Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 129 Laatste
Acties:
  • 396.949 views

• n3z
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:53

n3z

wildhagen schreef op zondag 21 november 2021 @ 17:13:
[...]

Bron en meer info: Politie zet traangas in tegen betogers bij coronaprotest in Brussel

Dat is al de 4e of 5e anti-coronademonstratie in 2.5 dag tijd waarin de anti-corona beweging geweld tegen politie/ME gebruikt. Gaat lekker in die beweging zo :X
Ik snap deze mensen niet. Ze willen wel de beste zorg, maar ze willen ook geen maatregelen en ook niet laten vaccineren. Je kan het als leiders gewoon niet goed doen. Ene kant roepen zorgmedewerkers (en terecht) dat de water aan hun lippen staat. Aan de andere kant zijn ondernemers al meer als een jaar de sjaak met hun inkomen (en we kunnen ze niet nog jarenlang doorbetalen).

Ergens moeten we ons verlies nemen. En als mensen geen maatregelen willen dan is het je moeder of opa die goed ziek wordt, of nog erger overlijdt. Wat mij betreft mogen ze alle maatregelen opheffen en iedereen die niet gevaccineerd is en toch goed ziek wordt mag achteraan sluiten in het ziekenhuis. Als het je eigen keuze is om het vaccin te nemen, dan ben je ook volwassen genoeg om de gevolgen te accepteren.

Wat zeg je? Dat is onethisch? Maar dat is vrijheid beperken toch ook? En de 200.000 operaties die in de wachtrij staan, is dat wel ethisch? Of wat dacht je van de grote hoeveelheid mensen die niet gevaccineerd kunnen worden, maar ook de deur niet uit durven te gaan omdat er zoveel mensen zijn die het virus verspreiden?

[ Voor 13% gewijzigd door n3z op 21-11-2021 18:38 ]

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
henkzelf schreef op zondag 21 november 2021 @ 18:15:
[...]

https://coronadashboard.r...k/positief-geteste-mensen Alles onder de 50 en de 90+ ers scoren boven het landelijk gemiddelde.
En 60+ is dan weer oververtegenwoordigd op de verpleegafdelingen en de IC's (op beide meer dan 75%).

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:28
Number10 schreef op zondag 21 november 2021 @ 17:54:
[...]

Nee, dat ligt in dit fictieve voorbeeld één verdubbeling later.

De reeks was:
50, 100, 200, 400, 800

De reeks wordt
25, 50, 100, 200, 400, 800
Dat is natuurlijk iets te simpel gesteld.

Ten eerste is de groei bij praktisch 'ongebreidelde' groei een goede 40% per week (groei van de afgelopen weken).

Ten tweede is de kans op besmetting bij overdracht van het vaccin bij gevaccineerde personen circa 71% minder dan bij ongevaccineerde personen.

Dat betekent in de praktijk dus wel degelijk een significant verschil in 'groei-grootte' tussen een gevaccineerde en ongevaccineerde status.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
t_captain schreef op zondag 21 november 2021 @ 17:47:
[...]

Per week zou de R-waarde in die leeftijdsgroep zo’n 2.5% dalen.
Ik kan je volgen, behalve deze zin. Bereken je dat op basis van het leegraken van het reservoir? Zijn daarafleesgrafieken voor? Maar dit zou dan toch voor alle groepen gelden? Waarom is de dan de R afgelopen 2 weken (t/m week 45) dan niet gedaald? Zie onderstaande afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_E5k_MvV-ZXyuyT8hQGStWsW78M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dpe9QhA472NSqFT8QlahCVe5.png?f=fotoalbum_large

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:12
zacht schreef op zondag 21 november 2021 @ 18:43:
[...]

En 60+ is dan weer oververtegenwoordigd op de verpleegafdelingen en de IC's (op beide meer dan 75%).

[Embed]

[Embed]
Ik reageerde alleen maar op deze vraag:
hoevenpe schreef op zondag 21 november 2021 @ 16:36:
Is ergens een verdeling van de leeftijden van positieve testen bekend?

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:23
n3z schreef op zondag 21 november 2021 @ 18:25:
Wat mij betreft mogen ze alle maatregelen opheffen en iedereen die niet gevaccineerd is en toch goed ziek wordt mag achteraan sluiten in het ziekenhuis. Als het je eigen keuze is om het vaccin te nemen, dan ben je ook volwassen genoeg om de gevolgen te accepteren.
Dan nog zou dat een drama zijn voor de zorgmedewerkers. Zij staan aan de poort en zouden deze patienten de deur moeten gaan wijzen. Iets wat indruist tegen de beroepsethiek en het gevoel, zorgmedewerkers zijn ook maar mensen.
Het wrange is dat ze momenteel ook nee moeten verkopen tegen patienten die wachten op 'reguliere' maar ingrijpende behandelingen, patienten die nota bene wél hun steentje hebben bijgedragen door vaccinatie te accepteren. Het is de wereld op zijn kop.

[ Voor 8% gewijzigd door mekkieboek op 21-11-2021 19:32 ]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11 19:08
iamcj schreef op zondag 21 november 2021 @ 18:54:
[...]

Ik kan je volgen, behalve deze zin. Bereken je dat op basis van het leegraken van het reservoir? Zijn daarafleesgrafieken voor? Maar dit zou dan toch voor alle groepen gelden? Waarom is de dan de R afgelopen 2 weken (t/m week 45) dan niet gedaald? Zie onderstaande afbeelding.

[Afbeelding]
Incidentie: aantal nieuwe cases per dag per 100k.

Tussen incidentie, R-waarde en immuniteit zit een differentiaalvergelijking.

Als je 400 incidentie hebt en 10 dagen wacht, zijn 4% van de 100k van “niet besmet” naar “besmet”. Dat zou de R-waarde in die groep 4% omlaag zijn.

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
alexbl69 schreef op zondag 21 november 2021 @ 18:52:
[...]
Dat is natuurlijk iets te simpel gesteld.
Ja, daarom stond er dus:
Number10 schreef op zondag 21 november 2021 @ 17:09:
[...]
(En ja, dit is een simplificatie dus o.a. X zal groter worden omdat de Rt ook daalt etc. dus100% vaccinatiegraad zou het mooiste zijn)

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Dennis1812 schreef op zondag 21 november 2021 @ 14:54:
[...]

Je mag je geld houden.
Wel moet je je verrekte goed aan de preventieve maatregelen houden, afstand houden, testen en thuisblijven bij klachten en niet meer dan 4 bezoekers uitnodigen. En als je ze al uitnodigt minimaal 1.5m afstand houden. Oja, ook graag 2 prikken halen.

Is toch niet zo lastig? Wat begrijp je er niet aan? Beetje empathie richting de zorg alsjeblieft en je steentje bijdragen
*knip* doe eens normaal

[ Voor 33% gewijzigd door ZieMaar! op 21-11-2021 19:59 ]

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:21

Dennis1812

Amateur prutser

*knip* niet happen aub

[ Voor 95% gewijzigd door ZieMaar! op 21-11-2021 20:01 ]

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
Ze schreeuwen moord en brand omdat drukte in dit geval betekent, dat mensen niet meer de zorg krijgen die ze nodig hebben. Het is een waarschuwing aan ons, en geen klacht.

[ Voor 20% gewijzigd door ZieMaar! op 21-11-2021 20:01 ]

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:11

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Balance schreef op zondag 21 november 2021 @ 18:02:
[...]

Goeie nuance. Heb je toevallig een bron? Wil dit ook wel wat beter volgen komende tijd.

TvT positieven zitten overigens niet in dit percentage.
Ja gewoon het wekelijks rapport van het rivm. Daar staan alle definities in en daar zitten die positieven (volgens mij) wel weer in.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:We houden het hier respectvol, zeker ook richting de zorg. Posts die dat niet zijn gaan naar de trash can. Reageer aub niet op dat soort posts, maar rapporteer ze gewoon.

[ Voor 43% gewijzigd door ZieMaar! op 21-11-2021 20:21 ]

• zacht
  • Niet online
henkzelf schreef op zondag 21 november 2021 @ 18:56:
[...]

Ik reageerde alleen maar op deze vraag:
hoevenpe schreef op zondag 21 november 2021 @ 16:36:
Is ergens een verdeling van de leeftijden van positieve testen bekend?
Uit het wekelijkse RIVM-rapport (t/m 16 november)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a2K1kaR3UI4rxZTXRth0dkvmwtI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MNqMNJj4smeqTp9mPZXf69a9.png?f=user_large

Wel interessant, 60+ is goed voor net geen 20% van de besmettingen, en goed voor 77+% van de ziekenhuisbezetting (zowel IC als verpleegafdeling).

[ Voor 30% gewijzigd door zacht op 21-11-2021 20:22 . Reden: Verkeerde plaatje ]

• iamcj
t_captain schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:33:
[...]

Incidentie: aantal nieuwe cases per dag per 100k.

Tussen incidentie, R-waarde en immuniteit zit een differentiaalvergelijking.

Als je 400 incidentie hebt en 10 dagen wacht, zijn 4% van de 100k van “niet besmet” naar “besmet”. Dat zou de R-waarde in die groep 4% omlaag zijn.
Ik heb het gevonden denk ik:
https://wet.kuleuven.be/vanassche

Interessante video hieronder, waarin je ook ziet dat de R stabiel kan blijven of stijgen in het begin als je maatregelen toe gaat voegen zoals de 1,5 meter en quarantaine, zeker als de R maar net boven de 1 is zoals in ons geval.

YouTube: Simulating an epidemic

Bv:
YouTube: Simulating an epidemic

[ Voor 5% gewijzigd door iamcj op 21-11-2021 20:41 ]

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
zacht schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:21:
[...]

Uit het wekelijkse RIVM-rapport (t/m 16 november)

[Afbeelding]

Wel interessant, 60+ is goed voor net geen 20% van de besmettingen, en goed voor 77+% van de ziekenhuisbezetting (zowel IC als verpleegafdeling).
Hebben we een kruistabel met vaccinatie status erbij? Oftewel, hoeveel van dieb77% zijn voldoende gevaccineerd?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ben benieuwd.

https://112vdg.nl/2021/11...jk-eerder-dan-3-december/
Bronnen rondom het OMT bevestigen een verzoek aan het kabinet om eerder dan vrijdag 3 december een persconferentie te houden. Dat meldt De Ondernemer. Een week al na de vorige lijkt er aangestuurd te worden op een ’persmoment’ of toespraak van demissionair premier Rutte, gelet op de inmiddels structureel ruim 20.000 besmettingen per dag, de naderende ’Code Zwart’ bij ziekenhuizen en om dringende adviezen als thuiswerken en gespreid winkelen nog eens te benadrukken.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:08
Ik ook. Zal black friday echt een zwarte dag worden?

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:21

Dennis1812

Amateur prutser

Nou dat klinkt heftig.
De dringende adviezen benadrukken.

Daarmee gaan we er wel komen!
Ik vraag mij soms af of die mensen in een andere wereld leven.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• stylezzz
Dennis1812 schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:41:
[...]

Nou dat klinkt heftig.

Aan de andere kant heb ik ook niet het idee dat het bij veel mensen doordrongen is. Ik vraag me af of een extra persco daarin nog veel gaat veranderen.....

• gekkie
  • Laatst online: 13:01
Ik verwacht dinsdag wel een ingelaste persco na laatste advies van OMT op maandag.
Verwacht zelf zeer stevig op de rem, nagenoeg per direct, scholen misschien nog een paar dagen of de week afmaken zodat de overgang nog enigszins "ordentelijk" kan als men daar ruimte voor acht .. en dat was het dan.

• zacht
  • Niet online
42erik schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:36:
[...]

Hebben we een kruistabel met vaccinatie status erbij? Oftewel, hoeveel van dieb77% zijn voldoende gevaccineerd?
Ik heb geen tabel, kan wel globaal het minimum uitrekenen (was jij geen wiskunde-docent?) Op de verpleegafdeling was de laatste bekende verhouding 55% ongevaccineerd en 45% gevaccineerd als ik het goed heb. Als je er vanuit gaat dat alle ongevaccineerden die daar liggen 60+ers zijn, dan is minimaal 22% van de opnames een gevaccineerde 60+er. Liggen er ook ongevaccineerden uit andere leeftijdsgroepen dan ligt dat percentage hoger.

Zelfde verhaal 70/30 vaccinatieverhouding op de IC, stel alle ongevaccineerden zijn 60+, dan is minimaal 7% van de IC-bezetting een gevaccineerde 60+er. Liggen er ook ongevaccineerden jonger dan 60 op de IC dan ligt het percentage gevaccineerde 60+ers op de IC hoger.

• stylezzz
Het blijft bizar.... vrijdagavond word rotterdam gesloopt, zaterdag een platte kar met muziek en volk door de straten van breda alsof er niks aan de hand is en ondertussen koersen we keihard af op code zwart in de ziekenhuizen. Ga er maar aan staan den haag. :/

• gekkie
  • Laatst online: 13:01
stylezzz schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:59:
Het blijft bizar.... vrijdagavond word rotterdam gesloopt, zaterdag een platte kar met muziek en volk door de straten van breda alsof er niks aan de hand is en ondertussen koersen we keihard af op code zwart in de ziekenhuizen. Ga er maar aan staan den haag. :/
Hopelijk zitten alle eerdere speechschrijvers besmet thuis en is het gros van de mediatraining de deur uit (een mens kan dromen).

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

stylezzz schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:46:
[...]

Aan de andere kant heb ik ook niet het idee dat het bij veel mensen doordrongen is. Ik vraag me af of een extra persco daarin nog veel gaat veranderen.....
Gezien de ellende van dit weekend is een avondklok weer hard nodig.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

IJzerlijm schreef op zondag 21 november 2021 @ 22:20:
[...]

Eerst nog even paar avonden rellen om de avondklok dan. Treurneuzen.... :')

Default blanke hetero

• 42erik
  • Niet online
zacht schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:50:
[...]

Ik heb geen tabel, kan wel globaal het minimum uitrekenen (was jij geen wiskunde-docent?) Op de verpleegafdeling was de laatste bekende verhouding 55% ongevaccineerd en 45% gevaccineerd als ik het goed heb. Als je er vanuit gaat dat alle ongevaccineerden die daar liggen 60+ers zijn, dan is minimaal 22% van de opnames een gevaccineerde 60+er. Liggen er ook ongevaccineerden uit andere leeftijdsgroepen dan ligt dat percentage hoger.

Zelfde verhaal 70/30 vaccinatieverhouding op de IC, stel alle ongevaccineerden zijn 60+, dan is minimaal 7% van de IC-bezetting een gevaccineerde 60+er. Liggen er ook ongevaccineerden jonger dan 60 op de IC dan ligt het percentage gevaccineerde 60+ers op de IC hoger.
Oh, het uitrekenen had ook wel gelukt, maar vroeg me af of die cijfers bekend waren, zodat het zonder aannames kon

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:40

Yucon

*broem*

[...]

We hebben gezien wat voor een daverend succes dat vorige keer was..

• stylezzz
Als veel mensen last hebben van een maatregel is het meestal een succes ;)

Overigens gaat het ook vanavond weer los op diverse plaatsen in het land.

https://www.ad.nl/binnenl...ntziend-geweld~aab0b3345/

• Yucon

Yucon

*broem*

stylezzz schreef op zondag 21 november 2021 @ 22:43:
Als veel mensen last hebben van een maatregel is het meestal een succes ;)

Overigens gaat het ook vanavond weer los op diverse plaatsen in het land.

https://www.ad.nl/binnenl...ntziend-geweld~aab0b3345/
Mooie cliche, maar dan hoor ik graag het percentage besmettingen dat het gescheeld heeft van je. Bij mijn weten is het nooit gelukt om daar een enigszins onderbouwd percentage aan te hangen terwijl er tegelijkertijd ook wat resultaten betreft geen echte indicaties zijn dat het een duidelijk voordeel gehad heeft.

Voor een dergelijk paardenmiddel zou dat wel het geval moeten zijn.

• alexbl69
Dennis1812 schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:41:
[...]

Nou dat klinkt heftig.

Je leest en je denkt dat het een grap is inderdaad.

Probleem: "structureel ruim 20.000 besmettingen per dag, de naderende ’Code Zwart’ bij ziekenhuizen"

Oplossing: "dringende adviezen als thuiswerken en gespreid winkelen nog eens te benadrukken"

Ik constateer een mismatch tussen probleem en oplossing.

• stylezzz
Yucon schreef op zondag 21 november 2021 @ 22:48:
[...]

Mooie cliche, maar dan hoor ik graag het percentage besmettingen dat het gescheeld heeft van je. Bij mijn weten is het nooit gelukt om daar een enigszins onderbouwd percentage aan te hangen terwijl er tegelijkertijd ook wat resultaten betreft geen echte indicaties zijn dat het een duidelijk voordeel gehad heeft.

Is er niet, heel simpel. Net zoals dat er niet is voor het dragen van mondkapjes, sluiten van horeca, verbieden van festivals en evenementen en ga zo maar door.

• 42erik
  • Niet online
[...]

want een paar 100 man zijn idioten, dus we zetten 17 miljoen op een avondklok....?

proportionaliteit is een ding

• stylezzz
42erik schreef op zondag 21 november 2021 @ 22:54:
[...]

want een paar 100 man zijn idioten, dus we zetten 17 miljoen op een avondklok....?

proportionaliteit is een ding
Die paar 100 man trekken zich ook niks aan van welke maatregel dan ook. Laten we ons wel bezighouden waar het om draait, en dat is wat er in de ziekenhuizen gaat gebeuren.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Yucon schreef op zondag 21 november 2021 @ 22:48:
[...]

Dus dan kun je geen enkele maatregel aanhouden. Moet je trouwens ook gelijk de snelheidsbeperkingen opheffen en alle andere verkeersmaatregelen. Van geen enkele kun je ten slotte precies bepalen hoeveel het echt oplevert. En als we dan toch bezig zijn kun je dat ook voor elke andere wet/regel zeggen. Er zal er geen een zijn waarbij je exact kunt aangeven wat het oplevert.

Als je echter een beetje logisch nadenkt, zie je dat iedere keer dat er maatregelen ingevoerd zijn de besmettingen ook dalen. Nut hebben ze dus zeker. Dus je kunt wel een discussie starten over welke maatregel je beter vindt, maar dat ze werken is al heel vaak aangetoond.

[removed]

• Yucon

Yucon

*broem*

redwing schreef op zondag 21 november 2021 @ 23:04:
[...]
Als je echter een beetje logisch nadenkt, zie je dat iedere keer dat er maatregelen ingevoerd zijn de besmettingen ook dalen. Nut hebben ze dus zeker. Dus je kunt wel een discussie starten over welke maatregel je beter vindt, maar dat ze werken is al heel vaak aangetoond.
Als je een beetje logisch nadenkt zou je het op z'n minst in de ziekenhuiscijfers zien. Echter
Volgens Ernst Kuipers, de voorzitter van het Landelijk Netwerk Acute Zorg, heeft de avondklok nauwelijks effect gehad. 'Bij de invoering van de avondklok was de berekening dat het tien procent zou verminderen. Als je kijkt naar het beloop van de ziekenhuisopnames in de tijd, zagen we zowel bij de invoering als bij het opschuiven geen enkel effect', zei Kuipers bij de RTL-talkshow Beau.
Bron

Experiment avondklok 1.0 heeft blijkbaar geen zichtbare resultaten opgeleverd. En dan zou het nog een goed idee zijn om er nog eens een ronde tegenaan te gooien?

[ Voor 5% gewijzigd door Yucon op 21-11-2021 23:13 ]

• stylezzz
Ahja die had ik wel verwacht. Maar wat was er gebeurd als er geen avondklok was geweest? Een en ander viel ook nog eens samen met de opkomst van de britse covid variant. We zullen het nooit weten....

Overigens had kuipers die uitspraken nooit moeten doen. Dit stukje zal op miljoenen feesboek posts terecht komen mocht het weer zover komen....

[ Voor 26% gewijzigd door stylezzz op 21-11-2021 23:23 ]

• iamcj
alexbl69 schreef op zondag 21 november 2021 @ 22:48:
[...]

Je leest en je denkt dat het een grap is inderdaad.

Probleem: "structureel ruim 20.000 besmettingen per dag, de naderende ’Code Zwart’ bij ziekenhuizen"

Oplossing: "dringende adviezen als thuiswerken en gespreid winkelen nog eens te benadrukken"

Ik constateer een mismatch tussen probleem en oplossing.
12 november + 21 = 3 December dan kunnen we de effecten pas zien van de vorige maatregelen

En als het dan tegenvalt?

Tja, dan hebben we nog 3 weken van stijging |:(

Dus we gaan na Sinterklaas toch maar een lockdown doen omdat ons beleid gefaald heeft, uuhhhhh, jullie je niet aan de regels houden!

Past allemaal in de strategie (die van Dissel ruiterijk toegeeft) om zoveel mogelijk ongevaccineerden op gecontroleerde wijze Corona te laten krijgen zonder dat de zorg overbelast raakt. :/ Oeps dat gebeurde toch....

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-11 15:44

Onbekend

...

Die avondklok zal gerust wel een beetje hebben geholpen. (Immers, mensen hadden 's avonds minder contact met anderen, dus was er ook minder spreidingsrisico.)
Maar ik verwacht dat alleen een avondklok weinig zin heeft, terwijl we zoveel andere contactmomenten hebben.

Ik ga weer uit van zeer strenge maatregelen:
- Niet-essentiële winkels dicht. (Alleen bezorgservice is mogelijk)
- Sportactiviteiten, horeca, sportscholen en andere zaken helemaal dicht.
- Voor essentiële winkels max. X aantal mensen tegelijkertijd binnen.
- Bedrijven thuiswerken, tenzij het niet anders kan.
- Scholen dicht. (Lange Kerstvakantie vanaf 4 december.)
- Max. 2 meerderjarige bezoekers per dag ontvangen.

(Mogelijk iets soepeler: I.p.v. alles dicht, alles open houden maar een max. van X aantal mensen per Y vierkante meter.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-11 21:38
[...]

Ze kunnen me wat met die avondklok. Heeft percentueel bijna niks voorkomen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
iamcj schreef op zondag 21 november 2021 @ 23:19:
[...]

12 november + 21 = 3 December dan kunnen we de effecten pas zien van de vorige maatregelen

En als het dan tegenvalt?

Tja, dan hebben we nog 3 weken van stijging |:(

Dus we gaan na Sinterklaas toch maar een lockdown doen omdat ons beleid gefaald heeft, uuhhhhh, jullie je niet aan de regels houden!

Past allemaal in de strategie (die van Dissel ruiterijk toegeeft) om zoveel mogelijk ongevaccineerden op gecontroleerde wijze Corona te laten krijgen zonder dat de zorg overbelast raakt. :/ Oeps dat gebeurde toch....
Even kijken in mijn lekbakje...hmmm..Ja, toch een nieuwe memo gevonden!

'Persconferentie Rutte mogelijk al eerder dan 3 december'
Het kabinet is verzocht om eerder dan 3 december een persconferentie te houden. Dat bevestigen bronnen rondom het OMT aan De Ondernemer. Een week na de vorige lijkt er dus al aangestuurd te worden op een nieuw 'persmoment' of een nieuwe toespraak van demissionair premier Rutte. Reden is de structureel ruim 20.000 besmettingen per dag, de naderende 'Code Zwart' bij ziekenhuizen en om dringende adviezen als thuiswerken en gespreid winkelen nog eens te benadrukken.

Met deze cijfers, de toenemende maatschappelijke onrust daarover, en "vooral een boodschap die duidelijker moet, is een persconferentie over pas twee weken onverantwoord", stellen bronnen rondom het OMT aan De Ondernemer.

Het gaat dan niet direct om nieuwe coronamaatregelen, omdat het te vroeg is te kunnen constateren of de nieuwe maatregelen sinds 13 november al dan niet voldoende resultaat hebben. "De boodschap moet veel duidelijker. Het waarom. De urgentie lijkt niet door te dringen. Code Zwart dreigt en wat dat betekent moet niet alleen een Diederik Gommers in een talkshow aan Nederland moeten uitleggen."

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-11 20:19

Dennahz

Life feels like hell should.

[...]

Hou toch op man. Een avondklok beperkt de normale mensen ook enorm. Ik ga er in ieder geval geen rekening meer mee houden. En het heeft sowieso geen bewezen nut.

Niet iedereen gaat rellen of "illegaal" feesten. Sommige mensen hebben ook nog een normaal leven waar corona niet het belangrijkste onderdeel van is.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennahz op 21-11-2021 23:40 ]

Twitter

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
PLAE schreef op zondag 21 november 2021 @ 23:27:
[...]

Nou ja... Je krijgt natuurlijk weer die verlengingen. Het duurt maar even.
Als het weer zo lang gaat duren trek ik dat echt niet....

• redwing
  • Nu online
Yucon schreef op zondag 21 november 2021 @ 23:12:
[...]
Als je een beetje logisch nadenkt zou je het op z'n minst in de ziekenhuiscijfers zien. Echter

[...]

Bron

Experiment avondklok 1.0 heeft blijkbaar geen zichtbare resultaten opgeleverd. En dan zou het nog een goed idee zijn om er nog eens een ronde tegenaan te gooien?
Als je kijkt naar het moment dat het de 1e keer is ingevoerd zie je dat dat was op een moment dat de cijfers te hard omhoog gingen en we tegen de grens kwamen van wat de ziekenhuizen aan konden. Als die avondklok ook maar een paar procent geholpen heeft, heeft dat toen al heel veel gedaan.

Of je dat nu weer in zou moeten zetten betwijfel ik ook, maar ik kan me best situaties voorstellen waar het alsnog een goede optie is. Op zich zie je trouwens al dat ze het nu via een omweg inzetten. Het is niet voor niets dat alles momenteel vroeg dicht moet.
PLAE schreef op zondag 21 november 2021 @ 23:27:
[...]

Maar bij de golf waarbij het is ingezet gingen we ook bijna over naar code zwart. Dus als het 'bijna niks' heeft voorkomen, was dat toen al voldoende om veel leed te hebben voorkomen. Maar je moet dit altijd als geheel zien met andere maatregelen. Als aanvulling kan het net genoeg zijn, maar alleenstaand geloof ik ook niet dat het veel zal opleveren.

[removed]

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-11 14:17
Leuk als we straks elke 3 maanden een lockdown mogen totdat we ooit de 95% vaccinaties hebben bereikt (wat we nooit gaan halen)

Alle personen in publieke functie verplicht laten inenten voor werk i guess? Misschien krikt dat het percentage nog wat omhoog. Begin maar snel 👍

• redwing
  • Nu online
Basekid schreef op zondag 21 november 2021 @ 23:41:
Leuk als we straks elke 3 maanden een lockdown mogen totdat we ooit de 95% vaccinaties hebben bereikt (wat we nooit gaan halen)
Waarom blijft dit iedere keer terug komen? Wil je nu echt zeggen dat we nu in dezelfde sitiuatie zitten als vorig jaar, of zie je ook wel in dat we al een enorme stap vooruit hebben gezet. En zo zal volgend jaar weer een grote stap vooruit zijn omdat er dan meer mensen gevaccineerd zijn, of hersteld van het virus. Die maatregelen zullen dus dan weer veel minder zijn, als ze al nodig zijn omdat er nu ook goede medicijnen beginnen te komen.
Alle personen in publieke functie verplicht laten inenten voor werk i guess? Misschien krikt dat het percentage nog wat omhoog. Begin maar snel 👍
Hopelijk niet, als ze daarmee gaan beginnen ga ik ook protesteren. We wonen in een vrij land en echt verplicht vaccineren is vele stappen te ver voor een democratie. Zeker als er nog veel meer andere mogelijkheden zijn en 100% vaccinatie sowieso niet alles zal voorkomen.

[removed]

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:52
Prutzertje schreef op zondag 21 november 2021 @ 23:38:
[...]

Nou ja... Je krijgt natuurlijk weer die verlengingen. Het duurt maar even.
Als het weer zo lang gaat duren trek ik dat echt niet....
Alles valt of staat met de naleving van de maatregelen. Was vanmiddag uit eten, ze scanden netjes mijn QR-code en vervolgens 'oke'. Ik vroeg moet ik mijn ID niet laten zien? Nee, ik ga geen politieagentje spelen kreeg ik als antwoord. Dan heeft zo'n maatregel dus helemaal geen zin want niemand weet of het mijn eigen QR-code was dus...
En natuurlijk bizar antwoord want ik heb dus überhaupt geen legitimatie hoeven laten zien.

En dan over 2 weken wel huilen als ze dicht moeten maar daar zijn ze zelf dus de oorzaak van. Waarom lukt/willen mensen gewoon niet aan de maatregelen voldoen? Zelfde als straks personeel in de horeca ook zelf een Qr-code moet laten zien als werknemer, hoe weten wij of de werkgever dat gecontroleerd heeft? Die wil gewoon omzet draaien en personeel is al lastig genoeg te vinden, do the math...

Ik denk dat het een lange winter gaat worden als we zo aan blijven modderen...

• stylezzz
Dennahz schreef op zondag 21 november 2021 @ 23:36:
[...]

Hou toch op man. Een avondklok beperkt de normale mensen ook enorm. Ik ga er in ieder geval geen rekening meer mee houden. En het heeft sowieso geen bewezen nut.

Niet iedereen gaat rellen of "illegaal" feesten. Sommige mensen hebben ook nog een normaal leven waar corona niet het belangrijkste onderdeel van is.
Rellen of illegale feesten mogen ook niet zonder avondklok. ;) overigens hebben we met de vervroegde sluiting van de winkels en horeca al te maken met een soort superlight avondklok.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:53

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Deezers schreef op zondag 21 november 2021 @ 23:46:
Alles valt of staat met de naleving van de maatregelen. Was vanmiddag uit eten, ze scanden netjes mijn QR-code en vervolgens 'oke'. Ik vroeg moet ik mijn ID niet laten zien? Nee, ik ga geen politieagentje spelen kreeg ik als antwoord. Dan heeft zo'n maatregel dus helemaal geen zin want niemand weet of het mijn eigen QR-code was dus...
En natuurlijk bizar antwoord want ik heb dus überhaupt geen legitimatie hoeven laten zien.
Op zich nog best netjes. Ik moest vanmiddag zelf maar scannen, een telefoon met scanapp laag klaar. Verder nul toezicht of vragen gesteld. :F

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-11 21:10
redwing schreef op zondag 21 november 2021 @ 23:45:
[...]

Waarom blijft dit iedere keer terug komen? Wil je nu echt zeggen dat we nu in dezelfde sitiuatie zitten als vorig jaar, of zie je ook wel in dat we al een enorme stap vooruit hebben gezet. En zo zal volgend jaar weer een grote stap vooruit zijn omdat er dan meer mensen gevaccineerd zijn, of hersteld van het virus. Die maatregelen zullen dus dan weer veel minder zijn, als ze al nodig zijn omdat er nu ook goede medicijnen beginnen te komen.
Nou ja, als het zo'n hoge nood is dat we weer tegen code zwart aan gaan zitten te hikken dan zijn we puntje bij paaltje weinig opgeschoten in dit jaar. Zowel in cijfers als in beleid.

Ja, andere variant. Ja, toch iets minder zorgbehoevenden. Maar toch is de druk wederom te hoog. Toch weer een enorme afschaling van de reguliere zorg. En toch weer een flinke lockdown mogelijk in her vooruitzicht.

[ Voor 6% gewijzigd door eric.1 op 21-11-2021 23:54 ]

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
stylezzz schreef op zondag 21 november 2021 @ 23:49:
[...]

Rellen of illegale feesten mogen ook niet zonder avondklok. ;) overigens hebben we met de vervroegde sluiting van de winkels en horeca al te maken met een soort superlight avondklok.
De illegale feesten - voor zover ik ze ken - zijn momenteel ook "netjes" in de middag zodat de tent om 20.00 dicht kan. Is de MediaMarkt niet ook vroeger open nu?

Enfin. Mensen gaan gewoon schuiven met hun activiteiten. Als je 's avonds niet weg kan lig je vanzelf vroeger in bed en kun je de dag ook weer vroeger beginnen..

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:52
Gonadan schreef op zondag 21 november 2021 @ 23:51:
[...]

Op zich nog best netjes. Ik moest vanmiddag zelf maar scannen, een telefoon met scanapp laag klaar. Verder nul toezicht of vragen gesteld. :F
Maar 'op zich' hebben we niks aan, dat is het hele punt dat straks mogelijk meer dicht moet. Overal staat: Qr-code scannen én legitimatie checken. Wat is daar Chinees aan? Als ik jou mijn Qr-code stuur en niemand vraagt om legitimatie is het dus een wassen neus. En dan als ondernemer volgende week boos zijn als er nieuwe maatregelen komen. En ik snap best dat veel mensen het beu zijn en toch omzet willen maken, maar wees dan gewoon eerlijk en scan niet, maar dat durven ze niet..

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-11 14:17
[...]

[...]

Hopelijk niet, als ze daarmee gaan beginnen ga ik ook protesteren. We wonen in een vrij land en echt verplicht vaccineren is vele stappen te ver voor een democratie. Zeker als er nog veel meer andere mogelijkheden zijn en 100% vaccinatie sowieso niet alles zal voorkomen.
Nouja blijkbaar zitten we weer in dezelfde situatie als vorig jaar als je naar de ziekenhuizen kijkt. Misschien wel dichterbij zelfs omdat het zorgpersoneel geen buffer meer heeft en mensen de regels minder willen volgen.

• stylezzz
NielsFL schreef op zondag 21 november 2021 @ 23:54:
[...]

De illegale feesten - voor zover ik ze ken - zijn momenteel ook "netjes" in de middag zodat de tent om 20.00 dicht kan. Is de MediaMarkt niet ook vroeger open nu?

Enfin. Mensen gaan gewoon schuiven met hun activiteiten. Als je 's avonds niet weg kan lig je vanzelf vroeger in bed en kun je de dag ook weer vroeger beginnen..
Geen maatregel zo gek of hij is niet 100% waterdicht. Maar dat maakt hem niet nutteloos.... beetje hetzelfde als met vaccins. :)

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

[...]
De winter moet nog beginnen, een lockdown kan niet uitgesloten worden. Het is nog te vroeg om te stellen dat deze periode beter zal verlopen. De zorg heeft het er in elk geval wederom erg druk mee.

March of the Eagles

• Prutzertje
Deezers schreef op zondag 21 november 2021 @ 23:46:
[...]

Waarom lukt/willen mensen gewoon niet aan de maatregelen voldoen?
Eigenwijs, het zat zijn, geen respect, etc...

Kan van alles zijn.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Nou, binnen enkele dagen zullen we een aardige indicatie hebben of de maatregelen van de dertiende afdoende effect hebben. Ik heb goede hoop :)

• Gonadan

Gonadan

Deezers schreef op zondag 21 november 2021 @ 23:55:

Maar 'op zich' hebben we niks aan, dat is het hele punt dat straks mogelijk meer dicht moet. Overal staat: Qr-code scannen én legitimatie checken. Wat is daar Chinees aan? Als ik jou mijn Qr-code stuur en niemand vraagt om legitimatie is het dus een wassen neus. En dan als ondernemer volgende week boos zijn als er nieuwe maatregelen komen. En ik snap best dat veel mensen het beu zijn en toch omzet willen maken, maar wees dan gewoon eerlijk en scan niet, maar dat durven ze niet..
Nee dan loop je kans op een flinke boete. Ik snap heel goed dat niet elke horecagelegenheid de ruimte heeft een extra FTE aan de deur te zetten om te zorgen dat je voor de overheid mag helpen de vaccinatiecijfers op te krikken.
Het feit dat je een code moet laten zien houdt al 99,9% van de mensen zonder code weg, dat handjevol wat mogelijk fraudeert is echt niet de hoofdoorzaak van de crisis.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Prutzertje schreef op maandag 22 november 2021 @ 00:01:
Eigenwijs, het zat zijn, geen respect, etc...

Kan van alles zijn.
Met name het gevoel dat men het zelf nog wel oké doet en het probleem voornamelijk bij anderen ligt. Zeer sterk psychologisch effect.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• 42erik
  • Niet online
Basekid schreef op zondag 21 november 2021 @ 23:41:
mag het ook zo?

al vraag ik me af of er niet nog zat te winnen is met meer en betere voorlichting op gerichte wijken... maar daar heb ik geen zicht op eigenlijk

[ Voor 20% gewijzigd door 42erik op 22-11-2021 00:18 ]

• 42erik
  • Niet online
stylezzz schreef op zondag 21 november 2021 @ 23:49:
[...]

ja, maar met deze kan de gewone burger wel zijn avondwandeling maken en een vriend bezoeken

• 42erik
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 22 november 2021 @ 00:10:
[...]

Nee dan loop je kans op een flinke boete. Ik snap heel goed dat niet elke horecagelegenheid de ruimte heeft een extra FTE aan de deur te zetten om te zorgen dat je voor de overheid mag helpen de vaccinatiecijfers op te krikken.
Het feit dat je een code moet laten zien houdt al 99,9% van de mensen zonder code weg, dat handjevol wat mogelijk fraudeert is echt niet de hoofdoorzaak van de crisis.
ha, ik wilde precies zoiets tikken... :)

Dank je wel!

• Prutzertje
Gonadan schreef op maandag 22 november 2021 @ 00:11:
[...]

Met name het gevoel dat men het zelf nog wel oké doet en het probleem voornamelijk bij anderen ligt. Zeer sterk psychologisch effect.
Denk daarbij dat het voor velen ook is dat het allemaal ver van je bed show is. Als ik in mijn eigen omgeving kijk is niemand serieus ziek geweest of long covid opgelopen.
En dan "lijkt" het allemaal wel mee te vallen.

• Gonadan

Gonadan

Prutzertje schreef op maandag 22 november 2021 @ 00:23:
Denk daarbij dat het voor velen ook is dat het allemaal ver van je bed show is. Als ik in mijn eigen omgeving kijk is niemand serieus ziek geweest of long covid opgelopen.
En dan "lijkt" het allemaal wel mee te vallen.
Zou kunnen, maar ik heb zelf ook wel een gevoel van er geen zin meer in af en toe. En ik ben een opa en oom verloren aan covid dus echt ver van m'n bed kan ik het ook niet noemen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Prutzertje
Gonadan schreef op maandag 22 november 2021 @ 00:27:
[...]

Zou kunnen, maar ik heb zelf ook wel een gevoel van er geen zin meer in af en toe. En ik ben een opa en oom verloren aan covid dus echt ver van m'n bed kan ik het ook niet noemen.
Gecondoleerd. Dan is het niet ver van de bed nee.

• 42erik
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 22 november 2021 @ 00:27:
[...]

sterkte...

• Gonadan

Gonadan

Prutzertje schreef op maandag 22 november 2021 @ 00:29:
Gecondoleerd. Dan is het niet ver van de bed nee.
Thanks, maar m'n punt is meer dat het al erg lang duurt en het makkelijk wijzen is naar anderen. Praktisch iedereen zou nog wel een stapje beter z'n best kunnen doen, maar dat was al moeilijk en wordt nog steeds moeilijker. Je ziet sowieso al sneller de fouten van een ander dan van jezelf, de situatie slijt erin dus het gevoel van urgentie neemt af en we hebben een mooie boeman gecreëerd om naar te wijzen. Daarnaast wordt de gedachte dat je met een prik weer terug naar normaal mag ook wel erg vaak gepromoot en dan blijft er weinig motivatie over.

Ik merk dat zelf ook, doe vaak m'n best maar toch minder strikt dan een jaar geleden. Ondanks het dichtbij m'n bed verhaal.

Ik zie dat ook niet meer veranderen, dat wordt alleen maar erger. Hopen dat de zorg niet echt over het randje geduwd wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Gonadan op 22-11-2021 00:35 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 07:29

Sorcerer8472

Mens sana?

Het probleem met deze maatregelen (2G enzo) is dat het ws ook echt niet zo heel veel helpt.

De meeste mensen zijn gevaccineerd en de meeste transmissie vindt thuis plaats. Je remt misschien een beetje af maar een heel groot verschil maakt het niet. Hoe groot het verschil is, dat is bijna niet te meten.

Wat wel een groot verschil had gemaakt?
1. op tijd beginnen met boosters. Inmiddels lopen zelfs veel armere landen daarop voor, terwijl het juist de zwakkere 50+-ers zijn die nu vooral in het ziekenhuis komen, maanden na hun tweede vaccinatie
2. vertrouwen in de overheid waardoor mensen het gevoel hebben dat de overheid idd het beste met ze voor heeft en niet elkaar de hand boven het hoofd houdt. Zo'n overheid vertrouw je wel.

We zijn inmiddels een brug te ver gekomen om zowel 1 als 2 te fixen. Ik zie niet heel veel heil in 2G/3G vanwege het beperkte effect. Hoe nu verder dan? Weer een lockdown? Weer een avondklok? Weer in de donkere winter zo veel mogelijk alleen zitten en zo min mogelijk mensen zien?

Het lijkt er wel op. Of we nemen covid-patiënten toch niet meer zomaar op. Dat kan ook. Immers, dat gaat ook ten koste van andere zaken, zoals mensen die echt dood gaan als ze niet snel een harttransplantatie krijgen. Uiteindelijk denk ik toch dat er vormen van triage nodig zullen zijn de komende tijd, aangezien opnames nog zeker 7 dagen door blijven stijgen, en waarschijnlijk langer. Hoewel, ergens zijn non-vaxxers ook heel kwetsbaar, omdat ze door rare denkbeelden de verkeerde keuzes hebben gemaakt. Ergens kun je dat ze ook niet helemaal aanrekenen.

Enfin, van een aantal zakelijke afspraken die ik in NL naar online wilde verplaatsen hoorde ik "oh hij kan gewoon doorgaan hoor, maar als je wil kunnen we ook naar Teams" 8)7. Urgentie en besef van eigen verantwoordelijkheid is gewoon weg en we zijn op dit punt niet meer zomaar te redden denk ik. Mensen denken dat zij zelf niet het probleem zijn. En meestal klopt dat ook hoor, maar het gaat om statistieken en het feit dat je niet weet of jij zelf nét die ene persoon bent die onwetend covid heeft.

Dus: met lockdowns e.d. in het vooruitzicht zit ik mijn winter al in een ander land te plannen, Portugal ziet er nu wel goed uit. Ik zou niet weten waarom ik nog in Nederland zou blijven. Het land wordt momenteel niet geregeerd (op meerdere niveaus), in veel grote steden en zelfs dorpen wordt ontzettend gereld, de regering is gewoon totaal uit zicht en buiten beeld, en ondanks dit extreme falen lijkt het erop dat we straks Rutte-4 hebben. Wat het alleen nog maar erger zal maken omdat de man nooit een fout bij zichzelf of zijn eigen beleid zoekt. Zeer schadelijk en gevaarlijk. En leuk hoor als je op hem gestemd hebt omdat je dan denkt dat je nog het meeste fiscaal uit je hypotheek haalt en zo min mogelijk voor je box 3 hoeft te betalen, maar deze tyfuszooi krijg je er dus bij.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 07:29

Sorcerer8472

Mens sana?

Gonadan schreef op maandag 22 november 2021 @ 00:34:
[...]

Ik zie dat ook niet meer veranderen, dat wordt alleen maar erger. Hopen dat de zorg niet echt over het randje geduwd wordt.
Als je naar de cijfers kijkt, inclusief dat de stijging er nog steeds niet uit is, wetende dat de ziekenhuisopnames zo'n 7 dagen later de trend volgen, dan denk ik dat we vrij zeker ervan kunnen zijn dat de zorg totaal overspoeld raakt inclusief een code zwart.

Dat er nu dan ook nog steeds geen extra ingrijpen van de overheid is, is echt zorgwekkend vind ik.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• stylezzz
42erik schreef op maandag 22 november 2021 @ 00:15:
[...]

ja, maar met deze kan de gewone burger wel zijn avondwandeling maken en een vriend bezoeken
True, ze kunnen ook nog naar de bios samen.... nog wel. ;) laten we hopen dat er geem harde avondklok afgekomdigd gaat worden.

• stylezzz
42erik schreef op maandag 22 november 2021 @ 00:13:
[...]

mag het ook zo?

al vraag ik me af of er niet nog zat te winnen is met meer en betere voorlichting op gerichte wijken... maar daar heb ik geen zicht op eigenlijk
Ik kwam dit nog tegen.... op zich een goed idee.

https://www.parool.nl/ws-beb2fcc4

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:46
Gonadan schreef op maandag 22 november 2021 @ 00:34:
Ik merk dat zelf ook, doe vaak m'n best maar toch minder strikt dan een jaar geleden. Ondanks het dichtbij m'n bed verhaal.
Dit is zo herkenbaar, moet mezelf weer echt toe dwingen om me nog aan maatregelen te houden. Het voelt na anderhalf jaar als sporten met tegenzin, code zwart als kilo's waarvan je onderbewust geaccepteerd hebt dat ze er niet meer afgaan.

Deze week een fysieke kantoordag in de agenda staan, vorig jaar (zonder prik) was die zeker geannuleerd maar deze keer (met prik) is er vrijwel geen discussie. Gewoon fijn om af en toe de deur uit te komen en andere mensen te zien.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

stylezzz schreef op maandag 22 november 2021 @ 07:23:
[...]

Ik kwam dit nog tegen.... op zich een goed idee.

https://www.parool.nl/ws-beb2fcc4
Ze geven al in het artikel aan dat het eerder niet erg succesvol was met 14 afspraken uit 600 gesprekken. En mogelijk heel veel tijd verspild voor artsen die het al druk genoeg hebben.
Het is wel een enorme klus voor huisartsen die in deze tijd al fors overbelast zijn. Een huisarts in Zuidoost kan wel een bellijst hebben van tweehonderd mensen. Omdat een huisarts de eigen patiënten kent, kan daarbinnen geschift worden op hoe kansrijk een telefoontje is, maar het blijft een enorme opdracht.

Dat erkent Zonneveld ook. Er is een groot tekort aan doktersassistenten en praktijkondersteuners, waardoor de praktijken moeilijk hun roosters rondkrijgen. “Er is ook best veel uitval omdat mensen besmet raken of in quarantaine moeten. Wachtlijsten in de GGZ leveren ook heel veel druk in de huisartsenpraktijken op. We willen graag helpen, maar dan wil je inderdaad zeker weten dat de extra belasting die het bellen van ongevaccineerden geeft, ook zin heeft.”
Ik vraag me toch af of er ooit een punt komt dat men accepteert dat het niet gaat werken de mensen over te halen. Elke keer wordt er na het falen van een actie geconcludeerd dat we het niet goed genoeg proberen. Het is de fout van de samenleving, niet van de weigeraars die smachten naar de juiste aanpak. En zo gaan we de winter in, op naar code zwart, als we maar niemand ergens toe dwingen.

• ijdod
  • Laatst online: 13-11 07:08
mekkieboek schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:28:
Het wrange is dat ze momenteel ook nee moeten verkopen tegen patienten die wachten op 'reguliere' maar ingrijpende behandelingen, patienten die nota bene wél hun steentje hebben bijgedragen door vaccinatie te accepteren. Het is de wereld op zijn kop.
Ik snap wat je zegt, maar ook onder de uitgestelde patienten zitten vrijwillig ongevaccineerden.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• alexbl69
IJzerlijm schreef op maandag 22 november 2021 @ 07:33:
[...]
Ik vraag me toch af of er ooit een punt komt dat men accepteert dat het niet gaat werken de mensen over te halen. Elke keer wordt er na het falen van een actie geconcludeerd dat we het niet goed genoeg proberen. Het is de fout van de samenleving, niet van de weigeraars die smachten naar de juiste aanpak. En zo gaan we de winter in, op naar code zwart, als we maar niemand ergens toe dwingen.
We gaan het meemaken.

Er is in ieder geval in 1,5 jaar veel gebeurd, en we hebben veel geleerd over Corona. Niet dat je er vrolijk van wordt overigens.

Waar er vorig jaar nog vanuit werd gegaan dat een vaccinatiegraad van 80% afdoende zou zijn om het virus te stoppen, weten we nu dat zelfs 100% waarschijnlijk niet afdoende is om ons te vrijwaren van maatregelen.

We zijn van 'het vaccin is een vrije keuze' en 'er komt geen vaccinatiedwang' nu naar een (bijna) verplichte vaccinatie gegaan.

Politici hebben in ieder geval al geleerd om verregaande plannen in het buitenland (nu dus Oostenrijk) niet direct af te schieten met 'dat gaat hier nooit gebeuren'. Ze weten inmiddels dat de realiteit je binnen een paar weken (of dagen) in kan halen.

Door de afwachtende houding van Rutte en De Jonge kunnen we ons wederom opmaken voor een zware winter en wellicht zelfs een code zwart. Hoewel die code zwart naar mijn mening al lang de praktijk is, maar dan met name voor de niet-covid patiënten.

De zin 'de zorg loopt op z'n laatste benen' kun je ook niet vaak genoeg uitspreken. Maar waar deze zin impliceert dat het nu nog allemaal goed is, is dat niet zo. In feite is de zorg al niet zozeer aan het instorten, maar wel aan het afkalven. We hebben minder ic capaciteit dan een jaar geleden en het ziekteverzuim blijft maar stijgen.

Je lost dit probleem nu ook niet op met een bak extra geld. Er wordt onder oud-medisch personeel gepolst (of openlijk geworven) om weer (tijdelijk) de zorg in te gaan, maar daar is weinig animo voor. De zorg doe je er niet 'even bij', het was altijd al een baan waar je ingezogen wordt maar dat is nu nog sterker dan voorheen. En daarbij speelt nu ook nog de dreigende code zwart en wat dat allemaal voor psychologische en ook fysieke (beveiliging) heeft op het persoonlijke leven van het zorgpersoneel.

We MOETEN de zorg ontlasten zodat deze op adem kan komen en de achterstanden deels weg kan werken. Pas dan kan er gewerkt worden aan de wederopbouw van de zorg.

• stylezzz
IJzerlijm schreef op maandag 22 november 2021 @ 07:33:
[...]

Ze geven al in het artikel aan dat het eerder niet erg succesvol was met 14 afspraken uit 600 gesprekken. En mogelijk heel veel tijd verspild voor artsen die het al druk genoeg hebben.

[...]

Sowieso zijn we de lul. Zelfs al zouden we een vaccinatieplicht afkondigen per 1 december (zijn we oostenrijk eens te snel af ;) ) dan is het alweer eind januari voordat die vaccinaties effect zullen gaan vertonen. En dat in het meest gunstige geval dat er ook daadwerkelijk mensen die prik gaan halen.

• ijdod
Dennahz schreef op zondag 21 november 2021 @ 23:36:
[...]

Of misschien heeft iedereen een normaal leven waar Corona geen onderdeel van is, maar zijn sommigen wel bereid verder te kijken dan zichzelf?

• hoevenpe
alexbl69 schreef op maandag 22 november 2021 @ 07:50:
Door de afwachtende houding van Rutte en De Jonge kunnen we ons wederom opmaken voor een zware winter en wellicht zelfs een code zwart. Hoewel die code zwart naar mijn mening al lang de praktijk is, maar dan met name voor de niet-covid patiënten.
Maar wat hadden Mark en Hugo daadwerkelijk eerder kunnen doen, welke bandbreedte aan draagvlak was er een paar weken geleden in maatschappij en parlement? Waar zou nu wel brede steun voor zijn?

Alleen al de discussie over 2G en een vuurwerkverbod leidt tot rellen, de horeca schreeuwt moord en brand, voetbalsupporters pikken de lege stadions niet, de oppositie is de regering keer op keer aan het afremmen, etc.
De zin 'de zorg loopt op z'n laatste benen' kun je ook niet vaak genoeg uitspreken. Maar waar deze zin impliceert dat het nu nog allemaal goed is, is dat niet zo. In feite is de zorg al niet zozeer aan het instorten, maar wel aan het afkalven. We hebben minder ic capaciteit dan een jaar geleden en het ziekteverzuim blijft maar stijgen.
Ik denk zelf dat het juist te vaak geroepen is, de term 'code zwart' mede daardoor weinig indruk meer maakt.

Kan alleen voor mezelf spreken, maar ben niet 'bang' meer voor dat scenario. Het voelt als iets onvermijdelijks, berustig in plaats van paniek.

Verwijderd

hoevenpe schreef op maandag 22 november 2021 @ 07:58:
[...]

Maar wat hadden Mark en Hugo daadwerkelijk eerder kunnen doen, welke bandbreedte aan draagvlak was er een paar weken geleden in de maatschappij en het parlement? Waar zou nu wel brede steun voor zijn?

Alleen al de discussie over 2G en een vuurwerkverbod leidt tot rellen, de horeca schreeuwt moord en brand, voetbalsupporters pikken de lege stadions niet, de oppositie is de regering keer op keer aan het afremmen, etc.

[...]

Ik denk zelf dat het juist te vaak geroepen is, een term als 'code zwart' mede daardoor weinig indruk meer maakt.

Kan alleen voor mezelf spreken, maar ben niet 'bang' meer voor dat scenario. Het voelt als iets onvermijdelijks, berustig in plaats van paniek.
..

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2021 11:57 ]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik vind het heel lastig. Ergens is het heel fijn dat we in Nederland zeggen: het zou moeten kunnen zonder zware maatregelen, maar dan moet iedereen thuiswerken, zijn contacten beperken etc. Ik mijn eigen ‘bubbel’ zie ik dat zulke oproepen ook gewoon veel effect sorteren (qua gedrag). Ik hoop maar dat dat niet alleen in mijn bubbel het geval is.

Vanuit de modellen wordt continu gerekend op een ‘knip’, zo begin december. Ook onze eigen rekenaar heeft het daarover. Tot nu toe hebben de modellen qua trendwijziging er volgens mij niet zo vaak naast gezeten, hopelijk is dat nu ook het geval. Voor critici zijn we dan vlak langs de rand gegaan, wellicht klopt dat ook, maar volgens mij is het geen ondenkbaar scenario, zeker omdat ik dus zie dat er wel daadwerkelijk iets gedaan wordt met de oproepen. Of dat qua schaal en doelgroep voldoende is, daar durf ik natuurlijk nooit volmondig ja op te zeggen :).

• hoevenpe
@Verwijderd
Wie hadden het dan moeten doen...

Klaver en Ploumen?
Baudet en Wilders?
Segers en Van der Staaij?
Simons en Van der Plas?

Wat je ook van ze vindt, Mark en Hugo roepen maatschappijbreed veel weerstand op. Juist daardoor zijn ze waarschijnlijk de minst slechte personen op deze plek. Elk ander duo had waarschijnlijk nog meer polarisatie opgeroepen.

• redwing
  • Nu online
eric.1 schreef op zondag 21 november 2021 @ 23:52:
[...]
Nou ja, als het zo'n hoge nood is dat we weer tegen code zwart aan gaan zitten te hikken dan zijn we puntje bij paaltje weinig opgeschoten in dit jaar. Zowel in cijfers als in beleid.
Alleen wel met veel minder maatregelen en veel later. Zolang je stuurt op code zwart zul je dat altijd bereiken zolang er nog enige maatregel nodig is.
Ja, andere variant. Ja, toch iets minder zorgbehoevenden. Maar toch is de druk wederom te hoog. Toch weer een enorme afschaling van de reguliere zorg. En toch weer een flinke lockdown mogelijk in her vooruitzicht.
Puur beleidskeuze. Al hadden we de helft van de maatregelen van vorig jaar op dezelfde tijd ingezet, waren we door deze winter gefloten. Als je echter wacht totdat het uit de hand loopt heb je wel weer meer maatregelen nodig (maar alsnog wel korter).

Oftewel door het beleid zitten we nu tegen code zwart aan. Schijnbaar wil de regering zoveel mogelijk besmettingen in de hoop er sneller van af te zijn. Maar daardoor zitten we, ondanks vaccins en betere immuniteit alsnog met een vol ziekenhuis. Alleen dan wel bij veel meer besmettingen en veel minder maatregelen. Dat ziekenhuis is dus geen graadmeter van hoe het gaat.

[removed]

Verwijderd

hoevenpe schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:13:
@Verwijderd

Klaver en Ploumen?
Baudet en Wilders?
Simons en Van der Plas?

Wat je ook van ze vindt, Mark en Hugo roepen maatschappijbreed veel weerstand op. Juist daardoor zijn ze waarschijnlijk de minst slechte personen op deze plek. Elk ander duo had waarschijnlijk nog meer polarisatie opgeroepen.
..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2021 11:56 ]

• redwing
  • Nu online
Basekid schreef op zondag 21 november 2021 @ 23:56:
[...]

Nouja blijkbaar zitten we weer in dezelfde situatie als vorig jaar als je naar de ziekenhuizen kijkt. Misschien wel dichterbij zelfs omdat het zorgpersoneel geen buffer meer heeft en mensen de regels minder willen volgen.
Zoals ik hierboven zeg is dat beleid, en niet hoe het daadwerkelijk met het virus gaat. Want met veel meer besmettingen en veel minder maatregelen zitten we op hetzelfde nivo, dus wat dat betreft gaat het veel beter. Maar zolang de regering code zwart als richtlijn gebruikt, zul je daar altijd bij in de buurt komen, totdat er geen enkele maatregel meer nodig is.

[removed]

Verwijderd

hoevenpe schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:13:
@Verwijderd

Klaver en Ploumen?
Baudet en Wilders?
Simons en Van der Plas?

Ja lekker makkelijk what about xyz, ze hadden de hele tweede kamer beter kunnen meenemen in de besluitvorming (vooral laatste gedeelte van het woord), maar woordje samen komt niet voor in woordenboek daar en in plaats daarvan moet de rest van kamer het met twee uurtje improviseren doen terwijl beleid wat in besloten comité al dagen uitgekristalliseerd is praktisch aan te horen

• alexbl69
hoevenpe schreef op maandag 22 november 2021 @ 07:58:
[...]
Maar wat hadden Mark en Hugo daadwerkelijk eerder kunnen doen, welke bandbreedte aan draagvlak was er een paar weken geleden in de maatschappij en het parlement? Waar zou nu wel brede steun voor zijn?

Het is inderdaad niet eenvoudig om het 'goed' te doen. De maatregelen zijn onprettig en er is altijd een groep die vol op het orgel zal gaan. Sommigen om lekker te rellen, anderen omdat ze het bestaan of de zwaarte van corona simpelweg ontkennen. Met die groep kun je (bijna) geen rekening meer houden. Is toch zinloos.

De maatregelen die wel zijn genomen hebben wat mij betreft een te hoog 'cosmetisch' gehalte. Zo vermoed ik dat de vervroegde sluiting van de horeca precies niks doet (mijn kinderen gaan nu tot 8u naar het café en dan bij iemand thuis zitten), terwijl ik ook mijn vraagtekens zet bij het effect van bijvoorbeeld de lege stadions.

Denk (maar dat is echt een aanname) dat een flink deel van de relschoppers die nu de binnensteden op de kop zetten normaliter hun energie kwijt kunnen in het gecontroleerde vak in een stadion. Kan me ook geen onderzoek herinneren waarbij is aangetoond dat voetbalstadions grote besmettingshaarden zouden zijn. Lijkt me ook onwaarschijnlijk in de buitenlucht.

Het pakket straalt niet de urgentie uit die het zou moeten hebben. Daarnaast worden imho (maar dat is wederom een aanname) de felste tegenstanders van het beleid disproportioneel hard getroffen (voetbalstadions dicht, cafés eerder dicht, terwijl de schouwburg en de musea open blijven). Dat geeft toch voeding.
Ik denk zelf dat het juist te vaak geroepen is, een term als 'code zwart' mede daardoor weinig indruk meer maakt.

Klopt. Er is geen 'big-bang' waarbij alles in één keer stopt. Het is een geleidelijke afbraak (de kokende kikker).

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Enig voordeel dat ik zou zien in nieuwe poppetjes in de regering is dat men wellicht kan zeggen dat die Mark en Hugo veel te optimistisch waren en hun uitspraken nu niet meer relevant zijn. Maar dat zal in het kader van ministeriele verantwoordelijkheid wel niet kunnen en zitten hun opvolgers vast aan uitspraken die zijn gedaan in een hele andere situatie van de pandemie maar die nu staatsrechtelijk bindend blijven.

• redwing
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:15:
[...]

Geen van deze 8. Geen van de 150.
Eerlijk gezegd denk ik dat de persoonlijkheden het probleem niet zijn. Het is veel meer een probleem dat er niet vooruit gekeken wordt. Door alleen naar het nu te kijken, krijg je beloftes en uitspraken die je niet waar kunt maken. En doe je dat een paar keer gelooft niemand je meer, en dat is precies wat er nu gebeurt.

[removed]

Verwijderd

Echt dat de felle reacties op toch wel in mijn perspectief constructieve kritiek op kabinet met zulke felle reacties (ja maar xyz had niet beter gekund!) weerspiegelt voor mij precies de cru van probleem binnen kabinet zelf, compleet gebrek aan inzicht in urgentie van samenwerking al is het met directe collega's of met het volk, zowel in besluitvorming als in reflectie.

* Einde rant

• alexbl69
Verwijderd schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:15:
[...]
Geen van deze 8. Geen van de 150.
Dat kan dus niet. Of wil je een kolonelsregime :) ?

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:17:
[...]

ze hadden de hele tweede kamer beter kunnen meenemen in de besluitvorming (vooral laatste gedeelte van het woord)
150 Tweede Kamerleden meenemen in de besluitvorming? En dan op z'n Nederlands polderen. Heb nou niet het idee dat dat snelheid in besluitvorming bevordert; iets dat volgens mij wel nodig is tijdens een pandemie.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

_Bailey_ schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:21:
[...]

150 Tweede Kamerleden meenemen in de besluitvorming? En dan op z'n Nederlands polderen. Heb nou niet het idee dat dat snelheid in besluitvorming bevordert; iets dat volgens mij wel nodig is tijdens een pandemie.
Met een aanzienlijk aantal dat alleen maar wil dwarsliggen en de besluitvorming eindeloos zullen rekken als ze de kans krijgen.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
IJzerlijm schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:22:
[...]

Met een aanzienlijk aantal dat alleen maar wil dwarsliggen en de besluitvorming eindeloos zullen rekken als ze de kans krijgen.
aanzienlijk aantal = het enge clubje van Baudet. Dus inderdaad; nee, beter niet de gehele Kamer meenemen in de daadwerkelijk besluitvorming

Verwijderd

alexbl69 schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:21:
[...]

Dat kan dus niet. Of wil je een kolonelsregime :) ?
..

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2021 11:56 ]

Verwijderd

_Bailey_ schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:21:
[...]

Ik hoop van harte dat niet geprobeerd gaat worden 150 mensen mee te nemen in besluit gedeelte, mijn reactie was meer gericht (nu inmiddels na ruim 1,5 jaar) op vorming gedeelte. Als wij het hier in draadje op GoT al op onze klompen aan voelen dat signalen zich herhalen van vorige periode(s) weer aandoen dan kan men dat in Den Haag ook, maar toch komt het er op neer dat pas 5 voor 12 gebriefed wordt aan kamer waardoor van échte bespreken van beleid nog weinig sprake meer is

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Verwijderd schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:17:
[...]

Ja lekker makkelijk what about xyz, ze hadden de hele tweede kamer beter kunnen meenemen in de besluitvorming (vooral laatste gedeelte van het woord), maar woordje samen komt niet voor in woordenboek daar en in plaats daarvan moet de rest van kamer het met twee uurtje improviseren doen terwijl beleid wat in besloten comité al dagen uitgekristalliseerd is praktisch aan te horen
Dan waren we nu nog aan het praten over de maatregelen van de eerste golf.

• Cartman!
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:25:
Dat kan uitstekend. Leg dan eens uit waarom dat niet zou kunnen? Je trekt Corona in 1 zin alweer de politiek in. Dit is gewoon haantjesgedrag.
Het gaat toch ook over politiek?

Verwijderd

Cartman! schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:27:
[...]

Het gaat toch ook over politiek?
..

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2021 11:56 ]

• ijdod
Er zijn zat mogelijkheden om dat buiten de politiek te doen. Je had inderdaad best een goede crisismanager aan kunnen stellen, desnoods inderdaad uit het leger. Zet daar dan als woordvoerder een eminence gris naast uit de politiek, of bv de koning. Dan kunnen De Jonge en Rutte op de achtergrond aanwezig zijn om te laten zien dat het gedragen beleid is, wel voila. Maak een OMT iets minder raadgevend en iets meer sturend. (desnoods met een formeel Red Team). Uiteraard ligt de eindverantwoordelijkheid wel bij de kamer.

[ Voor 17% gewijzigd door ijdod op 22-11-2021 08:36 ]

• Cartman!
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:31:
Nee. We trekken het de politiek in, omdat ze zich daar willen profileren. Corona heeft echt helemaal niets met politiek te maken. Het maakt niet uit of je daar Mark en Hugo het verhaal laat doen, of Bassie en Adriaan het verhaal laat doen. (De schoenkeuze van Hugo diende als trigger voor die laatste 2 namen overigens.)
Tja, dat is een mooi streven maar in de praktijk is dit gewoon wel politiek. Ik zou niet weten hoe je (zonder de hele rechtsvorm te wijzigen) hier iets niet-politieks van kunt maken.
Pagina: 1 ... 91 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de persconferentie van 26 november j.l. en alles dat daarbij hoort: Persconferentie 26 november

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal de IC capiciteit op gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.