Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomc0112
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08-04-2024
Atomius schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:10:
[...]

Ik zit nu ook nog in een situatie waarin ik meer opwek dan verbruik.

Later dit jaar krijg ik waarschijnlijk ook een warmtepomp.

Ik heb besloten om niet het onderste uit de kan te willen halen met de nodige risico's. Natuurlijk, ieder moet doen wat hij/zij goeddunkt.

Maar mijn opgebouwde kWhs bij Eneco zijn mij ook wel veel waard. Die wil ik niet zomaar kwijtraken. Die kan ik straks met de WP goed gebruiken.

Ik wacht denk ik nog even af. Dan maar wat potentieel verloren centen. Eerst even zien wat o.a. Engie en UC gaan doen.

Slaap ook denk ik beter als ik bij een Vattenfall of GC zit i.p.v. een Innova.

Vooral jammer als straks iedereen de boel toch omlaag gooit en je je opgebouwde salderings kWh's kwijt bent. Zit ik niet op te wachten.

Dus ja, zie het allemaal wel, wacht het rustig af. Komt tijd, komt raad.
Dat opsalderen van opgebouwde Kwh's gaat dus niet.
Althans, dat is wat ze me net verteld hebben van eneco. Al wil ik het nog niet geloven.
Vanaf 5 sept gaat te teller op 0, alles opgebouwd tot die tijd wordt betaald tegen het geldende TLV per tariefperiode. (op de jaarrekening)
Als dit waar is, is iedereen de sjaak met een warmtepomp / airco voor deze winter. Je kan dan immers de opgebouwde kwh's niet gebruiken in de winter....
Dat kan toch niet toegestaan zijn?

5100wp 15x Trina 340wp + p370 & Se5000h / 4320wp 12 x jinko 360wp, S500b en se3680h

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• campr112
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-07 17:57
Zorgen dat je gasverbruik op 0 blijft staan door gebruik van een warmtepomp dan wel elektrisch koken.

Wordt een beetje moe van de energieleveranciers. Dit riekt bijna naar 'kartelvorming' wat wel erg verboden is, mits ik me niet vergis.

Of is dit gewoon marktwerking dat de ene na de andere de TLV naar 0 gooit? (of bijna 0)

Nou heb ik berekend dat mijn 'out-of-pocket' kosten voor een kwh aan stroom 3Ec/kWh zijn, dus met 9 Ec/kWh ben ik in 10 jaar ook al klaar. Maar het terugschroeven van de TLV is natuurlijk eigenlijk 'schofterig'.

Be more, use Linux.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-10 21:16
Pim H. schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:10:
Dus vanaf nu is het bij Innova alleen de keus voor een contract voor elektra én gas. Of anders niets...

Ingangsdatum 27-02-2023 is echter geen probleem.
Met dit soort acties duurt het niet lang of de gasloze huishoudens met overschot gaan naast een secundair allocatiepunt straks ook weer gasaansluitingen aanvragen. :z
Die €200 per jaar netwerkkosten/vastrecht is dan peanuts vergeleken met de huidige terugleververgoedingen bij deze combi-aanbieders. 8)7

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Ze gaan het proberen denk ik. Met als doel de salderingsregeling zo snel mogelijk om zeep te helpen

Volgens mij ligt 2025 nog steeds niet vast namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
Sarcomorbato schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:22:
Ze gaan het proberen denk ik. Met als doel de salderingsregeling zo snel mogelijk om zeep te helpen

Grrrmmmbbbll..

Dus eigenlijk willen ze gewoon alle overtollige zonne-stroom 'gratis' maken. Als ik naar de spot-prijzen kijk, is het devies om een accu te nemen en een berg panelen. Kijken of je de winter doorkomt door op zondag middag stroom op de slaan voor de rest van de week.. Op zondag middag is de stroom erg 'goedkoop' vergeleken met de rest van de week.

Dit is _het_ moment voor de overheid om in te grijpen.. Maarja, de energielobby is sterk.

En dan zul je zien, als meer mensen dat gaan doen, passen ze gewoon eenzijdig de regels weer aan.

[ Voor 6% gewijzigd door campr112 op 29-08-2022 13:26 ]

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Pim H. schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:10:
Zojuist contact gehad met Innova aangezien het aanvragen van álleen elektra via de website niet lukt.
De medewerker kreeg het in het systeem ook niet voor elkaar om alleen een contract voor elektra aan te maken.
Zijn "vermoeden" was dat dit komt doordat veel mensen alleen voor de hoge TLV naar Innova willen. Innova wil dit niet en daarom hebben ze het geblokkeerd.

Dus vanaf nu is het bij Innova alleen de keus voor een contract voor elektra én gas. Of anders niets...

Ingangsdatum 27-02-2023 is echter geen probleem.
Maar je zou zowel elektra als gas kunnen afsluiten en gas herroepen, tenminste dat was de theorie.
Had dit afgelopen week gedaan en vandaag een mail gekregen dat ze geen contract met me konden aangaan, want ze hadden geen aansluitpunt gevonden voor het gas...
Het is dus nu inderdaad enkel elekra én gas zo lijkt het.

Ik had zelf dan nog wel het contract van een week daarvoor lopen met 71 cent TLV, maar ik zie dat ook daarvoor nu inmiddels al betere alternatieven zijn.
Tenminste, gecombineerd met een jaar vast zitten aan Innova die mogelijk niet zo stabiel is en dat er wellicht toch nog een mogelijkheid is voor Innova om binnen het contract de TLV aan te passen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelcon
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-09 14:40
tomc0112 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:19:
[...]

Althans, dat is wat ze me net verteld hebben van eneco. Al wil ik het nog niet geloven.
Vanaf 5 sept gaat te teller op 0, alles opgebouwd tot die tijd wordt betaald tegen het geldende TLV per
Dit is inderdaad niet toegestaan. Ze mogen alleen over een heel jaar salderen. Het is niet toegestaan om per maand of een andere termijn te salderen. Echter, alle andere dingen die ze tnt doen is ook niet toegestaan dus ik vraag me af of het ze zou boeien om nog iets toe te voegen aan de lijst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pim H.
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10-07 09:41
JohanNL schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:30:
[...]

Maar je zou zowel elektra als gas kunnen afsluiten en gas herroepen, tenminste dat was de theorie.
Had dit afgelopen week gedaan en vandaag een mail gekregen dat ze geen contract met me konden aangaan, want ze hadden geen aansluitpunt gevonden voor het gas...
Het is dus nu inderdaad enkel elekra én gas zo lijkt het.

Ik had zelf dan nog wel het contract van een week daarvoor lopen met 71 cent TLV, maar ik zie dat ook daarvoor nu inmiddels al betere alternatieven zijn.
Tenminste, gecombineerd met een jaar vast zitten aan Innova die mogelijk niet zo stabiel is en dat er wellicht toch nog een mogelijkheid is voor Innova om binnen het contract de TLV aan te passen.
Helaas was het niet mogelijk om gas weer van het contract af te halen. Annuleren van het contract en een nieuw contract afsluiten met alleen elektra was het advies. Wat dus zowel via de site als telefonisch niet kan. 8)7

Ik ben dus alweer "weg" bij Innova :)

17.440Wp totaal: 16x 365 Wp Oost op dak 40 graden, 16x 365 Wp West op dak 40 graden, 16 x 360 Wp Zuid op schans. 10 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
jelcon schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:40:
[...]

Dit is inderdaad niet toegestaan. Ze mogen alleen over een heel jaar salderen. Het is niet toegestaan om per maand of een andere termijn te salderen. Echter, alle andere dingen die ze tnt doen is ook niet toegestaan dus ik vraag me af of het ze zou boeien om nog iets toe te voegen aan de lijst.
Het kan toch niet lang meer duren voordat de acm ze op de vingers tikt want dit is geen grijs gebied meer maar simpelweg strijdig met de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
JohanNL schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:30:
[...]

Dat heb ik even gemist. Hoe denkt innova de teruglevering te kunnen veranderen zonder het contract te schenden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:17
Afas schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:47:
[...]

Het kan toch niet lang meer duren voordat de acm ze op de vingers tikt want dit is geen grijs gebied meer maar simpelweg strijdig met de wet.
Het is een grijs gebied, maar nog niet bij ACM gekeken dan

https://www.acm.nl/nl/ond...salderen-en-hoe-werkt-het

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mj_oM_gltXuD9FNnJnZ5ij8SFks=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NIOxMklLqlCoLOW4KDiOLOeZ.png?f=user_large

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
Sarcomorbato schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:53:
[...]

Dat heb ik even gemist. Hoe denkt innova de teruglevering te kunnen veranderen zonder het contract te schenden?
Anderen hadden het over dat er in de voorwaarden staat dat ze de voorwaarden altijd mogen wijzigen en zodoende de TLV kunnen loskoppelen van de kale tarieven.
Daarnaast lijkt dit bij alle andere leveranciers zo te zijn, dat zij de TLV kunnen wijzigen ongeacht een contract, dus waarom zou Innova dat dan ook niet kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
Ook bij Innova zal het TLV binnen de kortste keren ook naar 'virtueel 0' gaan, ze moeten immers concurreren met de andere aanbieders. En ik gok dat het ook zal gebeuren bij de jaarcontracten, immers is het levertarief afgesproken, niet het TLV. (beetje gokken aan mijn kant, maar zou het me wel voor kunnen stellen).

Wat ik zo frappant vind, is dat dit 'gewoon' groene stroom is. En ze de stroom in principe voor hetzelfde bedrag weer kunnen verkopen als dat ze het inkopen (zat klanten die geen zonnepanelen hebben).

Dus ik snap niet zo goed dat ze dit doen, het zal immers maar een 'klein' deel zijn van het volledige klantenbestand die hier zo 'gedreven' mee omgaan als de mensen op tweakers.

Ik kan me ook wel voorstellen dat ze 'snakken' naar echte, groene stroom, of hebben ze allemaal voldoende Noorse certificaten op zak?

Vind het allemaal erg mafia-achtig, en zoals altijd, de consument en de natuur zitten op de laatste 'rang'.

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

campr112 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:01:

Wat ik zo frappant vind, is dat dit 'gewoon' groene stroom is. En ze de stroom in principe voor hetzelfde bedrag weer kunnen verkopen als dat ze het inkopen (zat klanten die geen zonnepanelen hebben).
Nee hoor, geen certificaat (GvO) dus niet als groene stroom te verkopen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09 22:50

JWT

JohanNL schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:56:
[...]

Anderen hadden het over dat er in de voorwaarden staat dat ze de voorwaarden altijd mogen wijzigen en zodoende de TLV kunnen loskoppelen van de kale tarieven.
Daarnaast lijkt dit bij alle andere leveranciers zo te zijn, dat zij de TLV kunnen wijzigen ongeacht een contract, dus waarom zou Innova dat dan ook niet kunnen...
Maar dit is vooral opkloppen van alles wat er mis kan zijn.

- Er is een jaarcontract. Een contract met een vaste looptijd en voorwaarden.
- De intentie en verwachting van de consument is dat voor 1 jaar vast staat.
- Het is consumentenrecht, Voorwaarden mogen dus niet "unfair" zijn. Ik mag alles wijzigen is dat wel.

Als iedereen nu gaat bellen met de vraag of het kan geeft dit dadelijk aan dat de consument blijkbaar verwacht dat dit kan.. Wij hebben 5000 telefoontjes die dit aangeven..

Ik zie dit als onderdeel van het contract, sterker nog, het is cruciaal om tot die beslissing te komen om dit contract te nemen.

Als je een telefooncontract voor een jaar afsluit veranderen de datakosten toch ook niet opeens. Of dat de leasekosten voor je telefoon veranderen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
<knip> Dit soort verwensingen mogen achterwegen gelaten worden

[ Voor 87% gewijzigd door Septillion op 29-08-2022 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmoorman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09 09:24
Sjongejonge, er is veel ongenoegen hier over Eneco's 9 cent TLV.
Als je relatief weinig overschot hebt en je dacht je gasrekening hiermee te reduceren of op te heffen dan is Eneco's draai erg zuur. Als je in de winter ook veel elektriciteit gebruikt dan kun je gewoon salderen (de 9 cent wijziging verandert dat niet). Je raakt geen opgebouwde kWh's kwijt bij de tariefswijziging.
Maatschappelijk gezien gaan ze hier denk ik toch mee weg komen, het lijkt er namelijk op dat mensen met overschot de marktprijs wel opstuwen (voor de minderbedeelden). En daarnaast zijn mensen met overschot 'rijk' en hiervoor zal de maatschappij weinig willen doen. Ook de overheid wil dit tegengaan aangezien op de verdiende gelden geen belasting geheven wordt.
Maar al dit hoort niet in dit topic thuis dus ik hou erover op.
Over de TLV van Innova: kan best dat ze hem aanpassen, waarschijnlijk in voorjaar 23. Als ze hem aanpassen dan salderen op 0 en weg. Lijkt een ambitieuze club die nu even extra klanten wil pakken, of was Innova's TLV historisch al hoog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
Het wordt allemaal wel lastig zo en begint een dagtaak te worden haha.

Voor vandaag ga ik het Innova contract van mij ( met 71cent TLV ) maar herroepen en dan sluit ik snel een contract bij UC af per 15 september.
Tenminste, die '' verhuis truc '' werkt nog neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-10 23:20
campr112 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:01:
En ik gok dat het ook zal gebeuren bij de jaarcontracten, immers is het levertarief afgesproken, niet het TLV. (beetje gokken aan mijn kant, maar zou het me wel voor kunnen stellen).
Maar is dat echt zo? In het contract wat ik voor 1 jaar heb afgesloten staat naast het normaal/dal tarief ook het teruglever tarieg opgegeven.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:41

de Peer

under peer review

JohanNL schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:13:
Het wordt allemaal wel lastig zo en begint een dagtaak te worden haha.

Voor vandaag ga ik het Innova contract van mij ( met 71cent TLV ) maar herroepen en dan sluit ik snel een contract bij UC af per 15 september.
Tenminste, die '' verhuis truc '' werkt nog neem ik aan?
ja volgens mij wel, nog altijd hebben ze me niet om bewijs gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
Headshot_NL schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:14:
[...]

Maar is dat echt zo? In het contract wat ik voor 1 jaar heb afgesloten staat naast het normaal/dal tarief ook het teruglever tarieg opgegeven.
We gaan het meemaken, het zou me niet verbazen als ze het proberen.

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09 22:50

JWT

Headshot_NL schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:14:
[...]

Wat had je als consument redelijkerwijs mogen verwachten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:52
tomc0112 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:19:
[...]

Vanaf 5 sept gaat te teller op 0, alles opgebouwd tot die tijd wordt betaald tegen het geldende TLV per tariefperiode. (op de jaarrekening)
Als dit waar is, is iedereen de sjaak met een warmtepomp / airco voor deze winter. Je kan dan immers de opgebouwde kwh's niet gebruiken in de winter....
Dat kan toch niet toegestaan zijn?
Dit is echt al heel vaak in dit topic besproken.
Overigens kan je gewoon blijven zitten en september en oktober gebruiken om november en december te salderen. Keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomc0112
bmoorman schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:10:
Als je relatief weinig overschot hebt en je dacht je gasrekening hiermee te reduceren of op te heffen dan is Eneco's draai erg zuur. Als je in de winter ook veel elektriciteit gebruikt dan kun je gewoon salderen (de 9 cent wijziging verandert dat niet). Je raakt geen opgebouwde kWh's kwijt bij de tariefswijziging.
Maatschappelijk gezien gaan ze hier denk ik toch mee weg komen, het lijkt er namelijk op dat mensen met overschot de marktprijs wel opstuwen (voor de minderbedeelden). En daarnaast zijn mensen met overschot 'rijk' en hiervoor zal de maatschappij weinig willen doen. Ook de overheid wil dit tegengaan aangezien op de verdiende gelden geen belasting geheven wordt.
Over de TLV van Innova: kan best dat ze hem aanpassen, waarschijnlijk in voorjaar 23. Als ze hem aanpassen dan salderen op 0 en weg. Lijkt een ambitieuze club die nu even extra klanten wil pakken, of was Innova's TLV historisch al hoog?
Dat salderen van de opgebouwde kwh's van de afgelopen maanden gaat dus niet aldus medewerkste van eneco.
5sept gaat de nieuwe TLV in, eerder te veel opgewekte stroom zal naar tariefperiode worden uitbetaald.
Feit dat ik komende maanden meer verbruik van opbreng betekend dus dat ik netto kan gaan afnemen (en dus niet van het opgebouwde potje salderen)

Dit is wat ze me verteld hebben. Al kan en wil ik het bijna niet geloven.

5100wp 15x Trina 340wp + p370 & Se5000h / 4320wp 12 x jinko 360wp, S500b en se3680h

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-10 12:34

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Meeste mensen die gaan voor de hoogste tlv (dit topic dus) hebben veel overschot. Voor hen gaat het dus om serieus geld wat te verdienen of te verliezen is.

Eneco gaat zonder het persoonlijk te communiceren van 61,4 naar 9 cent. Dan duurt het 30 dagen voordat je naar een andere kunt. Met een gemiddelde netto teruglevering in die dagen van bijvoorbeeld 20 kWh kost je dat: 30 x 20 x (0,614 - 0,09) = 332 euro. Serieus geld dus.

Salderen kun je overal en kost netto niets als je flink overcapaciteit hebt.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Als Jetten verstandig is, gaat hij per direct een minimale terugleververgoeding invoeren. Ik denk dat de meeste mensen best begrijpen dat die een stukje lager ligt dan waar de energiemaatschappijen de elektriciteit voor verkopen maar het is nu niet zo dat er elke dag al een enorm overschot aan elektriciteit is als de zon schijnt. Dus een tarief van 10-15% van de verkoopprijs is simpelweg onredelijk en het zal voorlopig zeker ergens boven de 50% moeten liggen. Eerder werd als ik het goed heb gedacht om 70-80% in de wet te verankeren op het moment dat het salderen afgeschaft gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomc0112
NileZ_ schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:30:
[...]

Dit is echt al heel vaak in dit topic besproken.
Overigens kan je gewoon blijven zitten en september en oktober gebruiken om november en december te salderen. Keuzes.
Ik weet het, volg het continu hier.
Echter ik heb 9420WP aan panelen liggen, verbruik er 5500 (ivm electrische auto)
in de maanden september +oktober compenseer ik op 100kw na de maanden november en december.
Echter het plan om de reeds sinds mei 4000kw teveel teruggeleverde stroom deze winter op te gaan gebruiken door nog te instaleren airco's gaat dus niet op. Deze stroom mag ik nu dus gaan kopen ipv te salderen omdat Eneco besluit een TLV verandering door te voeren.
Ik heb in mei besloten 12 extra panelen te leggen om dit verbruik van de aircos nog mooi op te vangen. Investeer op basis van wat de medewerkers mij vertellen in extra panelen en airco's en vervolgens veranderen ze alles als het ze uit komt.

Zoals genoemd is de enige goede oplossing TLV % vast leggen en niet die idiote 9cent in combinatie met op het meest beroerde moment deze tarieven wijzigen (net voor het stookseizoen)

ps. off-topic maar het electrisch rijden is zowat nog duurder dan op benzine rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Toch is een groot probleem de salderingsregeling, want inderdaad, mensen die over een jaar salderen "verkopen" hun overschot in de maanden dat er veel overschot is tegen een relatief hoge prijs aan de netbeheerders terwijl die op dat moment weinig waarde heeft en in de winter stroom moeten de netbeheerders kWh inkopen tegen een relatief hogere prijs. Kijk maar naar de terugleververgoedingen van Tibber. Op basis van mijn opwek van gister zou mijn terugleververgoeding bij Tibber vandaag op € 0.60 per kWh zitten terwijl dat gister € 0.278 per kWh was. In de zomer is dat veel lager.

Ergens is een dynamische stroomprijs (als de energiemarkt weer tot rust gekomen is) helemaal niet zo gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:24

Infant

It's a floating Dino!

bmoorman schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:39:
[...]
Is het niet vreemd dat Innova dus ook BTW uitkeert? Normaal krijg je geen BTW op je tlv
Tuurlijk krijg je die, hoe moet ik die BTW anders weer afdragen? Apart een factuur voor sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
de Peer schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:14:
[...]

ja volgens mij wel, nog altijd hebben ze me niet om bewijs gevraagd.
En zojuist hier alles geregeld en bevestiging van UC binnen met een fijn geruststellend bericht dat zij alles regelen en slechts een maandtermijn hanteren van €5 (y)
Bij Innova was dat zo rond de €200 en was het niet mogelijk dit te verlagen.
Gebeld naar Innova om mijn contract daar op te zeggen, maar dat was niet mogelijk omdat deze al was geannuleerd blijkbaar door mijn nieuwe aanvraag ( die ook op on-hold staat doordat ik dus geen gas aansluiting heb )

Overigens voor wie ook naar UC wil overstappen: via CashbackXL kun je nog €18 extra krijgen, alle beetjes helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
ursusMaritimus schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:32:
[...]

.. kost je dat: 30 x 20 x (0,614 - 0,09) = 332 euro. Serieus geld dus.

Salderen kun je overal en kost netto niets als je flink overcapaciteit hebt.
Voor een minder bedeelde is dat bedrag serieus geld ja. Dat bedrag zal met die opwek
sterk teruglopen in de maand erna.
Als mensen op dit topic zo veel overschot hebben als jij zegt, dan verwacht ik eigenlijk niet zo veel posts van mensen die zich benadeeld voelen door Eneco. Tenzij ze ook gas hebben.
Maar goed, ieder zijn mening
JohanNL schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:13:
...
Vraag me af waarom UC? Betere voorwaarden? Ik heb ook UC contract maar daar staat geen TLV genoemd.
Infant schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:03:
[...]

Tuurlijk krijg je die, hoe moet ik die BTW anders weer afdragen? Apart een factuur voor sturen?
BTW hoef je niet af te dragen onder de KOR. HEb ook nog nooit geen BTW terugekregen op teruglevering

[ Voor 14% gewijzigd door bmoorman op 29-08-2022 15:14 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Caros
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Net in de email van powerpeers:
Je terugleververgoeding wordt verhoogd naar 21 cent

Vanaf 1 september 2022 kunnen jouw zonnepanelen meer gaan opleveren. We verhogen namelijk de terugleververgoeding van 11 cent naar 21 cent per kWh. Dit betekent dat je meer geld ontvangt voor de elektriciteit die je via je zonnepanelen netto aan ons teruglevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
bmoorman schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:09:

[...]

Vraag me af waarom UC? Betere voorwaarden? Ik heb ook UC contract maar daar staat geen TLV genoemd.
Die TLV kunnen ze ook zo weer omgooien inderdaad, maar met een beetje geluk blijft deze nog even bestaan zoals die is: TLV op basis van kale leveringstarief en daarnaast is deze met de '' verhuis truc '' sneller aan te vragen dan andere mogelijkheden.

Gewoon even afwachten, kan best zijn dat a.s. donderdag ( 1 september ) het er alweer helemaal anders eruitziet.
Maar dan wordt het wel erg lastig om nog z.s.m. iets te vinden waar je dan binnen een korte tijd naar kunt overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
bmoorman schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:09:

BTW hoef je niet af te dragen onder de KOR. HEb ook nog nooit geen BTW terugekregen op teruglevering
Als je ondernemer bent die een BTW belaste dienst levert en meer dan 20k omzet draait, kun je geen gebruik (blijven) maken van de KOR. En dus mag je BTW betalen over je opgewekte elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
Afas schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:20:
[...]

Als je ondernemer bent die een BTW belaste dienst levert en meer dan 20k omzet draait, kun je geen gebruik (blijven) maken van de KOR. En dus mag je BTW betalen over je opgewekte elektriciteit.
Ja, dat zijn er dus niet veel..Afas ;)
Maar over het algemeen wordt er geen BTW uitgekeerd op de ontvangen TLV (tenzij je aangeeft dat je BTW plichtig bent).
Als je toch BTW ontvangt dan zou ik het niet zomaar in de zak steken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-10 12:20
B-Bandit schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:24:
[...]

Hiero :w

Weet niet of ik de tijd heb mij erin te verdiepen. Praten vanuit de onderbuik is veel makkelijker en leuker :>

Ik kom er later vandaag op terug.

Belangrijkste advies nu: ergens recht op hebben is heel makkelijk, als je het niet krijgt wordt het lastiger....
Ik weet niet wat nu precies de vraag is. Ik volg het topic wel, maar het lijkt meer om een soort van genoegdoening te gaan dan dat er echt een concrete situatie speelt.

Innova 1 jaar vast: terugleververgoeding staat op 2 punten benoemd in de AV. Enerzijds onder definities als een "redelijk tarief"en anderzijds als het leveringstarief exclusief belastingen etc. Naar mijn idee kunnen ze dit niet wijzigen zolang het leveringstarief niet wijzigt. Die mag niet wijzingen, behoudens belastingen etc.
Eneco variabel/vast: heb me hier niet helemaal in vastgebeten omdat dit lastige materie is. Maar Eneco heeft in haar AV opgenomen dat ze ten allen tijden de voorwaarden mogen veranderen en dat dit dan resulteert in contractbreuk en je om die reden het contract mag opzeggen. Dat je mag opzeggen is wel een belangrijke...

Saiilant detail is dat de AV van Eneco is afgestemd met Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond. In de aanhef staat dat er consensus bestaat over de AV met uitzondering van 19.3, het wijzigingsartikel }:O

Dat een terugleververgoeding in je contract is opgenomen met cijfers is verder juridisch niet relevant. Vaak zal er iets staan als dat het de leververgoeding is excl belastingen, dat is wel relevant en kunnen ze ook niet zonder meer aanpassen.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-10 23:44
JohanNL schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:06:
[...]

En zojuist hier alles geregeld en bevestiging van UC binnen met een fijn geruststellend bericht dat zij alles regelen en slechts een maandtermijn hanteren van €5 (y)
Bij Innova was dat zo rond de €200 en was het niet mogelijk dit te verlagen.
Gebeld naar Innova om mijn contract daar op te zeggen, maar dat was niet mogelijk omdat deze al was geannuleerd blijkbaar door mijn nieuwe aanvraag ( die ook op on-hold staat doordat ik dus geen gas aansluiting heb )

Overigens voor wie ook naar UC wil overstappen: via CashbackXL kun je nog €18 extra krijgen, alle beetjes helpen :)
Waarom naar UC ipv Innova? UC is 100% variabel. Is toch een risico die je neemt vergeleken met Innova?

Ook maar even een berekening gemaakt alleen niet duidelijk voor mij.
Termijnbedrag is 5 euro
Contract is variabel, dus elk moment passen ze dit naar wens aan.
TLV is 0,91

De rest begrijp ik niet :). Bij Innova was ik onderaan de streep ruim -1500 euro. Hoeveel is het hier eigenlijk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IkhXs68Nn2bcjyYe1QzQhCM4ojs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c4ftZIsQ4UypJfbfjjCuwJCv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door hoihoi66 op 29-08-2022 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
B-Bandit schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:37:
[...]

Ik weet niet wat nu precies de vraag is. Ik volg het topic wel, maar het lijkt meer om een soort van genoegdoening te gaan dan dat er echt een concrete situatie speelt.

Innova 1 jaar vast: terugleververgoeding staat op 2 punten benoemd in de AV. Enerzijds onder definities als een "redelijk tarief"en anderzijds als het leveringstarief exclusief belastingen etc. Naar mijn idee kunnen ze dit niet wijzigen zolang het leveringstarief niet wijzigt. Die mag niet wijzingen, behoudens belastingen etc.
Eneco variabel/vast: heb me hier niet helemaal in vastgebeten omdat dit lastige materie is. Maar Eneco heeft in haar AV opgenomen dat ze ten allen tijden de voorwaarden mogen veranderen en dat dit dan resulteert in contractbreuk en je om die reden het contract mag opzeggen. Dat je mag opzeggen is wel een belangrijke...

Saiilant detail is dat de AV van Eneco is afgestemd met Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond. In de aanhef staat dat er consensus bestaat over de AV met uitzondering van 19.3, het wijzigingsartikel }:O

Dat een terugleververgoeding in je contract is opgenomen met cijfers is verder juridisch niet relevant. Vaak zal er iets staan als dat het de leververgoeding is excl belastingen, dat is wel relevant en kunnen ze ook niet zonder meer aanpassen.
In de algemene voorwaarden van Innova 19.1 zo even uit mijn hoofd staat wel dat dat ze te tarieven mogen aanpassen als hier een geldige reden voor is. Als ze dit mogen (ok contractbreuk) maar dan mogen ze alles aanpassen wat ze maar willen dus uiteindelijk ook de TLV.
Of mis ik wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
hoihoi66 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:40:
[...]

Termijnbedrag is 5 euro
TLV is 0,91

De rest begrijp ik niet :). Bij Innova was ik onderaan de streep ruim -1500 euro. Hoeveel is het hier eigenlijk?

[Afbeelding]
Is al vaker langsgekomen, kijk maar eens terug. Het komt door de 'balans' rekening die UC presenteert. Klap Stroomlevering uit dan zie je een bedrag van meer dan 2000. Dat is wat je terugkrijgt voor de 2500 kWhs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
bmoorman schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:45:
[...]

Is al vaker langsgekomen, kijk maar eens terug. Het komt door de 'balans' rekening die UC presenteert. Klap Stroomlevering uit dan zie je een bedrag van meer dan 2000. Dat is wat je terugkrijgt voor de 2500 kWhs
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HboeHqIUdJEdykuuXSckQPEw93U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/q6zXzzOztD7EuaLzY3BrnqaF.png?f=fotoalbum_large

Uitgeklapt en ik zie 1500 staan. Zegt mij even niks wat dit dan inhoud.

2387 voor de TLV minus 1500 dan wss?

Daarnaast blijft het wel een variabel contract ;)

[ Voor 7% gewijzigd door hoihoi66 op 29-08-2022 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-09 07:59

FD2

Caros schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:14:

[...]
Ik heb die mail nog niet gehad, maar ben wel heel benieuwd hoe ze dat willen gaan faktureren.

Mijn jaarcontract loopt af op 31 december, en in de periode 1-9 t/m 31-12 zal ik netto niet terugleveren.
Mijn teruglevering ligt in de zomer natuurlijk.

We wachten het af !

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
hoihoi66 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:44:
[...]

In de algemene voorwaarden van Innova 19.1 zo even uit mijn hoofd staat wel dat dat ze te tarieven mogen aanpassen als hier een geldige reden voor is. Als ze dit mogen (ok contractbreuk) maar dan mogen ze alles aanpassen wat ze maar willen dus uiteindelijk ook de TLV.
Of mis ik wat?
Bij Innova is dit dus wel aardig geregeld. Hetgeen jij stelt klopt, in onderdeel 19 van de AV staat er iets opgenomen over een wijziging van de AV. Staat ook dat je kan afspreken dat de tarieven niet wijzigen.

Verder heeft Innova nog specifieke contractvoorwaarden. Daarin staat dat een vast tarief niet zal worden gewijzigd, anders dan overheidsheffingen (BTW en energiebelasting). Bij een variabel contract ligt dat dus anders!

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caros
  • Niet online
FD2 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:52:
[...]

Ik heb die mail nog niet gehad, maar ben wel heel benieuwd hoe ze dat willen gaan faktureren.

Mijn jaarcontract loopt af op 31 december, en in de periode 1-9 t/m 31-12 zal ik netto niet terugleveren.
Mijn teruglevering ligt in de zomer natuurlijk.

We wachten het af !
Misschien omdat ik nog een paar maanden een jaarcontract heb lopen.

Dit stond er verder in:
Tussentijdse wijziging
Je hebt een vaste prijscontract. In je contractvoorwaarden staat dat de tarieven vaststaan gedurende de looptijd van je contract. Omdat we je tegemoet willen komen passen we de terugleververgoeding bij wijze van uitzondering tussentijds aan. Ben je het niet eens met de wijziging? Dan kun je t/m 16 september 2022 je contract opzeggen zonder opzegboete.

Meterstand 1 september
Om de nieuwe terugleververgoeding juist te verrekenen op de jaarafrekening, hebben wij jouw laatste meterstand(en) nodig. Dan weten we precies wat je in welke periode hebt verbruikt en verrekenen we dat tegen het juiste tarief. We lezen daarom op 1 september 2022 automatisch je meter uit en gebruiken die standen om de verdeling te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
hoihoi66 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:48:
[...]

[Afbeelding]

Uitgeklapt en ik zie 1500 staan. Zegt mij even niks wat dit dan inhoud.

2387 voor de TLV minus 1500 dan wss?
Nee, de 1500 is wat je moet betalen als je niks teruglevert. Deze is erop gezet omdat je maar 5 euro betaald per maand en toch 1400kWh per jaar trekt.

Je krijgt 2387, mits je 2500kWh's teruglevert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De berekening op de website van Innova werkt niet als je alleen stroom selecteert, wat een toeval.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:17
Ik zit niet bij Eneco, maar volg het wel, of ze VrijopNaam en Budget energie volgen met per tariefperiode salderen en opgebouwde kWh's afreken tegen lage TLV zodat ze niet gebruikt kunnen worden om te salderen over een jaar gezien.

Wat Eneco kan, kunnen andere energieleveranciers ook, keuze energieleverancuer wordt roulette of blufpoker (energieleverancier verstrekken te weinig info voor een goede keuze), waarbij tarieven en TLV een lokkertje kan zijn en de klant het nakijken heeft aan het eind van de periode.

Salderen per jaar is een grijs gebied, sommige energieleveranciers zijn al overgegaan per tariefperiode/verbruiksperiode.
ACM geeft aan dat voorkeur per jaar is maar dat de regels daar niet duidelijk genoeg voor zijn.
Of Eneco vanaf 5 september na verlaging TLV als nieuwe verbruiksperiode ziet weten we niet (sommige melden dat na contact met klantenservice) en alle opgebouwde kWh's afrekent tegen (nwe) TLV, dan zijn deze kWh's niet meer beschikbaar voor salderen in laatste kleine 4 maanden voor oa de warmtepomp.

TLV volgens mij heeft elke energieleverancier dat in voorwaarden dat deze mogen veranderen en sommige veranderen deze voor een lagere TLV.
TLV is een vergoeding en er is geen AMvB als richtlijn wat een redelijke vergoeding is zoals opgenomen in electriciteitswet 1998 art 31c

TLV wordt in de wet geen tarief genoemd en er zijn signalen ook voor vast contract op elk moment kan veranderen.
Leveringstarieven zijn aan regels gebonden en mag niet zomaar veranderen, maar als terugleververgoeding geen leveringstarief is kan deze na willekeur tussentijds aangepast worden, als klant zit je wel gebonden als
dat veel vaste contracten een opzegboete kennen als ook een opzegtermijn langer dan wat energieleverancier gebruiken om wijzingen aan te kondigen
( we zijn flink op weg naar oude tijden dat energieleveranciers binnen 3 maanden na wijziging pas hoefde te informeren en publiceren)

Kortom energieleveranciers zijn in 2022 een totaal onbetrouwbare contract partner geworden voor gaslose klanten met zonnepanelen en warmtepomp en het jaar is nog niet om.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-09 20:56
Viper® schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:01:
De berekening op de website van Innova werkt niet als je alleen stroom selecteert, wat een toeval.
al dagen niet. ze hebben het hoogstwaarschijnlijk bewust uitgeschakeld na de hoge klanteninstroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Kan wel merken dat Eneco er alles aan doet om de zonnepanelen klanten weg te jagen, en niet wil laten uitcashen. Het aanvragen van de tussentijdse nota ging echt bizar moeilijk. Dit in tegenstelling tot eerder dit jaar.

Maar goed hij zou moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
B-Bandit schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:56:
[...]

Bij Innova is dit dus wel aardig geregeld. Hetgeen jij stelt klopt, in onderdeel 19 van de AV staat er iets opgenomen over een wijziging van de AV. Staat ook dat je kan afspreken dat de tarieven niet wijzigen.

Verder heeft Innova nog specifieke contractvoorwaarden. Daarin staat dat een vast tarief niet zal worden gewijzigd, anders dan overheidsheffingen (BTW en energiebelasting). Bij een variabel contract ligt dat dus anders!
Zijn de specifieke contractvoorwaarden ook per mail gedeeld dat je weet? Of zijn deze enkel te downloaden?

Mochten ze niet falliet gaan dan is toch wel ok lijkt mij zo :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:49
<knip> Offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door Septillion op 29-08-2022 20:47 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Bandit
hoihoi66 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:15:
[...]

Zijn de specifieke contractvoorwaarden ook per mail gedeeld dat je weet? Of zijn deze enkel te downloaden?

Mochten ze niet falliet gaan dan is toch wel ok lijkt mij zo :)
Yes die zijn gedeeld. Ja goed en als ze dan de voorwaarden/tarieven wijzigen, dan wegwezen toch. Tis niet veel moeilijker dan dat. Je moet alleen niet het risico lopen dat je nu netto gebruiker wordt inderdaad, dan kan het een dure grap worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
wouter_tw schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:12:
[...]

al dagen niet. ze hebben het hoogstwaarschijnlijk bewust uitgeschakeld na de hoge klanteninstroom
klopt, maar vrijdag kwam ik nog wel door de berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-09 20:56
Viper® schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:18:
[...]

klopt, maar vrijdag kwam ik nog wel door de berekening.
klopt idd, nu is alleen united consumers nog met een 90+ cent TLV? (die is wel variabel en kan dus snel verlaagd worden...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-10 17:39
Powerpeers verhoogt de TLV per 01-09-2022 van 11 cent naar 21 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterq13
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-05 11:16
bmoorman schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:00:
[...]

Nee, de 1500 is wat je moet betalen als je niks teruglevert. Deze is erop gezet omdat je maar 5 euro betaald per maand en toch 1400kWh per jaar trekt.

Je krijgt 2387, mits je 2500kWh's teruglevert
Ik zit ongeveer in dezelfde situatie ik zou dan 1960 terugkrijgen bij UC. Bij Engie rekenen ze zoals ik zie weer anders en ik zie ik jaarkosten -802 staan moet ik dit hiermee vergelijken? Want dan is de keus snel gemaakt of moet ik dit anders berekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:22

Zenix

BOE!

blackmore87 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:45:
Powerpeers verhoogt de TLV per 01-09-2022 van 11 cent naar 21 cent.
Dochterbedrijf van Vattenfall. Die hadden wel een goede TLV voor de energiecrisis, helaas zijn ze daarna niet omhoog gegaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-07 23:07
Net Innova gebeld omdat ze nog niet op mijn mail hadden gereageerd.
Ze kon mijn mail wel vinden dus heeft nu doorgestuurd dat ik enkel tarief wil.

Qua ingangsdatum heb ik aangegeven dat ik per 5-9 weg ben bij Eneco. Ze zij dat ze dat niet meer accepteren alleen bij verhuizing of borg van 250 euro.
Na wat doorzeuren ging ze navragen want vrijdag werd me verteld dat ze dat wel doen als je instemt zonder wettelijke bedenktijd en bewijs van opzegging.

Toen ze terug aan de lijn kwam kon dat toch.
Dus direct de opzeg mail doorgestuurd met bevestiging dat ik van bedenktijd af zie, dat was voldoende (ik heb gewacht aan telefoon tot ze mail kreeg).

Nu krijg ik contract per 5 september en binnen 2 dagen komt nieuwe contract in de mail.

Nu Delta weer cancellen want die zou per 5 september in gaan nadat ik ze gebeld had dat ik (na eind afrekening van 17 dagen) toch weer terug kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmoorman
masterq13 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:48:
[...]

Ik zit ongeveer in dezelfde situatie ik zou dan 1960 terugkrijgen bij UC. Bij Engie rekenen ze zoals ik zie weer anders en ik zie ik jaarkosten -802 staan moet ik dit hiermee vergelijken? Want dan is de keus snel gemaakt of moet ik dit anders berekenen?
Tegelijk aanvragen bij UC én Engie kan geen kwaad. Wat die Web berekentools aangeven is volgens mij niet iets waar je hun op kan vastpinnen. Het enige wat geld is het contract en de voorwaarden in de mail.
Baseer daar op wat je afzegt onder de bedenkingstermijn van 14 dagen.
Voor UC kan ik zeggen dat ze geen TLV aangeven in het gemailde contract. Dat mensen de web tool terugrekenen tot 90+ cent TLV en daarop hun overstap te baseren vind ik persoonlijk riskant.
Iemand hier die wel de TLV in het UC contract heeft staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
B-Bandit schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:18:
[...]

Yes die zijn gedeeld. Ja goed en als ze dan de voorwaarden/tarieven wijzigen, dan wegwezen toch. Tis niet veel moeilijker dan dat. Je moet alleen niet het risico lopen dat je nu netto gebruiker wordt inderdaad, dan kan het een dure grap worden.
In de wintermaanden niet echt veel te verliezen. 5 euro per maand en ben ze niet al te veel schuldig mochten ze falliet gaan.
Maar na maart jah dan zijn ze mij ineens wat schuldig tot oktober dusss even afwachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
danny.s schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:29:
Ben zelf aant twijfelen tussen Engie en Innova nu. Voorkeur voor Engie ivm "zekerheid", omdat er zoveel slechte geluiden zijn over Innova. Zojuist met Engie gebeld, en zij gaven aan dat zij ook de TLV gaan los koppelen van het levertarrief, en hiermee ook een marktconform tarrief willen hanteren. Ofwel, zijn gaan Eneco na. Een termijn wanneer dit gaat gebeuren, konden me ze niet zeggen, ze waren hiervoor de aanpassingen in de software aan het maken.

Dus nu in dubio of ik toch de "gok" bij Innova moet wagen omdat hier wel een jaar contract eraan vast zit.
Ik ben ook in dubio en zoekende voor een energiecontract momenteel vanwege de zonnepanelen volgende week. Maar als ik het dus goed begrijp, kan Enige tussentijds de tarieven wijzigen (ja, dat mag volgens mij 2x per jaar en gebeurt ook), maar als ik in september een contract afsluit voor een jaar (mijn voornemen) en ze passen het over een maand aan, is het nu dus eigenlijk onzin wat je ziet?

Bij Oxxio kan je wel een 3-maands contract afsluiten waarin de teruglevering van 80ct ook 3 maanden vast staat en geen tussentijdse prijswijziging, of mis ik de kleine lettertjes?

[ Voor 7% gewijzigd door RickvN op 29-08-2022 18:01 ]

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06:46
RickvN schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:42:
[...]

Ik ben ook in dubio en zoekende voor een energiecontract momenteel vanwege de zonnepanelen volgende week. Maar als ik het dus goed begrijp, kan Enige tussentijds de tarieven wijzigen (ja, dat mag volgens mij 2x per jaar en gebeurt ook), maar als ik in september een contract afsluit voor een jaar (mijn voornemen) en ze passen het over een maand aan, is het nu dus eigenlijk onzin wat je ziet?
Zo begrijp ik het ook ja, met eneco dan als voorbeeld dat op een gegeven moment de tarieven kunnen worden aangepast (zonder enige communicatie).

[ Voor 7% gewijzigd door Whiskey48 op 29-08-2022 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:57
NileZ_ schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:15:
Kan wel merken dat Eneco er alles aan doet om de zonnepanelen klanten weg te jagen, en niet wil laten uitcashen. Het aanvragen van de tussentijdse nota ging echt bizar moeilijk. Dit in tegenstelling tot eerder dit jaar.

Tussentijdse nota is extra werk voor ze, dus kan ik me voorstellen dat ze daar niet happig op zijn.

Maar zonnepanelen klanten wegjagen, dan gaan die (door eindafrekening nu) toch juist wel cashen ??

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06:46
hannibal2206 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:15:
[...]

Tussentijdse nota is extra werk voor ze, dus kan ik me voorstellen dat ze daar niet happig op zijn.

Maar zonnepanelen klanten wegjagen, dan gaan die (door eindafrekening nu) toch juist wel cashen ??
Haha inderdaad!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-09 21:50

paulv1973

16.730Wattpiek

sjoerdlosser123 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:07:

Qua ingangsdatum heb ik aangegeven dat ik per 5-9 weg ben bij Eneco. Ze zij dat ze dat niet meer accepteren alleen bij verhuizing of borg van 250 euro.
Na wat doorzeuren ging ze navragen want vrijdag werd me verteld dat ze dat wel doen als je instemt zonder wettelijke bedenktijd en bewijs van opzegging.

Dus direct de opzeg mail doorgestuurd met bevestiging dat ik van bedenktijd af zie, dat was voldoende (ik heb gewacht aan telefoon tot ze mail kreeg).

Nu krijg ik contract per 5 september en binnen 2 dagen komt nieuwe contract in de mail.

Nu Delta weer cancellen want die zou per 5 september in gaan nadat ik ze gebeld had dat ik (na eind afrekening van 17 dagen) toch weer terug kwam.
Wel weer een leuke wending aan de 2 weken vastzitten aan Eneco na 5 sept.
Ga ook bellen...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
hannibal2206 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:15:
[...]

Ja dat bedoelde ik. Ze wegjagen in plaats van laten cashen en daarna blijven zitten om te salderen.. Ze moest 2x overleggen en wilde weten wat precies de reden was voor de tussentijdse nota. Werd notabene nog gevraagd of ik toch niet wilde opzeggen. Haha.

Overigens valt dat extra werk wel mee he. 5 september gaan ze sowieso een tussennota maken voor elke klant. Echter zonder uitbetaling tot eindafrekening 😊

[ Voor 12% gewijzigd door NileZ_ op 29-08-2022 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Ze willen je weg hebben. Niet dat je geld vangt EN blijft zitten. Natuurlijk krijg je je geld als je opzegt, dat is precies wat ze willen.
Echter een tussentijdse nota is geld ontvangen en niet de deur uit lopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

sjoerdlosser123 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:07:

Maar moet je dan niet eerst lang wachten tot de bevestiging van opzegging binnen is? Of gaat dat direct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:33
Dit
Sarcomorbato schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:22:

icm dit
Afas schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:39:
Als Jetten verstandig is, gaat hij per direct een minimale terugleververgoeding invoeren. Ik denk dat de meeste mensen best begrijpen dat die een stukje lager ligt dan waar de energiemaatschappijen de elektriciteit voor verkopen maar het is nu niet zo dat er elke dag al een enorm overschot aan elektriciteit is als de zon schijnt. Dus een tarief van 10-15% van de verkoopprijs is simpelweg onredelijk en het zal voorlopig zeker ergens boven de 50% moeten liggen. Eerder werd als ik het goed heb gedacht om 70-80% in de wet te verankeren op het moment dat het salderen afgeschaft gaat worden.
Ze willen waarschijnlijk afdwingen dat de nieuwe energiewet snel ingevoerd wordt, waardoor het salderen snel afgebouwd wordt. Ik denk dat salderen de energieleverancier meer kost dan een hoger TLV.

RickvN schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:42:

Bij Oxxio kan je wel een 3-maands contract afsluiten waarin de teruglevering van 80ct ook 3 maanden vast staat en geen tussentijdse prijswijziging, of mis ik de kleine lettertjes?
Als je nu nog (pas) zonnepanelen krijgt, is het dan niet voordeliger voor je om eerst nog te kijken of en wat je kunt salderen? Desnoods na de winterperiode?
Of is het direct al zoveel dat je ook in die hogere verbruiksmaanden overschot hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoobyD
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-03 19:21
Caros schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:14:

[...]
Hier dezelfde mail. Was al blij met het jaarcontact van ze, nu nog ietsjes beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
Truus01 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:41:
Als je nu nog (pas) zonnepanelen krijgt, is het dan niet voordeliger voor je om eerst nog te kijken of en wat je kunt salderen? Desnoods na de winterperiode?
Of is het direct al zoveel dat je ook in die hogere verbruiksmaanden overschot hebt?
Daar dacht ik vanavond dus ook ineens aan en in combi met jouw bericht even de offerte erbij gepakt en gecheckt.

Ik ga grofweg 6500 kWh per jaar opwekken en we verbruiken er 4800. In de zomermaanden 750 opwekking per maand, september rond 500 en okt-nov-dec valt van het blad af, maar zal dus nog lager zijn, gezien januari februari 250-350 is. Dus ik kan beter in februari over gaan stappen om het vanaf maart mee te pakken zie ik wel, ik betaal nu 'maar' € 0,33.

[ Voor 9% gewijzigd door RickvN op 29-08-2022 20:04 ]

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:59
En @libo1949
Wat is de vraag die nu voorligt? Ik heb dit topic een tijd gevolgd maar heb het opgegeven toen we voor de 300e keer hetzelfde rondje aan het dansen waren. Zelfde geldt voor het topic over de salderingsperiode.

Gaat het nu nog om de vraag of leveranciers hun (terug)levertarieven kunnen aanpassen? Ik denk dat dat vrij lastig in generieke zin te beantwoorden is; het zal er ook aan liggen wat er precies in de voorwaarden is opgenomen en wat de argumentatie is voor een leverancier voor een beroep op een wijzigingsbepaling.

Zie dat er inmiddels ook al een Eneco snoeit in terugleververgoeding topic is. Ik ben het spoor even bijster, maar zie dat @B-Bandit ook al de nodige input heeft geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunshine84
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 25-03 19:14
Wat heeft het voor voordelen en nadelen als je nu een tussentijdse nota opvraagt bij Eneco ?
Ik ben nog niet zo lang klant bij Eneco , een dikke maand maar ondertussen wel ruim 3200 kWh TLV op de teller.
En ongeveer 300kwh verbruik

Twijfel of ik gewoon even blijf of overstap naar Vattenfall.
Het gaat mij nog niet zo zeer om het verdienen maar wil gewoon nu geen kosten maken.
Het precieze verbruik mbt de winter weet ik gewoonweg nog niet (nieuwbouwhuis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
hoihoi66 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:40:
[...]

Waarom naar UC ipv Innova? UC is 100% variabel. Is toch een risico die je neemt vergeleken met Innova?

Termijnbedrag is 5 euro
TLV is 0,91
Mijn Innova contract is er sowieso niet meer doordat ik een tweede had aangevraagd, daarnaast was die ook minder dan die van UC.
De nieuwe ( met 91 cent TLV ) kun je helemaal niet meer aanvragen, behalve als je ook gas afneemt.
Maar volgens sommigen hier kan Innova hun TLV, of beter gezegd de voorwaarden hiervan, op elk moment aanpassen en zijn hierdoor de vaste contracten ook niet zeker van hun TLV.

Bij UC staat de TLV ook niet vast en staat deze zelfs niet vermeld in het contract.
Echter betreft dit op dit moment nog het kale leveringstarief als het goed is en volgens hun berekeningen op de site.
Het is echter tot zover duidelijk in dit geval, het betreft tenslotte een variabele contract.
Gecombineerd met de - tot dusver - hoge TLV die zij aanbieden, kun je met de ' verhuis truc ' al over 14 dagen overstappen i.p.v. 30 dagen wat de meeste andere aanbieders hanteren, dat waren mijn voornaamste beweegredenen.

Tenslotte zijn dit de tarieven:

Leveringstarieven Variabel onbepaalde tijd Normaal Tarief (incl. 9% btw) Dal Tarief (incl. 9% btw)
Leveringstarief (per kWh) € 1,07318 € 0,74250
Energiebelasting (per kWh) € 0,04010 € 0,04010
Opslag Duurzame Energie (per kWh) € 0,03325 € 0,03325
Totaal tarief (per kWh) € 1,14653 € 0,81584

Van de € 1,07318 en € 0,74250 moet je dan nog de 9% btw eraf halen en dan heb je zover ik het heb begrepen het normaal/dal TLV tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sunshine84 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:39:
Wat heeft het voor voordelen en nadelen als je nu een tussentijdse nota opvraagt bij Eneco ?
Dat heeft geen enkel voordeel, want het is tussentijds. De eindnota is leidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
JohanNL schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:50:
[...]

Mijn Innova contract is er sowieso niet meer doordat ik een tweede had aangevraagd, daarnaast was die ook minder dan die van UC.
De nieuwe ( met 91 cent TLV ) kun je helemaal niet meer aanvragen, behalve als je ook gas afneemt.
Maar volgens sommigen hier kan Innova hun TLV, of beter gezegd de voorwaarden hiervan, op elk moment aanpassen en zijn hierdoor de vaste contracten ook niet zeker van hun TLV.

Bij UC staat de TLV ook niet vast en staat deze zelfs niet vermeld in het contract.
Echter betreft dit op dit moment nog het kale leveringstarief als het goed is en volgens hun berekeningen op de site.
Het is echter tot zover duidelijk in dit geval, het betreft tenslotte een variabele contract.
Gecombineerd met de - tot dusver - hoge TLV die zij aanbieden, kun je met de ' verhuis truc ' al over 14 dagen overstappen i.p.v. 30 dagen wat de meeste andere aanbieders hanteren, dat waren mijn voornaamste beweegredenen.

Tenslotte zijn dit de tarieven:

Leveringstarieven Variabel onbepaalde tijd Normaal Tarief (incl. 9% btw) Dal Tarief (incl. 9% btw)
Leveringstarief (per kWh) € 1,07318 € 0,74250
Energiebelasting (per kWh) € 0,04010 € 0,04010
Opslag Duurzame Energie (per kWh) € 0,03325 € 0,03325
Totaal tarief (per kWh) € 1,14653 € 0,81584

Van de € 1,07318 en € 0,74250 moet je dan nog de 9% btw eraf halen en dan heb je zover ik het heb begrepen het normaal/dal TLV tarief.
Yes duidelijk. Ik blijf dan maar bij Innova ;).
Was alleen nog aan het twijfelen tussen in laten gaan in oktober of febr. 2023.
Het staat nu voor oktober in het contract omdat ik oktober mijn huidige contract afloopt, heb eerlijk gezegd geen zin meer om hiermee aan de slag te gaan. Het sloopt je gewoon.

Afgelopen maand voor zowel gas als elektra zoveel tijd ingestoken dat ik misschien die tijd beter had kunnen gebruiken om een nieuwe energieleverancier te beginnen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy52
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09-07 20:01
Voor iedereen die nog steeds twijfelt of een energieleverancier, tijdens de looptijd van een jaar/meerjarig contract, de TLV kan wijzigen: zie onderstaande voorbeeld van mijn jaarcontract bij Budget energie afgesloten in augustus 2021

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59zMpxNALZSwI-jUoS_mhnw2Dno=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JKPAkVi12IGu1zyppBKpQiMl.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-09 21:50

paulv1973

16.730Wattpiek

Timmy52 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:08:
Voor iedereen die nog steeds twijfelt of een energieleverancier, tijdens de looptijd van een jaar/meerjarig contract, de TLV kan wijzigen: zie onderstaande voorbeeld van mijn jaarcontract bij Budget energie afgesloten in augustus 2021

[Afbeelding]
Staat ook iets in van minimaal 10 dagen....
Ik heb van Eneco nog steeds niets. Nul komma nul. Persoonlijk vernomen...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:54
de Peer schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:51:
[...]

Je hebt het voordeel dat je - in mijn geval - 5 maanden eerder je geld hebt.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

cville schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:13:
[...]

Je hebt het voordeel dat je - in mijn geval - 5 maanden eerder je geld hebt.
Ja dat wel. Ik heb het ook gedaan in juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
[...]

Dat je nu je knaken krijgt over een periode die toch al gesaldeeerd/afgerekend wordt.
Je kan wachten tot je eindafrekening of tot wanneer je wil. Maar op 5 september wordt die 60+ cent toch on hold gezet en begint de 9 cent periode. Keer dan ook nu gelijk maar uit die handel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NileZ_
Timmy52 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:08:

[Afbeelding]
En budgetenergie gaat dus zelfs nog een stapje verder en ontneemt je zelfs de mogelijkheid om kosteloos op te zeggen dus. Alsof de TLV geen factor is in de keuze van je energiemaatschappij/contract...
Flippo's..

Edit: waarbij ik overigens wel moet zeggen dat budget energie in elk geval duidelijk het woord 'afrekenperiode' gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door NileZ_ op 29-08-2022 21:24 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• libo1949
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 04-10 11:57
cryptapix schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:27:
[...]

En @libo1949
Wat is de vraag die nu voorligt? Ik heb dit topic een tijd gevolgd maar heb het opgegeven toen we voor de 300e keer hetzelfde rondje aan het dansen waren. Zelfde geldt voor het topic over de salderingsperiode.

Gaat het nu nog om de vraag of leveranciers hun (terug)levertarieven kunnen aanpassen? Ik denk dat dat vrij lastig in generieke zin te beantwoorden is; het zal er ook aan liggen wat er precies in de voorwaarden is opgenomen en wat de argumentatie is voor een leverancier voor een beroep op een wijzigingsbepaling.

Zie dat er inmiddels ook al een Eneco snoeit in terugleververgoeding topic is. Ik ben het spoor even bijster, maar zie dat @B-Bandit ook al de nodige input heeft geleverd.
Ik denk dat dit onderwerp inderdaad beter past in het "Eneco snoeit in teruglevering" topic. Deze 2 topics lopen nogal door elkaar en misschien kan de moderator dit verplaatsten.

Er komen hier heel veel meningen langs (want we zijn allemaal juristen in spé) maar wat mag Eneco nu wel of niet in juridische zin. Paar voorbeelden:
- Mag men de tlv zo maar aanpassen en moeten ze een early warning geven en zo ja, hoe lang?
- Is de tlv een tarief dat vastligt in een contract of een vergoeding die men zo kan wijzigen?
- Is 10 dagen van te voren aankondigen redelijk of moet dit ministens 30 dagen zijn? Zegt de wet hier iets over?
- Heeft Eneco de plicht om hun klanten hiervan schriftelijk en persoonlijk op de hoogte te stellen? En wat als je als klant niet geïnformeerd bent door Eneco? Kan je dit dan aanvechten?
- Wat zijn onze juridische mogelijkheden als klant? En hoe pak je dit eventueel aan?

Ik denk dat dit de belangrijkste punten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Laatst online: 04-10 14:25
Viper® schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:01:
Kom ik ook achter. Heb vorige week donderdag een contractaanvraag gedaan voor 1 jaar vast. Zie hier dat de tarieven weer hoger zijn geworden en ik wou hem nogmaals invullen om te kijken wat het voorstel nu is.

Ze hebben mij trouwens op dubbel tarief gezet maar volgens mij is enkel tarief interessanter met op jaarbasis 8000 kWh over. Klopt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-10 00:19
Sunshine84 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:39:
Ik ben nog niet zo lang klant bij Eneco , een dikke maand maar ondertussen wel ruim 3200 kWh TLV op de teller.
Ik belde vandaag, stroef verhaal dat er voorwaarden gelden. En dat een tussentijdse nota pas zou kunnen nadat je minimaal 80 dagen klant bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-10 15:39
[...]

Nou.
1. volgens mij is een voordeel dat je geld krijgt
2. gaan je tellers allemaal niet naar 0?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03-10 16:16
NileZ_ schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:15:

Vandaag ook aangevraagd. Heb jij Hier al iets van in de mail qua bevestiging in de mail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Wanne-B88 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:00:
[...]

Ik belde vandaag, stroef verhaal dat er voorwaarden gelden. En dat een tussentijdse nota pas zou kunnen nadat je minimaal 80 dagen klant bent.
Klopt kreeg ik ook. Maar de voorbeelden op hun eigen site waarom je een tussentijdse nota zou willen aanvragen, zijn prima redenen om het gedaan te krijgen.
Dat ze het liever niet doen is wel duidelijk ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
PCJR schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:17:
[...]

Nou.
Die tellers gaan 5 september ook naar 0 he..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
mathijshooi schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:26:
[...]

Vandaag ook aangevraagd. Heb jij Hier al iets van in de mail qua bevestiging in de mail?
Nee nog niks in de mail, werd wel gezegd dat hij opgemaakt zou gaan worden. Even in de gaten houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

PCJR schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:17:
[...]

Nou.
Is allemaal voorlopig. Dus ja je krijgt een voorschot op je eindafrekening. Maar uiteindelijk wordt de boel gesaldeerd.

Tellers gaan niet naar 0, maar misschien begrijp ik je verkeerd.

Alles gaat gewoon door.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:59
libo1949 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:38:
[...]

Ik denk dat dit onderwerp inderdaad beter past in het "Eneco snoeit in teruglevering" topic. Deze 2 topics lopen nogal door elkaar en misschien kan de moderator dit verplaatsten.

Er komen hier heel veel meningen langs (want we zijn allemaal juristen in spé) maar wat mag Eneco nu wel of niet in juridische zin. Paar voorbeelden:
- Mag men de tlv zo maar aanpassen en moeten ze een early warning geven en zo ja, hoe lang?
- Is de tlv een tarief dat vastligt in een contract of een vergoeding die men zo kan wijzigen?
- Is 10 dagen van te voren aankondigen redelijk of moet dit ministens 30 dagen zijn? Zegt de wet hier iets over?
- Heeft Eneco de plicht om hun klanten hiervan schriftelijk en persoonlijk op de hoogte te stellen? En wat als je als klant niet geïnformeerd bent door Eneco? Kan je dit dan aanvechten?
- Wat zijn onze juridische mogelijkheden als klant? En hoe pak je dit eventueel aan?

Ik denk dat dit de belangrijkste punten zijn
Dat zijn nogal wat vragen ;) Ik heb nu geen tijd om er heel diep op in te gaan, maar ik ga m’n best doen. Ik ben overigens ook niet op de hoogte van de argumenten van Eneco, maar ben daar wel benieuwd naar. Verder, zoals een goed jurist betaamt, even een disclaimer: ik baseer mijn antwoorden enkel op:
- Voorwaardenoverzicht (tot 5 september 2022)
- Algemene Voorwaarden Eneco 2017
- de Modelcontractvoorwaarden die bij mijn overeenkomst zitten.

Waarbij ik gemakshalve aanneem dat die ook daadwerkelijk van toepassing zijn. Ik typ en lees dit op mijn telefoon, dus kan wel wat over het hoofd zien.

Ingewikkeld.

Het is al met al vrij ingewikkeld. De Algemene Voorwaarden bepalen in artikel 19.1 dat Eneco de Algemene Voorwaarden mag veranderen. Daarover moeten ze je 10 dagen vooraf informeren. Er staat in art 19.3 verder dat ze de levertarieven mogen aanpassen mits dat is overeengekomen. Dat roept veel vragen op. Allereerst: zijn we dat overeengekomen? Het antwoord lijkt ja, namelijk in de Modelcontractvoorwaarden art. 2.1. Maar wel alleen bij onvoorziene wijzijgen in de markt omstandigheden. Is daarvan sprake? Toen Eneco onlangs de vergoeding van 58 naar 61 cent verhoogde, was de markt niet anders dan nu. Maar goed, Eneco zal hier vast een vlammend betoog voor hebben ;) Vraag is dan of er nog andere gronden aangevoerd (kunnen) worden door Eneco.

Volgende vraag is of een terugleververgoeding uberhaubt wel een levertarief is? Misschien wel, misschien niet.

Dan is er ook nog het Voorwaardenoverzicht. Dat is van toepassing verklaard via de Modelcontractvoorwaarden. In het Voorwaardenoverzicht staat dat de terugleververgoeding gelijk is aan het kale levertarief (art.3.1). Roept bij mij de vraag op of Eneco met het veranderen van de TLV nou een tariefswijziging doet, of een wijziging van de afspraak “TLV=kaal tarief”. Ik verdedig natuurlijk dat laatste omdat daar minder ruimte voor is. Wat ook interessant is, is dat de afspraak “TLV=kaal tarief” enkel in het Voorwaardenoverzicht staat en daar staat in art 7 enkel een wijzijgsmogelijkheid in geval van wets- en regelwijzingen.

Die vraag heb ik zelf ook nog. Zie hierboven.

Daar zegt de wet volgens mij niets over. Enige kennisgeving vooraf (en feitelijk eigenlijk het ter hand stellen van de nieuwe voorwaarden) is wel vereist, maar dat heeft Eneco zichzelf ook opgelegd in haar voorwaarden. Of die 10 dagen redelijk zijn is de vraag. Daar is geen eenduidig antwoord op. Vanuit de consument zou ik beredeneren dat 10 dagen tekort dag is omdat je in die tijd vaak geen overstap kunt realiseren. Echter, dat is alleen steekhoudend als die overstap je in een betere positie zou brengen dan bij Eneco blijven. Daarnaast is niet alleen ons consumentenbelang hier relevant; ook Eneco heeft een belang dat meegewogen moet worden.

Ja, contractueel heeft Eneco zichzelf dat verplicht. Als je niet bent geïnformeerd, zijn de nieuwe algemene voorwaarden in beginsel niet op jou van toepassing. Eneco zal 1) een wijzijgsgrondslag moeten hebben, 2) je moeten informeren en 3) je de nieuwe voorwaarden ter hand moeten stellen. Het is aan Eneco om te bewijzen dat zij hieraan heeft voldaan.

Hiervoor is van belang wat Eneco aan argumentatie en grondslagen aanvoert. Ik kan daar dus nu niet zoveel over zeggen. Op het moment dat Eneco mij mailt met nieuwe voorwaarden, ga ik eerst opvragen op welke grond zij tot wijzing meent over te mogen gaan. Daarna ga ik waar nodig de inhoudelijke discussie wel aan over het stukje “TLV=kale tarief”. Of ik het echt volledig ga doorzetten ligt ook aan mijn andere opties.

Tot slot: heeft iemand voor mij het antwoord op de vraag waarop Eneco haar wijzing van het tarief/de voorwaarden baseert? En dan bedoel ik echt: welk artikel van welke voorwaarden.

Edit: ik realiseer me nu dat deze post wellicht thuishoort in het Eneco topic. Excuus aan de mod, in de hoop dat dit geen directe ban oplevert ;) Ik denk echter wel dat dit op eenzelfde wijze toepasbaar is voor andere tariefswijziging bij andere leveranciers.

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 29-08-2022 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
*knip*, lees de topicwaarschuwing. Dit is offtopic hier.

[ Voor 89% gewijzigd door ThinkPad op 30-08-2022 09:16 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
Mits de Engie info van @Srednier juist is, dan hebben we een nieuwe nummer 1 TLV: Engie.

Tabel versie 30 aug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cGqot6t5-knUlil2Z3aOMKZty8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Xz7d6jhs7tmhJdgWeVdGXKr9.png?f=fotoalbum_large

@mathijshooi

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:30
Beetje jammer dat Engie als je het vandaag aanvraagt pas per 29-09 kan starten, voor een verhuizing vragen ze namelijk een kopie van de huur- of koopovereenkomst.
Niet verhuisd, wel een spoedaanvraag
Ben je niet verhuisd, maar wel met spoed op zoek naar een nieuwe energieleverancier? Wij helpen je graag om comfortabel te kunnen wonen. Het is belangrijk om te weten dat wij bij deze spoedaanvraag voor energie zónder verhuizing een waarborgsom voorwaardelijk stellen. Deze bedraagt € 200,- per aansluiting. Heb je een gasaansluiting en een elektriciteitsaansluiting nodig? Dan bedraagt de totale waarborgsom € 400,-. Bij een spoedaanvraag kan er afgezien worden van de 14 dagen bedenktijd.

Naast een waarborgsom vragen we je om de reden van je spoedaanvraag. Ben je of word je afgesloten van energie dan vragen we je om de brief die je hierover hebt ontvangen van je netbeheerder. Heb je wel energie en een energieleverancier en blijkt spoed niet echt nodig, dan geldt de reguliere opzegtermijn van je huidige leverancier en de overstaptermijn naar ons van meer dan 30 dagen in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
sn0x0r schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:22:
Beetje jammer dat Engie als je het vandaag aanvraagt pas per 29-09 kan starten, voor een verhuizing vragen ze namelijk een kopie van de huur- of koopovereenkomst.

[...]
En dat ze niet zoals UC het tarief vasthouden tot 1 juli 23

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sn0x0r
PCJR schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:23:
[...]

En dat ze niet zoals UC het tarief vasthouden tot 1 juli 23
In hoeverre UC dat daadwerkelijk gaat doen met de TLV is ook nog maar de vraag, los van de vraag wat de TLV per 1 september überhaupt gaat zijn voor die 'deal' dat de tarieven vast staan tot 1 juli 2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
sn0x0r schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:24:
[...]

In hoeverre UC dat daadwerkelijk gaat doen met de TLV is ook nog maar de vraag, los van de vraag wat de TLV per 1 september überhaupt gaat zijn voor die 'deal' dat de tarieven vast staan tot 1 juli 2023.
TLV is al stap2. Eerste fijne signaal was dat ze vanaf 1sept? de tarieven (willen) vasthouden tot 1 juli23.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sn0x0r
PCJR schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:27:
[...]

TLV is al stap2. Eerste fijne signaal was dat ze vanaf 1sept? de tarieven (willen) vasthouden tot 1 juli23.
Het is zeker leuk, maar heb voor nu gisteren UC aangevraagd (als verhuizing) en die gaat per 13-09-2022 in ieder geval lopen en dan kijk ik even of ik per 01-09-2022 een nieuwe aanvraag ga doen bij UC of niet, zit dan toch nog binnen de wettelijke bedenktijd.

Engie zou voor mij niet interessant zijn in ieder geval, die gaat pas eind september in en ik kan niet goed inschatten wanneer ik verbruiker ga worden met mijn warmtepomp. Daarnaast jammer dat ik dus 8 dagen lang voor Eneco's 9 cent per kWh mag gaan terugleveren... als ik niet zo kleinzielig was zou ik die dagen alles gaan verbruiken zodat Eneco mijn groene stroom niet lekker duur kan doorverkopen... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• An0niem
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-08 23:00
Ik heb de tarieven van Engie en UC aangevraagd. Ik kom niet op die hoge terugleververgoeding van 0,86 EUR bij Engie helaas. Tevens wordt in de overeenkomsten van Engie nog met 21% BTW gerekend. Bij mij is UC dus hoger dan Engie. Ik ga dus naar UC want Innova vind ik teveel risico gezien hun lage solvabiliteit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GphMIjf7-T9wkckcPPIeGBVdgfw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4JZhqikkg2AjeGS2a7nCfiP3.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wBOLFp5ysbuKzZ26Q4dzab-epoU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VR0LiI4gSKvizspU3jgYIqxP.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
paulv1973 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:30:
[...]

Wel weer een leuke wending aan de 2 weken vastzitten aan Eneco na 5 sept.
Ga ook bellen...
Nog succes gehad? Ik heb niet zo veel zin dit te proberen en dat ik straks zonder zit, aangezien je nu niet meer een stroom-only abonnement kan afsluiten.

Pagina: 1 ... 105 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2