Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:39
Truus01 schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:19:
[...]

In hun leveringsovereenkomst staat dit:

[...]

Verder niks. Niet heel duidelijk.
Ik kan op basis hiervan moeilijk een beslissing nemen (binnen 14 dagen)...

Ik heb de vraag dus nog even gemaild. "De actuele gemiddelde reactietijd op informatieverzoeken per e-mail bedraagt 30 dagen." :F
Dus ook maar even via de Whatsapp, daar zou de reactietijd 1 dag zijn.
Goed bezig.

Dit klopt trouwens, dit is mij destijds ook verteld bij het afsluiten. Inmiddels toch ook al wel weer een week of 4 geleden. In die tussentijd is er bij mij nog niks gewijzigd met betrekking tot de TLV. Dus denk dat het wel meevalt. Dat ze het zullen aanpassen, dat lijkt me wel vrij zeker, echter verwacht ik niet dat ze dit heel snel doen hoor. Maar mocht dit wel zo zijn, dan kondigen ze dit als het goed ruim op tijd aan. Zeker nu de ACM zich zo bezig houdt met die 30 dagen, denk ik dat het wel ongeveer zo'n termijn zal worden.

Zelf ga ik straks nog 1 keer overstappen, en de teruglevering bij UC nog laten uitbetalen. Ik verwacht nog even terug te leveren. Ik krijg daar nu nog 91 cent voor.
Daarna ga ik naar een partij waar ik eventjes blijf zitten om weer op 0 uit te komen. Maakt op zich niet zo heel veel uit welke partij dit wordt, als er maar gewoon volgens de regels gesaldeerd wordt is er niet zoveel aan de hand.

In januari zal alles wel weer anders zijn qua tarieven en TLV en dan zien we dan wel even weer wat de beste strategie is.

Gezien de drukte die er nu is rondom de juiste manier van salderen, denk ik dat de meeste partijen zich daar straks ook aan zullen houden. Ik vermoed dan in maart of april weer op 0 te staan. Als maart '23 net zo word als dit jaar, dan nog eerder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:52
TLV BE voor november (enkel tarief) bestaande klant: zonder Trouwe Klant-Voordeel €0,33445 met TKV €0,32619.
(Ja, als trouwe klant krijg je minder...)
Iemand gaf het al ergens aan, het is niet meer 50% van het kale levertarief, want dat is zonder TKV €0,72911 en met TKV €0,72011. Dus 45,9% en 45,3%...
Dus zij zijn op deze manier stiekem hun TLV meer en meer aan het verlagen.

(@cj1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
En nu krijg ik deze mail:
Begin september hebben we u de nieuwe tarieven per 1 oktober 2022 gemaild. Wij zullen deze eerder aangekondigde tariefverhoging pas doorvoeren 30 dagen nadat u van ons het persoonlijk bericht hierover heeft ontvangen. Hiermee wijzigt de ingangsdatum van deze tariefwijziging voor oktober.
Uw tarieven blijven hetzelfde. Slechts de startdatum is gewijzigd. Uw nieuwe tarieven kunt u terugvinden in de app of in MijnBudget en hebben als einddatum 31 oktober 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
Truus01 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:44:
TLV BE voor november (enkel tarief) bestaande klant: zonder Trouwe Klant-Voordeel €0,33445 met TKV €0,32619.
(Ja, als trouwe klant krijg je minder...)
Iemand gaf het al ergens aan, het is niet meer 50% van het kale levertarief, want dat is zonder TKV €0,72911 en met TKV €0,72011. Dus 45,9% en 45,3%...
Dus zij zijn op deze manier stiekem hun TLV meer en meer aan het verlagen.

(@cj1)
Welke contractsvorm? Variabel, model, anders?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barth1234
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-02-2024
Toch nog even advies gevraagd:

Nu over stappen of na de “winter”?
- Zit sinds juni met een model contract bij Eneco
- Wek ruimschoots meer op dan ik verbruik
- TLV Eneco is sinds begin september laag (9ct)
- Nu nog “cashen” —> overstappen
- Door laten lopen, salderen, daarna overstappen?

Wat is wijsheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-09 13:49
Barth1234 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:22:

Wat is wijsheid?
Ligt eraan hoeveel saldo je hebt opgebouwd met het hoge tarief. Als dat significant meer is dan het deel van 9c, dan overstappen en ergens anders een negatief budget opbouwen en als de lente begint je winterverbruik wegsalderen. Oftewel, wegsalderen met tegoed doe je gaat opbouwen dan tegen tegoed die je al hebt opgebouwd. Althans, dat moet je doen als je verwacht dat je na deze winter een lagere TLV kan krijgen dan waarvoor je potje nu is opgebouwd. Ikzelf verwacht niet dat je rond de 60c gaat zitten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 18:36
Barth1234 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:22:

Wat is wijsheid?
Ik ga mijn 9 cent potje eerst op salderen in de winter, daarna stap ik over. Maar momenteel zijn we nog flink aan het terugleveren, ergens in december zal het wel op zijn als we met de airco gaan verwarmen. De verwarming heeft nog niet aan gestaan hier.

Al heb ik bezwaar gemaakt tegen de 9 cent omdat ze mij nooit persoonlijk geïnformeerd hebben. Ik verwacht daar deze week antwoord op (binnen 14 dagen zou ik een uitgebreide reactie krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verkeerde topic...

[ Voor 92% gewijzigd door Fairy op 01-10-2022 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aa4ever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-09 22:33
Producenten die met wind, zon of andere relatief goedkope bronnen hun stroom opwekken, mogen nog maar 180 euro per megawattuur zelf houden. De rest moeten ze afdragen. Voor Nederland zal dit volgens Jetten op de korte termijn ‘geen enorme opbrengst zijn, een paar honderd miljoen euro’.

Daar gaat de hoge TLV, alles wat je meer dan € 0,18 per kWh krijg moeten producenten straks afdragen. Dit zal vast een negatieve invloed krijgen op de TLV.

Bron:

https://www.tubantia.nl/b...L3p4KGHQ4jEoSA_VBZFnNLb-w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
aa4ever schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:27:
Producenten die met wind, zon of andere relatief goedkope bronnen hun stroom opwekken, mogen nog maar 180 euro per megawattuur zelf houden. De rest moeten ze afdragen. Voor Nederland zal dit volgens Jetten op de korte termijn ‘geen enorme opbrengst zijn, een paar honderd miljoen euro’.

Daar gaat de hoge TLV, alles wat je meer dan € 0,18 per kWh krijg moeten producenten straks afdragen. Dit zal vast een negatieve invloed krijgen op de TLV.

Bron:

Gaat dat stukje tekst over de winst of over de kostprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
cj1 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 21:37:
Welke contractsvorm? Variabel, model, anders?
Variabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:08

Bron:

Alhoewel de teruglevering van een particulier natuurlijk losstaat van welke methode er is gebruikt om de energie om te wekken.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01

Bron:

JohanNL schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:51:
Alhoewel de teruglevering van een particulier natuurlijk losstaat van welke methode er is gebruikt om de energie om te wekken.
En als de TLV 18ct is, is dat, bij normale energieprijzen, niet eens heel slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:26

Bron:

Onze panelen vallen daar niet onder, tenslotte doet de producent daar niet mee opwekken. Dat doen wij zelf.
Hun kopen onze stroom in, dat is wat anders, en daarvan mogen ze de winst behouden.
Dus misschien gaat tlv wel omhoog.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online

Bron:

Als je 18ct terug krijgt en gas kost €1,50 dan loont het om met cop 1 te gaan verwarmen zo lang er gesaldeerd wordt en je meer op wekt dan verbruikt. Lekker duurzaam......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Afas schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:10:
[...]

Als je 18ct terug krijgt en gas kost €1,50 dan loont het om met cop 1 te gaan verwarmen zo lang er gesoldeerd wordt en je meer op wekt dan verbruikt. Lekker duurzaam......
Misschien eerst die wet / regeling tussen producent en regering eens gaan lezen, voordat je onzin uit gaat kramen dat het over onze tlv gaat die dan 18 cent word.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barth1234
  • Laatst online: 04-02-2024
pirke schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 08:57:
[...]

Ik ga mijn 9 cent potje eerst op salderen in de winter, daarna stap ik over. Maar momenteel zijn we nog flink aan het terugleveren, ergens in december zal het wel op zijn als we met de airco gaan verwarmen. De verwarming heeft nog niet aan gestaan hier.

Al heb ik bezwaar gemaakt tegen de 9 cent omdat ze mij nooit persoonlijk geïnformeerd hebben. Ik verwacht daar deze week antwoord op (binnen 14 dagen zou ik een uitgebreide reactie krijgen).
Heb je ook een “pre 9 cent” pot?

Hoe bepalen ze welk deel ze gaan salderen? Voor Eneco gunstiger om 9ct uit te betalen dan het deel tegen de hogere TLV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:44

de Peer

under peer review

Barth1234 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:22:
[...]

Hoe bepalen ze welk deel ze gaan salderen? Voor Eneco gunstiger om 9ct uit te betalen dan het deel tegen de hogere TLV.
ze salderen eerst binnen de tariefperiode (Dus eerst maken ze de 9 cent op) en daarna buiten de tariefperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Misschien een hele domme vraag, maar ik kom er even niet uit. Ik ben vanaf heden over de UnitedConsumers en die geeft het kale levertarief voor stroom bij overschot.

Dat zou bij mij dus in het piektarief € 0,98457 per kWh zijn. Correct me if I'm wrong !!

Nu vraag ik me alleen even af, aangezien ik nu wel dubbel tarief heb gekozen. Moet ik daar ook rekening mee houden met mijn verbruik? Ik vraag me dan af of ik beter 's nachts de was kan draaien voor daltarief of overdag als de zon schijnt...

Ik schat namelijk bijna 2x zoveel stroom op te wekken dan dat ik zelf verbruik, dus de helft gaan ongeveer terug het net in.

Ook wil ik komende koude periode de elektrische kachel aanzetten in huis ipv de CV ketel, maar om die nou 's nachts aan te zetten terwijl we overdag de hele dag weg zijn voor ons werk lijkt me juist weer een beetje tegennatuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Variabel staat voor Budget Energie niet in de tabel, enkel het modelcontract.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Barth1234 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:22:
[...]

Ja, vanaf half juli heb ik nog een beter potje staan. Saldering zal eerst binnen 5 sept-31 dec plaatsvinden.

De vraag is echter als ik twee potjes over heb na 31 dec (pre en post 9 cent), waar mijn verbruik in januari dan tegen gesaldeerd wordt mocht ik in januari overstappen. Maar vanaf half februari heb ik weer een netto overschot, dus ik kan prima tot eind maart wachten met overstappen om te zorgen dat ik van 1 jan-eind maart ook een overschot heb. Gewoon elke tariefperiode een overschot hebben is de meest verstandige strategie.

Alles met een natte vinger tot duidelijk is hoe het prijsplafond er definitief uit komt te zien en het effect op de TLV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Fairy schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:52:
Misschien een hele domme vraag, maar ik kom er even niet uit. Ik ben vanaf heden over de UnitedConsumers en die geeft het kale levertarief voor stroom bij overschot.

Dat zou bij mij dus in het piektarief € 0,98457 per kWh zijn. Correct me if I'm wrong !!
Minus btw en heffingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Dat bedrag is al exclusief:

Normaaltarief (per kWh)
€ 0,98457 excl.
€ 1,14653 incl.

Met deze terugleververgoeding heb ik mijn PV installatie in een half jaar terugverdiend B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01-10 20:43
pirke schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:03:
[...]

Ja, vanaf half juli heb ik nog een beter potje staan. Saldering zal eerst binnen 5 sept-31 dec plaatsvinden.

De vraag is echter als ik twee potjes over heb na 31 dec (pre en post 9 cent), waar mijn verbruik in januari dan tegen gesaldeerd wordt mocht ik in januari overstappen. Maar vanaf half februari heb ik weer een netto overschot, dus ik kan prima tot eind maart wachten met overstappen om te zorgen dat ik van 1 jan-eind maart ook een overschot heb. Gewoon elke tariefperiode een overschot hebben is de meest verstandige strategie.

Alles met een natte vinger tot duidelijk is hoe het prijsplafond er definitief uit komt te zien en het effect op de TLV.
Januari nieuwe tariefperiode en tegen de prijzen van dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
mathijshooi schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:08:
[...]

Januari nieuwe tariefperiode en tegen de prijzen van dan.
Salderen moet uiteindelijk op jaarbasis. Dus als ik eind januari overstap dan wordt dat gesaldeerd met mijn overschot in 2022. Welk tariefpotje gebruikt wordt staat niet in de wet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:26

Bron:

Energieleveranciers zullen het vast gebruiken, maar het is wachten op uitwerking

Want in principe ging cap het in het voorstel over installatie ≥ 20kW
With a view to avoiding an excessive administrative burden and ensuring an efficient application of the proposed measure, Member States should be allowed to exclude producers generating electricity from installation facilities with a capacity below 20 kW from the application of the cap on revenues.
bron EUR-LEX

Edit: ivm correct opmerking post hier onder aangepast > 20kW naar ≥20kW

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 01-10-2022 13:52 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Domba schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:16:
[...]
Want in principe ging het in het voorstel om installatie > 20kW
Er staat in de EU tekst:
below 20 kW
Dus groter of gelijk aan (≥) 20 kW.

3 × 25 A × 230 V = 17.250 VA
3 × 35 A × 230 V = 24.150 VA

Dus zit je op een 3 × 25 A aansluiting waarschijnlijk veilig, en alles daarboven niet.

[ Voor 21% gewijzigd door cj1 op 01-10-2022 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
pirke schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:14:
[...]

Salderen moet uiteindelijk op jaarbasis. Dus als ik eind januari overstap dan wordt dat gesaldeerd met mijn overschot in 2022. Welk tariefpotje gebruikt wordt staat niet in de wet.
Dat klopt. En daarom zullen ze dan geldende periode pakken.

Of heb je beter voorstel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:26
mathijshooi schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:02:
[...]

Dat klopt. En daarom zullen ze dan geldende periode pakken.

Of heb je beter voorstel?
Misschien helpt tweede nota van wijzing iets, maar dat gaat over kWh's niet over tarief of dat anders dan evenredige over de tariefperioden kWh's mogen gebruikt worden voor salderen en TLV of de minister moet met een AMvB komen die al vanaf heden geldig is (die voor redelijke vergoeding van minister is nu ook al mogelijk), hoe energieleveranciers dienen te rekenen

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aa4ever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-09 22:33
Domba schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:16:
[...]

Energieleveranciers zullen het vast gebruiken, maar het is wachten op uitwerking

Want in principe ging cap het in het voorstel over installatie ≥ 20kW
Goede aanvulling.

"Member States should be allowed to exclude...", nu maar hopen dat Nederland hier ook gebruik van gaat maken.

We wachten het rustig af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fredericm
  • Laatst online: 01-10 21:11
Fairy schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:06:
[...]

Dat bedrag is al exclusief:

Normaaltarief (per kWh)
€ 0,98457 excl.
€ 1,14653 incl.

Met deze terugleververgoeding heb ik mijn PV installatie in een half jaar terugverdiend B)
Klopt en bij uc vast tot 1 juli 2023 met een variabel contract. Kijk maar op je persoonlijke pagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejager58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 03-01 11:42
xah5kiDe schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:44:
Het loop inderdaad twee dagen achter maar de data in mijn-eneco is alleen het verbruik en niet de teruglevering. Ik krijg dan ook de melding:
"Je verbruikt meer dan verwacht"
Contact gehad met de helpdesk en die bevestigd dan geleverde energie wel is uitgelezen uit de slimme meter maar niet in mijn-eneco zichtbaar is. Als ik de gegevens echter download, dat is er in de spreadsheet wel een kolom met teruglevering die klopt. Volgens mij is dat wat @Perzikvrucht ook heeft en anderen blijkbaar niet.
Ja hier het zelfde probleem. Echter zie ik in de spreadsheet ook die kolom niet :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
Fredericm schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:02:
Klopt en bij uc vast tot 1 juli 2023 met een variabel contract. Kijk maar op je persoonlijke pagina
Dat geldt voor de levertarieven, de TLV staat niet vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Truus01 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:29:
[...]

Dat geldt voor de levertarieven, de TLV staat niet vast.
Ik denk dat ze dit niet zo maar aanpassen los van de voorwaarden. Op de site staat ook vermeld dat je het levertarief krijgt ex btw en heffingen.

Op: https://www.unitedconsume...en/salderingsregeling.jsp
Tarieven terugleveren stroom zonnepanelen

Terugleveren met zonnepanelen houdt in dat u meer stroom teruglevert dan u verbruikt. Indien u meer teruglevert dan verbruikt, ontvangt u per teruggeleverde kWh het leveringstarief zonder overheidsheffingen exclusief btw.
Ik ben voorals nog heel blij met mijn keuze voor UC, nu nog zien wat mijn bezwaar bij Eneco gaat doen, want daar heb ik nog geen reactie op en mijn eindafrekening heeft mij na 5 september behoorlijk benadeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Fairy schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:45:
[...]

Ik denk dat ze dit niet zo maar aanpassen los van de voorwaarden. Op de site staat ook vermeld dat je het levertarief krijgt ex btw en heffingen.

Op: https://www.unitedconsume...en/salderingsregeling.jsp
Truus01 in "Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ow :| dank voor de info, dat valt me dan weer tegen. Comnstant dat wisselen van energieleverancier doe je ook niet voor de lol, maar...

Het blijft dus jagen naar een leverancier met goede voorwaarden. Ik vraag me dan wel af, hoe moeilijk kan het zijn om een goede TLV aan te bieden? De klanten die gewoon verbruik hebben betalen de volle mep, dus als je als terugleveraar bijv. 75% daarvan krijgt (lijkt me redelijk) dan houden ze 25% over waar ze niets voor hoeven te doen of in te kopen.

Tenzij er een of ander kartel is, dat ze allemaal afgesproken hebben belanbberde TLV te bieden, zodat je geen keus meer over houd.

We gaan het wel weer zien de komende tijd. Als het weer de verkeerde kant op gaat, wacht ik weer op het break even punt en stap ik weer over.

[ Voor 12% gewijzigd door Fairy op 02-10-2022 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Binnenkort wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd *O*

Bij de oplevering moeten wij ook een energiecontract op onze naam hebben staan en ik ben nu aan het kijken naar de opties. Het is een vrij grote woning (300m2+), maar wel geheel volgens de laatste normen gebouwd (o.a. triple glas en goede isolatie). Energieslurpers zijn de warmtepomp (gasloze woning), in de zomer de airco en twee elektrische auto's. Qua opwekking zijn er 51 zonnepanelen op het dak geïnstalleerd (20,54 kWp) met een verwachte jaaropbrengst van 14,12 MWh.

Met het verbruik van de 2 elektrische auto's (elk ca 6 MWh per jaar) is het een soort van kiele kiele of we nou 0-op-de-meter uitkomen of toch gaan terugleveren (vandaar dat ik ook bij dit topic ben gekomen). Gaan we bijvoorbeeld iets minder rijden, dan zitten we al in de teruglevering. Bij het tegenovergestelde (iets meer rijden) gaan we dus meer afnemen dan terugleveren. Oftewel het gebruik van de auto(s) is heel bepalend voor het wel of niet terugleveren.

Wat is in zo'n geval wijsheid? Toch kijken naar de hoogste TLV of juist kijken naar een contract waarbij salderen per jaar geldt + een redelijke stroomprijs? Is er een leverancier die juist bij ons scenario aansluit?

[ Voor 10% gewijzigd door Rebunted op 02-10-2022 23:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanNL
Rebunted schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 23:00:

Bij de oplevering moeten wij ook een energiecontract op onze naam hebben staan en ik ben nu aan het kijken naar de opties. Het is een vrij grote woning (300m2+), maar wel geheel volgens de laatste normen gebouwd (o.a. triple glas en goede isolatie). Energieslurpers zijn de warmtepomp (gasloze woning), in de zomer de airco en twee elektrische auto's. Qua opwekking zijn er 51 zonnepanelen op het dak geïnstalleerd (20,54 kWp) met een verwachte jaaropbrengst van 14,12 MWh.

Met het verbruik van de 2 elektrische auto's (elk ca 6 MWh per jaar) is het een soort van kiele kiele of we nou 0-op-de-meter uitkomen of toch gaan terugleveren (vandaar dat ik ook bij dit topic ben gekomen). Gaan we bijvoorbeeld iets minder rijden, dan zitten we al in de teruglevering. Bij het tegenovergestelde (iets meer rijden) gaan we dus meer afnemen dan terugleveren. Oftewel het gebruik van de auto(s) is heel bepalend voor het wel of niet terugleveren.

Wat is in zo'n geval wijsheid? Toch kijken naar de hoogste TLV of juist kijken naar een contract waarbij salderen per jaar geldt + een redelijke stroomprijs? Is er een leverancier die juist bij ons scenario aansluit?
Je verwacht dus eigenlijk uiteindelijk op 0 te komen, dan zijn de voorwaarden het belangrijkste lijkt mij, zéker met zo'n hoge ' omzet ' om het zo maar even te noemen :)
Dus een leverancier die op jaarbasis saldeert is wat je wel echt wilt hebben, daarna kun je nog kijken naar de tarieven, TLV en de verhoudingen hiervan.
Maar dat is dus vooral bijzaak totdat je meer zekerheid hebt over of je nou daadwerkelijk netto terug gaat leveren of gaat afnemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Als het kiele kiele is zou ik de focus niet op de TLV leggen maar vooral op salderen en een lage inkoopprijs

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Als je auto's 12MWh verbruiken en je hebt een warmtepomp en airco's , hoe denk je dan nul op de meter uit te komen? Een nul op de meter nieuwbouwhuis van de helft van jouw oppervlakte verbruikt met alleen een warmtepomp al meer dan 4MWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
pagani schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 23:25:
[...]

Als je auto's 12MWh verbruiken en je hebt een warmtepomp en airco's , hoe denk je dan nul op de meter uit te komen? Een nul op de meter nieuwbouwhuis van de helft van jouw oppervlakte verbruikt met alleen een warmtepomp al meer dan 4MWh.
Dat komt omdat een groot deel van het oppervlak in van de woning in de kelder zit en die niet actief verwarmd gaat worden. Wij wonen nu in een rijwoning van 110m2, bouwjaar 2014 en met een warmtepomp + 200l boiler. Huidige afname (met 1 elektrische auto van nu nog circa 5 MWh) is 7,5 MWh. Verbruik zonder auto dus 2,5 MWh.

Ik was voor de nieuwe woning daarom uitgegaan van 3 MWh, maar misschien is dat inderdaad wat te optimistisch. Aan de andere kant, de 2e elektrische kan ook zomaar veel minder gebruikt worden (wat weer 2 a 3 MWh kan schelen per jaar).

Oftewel het is allemaal moeilijk in te schatten of we nou wel of niet in de - uit gaan komen. Vandaar ook mijn vraag wat je het beste kan doen als je wat op de wip zit van wel of niet terugleveren.

[ Voor 4% gewijzigd door Rebunted op 02-10-2022 23:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
@Rebunted Ik laad thuis mijn auto niet meer op, loop 5-10 min naar een publieke laadpaal. Zo houden we flink over. Een publieke laadpaal is flink goedkoper dan thuis laden, zeker met goede TLV.

Met 40 panelen (12MWp) die 10MWh opwekken hebben we zo een overschot van +/- 4 a 5MWh. We zijn niet volledig gasloos, huis is 23 jaar oud, 235m2 zonder kelder met vrijstaande garage die vorstvrij gehouden wordt. Waterbed helpt niet om het verbruik laag te houden, die is van 2 jaar geleden toen overtollige stroom slechts 5 cent waard was.

Anyway, met 14MWh opwekking is het een keuze om overschot te hebben of niet. Maak die keuze op basis van TLV en of je aan comfort wil inleveren of niet (stukje lopen naar de laadpaal).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi

Neem aan dat de auto’s niet overdag op te laden zijn? Want waarom zou je anders 2 dikke auto’s hebben.. anders was een dynamische contract een goed idee.

Je zou nog kunnen gaan denken aan een SAP. En dan je panelen en 1 laadpaal op 1 meter met een contract waar je goede tlv hebt.

De andere laadpaal en de rest op de PAP en daar bijvoorbeeld dynamisch uurscontract op zetten. Dan kan je zelf spelen met waar je wanneer auto oplaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:01
Gewoon eerst een leverancier die netjes saldeert en daarmee de winter doorkomen. In de winter ga je zeker niet overhouden. Daarna heb je meer inzicht in je verbruik en dan zijn de tarieven weer anders en dan kan je de vraag nog eens stellen. Dan bedoel ik zodra je netto weer op 0 staat. En misschien komt dat moment nooit omdat je meer gebruikt dan opwekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
pirke schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 07:58:
@Rebunted Ik laad thuis mijn auto niet meer op, loop 5-10 min naar een publieke laadpaal. Zo houden we flink over. Een publieke laadpaal is flink goedkoper dan thuis laden, zeker met goede TLV.
Goede optie inderdaad, alleen hebben wij niet echt een publieke laadpaal in de buurt daar (denk dat dichtstbijzijnde op 15 min afstand zit).
mathijshooi schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:00:
[...]

Neem aan dat de auto’s niet overdag op te laden zijn? Want waarom zou je anders 2 dikke auto’s hebben.. anders was een dynamische contract een goed idee.

Je zou nog kunnen gaan denken aan een SAP. En dan je panelen en 1 laadpaal op 1 meter met een contract waar je goede tlv hebt.

De andere laadpaal en de rest op de PAP en daar bijvoorbeeld dynamisch uurscontract op zetten. Dan kan je zelf spelen met waar je wanneer auto oplaad.
We gaan buiten de randstad wonen, vandaar dat inderdaad de 2e auto nodig is. Overdag opladen zit er dan ook niet in (tenzij we natuurlijk op / bij werk aan een publieke paal gaan laden). PAP en SAP zijn als ik het goed begrijp meerdere meters. Zit je dan ook niet met extra vaste kosten?
gebruiker001 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:05:
Gewoon eerst een leverancier die netjes saldeert en daarmee de winter doorkomen. In de winter ga je zeker niet overhouden. Daarna heb je meer inzicht in je verbruik en dan zijn de tarieven weer anders en dan kan je de vraag nog eens stellen. Dan bedoel ik zodra je netto weer op 0 staat. En misschien komt dat moment nooit omdat je meer gebruikt dan opwekt.
Dat lijkt mij inderdaad de beste strategie! Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Rebunted schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:57:
[...]

Goede optie inderdaad, alleen hebben wij niet echt een publieke laadpaal in de buurt daar (denk dat dichtstbijzijnde op 15 min afstand zit).

[...]

We gaan buiten de randstad wonen, vandaar dat inderdaad de 2e auto nodig is. Overdag opladen zit er dan ook niet in (tenzij we natuurlijk op / bij werk aan een publieke paal gaan laden). PAP en SAP zijn als ik het goed begrijp meerdere meters. Zit je dan ook niet met extra vaste kosten?

[...]

Dat lijkt mij inderdaad de beste strategie! Thx!
2 meters idd. Is een apart topic voor. Maar als je geen gezeik wilt met dag en dagelijks te kijken wat het meest opportuun is dan zou ik dat niet doen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• M.B.te L.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-05 16:14
Ik heb bericht gekregen van Eneco over de terug leververgoeding in september. Zijn er meer met hetzelfde antwoord?

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

U heeft op 13 september 2022 een klacht bij ons ingediend. Als eerste onze excuses voor de late beantwoording van uw klacht.

Wij snappen dat de wijziging van onze terugleververgoeding per 5 september heel vervelend is. Dat is waarom wij hebben besloten u te compenseren voor de stroom die u teruglevert in september 2022. Op het moment dat bekend is wat u in september heeft teruggeleverd maken wij een persoonlijke berekening.

Op welke manier u wordt gecompenseerd en met welk bedrag laten wij zo snel mogelijk weten.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-09 21:47
M.B.te L. schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:28:
Ik heb bericht gekregen van Eneco over de terug leververgoeding in september. Zijn er meer met hetzelfde antwoord?

U heeft op 13 september 2022 een klacht bij ons ingediend. Als eerste onze excuses voor de late beantwoording van uw klacht.

Wij snappen dat de wijziging van onze terugleververgoeding per 5 september heel vervelend is. Dat is waarom wij hebben besloten u te compenseren voor de stroom die u teruglevert in september 2022. Op het moment dat bekend is wat u in september heeft teruggeleverd maken wij een persoonlijke berekening.

Op welke manier u wordt gecompenseerd en met welk bedrag laten wij zo snel mogelijk weten.

Met vriendelijke groet,
Dat is interessant! Je bent momenteel nog klant bij Eneco?
Ik zelf zit per 1 oktober bij UC. Maar heb van 5-9 t/m 30-9 wel teruggeleverd voor die €0,09/kWh.
Net vandaag de eindafrekening van Eneco ontvangen.

Dan waag ik ook nog even een klacht mailtje aan Eneco.
(Eigenlijk te gek voor woorden dat je ook hier weer zelf actie moet ondernemen, om niet bestolen te worden)

Edit:
Toch zonde van die 409 kWh's..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MoBfVvh7zHrA0ZjbHatN-r8gcso=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0trGGXNBnXOZGjMBgpSPqVGR.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door _Slick_Rick_ op 03-10-2022 13:06 ]

PC ASUS ROG Strix X570-E | Ryzen 5 5600X | ASUS ROG Strix RTX 3080 OC
Zonnepanelen 8910 Wp | 22x 405 Wp + S500B | SolarEdge SE8K
Warmtepomp Remeha Elga Ace hybride 6 kW
EV Volkswagen Passat GTE PHEV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

_Slick_Rick_ schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:03:
[...]

Ik zelf zit per 1 oktober bij UC. Maar heb van 5-9 t/m 30-9 wel teruggeleverd voor die €0,09/kWh.

(Eigenlijk te gek voor woorden dat je ook hier weer zelf actie moet ondernemen, om niet bestolen te worden)

Edit:
[Afbeelding]
Dat ene mailtje kan je toch zomaar €214 opleveren, dus doen :)

Met vriendelijke groet,
Fijn om te lezen dat ze inzien dat ze fout zitten. Ik heb zelf overigens nog niets gehoord.

Voor wat betreft het bedrag lijkt het me niet zo moeilijk. De afgesproken TLV minus de 9 cent die ze al hebben berekend...

[ Voor 28% gewijzigd door Fairy op 03-10-2022 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01

Met vriendelijke groet,
Daar is een volledig apart topic voor: Eneco snoeit in terugleververgoeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 22:33
_Slick_Rick_ schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:03:
[...]

Edit:
[Afbeelding]
Bijzonder vlot de afrekening gekregen! Ik ben per 22-9 overgestapt van Eneco naar UC (vanwege de TLV, voor hoelang hij nog fatsoenlijk blijft natuurlijk), maar nog geen afrekening binnen. Online staat ook niks. Ben benieuwd. En ik ga zeker ook nog een mailtje sturen voor de tarieven van na 5 september!

[ Voor 3% gewijzigd door mathman op 03-10-2022 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
mathman schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:52:
[...]

Bijzonder vlot de afrekening gekregen! Ik ben per 22-9 overgestapt van Eneco naar UC (vanwege de TLV, voor hoelang hij nog fatsoenlijk blijft natuurlijk), maar nog geen afrekening binnen. Online staat ook niks. Ben benieuwd. En ik ga zeker ook nog een mailtje sturen voor de tarieven van na 5 september!
Hier ook nog geen afrekening. Overgestapt per 11 september, maar wel een meterwissel tussendoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Udo71
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-09 18:42
Vandaag nog gebeld met Innova of ik een contract kon afsluiten voor alleen stroom. Na overleg konden ze mij een variabel contract aanbieden, met een terugleververgoeding van 0,60123 euro (dubbel tarief)
Dus het loont nog de moeite om met ze te bellen! :)

Ook gevraagd of ze dit binnenkort gaan aanpassen, maar volgens deze man zouden ze dat niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Udo71 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:03:
Vandaag nog gebeld met Innova of ik een contract kon afsluiten voor alleen stroom. Na overleg konden ze mij een variabel contract aanbieden, met een terugleververgoeding van 0,60123 euro (dubbel tarief)

Ook gevraagd of ze dit binnenkort gaan aanpassen, maar volgens deze man zouden ze dat niet doen.
En wat had je als jaar”verbruik” opgegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Udo71 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:03:

United Consumers nu nog enkel: €0,65303, dubbel: dal: €0,55143, normaal: €0,74759, maar gaat 'binnenkort' wijzigen.

(Ik denk dat ze allemaal zullen dalen, ook Innova, ook al zeggen die van niet. Want UC zei eerst ook dat de tarieven niet zouden wijzigen voor juli 2023, maar toen ik vroeg of dat echt ook wel geldde voor de TLV, bleek van niet, en die daalt dus 'binnenkort' (onbekend wat binnenkort is, maar wel dat ze het tijdig laten weten).)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:20
:'(

[ Voor 99% gewijzigd door gAzu op 10-11-2022 22:45 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

gAzu schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:00:
[...]

Als straks het salderen afneemt dan wordt het waarschijnlijk nog interessanter om een SAP te hebben.
Juist niet, in de nieuwe energiewet gaat waarschijnlijk ook opgenomen worden dat je aparte contracten kunt afsluiten voor afname en teruglevering. dan is een SAP dus niet meer nodig.

De SAP is tenslotte een hardwarematige workaround voor een software issue.
Verdere discussie hierover kan in het SAP topic.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 04-10-2022 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:20
:'( offtopic dus...

[ Voor 170% gewijzigd door gAzu op 10-11-2022 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

gAzu schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:30:
Dat is ook weer zo, De Peer.

Even niet meer aan gedacht dat dat er mogelijk aan zit te komen.
Is er al een idee wanneer dat op z'n vroegst kan gaan gebeuren?
2025 lijkt me. Maargoed zal nog wel 3 x uitgesteld worden. ;)
verder off topic hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-06 07:57
Hoe komt het met de tvl en de prijsplafonds etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Dwaalboy schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:16:
Hoe komt het met de tvl en de prijsplafonds etc?
Weinig om je zorgen over te maken. Als je panelen hebt liggen, dan liggen ze er waarschijnlijk op basis van een prijs van 21ct/kwh. Zodra je tegen het prijsplafond zit, zal je TLV daar w.s. ook op cappen. Hoe dan ook in dat geval krijg je er veel meer voor terug dan je ooit had ingecalculeerd.

Ik heb zelf nu een TLV van 98ct/kwh, dat is eigenlijk belachelijk, want hiermee verdien ik mijn installatie in nog geen half jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Laatst online: 02-10 17:13
Truus01 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:45:
[...]
United Consumers nu nog enkel: €0,65303, dubbel: dal: €0,55143, normaal: €0,74759, maar gaat 'binnenkort' wijzigen.

(Ik denk dat ze allemaal zullen dalen, ook Innova, ook al zeggen die van niet. Want UC zei eerst ook dat de tarieven niet zouden wijzigen voor juli 2023, maar toen ik vroeg of dat echt ook wel geldde voor de TLV, bleek van niet, en die daalt dus 'binnenkort' (onbekend wat binnenkort is, maar wel dat ze het tijdig laten weten).)
Ik denk zelfs dat dit ook gaat gebeuren met het maandelijks salderen. Ik heb onlangs een Youtube filmpje gezien van het kanaal "Mijn Groene Woning" waar men beweert dat er nergens in de wet staat dat saldering per jaar verplicht is en dat de verwachting is dat uiteindelijk alle energieleveranciers zullen overgaan naar 1. zeer lage TLV, en 2. naar maandelijks salderen wat in feite nagenoeg neerkomt op afschaffing van de salderingsregeling. Ik hoor graag wat de gedachten van mede Tweakers hier over zijn. Moeten we ons zorgen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Laatst online: 06:50
Tranquility schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:42:
[...]

Ik denk zelfs dat dit ook gaat gebeuren met het maandelijks salderen. Ik heb onlangs een Youtube filmpje gezien van het kanaal "Mijn Groene Woning" waar men beweert dat er nergens in de wet staat dat saldering per jaar verplicht is en dat de verwachting is dat uiteindelijk alle energieleveranciers zullen overgaan naar 1: zeer lage TLV, en 2: overgaan naar maandelijks salderen wat in feite nagenoeg neerkomt op afschaffing van de salderingsregeling. Ik hoor graag wat de gedachten van mede Tweakers hier over zijn. Moeten we ons zorgen maken?
1. Er wordt al langer gesproken over een wettelijke regeling over de minimale hoogte van de vergoeding, zijnde een % van het kale levertarief (met een max);
2. Dat kan niet gezien de wijziging van het wetsvoorstel ivm de salderingsregeling die Jette heeft ingediend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
cryptapix schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:47:
[...]

1. Er wordt al langer gesproken over een wettelijke regeling over de minimale hoogte van de vergoeding, zijnde een % van het kale levertarief (met een max);
2. Dat kan niet gezien de wijziging van het wetsvoorstel ivm de salderingsregeling die Jette heeft ingediend.
Het is voor zover ik weet nog maar een wetsVOORSTEL.

Het (positieve) nieuwsbericht over het prijsplafond was offtopic en heb ik verwijderd.

[ Voor 70% gewijzigd door Tranquility op 04-10-2022 17:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tranquility schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:00:
[...]

Het is voor zover ik weet nog maar een wetsVOORSTEL.

Ondertussen is er m.b.t. het prijsplafond wel goed nieuws te melden.
Ik las zojuist op de site van de Rijksoverheid dat het plafond voor elektriciteit verhoogd is en het bedrag verlaagd:

Quote Rijksoverheid:

Vanaf 1 januari lagere energierekening door verruimd prijsplafond

Nieuwsbericht | 04-10-2022 | 15:00

Vanaf 1 januari 2023 geldt een prijsplafond op energie voor alle huishoudens en andere kleinverbruikers. Voor gas wordt het maximale tarief € 1,45 per kuub tot een verbruik van 1.200 kuub. Voor elektriciteit wordt het maximale tarief verlaagd tot € 0,40 per KWh en het maximale verbruik verhoogd tot 2.900 kWh. Voor het energieverbruik boven het plafond betalen huishoudens en andere kleinverbruikers het tarief zoals opgenomen in het energiecontract. Voor november en december ontvangen huishoudens een vaste korting op de energierekening van € 190 per maand.

Voordeliger plafond elektriciteit

Het kabinet heeft bij de uitwerking van het tijdelijke prijsplafond besloten dat het maximumtarief voor elektriciteit wordt verlaagd tot € 0,40 per kWh. Dat was eerder € 0,70. Daarnaast wordt het elektriciteitsverbruik dat onder het prijsplafond valt verhoogd van 2.400 kWh tot 2.900 kWh. Dat betekent dat een groter deel van het elektriciteitsverbruik onder het plafond valt en dat huishoudens en andere kleinverbruikers daar minder voor betalen. Met deze invulling blijft de prikkel om energie te besparen bestaan en sluit het plafond beter aan bij huishoudens die verwarmen met een (hybride) warmtepomp en daardoor meer elektriciteit en minder gas gebruiken.

De maximumtarieven van het prijsplafond betreffen de variabele leveringstarieven, inclusief energiebelasting en btw. Een huishouden met een gemiddeld verbruik heeft in 2023 in totaal zo’n € 2.500 voordeel van het prijsplafond. In 2021 was het gemiddelde verbruik van een huishouden 1.200 m3 gas en 2.460 kWh elektriciteit (CBS).

Ook krijgen we een vaste energiekorting in November en December:

Vaste korting in november en december

Het prijsplafond wordt op 1 januari 2023 ingevoerd. Om huishoudens begin deze winter al te helpen ontvangen huishoudens en andere kleinverbruikers in november en december een vaste korting van € 190 per maand op de energierekening. Deze compensatie is voor alle kleinverbruikers hetzelfde en wordt verrekend via de energieleveranciers.
Prijsplafond is hier off topic. We zijn hier terugleveraars.
Het enige dat wel op ons van toepassing is, is dat ook wij 2 x 190 euro krijgen. de compensatie die iedereen krijgt.
het prijsplafond kan hier besproken worden: Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Nu maar hopen dat de mensen met blokverwarming en vergelijkbare systemen niet buiten de boot vallen, want dat zou echt heel lullig zijn.

Kunnen ze makkelijk opvangen door het maximum te nemen en vermenigvuldigen met het aantal aansluitingen, maar het verbaasd me niks als ze hier niet over nagedacht hebben.

[ Voor 39% gewijzigd door Fairy op 04-10-2022 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
de Peer schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:02:
[...]
Excuses moderator, heb het al verwijderd. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Tranquility schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:15:
[...]

Excuses moderator, heb het al verwijderd. :+
Misschien komt er wel een plafond op terug leveren, is het ineens kei on topic

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:08

dunklefaser

Point Of KnowReturn

reneeke1970 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:33:
[...]

Misschien komt er wel een plafond op terug leveren, is het ineens kei on topic
Let op! De "vijand" leest misschien mee.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09 09:24
Fairy schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:35:
[...]

Ik heb zelf nu een TLV van 98ct/kwh, dat is eigenlijk belachelijk, want hiermee verdien ik mijn installatie in nog geen half jaar terug.
Mag ik vragen waar je deze belachelijk hoge TLV vandaan hebt? Want deze staat niet op de lijst, je moet ook de BTW ervan af halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
bmoorman schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:38:
[...]

Mag ik vragen waar je deze belachelijk hoge TLV vandaan hebt? Want deze staat niet op de lijst, je moet ook de BTW ervan af halen
Teruglezen in dit topic :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:09
bmoorman schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:38:
[...]

Innova waarschijnlijk. Eind augustus begin september speelden ze tijdelijk voor Sinterklaas. Pepernoten waren er ook al dus logisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
Waarom niet in lijst dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05:03
Allang niet meer verkrijgbaar. Lijstje is actueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Fairy schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:35:
[...]

Weinig om je zorgen over te maken. Als je panelen hebt liggen, dan liggen ze er waarschijnlijk op basis van een prijs van 21ct/kwh. Zodra je tegen het prijsplafond zit, zal je TLV daar w.s. ook op cappen. Hoe dan ook in dat geval krijg je er veel meer voor terug dan je ooit had ingecalculeerd.

Die 98 cent is sowieso variabel, dus dan weet je al waar je aan toe bent.
Maar voor degenen bij Innova met het desbetreffende 1 jaar contract is het wel lullig, want dan kunnen ze dus wel tussentijds de TLV verlagen waarschijnlijk.
Of die verlagen ze niet, maar is dan gewoon gecapped door de overheid.
Maargoed, met een vooralsnog redelijk lage opzegboete kun je er nog van afkomen voor 1 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
Whiskey48 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:53:
[...]
Allang niet meer verkrijgbaar. Lijstje is actueel.
Goed, maar 98cent incl BTW is mijn punt.
@Fairy geloof niet in sprookjes ;) Het is maar 90 cent dat je krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
  • Laatst online: 02-10 18:51
JohanNL schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:12:
Maargoed, met een vooralsnog redelijk lage opzegboete kun je er nog van afkomen voor 1 januari.
Waarom zou je? Zo goed als alle leveranciers zullen gecapped worden op 40 cent als het goed is. Dus overstappen heeft sowieso weinig zin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Treveo schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:39:
[...]
Waarom zou je? Zo goed als alle leveranciers zullen gecapped worden op 40 cent als het goed is. Dus overstappen heeft sowieso weinig zin?
Dat maakt de keuze voor een nieuwe leverancier wel makkelijker. Gewoon degene kiezen met de hoogste TLV en uiteraard salderen per jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
[...]

Omdat het Innova is waar sommigen wel wat twijfel over hadden qua solvabiliteit, dan wil je liever niet je tegoeden daar voor een langere tijd stallen.
De hoge TLV voor een langere periode was de drijfveer om met ze in zee te gaan, maar als die er niet meer is...
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat alle alternatieven - voor zover die er nog zijn - ook het pad van Eneco gaan volgen en een vaste lage TLV gaan aanbieden van nabij en rond de 10 cent.
Dan is 40 cent via Innova waarschijnlijk alsnog wel een lucratieve keuze, maar dat moeten we dan tzt maar weer zien!

[ Voor 22% gewijzigd door JohanNL op 04-10-2022 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-10 18:16
de Peer schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:02:
[...]

Het enige dat wel op ons van toepassing is, is dat ook wij 2 x 190 euro krijgen. de compensatie die iedereen krijgt.
het prijsplafond kan hier besproken worden: Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022
Zou die 190 euro in mindering worden gebracht op het voorschot? Of is het een vaste credit voor iedereen? M’n voorschot is nu namelijk veel minder, maar die kan wel even omhoog :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:01
Waar maken jullie uit op dat de tlv gecapped wordt? Het za jetten niks uitmaken wat de energiebedrijven betalen aan consumenten voor tlv. Alleen een redelijke ondergrens zal hij instellen maar geen bovengrens. Dat kunnen de energiebedrijven toch zelf. Voor de energiebedrijven is er ruimte om de prijzen juist te verhogen. De consument gaat minder op prijs selecteren en de overheid betaald een deel van de rekening. Ook komen er weer vaste contracten waar hogere tarieven bij passen. Ook de solvabiliteit van innova lijkt mij minder een probleem. Met een overheid die bijbetaald verhoog je toch gewoon de tarieven. Dan kom je altijd uit. En geef er een dikke welkomstbonus bij en je hebt zo een hoop nieuwe klanten. Benieuwd of jetten nagedacht heeft over een welkomstbonus icm extreem hoge tarieven.

Ik zie dus voor de tlv alleen maar gunstige ontwikkelingen. Maar kans blijft natuurlijk dat energiebedrijven zelfstandig de tlv verlagen.
[...]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
JohanNL schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:47:
[...]

Omdat het Innova is waar sommigen wel wat twijfel over hadden qua solvabiliteit, dan wil je liever niet je tegoeden daar voor een langere tijd stallen.
De hoge TLV voor een langere periode was de drijfveer om met ze in zee te gaan, maar als die er niet meer is...
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat alle alternatieven - voor zover die er nog zijn - ook het pad van Eneco gaan volgen en een vaste lage TLV gaan aanbieden van nabij en rond de 10 cent.
Dan is 40 cent via Innova waarschijnlijk alsnog wel een lucratieve keuze, maar dat moeten we dan tzt maar weer zien!
Ik heb de kamerbrief gelezen, en ik zie nergens iets over TLV. Ook is Innova geen kleinverbruiker, dus als ze energie bij mij afnemen komen ze niet in aanmerking voor een plafond...

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

bmoorman schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:17:
[...]

Goed, maar 98cent incl BTW is mijn punt.
@Fairy geloof niet in sprookjes ;) Het is maar 90 cent dat je krijgt
Nee hoor:

€ 0,98457 is het ex BTW tarief. € 1,14653 is inclusief BTW.
TLV bij UC is het kale levertarief zonder BTW, dus die 98 cent klopt wel degelijk.

Het zal ongetwijfeld binnenkort wel veranderen, maar dan moeten ze de algemene voorwaarden aanpassen, dus dat gaan we vast tijdig horen...

Tenzij ze natuurlijk hetzelfde doen als Eneco ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeen84
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BVUSRUrX4fQfxBpOkd3MTe6Jrkg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I2TPiT3e8l7czIy9da0x134r.png?f=fotoalbum_large

Sinds mei via modelcontract bij Engie, was qua energietarieven toen en nu redelijk gunstig maar nooit verdiept in TLV (want geen panelen). Nu liggen er 11 nieuwe panelen op en blijkt de TLV maar 24 cent te zijn? Of zie ik iets over het hoofd?
Dan toch maar overstappen voor de stroom naar een ander contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Djeen84 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:03:
[Afbeelding]

Sinds mei via modelcontract bij Engie, was qua energietarieven toen en nu redelijk gunstig maar nooit verdiept in TLV (want geen panelen). Nu liggen er 11 nieuwe panelen op en blijkt de TLV maar 24 cent te zijn? Of zie ik iets over het hoofd?
Weet je zeker dat je op jaarbasis een overschot hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fredericm
  • Laatst online: 01-10 21:11
Fairy schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:50:
[...]

Nee hoor:

€ 0,98457 is het ex BTW tarief. € 1,14653 is inclusief BTW.
TLV bij UC is het kale levertarief zonder BTW, dus die 98 cent klopt wel degelijk.

Het zal ongetwijfeld binnenkort wel veranderen, maar dan moeten ze de algemene voorwaarden aanpassen, dus dat gaan we vast tijdig horen...

Tenzij ze natuurlijk hetzelfde doen als Eneco ;)
Ik heb hetzelfde tarief. Is wel normaal tarief. Daltarief is lager. Gemiddeld 90 cent tlv.
Was enkele dagen beschikbaar eind augustus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeen84
  • Laatst online: 22:30
pirke schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:29:
[...]

Weet je zeker dat je op jaarbasis een overschot hebt?
Zeker, geen airco, e-auto of grote electrische hobby.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Djeen84 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:03:
[Afbeelding]

Met 11 panelen kan ik me niet voorstellen dat je stroom over houd. Als het er om spant kun je beter blijven, want als je straks toch verbruik hebt en je hebt een 'dure' leverancier dan moet je dat hoge bedrag juist betalen.

Voor mensen met een dak vol panelen en gegarandeerd overschot is het een no brainer.

Overigens voor 2020 begrippen is die 24 cent helemaal niet gek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:43
Fairy schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 07:58:
[...]

Met 11 panelen kan ik me niet voorstellen dat je stroom over houd. Als het er om spant kun je beter blijven, want als je straks toch verbruik hebt en je hebt een 'dure' leverancier dan moet je dat hoge bedrag juist betalen.

Voor mensen met een dak vol panelen en gegarandeerd overschot is het een no brainer.

Dat ligt toch echt aan je situatie. Hier hielden we met 10 panelen ongeveer 2000kWh over op jaarbasis. Hoekwoning met 2 personen. Zelfs met volledig verwarmen (en koelen) met de airco hielden we nog meer dan 1000kWh over.

Maar inderdaad even goed berekenen, ook voor eventuele aanpassingen in de toekomst. Kom je niet in de min dan heeft het geen zin om naar de partij te gaan met de beste TLV

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04:00
Fairy schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 07:58:
[...]

Het gaat niet om het aantal panelen. Het gaat om het totale vermogen dat je op je dak hebt. En daarbij de een verbruikt meer energie dan een ander. Denk bijvoorbeeld aan een boiler, elektrische auto, fiets, kooktoestel, accu enzovoort.

Kortom je kan niet zo zonder meer zeggen of je wel of geen elektriciteit overhoudt. Dat is per geval anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Headshot_NL schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 08:23:
[...]

Dat ligt toch echt aan je situatie. Hier hielden we met 10 panelen ongeveer 2000kWh over op jaarbasis. Hoekwoning met 2 personen. Zelfs met volledig verwarmen (en koelen) met de airco hielden we nog meer dan 1000kWh over.

Maar inderdaad even goed berekenen, ook voor eventuele aanpassingen in de toekomst. Kom je niet in de min dan heeft het geen zin om naar de partij te gaan met de beste TLV
Ligt inderdaad ook aan de situatie, maar ik ging een beetje uit van het gemiddelde. De meeste gezinnen zullen met 10 panelen (250 tot 350wp) waarschijnlijk redelijke quitte spelen, maar er zijn ook mensen die bijzonder weinig stroom verbruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-10 11:07
Fairy schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:00:
[...]

Ligt inderdaad ook aan de situatie, maar ik ging een beetje uit van het gemiddelde. De meeste gezinnen zullen met 10 panelen (250 tot 350wp) waarschijnlijk redelijke quitte spelen, maar er zijn ook mensen die bijzonder weinig stroom verbruiken.
een beetje modern paneel wat nu wordt gelegd levert toch al snel 400WP per stuk dan kom je een heel eind met 10 stuks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04:00
Fairy schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:00:
[...]

Nou als je 500wp panelen hebt heb je 5Kw op jaarbasis zo rond de 5Mw. Daar kan je met gemak een modaal huis mee voorzien van energie. Denk dat je dan ook nog wat overhoudt. Als de salderingsregeling is afgelopen is het een ander verhaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roi
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-10 16:52

Roi

Perfect topic nu de overheid een prijsplafond heeft ingesteld op de energieprijzen, heel erg behulpzaam. (y)

Aangezien ik met mijn 8 330wp panelen op een aardige oriëntatie en een bewuste leefstijl al meer opwekking heb dan eigen verbruik in een rijtjeswoning van +-130m2. En ook een laag gasverbruik heb is de TLV eigenlijk de belangrijkste factor in mijn keuze om over te stappen. Ik ga dan ook voor ENGIE, sowieso niet al de duurste partij qua prijzen maar met de TLV van 60+cent een no brainer nu mijn contract deze week afloopt bij Eneco (met 9 cent TLV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfl
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 24-01 08:16

mfl

verplaatst, stond abusievelijk in prijsplafond topic

Vraagje: ik gebruik ongeveer net zoveel gas als de max voor het prijsplafond (1200 m2). Daarnaast lever ik jaarlijks fors terug (na saldering eigen gebruik), zo'n 2000kwh.

Nu vraag ik me het volgende af: ik overweeg een vast contract voor 1 jaar bij Innova Energie. Mijn argumentatie daarbij:

Gas is bij Innova ook duur (3,36 per m2 all in), maar de overheid betaalt toch alles boven 1,45. Dus eigenlijk boeit het helemaal niet wat het gas kost. Ik heb dus geen prijsrisico bij een vast contract zolang de gasprijzen niet onder de 1,45 zakken.

Voor wat betreft stroom telt voor mij alleen het teruglevertarief. En dat heb ik op deze manier vastgezet op 67ct. Voorwaarden erop na gelezen maar deze TLV dat is echt voor 1 jaar gegarandeerd.

Is dit slim of zie ik iets over het hoofd? Wat ik me ook afvroeg: Innova lijkt zowat de enige partij met een heel hoge terugleververgoeding. Beinvloed dat het faillissementsrisico van zo'n partij omdat ze mogelijk vooral 'slecht winstgevende klanten' trekken met een bovengemiddelde netto teruglevering? Daar zit ik nog wel mee: wat als ze failliet gaan, want ik begrijp dat ik vwb het stroomdeel daar geen negatief bedrag aan maandelijkse termijn kan afspreken (en dat verrekenen met het gasdeel van het maandbedrag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roi
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-10 16:52

Roi

mfl schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:57:

Vraagje: ik gebruik ongeveer net zoveel gas als de max voor het prijsplafond (1200 m2). Daarnaast lever ik jaarlijks fors terug (na saldering eigen gebruik), zo'n 2000kwh.

Nu vraag ik me het volgende af: ik overweeg een vast contract voor 1 jaar bij Innova Energie. Mijn argumentatie daarbij:

Gas is bij Innova ook duur (3,36 per m2 all in), maar de overheid betaalt toch alles boven 1,45. Dus eigenlijk boeit het helemaal niet wat het gas kost. Ik heb dus geen prijsrisico bij een vast contract zolang de gasprijzen niet onder de 1,45 zakken.

Voor wat betreft stroom telt voor mij alleen het teruglevertarief. En dat heb ik op deze manier vastgezet op 67ct. Voorwaarden erop na gelezen maar deze TLV dat is echt voor 1 jaar gegarandeerd.

Is dit slim of zie ik iets over het hoofd? Wat ik me ook afvroeg: Innova lijkt zowat de enige partij met een heel hoge terugleververgoeding. Beinvloed dat het faillissementsrisico van zo'n partij omdat ze mogelijk vooral 'slecht winstgevende klanten' trekken met een bovengemiddelde netto teruglevering? Daar zit ik nog wel mee: wat als ze failliet gaan, want ik begrijp dat ik vwb het stroomdeel daar geen negatief bedrag aan maandelijkse termijn kan afspreken (en dat verrekenen met het gasdeel van het maandbedrag).
Nou, zie de post boven je. ENGIE biedt ook een mooi TLV met 68 cent en heeft ook 'normale' (voor huidige maatstaven) prijs voor gas, iig niet een van de duurste op de markt dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Laatst online: 01-10 10:18
mathman schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:52:
[...]

Hier ook.
25 sept van eneco naar UC. 2 dagen later een mail met afrekening, deze week t geld binnen.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Vergeet het gascontract. Als je elders goedkoper zit stap dan alleen over met elektra. Die 2 zijn niet onlosmakelijk met elkaar verbonden zoals veel mensen denken.

Ik heb mijn gas sinds jaar en dag bij Vattenfall en met elektra ben ik nu al 2x overgestapt van leverancier. Dat maakt alles ook meteen een stuk inzichtelijker.

Ik heb zelf bewust NIET voor Innova gekozen, juist omdat ik het nodige over deze partij heb gelezen en niet het risico wil lopen dat ik straks als het op uitbetalen komt die partij faillliet is.

Elke partij die op dit lijstje bovenaan staat met de TLV trekt op dat moment hordes PV eigenaren aan (mezelf incluis). Je moet dus wel nagaan of een bedrijf over een jaar nog bestaat. Ik ben uiteindelijk naar United Consumers gegaan op het juiste moment en heb daar ook iets beter gevoel bij dan bij Innova. UC valt onder Engie en dat is een stabiel bedrijf.

[ Voor 13% gewijzigd door Fairy op 05-10-2022 13:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mathijshooi

en @Roi ; er is nog nergens vastgesteld wat het prijsplafond doet met de TLV. Dus juich niet te vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemvdBosch
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-01 16:51

Ik heb een vergelijkbaar gebruik en volgens mij zie je niets over het hoofd. Ben dan ook recent overgestapt naar Innova, waarmee ik voor een jaar verzekerd ben van een hoge TLV. Denk dat de TLVs bij variabele contracten snel naar beneden gaan (voor zover dit nog niet is gebeurd). Faillissement is inderdaad een risico, maar ik heb de gok genomen.
Pagina: 1 ... 118 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2