Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 ... 129 Laatste
Acties:
  • 396.939 views

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:59
martwoutnl schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:02:
[...]

Heeft de gedragsunit ook onderzoek gedaan naar de invloed van 2G op de vaccinatiegraad? Zowel in Duitsland als in Oostenrijk leverde het meteen lange rijen op. Ik zag gisteren een tweet van een rij in ik dacht Hamburg: https://twitter.com/elbph...tatus/1462785530236706832 Als dat gedrag ook hier zou komen, win je in ieder geval wel er iets mee namelijk meer gevaccineerden.
Valt me ook wel op hoeveel mensen met grijs haar daar in de rij staan.

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gekkie schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:18:
Valt me ook wel op hoeveel mensen met grijs haar daar in de rij staan.
Die kunnen er ook voor de booster zijn. Donderdag ruim een half miljoen prikken per dag in Duitsland en driekwart was een booster.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-11 17:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

MikeyMan schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:17:
Beetje goed 'nieuws' dan maar....?

[Twitter]

Update van het CDC mbt bijdrage van vaccinatie.

[Afbeelding]
Pff, dat het verschil er was dat wisten we al maar dat het verschil zo groot zou zijn had ik niet verwacht.

----

Ik denk dat we het punt zijn gepasseerd dat er een enkele maatregel zou helpen. Het zal een combinatie moeten worden van maatregelen. Nog meer inzetten op vaccinatie gaat nog maar beperkt helpen maar moet m.i. wel gebeuren. Daarnaast denk ik dat we toch niet ontkomen aan lockdown en wat mij betreft liever kort en stevig dan beperkt en ellendig lang.

Ik vindt dat hele QR en 2G etc verschrikkelijk maar ben inmiddels wel zo ver dat ik het niet meer in de weg zou staan mits tijdelijk en onder strenge voorwaarden. Het had niet gehoeven als we het niet zo op z'n beloop hadden gelaten. Het stoort mij flink dat de regering dat wel heeft gedaan. Uit de klauwen laten lopen om een onpopulaire maatregel door te kunnen drukken. mogelijk ten koste van heel wat doden.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:02
Indoubt schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:36:
Pff, dat het verschil er was dat wisten we al maar dat het verschil zo groot zou zijn had ik niet verwacht.
Wat mede verklaart waarom deze golf vooral in het PO rond lijkt te razen...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• gekkie
user109731 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:36:
[...]

Die kunnen er ook voor de booster zijn. Donderdag ruim een half miljoen prikken per dag in Duitsland en driekwart was een booster.
Ah dat kan dat inderdaad verklaren (sterker nog vrij plausibel), het is nog vroeg op de ochtend, thx :)

Werken ze daar dan totaal niet op afspraak?
Je zou zeggen dat je voor die boosters toch wel een andere ingang op afspraak kunt maken zodat je niet uren hoeft te wachten voor je boosters met alle spijtoptanten.

[ Voor 22% gewijzigd door gekkie op 23-11-2021 09:44 ]

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:01

JB

Cédric roelt!

hoevenpe schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:40:
[...]

Wat mede verklaart waarom deze golf vooral in het PO rond lijkt te razen...
PO?

Mijn boefje is liev!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Primair onderwijs
Basisschool

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Nox
  • Laatst online: 11:14

Nox

Noxiuz

Yucon schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 08:27:
[...]

Ik kan me eerlijk gezegd ook niet herinneren dat er ooit scholen gesloten zijn omdat mensen elektrisch fietsten. Met dit soort dooddoeners zouden we eens moeten stoppen.
Het tornt aan de beginselen van zorgverzekeringen. Maak je nu een uitzondering voor X, wat let je dan om een uitzondering te maken voor Y over een paar jaar als dat een probleem is? En over 10 jaar hebben we last van Z, dan maken we daar ook maar een uitzondering voor ofzo.

Het is een verdomd lastige discussie, enige verschil is dat de behandelingen van de gevolgen van de eerder bekende, bewust risicovolle gedragingen, vaak bekend zijn en de zorg is er op berekend. Nog nooit hebben we een individu zorg geweigerd vanwege dom gedrag. Ze hebben enkel zichzelf met de gevolgen.

[ Voor 21% gewijzigd door Nox op 23-11-2021 09:56 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Redactioneel commentaar van het NRC gisteravond: Rellen in een grimmig land dat wacht op het eerste slachtoffer
De situatie in Nederland is grimmig, een gevolg van polarisatie over de pandemie, de vertrouwenscrisis burger-overheid, een aarzelend demissionair kabinet dat fors ingrijpt in vrijheden maar moeite heeft met proportie en timing. En ook niet enorm uitblinkt in effectiviteit of doortastendheid.
Dan zijn er de nijpende tekorten in ziekenhuizen. IC-arts Diederik Gommers meent dat ‘het leger’ het zorgpersoneel straks moet komen beschermen. Doorgaans is het leger aanroepen een teken van radeloosheid: meer retoriek dan praktisch vernuft. Maar het draagt wel bij aan een sfeer van angst en onzekerheid. De politie verwacht dan ook een onrustige week.
Bij het begin van de avondklok was er al eens sprake van een vergelijkbare golf van straatgeweld. Mogelijk is deze uitbarsting een reactie op de verscherpte corona-maatregelen: beperkte horeca-openingstijden, geen stadionbezoek, verdere vaccinatiedrang met een vooruitzicht op 2G. Ofwel het verder inperken van vrijheidsrechten.
Vooral het gestuntel met het vuurwerkverbod wekt irritatie. Eerst niet, dan wel – dat wekt ten minste de indruk dat er niet goed over is nagedacht. En dus van willekeur, pijnlijk voor degenen voor wie dit belangrijk is.
martwoutnl schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:02:
Heeft de gedragsunit ook onderzoek gedaan naar de invloed van 2G op de vaccinatiegraad? Zowel in Duitsland als in Oostenrijk leverde het meteen lange rijen op.
In zowel Oostenrijk als Duitsland ligt de vaccinatiegraad veel lager. Beiden zitten iets boven de 65%. Een schril contrast met Nederland.

De Jonge heeft hier al eerder ingezet op wat hij 'bijvangst' noemt, dat mensen meer prikjes gingen halen omwille van de coronapas. Zijn hoop kwam alleen niet uit. De coronapas heeft nauwelijks indruk gemaakt in Nederland op dat gebied. 2G zal weinig meer doen, het aantal twijfelaars is al bijna op. Nu blijft de harde kern over en hoe mee De Jonge gaat duwen hoe harder zij terugduwen. Door al dat gevaccineerd vs. ongevaccineerd is het voor sommige nu een deel van hun identiteit geworden en hoe meer de nadruk erop komt te liggen hoe belangrijker dat deel van hun identiteit wordt.

Het kabinet waagde een gokje, als we lekker stoken tussen gevaccineerd vs. ongevaccineerd dan gaan mensen overstag. Alleen nu blijkt het niet te werken en zitten ze met de gepolariseerde peren.
thewizard2006 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 08:08:
Maar dat is toch ook niet het doel van de QR code? Zorgen dat we 0 besmettingen krijgen? Volgens mij laat het juist zien dat het super veel potentie heeft. Elke maatregel snoept een X percentage af van het totaal.
Proportionaliteit speelt een rol bij het verder inperken van grond- en mensenrechten. Het 3G blijkt al zo lek als een mandje door een combinatie van inherente en praktische tekortkomingen. 2G mag op papier dan beter lijken, maar een kleine mislukking is en blijft een mislukking. Wil je mensen significant beperkingen opleggen dan moet daar een stevige winst tegenover staan.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-11 20:19

Dennahz

Life feels like hell should.

[...]

Ik vindt dat hele QR en 2G etc verschrikkelijk maar ben inmiddels wel zo ver dat ik het niet meer in de weg zou staan mits tijdelijk en onder strenge voorwaarden. Het had niet gehoeven als we het niet zo op z'n beloop hadden gelaten. Het stoort mij flink dat de regering dat wel heeft gedaan. Uit de klauwen laten lopen om een onpopulaire maatregel door te kunnen drukken. mogelijk ten koste van heel wat doden.
Yep, en nog steeds blijven diezelfde figuren aan de macht. Ik begrijp het niet hoor. Het is telkens hetzelfde spelletje dat ze spelen. En de TK heeft de macht om ze gewoon te ontslaan uit die macht. En toch doen ze het niet. Ze vinden het dus wel prima.

Een paar maanden geleden had Mona Keijzer het er al over dat ze 2G wilden doordrukken. Rutte zei dat daar absoluut geen sprake van was... maar hoppa, daar is het toch opeens. Het is allemaal zo sneaky. Het bekende "kokende kikker syndroom". Langzaam de maatregelen opvoeren.

En als je dan ziet dat het in Europa eigenlijk de bedoeling is om die coronapas voor jaren te gaan gebruiken... tja. Het past allemaal wel mooi samen in dit plaatje.

Ik hoop echt dat dit ooit stopt, want als je het puur rationeel bekijkt is het moeten bewijzen van je gezondheid om even uit eten of naar de bioscoop te gaan toch echt te belachelijk voor woorden? Iets simpels als even lunchen of een filmpje pakken. Even een winkel inlopen om wat broeken te kopen. Dat is vanaf straks dus echt een handeling waar je "tijdelijk" (er is niks zo permanent als een tijdelijke maatregel) je gezondheidsstatus moet bewijzen. Ik vind het schrijnend.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennahz op 23-11-2021 09:56 ]

Twitter

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:08
[...]

Ik heb heel weinig vertrouwen in 2G. Je ziet dat 3G vooral problemen heeft gebracht, en het 2G systeem houdt vast aan dezelfde aanname: "zorg maar dat je een QR hebt". Het effect zal dus imho zeer bescheiden zijn.

Het probleem is dat er een inverse relatie zit tussen de effectiviteit van een maatregel en hoe lang je eraan vast zit. Werkt een maatregel als een raket, dan heb je snel de besmettingen onder controle en kan de matregel eraf. Werkt het niet zo goed, dan blijft de maatregel maandenlang hangen. Bovendien zien we telkens dat als iets niet werkt, de oplossing vanuit Den Haag is om meer van hetzelfde te doen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Meer van hetzelfde momenteel live in de Eerste Kamer.

Behandeling Goedkeuringswet derde verlenging geldingsduur Twm covid-19 (35.899)
https://www.eerstekamer.n...rgadering/20211123_2/live

• Nox

Nox

Noxiuz

Wolly schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:00:

Voor de niet-insiders misschien handig om te vermelden welke dat is? Als ik er op google kom ik zo niks tegen.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• gekkie
CMD-Snake schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:55:
Nu blijft de harde kern over en hoe mee De Jonge gaat duwen hoe harder zij terugduwen. Door al dat gevaccineerd vs. ongevaccineerd is het voor sommige nu een deel van hun identiteit geworden en hoe meer de nadruk erop komt te liggen hoe belangrijker dat deel van hun identiteit wordt.
Jij denkt dat dat bij "de harde kern" (nog) niet het geval was en dat deze mensen op enige andere manier over te halen waren ?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nox schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:02:
[...]

Voor de niet-insiders misschien handig om te vermelden welke dat is? Als ik er op google kom ik zo niks tegen.
Als je de livestream opent kan je op het onderwerp klikken, dan kom je hier terecht voor de teksten.

Bedoel je dat?

• gekkie
Dennahz schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:56:
Ik hoop echt dat dit ooit stopt, want als je het puur rationeel bekijkt is het moeten bewijzen van je gezondheid om even uit eten of naar de bioscoop te gaan toch echt te belachelijk voor woorden? Iets simpels als even lunchen of een filmpje pakken. Even een winkel inlopen om wat broeken te kopen. Dat is vanaf straks dus echt een handeling waar je "tijdelijk" (er is niks zo permanent als een tijdelijke maatregel) je gezondheidsstatus moet bewijzen. Ik vind het schrijnend.
Dus je doet er zelf alles aan om te zorgen dat dit van zo kort mogelijke duur is en als je denkt dat dat bewust is, om ze zo min mogelijk excuses te geven ?
Dus gevaccineerd zijn, roomser dan de paus qua maatregelen (dus nu even geen bios en broeken kopen) ?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

In zowel Oostenrijk als Duitsland ligt de vaccinatiegraad veel lager. Beiden zitten iets boven de 65%. Een schril contrast met Nederland.
Nounounou... Niet overdrijven...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ed1WalJV8FaI3_Ll03aQN8veHtg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fn8HMlQclTsCtcre8BpdBiSv.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast, je kunt wel blijven wijzen naar een bepaald percentage, maar zolang een hoger percentage nog steeds tot betere resultaten leidt, moet je daar m.i. gewoon focus op houden.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 23-11-2021 10:10 ]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:02
MikeyMan schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:07:
Daarnaast, je kunt wel blijven wijzen naar een bepaald percentage, maar zolang een hoger percentage nog steeds tot betere resultaten leidt, moet je daar m.i. gewoon focus op houden.
Sterker nog: het is ons relatief hoge vaccinatiepercentage wat de 'luxe' geeft om zo lang te blijven polderen over onvermijdbare maatregelen. Met hetzelfde percentage prikken als Oostenrijk hadden we allang in een lockdown gezeten.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:56
eamelink schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 08:38:
Het aantal pintransacties is omlaag: https://nos.nl/artikel/24...-nieuwe-coronamaatregelen. Elke dag een procentpuntje van de R af door toenemende immuniteit. Steeds meer bewustwording over de ernst van de situatie.

Ik blijf goede hoop houden dat de R inmiddels dicht bij de 1 zit en hopelijk er onder :)
Denk eerder dat de GGD-capaciteit bij de 100% zit in bepaalde regio's. Dus je vindt ze dan ook niet.
In absolute getallen wel een enorm verschil. ;) Reken daarbij dat grote steden lager zitten, die hebben dezelfde brandhaarden als hier.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
Redactioneel commentaar van het NRC gisteravond: Rellen in een grimmig land dat wacht op het eerste slachtoffer

De Jonge heeft hier al eerder ingezet op wat hij 'bijvangst' noemt, dat mensen meer prikjes gingen halen omwille van de coronapas. Zijn hoop kwam alleen niet uit. De coronapas heeft nauwelijks indruk gemaakt in Nederland op dat gebied. 2G zal weinig meer doen, het aantal twijfelaars is al bijna op. Nu blijft de harde kern over en hoe mee De Jonge gaat duwen hoe harder zij terugduwen. Door al dat gevaccineerd vs. ongevaccineerd is het voor sommige nu een deel van hun identiteit geworden en hoe meer de nadruk erop komt te liggen hoe belangrijker dat deel van hun identiteit wordt.

Het kabinet waagde een gokje, als we lekker stoken tussen gevaccineerd vs. ongevaccineerd dan gaan mensen overstag. Alleen nu blijkt het niet te werken en zitten ze met de gepolariseerde peren.

[...]
Dat door mij vet gemaakte zinnetje, wat kan ik daar nu mee. Deze bewering is zonder onderbouwing puur een gokje van jou. Of een onderbuik bewering.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Señor Sjon schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:13:
Denk eerder dat de GGD-capaciteit bij de 100% zit in bepaalde regio's. Dus je vindt ze dan ook niet.
Van de drie dingen die ik noem zijn er precies nul afhankelijk van die GGD-capaciteit :)

• user109731
  • Niet online
Wat ik vooral niet goed begrijp is onze trage booster strategie. De Gezondheidsraad zegt anticipeer er maar op en vervolgens 2 november groen licht voor 60+. We beginnen pas 6 december, uiteindelijk vervroegd naar eind vorige week, maar we hadden nu al klaar kunnen zijn met 80+. Het past ook niet echt in het "vaccineren, vaccineren" verhaal van De Jonge, als groot voorstander van vaccinatie zou ik die juist zo snel mogelijk uitrollen en laten zien hoe geweldig de vaccins zijn.
Volgens mij is iedereen het hier met je eens. Weinig mensen staan te popelen om hun qr-code te laten zien bij de Hema :) Maar het is dan ook een schrijnende pandemie met ziekenhuizen die volstromen en kritieke operaties die uitgesteld worden.

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:29
MikeyMan schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:17:
Beetje goed 'nieuws' dan maar....?

[Twitter]

Update van het CDC mbt bijdrage van vaccinatie.

[Afbeelding]
*knip* de beschikbare cijfers zeggen iets compleet anders, dus graag dit soort stellingen onderbouwen

[ Voor 18% gewijzigd door ZieMaar! op 23-11-2021 15:10 ]

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:14

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

user109731 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:22:
Wat ik vooral niet goed begrijp is onze trage booster strategie. De Gezondheidsraad zegt anticipeer er maar op en vervolgens 2 november groen licht voor 60+. We beginnen pas 6 december, uiteindelijk vervroegd naar eind vorige week, maar we hadden nu al klaar kunnen zijn met 80+. Het past ook niet echt in het "vaccineren, vaccineren" verhaal van De Jonge, als groot voorstander van vaccinatie zou ik die juist zo snel mogelijk uitrollen en laten zien hoe geweldig de vaccins zijn.
Daar snap ik ook helemaal niets van. Dezelfde fout werd vorig jaar gemaakt en nu dus weer. Hoe de fuck kan dat vraag je je af?

De signalen uit Israël waren er al immers. Dus waarom niet eerder is begonnen met 50/55/60+ vaccineren, geen idee! Laat mensen die dat willen zichzelf plannen. Laat de verpleeghuizen zoveel mogelijk boosteren. Laat zorg en eigenlijk een ieder die dat wil, zich boosteren. Vooral bij ouderen zie ik 0 reden om het niet te doen. Eventuele bijwerkingen maken voor die groep niet uit, wanneer je net zwanger bent of wilt worden zou ik wellicht even wachten als er geen directe noodzaak is.
Volgens mij is iedereen het hier met je eens. Weinig mensen staan te popelen om hun qr-code te laten zien bij de Hema :) Maar het is dan ook een schrijnende pandemie met ziekenhuizen die volstromen en kritieke operaties die uitgesteld worden.
Vooral dat laatste is natuurlijk het meest schrijnende :{ Dat mensen keer op keer moeten wachten op een OK. En personeelstekorten, maar daar is Den Haag m.i. ook deels debet aan door jarenlang beleid.

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:48
[...]

[Afbeelding]

Nou, dat is toch 10 tot 15% meer. Zeker voor volwassenen is dus de vaccinatiegraad echt wel een stuk hoger.

Als je er vanuit gaat dat 15% zorgt voor 70% van de IC bezetting, dan zorgt zorgt 10% minder gevaccineerden dus ook voor zo'n 33% meer IC bezetting.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dfbt schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:26:
[...]

Dat positieve gedoe van gevaccineerde mensen over cijfers etc. T komt alleen omdat 80% van de gevaccineerde zich nooit meer heb laten testen na hun 2 prikken. Die denken daarna dat t vrij spel is geworden.
Bron?

De cijfers laten zien dat de testbereidheid onder gevaccineerden heel fors hoger ligt dan onder ongevaccineerden.

M.a.w.; totaal ongefundeerd dit.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 23-11-2021 10:29 ]

• Señor Sjon
Inmiddels ook het uitgebreide CTB deel uit het OMT-advies: https://www.rijksoverheid...omt-130-effectiviteit-ctb

Die gaan we eens bestuderen.
eamelink schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:21:
[...]

Van de drie dingen die ik noem zijn er precies nul afhankelijk van die GGD-capaciteit :)
Behalve dat de R nog op de besmettingscijfers berekend wordt in diverse communicaties. Als dan het aantal testen niet meer meekan, dan topt dat af.

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:24
Dit lijkt toch wel een van de terugkerende raadsels van de hele pandemie. Ik heb verder weinig behoefte aan zoektochten naar de schuldigen en dergelijke, maar het lijkt me toch wel een onderwerp van evaluatie waarom dit de zoveelste keer is dat Nederland zo laat begint.

(En daar bedoel ik dus een evaluatie door mensen die weten waar ze het over hebben en die daadwerkelijk onderzoek naar de besluitvorming hebben gedaan, niet het geblaat op webfora).

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Señor Sjon schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:29:
Inmiddels ook het uitgebreide CTB deel uit het OMT-advies: https://www.rijksoverheid...omt-130-effectiviteit-ctb

Die gaan we eens bestuderen.

[...]

Behalve dat de R nog op de besmettingscijfers berekend wordt in diverse communicaties. Als dan het aantal testen niet meer meekan, dan topt dat af.
En alvast de resultaten:
Resultaten
Vergeleken met het huidige 3G-systeem zien we dat een 2G-systeem het
aantal besmettingen op de locatie met ongeveer 50% verder terugdringt,
en het aantal ziekenhuisopnames ten gevolge van besmettingen op de
locatie met ongeveer 82%. Een 3G+1G-systeem zal infecties met
ongeveer 35% reduceren en ziekenhuisopnames ook met 35%. Afschaffen
van het 3G-systeem leidt tot een toename van ongeveer 59% van
infecties en ziekenhuisopnames. Een 2G+1G-systeem, waarbij ook een
test vereist is voor gevaccineerden en recent herstelden, leidt tot een
reductie van ongeveer 79% van infecties en ongeveer 93% van
ziekenhuisopnames, vergeleken met het huidige 3G-systeem. De precieze
percentages zijn natuurlijk afhankelijk van de gebruikte waarden voor
vaccineffectiviteit en testsensitiviteit. Bij deze waarden is 2G dus beter
dan 3G+1G, 3G+1G is beter dan 3G en 3G is beter dan geen maatregelen
in het voorkomen van besmettingen op de locatie.
De volgorde hangt niet af van de prevalentie, dus ook bij halvering van
het aantal besmettingen vinden we eenzelfde uitkomst.
Als we beter kijken naar waar de verschillen tussen de drie systemen door
veroorzaakt worden, dan blijken 3G+1G en 2G bij de aangenomen
testsensitiviteit ongeveer even effectief in het buiten houden van
besmettelijke personen. Wat 2G hieraan toevoegt, is het reduceren van
de gemiddelde vatbaarheid van de mensen op de locatie: als mensen
zonder bescherming door vaccinatie of recente infectie niet binnen
mogen, krijg je minder infecties en vooral minder ziekenhuisopnames.
Het effect van testen bij zowel 3G+1G als 2G+1G en 3G hangt af van
welke test gebruikt wordt en wat de testsensitiviteit is. Voor onze
berekeningen zijn we uitgegaan van een antigeentest met een sensitiviteit
van 59% bij een testpopulatie die geen klachten heeft. Een PCR-test heeft
een hogere gevoeligheid en dit leidt tot een hogere effectiviteit van
systemen waar testen een onderdeel van is: 3G, maar vooral bij 3G+1G
en bij 2G+1G. Bij hogere waarden van testsensitiviteit gaat de volgorde
verschuiven: bij een sensitiviteit van meer dan ongeveer 69% is 3G+1G
beter dan 2G in voorkomen van besmettingen; de sensitiviteit moet meer
dan ongeveer 88% zijn om 3G+1G beter dan 2G te laten presteren tegen
ziekenhuisopnames.
ook interessant:
Reflectie
Het CTB is oorspronkelijk ingezet om de maatschappij bij een lage
incidentie van nieuwe SARS-CoV-2-infecties te kunnen heropenen door
een beperking van het risico gerelateerd aan de heropening van sectoren
en is geen bestrijdingsmaatregel. Dit zal ten principale ook gelden voor de
hierboven beschreven modaliteiten.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 23-11-2021 10:32 ]

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:55
De coronapas heeft nauwelijks indruk gemaakt in Nederland op dat gebied. 2G zal weinig meer doen, het aantal twijfelaars is al bijna op. Nu blijft de harde kern over en hoe mee De Jonge gaat duwen hoe harder zij terugduwen. Door al dat gevaccineerd vs. ongevaccineerd is het voor sommige nu een deel van hun identiteit geworden en hoe meer de nadruk erop komt te liggen hoe belangrijker dat deel van hun identiteit wordt.
Dat de harde kern steeds radicaler wordt klopt op zich wel, maar echte alternatieven zijn er ook niet (geweest). Hoe zou je die mensen dan moeten bereiken?

We komen nu in een fase dat het mogelijke 'uitsluiten' niet meer is om ongevaccineerden over te halen, maar om ze tegen zichzelf in bescherming te nemen. En daarmee en passant ook de zorg te ontlasten en de maatschappelijke impact te verminderen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:57

DevWouter

Creator of Todo2d.com

dangerousp schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:27:
[...]

Nou, dat is toch 10 tot 15% meer. Zeker voor volwassenen is dus de vaccinatiegraad echt wel een stuk hoger.

Als je er vanuit gaat dat 15% zorgt voor 70% van de IC bezetting, dan zorgt zorgt 10% minder gevaccineerden dus ook voor zo'n 33% meer IC bezetting.
Het is 9% meer dan Duitsland en 14% meer dan Oostenrijk.
Maar het is beter om over percentagepunten te spreken anders krijg je "2% is 100% meer dan 1%" argumenten.
Dus 6 punten meer dan Duitsland en 9 punten meer dan Oostenrijk.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

[...]

Dat positieve gedoe van gevaccineerde mensen over cijfers etc. T komt alleen omdat 80% van de gevaccineerde zich nooit meer heb laten testen na hun 2 prikken. Die denken daarna dat t vrij spel is geworden.
Aannames, en getrol, wat hoop je ermee te bereiken ?
Mensen die geen klachten hebben testen inderdaad niet.

[ Voor 6% gewijzigd door KillerAce_NL op 23-11-2021 10:36 ]

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:14

Shadow_Agent

[...]

hoewel dat een paar maanden geleden zo was (dnek ik), lijkt mij dat nu wel anders. Ik ben gevaccineerd en heb mij onlangs laten testen. Super druk bij de testlocatie en in de wachtrijgesprekken bleek toch allemaal wel dat men gevaccineerd was. Een van de wachtende gaf aan positieve zelftest te hebben en nu PCR test ging doen.

• alexbl69
[...]

Yep, en nog steeds blijven diezelfde figuren aan de macht. Ik begrijp het niet hoor. Het is telkens hetzelfde spelletje dat ze spelen. En de TK heeft de macht om ze gewoon te ontslaan uit die macht. En toch doen ze het niet. Ze vinden het dus wel prima.

Een paar maanden geleden had Mona Keijzer het er al over dat ze 2G wilden doordrukken. Rutte zei dat daar absoluut geen sprake van was... maar hoppa, daar is het toch opeens. Het is allemaal zo sneaky. Het bekende "kokende kikker syndroom". Langzaam de maatregelen opvoeren.

En als je dan ziet dat het in Europa eigenlijk de bedoeling is om die coronapas voor jaren te gaan gebruiken... tja. Het past allemaal wel mooi samen in dit plaatje.

Om met het laatste te beginnen... het is ook schrijnend.

De beperkingen die ons (gevaccineerd én ongevaccineerd) nu worden opgelegd zouden in een vorig leven (want zo kunnen we de tijd voor corona wel noemen) absoluut onaanvaardbaar zijn geweest. En bij de rechter ook nooit standgehouden hebben.

Maar de ellende is dat we niet meer leven in het Nederland van 2 jaar geleden. En kun je de toen geldende normen ook niet meer op de huidige tijd toepassen.

De enige echte zorg die legitiem is (maar dat geldt ook voor de gehele bevolking) is de tijdelijkheid van alle maatregelen, zoals je dat zelf ook benoemt. Daarom dienen (in mijn optiek) alle maatregelen een einddatum te hebben welke enkel bij meerderheid verlengd kan worden.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Shadow_Agent schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:38:
[...]

hoewel dat een paar maanden geleden zo was (dnek ik)
Nee ook niet.

• dangerousp
DevWouter schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:34:
[...]

Het is 9% meer dan Duitsland en 14% meer dan Oostenrijk.
Maar het is beter om over percentagepunten te spreken anders krijg je "2% is 100% meer dan 1%" argumenten.
Dus 6 punten meer dan Duitsland en 9 punten meer dan Oostenrijk.
Stel 100 besmettingen IC bezetting en verdeling van 30/70 bij 85% vaccinatiegraad.

Stel dat is 10% minder gevaccineerden in Duitsland -> 77% vaccinatiegraad voor volwassenen dan komt dat op 134 uit.

[ Voor 3% gewijzigd door dangerousp op 23-11-2021 10:50 ]

• alexbl69
[...]
N=1 hier (hoewel, ik ben niet de enige in mijn omgeving), maar dat geldt zeker niet voor 'alle' gevaccineerden.

Ben zelf gevaccineerd, maar test mezelf minimaal 1 keer per week. Als ik me niet goed voel, maar ook al ik (zakelijk) op bezoek ga.

• ijdod
  • Laatst online: 13-11 07:08
alexbl69 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:02:
[...]

Niet helemaal.

De cijfers wijzen uit dat als het ongevaccineerde deel van die 6 coronapatiënten zich had laten vaccineren het er waarschijnlijk maar 3 of 4 waren geweest (hence: probleem opgelost). Daarnaast krijgt een coronapatiënt in de praktijk altijd voorrang op de hart- of kankerpatiënt aangezien een coronapatiënt anders direct sterft terwijl het bij de andere 2 iets langer duurt.
Het probleem is dat met het huidige (blijkbare) beleid dit alleen had betekent dat we door waren gegaan totdat ook (in het beste geval) alleen vaccineerde instroom teveel wordt.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]

Ah kijk, weer een onderbuik die aan het posten is en de onderbuikgevoelens even als feiten deponeert.
De cijfers weerspreken dit en laten zien dat in werkelijkheid het omgekeerde waar is. Maar laat je vooral niet leiden door feiten....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNuuZpLsIhDhV1TqNqGsIRt-M0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EERlvCPKmYYQM2ADu883RhWS.png?f=fotoalbum_large

Dat betekent, stam + t .

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-11 21:03

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ijdod schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:44:
[...]

Het probleem is dat met het huidige (blijkbare) beleid dit alleen had betekent dat we door waren gegaan totdat ook (in het beste geval) alleen vaccineerde instroom teveel wordt.
Niet helemaal te zeggen omdat gevaccineerden ook minder besmettelijk zijn en minder snel besmet worden het mes snijdt dus aan twee kanten. Een deel komt niet op de IC en een ander deel heeft een dempend effect op de besmettingen.

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:07
alexbl69 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:33:
[...]

Dat de harde kern steeds radicaler wordt klopt op zich wel, maar echte alternatieven zijn er ook niet (geweest). Hoe zou je die mensen dan moeten bereiken?

We komen nu in een fase dat het mogelijke 'uitsluiten' niet meer is om ongevaccineerden over te halen, maar om ze tegen zichzelf in bescherming te nemen. En daarmee en passant ook de zorg te ontlasten en de maatschappelijke impact te verminderen.
Wat mij betreft eerder om de zorg te ontlasten en de maatschappij te behoeden voor een zorginfarct/code zwart, en daarmee en passant ook de weigeraars tegen zichzelf te beschermen, precies andersom dus...

Zelfde resultaat, andere prioritering in doelstellingen :)

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:44
Die vaccinatiegraad in Duitsland is echt wel significant minder dan in Nederland, vooral bij 60+

60+
NL: 90,9%
DE: 85,9%

Ofwel, in Duitsland 1,55x zoveel mensen niet ingeënt in deze categorie

18-60 jaar
NL: 78,4%
DE: 74,8%

Hier dus meer vergelijkbaar, in Duitsland 1,16x zoveel mensen niet ingeënt

*Wijzging ivm foutje

[ Voor 6% gewijzigd door Sovieto op 23-11-2021 10:55 ]

• redwing
  • Nu online
Brunniepoo schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:30:
[...]

Dit lijkt toch wel een van de terugkerende raadsels van de hele pandemie. Ik heb verder weinig behoefte aan zoektochten naar de schuldigen en dergelijke, maar het lijkt me toch wel een onderwerp van evaluatie waarom dit de zoveelste keer is dat Nederland zo laat begint.

(En daar bedoel ik dus een evaluatie door mensen die weten waar ze het over hebben en die daadwerkelijk onderzoek naar de besluitvorming hebben gedaan, niet het geblaat op webfora).
Puur te laat beginnen, alles willen controleren en bang zijn dat er mensen tussendoor glippen. De GGDs gaven nl. gelijk al aan dat ze binnen een week op voldoende capaciteit zouden zitten. Maar in plaats van snel te beginnen moet er weer over van alles worden gediscusieerd.

Maar dat is toch al de hele crisis? Ook bij deze golf wist je maanden geleden al waar we terecht zouden komen, maar er wordt pas nagedacht over maatregelen als we aan de 15k+ besmettingen zitten. Zo ook met de boosters, we weten al maanden dat ze nodig zijn, maar pas op het moment dat de cijfers laten zien dat het nodig is (en we dus al te laat zijn) wordt er pas iets opgestart.

Uiteindelijk hebben we gewoon een reactief kabinet, waardoor je altijd te laat bent. En dat geldt niet alleen voor corona, dat zie je in alles terug komen. Ook in de oplossingen trouwens, alles wordt 'opgelost' met een eenmalige zak geld, waarna logischerwijze het probleem binnen een paar jaar weer terug komt (zorg, docenten, agenten, zorgtoeslagen, belastingdienst problemen etc.). En uiteindelijk is het heel simpel, als je niet vooruit plant ben je nu eenmaal standaard te laat,.

[removed]

• gekkie
Toch alles te ver afgebouwd en van dat anticiperen is dus weinig gekomen zo lijkt het, zeker niet het anticiperen op dat er na een besluit toch ook nog wel enig werk aan zit en dat je daar enigszins rekening mee moet houden wanneer je het besluit neemt.
Maar goed in Eindhoven moeten ze ook weer naar een andere locatie, want de sportlocatie is nu weer voor de sport. Zal ook wel weer extra tijd kosten (locatie vinden en onderhandelen over de prijs en inrichten).
Personeel zal wel hetzelfde zijn (plus het gedoe van 3x een tijdelijk contract, maar men als ik het me goed herinner van een hoorzitting geen uitzondering voor wilde maken (maar vaste dienst ook niet), dan liggen de prioriteiten toch ook wel enigszins scheef als dat inderdaad klopt.

[ Voor 11% gewijzigd door gekkie op 23-11-2021 10:55 ]

• Señor Sjon
MikeyMan schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:28:
[...]

Bron?

De cijfers laten zien dat de testbereidheid onder gevaccineerden heel fors hoger ligt dan onder ongevaccineerden.

M.a.w.; totaal ongefundeerd dit.
Fors hoger onder weinig is nog steeds niet veel, overigens vindt het RIVM niet jouw verhaal uit hun eigen gedragsonderzoek:
https://www.rivm.nl/gedra...den/naleven-gedragsregels
67% van de deelnemers heeft in de week voor het invullen van de vragenlijst minimaal een van die locaties bezocht.
Onder volledig gevaccineerde deelnemers is een bezoek aan de horeca het populairst (61%), gevolgd door de bioscoop of theater (16%). Respectievelijk 6 en 4 procent zijn bij een concert/festival of professionele sportwedstrijd geweest (cijfers niet in figuur).

Onder niet volledig gevaccineerde deelnemers liggen deze percentages een stuk lager. 26% heeft een bezoek gebracht aan de horeca, 3% is bij een concert/festival geweest, 3% bij de bioscoop/theater en 2% bij een professionele sportwedstrijd.
Dus men vermijdt locaties zodat ze niet hoeven te testen.
Testen bij klachten
De meest genoemde reden waarom deelnemers met klachten die (waarschijnlijk) niet door een onderliggende aandoening komen zich niet hebben laten testen is dat zij al een zelftest hadden gedaan (39%), heel milde klachten hadden (37%), altijd klachten hebben in deze periode (30%) of al gevaccineerd zijn en het daarom niet nodig vonden zich te laten testen (28%, cijfers niet in figuur).

[...]
Deelnemers die niet gevaccineerd zijn doen vaker een GGD test bij klachten dan deelnemers die wel gevaccineerd zijn.
Nog niet in dit verhaal, maar als 2G doorgaat, zal men eerder geneigd zijn te testen om een genezen verklaring te krijgen, al dan niet geholpen door een coronafeestje.

[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 23-11-2021 11:00 ]

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-11 14:13
Wolly schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:00:

Wel apart dat de goedkeuring in de kamer pas wordt behandeld als de termijn al bijna voorbij is. Waarom doen ze dat niet in begin termijn? Ze kunnen bijna al weer aan de slag met de termijn vanaf 1 december.

• alexbl69
Vermoed dat er nog steeds een foutje in zit.

Bij de 60+ is 90,9% tov 85,9% 1,06 maal zoveel (en niet 1,55x) :)

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

alexbl69 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:06:
[...]

Maar het aantal ongevaccineerden is 1,55 keer zo hoog, 91 op 1000 tegen 141 op 1000.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-11 20:19

Dennahz

Life feels like hell should.

Als ze nou eens beleid zouden bedenken dat logisch was, dan zou er veel minder weerstand zijn. Ik vind die coronapas an sich geen slecht idee, maar het probleem is - en daar issie weer - dat het een hellend vlak gaat worden.

Dus ze creëren zo'n pas om bijvoorbeeld op reis te kunnen, prima. Ik wil me best laten testen voor ik op reis ga, geen probleem zelfs. Zou iedereen, ongeacht vaccinatiestatus, moeten doen voor ie in het vliegtuig stapt :)

Vervolgens moet je hem laten zien in clubs en festivals, ook prima, want daar zitten heel veel mensen.

Maar nu willen ze het opeens in non-retail winkels inzetten, terwijl je hier meestal niet met grote groepen mensen tegelijk binnen bent en je prima afstand kan houden (en het mondkapje moet dragen).

Hogescholen zijn straks aan de beurt, waardoor ongevaccineerde studenten opeens hun duurbetaalde studie niet meer kunnen volgen. Ik vind het nogal wat.

Mensen zijn tegenwoordig banger voor de maatregelen en het verliezen van hun dierbare QR, dan voor corona zelf. En dat zegt echt heel wat.

Ik vergelijk het altijd met the Walking Dead. Aan het begin was iedereen bang voor de zombies, later meer voor bad-guys zoals Negan.
gekkie schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:06:
[...]

Dus je doet er zelf alles aan om te zorgen dat dit van zo kort mogelijke duur is en als je denkt dat dat bewust is, om ze zo min mogelijk excuses te geven ?
Dus gevaccineerd zijn, roomser dan de paus qua maatregelen (dus nu even geen bios en broeken kopen) ?
Niet gevaccineerd, maar we leven sowieso drukte vermijdend en wonen in Zeeland. Hier is het nooit druk. Niet in winkels, niet in bioscopen, nergens. Als we iets doen, naar een restaurant gaan of zo, zoeken we altijd gewoon een rustige plek op waar we gaan zitten. Hell, we dragen zelfs FFP2-mondkapjes vanaf het begin van de pandemie. Zelfs voor de overheid überhaupt wist wat corona was.

En tot op heden met resultaat: geen corona gehad in de afgelopen 2 jaar ;)

Rationeel blijven nadenken en niet overal gevaar in zien. Even een filmpje pakken of wat kleding kopen moet je niet zien als één of ander levensgevaarlijke missie. Zoals onze Koning een jaar geleden zei: "niet normaal maken wat niet normaal is".

De boys in Den Haag maken regels op basis van de drukte in de randstad. Dat is het enige beeld dat ze kennen. Er is zoveel meer in Nederland.
Shadow_Agent schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:27:
[...]

Vooral dat laatste is natuurlijk het meest schrijnende :{ Dat mensen keer op keer moeten wachten op een OK. En personeelstekorten, maar daar is Den Haag m.i. ook deels debet aan door jarenlang beleid.
Yup, ik weet er alles van. M'n moeder wacht ook op een operatie. Het gekke is dat ze wel af en toe plek hebben, mensen blij maken met een datum, maar het dan toch last-minute weer af moeten bellen door orders van het management. Enorm frustrerend voor alle partijen.

Twitter

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:44
alexbl69 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:06:
[...]

Nee, want ik kijk hoeveel mensen niet zijn ingeënt.
In Nederland 9,1% niet ingeënt, in Duitsland 14,1%

• Nox

Nox

Noxiuz

[...]

:X

Overlijden aan covid doe je uiteraard gewoon thuis in een hoekje, en in het ziekenhuis heten alle gevaccineerden Pietje Puk. Beetje matig onderbouwd verhaal, de cijfers die meegenomen worden zijn voornamelijk ook ziekenhuisopnames zodat de testbereidheid niet de resultaten beïnvloedt.

• ijdod
  • Laatst online: 13-11 07:08
TrailBlazer schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:46:
[...]

Niet helemaal te zeggen omdat gevaccineerden ook minder besmettelijk zijn en minder snel besmet worden het mes snijdt dus aan twee kanten. Een deel komt niet op de IC en een ander deel heeft een dempend effect op de besmettingen.
Uiteraard; maar dat was het punt niet. Je hebt niets aan extra marge als je die marge gaat gebruiken om een hogere baseline te kunnen hanteren. Dan loop je nog steeds vast, hooguit iets later. Het heeft alleen zin als de andere variabelen gelijk zijn, en dat zijn ze getuige het afwachtende beleid niet. Er zou dan zeer waarschijnlijk simpelweg langer afgewacht zijn voordat men in zou grijpen. Wellicht had je het dan misschien net gered door een minder sterke piek, maar dat lijkt me meer geluk dan wijsheid.

[ Voor 7% gewijzigd door ijdod op 23-11-2021 11:28 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Leuk dat het OMT zegt dat mensen beter de regels moeten naleven, en dat minder dan de helft zich nu laat testen bij klachten. Maar als ik de GGD bel, kan ik pas over 2 of 3 dagen een afspraak maken. En daarbij heeft de alleraardigste medewerkster heel veel plaatsen in de wijde omgeving voor me geprobeerd.

Uiteindelijk was er nog 1 plek waarbij ik al wist dat ik te laat zou komen, dus daar heb ik maar op gegokt (en dat is gelukt). Maar het beleid van afschalen en testlocaties sluiten was lekker kortzichtig. En als mensen 2 dagen moeten wachten, lopen de besmettingscijfers dus ook 46000 positieve testen achter!

[ Voor 9% gewijzigd door RemcoDelft op 23-11-2021 11:36 ]

• gekkie
Dennahz schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:13:
Niet gevaccineerd, maar we leven sowieso drukte vermijdend en wonen in Zeeland. Hier is het nooit druk. Niet in winkels, niet in bioscopen, nergens. Als we iets doen, naar een restaurant gaan of zo, zoeken we altijd gewoon een rustige plek op waar we gaan zitten. Hell, we dragen zelfs FFP2-mondkapjes vanaf het begin van de pandemie. Zelfs voor de overheid überhaupt wist wat corona was.

En tot op heden met resultaat: geen corona gehad in de afgelopen 2 jaar ;)

Rationeel blijven nadenken en niet overal gevaar in zien. Even een filmpje pakken of wat kleding kopen moet je niet zien als één of ander levensgevaarlijke missie. Zoals onze Koning een jaar geleden zei: "niet normaal maken wat niet normaal is".
Je hoeft het ook niet per se normaal te (gaan) vinden, noch dat het een "levensgevaarlijke missie" is ?
Maar je wel bedenken dat wat op micro-niveau overdreven kan lijken, dat door de grote getallen wel degelijk een probleem is.
De boys in Den Haag maken regels op basis van de drukte in de randstad. Dat is het enige beeld dat ze kennen. Er is zoveel meer in Nederland.
Ze kunnen niet voor iedereen en alles maatwerk maken.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

dangerousp schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:41:
[...]

Stel 100 besmettingen IC bezetting en verdeling van 30/70 bij 85% vaccinatiegraad.

Stel dat is 10% minder gevaccineerden in Duitsland -> 77% vaccinatiegraad voor volwassenen dan komt dat op 134 uit.
Allereerst: We hebben het over vaccinaties, niet over besmettingen. En IC bezetting is nog een stap verder. Er is een correlatie tussen die drie, maar geen directe causatie.

Maar... Laten we ons focussen op de cijfers, wannaar daar ging mijn opmerking over.

Duitsland: 67%
Nederland: 73%

73% x 91,8% = 67%
67% x 109% = 73%

Ergo:
- Duitsland is -8,2% ten opzichte van Nederland
- Nederland is +9% ten opzichte van Duitsland

Met dezelfde manier van rekenen kom jij als je gedeeltelijke vaccinatie meeneemt uit op -9,1% en +10%.
En bij Oostenrijk kom ik met een vergelijkbare manier van rekenen uit op -10,4% en +11,6%. Inclusief gedeeltelijk is dat -12,3% en +14,1%.

Percentage op een relatieve manier met elkaar vergelijken is lastig. Het is een vaak gebruikte truc voor marketeers (en fakenews). Er is een bekend voorbeeld van een Amerikaans medicijn reclame in de jaren ' 80/'90 dat 90% (of zo) effectief is maar de berekeningen daar achter springt door zoveel hoepels. John Oliver had daar een heel stuk over.

En om aan te tonen hoe counterintuitief en complex het kan zijn:
100% x 110% x 90% = 99,0%
100% x 110% x 91% = 100,1%
100% x 109% x 92% = 100,3%
100% x 111% x 90% = 99,9%

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:25
JB schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:28:
[...]

Dit. OKs afgeschaald ivm meer Coronabedden nodig, maar code zwart is "ver van bed show" :z
https://www.nu.nl/coronav...duitsland-verplaatst.html

Nog niks aan de hand hoor, we hoeven alleen maar patiënten 250km verderop onderbrengen om code zwart te voorkomen..

Maar goed, bij onze buren hebben ze plek voor 20 patiënten vanuit NL, dan is het daar ook klaar.

[ Voor 10% gewijzigd door renegrunn op 23-11-2021 11:46 ]

• Señor Sjon
@DevWouter makkelijkste voorbeeld is de BTW kortingsactie die maar ~17,4% korting geeft ipv 21% zoals mensen denken.

• dangerousp
DevWouter schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:36:
[...]

Allereerst: We hebben het over vaccinaties, niet over besmettingen. En IC bezetting is nog een stap verder. Er is een correlatie tussen die drie, maar geen directe causatie.

Maar... Laten we ons focussen op de cijfers, wannaar daar ging mijn opmerking over.

Duitsland: 67%
Nederland: 73%

73% x 91,8% = 67%
67% x 109% = 73%

Ergo:
- Duitsland is -8,2% ten opzichte van Nederland
- Nederland is +9% ten opzichte van Duitsland

Met dezelfde manier van rekenen kom jij als je gedeeltelijke vaccinatie meeneemt uit op -9,1% en +10%.
En bij Oostenrijk kom ik met een vergelijkbare manier van rekenen uit op -10,4% en +11,6%. Inclusief gedeeltelijk is dat -12,3% en +14,1%.

Percentage op een relatieve manier met elkaar vergelijken is lastig. Het is een vaak gebruikte truc voor marketeers (en fakenews). Er is een bekend voorbeeld van een Amerikaans medicijn reclame in de jaren ' 80/'90 dat 90% (of zo) effectief is maar de berekeningen daar achter springt door zoveel hoepels. John Oliver had daar een heel stuk over.

En om aan te tonen hoe counterintuitief en complex het kan zijn:
100% x 110% x 90% = 99,0%
100% x 110% x 91% = 100,1%
100% x 109% x 92% = 100,3%
100% x 111% x 90% = 99,9%
Ik snap je punt, maar jij mijn punt denk ik niet.. het was meer om in perspectief te zetten dat 10% minder vaccinaties bij de volwassen bevolking een gigantische impact kan hebben in uiteindelijk de IC bezetting en dus niet gebagatelliseerd moet worden.

Dat dat niet 1 op 1 te vergelijk is akkoord..

Edit: en ik denk dat ik wat onduidelijk is wat ik met 15% (ongevaccineerden in Nederland) en 10% (minder vaccinaties, op 85% is dat 8,5% van de bevolking) bedoel.

[ Voor 4% gewijzigd door dangerousp op 23-11-2021 12:04 ]

• Brunniepoo
  • Laatst online: 16:24
Dennahz schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:13:
[...]

In de Randstad liggen ook genoeg dorpen of rustige steden en de drukte in de stad Groningen zal niet anders zijn dan pak hem beet de drukte in Leiden, maar goed...

Stel nou dat ze dit niet zouden doen, en een stuk of vijf verschillende regelsets zouden maken, die rekening houden met allerlei variabelen van de plaats waarvoor ze moeten gelden.

A) hoeveel gebruikers zouden dan roepen dat dit oneerlijk is / dat alle regels voor iedereen moeten gelden?
B ) hoe werkbaar zou dat zijn (ik hoor nogal eens gebruikers klagen over de communicatie, die wordt er niet makkelijker op naarmate je meer gaat differentiëren)?
C) hoe snel zou je dan een nieuwe vorm van Corona-toerisme krijgen (a.k.a. uitwijken naar een plaats met minder regels)?

Of heb jij een beter idee?

[ Voor 4% gewijzigd door Brunniepoo op 23-11-2021 11:55 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Brunniepoo schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:51:
[...]

In de Randstad liggen ook genoeg dorpen of rustige steden en de drukte in de stad Groningen zal niet anders zijn dan pak hem beet de drukte in Leiden, maar goed...

Stel nou dat ze dit niet zouden doen, en een stuk of vijf verschillende regelsets zouden maken, die rekening houden met allerlei variabelen van de plaats waarvoor ze moeten gelden.

A) hoeveel gebruikers zouden dan roepen dat dit oneerlijk is / dat alle regels voor iedereen moeten gelden?
B ) hoe werkbaar zou dat zijn (ik hoor nogal eens gebruikers klagen over de communicatie, die wordt er niet makkelijker op naarmate je meer gaat differentiëren)?
C) hoe snel zou je dan een nieuwe vorm van Corona-toerisme krijgen (a.k.a. uitwijken naar een plaats met minder regels)?

Of heb jij een beter idee?
Daarnaast is het nou ook niet dat het beeld zo varieert tussen de provincies.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:08
Precies. Twee jaar geleden was corona een fenomeen voor mensen die teveel chocoladebollen en worstenbroodjes aten (Brabanders dus). 4.5 maand geleden hadden we een golf die vooral de leeftijdsgroep 18-25 in studentensteden raakte.

De huidige golf is geografisch en demografisch juist heel diffuus.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

t_captain schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:04:
Precies. Twee jaar geleden was corona een fenomeen voor mensen die teveel chocoladebollen en worstenbroodjes aten (Brabanders dus). 4.5 maand geleden hadden we een golf die vooral de leeftijdsgroep 18-25 in studentensteden raakte.

De huidige golf is geografisch en demografisch juist heel diffuus.
2 jaar geleden hadden volgens mij alleen vleermuiseters hier last van. Worstenbroodjes en bossche bollen niet.

Dat was naar mijn weten een stukje later pas.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

dangerousp schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:49:
[...]

Ik snap je punt, maar jij mijn punt denk ik niet.. het was meer om in perspectief te zetten dat 10% minder vaccinaties bij de volwassen bevolking een gigantische impact kan hebben in uiteindelijk de IC bezetting en dus niet gebagatelliseerd moet worden.

Dat dat niet 1 op 1 te vergelijk is akkoord..
Mijn excuses, ik had ook moeten aangeven dat ik met de intentie van je post het eens was. Echter ik viel alleen de onderbouwing aan waardoor het leek alsof ik kritiek had op jouw gehele post. Ik zal daar de volgende keer beter opletten. Bedankt voor het aanstippen en tevens mijn excuses voor de discours als gevolg daarvan.

• dfbt
KillerAce_NL schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:35:
[...]

Aannames, en getrol, wat hoop je ermee te bereiken ?
Mensen die geen klachten hebben testen inderdaad niet.
Zo beetje iedereen in mijn omgeving die gevaccineerd is , doet daadwerkelijk echt geen test. (zeggen ik ben toch gevaccineerd) en hebben een prachtige QR code die groen is en blijft.
Terwijl wat ongevaccineerden zichzelf moeten laten testen voordat ze ergens naar binnen mogen.

+ ik ken heel wat gevallen van mensen die Corona blijken te hebben na vaccinatie en echt 0.0 klachten hebben, dus vrolijk op straat hebben gehobbeld zonder enig idee.
Wellicht dat dit in mijn kring gebeurd, maar ik heb laatste maanden met veel verschillende mensen gesproken en gewerkt, en echt grootst gedeelte die zichzelf heeft laten vaccineren doet vrijwel geen test, of ze moeten zichzelf echt goed ziek voelen.

[ Voor 15% gewijzigd door dfbt op 23-11-2021 12:16 ]

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Welke ervaringen hebben jullie met welke sneltesten én waar kopen jullie deze?

Ik heb met name Flowflex gebruikt (nog nooit positief aangeslagen) en hou als acceptabele richtprijs EU 3,- per test aan.

Ik koop deze voor zowel mijzelf als voor mijn collega's (klein eigen bedrijf met +- 7 man).

Ik merk dat we er nu wel hard doorheen gaan. Anderhalve week geleden 50 stuks binnen gehad. Ik kan nu nieuwe bestellen.

• dfbt
Cai schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:16:

Ik heb met name Flowflex gebruikt (nog nooit positief aangeslagen) en hou als acceptabele richtprijs EU 3,- per test aan.

Ik koop deze voor zowel mijzelf als voor mijn collega's (klein eigen bedrijf met +- 7 man).

Ik merk dat we er nu wel hard doorheen gaan. Anderhalve week geleden 50 stuks binnen gehad. Ik kan nu nieuwe bestellen.
Wij zitten met veel uzk's (bedrijf richting 75 man ) en kopen ook Flowflex, wel in grootverpakking. 500 stuks voor 2.35 per stuk. Scheelt toch al snel 20%

We geven ze weliswaar niet zomaar weg steeds, alleen mensen die echt in Contact zijn geweest of die echt voelen dat ze ''goed ziek zijn'' Ik zelf ben vaak wel is 2 keer per winter verkouden , maar ga niet bij iedere snotneus een test doen.

+ Dat we ook gewoon van personeel vragen om anders bij GGD of TvT een afspraak te maken buiten werktijd.

[ Voor 5% gewijzigd door dfbt op 23-11-2021 12:23 ]

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:38
Cai schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:16:

heb ze Laats besteld bij De Boer Dental ook 500 stuks gaat ook hard btw :o

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
dfbt schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:13:
[...]

Zo beetje iedereen in mijn omgeving die gevaccineerd is , doet daadwerkelijk echt geen test. (zeggen ik ben toch gevaccineerd) en hebben een prachtige QR code die groen is en blijft.
Terwijl wat ongevaccineerden zichzelf moeten laten testen voordat ze ergens naar binnen mogen.

+ ik ken heel wat gevallen van mensen die Corona blijken te hebben na vaccinatie en echt 0.0 klachten hebben, dus vrolijk op straat hebben gehobbeld zonder enig idee.
Wellicht dat dit in mijn kring gebeurd, maar ik heb laatste maanden met veel verschillende mensen gesproken en gewerkt, en echt grootst gedeelte die zichzelf heeft laten vaccineren doet vrijwel geen test, of ze moeten zichzelf echt goed ziek voelen.
Waarom zou je testen als gevaccineerde als je geen klachten hebt?

Als je wel klachten hebt, gewoon testen, ongeacht of je wel of geen vaccinatie hebt. Dat niet iedereen dat doet, dat is een tweede.

Verder is het heel simpel, zolang ze blijven komen met "adviezen" nemen weinig mensen ze serieus, dus zal het allemaal wel. Nu is controle ook wel lastig uit te voeren, maar als je echt zou willen kan dat makkelijk.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dfbt schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:21:
[...]

Wij zitten met veel uzk's (bedrijf richting 75 man ) en kopen ook Flowflex, wel in grootverpakking. 500 stuks voor 2.35 per stuk. Scheelt toch al snel 20%

We geven ze weliswaar niet zomaar weg steeds, alleen mensen die echt in Contact zijn geweest of die echt voelen dat ze ''goed ziek zijn'' Ik zelf ben vaak wel is 2 keer per winter verkouden , maar ga niet bij iedere snotneus een test doen.

+ Dat we ook gewoon van personeel vragen om anders bij GGD of TvT een afspraak te maken buiten werktijd.
Ah ja, dan is het wel representatief.
Heb je je artikel al ingediend voor peer-review?

• dfbt
MikeyMan schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:25:
[...]

Ah ja, dan is het wel representatief.
Heb je je artikel al ingediend voor peer-review?
Hoezo dan is t wel representatief?

en nee

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:43
[...]

En niet voor iedere snotneus een test doen is dus precies 1 van de oorzaken dat we weer in deze shit zitten.
Voor veel mensen is covid-19 niet meer dan een snotneus en dan ben je dus wel lekker onderdeel van de besmettingsketen.

Sterker nog bij alle klachten moet je gewoon langs de GGD en klaar.

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11 23:42
[...]

Ook zo'n mooi voorbeeld vind ik horeca tot 19:00. ooooh wat vindt men dat erg! En er dan uiteindelijk toch 20:00 van maken. En 'iedereen' blij met dat 'extra' uurtje. Zo simpel. Geef het volk brood en spelen zeg maar.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-11 22:19
Adlermann schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:28:
[...]

En niet voor iedere snotneus een test doen is dus precies 1 van de oorzaken dat we weer in deze shit zitten.
Voor veel mensen is covid-19 niet meer dan een snotneus en dan ben je dus wel lekker onderdeel van de besmettingsketen.

Eens, maarja, als je eerst een dag of twee ze niet kan bereiken om vervolgens pas over een dag of twee aan de beurt te zijn....dan werkt dat systeem je eigenlijk gewoon keihard tegen.

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dit zo moeilijk is om goed in te regelen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

eric.1 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:36:
[...]

Eens, maarja, als je eerst een dag of twee ze niet kan bereiken om vervolgens pas over een dag of twee aan de beurt te zijn....dan werkt dat systeem je eigenlijk gewoon keihard tegen.

Vraag me af of daar ook inmiddels niet allerlei personeelsproblemen ontstaan:
- Zijn er uberhaupt mensen om te testen?
- Is dit een andere vijver dan de testlocaties en/of andere zorgverleners in vissen?
- Er is sowieso gezeik met het aanbieden van vaste contracten voor deze groep na drie tijdelijke contracten.

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

eric.1 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:36:
[...]

Moet het per se via de afsprakenlijn dan?
Via internet werkt prima (ok, die vragenlijst die je moet invullen wordt wel langer en langer, maar prima om die data aan te leveren).

Dat je dan vervolgens alsnog pas dagen later terecht kunt is balen, maar dan heb je het hele stuk "ze niet kunnen bereiken" in ieder geval niet.

• dfbt
Adlermann schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:28:
[...]

Zolang ik toch nergens naar binnen ga hoef ik toch ook niet te testen?
En wat hierboven beschreven is, zodra ik 1 dag een snotneus heb en t duurt nog 1.5 dag voordat ik op een locatie van GGD een test kan doen ,is die snotneus weer weg.
In mijn omgeving duurt t ongeveer 1.5/2 dagen voordat je terecht kan, terwijl TvT zo beetje alles aan kan, daar kan ik nu heen rijden en over 15 min de uitslag hebben,

[ Voor 25% gewijzigd door dfbt op 23-11-2021 12:55 ]

• gekkie
MikeyMan schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:43:
[...]

Vraag me af of daar ook inmiddels niet allerlei personeelsproblemen ontstaan:
- Zijn er uberhaupt mensen om te testen?
- Is dit een andere vijver dan de testlocaties en/of andere zorgverleners in vissen?
- Er is sowieso gezeik met het aanbieden van vaste contracten voor deze groep na drie tijdelijke contracten.
Die commerciële boeren hebben een tijd lang behoorlijk stevig geworven (radio reclame bijvb).
En het gezeik met die 3 contracten inderdaad, op zich is de gedachte er achter weer prima, maar blijkt er in de praktijk vooral weer met allerlei constructies omheen gewerkt te worden (zo ook op universiteiten met personeel in deeltijd, kun je ineens een van je afstudeerbegeleiders kwijt zijn, sorry even een tijdje geen contract, tot ik weer "mag").

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-11 22:19
SuBBaSS schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:52:
[...]

Moet het per se via de afsprakenlijn dan?
Via internet werkt prima (ok, die vragenlijst die je moet invullen wordt wel langer en langer, maar prima om die data aan te leveren).

Dat je dan vervolgens alsnog pas dagen later terecht kunt is balen, maar dan heb je het hele stuk "ze niet kunnen bereiken" in ieder geval niet.
Nee, zeker niet. Al is er vast een reden voor waarom de afsprakenlijn bestaat.

Maar goed, ik heb nu al van verschillende mensen berichten gehoord dat de website's bereikbaarheid ook niet optimaal is wanneer ze het nodig hadden.

Zullen wel uitzonderlijke gevallen zijn, de wet van Murphy, maar goed.

• Señor Sjon
MikeyMan schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:31:
[...]

En alvast de resultaten:

[...]

ook interessant:

[...]
Als ik de bronnen afga waarop het gebaseerd is... daar word ik niet heel vrolijk van. :X
Search uitgevoerd 16 november in Google, MedRxiv & PubMed; website RKI. Gebruikte zoektermen: 3G measure, 2G measure, 1G measure, covid-19 vaccine passport, covid-19 vaccine certificate, covid-19 green
pass.
3G: een aantal NHS rekenmodellen, maar Engeland heeft die pas niet, dus ook niet kunnen verifiëren.
2G & 1G+3G: rekenmodel TU Delft die hier ook uitgebreid is besproken vorige week met ook als disclaimer dat ze andere aannames hebben gebruikt dan het OMT... owkee. Hier was in het topic ook wel het een en ander over opgemerkt.

Voor de rest nog een preprint via medrxiv met weer een model.

De bewijzen in Duitsland en Oostenrijk met scherp stijgende besmettingen i.c.m. sterke stijging hier na invoering 3G zouden toch een andere conclusie moeten geven imo. Dat is de werkelijkheid geweest vs een model. Toch kiest men liever het model.

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 23-11-2021 13:10 ]

• user109731
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:09:
De bewijzen in Duitsland en Oostenrijk met scherp stijgende besmettingen i.c.m. sterke stijging hier na invoering 3G zouden toch een andere conclusie moeten geven imo. Dat is de werkelijkheid geweest vs een model. Toch kiest men liever het model.
Kun je met die redenatie ook de mondkapjes, 1,5 meter en thuiswerken niet de deur uit doen? De besmettingen stegen alsnog...

De embed tag werkt niet, dan maar zo:
Ziekenhuiscijfers Dinsdag 23-11-2021

Aantal Patiënten nu in het ziekenhuis
2.540 (stijging van 110)

Kliniek: 2.052 (stijging van 92)
IC: 488 (stijging van 18)

Instroom:
Kliniek: 349 (gisteren: 254)
IC: 51 (gisteren: 34)

Uitstroom:
Kliniek: 257 (gis: 144)
IC: 33 (gis: 30)

[ Voor 29% gewijzigd door user109731 op 23-11-2021 13:16 ]

• Señor Sjon
user109731 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:14:
[...]

Kun je met die redenatie ook de mondkapjes, 1,5 meter en thuiswerken niet de deur uit doen? De besmettingen stegen alsnog...
1,5m afschaffen was i.c.m. invoeren CTB. Je ziet wat afschaffing daarvan doet. De 1,5 m was nog de beste maatregel die we hadden. De huidige golf is vrijwel 1-op-1 terug te voeren tot de invoering hiervan.
Thuiswerken? Gebeurt dat nog? :+
Mondkapjes... mijn standpunt erover is bekend, dat pad gaan we niet nog eens af. ;)

• Nox

Nox

Noxiuz

[...]

Buiten werktijd nog wel. :) Verlaagt dat niet de testbereidheid? Vziw is een zelftest vooral ter bevestiging dat je niet positief bent, bij klachten moet je naar de GGD gaan (die nu met capaciteitsissues zitten) :P Overigens, als je al naar de GGD gaat zou je ook niet moeten werken op locatie...

[ Voor 4% gewijzigd door Nox op 23-11-2021 13:21 ]

• dfbt
Nox schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:21:
[...]

Buiten werktijd nog wel. :) Verlaagt dat niet de testbereidheid? Vziw is een zelftest vooral ter bevestiging dat je niet positief bent, bij klachten moet je naar de GGD gaan (die nu met capaciteitsissues zitten) :P Overigens, als je al naar de GGD gaat zou je ook niet moeten werken op locatie...
Ik kan redelijk solo werken plus t feit dat ik in een redelijk ruimte kan werken en voldoende afstand

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

user109731 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:14:
[...]

De embed tag werkt niet, dan maar zo:

[...]
Ai... Instroom kliniek en IC 100+ t.o.v. gisteren... :X

And so it begins...

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:26:
[...]

Ai... Kliniek en IC 100+ t.o.v. gisteren... :X

And so it begins...
Niets aan de hand, gisteren hoorde we toch dat het nog lang niet in zicht is, sit back and relax

/s

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:09
:X :X

instroom kliniek bijna 350 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0vEtKzoOqWofpjalNJvm3RdySA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ky2N2pWroZ3pmepPGb0u5JiG.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door breew op 23-11-2021 13:51 ]

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
benchMarc schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 07:40:
[...]

En jij begrijpt schijnbaar niet dat je met ontzettend goede bewijzen moet kunnen komen mbt hoe goed iets dan werkt voordat je zoiets ingrijpends kunt invoeren waarbij je ongevaccineerden buitensluit. Je bent net zo vermoeiend wanneer je steeds verzuimd dat voor te leggen en alleen maar klaagt.
Kalm maar... Ik zeg alleen maar dat het rijkelijk onzinnig is, om de logica van "Het werkt niet 100%, dus we doen het maar helemaal niet" uit te dragen. Wat jij dus doet. In je post hierboven klinkt het allemaal weer zinvoller, want ja, zo'n nut moet je verantwoorden.

Verwijderd

Zou 11/11 nog een merkbaar effect gaan krijgen in de ziekenhuizen of is dat ondertussen ruis in vergelijking met het grote geheel?

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
gekkie schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:02:
Jij denkt dat dat bij "de harde kern" (nog) niet het geval was en dat deze mensen op enige andere manier over te halen waren ?
Deze groep zal niet over te halen zijn, alleen door tegen ze aan te lopen schoppen en te wijzen met een beschuldigende vinger ga je andere problemen creëren.

Volgens het RIVM is onze vaccinatiegraad 84,7% in de groep 18+. Our World in Data loopt mogelijk achter of we hebben een complot gevonden. :P

We liggen weldegelijk een flink stuk voor op Duitsland en Oostenrijk, die hebben meer ruimte dan wij hebben om nog wat prikjes te slijten.
henkzelf schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:17:
Dat door mij vet gemaakte zinnetje, wat kan ik daar nu mee. Deze bewering is zonder onderbouwing puur een gokje van jou. Of een onderbuik bewering.
Hoe moeten we de communicatie van De Jonge sinds het afgelopen voorjaar zien?

Hij greep regelmatig de kans aan om te zeggen dat hij geen begrip had voor mensen die bedankten voor het coronavaccin. Uiteraard mag een iemand die het vaccin overslaat niet tegen maatregelen zijn, dat past helemaal niet in de wereld van De Jonge. Het was zelfs decadent om te denken dat je gaat bedanken voor het coronavaccin. In de meest recente persconferenties kregen ongevaccineerden er stevig van langs. Door hun zaten we nog met maatregelen, het is een epidemie van de ongevaccineerden, aldus De Jonge.

We hebben dus al een half jaar dit soort sterke taal richting ongevaccineerden waarbij ze steeds meer op de brandstapel worden gegooid. Dat zijn geen huishoudelijke mededelingen, hiermee wil De Jonge mensen motiveren. Door ze negatief weg te zetten, ongewenste labels te geven ('anti-vaxxer', 'wappie') of ze ronduit de schuld te geven van de huidige situatie. De sociale druk zou die groep naar de prikstraten moeten bewegen. De bedoeling hier is overduidelijk. Helaas voor De Jonge werkte het niet, hij wakkerde alleen polarisatie aan. Nu is hij ineens weer de verbinding aan het zoeken, alleen na de toon die hij een half jaar lang aansloeg komt het nogal ongemeend over.
Shadow_Agent schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:27:
De signalen uit Israël waren er al immers.
Israël heeft wel meer factoren die een rol spelen. De Palestijnse bevolking wordt niet gevaccineerd door de Israëlische autoriteiten, maar deze groep woont wel dicht op de Israëlische bevolking. Vroeg of laat springt die brandhaard over daardoor. Daarnaast heeft Israël een relatief grote minderheid aan ultraorthodoxe joden. Deze groep vaccineert niet, houdt zich niet aan maatregelen en niemand durft ze een strobreed in de weg te leggen omdat het een politiek machtige groep is.
alexbl69 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:33:
Laten we in elk geval eens stoppen met ze op de brandstapel te gooien. Die tactiek zorgt er in elk geval voor dat ze helemaal niet meer mee willen werken.

Vanaf dag 1 is het sociaal/maatschappelijke aspect van het beleid nooit aan de orde gekomen. Nu 20 maanden verder is het niet anders.
We komen nu in een fase dat het mogelijke 'uitsluiten' niet meer is om ongevaccineerden over te halen, maar om ze tegen zichzelf in bescherming te nemen.
Beetje net als die ouders die hun kind in elkaar slaan omdat ze van hun kind houden. Ik sluit je uit om je te beschermen druipt het dedain van af.

Het is bijzonder hoeveel macht in een groepje mensen heeft dat ze heel Nederland, zo niet heel de wereld in hun houdgreep hebben. Of is er meer aan de hand? Ik denk dat laatste. De politiek heeft snel de neiging complexe problematiek plat te willen slaan naar simpele (tegen)stellingen.

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:50
Señor Sjon schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:21:
[...]

Bij ons is het 100% thuiswerken en daar wordt aan gehouden. Voor een knoppentraining vanochtend werd een uitzondering gemaakt. Als ik de drukte in de trein vergelijk met een paar weken geleden dan is dat aanzienlijk gedaald. Mijn collega had dezelfde ervaring op de weg. Dinsdag is doorgaans één van de drukste dagen.

N=1, treinroute Arnhem > Schiphol.

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
[...]

1,5m afschaffen was i.c.m. invoeren CTB. Je ziet wat afschaffing daarvan doet. De 1,5 m was nog de beste maatregel die we hadden. De huidige golf is vrijwel 1-op-1 terug te voeren tot de invoering hiervan.
Mondkapjes... mijn standpunt erover is bekend, dat pad gaan we niet nog eens af. ;)
Heb jij het afgelopen half jaar iets in verandering gezien in de praktijk mbt die 1,5 meter? Volgens mij bestaat die feitelijk al meer dan een jaar niet meer, na de zomer van 2020 is die eigenlijk niet meer gerespecteerd.

alles kan off-topic

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-11 14:13
Arts Wallonie gaf 2.000 vaccinatiebewijzen uit aan mensen die niet vaccineerden. Zie https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/11/23/dokter-coronapas/

En verder was er net om 13.00 een item in het journaal (Belgische tv) waarin werd gesteld dat 1 op de 3 IC-patiënten met een prik daar niet had gelegen. En dat je als ongevaccineerde 8x een grotere kans hebt op de IC. Ik heb nog geen artikel online gevonden.

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:35
Klopt, 1,5 meter zie ik eigenlijk nergens meer terugkomen. Iedereen loopt maar dwars door elkaar heen zoals het altijd was.

Wat me wel opviel is dat sommige winkels weer het mandjessyteem zijn gaan gebruiken. Een goede ontwikkeling om de boel een beetje meer onder controle te houden.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CMD-Snake schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:37:
[...]
Volgens het RIVM is onze vaccinatiegraad 84,7% in de groep 18+. Our World in Data loopt mogelijk achter of we hebben een complot gevonden. :P

We liggen weldegelijk een flink stuk voor op Duitsland en Oostenrijk, die hebben meer ruimte dan wij hebben om nog wat prikjes te slijten.
18+ vs hele bevolking.

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:51

Nibbz

Postmaster General

gustaveau schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:41:
Klopt, 1,5 meter zie ik eigenlijk nergens meer terugkomen. Iedereen loopt maar dwars door elkaar heen zoals het altijd was.

Wat me wel opviel is dat sommige winkels weer het mandjessyteem zijn gaan gebruiken. Een goede ontwikkeling om de boel een beetje meer onder controle te houden.
Ik weet niet wat ik van dat mandjes systeem vind. Last in, First out. Dus het mandje die door de vorige gebruiker is gebruikt, word snel door iemand anders gebruikt. Ik maak daarom ook altijd nog het mandje schoon, maar ben een van de weinige.

Eigenlijk zouden ze van onderop opgestapeld moeten worden.. dat ze kunnen 'afkoelen'.

13:37

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:18

Wat mij betreft mooi en niet meer dan terecht.

• alexbl69
[...]
De 1,5 m was nog de beste maatregel die we hadden.
En niet alleen voor corona. Moet zeggen dat ik die extra afstand bij allerhande gelegenheden (met name het restaurant) als zeer prettig heb ervaren :). Viel me pas op toen we 2 maand geleden weer praktisch bij de buren 'op schoot' zaten hoe fijn die afstand is.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:56

Yucon

*broem*

Nibbz schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:44:
[...]

Ik weet niet wat ik van dat mandjes systeem vind. Last in, First out. Dus het mandje die door de vorige gebruiker is gebruikt, word snel door iemand anders gebruikt. Ik maak daarom ook altijd nog het mandje schoon, maar ben een van de weinige.

Eigenlijk zouden ze van onderop opgestapeld moeten worden.. dat ze kunnen 'afkoelen'.
Met een half uurtje afkoelen zul je ook wel niet geholpen zijn hoor. Die stapel gaat er zo doorheen.

De mandjes schoonmaken is ook niet perse nodig. Als je zorgt dat je hand kletsnat van het desinfectiemiddel is kun je daarmee ook het handvat tijdens het vastpakken goed schoonmaken. Dat lijkt me beter te werken dan met zo'n sprayding te gaan staan prutsen.

• gekkie
Robkazoe schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:47:
[Twitter]

Wat mij betreft mooi en niet meer dan terecht.
Want ?
Uiteindelijk is het toch de kamer die moet instemmen of niet en daar gaat de stemverhouding niet in wijzigen, of er nou een nieuw kabinet komt of niet (enige shift zou kunnen zijn als er een hoofdelijke stemming komt en je verwacht dat nieuwe kamerleden namens een coalitie anders zouden stemmen dan diegene die eventueel naar het kabinet zijn vertrokken).
Maar kennelijk was de aardappel te heet en leek dit een fantastische gelegitimeerde reden voor uitstel van die beslissing (wat het ook moge worden).

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:25
[...]

Yup 100% sinds maart vorig jaar. En dat zal bij ons nooit meer veranderen (US based, maar wereldwijd opererend bedrijf).
Pagina: 1 ... 99 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de persconferentie van 26 november j.l. en alles dat daarbij hoort: Persconferentie 26 november

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal de IC capiciteit op gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.