Kun je nagaan. Ik heb straks 10.000 euro bij ze uitstaan. Dat zit me ook niet lekker. Zal tot het eind spannend blijven of ik het echt krijg.hoihoi66 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 06:26:
[...]
De vraag is alleen of we de volle mep krijgen. Vorige week nog aan de lijn gezeten met ze en te horen gekregen dat alle bedragen uit het contract intact blijven.
Mijn contract gaat in febr in maar wil niet een hele jaar uitzitten. Ik zal in september stoppen en mijn overschot uit laten betalen. Durf geen risico te nemen met bijna 2000 euro aan overschot en de winter met ze ingaan.
Energeflex waar ik vroeger zat ging ook in oktober falliet, dus slechte ervaringen met oktober.
Kun je nagaan, ik 17000de Peer schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:02:
[...]
Kun je nagaan. Ik heb straks 10.000 euro bij ze uitstaan. Dat zit me ook niet lekker. Zal tot het eind spannend blijven of ik het echt krijg.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zou lkkr 50 euro dokken maar wel die 10.000 ophoesten voordat ze falliet gaan.de Peer schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:02:
[...]
Kun je nagaan. Ik heb straks 10.000 euro bij ze uitstaan. Dat zit me ook niet lekker. Zal tot het eind spannend blijven of ik het echt krijg.
Met de nieuwe energieplafond regelgeving voor elektra en gas is het slimmer om weer over te stappen naar een aanbieder die een hogere terug leververgoeding aanbied? Op dit moment zit ik bij energiedirect die maar 0.05 euro per Kwh vergoeden.
Met het energieplafond betekent het dus in feite dat het niet meer uitmaakt naar welke energieleverancier je overstapt m.u.v. teruglever vergoeding?
Met het energieplafond betekent het dus in feite dat het niet meer uitmaakt naar welke energieleverancier je overstapt m.u.v. teruglever vergoeding?
Waar baseer je dit op??thsk schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:16:
Komen ze pas na maandje of wat achter.hoihoi66 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:06:
[...]
Ik denk dat ze in de toekomst (als ze uberhaubt blijven bestaan) deze klanten zullen weren.
En als ik uitlezen blokkeer nog later
1 PVoutput . Dongen NB
In de winter wss niet omdat je weinig teruglever.reneeke1970 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:36:
[...]
Komen ze pas na maandje of wat achter.
En als ik uitlezen blokkeer nog later
Daarnaast hoef je niets te blokkeren omdat ze ook historische data kunnen opvragen en daaron kunnnen inzien wat je verbruik is.
Of je hebt je panelen nog geen jaar want dan hebben ze niets aan je historische verbruik.
Weet iemand al wat het energieplafond voor levertarieven betekent voor de teruglevwrvergoeding?thsk schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:16:
Met de nieuwe energieplafond regelgeving voor elektra en gas is het slimmer om weer over te stappen naar een aanbieder die een hogere terug leververgoeding aanbied? Op dit moment zit ik bij energiedirect die maar 0.05 euro per Kwh vergoeden.
Vergoeding is geen tarief hebben we van Eneco geleerd. Dus jaarcontract Innova vanaf maart zou moeten blijven staan boven het prijsplafond.
Vind ik tenminste
21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW
Als in contract/voorwaarden staat dat de tlv gelijk is aan het (kale) levertarief, dan gaat de tlv ook naar onder als de tarieven allemaal zakken he. Logisch.ursusMaritimus schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:30:
[...]
Weet iemand al wat het energieplafond voor levertarieven betekent voor de teruglevwrvergoeding?
Vergoeding is geen tarief hebben we van Eneco geleerd. Dus jaarcontract Innova vanaf maart zou moeten blijven staan boven het prijsplafond.
Vind ik tenminste
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Dat lijkt me niet.PCJR schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:46:
[...]
Als in contract/voorwaarden staat dat de tlv gelijk is aan het (kale) levertarief, dan gaat de tlv ook naar onder als de tarieven allemaal zakken he. Logisch.
Het tarief gaat namelijk niet naar beneden, maar de overheid krijgt de factuur voor het deel van de prijs dat boven het prijsplafond ligt.
Mijn 3-jarig abonnement bij Eneco liep in augustus af. We hadden in maart van de jaar zonnepanelen geplaatst en kregen €0,09 per kwh terug. Het nieuwe contract (variabel) gaf aan dat we €0,41 kregen per kwh, dus dat was super….. natuurlijk dubbel want zowel stroom als electra werden 100% duurder.
De vreugde was voor korte tijd want Eneco verlaagde dit na een maand tot €0,09 per kwh.
Wat de toekomstplannen zijn van het kabinet is onzeker, maar zie dat de consument die meedenkt, gestraft gaat worden voor zijn meedenken.
De vreugde was voor korte tijd want Eneco verlaagde dit na een maand tot €0,09 per kwh.
Wat de toekomstplannen zijn van het kabinet is onzeker, maar zie dat de consument die meedenkt, gestraft gaat worden voor zijn meedenken.
Zo staat het inderdaad ook ongeveer omschreven in de brief aan de 2e kamer van vandaag:guapper schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:19:
[...]
Dat lijkt me niet.
Het tarief gaat namelijk niet naar beneden, maar de overheid krijgt de factuur voor het deel van de prijs dat boven het prijsplafond ligt.
Verschillende leden hebben aandacht gevraagd voor het risico op overcompensatie voor energieleveranciers.
Energieleveranciers zullen worden gecompenseerd voor de kosten die gemaakt worden bij het uitvoeren van het prijsplafond. Dat vergt een adequate compensatieregeling, om te voorkomen dat leveranciers in financiële problemen komen of worden overgecompenseerd. Dit is een zeer belangrijk aandachtspunt van het kabinet bij de verdere uitwerking van het tijdelijke prijsplafond.
Het lid Omtzigt heeft gevraagd hoe het tijdelijke prijsplafond zal worden uitgewerkt in wetgeving.
Het kabinet heeft in de brief van 20 september jl. een tijdelijk prijsplafond voorgesteld. Dit wordt nader uitgewerkt in een subsidieregeling die in de Staatscourant gepubliceerd zal worden, Met deze regeling wordt een deel van het verbruik (1200m3 en 2400kWh) gesubsidieerd tot een bepaalde prijs (voorlopig 1,50 euro/m3 en 0,70 euro/kWh), waarmee het prijsplafond gerealiseerd wordt. Zoals gebruikelijk zullen wij de middelen hiervoor reserveren middels een begrotingswet, die door uw Kamer wordt geaccordeerd. De beoogde uitvoerder van de regeling, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) kan dan, zoals bij haar andere regelingen geld overmaken aan de leveranciers, op basis van een regeling die gepubliceerd wordt in het Staatsblad. Dit wordt de komende weken uitgewerkt.
[ Voor 16% gewijzigd door Mrk87 op 22-09-2022 13:25 ]
Vreemd... wij hebben Engie Open, en in de overeenkomst die ik in juli per mail heb gekregen staat in de voorwaarden dat de tarieven 1 januari/juli wijzigen.cj1 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 07:52:Tabel 16 september
@mathijshooi Met dank aan @reneeke1970 is er een nieuwe nummer 1: Engie Open (zijn wel maandtarieven, dus maandelijks de levering salderen)
Let op: Engie Open hanteert momenteel een lager tarief, zie "Engie".
[Afbeelding]
Uit de mail/pdf/overeenkomst:
/f/image/7z93fCRI0HHKYSd4RP8dq6x7.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie hier sowieso een "head-scratch", want de tarieven op de website komen niet overeen met de tarieven op jouw excel sheet...
"kunnen"
Precies zoals het er staat. Er staat eigenlijk helemaal niks. Het kan nooit wijzigen. Het kan elke week wijzigen.
Er staat gewoon ...ja...niks eigenlijk
Precies zoals het er staat. Er staat eigenlijk helemaal niks. Het kan nooit wijzigen. Het kan elke week wijzigen.
Er staat gewoon ...ja...niks eigenlijk
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Verwijderd
Nieuwe contracten hebben andere voorwaarden waarin staat dat het kan wijzigen. Oudere niet - dus mijn logica zegt dat ze dat ook niet doen.boxlessness schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:33:
[...]
Vreemd... wij hebben Engie Open, en in de overeenkomst die ik in juli per mail heb gekregen staat in de voorwaarden dat de tarieven 1 januari/juli wijzigen.
[Afbeelding]
Ik zie hier sowieso een "head-scratch", want de tarieven op de website komen niet overeen met de tarieven op jouw excel sheet...
Jouw tarieven zijn zoals overeengekomen in Juli en wijzigen op basis van DIE overeenkomst pas in Januari.
Ik zie bij mij inmiddels bij Engie staan dat mijn contract een personeelsaanbod is 🤔
Vreemd, ik heb iig nog geen joboffer zien verschijnen
:strip_exif()/f/image/Hjg5JoGegEwLeBa3mINKW8mS.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2022 16:57 ]
Historische hebben ze al opgevraagd voor maand bedrag, volgens hun lever ik 11000 terug en neem 500 af hahahoihoi66 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:06:
[...]
In de winter wss niet omdat je weinig teruglever.
Daarnaast hoef je niets te blokkeren omdat ze ook historische data kunnen opvragen en daaron kunnnen inzien wat je verbruik is.
Of je hebt je panelen nog geen jaar want dan hebben ze niets aan je historische verbruik.
1 PVoutput . Dongen NB
Inmiddels staan de velden bij mij weer gevuld, met de juiste bedragen cfm contract.jpa1 schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:31:
[...]
Bij mij hetzelfde, lege velden en gaat ook vandaag in. Alleen de TLV staat er nog, maar dan nu incl btw hetzelfde als excl btw, namelijk 0,90682 ???
Voor klanten met een actief modelcontract wijzigen de tarieven doorgaans op 1 januari en 1 juli.boxlessness schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:33:
[...]
Vreemd... wij hebben Engie Open, en in de overeenkomst die ik in juli per mail heb gekregen staat in de voorwaarden dat de tarieven 1 januari/juli wijzigen.
...
Voor klanten die nieuw instappen kunnen op moment van aangaan van de overeenkomst wel andere prijzen gelden dan het prijspeil van 1 januari en 1 juli.
Heb ik het zo begrijpelijk uitgelegd?
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Bij mij ook.avds69 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:26:
[...]
Inmiddels staan de velden bij mij weer gevuld, met de juiste bedragen cfm contract.
NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.
Verwijderd
Engie kan echt wel lager, mijn wijziging per 1 juli jl.:boxlessness schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:33:
[...]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/rhGETfUhVWRrfrqsv37G4qtC.jpg?f=fotoalbum_large)
Jij valt duidelijk in de dure categorie bij hun wel goed voor de TLV.
Bij DGB kan je een jaarcontract afsluiten. Tarieven rond een euro, maar dat moet met salderen toch heel voordelig zijn? Opinies?
Sowieso moet ik nu bij eneco weg want ze gaan weer verhogen omdat vadertje staat de rest wel bijlegt.
Sowieso moet ik nu bij eneco weg want ze gaan weer verhogen omdat vadertje staat de rest wel bijlegt.
Is er bij iemand bekend of het mogelijk is bij Innova een tussentijdse nota op te vragen vergelijkbaar met Eneco ?
Ik heb ook innova, maar hun klantensysteem lijkt redelijk ouderwets, of in ieder geval erg eenvoudig. Er is heel weinig op te vragen dus ik vraag me af of ze een tussentijdse nota kunnen klaar stomen voor je.Arnaud1980 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:09:
Is er bij iemand bekend of het mogelijk is bij Innova een tussentijdse nota op te vragen vergelijkbaar met Eneco ?
Als je zelf je verbruik bijhoudt dan kan je natuurlijk zelf proberen uit te rekenen wat je kwijt bent. En kan je hier kijken http://twitter.com/eprijzen of je te veel betaald
Oh vergeten te zeggen, je kan eventueel ook via de telegram robot de dagelijkse prijzen in zien.
Of van morgen of de tarieven uit het verleden :
https://t.me/EnergiePrijzen_bot
Ja die is top, heel blij mee!itheo.tech schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:23:
Oh vergeten te zeggen, je kan eventueel ook via de telegram robot de dagelijkse prijzen in zien.
Doneren lukt me helaas niet, kijk wel een keer waarom niet.
itheo.tech schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:21:
[...]
Bedankt voor je reactie, ik lever gelukkig redelijk wat terug ( 15mwh) van daar dat ik niet te veel wil laten openstaan....
Ik heb ook innova, maar hun klantensysteem lijkt redelijk ouderwets, of in ieder geval erg eenvoudig. Er is heel weinig op te vragen dus ik vraag me af of ze een tussentijdse nota kunnen klaar stomen voor je.
Als je zelf je verbruik bijhoudt dan kan je natuurlijk zelf proberen uit te rekenen wat je kwijt bent. En kan je hier kijken http://twitter.com/eprijzen of je te veel betaald
Dat ben ik ook van plan. Mijn contract zal in febr. beginnen maar heb geen zin om met ze tot febr. 2024 te blijven. Wil na de zomer ergens in sept mijn contract opzeggen.itheo.tech schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:21:
[...]
Ik heb ook innova, maar hun klantensysteem lijkt redelijk ouderwets, of in ieder geval erg eenvoudig. Er is heel weinig op te vragen dus ik vraag me af of ze een tussentijdse nota kunnen klaar stomen voor je.
Als dit mogelijk is dan ben ik heel blij want heb dan een tegoed van ruim 2000 euro bij ze mits ze de TLV niett omlaag schroeven.
Hallo Tweakers,
Binnenkort ga ik verhuizen van een huurflatje naar een woning met zonnepanelen (weliswaar op het noordoosten, maar toch)
Ik zoek dus een energieleverancier.
Momenteel zit ik al jaren bij Energiedirect (merk van Eneco) waar ik € 0,43033 per kWh betaal per oktober. Ik kom er echter niet achter of er een voordeligere energieleverancier is. Op vergelijkingssites zoals Independer krijg ik geen resultaten te zien, ik heb geen idee wat ik terug ga / kan leveren (het betreft 15 panelen en zou minus een verbruik van 3500 kWh op 1000 kWh teruglevering komen, aldus een site die het "schat") en m'n verbruik in de nieuwe woning is ook giswerk.
De leveranciers die ik op het oog heb zijn Innova, NLE, Engie, Budget Energie of United Consumers.
Of toch gewoon m'n contract van Energiedirect meenemen?
Bij Innova en Engie kom er er niet achter wat de tarieven zijn. Lijkt wel alsof veel energieleveranciers website-issues hebben. Bij Energiedirect weet ik ook niet welke teruglevertarieven zij hanteren.
Wat is wijsheid in deze? Ergens neig ik om toch bij Energiedirect te blijven en over een maand of drie eens te kijken wat mijn verbruik geworden is en aan de hand daarvan over te stappen.
Binnenkort ga ik verhuizen van een huurflatje naar een woning met zonnepanelen (weliswaar op het noordoosten, maar toch)
Momenteel zit ik al jaren bij Energiedirect (merk van Eneco) waar ik € 0,43033 per kWh betaal per oktober. Ik kom er echter niet achter of er een voordeligere energieleverancier is. Op vergelijkingssites zoals Independer krijg ik geen resultaten te zien, ik heb geen idee wat ik terug ga / kan leveren (het betreft 15 panelen en zou minus een verbruik van 3500 kWh op 1000 kWh teruglevering komen, aldus een site die het "schat") en m'n verbruik in de nieuwe woning is ook giswerk.
De leveranciers die ik op het oog heb zijn Innova, NLE, Engie, Budget Energie of United Consumers.
Bij Innova en Engie kom er er niet achter wat de tarieven zijn. Lijkt wel alsof veel energieleveranciers website-issues hebben. Bij Energiedirect weet ik ook niet welke teruglevertarieven zij hanteren.
Wat is wijsheid in deze? Ergens neig ik om toch bij Energiedirect te blijven en over een maand of drie eens te kijken wat mijn verbruik geworden is en aan de hand daarvan over te stappen.
Op pagina 1 van deze forumpost staat een overzicht van (teruglever-)tarieven die regelmatig wordt bijgewerkt. Daar vind je al je antwoorden lijkt me.DedSec85 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 23:05:
Hallo Tweakers,
Binnenkort ga ik verhuizen van een huurflatje naar een woning met zonnepanelen (weliswaar op het noordoosten, maar toch)![]()
https://gathering.tweaker...st_messages/2101250#tabel
@DedSec85
Je kunt het best vragen aan de vorige eigenaren wat de opbrengst is van de zonnepanelen in kWh per jaar en hoeveel Wp het is. Pas als je dat zeker weet kun je beoordelen of overstappen verstandig is of niet. Het kWh-per-jaarverbruik kan per woning verschillen. Nieuwe klanten betalen doorgaans de hoofdprijs, kijk op https://www.gaslicht.com/ voor die tarieven.
Energiedirect heeft een terugleververgoeding van 5,00 cent per kWh, valt buiten het lijstje in de topicstart. Je hebt er dan meer aan om overtollige electriciteit te gebruiken voor (bij-)verwarming. Vooral als je een hoge gasprijs verwacht.
Als je over wil stappen (met alleen elektriciteit!), zoek dan ook op de naam van het energiebedrijf om addertjes onder het gras te ontdekken, zoals maandelijks salderen of sterke prijswijzigingen. En neem een kijkje bij klachtensites.
Je kunt het best vragen aan de vorige eigenaren wat de opbrengst is van de zonnepanelen in kWh per jaar en hoeveel Wp het is. Pas als je dat zeker weet kun je beoordelen of overstappen verstandig is of niet. Het kWh-per-jaarverbruik kan per woning verschillen. Nieuwe klanten betalen doorgaans de hoofdprijs, kijk op https://www.gaslicht.com/ voor die tarieven.
Energiedirect heeft een terugleververgoeding van 5,00 cent per kWh, valt buiten het lijstje in de topicstart. Je hebt er dan meer aan om overtollige electriciteit te gebruiken voor (bij-)verwarming. Vooral als je een hoge gasprijs verwacht.
Als je over wil stappen (met alleen elektriciteit!), zoek dan ook op de naam van het energiebedrijf om addertjes onder het gras te ontdekken, zoals maandelijks salderen of sterke prijswijzigingen. En neem een kijkje bij klachtensites.
De wintermaanden zeker die lage prijs aanhouden. In maart kan je er opnieuw over nadenken. Dan weet je iets over je verbruik en opwekking. En dan is de markt weer totaal anders dus is het zonde van je tijd om je er nu al in te verdiepen.DedSec85 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 23:05:
Hallo Tweakers,
Binnenkort ga ik verhuizen van een huurflatje naar een woning met zonnepanelen (weliswaar op het noordoosten, maar toch)![]()
Nee rechtzaak saldering. off topic.Ruud888 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:26:
Rechtzaak teruglevering.
https://solarmagazine.nl/...gens-maandelijks-salderen
Nee, de rechtszaak gaat zowel over saldering als aanpassen TLV:
Daarbovenop komt dat de consument met Budgetenergie in het contract heeft afgesproken de zonne-energie die de salderingsregeling te buiten gaat – het overschot aan zonne-energie dus – wordt vergoed tegen het kale elektriciteitstarief. Ook p[ die afspraak over de terugleververgoeding wil Budgetenergie terugkomen.
Over die rechtszaak is een heel eigen topic, waar je uit eerste hand het nieuws krijgt:
Procedure tegen Budgetenergie over salderen per jaar en TLV
Procedure tegen Budgetenergie over salderen per jaar en TLV
Wise enough to play the fool
Iemand ook problemen met betaling van TLV van Eneco?
Net eindnota gehad van ze(contract per 5 sept opgezegd). Echter er is gerekend met een geschatte meterstand, dat terwijl ik meterstand heb doorgegeven via hun klantenservice. Was wel nog een vraag terug dat de meterstand lager was dan de beginstand. Duhh, ik heb zonnepanelen!
Ik moet nu €170 betalen terwijl ik dacht meer dan €5k te cashen
Net eindnota gehad van ze(contract per 5 sept opgezegd). Echter er is gerekend met een geschatte meterstand, dat terwijl ik meterstand heb doorgegeven via hun klantenservice. Was wel nog een vraag terug dat de meterstand lager was dan de beginstand. Duhh, ik heb zonnepanelen!

Wel aangemeld op energieleveren.nl?bmoorman schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:45:
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik had dit halverwege het jaar met Engie ivm een storing in de meter. Ik heb toen een correctie aangevraagd dmv foto's van de meterstand via de klantenservice. Omdat de meterstanden die ik had opgenomen dus wel een halve maand later waren hebben ze alsnog gegokt maar het zat beter in de buurt dan de eerste schatting zonder panelenbmoorman schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:45:
Maar zo te zien heb je al je meterstanden doorgegeven dus dat is wel vreemd
ja. Het probleem is duidelijk, dat is hun geschatte meterstand. Maar maak me beetje zorgen dat Eneco me wel betaald. Volgens nieuwsberichten hebben ze veel klanten die niet betalen. Daarom mijn vraag voor al de Eneco 'gedupeerden'
Ik zit ook bij Energiedirect (dochter van Essent) met een variabel contract (mijn vaste contract liep eveneens af in juli) maar vraag me af of het wel zo verstandig is om vlak voor de winter over te stappen. Nu kun je met de zomer(over)productie van je zonnepanelen de winter wegsalderen toch?thsk schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:16:
Hallo BMoorman
Zat van 12juli t/m 6sept bij eneco,bij de eindnota waren ze mijn teruglever Kw's vergeten?
Na een telefoontje van 1 1/2 uur uiteindelijk een correctienota aangevraagd.
Na een week bericht dat ik 800€ terug kreeg ipv 98€ betalen.
De correctienota klopte exact.
Dirk
Zat van 12juli t/m 6sept bij eneco,bij de eindnota waren ze mijn teruglever Kw's vergeten?
Na een telefoontje van 1 1/2 uur uiteindelijk een correctienota aangevraagd.
Na een week bericht dat ik 800€ terug kreeg ipv 98€ betalen.
De correctienota klopte exact.
Dirk
Verwijderd
@Tranquility Je kunt ook jouw verlies pakken en volgend jaar nog een over te stappen eind maart of april. Daarna moet je net als ik al doe steeds een jaar beoordelen en indien nodig weer overstappen aan het einde van het meetjaar.
Ik had ook het plan om na deze winter, dus inderdaad ergens in maart of april, over te stappen naar een leverancier met hoge TLV. En dan deze winter bij ED uitzitten om mijn in juli-okt opgewekte kW's te gebruiken.Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:48:
@Tranquility Je kunt ook jouw verlies pakken en volgend jaar nog een over te stappen eind maart of april. Daarna moet je net als ik al doe steeds een jaar beoordelen en indien nodig weer overstappen aan het einde van het meetjaar.
Hoe verwachten jullie dat prijsplatform impact gaat hebben op tlv? Gaat men dan rekenen met het deel wat jij hen betaald of wat jij+overheid hen betaald?
Naar welke leverancier stappen jullie de wintermaanden over, meeste energievergelijkingsite tonen niet alles meer.
Naar welke leverancier stappen jullie de wintermaanden over, meeste energievergelijkingsite tonen niet alles meer.
Daar is nog niets over te zeggen. Het voorstel is nog in de maak. Details afwachten dus.sjors86 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:36:
Hoe verwachten jullie dat prijsplatform impact gaat hebben op tlv? Gaat men dan rekenen met het deel wat jij hen betaald of wat jij+overheid hen betaald?
dit staat allemaal in de topicstart, die je uiteraard uitgebreid gelezen hebt
[ Voor 81% gewijzigd door teacher op 25-09-2022 00:58 ]
EU DNS: 86.54.11.100
en ook dit is offtopic
[ Voor 85% gewijzigd door teacher op 25-09-2022 11:07 ]
Alle leveranciers in zwart. Sowieso moeten alle leveranciers nieuwe klanten aannemen via een modelcontract.c-nan schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:54:
@teacher waar in de OP staat welke leveranciers nog nieuwe klanten accepteren?
alles wat in het grijs vermeld staat is een deal of prijs die nu niet meer verkrijgbaar is.
[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 25-09-2022 10:03 ]
Hallo allemaal,
Ik lees sinds begin dit jaar mee: we hebben een 0 op de meter woning gekocht en zaten vanuit de vorige woning bij Eneco.
We hebben een ruime over productie. Na veel lezen hier in juni overgestapt naar een model contact Eneco.
Deze partij heeft de TLV enorm terug geschroefd.
Nu lijkt het me handig over te stappen, maar:
- Als ik nu over stap, krijg ik direct de overproductie uitbetaald?
- Het verbruik in de winter kan ik dan salderen met de opbrengsten van voorjaar / zomer?
Kan iemand me aangeven of ik het zo goed snap?
Ik lees sinds begin dit jaar mee: we hebben een 0 op de meter woning gekocht en zaten vanuit de vorige woning bij Eneco.
We hebben een ruime over productie. Na veel lezen hier in juni overgestapt naar een model contact Eneco.
- Het verbruik in de winter kan ik dan salderen met de opbrengsten van voorjaar / zomer?
Ik heb via UC een aanbod geaccepteerd, variabel onbepaalde tijd, maar tariefwijziging 1 juli 2022, alleen stroom, TLV €0,72618 (enkel).
Dit lijkt me dus niet het Innova jaarcontract. Wat is het wel? En met dit variabel contract, wijzigen de tarieven juli en januari, of toch maandelijks? Iemand hier al wat meer info over?
Ik moet de leverovereenkomst en dergelijke nog krijgen.
Dit lijkt me dus niet het Innova jaarcontract. Wat is het wel? En met dit variabel contract, wijzigen de tarieven juli en januari, of toch maandelijks? Iemand hier al wat meer info over?
Ja en ja.Barth1234 schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:59:
...........
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
United consumers is een energiebedrijf. Een dochter van Engie. Mijn schoonouders zitten bij uc. Ze hebben een variabel contract sinds 1 jaar. Tarieven zijn tot nu toe tussendoor niet veranderd. Behalve op 1 januari en 1 juli.Truus01 schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:59:
Ik heb via UC een aanbod geaccepteerd, variabel onbepaalde tijd, maar tariefwijziging 1 juli 2022, alleen stroom, TLV €0,72618 (enkel).
Nee dat is dus het variabele contract van United Consumers, die je dan onder hun eigen naam een speciaal contract bieden van Engie, heb deze ook maar dan met andere tarieven.Truus01 schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:59:
Het probleem is echter dat de TLV los staat van deze tarieven.
Ze hebben op dit moment het beleid dat de TLV hetzelfde is als het kale leveringstarief, maar dat beleid kunnen ze dus zomaar wijzigen, naar bijvoorbeeld zoiets als Eneco heeft gedaan in het slechtste geval.
Wat ze lijken te garanderen - voor zover het wat waard is - zijn de leveringstarieven, niet de TLV.
Bij Innova krijg je daadwerkelijk een jaarcontract waarbij alles in principe vast zou moeten staan, maar daar zitten ook nog wat haken en ogen aan wat hier al veelvuldig is besproken.
[ Voor 3% gewijzigd door JohanNL op 25-09-2022 11:33 ]
In vino veritas, in aqua sanitas
@Angelique1974 & @JohanNL Bedankt voor de reacties.
Ik zit nu bij BE, dus veel slechter kan niet. En mijn gas zit bij de Univé/GC deal (wel benieuwd hoe die om gaan met het prijsplafond, of er een soort extra korting komt of zo).
Dus Innova kan ik op het moment niet heen en wil ik eigenlijk ook niet.
Maar klopt het dat ik nu dan eigenlijk het Engie Open heb, maar via UC?
De TLV (bij UC) was blijkbaar 74ct (topic start) en 72ct is prima. Wel inderdaad erg benieuw wat er met de TLV gaat gebeuren, vooral ook in januari met het prijsplafond. Ik denk dat ik hoe dan ook nu beter af ben om zsm bij BE weg te gaan.
Ik heb aangegeven dat ik verhuis naar het adres, daardoor startdatum op 10-10. Gaat dat nog voor problemen zorgen?
Ik zit nu bij BE, dus veel slechter kan niet. En mijn gas zit bij de Univé/GC deal (wel benieuwd hoe die om gaan met het prijsplafond, of er een soort extra korting komt of zo).
Dus Innova kan ik op het moment niet heen en wil ik eigenlijk ook niet.
Maar klopt het dat ik nu dan eigenlijk het Engie Open heb, maar via UC?
De TLV (bij UC) was blijkbaar 74ct (topic start) en 72ct is prima. Wel inderdaad erg benieuw wat er met de TLV gaat gebeuren, vooral ook in januari met het prijsplafond. Ik denk dat ik hoe dan ook nu beter af ben om zsm bij BE weg te gaan.
Ik heb aangegeven dat ik verhuis naar het adres, daardoor startdatum op 10-10. Gaat dat nog voor problemen zorgen?
2023?Truus01 schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:59:
ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
Nee, in hun aanbod staat tariefwijziging 1 juli 2022. Ik ging/ga er vanuit dat dat de laatste wijziging is geweest. En er wel weer een wijziging zal zijn 1 januari 2023.
Ik vroeg het me af omdat er her en der, o.a. hier, wat werd gemeld over de geldigheid van de tarieven t/m 1 januari respectievelijk 1 juli.Truus01 schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:32:
[...]
Nee, in hun aanbod staat tariefwijziging 1 juli 2022. Ik ging/ga er vanuit dat dat de laatste wijziging is geweest. En er wel weer een wijziging zal zijn 1 januari 2023.
Dit zou dan afhangen van de ingangsdatum contract vòòr of (op)nà 1-9.
ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
Oh echt niet? Krijg je een foutmelding bij de donatie? Ik weet wel dat Paypal wat problemen gaf, maar die zijn als het goed is opgelost.Whiskey48 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:38:
[...]
Ja die is top, heel blij mee!
Doneren lukt me helaas niet, kijk wel een keer waarom niet.
Dank je wel!!
Ik zat/zit in dezelfde situatie.Barth1234 schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:59:
Hallo allemaal,
Weggegaan bij Eneco begin september. Heb afrekening binnen en bedrag komt voor 5 okt op m’n rekening.
Overgestapt naar Vattenfall. Blijf daar zitten tot m’n winterverbruik op 0. En dan maar zien hoe de markt er dan uitziet.
tlv is alleen van toepassing als je overproductie hebt, na salderen dus. Het energietarief maakt dan dus niet uit, want je hoeft niets te betalen.sjors86 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:36:
Paypal inderdaad. Ik zal het opnieuw proberen, ben er iig heel blij mee, werkt erg prettig!itheo.tech schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:35:
[...]
Oh echt niet? Krijg je een foutmelding bij de donatie? Ik weet wel dat Paypal wat problemen gaf, maar die zijn als het goed is opgelost.
Dank je wel!!
Het is een nieuwbouwwoning dus ik ben de eerste bewoner. Ik heb op diverse vergelijkingssites gekeken zoals gaslicht.com maar krijg daar te zien dat er geen resultaten getoond kunnen worden.mrmrmr schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 04:19:
@DedSec85
Je kunt het best vragen aan de vorige eigenaren wat de opbrengst is van de zonnepanelen in kWh per jaar en hoeveel Wp het is. Pas als je dat zeker weet kun je beoordelen of overstappen verstandig is of niet. Het kWh-per-jaarverbruik kan per woning verschillen. Nieuwe klanten betalen doorgaans de hoofdprijs, kijk op https://www.gaslicht.com/ voor die tarieven...
Ja dat is een hele goede. Stom dat ik daar niet eerder zelf aan dacht. Ik heb nu in elk geval besloten om mijn huidige contract mee te nemen naar de nieuwe woning. Ik kijk in het voorjaar dan wel hoe de vlag erbij hangt en of het dan alsnog nuttig is om over te stappen. Tnx!gebruiker001 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 07:09:
[...]
De wintermaanden zeker die lage prijs aanhouden. In maart kan je er opnieuw over nadenken. Dan weet je iets over je verbruik en opwekking. En dan is de markt weer totaal anders dus is het zonde van je tijd om je er nu al in te verdiepen.
Truus01 schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:32:
[...]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ppx7K8K46x9cEuByxZJo8cMG.jpg?f=user_large)
Hier staat t (ik heb vandaag start UC).
[ Voor 8% gewijzigd door PCJR op 26-09-2022 12:39 ]
Wij hebben met onze vve een overproductie van ca. 7000 kwh op jaarbasis. Wij hebben nu een variabel contract bij greenchoice met relatief lage levergingstarieven (0,36756 normaal van 0,30982 dal) maar ook met een lage TLV (0,11500 ex BTW). Klopt het dat we (veel) voordelig uit zouden zijn bij een partij die juist een hoge TLV betaalt, en dat de leveringstarieven er daarbij feitelijk niet toe doen (vanwege saldering + overproductie)?
Klopt helemaal.mpjkik schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:06:
Wij hebben met onze vve een overproductie van ca. 7000 kwh op jaarbasis. Wij hebben nu een variabel contract bij greenchoice met relatief lage levergingstarieven (0,36756 normaal van 0,30982 dal) maar ook met een lage TLV (0,11500 ex BTW). Klopt het dat we (veel) voordelig uit zouden zijn bij een partij die juist een hoge TLV betaalt, en dat de leveringstarieven er daarbij feitelijk niet toe doen (vanwege saldering + overproductie)?
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Zolang je bij een leverancier zit die saldering inderdaad per jaar doetmpjkik schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:06:
LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module
Dat lijkt mij wel hé, maar daar ben je nu dan al wel vrij laat mee.mpjkik schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:06:
Je moet er ook rekening mee houden in deze markt dat een hoge TLV nu niet automatisch betekent dat deze nog van toepassing is de volgende maand, wat wel van belang is gezien de opwekking nu lager is en nog lager gaat zijn de komende maanden.
Mogelijk heb je de komende maanden juist meer verbruik dan opwek, dan kun je het beste deze periode nog even blijven zitten en je opwek/verbruik zodoende zoveel mogelijk laten salderen.
Zodra de dagen weer aanbreken waarbij de opbrengst hoger is dan het verbruik, dan stap je over naar de leverancier met de hoogste TLV.
Wanneer het prijsplafond is gekoppeld aan het levertarief en de tlv is aan het kale levertarief gekoppeld, dan kun je alvast voorovergebukt klaar gaan staan.borft schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:06:
[...]
tlv is alleen van toepassing als je overproductie hebt, na salderen dus. Het energietarief maakt dan dus niet uit, want je hoeft niets te betalen.
Want het levering minus teruglevering is voor de meeste hier flink negatief en dus kleiner dan 2400 kWh. De overheid ziet dat verschil als 'verbruik' want het werkelijk verbruik kunnen ze toch noot zien.
Een voorbeeld is m'n contract bij Innova met tlv van 91 cent vanaf 1 maart. Daar hoort een levertarief bij van boven de euro en als die gemaximeerd wordt op 75 cent, dan kan ik wel raden wat er met de tlv gebeurt. Tenzij we vrijwillig mogen afzien van gebruik van het prijsplafond.

Lekker blijven zitten en per 1 maart ofzo overstappen naar de hoogste tlv.mpjkik schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:06:
Kun je tot die tijd mooi dat waardeloze (11 cent per kWh) saldo aan zomerproductie inzetten voor je netto winterlevering.
haha, damn, als je van de zomer bij Eneco had gezeten, had je dat 7000* (0.61-0.11) = 3500 euro opgeleverd.....mpjkik schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:06:
Ik denk toch in een andere richting, ik denk dat het contract een energie overdracht van de leverancier naar mij (zeg verkoop vanaf leverancier gezien) regelt, daarnaast een levering van mij aan de leverancier (zeg inkoop vanaf leverancier gezien). Het prijsplafond is volgens mij alleen voor verkoop van levernacier aan kleinverbruikers. Als het ook voor de inkoop zou gelden betekent dit dat Innova bij een plafond van 75cent en een prijs van 91cent recht heeft op een uitkering van 16cent van de overheid, maar dat lijkt me sterk.ursusMaritimus schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:13:
[...]
Wanneer het prijsplafond is gekoppeld aan het levertarief en de tlv is aan het kale levertarief gekoppeld, dan kun je alvast voorovergebukt klaar gaan staan.
Want het levering minus teruglevering is voor de meeste hier flink negatief en dus kleiner dan 2400 kWh. De overheid ziet dat verschil als 'verbruik' want het werkelijk verbruik kunnen ze toch noot zien.
Een voorbeeld is m'n contract bij Innova met tlv van 91 cent vanaf 1 maart. Daar hoort een levertarief bij van boven de euro en als die gemaximeerd wordt op 75 cent, dan kan ik wel raden wat er met de tlv gebeurt. Tenzij we vrijwillig mogen afzien van gebruik van het prijsplafond.
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh
Mijn broertje overweegt naar een Engie Open/Flexibel contract over te stappen. Op hun website staat:
De TLV zit dus goed, maar hoe zit het met salderen? Het is een flexibele contract met een opzegtermijn van 1 maand, maar salderen ze dan ook maandelijks? Dat is niet echt terug te vinden op hun website.Als je op een telwerk (hoog of laag) meer teruglevert dan je op dat telwerk hebt verbruikt, ontvang je een terugleververgoeding. Deze vergoeding is gelijk aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).
Voor anderhalve maand. En in die maand zal niet die volledige 7000kWh opgewekt zijn...borft schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:17:
haha, damn, als je van de zomer bij Eneco had gezeten, had je dat 7000* (0.61-0.11) = 3500 euro opgeleverd.....
Zie ander topic: Saldering per kwartaal of jaarc-nan schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:23:
Mijn broertje overweegt naar een Engie Open/Flexibel contract over te stappen. Op hun website staat:
[...]
De TLV zit dus goed, maar hoe zit het met salderen? Het is een flexibele contract met een opzegtermijn van 1 maand, maar salderen ze dan ook maandelijks? Dat is niet echt terug te vinden op hun website.
[ Voor 5% gewijzigd door Truus01 op 26-09-2022 16:38 ]
Mwah, in april-juni kon je bij Delta ook meer dan 60 cent/kWh krijgen, dus dan heb je april-augustus, dat zijn wel de maanden waarin je het verschil maaktTruus01 schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:37:
[...]
Voor anderhalve maand. En in die maand zal niet die volledige 7000kWh opgewekt zijn...
In hun leveringsovereenkomst staat dit:PCJR schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:38:
[Afbeelding]
Hier staat t (ik heb vandaag start UC).
Verder niks. Niet heel duidelijk.Tarieven
UnitedConsumers Energie hanteert variabele leveringstarieven. Deze tarieven gaan in vanaf de startdatum van
levering, en kunnen gedurende de looptijd van deze overeenkomst wijzigen.
Ik kan op basis hiervan moeilijk een beslissing nemen (binnen 14 dagen)...
Ik heb de vraag dus nog even gemaild. "De actuele gemiddelde reactietijd op informatieverzoeken per e-mail bedraagt 30 dagen."

Dus ook maar even via de Whatsapp, daar zou de reactietijd 1 dag zijn.
Wel lekker snel reactie:
"De tarieven in het variabele contract wijzigen voor u het eerst op 1 juli 2023. Daarna wijzigen ze per halfjaar."
Dus mijn reactie: "Oh echt?! Ook voor de terugleververgoeding?"
Helaas, hun reactie: "Nee de terugleververgoeding zal waarschijnlijk binnenkort gewijzigd gaan worden naar een lager vast bedrag"
Nu nog de vraag uitstaan of bekent is wanneer 'binnenkort' is en wat ongeveer dat vast lage bedrag zal worden. Gokje... 9ct...
Nu ook daar de reactie op. De beslissing is nog niet rond, dus kan er geen uitspraak over doen, echt rekening mee houden dat het minder aantrekkelijk word om bij UC te komen voor de teruglevering.
Toch denk ik dat ik maar wel overstap. Bij die wijziging kan ik dan alsnog op zoek naar degene met de betere TLV, maar ben ik in ieder geval wel weg bij BE. En kan ik ook kijken naar salderen. Al denk ik dat ik mogelijk nauwelijks saldering nodig heb dit jaar en voornamelijk teruglever (ja, ook de komende maanden).
Edit:
Ah, ook nog even gevraagd of ze netjes tijdig de wijziging zullen communiceren, dus niet zoals Eneco, zodat tijdig overstappen mogelijk is. En daarop krijg ik het antwoord dat dit 'zeker tijdig aan u gecommuniceerd gaat worden'.
Dus ga ik voorlopig toch maar in zee met UC. Netjes jaarlijks salderen en netjes tijdig communiceren is ook heel wat waard.
"De tarieven in het variabele contract wijzigen voor u het eerst op 1 juli 2023. Daarna wijzigen ze per halfjaar."
Helaas, hun reactie: "Nee de terugleververgoeding zal waarschijnlijk binnenkort gewijzigd gaan worden naar een lager vast bedrag"
Nu nog de vraag uitstaan of bekent is wanneer 'binnenkort' is en wat ongeveer dat vast lage bedrag zal worden. Gokje... 9ct...
Nu ook daar de reactie op. De beslissing is nog niet rond, dus kan er geen uitspraak over doen, echt rekening mee houden dat het minder aantrekkelijk word om bij UC te komen voor de teruglevering.
Toch denk ik dat ik maar wel overstap. Bij die wijziging kan ik dan alsnog op zoek naar degene met de betere TLV, maar ben ik in ieder geval wel weg bij BE. En kan ik ook kijken naar salderen. Al denk ik dat ik mogelijk nauwelijks saldering nodig heb dit jaar en voornamelijk teruglever (ja, ook de komende maanden).
Edit:
Ah, ook nog even gevraagd of ze netjes tijdig de wijziging zullen communiceren, dus niet zoals Eneco, zodat tijdig overstappen mogelijk is. En daarop krijg ik het antwoord dat dit 'zeker tijdig aan u gecommuniceerd gaat worden'.
Dus ga ik voorlopig toch maar in zee met UC. Netjes jaarlijks salderen en netjes tijdig communiceren is ook heel wat waard.
[ Voor 23% gewijzigd door Truus01 op 26-09-2022 19:13 ]
Maar nu vraag ik mij af, gaat uc het tlv verlagen, of doet engie dit....?Truus01 schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:08:
Wel lekker snel reactie:
Edit:
1 PVoutput . Dongen NB
dit is hier offtopic
[ Voor 89% gewijzigd door teacher op 26-09-2022 19:40 ]
5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
Engie, want de leverovereenkomst is getekend namens "ENGIE UnitedConsumers Energie BV".reneeke1970 schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:31:
[...]
Maar nu vraag ik mij af, gaat uc het tlv verlagen, of doet engie dit....?
Dus UC energie = Engie.
Waar moet of kun je terecht als particulier als je meer dan 20.000kwh gaat terug leveren??
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Is dat alles?paulv1973 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:48:
Waar moet of kun je terecht als particulier als je meer dan 20.000kwh gaat terug leveren??
Dat zou geen probleem moeten zijn, lever zelf meer dan 10MWh per jaar. Innova bijvoorbeeld heeft niks daarover in contract. Enigste is dat boven 10MWh er een ander transportkosten rekenen maar daar heb je geen last van.
UC is gister (eigenlijk afgelopen zondag) gestart.
Vanochtend al de Eneco afrekening in de mail...2 dagen later...nog nooit meegemaakt.
Maar ik moet gaan narekenen want 800+ euro ofzo zag ik staan, lijkt me weinig voor juli/aug aan netto terugleveren.
Vanochtend al de Eneco afrekening in de mail...2 dagen later...nog nooit meegemaakt.
Maar ik moet gaan narekenen want 800+ euro ofzo zag ik staan, lijkt me weinig voor juli/aug aan netto terugleveren.
Dit was al bekend van UC om die reden niet met ze in zee gegaan maar voor Innova gegaan. Maar dit zegt ook niet heel veel natuurlijkTruus01 schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:08:
Wel lekker snel reactie:
Edit:
Nee maar vandaag tijdens het vragenuur wel gezegd dat dit geadresseerd zal worden in de energiewet die nu snel behandeld zal worden.hoihoi66 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:17:
Heeft onze grote vriend al iets zinnigs verteld over de ‘redelijke’ TLV?
Ik las enkel over het stukje salderen van een jaar ipv een maand wat natuurlijk voor ons goed uitkomt.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Hopen maar dat het iets wordt van minimaal 50% van de kale verkoopprijs.cville schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:46:
[...]
Nee maar vandaag tijdens het vragenuur wel gezegd dat dit geadresseerd zal worden in de energiewet die nu snel behandeld zal worden.
Zoals bij BE...hoihoi66 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:41:
Hopen maar dat het iets wordt van minimaal 50% van de kale verkoopprijs.
[ Voor 105% gewijzigd door gAzu op 10-11-2022 22:47 . Reden: Nog eentje (NLE) over het hoofd gezien ]
Welkom in dit topic, wat je hierboven beschrijft is ons levengAzu schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:51:
Ha allen,
ik ben sinds 1 week in productie met 12 panelen en ben nu op zoek naar een goede TLV (met bijbehorende leverancier als het echt niet anders kan) voor mijn 2e aansluiting. (stroom only)
Vandaag gebeld met UC: willen wel maar geven aan dat de tlv ´binnenkort' gaat wijzigen (omlaag)
Wanneer precies is de vraag.
Het contract zou op zijn vroegst over 30 dagen kunnen ingaan
TLV nu 0,66622 aldus de medewerkster.
Innova wil alleen als je ook een gascontract afsluit.
Zolang je bij een stroom-only aanvraag de blanco webpagina krijgt is dat hun ´beleid'.
Vraag me wel af of dat mag, zulke koppelverkoop.
DGB was al naar huis voor vandaag, dus een verzoek gestuurd via mail.
NLE (gaat in november over in Budget Energie) was er nog even tussendoorgeslipt en doet het nog aardig in het modelcontract, voor zolang het duurt natuurlijk)
https://www.nle.nl/docs/NLE_V_VARMC_2021M01.pdf
0,53017 enkeltarief / 0,55180 hoogtarief
Energie Van Ons wil geen nieuwe klanten en bij ENGie krijg ik rare cijfers als ik de aanvraag doe via hun website... (brrr)
verder vond ik nog deze site:
https://www.energievergel...rpen/terugleververgoeding
Hier staan nog wat meer leveranciers op.
Ook een aardig inkijkje in de (oudere) keuken van de Nederlandse Mededingingsautoriteit -
Directie Toezicht Energie:
https://www.acm.nl/sites/...ing_Vergunninghouders.pdf
Ben wel benieuwd wat er in het einddocument van geworden is)
Als het nu nergens wat wordt om een goed vast- dan wel model contract af te sluiten dan is dit misschien nog wat:
https://www.frankenergie.nl/goedkoop
Je ziet er de uur en dagprijzen als je wat naar beneden scrolt. (moet me nog inlezen)
De angst op de gasmarkt komt weer een beetje terug met die kwetsbare pijpjes overal, dat zal op enig moment toch ook wel weer doorwerken op de stroomprijs lijkt mij.
Tot zover mijn rapport van de dagbesteding
Voorlopig schijnt de zon en zo lang ik geen bericht van Engie ontvang loopt de teller nog doormathijshooi schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:14:
[...]
Welkom in dit topic, wat je hierboven beschrijft is ons leven
Energie Van Ons is zoals elke leverancier verplicht een modelcontract aan te bieden. Ze zijn hier op hun website niet open over, maar het kan wel.gAzu schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:51:
...
Energie Van Ons wil geen nieuwe klanten en bij ENGie krijg ik rare cijfers als ik de aanvraag doe via hun website... (brrr)
...
Indicatie tarieven.
Vandaag heb ik met Energie Van Ons gesproken aan de telefoon, enkel tarief was circa €0.36/kWh incl. belastingen, terugleververgoeding gelijk hieraan. Normaal- en daltarief zaten volgens mij binnen de 2 cent per kWh hiervandaan.
Maar ook als je nu klant wordt kunnen de tarieven per 1 januari wijzigen.
Ze vragen wel om een voorschot van €1000 voordat het contract ingaat. Mocht het bedrijf omvallen dan ben je dit kwijt, maar ik weet niet hoe groot die kans is.
Nu de donkere maanden aanbreken zal de opbrengst van de zonnepanelen aanzienlijk minder zijn, dus dan is de TLV ook minder van belang.gAzu schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:51:
Ha allen,
ik ben sinds 1 week in productie met 12 panelen en ben nu op zoek naar een goede TLV (met bijbehorende leverancier als het echt niet anders kan) voor mijn 2e aansluiting. (stroom only)
Vandaag gebeld met UC: willen wel maar geven aan dat de tlv ´binnenkort' gaat wijzigen (omlaag)
Wanneer precies is de vraag.
Het contract zou op zijn vroegst over 30 dagen kunnen ingaan
TLV nu 0,66622 aldus de medewerkster.
Innova wil alleen als je ook een gascontract afsluit.
Zolang je bij een stroom-only aanvraag de blanco webpagina krijgt is dat hun ´beleid'.
Vraag me wel af of dat mag, zulke koppelverkoop.
DGB was al naar huis voor vandaag, dus een verzoek gestuurd via mail.
NLE (gaat in november over in Budget Energie) was er nog even tussendoorgeslipt en doet het nog aardig in het modelcontract, voor zolang het duurt natuurlijk)
https://www.nle.nl/docs/NLE_V_VARMC_2021M01.pdf
0,53017 enkeltarief / 0,55180 hoogtarief
verder vond ik nog deze site:
https://www.energievergel...rpen/terugleververgoeding
Hier staan nog wat meer leveranciers op.
Ook een aardig inkijkje in de (oudere) keuken van de Nederlandse Mededingingsautoriteit -
Directie Toezicht Energie:
https://www.acm.nl/sites/...ing_Vergunninghouders.pdf
Ben wel benieuwd wat er in het einddocument van geworden is)
Als het nu nergens wat wordt om een goed vast- dan wel model contract af te sluiten dan is dit misschien nog wat:
https://www.frankenergie.nl/goedkoop
Je ziet er de uur en dagprijzen als je wat naar beneden scrolt. (moet me nog inlezen)
De angst op de gasmarkt komt weer een beetje terug met die kwetsbare pijpjes overal, dat zal op enig moment toch ook wel weer doorwerken op de stroomprijs lijkt mij.
Tot zover mijn rapport van de dagbesteding
September/oktober kun je dan vaak nog wel aardig wat binnenhalen, maar als je vanaf nu dan nog een maand moet wachten heb je daar natuurlijk ook niets meer aan.
Als je nu dan iets zoekt dan heb je waarschijnlijk het meest aan de wijze waarop de energieleverancier je verbruik en teruglevering saldeert, zoals BE die dat maandelijks doet, anderen per tariefsperiode en anderen weer per contractjaar.
Dan is het hopen dat er in februari of uiterlijk begin maart weer een goed aanbod is, met een goed beleid en hoge TLV zodat we daarnaar kunnen overstappen
Op de site van Engie krijg ik ook vreemde resultaten met de rekentool. Ondanks mijn overschot van 3200 komt daar net aan een min bedrag uit op jaarbasis. Mail ik mezelf deze berekening via de tool dan zie ik wel een schappelijk jaarbedrag.
Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers
Heb jij netto overschot op jaarbasis met slechts 12 panelen?gAzu schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:51:
Ha allen,
ik ben sinds 1 week in productie met 12 panelen
Ik heb slechts 11 panelen en heb een overschot. Het gaat niet om hoeveel panelen je hebt maar om het totale vermogenpirke schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:43:
[...]
Heb jij netto overschot op jaarbasis met slechts 12 panelen?

Dat kan toch best? Bv. met panelen van 410 Wp (die ik zelf al een jaar heb liggen)
12x410 Wp = 4920 Wp
Bij 0.85 kWh/Wp --> 4200 kWh op jaarbasis.
Dat is al ruim meer dan het gemiddelde verbruik van een huishouden.
12x410 Wp = 4920 Wp
Bij 0.85 kWh/Wp --> 4200 kWh op jaarbasis.
Dat is al ruim meer dan het gemiddelde verbruik van een huishouden.
Ik heb ook een overschot met 11 panelen (350 Wp per stuk).pirke schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:43:
[...]
Heb jij netto overschot op jaarbasis met slechts 12 panelen?
Maar ik verwarm en kook op gas en laad geen auto op, dus verbruik is ook niet heel hoog.
[ Voor 99% gewijzigd door gAzu op 10-11-2022 22:46 ]
Hopelijk geven ze inderdaad de wijzigingen van de TLV 30 dagen van te voren aan.gAzu schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:59:
Zojuist aangemeld bij UC.
Ze geven telefonisch aan dat wijzigingen van de TLV ook 30 dagen van te voren bekend gemaakt worden.
(zou het? Even afwachten of het niet toch morgen al is (1 oktoberrrr))
Gaat helaas pas in over 30 dagen
In dat geval kun je toch gewoon aanmelden bij UC welke 30 dagen later ingaat en weer een nieuwe afsluiten als ze de TLV fors verlagen, óókal zit je dan nog in de 'wachtperiode'
Even als simpel voorbeeld: 1 oktober meld je je aan en 1 november start het contract.
Op 5 oktober melden ze dat de TLV fors wordt verlaagd per 5 november, dan kun je op dat moment je toch weer bij een andere aanmelden en laten ingaan per 5 november.
Tussen 1 en 5 november ben je dan klant bij UC en daarna weer bij een andere.
Maar ik zou in jouw geval inderdaad wel even wachten tot morgen, het is zeker niet onmogelijk dat dan al de aankondiging komt van de verlaging van de TLV.
Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2