Acties:
  • +7 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:32
0xygen500 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:55:
[...]

Vandaag een gesprek gehad met Engie over wat hun terugleververgoeding nu is. Engie geeft aan dat zij nu ook nadenken hun tarief aanpassen marktconform.

[Afbeelding]
Kom maar op met die extreem lage TLVs! Zolang we kunnen salderen, kost een kWh dan nagenoeg niets. Jacuzzi 365 dagen laten lopen, planken met die EV, airco op standje vrieskist in de zomer. Hoppa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-08 17:51
padoempats schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:32:
[...]

Kom maar op met die extreem lage TLVs! Zolang we kunnen salderen, kost een kWh dan nagenoeg niets. Jacuzzi 365 dagen laten lopen, planken met die EV, airco op standje vrieskist in de zomer. Hoppa
Ik stem voor hoge TLV.
Jacuzzi past niet in mijn tuin. EV doe ik publiek laden. Airco? Gratis sauna! Cashen en hoppa ;)

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:00

de Peer

under peer review

padoempats schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:32:
[...]

Tsja zou ik nu niet bepaald een win-win situatie noemen..

Maar het is wel interessant om na te denken over nuttige toepassingen van de overtollige stroom. Overmatig koelen valt daar voor mij niet onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
de Peer schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:56:
[...]

Tsja zou ik nu niet bepaald een win-win situatie noemen..

Maar het is wel interessant om na te denken over nuttige toepassingen van de overtollige stroom. Overmatig koelen valt daar voor mij niet onder.
Was uiteraard sarcastisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

dat dacht ik al (meestal post je andere berichten) maar er zijn genoeg mensen die écht zo denken merk ik geregeld hier op het forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Verder willen ze allemaal levering en teruglevering splitsen. Dus betaal je nog steeds relatief veel maar krijg je weinig terug..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-08 17:51
de Peer schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:00:
[...]

dat dacht ik al (meestal post je andere berichten) maar er zijn genoeg mensen die écht zo denken merk ik geregeld hier op het forum.
Meestal ben ik het die de sarcasme niet door heeft ;) _O-

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 11:15
0xygen500 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:55:
[...]

Vandaag een gesprek gehad met Engie over wat hun terugleververgoeding nu is. Engie geeft aan dat zij nu ook nadenken hun tarief aanpassen marktconform.

[Afbeelding]
Behalve voor de huidige modelcontracten lijkt mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:24
feddesman schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:10:
[...]

Zo ver heb ik niet doorgevraagd. Ik zit nu bij Zonneplan met een dynamisch, maar de uurprijzen gaan daar met veel zon erg laag. Heb al mijn verbruik van de eerste maanden gesaldeerd. Vandaar dat ik nu over wilde stappen naar een hogere TLV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-09 00:00
feddesman schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:10:
[...]

In mijn Open contract staat ook duidelijk dat de TLV het kale tarief is...
Aangevraagd afgelopen December.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
JMS-2 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:57:
[...]

In mijn Open contract staat ook duidelijk dat de TLV het kale tarief is...
Aangevraagd afgelopen December.
Dat gaan ze dus binnenkort aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
  • Laatst online: 02-09 00:00
0xygen500 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:58:
[...]

Dat gaan ze dus binnenkort aanpassen.
Maar zolang dat in mijn contract staat zullen ze dat niet kunnen aanpassen lijkt mij.

Wat zou betekenen dat als dat er nog steeds in staat bij nieuwe contracten, je maar beter snel daar een contract afsluit ( mocht je naar Engie willen natuurlijk)

[ Voor 25% gewijzigd door JMS-2 op 07-04-2023 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
JMS-2 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:27:
[...]

Maar zolang dat in mijn contract staat zullen ze dat niet kunnen aanpassen lijkt mij.

Wat zou betekenen dat als dat er nog steeds in staat bij nieuwe contracten, je maar beter snel daar een contract afsluit ( mocht je naar Engie willen natuurlijk)
Ik weet niet precies wat in je contract staat. Ik zie dat power peers ook 21 cent terugleververgoeding heeft. Daar is nu mijn voorkeur naartoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren-z
  • Laatst online: 22:11
Hallo X,

We hebben jouw verzoek ontvangen voor de annulering van het energiecontract voor ADRES in WOONPLAATS. Jammer dat je toch niet voor Powerpeers kiest! We hebben je aanmelding bij deze geannuleerd.
Het contract gaat dinsdag in. Klantenservice van Powerpeers is op vrijdag niet bereikbaar. Maandag is het tweede paasdag. Hoe ga ik dit nog contract geannuleerd krijgen? Iemand advies? Zit nog binnen de 14 dagen bedenktijd.

Ga bij nader inzien toch eerst mijn verbruik salderen bij Zonneplan. Als dat nagenoeg 0 is wil ik pas overstappen voor een andere TLV.

Edit: Excuus niet goed opgelet. Deze email geeft aan dat het opgezegd is, hopelijk gaat het goed. De email die ik gisterenavond als reply kreeg op mijn opzegging gaf aan dat ik binnen 5 werkdagen een reactie zou krijgen. Dat is dus blijkbaar bovenstaande mail van 6.30 uur geweest.

[ Voor 36% gewijzigd door Ren-z op 07-04-2023 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Ren-z schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:35:
[...]

Het contract gaat dinsdag in. Klantenservice van Powerpeers is op vrijdag niet bereikbaar. Maandag is het tweede paasdag. Hoe ga ik dit nog contract geannuleerd krijgen? Iemand advies? Zit nog binnen de 14 dagen bedenktijd.

Ga bij nader inzien toch eerst mijn verbruik salderen bij Zonneplan. Als dat nagenoeg 0 is wil ik pas overstappen voor een andere TLV.

Edit: Excuus niet goed opgelet. Deze email geeft aan dat het opgezegd is, hopelijk gaat het goed. De email die ik gisterenavond als reply kreeg op mijn opzegging gaf aan dat ik binnen 5 werkdagen een reactie zou krijgen. Dat is dus blijkbaar bovenstaande mail van 6.30 uur geweest.
Hoeveel watt moet je nog salderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ren-z
  • Laatst online: 22:11
0xygen500 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:42:
[...]

Hoeveel watt moet je nog salderen?
Nog iets van 500 kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randy1800
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-09 22:45
JMS-2 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:27:
[...]

Dit hebben ze al aangepast:

De tariefswijzigingen gelden ook voor de terugleververgoeding en daarnaast kan
ENGIE ook een ander tarief gaan hanteren voor de netto teruglevering.

Dit staat in ENGIE Open.

Hoe denken we over modelcontractvoorwaarden in samenloop met de terugleververgoeding?
Is dat voer voor advocaten / RBV? Daar staat deze specifieke tekst namelijk niet, logisch ook want modelcontract. Komen we hier terug in de oude discussie die startte bij eneco en hun standpunt: TARIEF =/= terugleverVERGOEDING?

(Overigens bijzonder dat ze dat nog steeds niet geregeld hebben, na meer dan 2 jaar discussie hierover).

[ Voor 29% gewijzigd door Randy1800 op 08-04-2023 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09 19:20

Tao

DPC DE_KOMETEN

Nieuwe info:
De nieuwe regels voor het opzeggen van energiecontracten laten langer op zich wachten. De verwachte ingangsdatum was aanvankelijk 1 april maar wordt nu 1 juni.

Diablo3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:10
Randy1800 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 10:13:
[...]

Dit hebben ze al aangepast:

De tariefswijzigingen gelden ook voor de terugleververgoeding en daarnaast kan
ENGIE ook een ander tarief gaan hanteren voor de netto teruglevering.
Ik vind dit zo triest dat ze bij een jaarcontract nog de mogelijkheid hebben om de prijzen aan te passen. Ze rekenen al met een risico opslag, de consument betaald dit om een jaar vastigheid te hebben. Maar eigenlijk is dit een grote farce en moet je maar afwachten wat de markt gaat doen. Het risico voor de energie maatschappij is hiermee 0,0 en straks helemaal met de hoge opzegboetes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leandres
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-08 14:27

leandres

ook nog?

Zolang onze daadkrachtige overheid geen duidelijke beslissingen neemt en zorgt voor ondubbelzinnige wetgeving blijven energieleveranciers zich in bochten wringen teneinde hun winsten te maximaliseren.

1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:31
Omdat ik de laatste tijd steeds meer onduidelijkheid zie en lees even het volgende.

De TLV is steevast omschreven als KALE leveringstarief.

Maar de manier waarop deze tot stand komt lijkt verschillende wegen te hebben.
Eerst Energietoeslag er af? met/zonder btw?
of eerst de BTW er af en dan de toeslag? of andersom?
en hoe dan met opslag duurzame energie? die ZIT namelijk niet in terugleveren, en hoort dus ook niet me genomen te worden.

WIE heeft de juiste werkvolgorde HOE je NETTO TLV er uit gaat zien?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hansieo schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:33:
Omdat ik de laatste tijd steeds meer onduidelijkheid zie en lees even het volgende.

en hoe dan met opslag duurzame energie? die ZIT namelijk niet in terugleveren, en hoort dus ook niet me genomen te worden.

meestal gewoon het kale levertarief, zonder iets erbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
Hansieo schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:33:

Ik begrijp niet hoe je bedoelt wat er 'eerst' af moet. Een TLV is een vergoeding zonder energiebelasting en een leverancier kan deze in principe uitkeren met of zonder btw. Betaalt de leverancier btw aan je (in principe logisch, want voor geleverde goederen of diensten dient btw afgedragen te worden), moet jij als ondernemer nog wel de BTW aan de belastingdienst afdragen. Dat is gedoe en daarom wordt praktisch altijd de TLV uitgekeerd zonder BTW.
Er wordt ook btw geheven over de energiebelasting, maar aan een TLV zit helemaal geen energiebelasting gekoppeld dus is niet relevant.
De ODE is in 2023 afgeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
@padoempats @de Peer

In mijn laatste telefoon gesprek (4 april j.l.) wist de juffrouw:

TLV is de kale levering zijnde 0.247..
Energiebelasting: 0.15245
dus samen 0.39810

Uw TLV is dan 0.20xx (nadat ze de EX btw corrigeerde zoals ik laatst aangaf)

Dan blijkt dus dat "kaal" de incl BTW is.

Soms zie ik ook een veel hoger bedrag, en dat is dan een "vergelijking" site.
Ook in mijn recente (vanochtend ontvangen) ENGIE aanbieding staat alleen de Energiebelasting... lekker goedkoop *O* O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nK4iS2MLK2-MJ8Xna7JtlRc8aWQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5reZ8Y2E2F476mNsrbmLozAz.jpg?f=fotoalbum_large

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14:00
Mijn halfjaar met nog de laatste gunstige tarieven bij UC (57 resp. 89ct) loopt per 1 juli af. Per juli gaan ze naar een vast bedrag van ongeveer 13ct

Zou het verstandig zijn nu alvast een nieuw contract met gunstigste voorwaarden vast te leggen voor na 1 juli, of is het beter om het rumoer in de wereld in de gaten te houden en kort voor 1 juli iets vast te leggen? Wat is de tendens qua TLV?

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:44

Zenix

BOE!

Chewmonkey schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:57:
Mijn halfjaar met nog de laatste gunstige tarieven bij UC (57 resp. 89ct) loopt per 1 juli af. Per juli gaan ze naar een vast bedrag van ongeveer 13ct

Zou het verstandig zijn nu alvast een nieuw contract met gunstigste voorwaarden vast te leggen voor na 1 juli, of is het beter om het rumoer in de wereld in de gaten te houden en kort voor 1 juli iets vast te leggen? Wat is de tendens qua TLV?
Veel contracten model/variabel krijgen per 1 juli nieuwe tarieven. Op dit moment zijn er geen vaste contracten met een hoge TLV. Mijn 91cent TLV contract laat ik lopen tot 1 november. Ik ga in juli kijken naar vaste contracten met hoge TLV. Ik hoop dan dat bijvoorbeeld Powerpeers nog 21 cent heeft.

Met de hoge TLV de afgelopen jaren, hebben de energiemaatschappijen geleerd. Dus ik verwacht niet dat de hoge vergoedingen terugkomen de komende jaren, zeker omdat de ACM een grote vriend is van de maatschappijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:04
Hansieo schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:25:
@padoempats @de Peer

In mijn laatste telefoon gesprek (4 april j.l.) wist de juffrouw:

TLV is de kale levering zijnde 0.247..
Energiebelasting: 0.15245
dus samen 0.39810

Uw TLV is dan 0.20xx (nadat ze de EX btw corrigeerde zoals ik laatst aangaf)

Dan blijkt dus dat "kaal" de incl BTW is.

Soms zie ik ook een veel hoger bedrag, en dat is dan een "vergelijking" site.
Ook in mijn recente (vanochtend ontvangen) ENGIE aanbieding staat alleen de Energiebelasting... lekker goedkoop *O* O-)

[Afbeelding]
Ik ben meer perplex over jou 15cent all-in.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Zenix schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 16:15:
Met de hoge TLV de afgelopen jaren, hebben de energiemaatschappijen geleerd. Dus ik verwacht niet dat de hoge vergoedingen terugkomen de komende jaren, zeker omdat de ACM een grote vriend is van de maatschappijen.
Hoe zo afgelopen jaren. Hoge TLV is er pas sinds eind 2021. Daarvoor was 11 cent al hoog.
ACM grote vriend van maatschappijen is onzin. Heeft ook niets te maken met de TLV.

[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 08-04-2023 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angelique1974
  • Laatst online: 29-01-2024
Zenix schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 16:15:
[...]

Veel contracten model/variabel krijgen per 1 juli nieuwe tarieven. Op dit moment zijn er geen vaste contracten met een hoge TLV. Mijn 91cent TLV contract laat ik lopen tot 1 november. Ik ga in juli kijken naar vaste contracten met hoge TLV. Ik hoop dan dat bijvoorbeeld Powerpeers nog 21 cent heeft.

Ik wil eind mei kijken voor een vast jaarcontract met "hoge" tlv met ingangsdatum 1 juli. Heb dan 2 weken bedenktijd. Neem aan dat per 1 juni de tarieven voor 1 juli bekend zijn. Ik verwacht dat die tarieven lager zullen zijn en daarbij de tlv ook. Zo niet zit ik nog binnen de bedenktermijn er kan.ik er nog onderuit en kiezen voor een ander contract als de tlv hoger zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

jobr schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 18:57:
[...]

Hoe zo afgelopen jaren. Hoge TLV is er pas sinds eind 2021. Daarvoor was 11 cent al hoog.
ACM grote vriend van maatschappijen is onzin. Heeft ook niets te maken met de TLV.
Die 11 cent was hoog, als je het vergelijkt met de tarieven toen. Als ik mijn powerpeers contract uit 2020 pak, betaalde ik 0,22 per kWh. Waar kan je nu nog een TLV tarief vinden voor de helft van de kWh prijs? De meeste partijen zitten een stuk lager.

Dat de tarieven nu in verhouding zo laag zijn, heeft natuurlijk ook met de ACM te maken, want volgens de ACM mag de terugleververgoeding niet lager zijn dan 70% van het kale tarief, maar handhaven doen ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Angelique1974 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:44:
[...]

Ik wil eind mei kijken voor een vast jaarcontract met "hoge" tlv met ingangsdatum 1 juli. Heb dan 2 weken bedenktijd. Neem aan dat per 1 juni de tarieven voor 1 juli bekend zijn. Ik verwacht dat die tarieven lager zullen zijn en daarbij de tlv ook. Zo niet zit ik nog binnen de bedenktermijn er kan.ik er nog onderuit en kiezen voor een ander contract als de tlv hoger zou zijn.
Prima tactiek. Het is alleen de vraag of die contracten er dan ook zijn. Maar als er wat moois langskomt, vooral delen hier natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 22:03
Dat is de boel natuurlijk een beetje uit verband trekken. Er wordt steeds gesproken over een redelijke vergoeding. Wat dat in de praktijk inhoudt kunnen we over discussiëren uiteraard.

Ik had voor mijzelf vorig jaar al gezegd dat ik de hele hoge TLV ging benaderen als een eenmalig iets. Vorig jaar heb ik een heel mooi zakcentje verdiend en heb ook steeds de insteek gehad om dit jaar gewoon weer opnieuw te kijken en de 'beste deal' op te zoeken.

Jaren lang zijn we blij geweest met een whopping 9 tot 11 cent bij greenchoice en consorten. Afgelopen jaar was redelijk uitzonderlijk. Daarentegen hadden we ook een afnametarief van tegen een euro op een gegeven moment. Dat wij netto niet afnemen veranderd daar niks aan. Ik had een afnametarief bij UC van (uit mn hoofd) €1.10. Koekoek.

Voor mij persoonlijk is de situatie nu ook zoals ik ongeveer verwacht had. Maar ook dat kan nog gaan veranderen. Een energieplafond kwam ook ineens om de hoek zeilen. Wie weet wat dit jaar nog brengt. Maar TLV van vorig jaar had ik sowieso niet verwacht voor 2023. Uiteindelijk kiezen we toch gewoon de beste deal/partij om het overschot aan te verkopen? Ik vind die tijdelijke contracten wel prima vooralsnog.
Mocht er een interessante partij komen waarbij ik het voor een jaar vast kan zetten.. Wie weet..

Een glazen bol hebben we geen van allen, maar vooralsnog gaat het nog volgens mijn eigen verwachting. Terugverdientijd is drastisch verlaagd in 1 jaar tijd. Dat is natuurlijk ook winst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:47
Het vervolgverhaal "VanOns"

Vandaag ontving ik een (eerste) overzicht over mijn verbruik in maart. Ik heb netto teruggeleverd.
VanOns heeft (keurig netjes) het levertarief INclusief BTW toegepast als basis voor de terugleververgoeding.
Zoals ze het zelf schrijven: 0,6465 Euro voor invoeding normaal en 0,4911 Euro voor invoeding dal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
jobr schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 18:57:
[...]

Welzeker te maken met o.a. TLV

Autoriteit

Consument

&

Markt

(ACM)

Het is in het belang van de CONSUMENT dat er een redelijke vergoeding vastgelegd wordt.

Deze PLICHT verzaken ze al een héél lange tijd, en dat kan maar één oorzaak hebben....
politieke belangen.

Welke politiek fluistert hun in?

(ps: dat de TLV pas de afgelopen tijd een hoge vlucht heeft genomen heeft te maken met de net zo rap gestegen energie prijzen.
En waarom krijgt Omtzigt niét zijn informatie betreffende de OVERWINSTEN van de energiereuzen?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 22:03
Hansieo schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:39:
[...]

Autoriteit

Consument

&

Markt

(ACM)

Het is in het belang van de CONSUMENT dat er een redelijke vergoeding vastgelegd wordt.

Deze PLICHT verzaken ze al een héél lange tijd, en dat kan maar één oorzaak hebben....
politieke belangen.

(ps: dat de TLV pas de afgelopen tijd een hoge vlucht heeft genomen heeft te maken met de net zo rap gestegen energie prijzen.
En waarom krijgt Omtzigt niét zijn informatie betreffende de OVERWINSTEN van de energiereuzen?)
Zoals ik in mijn vorige bericht aangaf is die 'redelijke' vergoeding nou juist het gedoe op dit moment.

De energiemaatschappijen roepen graag dat de overproductie in de zomer cru gezegd geen klap waard is. 50% 70% 80% wat is redelijk?

Op het moment dat er een minimale TLV vastgelegd wordt dan zijn we al een stap verder. Maar tot die tijd is het toch een beetje op zoek gaan naar de beste deal om je productie te verkopen. Ik vind die tijdelijke contracten tot nu toe dan ook wel prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icall5s
  • Laatst online: 29-09-2023
Hansieo schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:39:
[...]

Autoriteit

Consument

&

Markt

(ACM)

politieke belangen.

Niet in het belang van 80% van de consumenten, want 80% van de huishoudens heeft geen zonnepanelen. Dus voor die 80% is juist van belang dat de vergoeding zo laag mogelijk is. :P

Misschien geeft je dat ook een idee/manier om je eigen vraag over "welke politiek fluistert hun in" te beantwoorden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Laatst online: 22:36
De tabel is helaas nogal out-dated per 1 maart. Iemand een idee voor de hoogste TLV van nu?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:48
radeoxx schreef op maandag 10 april 2023 @ 12:46:
De tabel is helaas nogal out-dated per 1 maart. Iemand een idee voor de hoogste TLV van nu?
Even de laatste pagina’s doornemen in deze thread. Engie of Powerpeers zijn momenteel de beste qua tarieven. Hoewel dat ook weer snel kam veranderen ivm flexibele contracten

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
Space21 schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:12:
[...]

Even de laatste pagina’s doornemen in deze thread. Engie of Powerpeers zijn momenteel de beste qua tarieven. Hoewel dat ook weer snel kam veranderen ivm flexibele contracten
Powerpeers ondersteunt iig geen aansluitingen met een SAP. Er staat dat ze hebben gedetecteerd dat er meerdere aansluitingen zijn op mijn adres, wat ze niet ondersteunen.

Verder vraag ik me af. Nu ligt het maximale tarief op ongeveer EUR 0,20 kaal.

Maar omdat je geen energiebelasting kunt verrekenen scheelt dit al wel EUR 0,15 per kWh.

Met andere woorden: ook al krijg je 0 eurocent op je teruglevering, dan ontvang je alsnog EUR 0,15 omdat je andere levering wordt verrekend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

radeoxx schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:20:
[...]

Powerpeers ondersteunt iig geen aansluitingen met een SAP. Er staat dat ze hebben gedetecteerd dat er meerdere aansluitingen zijn op mijn adres, wat ze niet ondersteunen.

Verder vraag ik me af. Nu ligt het maximale tarief op ongeveer EUR 0,20 kaal.

Maar omdat je geen energiebelasting kunt verrekenen scheelt dit al wel EUR 0,15 per kWh.

Met andere woorden: ook al krijg je 0 eurocent op je teruglevering, dan ontvang je alsnog EUR 0,15 omdat je andere levering wordt verrekend.
Hoe bedoel je dit? ik kan het niet volgen.
Of bedoel je gewoon dat je kunt salderen? Ik zou dat toch niet zien als 'geld ontvangen' maar eerder 'niet betalen'.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 10-04-2023 18:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denneappel
  • Laatst online: 14:00
de Peer schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:17:
[...]

Of bedoel je gewoon dat je kunt salderen? Ik zou dat toch niet zien als 'geld ontvangen' maar eerder 'niet betalen'.
Inderdaad. Dit begrijp ik ook niet helemaal.
Dit topic gaat niet over salderen maar over terugleveren. En dat zijn de kWhtjes die je niet kunt salderen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
Kan je het jaarcontract met vaste tarieven bij Engie alleen via UC krijgen of ook via Engie? Dat laatste kan iig niet op hun website terugvinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:36

paQ

Wat een bizar bedrijf is dat budget zeg 8)7

Dit is geen grap, ik bel voor het aanvragen van een modelcontract.
persoon 1: hebben we niet
welles nietes welles nietes > doorverbonden
Persoon 2: modelcontract? :?
persoon 3: we hebben alleen vast en variabel
- ja en van de laatste ook een modelcontract variant
persoon 4-7 (ja echt waar): nee we hebben geen modelcontract

Heb aan iedereen uitgelegd wat het is, en waar het staat op hun eigen website.
2 Zeiden nieteens wat en verbonden gewoon door. :D

Ondertussen zit ik met persoon 8 aan de telefoon die er niks meer van snapt en ruggespraak aan het houden is. (26 min and waiting)

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 11-04-2023 13:01 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:31
paQ schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:59:
Wat een bizar bedrijf is dat budget zeg 8)7

Dit is geen grap, ik bel voor het aanvragen van een modelcontract.
persoon 1: hebben we niet
welles nietes welles nietes > doorverbonden
Persoon 2: modelcontract? :?
persoon 3: we hebben alleen vast en variabel
- ja en van de laatste ook een modelcontract variant
persoon 4-7 (ja echt waar): nee we hebben geen modelcontract

Heb aan iedereen uitgelegd wat het is, en waar het staat op hun eigen website.
2 Zeiden nieteens wat en verbonden gewoon door. :D

Ondertussen zit ik met persoon 8 aan de telefoon die er niks meer van snapt en ruggespraak aan het houden is. (26 min and waiting)
Haha. Zullen we massaal gaan bellen en om een modelcontract vragen?
https://www.budgetthuis.nl/energie/modelcontract
Bellen naar: 020 20 55 555
Zonder het contract te nemen uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

inmiddels persoon 9 8)7

"ja we komen dan uit op 1,23 per maand. hoe klinkt dat meneer?"

:D
naja als dit een modelcontract is, met die voorwaarden prima.
"hallo hallo?? hoort u mij hallo?"

en stil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
paQ schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:06:
inmiddels persoon 9 8)7

"ja we komen dan uit op 1,23 per maand. hoe klinkt dat meneer?"

:D
naja als dit een modelcontract is, met die voorwaarden prima.
"hallo hallo?? hoort u mij hallo?"

en stil
Die had dus ook nog serieus de gek met je? Bel je wel het goede nummer? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Playa del C. schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:23:
[...]

Die had dus ook nog serieus de gek met je? Bel je wel het goede nummer? _/-\o_
ik heb inmiddels 11 mensen gesproken. sales > klantenservice > sales > klantenservice
Het is werkelijk te bizar voor woorden. Ze houden een voor een vol dat er geen modelcontract is, dat ze dat niet hebben, en "wat op de website staat klopt niet"

56 minuten and counting

ja werkelijk bizar
13 mensen gesproken + een "leidinggevende"

"nee... dat is maar een voorbeeld"

ze doen het gewoon niet 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 11-04-2023 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:55
paQ schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:26:
[...]

ik heb inmiddels 11 mensen gesproken. sales > klantenservice > sales > klantenservice
Het is werkelijk te bizar voor woorden. Ze houden een voor een vol dat er geen modelcontract is, dat ze dat niet hebben, en "wat op de website staat klopt niet"

56 minuten and counting

ja werkelijk bizar

Als je het wilt afsluiten gewoon een mail / brief sturen dat je ingaat op hun modelcontract-aanbod. Tevens een alinea over het niet telefonisch af kunnen sluiten.

CC naar ACM.

Vraag is wel of je veel opschiet met de tariefswijzigingen van 1 juli in het verschiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 22:10
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 22:20:
Het vervolgverhaal "VanOns"

Vandaag ontving ik een (eerste) overzicht over mijn verbruik in maart. Ik heb netto teruggeleverd.
VanOns heeft (keurig netjes) het levertarief INclusief BTW toegepast als basis voor de terugleververgoeding.
Zoals ze het zelf schrijven: 0,6465 Euro voor invoeding normaal en 0,4911 Euro voor invoeding dal.
Zo staat het er bij mij ook in het maandoverzicht, ik heb alleen nog geen bericht gehad over het terugdraaien van het 50% tarief. Zijn er meer hier die daar nog niks over gehoord hebben?

Het lijkt er trouwens op dat jouw inspanningen er zeer sterk aan hebben bijgedragen dat een aantal nog langer van de hoge TLV bij VanOns kunnen genieten, hartelijk dank daarvoor! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
paQ schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:26:
[...]

56 minuten and counting

ja werkelijk bizar

Echt heel erg raar inderdaad. Ze zijn het wettelijk verplicht. Ze hebben het op de site en je moet het kunnen afsluiten. Frustratie. Ze willen geen klanten... zou dit bewust kunnen zijn? Dat ze het spelen? Is daar voordeel bij? (Ik kan het niet verzinnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Het modelcontract is meer voor De energierekening - kroegtopic dan voor de beste TLV. Graag daar houden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Playa del C. schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:07:
[...]

Echt heel erg raar inderdaad. Ze zijn het wettelijk verplicht. Ze hebben het op de site en je moet het kunnen afsluiten. Frustratie. Ze willen geen klanten... zou dit bewust kunnen zijn? Dat ze het spelen? Is daar voordeel bij? (Ik kan het niet verzinnen).
Ik moet dit proberen netjes te brengen, maar 11 van de 13 mensen die ik heb gesproken kwamen nou niet bepaald intelligent over als zijnde dat er meer is tussen zwart of wit.
Het riedeltje is "we hebben vast en we hebben flex". Op alle informatie die daar niet mee strookt liepen ze vast.
unknown error, press OK to continue

Met VanOns was het binnen 6 minuutjes gepiept.
Dat is sowieso vanaf 1 mei de hoogste TLV als ik het goed inschat.

Budget en NLE kunnen uit het overzicht iig. Die weigeren.
of althans: ver naar beneden gezet dan.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 11-04-2023 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:58
paQ schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:36:
[...]

Ik moet dit proberen netjes te brengen, maar 11 van de 13 mensen die ik heb gesproken kwamen nou niet bepaald intelligent over als zijnde dat er meer is tussen zwart of wit.
Het riedeltje is "we hebben vast en we hebben flex". Op alle informatie die daar niet mee strookt liepen ze vast.
unknown error, press OK to continue

Met VanOns was het binnen 6 minuutjes gepiept.
Dat is sowieso vanaf 1 mei de hoogste TLV als ik het goed inschat.

Budget en NLE kunnen uit het overzicht iig. Die weigeren.
of althans: ver naar beneden gezet dan.
Wat is bij vanOns dan de TLV? Bij mij loopt de site vast

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ

paQ

John245 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:02:
[...]

Wat is bij vanOns dan de TLV? Bij mij loopt de site vast
26,7 cent piek
20,3 dal

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpFgbZ9_4JDH39JWWzyqWczAFmU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bC5zwTkToiP6KCA6wZkLMdyx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 14:27
Goeie, had mij net aangemeld om per 7 mei(einde contract datum) over te stappen naar Powerpeers met de 0,21 cent. Maar dit lijkt dan nog een stukje voordeliger. Powerpeers maar opzeggen en naar VanOns gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InBl
  • Laatst online: 16-09 22:45
Als je niet heel veel netto teruglevert, is het wel verstandig om het door te rekenen.
Bij Powerpeers zijn de vaste maandlasten behoorlijk hoog t.o.v Engie.
Bij VanOns heb ik nog niet gekeken.

[ Voor 10% gewijzigd door InBl op 11-04-2023 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy1800
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-09 22:45
Dat is variabel met 70% teruglevering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
Vandaag maar overstag gegaan en voor een vastcontract bij united consumers gegaan. Geef me wat meer rust ;)
Ik dacht dat ze de prijzen wel mochten aanpassen gedurende de looptijd maar volgens de dame aan de lijn staan de kale tarieven voor 1 jaar vast en kunnen alleen de overheidsheffingen en leverings-/netbeerkosten gewijzigd worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PCJR
  • Laatst online: 17-09 21:36
Mail VanOns:

Beste heer/mevrouw,

Eind januari heb je van ons een mail gekregen over de verlaging van onze netto terugleververgoeding. Via deze mail informeren we je dat we besloten hebben om de voorgenomen verlaging van de terugleververgoeding voor onze huidige klanten uit te stellen tot 1 juli 2023.

Wat is er aan de hand?
In de mail van eind januari hebben we aangekondigd dat we onze netto terugleververgoeding verlagen. De reden daarvoor vind je hier: https://energie.vanons.or...goeding-per-1-maart-2023/. Naar aanleiding van signalen van onze klanten hebben we de aankondiging van de wijziging juridisch laten toetsen. De uitkomst van de toetsing was dat we de wijziging niet tijdig genoeg hebben aangekondigd en we onze overeenkomsten met onze huidige klanten moeten aanpassen op dit punt. Dit gaan we in de komende periode doen.

....

Wat betekent dit voor jou?
Als huidige klant met een variabel of modelcontract krijg je van ons tot 1 juli 2023 voor je netto teruglevering het kale leveringstarief inclusief btw, zoals vastgelegd in jouw overeenkomst met ons. Huidige klanten ontvangen vóór 1 juli een nieuwe overeenkomst waarin de aangepaste terugleververgoeding is opgenomen. Nieuwe klanten ontvangen vanaf 1 april een aangepaste overeenkomst met daarin de verlaagde netto terugleververgoeding.

.....

Incl BTW? :>
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZnxBfwtS6yDd_MZ3uFFQHNz82Co=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NW2okIAG7yK0WjzTsVfvy7R2.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjVb4rdgY8gE8ES2uUhAGZ2Sh8Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fHQjpXha1miLSPPqKqedfak5.jpg?f=user_large

[ Voor 35% gewijzigd door PCJR op 11-04-2023 21:09 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Randy1800 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:17:
[...]

Dat is variabel met 70% teruglevering?
nee modelcontract met 50%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Wilde zojuist het Modelcontract afsluiten voor een half jaar, maar de mevrouw aan de telefoon gaf aan dat ze ook deze week met een vastcontract voor 1 jaar gaan komen. Ze verwacht dat de prijzen daarvan deze week bekend worden. Dus ik wacht daar nog even op anders ga ik alsnog het modelcontract afsluiten.
Wellicht dat ik alsnog het modelcontract doe voor een half jaar en dan na de zomer met de opbrengst overstap naar een vast contract.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:18
Kom hier ook eens meelezen. We hebben lang bij Essent gezeten, maar sinds vorige maand zonnepanelen en daardoor eens verder gaan kijken. Inmiddels zitten we sinds een paar weken bij Engie met een TLV van €0.25. Vraag me wel af voor hoe lang. Werd deze week nog door Essent gebeld met een aanbod ons terug te krijgen met een 3-jaar contract, echter TLV €0.05 dus nee bedankt. Met het oog op komende winter wil ik wel mijn ogen open houden wat er voorbij komt aan opties voor vaste contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
de Peer schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:17:
[...]

denneappel schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:21:
[...]

Inderdaad. Dit begrijp ik ook niet helemaal.
Dit topic gaat niet over salderen maar over terugleveren. En dat zijn de kWhtjes die je niet kunt salderen ;-)
Wat ik bedoel zal ik met een voorbeeld illustreren

Alleen PAP
Afname: (gemiddeld tarief)
- afname 5.000 kWh * 0,15
- energiebelasting 5.000 kWh * 0,13
- btw 5.000 kWh * 0,06
(all-in-tarief EUR 0,33)
Totaal: 5.000 kWh * 0,33 EUR 1.700

Teruglevering (gemiddeld veel lager tarief dan afname tijdens zon-uren)
- teruglevering 3.000 kWh * 0,05
- energiebelasting 3.000 kWh (verrekening) * 0,13
- btw 3.000 kWh * 0,04 (verrekening)
(all-in-tarief EUR 0,22)
Totaal: 3.000 kWh * 0,22 = 660 euro

Totaal energierekening
- Afname EUR 1.700
- Teruglevering -/- EUR 660
Te betalen: 1.040

PAP voor afname, SAP voor teruglevering
- btw 5.000 kWh * 0,06
(all-in-tarief EUR 0,33)

Teruglevering (SAP) (vast teruglevertarief van EUR 0,20)
- teruglevering 3.000 kWh * 0,20
- energiebelasting (geen verrekening) 0,00
- btw 3.000 kWh (geen verrekening) 0,00
(all-in-tarief EUR 0,20)
Totaal: 3.000 kWh * 0,20 = 600 euro

Totaal energierekening
- Afname EUR 1.700
- Teruglevering -/- EUR 600
Te betalen: 1.100

Conclusie:
Dus doordat je bij een secundaire aansluiting je BTW + energiebelasting niet kan verrekenen (salderen) met afname, loop je sowieso de BTW + 0,13 per kWh mis.

Dus zelfs bij een gemiddeld tarief van EUR 0,05 voor teruglevering zou het nog interessanter zijn om terug te leveren op je PAP dan een contract af te sluiten voor sec teruglevering a EUR 0,20 per kWh.

Is deze conclusie juist of maak ik hier ergens een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:40
radeoxx schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:30:
[...]

[...]

Alleen PAP
- btw 5.000 kWh * 0,06
(all-in-tarief EUR 0,33)

(all-in-tarief EUR 0,22)

Totaal energierekening
- Afname EUR 1.700

- btw 5.000 kWh * 0,06
(all-in-tarief EUR 0,33)

(all-in-tarief EUR 0,20)

Totaal energierekening
- Afname EUR 1.700

Conclusie:
Dus doordat je bij een secundaire aansluiting je BTW + energiebelasting niet kan verrekenen (salderen) met afname, loop je sowieso de BTW + 0,13 per kWh mis.

Dus zelfs bij een gemiddeld tarief van EUR 0,05 voor teruglevering zou het nog interessanter zijn om terug te leveren op je PAP dan een contract af te sluiten voor sec teruglevering a EUR 0,20 per kWh.

Dit geldt alleen bij 100% saldering ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

[...]

Alleen PAP
- btw 5.000 kWh * 0,06
(all-in-tarief EUR 0,33)

(all-in-tarief EUR 0,22)

Totaal energierekening
- Afname EUR 1.700

- btw 5.000 kWh * 0,06
(all-in-tarief EUR 0,33)

- energiebelasting 3.000 kWh (verrekening) 0,00
- btw 3.000 kWh * 0,04 (verrekening) 0,00
(all-in-tarief EUR 0,20)

Totaal energierekening
- Afname EUR 1.700

Conclusie:

oh zo, dat had niet met zo'n uitgebreid voorbeeld gehoeven hoor :P
Als je met PAP+SAP werkt dan geef je eigenlijk het salderen op. Dat is gunstig bij een (zeer) hoge TLV.
ik zou wel als vuistregel aanhouden dat je TLV hoger moet zijn dan je inkooptarief (inc. belastingen) om er voordeel van te hebben. zo niet dan kun je beter salderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:14

Alleen PAP
- btw 5.000 kWh * 0,06
(all-in-tarief EUR 0,33)

(all-in-tarief EUR 0,22)

Totaal energierekening
- Afname EUR 1.700

- btw 5.000 kWh * 0,06
(all-in-tarief EUR 0,33)

(all-in-tarief EUR 0,20)

Totaal energierekening
- Afname EUR 1.700

Conclusie:

Deze conclusie is juist. Een SAP voor de terugleververgoeding is al lang niet meer interessant. Dat heb ik trouwens maanden geleden al in dit topic aangegeven.
Misschien als de salderingsregeling over een aantal jaren helemaal is vervallen dat het weer aantrekkelijk wordt, maar dan zijn er wellicht ook andere opties, zoals meerdere contracten op één meter, of een (dik gesubsidieerde) thuisaccu.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mail.internet
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09-06-2024
Hoi, als ik nu bij Energie Van Ons op de site wat van mijn gegevens invul krijg ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2dnqu58Q7M1Ohbge71lUBFBzTI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nXECEO7Kmw2eZjqcliWauIAd.png?f=fotoalbum_large

Is dat omdat dit geen "model contract" is of zijn de tarieven sinds gisteren gehalveerd? :?

Overigens lijkt de site van VanOns geen resultaat te geven als je een te hoge teruglevering opgeeft. Ik heb mijn teruglevering dus wat beperkt om dit overzicht te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
mail.internet schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:31:
[...]

Hoi, als ik nu bij Energie Van Ons op de site wat van mijn gegevens invul krijg ik:
[Afbeelding]

Is dat omdat dit geen "model contract" is of zijn de tarieven sinds gisteren gehalveerd? :?

Overigens lijkt de site van VanOns geen resultaat te geven als je een te hoge teruglevering opgeeft. Ik heb mijn teruglevering dus wat beperkt om dit overzicht te krijgen.
Ik liep hier vanochtend ook tegenaan. Maar dat komt inderdaad omdat dit dus geen Modelcontract is. Daar moet je specifiek op zoeken en voor bellen:

https://energie.vanons.org/modelcontract/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-09 08:19
Is het trouwens mogelijk en financieel interessant om in plaats van een normaal en dal tarief je slimme meter aan te melden als meter "enkelvoudige meter".

Ik lever namelijk meer dan voldoende terug in het normale tarief MAAR kom te kort op dal. Maar als ik dat bij elkaar optel dan blijf in meer produceren dan terug leveren. Ik denk dat bij de meeste PV bezitters di gebeurt, omdat de zon veelal weinig in de DAluren schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

royaljoop schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:48:
Is het trouwens mogelijk en financieel interessant om in plaats van een normaal en dal tarief je slimme meter aan te melden als meter "enkelvoudige meter".

Ik lever namelijk meer dan voldoende terug in het normale tarief MAAR kom te kort op dal. Maar als ik dat bij elkaar optel dan blijf in meer produceren dan terug leveren. Ik denk dat bij de meeste PV bezitters di gebeurt, omdat de zon veelal weinig in de DAluren schijnt.
soms wel, soms niet. Ik heb onlangs mijn contract om laten zetten van normaal/dal naar het enkeltarief. Hangt dus van de leverancier af of ze je die keuze bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:58
Ronald_O schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:08:
N.a.v. wat berichten over het van dubbel tarief naar enkel tarief overgaan heb ik er een berichtje aan gewaagd richting innova. Het bericht is doorgezet en zit nu op enkel tarief zonder dat het verder invloed heeft gehad op de looptijd. Scheelt weer een paar honderd € bij de eindafrekening :)

Dus dank aan diegenen die me reeds voor waren gegaan en voor de twijfelaars.. doe er je voordeel mee.
Dat is wel een wijs ideetje....
Wat waren je dubbele tarieven en wat is je enkel tarief geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-09 15:55
Zijn er al mensen die nu bij Innova zitten en nu al rondkijken :) ?

0,81 TLV zullen we wss nooit meer meemaken maar hebben jullie al iets in gedachten?
Zelf zal ik mijn contract na de zomervakantie opzeggen terwijl deze tot feb. 24 doorloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:21
hoihoi66 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:20:
Zijn er al mensen die nu bij Innova zitten en nu al rondkijken :) ?

0,81 TLV zullen we wss nooit meer meemaken maar hebben jullie al iets in gedachten?
Zelf zal ik mijn contract na de zomervakantie opzeggen terwijl deze tot feb. 24 doorloopt.
Waarom dan al opzeggen :? Je levert nog wel wat langer netto terug toch :?
Jammer dat contractovernames niet mogelijk zijn O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-09 15:55
ybos schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:24:
[...]

Waarom dan al opzeggen :? Je levert nog wel wat langer netto terug toch :?
Jammer dat contractovernames niet mogelijk zijn O-)
In oktober lever ik nauwelijks nog terug, is zo weinig dat het bijna geen zin heeft om er nog te blijven.

Meestal betaal ik dan erbij ook al heb ik dan nog wat opgewekt. Vanaf febr. lever ik pas weer meer terug.

Je mag mijn gas overnemen, €2,77 bij Greenchoise :) ruilen? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald_O
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:20
Vandread schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:58:
[...]

Dat is wel een wijs ideetje....
Wat waren je dubbele tarieven en wat is je enkel tarief geworden?
Niet van die moeilijke vragen stellen hè.. even uit m’n hoofd was m’n teruglever/ dal tarief €0,50 en nu op enkel €0,60. Bij mij stonden alle tarieven het geloof ik ook in het initiële contract. Wellicht kun je daar nog iets terugvinden om te bepalen of het interessant is voor jou.

Indien je bij innova zit is het sowieso interessant omdat het teruglever tarief gelijk is aan het dal tarief dus enkel is sowieso meer.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos1111
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18-03 19:42
Ok wat is er aan de hand bij engie?

Had 4 dagen geleden een modelcontract afgesloten voor 21 cent normaaltatief terugleververgoeding, stond opeens ergens dat als je een pap hebt dat je daar niet mag wonen, heel raar maar kan opeens niets meer vinden in mijn emails.

Kreeg 3 dagen geleden het contract, stond alles goed in, ik bekijk hem zojuist opnieuw en nu staat er opeens 12 cent leverings, dus ook terugleveringstarief.

Nog gekker is als ik op de website van engie de tarieven voor het moselcontract bekijk zijn deze 41 normaal en 38 dal, tenzij je dus meer opbrengst invult dan verbruik!! Dan gaat hij naar 21 cent normaal en 23 cent dal en als je nog meer opbrengst invult dan gaat die naar 21 normaal en 19 dal en als je het contract dus daadwerkelijk afsluit geven ze je 12 cent levertarief, dus ook teruglevertarief.

Dit mag toch niet? En wat als ik het "verkeerd" invul? En zeg dat ik maar 8 paneeltjes heb ofzo en vervolgens met 125 panelen ga terugleveren? Wat dan?

Hoe zit het met samenom nu? Denk dat ik daarheen ga, powerpeers wilt me ook al niet omdat ik een pap heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:58
Dionysos1111 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:15:

Had 4 dagen geleden een modelcontract afgesloten voor 21 cent normaaltatief terugleververgoeding, stond opeens ergens dat als je een pap hebt dat je daar niet mag wonen, heel raar maar kan opeens niets meer vinden in mijn emails.

Kreeg 3 dagen geleden het contract, stond alles goed in, ik bekijk hem zojuist opnieuw en nu staat er opeens 12 cent leverings, dus ook terugleveringstarief.

Nog gekker is als ik op de website van engie de tarieven voor het moselcontract bekijk zijn deze 41 normaal en 38 dal, tenzij je dus meer opbrengst invult dan verbruik!! Dan gaat hij naar 21 cent normaal en 23 cent dal en als je nog meer opbrengst invult dan gaat die naar 21 normaal en 19 dal en als je het contract dus daadwerkelijk afsluit geven ze je 12 cent levertarief, dus ook teruglevertarief.

Dit mag toch niet? En wat als ik het "verkeerd" invul? En zeg dat ik maar 8 paneeltjes heb ofzo en vervolgens met 125 panelen ga terugleveren? Wat dan?

Hoe zit het met samenom nu? Denk dat ik daarheen ga, powerpeers wilt me ook al niet omdat ik een pap heb
Lijkt me sterk dat ze je niet willen omdat je een PAP heb. Ik vermoed dat 99,9% van de woningen in Nederland een PAP heeft.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeppiepruts
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:15

Dat klopt allemaal...
Zolang je meer afneemt dan produceert toont de offerte module van Engie de levertarieven. Zodra je meer produceert dan afneemt (en er dus sprake is van teruglevering/terugleververgoeding ná salderen) toont de module de tlv die je gaat krijgen.
Het heeft geen zin om te sjoemelen. Want de tarieven zijn correct (41/38 vs 21/19).

Daarnaast staan er meerdere berichten hier (even terugscrollen...) van mensen die een levertarief hebben gelijk aan de huidige energiebelasting. Dat is omdat Engie de toekomstige tarieven nog niet weet staat in die berichten. Waarschijnlijk omdat ze ook binnenkort aan de tlv 'gaan rommelen'. Heb je toevallig een contract aangevraagd voor ná 1 juli?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos1111
John245 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:20:
[...]

Lijkt me sterk dat ze je niet willen omdat je een PAP heb. Ik vermoed dat 99,9% van de woningen in Nederland een PAP heeft.
Sap bedoel ik idd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dionysos1111
jeppiepruts schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:21:
[...]

Dat klopt allemaal...
Zolang je meer afneemt dan produceert toont de offerte module van Engie de levertarieven. Zodra je meer produceert dan afneemt (en er dus sprake is van teruglevering/terugleververgoeding ná salderen) toont de module de tlv die je gaat krijgen.
Het heeft geen zin om te sjoemelen. Want de tarieven zijn correct (41/38 vs 21/19).

Daarnaast staan er meerdere berichten hier (even terugscrollen...) van mensen die een levertarief hebben gelijk aan de huidige energiebelasting. Dat is omdat Engie de toekomstige tarieven nog niet weet staat in die berichten. Waarschijnlijk omdat ze ook binnenkort aan de tlv 'gaan rommelen'. Heb je toevallig een contract aangevraagd voor ná 1 juli?
Klopt, contract zou ingaan op 2 juli en levertarief van het modelcontract excl belastingen staat zelf op 0 cent zie ik net, dat kan toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos1111
jeppiepruts schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:21:
[...]

Dat klopt allemaal...

Heel apart allemaal, ik heb dus nu een contract waar ik voor 0 cent levertarief, weliswaar 15 cent incl belastingen, kan afnemen? Prima, dan sluit ik een contract op mijn andere meter af voor de terugleververgoeding en gooi ik de boel om

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeppiepruts
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:15
Dionysos1111 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:33:
[...]

Heel apart allemaal, ik heb dus nu een contract waar ik voor 0 cent levertarief, weliswaar 15 cent incl belastingen, kan afnemen? Prima, dan sluit ik een contract op mijn andere meter af voor de terugleververgoeding en gooi ik de boel om
Denk je niet dat Engie je tijdig de juiste tarieven gaat communiceren die gaan gelden vanaf 1 juli?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR

Beste heer/mevrouw,

Eind januari heb je van ons een mail gekregen over de verlaging van onze netto terugleververgoeding. Via deze mail informeren we je dat we besloten hebben om de voorgenomen verlaging van de terugleververgoeding voor onze huidige klanten uit te stellen tot 1 juli 2023.

Wat is er aan de hand?
In de mail van eind januari hebben we aangekondigd dat we onze netto terugleververgoeding verlagen. De reden daarvoor vind je hier: https://energie.vanons.or...goeding-per-1-maart-2023/. Naar aanleiding van signalen van onze klanten hebben we de aankondiging van de wijziging juridisch laten toetsen. De uitkomst van de toetsing was dat we de wijziging niet tijdig genoeg hebben aangekondigd en we onze overeenkomsten met onze huidige klanten moeten aanpassen op dit punt. Dit gaan we in de komende periode doen.

Wat is netto terugleveren?
Als reactie op de mailing van eind januari kregen we veel vragen over het verschil tussen salderen en netto terugleveren. Een netto terugleververgoeding ontvang je wanneer je over het hele jaar gerekend meer energie opwekt dan dat je verbruikt. Op dat moment is er sprake van netto teruglevering en daarvoor krijg je een vergoeding van ons als energiebedrijf. Salderen is een overheidsregeling waarbij de opgewekte stroom weggestreept wordt tegen de verbruikte stroom op jaarbasis tot maximaal het eigen verbruik. De aanpassing van onze netto terugleververgoeding heeft geen invloed op de saldering.

Als huidige klant met een variabel of modelcontract krijg je van ons tot 1 juli 2023 voor je netto teruglevering het kale leveringstarief inclusief btw, zoals vastgelegd in jouw overeenkomst met ons. Huidige klanten ontvangen vóór 1 juli een nieuwe overeenkomst waarin de aangepaste terugleververgoeding is opgenomen. Nieuwe klanten ontvangen vanaf 1 april een aangepaste overeenkomst met daarin de verlaagde netto terugleververgoeding.

Onze excuses voor het ongemak
We willen onze oprechte excuses aanbieden. Op dit moment werken we aan verschillende verbeteringen om deze fouten in de toekomst te voorkomen.

Laat het gerust weten als je vragen hebt
Bel dan gerust een van onze medewerkers via telefoonnummer 085-0160 111 . We zijn bereikbaar op werkdagen van 9.00 uur tot 16.30 uur. Je mag ook mailen naar klantenservice@energievanons.org. Online informatie vind je op onze website onder het kopje Klantenservice.

Met vriendelijke groet,

Olivier de Greef
Operationeel Directeur Energie VanOns

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos1111
jeppiepruts schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:37:
[...]

Denk je niet dat Engie je tijdig de juiste tarieven gaat communiceren die gaan gelden vanaf 1 juli?
Ik heb toch een contract dat ingaat op 2 juli? Dat kunnen ze toch niet meer wijzigen op 1 juli? Weet niet hoe rechtsgeldig dit is...
Wat ik wel weet is dat het modelcontract gelijk moet zijn aan de andere contracten qua voorwaarden en leveringstarieven, dat is nu natuurlijk niet zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos1111
PCJR schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:46:
[...]

Beste heer/mevrouw,

Wat is er aan de hand?

Wat is netto terugleveren?
Als reactie op de mailing van eind januari kregen we veel vragen over het verschil tussen salderen en netto terugleveren. Een netto terugleververgoeding ontvang je wanneer je over het hele jaar gerekend meer energie opwekt dan dat je verbruikt. Op dat moment is er sprake van netto teruglevering en daarvoor krijg je een vergoeding van ons als energiebedrijf. Salderen is een overheidsregeling waarbij de opgewekte stroom weggestreept wordt tegen de verbruikte stroom op jaarbasis tot maximaal het eigen verbruik. De aanpassing van onze netto terugleververgoeding heeft geen invloed op de saldering.

Onze excuses voor het ongemak
We willen onze oprechte excuses aanbieden. Op dit moment werken we aan verschillende verbeteringen om deze fouten in de toekomst te voorkomen.

Laat het gerust weten als je vragen hebt
Bel dan gerust een van onze medewerkers via telefoonnummer 085-0160 111 . We zijn bereikbaar op werkdagen van 9.00 uur tot 16.30 uur. Je mag ook mailen naar klantenservice@energievanons.org. Online informatie vind je op onze website onder het kopje Klantenservice.

Met vriendelijke groet,

Olivier de Greef
Operationeel Directeur Energie VanOns
Hoeveel is die verlaagde vergoeding dan per 1 juli?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Dionysos1111 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:58:
[...]

Hoeveel is die verlaagde vergoeding dan per 1 juli?
Zoals je in de mail kunt lezen zijn ze het daar nog niet over uit.

Maar het plan per 1 april was 50% van het kale levertarief. Dus pak dat dus....or worse :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos1111
Vind het apart dat powerpeers mij gewoon weigerd omdat ik een sap heb, dit mag niet volgens de wet, moeten me altijd een modelcontract met gelijke voorwaarden aanbieden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:55
Dionysos1111 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:56:
[...]

Ik heb toch een contract dat ingaat op 2 juli? Dat kunnen ze toch niet meer wijzigen op 1 juli? Weet niet hoe rechtsgeldig dit is...
Wat ik wel weet is dat het modelcontract gelijk moet zijn aan de andere contracten qua voorwaarden en leveringstarieven, dat is nu natuurlijk niet zo
Je kiest zelf voor een contract in de toekomst waarvan je weet dat de tarieven nog bepaald moeten worden. Dat is intrinsiek aan een modelcontract met vaste momenten waarop de tarieven wijzigen.

Het is dan ook per definitie vreemd om ver van tevoren een modelcontract af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Dionysos1111 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:02:
Vind het apart dat powerpeers mij gewoon weigerd omdat ik een sap heb, dit mag niet volgens de wet, moeten me altijd een modelcontract met gelijke voorwaarden aanbieden
weigeren ze om een modelcontract op je pap af te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos1111
de Peer schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:33:
[...]

weigeren ze om een modelcontract op je pap af te sluiten?
Nee op mijn sap, op mijn pap ook niet trouwens, krijg gewoon geen contract omdat ik een sap heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos1111
Rukapul schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:31:
[...]

Je kiest zelf voor een contract in de toekomst waarvan je weet dat de tarieven nog bepaald moeten worden. Dat is intrinsiek aan een modelcontract met vaste momenten waarop de tarieven wijzigen.

Het is dan ook per definitie vreemd om ver van tevoren een modelcontract af te sluiten.
Zo raar vind ik dat niet, op 1 juli loopt mijn andere contract af en hun bieden aan om 3 maanden van te voren aan te melden, andere doen het zelfs 6 maanden van te voren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Dionysos1111 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:53:
[...]

Nee op mijn sap, op mijn pap ook niet trouwens, krijg gewoon geen contract omdat ik een sap heb
op je sap mogen ze wel weigeren denk ik, maar op pap niet. dus als je het echt wilt dan zou ik mijn poot stijf houden en verwijzen naar de wet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dionysos1111
de Peer schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:01:
[...]

op je sap mogen ze wel weigeren denk ik, maar op pap niet. dus als je het echt wilt dan zou ik mijn poot stijf houden en verwijzen naar de wet.
Denk niet dat ze het op mijn sap mogen weigeren, als iedereen dat deed word de aansluiting weggehaald omdat je verplicht een contract erop moet hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08 18:10
Dus ondanks al het gedoe over wijzigingen voor bestaande klanten, is het modelcontract van vanons voor nieuwe klanten de beste keuze momenteel? (https://energie.vanons.org/modelcontract/)

[ Voor 6% gewijzigd door _starbuck_ op 12-04-2023 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-08 08:41
[...]

Even een hersenspinsel.... Ik heb ook een contract bij Engie afgesloten per begin juli. Leek me slim om de prijsdalingen per 1 juli te ontlopen.
Echter heb ik het bij toeval bij UC net andersom gedaan. Mijn jaarcontract verliep half december en ging over in een flexibel contract per half december. Ik heb nu de belachelijk hoge tarieven van Q3/4 2022, omdat ze mij niet meer tijdig een prijswijziging konden doorgeven. Ze zouden de prijswijziging voor 1-12-22 moeten doorgeven, maar half december ging het contract pas in. Dus als we nu juist per half juni overstappen naar Engie gaat het wel goed??? :+ :+ :+

EDIT: Oja, dat was het....ik wil de hele maand juni nog van de belachelijk hoge tarieven van UC genieten. Zou per 30 juni kunnen overstappen. Loop ik 1 dag UC mis. Dat kan maarzo 50 euro per dag kosten met de huidige tarieven. 8)

[ Voor 13% gewijzigd door nietwijk op 12-04-2023 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

_starbuck_ schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:50:
[...]

Dus ondanks al het gedoe over wijzigingen voor bestaande klanten, is het modelcontract van vanons voor nieuwe klanten de beste keuze momenteel? (https://energie.vanons.org/modelcontract/)
Het lijkt me wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
[...]

hier hetzelfde, en ik vertrouw ENGIE niet (welke wél... _O- )
dus heb geannuleerd en zit/ga nu naar Powerpeers va 2 juli ...(ik denk ik tot aan de wintermaanden..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08 18:10
Hansieo schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:08:
[...]

hier hetzelfde, en ik vertrouw ENGIE niet (welke wél... _O- )
dus heb geannuleerd en zit/ga nu naar Powerpeers va 2 juli ...(ik denk ik tot aan de wintermaanden..)
Mag ik vragen: waarom powerpeers? Vanons lijkt (momenteel) een hogere TLV te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
_starbuck_ schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:31:
[...]

Mag ik vragen: waarom powerpeers? Vanons lijkt (momenteel) een hogere TLV te hebben.
Powerpeers, omdat de TLV al een tijdje bij hun stilstaat én het is waarschijnlijk maar voor een paar zomermaanden.

Vanons was een goede 2e, dus wellicht komt die "straks" in zicht.

Glazen bollen werken tegenwoordig érg slecht... dus verder kijken dan 1 maand opzegtermijn is lastig.

Het enige wat we als consument kunnen doen is ZSM overstappen naar de beste TLV-er
als er wéér aanpassingen zijn.

Dan zal het management van alle energiereuzen tóch voor het geld gaan, en weer gaan verhogen.

Klant is KONING (ehh moet zich weer koning máken)

[ Voor 4% gewijzigd door Hansieo op 13-04-2023 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-08 08:41
_starbuck_ schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:31:
[...]

Correct me if I'm wrong: Powerpeers biedt € 0,21 netto TLV en VanOns biedt € 0,14 netto TLV
Pagina: 1 ... 145 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2