Even afgezien dat deze aanname niet geheel onterecht is, kunnen we op cijfers wel het volgende zeggen ten opzichte van vorig jaar ten tijde van de lockdown en nu dat we gevaccineerd zijn:
- Het aantal besmettingen per dag breekt records ten opzichte van vorig jaar (om en nabij 13K vs 19K nu)
- De pieken van ziekenhuisopnames zitten nog onder het niveau van de periode 12-10-2020 t/m 8-2-2021 (waarna wederom weer een piek is daarna, maar goed)
- Het aantal IC-opnames zitten (vooralsnog) onder de eerder genoemde periode
Daarbij zitten we ruimschoots onder de piek van de 1e golf (periode februari t/m maart 2020) zowel qua ziekenhuisopnames en IC-bezetting terwijl er amper getest werd.
Nu kan ik de boel iets nuanceren door te zeggen dat van oktober t/m februari er minder mensen getest zouden hebben, dat is goed mogelijk. Maar zonder deze nuance kunnen we wel (voorzichtig) concluderen dat het vaccinatieprogramma doet wat het moet doen en dat is de zorg ontlasten als het gaat om opnames en de kans om op de IC terecht tekomen doordat mensen minder gevolgen ondervangen terwijl ze wel geinfecteerd zijn.
Maar goed: bij vaccineren is nooit gezegd dat het een 100% garantie en/of oplossing was voor alle problemen en dat wij nooit meer te maken zouden krijgen met geen enkele maatregel omdat COVID-19 dan weg zou zijn.
Wat wel is aangegeven dat vaccinatie de weg vrij maakt naar minder zware maatregelen en lucht in de zorg alsmede onze persoonlijke gesteldheid en mogelijkheden om weer dingen te ondernemen, zij het wel met beleid en gezond verstand!
Dat kan ook niet omdat het vaccin bij elke mutatie minder effectief is. Ook in de zomer kwamen er al resultaten naar buiten dat de effectiviteit afnam naar aanleiding van gegevens uit Israel waarna zij in augustus al hebben aangegeven vol te gaan voor de boosterprik vanwege het toenemend aantal besmettingen met het delta variant (momenteel hebben ze een vaccinatiegraad van +/- 63%).
Ook interessant waren de cijfers voor personen die vielen in de categorie 60+ en het verschil in de kans op opname tussen gevaccineerde en ongevaccineerde personen (maar dat terzijde).
Met die gedachte stemmen veel mensen voor 2G. Ik vind dat voor zoiets ingrijpends als 2G wordt ingevoerd je echt wel zeker moet zijn dat het effect het verantwoordt. Stel bijv dat 2G hetzelfde effect heeft als de sluiting van horeca, 1,5 mtr afstand en mondkapjes. Dan kun je zeggen: we kunnen die maatregelen droppen, maar met 2G hebben we exact hetzelfde effect. Dan heb je iets dat je kunt verantwoorden. Maar ik betwijfel heel erg dat 2G een groot genoeg effect heeft om het in mijn ogen te kunnen verantwoorden.
De maatregelen zoals 1,5M afstand, mondkapjes, handen wassen, geen handen schudden, zoveel mogelijk thuiswerken, thuis te blijven bij COVID-19 symptonen en je te laten testen werkt. Niet alleen persoonlijk, maar ook naar aanleiding van cijfers.
Ik ben van mening dat deze maatregelen moet blijven worden gehanteerd, maar ik zie ook dat dit massaal werd genegeerd want ja "Ik ben gevaccineerd!". Nu zitten we op een tweesplitsing waarbij de overheid moet kiezen voor 2G of het aantal contactmomenten drastisch naar beneden moet brengen (middels een lockdown).
De 2G optie is minder ingrijpend voor de sociale aspecten en voor onze economie. Wij hebben met z'n allen 18 maanden beperkingen mogen ervaren terwijl wij als mensen erg veel behoefte hebben aan sociale activiteiten zoals shoppen, cultuur, eten, concerten, etc terwijl deze branches erg hard geraakt zijn en elke keer weer de 1e klappen moeten incasseren.
Persoonlijk zou ik gaan voor het drastisch verlagen van contactmomenten middels een lockdown omdat ik zie vanuit mijn omgeving dat kinderen sinds oktober onder de 12 massaal klassen besmetten met COVID-19 terwijl er geen rem is op het sneeuwbal effect wat deze besmetting met zich mee brengt.
2G (of 3G) gaat in dat geval geen oplossing zijn omdat COVID-19 nog steeds als een lopend vuurtje wordt verspreid terwijl we enkele weken van de feestdagen zitten (Sinterklaas) en van de grens zitten van onze zorgcapaciteit als het gaat om IC-opnames wat mogelijk gaat resulteren in meer vervelende consequenties; ik zie de koppen al in de kranten wanneer er mensen gaan overlijden omdat er geen plaats is in ziekenhuizen en de ambulance weg wordt gestuurd..