Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:36

paQ

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 14:27
nietwijk schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:32:
[...]

Wees er bewust van dat je discussies gaat krijgen. Ik heb vandeweek aangevraagd bij samenOM en kreeg meteen al de prijslijst per 1-5-23 doorgestuurd, die uitkwam op ruim 30% lagere terugleververgoeding. Als je de BTW er aftrekt zijn er veel gunstiger aanbieders die ook betrouwbaarder zijn en betere service bieden.
Over welke aanbieders heb je het dan? 3 jarig Vandebron contract loopt af, dus per 1 mei moet ik over

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-08 08:41
assn schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:07:
[...]

Over welke aanbieders heb je het dan? 3 jarig Vandebron contract loopt af, dus per 1 mei moet ik over
Ik heb een variabel UC modelcontract met hoge terugleververgoeding, dat feest zal 1-7-23 afgelopen zijn. Ik sorteer daarom voor op een nieuw contract per 1-7-23. Op dit moment lijkt Engie het gunstigst. Mogelijk zijn er discutabele partijen die € 0,01 meer bieden per kWh, maar dat boeit me niet want zelfs op mijn 4000 kWh overschot is dat tientjeswerk. Engie Modelcontract kan je gewoon via de website aanvragen en vanaf morgen kan dat voor ingangsdatum 01-07-2023. <-- maximaal 3 maanden vooruit namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:32
nietwijk schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:34:
[...]

Ik heb een variabel UC modelcontract met hoge terugleververgoeding, dat feest zal 1-7-23 afgelopen zijn. Ik sorteer daarom voor op een nieuw contract per 1-7-23. Op dit moment lijkt Engie het gunstigst. Mogelijk zijn er discutabele partijen die € 0,01 meer bieden per kWh, maar dat boeit me niet want zelfs op mijn 4000 kWh overschot is dat tientjeswerk. Engie Modelcontract kan je gewoon via de website aanvragen en vanaf morgen kan dat voor ingangsdatum 01-07-2023. <-- maximaal 3 maanden vooruit namelijk.
Engie is toch 20c? Powerpeers met 21c lijkt een stabiele partij met een van de beste TLV's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
padoempats schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:06:
[...]

Engie is toch 20c? Powerpeers met 21c lijkt een stabiele partij met een van de beste TLV's
Bedankt voor de tip. Ff gecheckt, Powerpeers zit inderdaad op 21,0c (lijkt alleen enkeltarief te kunnen). Engie zit op 20,3c enkeltarief, 21,5c normaaltarief en 19,1c daltarief. Opwek is 80% normaaltarief, dus wat dat betreft ontloopt het elkaar hooguit een paar euro op jaarbasis en dan moet je in mijn optiek kiezen waar je het beste bij voelt. Ik zie dit als bevestiging dat ik met Engie geen slechte keuze maak ;) en mocht Engie om wat voor reden wegvallen dan heb ik een mooi alternatief.

EDIT: Ik wacht af of er morgen (dan is het 1-4-23) gunstigere opties bijkomen. Bijvoorbeeld een jaarcontract met een vergelijkbaar tarief. Of misschien wel hoger omdat ze bij jaarcontracten hogere tarieven rekenen.

[ Voor 13% gewijzigd door nietwijk op 31-03-2023 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
nietwijk schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:24:
[...]

Bedankt voor de tip. Ff gecheckt, Powerpeers zit inderdaad op 21,0c (lijkt alleen enkeltarief te kunnen). Engie zit op 20,3c enkeltarief, 21,5c normaaltarief en 19,1c daltarief. Opwek is 80% normaaltarief, dus wat dat betreft ontloopt het elkaar hooguit een paar euro op jaarbasis en dan moet je in mijn optiek kiezen waar je het beste bij voelt. Ik zie dit als bevestiging dat ik met Engie geen slechte keuze maak ;) en mocht Engie om wat voor reden wegvallen dan heb ik een mooi alternatief.

EDIT: Ik wacht af of er morgen (dan is het 1-4-23) gunstigere opties bijkomen. Bijvoorbeeld een jaarcontract met een vergelijkbaar tarief. Of misschien wel hoger omdat ze bij jaarcontracten hogere tarieven rekenen.
Ik zit bij powerpeers en heb dubbeltarief, maar voor TLV is er maar 1 tarief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
padoempats schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:36:
[...]

Ik zit bij powerpeers en heb dubbeltarief, maar voor TLV is er maar 1 tarief
Ik heb nogmaals gekeken en kan ze niet vinden. Misschien is het inmiddels niet meer mogelijk.
Niet goed gelezen. Voor mij (en waarschijnlijk ieder ander in dit topic) is eigenlijk alleen de terugleververgoeding van belang. Bij Engie kan je wel terugleveren tegen dubbeltarief.

[ Voor 23% gewijzigd door nietwijk op 31-03-2023 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
nietwijk schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:51:
[...]

Ik heb nogmaals gekeken en kan ze niet vinden. Misschien is het inmiddels niet meer mogelijk.
Niet goed gelezen. Voor mij (en waarschijnlijk ieder ander in dit topic) is eigenlijk alleen de terugleververgoeding van belang. Bij Engie kan je wel terugleveren tegen dubbeltarief.
Ja het normaaltarief is het belangrijkste, hierzo is zelfs 90% van totale teruglevering op normaaltarief ipv dal. Kan verschil tussen dal/normaal bij engie niet terugvinden. Als ik de wizard invul zie ik alleen 'normaaltarief' a 20,3c

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald_O
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:20
N.a.v. wat berichten over het van dubbel tarief naar enkel tarief overgaan heb ik er een berichtje aan gewaagd richting innova. Het bericht is doorgezet en zit nu op enkel tarief zonder dat het verder invloed heeft gehad op de looptijd. Scheelt weer een paar honderd € bij de eindafrekening :)

Dus dank aan diegenen die me reeds voor waren gegaan en voor de twijfelaars.. doe er je voordeel mee.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Ronald_O schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:08:
N.a.v. wat berichten over het van dubbel tarief naar enkel tarief overgaan heb ik er een berichtje aan gewaagd richting innova. Het bericht is doorgezet en zit nu op enkel tarief zonder dat het verder invloed heeft gehad op de looptijd. Scheelt weer een paar honderd € bij de eindafrekening :)

Dus dank aan diegenen die me reeds voor waren gegaan en voor de twijfelaars.. doe er je voordeel mee.
Hoe is een enkeltarief gunstiger dan dal/normaaltarief? Meestal is een normaaltarief hoger dan enkeltarief en verreweg meeste de opbrengst valt in het normaaltarief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:46
padoempats schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:45:
[...]

Hoe is een enkeltarief gunstiger dan dal/normaaltarief? Meestal is een normaaltarief hoger dan enkeltarief en verreweg meeste de opbrengst valt in het normaaltarief.
Omdat Innova bij dubbeltarief het daltarief als TLV neemt.
(Dus in dat geval is de TLV bij enkeltarief altijd hoger)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelique1974
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-01-2024
[/quote]

Ik zit ook bij powerpeers. Ga misschien.in de zomer toch overstappen naar engie. Powerpeers heeft hogere vaste kosten. Per product betaal je 3 euro meer per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14:58
nietwijk schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:23:
[...]

Correct me if I'm wrong... Aangezien de (teruglever)tarieven laatste maanden fors gedaald zijn is de helft van de energieprijs inmiddels overheidsheffingen. Het lijkt me voor de meesten handiger als ze eerst alles kunnen salderen en vervolgens voor de beste prijs kunnen verkopen. Dat houdt dus in eerst naar nul. Dat betekent dat de som van de groene balkjes gelijk moet zijn aan de som van de paarse balkjes. Je moet dus wel wat langer doortrekken. Voor mensen met een fors overschot zal dat eerder zijn, bijvoorbeeld maart/april. Bij mensen met een beperkt overschot wellicht pas in mei. Loop je in juni op "nul", dan heb je nauwelijks voordeel/nadeel en kan je lekker blijven zitten.

Als je niet maximaal saldeert zit je gewoon onnodig (€ 0,18 per kWh) overheidsheffingen te betalen <-- correct me if I'm wrong... en dan moeten je teruglevertarieven in de zomer minimaal € 0,18 hoger zijn dan de levertarieven in de winter. Daar zie ik geen businesscase voor.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, bijvoorbeeld voor mensen die langlopende contracten hebben, maar die gaan dan mogelijk niet op voor het bovenstaande. Dat weten zij zelf maar al te goed. De meesten zullen zeker vanaf 01-07-2023 met lage tarieven zitten.

Oftewel...als je minder dan 1000 (of 500) kWh overschot verwacht te hebben, lekker naar Engie gaan. Dan heb je zowel een nette leververgoeding als terugleververgoeding (100% van het kale levertarief). Dan heb je ook geen glazen bol nodig.

En als je meer dan 1000 kWh overschot hebt lijkt Engie me alsnog de gunstigste met de hoogste terugleververgoeding (en al helemaal onder de gevestigde partijen).
Goed uitle, even no of ik het voldoende snap.
Sinds januari dynamisch bij Zonneplan. 1000 kuub gas verbruikt dus veel verdient tov reenchoice.
Stroom eind april sta ik break even vanaf mei alleen maar overschot.
Mijn idee 1 mei voor halfjaarcontract Enie en daarna weer naar Zonneplan.
Heb ik het juist dat dit de meest voordelige oplossing is?

PieterH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14:58
Pieter Hermens schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 10:55:
[...]

Sinds januari dynamisch bij Zonneplan. 1000 kuub gas verbruikt dus veel verdient tov reenchoice.
Sorry de letter G heeft relatie niet gewerkt!

PieterH

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• padoempats
Pieter Hermens schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 10:55:
[...]

Lijkt mij dat het beter is dat je je overschot die je deze zomer gaat opbouwen kan meenemen de winter in om te salderen. Dan kost elektra je in de winter maar 21 cent per kWh. Bij Zonneplan zit je wat betreft belasting en toevoeging al aan 18 cent en dan komt de variabele prijs daar nog eens bovenop. Oftewel, je kan beter salderen (dus blijven zitten), dan uitkeren tegen 20/21 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
padoempats schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:58:
[...]

Lijkt mij dat het beter is dat je je overschot die je deze zomer gaat opbouwen kan meenemen de winter in om te salderen. Dan kost elektra je in de winter maar 21 cent per kWh. Bij Zonneplan zit je wat betreft belasting en toevoeging al aan 18 cent en dan komt de variabele prijs daar nog eens bovenop. Oftewel, je kan beter salderen (dus blijven zitten), dan uitkeren tegen 20/21 cent.
Helemaal mee eens. Met de huidige tarieven maximaal salderen. Dit topic is voor mensen die overschot hebben na salderen. Een levertarief doet er niet toe. Ik zie niet in waarom je in het najaar zou overstappen. Dat kost saldering. Maar als ik iets over het hoofd zie hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:33
Is er nou eigenlijk al duidelijk of de TLV nu 80% van de leverkosten gaat worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:00

de Peer

under peer review

Nougat schreef op zondag 2 april 2023 @ 12:32:
Is er nou eigenlijk al duidelijk of de TLV nu 80% van de leverkosten gaat worden?
Nee. voorstel is nog niet door de 1e kamer en de vraag is ook of dat gaat gebeuren met zowel de huidige samenstelling van 1e kamer als met de toekomstige (BBB invloed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:35

Oekol

waka waka hey hey

de Peer schreef op zondag 2 april 2023 @ 12:36:
[...]

Nee. voorstel is nog niet door de 1e kamer en de vraag is ook of dat gaat gebeuren met zowel de huidige samenstelling van 1e kamer als met de toekomstige (BBB invloed).
Wat is dan de verwachting? Die boeren hebben schuren vol liggen die ook willen terugleveren toch? Kunnen we dan iets beters verwachten of houden we deze slechte huidige situatie?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Oekol schreef op zondag 2 april 2023 @ 12:38:
[...]

Wat is dan de verwachting? Die boeren hebben schuren vol liggen die ook willen terugleveren toch? Kunnen we dan iets beters verwachten of houden we deze slechte huidige situatie?
Ja geen flauw idee. Ik denk zoals het met alles lijkt te gaan momenteel: aanmodderen en geen knopen doorhakken.
het vervangen van salderen door een TLV ligt nu eenmaal gevoelig.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 02-04-2023 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:50
Edit

[ Voor 99% gewijzigd door Whiskey48 op 02-04-2023 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:12
Whiskey48 schreef op zondag 2 april 2023 @ 12:56:
[...]

Dat zijn dan grootopwekkers, als ik me niet vergis is die prijs al gemaximeerd. De TLV geld dus niet voor de boeren. Dus als het aan de BBB zou liggen zou ik zeggen skip de 80% voor het gewone volk en verhoog de terugleververgoeding voor de grootopwekkers.
Dit zal betaalbaarder zijn voor se energieleveranciers en overheid en de arme boeren helpen om nog meer te verdienen / meer schuren vol te leggen.
Hmmm, een nogal politiek gekleurde opvatting, versterkt met veronderstellingen die volgens mij niet geheel kloppen.

En neen, verdere politieke uitwijding om iets meer te duiden is wat mij betreft niet nodig :N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:40
Nougat schreef op zondag 2 april 2023 @ 12:32:
Plus dit. Kans op een Max tlv
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrqsazPN_Fz2uyVWievPqTfOl78=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/K1SJpE2yxmP8CdrcR2rZC2i5.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLJK3DOlEaFPORadXmECDHLdUvo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SmohFqHgX7O68ZCcm44gtH8j.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Het voorstel bevat veel meer dan die regel voor de TLV.
De situatie die er nu is bestaat al jaren. Helemaal niets slecht aan.
Dat je meer wilt is een ander probleem. Je kunt nu 100% salderen, is een stuk beter dan straks.

[ Voor 19% gewijzigd door jobr op 02-04-2023 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

jobr schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:58:
[...]

Het voorstel bevat veel meer dan die regel voor de TLV.
De situatie die er nu is bestaat al jaren. Helemaal niets slecht aan.
Dat je meer wilt is een ander probleem. Je kunt nu 100% salderen, is een stuk beter dan straks.
Oh absoluut. Salderen is een zegen en zo lang 't blijft plukken we de vruchten er van.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Area1
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 23:11
Hallo,

Ik ga een hoop zonnepanelen plaatsen en overweeg dus over te stappen naar Powerpeers of Engie voor de TLV. Of zijn er momenteel nog betere opties te vinden?

Bij Powerpeers is de TLV net wat hoger, maar ook de vaste leveringskosten per maand zijn hoger (108,18-12*6,79=26,70 meer). Volgens mijn berekening moet ik dan meer dan 3825 kWh terugleveren omdat goed te maken met maar 0,00698 €/kWh minder vergoeding.
Dat haal ik dit jaar denk ik wel met 29 panelen op een huis waar amper verbruik is ivm de verbouwing.

Ik las hier ook nog wat over gedoe met teruglevering en andere tarieven bij Powerpeers. Weet iemand of ze als truc de TLV in de winter hoog zetten en in de zomer weer verlagen?
Aan de andere kant, Engie waarschuwt zelf ook dat de teruglever tarieven kunnen veranderen.
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Tot slot las ik iets over een vriendenkorting van €75 bij Powerpeers, daarmee wordt dat toch echt de voordeligste optie. Heeft iemand zo'n link voor me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:20
Area1 schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:02:
Hallo,

Ik ga een hoop zonnepanelen plaatsen en overweeg dus over te stappen naar Powerpeers of Engie voor de TLV. Of zijn er momenteel nog betere opties te vinden?

Bij Powerpeers is de TLV net wat hoger, maar ook de vaste leveringskosten per maand zijn hoger (108,18-12*6,79=26,70 meer). Volgens mijn berekening moet ik dan meer dan 3825 kWh terugleveren omdat goed te maken met maar 0,00698 €/kWh minder vergoeding.
Dat haal ik dit jaar denk ik wel met 29 panelen op een huis waar amper verbruik is ivm de verbouwing.

Ik las hier ook nog wat over gedoe met teruglevering en andere tarieven bij Powerpeers. Weet iemand of ze als truc de TLV in de winter hoog zetten en in de zomer weer verlagen?
Aan de andere kant, Engie waarschuwt zelf ook dat de teruglever tarieven kunnen veranderen.
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Tot slot las ik iets over een vriendenkorting van €75 bij Powerpeers, daarmee wordt dat toch echt de voordeligste optie. Heeft iemand zo'n link voor me?
Vervelende trucs bij powerpeers ben ik niet mee bekend. Ze hebben niet meegedaan met de echt hoge tarieven maar verhogen juist het afgelopen half jaar ofzo hun tarieven iets.

Ik heb je via DM de een vriendenlink gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09 19:20

Tao

DPC DE_KOMETEN

[...]

De vraag is of het versneld afbouwen van de salderingsregeling wel door de 1e Kamer gaat komen.
Verwachting is van niet. We gaan zien wat dit weer voor tegenkrachten oproept...

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:21
Tao schreef op maandag 3 april 2023 @ 00:05:
[...]

De vraag is of het versneld afbouwen van de salderingsregeling wel door de 1e Kamer gaat komen.
Verwachting is van niet. We gaan zien wat dit weer voor tegenkrachten oproept...
Hoezo is de verwachting van niet :?
Het is denk ik kalm aan wel onhoudbaar aan het worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 10:24

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

[...]

Zakelijk kan je niet salderen. (Correctie: alle aansluitingen vanaf 3x80A) Dus dat is niet relevant. Panelen bij boeren zijn voordelig omdat ze overdag veel stroom gebruiken (snachts ook natuurlijk) maar terugleveren voor salderen mag (zomaar) zakelijk niet.

Al is het wel zo dat er in het verleden afspraken werden gemaakt dat ze weer wel war mochten verrekenen. Maar niet zoals wij particulieren salderen.

Is mij ooit verteld

[ Voor 3% gewijzigd door ApC_IcE op 03-04-2023 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

ybos schreef op maandag 3 april 2023 @ 07:43:
[...]

Het Kabinet heeft geen meerderheid in de 1e Kamer (meer).
Voor de verkiezingen van de Prov. Staten hadden ze nog gedoogsteun; nu niet meer (of: veel minder).

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
ybos schreef op maandag 3 april 2023 @ 07:43:
[...]

Want?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:31
Wie weet dit.

Als ik één deze dagen een contract aanga, startdatum 1 juli (beruchte datum voor vele? O-) )
en laten we zeggen met een TLV van 20ct,

mogen ze dan deze vergoeding wijzigen op het moment dat mijn contract werkelijk ingaat op de 1e juli?
of moeten ze dan wachten op 1 jan 2024?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
  • Laatst online: 14:00
Hansieo schreef op maandag 3 april 2023 @ 08:46:
Wie weet dit.

Als ik één deze dagen een contract aanga, startdatum 1 juli (beruchte datum voor vele? O-) )

mogen ze dan deze vergoeding wijzigen op het moment dat mijn contract werkelijk ingaat op de 1e juli?
Ik heb vorig jaar voor de zekerheid een contract op 2 juli in laten gaan om deze discussie uit de weg te gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:24
ApC_IcE schreef op maandag 3 april 2023 @ 07:49:
[...]

Zakelijk kan je niet salderen. Dus dat is niet relevant. Panelen bij boeren zijn voordelig omdat ze overdag veel stroom gebruiken (snachts ook natuurlijk) maar terugleveren voor salderen mag (zomaar) zakelijk niet.

Al is het wel zo dat er in het verleden afspraken werden gemaakt dat ze weer wel war mochten verrekenen. Maar niet zoals wij particulieren salderen.

Is mij ooit verteld
Even een kleine correctie: De salderingsregeling geldt alleen voor kleinverbruikers. Kleinverbruikers hebben een aansluiting van maximaal 3x80A (ampère). Grootverbruikers hebben een aansluiting van meer dan 3x80A (ampère). Een grootverbruiker kan niet salderen, maar kan per opgewekte kWh subsidie krijgen.

Dus tot en met 3x80A is salderen toegestaan. Even de eerste de beste link een bij de ACM en eentje van de rijksoverheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 22:03
Hansieo schreef op maandag 3 april 2023 @ 08:46:
Wie weet dit.

Voor zover ik weet niet, echter zal het wel weer van de kleine lettertjes afhangen. Misschien als ze minimaal een x aantal dagen van tevoren communiceren dat het wijzigt dat ze dat dicht timmeren in hun kleine lettertjes.
Of 'bijzondere marktomstandigheden' blabla.

Een aantal van ons zullen zich Eneco van vorig jaar nog wel herinneren 😇 hahaha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
[...]

Boeren/andere grote zonneparken werken met terugleveraansluitingen (aparte aansluiting/kabel direct naar verdeelstation) en hebben contracten met vaste prijzen. Het zal hen een zorg zijn wat er op de consumentenmarkt gebeurd. Ik verwacht daar weinig invloed van o.a. BBB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jobr schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:58:
[...]

Je kunt nu 100% salderen, is een stuk beter dan straks.
dat hangt van de situatie af. Met een groot overschot heb ik liever een goede TLV dan 100% salderen.
En bovendien beter voor de energietransitie. het zet aan tot duurzamer gedrag.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 03-04-2023 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
@denneappel
Bedankt voor jullie input.

En dit is dus juist wat ik mij afvraag.

2 Juli ingang, maar mogen ze dan niét de TLV aanpassen als ik nú het contract aanga en
zoals @NileZ_ terecht aangeeft, even van tevoren je TLV wijzigen vóórdat de 2 juli er is?

Dan is je contract "bedenktijd" voorbij en zit je "redelijk vast" aan je contract én moet je de aangepaste TLV accepteren én wachten op je eerstvolgende contractopzegging mogelijkheid... :F

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Voor zakelijke gebruikers had je de ISDE subsidie regeling.
"De maximale subsidie voor zonnepanelen is € 125 per kW gezamenlijk piekvermogen" bron.

Of wel die hebben zo beetje bijna niks hoeven te betalen voor de zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
Hansieo schreef op maandag 3 april 2023 @ 09:50:
@denneappel
Bedankt voor jullie input.

En dit is dus juist wat ik mij afvraag.

2 Juli ingang, maar mogen ze dan niét de TLV aanpassen als ik nú het contract aanga en
zoals @NileZ_ terecht aangeeft, even van tevoren je TLV wijzigen vóórdat de 2 juli er is?

Dan is je contract "bedenktijd" voorbij en zit je "redelijk vast" aan je contract én moet je de aangepaste TLV accepteren én wachten op je eerstvolgende contractopzegging mogelijkheid... :F
In je contract staat ook het tarief. Daar zullen beide partijen zich aan moeten houden.
Specifiek dit heeft Eneco vorig jaar ook gewoon gedaan. Mijn contract afgesloten in mei met ingang 2 juli had keurig de juiste TLV (die ik in mei had afgesloten) tot 1 september....

Edit: We hebben het hier over een modelcontract / contract waarin vast staat dat tarieven op 1 jan en 1 jul gewijzigd mogen worden.

Het beste advies dat ik je kan geven is het afsluiten van een rechtsbijstand verzekering. Zeker met veel panelen en het gedrag van energieleveranciers dat we zien de afgelopen tijd.

[ Voor 6% gewijzigd door denneappel op 03-04-2023 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
denneappel schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:40:
[...]

In je contract staat ook het tarief. Daar zullen beide partijen zich aan moeten houden.
Specifiek dit heeft Eneco vorig jaar ook gewoon gedaan. Mijn contract afgesloten in mei met ingang 2 juli had keurig de juiste TLV (die ik in mei had afgesloten) tot 1 september....

Edit: We hebben het hier over een modelcontract / contract waarin vast staat dat tarieven op 1 jan en 1 jul gewijzigd mogen worden.

Het beste advies dat ik je kan geven is het afsluiten van een rechtsbijstand verzekering. Zeker met veel panelen en het gedrag van energieleveranciers dat we zien de afgelopen tijd.
dank voor de extra toelichtingen... _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:24
Nog even de actuele tarieven van Engie:

Tarieven voor teruglevering (voor ons niet interessant)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cn9vE4FC-u4al8owWJHZw6LZ-HQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NMzEh7eAMKnoouwzsmSOEgdz.png?f=user_large

Tarieven na de teruglevering (het kale leveringstarief)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7KXTn7gMpcijD5WBS-L6a5utC0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9Zk3Mv0OPqVOc1XdALa3QXMF.png?f=user_large

Op 2 januari was dit: normaaltarief € 0,35617 daltarief € 0,26536
Op 27 februari was dit: normaaltarief € 0,23688 daltarief € 0,20532

Het teruglevertarief is nagenoeg gelijk met Powerpeers € 0,21

Gaat het nog zin hebben om in het najaar over te stappen op een day ahead / variabel tarief, dan wel een andere leverancier, ofwel niet salderen maar cashen?
Ik ben het eens met:
padoempats schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:58:
[...]
nietwijk schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 22:35:
[...]
Helemaal mee eens. Met de huidige tarieven maximaal salderen. Dit topic is voor mensen die overschot hebben na salderen. Een levertarief doet er niet toe. Ik zie niet in waarom je in het najaar zou overstappen. Dat kost saldering. Maar als ik iets over het hoofd zie hoor ik het graag.
Het verschil moet kleiner zijn dan 21 cent - 15,5 cent belasting = 6,5 cent. Hiervan dan ook nog de kosten van een day ahead leverancier 2 cent wordt het 4,5 cent. Dus mocht een leverancier gaan aanbieden onder de 4,5 cent (day ahead) of 6,5 cent kaal tarief (klassieke leverancier) kan het interessant zijn.
Momenteel schommelt de day ahead prijs rond de 10 cent per kWh dus lekker blijven zitten en salderen dus.

Dit verhaal is anders als je nog 35,5 cent teruglevertarief hebt. Dan wordt alles onder de 20 cent een casus. Geheel 2023 is dit het geval, de laatste maand zit de max op 15 cent kaal tarief day ahead.

Moraal van het verhaal, lekker blijven zitten tot het najaar en in oktober een klap erop geven. De meeste hier zullen in december/januari tekort komen en een beetje in november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Tao schreef op maandag 3 april 2023 @ 07:51:
Voor de verkiezingen van de Prov. Staten hadden ze nog gedoogsteun; nu niet meer (of: veel minder).
Onzin dat "nu niet meer" , de nieuwe 1ste kamer zit er pas na 6 juni.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
pep_82 schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:43:
Nog even de actuele tarieven van Engie:

Tarieven voor teruglevering (voor ons niet interessant)
[Afbeelding]

Tarieven na de teruglevering (het kale leveringstarief)
[Afbeelding]

Op 2 januari was dit: normaaltarief € 0,35617 daltarief € 0,26536
Op 27 februari was dit: normaaltarief € 0,23688 daltarief € 0,20532

Het teruglevertarief is nagenoeg gelijk met Powerpeers € 0,21

Gaat het nog zin hebben om in het najaar over te stappen op een day ahead / variabel tarief, dan wel een andere leverancier, ofwel niet salderen maar cashen?
Ik ben het eens met:

[...]

[...]

Moraal van het verhaal, lekker blijven zitten tot het najaar en in oktober een klap erop geven. De meeste hier zullen in december/januari tekort komen en een beetje in november.
Over het wel of niet cashen vs salderen valt nu nog niet zo gek veel te zeggen. Iets met een glazen bol enzo.
Zolang je nog volle bak kan salderen is het niet nadelig om te cashen. Immers kan je ook de periode daarna salderen met de toekomstige opwek.

Een overschot van de productiemaanden uit laten betalen om vervolgens daarna weer te salderen kan meer dan lonend zijn. Echter is de situatie voor iedereen anders en sterk afhankelijk van daadwerkelijke opwek en verbruik. En uiteraard de dan geldende tarieven.

Vorig jaar heb ik maximaal laten uitbetalen, met uit mn hoofd 3x of 4x een overstap naar een andere leverancier. Zelf ben ik in november nog geswitcht om een uitbetaling te forceren. Zolang salderen nog kan kun je het 'winterverbruik' gewoon compenseren met de opwek daarna.

Moraal van het verhaal, sterk afhankelijk van opwek en verbruik en de geldende tarieven tegen het einde van het opwekseizoen. En deze situatie en cijfers zijn per persoon verschillend, dus ik zeg hetzelfde als @mathijshooi @cj1 en ik vorig jaar ook al zeiden.. (overigens nog een aantal meer in dit topic destijds) reken aub met je EIGEN cijfers en staar je niet blind op de cijfers van een ander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
NileZ_ schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:51:
[...]

Over het wel of niet cashen vs salderen valt nu nog niet zo gek veel te zeggen. Iets met een glazen bol enzo.
Zolang je nog volle bak kan salderen is het niet nadelig om te cashen. Immers kan je ook de periode daarna salderen met de toekomstige opwek.

Een overschot van de productiemaanden uit laten betalen om vervolgens daarna weer te salderen kan meer dan lonend zijn. Echter is de situatie voor iedereen anders en sterk afhankelijk van daadwerkelijke opwek en verbruik. En uiteraard de dan geldende tarieven.

Vorig jaar heb ik maximaal laten uitbetalen, met uit mn hoofd 3x of 4x een overstap naar een andere leverancier. Zelf ben ik in november nog geswitcht om een uitbetaling te forceren. Zolang salderen nog kan kun je het 'winterverbruik' gewoon compenseren met de opwek daarna.

Moraal van het verhaal, sterk afhankelijk van opwek en verbruik en de geldende tarieven tegen het einde van het opwekseizoen. En deze situatie en cijfers zijn per persoon verschillend, dus ik zeg hetzelfde als @mathijshooi @cj1 en ik vorig jaar ook al zeiden.. (overigens nog een aantal meer in dit topic destijds) reken aub met je EIGEN cijfers en staar je niet blind op de cijfers van een ander.
Je hebt daar inderdaad een goede invalshoek. De vraag was meer, uitkeren en verbruik 'betalen' ipv salderen, maar we zijn het er over eens dat met de huidige tarieven salderen altijd financieel beter is.

Je hebt dus ergens in oktober de keuze, ga ik mijn huidige saldo gebruiken om te salderen, of met toekomstig saldo. De keuze is dus:

- Verwacht je dat de TLV na de winter lager is -> Overstappen & uitkeren in ± oktober, lever-saldo opbouwen in de winter en zodra je saldo richting 0 is evt overstappen naar een partij met betere TLV (dit is dus laat in het seizoen, want je moet je positieve kWh-saldo eerst wegpoetsen)

- Verwacht je dat de TLV het jaar erop hoger is -> Blijven zitten in de winter en je winterverbruik wegsalderen. Je kan na 1 januari op ieder moment overstappen zodra je een betere TLV kan pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:44

Zenix

BOE!

mister_muller schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:15:
[...]

Vervelende trucs bij powerpeers ben ik niet mee bekend. Ze hebben niet meegedaan met de echt hoge tarieven maar verhogen juist het afgelopen half jaar ofzo hun tarieven iets.

Ik heb je via DM de een vriendenlink gestuurd.
Powerpeers was voor de energiecrisis diegene die constant de hoogste TLV had me 0,11cent. Het is een dochterbedrijf van Vattenfall die ook een redelijk terugleververgoeding hebben in vergelijking met de andere grote partijen. Het zou dus kunnen zijn dat ze weer naar 11 cent gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Zenix op 03-04-2023 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
padoempats schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:06:
[...]

Je hebt daar inderdaad een goede invalshoek. De vraag was meer, uitkeren en verbruik 'betalen' ipv salderen, maar we zijn het er over eens dat met de huidige tarieven salderen altijd financieel beter is.

Je hebt dus ergens in oktober de keuze, ga ik mijn huidige saldo gebruiken om te salderen, of met toekomstig saldo. De keuze is dus:

- Verwacht je dat de TLV na de winter lager is -> Overstappen & uitkeren in ± oktober, lever-saldo opbouwen in de winter en zodra je saldo richting 0 is evt overstappen naar een partij met betere TLV (dit is dus laat in het seizoen, want je moet je positieve kWh-saldo eerst wegpoetsen)

- Verwacht je dat de TLV het jaar erop hoger is -> Blijven zitten in de winter en je winterverbruik wegsalderen. Je kan na 1 januari op ieder moment overstappen zodra je een betere TLV kan pakken.
Gedeeltelijk waar, maar als ik kijk naar vorig jaar; ik heb gecasht halverwege november (uit mn hoofd) en ben toen geswitcht naar een partij waarvan ik zeker was dat salderen op jaarbasis zou gaan. Ik wilde mn overschot namelijk gewoon in euro's omzetten. Ik heb zelf een warmtepomp, dus een wat hoger verbruik in de winter, echter stond ik een week of 2 geleden weer op 0. Het perfecte moment om weer een nieuwe deal te zoeken.. Zolang salderen nog volle bak kan, doe ik hetzelfde dit jaar weer.
Verschil is wel dat de tlv nu een stukje lager is dan vorig jaar. Maar daarentegen vanaf april tot en met oktober/november produceren de panelen een aardig zakcentje. En ach.. we zijn greenchoice jarenlang gewend geweest met een whopping 9 cent..

Kleine disclaimer is natuurlijk wel dat de verwarming bizar laat aan ging dit jaar, en de andere kant van de medaille is dan weer dat afgelopen maart bij lange na niet zo goed was als maart 2022 (qua opwek). Maar goed dat omslagpunt kan iedereen voor zichzelf in de gaten houden.

Dus dat 'laat in het seizoen' wat je net aanhaalde valt best mee.. voordeel was namelijk ook dat het positieve verbruik ook een stuk lager lag gezien de late overstap, en de milde temperaturen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-06 07:57
Als je een beetje de politiek en saldering roeperij volgt, dan weet je wel richting we op gaan.

Gewoon door salderen dus, nieuwe krijgen ze er never niet meer doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
NileZ_ schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:20:
[...]

Gedeeltelijk waar, maar als ik kijk naar vorig jaar; ik heb gecasht halverwege november (uit mn hoofd) en ben toen geswitcht naar een partij waarvan ik zeker was dat salderen op jaarbasis zou gaan. Ik wilde mn overschot namelijk gewoon in euro's omzetten. Ik heb zelf een warmtepomp, dus een wat hoger verbruik in de winter, echter stond ik een week of 2 geleden weer op 0. Het perfecte moment om weer een nieuwe deal te zoeken.. Zolang salderen nog volle bak kan, doe ik hetzelfde dit jaar weer.
Verschil is wel dat de tlv nu een stukje lager is dan vorig jaar. Maar daarentegen vanaf april tot en met oktober/november produceren de panelen een aardig zakcentje. En ach.. we zijn greenchoice jarenlang gewend geweest met een whopping 9 cent..

Kleine disclaimer is natuurlijk wel dat de verwarming bizar laat aan ging dit jaar, en de andere kant van de medaille is dan weer dat afgelopen maart bij lange na niet zo goed was als maart 2022 (qua opwek). Maar goed dat omslagpunt kan iedereen voor zichzelf in de gaten houden.

Dus dat 'laat in het seizoen' wat je net aanhaalde valt best mee.. voordeel was namelijk ook dat het positieve verbruik ook een stuk lager lag gezien de late overstap, en de milde temperaturen..
Hoezo gedeeltelijk waar? Vrij simpel, of je winterverbruik gaat ten koste van de TLV het seizoen ervoor, of van de TLV het seizoen erna. En dat is een keuze die je het seizoen ervoor moet maken. Ik koos ervoor om vorig seizoen pas over te stappen op het moment dat ik gemiddeld per dag rond 0 zat en mijn winterverbruik nu nog aan het wegwerken ben. Ik verwachtte dat de TLV nu lager zou zijn dan dat ik vorig jaar had (en dat klopt, al heb ik mooie deals in september/oktober gemist). Ik moet nog steeds 1800 kWh van de winter wegwerken voordat ik in de min kom. Maar als ik nou verwacht had dat er nu een betere TLV zou zijn, dan zou ik vorig jaar veel eerder zijn geswitcht, zodat ik rond deze tijd alweer in de min was en TLV aan het harken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

jobr schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:00:
[...]

Onzin dat "nu niet meer" , de nieuwe 1ste kamer zit er pas na 6 juni.
"Nu niet meer", aangezien de BBB partij tegen afschaffing saldering is en ze door hun verkiezingswinst die afschaffing naar verwachting gaan tegenhouden.

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Tao schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:18:
[...]

"Nu niet meer", aangezien de BBB partij tegen afschaffing saldering is en ze door hun verkiezingswinst die afschaffing naar verwachting gaan tegenhouden.
Met 0 zetels in de 1e kamer tot 6 juni? Geen idee wanneer die stemming in de 1e kamer is van dit voorstel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
padoempats schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:08:
[...]

Met 0 zetels in de 1e kamer tot 6 juni? Geen idee wanneer die stemming in de 1e kamer is van dit voorstel
Nog niet bekend. Men is zich schriftelijk aan het voorbereiden op dit moment.

Bron: https://www.eerstekamer.n...afbouw_salderingsregeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Moet m'n reactie wat bijstellen. Er is geen sprake van wellicht afschaffing van de salderingsregeling, maar van de aanpassing van het afbouwschema tot 2031.

Wat er i.g.v. wegstemmen voor in de plaats komt, is mij nog niet helder.

/edit. Memorie beantwoord max 3 weken (medio april), dan nog een debat, en daarna stemmen. Gezien de ambtelijke snelheid tot nog toe behoort 6 juni tot de mogelijkheden 8)7 >:)
Of ze betitelen het als ingrijpend wetsvoorstel (net als in de 2e Kamer) en schuiven het door naar de komende 1e Kamer. Hoe dan ook, we gaan het merken.

[ Voor 42% gewijzigd door Tao op 04-04-2023 14:29 ]

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:58
Tao schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:25:
Moet m'n reactie wat bijstellen. Er is geen sprake van wellicht afschaffing van de salderingsregeling, maar van de aanpassing van het afbouwschema tot 2031.

/edit. Memorie beantwoord max 3 weken (medio april), dan nog een debat, en daarna stemmen. Gezien de ambtelijke snelheid tot nog toe behoort 6 juni tot de mogelijkheden 8)7 >:)
Of ze betitelen het als ingrijpend wetsvoorstel (net als in de 2e Kamer) en schuiven het door naar de komende 1e Kamer. Hoe dan ook, we gaan het merken.
Hoop dat ze het snel afschaffen zodat de energiearkt kan normaliseren.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

voorlopig (zolang het nog niet door 1e kamer is) blijft alles zoals het nu is, onbeperkt salderen en geen minimum TLV.
of dat een gewenste situatie is... lijkt me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo

Rutte (e.a.) hebben de laatste tijd regelmatig antwoorden ontweken/afgeschoven met
"'wij nemen geen beslissingen meer"

nu afwachten wat dat waard is... zoals we eigenlijk al weten.... _O- _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 14:27
Het is even puzzelen, mijn 3 jarig contract Vandebron met 7 cent loopt ten einde op 31 mei.
Momenteel heb ik nog wat te salderen van afgelopen winter maar het is allemaal zeer laag tarief.

Met het overschot dat ik nu opwek kan ik eigenlijk dus nu al beter overstappen om hogere TLV krijgen. Ik kan de komende tijd dan de markt in de gaten houden en in het najaar 2 dingen doen:
- blijven zitten en salderen met het overschot van deze zomer
- overstappen en risico lopen en salderen met voorjaar/zomer 2024

Eigenlijk is dit een win-win nu maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-09 08:19
Wellicht moet je ook nog even denken aan de datum's van het prijsplafond.
Een aantal leveranciers nemen dan die datum en meterstanden erbij in hun jaarafrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Net even Engie gechecked en zie in de schermopgave "u heeft gekozen voor FLEX contract" wat ik helemaal niet deed, ik hád geen keuze optie en kwam gewoon in dat scherm terecht.

Zoeken naar Variabel contract optie..... niet te zien,... dus even bellen..

Engie: klopt, dit ís een variable contract
ik: ehhh, er staat iedere maand tarief aanpassingen... dat is toch niet variabel met 2x per jaar?
Flex is toch IEDERE maand aanpassingen? en dat wil/zoek ik niet
Engie: dat is het zelfde... (huhhh??)

ok, mijn 2e vraag:
Waar zie ik het TLV tarief? en hoe hoog is het?

Engie: dat is levertarief minus BTW dus ~0.40 -/- BTW is ~0.20
ik: huh? ~0.40 -/- BTW ?? dan kom ik niet op ~0.20 ct maar ergens op ~0.33....
Engie: moment ik ga even navragen... toe te le toe tieeee, ta ta taaaa ( A team deuntje..)

Engie, u heeft gelijk m'neer er gaat ook nog energietoeslag van af.. en dan komt u op ~0.20

ik: ok, bedank voor de info.

---------------------------------------------
weten jullie meer? haalt ze hier idd het FLEX en Variable door elkaar?

KRIJG je idd een Variabel contract en noemen ze het FLEX (per maand?)

ik geloof jullie meer dan Engie... (lol, hoe zou dat komen?? _O- )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Hansieo schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:31:
Net even Engie gechecked en zie in de schermopgave "u heeft gekozen voor FLEX contract" wat ik helemaal niet deed, ik hád geen keuze optie en kwam gewoon in dat scherm terecht.

Zoeken naar Variabel contract optie..... niet te zien,... dus even bellen..

Engie: klopt, dit ís een variable contract
ik: ehhh, er staat iedere maand tarief aanpassingen... dat is toch niet variabel met 2x per jaar?
Flex is toch IEDERE maand aanpassingen? en dat wil/zoek ik niet
Engie: dat is het zelfde... (huhhh??)

ok, mijn 2e vraag:
Waar zie ik het TLV tarief? en hoe hoog is het?

Engie: dat is levertarief minus BTW dus ~0.40 -/- BTW is ~0.20
ik: huh? ~0.40 -/- BTW ?? dan kom ik niet op ~0.20 ct maar ergens op ~0.33....
Engie: moment ik ga even navragen... toe te le toe tieeee, ta ta taaaa ( A team deuntje..)

Engie, u heeft gelijk m'neer er gaat ook nog energietoeslag van af.. en dan komt u op ~0.20

ik: ok, bedank voor de info.

---------------------------------------------
weten jullie meer? haalt ze hier idd het FLEX en Variable door elkaar?

KRIJG je idd een Variabel contract en noemen ze het FLEX (per maand?)

ik geloof jullie meer dan Engie... (lol, hoe zou dat komen?? _O- )
Dan zal er iets verandert moeten zijn. Als je op mijn naam zoekt in dit topic zie je mijn afweging en ook dat ik flex en model heb vergeleken met elkaar. Ik heb bewust voor modelcontract gekozen omdat deze niet meer dan 2x aangepast wordt normaal gezien.

Zie ook echt modelcontract in de app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/biRXtM93IPoKmB1d8ei0WD44448=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ftdX6CDkz1symSq7IXHo3RTB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ren-z
  • Laatst online: 22:11
Ik heb vorige week (28-03) nog een overeenkomst gesloten bij Engie, volgens mij een modelcontract? Of zit ik mis.
Overeenkomst elektriciteit
ENGIE Open

Bron
Groene stroom uit Nederland

Start levering
De levering start op 26­ 04 ­2023

Looptijd
onbepaald

Soort tarief
Variabel

De leveringskosten volgen de marktontwikkelingen en kunnen wijzigen op 1 januari en 1 juli van elk jaar. ENGIE kan de leveringskosten en het (netto) teruglevertarief ook op andere momenten aanpassen. Wanneer de tarieven wijzigen, word je hierover altijd persoonlijk geïnformeerd.

Speciale voorwaarden
Altijd kosteloos opzeggen
Zit nog binnen mijn bedenktijd, heb PowerPeers ook nog als optie die eerder kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 11:15
Ren-z schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:54:
Ik heb vorige week (28-03) nog een overeenkomst gesloten bij Engie, volgens mij een modelcontract? Of zit ik mis.

[...]

Zit nog binnen mijn bedenktijd, heb PowerPeers ook nog als optie die eerder kan leveren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBih9EbsHG8s7IWOgSVpqPWDkvE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8igRI3xEIIC0aUCGYmKG2Mzk.png?f=fotoalbum_large

In mijn overeenkomst staat alleen wijziging tarieven 2x per jaar 01-01 en 01-07

Wel jammer dat die tarieven zo hard dalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeppiepruts
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:15
Ren-z schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:54:

[...]

Engie Open is het variabele contract, NIET het modelcontract
Engie Open vraag je hier aan: https://www.engie.nl/energie/aanvragen/
Engie Modelcontract hier: https://www.engie.nl/energie/modelcontract/aanvragen/

[ Voor 16% gewijzigd door jeppiepruts op 04-04-2023 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren-z
  • Laatst online: 22:11
jeppiepruts schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:21:
[...]

Engie Open is het variabele contract, NIET het modelcontract
Engie Open vraag je hier aan: https://www.engie.nl/energie/aanvragen/
Engie Modelcontract hier: https://www.engie.nl/energie/modelcontract/aanvragen/
Ik had al zo'n donkerbruin vermoeden. Kan iemand het verschil toelichting? In mijn overeenkomst staat dat de prijzen ook hooguit 2 keer per jaar zullen wijzigen. Hmm vaag allemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeppiepruts
Ren-z schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:31:
[...]

Ik had al zo'n donkerbruin vermoeden. Kan iemand het verschil toelichting? In mijn overeenkomst staat dat de prijzen ook hooguit 2 keer per jaar zullen wijzigen. Hmm vaag allemaal.
https://www.engie.nl/-/me...rden-ENGIE-Open-v2023.pdf

vs

https://www.engie.nl/-/me...actvoorwaarden-v20231.pdf

:)

De voorwaarden zijn recent (feb of mrt) aangepast en wat meer naar elkaar toe getrokken. De (relevante) verschillen zitten vooral in 2.1, alwaar bij de Open variant ook (tussentijdse) wijzigingen in tlv genoemd wordt.

[ Voor 16% gewijzigd door jeppiepruts op 04-04-2023 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
jeppiepruts schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:35:
[...]

https://www.engie.nl/-/me...rden-ENGIE-Open-v2023.pdf

vs

https://www.engie.nl/-/me...actvoorwaarden-v20231.pdf

:)

De verschillen zitten vooral in 2.1, alwaar bij de Open variant ook (tussentijdse) wijzigingen in tlv genoemd worden
Hmm kan je ook van open naar model-contract overstappen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeppiepruts
feddesman schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:43:
[...]

Ja vast wel. Met opzegtermijn van een maand. Het is tenslotte een variabel contract. Maar dat zal je tlv niet ten goede komen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
jeppiepruts schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:46:
[...]

Ja vast wel. Met opzegtermijn van een maand. Het is tenslotte een variabel contract. Maar dat zal je tlv niet ten goede komen 8)
Wil het dan ook per 1 juli doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:12
Dit zag ik in de quote van @Ren-z staan:
De leveringskosten volgen de marktontwikkelingen en kunnen wijzigen op 1 januari en 1 juli van elk jaar. ENGIE kan de leveringskosten en het (netto) teruglevertarief ook op andere momenten aanpassen. Wanneer de tarieven wijzigen, word je hierover altijd persoonlijk geïnformeerd.
De kWh prijs mogen ze 2x per jaar veranderen, maar de TLV mogen ze veranderen wanneer ze willen (mits ze het op tijd laten weten). Dit is bij PowerPeers niet anders.

Staar je dus niet teveel vast op die 'maar' 2x per jaar tariefwijzigingen, dat geldt dus niet voor de TLV.

Wel weer tegenstrijdig met:
feddesman schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:17:
[...]

[Afbeelding]

In mijn overeenkomst staat alleen wijziging tarieven 2x per jaar 01-01 en 01-07

Wel jammer dat die tarieven zo hard dalen.
Jij lijkt een variabel contract te hebben, maar nog wel met de 'oude' hoge afname tarieven, maar ook een zeer hoge TLV. Blijkbaar heeft Engie nog niet de behoefte om je TLV te verlagen, wat ze volgens huidige contracten wel mogen doen.

[ Voor 36% gewijzigd door PASware op 05-04-2023 08:07 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
@Oekol @Ren-z @jeppiepruts

Alle hartelijk dank voor jullie input _/-\o_

Geeft weer wat duidelijkheid in deze steeds vager wordende markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
PASware schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:05:
Dit zag ik in de quote van @Ren-z staan:

[...]

De kWh prijs mogen ze 2x per jaar veranderen, maar de TLV mogen ze veranderen wanneer ze willen (mits ze het op tijd laten weten). Dit is bij PowerPeers niet anders.

Staar je dus niet teveel vast op die 'maar' 2x per jaar tariefwijzigingen, dat geldt dus niet voor de TLV.

Wel weer tegenstrijdig met:

[...]

Jij lijkt een variabel contract te hebben, maar nog wel met de 'oude' hoge afname tarieven, maar ook een zeer hoge TLV. Blijkbaar heeft Engie nog niet de behoefte om je TLV te verlagen, wat ze volgens huidige contracten wel mogen doen.
Vanaf 1 juli gaat dit natuurlijk naar regulier tarief.Denk dat ze die 2 maanden voor lief nemen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
  • Laatst online: 21:13

Hoe zit dit bij United Consumers dan? Mogen zij ook "zomaar" de TLV verlagen?

In de voorwaarden lees ik het volgende:

2. Leveringskosten, netbeheerkosten en betaling
2.1. Variabel tarief en leveringskosten
De kosten voor de levering van stroom en/of gas (de leveringskosten per kWh en m3) en de vaste leveringskosten worden halfjaarlijks opnieuw vastgesteld op 1 januari en 1 juli. UnitedConsumers Energie behoudt zich het recht voor (de grondslag van) tarieven ook op andere momenten in het jaar eenzijdig te wijzigen indien gewijzigde wet- en regelgeving of maatregelen van overheidswege, dan wel onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden hier aanleiding toe geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
feddesman schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:43:
[...]

Het gaat er niet alleen om wat ze op papier doen, maar ook wat ze in de praktijk doen. Papierwerk is leuk voor juridisch getouwtrek, maar in de praktijk past Engie de modelcontract voorwaarden toe bij variabele contracten. Dat terwijl er maatschappijen zijn die modelcontracten uitgeven en wel tussentijds wijzigen. Daar kan je natuurlijk een juridische strijd van maken, maar liever partijen die intrinsiek netjes handelen dan partijen die gewoon doen wat ze uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
Ik heb een elektra contract aangevraagd bij Engie per 01-07-2023. Zou € 0,20302 zijn volgens de website. Nu ook nog. Echter kreeg ik een contract met daarin het onderstaande. Lijkt me een heel laag bedrag inclusief overheidsheffingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3ilkLuHs7Hc_ZykOEdTMG2UQfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5q0vJqejjTBEGObMLIJIM2a.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT: beetje omslachtig omschreven. De overheidsheffingen zijn € 0,00 bij terugleveren. Dus de Engie terugleververgoeding is € 0,12599 per 1 juli 2023 :'(

[ Voor 11% gewijzigd door nietwijk op 05-04-2023 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Laatst online: 21:21
nietwijk schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:08:
Ik heb een elektra contract aangevraagd bij Engie per 01-07-2023. Zou € 0,20302 zijn volgens de website. Nu ook nog. Echter kreeg ik een contract met daarin het onderstaande. Lijkt me een heel laag bedrag inclusief overheidsheffingen.

[Afbeelding]

EDIT: beetje omslachtig omschreven. De overheidsheffingen zijn € 0,00 bij terugleveren. Dus de Engie terugleververgoeding is € 0,12599 per 1 juli 2023 :'(
Dan acht ik de kans groot dat er niemand meer is die meer dan 15 cent TLV gaat betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:12
DmC1982 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:40:
[...]

Hoe zit dit bij United Consumers dan? Mogen zij ook "zomaar" de TLV verlagen?

In de voorwaarden lees ik het volgende:

2. Leveringskosten, netbeheerkosten en betaling
2.1. Variabel tarief en leveringskosten
De kosten voor de levering van stroom en/of gas (de leveringskosten per kWh en m3) en de vaste leveringskosten worden halfjaarlijks opnieuw vastgesteld op 1 januari en 1 juli. UnitedConsumers Energie behoudt zich het recht voor (de grondslag van) tarieven ook op andere momenten in het jaar eenzijdig te wijzigen indien gewijzigde wet- en regelgeving of maatregelen van overheidswege, dan wel onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden hier aanleiding toe geven.
Ik denk wel dat ze dat mogen. Er valt natuurlijk over te discussieren welke richting ze bedoelen met 'leveren'. Is dat alleen van energie leverancier naar klant, of is dat ook andersom?

Ik vrees dat het eenrichting is, want volgens de wet (correct me if I am wrong) mogen de tarieven 2x gewijzigd worden en volgens mij is dat alleen voor levering richting klant.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nietwijk
ybos schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:19:
[...]

Dan acht ik de kans groot dat er niemand meer is die meer dan 15 cent TLV gaat betalen.
Zojuist een aanvraag gedaan bij Powerpeers voor ingangsdatum 02-07-2023, even kijken waar zij mee komen.

EDIT: Powerpeers heeft een contract afgegeven met € 0,21 terugleververgoeding. De vraag is of ze dat tarief aanpassen voor de ingangsdatum en of dat mag. Waarschijnlijk niet...

[ Voor 22% gewijzigd door nietwijk op 05-04-2023 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppiepruts
nietwijk schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:58:
[...]

Het gaat er niet alleen om wat ze op papier doen, maar ook wat ze in de praktijk doen. Papierwerk is leuk voor juridisch getouwtrek, maar in de praktijk past Engie de modelcontract voorwaarden toe bij variabele contracten. Dat terwijl er maatschappijen zijn die modelcontracten uitgeven en wel tussentijds wijzigen. Daar kan je natuurlijk een juridische strijd van maken, maar liever partijen die intrinsiek netjes handelen dan partijen die gewoon doen wat ze uitkomt.
Dat hebben we hier rond 10 feb (ff terug scrollen) ook al eens besproken. De genoemde 0,12599/0,15245 zijn de overheidsheffingen in 2023. Fout contract gekregen dus. Ze zijn vergeten de rest in het tarief mee te rekenen. Kennelijk hebben ze het probleem nog niet onder controle. Je zou uiteraard moeten krijgen wat je ook ten tijde van de aanvraag zag (tlv
€ 0,21453/€ 0,19124 of € 0,20302 in geval van enkele meter)

[ Voor 14% gewijzigd door jeppiepruts op 05-04-2023 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
jeppiepruts schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:53:
[...]

Dat hebben we hier rond 10 feb (ff terug scrollen) ook al eens besproken. De genoemde 0,12599/0,15245 zijn de overheidsheffingen in 2023. Fout contract gekregen dus. Ze zijn vergeten de rest in het tarief mee te rekenen. Kennelijk hebben ze het probleem nog niet onder controle. Je zou uiteraard moeten krijgen wat je ook ten tijde van de aanvraag zag (tlv
€ 0,21453/€ 0,19124 of € 0,20302 in geval van enkele meter)
Thx. Gelijk contact opgenomen met Engie en onderstaande reactie gehad. Kan ik niks mee…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gck4ACXkbjtsI9y71hAe-eSHz_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M2IPzzYH7eDxEkqhnWRh24Jg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr

Dat is niet zo voor Engie modelcontract want daar staat (bij mij) in dat de TLV het netto leveringstarief is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:21

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Wat is nu (april) eigenlijk nog de beste tlv?

Ik zie door de bomen het bos niet meer en het overzicht op TS lijkt achterhaald qua hoge tlv's

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
ursusMaritimus schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:58:
Wat is nu (april) eigenlijk nog de beste tlv?

Ik zie door de bomen het bos niet meer en het overzicht op TS lijkt achterhaald qua hoge tlv's
Conclusie obv bovenstaande berichten:
Vooralsnog lijkt dat Powerpeers te zijn. Engie wil zijn tarieven vooralsnog niet prijsgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deppenboks
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Met 46 zonnepanelen (~18000Wp) op een 3x35A aansluiting (geen gas aansluiting in de woning), een aflopend contract met vaste prijzen en een zonnige zomer voor de boeg zit ik te twijfelen tussen een zo hoog mogelijke TLV en deze opzeggen per eind september, of nu een jaar lang vast tarief zodat ik in ieder geval zeker weet wat in de winter mijn kosten gaan worden.

Als ik het rekensommetje nu maak kan ik september flink cashen maar hoor al waarschuwingen dat komende winter prijzen weer richting de 2022-november prijzen gaan. Als dat gebeurt ga ik flink het schip in tov het aanbod voor vaste tarieven dat nu gedaan wordt.

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
deppenboks schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:38:
Met 46 zonnepanelen (~18000Wp) op een 3x35A aansluiting (geen gas aansluiting in de woning), een aflopend contract met vaste prijzen en een zonnige zomer voor de boeg zit ik te twijfelen tussen een zo hoog mogelijke TLV en deze opzeggen per eind september, of nu een jaar lang vast tarief zodat ik in ieder geval zeker weet wat in de winter mijn kosten gaan worden.

Als ik het rekensommetje nu maak kan ik september flink cashen maar hoor al waarschuwingen dat komende winter prijzen weer richting de 2022-november prijzen gaan. Als dat gebeurt ga ik flink het schip in tov het aanbod voor vaste tarieven dat nu gedaan wordt.

Wat zouden jullie doen?
Ben je netto leverancier? (maw gebruik je minder dan je opwekt?). Dan kan je salderen en doen de levertarieven er niet toe en draait het alleen om terugleververgoeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

deppenboks schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:38:

Wat zouden jullie doen?
je doet het voorkomen of het of het 1, of het ander is. maar dat is niet zo. Lekker voor de hoge TLV gaan en in de winter salderen (op hetzelfde contract).

3x 35 A heb je meestal niet nodig overigens voor een gasloze woning. Gaat hier prima met 3 x 25A, inclusief elektrische auto.

flink cashen is nogal relatief als je het contract nog moet afsluiten. Ik heb nu nog 91 cent per kWh, maar de TLV van nieuwe contracten is best laag hoor.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 06-04-2023 16:11 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:47
Het vervolgverhaal "VanOns"

VanOns heeft aangegeven per 1 maart j.l. de terugleververgoeding te verlagen. Na enige e-mails van mij heeft mijn rechtsbijstandverzekeraar een brief gestuurd aan VanOns.

Vandaag stuurt VanOns als antwoord een brief die ze ook aan andere klanten gaan sturen.

Enkele korte citaten: "De uitkomst van juridische toetsing was dat we de wijziging niet tijdig genoeg hebben aangekondigd en we onze overeenkomsten met onze huidige klanten moeten aanpassen op dit punt.".
"Als huidige klant met een variabel of modelcontract krijg je van ons tot 1 juli 2023 voor je netto
teruglevering het kale leveringstarief inclusief btw, zoals vastgelegd in jouw overeenkomst met ons.".

Dit lijkt me al zeer tevredenstellend.

Echter, deze is ook belangrijk, maar dan om op te letten: "Huidige klanten ontvangen vóór 1 juli een nieuwe overeenkomst waarin de aangepaste terugleververgoeding is opgenomen.".

Ik noem dit punt keer op keer omdat in de huidige overeenkomsten staat dat de terugleververgoeding gelijk is aan het kale leveringstarief. Met andere woorden, de huidige overeenkomst moet doorlopen, mogelijk met een ander/lager leveringstarief, maar wel met een terugleververgoeding die daaraan gelijk is.

Samen met mijn rechtsbijstandverzekeraar gaan we VanOns hier opnieuw op aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:55
MJ de Bruijn schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:31:

VanOns heeft aangegeven per 1 maart j.l. de terugleververgoeding te verlagen. Na enige e-mails van mij heeft mijn rechtsbijstandverzekeraar een brief gestuurd aan VanOns.

Vandaag stuurt VanOns als antwoord een brief die ze ook aan andere klanten gaan sturen.

Enkele korte citaten: "De uitkomst van juridische toetsing was dat we de wijziging niet tijdig genoeg hebben aangekondigd en we onze overeenkomsten met onze huidige klanten moeten aanpassen op dit punt.".
"Als huidige klant met een variabel of modelcontract krijg je van ons tot 1 juli 2023 voor je netto
teruglevering het kale leveringstarief inclusief btw, zoals vastgelegd in jouw overeenkomst met ons.".

Echter, deze is ook belangrijk, maar dan om op te letten: "Huidige klanten ontvangen vóór 1 juli een nieuwe overeenkomst waarin de aangepaste terugleververgoeding is opgenomen.".

Ik noem dit punt keer op keer omdat in de huidige overeenkomsten staat dat de terugleververgoeding gelijk is aan het kale leveringstarief. Met andere woorden, de huidige overeenkomst moet doorlopen, mogelijk met een ander/lager leveringstarief, maar wel met een terugleververgoeding die daaraan gelijk is.

Samen met mijn rechtsbijstandverzekeraar gaan we VanOns hier opnieuw op aanspreken.
Ik wilde een verhaal typen over opzegging door leverancier, maar modelcontracten hebben blijkbaar niet zo'n clausule :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
  • Laatst online: 21-09 21:28
feddesman schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:47:
[...]

Wil het dan ook per 1 juli doen
Interessant. Ik had helemaal niet door (of heb niet opgelet) dat Engie twee vormen heeft.

Even gecheckt en ik heb Engie Open sinds 1 februari 2023. Dit is al vele malen beter dan wat ik hiervoor betaalde/kreeg bij Oxxio. Wat is je beweegreden om per 1 juli over te stappen naar het Modelcontract? Waar zit het voordeel hem op dat moment in? Het duizelt mij inmiddels een beetje waar ik op moet of kan letten.

Ons dak ligt vol met zonnepanelen en wij verbruiken op jaarbasis minder dan we opleveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CWX8L78l2NkKW8Mj3Q6_xSDgZew=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SpL0yIJV5CLn2y6FuD0wRLO3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Poumelie op 06-04-2023 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Poumelie schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:29:
[...]

Wat is je beweegreden om per 1 juli over te stappen naar het Modelcontract? Waar zit het voordeel hem op dat moment in? Het duizelt mij inmiddels een beetje waar ik op moet of kan letten.
Omdat bij modelcontract je Tlv gelijk is aan levertarief en dat kan niet wijzigen en open contract kan je Tlv wel los van je levertarief wijzigen .
Tenminste zo lees ik de voorwaarden.

1 juli omdat ik nu 0,78 Tlv heb en 1 juli waarschijnlijk m’n tarieven drastisch zie dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 21:36

Nice!

Dus, voor mij de tlv:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjVb4rdgY8gE8ES2uUhAGZ2Sh8Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fHQjpXha1miLSPPqKqedfak5.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZnxBfwtS6yDd_MZ3uFFQHNz82Co=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NW2okIAG7yK0WjzTsVfvy7R2.jpg?f=user_large

Is nog even afwachten, daar ergens op de website stond inclbtw, hier staat exbtw. Iig weer dus het kale tarief, mooi :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppiepruts
feddesman schreef op donderdag 6 april 2023 @ 19:52:
[...]

Omdat bij modelcontract je Tlv gelijk is aan levertarief en dat kan niet wijzigen en open contract kan je Tlv wel los van je levertarief wijzigen .
Tenminste zo lees ik de voorwaarden.

1 juli omdat ik nu 0,78 Tlv heb en 1 juli waarschijnlijk m’n tarieven drastisch zie dalen.
Let wel dat je teruglevertarief bij overschot geen 0,76997/0,62602 (even uit je post van 4 april gehaald) is, want dat zijn je levertarieven waar ook tegen gesaldeerd wordt. Het is 'maar' 0,5/0,37 ofzo...
Overigens nog steeds mooie tarieven in vergelijking met wat je krijgt als je nu een Engie contract afsluit.
Ik vind dat altijd een beetje onduidelijk in de app van Engie staan, want je moet het tarief daarvoor 'uitklappen'. Maar aangezien deze thread over tlv in de zin van overschot ná salderen gaat....van genoemde tarieven gaan nog belastingen af :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
jeppiepruts schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:05:
[...]

Let wel dat je teruglevertarief bij overschot geen 0,76997/0,62602 (even uit je post van 4 april gehaald) is, want dat zijn je levertarieven waar ook tegen gesaldeerd wordt. Het is 'maar' 0,5/0,37 ofzo...
Overigens nog steeds mooie tarieven in vergelijking met wat je krijgt als je nu een Engie contract afsluit.
Ik vind dat altijd een beetje onduidelijk in de app van Engie staan, want je moet het tarief daarvoor 'uitklappen'. Maar aangezien deze thread over tlv in de zin van overschot ná salderen gaat....van genoemde tarieven gaan nog belastingen af :|
0,51/0,39 klopt inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy1800
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-09 22:45

Zijn er nog partijen / contracten met dergelijke clausules te krijgen?
Rondje langs de velden doet mij vermoeden van niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-08 17:51
de Peer schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:09:
[...]

je doet het voorkomen of het of het 1, of het ander is. maar dat is niet zo. Lekker voor de hoge TLV gaan en in de winter salderen (op hetzelfde contract).

3x 35 A heb je meestal niet nodig overigens voor een gasloze woning. Gaat hier prima met 3 x 25A, inclusief elektrische auto.

flink cashen is nogal relatief als je het contract nog moet afsluiten. Ik heb nu nog 91 cent per kWh, maar de TLV van nieuwe contracten is best laag hoor.
Ik snap het nog steeds niet. Als je voor het seizoen een gunstig TLV contract bent aangegaan. Waarom zou je dan niet in okt/nov cashen en dan t/m maart voor het laagste tarief gaan?

PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
RobWest schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:06:
[...]

Ik snap het nog steeds niet. Als je voor het seizoen een gunstig TLV contract bent aangegaan. Waarom zou je dan niet in okt/nov cashen en dan t/m maart voor het laagste tarief gaan?
Omdat je met het lage tarief meer betaalt dan je tlv opeten (obv tarieven van vandaag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxvdh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:29

Ik heb dit bericht ook gehad vandaag. Prima vwb de TLV tot juli, maar dit levert inderdaad niet het gewenste resultaat op vanaf juli (TLV gelijk aan lever tarief). Dat punt werd vakkundig ontweken in de reactie die ik van VanOns kreeg…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-08 17:51
padoempats schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:16:
[...]

Omdat je met het lage tarief meer betaalt dan je tlv opeten (obv tarieven van vandaag)
Dat ligt er dan toch aan wat je tlv was? Stel ik heb 3000 kWh over á € 0,73 of misschien € 0,50
En nieuwe tarief is € 0,30
Dan kan je toch beter 3000 x 0,50 = 1500 cashen
En 2000 inkopen voor € 0,20 = 400
Netto winst 1100

Anders had je die 3000 opgemaakt, 1000 van overgehouden x 0,50 = 500

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
RobWest schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:23:
[...]

Dat ligt er dan toch aan wat je tlv was? Stel ik heb 3000 kWh over á € 0,73 of misschien € 0,50
En nieuwe tarief is € 0,30
Dan kan je toch beter 3000 x 0,50 = 1500 cashen
En 2000 inkopen voor € 0,20 = 400
Netto winst 1100

Anders had je die 3000 opgemaakt, 1000 van overgehouden x 0,50 = 500
Daarom zei ik ook, met de tlv van vandaag (21c)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:24
nietwijk schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:58:
[...]

Vandaag een gesprek gehad met Engie over wat hun terugleververgoeding nu is. Engie geeft aan dat zij nu ook nadenken hun tarief aanpassen marktconform.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tV5onqPl3BSBzT2b-uL9ukkcUuk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tMy5vmQ6Cf7OvNrApS7IU6vI.png?f=user_large
Pagina: 1 ... 144 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2