Afas schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:24:
[...]
Geldt dat ook voor bestaande contracten? Want ik heb een contract met een looptijd van 3 jaar voor Gas en dat heb ik mede zo gedaan omdat de opzegboete een redelijke 'optiepremie' was om het opwaartse risico af te dekken terwijl ik dan bij dalende prijzen over kon stappen.
Als die opzegboete veel hoger wordt, gaat dat niet meer op...
Neen. In de basis van het Europees consumentenrecht is vastgelegd dat voorwaarden tijdens de looptijd van een contract niet aangepast kunnen worden. Als er een beding is voor aanpassingen, dan geeft dat altijd het recht om bij een daadwerkelijke aanpassing kosteloos te ontbinden.
Wat een leverancier (met vaak medewerkers die maar iets roepen) ook zegt. Dit is simpelweg de wet.
Let wel op! Veel bedrijven doen een aanbod om 'te verlengen'. Daarbij worden de nieuwste voorwaarden (met mogelijk hoge opzegvergoeding) ergens met een vinkje voorgelegd terwijl mensen aannemen dat verlengen == alles hetzelfde behalve wat echt getoond wordt.
Dat zou voor een rechter ook beargumenteerd kunnen worden, dat een andere opzegboete wel een heel primaire voorwaarde is die niet ergens verborgen mag worden, maar dat is dan weer een mogelijk lastig traject. Ergo, in deze tijden is het extra belangrijk ook de voorwaarden echt goed te checken bij wisselen, verlengen, opzeggen, etc.
De energieboeren presenteren zichzelf graag als de motor van de energietransitie, maar zoals het goede maffia betaamt zijn ze er goed in het beeld wat ze wensen te marketen. Ik neem nog liever deel aan weer een presentatie voor een nieuwe piramideconstructie dan dat ik een woordvoerder van een energieboer vertrouw.