Wel een interessante vraag ja. Stel dat je nog 1500 euro zou krijgen als je klant zou blijven, hoe zou het dan gaan?sir_knudde schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:57:
@Havanna ,
Zou dat ook andersom werken?
Ik bedoel dat je als opzegger geld toe krijgt als het nieuwe contract duurder zou zijn.
Gewoon op basis van typisch gebruik, of historisch verbruik vermoed ikJojan265 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:20:
[...]
Dan rijst natuurlijk de vraag hoe ze bepalen wat je nog zou afnemen? Waar wordt dat op gebaseerd? Op wat je zelf aangeeft bij aanvang van het contract? En als je al meer gebruikt hebt, wordt je opzegvergoeding dan minder?
Dan geldt het niet. Is alleen ter bescherming van de leverancier (niet de particulier)reiniero schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:44:
[...]
Wel een interessante vraag ja. Stel dat je nog 1500 euro zou krijgen als je klant zou blijven, hoe zou het dan gaan?
Mocht je energieleverancier jouw (terug)levertarieven tussentijds wijzigen, en je wilt bezwaar maken, bijvoorbeeld bij De Geschillencommissie, dan is deze rechtbank uitspraak van vandaag tegen Vattenfall een handig hulpmiddel. @cryptapix
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Hoort dit nog bij een topic ook?cj1 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:56:
Mocht je leverancier je (terug)levertarieven tussentijds wijzigen, en je wilt bezwaar maken, bijvoorbeeld bij De Geschillencommissie, dan is deze rechtbank uitspraak van vandaag tegen Vattenfall een handig hulpmiddel. @cryptapix
Bij de hoogste terugleververgoeding niet alleen beloven, maar ook daadwerkelijk krijgen. Aangezien sommige leveranciers er zelfs bij modelcontracten een potje van maken met tussentijdse tariefswijzigingen, ook qua TLV.
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Dit is wel een mooie uitspraak. Ik heb al eens wat geschreven over of (toen specifiek) Eneco wel een beroep kon doen op het wijzigingsbeding. Deze uitspraak geeft er vanuit de invalshoek “onredelijk bezwarend” nog een mooi argument bij. Kan me voorstellen dat de leveranciers nav deze uitspraak toch nog eens heel goed gaan kijken naar hun voorwaarden, maar totdat ze dat hebben doorgevoerd staan we weer een stukje sterker bij het afdwingen van de overeengekomen hoge TLVcj1 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:56:
Mocht je energieleverancier jouw (terug)levertarieven tussentijds wijzigen, en je wilt bezwaar maken, bijvoorbeeld bij De Geschillencommissie, dan is deze rechtbank uitspraak van vandaag tegen Vattenfall een handig hulpmiddel. @cryptapix
Ok, er zijn al wat kanttekeningen.Havanna schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:27:
[...]
Vanaf 1 april 2023 (zeker geen grap) gelden er nieuwe regels voor de opzegvergoeding:
Regels na 1 april 2023
Voor energiecontracten die zijn afgesloten na 1 april 2023 gelden er nieuwe regels voor de opzegvergoeding.
De hoogte opzegboete wordt dan gelijk aan het verlies dat je energieleverancier lijdt, omdat jij het contract niet uitzit.
.......
Zie verder: https://www.energievergel...-energiecontract-opzeggen
Stel dat ik terug zou krijgen (meer opwek dan afgenomen) dan zou de leverancier dus NIETS mislopen,
ofwel opzegboete 0,00niks?
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Gaat dit niet over 3 maanden? April, mei juni?cryptapix schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 22:48:
[...]
Dit is wel een mooie uitspraak. Ik heb al eens wat geschreven over of (toen specifiek) Eneco wel een beroep kon doen op het wijzigingsbeding. Deze uitspraak geeft er vanuit de invalshoek “onredelijk bezwarend” nog een mooi argument bij. Kan me voorstellen dat de leveranciers nav deze uitspraak toch nog eens heel goed gaan kijken naar hun voorwaarden, maar totdat ze dat hebben doorgevoerd staan we weer een stukje sterker bij het afdwingen van de overeengekomen hoge TLV
Voor de mensen die net als ik bezwaar maken tegen de wijziging van de terugleververgoeding van Energie VanOns, ik heb gisteren een reactie van de klantenservice gehad. Los van de schrijffouten ook niet echt inhoudelijke argumenten. (@MJ de Bruijn @aGraPusher @FAQ )
Nu beraden op vervolgstap. Naar Geschillencommissie of toch nog eerst inhoudelijk proberen te overtuigen. @MJ de Bruijn heb jij al iets vernomen? Ben benieuwd wat jouw rechtshulp nu aanraadt, je krijgt vast een soortgelijke reactie binnen...Geachte heer XXX,
Excuses voor de late reactie. De werkdruk is op het moment erg hoog bij ons waardoor er een achterstand is ontstaan met betrekking tot het beantwoorden van mailtjes. Wij definiëren de terugleververgoeding niet als "gelijk aan het kale leveringstarief, inclusief BTW" maar geven wel aan dat dit op het moment onze terugleververgoeding is. Hier kan helaas verandering in komen en dit zal met ingang van 1 maart ook bij ons gebeuren. Het terugleververgoeding is inderdaad geen tarief en mag om die reden gewoon gewijzigd worden. Wij hebben onze klanten ruim van tevoren geïnformeerd over deze wijziging. Uiteraard hadden wij het ook gelijk willen houden aan het kale leveringstarief maar hebben wij toch de keuze genomen dit te verlagen. In de mail staat heel duidelijk vermeld wat de reden is voor het verlagen van de terugleververgoeding. Wij staan volkommen in ons recht om deze verlaging in te zetten. Tevens kan ik uw frustratie wel heel goed begrijpen.
Je gegevens inzien of wijzigen? Ga naar Mijn Energie VanOns.
Op onze website vind je een overzicht van de veelgestelde vragen.
Met vriendelijke groet,
Of... bij een overschot van 1000kW, een TVL van 10cent, verkooprpijs leverancier 20 cent = 1000 X 10 cent = 100 Euro boete.Hansieo schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:46:
[...]
Ok, er zijn al wat kanttekeningen.
Stel dat ik terug zou krijgen (meer opwek dan afgenomen) dan zou de leverancier dus NIETS mislopen,
ofwel opzegboete 0,00niks?
Hoop het niet uiteraard.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Ik heb toevallig net gebeld met VanOns. Nog geen e-mail ontvangen.Leaguer schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:11:
@MJ de Bruijn heb jij al iets vernomen? Ben benieuwd wat jouw rechtshulp nu aanraadt, je krijgt vast een soortgelijke reactie binnen...
De technische handeling voor de overstap is nog niet uitgevoerd. Dit zal wel vandaag moeten gaan gebeuren. (MdB: Dit lijkt me logisch, zoiets kan niet allemaal tegelijk).
Wanneer ik online bij mijn overeenkomst kijk zie ik nog steeds als tarief 0,64652, resp. 0,49111 (dal) staan.
De jongeman aan de telefoon noemde wel dat het tarief in ieder geval omlaag gaat.
Bij mijn oude leverancier (Eneco) staat nog steeds de oorspronkelijke einddatum.
Kortom, nog even afwachten tot het overzetten technisch is uitgevoerd.
Verder lijkt het me goed als iedere belanghebbende een verwijzing naar de Vattenval uitspraak (zie hierboven) aan VanOns stuurt. Dat gaat weliswaar over een prijsverhoging, maar het principe dat niet op 'willekeurige' datums mag worden gewijzigd is duidelijk.
Ik kan niet voorspellen of t.z.t. een juridisch oordeel voor alle contracten zal gelden of alleen wanneer er bezwaar is aangetekend. Mensen zonder netto teruglevering zullen niet blij zijn als de wijziging niet mag doorgaan.
Zelf loopt mijn variabele contract van UC met terugleververgoeding van €0,89 en €0,57 tot 1 juli. Daarna zal deze wel zakken naar €0,135 per kWh.
Om te kunnen overstappen wordt nu vaak 30 dagen gehanteerd, fijn voor de leveranciers maar niet voor ons.
Betekent dit dat leveranciers hun prijzen vanaf 1 juli ook 1 juni bekend moeten maken?
Ik wil natuurlijk ergens naar toe waar de prijzen weer gunstig zijn van 1 juli tot 1 januari.
Wie weet het?
Om te kunnen overstappen wordt nu vaak 30 dagen gehanteerd, fijn voor de leveranciers maar niet voor ons.
Betekent dit dat leveranciers hun prijzen vanaf 1 juli ook 1 juni bekend moeten maken?
Ik wil natuurlijk ergens naar toe waar de prijzen weer gunstig zijn van 1 juli tot 1 januari.
Wie weet het?
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Kort:Bravertal schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:36:
- Voor bestaande klanten wel. (persoonlijke communicatie)
- Voor nieuwe klanten niet.
Sinds eind september hebben wij een nieuwe woning en zitten sinds die tijd bij UC met een teruglevertarief van € 0,61205. Begin dec 2022 hebben we 25 panelen gekregen. Ik verwacht dus ruim overcapaciteit te hebben. Op dit moment moet ik nog zo'n 2000kWh wegsalderen van de winter en de periode zonder panelen.
Ik vraag me af wat er zou gebeuren als UC besluit over 30 dagen z'n tarieven aan te passen. Wordt de periode op het oude tarief dan verrekend (en moet ik dus 2000kWh afrekenen) of mag ik nog salderen tot einde contractperiode (eind sept 2023 dus)?
Ik hoor graag!
Ik vraag me af wat er zou gebeuren als UC besluit over 30 dagen z'n tarieven aan te passen. Wordt de periode op het oude tarief dan verrekend (en moet ik dus 2000kWh afrekenen) of mag ik nog salderen tot einde contractperiode (eind sept 2023 dus)?
Ik hoor graag!
niets moet......behalve adem halen
dat is een leuk cadeau!Niwla schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:57:
Begin dec 2022 hebben we 25 panelen gekregen.
Je mag nog salderen tot einde contractperiode, maar de vraag is op welke manier. Gaan ze eerst jouw 61 ct kWh's wegstrepen of die met het lagere tarief. Dat zou ergens in de voorwaarden moeten staan.Ik verwacht dus ruim overcapaciteit te hebben. Op dit moment moet ik nog zo'n 2000kWh wegsalderen van de winter en de periode zonder panelen.
Ik zou er vanuit gaan dat het niet goed uitpakt en je je 61 cent kWh's kwijt gaat raken. Dan kun je dus beter snel opzeggen en een goedkoop energiecontract nemen.
Gekocht uiteraard
Maar daarmee zou ik nu die 2000kWh tegen € 0,85600 af moeten rekenen (prijsplafond even buiten beschouwing gelaten).de Peer schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:02:
Je mag nog salderen tot einde contractperiode, maar de vraag is op welke manier. Gaan ze eerst jouw 61 ct kWh's wegstrepen of die met het lagere tarief. Dat zou ergens in de voorwaarden moeten staan.
Ik zou er vanuit gaan dat het niet goed uitpakt en je je 61 cent kWh's kwijt gaat raken. Dan kun je dus beter snel opzeggen en een goedkoop energiecontract nemen.
niets moet......behalve adem halen
kan je dan inzage van de boeken krijgen?? omdat je twijfelt aan hun verkoopwaarde?bert pit schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:22:
[...]
Of... bij een overschot van 1000kW, een TVL van 10cent, verkooprpijs leverancier 20 cent = 1000 X 10 cent = 100 Euro boete.
Hoop het niet uiteraard.
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Nou hou ons maar op de hoogte. Ik moet me nog even beraden op de vervolgstappen. Nog een keer aanschrijven of gelijk naar de Geschillencommissie...MJ de Bruijn schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:23:
[...]
Ik heb toevallig net gebeld met VanOns. Nog geen e-mail ontvangen.
De technische handeling voor de overstap is nog niet uitgevoerd. Dit zal wel vandaag moeten gaan gebeuren. (MdB: Dit lijkt me logisch, zoiets kan niet allemaal tegelijk).
Wanneer ik online bij mijn overeenkomst kijk zie ik nog steeds als tarief 0,64652, resp. 0,49111 (dal) staan.
De jongeman aan de telefoon noemde wel dat het tarief in ieder geval omlaag gaat.
Bij mijn oude leverancier (Eneco) staat nog steeds de oorspronkelijke einddatum.
Kortom, nog even afwachten tot het overzetten technisch is uitgevoerd.
Verder lijkt het me goed als iedere belanghebbende een verwijzing naar de Vattenval uitspraak (zie hierboven) aan VanOns stuurt. Dat gaat weliswaar over een prijsverhoging, maar het principe dat niet op 'willekeurige' datums mag worden gewijzigd is duidelijk.
Ik kan niet voorspellen of t.z.t. een juridisch oordeel voor alle contracten zal gelden of alleen wanneer er bezwaar is aangetekend. Mensen zonder netto teruglevering zullen niet blij zijn als de wijziging niet mag doorgaan.
Tabel versie 1 maart 2023, rev B
@mathijshooi bijgewerkt: Engie, Van Ons, OM Flex/f/image/ehpjSoUrnjFBA6JQNRGRRdiK.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door cj1 op 01-03-2023 18:50 . Reden: OM Flex bijgewerkt ]
Nogmaals bedankt voor de moeite.cj1 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:39:Tabel versie 1 maart 2023, rev B
@mathijshooi bijgewerkt: Engie, Van Ons, OM Flex
[Afbeelding]
Het echt harken is helaas allang voorbij, behalve de topper/gokkers die hun contract nu bij Innova in laten gaan.
Het was een mooi feestje vorig jaar

Het klonk te mooi om waar te zijn dus vorig jaar te laat overgstapt (medio juli ipv maart oid) maar evengoed: bedankt

1-1-2023 overgestapt naar OM. vanaf deze maand betalen ze mij netje € 40,- dus niet pas aan het einde van contract afrekenen. ben tevreden tot nu toe.dredg schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:18:
Samenom heeft op dit moment de beste terugleververgoeding. Iemand hier goede ervaring mee?
Maar ik lees net dat de terugleververgoeding per 1 april terug gaat naar € 0,15. dat is natuurlijk minder mooi..
[ Voor 14% gewijzigd door Peterhardenberg op 01-03-2023 21:33 ]
Wel beter voor mijn BMI.ybos schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:55:
[...]
Nogmaals bedankt voor de moeite.
Het echt harken is helaas allang voorbij, behalve de topper/gokkers die hun contract nu bij Innova in laten gaan.
Het was een mooi feestje vorig jaar
Het klonk te mooi om waar te zijn dus vorig jaar te laat overgstapt (medio juli ipv maart oid) maar evengoed: bedankt
Waar lees je dat?Peterhardenberg schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:24:
[...]
Maar ik lees net dat de terugleververgoeding per 1 april terug gaat naar € 0,15. dat is natuurlijk minder mooi..
hmmmz waar staat dat? Je hebt flex contract? Geen modelcontract?Peterhardenberg schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:24:
[...]
1-1-2023 overgestapt naar OM. vanaf deze maand betalen ze mij netje € 40,- dus niet pas aan het einde van contract afrekenen. ben tevreden tot nu toe.
Het zal inderdaad wel contractvorm Flex zijn.
Gaat idd om een flexcontract bij Samenom, prijzen worden elke maand aangepast dit wordt netjes een maand van tevoren aangegeven zie de website.
https://samenom.nl/Tarieven/20230401%20Tarieven%20Flex.pdf
Volgens mij is dit ook de enige die ze momenteel aanbieden als ik die calculator invul.Peterhardenberg schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:45:
Gaat idd om een flexcontract bij Samenom, prijzen worden elke maand aangepast dit wordt netjes een maand van tevoren aangegeven zie de website.
Ik zit zelf nu te twijfelen tussen van ons, om en engie. Echt rijk ga ik niet meer worden van mn 200-800kwh overschot zo te zien. dan maar de meest betrouwbare partij i guess
[ Voor 17% gewijzigd door mxmemx op 02-03-2023 08:54 ]
Hier staat het modelcontract van Samen Om: https://samenom.nl/modelcontract/. De tarieven wijzigen (in principe) alleen op 1 jan en 1 jul, de netto TLV is 29 cent (incl BTW).mxmemx schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 08:51:
[...]
Volgens mij is dit ook de enige die ze momenteel aanbieden als ik die calculator invul.
Ik zit zelf nu te twijfelen tussen van ons, om en engie. Echt rijk ga ik niet meer worden van mn 200-800kwh overschot zo te zien. dan maar de meest betrouwbare partij i guess
Het modelcontract bij Van Ons staat hier: https://energie.vanons.org/modelcontract/. TLV is 50% van het kale leveringstarief incl BTW.
Heb beiden een aanvraag gestuurd, nu maar hopen op reactierumour93 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:27:
[...]
Hier staat het modelcontract van Samen Om: https://samenom.nl/modelcontract/. De tarieven wijzigen (in principe) alleen op 1 jan en 1 jul, de netto TLV is 29 cent (incl BTW).
Het modelcontract bij Van Ons staat hier: https://energie.vanons.org/modelcontract/. TLV is 50% van het kale leveringstarief incl BTW.
Hmm gekke situatie hier. Ik heb vorig jaar op de piek een vast contract afgesloten bij Innova aan 91c per kWh TLV. Dit zou ingaan per 26/2/23. Ik kreeg echter geen bevestiging dat het contract was ingegaan, en ook geen bericht van mijn huidige elektraleverancier dat het contract was stopgezet.
Dus ik heb even naar Innova gebeld: blijkt dat ze in september mijn contract geannuleerd hebben, zonder mij te informeren! De reden is dat ik in september via de Vastelastenbond een contract met Gewoon Energie heb afgesloten voor elektra en gas. Maar het elektra-contract heb ik binnen de bedenktermijn herroepen (waarop Gewoon Energie ook het gascontract heeft geannuleerd, de aanbieding gold voor de combinatie van gas en elektra. Maar dat doet er in dit verhaal verder niet toe).
De situatie was dus als volgt:
Ik had een elektra-contract bij energieleverancier A. In augustus sloot ik met Innova een contract af met ingang in februari 2023. In september heb ik een contract afgesloten met Gewoon Energie met onmiddellijke ingang dat zou ingaan vanaf december, maar dat is binnen de bedenktijd geannuleerd.
Mij lijkt het dat er voor Innova dan geen reden was om mijn contract te annuleren, en we eigenlijk gewoon weer in de situatie van augustus hadden moeten belanden, en Innova dus vanaf 26 februari had moeten leveren.
En als ze het contract wel annuleren moeten ze me volgens mij op de hoogte brengen. Zonder opzegging of melding van annulering is het contract volgens mij nog steeds geldig.
Hoe hoog schatten jullie de kans in dat ik Innova alsnog kan bewegen om het contract na te leven?
Dus ik heb even naar Innova gebeld: blijkt dat ze in september mijn contract geannuleerd hebben, zonder mij te informeren! De reden is dat ik in september via de Vastelastenbond een contract met Gewoon Energie heb afgesloten voor elektra en gas. Maar het elektra-contract heb ik binnen de bedenktermijn herroepen (waarop Gewoon Energie ook het gascontract heeft geannuleerd, de aanbieding gold voor de combinatie van gas en elektra. Maar dat doet er in dit verhaal verder niet toe).
Ik had een elektra-contract bij energieleverancier A. In augustus sloot ik met Innova een contract af met ingang in februari 2023. In september heb ik een contract afgesloten met Gewoon Energie met onmiddellijke ingang dat zou ingaan vanaf december, maar dat is binnen de bedenktijd geannuleerd.
Mij lijkt het dat er voor Innova dan geen reden was om mijn contract te annuleren, en we eigenlijk gewoon weer in de situatie van augustus hadden moeten belanden, en Innova dus vanaf 26 februari had moeten leveren.
En als ze het contract wel annuleren moeten ze me volgens mij op de hoogte brengen. Zonder opzegging of melding van annulering is het contract volgens mij nog steeds geldig.
Hoe hoog schatten jullie de kans in dat ik Innova alsnog kan bewegen om het contract na te leven?
Gewoon proberen, wel vreemd verhaal. Ik heb sinds ik Innova had afgesloten UC en Tibber gehad. Maar mijn contract is wel gewoon ingegaan afgelopen maand. Gaat bij mij alleen maar om elektra.
Was gewoon energie geen onderdeel van innova? Misschien dat ze gebruik maken van de zelfde systemen? Dan nog is het een raar verhaal.marvel27 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 00:14:
Hmm gekke situatie hier. Ik heb vorig jaar op de piek een vast contract afgesloten bij Innova aan 91c per kWh TLV. Dit zou ingaan per 26/2/23. Ik kreeg echter geen bevestiging dat het contract was ingegaan, en ook geen bericht van mijn huidige elektraleverancier dat het contract was stopgezet.
Ik had een elektra-contract bij energieleverancier A. In augustus sloot ik met Innova een contract af met ingang in februari 2023. In september heb ik een contract afgesloten met Gewoon Energie met onmiddellijke ingang, maar dat is binnen de bedenktijd geannuleerd.
Apart verhaal idd.marvel27 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 00:14:
Ik had een elektra-contract bij energieleverancier A. In augustus sloot ik met Innova een contract af met ingang in februari 2023. In september heb ik een contract afgesloten met Gewoon Energie met onmiddellijke ingang, maar dat is binnen de bedenktijd geannuleerd.
Mijn contract bij innova is vorige week ingegaan gelukkig. Heb bewust niet te veel gerommeld aan eea.
Wel 2 keer telefonisch contact gehad in de afgelopen paar maanden met Innova omdat ik zag dat de TLV niet meer bij ‘mijn producten’ stond.
Het vervolg-verhaal van "VanOns".
Ik heb inmiddels de bevestiging van VanOns ontvangen dat de levering van elektriciteit per 1 maart 2023 is gestart. In de mail zeggen ze niets over actuele bedragen van levering of van de teruglever-vergoeding.
Op de website staat mijn overeenkomst inmiddels op actief met "Modelovereenkomst". De knop die erbij staat toont de tarieven van een Variabele Overeenkomst. Hmmm ???!!!
Ook kreeg ik een factuur met een opzegboete van mijn vorige energie-leverancier. Ik heb bij mijn aanmelding bij VanOns gezegd de opzegging voor 1 februari 2023 te doen vanwege de opzegtermijn. In de bevestigingsmail geven ze aan de opzegging te verzorgen, overigens zonder datums te noemen.
Ik heb ze per e-mail in gebreke gesteld en gevraagd de boete aan mij te vergoeden.
Ten aanzien van de wijziging van het teruglever-tarief per 1 maart 2023 heb ik een verzoek tot ondersteuning ingediend bij mijn rechtsbijstandverzekeraar. Die gaan nu formeel beoordelen of ze de zaak in behandeling gaan nemen.
Wordt vervolgd...
Ik heb inmiddels de bevestiging van VanOns ontvangen dat de levering van elektriciteit per 1 maart 2023 is gestart. In de mail zeggen ze niets over actuele bedragen van levering of van de teruglever-vergoeding.
Op de website staat mijn overeenkomst inmiddels op actief met "Modelovereenkomst". De knop die erbij staat toont de tarieven van een Variabele Overeenkomst. Hmmm ???!!!
Ook kreeg ik een factuur met een opzegboete van mijn vorige energie-leverancier. Ik heb bij mijn aanmelding bij VanOns gezegd de opzegging voor 1 februari 2023 te doen vanwege de opzegtermijn. In de bevestigingsmail geven ze aan de opzegging te verzorgen, overigens zonder datums te noemen.
Ik heb ze per e-mail in gebreke gesteld en gevraagd de boete aan mij te vergoeden.
Ten aanzien van de wijziging van het teruglever-tarief per 1 maart 2023 heb ik een verzoek tot ondersteuning ingediend bij mijn rechtsbijstandverzekeraar. Die gaan nu formeel beoordelen of ze de zaak in behandeling gaan nemen.
Wordt vervolgd...
Ik ben even aan het prutsen bij Engie, maar ik kwam voor een verbazing te staan.
Vul je bij de verwachte waarden in dat je weinig gaat terugleveren, dan zie je tarieven staan van 40 cent (en dus een kaal teruglevertarief van ergens rond de 30 cent).
Vul ik een realistisch verbruik in, dan krijg ik opeens tarieven van 24 cent, en dus bijbehorend teruglevertarief.
/f/image/nMoNARFqoK20DIQGLZBYFwpy.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/KhjGMEenC5chgQKMwzLfzW3K.png?f=fotoalbum_large)
Wat let me om simpelweg een 0 levertarief in te vullen, en vervolgens een contract af te sluiten met 40 cent levertarief, en vervolgens toch te gaan terugleveren?
Vul je bij de verwachte waarden in dat je weinig gaat terugleveren, dan zie je tarieven staan van 40 cent (en dus een kaal teruglevertarief van ergens rond de 30 cent).
Vul ik een realistisch verbruik in, dan krijg ik opeens tarieven van 24 cent, en dus bijbehorend teruglevertarief.
/f/image/nMoNARFqoK20DIQGLZBYFwpy.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/KhjGMEenC5chgQKMwzLfzW3K.png?f=fotoalbum_large)
Wat let me om simpelweg een 0 levertarief in te vullen, en vervolgens een contract af te sluiten met 40 cent levertarief, en vervolgens toch te gaan terugleveren?
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Klopt, maar dit is binnen dit topic wel algemeen bekend dat het bij Engie zo werkt.Jeroenneman schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:22:
Ik ben even aan het prutsen bij Engie, maar ik kwam voor een verbazing te staan.
zo werkt het niet. het is niet het echte tarief, maar je verbruik over het hele jaar teruggerekend naar het gemiddelde tarief. dus gewoon een andere manier om het uit te drukken.Wat let me om simpelweg een 0 levertarief in te vullen, en vervolgens een contract af te sluiten met 40 cent levertarief, en vervolgens toch te gaan terugleveren?
Of anders gezegd: Engie toont de netto kosten bij netto afname en netto verdiensten bij netto teruglevering.
Verwarrend maar geen constructie om de consument te benadelen.
Verwarrend maar geen constructie om de consument te benadelen.
Belastingen zijn dus alweer zo'n 100% van het kale leveringstarief, dat wordt nog een duur geintje zodra de salderingsregeling wordt afgeschaft
In vino veritas, in aqua sanitas
Het modelcontract is niet hetzelfde als een vast contract.
Dus ik kan niet nu al bv het contract van OM of Van Ons afsluiten, maar het per 1 juli (zodra de TLV van UC vast en zeker flink zal dalen) in laten gaan en dan verwachten dat ik de huidige TLV krijg?!
Dus zoals een aantal in het verleden met Innova hebben gedaan, waarbij de contracten nu zo'n beetje ingaan.
Er is nog geen nieuw interessant vast contract met redelijke TLV, toch?
Dus het blijft afwachten of er nog iets komt, voor 1 juli.
@cj1 Kan er misschien in de tabel de contractsoort bij komen staan? (Eventueel met afkorting, MC, xJr (1Jr, 2Jr), V, of zo?)
Dus ik kan niet nu al bv het contract van OM of Van Ons afsluiten, maar het per 1 juli (zodra de TLV van UC vast en zeker flink zal dalen) in laten gaan en dan verwachten dat ik de huidige TLV krijg?!
Dus zoals een aantal in het verleden met Innova hebben gedaan, waarbij de contracten nu zo'n beetje ingaan.
@cj1 Kan er misschien in de tabel de contractsoort bij komen staan? (Eventueel met afkorting, MC, xJr (1Jr, 2Jr), V, of zo?)
Meestal kun je een ingangsdatum kiezen, eender bij welk contract.Truus01 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:58:
Het modelcontract is niet hetzelfde als een vast contract.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de tarieven nog op gaan lopen richting de zomer. Kies dus het contract met de hoogste TLV die je kunt vinden en laat m ingaan op de dag dat je (normaal gesproken) netto terug gaat leveren.
PV: 14kWp, 3N 14O 15Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW
Geen bevestiging= geen contract. Geen tijd in steken, levert alleen stress op.marvel27 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 00:14:
Wil je toch tijd investeren:
- bewijs dat je tarieven hebt afgesproken
- bewijs wat je met welke voorwaarden hebt afgesproken
- vraag aan Innova een kopie van het herroepingsformulier dat jij dan zogenaamd hebt gebruikt om jouw contract niet in te laten gaan
Realiseer dat je ook in september bij hen aan de bel had kunnen trekken en er hoogstwaarschijnlijk geen enkele rechter met je mee gaat op het moment dat je op 3 maart 2023 realiseert dat je dus al ruim een week sinds de 26e februari geen energie geleverd krijgt (?) en pas nu bent gaan informeren..
In ieder geval succes gewenst
24x 380Wp oost-west, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)
Thanks! Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen 😉
Maar het zit wat anders: ik heb wel degelijk een bevestiging en een contract ontvangen van Innova, inclusief tarieven en voorwaarden.
Waar ik geen bevestiging van heb gehad is de opzegging langs hun kant omdat ik een contract aangegaan was met Gewoon Energie.
Ik ben geen jurist, maar wat mij betreft is het contract dan niet opgezegd.
Ik heb contact opgenoemd met Innova om aan te geven dat voor zover ik weet het contract niet is opgezegd, en dat ik graag zou willen dat ze alsnog hun verplichtingen nakomen. Nog geen reactie uiteraard: ze hebben het best druk en ik kan mij voorstellen dat ik niet bovenaan de stapel kom te liggen qua prioriteit 😉
Maar het zit wat anders: ik heb wel degelijk een bevestiging en een contract ontvangen van Innova, inclusief tarieven en voorwaarden.
Waar ik geen bevestiging van heb gehad is de opzegging langs hun kant omdat ik een contract aangegaan was met Gewoon Energie.
Ik ben geen jurist, maar wat mij betreft is het contract dan niet opgezegd.
Ik heb contact opgenoemd met Innova om aan te geven dat voor zover ik weet het contract niet is opgezegd, en dat ik graag zou willen dat ze alsnog hun verplichtingen nakomen. Nog geen reactie uiteraard: ze hebben het best druk en ik kan mij voorstellen dat ik niet bovenaan de stapel kom te liggen qua prioriteit 😉
Dan heb je Gewoon Energie waarschijnlijk een machtiging gegeven om je andere contract op te zeggen.marvel27 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:43:
Dat kan kloppen, maar toch niet al in je bedenktijd? Volgens mij wordt er normaal gezien gewacht tot de bedenktijd voorbij is om je andere contract op te zeggen. Tenminste, als je niet aangeeft dat je afziet van de bedenktijd. Maar correct me if I'm wrong.
Je hebt het contract met gewoonenergie met onmiddellijke ingang laten ingaan. Die zijn dus gaan leveren. Dat wordt automatisch bekend bij Innova en dat zien ze dan als een opzegging (logisch, hoe zou het anders moeten werken? 2 leveranciers tegelijk totdat A weet dat je bij B niet herroept?). Dat jij vervolgens herroept bij gewoon, betekent niet dat gewoon dan ook je oude leverancier gaat informeren om weer te gaan leveren.marvel27 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:01:
Dat kan kloppen, maar toch niet al in je bedenktijd? Volgens mij wordt er normaal gezien gewacht tot de bedenktijd voorbij is om je andere contract op te zeggen. Tenminste, als je niet aangeeft dat je afziet van de bedenktijd. Maar correct me if I'm wrong.
Nee hoor, ik heb nooit gezegd dat ik het contract met Gewoon Energie met onmiddellijke ingang heb laten ingaan. Ik heb het in september afgesloten, met start van levering midden december.
Stel je zit bij leverancier A. Je sluit op 1 juni met leverancier B een contract af, waarbij er op 1 juli begonnen moet worden met leveren. Je bedenktijd loopt tot en met 14 juni. Je herroept op 10 juni. Heeft leverancier B in de tussentijd je contract met leverancier A al opgezegd? Zoja, dan kom je standaard zonder energieleverancier te zitten als je in je bedenktijd herroept. Dat lijkt mij niet het geval.
Maar goed, we zijn misschien wat off topic an het gaan. Ik reageer wel weer als ik iets hoor van innova.
Stel je zit bij leverancier A. Je sluit op 1 juni met leverancier B een contract af, waarbij er op 1 juli begonnen moet worden met leveren. Je bedenktijd loopt tot en met 14 juni. Je herroept op 10 juni. Heeft leverancier B in de tussentijd je contract met leverancier A al opgezegd? Zoja, dan kom je standaard zonder energieleverancier te zitten als je in je bedenktijd herroept. Dat lijkt mij niet het geval.
Maar goed, we zijn misschien wat off topic an het gaan. Ik reageer wel weer als ik iets hoor van innova.
[ Voor 8% gewijzigd door marvel27 op 03-03-2023 22:40 ]
Jawel hoor.marvel27 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:39:
Nee hoor, ik heb nooit gezegd dat ik het contract met Gewoon Energie met onmiddellijke ingang heb laten ingaan. Ik heb het in september afgesloten, met start van levering midden december.
marvel27 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 00:14:
[…]
[…]
Haha scherp. Ik moet mijn eigen posts beter lezen. Maar wat ik daar zei klopt dus niet. Ik heb daarnet gecheckt en de ingangsdatum was inderdaad december. Ik pas het even aan.cryptapix schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:47:
Jawel hoor.
Bedankt voor de tip.Truus01 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:58:
Kan er misschien in de tabel de contractsoort bij komen staan? (Eventueel met afkorting, MC, xJr (1Jr, 2Jr), V, of zo?)
Voorlopig is het "MC" wat de klok slaat, met soms wat variabel. Zodra er qua TLV zinvolle contracten zijn, ga ik zo'n kolom overwegen.
Twee maanden terug nog een contract bij Engie afgesloten waar de prijzen tot 1-7-23 vaststaan.Jeroenneman schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:22:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klopt het dat het nu alleen nog maar flex contracten zijn met variabele prijzen?
Nee, model contracten zijn wettelijk verplicht. Die zijn er altijd.PSP123 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 07:00:
[...]
Twee maanden terug nog een contract bij Engie afgesloten waar de prijzen tot 1-7-23 vaststaan.
Klopt het dat het nu alleen nog maar flex contracten zijn met variabele prijzen?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Maar wat is het verschil met een flexibel contract? Dit is wat Engie zelf zegt over een modelcontract:Oekol schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:14:
[...]
Nee, model contracten zijn wettelijk verplicht. Die zijn er altijd.
https://www.engie.nl/energie/modelcontract
Dus alsnog flexibel en op ieder moment te wijzigen tarieven.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
En dit zeggen ze zelf bij de veel gestelde vragen over het modelcontracten.Jeroenneman schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 09:59:
[...]
Maar wat is het verschil met een flexibel contract? Dit is wat Engie zelf zegt over een modelcontract:
Dan kan je het omzetten naar vaste tarieven.
"Het modelcontract heeft variabele tarieven voor stroom en gas. Deze tarieven wijzigen twee maal per jaar, op 1 januari en op 1 juli. Het kan zijn dat de tarieven stijgen en dat je daardoor liever voor een energiecontract met vaste tarieven kiest. Daarom informeren we je op tijd over de nieuwe tarieven. Zo heb je voldoende tijd om contact met ons op te nemen om je energiecontract aan te passen naar vaste tarieven."
Model 2x per jaar veranderen. Flexibel ook maar kan vaker, kan iets van 14 dagen na verandering nog gecommuniceerd worden of zo? Zoek ff op mijn naam, had 't voor mezelf uitgezocht (gelezen in voorwaarden) en gedeelt op forumJeroenneman schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 09:59:
[...]
Maar wat is het verschil met een flexibel contract? Dit is wat Engie zelf zegt over een modelcontract:
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Maar als ik nu een redelijk interessant modelcontract afsluit, met ingang per 1 juli (of wellicht net iets eerder of later), dan mogen (en zullen) ze toch per 1 juli de TLV verlagen en heb ik alsnog niks?leonardvg schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:06:
[...]
Meestal kun je een ingangsdatum kiezen, eender bij welk contract.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de tarieven nog op gaan lopen richting de zomer. Kies dus het contract met de hoogste TLV die je kunt vinden en laat m ingaan op de dag dat je (normaal gesproken) netto terug gaat leveren.
Dat is toch het verschil met een vast contract?!
En vaste contracten met een interessante TLV zijn er nu niet.
Klopt, die kans heb je. Wellicht als je het nu afsluit met ingangsdatum 2 juli dat het wel goed gaat, maar dan zou ik de situatie aan de energieleverancier voorleggen om zeker te weten wat de tarieven dan zijn. Maar het is nog lang geen 1 juli, tot die tijd kun je nog heel wat cashen als je nu over gaat.Truus01 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:05:
[...]
Maar als ik nu een redelijk interessant modelcontract afsluit, met ingang per 1 juli (of wellicht net iets eerder of later), dan mogen (en zullen) ze toch per 1 juli de TLV verlagen en heb ik alsnog niks?
PV: 14kWp, 3N 14O 15Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW
De kippen die in 2022 gouden eieren hebben gelegd zijn inmiddels bijna allemaal in de braad- of soeppan belandTruus01 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:05:
[...]
Maar als ik nu een redelijk interessant modelcontract afsluit, met ingang per 1 juli (of wellicht net iets eerder of later), dan mogen (en zullen) ze toch per 1 juli de TLV verlagen en heb ik alsnog niks?

Waardeer de eieren die je hebt kunnen rapen en ga er maar van uit dat veel kippen zijn gevlogen en je meer en meer Oekraïense eieren zult aantreffen

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
Ehh, nu over gaan kost me. Ik heb namelijk UC met iets van 60ct. Dus ga ik niet nu naar een die 30ct of minder geeft.leonardvg schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 15:01:
[...]
Klopt, die kans heb je. Wellicht als je het nu afsluit met ingangsdatum 2 juli dat het wel goed gaat, maar dan zou ik de situatie aan de energieleverancier voorleggen om zeker te weten wat de tarieven dan zijn. Maar het is nog lang geen 1 juli, tot die tijd kun je nog heel wat cashen als je nu over gaat.
Daarom ben ik dus hard aan het hopen en aan het wachten op iets wat per 1 juli vaststaat. Want ik verwacht dat UC dan flink zal dalen.
Maar het is dus nog even wachten. En hopen dat er tzt toch nog kippen met gouden eieren zijn (?).
*Verwijderd*
[ Voor 194% gewijzigd door Truus01 op 06-03-2023 08:38 ]
Dit. En ik hoop natuurlijk dat mijn aandelen alleen maar groen kleuren in de toekomst.Truus01 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 18:23:
[...]
Ehh, nu over gaan kost me. Ik heb namelijk UC met iets van 60ct. Dus ga ik niet nu naar een die 30ct of minder geeft.
Daarom ben ik dus hard aan het hopen en aan het wachten op iets wat per 1 juli vaststaat. Want ik verwacht dat UC dan flink zal dalen.
Maar het is dus nog even wachten. En hopen dat er tzt toch nog kippen met gouden eieren zijn (?).
Even serieus, had Eneco pre-energiecrisis niet een hele nette vergoeding?
Wat waren de beweegredenen toen om een relatief hoge TLV uit te keren?
Was het een dusdanig kleine groep klanten dat het ze niet interesseerde totdat er iemand bij de afdeling Finance dacht een bonus bij elkaar te kunnen schrapen?
/lekkerspeculeren
Nee, niets bijzonders.dev-random schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:51:
[...]
Even serieus, had Eneco pre-energiecrisis niet een hele nette vergoeding?
Dat was geen beweegreden. Het teruglevertarief was simpelweg gekoppeld aan het levertarief. Dus toen de prijzen stegen, steeg de TLV mee. In zulke bedrijven duurt het even om dat ontkoppeld te krijgen. Dan moet je de hele policy aanpassen.Wat waren de beweegredenen toen om een relatief hoge TLV uit te keren?
Er kwam op een gegeven moment een artikel in het AD over 'de winnaars van de energiecrisis'. Dat ging over mensen die massaal geld binnen harkten dankzij Eneco (dat werd specifiek benoemd) terwijl de rest van Nederland hoge energieprijzen had.Was het een dusdanig kleine groep klanten dat het ze niet interesseerde totdat er iemand bij de afdeling Finance dacht een bonus bij elkaar te kunnen schrapen?
/lekkerspeculeren
Vlak daarna heeft Eneco de TLV teruggeschoefd. Ik denk dus dat ze niet op die manier in de publiciteit wilde.
Duidelijk.
Dat was dus een vrij unieke kortdurende situatie die we niet meer in die vorm terug gaan zien.
Zonder verplichting (en dan eerder x %) zal geen leverancier de ontkoppeling tussen levertarief & TLV terugdraaien lijkt me?
Dat was dus een vrij unieke kortdurende situatie die we niet meer in die vorm terug gaan zien.
Zonder verplichting (en dan eerder x %) zal geen leverancier de ontkoppeling tussen levertarief & TLV terugdraaien lijkt me?
Klopt, dat denk ik ook. Het is nu dus wachten tot de nieuwe wet er doorkomt (TLV wordt dan 80% van het kale levertarief).dev-random schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:15:
Duidelijk.
Dat zou heel mooi zijn inderdaad.
Vooral het stukje zekerheid en het feit dat menig leverancier met een 60-80 cent kaal levertarief dan 80% moet gaan betalen.
Vooral het stukje zekerheid en het feit dat menig leverancier met een 60-80 cent kaal levertarief dan 80% moet gaan betalen.
Ik hoop dat die wet er snel komt want het werkt ook prijsverlagend. Aanbieders met de hoogste tarieven krijgen dan massaal klanten die netto terugleveren. Daar willen ze niet op leeglopen
Het is ook een beetje raar dat "gratis" energie in overvloed nu nog heel duur verkocht wordt.
Het is ook een beetje raar dat "gratis" energie in overvloed nu nog heel duur verkocht wordt.
Ik heb zojuist contact gehad met mijn toegewezen jurist. Zij zegt dat het rechtsgeldig is geweest de manier waarop EnergieVanOns het teruglevertarief heeft gewijzigd naar 50%. Volgens haar mag het geschoven worden onder het puntje 'onvoorziene omstandigheden' in de voorwaarden en daarmee mogen ze het wijzigen. Met daarop het gevolg: wijziging dus je mag opzeggen als je het niet eens bent of je gaat ermee akkoord en blijft.MJ de Bruijn schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:38:
Wordt vervolgd...
Ik ben benieuwd naar jouw jurist zijn/haar reactie.
Ik ben nog in afwachting van de formele juridische beoordeling door mijn rechtsbijstandverzekeraar. Daarvoor zal naast de schriftelijke documentatie nog een intake-gesprek plaatsvinden.Numblee schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:17:
Ik heb zojuist contact gehad met mijn toegewezen jurist. Zij zegt dat het rechtsgeldig is geweest de manier waarop EnergieVanOns het teruglevertarief heeft gewijzigd naar 50%. Volgens haar mag het geschoven worden onder het puntje 'onvoorziene omstandigheden' in de voorwaarden en daarmee mogen ze het wijzigen. Met daarop het gevolg: wijziging dus je mag opzeggen als je het niet eens bent of je gaat ermee akkoord en blijft.
1) Wellicht kun je jouw jurist nog vragen naar de onvoorziene omstandigheden. Wat is er voor nieuwe omstandigheid opgekomen tussen 12 januari 2023 (aanbieden overeenkomst) en 2 februari 2023 (aankondiging wijziging)?
Mijn antwoord is: niets, dus geen onvoorziene omstandigheid. Ik ben heel benieuwd wat jouw jurist hierover zegt.
2) Heb je besproken dat er geen sprake is van een tariefwijziging maar van een definitie-wijziging. Het begrip "gelijk" verandert opeens naar 50%.
Ook hier benieuwd wat je jurist zegt over de nuance tussen definitie en tarief.
In een persoonlijk bericht stuur ik je de naam van mijn verzekeraar. Als deze gelijk is aan de jouwe kunnen we de vraag wellicht bundelen.
Realiseer je wel dat een rechtsbijstands-verzekeraar's belangen niet geheel 'aligned' zijn met jouw belangen (principal-agent probleem) en dat ze een prikkel hebben om de boot af te houden, liefst met wat juridische termen. Alles wat grijs gebied is, zal de rechtsbijstandverzekeraar het liefst adviseren om er geen zaak van te maken. Een zelf ingehuurde advocaat heeft overigens de omgekeerde prikkel; om van alles een zaak te maken, omdat hij toch uren kan schrijven. Wat voor gevolgen deze prikkel heeft voor deze specifieke case weet ik niet, maar weet dat het een rol kan spelen in het antwoord dat je krijgt.Numblee schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:17:
[...]
Ik heb zojuist contact gehad met mijn toegewezen jurist. Zij zegt dat het rechtsgeldig is geweest de manier waarop EnergieVanOns het teruglevertarief heeft gewijzigd naar 50%. Volgens haar mag het geschoven worden onder het puntje 'onvoorziene omstandigheden' in de voorwaarden en daarmee mogen ze het wijzigen. Met daarop het gevolg: wijziging dus je mag opzeggen als je het niet eens bent of je gaat ermee akkoord en blijft.
[ Voor 19% gewijzigd door ntram op 08-03-2023 14:14 ]
Er stond laatst hier op Tweakers toch een bericht dat Eneco een rechtszaak had verloren? Een klant had een rechtszaak aangespannen omdat Eneco tussentijds het tarief had verhoogd en zij gooiden dat ook op "onvoorziene omstandigheden".MJ de Bruijn schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:00:
[...]
Ik ben nog in afwachting van de formele juridische beoordeling door mijn rechtsbijstandverzekeraar. Daarvoor zal naast de schriftelijke documentatie nog een intake-gesprek plaatsvinden.
1) Wellicht kun je jouw jurist nog vragen naar de onvoorziene omstandigheden. Wat is er voor nieuwe omstandigheid opgekomen tussen 12 januari 2023 (aanbieden overeenkomst) en 2 februari 2023 (aankondiging wijziging)?
Mijn antwoord is: niets, dus geen onvoorziene omstandigheid. Ik ben heel benieuwd wat jouw jurist hierover zegt.
2) Heb je besproken dat er geen sprake is van een tariefwijziging maar van een definitie-wijziging. Het begrip "gelijk" verandert opeens naar 50%.
Ook hier benieuwd wat je jurist zegt over de nuance tussen definitie en tarief.
In een persoonlijk bericht stuur ik je de naam van mijn verzekeraar. Als deze gelijk is aan de jouwe kunnen we de vraag wellicht bundelen.
Maar ik kan dat bericht niet meer vinden

Mogelijk, hoewel mijn ervaringen niet negatief zijn.ntram schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:10:
Realiseer je wel dat een rechtsbijstands-verzekeraar's belangen ... en dat ze een prikkel hebben om de boot af te houden, liefst met wat juridische termen.
Heel belangrijk is kennis van de materie en argumenten. Is "jouw" zaak anders dan die van andere consumenten die schrikken van een tariefwijziging? Een gemiddeld jurist zal niet bekend zijn met terugleververgoedingen, dus daar met je hem/haar/hen bij helpen.
Maar, zoals hierboven, het begrip "onvoorziene omstandigheden" is geen kapstok om willekeur aan op te hangen. Er moet - mijns inziens - echt iets wezenlijks gebeurd zijn dat een wijziging noodzakelijk maakt. Het eenvoudig wakker worden van iemand bij de onderneming zie ik niet als onvoorziene omstandigheid. Ik zou hier bij je jurist flink over doorvragen.
En ook het gedeeltelijk wijziging van tarieven (alleen de terugleververgoeding) terwijl de rest ongewijzigd blijft is niet een standaard tariefwijziging.
Overigens mag je bij een rechtsbijstandverzekering altijd zelf een procedure aanspannen. Als je gelijk krijgt vergoed de verzekeraar je kosten.
Klopt, het was Vattenval. Die kregen ongelijk. Dit lijkt me een heel belangrijk juridisch precedent.RobWest schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:32:
Er stond laatst hier op Tweakers toch een bericht dat Eneco een rechtszaak had verloren? Een klant had een rechtszaak aangespannen omdat Eneco tussentijds het tarief had verhoogd en zij gooiden dat ook op "onvoorziene omstandigheden".
Ik heb dat ook bij mijn rechtsbijstandverzekeraar voorgelegd.
Ik heb voor de zekerheid even naar mijn rechtsbijstandverzekeraar gebeld.Numblee schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:17:
Mijn zaak is "goedgekeurd" en in behandeling. Met andere woorden, ik krijg ondersteuning.
Men is nu bezig met interne beoordeling en toewijzing aan de meest geschikte persoon.
Samenom gaf telefonisch aan dat per mei het TLV van het variabele contract omlaag gaat.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Reken hier nou maar niet op. Komt een max op te zitten. De energiesector is niet weer zo dom om dit te laten escaleren weer zoals afgelopen jaar.de Peer schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:16:
[...]
Klopt, dat denk ik ook. Het is nu dus wachten tot de nieuwe wet er doorkomt (TLV wordt dan 80% van het kale levertarief).
Jetten heeft nadrukkelijk gezegd dat de 10 cent absoluut maximum die eerder genoemd werd, er niet gaat komen.mathijshooi schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:12:
[...]
Reken hier nou maar niet op. Komt een max op te zitten. De energiesector is niet weer zo dom om dit te laten escaleren weer zoals afgelopen jaar.
Als Rob Jetten dat heeft gezegd dan ben ik helemaal gerustgesteldde Peer schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:17:
[...]
Jetten heeft nadrukkelijk gezegd dat de 10 cent absoluut maximum die eerder genoemd werd, er niet gaat komen.
Ik ook maar ik geloof dat jij het niet meent.RikTW schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:30:
[...]
Als Rob Jetten dat heeft gezegd dan ben ik helemaal gerustgesteld
De 10ct klopt, dat is een politiek trucje. Er is wel gesteld dat er een maximum komt maar die ook jaarlijks geëvalueerd kan worden.de Peer schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:17:
[...]
Jetten heeft nadrukkelijk gezegd dat de 10 cent absoluut maximum die eerder genoemd werd, er niet gaat komen.
Je lijkt dus goed nieuws te brengen als minister door te zeggen dat die 10 cent er niet komt. Maar in de kleine lettertjes zet je wel dat er een nader te bepalen max komt....
Of dat inderdaad een politiek trucje is geweest zullen we achteraf weten.
In de tussentijd lijkt de Nederlandse politiek wel íets van klimaatambities te hebben.
En ik krijg het idee dat men ook wel aardig vast wil houden aan een terugverdientijd van 7 jaar voor nieuwe panelen.
Met een prijs per 1000 wp van 1100 tot 1700 euro kun je een poging doet terug te rekenen wat een TLV zou moeten zijn om de 7 jaar TVT mogelijk te maken:
Opbrengst 1000 wp * 7 jaar * 0.9 = 6300 kWh.
Met een investering van 1100 euro per 1000 wp zou iedere kWh 0.174 euro op moeten leveren.
Met een investering van 1700 euro per 1000 wp zou iedere kWh 0.269 euro op moeten leveren.
Een waardeloze berekening tot dusver want het internet leert mij dat je ongeveer 30% van de opbrengst op jaarbasis direct zelf kunt verbruiken.
Deze 1890 kWh is vanzelfsprekend meer waard. Zeg 0.35 euro, oftewel 661.5 euro op 7 jaar. Per 1000 wp.
In dat geval moet er bij 1100 euro per 1000 wp nog maar 438.50 euro goedgemaakt te worden met de TLV.
438.50 euro gedeeld door de teruggeleverde 4410 kWh is 0.099 euro per kWh.
Aan de bovenkant van het prijsspectrum komt dat neer op 1038.50 / 4410 kWh = 0.235 euro per kWh.
Mijn voorlopige conclusie is dat met de huidige inflatie, en prijsstijgingen in de wereld van zonnepanelen, 0.10 euro krap is.
Een ander percentage eigengebruik of hogere/lagere energietarieven maakt vanzelfsprekend dag en nacht verschil.
In de tussentijd lijkt de Nederlandse politiek wel íets van klimaatambities te hebben.
En ik krijg het idee dat men ook wel aardig vast wil houden aan een terugverdientijd van 7 jaar voor nieuwe panelen.
Met een prijs per 1000 wp van 1100 tot 1700 euro kun je een poging doet terug te rekenen wat een TLV zou moeten zijn om de 7 jaar TVT mogelijk te maken:
Opbrengst 1000 wp * 7 jaar * 0.9 = 6300 kWh.
Met een investering van 1100 euro per 1000 wp zou iedere kWh 0.174 euro op moeten leveren.
Met een investering van 1700 euro per 1000 wp zou iedere kWh 0.269 euro op moeten leveren.
Een waardeloze berekening tot dusver want het internet leert mij dat je ongeveer 30% van de opbrengst op jaarbasis direct zelf kunt verbruiken.
Deze 1890 kWh is vanzelfsprekend meer waard. Zeg 0.35 euro, oftewel 661.5 euro op 7 jaar. Per 1000 wp.
In dat geval moet er bij 1100 euro per 1000 wp nog maar 438.50 euro goedgemaakt te worden met de TLV.
438.50 euro gedeeld door de teruggeleverde 4410 kWh is 0.099 euro per kWh.
Aan de bovenkant van het prijsspectrum komt dat neer op 1038.50 / 4410 kWh = 0.235 euro per kWh.
Mijn voorlopige conclusie is dat met de huidige inflatie, en prijsstijgingen in de wereld van zonnepanelen, 0.10 euro krap is.
Een ander percentage eigengebruik of hogere/lagere energietarieven maakt vanzelfsprekend dag en nacht verschil.
Dus??? véél betalen en (bijna) gratis terugleveren is de politieke wil ??
als beloning op jouw transitie investering?
Dan zoveel mogelijk aan EV auto's van buren, vrienden, onbekende gaan leveren/geven tegen een íets hoger tarief.
Resultaat: hou jij meer over en verdienen de reuzen steeds minder.
Je moet ze tóch opvoeden he...
Dan zoveel mogelijk aan EV auto's van buren, vrienden, onbekende gaan leveren/geven tegen een íets hoger tarief.
Als ik het me goed herinner (ik heb het stukje debat gezien) zei hij niet eens dat het er niet zou komen. Hij zei dat hij op dit moment geen enkele intentie had om het toe te gaan passen (of iets van gelijke strekking)de Peer schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:53:
[...]
Ik ook maar ik geloof dat jij het niet meent.

Anoniem: 91634
Of gewoon de stroom zelf affakkelen. Voor 10 cent zet ik liever hele jaar een jacuzie / sauna aan. Mooie gloeilampen, infrarood panelen, enz. Met als nadeel dat de energie centraals weer harder moeten draaien om de huizen en bedrijven zonder zonnepanelen weer van energie te voor zien. Of wel dit plan gaat zeker niet werken als we als land willen verduurzamen.Hansieo schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:03:
Dus??? véél betalen en (bijna) gratis terugleveren is de politieke wil ??
[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 09-03-2023 13:11 ]
Je kan ook altijd nog een bak zand gaan verwarmen met een elektrisch element.
Zoals Polar Night Energy ook doet
alleen als de zon schijnt dus, want het gaat over de stuatie waarin je niet of steeds minder kunt salderen.Anoniem: 91634 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:02:
[...]
Of gewoon de stroom zelf affakkelen. Voor 10 cent zet ik liever hele jaar een jacuzie / sauna aan.
Zou dan een bak vullen met zout en deze opwarmen en gebruiken als verwarming.dev-random schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:17:
Je kan ook altijd nog een bak zand gaan verwarmen met een elektrisch element.
Voor het klimaat is dat idee van 7 jaar als goede termijn wel redelijk dramatisch. Want dat maakt zonnepanelen een ontzettend slechte investering.
Ga even uit van een ronde 5000 euro voor je zonnepanelen. Dan is het voorstel dat dat je 714 euro per jaar moet opleveren (5000 / 7). Na 7 jaar heb je je oorspronkelijke 5000 euro weer terug en 0 winst. Tussendoor kan je deze "belegging" niet verkopen als je een betere kans ziet. En als je toevallig gaat verhuizen is je investering weg.
Investeer dezelfde 5000 euro in een gespreid beleggingsfonds met zo'n 5% per jaar rendement (een S&P 500 index ETF bijvoorbeeld). Je kunt op elk moment verkopen als je een betere kans ziet of je geld toch nodig hebt. Je kunt je investering gewoon meenemen als je gaat verhuizen. Het bedrag kan je kiezen zoals je wilt, ligt niet vast in een aantal panelen.
Na 7 jaar heb je met je panelen precies 0 euro verdiend, je hebt net je inleg weer terug. Je belegging staat dan op 7035 euro. Na 10 jaar heb je met je panelen 2142 euro verdiend (als ze tenminste nog hun maximale opbrengst halen en je niet verhuisd bent) terwijl je met je belegging al 3144 euro winst zou hebben.
Pas na 14 jaar (again: als je panelen dan nog hun maximale opbrengst hebben, de omvormer niet stuk is gegaan en je nog in hetzelfde huis woont) heeft je investering in zonnepanelen even veel opgeleverd als je belegging.
Dus je kiest voor een enorme berg nadelen, extra werk, inflexibiliteit etc, om vervolgens 13 jaar lang een slechter rendement te hebben dan een simpele belegging die je in een paar klikken kan regelen zonder al die nadelen.
Ga even uit van een ronde 5000 euro voor je zonnepanelen. Dan is het voorstel dat dat je 714 euro per jaar moet opleveren (5000 / 7). Na 7 jaar heb je je oorspronkelijke 5000 euro weer terug en 0 winst. Tussendoor kan je deze "belegging" niet verkopen als je een betere kans ziet. En als je toevallig gaat verhuizen is je investering weg.
Investeer dezelfde 5000 euro in een gespreid beleggingsfonds met zo'n 5% per jaar rendement (een S&P 500 index ETF bijvoorbeeld). Je kunt op elk moment verkopen als je een betere kans ziet of je geld toch nodig hebt. Je kunt je investering gewoon meenemen als je gaat verhuizen. Het bedrag kan je kiezen zoals je wilt, ligt niet vast in een aantal panelen.
Na 7 jaar heb je met je panelen precies 0 euro verdiend, je hebt net je inleg weer terug. Je belegging staat dan op 7035 euro. Na 10 jaar heb je met je panelen 2142 euro verdiend (als ze tenminste nog hun maximale opbrengst halen en je niet verhuisd bent) terwijl je met je belegging al 3144 euro winst zou hebben.
Pas na 14 jaar (again: als je panelen dan nog hun maximale opbrengst hebben, de omvormer niet stuk is gegaan en je nog in hetzelfde huis woont) heeft je investering in zonnepanelen even veel opgeleverd als je belegging.
Dus je kiest voor een enorme berg nadelen, extra werk, inflexibiliteit etc, om vervolgens 13 jaar lang een slechter rendement te hebben dan een simpele belegging die je in een paar klikken kan regelen zonder al die nadelen.
[quote]NTS schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:43:
Voor het klimaat is dat idee van 7 jaar als goede termijn wel redelijk dramatisch. Want dat maakt zonnepanelen een ontzettend slechte investering.
gelijk heb je maar het is niet als je 5000 investeert in zonnepanelen dat je +/- 700 per jaar te krijgt maar eerder
1500+ dus als je nu koopt heb je ze er naar +/- 3/4 er uit
gelijk heb je maar het is niet als je 5000 investeert in zonnepanelen dat je +/- 700 per jaar te krijgt maar eerder
1500+ dus als je nu koopt heb je ze er naar +/- 3/4 er uit
Eens. Daarom is 10 cent in mijn ogen onrealistisch in verhouding tot de klimaatdoelen en durf ik op een hogere TLV te hopen.NTS schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:43:
10 cent zou funest zijn en enkel een win voor de energieleveranciers.
Then again, dit gaat voor mij hand in hand met een forse dosis eigenbelang.
[ Voor 6% gewijzigd door dev-random op 09-03-2023 23:24 ]
ZEP gaat uit van een TLV van 7 of 8 cent, zie https://www.zelfenergiepr...fbouw-salderingsregeling/dev-random schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:57:
Eens. Daarom is 10 cent in mijn ogen onrealistisch in verhouding tot de klimaatdoelen en durf ik op een hogere TLV te hopen.
Then again, ik schrijf dit met een forse dosis eigenbelang.
[...]
Eens. Daarom is 10 cent in mijn ogen onrealistisch in verhouding tot de klimaatdoelen en durf ik op een hogere TLV te hopen.
Then again, dit gaat voor mij hand in hand met een forse dosis eigenbelang.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
10 cent TLV zou best realistisch kunnen zijn, dat is toch zelfs aanzienlijk meer dan het kale leveringstarief van een aantal jaren geleden.
Alleen zijn die overheidsheffingen op energie in dit land zo ontzettend hoog; zo'n 250% de afgelopen jaren in totaal.
Op die manier is en blijft energie gewoon duur voor de afnemer en krijg je verhoudingsgewijs altijd maar een schijntje als je terug gaat leveren.
Het afgelopen jaar was gewoon een uitzondering hierop, maar nu gaan we weer naar de normale situatie en sterker nog, de rekening voor dat uitzonderlijke jaar gaat nog komen.
Accu's en energie direct gebruiken als je deze opwekt is de toekomst en sowieso zo weinig mogelijk energie verbruiken loont.
Alleen zijn die overheidsheffingen op energie in dit land zo ontzettend hoog; zo'n 250% de afgelopen jaren in totaal.
Op die manier is en blijft energie gewoon duur voor de afnemer en krijg je verhoudingsgewijs altijd maar een schijntje als je terug gaat leveren.
Het afgelopen jaar was gewoon een uitzondering hierop, maar nu gaan we weer naar de normale situatie en sterker nog, de rekening voor dat uitzonderlijke jaar gaat nog komen.
Accu's en energie direct gebruiken als je deze opwekt is de toekomst en sowieso zo weinig mogelijk energie verbruiken loont.
[ Voor 11% gewijzigd door JohanNL op 09-03-2023 23:32 ]
In vino veritas, in aqua sanitas
Volgens ZEP zijn de politieke partijen in kwestie van mening dat de vergoeding te laag is. Of dat slaat op het percentage, harde euros of enkel de niet te verantwoorden huurverhoging kan ik er niet 123 uit opmaken.
Prima denk ik dan, laat ze maar lobbyen voor een hogere vergoeding.
Daarnaast, het voorbeeld in harde euros, 7 a 8 cent bij "normale" prijzen, komt dit decennium niet meer terug. Europa moet véél goedkoop Russisch gas vervangen door de vloeibare variant. Dat kan alleen maar duurder zijn. Elektrificatie van andere energiestromen zoals benzine en diesel, die bij mij weten op dit moment geen relatie kennen met de huidige energiemarkt, maar daar na elektrificatie ook uit gaan putten, zet de markt nog meer onder druk.
Tel daarbij op dat kernenergie hier en daar afgebouwd wordt, kolencentrales uit moeten en droge zomers al voor problemen zorgen...
Nah, ik zie eerder een piek zoals afgelopen najaar ontstaan dan een daling naar vooroorlogse prijzen.
Ik vermoed dat de huidige gasreserves in europa de prijs slechts tijdelijk drukken.
Het effect op de LNG prijzen voor Europa zodra de Chinese economie weer op volle toeren draait gaat een aardige indicatie voor de komende jaren zijn.
Prima denk ik dan, laat ze maar lobbyen voor een hogere vergoeding.
Daarnaast, het voorbeeld in harde euros, 7 a 8 cent bij "normale" prijzen, komt dit decennium niet meer terug. Europa moet véél goedkoop Russisch gas vervangen door de vloeibare variant. Dat kan alleen maar duurder zijn. Elektrificatie van andere energiestromen zoals benzine en diesel, die bij mij weten op dit moment geen relatie kennen met de huidige energiemarkt, maar daar na elektrificatie ook uit gaan putten, zet de markt nog meer onder druk.
Tel daarbij op dat kernenergie hier en daar afgebouwd wordt, kolencentrales uit moeten en droge zomers al voor problemen zorgen...
Nah, ik zie eerder een piek zoals afgelopen najaar ontstaan dan een daling naar vooroorlogse prijzen.
Ik vermoed dat de huidige gasreserves in europa de prijs slechts tijdelijk drukken.
Het effect op de LNG prijzen voor Europa zodra de Chinese economie weer op volle toeren draait gaat een aardige indicatie voor de komende jaren zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door dev-random op 09-03-2023 23:47 ]
Met gemiddeld kaal levertarief van 10 cent ga je het amper nog redden,John245 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 23:19:
[...]
ZEP gaat uit van een TLV van 7 of 8 cent, zie https://www.zelfenergiepr...fbouw-salderingsregeling/
(10ct kaal is nu al 27.4ct incl, belastingen na start afbouw die 8ct TLV)
Mocht afbouw salderings regeling zoals die er nu ligt ongeschonden door 1e kamer komen en in 2025 nog starten dan start het gelijk met 64% met salderen per tariefperiode met een terugleveringstarief van 80% van het kale leveringstarief
In die tabel van ZEP zit ook nog iets krom met de gebruikskosten van 20ct, (als dat 20ct incl is = 4,0 ct excl als TLV 3,2ct na start afbouw)
Het is al optimitisch om uit te gaan dat energiebelasting niet verder stijgt en dan toch uitgaan van 7-8ct teruglevertarief,
Daarbij komt nog netwerkbeheerders zelf al rekening houden bij netverzwaring voor in 2025 met 30-38GW PV waarvan 10-13GWp zon op dak, waarschijnlijk meer,
Volgens CBS gingen we januari/februari al door 20GWp geinstalleerde PV, de beperking is de net capaciteit of die een verdubbeling in iets meer dan 2 jaar aan kan,
Als de zon schijnt bij blauwe hemel is er ruim meer opwek dan vraag en dan verwachten van commerciele energieleveranciers voor de zomermaanden een TLV van >8ct/kWh nu via amendament salderen per tariefperiode in de wet mogelijk komt
Edit: voor die al een leuke TLV hebben voor dit jaar, check eens deze ongeldig verklaart art 19.3 in dealgemene voorwaarden hebt, om met big smile verder te genieten (Energieleverancier/sector gaat vast in hoger beroep)
[ Voor 11% gewijzigd door Domba op 10-03-2023 04:33 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Het lijkt erop dat je de kosten van de energie-inkoop vergeten bent in het geval van investeren in een beleggingsfonds.NTS schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:43:
Absoluut. En ik vind dus dat dat zo moet blijven. Dan investeren veel mensen in zonnepanelen en is er een grotere kans dat klimaatdoelstellingen behaald worden. Maar sommige politieke partijen vinden dat het van 3 jaar naar 7 jaar moet gaan.gebruiker 007 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:54:gelijk heb je maar het is niet als je 5000 investeert in zonnepanelen dat je +/- 700 per jaar te krijgt maar eerder 1500+ dus als je nu koopt heb je ze er naar +/- 3/4 er uit
Die zitten er gewoon in. Als jij voor 5000 euro zonnepanelen koopt bespaar je 714 euro per jaar op je energiekosten (als die 5000 euro / 7 jaar werkelijkheid wordt, vandaag zou het veel meer zijn). Na 10 jaar heb je dus 7140 euro bespaart = 2140 euro winst op je uitgegeven 5000 euro.Hermarcel schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:11:
Het lijkt erop dat je de kosten van de energie-inkoop vergeten bent in het geval van investeren in een beleggingsfonds.
Als je voor 5000 euro aandelen koopt met 5% rendement en daarnaast gewoon je energierekening betaalt, heb je na 10 jaar 8144 euro dus 3144 euro winst.
@NTS zoals ik al zei, ik heb het niet nagerekend. Maar je hebt vast gelijk.
Nu deze nog:
Stijgende energieprijzen waardoor de terugverdientijd van panelen afneemt of de energie duurder moet inkopen bij een belegging.
Zelfde geldt voor inflatie.
Nu deze nog:
Stijgende energieprijzen waardoor de terugverdientijd van panelen afneemt of de energie duurder moet inkopen bij een belegging.
Zelfde geldt voor inflatie.
En waar kom je op uit, indien de waarde van de aandelen dalen? 5% voor meer dan 10 jaar is wel optimistisch vind ik.NTS schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:53:
[...]
Die zitten er gewoon in. Als jij voor 5000 euro zonnepanelen koopt bespaar je 714 euro per jaar op je energiekosten (als die 5000 euro / 7 jaar werkelijkheid wordt, vandaag zou het veel meer zijn). Na 10 jaar heb je dus 7140 euro bespaart = 2140 euro winst op je uitgegeven 5000 euro.
Als je voor 5000 euro aandelen koopt met 5% rendement en daarnaast gewoon je energierekening betaalt, heb je na 10 jaar 8144 euro dus 3144 euro winst.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen.
Dus geen ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Met de huidige markt gaat dit topic erg hard. Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 dagen terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen.
Dus geen ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Met de huidige markt gaat dit topic erg hard. Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 dagen terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2