Daar ben ik ook wel benieuwd naar, ik hik ook tegen het moment van verbruiken aan.
November begon lekker zonnig dus ik ben nog negatief qua kosten maar dat gaat niet heel lang meer duren.
edit: van de ANWB site:
Dynamische terugleververgoeding
Ook bij een dynamisch energiecontract kun je salderen, dat werkt anders dan bij een energiecontract met vaste vergoeding. Een dynamisch contract werkt met uurtarieven, er is daarom géén vast teruglevertarief. Dat tarief hangt af van de actuele inkoopprijzen, die verschillen per uur.
Je terugleververgoeding is dus hetzelfde als het stroomtarief dat je op dat moment zou betalen voor je verbruik, inclusief alle energiebelasting. Als je over een jaar bekeken méér teruglevert dan je verbruikt van het net, dan is je terugleververgoeding voor elke kWh 'overschot' alleen vaak exclusief alle energiebelastingen.
De vergoeding per teruggeleverde kWh kan hoger of lager zijn dan bij een vast contract. Dat hangt af van de actuele stroomprijs. Deze is soms zelfs negatief, dan krijg je geld als je stroom gebruikt. Voor het terugleveren betaal je dan juist. Dan is het zaak om zoveel mogelijk zelf opgewekte stroom direct te verbruiken.
Voorbeeld terugleververgoeding met een negatieve stroomprijs
Tijdens een uur is de stroomprijs per kWh € -0,05.
Je levert in dat uur 4 kWh terug.
Jij betaalt € 0,20 (4 kWh à € -0,05) voor de stroom die je teruglevert.
Bij salderen krijg je wél energiebelastingen terug.
Daarover krijg je 4 kWh à € 0,15 per kWh = € 0,60.
Je ontvangt € 0,60 - € 0,20 = € 0,40 terugleververgoeding.
https://www.anwb.nl/huis/energie/salderen-zonnepanelen
[
Voor 67% gewijzigd door
ybos op 18-11-2022 13:36
]