-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Je maakt een denkfout in de berekening van rendement van de zonnepanelen. Er komt ieder jaar 714 beschikbaar. Deze moet je wel herbeleggen om het rendement goed te bepalen. Je sommetje zou kloppen als je pas na 10 jaar 7140 ontvangt. Bovendien hebben de panelen na 10 jaar een restwaarde die je moet meenemen.NTS schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:53:
[...]
Die zitten er gewoon in. Als jij voor 5000 euro zonnepanelen koopt bespaar je 714 euro per jaar op je energiekosten (als die 5000 euro / 7 jaar werkelijkheid wordt, vandaag zou het veel meer zijn). Na 10 jaar heb je dus 7140 euro bespaart = 2140 euro winst op je uitgegeven 5000 euro.
Als je voor 5000 euro aandelen koopt met 5% rendement en daarnaast gewoon je energierekening betaalt, heb je na 10 jaar 8144 euro dus 3144 euro winst.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik heb de leveranciers even bekeken.
Samen Om zou aldus tweakers in mei de tarieven verlagen.
Klopt het dan dat powerpeers de beste deal heeft als we het hebben over terugleververgoeding?
Varende op het vermoeden dat andere leveranciers de tarieven ook zullen laten dalen en powerpeers heel expliciet aangeeft hun vergoeding omhoog te hebben gezet, los van het lever tarief zelf.
[ Voor 32% gewijzigd door Henkoes op 11-03-2023 09:19 ]
Samen|OM geeft op de website aan er voor netto teruglevering per 1 april nog maar € 0,15 word vergoedHenkoes schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:17:
Hallo allen,
Ik heb de leveranciers even bekeken.
Samen|Om zou aldus tweakers in mei de tarieven verlagen.
Klopt het dan dat powerpeers de beste deal heeft als we het hebben over terugleververgoeding?
Varende op het vermoeden dat andere leveranciers de tarieven ook zullen laten dalen en powerpeers heel expliciet aangeeft hun vergoeding omhoog te hebben gezet, los van het lever tarief zelf.
Powerpeers staat dan nog op € 0,21
PP is dus al vanaf 01-04 te verkiezen boven OM.
Engie staat nog boven PowerPeers in het overzicht toch?Peterhardenberg schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:59:
[...]
Samen|OM geeft op de website aan er voor netto teruglevering per 1 april nog maar € 0,15 word vergoed
Powerpeers staat dan nog op € 0,21
PP is dus al vanaf 01-04 te verkiezen boven OM.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik verwacht dat Engie ook een lagere vergoeding zal hanteren.Oekol schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:43:
[...]
Engie staat nog boven PowerPeers in het overzicht toch?
Als de zon schijnt, zweet ik extra veel bij het sportende Peer schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:30:
[...]
alleen als de zon schijnt dus, want het gaat over de stuatie waarin je niet of steeds minder kunt salderen.
De winst gaat inmiddels toch vooral weer naar de (r)overheid; meer dan de helft is belasting en/of andere belastingen verkapt als heffing onder een andere naam bij een contract die je nu afsluit.Martin7182 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 16:53:
[...]
Als de zon schijnt, zweet ik extra veel bij het sportenVoor 10 ct/kWh verwarm ik liever een boiler dan dat ik de energieleverancier (die mijn teruggeleverde kWh's doorverkoopt voor het driedubbele) sponsor. Zonnepanelen zijn na krap twee jaar reeds terugverdiend.
Die 10 cent TLV is niet meer zo'n schijntje zoals het afgelopen zomer was en bijna nog wel redelijk te noemen in de huidige marktsituatie.
Wellicht dat er nog wat centen bij zouden kunnen, maar dat is het dan wel hoor of anders leggen de energieleveranciers er zelf bij.
In vino veritas, in aqua sanitas
In dat geval zou ik 10 cent niet erg vinden (het zou ook neerkomen op +/- 80% van kaal tarief). Maar mijn tarief nu is 35 cent exclusief overheidsheffingen, exclusief btw. Op basis hiervan zou ik 25 cent en hoger redelijk vinden.JohanNL schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:13:
[...]
De winst gaat inmiddels toch vooral weer naar de (r)overheid; meer dan de helft is belasting en/of andere belastingen verkapt als heffing onder een andere naam bij een contract die je nu afsluit.
Die 10 cent TLV is niet meer zo'n schijntje zoals het afgelopen zomer was en bijna nog wel redelijk te noemen in de huidige marktsituatie.
Wellicht dat er nog wat centen bij zouden kunnen, maar dat is het dan wel hoor of anders leggen de energieleveranciers er zelf bij.
Ik ben met name benieuwd of de TLV inclusief BTW gaat zijn. (niet om te houden natuurlijk!)
Context: ik ben door aan het pakken met panelen en mag realistisch verwachten dat de eindafrekening ruim over de KOR grens van 20k heen gaat.
Op dat moment zegt de belastingdienst natuurlijk: Kom maar op met die BTW!
Voor Innova lijkt het me bij dat soort bedragen dat er ook een menselijke beoordeling aan te pas komt. Die dan vanzelfsprekend? de conclusie moet trekken dat het een BTW plichtige activiteit is?
Worst case zou natuurlijk zijn dat de belastingdienst achteraf om de BTW komt zeuren die ik op mijn beurt niet (meer/überhaupt) bij Innova kan verhalen. Iemand hier een beeld bij?
Wel, de kans bleek dus best hoog: ik heb ze gewoon een mailtje gestuurd, met de vermelding erbij dat ze volgens mij ten onrechte het contract hebben geannuleerd, en dat ik graag alsnog naleving van het contract wil. 12 dagen niets gehoord, maar vandaag kreeg ik opeens een termijnnota in mijn inbox, zonder verdere info. Even naar de klantenservice gebeld, en blijkbaar zijn ze op 11 maart beginnen leveren. Voor de zekerheid even het contract waar ze op dit moment van uitgaan gecheckt tegen het contract dat ik in augustus met hen heb afgesloten, en dat komt overeen.marvel27 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 00:14:
Hmm gekke situatie hier. Ik heb vorig jaar op de piek een vast contract afgesloten bij Innova aan 91c per kWh TLV. Dit zou ingaan per 26/2/23. Ik kreeg echter geen bevestiging dat het contract was ingegaan, en ook geen bericht van mijn huidige elektraleverancier dat het contract was stopgezet.
Dus ik heb even naar Innova gebeld: blijkt dat ze in september mijn contract geannuleerd hebben, zonder mij te informeren! De reden is dat ik in september via de Vastelastenbond een contract met Gewoon Energie heb afgesloten voor elektra en gas. Maar het elektra-contract heb ik binnen de bedenktermijn herroepen (waarop Gewoon Energie ook het gascontract heeft geannuleerd, de aanbieding gold voor de combinatie van gas en elektra. Maar dat doet er in dit verhaal verder niet toe).
De situatie was dus als volgt:
Ik had een elektra-contract bij energieleverancier A. In augustus sloot ik met Innova een contract af met ingang in februari 2023. In september heb ik een contract afgesloten met Gewoon Energie met onmiddellijke ingang dat zou ingaan vanaf december, maar dat is binnen de bedenktijd geannuleerd.
Mij lijkt het dat er voor Innova dan geen reden was om mijn contract te annuleren, en we eigenlijk gewoon weer in de situatie van augustus hadden moeten belanden, en Innova dus vanaf 26 februari had moeten leveren.
En als ze het contract wel annuleren moeten ze me volgens mij op de hoogte brengen. Zonder opzegging of melding van annulering is het contract volgens mij nog steeds geldig.
Hoe hoog schatten jullie de kans in dat ik Innova alsnog kan bewegen om het contract na te leven?
Lekker dit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/ojuNrLJFNERnSPg4irl1ecZ0.png?f=user_large)
edit: huh, op de site staat zelfs een hoger bedrag:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Lnh23EzFT48cVUw2ukySE5TH.png?f=user_large)
[ Voor 7% gewijzigd door marvel27 op 13-03-2023 15:12 ]
Normaal: € 0,11135 ex BTW
Dal: € 0,08535 ex BTW
De bedragen die in de openingspost staan lijken dus wat gedateerd.
In je contract staat dubbel, maar enkeltarief is gunstiger.marvel27 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:09:
[...]
Wel, de kans bleek dus best hoog: ik heb ze gewoon een mailtje gestuurd, met de vermelding erbij dat ze volgens mij ten onrechte het contract hebben geannuleerd, en dat ik graag alsnog naleving van het contract wil. 12 dagen niets gehoord, maar vandaag kreeg ik opeens een termijnnota in mijn inbox, zonder verdere info. Even naar de klantenservice gebeld, en blijkbaar zijn ze op 11 maart beginnen leveren. Voor de zekerheid even het contract waar ze op dit moment van uitgaan gecheckt tegen het contract dat ik in augustus met hen heb afgesloten, en dat komt overeen.
Lekker dit: [Afbeelding]
![]()
edit: huh, op de site staat zelfs een hoger bedrag: [Afbeelding]
Er is nu 50% tlv maar dat is bij mij dan nog steeds iets van 30cnt...
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Nieuw contract of bestaand?PCJR schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:06:
VanOns (model) is dan toch gunstiger dan PP, SamenOm, Engie etc.?
Er is nu 50% tlv maar dat is bij mij dan nog steeds iets van 30cnt...
Mijne ging 1maart in
Ik kreeg in feb te horen dat tlv naar 50% ging.
Volgens mij nog t hoogste ivm de rest.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
No care, ze kunnen alles aanpassen. Kijk maar naar het verleden.Dionysos1111 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:49:
Als ik nu een modelcontract bij OM afsluit en laat ingaan op 1 juli kunnen ze dan alsnog de terugleververgoeding in april al omlaag laten gaan voor mij? Ik heb dan toch een contract afgesloten waarin staat dat de terugleververgoeding 50% bedraagt van het kale levertarief incl btw en dat het alleen wijzigt op 1 jan en 1 juli?
Al zag ik wel wat artikelen in de krant dat er vorige jaar illegaal prijsaanpassingen zijn gedaan. Denk dat dit alleen voor vaste contracten gold/geldt.
Dat zou voor mij een reden zijn om lagere opbrengsten aan te nemen als het maar wel goed geregeld is en zonder gedoe.
Heb zowel OM als VanOns 2 weken terug een aanvraag gedaan voor een modelcontract en bij beiden geen reactie gekregen dus die vallen voor mij direct af. Engie lijkt me een redelijke substituut, reageerde snel in de chat met het kale tarief t/m 1juli van 20ct +-.
[ Voor 29% gewijzigd door mxmemx op 14-03-2023 14:38 ]
Hangt volledig af van je totale opbrengst versus je totale verbruik en of je daarmee ook veel overhoudt per jaar. Met 10 panelen totaal lijkt het alsof je niet veel overhoudt op jaarbasis.mxmemx schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:37:
Ik krijg volgende week 10 panelen op het dak, maar ik weet niet waar ik goed aan doe qua opbrengsten, Is er nog wat te zeggen over de klantenservice/gebruiksgemak van de verschillende aanbieders?
Dat zou voor mij een reden zijn om lagere opbrengsten aan te nemen als het maar wel goed geregeld is en zonder gedoe.
Verder zijn klantenservices klantenservices. Weinig echte kennis, veel wisselende antwoorden op dezelfde vragen (lees dit topic maar eens terug, of die van de Eneco teruglevergoeding). Verder heb je in principe de klantenservice niet nodig, als dat wel nodig is moet je net geluk hebben de juiste medewerker aan de lijn te krijgen.
Volgens berekening zou ik 3000 verbruiken en 3200-3800kwh op gaan wekken. dus 200-800kwh bij engie krijg ik +- 100 euro terug op jaar basis, maar bij een om of van ons kwam het neer op 14 euro per maand dus dat leek me alvorens de beste keuzeMaSw85 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:40:
[...]
Hangt volledig af van je totale opbrengst versus je totale verbruik en of je daarmee ook veel overhoudt per jaar. Met 10 panelen totaal lijkt het alsof je niet veel overhoudt op jaarbasis.
Verder zijn klantenservices klantenservices. Weinig echte kennis, veel wisselende antwoorden op dezelfde vragen (lees dit topic maar eens terug, of die van de Eneco teruglevergoeding). Verder heb je in principe de klantenservice niet nodig, als dat wel nodig is moet je net geluk hebben de juiste medewerker aan de lijn te krijgen.
(berekent met 200kwh meer dan verbruik)
Serieus? Wat bizar zeg. Dat je daar honderden of duizenden euro's voor over hebt.mxmemx schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:37:
n over de klantenservice/gebruiksgemak van de verschillende aanbieders?
Mijn ervaring is dat het bij elke aanbieder goed geregeld is en zonder gedoe. Het is vaak de klant die voor problemen zorgt. Als je gewoon digitaal je aanmeldt via hun eigen website kan er toch weinig misgaan.
Ik heb in 10 jaar tijd met 1 a 2 x per jaar overstappen nog nooit problemen gehad.
Maar zoek je een leverancier voor de hoogste TLV of voor het laagste tarief?mxmemx schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:37:
Ik krijg volgende week 10 panelen op het dak, maar ik weet niet waar ik goed aan doe qua opbrengsten, Is er nog wat te zeggen over de klantenservice/gebruiksgemak van de verschillende aanbieders?
Heb zowel OM als VanOns 2 weken terug een aanvraag gedaan voor een modelcontract en bij beiden geen reactie gekregen dus die vallen voor mij direct af. Engie lijkt me een redelijke substituut, reageerde snel in de chat met het kale tarief t/m 1juli van 20ct +-.
Heb je al zicht op de vervolgstap?MJ de Bruijn schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:49:
[...]
Ik heb voor de zekerheid even naar mijn rechtsbijstandverzekeraar gebeld.
Mijn zaak is "goedgekeurd" en in behandeling. Met andere woorden, ik krijg ondersteuning.
Men is nu bezig met interne beoordeling en toewijzing aan de meest geschikte persoon.
Klinkt interessant.Dionysos1111 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:32:
Iemand al ervaring met all in power? Kun je schijnbaar je opgewekte energie verkopen aan consumenten en bedrijven tegen je eigen tarief, nu dat je bijna niets meer krijgt voor je energie lijkt me een goed alternatief. Ik heb nog een bedrijf waar ik geen panelen kan leggen en zou in theorie dan mijn opwekking thuis kunnen verkopen aan mijn bedrijf voor 0.0001 plus belasting uiteraard, of werkt dit niet zo?
Hou ons op de hoogte
Ik kom op jaarbasis 1000 kWh tekort. Panelen liggen allemaal op zuid. All-electric huis en verbruik van ~5000 kWh en opwek 4000 kWh. Kan ik dan het beste nu gaan voor Engie modelcontract of bijv. Engie Flex?mxmemx schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:37:
Iemand een tip voor mij? Wil eigenlijk naar een partij waar ik langere tijd kan blijven en op jaarbasis kan salderen.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Dan moet je, bot gezegd, niet in dit topic zijn..
Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant
Dynamisch contract bij Tibber of Zonneplan. Ook daar is een ander topic voor. Dus je zit hier inderdaad verkeerd.LuPo schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:51:
[...]
Ik kom op jaarbasis 1000 kWh tekort. Panelen liggen allemaal op zuid. All-electric huis en verbruik van ~5000 kWh en opwek 4000 kWh. Kan ik dan het beste nu gaan voor Engie modelcontract of bijv. Engie Flex?
Iemand een tip voor mij? Wil eigenlijk naar een partij waar ik langere tijd kan blijven en op jaarbasis kan salderen.
Vreemd. Ik belde afgelopen donderdag Samenom voor een modelcontract.mxmemx schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:37:
Ik kreeg binnen een uur een suf formuliertje in de mail, ingevuld en geretourneerd, 1 dag later bevestiging, de dag erna was mijn account actief.
(nieuwe aansluiting dus kon afzien van de bedenktijd)
Ze zijn goed telefonisch bereikbaar, behulpzaam.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
(dit was al in het topic voorbij gekomen zie ik nu) Mij gaven ze ook aan dat vanaf 1 mei de terugleververgoeding wordt gehalveerd; van circa 29ct (huidig) naar zo'n 15ct.
[ Voor 13% gewijzigd door Rapedapeda op 15-03-2023 11:43 ]
Ik heb gemaild, wellicht is dat de crux ga vandaag eens rondbellen!paQ schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:18:
[...]
Vreemd. Ik belde afgelopen donderdag Samenom voor een modelcontract.
Ik kreeg binnen een uur een suf formuliertje in de mail, ingevuld en geretourneerd, 1 dag later bevestiging, de dag erna was mijn account actief.
Zo snel gaat de politiek niet, er is eerst nog de 1e kamer die er wat van moet vinden.Dionysos1111 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 08:27:
Nu er een amendement is aangenomen dat 80% als redelijk word beschouwd als tlv moet er dan nu niet gehandhaafd worden op de vorige wet dat er een redelijke terugleververgoeding gegeven moet worden?
U weet wel, dat gedoe van gister
sowieso wordt er nooit 'gehandhaafd' op een vorige wet.Dionysos1111 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 08:27:
Nu er een amendement is aangenomen dat 80% als redelijk word beschouwd als tlv moet er dan nu niet gehandhaafd worden op de vorige wet dat er een redelijke terugleververgoeding gegeven moet worden?
Als die 80% er komt zal het waarschijnlijk met ingang van 2025 zijn voor nieuwe contracten lijkt me.
Dat denk ik ook, als het om geld betalen gaat zijn energieleveranciers niet zo snelde Peer schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:43:
[...]
sowieso wordt er nooit 'gehandhaafd' op een vorige wet.
Als die 80% er komt zal het waarschijnlijk met ingang van 2025 zijn voor nieuwe contracten lijkt me.
Zodra het in hun voordeel is, dan gaat het uiteraard allemaal heel snel...
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Dit is een amendement op het afbouwen van de salderingsregeling die ze in 2025 in willen laten gaan. Dit is ondertussen al door de tweede kamer goedgekeurd. Nu moet de eerste kamer het nog goedkeuren. Met de huidige samenstelling van de Eerste Kamer is er een kleine kans dat de afbouw van de salderingsregeling zoals hij er nu is, er niet door komt. Een kleine kans dus.Dionysos1111 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 08:27:
Echter, door de Provinciale Statenverkiezingen van gisteren, waarbij de samenstelling van de Eerste Kamer per 30 mei ( en hun eerste werkdag in nieuwe samenstelling is op 16 juni) is de kans een stuk groter dat de afbouw er niet komt. Mogelijk gaat het salderen dan gewoon door. Afwachten.
Iedereen die gisteren op een partij gestemd heeft die tegen de afbouw van de salderingsregeling is: dank! Hopelijk lukt het.
Zoals al eerder gemeld in dit topic per 1 april gaat de teruglevergoeding bij OM naar € 0,15mxmemx schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:31:
OM heeft al aangegeven dat het modelcontract gewoon eerdaags naar 15cent gaat (nog voor 1juli). Beetje jammer weer.
De flex prijzen staan een maand vooruit in het tarieven overzicht op de website van OM.
Laat die afbouw maar snel komen. Dat zal gepaard gaan met een bescherming van het teruglevertarief. Voor degene die veel terugleveren is dat denk ik interessanter dan het salderen zelf.TheBull schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:04:
[...]
Dit is een amendement op het afbouwen van de salderingsregeling die ze in 2025 in willen laten gaan. Dit is ondertussen al door de tweede kamer goedgekeurd. Nu moet de eerste kamer het nog goedkeuren. Met de huidige samenstelling van de Eerste Kamer is er een kleine kans dat de afbouw van de salderingsregeling zoals hij er nu is, er niet door komt. Een kleine kans dus.
Echter, door de Provinciale Statenverkiezingen van gisteren, waarbij de samenstelling van de Eerste Kamer per 30 mei ( en hun eerste werkdag in nieuwe samenstelling is op 16 juni) is de kans een stuk groter dat de afbouw er niet komt. Mogelijk gaat het salderen dan gewoon door. Afwachten.
Iedereen die gisteren op een partij gestemd heeft die tegen de afbouw van de salderingsregeling is: dank! Hopelijk lukt het.
Het gevolg hiervan is dat ik mijn stroom in januari en februari heb moeten salderen met de teruglevering van mei/juni 2022 a la €0,585 per kWh. Daar ben ik het natuurlijk niet mee eens... Pff..
Salderen dient per contractjaar te gebeuren, staat zelfs op op hun website. En een contractjaar is 12 maanden. En op mijn jaarnota is het 9,5 maand... Gaat weer een leuke discussie opleveren.
Maar ik ga zo snel mogelijk weg bij Eneco....

Waar heeft OM dit aangegeven?mxmemx schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:31:
OM heeft al aangegeven dat het modelcontract gewoon eerdaags naar 15cent gaat (nog voor 1juli). Beetje jammer weer.
Ik heb vorige maand een modelcontract afgesloten en ze zijn net per 12 maart begonnen met leveren.
Ik heb geen e-mail oid van ze ontvangen mbt deze wijziging.
Weet je zeker dat de wijziging om het modelcontract en niet het flexibele maand contract?
Moet ik dus gaan rekenen met de opbrengst vanaf januari of vanaf oktober?
Het heeft weinig met de terugleververgoeding te maken maar het boekjaar van een eenmanszaak is gelijk aan het kalenderjaar. De KOR grens gaat dus ook over een kalenderjaar. Je zal de dus moeten kijken naar je opwek vanaf 1-1 t/m 31-12 en je tarieven in die maanden. Moment van jaarafrekening staat daar los van en het gaat om opwek, niet om teruglevering.Dionysos1111 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 07:10:
Geld de omzet tot 20.000 voor de kor vanaf 1 januari? Mijn jaarafrekening is in Oktober en ik verwacht in juli over de 20.000 heen te gaan als ik reken vanaf oktober.
Moet ik dus gaan rekenen met de opbrengst vanaf januari of vanaf oktober?
Ik vroeg aan hen wat het modelcontract zou doen mbt de prijs (dus niet de flex) en zij zeiden dat ze nog voor 1 juli een TLV verlaging gaan inzetten naar 15ctSupershiva schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 06:16:
[...]
Waar heeft OM dit aangegeven?
Ik heb vorige maand een modelcontract afgesloten en ze zijn net per 12 maart begonnen met leveren.
Ik heb geen e-mail oid van ze ontvangen mbt deze wijziging.
Weet je zeker dat de wijziging om het modelcontract en niet het flexibele maand contract?
Flex is anders dan variabel.Peterhardenberg schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:37:
[...]
Zoals al eerder gemeld in dit topic per 1 april gaat de teruglevergoeding bij OM naar € 0,15
De flex prijzen staan een maand vooruit in het tarieven overzicht op de website van OM.
Of flex en variabel verschillen weet ik niet maar de tarieven zijn volgens de website van OM het zelfde.
Kan geen klant worden van powerpeers😅, lijkt mij sterk toch?
[ Voor 72% gewijzigd door Señor Sjon op 17-03-2023 09:40 ]
Weet je zeker dat je je adres hier wilt vermelden?Dionysos1111 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:21:
*snip*
Kan geen klant worden van powerpeers😅, lijkt mij sterk toch?
[ Voor 32% gewijzigd door Señor Sjon op 17-03-2023 09:40 . Reden: Foto blijft als deeplink staan ]
Ook niet op je PAP? Volgens mij mogen ze dat niet weigeren. Ik zou ze even bellen als ik jou was.Dionysos1111 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:29:
Kan geen klant worden van powerpeers omdat ik een secundair allocatiepunt heb, lijkt mij sterk toch?
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 17-03-2023 11:31 ]
In de vorige afleveringen... ik heb in januari een contract afgesloten bij VanOns voor een hoge teruglever-vergoeding, ingangsdatum levering 1 maart. VanOns heeft de teruglever-vergoeding in februari verlaagd naar 50%. Ik heb aangetekend bezwaar gemaakt. Tevens hulp gevraagd bij rechtsbijstandverzekering.
Vanmorgen heb ik een brief ontvangen van VanOns. De brief bevat veel herhalingen uit e-mails en voorwaarden, maar ergens staat ook dat de wijziging pas op 1 juli zal ingaan. Dit zou dus het gewenste doel zijn.
Ik heb mijn jurist gevraagd om de formulering te beoordelen of dit inderdaad juridisch voldoende zeker is toegezegd. Ik ben voorzichtig positief.
VanOns schrijft verder dat ze per 1 juli een nieuwe overeenkomst gaan aanbieden met nieuwe tarieven en nieuwe voorwaarden.
Ik heb mijn jurist gevraagd te beoordelen of mijn lopende contract (= Modelcontract) toelaat dat (naast de tarieven, dat mag) ook de voorwaarden gewijzigd mogen worden. Dit gaat met name om het woord "gelijk" voor de teruglever-vergoeding ten opzichte van de leververgoeding.
Dit is juridisch ingewikkeld dus daar durf ik nog geen uitspraak over te doen.
Mijn jurist verwacht daar over één à twee weken een visie op te geven.
Wordt vervolgd...
Bedankt voor je update. Ik zit in hetzelfde schuitje, maar dan zonder rechtsbijstand. Ik heb per mail een reactie ontvangen waarin ze wel nogmaals stellen dat de wijziging per 1 maart ingaat (/ is ingegaan). Ik ben er nog niet over uit wat ik nu moet en ga doen. Misschien wacht ik nog even jouw casus af, dat biedt mogelijk wat houvast.MJ de Bruijn schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:01:
Het vervolgverhaal over "VanOns".
In de vorige afleveringen... ik heb in januari een contract afgesloten bij VanOns voor een hoge teruglever-vergoeding, ingangsdatum levering 1 maart. VanOns heeft de teruglever-vergoeding in februari verlaagd naar 50%. Ik heb aangetekend bezwaar gemaakt. Tevens hulp gevraagd bij rechtsbijstandverzekering.
Vanmorgen heb ik een brief ontvangen van VanOns. De brief bevat veel herhalingen uit e-mails en voorwaarden, maar ergens staat ook dat de wijziging pas op 1 juli zal ingaan. Dit zou dus het gewenste doel zijn.
Ik heb mijn jurist gevraagd om de formulering te beoordelen of dit inderdaad juridisch voldoende zeker is toegezegd. Ik ben voorzichtig positief.
VanOns schrijft verder dat ze per 1 juli een nieuwe overeenkomst gaan aanbieden met nieuwe tarieven en nieuwe voorwaarden.
Ik heb mijn jurist gevraagd te beoordelen of mijn lopende contract (= Modelcontract) toelaat dat (naast de tarieven, dat mag) ook de voorwaarden gewijzigd mogen worden. Dit gaat met name om het woord "gelijk" voor de teruglever-vergoeding ten opzichte van de leververgoeding.
Wordt vervolgd...
Mijn suggestie is om ze in ieder geval een aangetekende (!) brief te sturen waarin je schrijft dat je ze aan het contract en de algemene voorwaarden houdt. Wijziging alleen op 1 januari of 1 juli. Schrijf verder dat gedurende de looptijd van het contract de teruglever-vergoeding gelijk moet zijn/blijven aan het leveringstarief.Leaguer schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:44:
Misschien wacht ik nog even jouw casus af, dat biedt mogelijk wat houvast.
De TLV gaat wel overal omlaag. Toen ik net mijn panelen had, was Powerpeers met 11cent qua TLV hoog... Ik hoop dat het wel iets hoger blijft dan dat.
Fijn dat je positief staat.Zenix schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 17:25:
Ik heb de eerste nota gehad van Innova voor februari. Afgelopen maand al meer opgewekt dan verbruikt, dus al een kleine honderd euro positief. Goed begin.
Ik denk dat je het verbruiksoverzicht bedoeld in plaats van de nota. De nota heb ik net gehad voor Maart met alleen een termijnbedrag van 5 Euro.
Helaas is de uitbetaling pas aan het eind van het jaarcontract.
Verbruik inderdaad. Ik zeg in oktober op, wil maximaal cashen. Daarna gaat mijn toekomstige warmtepomp aan.aa4ever schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 17:40:
[...]
Fijn dat je positief staat.
Ik denk dat je het verbruiksoverzicht bedoeld in plaats van de nota. De nota heb ik net gehad voor Maart met alleen een termijnbedrag van 5 Euro.
Helaas is de uitbetaling pas aan het eind van het jaarcontract.
Top dit. Echt goed van je!MJ de Bruijn schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:01:
Wordt vervolgd...
Ik ben weggegaan (pussy dat ik ben) en ben naar engie gegaan.
Maar wat een ballenpartij die van Ons. Zie mijn andere posts hier. Denken er gewoon mee weg te komen. Ik had geen zin in die rompslomp. Maar wellicht had ik moeten blijven en een aangetekende brief moeten sturen.
Heeft dit zin? Ik stap hoe dan ook over, want ik zit nu bij NextEnergy. Ik zie geen reden om te blijven.
Sommige providers hanteren een 30 dagen wachttijd.Jirachijirachi schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 00:44:
Ik krijg mijn panelen aan het einde van de maand, en ik verwacht 1000kWh jaarlijkse overproductie te hebben. Kan ik nu het beste een modelcontract afsluiten met VanOns? Zij bieden een tarief rond de 30ct tot 1 juli, maar mijn plan is om eind juni over te stappen naar een andere aanbieder (als hun aanbod vanaf dan slecht is). Zo kan alle extra kWh van april en juni tegen ongeveer 30ct verkocht worden aan vanOns. Mijn logica is dat, ik anders niet voor zo hoog zou kunnen verkopen dit jaar, gezien alle providers hun tarieven verlagen.
Heeft dit zin? Ik stap hoe dan ook over, want ik zit nu bij NextEnergy. Ik zie geen reden om te blijven.
Goed om mee te nemen in het plan.
We hebben nu dus de situatie dat we “goedkoop” stroom hebben gebruikt t/m nu (25 cent per kWh) en dit de aankomende maanden (t/m augustus) allemaal kunnen gaan terugleveren zodat we netto 0 hebben OF we kunnen overstappen en nog 5000kWh terug leveren voor een hoger tarief dan 25 cent indien beschikbaar?
Wat zouden jullie doen?
De TLV staat onder druk en ik verwacht persoonlijk dat deze in de zomermaanden veelal onder de 25 cent zal liggen. Bovendien heb je die 25 cent gegarandeerd nu omdat je het allemaal saldeert in deze contractperiode. Dus ik zou denk ik blijven zitten totdat ik alles weggesaldeerd had of het contract af loopt. Daarna gewoon de beste TLV scoren.mmmmmark schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:20:
We hebben net zonnepanelen geinstalleerd en hebben waarschijnlijk rond de 1800 kWh over om terug te leveren. We hebben nog een contract van 2 jaar met 24 cent inkoop en 8 cent teruglever vergoeding. Ons contract jaar loopt van augustus tot augustus.
We hebben nu dus de situatie dat we “goedkoop” stroom hebben gebruikt t/m nu (25 cent per kWh) en dit de aankomende maanden (t/m augustus) allemaal kunnen gaan terugleveren zodat we netto 0 hebben OF we kunnen overstappen en nog 5000kWh terug leveren voor een hoger tarief dan 25 cent indien beschikbaar?
Wat zouden jullie doen?
[ Voor 150% gewijzigd door paQ op 18-03-2023 21:50 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Het wisselen daartussen kan heel makkelijk en snel.
Zo makkelijk en snel zelfs, dat ik me afvraag of je het zou kunnen inzetten om de TLV nog wat omhoog te krikken, door in het weekend voor enkel- en doordeweeks voor dubbeltarief te kiezen.
Wanneer je ingelogd bent zie je dit, het vereist niet meer dan een vinkje zetten en opslaan:
Kies voor enkel- of dubbeltarief
Met onderstaand formulier kan je eenvoudig wisselen tussen enkeltarief en normaal- en daltarief. Daarvoor brengen wij geen kosten in rekening. De wijziging wordt direct verwerkt en is op dezelfde dag nog geldig. Als je net verhuisd bent is dat met ingang van de levering op het nieuwe adres.
Als je een nieuwe klant bent en dus nog nooit een afrekening heeft ontvangen, dan geldt de wijziging per startdatum van de levering.
Begrijp er ook niets van; mooi dat je mensen laat kiezen en dat makkelijk maakt maar dagelijks kunnen wisselen is toch raar? Niet alleen bij netto teruglevering trouwens maar ook bij netto verbruik zouden klanten dat in hun voordeel om kunnen zetten. Dan zou je in de weekends dubbel en doordeweeks enkeltarief kunnen doen.JWT schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 22:11:
Vrees dat dan het resultaat gaat zijn dat je goede service gaat afbreken..
Het scheelt natuurlijk niet bar veel en vraag is ook wanneer/hoe laat die tariefswijziging dan ingaat.
Ik ben benieuwd hoe dat dan op je afrekening straks met salderen gaat als je vaak wisselt.ASW1 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 21:16:
Iemand ervaring met het wisselen tussen enkel- en dubbeltarief bij Engie?
Hier ben ik het niet direct mee eens. Het hangt heel erg af van je import en de timing daarvan.gebruiker001 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:57:
[...]
Laat die afbouw maar snel komen. Dat zal gepaard gaan met een bescherming van het teruglevertarief. Voor degene die veel terugleveren is dat denk ik interessanter dan het salderen zelf.
Als salderen wordt afgebouwd en je veel import hebt door een warmtepomp / EV dan loopt de rekening voor import snel op. In 2025 mag je daarvan al 36% tegen vol tarief afrekenen.
Weet je je verbruik goed te timen dan kan en hogere TLV inderdaad interessanter zijn omdat je weinig import moet afrekenen tegen vol tarief.
Je afrekening gaat gewoon tegen hetzelfde tarief dat je op het laatste moment hebt staan, dus het hele jaar tegen enkel of tegen dal/nacht.jobr schreef op zondag 19 maart 2023 @ 18:38:
[...]
Ik ben benieuwd hoe dat dan op je afrekening straks met salderen gaat als je vaak wisselt.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Dat vermoed ik eigenlijk ook, anders zet je de deur wagenwijd open voor onbedoeld gebruik.klump4u schreef op zondag 19 maart 2023 @ 22:10:
[...]
Je afrekening gaat gewoon tegen hetzelfde tarief dat je op het laatste moment hebt staan, dus het hele jaar tegen enkel of tegen dal/nacht.
Alleen die
wekt de verkeerde indruk.De wijziging wordt direct verwerkt en is op dezelfde dag nog geldig.
Iemand andere wegen naar rome?
Waarom ziet budget energie er interessant uit met net geen 10c terugleververgoeding?RADRIGUZ schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:52:
Zijn er voor zover jullie weten interessante aanbieders met variabele contracten die snel kunnen leveren? Zit nu bij dynamische leverancier maar wil ivm PV z.s.m. overstappen. Budget Energie geeft aan 25 dagen wachttijd te hanteren, en die zag er wel het meest interessant uit.
Iemand andere wegen naar rome?
Daar geloof ik niets van. Dan ben je spekkoper als je op het allerlaatste moment gaat wisselen naar de meest gunstige uitkomst.klump4u schreef op zondag 19 maart 2023 @ 22:10:
Je afrekening gaat gewoon tegen hetzelfde tarief dat je op het laatste moment hebt staan, dus het hele jaar tegen enkel of tegen dal/nacht.
Je gaat echt wel betalen naar de werkelijkheid. Het wordt alleen een bende op de afrekening denk ik.
Ik heb al 2 keer de in afgelopen jaren gewisseld na een paar maanden van dubbel naar enkel, telkens gewoon op een heel jaar afgerekend.jobr schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:41:
[...]
Daar geloof ik niets van. Dan ben je spekkoper als je op het allerlaatste moment gaat wisselen naar de meest gunstige uitkomst.
Je gaat echt wel betalen naar de werkelijkheid. Het wordt alleen een bende op de afrekening denk ik.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik zie het staan inderdaad:klump4u schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:36:
[...]
Ik heb al 2 keer de in afgelopen jaren gewisseld na een paar maanden van dubbel naar enkel, telkens gewoon op een heel jaar afgerekend.
Met onderstaand formulier kan je eenvoudig wisselen tussen enkeltarief en normaal- en daltarief. Daarvoor brengen wij geen kosten in rekening. De wijziging wordt direct verwerkt en is op dezelfde dag nog geldig. Als je net verhuisd bent is dat met ingang van de levering op het nieuwe adres.
Als je een nieuwe klant bent en dus nog nooit een afrekening heeft ontvangen, dan geldt de wijziging per startdatum van de levering.
Had gedacht je het per periode kan wisselen. Maar het is dus een keuze die voor je gehele jaarafrekening maakt.
Heb jij trouwens ook al eens een afrekening van Engie gehad waar ook netto teruglevering van toepassing is en een tarief wijziging in het jaar ?
[ Voor 53% gewijzigd door jobr op 20-03-2023 21:53 ]
Wil je mij mss in pb de brief ff sturen, dan ga ik ook een aangetekende brief sturen. Wellicht als meederen dit gaan aanpakken gaat VanOns het terugdraaien...MJ de Bruijn schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:01:
Wordt vervolgd...
Ik heb samenom expliciet gevraagd om een modelcontract vanaf 1 juli. Aan de telefoon vertelden ze me dat ik ze een (korte) formulier via e-mail moest sturen. Dat deed ik en ontving toen de volgende overeenkomst. Het woord "model" wordt niet genoemd, dus ik denk dat het verkeerd is. Begrijp ik het verkeerd, hoort een modelcontract er zo uit te zien?
![]() | ![]() |
Toen ik ze vroeg, stuurde de klantenservice deze e-mail's:
Bedankt voor je bericht. Een Modelcontract valt onder de variabel tarieven. Daarom heb je een variabel contract ontvangen.
Hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Een model contract is variabel bij ons dat is hetzelfde.
Op de website van samenOM staat het volgende:argafal schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:27:
Heeft iemand van jullie een modelcontract bij samenom? Kunt u uw overeenkomst vergelijken met mijn foto's hieronder aub?
Ik heb samenom expliciet gevraagd om een modelcontract vanaf 1 juli. Aan de telefoon vertelden ze me dat ik ze een (korte) formulier via e-mail moest sturen. Dat deed ik en ontving toen de volgende overeenkomst. Het woord "model" wordt niet genoemd, dus ik denk dat het verkeerd is. Begrijp ik het verkeerd, hoort een modelcontract er zo uit te zien?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Toen ik ze vroeg, stuurde de klantenservice deze e-mail's:
[...]
[...]
Een modelcontract voor energie
Wat is een modelcontract? Een modelcontract is een overeenkomst met variabele tarieven voor een onbepaalde tijd. Je bent dus vrij om je contract op te zeggen wanneer je maar wil.
Elke leverancier in Nederland is verplicht om een modelcontract aan te bieden. Ben je geïnteresseerd in ons modelcontract? Laat het ons dan even weten!
Dit lijkt mij erg duidelijk!
Hoi @arbez. Bedankt voor je reactie! Nederlands is niet mijn moedertaal, dus misschien begrijp ik je verkeerd. Zegt u dat samenom gelijk heeft en dat deze overeenkomst al een modelcontract is? Ik kan het woord model nergens zien.Arbez schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:21:
[...]
Op de website van samenOM staat het volgende:
Een modelcontract voor energie
Wat is een modelcontract? Een modelcontract is een overeenkomst met variabele tarieven voor een onbepaalde tijd. Je bent dus vrij om je contract op te zeggen wanneer je maar wil.
Elke leverancier in Nederland is verplicht om een modelcontract aan te bieden. Ben je geïnteresseerd in ons modelcontract? Laat het ons dan even weten!
Dit lijkt mij erg duidelijk!
Ze hebben wel twee verschillende sets contractvoorwaarden op hun website, één voor variabel (waarnaar ze verwijzen in mijn overeenkomst) en één voor modelcontract.
Ik schreef hen als volgt. Benieuwd naar het antwoord. Zeg het alsjeblieft als je denkt dat ik het mis heb:
P.S. Hope I was friendly but clear. Constructive language feedback is always welcome, preferably via PMBeste [...],
Bedankt voor je antwoord. Ik begrijp dat uw modelcontract dezelfde leveringskosten hanteert als uw variabel contract. Dat is prima.
De voorwaarden voor een modelcontract zijn echter anders dan voor een variabel contract. Het verschil is dat het modelcontract gebonden is aan deze voorwaarden:
https://samenom.nl/voorwa...orwaarden%20Consument.pdf
Dit zijn andere voorwaarden dan je variabel contract, https://samenom.nl/voorwa...0Consument%20Variabel.pdf
In de overeenkomst die u mij toestuurde staat "Overeenkomstvoorwaarden Variabel". Dit klopt niet, aangezien ik een modelcontract wil tekenen, geen variabel contract.
Zou u mij alstublieft een gecorrigeerde overeenkomst willen sturen. Dank u.
Met vriendelijke groeten,
[...]
Het komende half jaar zullen mijn panelen flink terug gaan leveren dus wil ik voor een zo'n hoog mogelijke TLV gaan. Op dit moment lijken Powerpeers en Engie een redelijke vergoeding te geven, maar dat is wel met een variabel contract dus grote kans dat de TLV per 1 April (of 1 Juli) naar beneden gaat.
Aangezien het komende half jaar veel terug ga leveren zou een half jaar contract bij United Consumers wel iets zijn. Hun TLV is 'maar' 13.5 cent, maar ik verwacht dat het bij Tibber nog lager zal zijn.
Wat is wijsheid?
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Mijn tactiek is te genieten van de partij die nu de hoogste TLV geeft, en de tariefswijzigingen 1/7 in de gaten houden om evt. over te stappen. Wel in de gaten houden dat je per contractperiode >= 0 teruglevert i.v.m. salderen.PASware schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:44:
Op dit moment zit ik bij Tibber en geniet ik van de lage tarieven, alleen de TLV daar niet ideaal en dat zal de komende maanden ook vies tegen gaan vallen.
Het komende half jaar zullen mijn panelen flink terug gaan leveren dus wil ik voor een zo'n hoog mogelijke TLV gaan. Op dit moment lijken Powerpeers en Engie een redelijke vergoeding te geven, maar dat is wel met een variabel contract dus grote kans dat de TLV per 1 April (of 1 Juli) naar beneden gaat.
Aangezien het komende half jaar veel terug ga leveren zou een half jaar contract bij United Consumers wel iets zijn. Hun TLV is 'maar' 13.5 cent, maar ik verwacht dat het bij Tibber nog lager zal zijn.
Wat is wijsheid?
Het lastige met op dit moment de hoogste TLV is dat sommige leveranciers ook voor 1/7 hun tarieven al wijzigen. Iets wat volgens mij niet zomaar mag, toch?Jo0p schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:47:
[...]
Mijn tactiek is te genieten van de partij die nu de hoogste TLV geeft, en de tariefswijzigingen 1/7 in de gaten houden om evt. over te stappen. Wel in de gaten houden dat je per contractperiode >= 0 teruglevert i.v.m. salderen.
Normaal gesproken mogen de tarieven met variabel 2x per jaar aangepast worden. Met een tussentijdse wijziging kan dat nadelig uitpakken, bijvoorbeeld als Powerpeers onder de 13.5 cent van UC.
Lastig lastig.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Daarvoor is juist het modelcontract: Die mogen alleen wijzigen op 1/1 en 1/7. Nu zijn er echter boefjes/cowboys die daar maling aan hebben (zie eerdere berichten in dit topic), om dat ge&^##@ te voorkomen heb ik gekozen voor Engie nu.PASware schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:50:
[...]
Het lastige met op dit moment de hoogste TLV is dat sommige leveranciers ook voor 1/7 hun tarieven al wijzigen. Iets wat volgens mij niet zomaar mag, toch?
Normaal gesproken mogen de tarieven met variabel 2x per jaar aangepast worden. Met een tussentijdse wijziging kan dat nadelig uitpakken, bijvoorbeeld als Powerpeers onder de 13.5 cent van UC.
Lastig lastig.
Engie bied nu volgens mij geen modelcontracten meer aan. Bij PowerPeers (21cent TLV) zie ik in de voorwaarden dat ze de TLV meerdere keren per jaar kunnen wijzigen.Jo0p schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:53:
[...]
Daarvoor is juist het modelcontract: Die mogen alleen wijzigen op 1/1 en 1/7. Nu zijn er echter boefjes/cowboys die daar maling aan hebben (zie eerdere berichten in dit topic), om dat ge&^##@ te voorkomen heb ik gekozen voor Engie nu.
Volgens mij wel: https://www.engie.nl/energie/modelcontract/aanvragen/PASware schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:58:
[...]
Engie bied nu volgens mij geen modelcontracten meer aan.
Elke energieleverancier is verplicht een model contract aan te bieden.Jo0p schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:00:
[...]
Volgens mij wel: https://www.engie.nl/energie/modelcontract/aanvragen/
Onderstaand link naar de modelcontracten per energieleverancier. (bron consumenten bond)
https://www.consumentenbo...vergelijken/modelcontract
Ah kijk, mooi!Jo0p schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:00:
[...]
Volgens mij wel: https://www.engie.nl/energie/modelcontract/aanvragen/
Model contract mag dus alleen 1/1 en 1/7, maar als ik bij Powerpeers kijk staat daar ook wijzigingen op 1/1 en 1/7. Iets wat volgens mij voor alle variabelen contracten geldt, of mag er bij een variabel contract in uitzonderlijke gevallen wel vanaf geweken worden en met een modelcontract niet?
De brief bevat ook privé gegevens. Maar, het lijkt me goed als anderen ook brieven schrijven. Hieronder enkele "brokstukken". Je kunt dit als inspiratie te gebruiken maar kies wel een eigen formulering.PCJR schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:29:
Wil je mij mss in pb de brief ff sturen, dan ga ik ook een aangetekende brief sturen. Wellicht als meederen dit gaan aanpakken gaat VanOns het terugdraaien...
In een algemene e-mail van 2 februari 2023 schrijft u “… hebben we besloten om per 1 maart de terugleververgoeding voor onze klanten met een modelcontract te verlagen van 100 % naar 50 %.”
Ik stel vast dat dit strijdig is met uw Modelcontractvoorwaarden en dat dit dus niet op onze overeenkomst kan/mag worden toegepast.
- Art 2.1, 2e punt: Energie VanOns kan de variabele leveringskosten aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk jaar.
- Art 2.2, 3e punt: Bij onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden kan Energie VanOns de leveringskosten ook op andere momenten aanpassen.
Over het percentage van de terugleververgoeding:
De voorwaarden van de terugleververgoeding worden geregeld in uw Algemene Voorwaarden.
- Art 4.2 Wekt u zelf meer elektriciteit op dan u heeft verbruikt, dan ontvangt u hiervoor van ons de afgesproken terugleververgoeding.
Uw voorwaarden staan wel toe om op bepaalde momenten het leveringstarief aan te passen maar staan niet toe om het percentage van de terugleververgoeding te veranderen. Nu niet en in de toekomst niet. Ofwel, de door u aangekondigde verlaging van 100% naar 50% mag niet. Niet nu en ook niet na 1 juli zolang mijn overeenkomst loopt.
De terugleververgoeding kan (en zal) mee veranderen met het leveringstarief maar blijft wel altijd 100% daarvan. Dit voor de looptijd van onze overeenkomst.
Indien u mij dit niet bevestigt zal ik verder stappen ondernemen, bijvoorbeeld rechtskundige assistentie of een klacht bij de ACM.
Terugleververgoeding bij een Engie modelcontract is 22ct. Dat zou over een jaar bekeken mij EUR 440 opleveren. Waarschijnlijk lager per 1-7 als ik het zo lees.
Nu bij Zonneplan met een dynamisch contract. Gunstig voor gas icm prijsplafond. De vraag is of de spot terugleververgoeding van Zonneplan straks dusdanig lager is dat het voordeel bij gas verdwijnt.
Ik kan niet echt data vinden op uur-basis van 2020 en 2021 (2022 nogal een uitschieter) in de zomer; iemand enig idee waar ik aan moet denken gemiddeld genomen? Bv de rates rond 12-13u?
PS: Een switch van enkel stroom naar bv Engie vind ik risicovol want niet de bedoeling volgens klantenservice.
Wat betekent 'niet de bedoeling'? Dat het niet kan? In principe zijn gas en elektra twee verschillende producten waarvoor je verschillende aanbieders kan hebben. Als je uberhaupt zonnepanelen hebt, is een dynamisch contract financieel meestal een slechte keuze, en als je overschot hebt al helemaalJaii schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:55:
Ik verwacht een overschot van 2000 kWh komende 12 maanden.
Terugleververgoeding bij een Engie modelcontract is 22ct. Dat zou over een jaar bekeken mij EUR 440 opleveren. Waarschijnlijk lager per 1-7 als ik het zo lees.
Nu bij Zonneplan met een dynamisch contract. Gunstig voor gas icm prijsplafond. De vraag is of de spot terugleververgoeding van Zonneplan straks dusdanig lager is dat het voordeel bij gas verdwijnt.
Ik kan niet echt data vinden op uur-basis van 2020 en 2021 (2022 nogal een uitschieter) in de zomer; iemand enig idee waar ik aan moet denken gemiddeld genomen? Bv de rates rond 12-13u?
PS: Een switch van enkel stroom naar bv Engie vind ik risicovol want niet de bedoeling volgens klantenservice.
....das onzin. Ik heb Engie alleen voor stroom (en gas bij BudgetEnergie) en dat is allemaal prima gegaan. Gas is zelfs optioneel in het aanvraagformulier van Engie.Jaii schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:55:
Overigens iets heel anders over Engie: ik kreeg vandaag mijn jaarafrekening van ze, en daar zit een fout in. Het voorschot van de maand maart staat er verkeerd in verrekend. Let daar dus goed op. Het wordt gecorrigeerd, en ik was niet de enige werd mij verteld.
Is de statement van Zonneplan. Zij bieden enkel elektra + gas aan, of elektra als losstaand product.jeppiepruts schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:24:
[...]
....das onzin. Ik heb Engie alleen voor stroom (en gas bij BudgetEnergie) en dat is allemaal prima gegaan. Gas is zelfs optioneel in het aanvraagformulier van Engie.
Dat laatste probeer ik nu in te schatten, hoeveel slechter de keuze is in euros. Break-even zou bij een 22ct vergoeding gelden. Wat voor tlv zou ik bij dynamisch kunnen verwachten, uitgaande van een overschot in de meest zonnige zomerdagen. Is dat in de regio 2-3ct, 7-8ct? Daarvoor zoek ik data van voorgaande jaren, zoals gezegd bv de spotprijs van 12u gemiddeld genomen in de maanden juni-juli-augustus.padoempats schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:19:
[...]
Wat betekent 'niet de bedoeling'? Dat het niet kan? In principe zijn gas en elektra twee verschillende producten waarvoor je verschillende aanbieders kan hebben. Als je uberhaupt zonnepanelen hebt, is een dynamisch contract financieel meestal een slechte keuze, en als je overschot hebt al helemaal
ah...Dat zei BudgetEnergie ook toen ik alleen nog gas van ze wilde vorig jaar, maar schoorvoetend zijn ze toch akkoord gegaan. Inderdaad, ook met de opmerking dat het niet de bedoeling is.....Jaii schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:33:
[...]
Is de statement van Zonneplan. Zij bieden enkel elektra + gas aan, of elektra als losstaand product.
[...]
Hoezo ligt break-even bij 22c? Je hebt ook te maken met salderen. Praktisch kent elke dag het moment van terugleveren (10-15u) een lager tarief dan de momenten van meer verbruik (ochtend/avond). Alleen al als je netto over een jaar niet teruglevert bouwt daar een financieel slechter verschil op. Als je geen dynamisch contract zou hebben, zou dat perfect met elkaar wegstrepen en krijg je gegarandeerd 21 - 29c (afhankelijk van contract wat je nu afsluit). Dus naast je verlies op salderen alleen, dient het gemiddelde tarief boven die 21-29c uit te komen bij dynamische contracten. Aankomende zomer kun je er vergif op innemen dat de goede momenten daar niet in de buurt gaan komen. En komen ze dat wel, dan betekent het dat de tarieven overal hoog zullen zijn, en zeer grote kans dat de vaste TLV tarieven dus ook weer hoger zullen zijn.Jaii schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:33:
[...]
Dat laatste probeer ik nu in te schatten, hoeveel slechter de keuze is in euros. Break-even zou bij een 22ct vergoeding gelden. Wat voor tlv zou ik bij dynamisch kunnen verwachten, uitgaande van een overschot in de meest zonnige zomerdagen. Is dat in de regio 2-3ct, 7-8ct? Daarvoor zoek ik data van voorgaande jaren, zoals gezegd bv de spotprijs van 12u gemiddeld genomen in de maanden juni-juli-augustus.
Zou voor gas lekker naar een andere dynamische aanbieder gaan die wel alleen gas accepteert en voor je elektra naar Powerpeers, Engie, SamenOM of VanOns zijn volgens mij 4 aanbieders met 20c+
[ Voor 6% gewijzigd door padoempats op 21-03-2023 18:17 ]
paQ schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:18:
[...]
Vreemd. Ik belde afgelopen donderdag Samenom voor een modelcontract.
@Rapedapeda @paQ Ik probeer ook een modelcontract te tekenen met Samenom.Rapedapeda schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:41:
Ik heb net ook maar eens even SamenOm gebeld voor een modelcontract; zat daarna binnen 5 minuten in de mail.
(dit was al in het topic voorbij gekomen zie ik nu) Mij gaven ze ook aan dat vanaf 1 mei de terugleververgoeding wordt gehalveerd; van circa 29ct (huidig) naar zo'n 15ct.
Zou je even je overeenkomst willen controleren, staat er bij jou ergens expliciet "modelcontract"? Of lijkt het op wat ik hier heb gepost? argafal in "Zero Tolerance: Wat is nu de beste terug..."
Heb jij ook een tariefwijziging in de periode van je jaar afrekening en heb je ook minimaal in 1 periode netto teruglevering ?jeppiepruts schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:24:
Overigens iets heel anders over Engie: ik kreeg vandaag mijn jaarafrekening van ze,
Zou je dan je jaarafrekening willen delen (evt via PM) ?
Ik zou graag willen zien hoe ze exact met de tarieven omgaan en de saldering.
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2