Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Mag ik vragen welke rechtsbijstandverzekering dit is? Ik krijg van mijn rechtsbijstand de volgende terugkoppeling:MJ de Bruijn schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 17:05:
Voor diegenen die bij VanOns een contract hebben en niet blij zijn met de aangekondigde verlaging van de terugleververgoeding...
Na overleg met mijn rechtsbijstandverzekering heb ik een brief aan VanOns gestuurd met de volgende argumenten.
- wijziging van tarief mag alleen per 1 januari of 1 juli, niet per 1 maart.
- bij een wijziging van het kale leveringstarief per 1 juli mag de terugleververgoeding wel overeenkomstig (= gelijk, = 100%) worden aangepast
- wijziging van percentage van terugleververgoeding naar een ander percentage mag helemaal niet, nu niet en ook per 1 juli niet. De terugleververgoeding is gedefinieerd als "gelijk aan het kale leveringstarief". Daar is geen percentage voorzien en ook geen wijziging naar een gedeelte daarvan.
- De terugleververgoeding dient aldus gedurende de gehele looptijd van de overeenkomst op 100% te blijven.
Als VanOns hier niet aan voldoet zal mijn rechtsbijstandverzekering mij juridisch ondersteunen. Zij adviseren mij om dan tevens een klacht in te dienen bij de ACM (Autoriteit Consument en Markt).
Het enkele feit dat aan het begin van het contract de terugleververgoeding en het leveringstarief gelijk aan elkaar waren, betekent dus nog niet dat deze tarieven niet los van elkaar gewijzigd kunnen worden. Sterker nog, deze bevoegdheid heeft EnergieVanOns op grond van haar algemene voorwaarden.
2 x leveringskosten?Moby schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:58:
Voor de mensen bij Innova: vandaag gaat mijn contract in, hebben jullie nog een mail gehad over dat het contract daadwerkelijk in gaat? Laatste mail is een aantal maanden geleden waarin alleen staat dat ze gaan leveren in februari.
En hoe lang duurt het voordat de eerste info over het verbruik bij hun online staat? Ik ben een app gewend die elke dag een mooi plaatje geeft (Engie).
Huh heb ik dat gemist?
En is dit jaarcontract of model?
Je kan toch bij Engie zien dat het contract gestopt is ?Moby schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:58:
Voor de mensen bij Innova: vandaag gaat mijn contract in, hebben jullie nog een mail gehad over dat het contract daadwerkelijk in gaat? Laatste mail is een aantal maanden geleden waarin alleen staat dat ze gaan leveren in februari.
En anders even chatten met Engie. Dan weet je of het inderdaad is overgenomen.
Ik ben terughoudend om gegevens van derden te vermelden. Ik wil mijn verzekeraar niet voor het blok zetten en ook wil ik VanOns niet wijzer maken.FAQ schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:11:
Mag ik vragen welke rechtsbijstandverzekering dit is? Ik krijg van mijn rechtsbijstand de volgende terugkoppeling:
Een behandeling als deze is sterk afhankelijk van de betreffende jurist en de aanlevering van gegevens en (vooral!) de juiste argumenten. Lang niet iedere jurist zal zich continu verdiepen in dit soort overeenkomsten. Je bent zelf de bron van de argumenten.
Ik lees in het citaat dat je meestuurde dat jouw jurist schrijft dat er twee tarieven zijn en dat VanOns deze mag veranderen.
Mijn argument is dat er slechts één tarief is voor vergoeding EN terugleververgoeding omdat deze zijn gedefinieerd als "gelijk".
Verder is het juist dat VanOns tarieven mag veranderen, alleen niet op 1 maart, maar pas op 1 juli.
Mijn verzekeraar vindt deze beide argumenten voldoende verdedigbaar om daar energie in te steken. Dat doen ze niet als ze het kansloos achten.
Suggestie: Stuur deze tekst door naar je verzekeraar en vraag waarom ze het hier wel of niet mee eens zijn. Vraag volgens welk artikel VanOns deze twee mag loskoppelen.
Ook nog niets. Gaat 27-02 in ...Moby schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:58:
En hoe lang duurt het voordat de eerste info over het verbruik bij hun online staat? Ik ben een app gewend die elke dag een mooi plaatje geeft (Engie).
Ik heb liever 90 cent per kWh dan een mooi plaatje in de app. Meterstanden haal ik toch al uit de P1 ...
Laten we elkaar even op de hoogte houden van de ontwikkelingen.
21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW
Goed idee!ursusMaritimus schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:05:
[...]
Ook nog niets. Gaat 27-02 in ...
Ik heb liever 90 cent per kWh dan een mooi plaatje in de app. Meterstanden haal ik toch al uit de P1 ...
Bij mij per 28 feb.
Is dit dan gelijk de beste tlv nu?Mindstorms schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:32:
Ik was zelf nog even op onderzoek, en ik kwam hier nog een hoge TLV tegen die niet in de tabel staat:
https://www.hezelaer.nl/energie-levering/modelcontract/
Meer dan 40 cent in normaaltarief, maar bij netto teruglevering gaan ook de maandelijkse kosten omhoog. Voor de kleine terugleveraar zoals ikzelf is het dus niet interessant, dus ik heb me er niet in detail in verdiept.
Ben even aan het speuren voor mijn zoon per eind maart. Nieuwe huis en gelijk panelen op het dak met overschot. Geen idee van wie hij dat heeft 😉
Engie is in ieder geval gestopt. Innova zal zeker de boel hebben overgenomen, maar ik had gewoon een mail verwacht bij de start.ursusMaritimus schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:05:
[...]
Ook nog niets. Gaat 27-02 in ...
Zal wel loslopen, het licht brand nog. Als het verbruik (hopelijk niet veel) op de website staat meld ik mij weer. Voor nu doe ik alles ook met de P1 meter.
Ik ga de warmtepomp wat lager zetten. 1 Euro per uur!
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Heb je al een SAP? Dat hoef je je verbruik niet te salderen met je dure teruglevering.Moby schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:15:
[...]
Engie is in ieder geval gestopt. Innova zal zeker de boel hebben overgenomen, maar ik had gewoon een mail verwacht bij de start.
Zal wel loslopen, het licht brand nog. Als het verbruik (hopelijk niet veel) op de website staat meld ik mij weer. Voor nu doe ik alles ook met de P1 meter.
Ik ga de warmtepomp wat lager zetten. 1 Euro per uur!
Hou wel rekening met 60,50 leveringskosten.ursusMaritimus schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:09:
[...]
Is dit dan gelijk de beste tlv nu?
Ben even aan het speuren voor mijn zoon per eind maart. Nieuwe huis en gelijk panelen op het dak met overschot. Geen idee van wie hij dat heeft 😉
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Volgens mij stelt die andere jurist niet dat er twee tarieven zijn, maar dat de initiele koppeling ("gelijk") tussen die twee niet betekent dat die niet apart aangepast zouden mogen worden. Want, zoals jezelf ook vermeldt, mag VanOns hun tarieven veranderen.MJ de Bruijn schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:24:
[...]
Ik lees in het citaat dat je meestuurde dat jouw jurist schrijft dat er twee tarieven zijn en dat VanOns deze mag veranderen.
Mijn argument is dat er slechts één tarief is voor vergoeding EN terugleververgoeding omdat deze zijn gedefinieerd als "gelijk".
Verder is het juist dat VanOns tarieven mag veranderen, alleen niet op 1 maart, maar pas op 1 juli.
Mijn verzekeraar vindt deze beide argumenten voldoende verdedigbaar om daar energie in te steken. Dat doen ze niet als ze het kansloos achten.
Denk dat de rechter daar in mee gaat, maar dat merk je vanzelf. Dit soort afwegingen hangen erg op the dirty details.
Waar je m.i. zeker een terecht punt hebt, is dat het contract vaste wijzigingsdata vermeldt (1 jan / 1 juli) die verandering per 1 maart uitsluit. Als ze dat wel doen, is dat contractbreuk.
Dus het is gewoon een valide punt dat goed verdedigbaar is.
Warzone spelen met andere tweakers? https://discord.gg/EYT3SC9
Ik had een variabel tarief, geen modelcontract. Mensen met een modelcontract staan denk ik sterker. Ik ga op zoek naar een andere leverancier.JWT schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:45:
Een goede jurist kan ook wel aantonen dat het loslaten van gelijk meer effect heeft dan het veranderen van het tarief. En dat door de formulering bij de consument een bepaalde verwachting is gewekt. Wat mocht de consument verwachten.
Dits is exact mijn punt.JWT schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:45:
Een goede jurist kan ook wel aantonen dat het loslaten van gelijk meer effect heeft dan het veranderen van het tarief. En dat door de formulering bij de consument een bepaalde verwachting is gewekt. Wat mocht de consument verwachten.
Ik stel zelfs dat het meer is dan een verwachting, namelijk een contractueel overeengekomen eigenschap.
Zoals gezegd, mijn rechtsbijstandverzekeraar jurist deelt deze mening.
Maar natuurlijk, rechtspraak is een loterij, dus niets is zeker.
Ergens rond week 43.....ursusMaritimus schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:18:
[...]
Heb je al een SAP? Dat hoef je je verbruik niet te salderen met je dure teruglevering.
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Waar heb je hun terugleververgoeding gevonden op de website?dstyle_nl schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:58:
Ik ben na een korte analyse in dit topic gegaan voor "gezinsenergie". Die hadden de hoogste vergoeding momenteel. Ik ben benieuwd wat dit op gaat leveren. Ik zat bij united consumers voor 0,35cent per kwh. hiermee ga ik als het goed is naar 0,40 cent.
Iemand had het hier neergezet, maar als je een aanvraag doet krijg je je berekening te zien.Airpower schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:24:
[...]
Waar heb je hun terugleververgoeding gevonden op de website?
Inmiddels heb ik ook mijn contract ontvangen en daar staat inderdaadin :
Teruglevering normaaltarief elektriciteit per kWh: € 0,39210 € 0,47444
Teruglevering daltarief elektriciteit per kWh: € 0,30980 € 0,37486
Dat kan toch nooit kloppen, op hun site staat Enkeltarief € 0,4772 en dat is incl. btw en energiebelasting.dstyle_nl schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:27:
[...]
Iemand had het hier neergezet, maar als je een aanvraag doet krijg je je berekening te zien.
Inmiddels heb ik ook mijn contract ontvangen en daar staat inderdaadin :
Teruglevering normaaltarief elektriciteit per kWh: € 0,39210 € 0,47444
Teruglevering daltarief elektriciteit per kWh: € 0,30980 € 0,37486
Dan kom je inderdaad op € 0,39210 ex. btw uit, maar daar moet dan ook de energiebelasting van ruim 15 cent nog af en dan kom je op ongeveer 24 cent TLV uit?
ASW1 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:58:
[...]
Dat kan toch nooit kloppen, op hun site staat Enkeltarief € 0,4772 en dat is incl. btw en energiebelasting.
Dan kom je inderdaad op € 0,39210 ex. btw uit, maar daar moet dan ook de energiebelasting van ruim 15 cent nog af en dan kom je op ongeveer 24 cent TLV uit?
/f/image/OHIdfu411kcMxr2JmnQ6RZS5.png?f=fotoalbum_large)
Een bedrijf dat veel gekochte reviews lijkt te hebben op Google (zie contrast qua score met reviewsites waar ze blijkbaar nog geen reviews hebben gekocht) zou ik toch een beetje wantrouwen. Het is één ding als je hen geld betaalt, maar als je veel geld van hen moet krijgen, dan zou ik extra voorzichtig zijn.
Wat @ASW1 zegt klopt volgens mij, het bedrag is alleen ex btw, dus nog incl overheidsheffingen.
Fase it: het grote harken is voorbij, met uitzondering van diegenen die op Innova gegokt hebben, en lijken goed gegokt te hebben
Ik kan wel janken dat ik zo'n contract in handen had met ingang van eind april 2023, maar kwijt ben vanwege een tussentijdse wijziging waarbij de TLV precies die dag naar beneden was bijgesteld en ik mn 5 minuten daarvoor geannuleerde contact niet meer kon de-annuleren.ybos schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 07:17:
[...]
Wat @ASW1 zegt klopt volgens mij, het bedrag is alleen ex btw, dus nog incl overheidsheffingen.
Fase it: het grote harken is voorbij, met uitzondering van diegenen die op Innova gegokt hebben, en lijken goed gegokt te hebben
Proefberekening op de website laat ook zien dat er gerekend wordt met btw over de teruglevering, en dat de energiebelasting er niet wordt afgehaald. Kortom de site kan helemaal niet omgaan met netto teruglevering en laat verkeerde tarieven zien.ybos schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 07:17:
[...]
Misschien krijg je een contract waarin dit ook niet goed staat, en dan heb je wel een been om op te staan maar ik voorspel moeilijkheden bij de eindafrekening.
Er klopt wel meer niet.....het stukje //@TODO commentaar is vast niet voor @dstyle_nl bedoeld. Best wel amateuristischASW1 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:55:
[...]
Proefberekening op de website laat ook zien dat er gerekend wordt met btw over de teruglevering, en dat de energiebelasting er niet wordt afgehaald. Kortom de site kan helemaal niet omgaan met netto teruglevering en laat verkeerde tarieven zien.
Misschien krijg je een contract waarin dit ook niet goed staat, en dan heb je wel een been om op te staan maar ik voorspel moeilijkheden bij de eindafrekening.

Toch nog wel positief verrast hoeveel ik terugkrijg van afgelopen winter.
Ik verbaas me wel over de berekening, die nog positiever uitvalt dan gedacht.
(BE deed dit vorig jaar hetzelfde als ik het mij goed herinner)
Wat ik verwachtte:
Normaal en daltarief worden met elkaar gesaldeerd (Ik heb bijvoorbeeld -600 kWh teruggeleverd op normaaltarief en 30 kWh verbruikt daltarief) en dus krijg ik netto 600 - 30 = 570 kWh uitbetaald (+ vermindering energiebelasting / leveringkosten / netbeheerkosten etc.)
Hoe ze het berekenen:
Ze betalen 600 kWh uit tegen €0,95, en vervolgens halen ze daar 30 kWh af tegen €0,55.
Nou is het verschil tussen die 2 manieren in mijn geval niet zo groot, maargoed als je dalverbruik een stuk hoger ligt geeft je dit wel een leuk voordeel van €0,40 / kWh.
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Mijn contract bij Inno gaat overmorgen in. Nog iets vernomen van Innova of op de site je verbruik kunnen inzien?Moby schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:58:
Je kan het verbruik bij Innova inzien, maar het is erg gelimiteerd. Ze doen het alleen per gehele kalendermaand, dus de eerste maand die je kan zien in maart. En dit zie je enkele dagen na afsluiten van de maand.hoihoi66 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:48:
Mijn contract bij Inno gaat overmorgen in. Nog iets vernomen van Innova of op de site je verbruik kunnen inzien?
Thnx. Geen enkel probleem, zolang ik maar €0,91 krijgTimmy schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:13:
[...]
Je kan het verbruik bij Innova inzien, maar het is erg gelimiteerd. Ze doen het alleen per gehele kalendermaand, dus de eerste maand die je kan zien in maart. En dit zie je enkele dagen na afsluiten van de maand.
Maar 30 kWh afrekenen tegen €0,40 (prijsplafond) doen ze dus niet? Dat zou je ook nog kunnen vragen.SmiGueL schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:21:
De UC eindafrekening is hier ook binnen.
Toch nog wel positief verrast hoeveel ik terugkrijg van afgelopen winter.
Ik verbaas me wel over de berekening, die nog positiever uitvalt dan gedacht.
(BE deed dit vorig jaar hetzelfde als ik het mij goed herinner)
Wat ik verwachtte:
Normaal en daltarief worden met elkaar gesaldeerd (Ik heb bijvoorbeeld -600 kWh teruggeleverd op normaaltarief en 30 kWh verbruikt daltarief) en dus krijg ik netto 600 - 30 = 570 kWh uitbetaald (+ vermindering energiebelasting / leveringkosten / netbeheerkosten etc.)
Hoe ze het berekenen:
Ze betalen 600 kWh uit tegen €0,95, en vervolgens halen ze daar 30 kWh af tegen €0,55.
Nou is het verschil tussen die 2 manieren in mijn geval niet zo groot, maargoed als je dalverbruik een stuk hoger ligt geeft je dit wel een leuk voordeel van €0,40 / kWh.
Ik neem aan dat je dan geen enkel tarief hebt. (In mijn gebruiksoverzichten staan zowel dal- als normaal verbruik vermeld, maar ik heb volgens de leveringsovereenkomst - bewust - enkel tarief.gebruiker001 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 18:28:
[...]
Maar 30 kWh afrekenen tegen €0,40 (prijsplafond) doen ze dus niet? Dat zou je ook nog kunnen vragen.
Nog een paar dagen; ben benieuwd!
[ Voor 3% gewijzigd door GeeH op 23-02-2023 18:37 ]
Nee hoor, kan ook per dag inzien daar,Timmy schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:13:
[...]
Je kan het verbruik bij Innova inzien, maar het is erg gelimiteerd. Ze doen het alleen per gehele kalendermaand, dus de eerste maand die je kan zien in maart. En dit zie je enkele dagen na afsluiten van de maand.
:strip_exif()/f/image/wQ4zXRqhxwiQOGbbIc7FHbLk.jpg?f=fotoalbum_medium)
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Oh? Waar is dat dan?klump4u schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:44:
[...]
Nee hoor, kan ook per dag inzien daar,
[Afbeelding]
Ik zie alleen de maandtotalen.
[ Voor 3% gewijzigd door Timmy op 23-02-2023 20:20 ]
Hmm ik kan volgens mij bij Innova het verbruik alleen per maand zien:klump4u schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:44:
[...]
Nee hoor, kan ook per dag inzien daar,
[Afbeelding]
/f/image/PcjKqT4283NhT4Aq7bWbu6tj.png?f=fotoalbum_large)
Op dezelfde pagina,Timmy schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:19:
[...]
Oh? Waar is dat dan?
Ik zie alleen de maandtotalen.
:strip_exif()/f/image/p5wmNRad4kvsWTYPWAQE9WYJ.jpg?f=fotoalbum_medium)
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik probeer een beetje wijsheid te zoeken omtrent terugleveren.
Momenteel heb ik een dynamisch contract bij Tibber maar eind maart krijg ik 10zonnepanelen die 3200-3800kwh opmoeten leveren op ons dak ( we zijn nog niet helemaal uit of we alles achter, 3800kwh, of gedeeltelijk voor en achter ivm dakkapel in de toekomst: 3200kwh)
Nu is het zo dat ons verbruik voorheen bij koken op gas, rond de 2400kwh per jaar was, we koken nu sinds februari op inductie, dus vermoedelijk komen we uit op zon 3000kwh per jaar.
Nu geeft Tibber aan de salderen op jaarbasis dus die 3000kwh kost me straks "niets", echter betaald tibber een dynamische prijs voor de kwh, zij claimen dat het bij een ander, vanzelfsprekend, vaak lager maar mijn gevoel zegt me dat ik beter een vast contract kan nemen puur opbasis van die TLV.
Of zijn er redenen om dit niet te doen? Voor ons is het het belangrijkst dat de elektra 0euro kost en eventuele rest kwh iets extra's aflossen op de investering. Moet ik eventueel ook rekening houden met de "normale" prijs als ik zou afnemen of maakt dat niets uit?
Neem een e-leverancier met het laagste tarief en ga niet op zoek naar de hoogste TLV. Mocht je iets meer terugleveren dan verbruiken dan levert dat sowieso maar weinig op.mxmemx schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:25:
Dag,
Momenteel heb ik een dynamisch contract bij Tibber maar eind maart krijg ik 10zonnepanelen die 3200-3800kwh opmoeten leveren op ons dak ( we zijn nog niet helemaal uit of we alles achter, 3800kwh, of gedeeltelijk voor en achter ivm dakkapel in de toekomst: 3200kwh)
Nu is het zo dat ons verbruik voorheen bij koken op gas, rond de 2400kwh per jaar was, we koken nu sinds februari op inductie, dus vermoedelijk komen we uit op zon 3000kwh per jaar.
Nu geeft Tibber aan de salderen op jaarbasis dus die 3000kwh kost me straks "niets", echter betaald tibber een dynamische prijs voor de kwh, zij claimen dat het bij een ander, vanzelfsprekend, vaak lager maar mijn gevoel zegt me dat ik beter een vast contract kan nemen puur opbasis van die TLV.
Of zijn er redenen om dit niet te doen? Voor ons is het het belangrijkst dat de elektra 0euro kost en eventuele rest kwh iets extra's aflossen op de investering. Moet ik eventueel ook rekening houden met de "normale" prijs als ik zou afnemen of maakt dat niets uit?
Stel je lever 100 kWh terug tegen een hoge TLV (50ct) = € 50
100 kWh tegen lage TLV (25ct) = € 25
Dan zou je dus op jaarbasis € 25 mislopen.
Stel je verbruikt toch 100 kWh meer dan je teruglevert. Heb je een contract met een hoge TLV dan heb je ook een hoog tarief en dan moet je je tarief afrekenen (70ct) = € 70
[ Voor 10% gewijzigd door RobWest op 24-02-2023 12:14 ]
In dat geval zou ik misschien beter bij tibber kunnen blijven misschien? Die hebben sowieso een lage prijs.RobWest schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:33:
[...]
Neem een e-leverancier met het laagste tarief en ga niet op zoek naar de hoogste TLV. Mocht je iets meer terugleveren dan verbruiken dan levert dat sowieso maar weinig op.
Stel ik zou naar een leverancier gaan met 0,30 TLV, dan is 200*0,30 toch weer 60 euro en 600*0,30: 180 euro. Das best behoorlijk toch of reken ik nu verkeerd?
Ik had mijn reactie al uitgebreid met een rekenvoorbeeld.mxmemx schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:40:
[...]
In dat geval zou ik misschien beter bij tibber kunnen blijven misschien? Die hebben sowieso een lage prijs.
Stel ik zou naar een leverancier gaan met 0,30 TLV, dan is 200*0,30 toch weer 60 euro en 600*0,30: 180 euro. Das best behoorlijk toch of reken ik nu verkeerd?
Maar volgens mij zijn dynamische tarieven en PV geen leuke combi. Omdat je dan niet meer per jaar afrekent, maar per uur. Dan krijg je overdag maar heel weinig voor je kWh uit je PV en 's avonds moet je ze duur terugkopen.
Je rekenvoorbeeld had ik even gemist, maar goed punt! En wat je zegt over dynamisch, dat is een slimme zet van de leveranciers, dus het wordt sowieso "vast".RobWest schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:47:
[...]
Ik had mijn reactie al uitgebreid met een rekenvoorbeeld.
Maar volgens mij zijn dynamische tarieven en PV geen leuke combi. Omdat je dan niet meer per jaar afrekent, maar per uur. Dan krijg je overdag maar heel weinig voor je kWh uit je PV en 's avonds moet je ze duur terugkopen.
Dus het wordt eigenlijk een afweging, TLV/Prijs verhouding.
dit klopt niet, alleen de belastingen worden op jaarbasis gesaldeerd, niet het tarief voor de stroom.mxmemx schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:25:
Nu geeft Tibber aan de salderen op jaarbasis dus die 3000kwh kost me straks "niets",
absoluut, dan kun je namelijk wel salderen op jaarbasis. Zie de startpost van dit topic.maar mijn gevoel zegt me dat ik beter een vast contract kan nemen puur opbasis van die TLV.
Ik kom er alleen niet helemaal uit nog, wellicht onkunde.de Peer schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:49:
[...]
dit klopt niet, alleen de belastingen worden op jaarbasis gesaldeerd, niet het tarief voor de stroom.
[...]
absoluut, dan kun je namelijk wel salderen op jaarbasis. Zie de startpost van dit topic.
Als ik de datasheet bekijk zie ik sommige leveranciers die bijna 40ct per kwh betalen (8feb), maar als ik dan de websites bekijk zie ik nagenoeg geen van deze aantallen terug. Is dit iets wat later in het bestelproces pas inzichtelijk wordt?
* Rukapul heeft een Engie Modelcontract voor electriciteit afgesloten.
Je moet daar echt goed voor zoeken, zo goed zijn de TLV's momenteel niet meer.mxmemx schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:39:
[...]
Ik kom er alleen niet helemaal uit nog, wellicht onkunde.
Als ik de datasheet bekijk zie ik sommige leveranciers die bijna 40ct per kwh betalen (8feb), maar als ik dan de websites bekijk zie ik nagenoeg geen van deze aantallen terug. Is dit iets wat later in het bestelproces pas inzichtelijk wordt?
Ik heb nog een jaarcontract met TLV van 91 cent per kWh, maar dat kun je nu echt niet meer krijgen.
Maar als je niet meer opwekt dan produceert is het helemaal niet relevant voor je, want dan saldeer je alles weg.
Vermoedelijk ga ik zon 200-800 kwh overschot krijgen. Ik zag bij een united consumers dat dit ongeveer 13ct per kwh is en bij een engi een 20ct per kwh.de Peer schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:51:
[...]
Je moet daar echt goed voor zoeken, zo goed zijn de TLV's momenteel niet meer.
Ik heb nog een jaarcontract met TLV van 91 cent per kWh, maar dat kun je nu echt niet meer krijgen.
Maar als je niet meer opwekt dan produceert is het helemaal niet relevant voor je, want dan saldeer je alles weg.
Ik had eigenlijk meer verwacht richting de 40 maar helaas.
Misschien beter om die ~500 kWh op te maken en hier en daar in huis een infraroodpaneel te hangen. Als je bijv. thuis werkt, dan hang je die boven/onder/voor je werkplek.mxmemx schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:13:
[...]
Vermoedelijk ga ik zon 200-800 kwh overschot krijgen. Ik zag bij een united consumers dat dit ongeveer 13ct per kwh is en bij een engi een 20ct per kwh.
Ik had eigenlijk meer verwacht richting de 40 maar helaas.
Hoe als ik vragen mag? Bij united consumers zie ik 13,5 cent per kwh staan? Of reken je de belasting vermindering etc erin mee?dstyle_nl schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:58:
Ik ben na een korte analyse in dit topic gegaan voor "gezinsenergie". Die hadden de hoogste vergoeding momenteel. Ik ben benieuwd wat dit op gaat leveren. Ik zat bij united consumers voor 0,35cent per kwh. hiermee ga ik als het goed is naar 0,40 cent.
Ik had een jaarcontract zonder variabel tarief al die tijd. Die verloopt nu dus.mxmemx schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:25:
[...]
Hoe als ik vragen mag? Bij united consumers zie ik 13,5 cent per kwh staan? Of reken je de belasting vermindering etc erin mee?
Maar bij gezinsenergie ontvang je dus 40ct/kwh?dstyle_nl schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:36:
[...]
Ik had een jaarcontract zonder variabel tarief al die tijd. Die verloopt nu dus.
zie de eerder door mij gedeelde screenshot. Dat is een overzicht uit mijn contract.mxmemx schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:38:
[...]
Maar bij gezinsenergie ontvang je dus 40ct/kwh?
Het lijkt een goede deal alleen ben ik ergens toch skeptisch over deze partij, vind de reviews niet veel belovend. Mogelijk dat ik toch voor engie ga, niet te duur kopen en het lijkt een prima prijs +- 20 cent per kwh. Niet super maar goed.dstyle_nl schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:21:
[...]
zie de eerder door mij gedeelde screenshot. Dat is een overzicht uit mijn contract.
Ik ben er ook sceptisch over, zoals al eerder in dit topic staat rekenen ze de TLV verkeerd (of beter gezegd niet) uit en laten ze TLV bedragen zien met btw en energiebelasting.mxmemx schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:04:
[...]
Het lijkt een goede deal alleen ben ik ergens toch skeptisch over deze partij, vind de reviews niet veel belovend. Mogelijk dat ik toch voor engie ga, niet te duur kopen en het lijkt een prima prijs +- 20 cent per kwh. Niet super maar goed.
Fantastisch dat dat bedrag ook verkeerd in je contract staat maar dat wordt straks vast gedoe bij de afrekening.
Verwijderd
Heeft misschien iets mee te maken dat er in verleden nog wel wat kleine energie leverancier zijn omgevallen.
Ondanks dat ik eigenlijk eigenlijk 150 euro per maand zou moeten krijgen van de energie leverancier is het zo in Nederland geregeld dat ik zelfs 20 euro per maand moet betalen. Mocht energie leverancier aan eind van het jaar omvallen dan ben ik heel veel geld kwijt en heb ik niks aan die hogere terug lever vergoeding van 5 cent.
Ik denk dat rede is waarom de meeste liever voor een betrouwbare grote energie leverancier kiezen waarvan je weet dat je nooit gezeur hebt dan dat je kiest voor terug lever vergoeding die 5 cent hoger ligt.
Vlgs. mij omdat SamenOm saldeert per tariefsperiode en de TLV van Energie van Ons (fors) daalt per 1-3 a.s.stefan323 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 09:39:
Zojuist de posts van de afgelopen periode terug gelezen, het valt op dat de meeste voor Engie kiezen. Waarom bijvoorbeeld niet voor Samen Om of Van Ons die een net iets hogere terugleververgoeding geven?
Dat lees ik i.i.g. terug, maar dat was al wat langer geleden besproken 😉
ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
Nu is voor verschillende leveranciers al bekend dat tarieven in de nabije toekomst gaan wijzigen. Is het mogelijk om hiervoor een extra regel op te nemen met de tarieven vanaf de wijzigingsdatum?
Bijvoorbeeld:
Van Ons (huidig) ...
Van Ons (vanaf 1 maart) ...
Eneco (huidig) ...
Eneco (vanaf 1 maart) ...
Bedoeling van de tabel is zien waar je, als je nu een contract afsluit, de beste tarieven krijgt. Die tarieven kunnen dagelijks wijzigen.MJ de Bruijn schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 14:19:
De tabel met tarieven in de eerste post is heel fraai. Dank aan degenen die dat bijhouden.
Nu is voor verschillende leveranciers al bekend dat tarieven in de nabije toekomst gaan wijzigen. Is het mogelijk om hiervoor een extra regel op te nemen met de tarieven vanaf de wijzigingsdatum?
Bijvoorbeeld:
Van Ons (huidig) ...
Eneco (huidig) ...
Als leveranciers wijzigingen van hun tarieven aankondigen, ziet dat (meestal) op lopende contracten met een variabel tarief. Het is niet gezegd dat nieuwe contracten die per de ingangsdatum worden afgesloten dan ook die tarieven krijgen. Sterker nog, meestal is dat niet zo.
Kortom: lijkt me geen nuttige toevoeging. Of begrijp ik je verkeerd?
Mooie wens. Ik denk echter dat we de vrijwilliger(s) dankbaar moeten zijn voor hun werk tot nu toe en het niet moeilijker moeten maken dan het al isMJ de Bruijn schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 14:19:
De tabel met tarieven in de eerste post is heel fraai. Dank aan degenen die dat bijhouden.
Bijvoorbeeld:
Van Ons (huidig) ...
Eneco (huidig) ...

Ah we hebben een vrijwilliger die dit wil doen. Het is:MJ de Bruijn schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 14:19:
Bijvoorbeeld:
Van Ons (huidig) ...
Eneco (huidig) ...
Meneer/mevrouw de Bruijn!!!
Gefeliciteerd
Teruglever staat wel netjes aangegeven.
excl. btw
incl. btw
Tarief dal
€0,00000
€0,00000
per kWh
Tarief normaal
€0,00000
€0,00000
per kWh
Teruglever tarief
€0,90682
€0,90682
per kWh
Vaste leveringskosten
€0,00
€0,00
per jaar
Vaste leveringskosten
€0,00000
€0,00000
per dag
Was hier ook, maar een paar dagen na het ingaan van het contract is dat toch gewijzigd. Verder geen mail gehad dat het contract is ingegaan oid. Ook het onbekende meternummer en verblijfsfunctie is vanzelf veranderd.hoihoi66 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 17:52:
Diegene die bij Innova zit, hebben jullie ook dat de levertarief op €0,00 staat?
Teruglever staat wel netjes aangegeven.
excl. btw
incl. btw
Tarief dal
€0,00000
€0,00000
per kWh
Tarief normaal
€0,00000
€0,00000
per kWh
Teruglever tarief
€0,90682
€0,90682
per kWh
Vaste leveringskosten
€0,00
€0,00
per jaar
Vaste leveringskosten
€0,00000
€0,00000
per dag
[ Voor 5% gewijzigd door reiniero op 25-02-2023 19:51 ]
Probeer maar eens op de site in te vullen dat je stroom van hun afneemt. Dat zijn de prijzen die je betaald.Musho schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:31:
Ik probeer een contract af te sluiten bij Engie, maar ik kan nergens de teruglevertarieven vinden, dus ik heb geen idee of ik nu krijg wat er in de OP staat. Is er ergens waar ik die kan inzien?
En invullen dat je terugleverd. Dat zijn de teruglever prijzen.
Als je op een telwerk (hoog of laag) meer teruglevert dan je op dat telwerk hebt verbruikt, ontvang je een terugleververgoeding. Deze vergoeding is gelijk aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).
Verbruik van 1kWh opgeven. Dat is wat ik tenminste altijd doe.Musho schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:30:
De optie om aan te geven dat ik zonnepanelen heb staat er bij mij helemaal niet. Ik kom er nu achter dat deze pas beschikbaar komt als ik aanvink dat ik een slimme meter heb. Ik heb echter (nieuwbouw woning opgeleverd Juni 2022) geen slimme meter vanwege meter tekorten. Het is wél een meter die ook teruglevering kan bijhouden, maar dat moet ik bij mijn huidige leverancier ook handmatig doorgeven. Weet niet zo goed wat ik nu het beste kan invullen zodat het wel goed gaat.
Waarom zou je 20 euro in de maand moeten betalen? Je kan je voorschot toch gewoon op 0 zetten?Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:20:
@stefan323
Heeft misschien iets mee te maken dat er in verleden nog wel wat kleine energie leverancier zijn omgevallen.
Ondanks dat ik eigenlijk eigenlijk 150 euro per maand zou moeten krijgen van de energie leverancier is het zo in Nederland geregeld dat ik zelfs 20 euro per maand moet betalen.
20 is minimum, ik kan het niet lager instellen.remmstein schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:50:
[...]
Waarom zou je 20 euro in de maand moeten betalen? Je kan je voorschot toch gewoon op 0 zetten?
Dynamisch tarief is meestal niet gunstig als je ongeveer evenveel produceert als verbruikt. Dan krijg je voor je opwek meestal minder want gemiddeld meer goedkope uren. Dan kun je beter ergens voor een vast tarief salderen. Of zomeroverschot via de beste tlv en winterverbruik op dynamisch (gemiddeld vaak goedkoper) tarief.mxmemx schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:25:
Dag,
-> you hit the right spotursusMaritimus schreef op zondag 26 februari 2023 @ 20:50:
[...]
Of zomeroverschot via de beste tlv en winterverbruik op dynamisch (gemiddeld vaak goedkoper) tarief.
Ik probeer dit al een jaar of 1.5 aan menig slim mensch helder te krijgen...Wil er vaak niet in (ja maar salderen op n jaar....neeeheeee)
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Dat is the right spot als... de gemiddelde winterprijs lager is dan de zomer-tlv. Dat blijft een gokje, waar salderen gegarandeerd een redelijke oplossing is. En voor een klein verschil is het de gok niet waard. Voor mensen met veel opwek en een erg hoge tlv, ja, dan ben ik het met je eens. Denk niet dat we dat de volgende winter nog eens kunnen doen.PCJR schreef op zondag 26 februari 2023 @ 20:55:
[...]
-> you hit the right spot![]()
Ik probeer dit al een jaar of 1.5 aan menig slim mensch helder te krijgen...Wil er vaak niet in (ja maar salderen op n jaar....neeeheeee)
Heb in dit topic regelmatig gehoord dat mensen hun dure zomer-kWh-tjes niet wilden salderen met eigen winterverbruik. Dat was vorig jaar wel een gekkenboel ook met tlv's van 80 cent of hoger.
Morgen naar Innova voor alles terugleveren en vrijdag de SAP op Timber, voor alle levering.PCJR schreef op zondag 26 februari 2023 @ 20:55:
[...]
idd al 2 winters (en 1 zomer) dit trucje gedaan, de winterprijs met dynamisch (wel met accu dan) rond de 20-25 cnt schat ik zo.Playa del C. schreef op zondag 26 februari 2023 @ 21:57:
[...]
Dat is the right spot als... de gemiddelde winterprijs lager is dan de zomer-tlv. Dat blijft een gokje, waar salderen gegarandeerd een redelijke oplossing is. En voor een klein verschil is het de gok niet waard. Voor mensen met veel opwek en een erg hoge tlv, ja, dan ben ik het met je eens. Denk niet dat we dat de volgende winter nog eens kunnen doen.
Heb in dit topic regelmatig gehoord dat mensen hun dure zomer-kWh-tjes niet wilden salderen met eigen winterverbruik. Dat was vorig jaar wel een gekkenboel ook met tlv's van 80 cent of hoger.
2022 tlv 70-90 cnt. 2023 nu nog iets van 30-35cnt.
Dit plaatje gaat natuurlijk veranderen de komende tijd/jaren. Helaas. 2022 was gold in dat opzicht.
-> maar je vergeet dat mensen met solar in de zomer altijd (!) een bult meer opwek hebben dan inkoop. Dat is bij iedereen zo. Dus salderen op een jaar (dat binnenkort toch al minder nuttig gaat zijn) heeft nooit voordeel. Alleen neemt niet iedereen met solar de moeite om een andere toko te zoeken in de netto inkoop cq netto teruglever maanden.
[ Voor 15% gewijzigd door PCJR op 26-02-2023 22:20 ]
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Ja, ik snap je. Maar, het is ook mogelijk dat de winterprijs hoger is dan de zomer-tlv. En dan is het wel voordeliger om te salderen. Dat salderen zal ook nog anders worden.PCJR schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:18:
[...]
idd al 2 winters (en 1 zomer) dit trucje gedaan, de winterprijs met dynamisch (wel met accu dan) rond de 20-25 cnt schat ik zo.
Dit plaatje gaat natuurlijk veranderen de komende tijd/jaren. Helaas. 2022 was gold in dat opzicht.
-> maar je vergeet dat mensen met solar in de zomer altijd (!) een bult meer opwek hebben dan inkoop. Dat is bij iedereen zo. Dus salderen op een jaar (dat binnenkort toch al minder nuttig gaat zijn) heeft nooit voordeel. Alleen neemt niet iedereen met solar de moeite om een andere toko te zoeken in de netto inkoop cq netto teruglever maanden.
Maar we zijn het eens dat het loont om even te rekenen. Heb ik ook gedaan inderdaad en jij ook. En dat kunnen/willen de meeste paneelbezitters niet inderdaad. In dit topic nog wel redelijk, maar ja, tweakers
Hoe werkt dit precies? gewoon 2x per jaar wisselen van leverancier?PCJR schreef op zondag 26 februari 2023 @ 20:55:
[...]
Jup. Maja " gewoon" ... Ik ben er aardig wat uren mee kwijt.mxmemx schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:24:
[...]
Hoe werkt dit precies? gewoon 2x per jaar wisselen van leverancier?
T komt mede doordat leveranciers zowat elke maand hun tarieven aanpassen. Daardoor krijg je ook zoveel paniek en overstappers.
Ik weet nog dat ik in 2022 denk ik wel 5-6 keer in dat jaar ben overgestapt
Brengt wel 2500 euro in t zakje...
Achteraf kijk je natuurlijk altijd een koe in zijn kont.PCJR schreef op zondag 26 februari 2023 @ 20:55:
[...]
Maar kijk naar het afgelopen jaar, wat is dan het beste?
Of in september een jaarcontract bij Innova afsluiten voor € 0,92
Of je overschot cashen, gaan Tibberen en dan in het voorjaar een contract met € 0,30 TLV
Dan komt er een deel gokken bij kijken. Dat jaarcontract kan, maar ik ga geen 2k of meer stallen een hele winter met het risico dat een toko omvalt.RobWest schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:55:
[...]
Achteraf kijk je natuurlijk altijd een koe in zijn kont.
Of je overschot cashen, gaan Tibberen en dan in het voorjaar een contract met € 0,30 TLV
Liever doe ik dat allemaal per half jaar. Magoed, kan idd iets van geld mislopen zo. Dat is beetje ieder zn keuze.
Maar de stelling blijft staan op zich, in je netto afnamemaanden de goedkoopste kwhprijs.
In je netto teruglevermaanden de hoogste tlv.
Oude informatie. Engie daalt langzaam mee met de markt...Musho schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:24:
Hoe krijgen jullie 27 cent bij Engie zoals ik de OP staat beschreven? Als ik als terugleverend word gezien, dan krijg ik daar "slechts" 22 cent voor volgens de berekening van de aanvraag tool?
Heel simpel niet, de prijzen dalen dus ook de rechtstreeks daaraan gekoppelde terugleververgoedingen...Musho schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:24:
Hoe krijgen jullie 27 cent bij Engie zoals ik de OP staat beschreven? Als ik als terugleverend word gezien, dan krijg ik daar "slechts" 22 cent voor volgens de berekening van de aanvraag tool?
Voorheen was er nog een modelcontract met gelijke prijzen met (waarschijnlijk) alleen een wijziging op 1 januari en 1 juli.
Even schaamteloos mezelf quoten prijzen 2 januari:
Prijzen 27 februari:pep_82 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:21:
De tarieven bij Engie:
[Afbeelding]
Voor teruglevering.
[Afbeelding]
Na teruglevering.
En even terugrekenen.
0,58341 minus de energiebelasting (inc. BTW) 0,1525 per kWh = € 0,43091 per kWh / 1,21 (BTW 2023) = 0,3561 € (Opslag Duurzame Energie vervalt 0,00).
De energiebelasting hakt er lekker in voor terugleveraars, was € 0,0445, en de BTW is natuurlijk verhoogd van 9 naar 21 procent. Momenteel nog de beste deal? Denk het wel...
Voor teruglevering
:fill(white):strip_exif()/f/image/LiONkxDKZKbYDYgNrfh04Oi0.png?f=user_large)
Na teruglevering minus alle belastingen dus
:fill(white):strip_exif()/f/image/zQGDGhVZiD9W9IjFJfGMTXka.png?f=user_large)
Verwijderd
Je vergeet dat ook veschilt per situatie/persoon .PCJR schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:18:
[...]
idd al 2 winters (en 1 zomer) dit trucje gedaan, de winterprijs met dynamisch (wel met accu dan) rond de 20-25 cnt schat ik zo.
Zou was ik destijds voor engie gegaan met hofe teruglever vergoeding + 500 euro welkom bonus. Zou je binnen jaar weg gaan dat kost je dat 500 euro + opzeg boete. Daarnaast zit niet iedereen er op te wachten om zijn contract af te sluiten bij een kleine leverancier met kans op omvallen. Achter af is aldus koe in een kont kijken. Er zijn naast de winnaars ook genoeg verliezers met omgevallen energie leveranciers
En je moet het zelf willen zoveel energie in dit onderwerp te steken door constant de ontwikkelingen te volgen en bereid zijn er eens naast te zitten met een scheur in de portemonnee tot gevolg.Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:24:
[...]
Je vergeet dat ook veschilt per situatie/persoon .
Zou was ik destijds voor engie gegaan met hofe teruglever vergoeding + 500 euro welkom bonus. Zou je binnen jaar weg gaan dat kost je dat 500 euro + opzeg boete. Daarnaast zit niet iedereen er op te wachten om zijn contract af te sluiten bij een kleine leverancier met kans op omvallen. Achter af is aldus koe in een kont kijken. Er zijn naast de winnaars ook genoeg verliezers met omgevallen energie leveranciers
niets moet......behalve adem halen
dat is er nog steedspep_82 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:18:
Voorheen was er nog een modelcontract met gelijke prijzen met (waarschijnlijk) alleen een wijziging op 1 januari en 1 juli.
Of beide, in november cashen en tibberen, innova afsluiten en het innova contract deze week in laten gaan. Zo heb ik het gedaan, of dat het beste is moet nog blijken natuurlijk gezien innova dan ook nog moet uitbetalen na de zomer.RobWest schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:55:
[...]
Achteraf kijk je natuurlijk altijd een koe in zijn kont.
Dat is uitstel van executiereiniero schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:52:
[...]
Of beide, in november cashen en tibberen, innova afsluiten en het innova contract deze week in laten gaan. Zo heb ik het gedaan, of dat het beste is moet nog blijken natuurlijk gezien innova dan ook nog moet uitbetalen na de zomer.
Dan zit je vanaf nu voor een jaar aan Innova vast, dan heb je komende winter je overbruggingsperiode of je moet je contract in november openbreken en de boete betalen.
Die boete is 50 euro. Dat is 2 goede dagen in de zomer. Dat is wel te overzien. Voor mij geen reden om niet weg te gaan. Niet voor niks dat die boetes hoger gaan worden..RobWest schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:08:
[...]
Dat is uitstel van executie
Dan zit je vanaf nu voor een jaar aan Innova vast, dan heb je komende winter je overbruggingsperiode of je moet je contract in november openbreken en de boete betalen.
https://www.zelfenergiepr...tm_campaign=ZEP+Update+93
Weten we waar de tlv naar toe gaat.
Vanaf 1 april 2023 (zeker geen grap) gelden er nieuwe regels voor de opzegvergoeding:reiniero schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:50:
[...]
Die boete is 50 euro. Dat is 2 goede dagen in de zomer. Dat is wel te overzien. Voor mij geen reden om niet weg te gaan. Niet voor niks dat die boetes hoger gaan worden..
Regels na 1 april 2023
Voor energiecontracten die zijn afgesloten na 1 april 2023 gelden er nieuwe regels voor de opzegvergoeding.
De hoogte opzegboete wordt dan gelijk aan het verlies dat je energieleverancier lijdt, omdat jij het contract niet uitzit.
De leverancier bepaalt hoe hoog de opzegvergoeding wordt aan de hand van twee factoren:
Het aantal kilowattuur (kWh) elektriciteit en kuub (m3) gas dat je naar verwachting zou verbruiken tot het einde van het contract.
Het verschil tussen het tarief in je huidige energiecontract en de actuele tarieven van een vergelijkbaar contract bij je huidige leverancier.
Voorbeeld
Je zegt je energiecontract een half jaar voordat deze afloopt op. De energieleverancier voorspelt dat je nog 1.320 kWh stroom en 590 m3 gas zou verbruiken.
Het tariefverschil bedraagt 0,145 euro per kWh en 0,421 euro per m3 in het nadeel van de energieleverancier.
Je opzegboete bedraagt 0,145 x 1.320 = € 191,40 voor stroom
En 0,421 x 590 = € 248,39 voor gas
Wanneer kan je opzeggen zonder boete?
Je kunt alleen zonder boete opzeggen of overstappen van energieleverancier als je een:
Dynamisch of variabel energiecontract hebt
Een vaste energiecontract hebt dat afloopt
Bij een variabel contract heb je een opzegtermijn van één maand. Als je twijfelt over de vorm van het contract kun je contact opnemen met je energieleverancier.
De energieleverancier is verplicht de opzegvergoeding binnen zes weken na de opzegdatum aan jou te vragen.
Wordt hier niet aan voldaan? Dan hoef je de boete niet te betalen.
Hoe voorkom ik een opzegvergoeding?
Als je overstapt naar een nieuw energiebedrijf, hoef je niet op te zeggen bij je huidige leverancier. Dit regelt je nieuwe leverancier namelijk.
Als je overstapt vanuit een dynamisch of variabel contract krijg je nooit een opzegvergoeding.
Maar bij een vast contract kan dit wel voorkomen. Het is dan belangrijk dat je bij de overstap duidelijk aangeeft wanneer het nieuwe contract moet ingaan.
Zie verder: https://www.energievergel...-energiecontract-opzeggen
Dat wisten we al toch. Dit is nieuws van 7 februari.John245 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:05:
Voor de personen die heer geen abbo op hebben:
https://www.zelfenergiepr...tm_campaign=ZEP+Update+93
Weten we waar de tlv naar toe gaat.
Zou dat ook andersom werken?
Ik bedoel dat je als opzegger geld toe krijgt als het nieuwe contract duurder zou zijn.
Nee. Helaas nietsir_knudde schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:57:
@Havanna ,
Zou dat ook andersom werken?
Ik bedoel dat je als opzegger geld toe krijgt als het nieuwe contract duurder zou zijn.
Dan rijst natuurlijk de vraag hoe ze bepalen wat je nog zou afnemen? Waar wordt dat op gebaseerd? Op wat je zelf aangeeft bij aanvang van het contract? En als je al meer gebruikt hebt, wordt je opzegvergoeding dan minder?Havanna schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:27:
[...]
Vanaf 1 april 2023 (zeker geen grap) gelden er nieuwe regels voor de opzegvergoeding:
Regels na 1 april 2023
Voor energiecontracten die zijn afgesloten na 1 april 2023 gelden er nieuwe regels voor de opzegvergoeding.
De hoogte opzegboete wordt dan gelijk aan het verlies dat je energieleverancier lijdt, omdat jij het contract niet uitzit.
De leverancier bepaalt hoe hoog de opzegvergoeding wordt aan de hand van twee factoren:
Het aantal kilowattuur (kWh) elektriciteit en kuub (m3) gas dat je naar verwachting zou verbruiken tot het einde van het contract.
Het verschil tussen het tarief in je huidige energiecontract en de actuele tarieven van een vergelijkbaar contract bij je huidige leverancier.
Voorbeeld
Je zegt je energiecontract een half jaar voordat deze afloopt op. De energieleverancier voorspelt dat je nog 1.320 kWh stroom en 590 m3 gas zou verbruiken.
Het tariefverschil bedraagt 0,145 euro per kWh en 0,421 euro per m3 in het nadeel van de energieleverancier.
Je opzegboete bedraagt 0,145 x 1.320 = € 191,40 voor stroom
En 0,421 x 590 = € 248,39 voor gas
Wanneer kan je opzeggen zonder boete?
Je kunt alleen zonder boete opzeggen of overstappen van energieleverancier als je een:
Dynamisch of variabel energiecontract hebt
Een vaste energiecontract hebt dat afloopt
Bij een variabel contract heb je een opzegtermijn van één maand. Als je twijfelt over de vorm van het contract kun je contact opnemen met je energieleverancier.
De energieleverancier is verplicht de opzegvergoeding binnen zes weken na de opzegdatum aan jou te vragen.
Wordt hier niet aan voldaan? Dan hoef je de boete niet te betalen.
Hoe voorkom ik een opzegvergoeding?
Als je overstapt naar een nieuw energiebedrijf, hoef je niet op te zeggen bij je huidige leverancier. Dit regelt je nieuwe leverancier namelijk.
Als je overstapt vanuit een dynamisch of variabel contract krijg je nooit een opzegvergoeding.
Maar bij een vast contract kan dit wel voorkomen. Het is dan belangrijk dat je bij de overstap duidelijk aangeeft wanneer het nieuwe contract moet ingaan.
Zie verder: https://www.energievergel...-energiecontract-opzeggen
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Gewoon een minimum voorschotbedrag op basis van historisch verbruik. Werkt bij de meeste aanbieders zo.dredg schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:29:
[Afbeelding]
Snapt iemand deze? Jaarlijks 400+ euro terug, maar maandelijks 44 euro moeten betalen
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2