partij lager zijn dan bij een partij met vaste prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen50
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-08 17:10
padoempats schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 18:49:
[...]

Je zit in de verkeerde chat. TLV is voor jou niet van toepassing.
Hoezo, toch wel als ik een contract aanga vanaf 15 mei tot 15 oktober? Dan heb ik wel degelijk een TLV over die periode en vervolgens weer naar dynamisch ga.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:22
Jeroen50 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:09:
[...]

Hoezo, toch wel als ik een contract aanga vanaf 15 mei tot 15 oktober? Dan heb ik wel degelijk een TLV over die periode en vervolgens weer naar dynamisch ga.
Maar dan kun je je overschot niet gebruiken voor salderen van je verbruik in de wintermaanden. Dat scheelt je in elk geval al 15 ct energiebelasting. Als je denk dat je zomer teruglevertarief meer dan 15 ct hoger zal liggen als je verbruikstarief in de winter inclusief belasting dan heeft dat zin, maar ik denk dat je zo'n contract niet gaat vinden.
Dus lekker zo veel mogelijk salderen zolang het nog kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeH
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18-09 15:00
Ik ontvang een verbruiks- en kostenoverzicht van Innova over maart:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9QL66-UbDtQsptx4-ZVtWpqWeE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1IKIEQr2WIh9r0ajzWeae6kY.png?f=fotoalbum_large

Zij rekenen de TLV dus inclusief BTW (407 kWh x € 1,09725)

Andere ervaringen? Mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
GeeH schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:53:

[Afbeelding]

Berekenen wil niet zeggen uitbetalen ;)
Gewoon rustig je afrekening afwachten. Zoals het er nu naar uitziet kan het hoogstens meevallen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bmoorman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09 09:24

[Afbeelding]

Je kunt hieruit niet afleiden dat ze btw aan je uitbetalen.Dat wordt pas duidelijk bij de eindfactuur. Niemand heeft nog een eindfactuur gehad met jackpot bedragen, maar gok er niet op dat je btw erover krijgt.

Trouwens, hier mijn zoekertje:
iemand die ook 91 cent krijgt en nog capaciteit heeft op zijn aansluiting? interesse om in komende maanden een 40-tal panelen systeem erbij te plaatsen? Demontabel systeem voor in tuin dat na seizoen weer wordt verwijderd. Laat me een persoonlijk bericht achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

[Afbeelding]

Nee je mist niks, Innova betaald inderdaad inclusief BTW uit. Heb ik afgelopen september zelf gehad bij mijn afrekening daar.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
bmoorman schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:13:
[...]

Je kunt hieruit niet afleiden dat ze btw aan je uitbetalen.Dat wordt pas duidelijk bij de eindfactuur. Niemand heeft nog een eindfactuur gehad met jackpot bedragen, maar gok er niet op dat je btw erover krijgt.

iemand die ook 91 cent krijgt en nog capaciteit heeft op zijn aansluiting? interesse om in komende maanden een 40-tal panelen systeem erbij te plaatsen? Demontabel systeem voor in tuin dat na seizoen weer wordt verwijderd. Laat me een persoonlijk bericht achter.
Helaas. 30kWp met export beperking op 3x25A… En een afspraak met vriendin dat er niets meer bij komt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-09 00:00
klump4u schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:47:
[...]

Nee je mist niks, Innova betaald inderdaad inclusief BTW uit. Heb ik afgelopen september zelf gehad bij mijn afrekening daar.
Ik heb een paar weken geleden de afrekening gekregen en de TLV was toch echt ex BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
jobr schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 18:26:
Bij navraag bij Engie geven ze aan dat ze het verbruik per tariefperiode salderen bij een model contract. De overheidsheffingen salderen ze wel per jaar.
Ondanks de hoge TLV die ik nog heb tot 1 juli maar snel op zoek naar een ander.
Doen ze dit ook bij een variabel contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:50
bmoorman schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:13:
[...]

Helaas, hier nog wel iets aan ruimte over op de aansluiting maar niet voor 40 stuks. Een maandje geleden al het dak wat we hebben vol gelegd, met dat tarief verdienen we dat dit jaar nog weer terug.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

JMS-2 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 23:42:
[...]

Ik heb een paar weken geleden de afrekening gekregen en de TLV was toch echt ex BTW
Misschien dan toch veranderd in de tussen tijd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WE2IHfeJNjUBjjHEE4WJ3p0XiXw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GzXjU1DindKgBUHooaE6woOo.jpg?f=user_large

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rick.G
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22-08 15:28
Ha Jeroen en anderen,

Daarom heb ik onlangs een secundair afname punt (SAP) genomen. Oftewel een tweede meter. Dat kan iedereen gewoon aanvragen bij Liander etc. Kun je daarmee op de ene meter vast tarief en andere meter variabel tarief. Zet er een slimme schakeling tussen (ben ik nu aan het ontwikkelen en werkt helemaal top), en wissel tussen primair afneempunt (PAP) en SAP zodat je bv zonnepanelen laat terugleveren tegen vast tarief, terwijl je huis gebruikt tegen variabel tarief.... Zie deze thread: Rick.G in "Secundair allocatiepunt als verdienmodel?"

Zelf vind ik het onbegrijpelijk dat niet iedereen een SAP neemt :)
Jeroen50 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:26:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Mijn huidige variabel contract met OM is zowel voor Gas als Stroom met gunstige TLV. Als ik nu alleen met Gas overstap, wat gebeurd er dan met het huidige OM contract? Vindt er dan op datum van Gas overstap ook een eindafrekening voor Stroom plaats of blijft dat ongemoeid en gebeurd dat pas na 1 jaar op startdatum?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:34
Rick.G schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:17:
Ha Jeroen en anderen,

Daarom heb ik onlangs een secundair afname punt (SAP) genomen. Oftewel een tweede meter. Dat kan iedereen gewoon aanvragen bij Liander etc. Kun je daarmee op de ene meter vast tarief en andere meter variabel tarief. Zet er een slimme schakeling tussen (ben ik nu aan het ontwikkelen en werkt helemaal top), en wissel tussen primair afneempunt (PAP) en SAP zodat je bv zonnepanelen laat terugleveren tegen vast tarief, terwijl je huis gebruikt tegen variabel tarief.... Zie deze thread: Rick.G in "Secundair allocatiepunt als verdienmodel?"

Zelf vind ik het onbegrijpelijk dat niet iedereen een SAP neemt :)

[...]
Ik val denk ik in de groep anderen :+

U weet toch ondertussen wel dat uw businessmodel gebaseerd is op het " zich niet houden aan de wet en regelgeving ".

Misschien een idee om alvast u in te dekken tegen de (zakelijke) juridische kosten O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
klump4u schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:00:
[...]

Misschien dan toch veranderd in de tussen tijd
[Afbeelding]
Ja dat zullen ze idd veranderd hebben.
Maar voor jou natuurlijk top.
Ik hoorde er vorige jaar wel meer die ook inclusief btw kregen, maar als ik op "mijn Innova" keek stond daar de tlv en die was exclusief btw.

Ik ben toch heel blij met de paneeltjes, ze hebben mijn gas ook betaald _/-\o_

[ Voor 19% gewijzigd door JMS-2 op 19-04-2023 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick.G
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22-08 15:28
Dag Simpel,

op basis waarvan concludeer je dat dit niet mag? Het is juist wat vorige maand in de Europese commissie is voorgesteld als standaard dat je meerdere leveranciers mag nemen... telegraaf.nl/financieel/2089560573/brusselse-stroomplannen-apart-tarief-voor-opladen-stekkerauto.
Simpel360 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:38:
[...]

Ik val denk ik in de groep anderen :+

U weet toch ondertussen wel dat uw businessmodel gebaseerd is op het " zich niet houden aan de wet en regelgeving ".

Misschien een idee om alvast u in te dekken tegen de (zakelijke) juridische kosten O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rick.G schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:27:
Dag Simpel,

op basis waarvan concludeer je dat dit niet mag? Het is juist wat vorige maand in de Europese commissie is voorgesteld als standaard dat je meerdere leveranciers mag nemen... telegraaf.nl/financieel/2089560573/brusselse-stroomplannen-apart-tarief-voor-opladen-stekkerauto.

[...]
Jij denkt dat je een SAP mag verbinden aan 2 verbruiksgroepen die ieder in een eigen groepenkast zitten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
Rick.G schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:27:
Dag Simpel,

[...]
Dat zal, maar u gaat na de meter "rommelen" en dat is wat anders.
Leest u het SAP topic maar door, daar staat genoeg info en discussie.
Als "extratje" gaat u dit "zakelijk" doen en heeft u "last" van de productaansprakelijkheid, ondanks dat de producten individueel (mogelijk) een CE-keur hebben.
"Dat wist ik niet" is (zakelijk) niet van toepassing :X

En weer terug naar:

Wat is nu de beste terugleververgoeding?

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
pdidi schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:50:
Mijn huidige variabel contract met OM is zowel voor Gas als Stroom met gunstige TLV. Als ik nu alleen met Gas overstap, wat gebeurd er dan met het huidige OM contract? Vindt er dan op datum van Gas overstap ook een eindafrekening voor Stroom plaats of blijft dat ongemoeid en gebeurd dat pas na 1 jaar op startdatum?
Waarschijnlijk heb je gas en stroom samen in 1 overeenkomst. Door nu alsnog over te stappen met gas, moet je denk ik de hele overeenkomst opzeggen. Informeer vooral bij OM, tenzij er hier nog mensen zijn met meer ervaring of probeer het gewoon uit als het niet teveel kost tenminste.

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09 09:24
Simpel360 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:45:
[...]

Dat zal, maar u gaat na de meter "rommelen" en dat is wat anders.
Leest u het SAP topic maar door, daar staat genoeg info en discussie.
Als "extratje" gaat u dit "zakelijk" doen en heeft u "last" van de productaansprakelijkheid, ondanks dat de producten individueel (mogelijk) een CE-keur hebben.
"Dat wist ik niet" is (zakelijk) niet van toepassing :X

En weer terug naar:

Wat is nu de beste terugleververgoeding?

:+
Voor de duidelijkheid: PAP/SAP zit gewoon op 1 kabel. De 3 fasen zijn dezelfde en kun je met elkaar doorverbinden. Der gebeurt niks. Mits je weet wat je doet en niet fase 1 van PAP met fase 2 verbind! want dat is hetzelfde als 2 fasen met elkaar verbinden. dat geeft wel vonken.
is je eigen verantwoordelijkheid wat je doet na de meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
Tip.
In het juiste topic is het e.e.a. al aan bod geweest.
Wellicht een idee om dat gehele topic eens te lezen.
O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bmoorman schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:45:
[...]

Voor de duidelijkheid: PAP/SAP zit gewoon op 1 kabel. De 3 fasen zijn dezelfde en kun je met elkaar doorverbinden. Der gebeurt niks. Mits je weet wat je doet en niet fase 1 van PAP met fase 2 verbind! want dat is hetzelfde als 2 fasen met elkaar verbinden. dat geeft wel vonken.
is je eigen verantwoordelijkheid wat je doet na de meter.
het gaat erover dat er nu mogelijk iemand een product op de markt wil brengen om bijvoorbeeld meerdere verbruiksgroepen (uit verschillende meterkasten) op PAP/SAP aan te sluiten. Als producent van zo'n product draag je ook verantwoordelijkheid.
Pagina: 1 ... 146 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2