Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rumour93
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01-08 09:35
ybos schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:29:
[...]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, ik hik ook tegen het moment van verbruiken aan.
November begon lekker zonnig dus ik ben nog negatief qua kosten maar dat gaat niet heel lang meer duren.
Zie hier de uitleg van Frank: https://www.frankenergie....ullie-dynamische-contract. Dit werkt hetzelfde als bij Zonneplan.

Het komt er kort op neer dat je teruglevert (en gebruikt) tegen de dan geldende uurtarieven, het totale verbruik gesaldeerd wordt en als er wat overblijft wegen ze het totaal (op basis van de uurprijzen) en betaal je daar BTW en ODE over. Je betaald iedere maand een voorschot van 1/12e deel van je verbuik wat je ingeschat had.

Let wel op dat de uurtarieven bij terugleveren vaak de lagere uurtarieven zijn. Als je panelen uit staan en je gaat koken en tv gaat kijken, dan heb je een ander tarief. En dat is niet altijd in je voordeel... Ik ben met een paar zonnige dagen nog wel even in de meterkast geweest om de panelen uit te zetten ivm negatieve uurprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 18:36
rumour93 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:38:
[...]

Ik ben met een paar zonnige dagen nog wel even in de meterkast geweest om de panelen uit te zetten ivm negatieve uurprijzen.
Dit is wel extreem...

<knip>

[ Voor 44% gewijzigd door pirke op 18-11-2022 14:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:49

de Peer

under peer review

pirke schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:57:
[...]

Dit is wel extreem...

Maar salderen werkt dus puur op basis vd dan geldende prijzen, waarbij vooral de belastingen gesaldeerd worden. Dan is het nog maar de vraag wat echt voordelig is.

November tot nu toe:

Geproduceerd: 266 kWh
Geïmporteerd: 222 kWh
Geëxporteerd: 172 kWh

Oftewel 65% van wat we produceren wordt teruggeleverd. Als ik dan rekening moet gaan houden met negatieve prijzen..... Beetje omgekeerde wereld. Dat is me die paar tientjes niet waard.
Dit (zero tolerance!) topic gaat over de hoogste TLV, niet over salderen bij dynamische tarieven. daar is dat andere topic voor bedoeld ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:43
pirke schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:34:
[...]

Wat valt er te durven? Dit is gewoon een standaard mailtje voor iedereen die eenzelfde klacht heeft ingediend. In het Eneco snoeit in terugleververgoeding topic is hij vaker voorbij gekomen.

Samengevat was mijn klacht: "jullie hebben me niet 10 dagen van tevoren geïnformeerd, jullie hebben me überhaupt niet geïnformeerd, deze wijziging is in strijd met de voorwaarden van ons contract. Ik wil dat jullie de wijziging dan ook met terugwerkende kracht ongedaan maken".

Beste X,

Op X X 2022 heb je een klacht bij ons ingediend over de wijziging in je terugleververgoeding. Bedankt voor je geduld, in deze mail reageren we hier graag op.

We hebben vastgesteld dat we je niet hebben geïnformeerd over de wijziging van de terugleververgoeding. Daarom hebben we besloten dat de eerder afgesproken terugleververgoeding blijft gelden totdat je persoonlijk bericht ontvangt over de aanpassing hiervan. Het kan even duren voordat het juiste tarief van de terugleververgoeding verwerkt is onze systemen. Als er in de toekomst een nieuwe terugleververgoeding gaat gelden, dan informeren we je hier tijdig over.

Compensatie
We kunnen je natuurlijk nooit meer jouw tijd teruggeven, maar komen je wel graag tegemoet voor het ongemak. We bieden je graag een compensatie aan van 50 euro uit coulance, met behoud van rechten en weren. Binnen twee weken ontvang je dit bedrag op je rekening. Heb je nog een openstaande rekening bij Eneco? Dan wordt de compensatie hier eerst mee verrekend.
Eneco heeft intern besloten zeer ruimhartig te zijn voor de mensen die zijn gaan klagen. Absoluut geen zin in juridisch en/of KASSA/RADAR gezeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:26
Dit ziet er tot 1 juli 2023 gunstig uit!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7fBswvS64Lx-V0g8v6ECQi-GzY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ql3wSZOHbryS70LkxNKTmxq5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:55
DmC1982 schreef op zondag 20 november 2022 @ 07:49:
Dit ziet er tot 1 juli 2023 gunstig uit!

[Afbeelding]
Zelf stap ik per 01/01/23 over naar UC. In principe staan deze prijzen vast, maarja in principe kan het ook veranderen dus zekerheid tot de deur.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
scoobs schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:02:
Maar, het UC contract staat gewoon op hun site. Dus dan klopt die niet.
Bij UC staat er zelfs bij waarom die grijs is: < 10.000 kWh/jaar limitering. Geen idee wat UC bij meer dan 10.000 kWh per jaar gaat doen...

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pakkie73
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-09 13:01
Helemaal niks zoals ik op 1 november ook al schreef. Die 10k is uitsluitend een beperking in de rekentool.
Kleine moeite om even te bellen lijkt me :)

Hier per 1 jan ook over naar UC trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:47

TurboNick3

Thedutchtravellers

Ik heb sinds 28 november Zonneplan dynamisch voor gas en stroom.
Dat wil zeggen dat ik de dagprijs betaal voor het gebruik in de wintermaanden.
Daarmee vervalt mijn "hoge" terugleververgoeding bij Delta die ik 1juli had afgesloten.
Maar daar staat tegenover dat ik nu 2000kw teruggeleverd heb in die periode.
en nu dus in de wintermaanden meer verbruik dan teruglever dus dat verbruik is goedkoper.
teruglever word gesaldeerd. en via dynamisch contract is gas sowieso goedkoper.
in maart/april kijken we weer verder.
zijn er meer die het op deze manier aanpakken?

PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Laatst online: 18:01
TurboNick3 schreef op zondag 20 november 2022 @ 14:25:
Ik heb sinds 28 november Zonneplan dynamisch voor gas en stroom.
Dat wil zeggen dat ik de dagprijs betaal voor het gebruik in de wintermaanden.
Daarmee vervalt mijn "hoge" terugleververgoeding bij Delta die ik 1juli had afgesloten.
Maar daar staat tegenover dat ik nu 2000kw teruggeleverd heb in die periode.
en nu dus in de wintermaanden meer verbruik dan teruglever dus dat verbruik is goedkoper.
teruglever word gesaldeerd. en via dynamisch contract is gas sowieso goedkoper.
in maart/april kijken we weer verder.
zijn er meer die het op deze manier aanpakken?
Ik twijfel nog. Oktober flink negatief gegaan met stroom, november lijkt ook negatief uit te vallen. Om dan 2 maandjes over te stappen met risico dat de TLV's volgend jaar door het putje gaan, ik weet t nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:00
padoempats schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:40:
[...]

Ja zo ben ik dus echt heerlijk gen**id door Innova. Ik had een vast contract a 55c TLV voor vanaf eind april 2023 afgesloten. Echter met gas (dat kon toen alleen). Maar begin vd week kon je ineens afsluiten zonder gas. Dus ik bellen, zegt ze, ja je kan je huidige contract die nog niet is ingegaan annuleren en een nieuwe aanvragen want de bestaande aanvraag kan ik niet wijzigen. Dus ik online alles ingevuld, TLV ex btw was zelfs naar 57c gegaan en de wizard gaf mooi mn volledige teruggave in kaart. Dus aangevraagd met alleen stroom en ook met directe ingang ipv eind april. Dacht kan maar beter snel laten ingaan. Online afgesloten en telefonisch het oude contract geannuleerd.
Vervolgens loop ik het contract nog even na en wat bleek, 7c TLV! Website gaf echt 57c aan. Dus ik weer bellen, maar nee hoor, ik kon niet meer terug naar het contract dat 10 minuten geleden geannuleerd was en zat ik met een contract voor 7c TLV. Die ook geannuleerd en sta nu ineens met lege handen.
Hebben jij en @E-Hoog nog iets voor elkaar kunnen krijgen hieromtrent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-09 13:49
Atomius schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:54:
[...]

Geen actie ondernomen, welke basis heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:12
Atomius schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:54:
[...]

Nee, ik had de week ervoor al een contract bij UC afgesloten en heb besloten die aan te houden en Innova te annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-09 21:02
Wie kan mij het verschil tussen United Consumers en Engie uitleggen.
Berekening is gemaakt met 2200 verbruik 3400 teruglevering.
We krijgen over 4 weken onze zonnepanelen en dan willen we ook de overstap maken van Eneco naar andere Leverancier.

UC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOyAuziFkMovqOh5YDZ5wQ7taww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tTurTqHmzcxghqvCqCbe0jpX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HqqHZ-Bynb8LVsL-L27-B_-Qai8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fN8K90i35u7ydkNmlVfTlhWF.jpg?f=fotoalbum_large

Engie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHSFpC15kqgETujLZ3xT-kfruLQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JlejvBW7caAVyqtSGpp0tZsT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door feddesman op 22-11-2022 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airlock NL
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23-09 14:13
Het rare is,

Wat je ook invult qua teruglevering. Het termijn bedrag komt altijd op 5 euro bij UC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Airlock NL schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:50:
Het rare is,

Wat je ook invult qua teruglevering. Het termijn bedrag komt altijd op 5 euro bij UC.
Ok , maar stel je kijkt naar de netto kosten tussen de 2 zit er nog een groot verschil terwijl de tarieven niet veel verschillen.
Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Airlock NL schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:50:
Het rare is,

Dat is logisch:
"UnitedConsumers hanteert een minimaal termijnbedrag van € 5,00 per maand voor stroom."

Hetzelfde geldt voor Engie, daar komt het termijnbedrag altijd uit op 10 euro:
"Bij een laag verbruik of hogere teruglevering dan verbruik, hanteren we een minimum termijnbedrag van 10 euro per aansluiting. "

Bij UC gebruiken ze een rare constructie die ze 'correctie termijnbedrag' noemen. Daar is het in dit topic al vaker over gegaan. Ik snap de berekening nog steeds niet, maar je krijg wel je geld terug uiteindelijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:38
Hallo,

Wij zitten met twee huishoudens (all electric) op een tijdelijke bouwaansluiting en verbruiken samen circa 9000kW. We hebben echter 72 zonnepanelen liggen (noord-oost / zuid-west) die samen goed zijn voor een geschatte opbrengst van 22,5mW. Nu loopt deze week ons energie contract af (greenchoise) en overwegen we de overstap naar Engie (aanbeveling buren) ik heb bij diverse energie maatschappijen een prijs berekening laten doen alleen vanwege het feit dat wij meer als 11.000kw opbrengst hebben blijven er een aantal zelfs blanco.

Kortom de vraag, Doe ik goed aan Engie of toch beter een andere energiemaatschappij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Woody179 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:12:
Hallo,

Wij zitten met twee huishoudens (all electric) op een tijdelijke bouwaansluiting en verbruiken samen circa 9000kW. We hebben echter 72 zonnepanelen liggen (noord-oost / zuid-west) die samen goed zijn voor een geschatte opbrengst van 22,5mW. Nu loopt deze week ons energie contract af (greenchoise) en overwegen we de overstap naar Engie (aanbeveling buren) ik heb bij diverse energie maatschappijen een prijs berekening laten doen alleen vanwege het feit dat wij meer als 11.000kw opbrengst hebben blijven er een aantal zelfs blanco.

Kortom de vraag, Doe ik goed aan Engie of toch beter een andere energiemaatschappij?
Je hebt straks je eigen stroomaansluiting neem ik aan? heb jij dan 72 panelen of 36? en verwacht je dan 4500 kWh voor jullie huishouden?

Het is me onduidelijk omdat je het hebt over je gezamenlijke verbruik met de buren.

een hoge terugleververgoeding is niet zo interessant in de winter. Dus het maakt niet zo veel uit welke partij je kiest, als deze maar op jaarbasis saldeert.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 22-11-2022 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-08 17:51
Hallo,

UC had tot voor kort € 0,88 TLV, maar dat hebben ze deze week verlaagd naar € 0,51 zie ik.
Innova had een jaarcontract met TLV van € 0,54. Maar is nu ook verlaagd naar € 0,07
En van Engie heb je zelf al een offerte?

En kijk ook even in de tabel in de TS

So make your choice.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmoorman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09 09:24
Hallo,

Gezien je bericht met daarin milliwatt als opbrengst en kw als jaaropbrengst schat ik zo in dat we te maken hebben met een leek. ;)
Als je op een bouwplaats woont met tijdelijke bouwaansluiting en hierop een zonnepaneelsysteem wil ik je wel waarschuwen dat je er zeker van moet zijn dat dit van een kWh meter is voorzien. En dat het geheel zonder uitval blijft functioneren. Het risico is anders dat je voor 9000kWh moet betalen en dat is tegenwoordig niet mals, prijsplafond helpt niet veel voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:38
bmoorman schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:31:
[...]

Gezien je bericht met daarin milliwatt als opbrengst en kw als jaaropbrengst schat ik zo in dat we te maken hebben met een leek. ;)
Als je op een bouwplaats woont met tijdelijke bouwaansluiting en hierop een zonnepaneelsysteem wil ik je wel waarschuwen dat je er zeker van moet zijn dat dit van een kWh meter is voorzien. En dat het geheel zonder uitval blijft functioneren. Het risico is anders dat je voor 9000kWh moet betalen en dat is tegenwoordig niet mals, prijsplafond helpt niet veel voor jou.
Correct, verder als een stopcontact aansluiten kom ik op het moment niet als het op elektra aan komt. Opbrengst moest uiteraard in megawatt zijn. De aansluiting voldoet overigens aan alle normen, zit een dubbele slimme meter op en wordt ook al een jaar constant door twee huishoudens zonder problemen gebruikt.
de Peer schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:36:
[...]

Je hebt straks je eigen stroomaansluiting neem ik aan? heb jij dan 72 panelen of 36? en verwacht je dan 4500 kWh voor jullie huishouden?

Het is me onduidelijk omdat je het hebt over je gezamenlijke verbruik met de buren.

een hoge terugleververgoeding is niet zo interessant in de winter. Dus het maakt niet zo veel uit welke partij je kiest, als deze maar op jaarbasis saldeert.
Als het huis af is hebben we uiteraard ieders een eigen aansluiting. Nu hebben we (vanwege de hoge aansluitkosten) een bouwstroomaansluiting laten maken waar we beiden gebruik van maken.
De huidige situatie zal voor voor circa 2 jaar blijven bestaan.

Maar waar doen we dan goed aan, nu voor de winter een tijdelijk contract afsluiten met een zo laag mogelijk tarief en in maart /april oid weer overstappen naar een leverancier met een Hoge terugleververgoeding?

Saldering op jaar basis is voor alle maatschapijen verplicht toch?
RobWest schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:37:
[...]

UC had tot voor kort € 0,88 TLV, maar dat hebben ze deze week verlaagd naar € 0,51 zie ik.
Innova had een jaarcontract met TLV van € 0,54. Maar is nu ook verlaagd naar € 0,07

So make your choice.
Had de tabel bekeken, Bij innova krijg ik geen offerte omdat we meer dan 2x ons verbruik opwekken.

Van Engie heb ik geen offerte anders dan de uitslag van de berekening op hun website.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:42
United consumers heeft de (terug)levertarieven verlaagd; 0.47133 (enkel), 0.53563 (normaal) en 0.40223 (dal), incl 9% btw
@cj1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Maakt het nog uit als je veel teruglevert of je dubbel of enkeltarief neemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09 09:24
Woody179 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:57:
[...]

Correct, verder als een stopcontact aansluiten kom ik op het moment niet als het op elektra aan komt. Opbrengst moest uiteraard in megawatt zijn. De aansluiting voldoet overigens aan alle normen, zit een dubbele slimme meter op en wordt ook al een jaar constant door twee huishoudens zonder problemen gebruikt.

[...]

Als het huis af is hebben we uiteraard ieders een eigen aansluiting. Nu hebben we (vanwege de hoge aansluitkosten) een bouwstroomaansluiting laten maken waar we beiden gebruik van maken.

Maar waar doen we dan goed aan, nu voor de winter een tijdelijk contract afsluiten met een zo laag mogelijk tarief en in maart /april oid weer overstappen naar een leverancier met een Hoge terugleververgoeding?

[...]

Had de tabel bekeken, Bij innova krijg ik geen offerte omdat we meer dan 2x ons verbruik opwekken.

Van Engie heb ik geen offerte anders dan de uitslag van de berekening op hun website.
De meeste leveranciers staan niet te springen om 'meer-dan-verbruik-opwekkers', tenzij je ook gas afneemt.
Maar je moet ook niet alles vertellen bij een aanvraag.. Als je zonnepaneelsysteem is aangemeld op energieleveren.nl hoef je verder geen vragen te beantwoorden. Hou het verbruik/opwek gewoon onduidelijk aangezien je nog in de bouw zit.
Salderen houdt je rekening op nul, maar door het overschot heb je wel een kans om er een aardig bedrag uit te halen.
Gezien het beperkte overschot van 3000 kWh per jaar zou ik voor de hoogste TLV kiezen bij DGB Energie (81cent) als je er tenminste nog een jaarcontract bij krijgt (en ze niet ook hun TLV hebben aangepast). Aangezien DGB slechte reviews heeft kan dit een risico zijn voor je overschot bedrag.
Andere leveranciers hebben hun TLV's al flink naar beneden bijgesteld.
Nogmaals, vraag gewoon aan maar vraag niet wat de TLV is, het kan zijn dat ze je dan afschepen. Pas als je contract in handen hebt kun je vragen gaan stellen. Rule number one: Don't talk about TLV 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Woody179 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:57:
[...]

[...]

[...]

Niemand weet waar je goed aan doet, aangezien niemand kan garanderen dat je een hoge TLV krijgt in februari.
Je kan vaak wel nu een contract afsluiten welke pas over 2 maanden in gaat.

Iedereen saldeert op jaarbasis. BudgetEnergie wilde even per maand, maar dat hebben ze al weer teruggedraait.

Bij Innova moet je even in de voorwaarden kijken hoeveel je terug mag leveren. Soms is het alleen een restrictie van de rekentool op de site.

Ik bedoelde bij Engie ook de berekening op hun site. Dat is hetzelfde als een offerte.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-09 21:09
Neem dit:
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20221122_94525326 even mee bij de beoordeling van een eventuele nieuwe leverancier waar je terugleversaldo wil gaan opbouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
gAzu schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:29:
Neem dit:
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20221122_94525326 even mee bij de beoordeling van een eventuele nieuwe leverancier waar je terugleversaldo wil gaan opbouwen...
Ben wel blij dat Innova niet genoemd wordt daar :9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chedar
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:44
Atomius schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:48:
[...]

Ben wel blij dat Innova niet genoemd wordt daar :9
Dit bericht heeft een mooi overzicht tabel, Innova staat er dus ook niet heel geweldig voor, maar het staat dus wel in de plus.
https://www.businessinsid...allen-budget-energie-dgb/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-09 22:40
Neem dit:
Als je nu overstapt ga je eerst in de min vanwege de dure maanden dus dat risico zal wel meevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

chielsen schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:17:
[...]

Als je nu overstapt ga je eerst in de min vanwege de dure maanden dus dat risico zal wel meevallen.
Dat is minstens zo vervelend. Dan betaal je de volle mep want je kunt niet salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opxah
  • Laatst online: 30-09 14:42
de Peer schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:26:
[...]

Dat is minstens zo vervelend. Dan betaal je de volle mep want je kunt niet salderen.
Ik denk dat dat per bedrijf kan verschillen. Ik ben deze maand overgestapt naar SamenOm. In de winter, ongeveer vanaf overstap, ben ik netto gebruiker. Maar omdat ik op jaarbasis netto terugleveraar ben krijg ik gelijk geld toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:54
Goede TLV vanons?:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDFM2YcYniO903GSA-GgG9RO_ec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/stOvgmSkqjolNfzywXeBvFhF.jpg?f=fotoalbum_large

Blijft wel lastig. 30 december loopt vast contract bij Budget af. Doel is hoge TLV in 2023 zoals zo velen hier gezien het budgetplafond. Zitten fors onder de limieten voor zowel gas en stroom volgend jaar.

Echter is alles variabel, dus waarheen is de vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

-Edwin- schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:02:
Goede TLV vanons?:

[Afbeelding]

Blijft wel lastig. 30 december loopt vast contract bij Budget af. Doel is hoge TLV in 2023 zoals zo velen hier gezien het budgetplafond. Zitten fors onder de limieten voor zowel gas en stroom volgend jaar.

Echter is alles variabel, dus waarheen is de vraag?
Wat heb je hieraan als ze het tarief elke maand kunnen wijzigen? Ik zou pas in het voorjaar iets uitzoeken als je geen vast contract hebt nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
de Peer schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:21:
[...]

Wat heb je hieraan als ze het tarief elke maand kunnen wijzigen? Ik zou pas in het voorjaar iets uitzoeken als je geen vast contract hebt nu.
Heb je wel gelijk in. En naar UC? Zij claimen dezelfde prijzen tot 1 juli 2023, en tegen die tijd sta ik wel weer kiet of zelfs beetje plus qua salderen over 2023.

Andere optie is bij Budget blijven, maar die hebben wisselende TLVs elke maand (op dit moment 22 cent ongeveer voor november), terwijl UC op 54 cent normaal en 40 cent dal zit.

Gaat UC dan vanaf 1 juli erg omlaag qua TLV kan ik altijd weer overstappen, maar heb ik niks verloren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

-Edwin- schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:28:
[...]

Heb je wel gelijk in. En naar UC? Zij claimen dezelfde prijzen tot 1 juli 2023, en tegen die tijd sta ik wel weer kiet of zelfs beetje plus qua salderen over 2023.

Andere optie is bij Budget blijven, maar die hebben wisselende TLVs elke maand (op dit moment 22 cent ongeveer voor november), terwijl UC op 54 cent normaal en 40 cent dal zit.

Gaat UC dan vanaf 1 juli erg omlaag qua TLV kan ik altijd weer overstappen, maar heb ik niks verloren…
Ja kun je doen. Het maakt allemaal weinig uit als je het toch wegsaldeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valermos
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-09 10:30
Ben benieuwd wat Vattenfall per 1 januari 2023 gaat doen. Zojuist een brief gekregen dat ze van 0,37 naar 0,67 cent gaan.
Staat helaas niks bij van de TLV. Morgen maar eens vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos1111
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18-03 19:42
Iemand een idee waarom ik 2 tarieven heb staan bij vermindering energiebelasting per jaar?

-681,63
-742,98

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQt9WLhrqeDk5NGmcX8UUaAz3ug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tTFnFfZvuNmvOB2v2yr7Pyt0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Dionysos1111 op 23-11-2022 06:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:51
Dionysos1111 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 06:26:
Iemand een idee waarom ik 2 tarieven heb staan bij vermindering energiebelasting per jaar?

-681,63
-742,98

[Afbeelding]
Is eigenlijk off-topic maar is in- en exclusief 9% BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:48

elsinga

=8-)

Neem dit:
Ik heb vernomen dat ook Budget Energie in het rijtje "weinig buffer" staat. Die wordt hier nogal eens genoemd.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
elsinga schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:47:
[...]
Ik heb vernomen dat ook Budget Energie in het rijtje "weinig buffer" staat. Die wordt hier nogal eens genoemd.
De oorspronkelijke bron (Vastenlastenbond) heeft dat al snel weer gerectificeerd, maar veel media die er over hebben gespreken nemen dat niet mee:
* Rectificatie: We hebben in een eerder onderzoek de solvabiliteitscijfers van moedermaatschappij Nuts Topholding B.V. gebruikt om de financiële gezondheid van Budget Energie te onderzoeken. Budget Energie heeft echter aangegeven dat we moeten kijken naar de jaarrekening van dochteronderneming Budget Thuis. Deze B.V. heeft geen negatieve solvabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
  • Laatst online: 11:26
RobWest schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:37:
[...]

So make your choice.
Waar zie je dat?
En wat voor de bestaande gebruikers die al een contract hebben en waar staat aangegeven dat ze het tarief tot 1 juli 2023 vast hebben? Wordt dit ook gewijzigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-09 21:39
Per 28-12 ga ik over naar UC. Effe ruim 2MWh cashen bij Eneco. (Hopelijk zonder al teveel gedoe..) Als ik de tarieven bekijk ben ik bang dat dit feest met die hoge TLV niet zo lang meer stand houdt. Daarom overweeg ik om alvast een contract per 1-7-'23 bij DGB vast te leggen. Is dat een verstandige move? Wat vinden jullie? En zou dat allemaal maar zo kunnen?

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
DmC1982 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:59:
[...]

Waar zie je dat?
En wat voor de bestaande gebruikers die al een contract hebben en waar staat aangegeven dat ze het tarief tot 1 juli 2023 vast hebben? Wordt dit ook gewijzigd?
Waar zie ik wat?

Als je in dit draadje terugbladert kan je ziet wat de prijzen waren. Ga je naar de respectievelijke website dan kan je zien wat de tarieven nu zijn.

Als je tarief vast staat, dan staat ie vast tenzij ze een maand van te voren aangeven dat ze jouw tarief gaan wijzigen.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos1111
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18-03 19:42
RikHa schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:56:
Per 28-12 ga ik over naar UC. Effe ruim 2MWh cashen bij Eneco. (Hopelijk zonder al teveel gedoe..) Als ik de tarieven bekijk ben ik bang dat dit feest met die hoge TLV niet zo lang meer stand houdt. Daarom overweeg ik om alvast een contract per 1-7-'23 bij DGB vast te leggen. Is dat een verstandige move? Wat vinden jullie? En zou dat allemaal maar zo kunnen?
Is dit mogelijk? Dan zeker doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:52
RikHa schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:56:
DGB was die club die in het lijstje van energiemaatschappijen met een negatieve solvabiliteit stond.
Daarnaast de website van hun die er op bepaalde vlakken erg amateuristisch uit ziet en dat je nog een keer extra aan ze door moet geven als je gaat terugleveren.
Een kleine partij dus die wellicht wel goede intenties heeft, maar mogelijk het financiële stukje niet op orde heeft en zodoende wel een aardig risico vormt om hier je kWh's te stallen + maandtermijnen en compensaties vanuit de overheid e.d.

Mijn eerste gevoel zegt om hier niet aan te beginnen, maar het staat je natuurlijk vrij dit wel te doen.
Eventueel kom je tzt er nog met een '' boete '' vanaf, mocht je er toch niet mee doorgaan en/of als er een beter aanbod is van een andere aanbieder.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JohanNL schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:22:
[...]

DGB was die club die in het lijstje van energiemaatschappijen met een negatieve solvabiliteit stond.
Daarnaast de website van hun die er op bepaalde vlakken erg amateuristisch uit ziet en dat je nog een keer extra aan ze door moet geven als je gaat terugleveren.
Een kleine partij dus die wellicht wel goede intenties heeft, maar mogelijk het financiële stukje niet op orde heeft en zodoende wel een aardig risico vormt om hier je kWh's te stallen + maandtermijnen en compensaties vanuit de overheid e.d.

Mijn eerste gevoel zegt om hier niet aan te beginnen, maar het staat je natuurlijk vrij dit wel te doen.
Eventueel kom je tzt er nog met een '' boete '' vanaf, mocht je er toch niet mee doorgaan en/of als er een beter aanbod is van een andere aanbieder.
Ja misschien is 1 of 2 maandjes DGB wel leuk. Dan loop je niet al te veel risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
de Peer schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:25:
[...]

Ja misschien is 1 of 2 maandjes DGB wel leuk. Dan loop je niet al te veel risico.
Zo dacht ik er ook over. Maar het is meer dan een half jaar verder dus het zal mij benieuwen of ze dat doen.

En dan nog wat, ik zie zou snel helemaal geen contact gegevens van die club. Willen ze wel klanten eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

RikHa schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:28:
[...]

Zo dacht ik er ook over. Maar het is meer dan een half jaar verder dus het zal mij benieuwen of ze dat doen.

En dan nog wat, ik zie zou snel helemaal geen contact gegevens van die club. Willen ze wel klanten eigenlijk?
wel klanten denk ik, maar geen klanten met lastige vragen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
RikHa schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:28:
[...]

Je kan ergens voor modelcontract kiezen en daar staat een telefoonnr. De website zegt dat je tot 15 uur kan bellen, maar ze nokken er om 12:30 al mee.

PVOutput

• Ep Woody
  • Laatst online: 26-09 15:28
Volgens mij wil DGB geen klanten met alleen maar teruglevering. Het is mij nooit gelukt om een offerte te krijgen. Misschien dat het lukt als je zowel gas als stroom daar plaatst maar vrees niet dat je er door komt.

• Opxah
Ep Woody schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:02:
Volgens mij wil DGB geen klanten met alleen maar teruglevering. Het is mij nooit gelukt om een offerte te krijgen. Misschien dat het lukt als je zowel gas als stroom daar plaatst maar vrees niet dat je er door komt.
Zijn ze niet verplicht om een modelcontract aan te bieden? Dit hoeft trouwens niet online afgesloten te kunnen worden, soms kan het alleen telefonisch.

Edit: Even opgezocht, het is inderdaad verplicht.
Energieleveranciers moeten consumenten altijd modelcontracten aanbieden

[ Voor 20% gewijzigd door Opxah op 24-11-2022 09:57 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Opxah schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:56:
[...]

Zijn ze niet verplicht om een modelcontract aan te bieden? Dit hoeft trouwens niet online afgesloten te kunnen worden, soms kan het alleen telefonisch.
ja dat zijn ze verplicht, maar dat wil nog niet zeggen dat het voor ons interessant is.
edit: oh dat is het dus wel. ze hebben ook bij het modelcontract een hoge TLV.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 24-11-2022 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Laatst online: 26-09 15:28
Opxah schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:56:
[...]

Edit: Even opgezocht, het is inderdaad verplicht.
Energieleveranciers moeten consumenten altijd modelcontracten aanbieden
Klopt, maar ze mogen er wel voor kiezen om alleen een modelcontract aan te bieden met gas EN stroom.

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-09 21:39
Wij hebben sinds enkele weken zonnepanelen liggen en variabel contract Vattenfall. Heel kort gezegd: aangezien er nu toch geen sprake is van meer opwekking dan verbruik is het handigste om rondom februari/maart te kijken naar beste tlv?

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-09 20:53
Mijn abo bij UC loopt 23-12 af. Ik heb nu normaal en dal tlv. Maakt het veel uit om alles op normaal te doen oder? wij zitten op ongeveer 2-3k terug te krijgen. Thans is dubbeltarief UC 49 ct normaal en 36 dal, maar als ik enkel kies dan is het 43.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opxah
Kluifjes schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:08:
Wij hebben sinds enkele weken zonnepanelen liggen en variabel contract Vattenfall. Heel kort gezegd: aangezien er nu toch geen sprake is van meer opwekking dan verbruik is het handigste om rondom februari/maart te kijken naar beste tlv?
Ja, als je verbruikstarief per kWh in je netto verbruiksperiode lager is dan de TLV (waar je naar gaat overstappen) in je netto terugleverperiode dan kan je het beste overstappen zodra je netto terug gaat leveren. Is de TLV lager dan je (huidige) verbruikstarief, dan kan je beter blijven zitten om te verbruik weg te salderen.

Het is moeilijk te voorspellen, maar met de huidige grote prijsverschillen kan je inderdaad het beste netto verbruiken ('overwinteren') bij het laagste verbruikstarief en dan wanneer je netto gaat terugleveren naar de hoogste TLV overstappen. En dan zodra je netto gaat verbruiken weer het laagste verbruikstarief opzoeken.

Een ruim jaar geleden was hier volgens mij nog geen sprake van omdat de hoogste TLV altijd lager was dan het laagste verbruikstarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Edwin-
de Peer schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:39:
[...]

Ja kun je doen. Het maakt allemaal weinig uit als je het toch wegsaldeert.
Ik was even vergeten dat ondanks dat m’n contract bij budget op 30 december afloopt, m’n jaarrekening tot 12 maart loopt vanwege een verhuizing in 2021. Dat betekent dat ik nog tot 12 maart weg kan salderen vanuit de afgelopen zomer, wel met de nieuwe variabele tarieven uiteraard. Dus blijf tot dan lekker nog bij Budget Energie (sta nu zo’n 680 euro in de plus). Dan kan ik nadien kijken hoe de magere markt erbij staat (vast even mager).

[ Voor 3% gewijzigd door -Edwin- op 24-11-2022 17:34 ]

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:20
RobWest schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:31:
[...]

Je kan ergens voor modelcontract kiezen en daar staat een telefoonnr. De website zegt dat je tot 15 uur kan bellen, maar ze nokken er om 12:30 al mee.
DBG schreef:
Onze klantenservice is telefonisch bereikbaar van
maandag t/m vrijdag van 8:00 tot 12:30 uur.
Veel zaken kunt u makkelijk online regelen via Mijn Portaal.
Ons kantoor kunt u alleen bezoeken als u een afspraak heeft
Bron: https://www.dgbenergie.nl/over-dgb-energie/ (bodem, kleine lettertjes)

Omdat ik zowel lagere basistarieven voor zowel stroom & gas als een hogere TLV wou hebben, heb ik Eneco per 1 december opgezegd en ben overgegaan op Delta Energie.

Qua bellen is het 'doorbijten', maar daarna wordt je netjes geholpen.
Qua TLV blijft het voor Delta Energie op 13,5 cent / kwh (stand: 1-dec-2022). Zelf zie ik dat als een tarief dat ook houdbaar is na 1 januari / 1 mei 2023

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 16:08
Ik zit al denk minimaal 15 jaar bij Essent. Nog nooit overgestapt omdat ik dacht dat het gedoe zou geven. Maar afgelopen jaar ben ik er wel klaar mee, de prijzen blijven omhoog schieten en de terugleververgoeding is ronduit belachelijk.

Per 01-01-2023:
Normaal Tarief ¹: € 0.91970 / kWh
Dal Tarief ¹: € 0.73375 / kWh
Prijsplafond: € 0.40 kWh
Gas : € 2,92796 m³
BTW-percentage van normaal/dal tarief: 21% BTW
Normaal TLV ²: € 0.055
Dal TLV ²: € 0.055
Engergieleverancier: Essent
Duur contract: Variabel Groene Stroom
Looptijd: Flex
Afgesloten per: weet niet precies, denk meer dan 15 jaar
Energieopwek uit zon (kWh/jaar): ±6500 kWh **
Energie teruglevering (kWh/jaar): ±2000 kWh **

**
Ik heb 21 panelen van 395 Wattpiek, liggen helaas niet heel gunstig maar het huis is helaas niet anders. De vier panelen welke liggen op de voorkant van het huis doen in deze donkere dagen gelukkig nog wel iets. Een dag als gisteren zo rond de 0,6kWh. De overige 17 panelen liggen minder hoog namelijk op een veranda achter het huis waardoor je nu de zon laag staat niet veel opwekt. De rij met 9 stuks gisteren tussen de 0,25-0,3kWh. En de rij met 8 stuks 0,13-0,18kWh. Een dag als gisteren dus totaal voor alle 21 panelen 6,5kWh
Ik heb ze pas sinds juni en zit nu op de 4,67 MWh, en verwacht dat een vol jaar tussen de 6 tot 6,5 MWh wel moet lukken (hoop ik).

Afgelopen jaarafrekening heb ik verbruikt aan Stroom 4.500 kwh, en aan gas 1.700 m3.
Stroom zal dit jaar en toekomstig wel meer worden i.v.m. aangeschafte elektro kachels en gas dus wat minder omdat je er nu op let en een graadje minder stookt en bepaalde ruimtes niet stookt.
Mijn idee is dus om voor gas over te stappen naar mijndomein met Dynamische tarieven.

Maar nuu de hamvraag
Waar kan ik het beste naar toe voor een goede terugleververgoeding voor de overige 2000 kWh. Ik zie in dit forum dat dit ook snel veranderd en waar het hoog was dit nu terug geschroefd wordt. Kan iemand me in de juiste richting wijzen? Uiteraard een leverancier welke eerst een jaarlijkse saldering toepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zf8iIcXv0zfPuq7fnvl-XDX3KMk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Rl4ynB2JSiz8Lke5hpL8oRdm.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

LJ80 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 08:59:

Waar kan ik het beste naar toe voor een goede terugleververgoeding voor de overige 2000 kWh.
Als het weer zonnig wordt in maart of April zou je in dit topic eens naar de tabel kunnen kijken en dan de partij met de hoogste TLV uitkiezen.

Je hebt wel een vermogen laten liggen door 15 jaar lang niet over te stappen :o

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 25-11-2022 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
de Peer schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:13:
[...]

Als het weer zonnig wordt in maart of April zou je in dit topic eens naar de tabel kunnen kijken en dan de partij met de hoogste TLV uitkiezen.

Je hebt wel een vermogen laten liggen door 15 jaar lang niet over te stappen :o
;)

Maar advies is dus pas rond maart te kijken?
Is dat omdat alle contracten flex zijn?
En het nu wel mooi kan lijken, bijvoorbeeld Eneco met zelfde terugleververgoeding als je betaald.
En dit in maart wel eens terug gedraaid zou kunnen worden?

Waarom niet nu overstappen, of is dat de reden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

LJ80 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:27:
[...]

[...]

;)

Maar advies is dus pas rond maart te kijken?
Is dat omdat alle contracten flex zijn?
En het nu wel mooi kan lijken, bijvoorbeeld Eneco met zelfde terugleververgoeding als je betaald.
En dit in maart wel eens terug gedraaid zou kunnen worden?

Waarom niet nu overstappen, of is dat de reden?
Inderdaad, de tarieven wijzigen continu dus het heeft simpelweg geen toegevoegde waarde om nu al over te stappen, want de kans is groot dat je dan in Maart nogmaals moet overstappen zonder profijt te hebben gehad van je 1e overstap.

Sterker nog, ook na maart/april kan het zijn dat je elke maand of elke 2 maanden moet overstappen als je pech hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
de Peer schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:37:
[...]

Sterker nog, ook na maart/april kan het zijn dat je elke maand of elke 2 maanden moet overstappen als je pech hebt.
Hoe werkt dat met salderen dan?
Wordt er dan gekeken naar opgewekt -/- verbruik per leverancier in de maanden dat je er gezeten hebt?
Want dan zou ik met inachtneming dat ik de eerste maanden weinig opwek, alsnog het beste kunnen overstappen naar een leverancier met een laag tarief omdat er weinig te salderen valt.

Hoewel met het ingestelde prijsplafond tarief € 0,40 / kWh veranderd dit ook weer. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

LJ80 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:43:
[...]

Hoe werkt dat met salderen dan?
Salderen gaat per jaar OF per contractperiode.

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 25-11-2022 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LJ80
de Peer schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:21:
[...]

Salderen gaat per jaar OF per contractperiode.
Mijn periode loopt bij Essent t/m maart dan komt altijd de afrekening.
Dus komt eigenlijk wel goed uit dat opwekt dan verrekend (gesaldeerd) wordt.
En kan ik meteen dan kijken om per die datum naar een leverancier met de beste terugleververgoeding over te stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feddesman
LJ80 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:36:
[...]

Mijn periode loopt bij Essent t/m maart dan komt altijd de afrekening.
Dus komt eigenlijk wel goed uit dat opwekt dan verrekend (gesaldeerd) wordt.
En kan ik meteen dan kijken om per die datum naar een leverancier met de beste terugleververgoeding over te stappen.
Ik zit met bijna hetzelfde, al 15 jaar bij Eneco .Vanaf 31 januari as worden m’n panelen gemonteerd en m’n jaarafrekening komt in januari.
Met 9 dagen opzegtermijn ga ik naar een nieuwe leverancier waarschijnlijk Engie maar dat bepaal ik 2e week van december.
Overschot word gemiddeld zo’n 1500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbootster
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-11-2024
Hoe zit het nou met de tarieven van Delta?

2 juli heb ik bij hen een contract met deze tarieven afgesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQEwOxUYZ7kuiyc2W4v7_pVI_GY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/m7tgYTIDfdiWgYhbfIHYwlOL.png?f=user_large

16 november ontving ik per mail een update over "uw nieuwe variabele prijzen per 1 januari 2023":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9LYrc0EYJWZL_aXcLmqZ-_myZ9A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/E6BFDoC94qzbBdUyjm85uoZF.png?f=user_large

Wat kreeg ik in de afgelopen maanden, en wat zal ik in de aankomende maanden krijgen?

Ik hoop vanaf 1 jan de nieuwe tarieven want dat zou mooi cashen zijn........

Maar in de tabel in de topicstart zie ik iets over 13.5 cent staan, en ik begrijp niet waarom. Daar heb ik nooit bericht over ontvangen. Is dat een tarief voor nieuwe klanten bij een modelcontract, maar niet voor bestaande klanten? MijnDelta ligt er uit tot 1 december.

[ Voor 16% gewijzigd door mrbootster op 25-11-2022 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Als niemand de TS bericht over de nieuwste prijzen dan wordt de tabel ook niet bijgewerkt.
Maar als jij nu een mail hebt gekregen met deze tarieven, dan zal dat het ook worden per 1-1

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teruglevering
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-01-2023
Is er al bekend hoe volgend jaar de terug lever vergoeding is? Ivm het prijsplafond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Teruglevering schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:32:
Is er al bekend hoe volgend jaar de terug lever vergoeding is? Ivm het prijsplafond?
dat staat waarschijnlijk los van elkaar.
Het prijsplafond zelf is nog niet eens zeker, dus eerst afwachten.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 25-11-2022 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafri020
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 29-09 16:41
Leuk al die lijstjes met actuele tarieven maar gaan we niet voorbij aan het feit dat er een prijsplafond komt?
Het is dus helemaal niet relevant of je moet een grootverbruiker zijn.

Volgens mij moet je alleen maar kijken naar de hoogste TLV of zie ik iets over het hoofd?
Ik ga er wel vanuit dat de TLV flink omlaag gaat zodra de zon gaat schijnen met de variabele tarieven. Of ben ik nu te cynisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mafri020 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:55:
Leuk al die lijstjes met actuele tarieven maar gaan we niet voorbij aan het feit dat er een prijsplafond komt?
dat staat er helemaal los van. heeft er niets mee te maken.
Volgens mij moet je alleen maar kijken naar de hoogste TLV of zie ik iets over het hoofd?
ja, vandaar dit topic.
Ik ga er wel vanuit dat de TLV flink omlaag gaat zodra de zon gaat schijnen met de variabele tarieven. Of ben ik nu te cynisch?
Dan ga je uit van logica en zo werkt het niet echt lijkt het. Dan zou je een hoge TLV verwachten in de winter en een lage in de zomer. Nou afgelopen zomer had ik gewoon een TLV tussen de 58 en 91 cent per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Hoe en wat over het prijsplafond is nog niet 100% zeker.

Plafond geldt tot 2900 kWh, dus dan ben je in jouw ogen al snel een grootverbruiker ;)

Iedereen die hier komt levert meer terug dan hij verbruikt, dus ja wij zijn alleen geïnteresseerd in de TLV. Hoogstens dat sommige de wintermaanden willen doorbrengen bij een goedkope leverancier om in febr/mrt weer naar de hoogste TLV te gaan.

Innova en UC zijn afgelopen paar weken al behoorlijk gezakt met hun TLV. Dus als dat een voorbode is...

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
RobWest schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:06:

Innova en UC zijn afgelopen paar weken al behoorlijk gezakt met hun TLV. Dus als dat een voorbode is...
Innova wel vrij assymetrisch gezakt itt Innova geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Atomius schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 17:19:
[...]

Innova wel vrij assymetrisch gezakt itt Innova geloof ik
Que?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Oops.

Ik bedoelde, bij UC heeft de TLV nog enige relatie met de levertarieven. Innova is gewoon 7 ct basta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
de Peer schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:37:
[...]

Inderdaad, de tarieven wijzigen continu dus het heeft simpelweg geen toegevoegde waarde om nu al over te stappen, want de kans is groot dat je dan in Maart nogmaals moet overstappen zonder profijt te hebben gehad van je 1e overstap.

Als je nu 90 cent per kwh moet gaan betalen zou ik zsm overstappen want dat kan zeker goedkoper.
En dan inderdaad ergens in maart gaan loeren voor goeie terugleververgoeding.
EN rekenen! elektrische kachels is bij een tlv van 60 cent waarschijnlijk dom om aan te zetten, stoken op gas is dan nog steeds goedkoper (ongeveer 9kwh warmte in 1 kuub gas -> kost "nog" geen 3 euro. 9kwh verstoken naar warmte kost 9 x 60 cent -> 5 euro 40).
cryptapix schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 20:31:
[...]

Euh, hij heeft op dit moment een overschot aan kWh, zijn jaarnota komt normaal in maart, zijn TLV is 5 cent, winter is coming en jij adviseert hem nu om die 5 cent te cashen en elders tegen een veelvoud van die 5 cent te gaan inkopen? Neuh, beter blijft hij zitten en saldeert hij zijn overschot nu.

Edit:
De aanname dat hij een overschot heeft op dit moment is wel een belangrijke. Doet moet hij wel controleren ;)
I stand corrected, dan beter blijven zitten en de overtollige kwh's affakkelen idd :Y

[ Voor 25% gewijzigd door ybos op 25-11-2022 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:13
ybos schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 20:26:
[...]

Als je nu 90 cent per kwh moet gaan betalen zou ik zsm overstappen want dat kan zeker goedkoper.
En dan inderdaad ergens in maart gaan loeren voor goeie terugleververgoeding.
EN rekenen! elektrische kachels is bij een tlv van 60 cent waarschijnlijk dom om aan te zetten, stoken op gas is dan nog steeds goedkoper (ongeveer 9kwh warmte in 1 kuub gas -> kost "nog" geen 3 euro. 9kwh verstoken naar warmte kost 9 x 60 cent -> 5 euro 40).
Euh, hij heeft op dit moment een overschot aan kWh, zijn jaarnota komt normaal in maart, zijn TLV is 5 cent, winter is coming en jij adviseert hem nu om die 5 cent te cashen en elders tegen een veelvoud van die 5 cent te gaan inkopen? Neuh, beter blijft hij zitten en saldeert hij zijn overschot nu.

Edit:
De aanname dat hij een overschot heeft op dit moment is wel een belangrijke. Doet moet hij wel controleren ;)

[ Voor 7% gewijzigd door cryptapix op 25-11-2022 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:11
@mrbootster

uit de pdf van de Delta site. (toen hij het nog deed)
Levert u meer terug aan het net dan u verbruikt? Dan ontvangt u over het verschil
de leveringsprijs per kWh exclusief de belastingen. Bent u klant geworden bij DELTA na 1 augustus 2022
en levert u terug? Dan geldt voor u de netto terugleveringsprijs van € 0,135 per kWh. Meer informatie
vindt u op deltaenergie.nl/terugleververgoeding.

[ Voor 57% gewijzigd door insomniac op 25-11-2022 22:08 ]

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter

Tabel 26 november

@mathijshooi DGB omlaag wegens ontbreken TLV normaaltarief (aangenomen 0 eurocent), UC omlaag, NLE/Budget omlaag, VanHelder (=zakelijk) variabel omlaag, Innova omlaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSTrhtbrftxYrKj9bFqBvnO8od8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rmnv8AEitYrJ8qmTr8EMvvSM.png?f=fotoalbum_large

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
cj1 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:57:

Tabel 26 november

@mathijshooi DGB omlaag wegens ontbreken TLV normaaltarief (aangenomen 0 eurocent), UC omlaag, NLE/Budget omlaag, VanHelder (=zakelijk) variabel omlaag, Innova omlaag.
[Afbeelding]
Engie lijkt als een van de weinigen stabiel te blijven qua TLV. Benieuwd hoe lang dit nog duurt. Donkere maanden komen nu, misschien proberen ze mensen te lokken voor dec/jan/febr om dan vervolgens de TLV omlaag te gooien :?
Toekomst gaat het uitwijzen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
cj1 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:57:

Tabel 26 november

[Afbeelding]
Ik zie DGB er helemaal niet meer in staan. Op hun website staat TLV bij hoog/laag tarief = laag tarief min 0,605 ct en bij enkeltarief het enkeltarief min 0,605 ct. Lijkt me duidelijk maar ik denk dat er toch meer voetangels en klemmen aan zitten bij die club ik lees ook:
Periodiek kan de hoogte van de terugleververgoeding veranderen vanwege overheidsbesluiten, veranderende wet- en regelgeving of geopolitieke en economische ontwikkelingen, dan wel marktontwikkelingen die op grond van de redelijkheid en billijkheid een aanpassing van de terugleververgoeding noodzakelijk maken. Bij wijzigingen wordt u geïnformeerd. De actuele terugleververgoeding kunt u steeds op onze website raadplegen.

Omdat de hoogte van de terugleververgoeding aan verandering onderhevig is, kan de hoogte redelijkerwijs niet vooraf worden berekend. Daarom wordt de hoogte van de terugleververgoeding bepaald aan de hand van een aantal parameters, zoals:

- marktontwikkelingen van energieprijzen; en
- richtlijnen van de overheid.
Ik heb ze van de week gemaild maar nog geen response. Ook geprobeerd te bellen maar dat kan alleen 's ochtends helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelique1974
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-01-2024
RikHa schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:10:
[...]

Ik zie DGB er helemaal niet meer in staan. Op hun website staat TLV bij hoog/laag tarief = laag tarief min 0,605 ct en bij enkeltarief het enkeltarief min 0,605 ct. Lijkt me duidelijk maar ik denk dat er toch meer voetangels en klemmen aan zitten bij die club ik lees ook:

[...]

Ik heb ze van de week gemaild maar nog geen response. Ook geprobeerd te bellen maar dat kan alleen 's ochtends helaas.
Ik zou niet voor DGB kiezen ivm negatieve solvabiliteit. Ze hebben geen reserves om klappen op te vangen, en daardoor een hoger risico om om te vallen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YnOCeSfZzz302aVHM2YSvASezCw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7FMdL9NrYJ6rbykaKA5Ks2LJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
Angelique1974 schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:40:
[...]

Ik zou niet voor DGB kiezen ivm negatieve solvabiliteit. Ze hebben geen reserves om klappen op te vangen, en daardoor een hoger risico om om te vallen.[Afbeelding]
Ja ik had het al gelezen. Ik zal het in de gaten houden. Gaat voor mij pas 1-7 spelen en wie weet hoe de wereld er dan uitziet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.v.Heerikhuize
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-09 16:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H1n_r7ypVFrrFAQeZo09Ve7Mi14=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FaEwwnL7SHmSPXMYuqygYbye.jpg?f=user_large

hier krijg ik tot 1Juli een vaste TLV prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:17

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

D.v.Heerikhuize schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:18:
[Afbeelding]

Sorry, hoe moet ik dit dan lezen? Een TLV (terugleververgoeding) is toch geen teruglevertarief.
Het teruglevertarief is voor berekening saldering.
De terugleververgoeding (niet in dit staatje) is wat je ontvangt als je méér terugleverde dan verbruikte.
Wat is dan de terugleververgoeding die je krijgt?

per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Nico-G schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:37:
[...]

Sorry, hoe moet ik dit dan lezen? Een TLV (terugleververgoeding) is toch geen teruglevertarief.
De terugleververgoeding (niet in dit staatje) is wat je ontvangt als je méér terugleverde dan verbruikte.
:? Dat is gewoon hetzelfde. Als je maar rekening houdt met belastingen/overheidsheffingen.

[ Voor 9% gewijzigd door cryptapix op 27-11-2022 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Nico-G schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:37:
[...]

Huh wat?
Salderen is gewoon kWh tegen elkaar wegstrepen, tarief komt pas aan bod ná die som. En dat is een leveringstarief indien postief en terugleveringstarief/vergoeding indien negatief saldo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opxah
D.v.Heerikhuize schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:18:
[Afbeelding]

Als dat terglevertarief ook echt de TLV is dan zijn er op dit forum een hoop mensen benieuwd welk contract je precies hebt afgesloten (en wanneer en evt hoe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Opxah schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:24:
[...]

Als dat terglevertarief ook echt de TLV is dan zijn er op dit forum een hoop mensen benieuwd welk contract je precies hebt afgesloten (en wanneer en evt hoe).
Vertel mij eens wat het verschil is tussen TLV en teruglevertarief dan?

Hij heeft UC.

[ Voor 4% gewijzigd door cryptapix op 27-11-2022 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pakkie73
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-09 13:01
Opxah schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:24:
[...]

Weet niet onder welke steen jij hebt gelegen de afgelopen tijd? ;)
Het is toch overduidelijk dat hij een uitnsnede van zijn contract met UC laat zien. En zo hoog is die TLV niet eens. Er zijn er velen hier (waaronder ondergetekende) die bij UC een hogere TLV hebben.

Maar die zekerheid van die TLV tot 1 juli is natuurlijk maar afwachten zoals hier ook al eens eerder besproken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.v.Heerikhuize
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-09 16:06
pakkie73 schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:35:
[...]

Het is toch overduidelijk dat hij een uitnsnede van zijn contract met UC laat zien. En zo hoog is die TLV niet eens. Er zijn er velen hier (waaronder ondergetekende) die bij UC een hogere TLV hebben.

Maar die zekerheid van die TLV tot 1 juli is natuurlijk maar afwachten zoals hier ook al eens eerder besproken is.
toch hoop ik dat je het zo mag lezen tot 1 juli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:26
pakkie73 schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:35:
[...]

Volgens mij is dit topic niet eens zo heel lang geleden verhuisd, de hoge UC-TLV was van voor die tijd. Kan dus goed zijn dat Opxah dat gemist heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:11

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Zaken omtrent PAP / SAP horen in Geld verdienen met de energierekening Enkele posts zijn daarheen verplaatst.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opxah
Truus01 schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:48:
[...]

Volgens mij is dit topic niet eens zo heel lang geleden verhuisd, de hoge UC-TLV was van voor die tijd. Kan dus goed zijn dat Opxah dat gemist heeft.
Had gekund. In dit geval was ik wel op de hoogte van de hoge TLV's van het verleden, maar dacht ik (per abuis) dat het tarieven waren van een pas afgesloten contract. Het blijkt dus te gaan om tarieven van een contract dat al eerder was afgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
RikHa schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:10:
[...]
Ik zie DGB er helemaal niet meer in staan. Op hun website staat TLV bij hoog/laag tarief = laag tarief min 0,605 ct en bij enkeltarief het enkeltarief min 0,605 ct. Lijkt me duidelijk...
[...]
Het laagtarief lijkt mij ook duidelijk. Het normaal tarief is echter uit de prijslijst gesloopt, dus denk ik (even pessimistisch) dat het tarief daarvoor 0,00 euro is (omdat het niet in de lijst staat).

Met 0,00 eindigt DGB onder (buiten beeld) op de lijst.

Ik ben benieuwd of DGB schriftelijk een "normaal" teruglevertarief gaat noemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico-G

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

cryptapix schreef op zondag 27 november 2022 @ 16:00:
[...]

:? Dat is gewoon hetzelfde. Als je maar rekening houdt met belastingen/overheidsheffingen.
Nou, nee.
Zie Eneco, Greenchoice en anderen. Als je kWh's saldeert en er blijft iets over dan krijg je een terugleververgoeding, géén teruglevertarief.

per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico-G

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

bbbrumbrum schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:00:
[...]

Huh wat?
Salderen is gewoon kWh tegen elkaar wegstrepen, tarief komt pas aan bod ná die som. En dat is een leveringstarief indien postief en terugleveringstarief/vergoeding indien negatief saldo.
Dat noemen ze dan géén tarief, maar een vergoeding

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Nico-G schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:39:
[...]

Dat noemen ze dan géén tarief, maar een vergoeding
De termen worden door elkaar gebruikt, verschilt per leverancier.
hier op tweakers spreken van van de TLV. is allemaal hetzelfde.
Pagina: 1 ... 125 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2