• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:39
argafal schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:43:
[...]

[...]

@Rapedapeda @paQ Ik probeer ook een modelcontract te tekenen met Samenom.

Zou je even je overeenkomst willen controleren, staat er bij jou ergens expliciet "modelcontract"? Of lijkt het op wat ik hier heb gepost? argafal in "Zero Tolerance: Wat is nu de beste terug..."
Ze hebben mij bevestigd dat een modelcontract een variabel contract is bij hen.
In dat geval houd ik ze aan de voorwaarden die horen bij de voorwaarden van een modelcontract.

• jeppiepruts
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:32
jobr schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:32:
[...]

Heb jij ook een tariefwijziging in de periode van je jaar afrekening en heb je ook minimaal in 1 periode netto teruglevering ?
Zou je dan je jaarafrekening willen delen (evt via PM) ?
Ik zou graag willen zien hoe ze exact met de tarieven omgaan en de saldering.
Ik heb (3) verschillende tarieven door de verschillende btw tarieven/heffingen. Alle periodes met netto teruglevering. Maar het was een vast basistarief/contract. Kan desgewenst met je delen.

• janheldens
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23-03 15:35
Door de dalende terugleververgoedingen lijkt mij het modelcontract van Budget Energie een goed alternatief te worden. De vergoeding is 50% van het kale leveringstarief. Bij enkeltarief € 0,27755 (50% van € 0,5551). De leveringskosten bedragen € 5,99 per maand.

Is dit een goede keuze of zie ik iets over het hoofd?

https://www.budgetthuis.nl/energie/docs/BE_Modelcontract.pdf

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:50
janheldens schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:56:
Door de dalende terugleververgoedingen lijkt mij het modelcontract van Budget Energie een goed alternatief te worden. De vergoeding is 50% van het kale leveringstarief. Bij enkeltarief € 0,27755 (50% van € 0,5551). De leveringskosten bedragen € 5,99 per maand.

Het teruglevertarief staat in de bijlage die je stuurde. Je moet nog 21% BTW van het tarief afhalen en kom je op € 0,22938 uit.

Hyundai Ioniq EV 2018 Premium | 11.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

• PigRush
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01-06 20:05
janheldens schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:56:

Wellicht goed om mee te nemen wanneer je Budget Energie overweegt:

Ik vertrouw dit soort partijen voor geen meter meer. Zelf ben ik een slachtoffer van de faillissement van Welkom Energie. Ga er maar vanuit als Budget Energie failliet gaat, dat je al je TLV-vergoeding kwijt bent. Hoewel ik geen flauw idee heb wat de financiële gezondheid is van dit bedrijf, geeft de naam mij alleen al twijfels. Liever een wat lagere TLV en een betrouwbare partij.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
PigRush schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:59:
[...]

Wellicht goed om mee te nemen wanneer je Budget Energie overweegt:

Ik vertrouw dit soort partijen voor geen meter meer. Zelf ben ik een slachtoffer van de faillissement van Welkom Energie. Ga er maar vanuit als Budget Energie failliet gaat, dat je al je TLV-vergoeding kwijt bent. Hoewel ik geen flauw idee heb wat de financiële gezondheid is van dit bedrijf, geeft de naam mij alleen al twijfels. Liever een wat lagere TLV en een betrouwbare partij.
BE draait inmiddels toch al heel wat jaartjes mee?
Ik zie echt niet in waarom deze partij minder of meer betrouwbaarder zou zijn dan vele andere partijen maar misschien wil je dat uitleggen.

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:15
paQ schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:40:
[...]

Ze hebben mij bevestigd dat een modelcontract een variabel contract is bij hen.
In dat geval houd ik ze aan de voorwaarden die horen bij de voorwaarden van een modelcontract.
Erg bedankt voor het feedback, @paQ!

Follow-up, misschien kan mijn ervaring nuttig zijn voor iemand anders. Ik heb SamenOm gebeld. Een vriendelijk gesprek, maar zonder resultaat of begrip voor elkaar. Voor mij zien de twee pdf's er in veel details anders uit:

https://samenom.nl/voorwa...orwaarden%20Consument.pdf
https://samenom.nl/voorwa...0Consument%20Variabel.pdf

Maar ze verzekeren mij dat beide hetzelfde zijn. Geen zin in verdere discussie, het is wat het is. Ik begrijp niet echt waarom ze dan twee verschillende pdf's op hun website hebben. 8)7

Gerelateerde vraag: Als ik een modelcontract teken dat ingaat op 1 juli, wat gebeurt er dan als de leveringstarieven veranderen? Ik heb nu geen idee wat de toekomstige tarieven zouden kunnen zijn. Wil dat dan zeggen dat ik volledig blind een contract inga, en deze dan ook niet meer op tijd kan opzeggen? Of kunnen ze het dan pas per 1 januari wijzigen?

Misschien beter gebruik maken van het herroepingsrecht ... :)

[Voor 26% gewijzigd door argafal op 22-03-2023 12:31]

• paQ
argafal schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:27:
[...]

Erg bedankt voor het feedback, @paQ!

Follow-up, misschien kan mijn ervaring nuttig zijn voor iemand anders. Ik heb SamenOm gebeld. Een vriendelijk gesprek, maar zonder resultaat of begrip voor elkaar. Voor mij zien de twee pdf's er in veel details anders uit:

https://samenom.nl/voorwa...orwaarden%20Consument.pdf
https://samenom.nl/voorwa...0Consument%20Variabel.pdf

Maar ze verzekeren mij dat beide hetzelfde zijn. Geen zin in verdere discussie, het is wat het is. Ik begrijp niet echt waarom ze dan twee verschillende pdf's op hun website hebben. 8)7

Gerelateerde vraag: Als ik een modelcontract teken dat ingaat op 1 juli, wat gebeurt er dan als de leveringstarieven veranderen? Ik heb nu geen idee wat de toekomstige tarieven zouden kunnen zijn. Wil dat dan zeggen dat ik volledig blind een contract inga, en deze dan ook niet meer op tijd kan opzeggen? Of kunnen ze het dan pas per 1 januari wijzigen?

Misschien beter gebruik maken van het herroepingsrecht ... :)
Zoals ik het interpreteer:
als je nu een modelcontract bij hen aangaat, heb je de variabele tarieven tot 1 juli
Per 1 juli zullen ze worden aangepast (naar beneden is de verwachting)

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:15
Verrassende gang van zaken. Zojuist heb ik onverwachts een nieuwe overeenkomst ontvangen van SamenOm. De voorwaarden zijn gewijzigd van "variabel" naar "modelcontract". Ik heb de gewijzigde delen gemarkeerd. Fijn dat ze het zo konden verduidelijken. :)

[Voor 25% gewijzigd door argafal op 22-03-2023 15:31]

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-06 20:47
jeppiepruts schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:31:
Ik heb (3) verschillende tarieven door de verschillende btw tarieven/heffingen. Alle periodes met netto teruglevering. Maar het was een vast basistarief/contract. Kan desgewenst met je delen.
Gaat er mij om dat het leveringstarief in die periode is gewijzigd (dus een flexibel of modelcontract).
Als het een vast jaar contract was met een vaste prijs voor het hele jaar dan hoeft het niet.

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-05 15:14
paQ schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:00:
[...]

Zoals ik het interpreteer:
als je nu een modelcontract bij hen aangaat, heb je de variabele tarieven tot 1 juli
Per 1 juli zullen ze worden aangepast (naar beneden is de verwachting)
Helaas niet, ze gaan eerder al verlagen ondanks dat het contract zegt 2x per jaar.
Mij is verteld dat 1 april de TLV nar 15 ct gaat ivm "lagere prijzen dan vorig jaar"

• paQ
mxmemx schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:07:
[...]

Helaas niet, ze gaan eerder al verlagen ondanks dat het contract zegt 2x per jaar.
Mij is verteld dat 1 april de TLV nar 15 ct gaat ivm "lagere prijzen dan vorig jaar"
D’r is mij niets meegedeeld.

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-06 23:53
Henkoes schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:11:
[...]

Sommige providers hanteren een 30 dagen wachttijd.
Goed om mee te nemen in het plan.
Dan handelen ze tegen hun algemene voorwaarden (die ze allemaal verplicht hetzelfde zijn). Kunst is om eerst te zorgen dat je geaccepteerd wordt als klant en dan een beroep te doen op artikel 2 lid 3. Zie voor uitleg; https://gathering.tweaker...message/74647392#74647392

• ntram
  • Laatst online: 02-06 23:53
RADRIGUZ schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:52:
Zijn er voor zover jullie weten interessante aanbieders met variabele contracten die snel kunnen leveren? Zit nu bij dynamische leverancier maar wil ivm PV z.s.m. overstappen. Budget Energie geeft aan 25 dagen wachttijd te hanteren, en die zag er wel het meest interessant uit.

Iemand andere wegen naar rome?
Alle leveranciers moeten, als je eenmaal geaccepteerd wordt als klant, hun contract vrijwel onmiddelijk laten ingaan als je daar om vraagt, op basis van de verplichte algemene voorwaarden die ze moeten hanteren. Zeg dat je een beroep doet op artikel 2 lid 3, zie ook

• mxmemx
paQ schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 18:31:
[...]

D’r is mij niets meegedeeld.
Ik heb nadrukkelijk gevraagd om modelcontract en zij zeggen dat de 29ct onhoudbaar is en per april verlaagd wordt in het kader van "onvoorziene omstandigheden"

• paQ
mxmemx schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:13:
[...]

Ik heb nadrukkelijk gevraagd om modelcontract en zij zeggen dat de 29ct onhoudbaar is en per april verlaagd wordt in het kader van "onvoorziene omstandigheden"
Dat is voor flex.
Voor variabel (model) is dat mei. En dan nog steeds iets hoger dan blij flex
https://samenom.nl/Tariev...20Tarieven%20Variabel.pdf

[Voor 62% gewijzigd door paQ op 24-03-2023 14:09]

• mxmemx
paQ schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 14:03:
[...]

Dat is voor flex.
Voor variabel (model) is dat mei. En dan nog steeds iets hoger dan blij flex
https://samenom.nl/Tariev...20Tarieven%20Variabel.pdf
Thanks voor de url, die ga ik even terugkoppelen!

Acties:
  • +8Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:21
Het vervolgverhaal over "VanOns".

Eerder heb ik al geschreven dat ik bij VanOns heb aangegeven dat ik het niet eens ben met de verlaging van de terugleververgoeding. Ik heb van VanOns een brief ontvangen waarin ze aangeven dat de verlaging per 1 maart niet mocht worden toegepast. Echter de brief was juridisch niet duidelijk geformuleerd. Ook gingen ze niet in op mijn bezwaar dat de terugleververgoeding van "gelijk" aan het leveringstarief werd gewijzigd in een percentage (50%). Dit laatste is relevant na 1 juli 2023.

Inmiddels heeft mijn rechtsbijstandverzekeraar een officiële brief gezonden aan VanOns.
Heel in het kort...
  • Een wijziging van tarieven op een andere datum dan 1 januari of 1 juli mag niet. Zie ook jurisprudentie Vattenfall.
  • Het artikel in de algemene voorwaarden over wijziging van tarieven bij onvoorziene omstandigheden is niet geldig (nu niet en later ook niet) omdat dit voor de klant ondoorzichtig is. Zie ook jurisprudentie Vattenfall.
  • Wijziging van de definitie van de terugleververgoeding, nu gedefinieerd als gelijk aan het leveringstarief, naar een nieuw begrip teruglevertarief met enig percentage mag niet. Ook niet na 1 juli 2023.
Voor degenen die zich afvragen waarom dat woord gelijk zo belangrijk is... Stel dat VanOns het leveringstarief op 1 juli aanpast, bijvoorbeeld naar 50 cent, dan zou de terugleververgoeding 25 cent worden. Als het begrip gelijk stand houdt wordt dan de terugleververgoeding eveneens 50 cent. En dit in principe zolang het contract loopt.

• Mmt Raaijmakers
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 28-05 18:24
padoempats schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:19:
[...]

Wat betekent 'niet de bedoeling'? Dat het niet kan? In principe zijn gas en elektra twee verschillende producten waarvoor je verschillende aanbieders kan hebben. Als je uberhaupt zonnepanelen hebt, is een dynamisch contract financieel meestal een slechte keuze, en als je overschot hebt al helemaal
Dat klopt alleen als je teruglevert op het contract van Zonneplan. Ik heb een tweede meter in mijn meterkast onder het mom van goedkoop stroom inkopen en duur verkopen. Mijn huis zit op de pap met een contract van Zonneplan en mijn pv-panelen zitten op de sap met een contract met zo hoog mogelijke terugleververgoeding.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:07
Mmt Raaijmakers schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:40:
[...]

Dat klopt alleen als je teruglevert op het contract van Zonneplan. Ik heb een tweede meter in mijn meterkast onder het mom van goedkoop stroom inkopen en duur verkopen. Mijn huis zit op de pap met een contract van Zonneplan en mijn pv-panelen zitten op de sap met een contract met zo hoog mogelijke terugleververgoeding.
Ja koekoek, dan heb je idd geen panelen aan je dynamische contract hangen, dat leek mij nogal duidelijk.
Al werkt zo’n constructie alleen nog als je een oud contract hebt met hoge teruglevering. Nu met 21-28c tlv is het praktisch de moeite niet

Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp

• CAD-tekenaar
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 00:00
Ik heb mijn tarieven (budget energie) voor maart 2023 even met de First Post vergeleken.
(Ik heb een slimme meter 3x25A met normaal/dal tarief.)
Maar ik kom er niet uit met de TLV-bedragen.
Volgens Budget Energie krijg ik per kWh €0,10 / €0,12 terug. In de tabel lees ik andere bedragen.
Kan iemand me uitleggen hoe ik de tabel moet lezen i.c.m. mijn tarieven?

First Post

Tarieven Budget Energie in maart 2023

[Voor 3% gewijzigd door CAD-tekenaar op 26-03-2023 14:42]

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 08:12
CAD-tekenaar schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:39:
Ik heb mijn tarieven (budget energie) voor maart 2023 even met de First Post vergeleken.
(Ik heb een slimme meter 3x25A met normaal/dal tarief.)
Maar ik kom er niet uit met de TLV-bedragen.
Volgens Budget Energie krijg ik per kWh €0,10 / €0,12 terug. In de tabel lees ik andere bedragen.
Kan iemand me uitleggen hoe ik de tabel moet lezen i.c.m. mijn tarieven?

[Afbeelding]
First Post

[Afbeelding]
Tarieven Budget Energie in maart 2023
De tarieven uit de openingspost zijn voor Budget Energie voor het laatst bijgewerkt per 1-1-2023. Inmiddels zijn ze op dit moment lager dan toen. Ik heb overigens dezelfde tarieven als jij.

• CAD-tekenaar
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 00:00
JeroenVerweij schreef op zondag 26 maart 2023 @ 16:00:
[...]

De tarieven uit de openingspost zijn voor Budget Energie voor het laatst bijgewerkt per 1-1-2023. Inmiddels zijn ze op dit moment lager dan toen. Ik heb overigens dezelfde tarieven als jij.
Fijn dat we dezelfde tarieven hebben, maar ik kan de link nog steeds niet leggen tussen beide screenshots in mijn post.
Uit de screenshot First Post staat toch écht de tarieven per 1-3-2023!? zie kolom Mutatie

Achterliggende vraag is eigenlijk: mijn vast contract is afgelopen en heb nu een variabel contract en kan dus overstappen. Is het zinvol (als het om TLV/euro's gaat) om van stroomleverancier te switchen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 08:12
CAD-tekenaar schreef op zondag 26 maart 2023 @ 16:14:
[...]

Fijn dat we dezelfde tarieven hebben, maar ik kan de link nog steeds niet leggen tussen beide screenshots in mijn post.
Uit de screenshot First Post staat toch écht de tarieven per 1-3-2023!? zie kolom Mutatie

Achterliggende vraag is eigenlijk: mijn vast contract is afgelopen en heb nu een variabel contract en kan dus overstappen. Is het zinvol (als het om TLV/euro's gaat) om van stroomleverancier te switchen?
De link tussen beide screenshots is niet te leggen. Je vergelijkt appels met peren door tarieven per 1-1-2023 te vergelijken met je huidige tarieven uit maart.

Of je er goed aan doet om over te stappen kun je alleen zelf bepalen. Als je zoekt naar de hoogste TLV: er zijn op dit moment nog partijen in de markt die een hogere TLV bieden dan jij krijgt. Zie ook de openingspost.

Aangezien de genoemde tarieven uit de openingspost inmiddels voor andere leveranciers echter ook achterhaald kunnen zijn (of bijvoorbeeld per 1-4 wijzigen), kun je het beste zelf je onderzoek doen naar de partijen die bovenaan de lijst staan. Zoek op de website, bel ze op, doe een aanvraag voor een aanbod. En lees de ervaringen van anderen in dit topic waarin ook regelmatig de meest actuele tarieven voorbij komen.

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:15
[...]

Ja, als je meer terug geeft dan afneemt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• padoempats
[...]

Voordat je overstapt, wel even checken dat je saldo voor salderen gunstig is, anders kun je alsnog een deel aftikken. Pas overstappen als je niet in de plus staat.

Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp

• Ren-z
  • Laatst online: 08:44
Tabel in de TS is niet erg meer actueel, iemand een idee waar ik op dit moment naartoe moet gaan voor de hoogste TLV? Liefst een jaarcontract zodat ik weet waar ik aan toe ben. Zit nu nog bij een dynamische aanbieder.

Opwek 3500 kWh
Verbruik 3000 kWh

Budget Energie is gezakt 0,09 ct

Volgens mij zit inmiddels iedereen rond deze prijs nietwaar? Iemand suggesties?

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:10

Zenix

BOE!

Ren-z schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:41:
Tabel in de TS is niet erg meer actueel, iemand een idee waar ik op dit moment naartoe moet gaan voor de hoogste TLV? Liefst een jaarcontract zodat ik weet waar ik aan toe ben. Zit nu nog bij een dynamische aanbieder.

Opwek 3500 kWh
Verbruik 3000 kWh

Nog geen jaarcontracten beschikbaar. Even afwachten tot april.
Anders kan je Powerpeers of Engie volgens mij overwegen.

10680Wp | Stuur DM voor Raisin of IBKR bonus

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-06 16:20

Opwek 3500 kWh
Verbruik 3000 kWh

Ik zou me niet al te druk maken over de (teruglever)vergoeding als je "maar" zo'n 500 kWh overschot hebt.

• nietwijk
Door "omstandigheden" heb ik nog hoge teruglevertarieven (€ 0,89/€0,58) bij UC met een variabel contract per half november 2022. Toen hield mijn jaarcontract op en ging over in variabel. Als dat een maand eerder of later was zou ik ook met € 0,135 zitten nu.

Ik kan er nu wel van uitgaan dat die tarieven per 01-07-2023 naar € 0,135 of lager gaan. Daardoor vraag ik me af of ik nogmaals van de "omstandigheden" gebruik kan maken door nu alvast een nieuw contract per 01-07-2023 aan te gaan tegen de huidige tarieven en zodra de tarieven per 01-07-2023 wederom dalen loop ik die verlagingen mis? Er vanuitgaande dat de tarieven die je nu afsluit hoger zijn dan waar ze per 01-07-2023 naar toegaan natuurlijk...

En mogelijk is het de moeite waard om te wachten tot 01-04-2023 als ze allemaal jaarcontracten aanbieden tegen mogelijk een hoger (teruglever)tarief. Nadeel daarvan is dat je aan een opzegboete vastzit, maar die geldt alleen als de tarieven stijgen, dus waarschijnlijk kunnen ze de boete niet toepassen.

Waar zouden jullie nu naar overstappen per 01-07-2023? Ik ga zelf ook nog ffe zoeken.

Edit:
Momenteel lijken er 2 goede opties:
* (samen)OM nieuwe energie: Flinke terugleververgoeding van € 0,287, maar voor mij minder bekende/(betrouwbare) partij.
* Engie: Betrouwbare partij, met acceptabele terugleververgoeding van € 0,196. <-- das toch een aardige hap op 4000 kWh overschot.

[Voor 11% gewijzigd door nietwijk op 27-03-2023 13:51]

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-05 21:49

Opwek 3500 kWh
Verbruik 3000 kWh

Met deze cijfers zou ik niet voor de hoogste TLV gaan, maar gewoon je opwek zelf opmaken. Mocht je per ongeluk toch meer verbruiken, dan moet je dat dan afrekenen tegen een hoog tarief.

PVOutput

• Ren-z
  • Laatst online: 08:44
RobWest schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:53:
[...]

Met deze cijfers zou ik niet voor de hoogste TLV gaan, maar gewoon je opwek zelf opmaken. Mocht je per ongeluk toch meer verbruiken, dan moet je dat dan afrekenen tegen een hoog tarief.
En dan gaan voor een Oxxio / Budget Energie? Of wat zou je advies voor mij zijn.

Dankjewel voor alle reacties zover. Erg waardevol.

• nietwijk
Ren-z schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:58:
[...]

En dan gaan voor een Oxxio / Budget Energie? Of wat zou je advies voor mij zijn.

Ik zou gaan voor een betrouwbare partij met lage leveringstarieven en hoge terugleververgoeding, oftewel een partij die terugleververgoeding=kale leververgoeding vraagt. Volgens mij kom je dan bij Engie uit. Maar nogmaals. Als je verbruik vrijwel gelijk aan je opwek is doen de tarieven er niet/nauwelijks toe, dan is gemak en betrouwbaarheid voor mij belangrijker dan mogelijk een paar tientjes winnen als je in een glazen bol kan kijken wat verbruik en opwekking betreft.

Edit: komende jaren saldeer je toch alles weg.

[Voor 3% gewijzigd door nietwijk op 27-03-2023 12:10]

• RobWest
  • Laatst online: 30-05 21:49
Ren-z schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:58:
[...]

Zo laag mogelijk tarief. Tja, en bij wie wat... Jaarcontract? Maandcontract? Dynamische tarieven?

Mocht je in de winter stroom overhebben (qua saldering) dan kan je bijv. middels infrarood panelen nog wat opmaken en gas uitsparen.

PVOutput

• nietwijk
SamenOM (nieuwe energie): Het netto teruglevering tarief (inc. BTW) gaat per 01-05-2023 omlaag naar € 0,198301. Niet meer interessant dus.

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-06 10:38
nietwijk schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:52:

* (samen)OM nieuwe energie: Flinke terugleververgoeding van € 0,287, maar voor mij minder
Dat is volgens mij incl. BTW, dus moet je nog door 1,21 delen :)

= €0,237

4.070WP Z/O | Home Assistant op RPI

• nietwijk
V-8 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:30:
[...]

= €0,237
Klopt, gaat per 1-5-23 omlaag naar € 0,1639 na aftrek van BTW. Niet meer interessant dus. Dan maar kijken of ik bij Engie een modelcontract kan afsluiten tegen de huidige tarieven, met ingangsdatum 01-07-2023.

[Voor 21% gewijzigd door nietwijk op 27-03-2023 15:38]

• JMS-2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 00:47
nietwijk schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:36:
[...]

Klopt, gaat per 1-5-23 omlaag naar € 0,1639 na aftrek van BTW. Niet meer interessant dus. Dan maar kijken of ik bij Engie een modelcontract kan afsluiten tegen de huidige tarieven, met ingangsdatum 01-07-2023.
Volgens mij heb je dan het probleem weer dat ze vanaf de levering met de tarieven van 01-07 gaan rekenen....

• jobr
JMS-2 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:58:
Volgens mij heb je dan het probleem weer dat ze vanaf de levering met de tarieven van 01-07 gaan rekenen....
Nee hoor. Je betaald het tarief waarvoor je het contract afsluit.
Ik heb in dec afgesloten en in feb in gegaan. Betaal het tarief wat toen is afgesproken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:42
jobr schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:28:
[...]

Nee hoor. Je betaald het tarief waarvoor je het contract afsluit.
Ik heb in dec afgesloten en in feb in gegaan. Betaal het tarief wat toen is afgesproken.
Dan moet je het flexibele contact nemen.

Modelcontract heeft immers vaste tarieven per vaste tariefperioden.

Strikt genomen in elk geval. In de praktijk maken veel leveranciers er een rommeltje van.

• paQ
En daar is de email van samenom.
per 1 mei, 'modelcontract variabel' gaat naar 19,5 cent
edit: was al gemeld zie ik

ik denk dat ik maar weer ga salderen ipv proberen terugverdienen op een SAP

[Voor 39% gewijzigd door paQ op 27-03-2023 19:59]

• Rukapul
paQ schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:57:
En daar is de email van samenom.
per 1 mei, 'modelcontract variabel' gaat naar 19,5 cent
edit: was al gemeld zie ik

ik denk dat ik maar weer ga salderen ipv proberen terugverdienen op een SAP
Als je een modelcontract hebt dan moet je ze gewoon aan de termijn van 1 juli houden. De wet is helder.

• paQ
Rukapul schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:01:
[...]

Als je een modelcontract hebt dan moet je ze gewoon aan de termijn van 1 juli houden. De wet is helder.
Ja dat is eigenlijk ook weer zo.
Heb een simpele mail teruggestuurd. ben benieuwd

[Voor 9% gewijzigd door paQ op 27-03-2023 20:04]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:31
Rukapul schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:51:
[...]

Dan moet je het flexibele contact nemen.

Modelcontract heeft immers vaste tarieven per vaste tariefperioden.

Strikt genomen in elk geval. In de praktijk maken veel leveranciers er een rommeltje van.
Volgens mij hebben modelcontracten helemaal geen vaste tarieven. Het zijn variabele tarieven. De voorwaarden bepalen wanneer de tarieven kunnen veranderen. Dat is meestal 2x per jaar, maar is geen vaste regel voor modelcontracten.

Edit: zie https://www.consumentenbo...vergelijken/modelcontract
Rukapul schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:01:
[...]

Linkje naar die wet?

[Voor 6% gewijzigd door cryptapix op 27-03-2023 20:04]

• paQ
cryptapix schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:03:
[...]

Volgens mij hebben modelcontracten helemaal geen vaste tarieven. Het zijn variabele tarieven. De voorwaarden bepalen wanneer de tarieven kunnen veranderen. Dat is meestal 2x per jaar, maar is geen vaste regel voor modelcontracten.
in geval van zeer uitzonderlijke omstandigheden kan het, anders alleen op 1 jan en 1 jul

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cryptapix
paQ schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:04:
[...]

in geval van zeer uitzonderlijke omstandigheden kan het, anders alleen op 1 jan en 1 jul
Als dat in de algemene leveringsvoorwaarden staat wel ja.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• paQ
cryptapix schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:05:
[...]

Als dat in de algemene leveringsvoorwaarden staat wel ja.
2
Tarieven en betaling

2.1
Wijzigingen variabele leveringskosten: 2 keer per jaar
• De variabele leveringskosten (de tarieven per kWh en m3) behorende bij het modelcontract worden door marktontwikkelingen beïnvloed.
• om | nieuwe energie kan de variabele leveringskosten aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk jaar. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas, waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit of gas, wijzigingen met betrekking tot marge en prijs
betreffende product en wijzigingen in onze algemene kostenstructuur.
• Bij onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden kan om | nieuwe energie de
leveringskosten ook op andere momenten aanpassen.

2.2
Aankondiging wijzigingen variabele leveringskosten
• Bij wijzigingen per 1 januari en per 1 juli wordt u tijdig voor de wijziging persoonlijk geïnformeerd over de nieuwe leveringstarieven.
• Ook bij onvoorziene tussentijdse wijzigingen (anders dan op 1 januari en op 1 juli) als bedoeld in artikel 2.1 van deze Modelcontractvoorwaarden informeert om | nieuwe energie u hierover persoonlijk en tijdig voor de tariefwijziging.
• De meest recente tarieven zijn altijd te vinden op www. samenom.nl onder het kopje
ik las vorige weke hier nog ergens iemand die eenzelfde iets met vattenfal had.Kan het even niet meer terugvinden. Daar stond in elk geval een mooi juridisch verweer opgesteld.

edit:
en op de vorige pagina met vanons: MJ de Bruijn in "Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?"

edit2: bij nader inzien is de aangehaalde jurisprudentie wellicht wat ik heb onthouden.
@MJ de Bruijn welke jurisprudentie bedoelt je RBV hier?

Sowieso gaan de AV over de leveringstarieven.
In de email halen ze separaat de teruglevertarievenaan:
Aanpassing terugleveringstarieven
Nu de elektriciteitstarieven dalen, daalt uiteraard ook de netto terugleververgoeding (dus wanneer je per jaar meer opwekt dan je zelf verbruikt) mee.

De netto terugleververgoeding is 50% van het kale leveringstarief. Dit komt door de sterke toename in het aantal geïnstalleerde zonnepanelen in Nederland, wat als effect heeft dat marktprijzen midden op de dag verhoudingsgewijs lager zijn dan op de uren dat er geen of veel minder zonopwek is
mja... in de afgelopen 17 dagen zijn er niet ineens belachelijk veel meer zonnepanelen in Nederland geïnstalleerd natuurlijk, dermate veel dat het tarief met 10 cent omlaag zou moeten.

edit 3: deze?
https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:RBAMS:2023:940

[Voor 29% gewijzigd door paQ op 27-03-2023 20:22]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rukapul
cryptapix schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:03:
[...]

Edit: zie https://www.consumentenbo...vergelijken/modelcontract

[...]

Linkje naar die wet?
https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2016-65844.html

Besluit van ACM op basis van haar wettelijke bevoegdheid.

Modelcontract is bijlage van bovenstaande publicatie.

En de tarieven staan dus per definitie telkens voor 6 maanden vast. Uitzondering is een klein geitenpaadje 'uitzonderlijke omstandigheden' wat hier niet van toepassing is.

• boukewerff
  • Laatst online: 01-06 11:04
Vandaag heb ik ook een mail gekregen van samen om dat de tarieven terug gaan naar 19 cent.
Is Dgb nog een optie? Die geven tot 1-2024 nog 30 cent.
Of is die partij echt zo onbetrouwbaar?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cryptapix
Rukapul schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:36:
[...]

https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2016-65844.html

Besluit van ACM op basis van haar wettelijke bevoegdheid.

Modelcontract is bijlage van bovenstaande publicatie.

En de tarieven staan dus per definitie telkens voor 6 maanden vast. Uitzondering is een klein geitenpaadje 'uitzonderlijke omstandigheden' wat hier niet van toepassing is.
Als ik dit zo lees, ben ik het helemaal met je eens. Die 2x per jaar (met uitzonderingen) zijn geen variabele teksten, maar staan vast. Vreemd dat de Consumentenbond dat dan verkeerd op haar website heeft staan.

Thanks voor de link!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:21
paQ schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:08:
edit2: bij nader inzien is de aangehaalde jurisprudentie wellicht wat ik heb onthouden.
@MJ de Bruijn welke jurisprudentie bedoelt je RBV hier?

edit 3: deze?
https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:RBAMS:2023:940
De geciteerde jurisprudentie is inderdaad degene die mijn rechtsbijstandverzekeraar aanhaalt in haar bezwaar tegen 'VanOns'.

In lekentaal, de clausule inzake 'onverwachte omstandigheden' is te algemeen en niet te controleren voor de consument en wordt daarom verworpen. Wijzigingen bij een modelcontract mogen uitsluitend op vooraf vastgelegde datums, meestal 1 januari en 1 juli.

In dit verband blijft het belangrijk om schriftelijk (aangetekend) bezwaar te maken en nietigheid van de betreffende clausule in de algemene voorwaarden in te roepen. Geef een maximale termijn voor reageren (4 tot 6 weken) met een bevestiging.

• paQ
boukewerff schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:37:
Vandaag heb ik ook een mail gekregen van samen om dat de tarieven terug gaan naar 19 cent.
Is Dgb nog een optie? Die geven tot 1-2024 nog 30 cent.
Of is die partij echt zo onbetrouwbaar?
https://radar.avrotros.nl...-energieleverancier-gaan/
naja... niet de eerste keus partij om geld aan terug te gaan vragen lijkt me zo :+

• paQ
@Rukapul Engie houdt er anders ook een aardige uitleg aan over:
Een modelcontract is een energiecontract dat iedere energieleverancier in Nederland wettelijk verplicht is om onder dezelfde voorwaarden aan te bieden. Het is een contract met variabele tarieven die tussentijds kunnen wijzigen. Stijgen de tarieven in de markt, dan zullen de tarieven van het modelcontract ook stijgen. Dalen de tarieven, dan dalen ze mee. Bij ENGIE wijzigen de tarieven doorgaans tweemaal per jaar, op 1 januari en op 1 juli. Uiteraard informeren we onze klanten hier tijdig over. Het is echter niet verplicht om op deze vaste momenten de tarieven te wijzigen en ook niet dat dit tweemaal per jaar gebeurt. De tarieven voor het modelcontract zouden ieder moment gewijzigd mogen worden. Dit is meestal dus niet het meest voordelige contract.[
De consumentenbond is het daar mee eens:
Wat is een modelcontract?
Een modelcontract is een standaardcontract dat elke energieleverancier in Nederland moet aanbieden. Zo vergelijk je eenvoudig de energietarieven van verschillende energieleveranciers.
Een modelcontract is altijd een contract voor onbepaalde tijd met variabele tarieven. Dat betekent dat je het contract als klant per maand kunt opzeggen. En dat de tarieven (in principe) elke maand kunnen wijzigen.
Een energieleverancier moet je altijd een modelcontract aanbieden als je een energiecontract wilt afsluiten.
consuwijzer:
Ik heb een contract met variabele tarieven
Bij een contract met variabele tarieven mogen de tarieven veranderen. In de algemene voorwaarden van uw contract moet staan wanneer dat mag. Meestal gebeurt dit op 1 januari en op 1 juli. De prijzen kunnen hoger of lager worden. De leverancier moet u minimaal 30 dagen van tevoren informeren over de nieuwe tarieven. Doet uw leverancier dit binnen een kortere periode? Geef aan dat u hiermee niet akkoord gaat. Gebruik onze voorbeeldbrief:
Voorbeeldbrief - Klacht over termijn tariefwijziging
Vaak gebeurt dit 2 keer per jaar, op 1 januari en op 1 juli. Mag het op een ander moment? Of vaker dan 2 keer per jaar? Ja, maar alleen als het in de algemene voorwaarden staat. Kijk daarom goed naar de algemene voorwaarden van uw contract.
Krijgt u een bericht van uw energieleverancier waarin zij zeggen dat ze de tarieven willen verhogen? Of dat ze uw terugleververgoeding verlagen? En geven ze de hoge energieprijzen als reden? Kijk dan in de algemene voorwaarden. Vindt u dat uw leverancier de tarieven nu niet mag verhogen? Stuur dan een brief of een e-mail naar de leverancier en leg uit waarom u het niet eens bent met de prijsverhoging.

[Voor 55% gewijzigd door paQ op 27-03-2023 21:54]

• Rukapul
paQ schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:49:
@Rukapul Engie houdt er anders ook een aardige uitleg aan over:

[...]

De consumentenbond is het daar mee eens:

[...]

consuwijzer:

[...]
Pure FUD om mensen te ontmoedigen. De tekst in het contract is juridisch zeer helder.

M.i. bepaalt het moment heel erg of je voor een variabel of modelcontract moet gaan.
Vroeg in het halve jaar biedt het modelcontract meer zekerheid.
Laat in het halve jaar of bij een contract dat pas het volgende halve jaar ingaat, een flexibel contract.

In beide gevallen moet je niet schromen partijen te houden aan de overeenkomst.
Het kan daarbij helpen om voor een meer gevestigde partij te gaan.

[Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 27-03-2023 22:20]

• paQ
Rukapul schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:19:
[...]

Pure FUD om mensen te ontmoedigen. De tekst in het contract is juridisch zeer helder.

M.i. bepaalt het moment heel erg of je voor een variabel of modelcontract moet gaan.
Vroeg in het halve jaar biedt het modelcontract meer zekerheid.
Laat in het halve jaar of bij een contract dat pas het volgende halve jaar ingaat, een flexibel contract.

In beide gevallen moet je niet schromen partijen te houden aan de overeenkomst.
Het kan daarbij helpen om voor een meer gevestigde partij te gaan.
Ik heb de uitspraak en motivering nog eens goed doorgenomen.
Eigenlijk komt het neer op deze alinea uit een modelcontract:
... kan de variabele leveringskosten aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk jaar. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas, waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit of gas, wijzigingen met betrekking tot marge en prijs
betreffende product en wijzigingen in onze algemene kostenstructuur.
Ze beroepen zich nu op ontwikkelingen in de markt. Ergo: die zijn al afgedekt in bovenstaande regel uit de voorwaarden.
ze schrijven namelijk:
Waarom deze tussentijdse verlaging?
Nu de marktprijzen gedaald zijn, willen wij jou uiteraard zo snel mogelijk mee laten profiteren van deze daling. Dit doen wij niet alleen voor nieuwe klanten, maar vinden dit juist voor bestaande klanten belangrijk.

Door de extreem zachte winter en de besparingen was het verbruik, bij met name de huishoudens en kantoren, lager dan verwacht. Het gevolg hiervan is voldoende voorraden, waardoor de marktprijzen dalen.
Sounds like a you-problem, en op 1 juli ben je weer aan de beurt :+
(@StevenK ?)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Wat is nu de beste terugleververgoeding?

Door de dalende TLV's (Kartel?) zal het lastiger worden om nog een "redelijke" TLV te kunnen vinden.
( die beloofde 80% van Jetje gaat hij niet doen.)

Wat is nu de beste strategie voor een ieder die redelijke overcapaciteit heeft?

Je gewoon niks aantrekken van de levering kosten?,
al zijn deze hoger dan bij andere, want je hebt tóch genoeg om te salderen, en dan blijft de hogere TLV over?

En zo ja, hoe dat dan te plannen ivm tarief periodes? en de enorm gestegen opzegboetes indien je via vastere 6/12 maanden contracten wil gaan wisselen?

Kunnen we samen een soort van "draaiboek" opstellen om/hoe de juiste/beste er uit te pikken
en díe dan VET te belonen met vele overstappers om de overige aan te sporen.

WIE heeft het juiste plaatje al in zijn hoofd HOE die keuze dan tot stand moet komen?

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:11
Hansieo schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:46:
Wat is nu de beste terugleververgoeding?

Door de dalende TLV's (Kartel?) zal het lastiger worden om nog een "redelijke" TLV te kunnen vinden.
( die beloofde 80% van Jetje gaat hij niet doen.)

Wat is nu de beste strategie voor een ieder die redelijke overcapaciteit heeft?

Je gewoon niks aantrekken van de levering kosten?,
al zijn deze hoger dan bij andere, want je hebt tóch genoeg om te salderen, en dan blijft de hogere TLV over?

En zo ja, hoe dat dan te plannen ivm tarief periodes? en de enorm gestegen opzegboetes indien je via vastere 6/12 maanden contracten wil gaan wisselen?

Kunnen we samen een soort van "draaiboek" opstellen om/hoe de juiste/beste er uit te pikken
en díe dan VET te belonen met vele overstappers om de overige aan te sporen.

WIE heeft het juiste plaatje al in zijn hoofd HOE die keuze dan tot stand moet komen?
Ik roep (voor mensen met solar) t al iets van 1 tot 1.5 jaar...:

-> in je netto teruglevermaanden (zomer) pak je de hoogste tlv.
-> in je netto inkoop/afname maanden (winter) pak je de toko met laagste kwh tarief.

Voor mij in de winter was dat dynamisch (tibber). Nog wat meer winst is het dan met mijn accu, in het goedkoopste uur opladen en globaal de rest van de dag geen grid nodig.

Hoogste tlv is nu Van Ons meen ik, of Samen Om? Ik heb 1 van die 2, ik haal ze altijd door elkaar. Ik heb 60-70 cnt kwh tarief, helaas 50% is de tlv. Ik heb al bezwaar gemaakt.

|| Phono Solar 18x415wp + Deye 12K-SG04LP3-EU + 16x120Ah LiFePo4 + DalyBMS ||

• Hansieo
  • Nu online
PCJR schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:09:
[...]
Dank voor je input
_/-\o_

-> in je netto inkoop/afname maanden (winter) pak je de toko met laagste kwh tarief.
ok, tot zover duidelijk, maar hoe dan je tekort weg-salderen?
Voor mij in de winter was dat dynamisch (tibber). Nog wat meer winst is het dan met mijn accu, in het goedkoopste uur opladen en globaal de rest van de dag geen grid nodig.
Niet iedereen heeft "dag tarieven" e/o al een thuis accu dus moet er iets "voor de grote groep" komen
Hoogste tlv is nu Van Ons meen ik, of Samen Om? Ik heb 1 van die 2, ik haal ze altijd door elkaar. Ik heb 60-70 cnt kwh tarief, helaas 50% is de tlv. Ik heb al bezwaar gemaakt.
Is het nu het beste om 6 maanden contracten te gaan nemen?
bv okt-nov-dec-jan-feb-mrt, als "inkoop ?

of juist nov-dec-jan-feb-mrt-april,
zodat je rond de 0.00kWh uitkomt en dáárna overschakelen, waarmee je dan:
mei-juni-juli-aug-sept-okt een vet te buffer maakt, zodat je nog nét je okt kan wegstrepen? tegen je vette kWh buffer?

Gaat dit spaak lopen met de ingewikkelde "prijsplafond" setup van de politiek?

VanOns en Samen om strijden op dit moment om onze 1e-plaats -TIP gunsten van/voor VEEL mensen met overcapaciteit, al denk ik niet dat ze (de energieleveranciers) dit al weten/doorhebben.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• PCJR
Hansieo schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:13:
[...]

Is het nu het beste om 6 maanden contracten te gaan nemen?
bv okt-nov-dec-jan-feb-mrt, als "inkoop ?

of juist nov-dec-jan-feb-mrt-april,
zodat je rond de 0.00kWh uitkomt en dáárna overschakelen, waarmee je dan:
mei-juni-juli-aug-sept-okt een vet te buffer maakt, zodat je nog nét je okt kan wegstrepen? tegen je vette kWh buffer?

Gaat dit spaak lopen met de ingewikkelde "prijsplafond" setup van de politiek?

VanOns en Samen om strijden op dit moment om onze 1e-plaats -TIP gunsten van/voor VEEL mensen met overcapaciteit, al denk ik niet dat ze (de energieleveranciers) dit al weten/doorhebben.
6 maanden kan. Ik persoonlijk wil niks vast.
Gewoon modelcontract.

Wat betreft maanden ligt het er maar net aan hoeveel je verbruikt, en hoeveel je opwerkt. In HW kun je dat haarfijn zien.

Paarse balkjes, only care voor afname prijs.
Groene hoger? Dan only care voor tlv.

Dat op 0 uitkomen kan, maar is niet zo winstgevend als gewoon de balkjes aanhouden.

Prijsplafond doe ik helemaal niks mee. Helemaal niet nodig ook. :)

• Hansieo
  • Nu online
PCJR schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:21:
[...]

Gewoon modelcontract.

Wat betreft maanden ligt het er maar net aan hoeveel je verbruikt, en hoeveel je opwerkt. In HW kun je dat haarfijn zien.

[Afbeelding]

Dat op 0 uitkomen kan, maar is niet zo winstgevend als gewoon de balkjes aanhouden.

Hartelijk dank voor jouw input, ik denk dat je er véél mensen blij mee maakt. _/-\o_

Ikzelf denk óók aan model contract omdat het me weinig uitmaakt of tarieven dan hoger/lager zijn omdat ik aan het einde toch ga salderen.

Is het salderen door de put gespoeld, dan zal er weer een tactiek wijziging nodig zijn.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• PCJR
Hansieo schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:28:
[...]

Hartelijk dank voor jouw input, ik denk dat je er véél mensen blij mee maakt. _/-\o_

Ikzelf denk óók aan model contract omdat het me weinig uitmaakt of tarieven dan hoger/lager zijn omdat ik aan het einde toch ga salderen.

Is het salderen door de put gespoeld, dan zal er weer een tactiek wijziging nodig zijn.
Mwa ik roep t al 1000x en leg t uit.
90% dont care.

De stroom doet t toch?
Hoeveel verbruik je? Boh geen id
Hoeveel wek je op of betaal je dan? Boh geen id

Als ik dan zeg ik kreeg iets van 2500 euri vorig jaar voor de zomer met mijn paneeltjes....dan is t opeens van, oh!hoe dan? :o :+

• tjerkpolle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-06 19:35
V-8 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:30:
[...]

= €0,237
waarom de BTW er af??

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
PCJR schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:47:
[...]

Mwa ik roep t al 1000x en leg t uit.
90% dont care.

De stroom doet t toch?
Hoeveel verbruik je? Boh geen id
Hoeveel wek je op of betaal je dan? Boh geen id

Als ik dan zeg ik kreeg iets van 2500 euri vorig jaar voor de zomer met mijn paneeltjes....dan is t opeens van, oh!hoe dan? :o :+
toch hebben naar mijn idee VEEL mensen hier gretig gebruik gemaakt van de tips betreffende de HOGE TLV-tjes, en zag je veel mensen snel /vaak switchen tussen bv ENECO ENGIE en een paar andere.

Laten we hopen dat deze ingezette tendens vást gaat houden met behulp van o.a. mensen als jij die één en ánder duidelijk maken zodat koud water vrees tot het verleden gaat behoren..

• tjerkpolle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-06 19:35
ik ben ook aan het kijken naar de tarieven voor terugleververgoeding.

Situatie:
Geschat verbruik normaal 2300
geschat verbruik dal 1900
toekomstig stijgend ivm mogelijke aanschaf warmtepomp

geschatte teruglevering normaal 5400
geschatte teruglevering dal 2700

Momenteel schat ik in dat ik 3900 kW netto kan terugleveren.

Ik ben dus gebaat bij een goede terugleververgoeding.
Daarbij stuit ik op samen om en van ons.
Zie ik dat juist?
En hoe zit dat precies met flexibel contract of variabel contract?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:52
PCJR schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:47:
Afgelopen jaar zijn de verschillen in terugleververgoeding dan ook wel enorm geweest. Blijft toch nog een beetje afwachten denk ik of dat in de toekomst nog steeds zo lucratief gaat zijn.

Ik heb dit jaar net mijn zonnepanelen vervangen en warmtepomp geïnstalleerd. Zowel opbrengst als verbruik moet ik in de praktijk nog een beetje gaan zien (reisafstand elektrische auto gaat ook nog wat veranderen).

Ik zit nu bij Samenom, vooralsnog doe ik nog maar even niets denk ik. Grove schattingen:

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• JKen
  • Laatst online: 02-06 23:19
Het hangt ook erg van je contract af. Zou had ik een contract met welkom bonus van 500 euro. Zou ik tussentijd het contract opzeggen dan verviel de welkom bonus van 500 ;w Dan moet energie prijs in de winter wel heel veel lager zijn wil ik profijt hebben van de lagere tarieven.

Nu heb ik geen opzeg termijn meer, maar zit ik met een doorlopende contract bij Engie met terug leververgoeding van 30,7 cent.
Tuurlijk kan tijdelijk dit contract opzeggen zodat ik lagere kwh prijs heb, maar de tendens op dit moment is dat de teruglever tarieven alleen maar veder zakken naarmate je langer wacht.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• padoempats
PCJR schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:09:
[...]

Pas op met dit advies. In de winter overstappen naar dynamisch is al helemaal niet meer gunstig omdat de TLV tarieven weer flink lager zijn. SamenOM met 29c is ook al weggevallen, zit je nu aan een TLV van rond de 21-25 cent. Je kunt daarmee beter je saldo van de zomer meenemen de winter in, want 25c zit je in de winter bij dynamisch ruimschoots boven die 21c inclusief toevoegingen (~18c). Salderen is inmiddels alweer ruimschoots de betere optie. In dat geval: kiezen voor hoogste TLV. Als je saldo na de winter op 0 staat, is het het moment om over te stappen naar de partij met hoogste TLV. Op het moment dat je dagelijks netto meer gaat verbruiken, is een nieuw keuze moment: is je TLV dermate hoog dat je je saldo beter kan uitkeren, of dat je je saldo gaat opeten in de winter. Eenvoudig te kiezen als de dynamische prijzen incl belastingen/toeslag gemiddeld onder je TLV ligt. Met de huidige TLV is dat (nog) niet het geval.

• PCJR
https://dagblad010.nl/rot...-zonnepanelen-compenseren

Dan krijg ik nog 6 weken ofzo aan 80cnt ipv 9cnt.

Is toch weer een avondje lekker uiteten denk ik...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:06

de Peer

under peer review

PCJR schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:18:
https://dagblad010.nl/rot...-zonnepanelen-compenseren

Dan krijg ik nog 6 weken ofzo aan 80cnt ipv 9cnt.

Is toch weer een avondje lekker uiteten denk ik...
Raar artikel. Waaruit blijkt dat ze moeten compenseren? Is er een rechtzaak geweest?

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik kreeg van mijn leverancier (gezinsenergie, wat een tussen loket is voor Van Helder) het teruglevertarief gelijk is aan het levertarief. En als je meer teruglevert dan verbruikt, dan nog steeds, maar dan minus belastingen. Dat is, met de huidige tarieven (voor mei):

Enkeltarief € 0,3715
Normaaltarief € 0,3842
Laagtarief € 0,3604

Edoch voor het deel boven wat je zelf verbruikt gaan dus nog de belastingen (energiebelasting en ik denk ook BTW) vanaf. Ik heb mijn panelen nog niet. Hopelijk volgende maand. Maar deze tarieven zijn niet gek, of zie ik iets over het hoofd?

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:23
padoempats schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:06:
[...]

Pas op met dit advies. In de winter overstappen naar dynamisch is al helemaal niet meer gunstig omdat de TLV tarieven weer flink lager zijn. SamenOM met 29c is ook al weggevallen, zit je nu aan een TLV van rond de 21-25 cent. Je kunt daarmee beter je saldo van de zomer meenemen de winter in, want 25c zit je in de winter bij dynamisch ruimschoots boven die 21c inclusief toevoegingen (~18c). Salderen is inmiddels alweer ruimschoots de betere optie. In dat geval: kiezen voor hoogste TLV. Als je saldo na de winter op 0 staat, is het het moment om over te stappen naar de partij met hoogste TLV. Op het moment dat je dagelijks netto meer gaat verbruiken, is een nieuw keuze moment: is je TLV dermate hoog dat je je saldo beter kan uitkeren, of dat je je saldo gaat opeten in de winter. Eenvoudig te kiezen als de dynamische prijzen incl belastingen/toeslag gemiddeld onder je TLV ligt. Met de huidige TLV is dat (nog) niet het geval.
Ben ik het helemaal mee eens, daarnaast ligt het ook aan je verhouding tussen productie en afname, mijn terugleversaldo is deze winter maar 300 kWh afgenomen (inmiddels is dat al weer ruimschoots gecompenseerd). Dus voor een paar centen ga ik niet switchen.

Ik zit nu bij UC met een goede TLV tot juli.
Ik ga proberen om in juni een goed 3 jarig contract te scoren met een TLV van hopelijk iets boven de 20ct. Gezien de gigantische groei van duurzame energieproductie verwacht ik dat de periode met gigantische TLV's wel een beetje achter ons ligt. En mocht de prijzen toch weer stijgen dan kan ik altijd weer gratis vanaf :)

Gasloos sinds 2015, 100x125Wp+26x295Wp+11x395Wp+4*110Wp

• padoempats
HandyLumberjack schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 07:35:
[...]

Ben ik het helemaal mee eens, daarnaast ligt het ook aan je verhouding tussen productie en afname, mijn terugleversaldo is deze winter maar 300 kWh afgenomen (inmiddels is dat al weer ruimschoots gecompenseerd). Dus voor een paar centen ga ik niet switchen.

Ik zit nu bij UC met een goede TLV tot juli.
Ik ga proberen om in juni een goed 3 jarig contract te scoren met een TLV van hopelijk iets boven de 20ct. Gezien de gigantische groei van duurzame energieproductie verwacht ik dat de periode met gigantische TLV's wel een beetje achter ons ligt. En mocht de prijzen toch weer stijgen dan kan ik altijd weer gratis vanaf :)
3 jarig contract boven de 20 cent? Lijkt mij extreem wishful thinking. Er is niet eens een jaarcontract te vinden die maar in de buurt komt. 3 jaar zal helemaal niet gebeuren met zo'n hoge TLV. Maargoed, het is nog geen juni dus wellicht spreek ik voor mijn beurt

• Hansieo
  • Nu online
assje schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:46:
[...]

Afgelopen jaar zijn de verschillen in terugleververgoeding dan ook wel enorm geweest. Blijft toch nog een beetje afwachten denk ik of dat in de toekomst nog steeds zo lucratief gaat zijn.

Ik heb dit jaar net mijn zonnepanelen vervangen en warmtepomp geïnstalleerd. Zowel opbrengst als verbruik moet ik in de praktijk nog een beetje gaan zien (reisafstand elektrische auto gaat ook nog wat veranderen).

Ik zit nu bij Samenom, vooralsnog doe ik nog maar even niets denk ik. Grove schattingen:
[Afbeelding]
Heeft veel weg van míjn plaatje. Ik hou mijn hart dan ook vast als het salderen er af gaat.
rood= vet betalen :-(
groen= losse muntjes terug krijgen :(
(maak maar eens een extra regeltje met alleen de rode optellingen..)
We worden dan níet echt beloond met onze investering van warmtepomp én EV auto.

[Voor 3% gewijzigd door Hansieo op 29-03-2023 08:44]

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:43
Hansieo schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:43:
[...]

Heeft veel weg van míjn plaatje. Ik hou mijn hart dan ook vast als het salderen er af gaat.
rood= vet betalen :-(
groen= losse muntjes terug krijgen :(
(maak maar eens een extra regeltje met alleen de rode optellingen..)
We worden dan níet echt beloond met onze investering van warmtepomp én EV auto.
Je kinderen (hopelijk) wel...

• Silent-Note
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-04 15:50
Hi allen, ik zit al enkele weken mee te lezen en heb al veel van jullie opgestoken (ben nog een redelijke leek, vooral wat betreft werking van contracten). Ook ik ben gezwicht voor Van Ons en begin deze maand is dat contract ingegaan. Natuurlijk heb ik ook de mail gekregen over de tlv verlaging. Zelf heb ik een variabel contract afgesloten en gaat het dus om de 70% tlv. Ik heb mij bij dit stukje neergelegd omdat ik geen zin heb in de moeizame communicatie met de klantenservice van Van Ons. Echter vroeg ik mij wel nog wat andere zaken af waar jullie mij hopelijk mee kunnen helpen.

Gezien mijn variabele contract en de tlv die gekoppeld is aan de stroomprijs kan ik mij voorstellen dat dit in de zomer helemaal niet zo heel aantrekkelijk is (hoge opwekking > lage stroomprijs > lage tlv). Interpreteer ik dit juist?

Als dit juist is, is het dan verstandig om te gaan loeren naar andere contracten met bijvoorbeeld een vast tarief of modelcontract met relatief lage gasprijs en oke tlv?

Dan de laatste, kan ik dan met mijn variabele contract na 30 dagen opzegtermijn gewoon opzeggen en oversluiten naar een andere leverancier?

Hoor graag wat jullie mij te vertellen hebben hierover :)

• Dionysos1111
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17-05 07:45
Vraag me nog steeds af waarom er bij uc staat <-10.000kwh

Ik zie nergens iets staan over een maximale teruglevering tot 10.000kwh in mijn contract, weet ook bijna zeker dat dit bij de wet is geregeld dat er geen limiet op mag zitten

• Hansieo
  • Nu online
olafmol schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:45:
[...]

Je kinderen (hopelijk) wel...
tja, dit is wat de politiek óók altijd naar boven brengt, maar ze vergeten even dat ze zélf de boel aan het verkl@ten zijn en en héél veel "voor onze kinderen" laten liggen.
Laten we hopen dat BBB dit keer de wissel om kan zetten

• paQ
Ik heb een reactie ontvangen van SamenOm
Het is toegestaan om bij extreme marktsituaties een tussentijdse tariefwijziging door te voeren.
Vorige keer moesten we ivm extreme stijging de prijzen omhoog doen en nu is het precies andersom.
Een modelovereenkomst en variabel contract hebben gelijke voorwaarden. In de bijlage de modelcontractvoorwaarden. Je kan de overeenkomst ook vinden op onze website: https://samenom.nl/voorwa...en%20Consument.pdf#page=2
Naja, mijn antwoord is wel logisch denk ik.
Echt heel extreem ja... oh nee de tarieven gaan omlaag! :o

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:15
In de consumentgids van volgende maand komt een artikel over terug lever vergoedingen!

Wat betreft een goede strategie is het ook van belang hoe je de markt inschat. Blijven de energie tarieven op dit niveau, gaan ze dalen of stijgen het komende jaar. Als je verwacht dat ze dalen zou ik een jaar contract nemen, zodat je TLV vast staat.
Bij stijgende tarieven zou ik variable, per maand doen. Hoewel je dat niet goed weet of tijdens het hoogseizoen van de PV er een eventueel tijdelijk dipje inzit.
Bij gelijk blijvende tarieven maakt het niet zoveel uit. Maar ik verkies dan toch een jaar contract. Waarom, omdat de energie leverancier zijn risico van een foute marktinschatting afdekt in het jaar tarief. Want hij kan natuurlijk ook niet zo lang vooruit kijken. dus ik verwacht dat de tarieven in zijn algemeenheid voor een jaar contract hoger zijn dan voor een maandcontract.

Afijn, zo sta ik in de wedstrijd. Wees overigens realistisch en becijfer hoeveel de paar "extra centen" in jou geval meer opleveren. Zeker als je praat over een beperkte hoeveelheid kWh die je terug gaar leveren.

• thebearded
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:59
Hoi allen,
Ik volg dit topic al een aantal weken erg leerzaam (maar overweldigend)! Mijn huidige vaste energiecontract bij Greechoice loopt af per 1 april en Ik heb 3 weken terug zelf een PV installatie aangelegd. Mijn god was dat gemakkelijker dan het uitzoeken van een passend energiecontract :?.

Ik lees echter dat veel van jullie kiezen voor een modelcontract waarom eigenlijk ? De modelcontracten vind ik op eerst gezicht schrikbarend duur ten opzichte van bijvoorbeeld een halfjaar contract.

Voorbeeld

GreenChoice (half jaar vast) inc. BTW Prijs
Normaaltarief€ 0,4616
Daltarief€ 0,3765
TLV€ 11,5
Gas€ 1,2011

Energie van Ons (modelcontract) inc. BTW Prijs
Normaaltarief€ 0,79896
Daltarief€ 0,64356
TLV€ +- 0,20
Gas€ 2,87112

Ik verwacht zelf een overschot te hebben van slechts 300kWh maar dan kom je met een modelcontract toch nooit uit ? Met gasprijzen en stroomprijzen die bijna dubbel zo hoog zijn.

Of maak ik ergens een misberekening ?

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:36
thebearded schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:05:
Hoi allen,
Ik volg dit topic al een aantal weken erg leerzaam (maar overweldigend)! Mijn huidige vaste energiecontract bij Greechoice loopt af per 1 april en Ik heb 3 weken terug zelf een PV installatie aangelegd. Mijn god was dat gemakkelijker dan het uitzoeken van een passend energiecontract :?.

Ik lees echter dat veel van jullie kiezen voor een modelcontract waarom eigenlijk ? De modelcontracten vind ik op eerst gezicht schrikbarend duur ten opzichte van bijvoorbeeld een halfjaar contract.

Voorbeeld

Normaaltarief€ 0,4616
Daltarief€ 0,3765
TLV€ 11,5
Gas€ 1,2011

Energie van Ons (modelcontract) inc. BTW Prijs
Normaaltarief€ 0,79896
Daltarief€ 0,64356
TLV€ +- 0,20
Gas€ 2,87112

Ik verwacht zelf een overschot te hebben van slechts 300kWh maar dan kom je met een modelcontract toch nooit uit ? Met gasprijzen en stroomprijzen die bijna dubbel zo hoog zijn.

Of maak ik ergens een misberekening ?
als je overschot hebt boeit de stroomprijs niet, want je krijgt de TLV.
en gas en stroom hoeven niet in hetzelfde contract. dus je gas kan je ergens anders laten of bij een dynamische aanbieder zetten

ioniq 28kWh - 5135 Wp

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:06

de Peer

under peer review

royaljoop schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:49:
In de consumentgids van volgende maand komt een artikel over terug lever vergoedingen!

Wat betreft een goede strategie is het ook van belang hoe je de markt inschat. Blijven de energie tarieven op dit niveau, gaan ze dalen of stijgen het komende jaar. Als je verwacht dat ze dalen zou ik een jaar contract nemen, zodat je TLV vast staat.
Bij stijgende tarieven zou ik variable, per maand doen. Hoewel je dat niet goed weet of tijdens het hoogseizoen van de PV er een eventueel tijdelijk dipje inzit.
Bij gelijk blijvende tarieven maakt het niet zoveel uit. Maar ik verkies dan toch een jaar contract. Waarom, omdat de energie leverancier zijn risico van een foute marktinschatting afdekt in het jaar tarief. Want hij kan natuurlijk ook niet zo lang vooruit kijken. dus ik verwacht dat de tarieven in zijn algemeenheid voor een jaar contract hoger zijn dan voor een maandcontract.
Kijk en hiervoor is een SAP (extra slimme meter) dus handig. Je neemt gewoon beide contracten: zowel variabel als een jaarcontract en gedurende het jaar bepaal je van welke van de 2 je afneemt. Ik heb daar dus zelfs een schakelaar voor gemaakt in de meterkast zodat ik per direct over kan van het ene contract naar het andere.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:38

Normaaltarief€ 0,4616
Daltarief€ 0,3765
TLV€ 11,5
Gas€ 1,2011
€11,50 per kWh? 🤪🤑🤑🤑

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-06 10:38
Silent-Note schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:30:
of modelcontract met relatief lage gasprijs en oke tlv?
Je weet dat je voor gas en stroom verschillende leveranciers kunt kiezen? Dus bv. modelcontract met leuke TLV voor stroom en een andere aanbieder voor gas (kijk ook eens naar dynamische tarieven voor gas)

4.070WP Z/O | Home Assistant op RPI

• padoempats
royaljoop schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:49:

Afijn, zo sta ik in de wedstrijd. Wees overigens realistisch en becijfer hoeveel de paar "extra centen" in jou geval meer opleveren. Zeker als je praat over een beperkte hoeveelheid kWh die je terug gaar leveren.
Het zou mij zeer verbazen als jaarcontracten meer TLV gaan opleveren dan de huidige variabele contracten doen. Belangrijk moment wordt 1 juli, dan zullen er waarschijnlijk meer jaarcontracten zijn en kun je daarvoor kiezen of voor de rest van het jaar een variabel tarief. Aan de andere kant verwacht ik wel dat de tarieven eerder blijven dalen, dan dat ze zullen stijgen. Zijn eigenlijk geen indicatoren die wijzen op stijging van energietarieven. Als er rond 1 juli een partij komt met een TLV in de buurt van 20c denk ik dat dat een goede deal kan zijn om dus ook volgend jaar ervan te kunnen profiteren.

• Hansieo
  • Nu online
assje schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:46:
[...]

[Afbeelding]
jij wekt wel lekker veel op!! d:)b Is je auto er al van af? of moet de EV nog komen?

• jobr
Kodess schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:06:
als je overschot hebt boeit de stroomprijs niet, want je krijgt de TLV.
Met zo'n minimaal overschot zou ik dat niet doen. De opwekking kan ook tegenvallen. Deze maand heb ik al 300kWh minder als vorig jaar maart.
Ik zou voor de laagste prijs gaan.

• jobr
padoempats schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:49:
Aan de andere kant verwacht ik wel dat de tarieven eerder blijven dalen, dan dat ze zullen stijgen. Zijn eigenlijk geen indicatoren die wijzen op stijging van energietarieven.
Mooi dat je een glazen bol op de kop hebt kunnen tikken..

• jobr
Met een halfjaar contract saldeer je ook in dat halve jaar. Dat kan ongunstig uitpakken.

• Dionysos1111
Iemand die weet waarom er bij uc <-10.000kwh staat?

• padoempats
Dionysos1111 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:10:
Iemand die weet waarom er bij uc <-10.000kwh staat?
Waarschijnlijk omdat boven de 10000 kWh de energiebelasting anders wordt

• Dionysos1111
padoempats schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:30:
[...]

Waarschijnlijk omdat boven de 10000 kWh de energiebelasting anders wordt
Dat heeft toch niets met de terugleververgoeding te maken?

• padoempats
Dionysos1111 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:30:
[...]

Dat heeft toch niets met de terugleververgoeding te maken?
Klopt

• thebearded
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:59
V-8 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:24:
[...]

Je weet dat je voor gas en stroom verschillende leveranciers kunt kiezen? Dus bv. modelcontract met leuke TLV voor stroom en een andere aanbieder voor gas (kijk ook eens naar dynamische tarieven voor gas)
Ja dat wist ik maar had niet direct de link gelegd dat dat de reden is dat vele hier voor een modelcontract kiezen omdat ze dus een flink overschot hebben en alleen voor de TLV gaan. Bedankt deze verheldering!
jobr schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:22:
[...]

Met zo'n minimaal overschot zou ik dat niet doen. De opwekking kan ook tegenvallen. Deze maand heb ik al 300kWh minder als vorig jaar maart.
Ik zou voor de laagste prijs gaan.
Dat lijkt me een verstandig idee :) Met m'n huidige TLV en een verwacht overschot van slechts 300kWh gaat het om max een paar tientjes per jaar. Daar ga ik a) niet te moeilijk voor doen en b) het risico niet lopen dat ik flink mag betalen bij een eventueel tekort. Bedankt! :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-06 16:03
cj1 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:39:

Tabel versie 1 maart 2023, rev B

@mathijshooi bijgewerkt: Engie, Van Ons, OM Flex
[Afbeelding]
Hoe kom je aan die hoge TLV en wat zijn de linkjes naar je bronnen?

• paQ
SamenOm baseert zich nu plots op de voorwaarden variabel contract, hetgeen natuurlijk onjuist is. (Onze overeenkomst is op modelcontractvoorwaarden gebaseerd)
Daarnaast houden ze vol dat ze sinds 2021 in een "uitzonderlijke situatie' zitten, waardoor ze nu eigenlijk kunnen wijzigen hoe en wanneer ze dat willen.

Vandaag is echt het moment dat ik ofwel afscheid moet nemen (want 30 dagen opzegtermijn) of dat ik besluit ze juridisch aan de overeenkomst te houden.

Zojuist opgehangen in een laatste poging. Ze volharden in: wij hebben dit besloten, we mogen het en we vinden het.

[Voor 16% gewijzigd door paQ op 31-03-2023 11:24]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• nietwijk
PCJR schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:21:
[...]

Gewoon modelcontract.

[Afbeelding]

Correct me if I'm wrong... Aangezien de (teruglever)tarieven laatste maanden fors gedaald zijn is de helft van de energieprijs inmiddels overheidsheffingen. Het lijkt me voor de meesten handiger als ze eerst alles kunnen salderen en vervolgens voor de beste prijs kunnen verkopen. Dat houdt dus in eerst naar nul. Dat betekent dat de som van de groene balkjes gelijk moet zijn aan de som van de paarse balkjes. Je moet dus wel wat langer doortrekken. Voor mensen met een fors overschot zal dat eerder zijn, bijvoorbeeld maart/april. Bij mensen met een beperkt overschot wellicht pas in mei. Loop je in juni op "nul", dan heb je nauwelijks voordeel/nadeel en kan je lekker blijven zitten.

Als je niet maximaal saldeert zit je gewoon onnodig (€ 0,18 per kWh) overheidsheffingen te betalen <-- correct me if I'm wrong... en dan moeten je teruglevertarieven in de zomer minimaal € 0,18 hoger zijn dan de levertarieven in de winter. Daar zie ik geen businesscase voor.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, bijvoorbeeld voor mensen die langlopende contracten hebben, maar die gaan dan mogelijk niet op voor het bovenstaande. Dat weten zij zelf maar al te goed. De meesten zullen zeker vanaf 01-07-2023 met lage tarieven zitten.

Oftewel...als je minder dan 1000 (of 500) kWh overschot verwacht te hebben, lekker naar Engie gaan. Dan heb je zowel een nette leververgoeding als terugleververgoeding (100% van het kale levertarief). Dan heb je ook geen glazen bol nodig.

En als je meer dan 1000 kWh overschot hebt lijkt Engie me alsnog de gunstigste met de hoogste terugleververgoeding (en al helemaal onder de gevestigde partijen).

[Voor 9% gewijzigd door nietwijk op 31-03-2023 11:29]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Erwinvz1 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:34:
[...]

Hoe kom je aan die hoge TLV en wat zijn de linkjes naar je bronnen?
Voor #1 Samen OM is dat: https://samenom.nl/modelcontract/ scroll omlaag naar de kop

Tarieven & Voorwaarden

Kies daar:
Tarieven Variabel Consument
Dat verwijst per stand vrijdag 31 maart 2023 naar: https://samenom.nl/Tariev...20Tarieven%20Variabel.pdf

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nietwijk
cj1 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:27:
[...]

Voor #1 Samen OM is dat: https://samenom.nl/modelcontract/ scroll omlaag naar de kop

Tarieven & Voorwaarden

Kies daar:
Tarieven Variabel Consument
Dat verwijst per stand vrijdag 31 maart 2023 naar: https://samenom.nl/Tariev...20Tarieven%20Variabel.pdf
Wees er bewust van dat je discussies gaat krijgen. Ik heb vandeweek aangevraagd bij samenOM en kreeg meteen al de prijslijst per 1-5-23 doorgestuurd, die uitkwam op ruim 30% lagere terugleververgoeding. Als je de BTW er aftrekt zijn er veel gunstiger aanbieders die ook betrouwbaarder zijn en betere service bieden.

• paQ
nietwijk schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:32:
[...]

Wees er bewust van dat je discussies gaat krijgen. Ik heb vandeweek aangevraagd bij samenOM en kreeg meteen al de prijslijst per 1-5-23 doorgestuurd, die uitkwam op ruim 30% lagere terugleververgoeding. Als je de BTW er aftrekt zijn er veel gunstiger aanbieders die ook betrouwbaarder zijn en betere service bieden.
ja ik zit echt enorm op de wip wat te doen.
Eigenlijk heb ik wel 'zin' in een rechtszaakje :D
met het risico dat het me 500-700 euro kost
Heeft @fopjurist nog een mening hierover?

[Voor 3% gewijzigd door paQ op 31-03-2023 11:35]

Pagina: 1 ... 143 ... 157 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen.
Dus geen ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

offtopic posten kan direct een ban opleveren

- De situatie omtrent Eneco die een hoge TLV bood kan besproken worden in Eneco snoeit in teruglevering vergoeding
- Engie: Engie snoeit in de terugleververgoeding
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Met de huidige markt gaat dit topic erg hard. Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 dagen terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022
Saldering per kwartaal of jaar

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee