23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
[ Voor 99% gewijzigd door gAzu op 10-11-2022 22:24 ]
Ik blijf het toch vaag vinden die toezeggingen die gedaan worden via WA en telefoon.Bravertal schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:53:
[...]
Ik had dinsdag UC afgesloten per 24 december. Wilde per 1 januari afsluiten (zit nu bij Eneco) maar dat kon niet. Nu heb ik een offerte van UC met geldigheid tot 4 november. Ik ga gewoon per 1 januari naar UC met een goed teruglevertarief dat in principe tot 1 juli 2023 vaststaat, aldus de medewerker via whatsapp (teruglevertarief verandert alleen als het levertarief verandert).
Op de website van UC staat gewoon:
https://www.unitedconsume...jgende-energieprijzen.jspNieuw energiecontract afsluiten
Bij ons kunt u kiezen voor een energiecontract met een variabel tarief voor onbepaalde tijd tegen de dan geldende energietarieven. Het variabel leveringstarief wat u nu afsluit blijft geldig t/m 31-12-2022. Benieuwd hoeveel u kunt besparen? Bereken uw nieuwe energietarieven.
[ Voor 83% gewijzigd door gAzu op 10-11-2022 22:31 ]
Ik wil wel meedoen, maar die dude aan de telefoon zei dat als je vandaag een contract afsluit voor over 1, 2 of 3 maanden terwijl je al een lopend UC contract hebt, het systeem je aanvraag automatisch annuleert.gAzu schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:48:
Ten eerste: WTF!?![]()
Hoe kan dit nu weer? Binnen een week van 57cent naar 97cent enkel tarief?
Ten tweede, nieuw idee:
Oude UC contract nu opzeggen: gaat over 30 dagen in
Weekje FrankEnergie.nl boeken: 30 dagen +7 (geen opzegtermijn daar)
Nu nieuw UC contract afsluiten voor: Date = 30 dagen+8
Of anders gewoon afsluiten voor over 30 dagen Via website UC en alvast de ACM inschakelen.
Het is en blijft een variabel contract en waarom zou je als consument niet voor beter voorwaarden mogen gaan als je je gewoon aan de spelregels houdt?
Wie doet er mee?
Of dit echt klopt weet ik natuurlijk niet.
Risico lijkt me wel, want straks ben je potentieel overgeleverd aan veel slechtere tarieven dan die je al had.
Ja. Dit was (op 21-10) het antwoord:Mika7 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:01:
[...]
Heeft iemand (met welk contract dan ook) zich de moeite genomen om bij de Innova energie club te informeren wat er gebeurd met de Tlv zodra het prijsplafond 1 jan van start gaat?
"Indien u een contract afsluit blijft het terug lever tarief gedurende uw contract periode. echter weten wij niet of de prijsplafond tarieven ook invloed heeft op de terug lever tarief. Dit is ook nog niet bekend voor ons."
Uh, ja. Maar 3000 x 80 cent is 2400 euro. Zoveel kan 300 kuub gas toch niet kosten??gAzu schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:11:
Komt door je gas Rikha.
Dat is een apart product en wordt niet verrekent met je stroomproduct.
[ Voor 99% gewijzigd door gAzu op 10-11-2022 22:27 ]
[ Voor 94% gewijzigd door gAzu op 10-11-2022 22:29 ]
Je rekent per maand je gas af, dus:RikHa schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:25:
Wacht, dit zal het zijn:
[Afbeelding]
Ik ga dus verplicht 241 euro pm sparen bij die gasten??
949,33 -/- je korting 27,17 is pm: 76,85 plus je minimmum stroombedrag van € 5 = € 81,85
Klik maar op het ? achter "Correctie termijnbedrag" bij de specificatie.
1. Stel je doet idd vandaag je aanvraag per 28-12-2022.gAzu schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:29:
[...]
Leg me eens uit hoe je met slechtere tarieven blijft zitten als het systeem je aanvraag annuleerd?![]()
Voorlopig gewoon de aanvraag gedaan via de website en die is netjes automatisch verwerkt
De laatste datum voor ingang nieuw contract die je kan kiezen is nu trouwens 28-12-2022.
Dat geeft even de tijd om een paar dingen uit te zoeken en een reactie af te wachten![]()
(En indien nodig een overstap te doen naar een tussenpartij zonder opzegtermijn.)
Ik zie dan 3 opties:
2a. Systeem ziet dat je al klant bent en annuleert de nieuwe aanvraag ergens in de komende tijd. Op zich niets aan de hand. Je houdt je oude contract en oude tarieven.
2b Systeem vindt het prima, alles loopt goed en je bent blij met nieuwe tarieven.
2c Je zegt je huidige UC contract op met 30 dagen wachttijd. Dan 7 dagen Frank Energie. Tijdens die 7 dagen krijgt UC je plan door en annuleert je nieuwe aanvraag. Dan heb je dus geen oude en geen nieuwe tarieven bij UC meer.
Dus bij optie 3 ben je de Sjaak, toch?
(Dit alles overwegende om de beste TLV voor elkaar te boksen, zonder teveel risico te nemen.)
[ Voor 3% gewijzigd door Atomius op 28-10-2022 15:09 ]
[ Voor 109% gewijzigd door gAzu op 10-11-2022 22:25 ]
Dit zijn al de kale tarieven.JohanNL schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:40:
Dat is €0,97 normaal en bijna €0,68 dal, maar hier moet ook nog de 9% btw van af.
Alsnog netjes hoor, vergelijkbaar met de tarieven van begin september.
Dat risico wil ik niet lopen voor 8ct/kWh.Atomius schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:16:
Ik wil wel meedoen, maar die dude aan de telefoon zei dat als je vandaag een contract afsluit voor over 1, 2 of 3 maanden terwijl je al een lopend UC contract hebt, het systeem je aanvraag automatisch annuleert.
Of dit echt klopt weet ik natuurlijk niet.
Risico lijkt me wel, want straks ben je potentieel overgeleverd aan veel slechtere tarieven dan die je al had.
Oh wacht, gewoon een nieuwe aanvraag via de website doen (en verhuizen aanklikken, ging de eerste keer ook goed), is natuurlijk geen risico, want als ze dat afwijzen heb ik mijn huidige contract, als het doorgaat heb ik het iets hogere tarief.gAzu schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:29:
Voorlopig gewoon de aanvraag gedaan via de website en die is netjes automatisch verwerkt
Ga ik nu dus doen.
[ Voor 99% gewijzigd door gAzu op 10-11-2022 22:26 ]
Inmiddels overigens Innova aangevraagd per 27 April 2023 met 55c TLV. Wel met gas overigens, al zal ik dan 0 verbruiken en zal nog wel proberen gas eraf te halen.
Is het alleen wel duidelijk dat UC saldeert op jaarbasis ?
In principe wel, maar ik wil er maar een half jaartje blijven en dan cashen in juli.Rox92 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:22:
Dit klinkt wel heel goed. Je kan hem tot 2 maanden in de toekomst in laten gaan. Dus zou kunnen starten per januari en dan gelijk het prijsplafond mee pakken (aangezien ik nu nog bij Vattenfall zit voor 40 cent)
Is het alleen wel duidelijk dat UC saldeert op jaarbasis ?
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Er staat toch echt in de berekening op de site van UC dat de tarieven die daar staan ínclusief 9% btw zijn.
Uiteindelijk als je klant bent geworden kun je in je online portaal dit dan wel weer terugvinden, dan zul je het bedrag wat er nu staat ex btw zien, wat dan ook de TLV zal zijn.
In vino veritas, in aqua sanitas
Bij de hele hoge TLV destijds bij Innova was de twijfel vooral of die niet tzt omvallen.kevi-n1 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:23:
Beetje in dubio nu, zit nog in de Innova bedenktijd van 14 dagen welke ik in januari wilde laten ingaan met TLV 55 cent. Is het nu slimmer om toch naar UC variabel te gaan met deze hoge TLV t/m juli en dan verder kijken? of blijven hangen bij Innova?
Voor UC bestaat deze twijfel niet.
Innova geeft aan een jaar vast te staan, maar ook daar is iets twijfel over, of ze dat niet toch zouden kunnen doen. Al is die twijfel met dat Eneco nu bij de vaste contracten de wijziging terug moet draaien volgens mij behoorlijk weggezakt.
Bij UC geven ze aan dat het vaststaat tot 1-7-'23, al is daar ook twijfel of ze het niet tussentijds kunnen aanpassen. En die twijfel is reëel, omdat het om een variabel contract gaat. Komt bij dat als het 1-7 wijzigt, waar naar toe? Ik denk omlaag en dat er dan niet veel zijn die een hoge TLV zullen aanbieden.
Dus eigenlijk is de vraag meer, hoeveel wek je op tussen 'nu' en 1-7, dat zou tegen 80ct zijn (enkel). Er voor de zekerheid vanuit gaan dat die 1-7 dan behoorlijk daalt.
En dat totaal vergelijk je met wat je 'nu' tot einde jaarcontract voor Innova opwekt tegen die 55ct.
Maw, als de opbrengst vanaf 1-7 t/m datum 'nu' 2023 eigenlijk het meeste is, is het misschien toch beter om voor die zekerheid (met lichte twijfel over omvallen) van Innova te kiezen.
Persoonlijk zou ik voor UC gaan en zie ik 1-7 wel weer. (Of als er tussentijds een andere hogere komt.)
Nog maar 'n keer ingevuld en verrek, je hebt gelijk. Verwarrend, omdat eronder juist de energiebelasting en de ODE weer apart staan. En ook er nog eens extra bijgeteld worden, bij het totaal berekent.JohanNL schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:37:
[...]
Er staat toch echt in de berekening op de site van UC dat de tarieven die daar staan ínclusief 9% btw zijn.
Uiteindelijk als je klant bent geworden kun je in je online portaal dit dan wel weer terugvinden, dan zul je het bedrag wat er nu staat ex btw zien, wat dan ook de TLV zal zijn.
Is het een schrijffoutje op de site of is die energiebelasting een andere belasting?
En dan is het kale tarief dus €0,73938 (enkel).
Oh, dat scheelt niet zoveel met wat ik nu krijg. Als ik dat tenminste niet ook verkeerd gelezen heb...*
*Edit: Ja hoor, dat heb ik dus ook verkeerd gelezen in mijn leveringsovereenkomst. Daar staat ook €0,72618 Normaal (maar ik heb enkel, dus dat zal wel een schrijffout zijn) incl. 9%.
Wel potverdorie! Heb ik me rijker zitten rekenen dan was. Is dus ook maar €0,6662
Wel verwarrend dat ze die incl. doen en dan daaronder wel die energiebelasting en die ODE apart.
[ Voor 17% gewijzigd door Truus01 op 28-10-2022 16:56 . Reden: nagekeken ]
Dank voor je advies! Ik heb Innova opgezegd en ga overstappen naar UC in December. Met de extra zonnepanelen die begin november worden geïnstalleerd ga ik mijn restverbruik bij Oxxio zoveel mogelijk wegsalderen en daarna stap ik over.Truus01 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:44:
[...]
Persoonlijk zou ik voor UC gaan en zie ik 1-7 wel weer. (Of als er tussentijds een andere hogere komt.)
Yes. Dank Rob. Heb ze ook nog even gebeld voor de zekerheid. Ik spaar dus dat maandbedrag inderdaad op. Prijzen vast tot Juli. 80 cent terugleveren. Lekker hoor. Hoewel /1,09 = 73 cent ex btw. Aangemeld!RobWest schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:43:
[...]
Je rekent per maand je gas af, dus:
949,33 -/- je korting 27,17 is pm: 76,85 plus je minimmum stroombedrag van € 5 = € 81,85
Klik maar op het ? achter "Correctie termijnbedrag" bij de specificatie.
Kan je niet beter voor dubbeltarief gaan?RikHa schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:49:
[...]
Yes. Dank Rob. Heb ze ook nog even gebeld voor de zekerheid. Ik spaar dus dat maandbedrag inderdaad op. Prijzen vast tot Juli. 80 cent terugleveren. Lekker hoor. Hoewel /1,09 = 73 cent ex btw. Aangemeld!
:fill(white):strip_exif()/f/image/r1hwsY1oIugbmiONR2yp2o85.png?f=user_large)
Maar je moet toch ook de ODE en EB er nog aftrekken? Dus conform deze berekening? Uiteindelijk houd je maar 66 ct enkeltarief over, toch?
Altijd je ean code vermelden, anders worden verkeerde contracten beëindigd....Whiskey48 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 19:50:
Vraag, bij United Customers kan je bij het afsluiten niet kiezen of je je PAP of SAP wilt gebruiken denk ik? Alleen misschien als je belt??
1 PVoutput . Dongen NB
Ja bij Engie kon je dat aangeven, bij United Customers niet. Ik bel ze morgen wel evenreneeke1970 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 20:13:
[...]
Altijd je ean code vermelden, anders worden verkeerde contracten beëindigd....
Atomius schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 18:11:
[Afbeelding]
Maar je moet toch ook de ODE en EB er nog aftrekken? Dus conform deze berekening? Uiteindelijk houd je maar 66 ct enkeltarief over, toch?
/f/image/wE0CA4mp9ZX9SSBYymAvT4je.png?f=fotoalbum_large)
Is het niet andersom? Dat je de EB en de ODE ook terugkrijgt?
Het is een wat vreemde formulering van UC, maar de TLV hierin is de leverkosten -9%.RobWest schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:06:
[...]
[Afbeelding]
Is het niet andersom? Dat je de EB en de ODE ook terugkrijgt?
De EB en ODE komt er juist dan nog bovenop zou je netto afnemer zijn.
Het afnametarief is dus de leverkosten + EB en ODE.
[ Voor 4% gewijzigd door JohanNL op 28-10-2022 21:11 ]
Het enige wat ik kan vinden is dat ze zeggen dat tarieven altijd per 1-1 en 1-7 wijzigen en zoals ik hiervoor al schreef, zeggen ze dat de huidige tarieven tot 31-12 geldig zijn.
En van BudgetEnergie kreeg ik net een mail dat hun tarieven per 1-12 zakken van ~72 cent (per 1-11) naar ~51 cent. Dat is 30% lager...
Is dat een teken aan de wand?
HierRobWest schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:52:
Waar halen jullie toch vandaan dat de tarieven bij UC tot 1 juli vaststaan?
Het enige wat ik kan vinden is dat ze zeggen dat tarieven altijd per 1-1 en 1-7 wijzigen en zoals ik hiervoor al schreef, zeggen ze dat de huidige tarieven tot 31-12 geldig zijn.
En van BudgetEnergie kreeg ik net een mail dat hun tarieven per 1-12 zakken van ~72 cent (per 1-11) naar ~51 cent. Dat is 30% lager...
Is dat een teken aan de wand?
/f/image/BUuIvwNfrxHPEF6C8mvIO1IA.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door cryptapix op 28-10-2022 21:59 ]
@cryptapix, je doet je naam wel eer aan
Maar ik heb via mail de offerte laten komen, dat is het linker gedeelte hieronder en als je op de link klikt, dan zie je het rechter gedeelte. Rekenen kunnen ze blijkbaar niet daar bij UC... Maar daar staat inderdaad wel dat de tarieven vast staan.
/f/image/OAPbZuwYVwF3i7HGyyEwqYYI.png?f=fotoalbum_large)
Ja, nu wel
Toen ik afsloot kreeg ik na een paar dagen de vraag per e-mail om de juiste EAN code door te geven, en dit kwam ook gewoon goed.Whiskey48 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 19:50:
Vraag, bij United Customers kan je bij het afsluiten niet kiezen of je je PAP of SAP wilt gebruiken denk ik? Alleen misschien als je belt??
Zo gezegd, zo gedaan.
Wat bedoel je precies? Dat zinnetje 'Tarieven wijzigen per 1 juli' staat daar al sinds september en om die te zien heb je echt geen link vanuit een offerte nodig, dat staat er ook gewoon via hun aanmeldpagina. Net nog getest https://www.unitedconsumers.com/energie/aanmelden/stap1.aspRobWest schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:20:
[...]
@cryptapix, je doet je naam wel eer aan, op jouw plaatje zie ik het niet... Dat zou aan mij kunnen liggen
![]()
Maar ik heb via mail de offerte laten komen, dat is het linker gedeelte hieronder en als je op de link klikt, dan zie je het rechter gedeelte. Rekenen kunnen ze blijkbaar niet daar bij UC... Maar daar staat inderdaad wel dat de tarieven vast staan.
[Afbeelding]
Ja, nu wel(Je hebt je plaatje aangepast)
En wat gaat er mis met het rekenen dan, die 5 cent verschil in het maandbedrag tussen je linker en rechterplaatje? Lekker boeie, je mag uiteindelijk waarschijnlijk toch 228 of 229 betalen. Heb nog nooit ergens gehad dat ik een maandbedrag met decimalen kreeg
Productvoorwaarden variabel onbepaalde tijd
2. Leveringskosten, netbeheerkosten en betaling
2.1. Variabel tarief en leveringskosten
De kosten voor de levering van stroom en/of gas (de leveringskosten per kWh en m3) en de vaste leveringskosten worden halfjaarlijks opnieuw vastgesteld op 1 januari en 1 juli. UnitedConsumers Energie behoudt zich het recht voor (de grondslag van) tarieven ook op andere momenten in het jaar eenzijdig te wijzigen indien gewijzigde wet- en regelgeving of maatregelen van overheidswege, dan wel onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden hier aanleiding toe geven.
Deze uitzondering staat bij Innova niet in hun productvoorwaarden
Dus wie is er een beetje thuis in de aandelelarij?
50% van je netto teruglevering van volgend jaar voor ~87 cent (met de kans dat het wordt aangepast) en 50% voor ## cent bij UC
of
100% voor 54,8 cent bij Innova
[ Voor 16% gewijzigd door RobWest op 28-10-2022 23:30 ]
De TLV staat sowieso niet vast bij UC, dus ja...RobWest schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:21:
Ik blijf het toch een tricky ding vinden bij UC
Productvoorwaarden variabel onbepaalde tijd
2. Leveringskosten, netbeheerkosten en betaling
2.1. Variabel tarief en leveringskosten
De kosten voor de levering van stroom en/of gas (de leveringskosten per kWh en m3) en de vaste leveringskosten worden halfjaarlijks opnieuw vastgesteld op 1 januari en 1 juli. UnitedConsumers Energie behoudt zich het recht voor (de grondslag van) tarieven ook op andere momenten in het jaar eenzijdig te wijzigen indien gewijzigde wet- en regelgeving of maatregelen van overheidswege, dan wel onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden hier aanleiding toe geven.
Deze uitzondering staat bij Innova niet in hun productvoorwaarden
Dus wie is er een beetje thuis in de aandelelarij?
50% van je netto teruglevering van volgend jaar voor ~87 cent (met de kans dat het wordt aangepast) en 50% voor ## cent bij UC
of
100% voor 54,8 cent bij Innova
Er is zelfs helemaal geen TLV tarief vastgelegd, maar meer een voorwaarde dat deze gelijk is aan de kale leveringstarieven.
Die voorwaarde kunnen ze zo wijzigen, naar eventueel een vast laag tarief voor alle variabele contracten en zodoende alsnog de leveringstarieven handhaven tot 1 juli.
Alleen bij extreme marktomstandigheden zouden ze wellicht ook onder de 30 dagen vooraf kennisgeving onderuit kunnen komen zoals ik het begrijp.
Dat zou niet zo netjes zijn, want dan is switchen waarschijnlijk ook niet mogelijk vóórdat de nieuwe voorwaarden ingaan.
Verder had iemand ook al eens aangehaald dat er in de voorwaarden van Innova ook wel een opening zit om deze tussentijds te wijzigen, en zodoende de TLV aan te passen.
Er is géén 100% zekerheid.
Innova
Algemene voorwaarden
19.3 Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas, waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit of gas, wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico’s, wijzigingen in de kostenstructuur voor het betreffende product en wijzigingen in onze algemene kostenstructuur.
Ook andere, uitzonderlijke, omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringstarieven te veranderen, in dat geval zal deze reden duidelijk aan u uitgelegd worden.
19.4 Veranderen wij de leveringstarieven? Dan informeren we u schriftelijk of digitaal. Wij informeren u tijdig voordat wij deze tarieven veranderen en wij melden dan ook dat u onze overeenkomst zonder vaste einddatum mag beëindigen. Daarvoor gelden wel deze voorwaarden. Deze bepaling geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van de overheidsheffingen of de belastingen.
19.5 Wij kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven niet mogen veranderen tijdens de overeen-komst. Dit geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van de overheidsheffingen of de belastingen.
Zoals je ziet zouden ook bij Innova de tarieven tussentijds kunnen wijzigen als je een variabel contract zou hebben. Maar omdat het nu om een vast contract gaat, geldt productvoorwaarde 2.1Innova
Productvoorwaarden
2. Tarieven
2.1. Vaste tarieven
Als u met ons een contract heeft gesloten voor bepaalde tijd (met een vaste einddatum) met vaste tarieven, betaalt u voor elektriciteit een vast leveringstarief per kilowattuur (kWh) en voor gas een vast leveringstarief per kubieke meter (m3). De tarieven wijzigen niet tijdens de looptijd van uw contract. Deze bepaling geldt niet voor wijziging van de tarieven in de volgende gevallen:
a. als de overheid de overheidsheffingen en/of btw wijzigt;
b. als de netbeheerder de netbeheerkosten wijzigt;
c. bij eventuele splitsing van het gasprofiel en/of wijziging van de regiotarieven;
d. vanwege een overheidsmaatregel.
2.2. Variabele tarieven
Als u met ons een contract heeft gesloten voor onbepaalde tijd (zonder vaste einddatum) met
variabele tarieven, betaalt u voor elektriciteit een variabel leveringstarief per kilowattuur (kWh) en voor gas een variabel leveringstarief per kubieke meter (m3). De tarieven kunnen wijzigen. Dit gebeurt gewoonlijk elk jaar op 1 januari en 1 juli. De voorwaarden voor tariefwijzigingen vindt u in de contractvoorwaarden en de meest actuele tarieven vindt u op onze website www.innovaenergie.nl.
En dus nogmaals, zou je variabel hebben bij Innova dan geldt voorwaarde 2.2 en die verwijst weer naar algemene voorwaarde 19.3
Dus mijns inziens staan de tarieven bij Innova behoorlijk vast (in ieder geval niet afhankelijk van marktontwikkelingen)
Ik heb gebeld, ze konden daar niks met een EAN-nummer zo. Workaround was om een aanvraag te doen met een niet bestaand huisnummer, dan zouden ze vanzelf om de EAN vragen. En inderdaad een dag later een mailtje met de vraag. Netjes doorgegeven, kreeg vervolgens een mailtje dat het geregistreerd was en binnen 5 werkdagen het contract zou krijgen. Alleen wacht ik daar inmiddels sinds 20 oktober op....Whiskey48 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 19:50:
Waarom moet daar de btw vanaf? In het overzicht staat dat de teruglever vergoeding 97 cent is per kWh. Er staat nergens dat daar de BTW nog vanaf moet.JohanNL schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:40:
[...]
Dat is €0,97 normaal en bijna €0,68 dal, maar hier moet ook nog de 9% btw van af.
Alsnog netjes hoor, vergelijkbaar met de tarieven van begin september.
Er staat bij dat die bedragen inclusief btw zijn.Ep Woody schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 08:36:
[...]
Waarom moet daar de btw vanaf? In het overzicht staat dat de teruglever vergoeding 97 cent is per kWh. Er staat nergens dat daar de BTW nog vanaf moet.
Een vaste terugleververgoeding tot 1 januari 2023 met een variabel contract.
Ondertussen weten we hoe dat afgelopen is.
Hoe zit het nu met UNITED CONSUMERS?
Een vaste terugleververgoeding tot 1 juli 2023 met een variabel contract.
En over een goed half jaar, OF EERDER, weten we hoe dat afgelopen is.
Zet je roze bril maar af.
Ja, daarom is INNOVA zo interessant met het jaarcontract.M.B.te L. schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:04:
Hoe zat het ook alweer met ENECO?
Die willen niet de gaslozen.de Peer schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:09:
[...]
Ja, daarom is INNOVA zo interessant met het jaarcontract.
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Eneco heeft het voor veel mensen weer terug gedraait, ze gaan het alsnog doorzetten als ze een mail sturen over de nieuwe tarieven. Die mail moeten ze nog over nadenken.M.B.te L. schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:04:
Hoe zat het ook alweer met ENECO?
Ik zou me derhalve niet te rijk gaan rekenen.
Ik heb de voorwaarden van zowel Innova en UC doorgenomen en ze hebben allebei de mogelijkheid desgewenst aan te kunnen passen.
Kortom de kreet vast contract is rekbaar..
Tlv heeft niets met het prijsplafond te maken.destro9704 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:21:
Ik ga er zelf vanuit dat alle energieleveranciers vanaf 1/1/23 maximaal conform het prijsplafond de TLV gaan aanpassen, derhalve max. 0,40 per kwh all-inn dus daaruit moet je dan nog het kale leveringstarief halen wat ze dan bij een surplus gaan betalen.
En laat maar zien waar staat dat innova de tlv kan aanpassen in een vast contract.?
Het zou naïef zijn om te denken dat ze dat helemaal niet zouden kunnen aanpassen, ze kunnen daarnaast ook nog omvallen het zou niet de eerste prijsvechter zijn die groots uitpakt.de Peer schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:23:
[...]
Tlv heeft niets met het prijsplafond te maken.
En laat maar zien waar staat dat innova de tlv kan aanpassen in een vast contract.?
Is er iets bekend van de achtergrond van dit bedrijf, financiering etc?
Er is bekend dat ze in 2021 winst maakten geloof ik. En de overheid springt nu massaal bij de de kans op omvallen lijkt me klein.Mika7 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:29:
[...]
Het zou naïef zijn om te denken dat ze dat helemaal niet zouden kunnen aanpassen, ze kunnen daarnaast ook nog omvallen het zou niet de eerste prijsvechter zijn die groots uitpakt.
En waarom naïef? Daar is een contract nu juist voor.
Alleen onder extreme omstandigheden zou het aangepast kunnen worden. Maar daar lijkt me nu geen sprake van.
[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 29-10-2022 12:47 ]
Bron?de Peer schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:45:
[...]
Er is bekend dat ze in 2021 winst maakten geloof ik.
Ben ik absoluut niet met je eens.destro9704 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:21:
Ik ga er zelf vanuit dat alle energieleveranciers vanaf 1/1/23 maximaal conform het prijsplafond de TLV gaan aanpassen, derhalve max. 0,40 per kwh all-inn dus daaruit moet je dan nog het kale leveringstarief halen wat ze dan bij een surplus gaan betalen.
Ik heb de voorwaarden van zowel Innova en UC doorgenomen en ze hebben allebei de mogelijkheid desgewenst aan te kunnen passen.
Lekker makkelijk om te zeggen dat alle leveranciers max 40 cent gaan rekenen. Alleen al om het feit dat die 40 cent alleen voor de eerst 2900 kWh geldt.
Waar staat dat dan dat Innova het tarief kan aanpassen? Blijkbaar heb je mijn reply niet gelezen
Het verschil tussen het afgesproken tarief en het prijsplafond word betaald door de overheid. Dus waarom zou de TLV dan aangepast worden?destro9704 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:21:
Ik zou gewoon naar Essent of Eneco gaan, tenminste zekerheid voor jou en vele andere twijfelaars en daarna balen als ze zien dat anderen wel gewoon een berg geld toe krijgen. Innova is in principe een zakelijke leverancier en levert de laatste jaren ook aan particulieren.Mika7 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:29:
[...]
Het zou naïef zijn om te denken dat ze dat helemaal niet zouden kunnen aanpassen, ze kunnen daarnaast ook nog omvallen het zou niet de eerste prijsvechter zijn die groots uitpakt.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Wij zijn over naar Zonneplan die werken met dynamische tarieven. (dus ook Tlv) Uiteraard ga je daar niet naartoe voor de hoogste Tlv maar de komende maanden zijn wij daar wat ons betreft niet zo mee bezig.klump4u schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:53:
[...]
Ik zou gewoon naar Essent of Eneco gaan, tenminste zekerheid voor jou en vele andere twijfelaars en daarna balen als ze zien dat anderen wel gewoon een berg geld toe krijgen. Innova is in principe een zakelijke leverancier en levert de laatste jaren ook aan particulieren.
Hoe volgend jaar de situatie is durf ik nu niet over te speculeren, zien we dan wel weer.
Dat zegt mij als consument toch niets? De teruglever vergoeding is wat er staat. Niet een bedrag waar eerst nog iets vanaf gehaald moet worden. Dat gaan de ACM niet accepteren, maar ik zie volgende week het contract wel verschijnen met daarbij de daadwerkelijke tarieven. Telefonisch werd wel bevestigd dat het 97 cent per kWh was.JohanNL schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:17:
[...]
Er staat bij dat die bedragen inclusief btw zijn.
Bij UC wordt helemaal geen TLV vermeld als je goed kijkt, deze is echter gekoppeld aan het kale leveringstarief o.b.v. hun voorwaarden.Ep Woody schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:14:
[...]
Dat zegt mij als consument toch niets? De teruglever vergoeding is wat er staat. Niet een bedrag waar eerst nog iets vanaf gehaald moet worden. Dat gaan de ACM niet accepteren, maar ik zie volgende week het contract wel verschijnen met daarbij de daadwerkelijke tarieven. Telefonisch werd wel bevestigd dat het 97 cent per kWh was.
Uiteindelijk zul je het wel gaan zien wat de kale leveringstarieven zijn, die kun je dan terugvinden in je account.
Bij UC staat mijn TLV gewoon in de overeenkomst. En die is gelijk aan wat de calculator aangaf (let op: calculator geeft tarief met btw en overeenkomst zonder).JohanNL schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:34:
[...]
Bij UC wordt helemaal geen TLV vermeld als je goed kijkt, deze is echter gekoppeld aan het kale leveringstarief o.b.v. hun voorwaarden.
Uiteindelijk zul je het wel gaan zien wat de kale leveringstarieven zijn, die kun je dan terugvinden in je account.
Bij een boel mensen staat de TLV niet genoemd in de overeenkomst:cryptapix schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 22:12:
[...]
Bij UC staat mijn TLV gewoon in de overeenkomst. En die is gelijk aan wat de calculator aangaf (let op: calculator geeft tarief met btw en overeenkomst zonder).
United Consumers en de terugleververgoeding
En is het heel verwarrend dat er wel een tarief incl. BTW staat (zowel in de overeenkomst als in de calculator).
Dus als de TLV nergens vernoemd staat, is het inderdaad even uitrekenen wat het is zonder BTW.
Ze doen op zich niks verkeerd.
Moet je je trouwens aanmelden voor over 30 dagen of mag het ook voor over 14 dagen dat je weet? Die "verhuizing"?gAzu schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:48:
Ten eerste: WTF!?![]()
Hoe kan dit nu weer? Binnen een week van 57cent naar 97cent enkel tarief?
Ten tweede, nieuw idee:
Oude UC contract nu opzeggen: gaat over 30 dagen in
Weekje FrankEnergie.nl boeken: 30 dagen +7 (geen opzegtermijn daar)
Nu nieuw UC contract afsluiten voor: Date = 30 dagen+8
Of anders gewoon afsluiten voor over 30 dagen Via website UC en alvast de ACM inschakelen.
Het is en blijft een variabel contract en waarom zou je als consument niet voor beter voorwaarden mogen gaan als je je gewoon aan de spelregels houdt?
Wie doet er mee?
[ Voor 99% gewijzigd door gAzu op 10-11-2022 22:22 ]
Weet je zeker dat deze persoon bij UC werkt? Heb je de bekende klantencheck uitgevoerd? Adres gegevens en geboortedatum? HahagAzu schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:07:
Ben toevallig nét gebeld door een medewerkster van UC.
Direct omzetten van een contract wat al geactiveerd is en waarop (binnen korte termijn) geleverd wordt kan helaas niet.
Je kan wel per direct weg, al moet je nieuwe leverancier die aanvraag doen bij UC en uitvoeren.
Als die niet al te druk is (en dat is ie nu natuurlijk wél) dan kost dat een paar dagen.
Daarná kan je een nieuwe aanvraag inschieten bij UC tegen de dan geldende tarieven.
Gebruik daarbij de optie "ik ga verhuizen" bij de aanvraag.
Daardoor krijgt die kennelijk een andere status en wordt er minder geautomatiseerd mee omgegaan.
(je hoeft dus niet écht te gaan verhuizen)
Er zitten dus een paar (al dan niet spannende) dagen tussen opzeg en aanvraag met bijbehorende tarieven op dat moment, maar de doorlooptijd kan korter.![]()
Kennelijk is het niet zo dat de stroom die je teruglevert, en waar UC een vergoeding voor betaald, ook 1 op 1 op het conto van UC komt te staan. Ze moeten alsnog die kilowatts duur inkopen als ze die willen gaan leveren.
Dit gedeelte begrijp ik nog niet helemaal, maar het heeft kennelijk te maken met de manier waarop het salderen is ingeregeld. De teruggeleverde kWtjes verdwijnen anoniem in het net.
Is daar meer info over bekend bij iemand?
Ik wil wel graag weten hoe dat nu precies zit.
Er zal wel een soort vereffeningssysteem zijn tussen alle leveranciers of zo, ander klopt de balans natuurlijk niet. Je verkoopt dus kennelijk niet echt rechtstreeks je teveel aan stroom aan je leverancier en bent dus voor de leverancier niet gewoon 1 van de producenten waarbij er rechtstreeks ingekocht wordt.
En nog een belangrijk dingetje:
Ook bij UC wil men terug naar een lagere TLV, en wel van 13 cent, werdt mij verteld.
Dit had kennelijk al per 1 oktober moeten gebeuren maar dat lukte niet op tijd.
Voor wanneer het nu op de rol staat is nog niet bekend.
Even zonder gekheid: Lijkt me dan veiliger om je investering bij Innova te parkeren tegen 54cent, 1 jaar vast.
Volgens mij kan je daar wel 'alleen stroom' krijgen via hun website. Ik heb een check gedaan met oude Win7 computer met Chrome erop. Dit werkt gewoon! Terwijl Win10 niet werkt.
De uiterste startdatum daar is 30 April 2023. Dus ikzelf moet nog een aantal maandjes wachten om nog een extra jaar vast te zetten. Helaas
[ Voor 9% gewijzigd door bmoorman op 31-10-2022 13:44 ]
[ Voor 99% gewijzigd door gAzu op 10-11-2022 22:20 ]
ik draai met Versie 106.0.5249.119 (Officiële build) (64-bits)gAzu schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:13:
Haha, nette hack 👍😀
Welke versie van chrome? (Dat kan nog uitmaken)
Vanaf 30 april 1 jaar vast klinkt als een aantrekkelijke optie.
En ja, ik denk wel dat ze van UC was hoor... 😌
En dat ze hier meeleest.
En dat ze hopen dat het daar nu minder druk wordt met de aanmeldingen wegens het doorbrieven van de info door mij ....
(En als dank krijg ik dan levenslang een hoge TLV toch, mevrouw van de UC)
Het zou een hack kunnen zijn. Maar ik denk eerder dat Innova omdat ze meer gericht zijn op MKB, dat ze weinig focussen op een webformulier dat niet helemaal lekker draait. Vandaar dat je geen aanbod krijgt op normale manier. Dat gezegd hebbende, energieleveranciers mogen geen klanten weigeren en met alleen Win7 toegang te geven hebben ze daaraan voldaan!
Over het algemeen gelooft men hier idd in 'complottheorieën', ook wat UC betreft.
Denk aan energieleveranciers vooral als aandelenhandelaren.
Je teruggeleverde kWh's worden bijgehouden op de meter dus die gebruiken ze om hun MWh-balans te vereffenen. De prijs die zij betalen voor jouw kWh's staat bij ingang contract vast en dat staat geheel los van wat zij qua inkoop op de energiemarkt betalen.
Als ze dus op 13cent TLV gaan zitten dan gaan ze een Enecootje doen.
Het wordt misschien tijd dat we in geheimtaal informatie uitwisselen op dit topic
dat doen ze ook niet, ze bieden gewoon een modelcontract aan.bmoorman schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:46:
[...]
Dat gezegd hebbende, energieleveranciers mogen geen klanten weigeren
Ze mogen je wel géén jaarcontract met alleen stroom aanbieden.
Een agent-changer extentie voor in-browser kan dan ook werken.gAzu schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:13:
Haha, nette hack 👍😀
Welke versie van chrome? (Dat kan nog uitmaken)
Als de website van Innova daar zo gevoelig voor is, dan is het wel de moeite waard hier wat mee te spelen
Ja, best leuk een TLV van 2 euro per kWh met ingangdatum lente 2023.JohanNL schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:12:
[...]
Een agent-changer extentie voor in-browser kan dan ook werken.
Als de website van Innova daar zo gevoelig voor is, dan is het wel de moeite waard hier wat mee te spelen
Benieuwd dan wat de andere energieleveranciers gaan doen??
Dat is zelfs stukken minder als het uitgeklede prijsplafond tarief voor stroom.
Kun je volgens mij wel weer per direct zonder inachtneming van een opzegtermijn switchen van leverancier toch?
Ik ben op dit moment nog klant bij United Consumers, afgesloten in september tegen de 'hoge' tarieven. Destijds een redelijke discussie gevoerd met de klantenservice over de belofte dat het vast zou staan tot juli '23. Ja het zou vast staan tot juli 23, echter zou de TLV naar beneden gaan en zouden ze de tarieven alsnog aan kunnen passen. Gevalletje garantie tot aan de voordeur.
Tot op heden is dit niet gebeurd, en dit zal dan ook wel 30 dagen van tevoren aangekondigd moeten worden. Maar het kwam er toch wel op neer, dat ze hoe dan ook de TLV konden (en zouden) aanpassen.
Ik ben voornemens over te stappen om het opgebouwde tegoed bij UC te cashen. En dan in februari/maart weer opnieuw te kijken. Ik ga er niet vanuit dat de TLV blijft staan tot juli '23. Dit werd ook min of meer gezegd aan de telefoon, maar uiteraard niet in zoveel woorden. Want 'we kunnen geen garanties bieden voor de toekomst' blaaablaaablaaaa. We kennen het zo langzamerhand wel.
Om te voorkomen dat er toch van het tegoed wordt gesnoept door saldering, en dan vervolgens te horen dat de TLV naar beneden (zou) gaan, kies ik er voor om deze te cashen door over te stappen. In principe sta ik in Maart/April dan al wel weer op 0, en dan maar eens zien hoe de vlag er bij hangt.
Echter viel het me nu op dat volgens de website van Vattenfall de TLV dus naar 7 cent is gegaan.
De reden om naar vattenfall te gaan is het jaarlijks salderen, maar ook omdat je daar simpel binnen 14 dagen heen kunt switchen. Echter geeft de website nu aan dat er een minimaal termijnbedrag van 50 euro gehanteerd wordt, en dat ga ik dus niet doen. Zeker niet nadat er eerder door een medewerker werd gezegd dat dit lager zou zijn.
De hele discussie rondom de tarieven die 'vast' staan bij united consumers, rammelt aan alle kanten. De website geeft het keurig aan, echter werd er destijds gigantisch omheen geluld. Maar eerlijk is eerlijk, tot nu toe is hier nog helemaal niks aan veranderd. Echter als je eerst je opwek weg snoept, en je dan alsnog die mededeling krijgt, ben je alsnog vrij zuur. Uiteraard geldt dit voornamelijk voor mensen die in de wintermaanden stevig meer verbruiken door bijvoorbeeld een WP o.i.d. Maar ik hou wel rekening met het scenario waarin UC ineens aankondigt de 'tarieven/tlv' aan te passen. Al dan niet keurig en netjes 30 dagen van tevoren...
??? Mis ik iets?de Peer schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:13:
[...]
Ja, best leuk een TLV van 2 euro per kWh met ingangdatum lente 2023.
Zat toevallig even bij vattenfall te kijken, maar zijn die nou gedaald naar 7 cent? De website geeft een terugleververgoeding van 7 cent aan, terwijl ze eerder nog vrij stellig waren dat die 16,5 cent absoluut blijvend was? Haha..
Ik zie op de website van Vattenfall nog steeds 16,8 cent staan.
Echt? Als je naar producten gaat en dan naar energie. En je vult het riedeltje in, geen gas etc, teruglevering.Angelique1974 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:20:
[quote]NileZ_ schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:27:
Zat toevallig even bij vattenfall te kijken, maar zijn die nou gedaald naar 7 cent? De website geeft een terugleververgoeding van 7 cent aan, terwijl ze eerder nog vrij stellig waren dat die 16,5 cent absoluut blijvend was? Haha..
Ik zie op de website van Vattenfall nog steeds 16,8 cent staan.
Dan kan je daarna op dat uitroeptekentje drukken en daar staat toch echt dat ze voor teruglevering 7 cent vergoeden. Had ik nog niet eerder gezien.
https://www.vattenfall.nl/producten/energie/
Hmm bijzonder dit, als ik het op de telefoon invul krijg ik dat uitroeptekentje niet, en zie ik inderdaad in het kostenoverzicht 16,8 staan. Maar doe ik het op de laptop dan wel en reppen ze over 7 cent. Ha. Bijzonder.
Minimaal termijnbedrag blijft wel in beide gevallen hetzelfde:
Je levert meer energie terug dan je verbruikt. Dus tonen we hier een negatief maandbedrag. In het contractvoorstel hanteren we ons minimale termijnbedrag. Meestal is dat € 50,00 inc. BTW. Blijkt bij de jaarafrekening dat je inderdaad meer hebt teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvang je van ons het verschil terug.
Ik stap morgen over naar Vattenfall omdat ik ook wil cashen bij UC. Ik heb dit contract met Vattenfall al in september afgesloten. Tlv is €0,168 en ik heb geen bericht gekregen dat dit gewijzigd is. Het termijnbedrag was ook €50 als ik me goed herinner en ik heb dit kunnen verlagen naar €23. In februari maar weer verder kijken.NileZ_ schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:27:
Ik ben op dit moment nog klant bij United Consumers, afgesloten in september tegen de 'hoge' tarieven. Destijds een redelijke discussie gevoerd met de klantenservice over de belofte dat het vast zou staan tot juli '23. Ja het zou vast staan tot juli 23, echter zou de TLV naar beneden gaan en zouden ze de tarieven alsnog aan kunnen passen. Gevalletje garantie tot aan de voordeur.
Tot op heden is dit niet gebeurd, en dit zal dan ook wel 30 dagen van tevoren aangekondigd moeten worden. Maar het kwam er toch wel op neer, dat ze hoe dan ook de TLV konden (en zouden) aanpassen.
Ik ben voornemens over te stappen om het opgebouwde tegoed bij UC te cashen. En dan in februari/maart weer opnieuw te kijken. Ik ga er niet vanuit dat de TLV blijft staan tot juli '23. Dit werd ook min of meer gezegd aan de telefoon, maar uiteraard niet in zoveel woorden. Want 'we kunnen geen garanties bieden voor de toekomst' blaaablaaablaaaa. We kennen het zo langzamerhand wel.
Om te voorkomen dat er toch van het tegoed wordt gesnoept door saldering, en dan vervolgens te horen dat de TLV naar beneden (zou) gaan, kies ik er voor om deze te cashen door over te stappen. In principe sta ik in Maart/April dan al wel weer op 0, en dan maar eens zien hoe de vlag er bij hangt.
Echter viel het me nu op dat volgens de website van Vattenfall de TLV dus naar 7 cent is gegaan.
De reden om naar vattenfall te gaan is het jaarlijks salderen, maar ook omdat je daar simpel binnen 14 dagen heen kunt switchen. Echter geeft de website nu aan dat er een minimaal termijnbedrag van 50 euro gehanteerd wordt, en dat ga ik dus niet doen. Zeker niet nadat er eerder door een medewerker werd gezegd dat dit lager zou zijn.
De hele discussie rondom de tarieven die 'vast' staan bij united consumers, rammelt aan alle kanten. De website geeft het keurig aan, echter werd er destijds gigantisch omheen geluld. Maar eerlijk is eerlijk, tot nu toe is hier nog helemaal niks aan veranderd. Echter als je eerst je opwek weg snoept, en je dan alsnog die mededeling krijgt, ben je alsnog vrij zuur. Uiteraard geldt dit voornamelijk voor mensen die in de wintermaanden stevig meer verbruiken door bijvoorbeeld een WP o.i.d. Maar ik hou wel rekening met het scenario waarin UC ineens aankondigt de 'tarieven/tlv' aan te passen. Al dan niet keurig en netjes 30 dagen van tevoren...
Ja volgens mij is het nog steeds 16,8 maar er lijkt of leek een tegenstrijdigheid in de websites te zitten. Althans op de laptop kreeg ik toch echt een heel ander resultaat dan op de telefoon.libo1949 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:15:
[...]
Ik stap morgen over naar Vattenfall omdat ik ook wil cashen bij UC. Ik heb dit contract met Vattenfall al in september afgesloten. Tlv is €0,168 en ik heb geen bericht gekregen dat dit gewijzigd is. Het termijnbedrag was ook €50 als ik me goed herinner en ik heb dit kunnen verlagen naar €23. In februari maar weer verder kijken.
Termijnbedrag van 23 euro vind ik ok.. maar nog steeds hoog. Heb je dat telefonisch verlaagd? Of online ofzo?
Ik heb een berichtje uit staan bij de klantenservice (Whatsapp) maar die reageren de ene keer heel snel en de andere keer totaal niet.. Haha.
Powerpeers (van Vattenfall) heeft 21c TLV en geeft maandelijks je voorschot. Ik ontvang elke maand 160 euro van ze (al heb ik dat echt net bijgesteld naar 0 omdat ik weer eerder weg ga)libo1949 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:15:
[...]
Ik stap morgen over naar Vattenfall omdat ik ook wil cashen bij UC. Ik heb dit contract met Vattenfall al in september afgesloten. Tlv is €0,168 en ik heb geen bericht gekregen dat dit gewijzigd is. Het termijnbedrag was ook €50 als ik me goed herinner en ik heb dit kunnen verlagen naar €23. In februari maar weer verder kijken.
Termijnbedrag heb ik destijds op de website verlaagd. Is wel hoog maar ik blijf maar 4 maanden en ik ga de komende 4 maanden toch meer verbruiken dan opwekken, dus het maakt me niet zoveel uit. En ze zullen wel niet failliet gaan in die periodeNileZ_ schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:32:
[...]
Ja volgens mij is het nog steeds 16,8 maar er lijkt of leek een tegenstrijdigheid in de websites te zitten. Althans op de laptop kreeg ik toch echt een heel ander resultaat dan op de telefoon.
Termijnbedrag van 23 euro vind ik ok.. maar nog steeds hoog. Heb je dat telefonisch verlaagd? Of online ofzo?
Ik heb een berichtje uit staan bij de klantenservice (Whatsapp) maar die reageren de ene keer heel snel en de andere keer totaal niet.. Haha.
Ja exact dit. Ik verwacht ik in december en januari en februari te verbruiken. Als maart 23 vergelijkbaar is als maart van dit jaar dan staat de teller heel snel op 0. Maar goed zover kunnen we niet vooruit kijken haha. De TLV is in die zin ook niet zo belangrijk. Tegen die tijd de balans even weer opnieuw opmaken.libo1949 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:56:
[...]
Termijnbedrag heb ik destijds op de website verlaagd. Is wel hoog maar ik blijf maar 4 maanden en ik ga de komende 4 maanden toch meer verbruiken dan opwekken, dus het maakt me niet zoveel uit. En ze zullen wel niet failliet gaan in die periode
Maar als je online het termijnbedrag kan verlagen dan is dat prima. 👍
Ik verwacht er echt vrij kort te zitten dus dat maandelijks uitbetalen hoeft van mij niet. Naar 0, en dan kijken naar de op dat moment geldende tarieven..padoempats schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:41:
[...]
Powerpeers (van Vattenfall) heeft 21c TLV en geeft maandelijks je voorschot. Ik ontvang elke maand 160 euro van ze (al heb ik dat echt net bijgesteld naar 0 omdat ik weer eerder weg ga)
Je moet dan geen 2e meter hebben zoals ik sinds vandaag. Ik krijg deze melding bij Powerpeers:padoempats schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:41:
[...]
Powerpeers (van Vattenfall) heeft 21c TLV en geeft maandelijks je voorschot. Ik ontvang elke maand 160 euro van ze (al heb ik dat echt net bijgesteld naar 0 omdat ik weer eerder weg ga)
Helaas, we kunnen je aanvraag niet verder verwerken.
We zien dat je meerdere aansluitingen/meters hebt. Naast een hoofdaansluiting heb je ook secundaire aansluiting(en). Dit ondersteunen wij niet en daardoor kan je helaas geen klant worden van Powerpeers.
Staat die meter voor 35 euro per jaar geregistreerd?DmC1982 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:57:
[...]
Je moet dan geen 2e meter hebben zoals ik sinds vandaag. Ik krijg deze melding bij Powerpeers:
Helaas, we kunnen je aanvraag niet verder verwerken.
We zien dat je meerdere aansluitingen/meters hebt. Naast een hoofdaansluiting heb je ook secundaire aansluiting(en). Dit ondersteunen wij niet en daardoor kan je helaas geen klant worden van Powerpeers.
Grote kans dat ze dat administratief niet kunnen verwerken
1 PVoutput . Dongen NB
Doen ze dat niet dan wordt het een berichtje richting de ACM.
Ik kan ook nergens in de voorwaarden vinden dat de teruglevertarieven gekoppeld zijn anders dan in een veelgestelde vraag waar in de overeenkomst niet naar verwezen wordt. Ben benieuwd.
He bah mijn aanvraag is geannuleerd. Wel conform verwachting maar tochgAzu schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:07:
Ben toevallig nét gebeld door een medewerkster van UC.
Direct omzetten van een contract wat al geactiveerd is en waarop (binnen korte termijn) geleverd wordt kan helaas niet.
Je kan wel per direct weg, al moet je nieuwe leverancier die aanvraag doen bij UC en uitvoeren.
Als die niet al te druk is (en dat is ie nu natuurlijk wél) dan kost dat een paar dagen.
Daarná kan je een nieuwe aanvraag inschieten bij UC tegen de dan geldende tarieven.
Gebruik daarbij de optie "ik ga verhuizen" bij de aanvraag.
Daardoor krijgt die kennelijk een andere status en wordt er minder geautomatiseerd mee omgegaan.
(je hoeft dus niet écht te gaan verhuizen)
Er zitten dus een paar (al dan niet spannende) dagen tussen opzeg en aanvraag met bijbehorende tarieven op dat moment, maar de doorlooptijd kan korter.![]()
Kennelijk is het niet zo dat de stroom die je teruglevert, en waar UC een vergoeding voor betaald, ook 1 op 1 op het conto van UC komt te staan. Ze moeten alsnog die kilowatts duur inkopen als ze die willen gaan leveren.
Dit gedeelte begrijp ik nog niet helemaal, maar het heeft kennelijk te maken met de manier waarop het salderen is ingeregeld. De teruggeleverde kWtjes verdwijnen anoniem in het net.
Is daar meer info over bekend bij iemand?
Ik wil wel graag weten hoe dat nu precies zit.
Er zal wel een soort vereffeningssysteem zijn tussen alle leveranciers of zo, ander klopt de balans natuurlijk niet. Je verkoopt dus kennelijk niet echt rechtstreeks je teveel aan stroom aan je leverancier en bent dus voor de leverancier niet gewoon 1 van de producenten waarbij er rechtstreeks ingekocht wordt.
En nog een belangrijk dingetje:
Ook bij UC wil men terug naar een lagere TLV, en wel van 13 cent, werd mij verteld.
Dit had kennelijk al per 1 oktober moeten gebeuren maar dat lukte niet op tijd.
Voor wanneer het nu op de rol staat is nog niet bekend.
Is het verschil niet BTW en opslag??Ep Woody schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:14:
United Consumers heeft mijn leveringsovereenkomst gemaild maar inderdaad 89 cent terugleververgoeding. Ik heb gevraagd om correctie van de overeenkomst, aangezien de site en aan de telefoon 97 cent gecommuniceerd wordt.
Ik kan ook nergens in de voorwaarden vinden dat de teruglevertarieven gekoppeld zijn anders dan in een veelgestelde vraag waar in de overeenkomst niet naar verwezen wordt. Ben benieuwd.
Dan ook, 1 ding wat zeker is, als mensen gaan graaien en klagen en dreigen, is het al héél snel over en knallen ze hem gewoon op 7ct voor iedereen. Zo kan een enkele het verpesten voor iedereen.
[ Voor 13% gewijzigd door Whiskey48 op 01-11-2022 10:11 ]
Het gaat me niet om de exacte waarde. Of het nu 90 cent of 1 euro is maakt niet zoveel uit. Wat wel uitmaakt is 1 euro toezeggen (in de berekening en telefonisch) maar 90 cent in de overeenkomst zetten. Dat is gewoon misleiding.Whiskey48 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:09:
[...]
Is het verschil niet BTW en opslag??
Dan ook, 1 ding wat zeker is, als mensen gaan graaien en klagen en dreigen, is het al héél snel over en knallen ze hem gewoon op 7ct voor iedereen. Zo kan een enkele het verpesten voor iedereen.
... Tja, wat moet ik er op zeggen he. Iets met een gegeven paard in de bek kijken oid zou ik zeggen.Ep Woody schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:14:
[...]
Het gaat me niet om de exacte waarde. Of het nu 90 cent of 1 euro is maakt niet zoveel uit. Wat wel uitmaakt is 1 euro toezeggen (in de berekening en telefonisch) maar 90 cent in de overeenkomst zetten. Dat is gewoon misleiding.
Dat is natuurlijk flauwekul. Als jij naar de supermarkt gaat met flesjes statiegeld en je krijgt daar 20 cent voor ipv 25 cent, dan is dat ook een gegeven paard in de bek kijken? Je krijgt toch geld van de supermarkt?Whiskey48 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:17:
[...]
... Tja, wat moet ik er op zeggen he. Iets met een gegeven paard in de bek kijken oid zou ik zeggen.
Als je een product verkoopt met bepaalde specificaties dan kun je niet bij oplevering andere specificaties leveren.
Is exact het BTW verschil. Ze kunnen best met btw uitkeren, alleen jij moet dan dat dan wel weer afdragen. Ze kunnen best incl btw communiceren.Ep Woody schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:14:
United Consumers heeft mijn leveringsovereenkomst gemaild maar inderdaad 89 cent terugleververgoeding. Ik heb gevraagd om correctie van de overeenkomst, aangezien de site en aan de telefoon 97 cent gecommuniceerd wordt.
Daar heeft een gewone consument toch niets mee van doen? Of daar nu wel of geen BTW staat, de terugleververgoeding moet het bedrag zijn dat de consument betaalt of uitbetaald krijgt. Of daar nu wel of geen BTW over afgedragen wordt is niet relevant. Als je een product aanbiedt aan een consument moet het bedrag wat de consument moet betalen of krijgt gecommuniceerd worden. Dat wij als tweakers slimmer zijn staat daar los van. Als ze de berekening aanpassen zodat de daadwerkelijke terugleververgoeding (89 cent normaaltarief) daar staat is dat prima, maar nu staat de vergoeding daar gewoon als 97 cent en een consument kan niet weten dat daar nog 9% BTW vanaf moet.padoempats schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:36:
[...]
Is exact het BTW verschil. Ze kunnen best met btw uitkeren, alleen jij moet dan dat dan wel weer afdragen. Ze kunnen best incl btw communiceren.
Maar in dit geval verwacht jij dan ook nog 9% btw te ontvangen op je statiegeld.Ep Woody schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:20:
[...]
Dat is natuurlijk flauwekul. Als jij naar de supermarkt gaat met flesjes statiegeld en je krijgt daar 20 cent voor ipv 25 cent, dan is dat ook een gegeven paard in de bek kijken? Je krijgt toch geld van de supermarkt?
Als je een product verkoopt met bepaalde specificaties dan kun je niet bij oplevering andere specificaties leveren.
Dat ze je het via de telefoon dan wel verkeerd communiceren is wel lullig, maar ik denk niet dat je hier voor de rest nog iets mee kunt doen.
Volgens mij mogen ze dat ook gewoon zo communiceren, maar idd kan wat verwarrend zijn als je zelf geen BTW hoeft te verrekenen oid als consument met/zonder KOR (is me niet helemaal duidelijk hoe dat ookalweer werkt)padoempats schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:36:
[...]
Is exact het BTW verschil. Ze kunnen best met btw uitkeren, alleen jij moet dan dat dan wel weer afdragen. Ze kunnen best incl btw communiceren.
Statiegeld is vrijgesteld van BTW.JohanNL schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:49:
[...]
Maar in dit geval verwacht jij dan ook nog 9% btw te ontvangen op je statiegeld.
Dat ze je het via de telefoon dan wel verkeerd communiceren is wel lullig, maar ik denk niet dat je hier voor de rest nog iets mee kunt doen.
Maar het gaat me primair om de communicatie, zowel telefonisch als op de site. Als je vertelt dat de vergoeding 1 euro is maar in de overeenkomst 1 euro - 9% BTW dan is dat niet correct.
Je hebt 14 dagen bedenktijd zou ik zeggenEp Woody schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:54:
[...]
Statiegeld is vrijgesteld van BTW.
Maar het gaat me primair om de communicatie, zowel telefonisch als op de site. Als je vertelt dat de vergoeding 1 euro is maar in de overeenkomst 1 euro - 9% BTW dan is dat niet correct.
Ja, hier ook. Maar met een mail alsof ik het geannuleerd heb.Atomius schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:41:
[...]
He bah mijn aanvraag is geannuleerd. Wel conform verwachting maar toch
Dus daar ga ik toch even op reageren.
We gaan eerst wel eens overleggen. Als dat tot resultaat heeft dat de rekentool aangepast wordt is dat ook prima.Whiskey48 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:57:
[...]
Je hebt 14 dagen bedenktijd zou ik zeggen
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2