Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyas
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22-06 03:11
de Peer schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:42:
[...]

Als je het topic had gelezen dan wist je dat al en had je niet hoeven bellen, dat is al maanden bekend hier. Je bent nummer zoveel die dit meldt ;)

[...]

Model/variabel contract innova kan nog wel toch?

[...]

Zie de tabel in de topicstart
Woops, excuses. Dank.
Ja ik dacht daar (telefonisch) duidelijk over geweest te zijn, maar schijnbaar toch niet.
Variabel kan inderdaad gewoon nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyas
Mika7 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:43:
[...]

Als de hoogste Tlv niet je belangrijkste reden is maar wel de balans tussen Tlv & stroomprijs nabij 50/50 oke is voor de winter dan kijk's bij zonneplan.nl (gas kan ook maar afname niet verplicht)
Dank!
Ik maak al gebruik van Zonneplan op mijn PAP, gaat inderdaad om de SAP waar ik een aanbieder voor zoek met hoge TLV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-10 11:26
flyas schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:58:
[...]

Dank!
Ik maak al gebruik van Zonneplan op mijn PAP, gaat inderdaad om de SAP waar ik een aanbieder voor zoek met hoge TLV.
Wil je laten weten wat je keuze is geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-08 17:51
Ik snap onderstaand niet van zonneplan.nl

Stroom 4000 kWh ✕ 56,24 ct. € 2.249,44
Teruglevering 4000 kWh ✕ 50,26 ct. € -2.010,39
Overschot 4000 kWh ✕ 42,12 ct. € -1.684,71

Ik heb opgegeven: verbuik 4000 en teruglevering 8000 Wp

De teruglevering moet toch gelijk zijn aan de stroom? Dat is toch op basis van de saldering? Dat ze voor het overschot een andere prijs rekenen is logisch.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyas
RobWest schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:00:
Ik snap onderstaand niet van zonneplan.nl

Stroom 4000 kWh ✕ 56,24 ct. € 2.249,44
Teruglevering 4000 kWh ✕ 50,26 ct. € -2.010,39
Overschot 4000 kWh ✕ 42,12 ct. € -1.684,71

Ik heb opgegeven: verbuik 4000 en teruglevering 8000 Wp

De teruglevering moet toch gelijk zijn aan de stroom? Dat is toch op basis van de saldering? Dat ze voor het overschot een andere prijs rekenen is logisch.
Betreft saldering op uur basis ivm dynamische prijzen - dus die berekening ziet er iets anders uit dan wat je gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:00
@RobWest de saldering werkt op basis van kWh, niet op basis van €.
Bij een dynamisch tarief lever je terug voor hetzelfde tarief als je op dat moment afneemt (of theoretisch kunt afnemen). Dus het kan prima zijn dat je afname duurder is dan je teruglevering. Dit zal zelfs regelmatig voorkomen denk ik aangezien de momenten dat er in zijn algemeenheid veel terug geleverd wordt, de stroom relatief goedkoop is. En wanneer je van het net moet afnemen, de stroom juist duurder is.

Dus ik denk dat dit de reden is dat Zonneplan een ander tarief rekent voor afname als voor teruglevering.

Maar goed, sowieso zijn al die tarieven/berekeningen inschattingen die uiteindelijk anders zullen uitpakken op basis van de werkelijke uurtarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyas
Franciesco schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:21:
@RobWest de saldering werkt op basis van kWh, niet op basis van €.
Bij een dynamisch tarief lever je terug voor hetzelfde tarief als je op dat moment afneemt (of theoretisch kunt afnemen). Dus het kan prima zijn dat je afname duurder is dan je teruglevering. Dit zal zelfs regelmatig voorkomen denk ik aangezien de momenten dat er in zijn algemeenheid veel terug geleverd wordt, de stroom relatief goedkoop is. En wanneer je van het net moet afnemen, de stroom juist duurder is.

Dus ik denk dat dit de reden is dat Zonneplan een ander tarief rekent voor afname als voor teruglevering.

Maar goed, sowieso zijn al die tarieven/berekeningen inschattingen die uiteindelijk anders zullen uitpakken op basis van de werkelijke uurtarieven.
Juist, voor teruglevering is er een en dezelfde tarief als voor afname die in een specifiek uur geldt.
Het verschil in kosten komt dmv verbruik buiten de uren dat je zonnepanelen stroom leveren (uren die gemiddeld duurder zijn / piekuren), dit (nogmaals) ivm saldering op uurbasis.

Voor overschot is er wel een iets andere berekening (ivm ex-belasting ex-ODE etc), maar nog steeds gebaseerd op de geldende uurprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Wat is nu de allerhoogste TLV aller tijden geweest? Volgens mij toch UC. 1+ euro aan TLV.. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMmCx64pktXr4R9SgfqU-2rBlmA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/56FkX4AruZVWjAfTfrixCdIz.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Atomius schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:07:
Wat is nu de allerhoogste TLV aller tijden geweest? Volgens mij toch UC. 1+ euro aan TLV.. [Afbeelding]
Zie hier nergens een TLV staan, maar alleen maar leveringstarieven. Helaas mag je er niet zomaar vanuit gaan dat je dat ook voor je teruglevering krijgt.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-10 22:18

de Peer

under peer review

Wat is nu de allerhoogste TLV aller tijden geweest? Volgens mij toch UC. 1+ euro aan TLV.. [Afbeelding]
Denk het ook. Maar dat is normaaltarief.

Dus denk dat innova met 91 cent tlv (enkel) de hoogste is. En dan ook nog 1 jaar vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:26
Scooper schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:09:
Ik ben eens aan het rekenen geslagen. Ik zit sinds half september bij UC met een TLV van 95ct piek, 55ct dal.
Ik heb ongeveer 11kWp liggen op zuid op 10 graden.

Ik verwacht op 1 november ongeveer het kantelpunt te hebben qua opwek en verbruik.

Zo'n beetje alle variabelen zijn op dit moment aannames of gokwerk.
Zo zegt UC bijvoorbeeld de tarieven vast te hebben tot 31 juli 2023, maar ze geven ook aan van plan te zijn de TLV 'binnenkort' omlaag te doen. Dat gerucht is er nu al bijna 2 maanden volgens mij, maar ik heb nog niets vernomen. Verder is nog onbekend wat het prijsplafond voor effect gaat hebben op de TLV.

Qua scenario's zie ik voor me:
Scenario 1: Per 1-11 huidige overschot incasseren. Bij een andere leverancier overwinteren en salderen tot 0, daarna weer beste tarief zoeken.
Scenario 2a: Bij UC blijven en pech hebben dat de TLV omlaag wordt gebracht.
Scenario 2b: Bij UC blijven en geluk hebben dat ook de TLV tot 31 juli 2023 gelijk blijft.

Ik heb elk scenario doorgerekend tot 31 juli 2023, waarbij ik het gevolg meeneem van lage, gemiddelde, hoge of zeer hoge TLV's voor het nieuw af te sluiten contract (wederom aannames!).

Ik kom dan op het volgende uit:
[Afbeelding]

Ik acht de kans niet al te groot dat UC de TLV aanhoudt, maar als ze dat doen is dat met de huidige kennis veruit de beste optie. Als ze de TLV omlaag gooien houdt je scenario 1 en 2a over. Het is eigenlijk om het even bij die twee scenario's. Je verliest maximaal 300 euro. Relatief kleingeld.

Al met al neig ik er dus naar om toch maar gewoon bij UC te blijven hangen.
Zien jullie nog argumenten of fouten die ik over het hoofd heb gezien?
Weet niet of het veel met de berekeningen doet, maar tarieven zijn daar niet vast tot 31 juli, maar tot 1 juli ;)

Tot 31 juli zou ook raar zijn, dat zou betekenen dat je tot en met de 30e het één betaalt, en vanaf de 31e een wijziging krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 13:37
Deze tarieven heb ik. Van het kale tarief moet nog wel de btw af. Dan kom je dus op 94,8ct normaal en 54,7ct dal.
Melkunie schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 20:16:
[...]

Weet niet of het veel met de berekeningen doet, maar tarieven zijn daar niet vast tot 31 juli, maar tot 1 juli ;)

Tot 31 juli zou ook raar zijn, dat zou betekenen dat je tot en met de 30e het één betaalt, en vanaf de 31e een wijziging krijgt.
Haha, je hebt gelijk. Het was mijn bedoeling om tot 30 juni te meten. Geen idee waarom ik uiteindelijk op 31 juli uit ben gekomen 8)7

SRK35ZS-W

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-10 20:26
Truus01 schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:19:
Ik heb de vraag dus nog even gemaild. "De actuele gemiddelde reactietijd op informatieverzoeken per e-mail bedraagt 30 dagen." :F
Na hun eerdere bericht via Whatsapp:
Truus01 schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:08:
"De tarieven in het variabele contract wijzigen voor u het eerst op 1 juli 2023. Daarna wijzigen ze per halfjaar."
Dus mijn reactie: "Oh echt?! Ook voor de terugleververgoeding?"
Helaas, hun reactie: "Nee de terugleververgoeding zal waarschijnlijk binnenkort gewijzigd gaan worden naar een lager vast bedrag"
De beslissing is nog niet rond, dus kan er geen uitspraak over doen, echt rekening mee houden dat het minder aantrekkelijk word om bij UC te komen voor de teruglevering.
Nu eindelijk ook nog een reactie per mail:
Het tarief dat u nu betaald blijft staat tot 1 juli, daarna zal het per halfjaar wijzigen. Dit zal op 1 januari en 1 juli gebeuren.
De terugleveringsvergoeding gaat mee met de tarieven. Wij maken eens per jaar een nota waarop alles berekend en verrekend wordt.
Toch weer aan beetje anders en goed nieuws. Misschien heeft al het gedoe rond de TLV van Eneco hun doen besluiten om het niet te gokken en dus netjes de koppeling met het levertarief overeind te houden.
En dan verwacht ik eigenlijk dat Innova met hun jaarcontract datzelfde zal doen (voor de mazzelaars/tijdige overstappers onder ons met een TLV van 91ct).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
Truus01 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:19:
[...]
Ik heb al 3 keer de laatste tarieven van UC doorgegeven, met alle benodigde info, maar het wordt niet in de tabel aangepast.
Complete tariefsinformatie is welkom.

Dus met de contractvorm en duidelijk is of de bedragen inclusief of (liever) exclusief BTW zijn, en graag met schermafbeelding, dan neem ik die tarieven mee in de tabel.

Voel je vrij om in de toekomst een tariefsverbetering te posten.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter

Tabel versie 19 oktober

@mathijshooi @gAzu Tabel bijgewerkt bij onder meer DGB, UC variabel, Innova 1 jaar vast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lYGbmp07j6ZrnMd67J4-WIfisYw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7dcjcegzmHdy1SyoGTeIzz96.png?f=fotoalbum_large

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
  • Laatst online: 01-10 11:26
Ik heb UC net gebeld. Zij komen op een TLV van 55-60ct. Ik weet niet waar de 94ct vandaan komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Ik snap die tabel ook niet helemaal. UC staat er 2 keer in vermeld. In het grijs en in het zwart. En zonneplan.nl komt er niet in voor.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:26
In de tabel lijkt me dat voor de TLV van UC uitgegaan is van deze post:
Atomius in "Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?"

Dat ging echter om 'de hoogste ooit', en dat is niet de huidige.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:53
cj1 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:46:
[...]

Complete tariefsinformatie is welkom.

Dus met de contractvorm en duidelijk is of de bedragen inclusief of (liever) exclusief BTW zijn, en graag met schermafbeelding, dan neem ik die tarieven mee in de tabel.

Voel je vrij om in de toekomst een tariefsverbetering te posten.
Alstublieft, 2 dagen geleden ontvangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RpZQwTfOuhWJQARCH7hA5B4sRRA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JqSZZmqsRfe9iJWOggjDXhwM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobWest
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4LaKvggh4RhDx1HuirIWY1gyBVM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u5OW9nb3N8B1aAuKyaVnl9i6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1f-ZwLVZA13aA_QhBwXyVziLCM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oyAye6UvnlDqRcsCkIZgg8Tj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaxAdTLaOr1buCUA6XfRah5MxMs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7wFb0dOz1R7zV24H5rIzDISF.png?f=fotoalbum_large

Hebben ze bij UC een creatieve stagiair aan het werk gezet? 8)7

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09 09:24
RobWest schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:43:

Hebben ze bij UC een creatieve stagiair aan het werk gezet? 8)7
Over weinig ervaring gesproken: Even goed kijken dat je geen appels en peren gaat vergelijken. Jij hebt het hier over dubbel tarief terwijl cryptapix enkel heeft. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Ik vergelijk het niet met cryptapix, maar ik bedoel de complete berekening.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
RobWest schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:17:
Ik vergelijk het niet met cryptapix, maar ik bedoel de complete berekening.
Ah, excuus. Wat begrijp je er niet aan? Toch niet 'Correctie termijnbedrag' want dat is al vaker langs gekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Nu mijn excuses, dit topic gaat erg hard, maar ik had inderdaad even moeten zoeken _/-\o_

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:46
cryptapix schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:18:
[...]

Alstublieft, 2 dagen geleden ontvangen:
[Afbeelding]
De tarieven van UC veranderen soms dagelijks, dat lijkt mij dan ook weer niet redelijk dat @cj1 dit allemaal gaat bijhouden ( maar wellicht zou dit wel wat duidelijker kunnen worden vermeld in de tabel )

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bmoorman
JohanNL schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:38:
[...]

De tarieven van UC veranderen soms dagelijks, dat lijkt mij dan ook weer niet redelijk dat @cj1 dit allemaal gaat bijhouden ( maar wellicht zou dit wel wat duidelijker kunnen worden vermeld in de tabel )
Dit is wel de belangrijkste reden voor dit topic.
Ik wil weten in één oogopslag of ik nog wel goed zit. Dus bovenaan de lijst zou de hoogste TLV die momenteel verkrijgbaar is moeten staan. Wat de hoogste ooit is wil ik helemaal niet weten, maar begrijp wel dat mensen dit hier willen roepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
RobWest schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:24:
Nu mijn excuses, dit topic gaat erg hard, maar ik had inderdaad even moeten zoeken _/-\o_
Nou ja, ik begrijp het nog steeds niet... Als ik een maandbedrag bij deze tarieven en dit verbruik uitreken kom ik hooguit op een paar tientjes. Het lijkt wel alsof ze ingecalculeerd hebben dat de TLV binnenkort naar 0 gaat, Innova rekent hetzelfde. Je kunt wel direct het gas aftikken en verrekenen dat niet met de stroom die je ze levert.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
Srednier schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:30:
[...]

Het lijkt wel alsof ze ingecalculeerd hebben dat de TLV binnenkort naar 0 gaat, Innova rekent hetzelfde.
Nee dat is de angst van de terugleveraar die tot je spreekt ;)
Hij krijgt gewoon het bedrag naast Correctie termijnbedrag. Dan komt hij ongeveer op nul uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
bmoorman schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:50:
[...]

Dit is wel de belangrijkste reden voor dit topic.
Ik wil weten in één oogopslag of ik nog wel goed zit. Dus bovenaan de lijst zou de hoogste TLV die momenteel verkrijgbaar is moeten staan. Wat de hoogste ooit is wil ik helemaal niet weten, maar begrijp wel dat mensen dit hier willen roepen
Je kunt wel veel willen, maar iemand moet hier toch werk voor hebben verzet.
Met de huidige markt kun je er dus wel vanuit gaan dat die tabel niet telkens up to date zal zijn, maar daarvoor is juist ook de reactie-mogelijkheid.
Voor de rest geeft de tabel wel weer bij welke aanbieders je ongeveer moet zijn, even je gegevens daar invullen voor een berekening is dan ook een kleine moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
bmoorman schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:38:
[...]

Nee dat is de angst van de terugleveraar die tot je spreekt ;)
Hij krijgt gewoon het bedrag naast Correctie termijnbedrag. Dan komt hij ongeveer op nul uit.
Ja, ik moet wel met die angst leven, zelf koop ik geen gas.
Maar in geval van een buurman van mij die ook teruglevert en wel gas koopt bij Innova is het voorlopig nog zo dat hij maandelijks het gas moet betalen en de TLV pas uitgekeerd krijgt bij einde contract. Dit wilden ze niet bijstellen bij het afsluiten, ik hoop later als hij ingegaan is. Deze UC berekening lijkt me hetzelfde te willen doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Srednier schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:29:
[...]

Maar in geval van een buurman van mij die ook teruglevert en wel gas koopt bij Innova is het voorlopig nog zo dat hij maandelijks het gas moet betalen en de TLV pas uitgekeerd krijgt bij einde contract. Dit wilden ze niet bijstellen bij het afsluiten, ik hoop later als hij ingegaan is. Deze UC berekening lijkt me hetzelfde te willen doen
Dat klopt. UC werkt met twee losse producten stroom en gas. Voor beide krijg je een apart maandbedrag en die worden ook apart van elkaar geïncasseerd. Ook de jaarnota is gescheiden. Dus ja, je betaalt bij UC altijd je gasvoorschot.

Daarnaast heeft UC het beleid dat je voorschot niet lager dan 5e pm kan zijn. Daarom zie je bij stroom de correctie staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmoorman
JohanNL schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:10:
[...]
Je kunt wel veel willen, maar iemand moet hier toch werk voor hebben verzet.
Vele handen maken licht werk, zal ik maar zeggen. Als iemand andere tarieven heeft gekregen dan een @ - mention TS. Ik verwacht ook niet dat het dagelijks wordt aangepast maar er waren vragen over de juistheid van de tabel.
Maar momenteel idd een dalende markt dus niet interessant als je op rozen zit. En daar komt ook nog bij dat er nauwelijks opwek is en dat weten de e-leveranciers ook, die gaan dus weinig doen om klanten te verliezen (zoals Eneco).
[...]
Dan ben je goed bezig.
[...]
Energieleveranciers zijn wat dat betreft gelijk aandelenhandelaars die gebruiken je geld om er beter van te worden. Dat gas en elektriciteit gescheiden is klinkt volkomen logisch. Salderen geldt alleen voor stroom en niet voor gas. Jaarlijks kan je pas euros wegstrepen. Ik zou zeggen help hem van het gas af als hij nog klaagt :O

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter

Tabel 19 oktober v2

@mathijshooi Dank aan @cryptapix en @RobWest voor de "UC variabel" tarieven.

Engie modelcontracttarieven zijn waarschijnlijk achterhaald. Momenteel lijkt de Engie website tarieven voor modelcontracten alleen zichtbaar
maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur.
. Dus als iemand zin heeft om tijdens kantoortijden te kijken en te posten. Wees welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDabTdW5kb6c0_-X3x-6s3tuXPM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/thCWLxlnDYpfAPsTGV9a4yPb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
@cj1 heb je bij UC nu niet de TLV incl 9% btw opgenomen? In het contract staat namelijk dat die TLV incl btw is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmoorman
@cj1 innova 1 jaar vast +gas is nu TLV enkel 63cent met een leveringstarief all-in van 76cent. Dus nog altijd 1 op 1. Dit volgens hun webform.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grttsml0301
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21-04 10:36
Engie modelcontracttarieven zijn waarschijnlijk achterhaald. Momenteel lijkt de Engie website tarieven voor modelcontracten alleen zichtbaar
[...]
. Dus als iemand zin heeft om tijdens kantoortijden te kijken en te posten. Wees welkom.

[Afbeelding]
[/quote]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AY3FAtRppnI0dJz381J2klt_HI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/44AAl2xvIkrwfVYI1ivLQ8pU.png?f=user_large

Dit zijn de tarieven die ik nu aangeboden krijg voor het variabele contract. Kale leveringsprijs is ook het teruglevertarief (nu nog.)

Let wel, Engie rekent bij een negatief jaarbedrag (dus bij meer teruglevering dan verbruik) ook een standaard maandbedrag van 10 euro, welk wordt verrekend aan het einde van het jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
Ik zie nu dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rf6r5PLBpqhiY-HmqRaztyioc7I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GkMzyZGh08IyPzqNxZLCz3r2.png?f=user_large

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:06
Grttsml0301 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:33:
[...]

[Afbeelding]
[/quote]

[Afbeelding]

Dit zijn de tarieven die ik nu aangeboden krijg voor het variabele contract. Kale leveringsprijs is ook het teruglevertarief (nu nog.)

Let wel, Engie rekent bij een negatief jaarbedrag (dus bij meer teruglevering dan verbruik) ook een standaard maandbedrag van 10 euro, welk wordt verrekend aan het einde van het jaar.
Ik was hier ook naar aan het kijken, maar ik kan nergens invullen dat ik teruglever. Hierdoor is het maandbedrag veel te hoog en die mag je dan weer max tot 90% van hun voorstel verlagen. Apart dat je dus niet gelijk je teruglevering in kan vullen zodat je op een realistisch bedrag uitkomt.
Ik merk toch wel bij veel bedrijven dat ze die terugleververgoeding pas aan het eind willen uitbetalen en tussendoor zoveel mogelijk je geld in handen willen hebben (en laat dat nu net iets zijn dat ik niet wil gaan doen :+ )

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
https://www.engie.nl/energie/aanvragen/

En dan aanvinken dat je een slimme meter hebt, dan komt te optie dat je zonnepanelen hebt. (Ik neem aan dat je zonnepanelen hebt en geen kerncentrale om terug te leveren ;) )

Maar ook bij Engie is je minimale stroombedrag € 10

Ik denk dat zonneplan.nl wel per maand afrekent.

[ Voor 19% gewijzigd door RobWest op 20-10-2022 14:59 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mika7
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-09 11:40
cj1 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:41:

Tabel 19 oktober v2

@mathijshooi Dank aan @cryptapix en @RobWest voor de "UC variabel" tarieven.

[...]

[Afbeelding]
Bij Budget energie worden de tarieven duurder per november (alleen bestaande klanten) en de Tlv wordt daarop aangepast, dus info voor BE waarschijnlijk ook achterhaald.
Mr. Blonde in "Budget Energie (gas)"

Engie komt nu wel met scherpe tarieven, energiekosten kunnen dus toch omlaag maar voor Tlv mogelijk ongunstig bijeffect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
RobWest schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:56:
https://www.engie.nl/energie/aanvragen/

En dan aanvinken dat je een slimme meter hebt, dan komt te optie dat je zonnepanelen hebt. (Ik neem aan dat je zonnepanelen hebt en geen kerncentrale om terug te leveren ;) )

Maar ook bij Engie is je minimale stroombedrag € 10

Ik denk dat zonneplan.nl wel per maand afrekent.
Alleen heb ik dus geen slimme meter. Tot nu toe paste ik mijn verbruik simpelweg aan zodat ik op het goede maandbedrag uitkwam (oftewel dat minimale bedrag compenseren door het gasverbruik lager in te 'schatten'). En daar hebben ze nog nooit moeilijk over gedaan, maar een slimme meter aanklikken terwijl ik die niet heb lijkt me wel wat vragen op te leveren.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grttsml0301
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21-04 10:36
@RobWest

Zonneplan rekent inderdaad per maand af, maar dit kun je niet vergelijken.
Dat is namelijk een dynamische partij, waarbij de terugleververgoeding het bedrag is wat de stroom kost in het uur dat je teruglevert (dus opwek per uur- min verbruik per uur = teruglevering per uur)

[ Voor 11% gewijzigd door Grttsml0301 op 20-10-2022 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Maar @redwing wil niet aan het einde van het jaar pas afrekenen, maar direct een laag/nul/negatief maandbedrag denk ik.

Ik denk dat dat bij Innova wel kan, ik kom daar zelf op een negatief maandbedrag uit. Maar daar heb je wel een hoog gastarief. Maar als dat geen probleem is of je hebt sowieso geen gas.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
RobWest schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:28:
Maar @redwing wil niet aan het einde van het jaar pas afrekenen, maar direct een laag/nul/negatief maandbedrag denk ik.
Precies, ik wil niet eerst een paar honderd per maand teveel uitgeven om dat dan aan het eind van het jaar terug te krijgen.

Ik zie echter wel bij Engie dat als ik eerst aangeef dat ik een slimme meter heb, dan de teruglevering invul en dan die slimme meter weer uitzet dat die teruglevering blijft staan. Dus dat ga ik eens proberen. Voor mij lijkt Engie nl. erg geschikt omdat ik momenteel meer verwarm met de airco's zodat ik minder gas verbruik, daarmee loopt mijn netto teruglevering terug maar ik weet nog niet precies naar hoeveel (was +/- 1000kWh). Bij Engie is het een mooi gemiddelde mocht ik toch net in de plus uitkomen.
Ik denk dat dat bij Innova wel kan, ik kom daar zelf op een negatief maandbedrag uit. Maar daar heb je wel een hoog gastarief. Maar als dat geen probleem is of je hebt sowieso geen gas.
Jaren '30 huis, dus ik ontkom niet aan gas stoken op de echt koude dagen en voor het douchen. Voor douchen en warm water verbruik ik rond de 4m3 per week. Met verwarmen erbij zat ik voor heel vorig jaar rond de 800m3. Ik ben dus nu een beetje aan het puzzelen wat het beste uitkomt, waarbij ik schat dat het elektra overschot nog wel even zal blijven en een hoge terugleververgoeding dus belangrijk blijft.

Hierbij ook meenemen dat ik momenteel de keuze heb tussen airco, CV en houtkachel. Ik kan dus heel mijn verbruik makkelijk verschuiven tussen gas, elektra en hout.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
redwing schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:38:
[...]
Jaren '30 huis, dus ik ontkom niet aan gas stoken op de echt koude dagen en voor het douchen. Voor douchen en warm water verbruik ik rond de 4m3 per week. Met verwarmen erbij zat ik voor heel vorig jaar rond de 800m3. Ik ben dus nu een beetje aan het puzzelen wat het beste uitkomt, waarbij ik schat dat het elektra overschot nog wel even zal blijven en een hoge terugleververgoeding dus belangrijk blijft.
Gas zal altijd duur blijven vanaf nu tov wat je gewend was. Stroom gaat weer goedkoper worden en TLV valt dus ook terug. Je bent dus de sjaak als je je gasverbruik wil compenseren met zonnepanelen, en terecht. Heb je al eens gedacht om warm water met een elektraboiler te maken? Dat zal een stuk schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
bmoorman schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:14:
[...]

Gas zal altijd duur blijven vanaf nu tov wat je gewend was. Stroom gaat weer goedkoper worden en TLV valt dus ook terug. Je bent dus de sjaak als je je gasverbruik wil compenseren met zonnepanelen, en terecht. Heb je al eens gedacht om warm water met een elektraboiler te maken? Dat zal een stuk schelen.
Niet echt voor dit topic, maar daar heb ik wel al naar gekeken, maar voorlopig is dat nog niet de moeite. Zeker niet met de prijsgrenzen die de regering voor komend jaar gezet heeft. Sowieso kom ik zelfs met de huidige prijzen nog onder de 150 euro/maand uit (en met meer verwarmen met airco eerder rond de 60/70 euro), dus heel veel winst is daar niet mee te halen. Eigenlijk alleen als de terugleververgoeding echt hoog blijft, maar aangezien ik verwacht dat die mee zal dalen met de elektraprijzen zie ik dat niet gebeuren.

Oftewel ik ga voor nu over naar Engie en houd daarbij dit topic goed in de gaten om te zien of dat de beste optie voor mij blijft.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos1111
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18-03 19:42
cryptapix schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:49:
@cj1 heb je bij UC nu niet de TLV incl 9% btw opgenomen? In het contract staat namelijk dat die TLV incl btw is.
Waar staat dat dan bij uc in het contract?
Ik heb geloof ik staan dat de tlv gelijk is An het kale tarief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:56

Consulectro

Lekker bezig...

[...]

..... Je bent dus de sjaak als je je gasverbruik wil compenseren met zonnepanelen, en terecht.......
Wat is dat voor een onzin!!! 7(8)7
Zonnepanelen leveren altijd gratis energie en verdienen zich in een korte tijd weer terug!!!!

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Consulectro schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:51:
[...]

Wat is dat voor een onzin!!! 7(8)7
Zonnepanelen leveren altijd gratis energie en verdienen zich in een korte tijd weer terug!!!!
ze leveren geen gratis energie.
en wat er bedoeld werd is dat je met de TLV je gaskosten vaak niet volledig kunt compenseren. situatieafhankelijk natuurlijk en maar net welk contract je hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 20-10-2022 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
cryptapix schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:49:
Jouw document meldt op pagina 2, 0% BTW bij de TLV:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lzdIUd35_780sI3O6k_asWppekk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5A0JnS09i57A1rvBzAkNwB18.png?f=user_large
Of heb ik de UC - TLV - enkel niet goed gelezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
bmoorman schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:30:
@cj1 innova 1 jaar vast +gas is nu TLV enkel 63cent met een leveringstarief all-in van 76cent. Dus nog altijd 1 op 1. Dit volgens hun webform.
Begrijp ik je goed dat "innova 1 jaar vast +gas", "TLV enkel", van 91 naar 63 moet dalen?

Laat maar, het antwoord is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4x1My6lRIvIHjhp4JmKKAD0Z6I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rVVk4zx3iSPLJRndqtpem4ff.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door cj1 op 20-10-2022 17:09 . Reden: laat maar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Mika7 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:03:
[...]

Bij Budget energie worden de tarieven duurder per november (alleen bestaande klanten) en de Tlv wordt daarop aangepast, dus info voor BE waarschijnlijk ook achterhaald.
Mr. Blonde in "Budget Energie (gas)"

Engie komt nu wel met scherpe tarieven, energiekosten kunnen dus toch omlaag maar voor Tlv mogelijk ongunstig bijeffect.
Je verwijst naar een variabel BE contact.
Dat is niet gunstig.
BE Modelcontract heeft een hogere (ongewijzigde) TLV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter

Tabel 20 oktober

@mathijshooi Dank @bmoorman: Innova 1 jaar vast enkel gedaald. Dank @Grttsml0301: Engie gedaald (gok op bedragen inclusief 21% BTW).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Yztf9JaZV60oyxRdNQRVmDo-bs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/161otsuV4uMDTIdkNXAljbl0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
de Peer schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:52:
[...]

en wat er bedoeld werd is dat je met de TLV je gaskosten vaak niet volledig kunt compenseren. situatieafhankelijk natuurlijk en maar net welk contract je hebt.
Waarom lukt dat niet? Met bruto 11750 Wp en netto 9000 Wp moet ik heel eind komen.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aa4ever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-09 22:33
[...]

Je bent dus de sjaak als je je gasverbruik wil compenseren met zonnepanelen, en terecht.
Is mijn het afgelopen jaar prima gelukt, >7k€ TLV en ca. 5k€ gas is toch beter dan "0" op de factuur en met mijn Innova contract i.c.m. prijsplafond op gas verwacht is mijn verwachting dat dat het komend jaar ook gaat lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

de Peer schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:52:
[...]

Dan zit er maar één ding op: meer PV plaatsen.

70 cent per kWh tikt lekker aan.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
aa4ever schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:32:
[...]

Is mijn het afgelopen jaar prima gelukt, >7k€ TLV en ca. 5k€ gas is toch beter dan "0" op de factuur en met mijn Innova contract i.c.m. prijsplafond op gas verwacht is mijn verwachting dat dat het komend jaar ook gaat lukken.
Mijn punt was dat als je je gas compenseert met zonnepanelen de toekomstige markt tegen je zal werken. Dit omdat stroomprijs steeds minder afhankelijk is van de gasprijs. Dus met hogere gasrekening en lagere TLV...misschien zelf minder afhankelijk van gas worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
cj1 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:01:
[...]

Jouw document meldt op pagina 2, 0% BTW bij de TLV:
[Afbeelding]
Of heb ik de UC - TLV - enkel niet goed gelezen?
Hmm, je hebt gelijk. Ik was in de war. Bij de calculator op de website viel me namelijk op dat er incl 9% btw werd gerekend. Toen ik later de overeenkomst ontving, herkende ik dat tarief niet en kwam toen dus ook al tot de conclusie dat het verschil de btw is. Dat was ik nu echter weer vergeten ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-abW6z_B6V_Gcj8rDspDedCM8A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vSqufFHG93lSZCrcjVvISCBB.png?f=fotoalbum_large

Edit: de bij teruglevering opgenomen energiebelasting en ODE zijn overigens gelijk aan wat ze daarboven voor afname hebben gerekend.

[ Voor 6% gewijzigd door cryptapix op 20-10-2022 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Dionysos1111 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:32:
[...]

Waar staat dat dan bij uc in het contract?
Ik heb geloof ik staan dat de tlv gelijk is An het kale tarief
Zie hierboven. Volgens mij staat dat er bij mij trouwens niet in. Of het moet ergens in voorwaarden staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ik zit nu bij UC en die tarieven staan "vast" tot 1 juli.

Is het een slim idee om nu alvast Innova aan te vragen vanaf 1 juli.

Ervan uitgaande dat de TLV stabiel blijft of daalt. (Heb geen glazen bol, maar dit lijkt de trend.)

Als het tegen die tijd dan een slechte deal blijkt te zijn, kan je er vanaf voor 50 euro.

Ik las eerder namelijk dat er mensen zijn die hun 91 ct contract laten ingaan per maart '23 o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Atomius schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:12:

Ervan uitgaande dat de TLV stabiel blijft of daalt. (Heb geen glazen bol, maar dit lijkt de trend.)

Als het tegen die tijd dan een slechte deal blijkt te zijn, kan je er vanaf voor 50 euro.

Ik las eerder namelijk dat er mensen zijn die hun 91 ct contract laten ingaan per maart '23 o.i.d.?
Let op dat die ''opzegboete'' omhoog gaat, hoeveel precies is nog niet bekend gemaakt volgens mij, maar dat zal wel zoiets zijn als het dubbele van wat het nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
JohanNL schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:47:
[...]

Let op dat die ''opzegboete'' omhoog gaat, hoeveel precies is nog niet bekend gemaakt volgens mij, maar dat zal wel zoiets zijn als het dubbele van wat het nu is.
Geldt dat ook voor bestaande contracten? Want ik heb een contract met een looptijd van 3 jaar voor Gas en dat heb ik mede zo gedaan omdat de opzegboete een redelijke 'optiepremie' was om het opwaartse risico af te dekken terwijl ik dan bij dalende prijzen over kon stappen.
Als die opzegboete veel hoger wordt, gaat dat niet meer op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-09 16:14
Afas schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:24:
[...]

Geldt dat ook voor bestaande contracten? Want ik heb een contract met een looptijd van 3 jaar voor Gas en dat heb ik mede zo gedaan omdat de opzegboete een redelijke 'optiepremie' was om het opwaartse risico af te dekken terwijl ik dan bij dalende prijzen over kon stappen.
Same. GC Unive gepakt om die reden die je noemt

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-09 13:49
RobWest schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:31:
[...]

Waarom lukt dat niet? Met bruto 11750 Wp en netto 9000 Wp moet ik heel eind komen.
Wat is bruto en netto Wp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-09 13:49
[...]

Zal uiteraard niet voor bestaande contracten gelden. Er is sowieso nog geen sprake van, het is volgens mij alleen nog maar als proefballonnetje geopperd als onderdeel van een reeks aanpassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Bruto noem ik wat er nominaal ligt op het dak 24 x 490 Wp panelen. Netto is wat de daadwerkelijke opbrengst is op basis van ligging en hellingshoek.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

RobWest schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 01:28:
[...]

Bruto noem ik wat er nominaal ligt op het dak 24 x 490 Wp panelen. Netto is wat de daadwerkelijke opbrengst is op basis van ligging en hellingshoek.
maar dan heb je dus te maken met 2 verschillend eenheden. Bruto in Wattpiek en netto in kWh. Dus dat is een beetje vreemd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:44
de Peer schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 07:11:
[...]

maar dan heb je dus te maken met 2 verschillend eenheden. Bruto in Wattpiek en netto in kWh. Dus dat is een beetje vreemd ;)
kHw/j
kWh per jaar dus.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:29
ik heb tot 14 september eneco gehad.
klacht ingediend 3 weken terug dat ik niet was geinformeerd over de terugleverwijziging.
na 2 weken mail gehad dat ze hier op gingen terugkomen en TLV tot einde contract zouden laten doorlopen op 61 cent.
vandaag mail gehad met de herberekening en alles kwh's zijn nu berekend op die 61 cent, + 50 euro extra vergoeding voor het ongemak. wordt binnen 2 weken overgemaakt.

erg tevreden met wat een mailtje kan opleveren :).
andere hier dezelfde reactie gehad?

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-10 21:29
Baapje327 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:36:
klacht ingediend 3 weken terug dat ik niet was geinformeerd over de terugleverwijziging.
na 2 weken mail gehad dat ze hier op gingen terugkomen en TLV tot einde contract zouden laten doorlopen op 61 cent.
vandaag mail gehad met de herberekening en alles kwh's zijn nu berekend op die 61 cent, + 50 euro extra vergoeding voor het ongemak. wordt binnen 2 weken overgemaakt.

Verkeerde topic, maar ja een fiks aantal mensen hebben dat bericht ontvangen. Ik ook.
Ik denk dat je vooral de mensen dankbaar moet zijn die hier vanaf het begin af aan bovenop zijn gedoken, en dus niet enkel jouw 'ene mailtje'.

Maar ik ben er in elk geval erg blij mee dat Eneco een tik op de vingers heeft gehad, en er niet zomaar mee weg is gekomen. Groot voordeel door al dit gedoe is dat ook deze club voortaan ruim op tijd dit soort zaken zal moeten aankondigen. Small victory.

Wil je er meer over lezen, duik dan even naar het Eneco draadje :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-10 21:05
Baapje327 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:36:

ja, maar deze info hoort hier:
Eneco snoeit in terugleververgoeding al een stuk of 10 meldingen in de laatste 2 dagen.

Edit: was 2 seconden te laat dus....., zie hierboven

[ Voor 3% gewijzigd door Naalroc op 21-10-2022 12:31 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

de Peer schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:38:
[...]

Denk het ook. Maar dat is normaaltarief.

Dus denk dat innova met 91 cent tlv (enkel) de hoogste is. En dan ook nog 1 jaar vast.
Deze heb ik ook, moet hem alleen nog omgooien naar enkel tarief. Gaat midden feb 2023 in. Ik hou er overigens nog steeds rekening mee dat dit niet doorgaat want het is serieus veel geld namelijk

Nu nog de familie overhalen om december 2023 en januari 2024 ergens in een hotel te zitten om de warmtepomp uit te laten :z

[ Voor 10% gewijzigd door Moby op 21-10-2022 17:35 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himmoalgek
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20-06 14:01
Moby schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:33:
[...]

Deze heb ik ook, moet hem alleen nog omgooien naar enkel tarief. Gaat midden feb 2023 in. Ik hou er overigens nog steeds rekening mee dat dit niet doorgaat want het is serieus veel geld namelijk

Nu nog de familie overhalen om december 2023 en januari 2024 ergens in een hotel te zitten om de warmtepomp uit te laten :z
Je kunt toch gewoon tegen 5 tientjes opzegvergoeding in nov. 23 switchen van leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Himmoalgek schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:53:
[...]

Je kunt toch gewoon tegen 5 tientjes opzegvergoeding in nov. 23 switchen van leverancier?
Ohja, en dan na die switch in november 23 net zo lang bij die energieleverancier blijven totdat je weer op 0 gesaldeerd bent. En daarna weer naar een leverancier met een hoge TLV.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Moby schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:33:
[...]

Gewoon inkopen via dynamische tarieven via een SAP (2e slimme meter)

En tuurlijk gaat het wel door. Ligt vast in het contract.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Neen. In de basis van het Europees consumentenrecht is vastgelegd dat voorwaarden tijdens de looptijd van een contract niet aangepast kunnen worden. Als er een beding is voor aanpassingen, dan geeft dat altijd het recht om bij een daadwerkelijke aanpassing kosteloos te ontbinden.

Wat een leverancier (met vaak medewerkers die maar iets roepen) ook zegt. Dit is simpelweg de wet.

Let wel op! Veel bedrijven doen een aanbod om 'te verlengen'. Daarbij worden de nieuwste voorwaarden (met mogelijk hoge opzegvergoeding) ergens met een vinkje voorgelegd terwijl mensen aannemen dat verlengen == alles hetzelfde behalve wat echt getoond wordt.
Dat zou voor een rechter ook beargumenteerd kunnen worden, dat een andere opzegboete wel een heel primaire voorwaarde is die niet ergens verborgen mag worden, maar dat is dan weer een mogelijk lastig traject. Ergo, in deze tijden is het extra belangrijk ook de voorwaarden echt goed te checken bij wisselen, verlengen, opzeggen, etc.

De energieboeren presenteren zichzelf graag als de motor van de energietransitie, maar zoals het goede maffia betaamt zijn ze er goed in het beeld wat ze wensen te marketen. Ik neem nog liever deel aan weer een presentatie voor een nieuwe piramideconstructie dan dat ik een woordvoerder van een energieboer vertrouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01-10 20:43
De liefhebber moet even voor zichzelf het acm voorstel omtrent opzegboete opzoeken wat gister gepubliceerd is. Zeer interessant.

Ik post hier niks want wil geen slapende honden wakker maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:22

Oekol

waka waka hey hey

mathijshooi schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:09:
De liefhebber moet even voor zichzelf het acm voorstel omtrent opzegboete opzoeken wat gister gepubliceerd is. Zeer interessant.

Dat die variabel wordt?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:57
En gebaseerd op misgelopen inkomsten voor inkoop, een terug leveraar krijgt geld toe met opzeggen haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
reneeke1970 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:54:
[...]

En gebaseerd op misgelopen inkomsten voor inkoop, een terug leveraar krijgt geld toe met opzeggen haha
Ik zeg niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:57
Ach en het zijn nog maar voorstellen hè, gaat vast niks van terecht komen per 1 januari.
En daarbij, al zou de boete 500 euro zijn dan stap ik nog over mocht ik elders duizenden euro meer krijgen voor mijn stroom.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
reneeke1970 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:54:
[...]

Ik kon je al zonder het voorstel te lezen uit de droom helpen. Contract is contract. Dat is de wet. Verbreek je dat, dan staat daar een sanctie op. Die sanctie gaat niet zijn dat je geld toe krijgt. Hooguit is de sanctie 0. En het is niet gezegd dat de leverancier niet zegt “we berekenen methode A, B en C en de hoogste geldt”. Lijkt me juridisch een prima houdbare bepaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
cryptapix schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:48:
[...]

Ik kon je al zonder het voorstel te lezen uit de droom helpen. Contract is contract. Dat is de wet. Verbreek je dat, dan staat daar een sanctie op. Die sanctie gaat niet zijn dat je geld toe krijgt. Hooguit is de sanctie 0. En het is niet gezegd dat de leverancier niet zegt “we berekenen methode A, B en C en de hoogste geldt”. Lijkt me juridisch een prima houdbare bepaling.
Ik zie alleen nog maar meer chaotische administratieve cases ontstaan.

En ik denk ook dat jaarcontract voorwaarde voor prijsplafond wordt. Want hoe weet anders leverancier je jaarverbruik.

Maakt het voor de tlv cases weer extra lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
mathijshooi schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:12:
[...]

Ik zie alleen nog maar meer chaotische administratieve cases ontstaan.

En ik denk ook dat jaarcontract voorwaarde voor prijsplafond wordt. Want hoe weet anders leverancier je jaarverbruik.

Maakt het voor de tlv cases weer extra lastig.
Ja ze zullen wel een en ander goed moeten vastleggen om administratieve problemen te voorkomen.

Jaarcontract als voorwaarde lijkt mij niet realistisch; het prijsplafond loopt namelijk een kalenderjaar en contracten lopen meestal niet 1-1 tm 31-12. Jaarverbruik is met digitale meters simpel te regelen. Maar er zijn natuurlijk mensen die oude meters hebben. Al met al, er is nog veel onduidelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
cryptapix schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:18:
[...]

Ja ze zullen wel een en ander goed moeten vastleggen om administratieve problemen te voorkomen.

Jaarcontract als voorwaarde lijkt mij niet realistisch; het prijsplafond loopt namelijk een kalenderjaar en contracten lopen meestal niet 1-1 tm 31-12. Jaarverbruik is met digitale meters simpel te regelen. Maar er zijn natuurlijk mensen die oude meters hebben. Al met al, er is nog veel onduidelijk ;)
Dan moet er wel geregeld worden dat de leveranciers de 1 januari standen mogen opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-10 01:14

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Piekvermogen in J/s ofwel W

en

Energie opwekking in een jaar in kWh. Dat zou je ook gemiddeld vermogen kunnen noemen, in kWh/y

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DAO
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-08 23:08

DAO

Je energiecontract oversluiten wordt straks net zo omslachtig als het oversluiten van je hypotheek...

[ Voor 6% gewijzigd door DAO op 22-10-2022 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

DAO schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:46:
Je energiecontract oversluiten wordt straks net zo omslachtig als het oversluiten van je hypotheek...
Misschien moet ik dan wel bij Innova blijven tegen dezelfde voorwaarden natuurlijk :9~

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
DAO schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:46:
Tussendoor (onvolledig jaar) wel ja,
maar als je jaar (of 2-3-4-5) voorbij is/afloopt mag het 0,0 problemen geven,
anders is dat "liberaliseren" helemáál een wassen neus (is het toch wel met onze ACM)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M.B.te L.
  • Laatst online: 23-05 16:14
Nieuwe ronde, nieuwe prijzen

Innova variabel:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iy2iRuQEp9QoYuhRx56fHI-wJZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0d42UdtVJif2v0BiGXzhBONA.jpg?f=fotoalbum_large

Innova vast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7BmEl58DHEB8tYCq7ImO3-yfOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/42fI1t06E8xRNuSdGWvXzGR2.jpg?f=fotoalbum_large

United Consumers variabel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/buuu66FlPMLkMr1AY_uXou7rQbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EJR96nTByLEStZZq0wijUPbS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Laatst online: 08:12
M.B.te L. schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:51:
Nieuwe ronde, nieuwe prijzen

Innova variabel:[Afbeelding]

Innova vast:

[Afbeelding]

United Consumers variabel:

[Afbeelding]
volgens de tabel in de TS is engie flink gezakt. Typisch dat UC (ook engie toch?) wel op de 60 cent blijft hangen.
Trouwens ook benieuwd of het tarief van engie ook geldt voor mij (zouden ze een Eneecootje doen?) of geldt het tarief dat ik eind september heb gekregen nog (ook ergens in de 60 cent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
mathijshooi schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:09:

Een boete gebaseerd op de resterend af te nemen hoeveelheid energie... hahaha...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10 07:47

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

ybos schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:32:
[...]

volgens de tabel in de TS is engie flink gezakt. Typisch dat UC (ook engie toch?) wel op de 60 cent blijft hangen.
Trouwens ook benieuwd of het tarief van engie ook geldt voor mij (zouden ze een Eneecootje doen?) of geldt het tarief dat ik eind september heb gekregen nog (ook ergens in de 60 cent).
Hier ook net met 1 aansluiting naar UC overgestapt. Ik kom op 65,2cent TLV volgens het "aanbod". Definitieve contract volgt nog via mail ga ik van uit.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 10:18
JohanNL schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:47:
[...]

Dat gaat alleen voor vaste contracten gelden at ik weet... Dus niet voor een UC model/variabel...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 10:18
Atomius schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:12:

Dit is model right? Dan heb je geen opzegboete/termijn etc.

Ook model kan "vaste tarieven" hebebn tot bv 1 juli 23.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:50
@mathijshooi (en anderen?) wellicht handiger om voor concept wetsvoorstel ACM over de opzegboetes/contractbreuk een nieuw topic te openen? Ik kan jullie posts niet helemaal rijmen met de topicwarning eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:20
Dit topic heeft me nogal wat inzicht gegeven over hoe contracten werken, maar alsnog weet ik niet zeker wat wijsheid is.

Op 05-11-2022 loopt m'n jaarcontract met GreenChoice af. Dit heb ik vorig jaar afgesloten toen ons huis gebouwd werd. We wonen er nu, met 28 panel op O/W en flinke opbrengst. Het huis is volledig elektrisch, gezin van 4 en geen elektrische auto.

Wat kan ik nu het beste doen met m'n contract? Niks doen? Nieuwe aanbieder?

Op 1-1-2023 zijn er sowieso nieuwe tarieven. Het is een beetje koffiedikkijken voelt het. Moet ik juist een goedkope aanbieder vinden, omdat we weinig opwekken deze maanden? Wil ik een flinke teruglevering, zodat de schade misschien meevalt? Ik kan wat tips gebruiken merk ik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Karp schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:00:
Dit topic heeft me nogal wat inzicht gegeven over hoe contracten werken, maar alsnog weet ik niet zeker wat wijsheid is.

Op 05-11-2022 loopt m'n jaarcontract met GreenChoice af. Dit heb ik vorig jaar afgesloten toen ons huis gebouwd werd. We wonen er nu, met 28 panel op O/W en flinke opbrengst. Het huis is volledig elektrisch, gezin van 4 en geen elektrische auto.

Wat kan ik nu het beste doen met m'n contract? Niks doen? Nieuwe aanbieder?

Op 1-1-2023 zijn er sowieso nieuwe tarieven. Het is een beetje koffiedikkijken voelt het. Moet ik juist een goedkope aanbieder vinden, omdat we weinig opwekken deze maanden? Wil ik een flinke teruglevering, zodat de schade misschien meevalt? Ik kan wat tips gebruiken merk ik!
Voor jou geldt hetzelfde als iedereen. Heb je een overschot op jaarbasis? dan kan het de moeite zijn om een aanbieder te kiezen met hoge terugleververgoeding. Daar gaat dit topic dus over.
Echter voor veel mensen zal gelden dat ze in de winter vooral salderen en dat ze pas in het voorjaar weer netto gaan produceren. Dan maakt het tot die tijd niet veel uit waar je zit.

alle benodigde info is in dit topic te vinden.

de levertarieven zijn in ieder geval niet relevant als je een overschot hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 24-10-2022 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmoorman
de Peer schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:18:
[...]

Voor jou geldt hetzelfde als iedereen. Heb je een overschot op jaarbasis? dan kan het de moeite zijn om een aanbieder te kiezen met hoge terugleververgoeding. Daar gaat dit topic dus over.
Echter voor veel mensen zal gelden dat ze in de winter vooral salderen en dat ze pas in het voorjaar weer netto gaan produceren. Dan maakt het tot die tijd niet veel uit waar je zit.

alle benodigde info is in dit topic te vinden.
Een ding moet je echter hierbij nog meenemen in het advies. Als je nu een jaarcontract kunt krijgen met een hoge TLV is dat waar je voorkeur naar uit moet gaan. We weten namelijk niet wat de TLV over paar maanden zal zijn. Als je nu nog een hogere TLV krijgt dan bijv. in maart dan moet je snel toeslaan als je overproductie hebt.
Zoals sommigen al gedaan hebben kun je het contract ook pas later laten ingaan, maar in jouw geval zou ik gewoon in laten gaan op einde GC contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bmoorman schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:26:
[...]

Een ding moet je echter hierbij nog meenemen in het advies. Als je nu een jaarcontract kunt krijgen met een hoge TLV is dat waar je voorkeur naar uit moet gaan. We weten namelijk niet wat de TLV over paar maanden zal zijn. Als je nu nog een hogere TLV krijgt dan bijv. in maart dan moet je snel toeslaan als je overproductie hebt.
Zoals sommigen al gedaan hebben kun je het contract ook pas later laten ingaan, maar in jouw geval zou ik gewoon in laten gaan op einde GC contract.
Ja klopt er zijn nog tal van aanvullingen mogelijk.

als je nu een 5-jaar contract met hoge TLV kunt afsluiten, doen!
Als je een SAP hebt, dan sowieso nu gaan voor hoge TLV, ook in de winter

daarom is het handig als men het topic gewoon eens door spit om te kijken welke situatie van toepassing is.
Pagina: 1 ... 121 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2