libo1949 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:38:
[...]
Ik denk dat dit onderwerp inderdaad beter past in het "Eneco snoeit in teruglevering" topic. Deze 2 topics lopen nogal door elkaar en misschien kan de moderator dit verplaatsten.
Er komen hier heel veel meningen langs (want we zijn allemaal juristen in spé) maar wat mag Eneco nu wel of niet in juridische zin. Paar voorbeelden:
- Mag men de tlv zo maar aanpassen en moeten ze een early warning geven en zo ja, hoe lang?
- Is de tlv een tarief dat vastligt in een contract of een vergoeding die men zo kan wijzigen?
- Is 10 dagen van te voren aankondigen redelijk of moet dit ministens 30 dagen zijn? Zegt de wet hier iets over?
- Heeft Eneco de plicht om hun klanten hiervan schriftelijk en persoonlijk op de hoogte te stellen? En wat als je als klant niet geïnformeerd bent door Eneco? Kan je dit dan aanvechten?
- Wat zijn onze juridische mogelijkheden als klant? En hoe pak je dit eventueel aan?
Ik denk dat dit de belangrijkste punten zijn
Dat zijn nogal wat vragen

Ik heb nu geen tijd om er heel diep op in te gaan, maar ik ga m’n best doen. Ik ben overigens ook niet op de hoogte van de argumenten van Eneco, maar ben daar wel benieuwd naar. Verder, zoals een goed jurist betaamt, even een disclaimer: ik baseer mijn antwoorden enkel op:
-
Voorwaardenoverzicht (tot 5 september 2022)
-
Algemene Voorwaarden Eneco 2017
- de Modelcontractvoorwaarden die bij mijn overeenkomst zitten.
Waarbij ik gemakshalve aanneem dat die ook daadwerkelijk van toepassing zijn. Ik typ en lees dit op mijn telefoon, dus kan wel wat over het hoofd zien.
-
Mag men de tlv zo maar aanpassen en moeten ze een early warning geven en zo ja, hoe lang?
Ingewikkeld.
Het is al met al vrij ingewikkeld. De Algemene Voorwaarden bepalen in artikel 19.1 dat Eneco de Algemene Voorwaarden mag veranderen. Daarover moeten ze je 10 dagen vooraf informeren. Er staat in art 19.3 verder dat ze de levertarieven mogen aanpassen mits dat is overeengekomen. Dat roept veel vragen op. Allereerst: zijn we dat overeengekomen? Het antwoord lijkt ja, namelijk in de Modelcontractvoorwaarden art. 2.1. Maar wel alleen bij onvoorziene wijzijgen in de markt omstandigheden. Is daarvan sprake? Toen Eneco onlangs de vergoeding van 58 naar 61 cent verhoogde, was de markt niet anders dan nu. Maar goed, Eneco zal hier vast een vlammend betoog voor hebben

Vraag is dan of er nog andere gronden aangevoerd (kunnen) worden door Eneco.
Volgende vraag is of een terugleververgoeding uberhaubt wel een levertarief is? Misschien wel, misschien niet.
Dan is er ook nog het Voorwaardenoverzicht. Dat is van toepassing verklaard via de Modelcontractvoorwaarden. In het Voorwaardenoverzicht staat dat de terugleververgoeding gelijk is aan het kale levertarief (art.3.1). Roept bij mij de vraag op of Eneco met het veranderen van de TLV nou een tariefswijziging doet, of een wijziging van de afspraak “TLV=kaal tarief”. Ik verdedig natuurlijk dat laatste omdat daar minder ruimte voor is. Wat ook interessant is, is dat de afspraak “TLV=kaal tarief” enkel in het Voorwaardenoverzicht staat en daar staat in art 7 enkel een wijzijgsmogelijkheid in geval van wets- en regelwijzingen.
- Is de tlv een tarief dat vastligt in een contract of een vergoeding die men zo kan wijzigen?
Die vraag heb ik zelf ook nog. Zie hierboven.
- Is 10 dagen van te voren aankondigen redelijk of moet dit ministens 30 dagen zijn? Zegt de wet hier iets over?
Daar zegt de wet volgens mij niets over. Enige kennisgeving vooraf (en feitelijk eigenlijk het ter hand stellen van de nieuwe voorwaarden) is wel vereist, maar dat heeft Eneco zichzelf ook opgelegd in haar voorwaarden. Of die 10 dagen redelijk zijn is de vraag. Daar is geen eenduidig antwoord op. Vanuit de consument zou ik beredeneren dat 10 dagen tekort dag is omdat je in die tijd vaak geen overstap kunt realiseren. Echter, dat is alleen steekhoudend als die overstap je in een betere positie zou brengen dan bij Eneco blijven. Daarnaast is niet alleen ons consumentenbelang hier relevant; ook Eneco heeft een belang dat meegewogen moet worden.
- Heeft Eneco de plicht om hun klanten hiervan schriftelijk en persoonlijk op de hoogte te stellen? En wat als je als klant niet geïnformeerd bent door Eneco? Kan je dit dan aanvechten?
Ja, contractueel heeft Eneco zichzelf dat verplicht. Als je niet bent geïnformeerd, zijn de nieuwe algemene voorwaarden in beginsel niet op jou van toepassing. Eneco zal 1) een wijzijgsgrondslag moeten hebben, 2) je moeten informeren en 3) je de nieuwe voorwaarden ter hand moeten stellen. Het is aan Eneco om te bewijzen dat zij hieraan heeft voldaan.
- Wat zijn onze juridische mogelijkheden als klant? En hoe pak je dit eventueel aan?
Hiervoor is van belang wat Eneco aan argumentatie en grondslagen aanvoert. Ik kan daar dus nu niet zoveel over zeggen. Op het moment dat Eneco mij mailt met nieuwe voorwaarden, ga ik eerst opvragen op welke grond zij tot wijzing meent over te mogen gaan. Daarna ga ik waar nodig de inhoudelijke discussie wel aan over het stukje “TLV=kale tarief”. Of ik het echt volledig ga doorzetten ligt ook aan mijn andere opties.
Tot slot: heeft iemand voor mij het antwoord op de vraag waarop Eneco haar wijzing van het tarief/de voorwaarden baseert? En dan bedoel ik echt: welk artikel van welke voorwaarden.
Edit: ik realiseer me nu dat deze post wellicht thuishoort in het Eneco topic. Excuus aan de mod, in de hoop dat dit geen directe ban oplevert

Ik denk echter wel dat dit op eenzelfde wijze toepasbaar is voor andere tariefswijziging bij andere leveranciers.
[
Voor 3% gewijzigd door
cryptapix op 29-08-2022 23:13
]