Ik ben eens aan het rekenen geslagen. Ik zit sinds half september bij UC met een TLV van 95ct piek, 55ct dal.
Ik heb ongeveer 11kWp liggen op zuid op 10 graden.
Ik verwacht op 1 november ongeveer het kantelpunt te hebben qua opwek en verbruik.
Zo'n beetje alle variabelen zijn op dit moment aannames of gokwerk.
Zo zegt UC bijvoorbeeld de tarieven vast te hebben tot 31 juli 2023, maar ze geven ook aan van plan te zijn de TLV 'binnenkort' omlaag te doen. Dat gerucht is er nu al bijna 2 maanden volgens mij, maar ik heb nog niets vernomen. Verder is nog onbekend wat het prijsplafond voor effect gaat hebben op de TLV.
Qua scenario's zie ik voor me:
Scenario 1: Per 1-11 huidige overschot incasseren. Bij een andere leverancier overwinteren en salderen tot 0, daarna weer beste tarief zoeken.
Scenario 2a: Bij UC blijven en pech hebben dat de TLV omlaag wordt gebracht.
Scenario 2b: Bij UC blijven en geluk hebben dat ook de TLV tot 31 juli 2023 gelijk blijft.
Ik heb elk scenario doorgerekend tot 31 juli 2023, waarbij ik het gevolg meeneem van lage, gemiddelde, hoge of zeer hoge TLV's voor het nieuw af te sluiten contract (wederom aannames!).
Ik kom dan op het volgende uit:
Ik acht de kans niet al te groot dat UC de TLV aanhoudt, maar als ze dat doen is dat met de huidige kennis veruit de beste optie. Als ze de TLV omlaag gooien houdt je scenario 1 en 2a over. Het is eigenlijk om het even bij die twee scenario's. Je verliest maximaal 300 euro. Relatief kleingeld.
Al met al neig ik er dus naar om toch maar gewoon bij UC te blijven hangen.
Zien jullie nog argumenten of fouten die ik over het hoofd heb gezien?