Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-10 16:40
HKees schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:28:
Net uit nieuwsgierigheid nog even met Gaslicht.com gebeld. De beste mevrouw gaf aan dat de TLV niet onder de tarieven vallen (maar onder de leveringskosten of zoiets), en dat alle leveranciers deze tussentijds mogen wijzigen (ook bijv. Innova met een vast contract). Vooral dat laatste vind ik wel een beetje 'verwarrend'..
Als dat echt zo is (gaslicht zou het toch moeten weten lijkt me..) dan zullen er veel Innova klanten van een koude kermis thuis komen.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-09 10:26
AtlAntA schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:36:
[...]

Als dat echt zo is (gaslicht zou het toch moeten weten lijkt me..) dan zullen er veel Innova klanten van een koude kermis thuis komen.
Ja ik heb ook een hoge pet op van GL.com, maar ik kan het natuurlijk verkeerd begrepen hebben... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
AtlAntA schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:36:
[...]

Ik vind het wel byzonder dat sommige mensen hier denken dat een mening van een bijna willekeurig persoon, die in elk geval geen partij is in het contract, meer bepalend zou zijn als de tekst in het contract en de voorwaarden.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:37
wouter_tw schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:14:
Ik hoor niemand meer over het aanbod van Innova dat niet meer werkt op hun site... ze hebben zich misschien teruggetrokken. Althans dat gevoel krijg ivm alle overstappers
Als je aanvinkt dat je ook gas af neemt en 0 invult, kun je gewoon afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:48
TheDudeNL schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:04:
[...]

De TLV zou volgens de klantenservice van Eneco blijkbaar wel aangepast mogen worden tussentijds, ik heb echter net even mijn contract doorgelezen en daar staat niets hierover, ik ga er dus morgen nog eens over bellen, want dat mag helemaal niet volgens mij...
Ik kan voor de aangekondigde TLV verlaging geen rechtvaardiging vinden in mijn contract en voorwaarden. Zie mijn post hier.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Srednier schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:40:
[...]

Ik vind het wel byzonder dat sommige mensen hier denken dat een mening van een bijna willekeurig persoon, die in elk geval geen partij is in het contract, meer bepalend zou zijn als de tekst in het contract en de voorwaarden.
Correct. Echter mijn contract en voorwaarden laten nergens zien dat de TLV verlaagd mag worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:01
TheDudeNL schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 09:23:
[...]

Nee ik ook niet, ik zag het in het nieuws dat het per 5 september wijzigt, wat een boevenbende!

Mijn contract loopt nog tot 27 januari,maar blijkbaar staat de TLV nooit vast, en kunnen ze dat wel zomaar wijzigen tijdens de looptijd.

Ik wil het niet toelaten dat ze mijn zonnepanelen tot die tijd gaan misbruiken om mijn stroom 10x duurder door te verkopen aan de buren, dat is gewoon asociaal... :(
SAP kunnen opzeggen zonder problemen. Kijk de situatie nog wel even aan teveel dingen die wijzigen..

Mijn contract loopt op 28 januari af en ik heb de mail wel ontvangen. Ik heb wel een tussentijdse nota aangevraagd, dus wellicht dat dat de trigger is?

[ Voor 6% gewijzigd door aGraPusher op 28-08-2022 12:00 ]

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-10 23:44
HKees schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:28:
Net uit nieuwsgierigheid nog even met Gaslicht.com gebeld. De beste mevrouw gaf aan dat de TLV niet onder de tarieven vallen (maar onder de leveringskosten of zoiets), en dat alle leveranciers deze tussentijds mogen wijzigen (ook bijv. Innova met een vast contract). Vooral dat laatste vind ik wel een beetje 'verwarrend'..
Alleen als de overheid een stokje voor steekt dan zullen ze aangepast worden en anders staat het echt zwart op wit in het contract.
Als ze dat doen dan is het contractbreuk en mag je het kosteloos opzeggen.
Zakken ze naar 40-50 cent dan vind ik het persoonlijk nog steeds acceptabel.

@algemeenn Het lijkt er nu wel heel sterk op dat de mensen die niet de overstap durven te maken naar Innova in een afwachtende rol zitten te wachten totdat dit misgaat.
Uiteraard staan ze dan ineens klaar met hun berichten van… Ik zei het toch blablabla!!!!!
Sorry hoor maar dit moest er even uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
hoihoi66 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:01:
[...]

@algemeenn Het lijkt er nu wel heel sterk op dat de mensen die niet de overstap durven te maken naar Innova in een afwachtende rol zitten te wachten totdat dit misgaat.
Uiteraard staan ze dan ineens klaar met hun berichten van… Ik zei het toch blablabla!!!!!
Over aannames (en generalisatie) gesproken... wat een onzin! Ik probeer gewoon de feiten helder te krijgen.

Daarbij... in geval van contractbreuk van de zijde van de energieleverancier: lekker dan, daar gaan je afspraken zonder enige consequentie voor hen..

[ Voor 13% gewijzigd door HKees op 28-08-2022 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Srednier schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:40:
[...]

Mening van een bijna willekeurig persoon? :? GL.com is anders een gerenommeerde partij... bovendien denk ik dat je bij dit soort dingen heel nauwkeurig de lettertjes van je contract (en de daarbij horende interpretatie) moet lezen. Als GL.com aangeeft dat ook bij een vast contract de TLV gewijzigd mogen worden omdat de TLV niet onder de 'tarieven' vallen... begin ik wel een beetje te twijfelen. Misschien is de dame in kwestie niet goed geinformeerd.. dat kan natuurlijk ook.

Ook Eneco zal juristen in dienst hebben die dit vraagstuk bekeken hebben..

[ Voor 15% gewijzigd door HKees op 28-08-2022 12:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
[...]

Alleen als de overheid een stokje voor steekt dan zullen ze aangepast worden en anders staat het echt zwart op wit in het contract.
Als ze dat doen dan is het contractbreuk en mag je het kosteloos opzeggen.
Zakken ze naar 40-50 cent dan vind ik het persoonlijk nog steeds acceptabel.

Ben al geruime tijd aan het meelezen. Ik heb niet genoeg PV opbrengst om van een TLV te mogen genieten maar wil wel even op jou reageren. Je bent erg vaak Innova aan het verdedigen/verkopen op een nogal slecht onderbouwde manier waarbij de kwaliteit in je posts vaak ver te zoeken is. Ik denk dat je dit doet om je eigen beslissing (gok?) goed te praten. Ik zou je toch willen adviseren om daar mee te stoppen aangezien veel mensen hier op zoek zijn naar gedegen en goed onderbouwd advies.

Zoals ik in mijn eerdere post al zei, Als GL gelijk heeft dan is dat erg vervelend voor alle overstappers. Niks in de contracten of de algemene voorwaarden lijkt erop te wijzen dat Innova dit mag of kan doen. Maar dat betekent imo niet dat het absoluut niet zal of kan gebeuren. In de huidige markt lijkt alles mogelijk. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
HKees schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:08:
[...]

Mening van een bijna willekeurig persoon? :? GL.com is anders een gerenommeerde partij... bovendien denk ik dat je bij dit soort dingen heel nauwkeurig de lettertjes van je contract (en de daarbij horende interpretatie) moet lezen.

GL.com is net zo gerenommeerd als Eneco en we weten wat de klantenservice medewerkers daar voor niveau hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Wolly schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:10:
[...]

GL.com is net zo gerenommeerd als Eneco en we weten wat de klantenservice medewerkers daar voor niveau hebben.
Hmm... daar maak ik uit op dat je twijfels hebt over de kennis en kunde van de GL.com medewerkers?

Oja, ik hoop natuurlijk dat GL.com ongelijk heeft... ;)

[ Voor 8% gewijzigd door HKees op 28-08-2022 12:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wouter_tw
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:54
Heb een innova contract met zwatt op wit de TLV van 90 cent. Die kan men niet wijzigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
HKees schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:11:
[...]

Hmm... daar maak ik uit op dat je twijfels hebt over de kennis en kunde van de GL.com medewerkers?
Ik geef alleen maar aan dat het argument 'gerenommeerde partij' wat gebruikt werd niets zegt over de kwaliteit van de helpdesk.

Daarnaast zou ik niet vertrouwen op een partij die je adviseert met een commercieel belang waar je later geen overeenkomst met sluit, dat doe je immers met de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Wolly schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:14:
[...]

Ik geef alleen maar aan dat het argument 'gerenommeerde partij' wat gebruikt werd niets zegt over de kwaliteit van de helpdesk.

Daarnaast zou ik niet vertrouwen op een partij die je adviseert met een commercieel belang waar je later geen overeenkomst met sluit, dat doe je immers met de leverancier.
Ik ben er in het verleden altijd vanuit gegaan dat GL.com handelt in het belang van de consument (vaak via daar overgestapt), maar misschien ben ik naief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
cville schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:59:
[...]

Correct. Echter mijn contract en voorwaarden laten nergens zien dat de TLV verlaagd mag worden.
Ik zit hier met een modelcontract bij Eneco, als ik hier naar kijk is het enige wat fout gaat is niet persoonlijk geinformaaerd worden en niet een behoorlijke termijn hier voor hanteren. Volgens mij mogen ze deze verder wel gewoon wijzigen.

Ik ben ook wel benieuwd naar de jaarcontracten die ook gewijzigd worden, maar ik heb hier de tekst niet van. Als ik hem heb icnl voorwaarden zou ik deze ook wel graag eens doorspitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoihoi66
HKees schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:05:
[...]

Over aannames (en generalisatie) gesproken... wat een onzin! Ik probeer gewoon de feiten helder te krijgen.

Daarbij... in geval van contractbreuk van de zijde van de energieleverancier: lekker dan, daar gaan je afspraken zonder enige consequentie voor hen..
Het was ook niet bedoelt voor jou vandaar ook ‘algemeen’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
wouter_tw schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:13:
Heb een innova contract met zwatt op wit de TLV van 90 cent. Die kan men niet wijzigen
Die heb ik ook, en ik zie idd niet hoe ze hier contractueel onderuit kunnen komen. Ook al zegt een GL medewerker iets anders. Ik denk ook niet dat deze GL medewerker ons contrsct met de voorwaarden heeft onderzocht. Kortom roept deze medewerker iets waar ze niets over hoort te zeggen.

Darentegen, Innova kan altijd besluiten om gewoon niet te betalen, of ze kunnen falliet. In mei had ik een keihard contract met HVC. Hartstikke zwart op wit. Maar 2 weken nadat ik hem afgesloten had besloten ze om het contract niet te volgen. Ik heb dit ook aan de ACM gemeld, en alle documenten naar hun opgestuurd. Hierna ben ik per direct naar Eneco gegaan. Geen zin aan een rechtzaak omdat er gewoon een alternatief was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:44
cville schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:56:
[...]

Ik kan voor de aangekondigde TLV verlaging geen rechtvaardiging vinden in mijn contract en voorwaarden. Zie mijn post
Afname is er een tarief voor levering en invoeden een vergoeding (TLV, waarvoor geen geldende AMvB richtlijn is) in veel contracten kan dat een verschil kan maken, je had het net zogoed teruglevertarief kunnen noemen om een zelfde afspraak status te benadrukken.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Srednier schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:24:
[...]

Die heb ik ook, en ik zie idd niet hoe ze hier contractueel onderuit kunnen komen. Ook al zegt een GL medewerker iets anders. Ik denk ook niet dat deze GL medewerker ons contrsct met de voorwaarden heeft onderzocht. Kortom roept deze medewerker iets waar ze niets over hoort te zeggen.

Darentegen, Innova kan altijd besluiten om gewoon niet te betalen, of ze kunnen falliet. In mei had ik een keihard contract met HVC. Hartstikke zwart op wit. Maar 2 weken nadat ik hem afgesloten had besloten ze om het contract niet te volgen. Ik heb dit ook aan de ACM gemeld, en alle documenten naar hun opgestuurd. Hierna ben ik per direct naar Eneco gegaan. Geen zin aan een rechtzaak omdat er gewoon een alternatief was.
Dat van de kleine lettertjes van het specifieke contract klopt. Echter, als die persoon dat zo hard en generiek durft te zeggen (d.w.z. TLV kunnen altijd gewijzigd worden), begin ik wel een klein beetje te twijfelen...

Hé... voor mij is het ook een zoektocht hoe het zit.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Artikel 19 Innova ( volgens mij hebben alle leveranciers zoiets om zich in te dekken)

Ze geven aan dat de tarieven vast staan maar…….

Mogen wij deze voorwaarden en onze leveringstarieven veranderen?
Wij mogen deze voorwaarden altijd veranderen.
Veranderen wij deze voorwaarden? Dan informeren wij u minimaal tien kalenderdagen voor de verandering schriftelijk of digitaal. Wij melden dan ook dat u onze overeenkomst mag beëindigen. Daarvoor gelden wel deze voorwaarden.
Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas, waar- onder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit of gas, wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico’s, wijzigingen in de kostenstructuur voor het betreffende product en wijzigin- gen in onze algemene kostenstructuur.
Ook andere, uitzonderlijke, omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringstarieven te veranderen, in
Algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan particuliere kleinverbruikers 2017
9

10
Algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan particuliere kleinverbruikers 2017
19.4
19.5
19.6
Artikel 20
20.1
20.2 -
-
-
20.3 -
-
- 20.4
20.5
Artikel 21
21.1 21.2
21.3
dat geval zal deze reden duidelijk aan u uitgelegd worden.
Veranderen wij de leveringstarieven? Dan informeren we u schriftelijk of digitaal. Wij informeren u tijdig voor- dat wij deze tarieven veranderen en wij melden dan ook dat u onze overeenkomst zonder vaste einddatum mag beëindigen. Daarvoor gelden wel deze voorwaarden. Deze bepaling geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van de overheidsheffingen of de belastingen.
Wij kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven niet mogen veranderen tijdens de overeen- komst. Dit geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van de overheidsheffingen of de belastingen.
De netbeheerder kan zijn tarieven ook veranderen. In zijn algemene voorwaarden staan de regels hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Srednier schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:15:
[...]

Ik zit hier met een modelcontract bij Eneco, als ik hier naar kijk is het enige wat fout gaat is niet persoonlijk geinformaaerd worden en niet een behoorlijke termijn hier voor hanteren. Volgens mij mogen ze deze verder wel gewoon wijzigen.

Ik ben ook wel benieuwd naar de jaarcontracten die ook gewijzigd worden, maar ik heb hier de tekst niet van. Als ik hem heb icnl voorwaarden zou ik deze ook wel graag eens doorspitten.
Ik heb hier de volgens mij meest essentiële info gepost. Een belangrijk punt is volgens mij of Eneco de TLV ziet als "leveringskosten", die ze ook volgens Eneco niet zomaar mogen aanpassen. Uit het begin van mijn contract kun je niet anders dan tot de conclusie komen dat de TLV er wel bijhoort aangezien de TLV onder hetzelfde kopje staat ("leveringskosten") als de andere overeengekomen tarieven. In het door mij geposte citaat van de Eneco website ontkennen ze dit maar dat is geen contractstuk en ook niet bekend toen ik het contract afsloot.

Ook inhoudelijk ligt het in de rede dat de TLV - die immers bij dit contract en in mijn situatie (9000kWh opwekking, 7000kWh teruglevering) - het belangrijkste beslissingscriterium vormt, tot de "leveringskosten" hoort. Ik ben benieuwd naar je mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Domba schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:26:
[...]

Afname is er een tarief voor levering en invoeden een vergoeding (TLV, waarvoor geen geldende AMvB richtlijn is) in veel contracten kan dat een verschil kan maken, je had het net zogoed teruglevertarief kunnen noemen om een zelfde afspraak status te benadrukken.
Even mierenneuken... 'leveringstarief' gaat over hetgeen wat de maatschappij levert aan jou als gebruiker (eenrichting). Terugleveren is de andere kant op, en zou qua tarief wellicht niet onder 'leveringstarief' kunnen vallen.. juridisch gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:58

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

HKees schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:08:
[...]

Mening van een bijna willekeurig persoon? :? GL.com is anders een gerenommeerde partij... bovendien denk ik dat je bij dit soort dingen heel nauwkeurig de lettertjes van je contract (en de daarbij horende interpretatie) moet lezen. Als GL.com aangeeft dat ook bij een vast contract de TLV gewijzigd mogen worden omdat de TLV niet onder de 'tarieven' vallen... begin ik wel een beetje te twijfelen. Misschien is de dame in kwestie niet goed geinformeerd.. dat kan natuurlijk ook.

Dus " nog even met Gaslicht.com gebeld. De beste mevrouw gaf aan dat de TLV niet onder de tarieven vallen (maar onder de leveringskosten of zoiets), " vind je een gedegen antwoord?

Of zoiets klink als geen verstand van hebben, had je de schoonmaakster aan de lijn? Het is natuurlijk zondag. :+

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKees
Rol-Co schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:33:
[...]

Dus " nog even met Gaslicht.com gebeld. De beste mevrouw gaf aan dat de TLV niet onder de tarieven vallen (maar onder de leveringskosten of zoiets), " vind je een gedegen antwoord?

Of zoiets klink als geen verstand van hebben, had je de schoonmaakster aan de lijn? Het is natuurlijk zondag. :+
Haha, wellicht nog niet goed wakker aan deze kant. Maar conclusie was dat de TLV formeel niet onder het kopje 'leveringstarieven' zou vallen... en dat energiemaatschappijen de TLV kan veranderen als ze dat zouden willen, ook bij vaste contracten. Of het klopt weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
cville schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:28:
[...]

Ik heb hier de volgens mij meest essentiële info gepost. Een belangrijk punt is volgens mij of Eneco de TLV ziet als "leveringskosten", die ze ook volgens Eneco niet zomaar mogen aanpassen. Uit het begin van mijn contract kun je niet anders dan tot de conclusie komen dat de TLV er wel bijhoort aangezien de TLV onder hetzelfde kopje staat ("leveringskosten") als de andere overeengekomen tarieven. In het door mij geposte citaat van de Eneco website ontkennen ze dit maar dat is geen contractstuk en ook niet bekend toen ik het contract afsloot.

Ook inhoudelijk ligt het in de rede dat de TLV - die immers bij dit contract en in mijn situatie (9000kWh opwekking, 7000kWh teruglevering) - het belangrijkste beslissingscriterium vormt, tot de "leveringskosten" hoort. Ik ben benieuwd naar je mening.
7.5 Lees ik "kan dan wel moet". Er is volgens mij geen overheidsbesluit die het Eneco verbiedt om het te wijzigen. Hier ben ik het dus niet met je eens.

Het andere argument ben ik het wel met je eens.
De meldingen die in je contract staan onder het kopje "Eneco HollandscheWind en Zon 1 jaar" moet je volgens mij gewoon zien als een afspraak voor die periode.
Dat er in de voorwaarden staat dat de leveringstarieven niet wijzigen betekent niet ineens dat de TLV wel mag wijzigen (tenzij dat ergens in je contract staat).

Volgens mij is wanneer er een tegenstrijdigheid is tussen de voorwaarden en het contract (wat dus zo wordt per 5 september) het contract leidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
HKees schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:38:
[...]
Haha, wellicht nog niet goed wakker aan deze kant. Maar conclusie was dat de TLV formeel niet onder het kopje 'leveringstarieven' zou vallen... en dat energiemaatschappijen de TLV kan veranderen als ze dat zouden willen, ook bij vaste contracten. Of het klopt weet ik niet.
In 2016 heb ik aangeklopt bij ACM (niet recent dus) omdat mijn leverancier toen na 11 maanden van jaar contract, wat ik vond niet zou kunnen, saldeer methode en TLV veranderde, ik werd toen op verschil gewezen, dat art31c/95 expliciet heeft over leverkosten,/tarief en voor invoeden (terugleveren) over een redelijke vergoeding.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Domba schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:53:
[...]

In 2016 heb ik aangeklopt bij ACM (niet recent dus) omdat mijn leverancier toen na 11 maanden van jaar contract, wat ik vond niet zou kunnen, saldeer methode en TLV veranderde, ik werd toen op verschil gewezen, dat art31c/95 expliciet heeft over leverkosten,/tarief en voor invoeden (terugleveren) over een redelijke vergoeding.
'Redelijke vergoeding'... da's nogal een grijs gebied...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Srednier schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:52:
[...]

7.5 Lees ik "kan dan wel moet". Er is volgens mij geen overheidsbesluit die het Eneco verbiedt om het te wijzigen. Hier ben ik het dus niet met je eens.
Maar om welke "bestaande dan wel nieuwe wettelijke regeling of besluit van de overheid" zou het hier dan gaan? Mijn interpretatie van deze clausule is altijd geweest dat Eneco de tarieven mag wijzigen als er een relevante wijziging in de regelgeving is, die het voor Eneco noodzakelijk maakt om tarieven te wijzigen. De BTW verlaging is hier een voorbeeld van. Ik denk dat ik zonder een jurist hierin niet verder ga komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-10 16:52
dit is hier over het randje van offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 28-08-2022 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
cville schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:59:
[...]

Maar om welke "bestaande dan wel nieuwe wettelijke regeling of besluit van de overheid" zou het hier dan gaan? Mijn interpretatie van deze clausule is altijd geweest dat Eneco de tarieven mag wijzigen als er een relevante wijziging in de regelgeving is, die het voor Eneco noodzakelijk maakt om tarieven te wijzigen. De BTW verlaging is hier een voorbeeld van. Ik denk dat ik zonder een jurist hierin niet verder ga komen.
Geen, dus het kan gewoon. Er is geen regeling die het verbiedt.

Ik zou inderdaad met een groepje een advocaat naar dit jaarcontract laten kijken als er voldoende te winnen is. Dan kijken of je het laat, naar de geschillencommissie gaat of het aan de rechter voor legt.

De case van een modelcontract is heel anders als deze, daar gaat het alleen om het niet tijdig melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-10 12:34

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

HKees schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:15:
[...]

Ik ben er in het verleden altijd vanuit gegaan dat GL.com handelt in het belang van de consument (vaak via daar overgestapt), maar misschien ben ik naief.
GL.com wil graag centjes verdienen. Ofwel contract via hen afsluiten die het meeste opleveren. En dus ook tevreden klanten die liefst ieder jaar via hen overstappen.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Laatst online: 05-10 12:34

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

liever niet reageren op offtopic berichten

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 28-08-2022 18:04 ]

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Srednier schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:05:
[...]

Geen, dus het kan gewoon. Er is geen regeling die het verbiedt.
Dan zeg je dus eigenlijk dat Eneco altijd de tarieven mag wijzigen, ook als er een jaarcontract is. Dat is echter in strijd met de AV:

19.5 Wij kunnen ook met elkaar afspreken
dat wij de leveringstarieven
niet mogen veranderen tijdens de
overeenkomst.
Dit geldt niet voor
een wijziging van de tarieven door
een wijziging van de overheidsheffingen
of de belastingen.

19.5 is van toepassing bij een jaarcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:10
Noord27 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:48:
[...]

Als je aanvinkt dat je ook gas af neemt en 0 invult, kun je gewoon afsluiten.
Maar dan ga je dus OOK met GAS over, of je moet bellen en de GAS overstap stoppen.. als ze dat accepteren..

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
cville schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:10:
[...]

Dan zeg je dus eigenlijk dat Eneco altijd de tarieven mag wijzigen, ook als er een jaarcontract is. Dat is echter in strijd met de AV:

overeenkomst.
Dit geldt niet voor
of de belastingen.

Vraag me af of teruglevertarieven ook onder leveringstarieven vallen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Srednier
cville schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:10:
[...]

overeenkomst.
Dit geldt niet voor
of de belastingen.

Nee, wat ik bedoel is dat Eneco wel de voorwaarden mag wijzigen, maar omdat in jouw geval de tarieven vast zijn gelegd in het contract heeft dat op jouw contract geen invloed.

Even anders uitgelegd. Op het moment van afsluiten zetten ze een TLV onder een kopje 1 jaar vast. Er is helemaal nergens gemeld (contract of voorwaarden) dat ze de TLV mogen veranderen. Contract mogen ze niet aanpassen, voorwaarden wel. Maar contract is leidend tov voorwaarden, dus blijft TLV zoals afgesproken in het contract.

[ Voor 18% gewijzigd door Srednier op 28-08-2022 13:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cville
AtlAntA schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:12:
[...]

Vraag me af of teruglevertarieven ook onder leveringstarieven vallen?
Dat vraag ik me ook af maar het lijkt er wel op aangezien Eneco de TLV ook daaronder groepeert:

UIT HET CONTRACT:

Eneco HollandseWind & Zon 1 jaar
Startdatum levering : 1 februari 2022
Einddatum vaste looptijd : 31 januari 2023
Leveringskosten per kWh stroom, dat u verbruikt
• daltarief* € 0,51257 per kWh
• normaaltarief € 0,63615 per kWh
• terugleververgoeding € -0,45845 per kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:40
cville schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:15:
[...]

Dat vraag ik me ook af maar het lijkt er wel op aangezien Eneco de TLV ook daaronder groepeert:

UIT HET CONTRACT:

Check naast je contract ook de algemene voorwaarden van Eneco/je aanbieder. Er zal vast in het contract ergens een regeltje staan: daarnaast zijn de algemene voorwaarden van toepassing. En in die algemene voorwaarden kan nog best wat staan over het aanpassen van de tarieven "bij overmacht". En waarschijnlijk bepaalt Eneco wat overmacht is :X

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:34
[...]

Dit slaat natuurlijk nergens op. Er zijn hier zat mensen die bewust NIET overstappen naar Innova. Heeft niks met niet durven te maken, of te hopen/af te wachten tot het fout gaat.
Dat jij zo graag naar innova overstapt en dit bagatelliseert en recht praat is jouw volste recht.

Ik denk dat er vrijwel niemand hier is die even lekker zit te hopen dat het mis gaat om dan straks I told you so te zeggen.
Maar andersom, als het wel fout mag iedereen dan jou aansprakelijk stellen? Dacht het niet toch?

Ik gun jou van harte je 90 cent per kwh, maar ga nou niet de (terechte) waarschuwingen en overdenkingen van een ander neerzetten als zitten wachten om straks te zeggen ik zei het toch. Slaat helemaal nergens op.
Als je vanaf het begin in dit topic had gezeten had je geweten dat iedereen hier elkaar probeert te helpen.

Dus nee. Ik word er niet blij van als het straks onverhoopt voor jou misgaat. Maar ga dan ook niet lopen klagen dat je niet gewaarschuwd bent.

Een aantal pagina's geleden heb ik gezegd dat iedereen met zijn EIGEN cijfers moet gaan rekenen. En zn eigen risico's moet gaan afwegen.

Ik hoop dat je straks veel geld van Innova mag ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-10 16:52
liever niet reageren op offtopic berichten

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 28-08-2022 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
cville schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:15:
[...]

UIT HET CONTRACT:

Hier heb je wel weer een punt, het staat er bij mij ook zo in (modelcontract Eneco). Of dat bij andere leveranciers ook zo is hangt natuurlijk van de opbouw van het contract af. Misschien staat het bij een ander contract anders vermeld (edit: bij modelcontract van UC staat het er nergens vermeld... :X). Wel vreemd... UC vermeld dit nergens in het contract...

Het maakt v.w.b. de tariefwijziging ook niet uit, Eneco mag de tarieven wijzigen (in ieder geval voor een variabel contract, en even los ervan of het TLV onder 'leveringstarieven' valt), enkel dient men dit wel vooraf kenbaar te maken aan de betreffende mensen (10 of 30 dagen is mij nog niet duidelijk). De reden voor de wijziging lijkt me ook vaag, zij zullen zeggen dat de marktomstandigheden dit vereisen, wij denken er anders over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:16
Wat off-topic, dus verplaatst naar de Duurzame Kroeg.

[ Voor 93% gewijzigd door Andrehj op 28-08-2022 13:57 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeH
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02-10 11:52
Interessant.

De discussie gaat over het al dan niet mogen wijzigen van het TLV-tarief.
Wat als dat tarief niet in het contract wordt vermeld als bedrag, maar als koppeling met je levertarief:

"Voor de stroom die je teruglevert ontvang je
een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw)."

In strikte zin is er dan slechts sprake van één tarief (het levertarief), waarvan het terugleverbedrag wordt afgeleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:37
Hansieo schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:11:
[...]

Maar dan ga je dus OOK met GAS over, of je moet bellen en de GAS overstap stoppen.. als ze dat accepteren..
In ons specifieke geval ligt er geen eens een gasaansluiting in de wijk (stadsverwarming). Maar ik merkte dat je bij alleen stroom geen aanbieding kreeg en bij invullen van 0 bij gas afname wel. In feite is dat discriminatie op basis van originele aansluiting van je woning. Stadsverwarming heb je geen eens keuze in qua leverancier en kun je alleen je stroom leverancier kiezen.

Als ze daarover beginnen te piepen, wordt het een zakelijk netbeheerder gesprek.

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:54
GeeH schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:01:
Interessant.

De discussie gaat over het al dan niet mogen wijzigen van het TLV-tarief.
Wat als dat tarief niet in het contract wordt vermeld als bedrag, maar als koppeling met je levertarief:

een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw)."

In strikte zin is er dan slechts sprake van één tarief (het levertarief), waarvan het terugleverbedrag wordt afgeleid.
Tlv staat vermeld met een bedrag. Kunnen ze niet onderuit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeH
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02-10 11:52
wouter_tw schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:59:
[...]

Tlv staat vermeld met een bedrag. Kunnen ze niet onderuit
In mijn Engie contract staat alleen de tekst die ik daar aanhaal, nergens een terugleverbedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
GeeH schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:08:
[...]
In mijn Engie contract staat alleen de tekst die ik daar aanhaal, nergens een terugleverbedrag
Engie kan exact het zelfde doen als Eneco/Oxxio (kwestie van 3-4 weken waar je een goede glazenbol voor nodig hebt), aanpassen van de voorwaarden en dan de TLV

Eneco Voorwaarden van 1 april 2020 tot 5 september 2022
Wij salderen de teruggeleverde stroom eerst met de verbruikte stroom op uw normaaltarief telwerk. Blijft er nog teruggeleverde stroom over, dan salderen wij dat met uw verbruik op het daltarief telwerk.
Blijkt na deze verrekening dDe terugleververgoeding die op u van toepassing is, is terug te vinden in uw contract. De terugleververgoeding die met u is gecommuniceerd kan wijzigen. Bij wijziging ontvangt u minimaal 10 dagen voor ingangsdatum persoonlijk bericht met daarin de gewijzigde terugleververgoeding. Over de terugleververgoeding wordt geen btw, opslag duurzame energie en energiebelasting vergoed.at u meer stroom heeft teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvangt u van ons hiervoor een terugleververgoeding.
Dit is het normaaltarief dat geldt voor uw stroomproduct, exclusief: btw, opslag duurzame energie, energiebelasting en vaste leveringskosten.
Loopt de meter achteruit als u teruglevert, dan registreert de meter altijd uw nettoverbruik.
Dit betekent dat de meter zelf de teruggeleverde stroom verrekent met de stroom die u verbruikt via het openbare net, dus die wij leveren.
bij Oxxio is het net anders verwoord vanaf 5 september vervangen door
Eneco
De terugleververgoeding die op u van toepassing is, is terug te vinden in uw contract. De terugleververgoeding die met u is gecommuniceerd kan wijzigen. Bij wijziging ontvangt u minimaal 10 dagen voor ingangsdatum persoonlijk bericht met daarin de gewijzigde terugleververgoeding. Over de terugleververgoeding wordt geen btw, opslag duurzame energie en energiebelasting vergoed.
Oxxio
De terugleververgoeding die met je is gecommuniceerd kan wijzigen. Als deze wijzigt ontvang je
minimaal 10 dagen voor ingangsdatum persoonlijk bericht. Over je terugleververgoeding wordt geen btw, opslag duurzame energie en energiebelasting vergoed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• libo1949
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 04-10 11:57
is er geen jurist binnen deze groep actief? Ik zou wel graag de mening en het advies van een echte jurist willen lezen die waardoor er wat meer licht in de duisternis komt. Ik lees zoveel meningen en veronderstellingen en dat maakt het alleen maar ondoorzichtiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Domba schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:36:
[...]

Engie kan exact het zelfde doen als Eneco/Oxxio (kwestie van 3-4 weken waar je een goede glazenbol voor nodig hebt), aanpassen van de voorwaarden en dan de TLV
De vraag is of Innova dat uiteindelijk ook mag als het hen uitkomt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:51
HKees schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:27:
[...]

Tuurlijk niet. Dit zijn vaste contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Mrk87 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:33:
[...]

Lees even een paar pagina's terug..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
HKees schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:27:
[...]

Daar geloof ik niks van,
De vraag is of Innova het ook doet als het hen uitkomt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:25

de Peer

under peer review

Mrk87 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:33:
[...]

Eneco wijzigt ook de TLV bij een vast contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Acradavos schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:07:
Net gebeld met UnitedConsumers. Afsluiten na 1 september geeft een vaste TLV tot 1 juli 2023.
Afsluiten voor 1 september 2022 geeft een vaste TLV tot 1 januari 2023.
Dit staat overigens niet in de voorwaarden op hun site.
Er staat:
"Bij onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden kan UnitedConsumers Energie de leveringstarieven ook op andere momenten aanpassen."

En bij verhoging:
"Bij tariefstijgingen wordt u uiterlijk binnen 30 dagen na de wijziging persoonlijk geïnformeerd."

[ Voor 9% gewijzigd door jobr op 28-08-2022 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
jobr schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 19:34:
[...]

Dit staat overigens niet in de voorwaarden op hun site.
Er staat:
"Bij onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden kan UnitedConsumers Energie de leveringstarieven ook op andere momenten aanpassen."

En bij verhoging:
"Bij tariefstijgingen wordt u uiterlijk binnen 30 dagen na de wijziging persoonlijk geïnformeerd."
Ja dat heeft Engie ook bij "Engie Open" wat door moet gaan als modelcontract. Gelukkig voor mensen hier geen probleem, je hebt alleen kans op zomaar een feestje achteraf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:50
libo1949 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:57:
is er geen jurist binnen deze groep actief? Ik zou wel graag de mening en het advies van een echte jurist willen lezen die waardoor er wat meer licht in de duisternis komt. Ik lees zoveel meningen en veronderstellingen en dat maakt het alleen maar ondoorzichtiger
Voorheen was er iemand geloof ik in dit topic die jurist was en bij de Rijksoverheid werken.

Weet alleen niet meer wie dat was. Misschien te druk met deze kwesties:p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leandres
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-10 11:14

leandres

ook nog?

cryptapix schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:19:
[...]

Haha, mooi. Ik ben jurist in de financiële sector en privé geïnteresseerd in dit soort energieregelgeving.

Ik meen me te herinneren dat TNO ook iets heeft geroepen in haar advies over de terugleververgoeding. Dat leek niet heel rooskleurig, volgens mij werd zelfs 4-5 cent als redelijk genoemd. Speelde zich wel af voor deze energiecrisis.

Maar een ondergrens in een AMVB juich ik ook wel toe. Geen fixed price, maar een percentage van een objectief bepaalbare (inkoop)prijs.
@mathijshooi 👆👆

1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-10 15:39
Ff verplaatst.

Even praktisch: is er een toko die op korte termijn, dus zeg vanaf 5 sept, klanten wil laten starten? En dan met een beetje relevantie tlv? Ik moet 5 sept tm (ongeveer) 1 nov overbruggen.

Innova niet
Engie 30 dagen
UC meen ook 30 dagen

verder heb ik ff geen info

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
libo1949 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:57:
@cryptapix

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fastclear
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23-09-2024
PCJR schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:44:
Ff verplaatst.

Even praktisch: is er een toko die op korte termijn, dus zeg vanaf 5 sept, klanten wil laten starten? En dan met een beetje relevantie tlv? Ik moet 5 sept tm (ongeveer) 1 nov overbruggen.

Innova niet
Engie 30 dagen
UC meen ook 30 dagen

Ik zat met hetzelfde probleem en ga dus even kort naar Tibber.
Dat is dynamisch. Nee is geen gegarandeerde 61 (of meer cent) per kWh maar het zal in ieder geval meer zijn dan de 9cent bij Eneco.

Tibber heeft 14 dagen
Verder lees ik hier dat je bij UC een vinkje kan aanzetten bij "verhuizen" en dat het dan sneller kan.
Misschien is dat een optie.

Ik heb me persoonlijk opnieuw aangemeld bij Engie en start daar nu 25/9
Daar zijn de tarieven verhoogd aangepast en dat leek me wel wat uiteraard, die 5 dagen extra bij tibber zullen dat verschil vast goed maken.

14.640Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09 22:50

JWT

GeeH schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:01:

Lijkt me een essentiele zin. Verder is het consumentenrecht dus grotere bescherming, wat mag de consument verwachten.
Volgens mij sta je best sterk maar blijft specialistisch werk om uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaagisdenaam
  • Niet online
PCJR schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:44:
Ff verplaatst.

Innova niet
Engie 30 dagen
UC meen ook 30 dagen

UC gelooft dat ik ben verhuisd.
Verder niks gecontroleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

offtopic Eneco posts verplaatst, het wordt gewaardeerd als ze gelijk op de goede plek neergezet worden

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter

Tabel versie 29 aug

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iv3yzhQcl6K0HLDU67yDhb0zp6c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0OqiJVmFHazDK8sQgArVwOwe.png?f=fotoalbum_large

@mathijshooi Budget/NLE TLV-normaal is licht gedaald en TLV-laag en TLV-enkel licht gestegen. Ook de levering-normaal van Budget is licht gedaald.

Engie is nog niet actueel door onduidelijk qua leveringstarief vs TLV en BTW. Meer details zijn welkom.

Verbeteringen en aanvullingen zijn welkom inclusief bronvermelding met schermafbeeldingen en BTW-tarief.
Srednier schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 01:55:
@cj1
Engie model:
(schermafbeelding zonder duidelijke BTW-info)
@Srednier Bedankt voor de tip. Innova is bijgewerkt.

[ Voor 18% gewijzigd door cj1 op 29-08-2022 09:52 . Reden: budget energie mutaties ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus12
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:19
Ik lees dat de terugleververgoeding van Eneco naar 9 cent gaat per 5 september.
De hierboven geschreven excel sheet is daarop ook aangepast.
Daar schrik ik van.
Maar ik heb persoonlijk geen bericht ontvangen van Eneco dan het TLV wijzigt per 5/9.
Dat is toch een voorwaarde van Eneco zelf dat de klant persoonlijk wordt geïnformeerd?
Geldt de aanpassing dan voor alle klanten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BektLekker
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:31
Even over de tarieven van Innova, mij is bevestigd dat de TLV het kale tarief is +BTW. Kaal is 0,63 en dat keer 1,09.
In bovenstaande lijst zie ik een hoger tarief. Waar zit daarin het verschil?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Dorus12 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:43:
Ik lees dat de terugleververgoeding van Eneco naar 9 cent gaat per 5 september.
De hierboven geschreven excel sheet is daarop ook aangepast.
Daar schrik ik van.
Maar ik heb persoonlijk geen bericht ontvangen van Eneco dan het TLV wijzigt per 5/9.
Dat is toch een voorwaarde van Eneco zelf dat de klant persoonlijk wordt geïnformeerd?
Geldt de aanpassing dan voor alle klanten?
Alsjeblieft zeg, ga het topic even lezen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

BektLekker schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:43:
Even over de tarieven van Innova, mij is bevestigd dat de TLV het kale tarief is +BTW. Kaal is 0,63 en dat keer 1,09.
wij hebben het over het jaarcontract. Jij over een tijdelijk contract denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Verschil in dubbel en enkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 19:56

Zenix

BOE!

Ik vind het belachelijk dat Eneco ook vaste contracten wijzigt. Ik had namelijk een vast contract gekozen, vanwege de vaste gegarandeerde TLV van 0,46cent. Ik had dus beter voor modelcontract kunnen gaan, want dat had meer kunnen opleveren. Daarnaast moet ik ook nog een opzegboete betalen. Ik voel me daarbij wel genaaid.

Ik heb dus maar een aanvraag bij UC gedaan voor de komende maanden. Innova per februari 2021 en dan hopen dat die de hoge TLV wel blijft houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Innova kom zojuist telefonisch niet het startdatum aanpassen.
Via het aanvraagformulier kan je zelfs eind febr. opgeven maar diegene die ik net sprak kon maximaal tot november vooruit.

Dan is het de vraag in hoeverre de datum in je contract dan een rol speelt.
Bij navraag waarom het via de website dan wel kan gaf diegene aan ‘ja de website beschikt nog over een oude systeem en wij werken nu met een nieuwer systeem’ :).

Ja lekker duidelijk allemaal.
Misschien in de middag toch maar weer terugbellen met hopelijk iemand die wel weet waar hij mee bezig is ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Zenix schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:01:
Ik vind het belachelijk dat Eneco ook vaste contracten wijzigt. Ik had namelijk een vast contract gekozen, vanwege de vaste gegarandeerde TLV van 0,46cent. Ik had dus beter voor modelcontract kunnen gaan, want dat had meer kunnen opleveren. Daarnaast moet ik ook nog een opzegboete betalen. Ik voel me daarbij wel genaaid.

Ik heb dus maar een aanvraag bij UC gedaan voor de komende maanden. Innova per februari 2021 en dan hopen dat die de hoge TLV wel blijft houden.
Innova per febr. lees mijn post van hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 19:56

Zenix

BOE!

hoihoi66 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:03:
[...]

Innova per febr. lees mijn post van hierboven.
Mijn contract start per 01-02-2023 bij Innova en de klantenservice medewerker heeft dat gedaan, stond netjes ook in de bevestigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Zenix schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:05:
[...]

Mijn contract start per 01-02-2023 bij Innova en de klantenservice medewerker heeft dat gedaan, stond netjes ook in de bevestigingen.
Apart dat diegene zojuist maximaal tot half november kon verplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dorus12
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:19
Post gewist
Verkeerde locatie.
Excuses.

[ Voor 95% gewijzigd door Dorus12 op 29-08-2022 11:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Voor @Dorus12 en evt anderen: discussie/vragen over de TLV van Eneco horen in Eneco snoeit in teruglevering vergoeding
Het is namelijk niet interessant voor mensen die een goede terugleververgoeding zoeken, waar dit topic voor is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

hoihoi66 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:08:
[...]

Apart dat diegene zojuist maximaal tot half november kon verplaatsen.
Ik had bij mijn vorige contractaanvraag hetzelfde probleem. En voor de nieuwe ook, maar daar moet ik nog voor bellen..
De bevestiging staat wel goed dus het is echt intern dat het niet goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09 09:24
Is het niet vreemd dat Innova dus ook BTW uitkeert? Normaal krijg je geen BTW op je tlv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laroil
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikks4sdhBWk-ONpyztvFdlUUzrs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SVBdVJxzQ2W3WnxmMpvPbHzP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAGpUcpPScSDrW7Skk2qKtNzvJE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gf5GLRC12Ounq1OaAIdyZkUY.png?f=fotoalbum_large

Ik zie dat Engie andere tarieven (lagere) hanteert als je produceert dan wanneer je gebruiker bent; mogelijk is de website nog niet overal aangepast voor de hogere tarieven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Laroil schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:41:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zie dat Engie andere tarieven (lagere) hanteert als je produceert dan wanneer je gebruiker bent; mogelijk is de website nog niet overal aangepast voor de hogere tarieven
Dat zijn tarieven incl BTW, energiebelasting en ODE. Voor teruglevering zijn die niet van toepassing.

[ Voor 3% gewijzigd door Ep Woody op 29-08-2022 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laroil
Ep Woody schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:44:
[...]

Dat zijn tarieven incl BTW, energiebelasting en ODE. Voor teruglevering zijn die niet van toepassing.
Dat weet ik, maar dit zijn beide de prijzen inclusief BTW...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:09
Laroil schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:49:
Dat weet ik, maar dit zijn beide de prijzen inclusief BTW...
De tekst "Inclusief btw en overheidsheffingen. "die eronder staat zou er eigenlijk niet moeten staan, maar is gewoon standaard op die pagina.

De ODE + EB + BTW wordt (normaal gesproken) niet uitbetaald, dus de berekening erachter lijkt gewoon te kloppen. :)

Bedankt voor de update; mijn contract zou over 3 weken ingaan met een stuk lagere tarieven. Denk dat ik ze maar even ga bellen dat ik liever de nieuwe tarieven heb. :Y)
Zou dat met dezelfde ingangsdatum lukken? of moet ik dan ook 1 week langer wachten? (i.v.m. de 30 dagen)
Want dat wordt dan nóg een 'dure' week @ 9ct./kWh :|

[ Voor 27% gewijzigd door SmiGueL op 29-08-2022 12:12 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laroil
SmiGueL schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:53:
[...]

De tekst "Inclusief btw en overheidsheffingen. "die eronder staat zou er eigenlijk niet moeten staan, maar is gewoon standaard op die pagina.

De ODE + EB + BTW wordt (normaal gesproken) niet uitbetaald, dus de berekening erachter lijkt gewoon te kloppen. :)
Thanks!. OK, dat is dan weer duidelijk van Engie, maar dan krijg ik toch nog meer dan ik dacht voor mijn kWh :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09 09:24
bmoorman schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:39:
[...]

Is het niet vreemd dat Innova dus ook BTW uitkeert? Normaal krijg je geen BTW op je tlv
Misschien is het verschil ook de vreemde LV vs TLV van 0.91 in @cj1 tabel. Deze duidt erop dat de TLV losgekoppeld is van het kale leveringstarief bij Innova. Maar dit klopt geloof ik niet.
Kan het zijn dat de TLV maar €0,83 is? Sorry voor verkondigen van bad news, hoop dat het toch correct is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKees
Zenix schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:01:

Even advocaat van de duivel... ik krijg toch steeds meer de indruk dat dit toch 'toegestaan' is bij een vast contract (wijzigen TLV). Al hoop ik van niet, en zei mijn eerste gevoel ook dat dit vast ligt. Gevalletje kleine lettertjes?

Het kan ook zijn dat Eneco gewoon schijt heeft aan de mensen waarvoor ze dit onrechtmatig wijzigen (want de kans dat iemand gaat procederen is niet zoo groot lijkt mij). Maar ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat ze hier niet een jurist naar hebben laten kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door HKees op 29-08-2022 11:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKees
Zojuist met UC contact gehad.. heb een modelcontract aangevraagd (zit nog in de bedenktijd). Ook zij geven aan dat ze de TLV kunnen wijzigen wanneer ze dit willen, OOK voor vaste contracten. Ik heb gevraagd waar ze de hoogte van de TLV vast hebben liggen, aangezien ik hierover in het contract niets lees... verwijzen ze me naar de website :O .. https://www.unitedconsume...en/salderingsregeling.jsp

En in het specifiek naar dit zinnetje:

Tarieven terugleveren stroom zonnepanelen
Terugleveren met zonnepanelen houdt in dat u meer stroom teruglevert dan u verbruikt. Indien u meer teruglevert dan verbruikt, ontvangt u per teruggeleverde kWh het leveringstarief zonder overheidsheffingen exclusief btw.

Ik heb gezegd dat ik dit niet goed dichtgetimmerd vind. Als een onverlaat de tekst op de website aanpast, dan is er onduidelijkheid. Gevraagd of er in de algemene voorwaarden nog iets over wordt geroepen... in de wacht.. kwam de beste dame hiermee terug..
https://www.unitedconsume...itedConsumers-Energie.pdf

Verwijzen ze naar dit epistel:

4.2 Wekt u zelf meer elektriciteit op dan u heeft verbruikt, dan ontvangt u hiervoor van ons de afgesproken
terugleververgoeding

Maar de hoogte van de TLV ligt nergens vast... lekker dan!

Mocht ik onjuistheden verkondigen, laat het vooral weten. Ik heb niet de wijsheid in pacht. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door HKees op 29-08-2022 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
cj1 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:34:

Tabel versie 29 aug

[Afbeelding]

@mathijshooi Budget/NLE TLV-normaal is licht gedaald en TLV-laag en TLV-enkel licht gestegen. Ook de levering-normaal van Budget is licht gedaald.

Engie is nog niet actueel door onduidelijk qua leveringstarief vs TLV en BTW. Meer details zijn welkom.

Verbeteringen en aanvullingen zijn welkom inclusief bronvermelding met schermafbeeldingen en BTW-tarief.

[...]

@Srednier Bedankt voor de tip. Innova is bijgewerkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3-zeml4I1TUz9TwGQ960QJyJfI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L1unwQtMnE99YoSpEFhaqACI.png?f=fotoalbum_large

Dit zijn de teruglevertarieven, dus ex BTW, ODE en EB. Engie past het automatisch aan als je meer teruglevert. Tekst er onder in de screenshot is dus niet van toepassing

[ Voor 9% gewijzigd door Srednier op 29-08-2022 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
HKees schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:11:

Ik heb gezegd dat ik dit niet goed dichtgetimmerd vind. Als een onverlaat de tekst op de website aanpast, dan is er onduidelijkheid.

Maar de hoogte van de TLV ligt nergens vast... lekker dan!
T zal ze echt geen zier boeien. Jij hebt hen nodig, zij niet jou (ff kort door de bocht).

Als t je niet bevalt kun je opzouten. Zo denken ze. Beetje gelijk ook, want je komt alleen maar geld harken notabene.

Los daarvan, tarieven zou je toch moeten vastleggen. Maar dan nog, in de kleine lettertjes staat dat ze -alles- -overal- - altijd- mogen aanpassen.

T heeft dus allemaal 0 waarde :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-10 12:20
mathijshooi schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:19:
[...]

Voorheen was er iemand geloof ik in dit topic die jurist was en bij de Rijksoverheid werken.

Weet alleen niet meer wie dat was. Misschien te druk met deze kwesties:p
Hiero :w

Weet niet of ik de tijd heb mij erin te verdiepen. Praten vanuit de onderbuik is veel makkelijker en leuker :>

Ik kom er later vandaag op terug.

Belangrijkste advies nu: ergens recht op hebben is heel makkelijk, als je het niet krijgt wordt het lastiger....

[ Voor 11% gewijzigd door B-Bandit op 29-08-2022 12:26 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Ben zelf aant twijfelen tussen Engie en Innova nu. Voorkeur voor Engie ivm "zekerheid", omdat er zoveel slechte geluiden zijn over Innova. Zojuist met Engie gebeld, en zij gaven aan dat zij ook de TLV gaan los koppelen van het levertarrief, en hiermee ook een marktconform tarrief willen hanteren. Ofwel, zijn gaan Eneco na. Een termijn wanneer dit gaat gebeuren, konden me ze niet zeggen, ze waren hiervoor de aanpassingen in de software aan het maken.

Dus nu in dubio of ik toch de "gok" bij Innova moet wagen omdat hier wel een jaar contract eraan vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
danny.s schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:29:
omdat hier wel een jaar contract eraan vast zit.
Je kunt voor 50 euro weg.

Voor mij is t een backup route. Allereerst wil ik weten of ze ook 27FEB ofzo kunnen starten. De winter wil ik niet bij Innova zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
PCJR schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:42:
[...]

Je kunt voor 50 euro weg.
Snap ik, en dat is het probleem ook niet.

Ietsje meer context: ik krijg volgende week extra zonnepanelen (4100 wp). In principe voor voor WP, maar die krijg ik pas richting het einde van het jaar. Als de WP hangt, verwacht ik 500-1000kwh op jaarbasis over te houden (voor toekomstige doeleinden) .. Totdat ik de WP krijg verwacht ik ook nog een 500kwh met een beetje geluk op te wekken. Dat zou dus komende jaar 1000-1500 kwh overschot zijn.

Nu bij ED (TLV 0.05) is dat dus 3x niks. Bij Innova een mooi extraatje. Maar stel Innova kiept om aan het einde van de winter, kan ik dus een hoop stroom waarschijnlijk gaan betalen. Dus 3x niks van ED wordt opeens een hoop kWh betalen a 90c. Kan natuurlijk nog altijd naar bijv Greenchoice gaan, is "maar" 11 cent, maar nog altijd het dubbele van wat ik nu krijg haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:02
PCJR schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:42:
[...]
Allereerst wil ik weten of ze ook 27FEB ofzo kunnen starten. De winter wil ik niet bij Innova zitten.
Ik ben blijkbaar een van de laatsten bij wie dat is gelukt. Telefonisch erg simpel kunnen regelen vrijdag, maar bij een aantal tweakers lukte het een uur later al niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

B-Bandit schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:24:
[...]

Belangrijkste advies nu: ergens recht op hebben is heel makkelijk, als je het niet krijgt wordt het lastiger....
Dat zou ik moeilijk te verkroppen vinden. Vooral als overduidelijk vast staat dat zo'n energiereus zich niet aan de wet houdt. Dan moeten we ze daar toch op wijzen via twitter e.d. of desnoods de media.
Kan niet dat ze daar mee weg gaan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:20
danny.s schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:55:
[...]

Snap ik, en dat is het probleem ook niet.

Ietsje meer context: ik krijg volgende week extra zonnepanelen (4100 wp). In principe voor voor WP, maar die krijg ik pas richting het einde van het jaar. Als de WP hangt, verwacht ik 500-1000kwh op jaarbasis over te houden (voor toekomstige doeleinden) .. Totdat ik de WP krijg verwacht ik ook nog een 500kwh met een beetje geluk op te wekken. Dat zou dus komende jaar 1000-1500 kwh overschot zijn.

Nu bij ED (TLV 0.05) is dat dus 3x niks. Bij Innova een mooi extraatje. Maar stel Innova kiept om aan het einde van de winter, kan ik dus een hoop stroom waarschijnlijk gaan betalen. Dus 3x niks van ED wordt opeens een hoop kWh betalen a 90c. Kan natuurlijk nog altijd naar bijv Greenchoice gaan, is "maar" 11 cent, maar nog altijd het dubbele van wat ik nu krijg haha.
Ik zit nu ook nog in een situatie waarin ik meer opwek dan verbruik.

Later dit jaar krijg ik waarschijnlijk ook een warmtepomp.

Ik heb besloten om niet het onderste uit de kan te willen halen met de nodige risico's. Natuurlijk, ieder moet doen wat hij/zij goeddunkt.

Maar mijn opgebouwde kWhs bij Eneco zijn mij ook wel veel waard. Die wil ik niet zomaar kwijtraken. Die kan ik straks met de WP goed gebruiken.

Ik wacht denk ik nog even af. Dan maar wat potentieel verloren centen. Eerst even zien wat o.a. Engie en UC gaan doen.

Slaap ook denk ik beter als ik bij een Vattenfall of GC zit i.p.v. een Innova.

Vooral jammer als straks iedereen de boel toch omlaag gooit en je je opgebouwde salderings kWh's kwijt bent. Zit ik niet op te wachten.

Dus ja, zie het allemaal wel, wacht het rustig af. Komt tijd, komt raad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pim H.
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10-07 09:41
Zojuist contact gehad met Innova aangezien het aanvragen van álleen elektra via de website niet lukt.
De medewerker kreeg het in het systeem ook niet voor elkaar om alleen een contract voor elektra aan te maken.
Zijn "vermoeden" was dat dit komt doordat veel mensen alleen voor de hoge TLV naar Innova willen. Innova wil dit niet en daarom hebben ze het geblokkeerd.

Dus vanaf nu is het bij Innova alleen de keus voor een contract voor elektra én gas. Of anders niets...

Ingangsdatum 27-02-2023 is echter geen probleem.

17.440Wp totaal: 16x 365 Wp Oost op dak 40 graden, 16x 365 Wp West op dak 40 graden, 16 x 360 Wp Zuid op schans. 10 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

PCJR schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:20:
[...]

Los daarvan, tarieven zou je toch moeten vastleggen. Maar dan nog, in de kleine lettertjes staat dat ze -alles- -overal- - altijd- mogen aanpassen.

T heeft dus allemaal 0 waarde :)
Dat is niet waar, dat staat er niet en als dat het er wel staat is het volgens mij niet toegestaan. Maar er is een groot verschil tussen recht hebben en je recht halen. Ga maar als particulier tegen zo'n reus het opnemen, kost je vooral veel tijd en geld.
Als het wel lukt heb je wel weer kans dat jouw naam in de college's europees consumentenrecht oid voorkomt bij de jurisprudentie ;)
De ACM is wel eens bij een college geweest, wordt iid vooral gestuurd op de hoeveelheid klachten over een onderwerp.
Pagina: 1 ... 104 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2