Zie hier de uitleg van Frank: https://www.frankenergie....ullie-dynamische-contract. Dit werkt hetzelfde als bij Zonneplan.ybos schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:29:
[...]
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, ik hik ook tegen het moment van verbruiken aan.
November begon lekker zonnig dus ik ben nog negatief qua kosten maar dat gaat niet heel lang meer duren.
Het komt er kort op neer dat je teruglevert (en gebruikt) tegen de dan geldende uurtarieven, het totale verbruik gesaldeerd wordt en als er wat overblijft wegen ze het totaal (op basis van de uurprijzen) en betaal je daar BTW en ODE over. Je betaald iedere maand een voorschot van 1/12e deel van je verbuik wat je ingeschat had.
Let wel op dat de uurtarieven bij terugleveren vaak de lagere uurtarieven zijn. Als je panelen uit staan en je gaat koken en tv gaat kijken, dan heb je een ander tarief. En dat is niet altijd in je voordeel... Ik ben met een paar zonnige dagen nog wel even in de meterkast geweest om de panelen uit te zetten ivm negatieve uurprijzen.