Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:01
@cj1
Energie Van Ons hanteert 2 verschillende teruglevertarieven vanaf maart. Teruglevertarief bij variabel is 70% van levertarief incl btw excl energiebelasting en bij modelcontract 50% van levertarief incl btw excl energiebelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
BadEendTerror schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:17:
@cj1
Energie Van Ons hanteert 2 verschillende teruglevertarieven vanaf maart. Teruglevertarief bij variabel is 70% van levertarief incl btw excl energiebelasting en bij modelcontract 50% van levertarief incl btw excl energiebelasting.
Merci, daar ga ik de tabel snel op aanpassen.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aab
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-08-2024

aab

Energie van Ons maakt gebruik van de software van Eabo, gaat dit wel goed op de jaarrekening? Zie onderstaand voorbeeld. Tot nu toe is het leveringstarief gelijk aan de teruglevering en geeft dit verder geen problemen met de verschillende tarieven (wijzigingen) over de verschillende periodes gezien het tarief gelijk is.

Groenpand gebruikt ook de software van Eabo https://www.groenpand.nl/groene-stroom-en-gas/modelcontract die hebben een lagere terugleveringstarief en ik doe een berekening op https://kwp.eabo.nl/kwp/system/signup/signup.php?suppid=53 dan zie ik dat de teruglevering lager is, hij hoort volgens mij gelijk te zijn als er gesaldeerd wordt.

excl. btwincl. btwexcl. btwincl. btw
Normaaltarief1.000€ 0,87976€ 1,06450€ 879,76€ 1.064,50
Daltarief1.000€ 0,75291€ 0,91102€ 752,91€ 911,02
Teruglevering Normaaltarief-1.000€ 0,61583€ 0,74515€ -615,83€ -745,15
Teruglevering Daltarief-1.000€ 0,52703€ 0,63771€ -527,03€ -637,71

Ditzelfde gebeurt ook bij VanHelder, zij maken ook gebruik van dezelfde software van Eabo (backend).

Iemand een idee?

Op mijn mail met een technische vraag naar Van Ons werd een standaard antwoord gegeven:

We snappen heel goed dat het verlagen van de terugleververgoeding vragen en verbazing oproept.
We hebben in onze mail uitgelegd waarom deze beslissing is genomen.
Je kunt alle informatie over het verlagen van de vergoeding terug vinden op onze website. In onze algemene voorwaarden onder
artikel 19 kun je lezen hoe het zit met het wijzigen van de tarieven. Dit geldt ook voor onze teruglevertarieven.
Door personeels tekort en alle wijzigingen in de energie markt en de drukte die daarbij komt kijken,zijn we helaas niet in staat je
mail individueel te behandelen. Daarom ontvang je van ons deze standaard mail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-09 17:03
Engie heeft de prijzen ook weer aangepast

Afnemen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxjHojVq31-1tYGl1SpKs7nBGnw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uBJRa8leRtkJwRmreas62jDx.png?f=fotoalbum_large

TLV:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JpS8WraPqFEvHPlyCNIEDd0PpE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XBbVLatRPNP8WsFJwqHM9W6Q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWâl
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-11-2024
John245 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:27:
[...]

Naar mijn mening is 80% in de toekomst niet houdbaar.
Want?

we moeten het hier eigenlijk over de beste tlv's hebben.. 8)

[ Voor 16% gewijzigd door DeWâl op 09-02-2023 16:30 ]

Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeppiepruts
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:49
Dinjesk schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:22:

Afnemen:

TLV:
....dat daltarief klopt niet en moet 0,21610 zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:26
John245 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:06:
[...]

Als je tussen de regels doorlee wordt de vergoeding gewoon twee eurocent :)
Als dat zo is bij een minimum van 80%, dan heb je dus een levertarief van €0,025/kWh oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-09 16:49
DeWâl schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:23:
[...]

@cville weet jij de definitie van een tariefsperiode en dan specifiek m.b.t. een variabel of modelcontract?
Nee, ik kan je hier niet bij helpen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
jeppiepruts schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:29:
[...]

....dat daltarief klopt niet en moet 0,21610 zijn :)
Vond het al raar idd.

Maar in ieder geval geen 28cent meer voor normaal

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:01
Voor diegenen die bij VanOns een contract hebben en niet blij zijn met de aangekondigde verlaging van de terugleververgoeding...

Na overleg met mijn rechtsbijstandverzekering heb ik een brief aan VanOns gestuurd met de volgende argumenten.
- wijziging van tarief mag alleen per 1 januari of 1 juli, niet per 1 maart.
- bij een wijziging van het kale leveringstarief per 1 juli mag de terugleververgoeding wel overeenkomstig (= gelijk, = 100%) worden aangepast
- wijziging van percentage van terugleververgoeding naar een ander percentage mag helemaal niet, nu niet en ook per 1 juli niet. De terugleververgoeding is gedefinieerd als "gelijk aan het kale leveringstarief". Daar is geen percentage voorzien en ook geen wijziging naar een gedeelte daarvan.
- De terugleververgoeding dient aldus gedurende de gehele looptijd van de overeenkomst op 100% te blijven.

Als VanOns hier niet aan voldoet zal mijn rechtsbijstandverzekering mij juridisch ondersteunen. Zij adviseren mij om dan tevens een klacht in te dienen bij de ACM (Autoriteit Consument en Markt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
Dinjesk schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:22:
@Dinjesk Gaat het hier over variabel/open of het modelcontract?
Zonder tegenbericht gok ik op variabel.

Bijzonder: TLV dal is hoger dan TLV normaal. Dank @jeppiepruts voor de juiste Engie dal TLV.

[ Voor 47% gewijzigd door cj1 op 09-02-2023 18:12 . Reden: ingekort; Dank aan Jeppiepruts ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinjesk
cj1 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 18:06:
[...]

@Dinjesk Gaat het hier over variabel/open of het modelcontract?
Zonder tegenbericht gok ik op variabel.

Bijzonder: TLV dal is hoger dan TLV normaal. Dank @jeppiepruts voor de juiste Engie dal TLV.
Beide hetzelfde als ik het invul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:40
MJ de Bruijn schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 17:05:
Voor diegenen die bij VanOns een contract hebben en niet blij zijn met de aangekondigde verlaging van de terugleververgoeding...

Na overleg met mijn rechtsbijstandverzekering heb ik een brief aan VanOns gestuurd met de volgende argumenten.
- bij een wijziging van het kale leveringstarief per 1 juli mag de terugleververgoeding wel overeenkomstig (= gelijk, = 100%) worden aangepast
- wijziging van percentage van terugleververgoeding naar een ander percentage mag helemaal niet, nu niet en ook per 1 juli niet. De terugleververgoeding is gedefinieerd als "gelijk aan het kale leveringstarief". Daar is geen percentage voorzien en ook geen wijziging naar een gedeelte daarvan.
- De terugleververgoeding dient aldus gedurende de gehele looptijd van de overeenkomst op 100% te blijven.

Als VanOns hier niet aan voldoet zal mijn rechtsbijstandverzekering mij juridisch ondersteunen. Zij adviseren mij om dan tevens een klacht in te dienen bij de ACM (Autoriteit Consument en Markt).
Ik heb ze ook al een berichtje gestuurd. Ben benieuwd wat ze ermee gaan doen _/-\o_

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:46
Gisteren een modelcontract afgesloten bij Engie vanaf maart, krijg net het contract opgestuurd waarin een heel ander tarief staat dan op de website.

Op de webste: €0,43181 incusief btw en energiehefing, dat is zo'n 23 cent kaal
Op het zojuist afgesloten contract: per 1 maart kaal tarief ex. btw van € 0,12599

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1kxafLZmpONRGGmphotxNig-Js=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c7OEEUqsLiDPpel5koh3HGK9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
HandyLumberjack schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:18:
[...]

Of het niet helpt is maar de vraag, lang niet iedereen neemt rationele beslissingen. Om mij heen zie ik nog genoeg mensen salderingsoverschot affakkelen met een elektrisch kacheltje, want ze krijgen maar 7ct o.i.d. van hun leverancier, i.p.v. een goede TLV scoren.

Ik vermoed dat een aanzienlijk deel van de mensen de aanschaf van zonnepanelen toch maar gaan af/uitstellen.

En misschien dat omvormers wat kleiner gedimensioneerd gaan worden, want die piek is toch minder waard.

Ik heb de omvormers ook op ca. 66% van de zonnepanelen wattpiek gedimensioneerd, anders knalt de hoofdzekering eruit :7, maar het verschil qua opbrengst is minimaal.

En een deel van wat je op zomerse dagen verliest krijg je in de winter weer terug door een hogere efficiëntie in deellast. (En dat kun je dan direct gebruiken i.p.v. salderen)

M.b.t. de 15ct cap, zie onderstaande tabel:
[Afbeelding]
Volgens mij is er nog een effect wat je niet hebt meeenomen in de tabel, namelijk dat het salderinspercentage een percentage is van de opbrengst, dus stel je mag 55% salderen en je hebt 5500kWh afgenomen en 10000kWh geleverd. Dan mag je nog precies je gehele gebruik salderen en krijg je de 4500kWh uitgekeerd tegen de TLV. 2e puntje, het is nog de vraag of de wettelijke TLV grenzen gelden voor alleen het deel dat je anders had kunnen salderen of voor de gehele teruglever hoeveelheid...

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppiepruts
ASW1 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:48:
Gisteren een modelcontract afgesloten bij Engie vanaf maart, krijg net het contract opgestuurd waarin een heel ander tarief staat dan op de website.

Op het zojuist afgesloten contract: per 1 maart kaal tarief ex. btw van € 0,12599

[Afbeelding]
...zie de post van @Dinjesk hierboven. Engie gaf gisteren ook enige tijd verkeerde tarieven op de site. Het lijkt alsof er iets niet goed is gegaan. Volgens mij is dit (0,12599/0,15245) exact gelijk aan de overheidsheffingen in 2023.

Edit: bij deze leveringstarieven zou ik na gaan denken over een SAP 8)

[ Voor 4% gewijzigd door jeppiepruts op 10-02-2023 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
jeppiepruts schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:55:
[...]

Het lijkt alsof er iets niet goed is gegaan. Volgens mij is dit (0,12599/0,15245) exact gelijk aan de overheidsheffingen in 2023.
Verdraaid ja.
Dit lijkt gewoon op een dikke fout waarbij overheidsheffingen op de plek van levertarief is ingevuld.

(het is overigens voor een SAP dus aan zulke lage tarieven heb ik geen behoefte)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeppiepruts
ASW1 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:09:
[...]

Verdraaid ja.
Dit lijkt gewoon op een dikke fout waarbij overheidsheffingen op de plek van levertarief is ingevuld.

(het is overigens voor een SAP dus aan zulke lage tarieven heb ik geen behoefte)
...en dan zonder ALLE IT problemen van Engie op te willen lossen...
@Dinjesk had screenshots van een incl afname tarief in dal van 0,41393, en teruglevering voor 0,26148. Dat verschil is precies gelijk weer aan de overheidsheffingen van 2023 inclusief de btw. Engie is dus vergeten daar de btw af te halen om op een kaal tarief uit te komen. Kortom: ze hebben de boel niet helemaal op orde.
Het lijkt gerelateerd aan de tariefwijziging die ze gisteren doorgevoerd hebben, want eergisteren heb ik zonder problemen mijn contract bij Engie verlengd.
Ik heb vorig jaar bij het afsluiten van mijn jaarcontract Engie ook al betrapt op fouten in de tarieven op de site.
Het blijft dus wel zaak om goed op te blijven letten. Ik krijg een beetje het idee dat ze (doorgerekende) tarieven stuk voor stuk handmatig ergens opvoeren in plaats van 1 tarief en de rest dan automatisch berekend wordt...

[ Voor 35% gewijzigd door jeppiepruts op 10-02-2023 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online

Bedankt hiervoor, ik heb ook een reactie gestuurd met daarin bovenstaande punten verwerkt. Benieuwd naar hun reactie. Mijn afgesloten modelcontract gaat overigens pas in op 03 maart, maar wel al afgesloten op 18 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
aab schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:00:
Energie van Ons maakt gebruik van de software van Eabo, gaat dit wel goed op de jaarrekening? Zie onderstaand voorbeeld. Tot nu toe is het leveringstarief gelijk aan de teruglevering en geeft dit verder geen problemen met de verschillende tarieven (wijzigingen) over de verschillende periodes gezien het tarief gelijk is.

Groenpand gebruikt ook de software van Eabo https://www.groenpand.nl/groene-stroom-en-gas/modelcontract die hebben een lagere terugleveringstarief en ik doe een berekening op https://kwp.eabo.nl/kwp/system/signup/signup.php?suppid=53 dan zie ik dat de teruglevering lager is, hij hoort volgens mij gelijk te zijn als er gesaldeerd wordt.

excl. btwincl. btwexcl. btwincl. btw
Normaaltarief1.000€ 0,87976€ 1,06450€ 879,76€ 1.064,50
Daltarief1.000€ 0,75291€ 0,91102€ 752,91€ 911,02
Teruglevering Normaaltarief-1.000€ 0,61583€ 0,74515€ -615,83€ -745,15
Teruglevering Daltarief-1.000€ 0,52703€ 0,63771€ -527,03€ -637,71

Ditzelfde gebeurt ook bij VanHelder, zij maken ook gebruik van dezelfde software van Eabo (backend).

Iemand een idee?

Op mijn mail met een technische vraag naar Van Ons werd een standaard antwoord gegeven:

We snappen heel goed dat het verlagen van de terugleververgoeding vragen en verbazing oproept.
We hebben in onze mail uitgelegd waarom deze beslissing is genomen.
Je kunt alle informatie over het verlagen van de vergoeding terug vinden op onze website. In onze algemene voorwaarden onder
artikel 19 kun je lezen hoe het zit met het wijzigen van de tarieven. Dit geldt ook voor onze teruglevertarieven.
Door personeels tekort en alle wijzigingen in de energie markt en de drukte die daarbij komt kijken,zijn we helaas niet in staat je
mail individueel te behandelen. Daarom ontvang je van ons deze standaard mail.
Die berekening klopt inderdaad niet, want er wordt niet (eerst) gesaldeerd. Ik zou overigens wegblijven van groenpand want die hebben de terugleververgoeding per 1-1-2023 verlaagd naar 15 of 16 cent en zijn daarmee niet meer interessant (voor de mensen in dit topic). Ze hadden vorig jaar nog een terugleververgoeding van 70% van het kale tarief..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik zit als particulier bij Energyhouse (zakelijke leverancier) i.v.m. dat kernion destijds op zn gat is gegaan. Betreft Variabel contract. Prijzen per 15 februari.

LeveringTeruglevering
Enkel
0,28540
0,11960
Normaal
0,31500
0,14910
Dal
0,24100
0,07520

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De saldeer-afbouwposts zijn naar het kroegtopic verplaatst, dan kan het hier weer over de actuele TLV gaan. De 80% en dergelijke gelden sowieso niet vandaag, dus offtopic.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinjesk
jeppiepruts schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:22:
[...]

...en dan zonder ALLE IT problemen van Engie op te willen lossen...
@Dinjesk had screenshots van een incl afname tarief in dal van 0,41393, en teruglevering voor 0,26148. Dat verschil is precies gelijk weer aan de overheidsheffingen van 2023 inclusief de btw. Engie is dus vergeten daar de btw af te halen om op een kaal tarief uit te komen. Kortom: ze hebben de boel niet helemaal op orde.
Het lijkt gerelateerd aan de tariefwijziging die ze gisteren doorgevoerd hebben, want eergisteren heb ik zonder problemen mijn contract bij Engie verlengd.
Ik heb vorig jaar bij het afsluiten van mijn jaarcontract Engie ook al betrapt op fouten in de tarieven op de site.
Het blijft dus wel zaak om goed op te blijven letten. Ik krijg een beetje het idee dat ze (doorgerekende) tarieven stuk voor stuk handmatig ergens opvoeren in plaats van 1 tarief en de rest dan automatisch berekend wordt...
Net ff achteraan gebeld.
Klopt wat jij zegt van de btw.

Had ingevuld dat ik op normaal wel terug lever en dal niet dan zegt hij idd 0.26

Vul je bij beide teruglevering in dan is het 0.216

Werd er ook door de vrouw op geattendeerd dat miss de teruglevering tarieven nog omlaag gaan in de toekomst.

Per 12-3 gaat mijn contract in, kom van essent

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
Srednier schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:50:
[...]

Volgens mij is er nog een effect wat je niet hebt meeenomen in de tabel, namelijk dat het salderinspercentage een percentage is van de opbrengst, dus stel je mag 55% salderen en je hebt 5500kWh afgenomen en 10000kWh geleverd. Dan mag je nog precies je gehele gebruik salderen en krijg je de 4500kWh uitgekeerd tegen de TLV.
Offtopic, maar volgens mij klopt dit niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
ASW1 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:48:

[Afbeelding]
Inmiddels een nieuwe mail gekregen met daarin wel de juiste tarieven.
Uitgaande van enkeltarief dus een TLV van 23 cent bij engie bij het modelcontract, wijzigt per 1 juli.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hv_cyVsvbOVTZYiB6RmoV9a_6dQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bOl8WtBXpPje8fBni26O2yow.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dinjesk
ASW1 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:10:
[...]

Inmiddels een nieuwe mail gekregen met daarin wel de juiste tarieven.
Uitgaande van enkeltarief dus een TLV van 23 cent bij engie bij het modelcontract, wijzigt per 1 juli.

[Afbeelding]
Waar baseer je 1 juli op? Zie toch echt 1 maart staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Dinjesk schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 00:25:
[...]

Waar baseer je 1 juli op? Zie toch echt 1 maart staan
Tarieven kunnen 2x per jaar gewijzigd worden in het modelcontract; 1 januari en 1 juli.
Wat die 1 maart hier precies betekent weet ik niet, het gaat wel om een contract dat begin maart ingaat dus misschien is dat het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:18
GeeH schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 07:12:
[...]

Hun eerste overzicht betreft de hele volgende maand, dus dat zal bij jou begin februari zijn over de maand januari.
Hoi ben ik weer! :)

Vraag; ik heb dus per 8 december een contract bij United Consumers. Zoals je aangaf heb ik idd begin februari een afrekening gehad over januari.
... Maar waar is het verbruik/teruglevering van 8 december - 31 december gebleven??

Als ik inlog op United Consumers zie ik de meterstanden en verbruik, maar enkel vanaf 1 januari. Deze komen ook dus totaal niet overeen met de afrekening per 7 december van m'n vorige aanbieder.

... Is dit een gevalletje klantenservice United Consumers omdat er iets niet goed gaat, of zie ik wat over het hoofd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeH
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 24-09 16:13
Whiskey48 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:13:
[...]

Hoi ben ik weer! :)

Vraag; ik heb dus per 8 december een contract bij United Consumers. Zoals je aangaf heb ik idd begin februari een afrekening gehad over januari.
... Maar waar is het verbruik/teruglevering van 8 december - 31 december gebleven??

Als ik inlog op United Consumers zie ik de meterstanden en verbruik, maar enkel vanaf 1 januari. Deze komen ook dus totaal niet overeen met de afrekening per 7 december van m'n vorige aanbieder.

... Is dit een gevalletje klantenservice United Consumers omdat er iets niet goed gaat, of zie ik wat over het hoofd?
Klopt, heb ik ook. Toen ik daar een melding van maakte, lieten ze mij weten dat ze alleen per maand overzichten geven. Ik ga er van uit dat dat bij de eindafrekening wordt rechtgetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
GeeH schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:32:
[...]

Klopt, heb ik ook. Toen ik daar een melding van maakte, lieten ze mij weten dat ze alleen per maand overzichten geven. Ik ga er van uit dat dat bij de eindafrekening wordt rechtgetrokken.
Ah ok, dan wacht ik het wel af. Dank voor je reactie!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 21:29
Vorig jaar hebben we voornamelijk bij Eneco gezeten, gemiddeld bijna 60 cent TLV gehad, en met flink wat gedoe ook uiteindelijk alles uitbetaald gekregen. De verlaging begin september was voor ons niet van toepassing (ze hebben ons nooit geïnformeerd gehad).

Van begin december tot deze week hebben we goedkoop bij Tibber gezeten. Aangezien facturering en saldering per uur gaan hier de gewogen gemiddelden. In december hebben we gemiddeld 30 cent betaald per kWh en gemiddeld 45 cent teruggekregen. In januari gemiddeld 26 cent betaald en 25 cent teruggekregen. Alle bedragen incl belastingen.

Aangezien we nu rond het omslagpunt zitten dat we weer netto terugleverancier worden gaat deze week ons Engie contract in wat we begin december hadden afgesloten, op basis van piek/dal is dat 51/39 cent kaal tarief.

Ik moet zeggen dat het overwinteren op dynamische tarieven goed bevallen is, ipv de zuurverdiende zomer kilowattuurtjes moeten salderen tegen 61 cent.

En een les: als je een goede deal ziet met hoge TLV: snel tekenen. Ik heb er nog spijt van dat ik het aanbod in de herfst van ruim 90 cent niet heb aangenomen... Aan de andere kant ben ik blij dat ik begin december wel nog snel een prima deal heb weten te vinden, deze bedragen zie je nu nergens meer. Daar komen we het jaar wel weer mee door. Nouja, in ieder geval tot 1 juli, of totdat er miraculeus iets beters voorbij komt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bmoorman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09 09:24
pirke schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 01:32:
... de zuurverdiende zomer kilowattuurtjes ...
Heb je zonnepanelen of een hometrainer om de energie op te wekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numblee
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18-07 22:35

Ik heb zojuist ook een mail verzonden met betrekking tot bovenstaande informatie. Heb jij zelf al iets gehoord mbt deze berichtgeving?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:01
Numblee schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:36:
Betreft brief aan VanOns...

Ik heb zojuist ook een mail verzonden met betrekking tot bovenstaande informatie. Heb jij zelf al iets gehoord mbt deze berichtgeving?
Ik heb nog niets van VanOns gehoord. Eerlijk gezegd verwacht ik dat ook niet.

Als de moderator mij toestaat om te filosoferen...

VanOns heeft een probleem. De terugleververgoeding is (te) hoog en er maken (te) veel mensen gebruik van. Daarom verlagen ze hun tarieven en het teruglever-percentage vanaf 1 maart. Voor nieuwe contracten lijkt me dat geen probleem. Maar bestaande overeenkomsten, inclusief ondertekende overeenkomsten die uitgesteld ingaan (bijvoorbeeld per 1 maart) kunnen niet zo maar worden aangepast. Ik vermoed dat VanOns het desondanks probeert. Reden (naar mijn idee):

Iedere (ongunstige) klant die op basis van deze aankondiging overstapt naar een andere leverancier is voor VanOns 'winst'.
Iedere (ongunstige) klant die de nieuwe tarieven accepteert zonder protest is meegenomen.

Blijven over de klanten die formeel (lees schriftelijk en met argumenten) bezwaar maken. Misschien laat VanOns het op een gerechtelijke procedure aankomen of behandeling door de ACM. Maar uiteindelijk zullen ze moeten toegeven (let wel, dat is mijn persoonlijke inschatting). Het aantal klanten waarvoor dit dan geldt is (veel) lager dan zonder dit circus. Daarmee is de 'schade' voor VanOns beperkt.

Dit principe van aankondiging van grote wijzigingen en dan daar gedeeltelijk op terugkomen zie je vaker bij reorganisaties of ongunstige wijzigingen. Niets nieuws onder de zon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dev-random
  • Laatst online: 17-09 14:12
Wat is jullie ervaring met relatief veel panelen en de bijbehorende vergoedingen/bedragen?

Ik neem op korte termijn 54 stuks a 405 watt in gebruik en dat icm een Innova contract
a 0.91 netto TLV.
Ondertussen heb ik mijn verbruik via een SAP met dynamisch contract laten lopen.

Nu twijfel ik serieus of ik er niet nog een keer 45 panelen bij moet leggen. Die extra panelen zouden deze zomer nog meer dan genoeg opbrengen om de de volledige investering er uit te halen.

Los van het financieel risico, zijn er hier tweakers met soortgelijke volumes? Is het ook maar een beetje aannemelijk dat Innova 25k+ euro uit gaat keren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gurk2
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:18
Ik heb ook innova contract (91 cent) met 62 panelen, dus ongeveer de max van de 3x25A aansluiting. Vanwege dit contract heb ik ook 18 panelen bijgeplaatst begin van dit jaar. Verbruik zit op andere meter. Dus verwacht ook flink bedrag te ontvangen. Blijft altijd een gok. Ik zie best wat tweakers (met grote installatie) voorbij komen die innova contract hebben, dus daar zullen ze flink wat geld aan kwijt zijn, maar zou niet weten of dat voor zo'n bedrijf grote of kleine bedragen zijn.

Verder is mij eigenlijk ook niet duidelijk, of het op een gegeven moment als bedrijf of inkomen wordt gezien, waardoor je iets van belasting zou moeten betalen.

Kun je nog meer op je aansluiting kwijt? Verzwaren van de aansluiting zal ook wel een tijd over heen gaan, waardoor je misschien al een periode van je contractsperiode mist?

55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:42

de Peer

under peer review

dev-random schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:06:

Nu twijfel ik serieus of ik er niet nog een keer 45 panelen bij moet leggen. Die extra panelen zouden deze zomer nog meer dan genoeg opbrengen om de de volledige investering er uit te halen.
zou ik zeker doen. nog meer winst.

Uiteraard blijft er een risico dat ze failliet gaan of een manier verzinnen om onder onze contracten uit te komen.

Maar ik ga er wel vanuit dat ze die 15-30k per klant gewoon gaan betalen. ze zullen wel moeten.

Ik heb ook nog snel mijn 57 panelen uitgebreid naar 63, verder heb ik écht geen ruimte meer. :D

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 14-02-2023 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 24-09 20:06
de Peer schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:41:
[...]

zou ik zeker doen. nog meer winst.

Uiteraard blijft er een risico dat ze failliet gaan of een manier verzinnen om onder onze contracten uit te komen.

Maar ik ga er wel vanuit dat ze die 15-30k per klant gewoon gaan betalen. ze zullen wel moeten.

Ik heb ook nog snel mijn 57 panelen uitgebreid naar 63, verder heb ik écht geen ruimte meer. :D
Icm het prijsplafond is het risico voor Innova wel een stuk lager geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mathijshooi schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:51:
[...]

Icm het prijsplafond is het risico voor Innova wel een stuk lager geworden.
inderdaad, dat denk ik ook. Minder wan-betalers. maar alsnog is het risico niet 0.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 14-02-2023 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmoorman
dev-random schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:06:
Wat is jullie ervaring met relatief veel panelen en de bijbehorende vergoedingen/bedragen?

Ik neem op korte termijn 54 stuks a 405 watt in gebruik en dat icm een Innova contract
a 0.91 netto TLV.
Ondertussen heb ik mijn verbruik via een SAP met dynamisch contract laten lopen.

Los van het financieel risico, zijn er hier tweakers met soortgelijke volumes? Is het ook maar een beetje aannemelijk dat Innova 25k+ euro uit gaat keren?
Ja, hier ook 100+ panelen. Vorig jaar 2 keer de hoofdzekering eruit geduwd wat voor downtime zorgt van ~2u. Dit gebeurt dan op de piek rond 1u 's middags. kosten 1 keer: gratis , 2 keer: €66.
Dit jaar komt er een tweede aansluiting om het probleem op te lossen.
Met 2 of meer systemen op 1 aansluiting is moeilijk te managen, je kan dan niet zomaar de omvormer drosselen.
Verzwaring op huidige aansluiting kost iets van €900 extra per jaar naast de eenmalige kosten van €250.
2 aansluitingen hebben van 3x25 mag op 1 adres.
Je kan ook verzwaren alleen in het zonne seizoen, kan per maand. Dan moet je verzwaring/verlichting betalen, geloof iets van €250 per keer. Makkelijk is als je automaten hebt als hoofdzekeringen.

Dit alles om de TLV te maximaliseren, dus on topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
  • Laatst online: 17-09 14:12
bmoorman schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:58:
[...]

Ja, hier ook 100+ panelen. Vorig jaar 2 keer de hoofdzekering eruit geduwd wat voor downtime zorgt van ~2u. Dit gebeurt dan op de piek rond 1u 's middags. kosten 1 keer: gratis , 2 keer: €66.
Dit jaar komt er een tweede aansluiting om het probleem op te lossen.
Met 2 of meer systemen op 1 aansluiting is moeilijk te managen, je kan dan niet zomaar de omvormer drosselen.
Verzwaring op huidige aansluiting kost iets van €900 extra per jaar naast de eenmalige kosten van €250.
2 aansluitingen hebben van 3x25 mag op 1 adres.
Je kan ook verzwaren alleen in het zonne seizoen, kan per maand. Dan moet je verzwaring/verlichting betalen, geloof iets van €250 per keer. Makkelijk is als je automaten hebt als hoofdzekeringen.

Dit alles om de TLV te maximaliseren, dus on topic!
Heb je dat nog aan 3x25 A hangen?!

Ik twijfel nog of ik die paar uur piek productie voor lief moet nemen en de omvormers begrenzen tot de max van mijn aansluiting. Aan de andere kant, met mijn huidige contract kan ik 3x50A nog verantwoorden. Blijft echter de TLV in 2024 rond de 20-30 cent, dan zorgt een zwaardere aansluiting procentueel voor onredelijk veel misgelopen winst.

Kwestie van gemak vs. winstmaximalisatie I guess.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitNiX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-09 15:18
dev-random schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:16:
[...]

Ik twijfel nog of ik die paar uur piek productie voor lief moet nemen en de omvormers begrenzen tot de max van mijn aansluiting. Aan de andere kant, met mijn huidige contract kan ik 3x50A nog verantwoorden. Blijft echter de TLV in 2024 rond de 20-30 cent, dan zorgt een zwaardere aansluiting procentueel voor onredelijk veel misgelopen winst.

Misschien zijn het maar panelen van ±175Wp?

(Volgens liander mag er max zo'n 17000 watt door een 3 x 25)

[ Voor 8% gewijzigd door FitNiX op 14-02-2023 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
dev-random schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:16:
[...]

het is niet 25A en dan op, deze jongens kunnen duurstromen aan van 35A. Piek wel hoger. Eerste keer knapte ie pas op 39A.
drosselen (=begrenzen) gaat niet fijn met meerdere omvormers (tenzij panelen van beide systemen zelfde orientatie hebben). Je kan ook tijdens pieken wat kWh's affakkelen, wat ik ook doe met home automation.
In jouw geval zal het wel meevallen, waarschijnlijk 2 omvormers (3 fase) die zorgen dat alles gelijk opgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannietje1985
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-11-2024
Hoi,

Is Engie nu nog steeds het meest voordelige wat betreft TLV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-09 23:39

Oekol

waka waka hey hey

Vorig jaar 19 panelen laten plaatsen verwarmen op airco's en dat verbruikt minder dan gedacht. Zouden 4000 kWh meer opwekken dan verbruik, verwacht daar wel een substantieel deel van over te houden. De panelen wekken deze week alweer beetje op wat we verbruiken.

Is de tabel in de TS up to date? Zitten nu bij energiedirect met 5 eurocent TLV. Alles is beter voor ons zelfs de 29 cent bij Engie. Zag in berichten hierboven dat Van Ons niet echt vertrouwd meer wordt of zo?

Lijkt er op dat ik bij van ons een andere aanbieding krijg namelijk:

Teruglevering
(Enkeltarief: € 0,41727 per kWh)

[ Voor 11% gewijzigd door Oekol op 14-02-2023 20:51 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
bmoorman schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:30:
[...]
Je kan ook tijdens pieken wat kWh's affakkelen, wat ik ook doe met home automation.
Off topic, maar kun je hier wat meer over vertellen? Misschien heb je er een topic over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 24-09 14:41
Hermarcel schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:49:
[...]

Off topic, maar kun je hier wat meer over vertellen? Misschien heb je er een topic over?
Kijk eens bij My energy Eddi of Fronius Ohm pilot...

Weer on topic...

[ Voor 3% gewijzigd door vanderv op 15-02-2023 00:12 ]

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mindstorms
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-04 03:47
Ik was zelf nog even op onderzoek, en ik kwam hier nog een hoge TLV tegen die niet in de tabel staat:
https://www.hezelaer.nl/energie-levering/modelcontract/
Meer dan 40 cent in normaaltarief, maar bij netto teruglevering gaan ook de maandelijkse kosten omhoog. Voor de kleine terugleveraar zoals ikzelf is het dus niet interessant, dus ik heb me er niet in detail in verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:12
Mindstorms schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:32:
Ik was zelf nog even op onderzoek, en ik kwam hier nog een hoge TLV tegen die niet in de tabel staat:
Meer dan 40 cent in normaaltarief, maar bij netto teruglevering gaan ook de maandelijkse kosten omhoog. Voor de kleine terugleveraar zoals ikzelf is het dus niet interessant, dus ik heb me er niet in detail in verdiept.
Interresant genoeg om te volgen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:56

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Hermarcel schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:49:
[...]

Zijn apparaten die kunnen detecteren wanneer je terugleverd. En dan zorgen ze dat er een boiler bijvoorbeeld opwarmt en dat je daar je overtollige stroom naartoe brengt (bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22-09 20:35
ApC_IcE schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:14:
[...]

Zijn apparaten die kunnen detecteren wanneer je terugleverd. En dan zorgen ze dat er een boiler bijvoorbeeld opwarmt en dat je daar je overtollige stroom naartoe brengt (bijvoorbeeld)
Ja ik gebruik homewizard. Lekker makkelijk, maar voor die functie betaal je wel een 1€ per maand voor het plus Abbonement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Dashlane schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:15:
[...]

Ja ik gebruik homewizard. Lekker makkelijk, maar voor die functie betaal je wel een 1€ per maand voor het plus Abbonement.
Daar is een heel topic over. -> HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter

Echter je vraag ging over het affakkelen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rumour93
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01-08 09:35
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:59:
[...]

Ik heb nog niets van VanOns gehoord. Eerlijk gezegd verwacht ik dat ook niet.

Als de moderator mij toestaat om te filosoferen...

VanOns heeft een probleem. De terugleververgoeding is (te) hoog en er maken (te) veel mensen gebruik van. Daarom verlagen ze hun tarieven en het teruglever-percentage vanaf 1 maart. Voor nieuwe contracten lijkt me dat geen probleem. Maar bestaande overeenkomsten, inclusief ondertekende overeenkomsten die uitgesteld ingaan (bijvoorbeeld per 1 maart) kunnen niet zo maar worden aangepast. Ik vermoed dat VanOns het desondanks probeert. Reden (naar mijn idee):

Iedere (ongunstige) klant die op basis van deze aankondiging overstapt naar een andere leverancier is voor VanOns 'winst'.
Iedere (ongunstige) klant die de nieuwe tarieven accepteert zonder protest is meegenomen.

Blijven over de klanten die formeel (lees schriftelijk en met argumenten) bezwaar maken. Misschien laat VanOns het op een gerechtelijke procedure aankomen of behandeling door de ACM. Maar uiteindelijk zullen ze moeten toegeven (let wel, dat is mijn persoonlijke inschatting). Het aantal klanten waarvoor dit dan geldt is (veel) lager dan zonder dit circus. Daarmee is de 'schade' voor VanOns beperkt.

Dit principe van aankondiging van grote wijzigingen en dan daar gedeeltelijk op terugkomen zie je vaker bij reorganisaties of ongunstige wijzigingen. Niets nieuws onder de zon.
Ik had voor het Strategich Overleg van 24 januari bij Van Ons ook een aanvraag modelcontract gedaan. Als ik dan meer zou weten over de TLV kon ik altijd nog binnen de bedenktermijn wisselen of het contract aan gaan. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om met Engie de zomer in te gaan.

Hoofdzakelijk om de volgende redenen:

1. De informatie bij ACM over de vaststelling Modelcontract (zie https://www.acm.nl/nl/pub...aststelling-Modelcontract). Hierbij geldt wel dat er 'verregaande standaardisering' is, maar dat er wel ruimte is voor aanpassing. Op het gebied van de tarieven moeten ze zich wel aan de spelregels houden maar dat betekent niet dat er niks mag veranderen.
2. Artikel 19.1 uit de Algemene Voorwaarden volgens het model van Energie-Nederland. Zie ook het plaatje hieronder.

Voor mij persoonlijk toen reden genoeg om geen TLV discussie aan te gaan met Van Ons. Neemt niet weg dat ik wel benieuwd zijn met welk antwoord ze komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ie-wEcuaGtx3NUpJXCHUNv2jYk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yyG5t2M9qhsPY33V5EmwBOrO.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Heel interessant, de TLV is volgens mij wel boterzacht.
Op de website staat "ten minste 80% van het modelcontract-tarief" maar in het modelcontract is daarover niets terug te vinden.
Dat er verschil zit tussen TLV met en zonder BTW geeft ook weinig vertrouwen.
edit: ook leveringskosten zijn nergens te vinden; alleen de verhoging bij netto teruglevering is gespecificeerd...

[ Voor 9% gewijzigd door ASW1 op 15-02-2023 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rumour93
Wat ik er zo uit kan afleiden is het modelcontract gebaseerd op variabele tarieven die - waarschijnlijk - vooral in de zomer lekker onderuit kunnen gaan. Of kijk ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppiepruts
rumour93 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:18:
[...]

Wat ik er zo uit kan afleiden is het modelcontract gebaseerd op variabele tarieven die - waarschijnlijk - vooral in de zomer lekker onderuit kunnen gaan. Of kijk ik verkeerd?
Dat is toch niet anders dan bij ieder ander variabel-/modelcontract dat je op dit moment afsluit, of begrijp ik iets verkeerd :) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rumour93
jeppiepruts schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:28:
[...]

Dat is toch niet anders dan bij ieder ander variabel-/modelcontract dat je op dit moment afsluit, of begrijp ik iets verkeerd :) ?
Dat is verschillend. Bij Engie bijvoorbeeld wijzigen (in principe) de tarieven van het modelcontract alleen per 1 januari en 1 juli, maar bij een partij zoals Gezinsenergie is het modelcontract gelijk aan het variabele contract waarbij de tarieven iedere maand wijzigen.

Dan kan je nu wel een hogere TLV hebben, maar op het moment dat de zon hoog staat gaan de variabele tarieven onderuit (en dus ook de TLV als percentage van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-09 23:39

Oekol

waka waka hey hey

rumour93 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:37:
[...]

Dat is verschillend. Bij Engie bijvoorbeeld wijzigen (in principe) de tarieven van het modelcontract alleen per 1 januari en 1 juli, maar bij een partij zoals Gezinsenergie is het modelcontract gelijk aan het variabele contract waarbij de tarieven iedere maand wijzigen.

Dan kan je nu wel een hogere TLV hebben, maar op het moment dat de zon hoog staat gaan de variabele tarieven onderuit (en dus ook de TLV als percentage van).
Kijk ik verkeerd of zie ik alleen het variabel contract in de TS staan?
De tarieven van het modelcontract zijn alleen telefonisch op te vragen bij Engie wat ik begrijp van de website.

Edit: Hm nu kan ik het wel beide uitrekenen en kom bij beide op hetzelfde uit en dit klopt, nadat ik gebeld heb met de klantenservice is dat ook inderdaad het geval. Alles is 2x per jaar echter variabel mogen ze zovaak als ze willen als daar noodzaak toe is met 10 dagen bedenktermijn.

Ook in de voorwaarden is bij beide dat ze maar 2x per jaar veranderen, echter kunnen ze bij flexibel 10 dagen na aanpassing je nog informeren en dat staat voor zover ik zie bij model niet.

Nu moet ik nog nadenken wat ik met mijn gascontract ga doen. Of bij Frank dynamisch (we gebruiken in de wintermaanden 20m3 gas en in de zomermaanden waarschijnlijk 10-15 m3 gas of ook over naar Engie. Ze zijn in ieder geval qua gas ook goedkoper dan wat ik nu heb 1,96, ze bieden me 1,77 aan, maar Engie heeft bijvoorbeeld 1,65 euro. Het zijn ook niet de echte knaken die er te verdienen zijn maar wellicht is dynamisch interessant.

Echter, met 240m3 verbruik op jaarbasis (ruim genomen) zegt Engie dat het 685,41 euro voor gas is en Frank Energie 613,20. Echter dat laatste is natuurlijk aan allemaal factoren onderhevig. Wat zouden jullie doen?

[ Voor 54% gewijzigd door Oekol op 15-02-2023 14:47 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 20:08
Mijn hemel, de maandelijkse kosten gaan idd pittig omhoog.
Niet echt interessant als je maar 2000kwh terug levert per jaar.

Wanneer je netto invoedt op het elektriciteitsnet, worden de maandelijkse ‘vaste leveringskosten’ voor consumenten met € 30,25 (inclusief btw) verhoogd

dat is nogal een vastrecht per maand zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Supershiva schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:44:
[...]

Mijn hemel, de maandelijkse kosten gaan idd pittig omhoog.
Niet echt interessant als je maar 2000kwh terug levert per jaar.

Wanneer je netto invoedt op het elektriciteitsnet, worden de maandelijkse ‘vaste leveringskosten’ voor consumenten met € 30,25 (inclusief btw) verhoogd

dat is nogal een vastrecht per maand zeg
Dat is ook snel duurder geworden dan, vanmiddag was de verhoging nog €5,99

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
ASW1 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:53:
[...]

Dat is ook snel duurder geworden dan, vanmiddag was de verhoging nog €5,99
Ja dat dacht ik ook al. Vanmorgen ook 5.99.

Ik denk inflatiespook.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Denk dat het niet hoog genoeg is om mensen met grote PV installaties af te schrikken.
Maar het lijkt erop alsof ze zich hieruit gaan proberen te wurmen linksom of rechtsom.
Dit soort kleine partijen zou niet zelf voor energieboer moeten willen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
ASW1 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:19:
Denk dat het niet hoog genoeg is om mensen met grote PV installaties af te schrikken.
Maar het lijkt erop alsof ze zich hieruit gaan proberen te wurmen linksom of rechtsom.
Dit soort kleine partijen zou niet zelf voor energieboer moeten willen spelen.
Ik overweeg ze nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Maar wat zijn de vaste leveringskosten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Apart dat ze meer leveringskosten maken terwijl ze niet hoeven te leveren :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
ASW1 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:30:
[...]

Daar zijn ze een beetje vaag over. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
John245 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:42:
[...]

Daar zijn ze een beetje vaag over. :(
Ze zullen toch iets van een tariefblad moeten meesturen wanneer je een modelcontract afsluit.
Misschien een kwestie van gewoon aanvragen en kijken wat daar dan op staat. Annuleren kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
ASW1 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:48:
[...]

Ze zullen toch iets van een tariefblad moeten meesturen wanneer je een modelcontract afsluit.
Misschien een kwestie van gewoon aanvragen en kijken wat daar dan op staat. Annuleren kan altijd nog.
Ik heb ze is een e-mail gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
John245 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:51:
[...]

Ik heb ze is een e-mail gestuurd.
Ik ook, maar ik verwacht geen antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
ASW1 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:53:
[...]

Ik ook, maar ik verwacht geen antwoord.
Ik post het hier als ik een antwoord krijg.

• Dionysos1111
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18-03 19:42
Goed gevonden!! Meer van deze :)

• rumour93
John245 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:58:
[...]

Ja dat dacht ik ook al. Vanmorgen ook 5.99.

Ik denk inflatiespook.
Dat was zeker 5.99! Er wordt meegelezen dus... :9

• ASW1
Het is inmiddels 70% van het kaal tarief geworden ipv de 80 die het gisteren nog was.

Ik ben nog wat gaan doorzoeken op het woord "modelcontract" en dan kom je dus tig van dit soort bedrijfjes tegen die dingen met energie doen en die zelf ook voor leverancier spelen, waarbij het een verplichting is om tevens een modelcontract aan te bieden.

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21-09 11:22
ASW1 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:02:
Het is inmiddels 70% van het kaal tarief geworden ipv de 80 die het gisteren nog was.

Ik ben nog wat gaan doorzoeken op het woord "modelcontract" en dan kom je dus tig van dit soort bedrijfjes tegen die dingen met energie doen en die zelf ook voor leverancier spelen, waarbij het een verplichting is om tevens een modelcontract aan te bieden.
over welke leverancier gaat het nu?
belangrijk doel van dit topic is de lijst die actueel gehouden kan worden als wij allemaal zo concreet mogelijk leverancier, tarieven, etc. bijhouden volgens mij.

• ASW1
HaraldBou schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:30:
[...]

over welke leverancier gaat het nu?
Over hezelaer nog steeds.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-09 20:10
Dat is grappig,

Bij Hezelear kun je zelfs gas terug leveren.

Tarief modelcontract

03-2023
Normaal Dal Enkel Gas
Modelcontract levertarief 0.50841 0.38957 0.44005 1.60889
Modelcontract teruglevertarief 0.406728 0.311656 0.35204 1.287112

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Martin7182
@Peterhardenberg hoeveel m3 lucht kun je met een compressor de leiding inpompen voor €0.51/kWh tegen een vergoeding van €1.29/m3 _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-09 11:10

V-8

ApC_IcE schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:14:
[...]

Ja

https://luqas.be/

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-08 17:51
Niet echt Tweaker-friendly. Leuke website, maar geen info. En je moet direct met een installateur contact opnemen 8)7

Ho wacht, technische info zit verstopt onder een klein linkje onderaan..

[ Voor 12% gewijzigd door RobWest op 17-02-2023 11:32 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-09 11:10

V-8

RobWest schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:31:
[...]

Niet echt Tweaker-friendly. Leuke website, maar geen info. En je moet direct met een installateur contact opnemen 8)7

Ho wacht, technische info zit verstopt onder een klein linkje onderaan..
Ha idd, eens!

https://files.qbus.be/ass...SA.pdf?1674203584&w=0&h=0

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-09 14:27
JMS-2 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:35:
@Playa del C.

Heb ik nou hetzelfde contract als jou ?
Dat ze de naam hebben veranderd of zijn er 3 soorten contracten...
1. Modelcontract
2. Engie Open
3. Engie Opgewekt ( welke ik heb )
Voor een ieder die afgelopen jaar Engie Opgewekt had met een 2x 250 euro bonus.
Check je jaarafrekening, bij mij was de bonus niet mee verrekend, ze beloven in de chat om het aan te passen, en een nieuwe jaarafrekening te sturen.

Nu verder met Engie open. Voorlopig nog een hoge prijs en hoge teruglever vergoeding van €0,50 kwh.
Engie is een goede klant voor mij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-02 12:19

Cass

24JA SolarPercium 290Wp SE5000

Voor het geval de teruglever-vergoeding in de toekomst te laag gaat worden, wordt voor ons het nadenken over alternatieve oplossingen/aanwending voor het stroomoverschot intressant. (brainstorm: elec. auto, bintcoin minen, de buren voorzien, opslaan in de grond, warmtepomp, stroomintensieve productie, postcode-roos, openbare stroompaal voor EV, etc ) Is hier al een draadje van op Tweakers om hierover verder na te denken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rumour93
Cass schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:39:
Voor het geval de teruglever-vergoeding in de toekomst te laag gaat worden, wordt voor ons het nadenken over alternatieve oplossingen/aanwending voor het stroomoverschot intressant. (brainstorm: elec. auto, bintcoin minen, de buren voorzien, opslaan in de grond, warmtepomp, stroomintensieve productie, postcode-roos, openbare stroompaal voor EV, etc ) Is hier al een draadje van op Tweakers om hierover verder na te denken?
Zie link in rode kader hieronder: Proton_ in "Geld verdienen met de energierekening"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Ah jammer, in spreek geen Belgisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Cass schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:39:
Hij gaat niet te laag worden. Voorstel is 80 procent van het kale levertarief. Of bedoel je in de verre toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:43
de Peer schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:43:
[...]

Hij gaat niet te laag worden. Voorstel is 80 procent van het kale levertarief. Of bedoel je in de verre toekomst?
Zou de energieleverancier dat niet met een lager kaal leveringstarief (zoals Engie) of hogere vaste leveringskosten kunnen sturen, voor die structureel meer terugleveren dan verbruiken op jaarbasis,
Ik dacht energieleveranciers voor een offerte ook historische meterstanden mogen opvragen ipv wat nieuwe zelf klant opgeeft.afgaan.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Domba schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 19:52:
[...]

Zou de energieleverancier dat niet met een lager kaal leveringstarief (zoals Engie) of hogere vaste leveringskosten kunnen sturen, voor die structureel meer terugleveren dan verbruiken op jaarbasis,
Nee dat mag niet en kan niet voor zover ik weet.
Ik dacht energieleveranciers voor een offerte ook historische meterstanden mogen opvragen ipv wat nieuwe zelf klant opgeeft.afgaan.
Dat kunnen ze doen ja. Maar dat gebruiken ze alleen om je voorschotbedrag te bepalen, niet je tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
de Peer schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 19:56:
[...]

Nee dat mag niet en kan niet voor zover ik weet.
Ik heb ACM al eens proberen te polsen (die zwijgen), Engie heeft het al enige tijd voor flexibel en zelfs in hun rekentool zitten, waarmee je voorschot kan berekenen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Domba schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 20:13:
[...]

Ik heb ACM al eens proberen te polsen (die zwijgen), Engie heeft het al enige tijd voor flexibel en zelfs in hun rekentool zitten, waarmee je voorschot kan berekenen.
Voorschot ja. Dat heeft niets met je tarief te maken. Maar met je.. Voorschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
de Peer schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 20:37:
[...]

Voorschot ja. Dat heeft niets met je tarief te maken. Maar met je.. Voorschot.
Pff, het ging over tarief, het tarief van persoonlijk aanbod is ook verschillend ;)

enkel tarief (wel slimme meter aanwezig)
€ 0,22842 per kWh (ruim meer opwek dan verbruik/jaar)
€ 0,42884 per kWh (minder opwek dan verbruik/jaar, voor specifieke geval 95% van verbruik)
voor beide zijn de vaste leveringskosten het zelfde € 6,79 per maand

Bovenstaande kan je zelf checken omdat het recente gegevens zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Domba schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:01:
[...]

Pff, het ging over tarief, het tarief van persoonlijk aanbod is ook verschillend ;)

€ 0,42884 per kWh (minder opwek dan verbruik/jaar, voor specifieke geval 95% van verbruik)

Volgens mij is dat het verschil tussen in en ex btw en incl of excl overheidsheffingen.

Dat is juist om een goed overzicht te geven in de kosten/opbrengsten.
Volgens mij is Engie een van de weinigen die dit juist goed voor elkaar heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Domba schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:01:
[...]

Dat is niet 'het tarief' maar gewoon de jaarkosten teruggerekend naar de gemiddelde kosten. Beetje jammer dat ze dat zo weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
ybos schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:02:
[...]

Volgens mij is dat het verschil tussen in en ex btw en incl of excl overheidsheffingen.
Klopt, wanneer je ingeeft dat je netto verbruikt dan krijg je de prijs inclusief btw en energiebelasting te zien, ofwel de prijs per kWh die je extra zou gebruiken.
Wanneer je ingeeft dat je netto teruglevert dan krijg je te zien wat je per kWh extra teruglevering (dus overschot na saldering) krijgt uitbetaald.
Is dus exact hetzelfde tarief/zelfde contract, maar het resultaat is uiteraard anders waneer je netto teruglevert dan wanneer je dat niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
ybos schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:02:
[...]

Dat is juist om een goed overzicht te geven in de kosten/opbrengsten.
Volgens mij is Engie een van de weinigen die dit juist goed voor elkaar heeft.
Dat is niet wat de kleine letters zeggen "Inclusief btw en overheidsheffingen voor 2023"

Ik zelf ben dynamische uurtarief gebruiker met veel meer opwek&thuisaccu, maar deze veel minder sturen.
Edit: ik laat het morgen wel navragen

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 17-02-2023 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Domba schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:10:
[...]

Dat is niet wat de kleine letters zeggen "Inclusief btw en overheidsheffingen voor 2023"

Ik zelf ben dynamische uurtarief gebruiker met veel meer opwek&thuisaccu, maar deze veel minder sturen.
Edit: ik laat het morgen wel navragen
Dat is dan de enige (adminstratieve) tekortkoming die ze hebben, daarentegen wel een van de weinigen met het juiste inzicht, tegenover alle andere trucs die flink wat andere leveranciers proberen, of hebben proberen uit te halen.
Ik zit bij engie en ben dik tevreden over de afhandeling. Vorig jaar een tijd gezeten, keurige afrekening. Overgestapt naar Eneco want tarieven waren te mooi om waar te zijn. Naja, iedereen weet wat eneco geprobeerd heeft begin september. Daarnaast "vergaten" ze mijn voorschot van 400 euro op de eindafrekening.
Nu weer bij Engie, ik zie ze als een van de meest betrouwbare partij in deze roerige tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Voor de mensen bij Innova: vandaag gaat mijn contract in, hebben jullie nog een mail gehad over dat het contract daadwerkelijk in gaat? Laatste mail is een aantal maanden geleden waarin alleen staat dat ze gaan leveren in februari.

En hoe lang duurt het voordat de eerste info over het verbruik bij hun online staat? Ik ben een app gewend die elke dag een mooi plaatje geeft (Engie).

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Moby schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:58:
Voor de mensen bij Innova: vandaag gaat mijn contract in, hebben jullie nog een mail gehad over dat het contract daadwerkelijk in gaat? Laatste mail is een aantal maanden geleden waarin alleen staat dat ze gaan leveren in februari.
nee niets
En hoe lang duurt het voordat de eerste info over het verbruik bij hun online staat? Ik ben een app gewend die elke dag een mooi plaatje geeft (Engie).
1 a 2 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
ASW1 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:30:
[...]

30,25

Dus als je teruglever 60,50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
John245 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:35:
[...]

30,25

Dus als je teruglever 60,50
Die mail kreeg ik ook, maar is heel erg onduidelijk of er nu een toeslag gerekend wordt voor teruglevering of niet. In de mail staat juist dat tarief hetzelfde is dus geen toeslag.
Daarnaast dat contract pas per 1 april in kan gaan lijkt me ook niet conform modelcontract.
Pagina: 1 ... 139 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2