• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:17
Hier nu ook de mail van Energie VanOns ontvangen.

Beste meneer ,

Je hebt je aangemeld als nieuwe klant van Energie VanOns. Van harte welkom! In deze mail staat belangrijke informatie over de verlaging van de terugleververgoeding per 1 maart. Een terugleververgoeding krijg je als je zonnepanelen hebt en over een heel jaar meer energie opwekt dan je verbruikt. Dit is dus niet hetzelfde als salderen. Op dit moment weten wij nog niet of jij wel of geen zonnepanelen hebt. Als je geen zonnepanelen hebt (of je verbruik ligt ruim boven wat je zelf opwekt) dan heeft de verlaging geen consequenties voor jou.

Als aanjager van de energietransitie is Energie VanOns voorstander van een eerlijke terugleververgoeding voor huishoudens die zelf stroom opwekken. We bieden al jaren een zeer concurrerende terugleververgoeding, ter hoogte van het kale leveringstarief, inclusief btw.

De laatste jaren hebben huishoudens veel geïnvesteerd in zonnepanelen. Goed nieuws natuurlijk; omdat het aandeel groene energie op de energiemarkt flink gestegen is. De waarde van zonnestroom wisselt sterk. Als de zon volop schijnt is er veel aanbod van groene energie op de markt, waardoor de prijs van stroom op dat moment laag of zelfs negatief is. In de avonden of in de winter is er weinig aanbod van zonnestroom waardoor de prijs hoog is.

Voor de stroom die huishoudens met zonnepanelen terugleveren aan het net ontvangen ze bij ons een terugleververgoeding die vaak aanzienlijk hoger ligt dan de actuele waarde. Energie VanOns koopt deze stroom tegen een hogere prijs in en maakt hierdoor extra kosten die we doorberekenen in onze leveringstarieven. Huishoudens zonder zonnepanelen betalen in die zin mee aan een hoge terugleververgoeding. Voor een gemiddeld huishouden gaat het al snel om enkele tientallen euro’s aan extra kosten per maand.

We streven naar een betere balans en kiezen ervoor om een eerlijkere verdeling te maken. De smalste schouders moeten niet de zwaarste lasten dragen. Om ook de gezinnen zonder zonnepanelen een eerlijke leveringstarief te kunnen blijven bieden, hebben we besloten om per 1 maart de terugleververgoeding voor onze klanten met een modelcontract te verlagen van 100 % naar 50 %. Bij het modelcontract staat het tarief voor een half jaar vast. Sluit je een variabel contract af dan is de terugleververgoeding 70 % van het leveringstarief incl. btw. De hoogte van de leveringstarieven fluctueert per maand, en de terugleververgoeding is een percentage daarvan. Hiermee zorgen we voor een betere balans, terwijl het tarief nog steeds gunstig is voor zonnepanelenbezitters. Je vindt het tarief van je terugleveringvergoeding op je voorschot

Vragen?
We begrijpen dat je hier nog vragen over hebt, of meer informatie wilt. Op onze website vind je alle veelgestelde vragen over dit onderwerp.

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - Apple Watch 42mm Series 7 - MacBook Pro 13" 2020 – LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Hier ook gehad, even kijken wat we er mee kunnen/gaan doen. In principe variabel contract dus dan kan ik eventueel volgende maand alweer naar Engie hoppen toch? Indien dat gunstig is.

• Angelique1974
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 28-03 23:31
Heb net een mail gekregen van powerpeers. Zij gaan per 1 april de tarieven flink verlagen. Bedragen worden nog niet genoemd. Maar zo te lezen blijft de terugleververgoeding 21 cent.
Was van plan per 1 juni naar Engie over te stappen. Maar als deze hun tlv nog gaan verlagen in het voorjaar dan blijf ik bij powerpeers. 21 cent is dan zo slecht nog niet.

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:44
Nog een EnergieVanons klant hier. Mijn modelcontract start per 18-02 als het goed is. Dat wordt dan dus opeens 50% lagere TLV
Ben er nog niet uit wat ik nu doe. Verschil met Enie is niet heel groot.

Wat ik lastiger vind is wat er gebeurt als ik niet blij wordt van de halfjaarlijkse tariefwijziging per 01-07.
Ik kan dan natuurlijk overstappen. Maar dan kan heb ik een flink overschot waar ik wel een TLV voor krijg. Maar die is vast wel lager dan wat ik daarna voor de rest van het jaar betaal voor stroom. Want met de teruglevering vanaf 1-7 heb ik vast niet genoeg overschot voor de hele winter.
Als situatie niet heel erg anders is dan nu verwacht ik dat ik dan zodra mijn overschot vanaf 1-7 is gesaldeerd/verbruikt ik ergens in de winter opeens naar Tibber wil of zo. En dan in het voorjaar weer zoeken of er nog ergens een redelijke TLV te vinden is.

Op een of andere manier heb ik er niet veel trek in om elke paar maanden 300 pagina's Tweakers 8)7 :D :D bij te moeten lezen om weer een volgende overstap te kunnen maken.

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:36
Kluus schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:51:
Hier ook gehad, even kijken wat we er mee kunnen/gaan doen.
Suggestie: reply naar VanOns en stellen dat volgens hun standaard leveringsvoorwaarden ze alleen per 1 juli en 1 januari de tarieven kunnen aanpassen. Terugleververgoeding is ook een tarief, namelijk gelijk aan 100% van de prijs plus btw.

Er zijn nog veel meer juridische argumenten te bedenken maar laat ieder daar zelf wat invulling aan geven.

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-03 18:13
MJ de Bruijn schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:45:
Het is onzin dat niet-zonnepaneel bezitters meer betalen vanwege de teruglever-vergoeding.

Als mijn panelen terugleveren wordt die energie meteen gebruikt door een andere klant. Die betaalt de normale vergoeding, niet meer en niet minder. Inderdaad gaat die vergoeding naar mij, ofwel door saldering, ofwel door de teruglever-vergoeding. Dus de energieleverancier verdient hier niets aan.

Dit heeft niets te maken met duur inkopen want hiervoor hoeven ze niets in te kopen.

Het zou redelijk zijn als de teruglever-vergoeding 90% of 80% zou zijn van de standaard vergoeding, dan verdient de energieleverancier iets voor zijn rol als "tussenpersoon" en boekhouder.
En dan straks iedereen een 2e meter voor de hoogst mogelijk (teruglever)vergoeding... Ik zie dat niet gebeuren.

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 28-03 16:57
@MJ de Bruijn ik denk dat dat prima opging toen de prijzen nog niet zo volatiel waren als nu (zomer en winter hetzelfde tarief) en de leveranciers nog niet maandelijks en per nieuwe aanmelding hun tarieven gingen aanpassen.
Nu is het risico op hogere tarieven in de winter dan in de zomer bij een salderende klant weldegelijk aanwezig.

Dat dat in de hand wordt gewerkt door het steeds dynamischer maken van de contractomgeving én het ongebreidelde inkopen en daardoor opjagen van de gasprijs door o.a. onze en de duitse overheid afgelopen najaar, daar kunnen we helaas niet zo heel veel aan doen.

We kunnen er eens een rekenvoorbeeldje aan wagen maar ben bang dat de posts weggemodereerd gaan worden als we het niet snel weer over de TLV gaan hebben...😅
Wat dan eigenlijk weer een gekke term is, terugleververgoeding..

Want terugleveren doe je tijdens het salderen. Daarna begin je eigenlijk gewoon te leveren...😌

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:08
https://www.businessinsid...ari-2023-energierekening/

De AFM heeft een handige tool gemaakt om de energieleveranciers te vergelijken.

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:13
Whiskey48 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:57:
https://www.businessinsid...ari-2023-energierekening/

De AFM heeft een handige tool gemaakt om de energieleveranciers te vergelijken.
Interessant, maar ik zie geen optie om opwekken van energie aan te geven?

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-03 21:44

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

gebruiker001 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:15:
Ik zou dit jaar niet willen salderen. Ik betaal graag 0,40 €/kWh (prijsplafond). Dat doe ik liever dan dat ik deze aftrek van mijn zelf opgewekte energie met een waarde van 0,90 €/kwh (innova).

Is hier al ervaring mee? Gaat een leverancier ermee akkoord als ik 2 losse nota’s vraag? Het is wat mij betreft niet helemaal duidelijk of salderen ook verplicht is als de afnemer het niet wil. Het staat er een beetje als verplichting om de afnemer te beschermen tegen het energiebedrijf.
Sap

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Asap. Hopelijk niet in Liander gebied ;)

• gebruiker001
  • Laatst online: 27-03 20:57
Ik ga zelf niks aanpassen in de meterkast (onkundig). Dan moet ik een elektrotechnicus zien te vinden die dat voor mij wil doen. Dat gaat mij denk ik te veel tijd en geld kosten. Anders zou het een mooie oplossing zijn. Maar voor degene die geen sap hebben en wel een hoog tlv is niet-salderen ook een mooie oplossing. Als dat kan/mag?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Er zijn weer wat posters geholpen met het juiste topic te vinden, voor kroegpraat is dat - niet verrassend - Help! De energierekening - kroegtopic .

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:12

de Peer

under peer review

gebruiker001 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:32:
[...]

Ik ga zelf niks aanpassen in de meterkast (onkundig). Dan moet ik een elektrotechnicus zien te vinden die dat voor mij wil doen. Dat gaat mij denk ik te veel tijd en geld kosten. Anders zou het een mooie oplossing zijn. Maar voor degene die geen sap hebben en wel een hoog tlv is niet-salderen ook een mooie oplossing. Als dat kan/mag?
Het kan en mag ja, maar dat lukt je alleen met een sap of door 0 kWh per jaar te verbruiken. vandaar: asap een sap!

[Voor 3% gewijzigd door de Peer op 03-02-2023 10:14]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07:37
ik kreeg aanbieding van engie om mijn jaarcontract wat in maart loopt te verlengen in een nieuw variabel contract.

Teruglevertarief gaat van 46 cent naar afgerond 27,5 cent.

• Mmt Raaijmakers
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-03 10:40
Volgens de site van Van Ons is bij het dubbel tarief normaal de TLV (tot 1 maart 2023) € 0,419 , variabel uiteraard. Dit is mijn inziens toch voorlopig toch beter dan variabel bij Engie? Die geeft maar € 0,279 normaal dubbel tarief.

Het dubbel tarief bij Van Ons loopt van 7.00 tot 23.00 uur dus mijn inziens zit 100% van je teruglevering in het normaal tarief.

Ik heb overigens een SAP.

• Leaguer
Mmt Raaijmakers schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:03:

Het dubbel tarief bij Van Ons loopt van 7.00 tot 23.00 uur dus mijn inziens zit 100% van je teruglevering in het normaal tarief.
Vergeet je niet de weekenden? Die vallen normaalgesproken ook in het daltarief... Da's toch al bijna 30%.

[Voor 3% gewijzigd door Leaguer op 03-02-2023 11:20]

• Mmt Raaijmakers
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-03 10:40
Leaguer schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:18:
[...]

Vergeet je niet de weekenden? Die vallen normaalgesproken ook in het daltarief... Da's toch al bijna 30%.
Dat klopt, maar dat geldt ook voor Engie. Daar heb je in het weekend ook een daltarief dus dat is feitelijk geen verschil met Van Ons.

Maar je hebt wel een punt; van ma-vr lever je 100% terug in het normaaltarief en in de weekenden zit je 100% in het daltarief.

• Mikeol
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11:23
Playa del C. schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:28:
[...]

Ben sinds twee weken van Eneco naar Engie en heb de eindafrekening binnen. Ik had ook een klacht lopen bij Eneco en heb daarna netjes 61 cent/kWh gekregen en ook een mooi bedrag op mijn rekening gekregen gisteren.
Wat dat betreft wel netjes van Eneco, maar voor de rest komt het heel vreemd over. In de App stond bij mij al wel een tijdje 0,09 cent, maar op de eindafrekening niet. Maar goed, het grootste deel wordt in de zomer opgewekt, dus ik ga er niet vanuit dat ik nog maanden bij Eneco voor 0,61 euro/kWh kon zitten, terwijl anderen op 0,09 zitten. Bij Engie krijg ik 0,46 euro/kWh momenteel. Nieuwe klanten krijgen daar ook een stuk minder, zo te lezen in dit topic.
Zojuist een aangenaam bericht van Eneco in mijn mailbox ontvangen. Het blijft natuurlijk slecht dat ze klanten geen mail sturen als tarieven wijzigen, maar ik vind het wel netjes dat ze het zo oplossen.
Sinds vandaag bij Engie dus benieuwd of het ook op de eindafrekening komt te staan.

"Beste mevrouw, heer

Je hebt een klacht bij ons ingediend over de wijziging in je terugleververgoeding. In deze mail reageren we hier graag op.

We hebben vastgesteld dat we je niet hebben geïnformeerd over de wijziging van de terugleververgoeding. Daarom hebben we besloten dat de eerder afgesproken terugleververgoeding blijft gelden. Het kan even duren voordat het juiste tarief van de terugleververgoeding verwerkt is onze systemen.
Als er in de toekomst een nieuwe terugleververgoeding gaat gelden, dan informeren we je hier tijdig over. "

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:28
Mikeol schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:54:
[...]

Zojuist een aangenaam bericht van Eneco in mijn mailbox ontvangen. Het blijft natuurlijk slecht dat ze klanten geen mail sturen als tarieven wijzigen, maar ik vind het wel netjes dat ze het zo oplossen.
Sinds vandaag bij Engie dus benieuwd of het ook op de eindafrekening komt te staan.

"Beste mevrouw, heer

Je hebt een klacht bij ons ingediend over de wijziging in je terugleververgoeding. In deze mail reageren we hier graag op.

We hebben vastgesteld dat we je niet hebben geïnformeerd over de wijziging van de terugleververgoeding. Daarom hebben we besloten dat de eerder afgesproken terugleververgoeding blijft gelden. Het kan even duren voordat het juiste tarief van de terugleververgoeding verwerkt is onze systemen.
Als er in de toekomst een nieuwe terugleververgoeding gaat gelden, dan informeren we je hier tijdig over. "
Zo'n bericht heb ik dan weer niet gehad. Alhoewel het inderdaad netjes is om dan de oude tlv te hanteren, blijft het bedrijf qua communicatie en eerlijkheid zwaar onvoldoende. Ze hadden jou en mij ergens in november allang kunnen mailen. Geen idee of ze dit doen om zo klanten te behouden. Sinds vorig jaar ben ik echter maandelijks de tarieven aan het bijhouden en switch ik wanneer dat duidelijk geld op gaat leveren. Ik was altijd een trouwe klant, iets wat een bedrijf het liefste heeft. Dat is bij mij verpest. De hele energiesector komt momenteel over als panische geldwolven met waardeloos personeel (generaliserend). Mix dat met de regering die momenteel ook gekke sprongen maakt in de markt, ACM waar we weinig aan hebben, vertrouwen en de gunfactor is bij mij weg.
Ik lever netto groene stroom. Blij dat ik dat kan doen. Salderen is enorm in mijn voordeel. Voor de rest is het een zooi.

Niet vergeten dat Eneco juridisch klem zat. Vele klachten die door een rechter gegrond zouden worden verklaard. Ze kunnen dus alleen maar betalen, dat schuif ik niet op dat het specifiek aardig is van Eneco. Dat ze dat nu ondertussen allemaal nog niet hebben rechtgetrokken is verder een raadsel. Ze hebben blijkbaar geen controle over hun database aan gegevens, geen idee wie ze welke tarieven kunnen sturen. Ik weet het niet.

Tot nu toe bij Engie trouwens geen klachten van mij. Alles volgens het boekje. Alleen zul je zien: iets hoge tlv in wintermaanden en laag in de zomer...

• Mikeol
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11:23
Playa del C. schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:11:
[...]

Zo'n bericht heb ik dan weer niet gehad. Alhoewel het inderdaad netjes is om dan de oude tlv te hanteren, blijft het bedrijf qua communicatie en eerlijkheid zwaar onvoldoende. Ze hadden jou en mij ergens in november allang kunnen mailen. Geen idee of ze dit doen om zo klanten te behouden. Sinds vorig jaar ben ik echter maandelijks de tarieven aan het bijhouden en switch ik wanneer dat duidelijk geld op gaat leveren. Ik was altijd een trouwe klant, iets wat een bedrijf het liefste heeft. Dat is bij mij verpest. De hele energiesector komt momenteel over als panische geldwolven met waardeloos personeel (generaliserend). Mix dat met de regering die momenteel ook gekke sprongen maakt in de markt, ACM waar we weinig aan hebben, vertrouwen en de gunfactor is bij mij weg.
Ik lever netto groene stroom. Blij dat ik dat kan doen. Salderen is enorm in mijn voordeel. Voor de rest is het een zooi.

Niet vergeten dat Eneco juridisch klem zat. Vele klachten die door een rechter gegrond zouden worden verklaard. Ze kunnen dus alleen maar betalen, dat schuif ik niet op dat het specifiek aardig is van Eneco. Dat ze dat nu ondertussen allemaal nog niet hebben rechtgetrokken is verder een raadsel. Ze hebben blijkbaar geen controle over hun database aan gegevens, geen idee wie ze welke tarieven kunnen sturen. Ik weet het niet.

Tot nu toe bij Engie trouwens geen klachten van mij. Alles volgens het boekje. Alleen zul je zien: iets hoge tlv in wintermaanden en laag in de zomer...
Ja inderdaad. Modelcontract tarieven zouden in principe 2x per jaar mogen wijzigen. Tenzij er extreme dingen gebeuren op de markt mogen ze dat volgens mij tussentijds ook doen. En op het moment dat ze dan gewoon een mail versturen met nieuwe tarieven ben ik de laatste die zou gaan klagen. Dan kun je altijd voor jezelf de keuze maken over te stappen. Iedereen die enigsinds het nieuws volgt wist trouwens dat de tarieven gingen wijzigen, gaat mij erom dat ze het niet gemeld hebben.
Daarnaast zit ik trouwens ook liever bij een grotere partij ipv die piratenclubs met woekerprijzen. Om tot de laatste stuiver alles uit de kan proberen te halen is me te veel gedoe. Dit ging over ±500 kWh (van sept-Jan) aan overschot. Als ik dan de oude prijs krijg ipv 0,09 is toch mooi meegenomen.

• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:22
Hier ook per 12-3-23 overstap naar Engie. Op die datum heb ik er een jaar bij Budget op zitten (waarvan 9 maanden met vast contract en 100% TLV was, laatste 3 maanden variabel en nog maar 50% TLV).

Vanaf 12-3 heb ik ook een overschot, dus dan ideaal om bij Engie te zitten met 100% TLV nog. Daarbij viel mij op dat een kuub gas bij Engie ook nog maar €0,91 kost, zo goedkoop heb ik het lang niet meer gezien!

Mochten er vanaf april goede jaarcontracten beginnen te komen, kan ik altijd daarnaar kijken en het overschot bij Engie cashen :)

• V-8
  • Laatst online: 14:37
-Edwin- schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:18:
Daarbij viel mij op dat een kuub gas bij Engie ook nog maar €0,91 kost
Dat is kaal tarief. Incl. overheidsheffingen etc. zit je op minstens €1,70.

4.070WP Z/O | Home Assistant op RPI

• stekkercontact
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01:39
Ik heb twee woningen die meer stroom opwekken (zonnepanelen) dan gebruiken. Ben daarom per 01-02-2023 overgestapt op VanOns en nu krijgen we dus dit nieuws over die verlaagde terugleververgoeding.
De tabel in de OP is niet bijgewerkt. Kan iemand mij adviseren waar ik nu het beste heen kan / waar de TLV het hoogste is.

• de Peer

de Peer

under peer review

stekkercontact schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:38:
Ik heb twee woningen die meer stroom opwekken (zonnepanelen) dan gebruiken. Ben daarom per 01-02-2023 overgestapt op VanOns en nu krijgen we dus dit nieuws over die verlaagde terugleververgoeding.
De tabel in de OP is niet bijgewerkt. Kan iemand mij adviseren waar ik nu het beste heen kan / waar de TLV het hoogste is.
Ik zou gewoon de laatste 2 of 3 pagina's even doorlezen. Actueler gaan de ervaringen niet worden. Meer informatie is er simpelweg niet.

[Voor 3% gewijzigd door de Peer op 03-02-2023 15:54]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Arjan_M
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-03 15:08
stekkercontact schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:38:
Engie modelcontract

• Arjan_M
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-03 15:08
V-8 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:30:
[...]

Echter door prijsplafond betaal je bij alle partijen in 2023 €1,45 (zolang je onder de 1.200m3 op jaarbasis blijft).

• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:22
V-8 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:30:
[...]

Ah, ik vond het al vrij bizar. Overigens stonden die tarieven dan onduidelijk aangegeven zeg. Overigens is dat goed nieuws, want dat betekent dat de TLV van €0,27 normaal en €0,22 dal ook zonder BTW zijn, en dat dus hetgeen is wat ik terug ga krijgen.

• erikciesluk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-02 09:25
Na het nieuws van Energie VanOns dat ze nog maar een TLV geven van 70% van de inkooptarieven in plaats van 100% (bij variabel contract), komen er vanaf 1 maart ook nog eens flink lagere tarieven. Een screenshot van de factuur voor februari:

Ik ben eind december overgestapt naar VanOns, omdat ze toen de hoogste TLV boden, meer dan 50ct/kWh in normaaltarief.

Vanaf maart gaat de TLV naar zo'n 17ct/kWh en in daltarief nog minder.
Ik twijfel of het nu verstandig is om dan maar wéér over te stappen, naar een ander die nu de hoogste TLV bied, maar wie zegt me dat die een maand later niet ook z'n tarieven omlaag gooit. Het blijft gokken?

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
erikciesluk schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:23:
Na het nieuws van Energie VanOns dat ze nog maar een TLV geven van 70% van de inkooptarieven in plaats van 100% (bij variabel contract), komen er vanaf 1 maart ook nog eens flink lagere tarieven. Een screenshot van de factuur voor februari:

[Afbeelding]

Ik ben eind december overgestapt naar VanOns, omdat ze toen de hoogste TLV boden, meer dan 50ct/kWh in normaaltarief.

Vanaf maart gaat de TLV naar zo'n 17ct/kWh en in daltarief nog minder.
Ik twijfel of het nu verstandig is om dan maar wéér over te stappen, naar een ander die nu de hoogste TLV bied, maar wie zegt me dat die een maand later niet ook z'n tarieven omlaag gooit. Het blijft gokken?
Hoe meer mensen "steeds" overstappen, hoe dichter de vergoedingen bij elkaar komen te liggen...
én sneller, want het "kost je klanten" als je niet snel meegaat óf te ver afwijkt.

ps: ik lees op de website:

TERUGLEVERING EN VERBRUIK
Is jouw teruglevering hoger dan je verbruik?
Op dit moment vergoeden we dezelfde prijs voor je elektriciteit die je normaal betaalt inclusief BTW en exclusief energiebelasting en Opslag Duurzame Energie (ODE).

[Voor 10% gewijzigd door Hansieo op 05-02-2023 11:05]

• Sjasliek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-03 22:58
Hansieo schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:01:
[...]

ps: ik lees op de website:

TERUGLEVERING EN VERBRUIK
Is jouw teruglevering hoger dan je verbruik?
Op dit moment vergoeden we dezelfde prijs voor je elektriciteit die je normaal betaalt inclusief BTW en exclusief energiebelasting en Opslag Duurzame Energie (ODE).
Dan heeft VanOns de website nog niet aangepast, de 'nieuwe' klanten van VanOns hebben er een mail over gekregen. Daarnaast staat het wel als nieuwsbericht op hun website:

https://energie.vanons.or...goeding-per-1-maart-2023/

In het variabele contract wat ik met VanOns heb staat dat de tarieven weliswaar per maand kunnen wijzigen, maar er staat ook in dat de terugleververgoeding gelijk is aan de prijs die je normaal betaald. Naar mijn idee kan VanOns niet zomaar afwijken van het contract, maar dat is een andere discussie.

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Ach, het voordeel van een flink lagere TLV is dat het stroomverbruik dan veel minder pijn doet :)

Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-03 15:38
padoempats schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:00:
Ach, het voordeel van een flink lagere TLV is dat het stroomverbruik dan veel minder pijn doet :)
Klopt ik ga nu telkens naar een openbare laadpaal, waar ik mijn auto volgooi voor € 15,-, terwijl mijn zelf opgewekte stroom voor € 45,- verkocht wordt. 8)7

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-03 23:21
nietwijk schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:37:
[...]

Klopt ik ga nu telkens naar een openbare laadpaal, waar ik mijn auto volgooi voor € 15,-, terwijl mijn zelf opgewekte stroom voor € 45,- verkocht wordt. 8)7
Dat doe ik ook en toen ik dat op Tweakers zei werd ik gelijk voor aso uitgemaakt...

PVOutput

• padoempats
  • Nu online
RobWest schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:28:
[...]

Dat doe ik ook en toen ik dat op Tweakers zei werd ik gelijk voor aso uitgemaakt...
En terecht :)

Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp

• padoempats
  • Nu online
nietwijk schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:37:
[...]

Wat heeft dit met lage TLV te maken? Ik neem aan dat je bedoelt dat je nog een hoge TLV hebt

• de Peer

de Peer

under peer review

padoempats schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:37:
[...]

Wat heeft dit met lage TLV te maken? Ik neem aan dat je bedoelt dat je nog een hoge TLV hebt
Hij bedoelt dat als de TLV weer laag is, hij gewoon weer thuis kan laden.

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:05

JL-IP(!)

Hikvision & Ajax installateur

Mikeol schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:54:
[...]

"Beste mevrouw, heer

Die mail heb ik maanden geleden ook gekregen maar neem van mij aan, oude TLV wordt niet teruggedraaid. Ik ben al weken bezig om een antwoord hierop te krijgen op: 'het kan even duren'. Ik heb ze gevraagd naar het woordje 'even' maar hierop kunnen ze geen antwoord geven.. Ik krijg het gevoel dat ze gewoon de boot afhouden en dat je het uiteindelijk vergeet.

Hikvision & Ajax Jeweller + Fibra installateur

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:59
Er zou voor TLV ook een prijsplafond moeten zijn, of zeg ik nu iets heel geks :? 8)7
Volgens mij moeten consumenten beschermd worden, niet energieleveranciers.

• de Peer

de Peer

under peer review

Martin7182 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:55:
Er zou voor TLV ook een prijsplafond moeten zijn, of zeg ik nu iets heel geks :? 8)7
Vandaar het 2e kamer voorstel om de minimum TLV vast te zetten op 80% van het kale levertarief.

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14:33
Bedoeld u niet bodemprijs? O-)

• padoempats
  • Nu online
Het terugleveren is in feite geen consumentending, maar een ondernemersding

• nietwijk
padoempats schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:05:
[...]

Het terugleveren is in feite geen consumentending, maar een ondernemersding
Tot € 1.800,- per jaar (en/of 10.000 WP) is het een consumentending. Zeker als de salderingsregeling weg gaat vallen.

• Martin7182
Simpel360 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:01:
[...]

Bedoeld u niet bodemprijs? O-)
Een maximumprijs. Ik heb vorige maand gecashed bij Eneco en heb voor het beetje teruglevering in januari per kWh meer gekregen dan ik dankzij het prijsplafond zou hebben moeten betalen per kWh afgenomen stroom.

• padoempats
  • Nu online
nietwijk schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:11:
[...]

Tot € 1.800,- per jaar (en/of 10.000 WP) is het een consumentending. Zeker als de salderingsregeling weg gaat vallen.
Die grens heeft te maken met het wel of niet aanmelden als btw-ondernemer, dat is wat anders. Als je teruglevert consumeer je niet

• nietwijk
padoempats schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:50:
[...]

Die grens heeft te maken met het wel of niet aanmelden als btw-ondernemer, dat is wat anders. Als je teruglevert consumeer je niet
Dat gaat om inkomstenbelasting (oftewel consumenten), maar we dwalen nu van het onderwerp af.

• padoempats
  • Nu online
nietwijk schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:07:
[...]

Dat gaat om inkomstenbelasting (oftewel consumenten), maar we dwalen nu van het onderwerp af.
Wat contextverschillen tussen consument, leverancier, particulier, ondernemer. IB-betaler != consument. Ging mij erom, TLV en consumentenbescherming gaan niet samen want je consumeert niet, maar je levert. In het kader van stimuleren van PV geheel logisch dat ze dit willen reguleren/aantrekkelijk houden. Maar inderdaad, we dwalen af.
Engie nog degene met hoogste TLV? :)

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:58
Martin7182 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:24:
[...]

Een maximumprijs. Ik heb vorige maand gecashed bij Eneco en heb voor het beetje teruglevering in januari per kWh meer gekregen dan ik dankzij het prijsplafond zou hebben moeten betalen per kWh afgenomen stroom.
Wat voor teruglevertatief heb je dan gehad in Januari bij Eneco?

Zit zelf ook nog onder modelcontract bij Eneco vanaf september. Dacht dat het nu niet veel meer was dus wacht even tot verbruik 2023 heb gesaldeerd, om dan weer naar nieuwe leverancier te gaan.

• Sjasliek
watercoolertje schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:45:
[...]

Oef lastig, gezien ze (het) geen tarief noemen mbt TLV, en tarieven mogen ze dus wel aanpassen op bepaalde moment/bij uitzondering.

Ik kan redeneren dat de TLV zelf geen tarief is, maar andersom kan ik ook wel redeneren.

Ben wel benieuwd naar iemand die die vraag kan stellen aan VanOns en wat hun antwoord dan is. Ik heb mij toevallig eergisteren aangemeld per 1 maart (variabel dus dan is de TLV 70% begrijp ik).
Ik heb er een mail aan gewaagd (zowel richting VanOns als naar de ACM). Naar mijn mening kunnen ze niet zomaar afwijken van de overeenkomst. Dat tarieven per maand mogen wijzigen staat er duidelijk in, maar er staat minstens zo duidelijk in dat de terugleververgoeding gelijk is aan het leveringstarief, en juist dat laatste willen ze aan gaan passen naar 70%.
Wekt u meer op dan u verbruikt? Dan ontvangt u voor de teruggeleverde stroom van ons een terugleververgoeding gelijk aan uw leveringstarief
plus btw, maar exclusief energiebelasting en ODE.
Ik ben benieuwd hoe (wanneer..) ze reageren.

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:26

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Sjasliek schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:57:
[...]

Ik heb er een mail aan gewaagd (zowel richting VanOns als naar de ACM). Naar mijn mening kunnen ze niet zomaar afwijken van de overeenkomst. Dat tarieven per maand mogen wijzigen staat er duidelijk in, maar er staat minstens zo duidelijk in dat de terugleververgoeding gelijk is aan het leveringstarief, en juist dat laatste willen ze aan gaan passen naar 70%.

[...]

Ik ben benieuwd hoe (wanneer..) ze reageren.
Ben benieuwd naar antwoord EvO + ACM .
Keep us posted (y)

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT LG65E9

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
JL-IP(!) schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:41:
[...]

Die mail heb ik maanden geleden ook gekregen maar neem van mij aan, oude TLV wordt niet teruggedraaid. Ik ben al weken bezig om een antwoord hierop te krijgen op: 'het kan even duren'. Ik heb ze gevraagd naar het woordje 'even' maar hierop kunnen ze geen antwoord geven.. Ik krijg het gevoel dat ze gewoon de boot afhouden en dat je het uiteindelijk vergeet.
Wordt teruggedraaid. Wel benieuwd of ik levering=teruglevering ga krijgen. 1EUR tlv is wel flink hoog, denk niet dat iemand hoger zit.

• Sjasliek
964C2 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:59:
[...]

Ben benieuwd naar antwoord EvO + ACM .
Keep us posted (y)
Nou, dat was sneller dan verwacht, dit is de reactie die ik kreeg.

(Mijn bericht richting VanOns was een reply op hun mail, waarin ze aangeven de TLV per 1 maart te verlagen naar 50% of 70% voor resp. model- en variabele contracten. Ik wees ze op de getekende overeenkomst waarin staat dat de TLV gelijk is aan de levertarieven en dat ze dus naar mijn mening niet zomaar kunnen wijzigen.)
[naam verwijderd] | Energie VanOns (Energie VanOns)
6 feb. 2023 11:54 CET

Beste Klant,

Door een computerstoring heeft u een mail met foute informatie ontvangen, excuses daarvoor.
Onze ICT leverancier is druk bezig de storing te verhelpen.

Zodra de storing verholpen is dan zullen wij dit via onze website laten weten.
Je gegevens inzien of wijzigen? Ga naar Mijn Energie VanOns.
Op onze website vind je een overzicht van de veelgestelde vragen.

Met vriendelijke groet,
[naam verwijderd] | Energie VanOns
.. dus het lijkt erop dat die 50% of 70% aanpassing hooguit geldt voor nieuwe klanten. Goed nieuws dus voor iedereen die al bij VanOns zit, minder goed nieuws voor mensen die van plan waren over te stappen. Aan de andere kant gaan de tarieven per 1 maart sowieso flink omlaag, dus zo interessant is VanOns dan toch al niet. Ik hou het wel even in de gaten..

• aGraPusher
  • Laatst online: 14:17
Sjasliek schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:34:
[...]

Nou, dat was sneller dan verwacht, dit is de reactie die ik kreeg.

(Mijn bericht richting VanOns was een reply op hun mail, waarin ze aangeven de TLV per 1 maart te verlagen naar 50% of 70% voor resp. model- en variabele contracten. Ik wees ze op de getekende overeenkomst waarin staat dat de TLV gelijk is aan de levertarieven en dat ze dus naar mijn mening niet zomaar kunnen wijzigen.)

[...]

.. dus het lijkt erop dat die 50% of 70% aanpassing hooguit geldt voor nieuwe klanten. Goed nieuws dus voor iedereen die al bij VanOns zit, minder goed nieuws voor mensen die van plan waren over te stappen. Aan de andere kant gaan de tarieven per 1 maart sowieso flink omlaag, dus zo interessant is VanOns dan toch al niet. Ik hou het wel even in de gaten..
Dat zou mooi zijn.. 13 januari heb ik een modelcontract bij ze afgesloten die per 1 februari is ingegaan. Ook de mail ontvangen dat het naar 50% gaat.. Zou mooi zijn als het toch 100% blijft. _/-\o_

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - Apple Watch 42mm Series 7 - MacBook Pro 13" 2020 – LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:27
Ik heb van Energie van Ons een modelcontract wat op 1 feb is ingegaan.
Moet ik ze nu ook gaan mailen om aan te geven dat ze de TLV in mijn beleving niet zomaar mogen halveren?

• de Peer

de Peer

under peer review

Supershiva schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:07:
Ik heb van Energie van Ons een modelcontract wat op 1 feb is ingegaan.
Moet ik ze nu ook gaan mailen om aan te geven dat ze de TLV in mijn beleving niet zomaar mogen halveren?
tsja je mening geven mag altijd natuurlijk.

• Leaguer
de Peer schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:07:
[...]

tsja je mening geven mag altijd natuurlijk.
Je kan altijd nog naar de geschillencommissie stappen maar het begint inderdaad met aanschrijven dat je het er niet mee eens bent.

• Martin7182
mister_muller schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:57:
[...]

Wat voor teruglevertatief heb je dan gehad in Januari bij Eneco?
€0.46/kWh

• padoempats
  • Nu online
Het staat je vrij om 0,06 euro per kWh dat je hebt teruggeleverd te doneren aan de overheid, alsof er ook een prijsplafond op de TLV zou bestaan :)

• Sannietje1985
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-03 15:54
Enkele vragen in het kader van de terugleververgoeding:

1. Kun je bij Engie ook kiezen voor afrekening voor enkel tarief (ook als je een dubbele/slimme meter hebt?) Dit is mij niet helemaal duidelijk. Ik begrijp namelijk dat dit wel handiger is omdat alle verbruik en opwek op 1 hoop wordt gegooid en dan verrekend, ipv dat dit voor dal en normaal apart van elkaar gebeurt...

2. Ik lees vaak dat men bij terugleveringvergoeding kiest voor het modelcontract, vaak vanuit de redenering dat de energieleverancier die tarieven maar 2x per jaar aanpast? Maar is dat wel handig/voordeliger? Op de website van engie staat over het modelcontract namelijk expliciet "Een modelcontract is een energiecontract dat iedere energieleverancier in Nederland wettelijk verplicht is om onder dezelfde voorwaarden aan te bieden. Het is een contract met variabele tarieven die tussentijds kunnen wijzigen. Stijgen de tarieven in de markt, dan zullen de tarieven van het modelcontract ook stijgen. Dalen de tarieven, dan dalen ze mee. Bij ENGIE wijzigen de tarieven doorgaans tweemaal per jaar, op 1 januari en op 1 juli. ........ Het is echter niet verplicht om op deze vaste momenten de tarieven te wijzigen en ook niet dat dit tweemaal per jaar gebeurt. De tarieven voor het modelcontract zouden ieder moment gewijzigd mogen worden. Dit is meestal dus niet het meest voordelige contract."
... (bron: https://www.engie.nl/energie/modelcontract)
Maar als dat zo is...dan maakt het [ in deze markt] toch niet meer uit of je een gewoon flexibel/variabel tarief afsluit of een modelcontract....immers mogen ze dan toch alsnog doen waar ze zelf zin in hebben en als het hun uitkomt...of ben ik nou gek? 8)7 Of doet ENGIe hier iets wat niet mag (omdat de voorwaarden voor een modelcontract voor alle energiemaatschappijen gelijk moeten zijn en dus ook goed vergelijkbaar dienen te zijn?).
Iemand die mij hierover kan informeren hoe dit zit?

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15:30
De vraag is dan, als ze gelijk zijn, lijkt mij waarom een Engie een tweetal contracten aanbiedt. Waarom die moeite doen? Voor een modelcontract moet je bij Engie ook aardig je best doen dat te vinden. Ik heb die vraag ook gesteld aan iemand van de klantenservice. Die zei mij dat ze identiek waren. Op mijn vraag waarom ze dan 2 identieke contracten met alleen een andere naam aanboden wist die dame ook niet te antwoorden.

[Voor 36% gewijzigd door Davidrrr op 06-02-2023 21:46]

• ASW1
  • Laatst online: 12:26
Zijn het uberhaupt wel twee verschillende contracten of bieden ze eigenlijk 1 contract aan onder dezelfde noemer?

• Sannietje1985
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-03 15:54
Davidrrr schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:42:
De vraag is dan, als ze gelijk zijn, lijkt mij waarom een Engie een tweetal contracten aanbiedt. Waarom die moeite doen? Voor een modelcontract moet je bij Engie ook aardig je best doen dat te vinden. Ik heb die vraag ook gesteld aan iemand van de klantenservice. Die zei mij dat ze identiek waren. Op mijn vraag waarom ze dan 2 identieke contracten met alleen een andere naam aanboden wist die dame ook niet te antwoorden.
ASW1 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:45:
Zijn het uberhaupt wel twee verschillende contracten of bieden ze eigenlijk 1 contract aan onder dezelfde noemer?
Nouja, dat vraag ik mij dus ook af....
Want het lijkt dus hetzelfde...ik kan onder het kopje voorwaarden als ik een proefberekening maak ook geen verschil in voorwaarden vinden...
Dan blijft ook de vraag of wat Engie doet wel mag...

En dan nog een vraagje.. want ik lees overal dat EnergievanOns zijn terugleververgoeding verminderd zou hebben tot 50 of 70% afhankelijk of je kiest voor variabel of modelcontract (dan er van uitgaande dat hier wel een evident verschil in zit....)
Maar op hun website staat heel duidelijk nog steeds dat de terugleververgoeding gelijk is aan het leveringstarief (en dan ook nog eens inclusief BTW...).zowel voor hun modelcontract als voor hun flexibel contract

Vraag me af wat er zou gebeuren als ik dit documenteer en contract bij ze afsluit, want ja, dit is dan de info op basis waarvan ik mijn contract af sluit dan toch???
Er staat nota bene bij dat het geldt voor mensen die een NIEUW contract afsluiten.....

• Playa del C.
Bij Engie heb je met het eigen contract alles hetzelfde, behalve de wijzigingstermijn. Die is 10 dagen t.o.v. 30 dagen bij een modelcontract.

Heb verder zelf enkel tarief bij Engie i.v.m. salderen. Dat is mogelijk, @Sannietje1985 .

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15:30
Playa del C. schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:25:
Bij Engie heb je met het eigen contract alles hetzelfde, behalve de wijzigingstermijn. Die is 10 dagen t.o.v. 30 dagen bij een modelcontract.

Heb verder zelf enkel tarief bij Engie i.v.m. salderen. Dat is mogelijk, @Sannietje1985 .
Wat jij zegt klopt. Er waren een paar afwijkingen zoals een andere tweaker heeft benoemd. Ik meen ook dat ze vooraf die wijzigingen moeten melden inderdaad etc. Ik vraag mij af of ze dat intern ook zo communiceren.

• leonardvg
  • Laatst online: 08:35
Ik heb een dubbeltarief bij Engie. Mijn verbruik is van februari tot november lager dan de opwek, dus dan is een dubbeltarief interessant. Je mag overdag terugleveren tegen een hoger tarief dan je verbruik ‘s nachts. Ik heb wel dagen gehad waarop ik meer verbruikte dan terugleverde, maar toch geld toe kreeg. De dagen dat je netto verbruiker bent, is een enkel tarief in de meeste gevallen gunstiger.

PV: 13,1kWp, 3N 14O 13Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW

• Playa del C.
leonardvg schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 06:24:
Ik heb een dubbeltarief bij Engie. Mijn verbruik is van februari tot november lager dan de opwek, dus dan is een dubbeltarief interessant. Je mag overdag terugleveren tegen een hoger tarief dan je verbruik ‘s nachts. Ik heb wel dagen gehad waarop ik meer verbruikte dan terugleverde, maar toch geld toe kreeg. De dagen dat je netto verbruiker bent, is een enkel tarief in de meeste gevallen gunstiger.
Weekend niet vergeten, dat is geheel daltarief.
Voor klein overschot is het verschil qua geld erg klein. Heb zelf enkeltarief om alles simpel te houden. Overschot van 1500 kWh.

Maar eens dat dubbeltarief in theorie vaak beter is.

• FloydRaalte
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-03 10:43

FloydRaalte

Professioneel Pierewaaier

leonardvg schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 06:24:
Bedoel je met Engie dan 'Energie van Ons'? Wat zijn je ervaringen met deze leverancier?

Vanochtend te horen gekregen dat Vattenfall zijn belofte om onder het prijsplafond te gaan vanaf februari/april niet gaat waarmaken en vrolijk verder gaat met zakkenvullen. Daarbij komt dat ik bezig ben met de aanleg van een extra veld zonnepanelen wat mij aankomend jaar zo'n 5000kw overschot gaat opleveren. (met mijn oude setup zat ik al op nul-op-de-meter) Dus zit ik te kijken of overstappen op een andere energieleverancier met een betere/hogere terugleververgoeding dan Vattenfall (16,8 cent) zinvol is. Mijn pijlen staan nu op Energie van ons of Samen-Om. Hebben jullie hier nog goede adviezen / ervaringen? Ik verbruik verder zo'n 1000m3 gas per jaar.

If you can't take the heat, don't tickle the dragon.

• Tarilo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-03 13:42
FloydRaalte schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:18:
[...]
...Hebben jullie hier nog goede adviezen / ervaringen? Ik verbruik verder zo'n 1000m3 gas per jaar.
Gas en elektra hoeven niet bij dezelfde aanbieder. Je kunt dus gewoon degene met beste TLV zoeken voor je elektra en dan voor gas gewoon de goedkoopste/dynamisch. ;)

• Lieshout835
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-03 12:38
Tarilo schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:36:
[...]

Gas en elektra hoeven niet bij dezelfde aanbieder. Je kunt dus gewoon degene met beste TLV zoeken voor je elektra en dan voor gas gewoon de goedkoopste/dynamisch. ;)
En je kunt ook een extra slimme meter laten plaatsen waar je een contract op kunt zetten van een andere energieleverancier die de beste terugleververgoeding geeft.

Dus de gewone leverancier zal jou doorbelasten voor het volle verbuik tegen hun gangbaar tarief.
Alle teruggeleverder energie van de zonnepanelen krijg je terug via het energiecontract van de 2e slimme meter. Salderen doe je zelf ipv afhakelijk te zijn hoe de energiebonzen dat doen. Zelf heb ik dit niet maar wel een aantal voorbeelden gezien. Zie Secundair Secundair allocatiepunt als verdienmodel?.

• padoempats
  • Nu online
Lieshout835 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:07:
[...]

En je kunt ook een extra slimme meter laten plaatsen waar je een contract op kunt zetten van een andere energieleverancier die de beste terugleververgoeding geeft.

Dus de gewone leverancier zal jou doorbelasten voor het volle verbuik tegen hun gangbaar tarief.
Alle teruggeleverder energie van de zonnepanelen krijg je terug via het energiecontract van de 2e slimme meter. Salderen doe je zelf ipv afhakelijk te zijn hoe de energiebonzen dat doen. Zelf heb ik dit niet maar wel een aantal voorbeelden gezien. Zie Secundair Secundair allocatiepunt als verdienmodel?.
Is er ergens een leverancier die een hogere TLV biedt dan dat je bij een ander aan tarief (incl belastingen) moet betalen? Lijkt mij als je nu moet kiezen dat je beter de volle mep eerst kan wegsalderen en daarna TLV toucheren. De belastingen zijn dit jaar flink opgeschroefd wat salderen per saldo weer interessanter maakt

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Momenteel hebben wij nog een oud Engie contract actief en ik begrijp dat dit een voordeel is dat de TLV 1:1 berekend wordt en zo ook in de voorwaarden zijn opgenomen.

Als ik de berichten zo lees, dan is het voor ons wel voordeliger om over te schakelen naar een enkel tarief omdat wij nogal veel terug zullen leveren. De teruglevering zal met de komst van een warmtepomp en ICE wel dalen.

Scenario:
Verbruik stroom (geschat): 5000 kWh
Opwek: 22.000 kWh
Teruglevering (afhankelijk van het verbruik natuurlijk): 17.000 kWh
Plaatsing zonnepanelen is binnen enkele dagen.

1. Aangezien wij meer verbruiken in de daluren en meer opwekken in de normale uren, is het verstandiger om naar een enkel tarief te gaan?
2. Is het aanpassen naar een enkel tarief ook een aanpassing op het contract waardoor de voorwaarden weer gewijzigd worden? Ik kan dit natuurlijk ook even vragen in de Engie chat, maar het zou kunnen dat iemand al ervaringen hiermee heeft. Ik zag het iig niet terug op hun website.
3. De TLV vergoedingen zijn net als de tarieven hierboven zonder de leveringskosten. Normaal TLV is dan 0,48 cent en in het dal 0,36 cent. Dit lijkt mij gezien de andere tarieven erg goede vergoedingen en ik ben wel gek om naar een ander contract over te stappen. Klopt mijn aanname?

• padoempats
  • Nu online
_Uploader_ schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:44:

1. Aangezien wij meer verbruiken in de daluren en meer opwekken in de normale uren, is het verstandiger om naar een enkel tarief te gaan?
Je zal toch in houding in normaaltarief aanzienlijk meer terugleveren, dan is het toch gunstiger om geen enkeltarief te hebben? Je krijgt gemiddeld een hogere TLV en je complete verbruik wordt toch ruimschoots weggesaldeerd. Dan blijft alleen verbruik in normaaltarief over, dus hoger?

• Lieshout835
padoempats schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:27:
[...]

Is er ergens een leverancier die een hogere TLV biedt dan dat je bij een ander aan tarief (incl belastingen) moet betalen? Lijkt mij als je nu moet kiezen dat je beter de volle mep eerst kan wegsalderen en daarna TLV toucheren. De belastingen zijn dit jaar flink opgeschroefd wat salderen per saldo weer interessanter maakt
Het lijkt erop dat men voor het normale verbruik een dynamisch contract afsluit, en het contract op de 2e meter sluiten ze af bij een dure energieleverancier die wel een hoge terugleveringvergoeding geeft. Hoe lang dat goed zal gaan voordat de energieconcurenten gaan steigeren........?

• padoempats
  • Nu online
Lieshout835 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:23:
[...]

Het lijkt erop dat men voor het normale verbruik een dynamisch contract afsluit, en het contract op de 2e meter sluiten ze af bij een dure energieleverancier die wel een hoge terugleveringvergoeding geeft. Hoe lang dat goed zal gaan voordat de energieconcurenten gaan steigeren........?
Ik zie in zijn vraag niet terugkomen dat er een SAP aan de orde is, maar het bestaande contract met hoge TLV omzetten.

• V-8
  • Laatst online: 14:37
De teruglevering zal met de komst van ICE wel dalen.
Een ICE is een Internal Combustion Engine, oftewel een (auto met) verbrandingsmotor. Ik denk dat je een EV (Electrical Vehicle) bedoelt, niet? :9

4.070WP Z/O | Home Assistant op RPI

• _Uploader_
  • Nu online
padoempats schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:15:
[...]

Je zal toch in houding in normaaltarief aanzienlijk meer terugleveren, dan is het toch gunstiger om geen enkeltarief te hebben? Je krijgt gemiddeld een hogere TLV en je complete verbruik wordt toch ruimschoots weggesaldeerd. Dan blijft alleen verbruik in normaaltarief over, dus hoger?
Ik dacht dat het gesaldeerd wordt per telwerk. Dus dat het verbruik in de daluren (s'nachts en in het weekend) weggestreept wordt tegen de opwek in de daluren. Omdat dit verbruik hoger zal zijn dan in de normaaluren (schatting), wordt dit verbruik in rekening gebracht. Of snap ik er nu helemaal niets van?
het klopt wel dat de opwek in de normaaluren veel hoger zal zijn dan in de daluren. Ik dacht dat bij een enkeltarief het verbruik in de avond dan weggestreept wordt met de opwek in overdag.
V-8 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:36:
[...]

Een ICE is een Internal Combustion Engine, oftewel een (auto met) verbrandingsmotor. Ik denk dat je een EV (Electrical Vehicle) bedoelt, niet? :9
Jup, ik bedoelde een EV en ga zo nog een koffie pakken :) .

• leonardvg
Playa del C. schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 07:30:
[...]

Weekend niet vergeten, dat is geheel daltarief.
Voor klein overschot is het verschil qua geld erg klein. Heb zelf enkeltarief om alles simpel te houden. Overschot van 1500 kWh.

Maar eens dat dubbeltarief in theorie vaak beter is.
Weekend is inderdaad ook daltarief. Hoe groter je overschot, hoe groter het verschil.

• leonardvg
FloydRaalte schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:18:
[...]

Bedoel je met Engie dan 'Energie van Ons'? Wat zijn je ervaringen met deze leverancier?

Vanochtend te horen gekregen dat Vattenfall zijn belofte om onder het prijsplafond te gaan vanaf februari/april niet gaat waarmaken en vrolijk verder gaat met zakkenvullen. Daarbij komt dat ik bezig ben met de aanleg van een extra veld zonnepanelen wat mij aankomend jaar zo'n 5000kw overschot gaat opleveren. (met mijn oude setup zat ik al op nul-op-de-meter) Dus zit ik te kijken of overstappen op een andere energieleverancier met een betere/hogere terugleververgoeding dan Vattenfall (16,8 cent) zinvol is. Mijn pijlen staan nu op Energie van ons of Samen-Om. Hebben jullie hier nog goede adviezen / ervaringen? Ik verbruik verder zo'n 1000m3 gas per jaar.
Met Engie bedoel ik Engie. Tot nu toe goede ervaringen, heb contract voor elektra sinds september. Heb dus nog geen jaarafrekening gehad, dus daar kan ik nog niet over oordelen. Tot nu toe houden ze alles netjes bij in de app en communiceren ze netjes dus geen klagen

• Lieshout835
padoempats schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:36:
[...]

Ik zie in zijn vraag niet terugkomen dat er een SAP aan de orde is, maar het bestaande contract met hoge TLV omzetten.
Inderdaad, maar het kan geen kwaad die mogelijkheid onder de aandacht te brengen. Of ben ik nu in overtreding?

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:07

watercoolertje

Untertitel

_Uploader_ schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:47:
[...]

Ik dacht dat het gesaldeerd wordt per telwerk.
Bij de leveranciers die ik heb gehad salderen ze eerst binnen het eigen telwerk (dus dal/normaal) en als er dan nog iets over is op het andere telwerk en wat dan over is krijg je een TLV wat bij het oorsponkelijke telwerk hoort.

Dus als voorbeeld 100kwh normaal verbuik en 100kwh dal verbruik en 300kwh normaal opwek en 50kwh dal opwek. Dan wordt beide eerst met hunzelf gereduceerd. Dus dan zit je op -200kwh normaal en 50kwh dal, dan halen ze dus die 50kwh dal verbruik uit de 200kwh die je in normaal teveel hebt geleverd. Je zou dan 150kwh met normaal tarief overhouden en dus het hoogste tarief krijgen als je 2 telwerken houdt ipv een enkele.

Wel zou je de regels van jou leverancier terug moeten lezen, dit is namelijk mijn ervaring uit het verleden en ze zitten niet stil bij die toko's.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-03 22:40

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Van Ons weer met een mooi antwoord:
Ik wordt per 13 feb lid omdat de tlv goed was. Nu wijzigen ze hem nog voor mijn contract ingaat.
Dus ik wil overstappen naar engie. Ook gedaan maar dat kan dus niet eerder dan 30 dagen.

Mail:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:11
Ik zag dat in het overzicht de prijzen voor Flex bij De Nieuwe Molenaars OM anders zijn dan mijn Flex contract. Klopt dat of is het overzicht wellicht oud?

Normaal Tarief ¹: € 0,524312 per kWh
Dal Tarief ¹: € 0,463354 per kWh
BTW-percentage van normaal/dal tarief: 9% of 21%
Normaal TLV ²: € 0,291931 per kWh
Dal TLV ²: ?
Engergieleverancier: De Nieuwe Molenaars OM
Duur contract: Flex
Afgesloten per: 09-04-2022
Energieopwek uit zon (kWh/jaar): ?
Energie teruglevering (kWh/jaar): ?
Bron van deze informatie (schermafbeelding):

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-03 19:00
2. Is het aanpassen naar een enkel tarief ook een aanpassing op het contract waardoor de voorwaarden weer gewijzigd worden? Ik kan dit natuurlijk ook even vragen in de Engie chat, maar het zou kunnen dat iemand al ervaringen hiermee heeft. Ik zag het iig niet terug op hun website.
1. Dat kun je uitrekenen met hun calculator.
Voor mij was dubbeltarief iets beter (ben netto terugleveraar). Echter weet ik niet wanneer ik weer ga overstappen. Als je dan op dat moment na salderen op 1 van de tellers toch nog verbruik hebt dan ben je mogelijk slechter uit. Dus heb ik voor enkeltarief gekozen.
Engie saldeert per telwerk en niet over de telwerken heen.
Het hang dus helemaal af hoeveel je verbruikt en teruglevert per telwerk in de periode van je contract. EN Het is ook afhankelijk van het prijsverschil tussen dubbel en enkel tarief (zowel TLV als verbruik).

2. Je kunt ook tijdens je contract overstappen van enkel naar dubbel of terug. Kun je in Mijn engie regelen. Volgens mij veranderd contract niet. Ik weet niet hoe vaak je kunt overstappen.

• jobr
watercoolertje schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:58:
Bij de leveranciers die ik heb gehad salderen ze eerst binnen het eigen telwerk (dus dal/normaal) en als er dan nog iets over is op het andere telwerk en wat dan over is krijg je een TLV wat bij het oorsponkelijke telwerk hoort.
Engie doet dat niet.

• jobr
Playa del C. schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:25:
Er zit wel verschil in de tekst van de voorwaarden en contract. Bekijk ze dan maar eens goed.

Zie ook jobr in "Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?"
jobr in "Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?"

• FloydRaalte
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-03 10:43

FloydRaalte

Professioneel Pierewaaier

ApC_IcE schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:00:
Van Ons weer met een mooi antwoord:
Ik wordt per 13 feb lid omdat de tlv goed was. Nu wijzigen ze hem nog voor mijn contract ingaat.
Dus ik wil overstappen naar engie. Ook gedaan maar dat kan dus niet eerder dan 30 dagen.

Mail:

***members only***
Wat wordt er dan precies gewijzigd in je contract? Ik wil overstappen naar Van Ons maar ben daar nog niet helemaal zeker van...

If you can't take the heat, don't tickle the dragon.

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-03 22:40

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

FloydRaalte schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 00:19:
[...]

Wat wordt er dan precies gewijzigd in je contract? Ik wil overstappen naar Van Ons maar ben daar nog niet helemaal zeker van...
De TLV nstuurlijk.

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-03 11:48

Tabel 8 februari, rev. B

@mathijshooi Bijgewerkt: Van Ons, Engie, VanHelder
Dank aan @rumour93 voor de Engie TLV's. Wat vraagt Engie tegenwoordig voor de levering?

[Voor 36% gewijzigd door cj1 op 08-02-2023 20:40. Reden: rev B: Van Ons variabel = 70%]

• PCJR
  • Laatst online: 14:06
Sannietje1985 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:25:
[...]

[...]

Nouja, dat vraag ik mij dus ook af....
Want het lijkt dus hetzelfde...ik kan onder het kopje voorwaarden als ik een proefberekening maak ook geen verschil in voorwaarden vinden...
Dan blijft ook de vraag of wat Engie doet wel mag...

En dan nog een vraagje.. want ik lees overal dat EnergievanOns zijn terugleververgoeding verminderd zou hebben tot 50 of 70% afhankelijk of je kiest voor variabel of modelcontract (dan er van uitgaande dat hier wel een evident verschil in zit....)
Maar op hun website staat heel duidelijk nog steeds dat de terugleververgoeding gelijk is aan het leveringstarief (en dan ook nog eens inclusief BTW...).zowel voor hun modelcontract als voor hun flexibel contract
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vraag me af wat er zou gebeuren als ik dit documenteer en contract bij ze afsluit, want ja, dit is dan de info op basis waarvan ik mijn contract af sluit dan toch???
Er staat nota bene bij dat het geldt voor mensen die een NIEUW contract afsluiten.....
Tlv krijg je exbtw betaald. Zie mijn posts eerder.

|| Phono Solar 18x415wp + Deye 12K-SG04LP3-EU + 16x120Ah LiFePo4 + DalyBMS ||

• rumour93
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-03 13:06
cj1 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:43:

Tabel 8 februari

@mathijshooi Bijgewerkt: Van Ons, Engie, VanHelder
Dank aan @rumour93 voor de Engie TLV's. Wat vraagt Engie tegenwoordig voor de levering?
[Afbeelding]
Bij netto terugleveren zie hieronder voor de huidige tarieven. Dit is iets lager dan wat ik zelf een week geleden heb vastgelegd in een modelcontract (zie: https://gathering.tweaker...message/74277800#74277800). Het lijkt erop dat ze langzaam mee zakken met de markt.

[Voor 4% gewijzigd door rumour93 op 08-02-2023 12:22]

• Sjasliek
Helaas, opnieuw bericht van Energie VanOns.. ik heb nu al meer 'foute' mails van VanOns dan in 10 jaar bij Vattenfall, misschien worden die enorme winsten toch ook goed ingezet ;)
Bedankt voor je bericht. Helaas moet ik mededelen, dat de berichtgeving over teruglevering wel klopt. Je mailing is door ons systeem per ongeluk meegenomen in de mailing betreft foutieve energierapport. Dus de informatie dat de teruglevering omlaag gaat klopt wel.
Onze excuses hiervoor.

Verder wil ik je verwijzen naar onze artikel 19 van onze voorwaarden betreft tariefwijziging. De wijziging geldt voor zowel bestaande klanten van ons als nieuwe klanten.
Ze verwijzen naar artikel 19 waarin staat dat ze o.a. de tarieven en kostenstructuur mogen wijzigen. Ik heb daarop gereageerd dat er in artikel 19 (en de rest van de voorwaarden) nergens staat dat ze de overeenkomst mogen wijzigen. In de overeenkomst staat verder zwart op wit dat de terugleververgoeding gelijk is aan het levertarief (ex belastingen etc), en precies dat willen ze nu gaan aanpassen. Naar mijn mening kan dat niet zomaar. Opnieuw om opheldering gevraagd, maar zoals het er naar uitziet gaan zowel nieuwe als bestaande klanten naar een TLV gelijk aan 50% of 70% levertarief :-(

• _Uploader_
  • Nu online
jobr schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 19:44:
[...]

1. Dat kun je uitrekenen met hun calculator.
Voor mij was dubbeltarief iets beter (ben netto terugleveraar). Echter weet ik niet wanneer ik weer ga overstappen. Als je dan op dat moment na salderen op 1 van de tellers toch nog verbruik hebt dan ben je mogelijk slechter uit. Dus heb ik voor enkeltarief gekozen.
Engie saldeert per telwerk en niet over de telwerken heen.
Het hang dus helemaal af hoeveel je verbruikt en teruglevert per telwerk in de periode van je contract. EN Het is ook afhankelijk van het prijsverschil tussen dubbel en enkel tarief (zowel TLV als verbruik).

2. Je kunt ook tijdens je contract overstappen van enkel naar dubbel of terug. Kun je in Mijn engie regelen. Volgens mij veranderd contract niet. Ik weet niet hoe vaak je kunt overstappen.
Bedankt voor jouw reactie. Het probleem met die calculator is dat de normaal en dal prijzen vrij gelijk aan elkaar zijn terwijl in mijn situatie er nogal een groot verschil is. Nu denk ik wel dat hierdoor een dubbeltarief voordeliger zal zijn, ik zal het eens voor mijzelf proberen uit te rekenen met de geschatte opbrengst en verbruik over dit jaar.

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:44
Ik volg dit topic nu al een hele tijd. Eigenlijk wil ik ook inmiddels niet weten hoeveel (lles)tijd ik hier al aan heb besteed. ;)
Toch even een vraag die ik voor mezelf maar niet helder krijg. (Maar dat kan goed aan mijzelf liggen hoor :+ )

Ik lever op jaarbasis een paar honderd kWh terug. Dat overschot zal afhankelijk van de opbrengst in voorjaar-zomer tussen 300 en 1200kWh liggen verwacht ik.
Stel dat de TLV in mijn modelcontract per 1-7 opeens een stuk lager wordt. Dan lees ik hier overal dat iedereen dan direct een andere leverancier met betere TLV zoeken om over te stappen.
Als ik dat zou doen, dan krijg ik voor mijn overschot tot 1-7 wel een redelijke TLV. Maar dan begin ik per 1-7 wel weer op '0'. Met het overschot aan kWh dat ik vanaf 1-7 naar verwachting nog opwek kom ik de winter niet door.
En de TLV van ± 29ct/kWh is natuurlijk minder dan wat ik 's winters voor stroom ga betalen.
Dus voor mijn gevoel kan ik zelfs bij een daling in TLV beter het opgebouwde overschot salderen met stroomverbruik in de winter.
Mis ik nu iets, of ligt het genuanceerder? :?

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:22

Tao

DPC DE_KOMETEN

KMvrtr schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:29:
Ik volg dit topic nu al een hele tijd. Eigenlijk wil ik ook inmiddels niet weten hoeveel (lles)tijd ik hier al aan heb besteed. ;)
Toch even een vraag die ik voor mezelf maar niet helder krijg. (Maar dat kan goed aan mijzelf liggen hoor :+ )

Ik lever op jaarbasis een paar honderd kWh terug. Dat overschot zal afhankelijk van de opbrengst in voorjaar-zomer tussen 300 en 1200kWh liggen verwacht ik.
Stel dat de TLV in mijn modelcontract per 1-7 opeens een stuk lager wordt. Dan lees ik hier overal dat iedereen dan direct een andere leverancier met betere TLV zoeken om over te stappen.
Als ik dat zou doen, dan krijg ik voor mijn overschot tot 1-7 wel een redelijke TLV. Maar dan begin ik per 1-7 wel weer op '0'. Met het overschot aan kWh dat ik vanaf 1-7 naar verwachting nog opwek kom ik de winter niet door.
En de TLV van ± 29ct/kWh is natuurlijk minder dan wat ik 's winters voor stroom ga betalen.
Dus voor mijn gevoel kan ik zelfs bij een daling in TLV beter het opgebouwde overschot salderen met stroomverbruik in de winter.
Mis ik nu iets, of ligt het genuanceerder? :?
Als je overstapt, en na 1 juli een lagere TLV krijgt, zit je langer vast bij de volgende leverancier. "De winter niet doorkomen" slaat op het feit dat je TLV minder bedraagt dan je daarin verbruikt. Maar je gaat toch niet na de winter direct van leverancier wisselen? Dus bekijk je TLV-hoogte met je verbruik op jaarbasis.

Als je optelsom positief is, kun je eerder zonder verlies overstappen in het jaar na 1 juli. Zo niet, dan bezien of je huidige aanbieder in die optelsom gunstiger is of niet.

Diablo3

• DeWâl
  • Registratie: Maart 2019
  • Nu online
@cj1 ik heb een aanbieding van Eneco ontvangen voor een "vast" contract voor 6 maand waarbij de tlv tussentijds gewijzigd kan worden. Heb je die al binnen van iemand?

Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid

• D.v.Heerikhuize
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:26
DeWâl schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:36:
@cj1 ik heb een aanbieding van Eneco ontvangen voor een "vast" contract voor 6 maand waarbij de tlv tussentijds gewijzigd kan worden. Heb je die al binnen van iemand?
ja ook een aanbieding gekregen, niets mee doen lijkt me

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-03 11:48
DeWâl schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:36:
Ik ken het niet. Waar zit Eneco dan op qua TLV, en aankondigingstermijn voor prijswijzigingen?

• jobr
D.v.Heerikhuize schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:56:
ja ook een aanbieding gekregen, niets mee doen lijkt me
Zou ik ook niet doen als dit echt een half jaar contract is. Je saldeert dan een halfjaar en je prijsplafond wordt gebroken in het jaar.

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:36
Uit nieuwsgierigheid even gebeld. De terugleververgoeding is nog steeds 9 cent.

• DeWâl
  • Registratie: Maart 2019
  • Nu online
MJ de Bruijn schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:01:
[...]

Uit nieuwsgierigheid even gebeld. De terugleververgoeding is nog steeds 9 cent.
Klopt hoor:

Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid

Pagina: 1 ... 138 ... 143 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen.
Dus geen ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

offtopic posten kan direct een ban opleveren

- De situatie omtrent Eneco die een hoge TLV bood kan besproken worden in Eneco snoeit in teruglevering vergoeding
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Met de huidige markt gaat dit topic erg hard. Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 dagen terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee