franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Oef! dat percentage positief!
Tot hoever zou dat gaan?? Nu we zoveel aan het testen zijn, zou het toch moeten gaan dalen...
American Express vraagbaak
alles kan off-topic
Maar het werd op de meest belangrijke plek niet afgeraden. Tot vanmorgen vroeg zei de Quarantainecheck app als je invulde dat je huisgenoot Corono heeft, die niet in isolatie gaat en je zelf gevaccineerd bent in koeieletters "Je bent beschermd tegen corona en hoeft niet in thuisquarantaine". Geen ifs, geen buts, geen advies, alleen dat.eric.1 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:07:
Iets is volgens de wet niet verboden maar het wordt wel afgeraden door de regering dan ... doen we het maar gewoon want ja...anders was het wel een plicht.
Dit is dus geen gevalletje 'de overheid heeft niet gezegd dat het niet mag dus doe ik het', dit is een wizard van de overheid specifiek gemaakt voor deze situatie die specifiek zegt dat je niet in isolatie hoeft.
Overigens, ook de brief die je nu van de GGD krijgt is simpelweg fout. Daar staat:
Dat klopt alleen maar als de huisgenoot ook daadwerkelijk in isolatie gaat en geen contact heeft met de rest van het gezin. Ik denk dat maar weinig mensen dat zullen doen.Testen
Laat u 5 dagen na de testdatum van uw huisgenoot die corona heeft, testen bij de GGD. Dit is om te kijken of u uit quarantaine mag. Als de testuitslag negatief is dan mag u stoppen met de quarantaine. Maak hiervoor een testafspraak bij de GGD via 0800-2035.
Gelukkig is de Quarantainecheck wizard nu wél goed en duidelijk gemaakt, om dat op te helderen
Is het probleem niet nog steeds te weinig testcapaciteit?Ankona schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:23:
De daling is ingezet! Hoe lang is het geleden dat er in een dag bijna 3000 besmettingen minder waren?
Vorige week vrijdag was het 16k. nu dus 5k meer dan vorige week vrijdag.Ankona schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:23:
De daling is ingezet! Hoe lang is het geleden dat er in een dag bijna 3000 besmettingen minder waren?
(spoiler: bijna elke vrijdag is er een daling t.o.v. de donderdag
[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 19-11-2021 15:26 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Hoeveel komen er na aanleiding van een positieve thuistest ter bevestiging?Stinger_Ventura schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:23:
[...]
Oef! dat percentage positief!
Tot hoever zou dat gaan?? Nu we zoveel aan het testen zijn, zou het toch moeten gaan dalen...
FabianGTI schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:25:
[...]
Is het probleem niet nog steeds te weinig testcapaciteit?
Zeg, ik wil een beetje positief het weekend in gaan. Er zijn wel tig manieren om duidelijk te maken dat deze cijfers weer klote zijn, vind ik een lichtpuntje... doen jullie weer moeilijk....YakuzA schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:25:
[...]
Vorige week vrijdag was het 16k. nu dus 5k meer dan vorige week vrijdag.
(spoiler: bijna elke vrijdag is er een daling t.o.v. de donderdag)
alles kan off-topic
Gisteren waren er nog nameldingen. Geen idee hoeveel trouwens.Ankona schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:23:
[ Voor 5% gewijzigd door ed1703 op 19-11-2021 15:29 ]
Het percentage positieve testen stijgt ondertussen gestaagd door: waar het 7-daags gemiddelde een week geleden (t/m 10 november) op 17,8% lag, ligt het nu (t/m 17 november) op 21,3%. Daar zit de échte stijging van het aantal besmettingen.
Side-note: >20% positieve testen (over een 7-daags gemiddelde!) is echt absurd, en een getal wat we tot nu toe nooit gezien hebben in Nederland in deze pandemie.
Tijd voor een gouwe ouwe. Kennen jullie deze nog ..og ...og...?
16 september, 2 maanden geledenHet RIVM heeft uitgerekend dat er vermoedelijk tegen het eind van het jaar zo’n vijftien nieuwe ic-opnames per dag zullen volgen. Daardoor wordt er volgens de berekening rond het begin van het nieuwe jaar een piek bereikt van zo’n 250 bezette bedden. Dat zijn er meer dan de afgelopen zomer.
Die 15 per dag klopt dan weer wel.
Wel een disclaimertje toen:
Van Dissel waarschuwde dat de prognoses met veel onzekerheden zijn omgeven. Het aantal bezette bedden zou in het gunstigste geval ook net iets boven de vijftig kunnen uitkomen, of juist boven de vierhonderd kunnen schieten.
[ Voor 22% gewijzigd door anandus op 19-11-2021 15:32 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Met dit soort dalingen zijn we er binnen een week vanaf!Ankona schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:23:
Laat ik nou de ballen verstand hebben van luchtafzuiging...YakuzA schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:17:
[...]
Gezonde verstand zegt dan dat je alleen met een gedeelte lucht afzuiging meer risico zou lopen.
Hoe effectief de gedeelde luchtverversing was in verspreiding hebben we op de cruise schepen gezien.
(Nou ja, niet echt, maar for the sake of the argument)
Punt is dat 'gezond verstand' niet 1 antwoord oplevert, maar dat er vele opties zijn. Vaccinweigeraars beroepen zich er ook nogal eens op. Vandaar dat het m.i. niet gek is de richtlijnen van de overheid te willen volgen i.p.v. te koersen op eigen inzicht en daar vervolgens het handelen van de ander op te beoordelen.
Hij wil.
Luisteren naar de baas?klaaas schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:04:
[...]
Huisgenoot heeft positieve test maar kan op eigen kamer in isolatie. Ik heb nul contact met hem en heb geen klachten. Ook heb ik me gelijk laten testen (negatief) en ik ben gevaccineerd. Weet je wat mijn gezonde verstand dan zegt?
Iedereen kan helpen om het virus terug te dringen. Bij klachten blijf je thuis. En is je huisgenoot positief getest? Ga dan met het hele huis in quarantaine. Ook als je gevaccineerd bent. Zeker weten of thuisblijven nodig is? Doe de quarantainecheck. 👉 https://t.co/mHiScF5RpI pic.twitter.com/Z0r9mQiJD3
— Hugo de Jonge (@hugodejonge) 19 november 2021
alles kan off-topic
Ik heb dit idee ook. Iedereen komt er wel mee in aanraking met zulke getallen. Vele weten het niet of hebben minimale klagen en negeren het.Ankona schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:32:
Er moet toch op een gegeven moment verzadiging plaatsvinden. Voor mijn gevoel zit corona nu overal en ontkom je er niet meer aan. Maatregelen ten spijt, dit is niet meer te stoppen.... tot iedereen aan de beurt is geweest. (En zou dat komende week al zijn? of over 3 weken? Heel lang kan dat toch niet meer duren? )
Cijfers van gisteren waren nog steeds hoger door de storing van eerder, dus het kan zo een stijging zijn.Ankona schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:23:
13% van de bevolking heeft (officieel) corona gehad, dus dat is niet over een week voorbijAnkona schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:32:
Er moet toch op een gegeven moment verzadiging plaatsvinden. Voor mijn gevoel zit corona nu overal en ontkom je er niet meer aan. Maatregelen ten spijt, dit is niet meer te stoppen.... tot iedereen aan de beurt is geweest. (En zou dat komende week al zijn? of over 3 weken? Heel lang kan dat toch niet meer duren? )
Edit:
En vergeet ook niet dat mensen paar maanden later wéér corona kunnen krijgen.
[ Voor 8% gewijzigd door anandus op 19-11-2021 15:35 ]
Pardon? We zitten op koers naar 40% doorgemaakte infecties toch?anandus schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:34:
[...]
13% van de bevolking heeft (officieel) corona gehad, dus dat is niet over een week voorbij
Zie Wolly in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10"
Hoe kom je aan die 13%? Ik heb zo'n idee dat dat veel hoger moet liggen.anandus schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:34:
[...]
13% van de bevolking heeft corona gehad, dus dat is niet over een week voorbij
alles kan off-topic
Dat 1e is prima, dat 2e kunnen ze gewoon niet. De risico's en baten worden door de wetenschappers onderzocht en zij zijn ook degene die daarbij een goede afweging kunnen maken en een advies geven. Als die vrouwen daarna tegen dat advies ingaan mag dat prima, maar dan kies je wel bewust voor de slechtere optie.Jumpiefox schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:47:
[...]
Nee, die vrouwen kunnen het beste zelf een goed overwogen keuze maken. De risoco's en baten ZELF afwegen op basis van eerlijke informatie.
Nee dus, dat soort afwegingen worden door de doktoren gemaakt. En als die aangeven dat het risico om ernstig ziek te worden vele malen groter is dan die op de bijwerkingen is dat gewoon zo. En wederom, als die vrouwen daar tegenin willen gaan is dat wat mij betreft prima, maar dan is dat zeker geen goede keuze.Wellicht zitten die vrouwen niet in een Risico groep, en hebben ze een bijna verwaarloosbaar kans om ernstig ziek te worden van Corona. Als ze dat afwegen tegen mogelijke bijwerkingen die hun cyclus of wat dan ook kan beinvloeden dan maken ze zelf wel een goede keuze.
Een arts geeft ook de afweging van voor- en nadelen en geeft aan wat voor een persoon het beste is. Daarna maakt de persoon zelf een keuze. Slim is om daarbij naar de expert te luisteren, maar als je dat niet wil is dat ook prima, maar doe dan niet alsog je rationeel een goede keuze hebt gemaakt.Een Arts is er om ons van duidelijke en eerlijke informatie te voorzien. De persoon zelf maakt de keuze.
De reden dat die vaak zo genoemd worden is omdat ze simpelweg tegen de wetenschap in gaan en het zelf beter denken te weten. Dat wappie is dan ook niet vanwege de keuze zelf, maar omdat de reden van niet vaccineren 99% van de gevallen gewoon onzin is.Mensen die niet vaccineren worden hier steeds wappeis genoeg..maar pro-vaccin mensen hier kunnen we net zo goed gekkies gaan noemen. Nog ff en er wordt je verteld dat het ook onder fysieke dwang mag..iedereen voorzien van een prikkie.
[removed]
21,099 besmettingen, 21,1% procent positief. Dat is wel akelig nauwkeurig 100,000 totaal. Ben bang dat we inderdaad een hoop niet zien.eamelink schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:27:
Flink lagere stijging dan we de afgelopen weken gewend waren, precies 30% meer dan vorige week vrijdag. Maarja, dat kan weleens grotendeels komen door beperkte testcapaciteit.
Maar op fb staan ook filmpjes van artsen met een hele duidelijke uitleg. Met die kennis gewapend is Wappie natuurlijk een stuk slimmer dan welke dokter dan ook en iemand als prof. dr. J. van Dissel snapt er ook maar weinig van.redwing schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:37:
[...]
Dat 1e is prima, dat 2e kunnen ze gewoon niet. De risico's en baten worden door de wetenschappers onderzocht en zij zijn ook degene die daarbij een goede afweging kunnen maken en een advies geven. Als die vrouwen daarna tegen dat advies ingaan mag dat prima, maar dan kies je wel bewust voor de slechtere optie.
[...]
Nee dus, dat soort afwegingen worden door de doktoren gemaakt. En als die aangeven dat het risico om ernstig ziek te worden vele malen groter is dan die op de bijwerkingen is dat gewoon zo. En wederom, als die vrouwen daar tegenin willen gaan is dat wat mij betreft prima, maar dan is dat zeker geen goede keuze.
[...]
Een arts geeft ook de afweging van voor- en nadelen en geeft aan wat voor een persoon het beste is. Daarna maakt de persoon zelf een keuze. Slim is om daarbij naar de expert te luisteren, maar als je dat niet wil is dat ook prima, maar doe dan niet alsog je rationeel een goede keuze hebt gemaakt.
[...]
De reden dat die vaak zo genoemd worden is omdat ze simpelweg tegen de wetenschap in gaan en het zelf beter denken te weten. Dat wappie is dan ook niet vanwege de keuze zelf, maar omdat de reden van niet vaccineren 99% van de gevallen gewoon onzin is.
alles kan off-topic
Dat gevoel heb ik ook. Als ik zie hoe die basisschoolkoters elkaar onder reutelen zou je toch aannemen dat die onderhand wel allemaal aan de beurt zijn geweest. Niet voor niets blijven die scholen open, dat is gewoon om de graad op te krikken. Net als halve maatregelen.Ankona schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:32:
Die laatste paar mensen die niet gevaccineerd morgen of willen worden ga je niet overtuigen, dus dan maar een beetje dreigen en door kabbelen, misschien kom je uiteindelijk op het breekpunt qua natuurlijke weerstand.
Het kabinet hoopt nu gewoon dat de zorg het net aan redt tot dat moment.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik weet 't, doktor zijn wil schijnbaar nog niet zeggen dat je ook echt na kunt denkenAnkona schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:40:
[...]
Maar op fb staan ook filmpjes van artsen met een hele duidelijke uitleg. Met die kennis gewapend is Wappie natuurlijk een stuk slimmer dan welke dokter dan ook en iemand als prof. dr. J. van Dissel snapt er ook maar weinig van.
Wat dat betreft ben ik ook altijd verbaasd wie er wel/niet gevaccineerd zijn in mijn omgeving. Sommige waarvan je het echt niet verwacht zijn gevaccineerd, en sommige hoogopgeleide nuchtere mensen juist niet.
[removed]
Dat is nu inderdaad de vraag. De voorspellingen gaven ook rond deze tijd een lagere stijging aan, dus hopelijk kloppen de voorspellingen. Maar ik ben ook bang dat dit komt door het gebrek aan testcapacitiet en dat de modellen er nog een paar weken naast zitten.eamelink schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:27:
Flink lagere stijging dan we de afgelopen weken gewend waren, precies 30% meer dan vorige week vrijdag. Maarja, dat kan weleens grotendeels komen door beperkte testcapaciteit.
[removed]
Verwijderd
Zou wat zijn als je in een studentenhuis van 15 man woont.. zit je het halve jaar op je kamer. Zelf 0 risico, maar wel zware studievertraging oplopen. Gezond verstand gebruiken.. als je geen contact hebt gehad is het risico 0.
Ik heb net even de https://quarantainecheck.rijksoverheid.nl nog een keer gecheckt en de enige omstandigheid waarbij je niet in quarantaine moet is wanneer je gevaccineerd bent en de persoon met corona gaat in isolatie. In dat geval kan je spreken over een advies, maar geen plicht. In alle andere gevallen (zover ik je situatie begrijp) heb je te maken met een plicht.Stinger_Ventura schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:41:
[...]
Dank en @eric.1 voor het artikel. Grappig dat in de https://quarantainecheck.rijksoverheid.nl Quarantainecheck nog steeds staat dat we als gevaxte huisgenoten niet in Quarantaine hoeven.
En de dame die zei dat er voor ons een quarantaine gold, zei dat het om een advies ging en niet om een plicht.
Onjuist: Ook als de persoon in isolatie gaat moet jij ook in quarantaine (wel gescheiden). Pas na een negatief test bij de GGD mag je (vervroegd) uit quarantaine.
Eigenlijk is het vrij simpel want er zijn maar twee uitkomsten Je bent wel of niet verplicht om in quarantine te gaan, het advies bestaat niet meer.
Verder snap ik de frustratie, maar laten we ons niet concentreren of wat de dame heeft gezegd, immers daar zijn wij (de rest op dit forum) niet bijgeweest. Het enige wat wij kunnen doen is je wijzen op de huidige regels.
[ Voor 6% gewijzigd door DevWouter op 19-11-2021 15:59 ]
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Ken ondertussen een paar gezinnen die door een gezin dat niet in quarantaine ging bij hun besmette kind een paar andere gezinnen aangestoken zijn dus ik vond het oude beleid ook super achterhaald.Stinger_Ventura schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:41:
[...]
Dank en @eric.1 voor het artikel. Grappig dat in de https://quarantainecheck.rijksoverheid.nl Quarantainecheck nog steeds staat dat we als gevaxte huisgenoten niet in Quarantaine hoeven.
En de dame die zei dat er voor ons een quarantaine gold, zei dat het om een advies ging en niet om een plicht.
We zijn verder op een boodschap na thuis gebleven (op basis van het eerdere GGD gesprek, waarbij geen isolatie gold), maar dat het onduidelijk blijft is denk ik wel een feitje wat e adoptie van het beleid niet ten goede komt.
Grote kans dat als je pech hebt je ook over een weekje langs de teststraat mag.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Ik weet niet precies wat je dan invult, maar bij mij rolt er dan uit dat je in quarantaine moet.DevWouter schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:49:
[...]
Ik heb net even de https://quarantainecheck.rijksoverheid.nl nog een keer gecheckt en de enige omstandigheid waarbij je niet in quarantaine moet is wanneer je gevaccineerd bent en de persoon met corona gaat in isolatie. In dat geval kan je spreken over een advies, maar geen plicht. In alle andere gevallen (zover ik je situatie begrijp) heb je te maken met een plicht.
- huisgenoot gaat in isolatie
- ik ben beschermd
-> Ga direct in thuisquarantaine en laat je testen. Ook als je beschermd bent tegen het coronavirus moet je in quarantaine gaan.
Hij wil.
Burgemeester ook in dit geval, alleen die procedure is wat omslachtig.IJzerlijm schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:54:
Je kan niet over verplicht spreken, alleen een rechter kan een vrijheidsbeperking opleggen. Je mag gewoon de deur uit zonder dat er daar stappen tegen kunnen worden ondernomen. Iemand die door jou besmet wordt zou misschien achteraf kunnen gaan proberen je daarvoor te laten vervolgen maar je kan nooit 100% aantonen dat iemand verantwoordelijk is voor een besmetting dus dat heeft weinig kans.
alles kan off-topic
Je hebt gelijk, pas na een negatieve test mag je uit quarantine, tot die tijd moet je er in.klaaas schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:54:
[...]
Ik weet niet precies wat je dan invult, maar bij mij rolt er dan uit dat je in quarantaine moet.
- huisgenoot gaat in isolatie
- ik ben beschermd
-> Ga direct in thuisquarantaine en laat je testen. Ook als je beschermd bent tegen het coronavirus moet je in quarantaine gaan.
Laatste zin van https://quarantainecheck....d-houden/ik-ben-beschermd
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
[ Voor 7% gewijzigd door JeroenNietDoen op 19-11-2021 16:09 ]
Het is toch maar een oefening? Niets aan de hand, we kunnen het best nog even een paar weken aankijken.JeroenNietDoen schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:06:
Maar even naar de orde van de dag. We moeten toch gewoon per direct in lockdown op het moment dat we de voorbereiding voor code zwart gaat lopen, het gaat helemaal mis en we zouden per direct in lockdown moeten en zelfs dat gaat eigenlijk nog te laat komen, maar Mark en Hugo doen nu niks
Het klopt niet helemaal wat je beschrijft. Er is een formeel process in de WPG (begint bij artikel 35), maar dat wordt niet toegepast (aanname!). Er zijn wel andere maatregelen die de overheid toepast (waardoor men dus een boete kan krijgen), maar het is mij niet duidelijk wat daar de onderbouwing van is.IJzerlijm schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:54:
Je kan niet over verplicht spreken, alleen een rechter kan een vrijheidsbeperking opleggen. Je mag gewoon de deur uit zonder dat er daar stappen tegen kunnen worden ondernomen. Iemand die door jou besmet wordt zou misschien achteraf kunnen gaan proberen je daarvoor te laten vervolgen maar je kan nooit 100% aantonen dat iemand verantwoordelijk is voor een besmetting dus dat heeft weinig kans.
Bij deze:MarcoC schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:25:
Het gaat echt heel hard, goeie genade. Virusdeeltjes in het rioolwater liggen ook op recordhoogtes. (…)
https://coronadashboard.r...d.nl/landelijk/rioolwater
De positieve testen hebben denk ik nog steeds een plafond door de maximum testcapaciteit, maar wellicht is er ondertussen al meer capaciteit. Er zijn vandaag 93.162 testen afgenomen:
https://ggdghor.nl/actuee...e-testcapaciteit-bereikt/
https://coronadashboard.r...k/positief-geteste-mensen
Eigenlijk heb je nu alleen het percentage positief en inderdaad het rioolwater. De pijler 'zicht houden' wordt dus evident niet gehaald.
Maar 'zorg niet overbelasten' of 'kwetsbaren beschermen' gezien de vastlopende zorg en oversterfte ook niet.
Lijkt mij (al heel lang) tijd voor een strategiewijziging, maar nu lijkt het helaas weer uit te draaien op een lockdown als het zo doorgaat.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
Ik schrok er wel van. Als je inderdaad die duizenden tests die de afgelopen dagen 'verlaat' waren bij die van afgelopen weekend telt zitten we dus al een week tegen een of ander plafond aan te kijken. God knows wat daarboven dus allemaal zit.....Number10 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:42:
[...]
Bij deze:
De positieve testen hebben denk ik nog steeds een plafond door de maximum testcapaciteit, maar wellicht is er ondertussen al meer capaciteit. Er zijn vandaag 93.162 testen afgenomen:
https://ggdghor.nl/actuee...e-testcapaciteit-bereikt/
https://coronadashboard.r...k/positief-geteste-mensen
Eigenlijk heb je nu alleen het percentage positief en inderdaad het rioolwater. De pijler 'zicht houden' is dus evident niet gehaald.
Maar 'zorg niet overbelasten' of 'kwetsbaren' beschermen gezien de vastlopende zorg en oversterfte ook niet.
Lijkt mij (al heel lang) tijd voor een strategiewijziging, maar nu lijkt het helaas weer uit te draaien op een lockdown als het zo doorgaat.
Ja, de Delta variant is dusdanig besmettelijk en ramt keihard door vaccinatiebescherming heen dat dit gewoon niet meer is te stoppen.MarcoC schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:25:
Het gaat echt heel hard, goeie genade. Virusdeeltjes in het rioolwater liggen ook op recordhoogtes. Denk dat het geen gekke voorspelling is om te zeggen dat er nu 2x zoveel viruscirculatie is als op het vorige hoogtepunt. En het stijgt nog steeds rap door.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Dat lijkt mij en zo ongeveer iedereen die ik ken ook, maar toch heb ik niet het idee dat degenen die de stategie bepalen dit ook inzien, we doen gewoon steeds het zelfde, het gaat mis, paar halfzachte maatregelen, paar dagen later nog een paar halve maatregelen er bij, en dan als het helemaal misgaat vol op de rem trappen, hoe lang gaan we dit zo blijven doen? Eindig lijkt 't in ieder geval nog lang niet te zijn.Number10 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:42:
Je zou toch zeggen, 't is net alsof je aan het autorijden bent, je trapt de eerste keer het gas vol in, merkt dat je te hard gaat en trapt dan vol op de rem, hier leer je van en de volgende keer trap je het gas wat minder fanatiek in of neem je eerder gas terug
* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)
Je merkt aan alles hoe groot het verschil in meningen is wat nu de beste strategie is. Vuurwerkverbod was van de week nog niet aan de orde, beginnen de burgemeesters te piepen dan is er ineens van alles mogelijk. Er zijn zo veel partijen bij betrokken dat een resoluut besluit niet meer mogelijk lijkt..... ja , totdat het te laat is. Dan is de lockdown weer afwendbaar....Jorn schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:48:
[...]
Dat lijkt mij en zo ongeveer iedereen die ik ken ook, maar toch heb ik niet het idee dat degenen die de stategie bepalen dit ook inzien, we doen gewoon steeds het zelfde, het gaat mis, paar halfzachte maatregelen, paar dagen later nog een paar halve maatregelen er bij, en dan als het helemaal misgaat vol op de rem trappen, hoe lang gaan we dit zo blijven doen? Eindig lijkt 't in ieder geval nog lang niet te zijn.
offtopic:
Je zou toch zeggen, 't is net alsof je aan het autorijden bent, je trapt de eerste keer het gas vol in, merkt dat je te hard gaat en trapt dan vol op de rem, hier leer je van en de volgende keer trap je het gas wat minder fanatiek in of neem je eerder gas terug
Volgens mij weten ze nog niet zo goed wat die riool waardes aanduiden.en zijn ze daar nog mee bezig om uit te vogelen.MarcoC schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:25:
Het gaat echt heel hard, goeie genade. Virusdeeltjes in het rioolwater liggen ook op recordhoogtes. Denk dat het geen gekke voorspelling is om te zeggen dat er nu 2x zoveel viruscirculatie is als op het vorige hoogtepunt. En het stijgt nog steeds rap door.
Edit) Het zegt wel iets, maar nog niet echt op voorspellende basis.
[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 19-11-2021 17:04 ]
Precies ze besturen puur reactief heb ik de indruk. Er is een significante kans dat we nooit meer van corona afkomen. Laten ze op dat scenario een strategie optuigen. Dan kan het altijd meevallen als corona om een of andere reden weer verdwijnt. Heb liever dat ze met goed beargumenteerde strategie komen dat wellicht achteraf niet werkt dan dat ze helemaal geen strategie en lange termijn visie hebben zoals nu.Jorn schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:48:
[...]
Dat lijkt mij en zo ongeveer iedereen die ik ken ook, maar toch heb ik niet het idee dat degenen die de stategie bepalen dit ook inzien, we doen gewoon steeds het zelfde, het gaat mis, paar halfzachte maatregelen, paar dagen later nog een paar halve maatregelen er bij, en dan als het helemaal misgaat vol op de rem trappen, hoe lang gaan we dit zo blijven doen? Eindig lijkt 't in ieder geval nog lang niet te zijn.
offtopic:
Persoonlijk denk ik dat we de komende jaren toch een vorm van flatten de curve zullen moeten houden, dmv halfjaarlijkse boosters voor risico groepen. Daarnaast nu alvast beginnen met uitbreiden van de de zorg om de pieken op te vangen van de golven.
Z.s.m. boosteren en 3 prikken een vereiste laten zijn voor groen vinkje. Onderzoeken laten zien dat effectiviteit van 3 prikken 95% is t.o.v. 2 prikken, en er zijn ook voorzichtige aanwijzigen voor minder afname over tijd. Minder viruscirculatie leidt onherroepelijk tot minder ziekenhuisopnames.Vlassie1980 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:47:
[...]
Ja, de Delta variant is dusdanig besmettelijk en ramt keihard door vaccinatiebescherming heen dat dit gewoon niet meer is te stoppen.
Zou bijna omgekeerd wappie gaan en roepen dat men stiekem een soort besmettingsgolf laat komen om zo alsnog groepsimmuniteit te bereiken of in ieder geval kritieke massa om geen lockdown te hoeven verderop in de winter.JeroenNietDoen schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:06:
Maar even naar de orde van de dag. We moeten toch gewoon per direct in lockdown op het moment dat we de voorbereiding voor code zwart gaat lopen, het gaat helemaal mis en zelfs een lockdown gaat eigenlijk nog te laat komen, maar Mark en Hugo doen nu niks
"Better ask questions before you shoot"
Geweldig idee. Dus de immobiele 80+ers eerst als enige een groen vinkje geven?MarcoC schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:01:
[...]
Z.s.m. boosteren en 3 prikken een vereiste laten zijn voor groen vinkje. Onderzoeken laten zien dat effectiviteit van 3 prikken 95% is t.o.v. 2 prikken, en er zijn ook voorzichtige aanwijzigen voor minder afname over tijd. Minder viruscirculatie leidt onherroepelijk tot minder ziekenhuisopnames.
Met dit idee dan heb ik over een jaar pas een groen vinkje. Nee dankjewel.
Hoe het exact zit weet ik niet en er kunnen diverse mogelijkheden door elkaar spelen, maar dit is mijn rijtje aan opties die ik heb bedacht:Jorn schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:48:
[...]
1. incompetentie (dit lijkt mij onwaarschijnlijk)
2. polderuitkomst (meer lukte niet)
3. wachten op een rug-tegen-de-muur situatie zodat lastig besluiten afdwingbaar zijn door het kabinet
4. wachten tot de IC een bepaalde bezetting heeft en dan sturen op een R die nadert tot 1 en wachten
Het laatste lijkt de situatie op grond van de technische briefing waar expliciet werd gevraagd naar de R waarde die het RIVM/OMT/kabinet nastreeft en dat was dus een R die nadert tot 1. Laat je niet in de luren leggen, een R van 0,98 is technisch wel lager dan 1 maar is in essentie gewoon 1.
Omdat het OMT bij herhaling heeft proberen te schatten hoeveel IC opnames er nog kunnen komen en de minister dat aantal regelmatig herhaalt in de persconferentie of het debat, vermoed ik dat ze proberen die opnames te laten optreden.
Dat gaat naast duizenden IC opnames gepaard met een veelvoud aan ziekenhuisopnames en een groot veelvoud aan ziekte thuis. Sommige mensen kunnen zich immers niet laten vaccineren, sommige mensen reageren niet of onvoldoende op een vaccin of de werking neemt af en (helaas) laten sommige mensen zich niet vaccineren. En dan hou je dus veel mensen over die ziek kunnen worden en soms sterven.
Als dat werkelijk de aanpak is, dan begrijp je hopelijk dat ik die aanpak ernstig afkeur, hoewel ik dus niet weet of dat ook echt de aanpak is. Je kunt er wel heel goed mee verklaren waarom het kabinet bij herhaling laat ingrijpt en het kabinet soms opmerkt dat ze het zelf nog best vroeg vinden (dit is geen grap).
Dat lijkt soms zo. Maar is het ook zo? Zie hierboven.stylezzz schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:58:
[...]
Er zijn zo veel partijen bij betrokken dat een resoluut besluit niet meer mogelijk lijkt
Je hebt de planning meegekregen?
Zie boven, waaronder het transcript uit de technische briefing.Chocovla schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:04:
[...]
Zou bijna omgekeerd wappie gaan en roepen dat men stiekem een soort besmettingsgolf laat komen om zo alsnog groepsimmuniteit te bereiken of in ieder geval kritieke massa om geen lockdown te hoeven verderop in de winter.
[ Voor 4% gewijzigd door Number10 op 19-11-2021 17:17 ]
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20211119_95773503Nederland en de andere Europese landen mogen de anti-Covid-pil van MSD alvast gebruiken, in afwachting van goedkeuring en toelating.
Dat heeft de Europese toezichthouder voor geneesmiddelen, het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) in Amsterdam vrijdag laten weten.
Met het advies kunnen landen alvast besluiten om het middel te verstrekken „met het oog op toenemende besmettingscijfers en sterfte door Covid-19 in de Europese Unie”, aldus het EMA.
Fingers crossed.Wolly schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:09:
Hulptroepen zijn onderweg!
Zulke medicatie is overigens een van de redenen waarom ik een beleid van 'verspreiden' en 'uitsmeren' afkeur, want het lijkt mij waarschijnlijk dat de behandeling en inzichten de komende jaren nog verder gaat verbeteren en daarmee de ziektelast en sterfte zal afnemen.
Op zulke behandelingen moet je m.i. tenminste wachten, o.a. omdat niet iedereen zich kan laten vaccineren en niet iedereen reageert (voldoende) op een vaccin.
Hij wil.
Ben benieuwd of de mensen die niet vaccineren met als reden de lange termijn effecten van het vaccin en de zogenaamd te snelle ontwikkeling er van deze pil wel willen gaan nemen. Beide gelden namelijk ook voor deze pil als je zo redeneert...Wolly schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:09:
Hulptroepen zijn onderweg!
[...]
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20211119_95773503
edit: even de leaflet er bij gepakt (https://www.medicines.org.uk/emc/product/13044/pil) en bijwerkingen:
Maar nog belangrijker, gezien ook de discussie vandaag over zwangerschap:Common: may affect up to 1 in 10 people
diarrhoea
nausea
feeling dizzy
headache
Uncommon: may affect up to 1 in 100 people
vomiting
rash
hives
Animal studies with molnupiravir have shown harmful effects to the unborn animal. Lagevrio is not recommended in pregnancy. Lagevrio has not been studied in pregnancy and it is not known if Lagevrio will harm your baby while you are pregnant.
[ Voor 41% gewijzigd door gws24 op 19-11-2021 17:37 ]
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Nee joh... Eerst ff weekje aankijken:klaaas schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:23:
OMT zou vandaag toch bij elkaar komen om 2G en alternatieven te bespreken? Ik neem aan dat de huidige situatie dan ook besproken wordt. Morgen nieuwe maatregelen?
https://www.ad.nl/politie...-de-basisregels~a36b958d/
Ja en blijkbaar werkt het het beste als je gelijk een zak van die pillen meegeeft na een positieve test. Zal wel een dingetje worden voor ouderen of onderliggend lijden.gws24 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:31:
[...]
Ben benieuwd of de mensen die niet vaccineren met als reden de lange termijn effecten van het vaccin en de zogenaamd te snelle ontwikkeling er van deze pil wel willen gaan nemen. Beide gelden namelijk ook voor deze pil als je zo redeneert...
Want er moet een plateau zichtbaar worden staat in een van de citaten.
Wederom: wat is nu echt de bedoeling? Wat hebben we in vredesnaam aan een plateau?
voegt eigenlijk weinig toe
[ Voor 90% gewijzigd door anandus op 19-11-2021 17:44 ]
Plateau = R1 = mission accomplished. DuhNumber10 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:38:
[...]
Wederom: wat is nu echt de bedoeling? Wat hebben we in vredesnaam aan een plateau?
@anandus don't push that button
[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 19-11-2021 17:44 ]
Land open houden tot half december, daarna dicht want dan lopen de zaken toch minder hard ivm feestdagen en (school)vakanties.Number10 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:38:
[...]
Ik had mijn post al aangepast.
Het is gewoon moeilijk om niet sarcastisch te reageren bij de inactiviteit van de overheid, terwijl notabene ziekenhuizen zelf uit wanhoop maar reclamespotjes gaan maken
Klopt.klaaas schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:23:
OMT zou vandaag toch bij elkaar komen om 2G en alternatieven te bespreken?
Waarom morgen nieuwe maatregelen? De besmettingen die wij nu zien in de rapportages zijn zo'n 5-6 dagen geleden opgelopen. Voorheen werd er telkens benadrukt dat het effect van nieuwe maatregelen pas na zo'n 2 weken zichtbaar zou worden, nu lijkt men dit al na een week te willen bepalen. In dat opzicht moeten we echt nog eventjes wachten.Ik neem aan dat de huidige situatie dan ook besproken wordt. Morgen nieuwe maatregelen?
Ja, zou ook kunnen. Die optie schaar ik onder nr. 2 hierboven 'polderen' omdat EZ of een ander departement het wachten allemaal beter vindt.BarôZZa schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:44:
[...]
Land open houden tot half december, daarna dicht want dan lopen de zaken toch minder hard ivm feestdagen en (school)vakanties.
Treurig is het allemaal wel. Je zal maar op een wachtlijst staan en opgebeld worden dat een of andere behandeling wederom niet doorgaat.
Als je kijkt naar de maatregelen die zijn genomen dan is wel duidelijk dat ze niet zitten te wachten op maatregelen waarbij er weer steun moet worden gegeven.Number10 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:38:
[...]
Het moeten dus “gratis” maatregelen zijn.
Kan toch niet moeilijk zijn om er per direct een paar te roepen vanuit het torentje?
- Verplicht thuiswerken voor (semi)ambtenaren
- Contact alleen in sociale bubbel van max 10 personen
- Ouderen op het hart drukken dat vaccin niet het wondermiddel is waar men op hoopte
- Boosteren van iedereen >60 op elke mogelijke plek
Volgens mij interpreteer je die quote nogal vrijelijk, "Je wil een plateau gaan zien”.Number10 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:38:
[...]
Ze wachten niet tot het ooit een plateau wordt. Er staat twee regels onder dat je twee weken nodig hebt om het effect van de maatregelen te zien. Daar lijken ze op te wachten.
[ Voor 6% gewijzigd door eric.1 op 19-11-2021 17:54 ]
Optie 1 gaat imho hand in hand met optie 3 en 4.Number10 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:06:
[...]
Hoe het exact zit weet ik niet en er kunnen diverse mogelijkheden door elkaar spelen, maar dit is mijn rijtje aan opties die ik heb bedacht:
1. incompetentie (dit lijkt mij onwaarschijnlijk)
2. polderuitkomst (meer lukte niet)
3. wachten op een rug-tegen-de-muur situatie zodat lastig besluiten afdwingbaar zijn door het kabinet
4. wachten tot de IC een bepaalde bezetting heeft en dan sturen op een R die nadert tot 1 en wachten
Het laatste lijkt de situatie op grond van de technische briefing waar expliciet werd gevraagd naar de R waarde die het RIVM/OMT/kabinet nastreeft en dat was dus een R die nadert tot 1. Laat je niet in de luren leggen, een R van 0,98 is technisch wel lager dan 1 maar is in essentie gewoon 1.
Omdat het OMT bij herhaling heeft proberen te schatten hoeveel IC opnames er nog kunnen komen en de minister dat aantal regelmatig herhaalt in de persconferentie of het debat, vermoed ik dat ze proberen die opnames te laten optreden.
Dat gaat naast duizenden IC opnames gepaard met een veelvoud aan ziekenhuisopnames en een groot veelvoud aan ziekte thuis. Sommige mensen kunnen zich immers niet laten vaccineren, sommige mensen reageren niet of onvoldoende op een vaccin of de werking neemt af en (helaas) laten sommige mensen zich niet vaccineren. En dan hou je dus veel mensen over die ziek kunnen worden en soms sterven.
Als dat werkelijk de aanpak is, dan begrijp je hopelijk dat ik die aanpak ernstig afkeur, hoewel ik dus niet weet of dat ook echt de aanpak is. Je kunt er wel heel goed mee verklaren waarom het kabinet bij herhaling laat ingrijpt en het kabinet soms opmerkt dat ze het zelf nog best vroeg vinden (dit is geen grap).
[...]
Dat lijkt soms zo. Maar is het ook zo? Zie hierboven.
[...]
Je hebt de planning meegekregen?
[...]
Zie boven, waaronder het transcript uit de technische briefing.
Ja, zo kan het ook zien inderdaadMfpower schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:53:
[...]
Optie 1 gaat imho hand in hand met optie 3 en 4.
Die vraag was aardig tongue in cheeck. Maar de uitkomst lijkt me op een aantal dingen te wijzen:CMD-Snake schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:48:
[...]
Waarom morgen nieuwe maatregelen? De besmettingen die wij nu zien in de rapportages zijn zo'n 5-6 dagen geleden opgelopen. Voorheen werd er telkens benadrukt dat het effect van nieuwe maatregelen pas na zo'n 2 weken zichtbaar zou worden, nu lijkt men dit al na een week te willen bepalen. In dat opzicht moeten we echt nog eventjes wachten.
- de huidige ontwikkelingen volgen de verwachte lijn dus geen paniek;
- ze hebben verdomd veel vertrouwen in de maatregelen en hun modellen;
- de grens die ze in hun opdracht mee hebben gekregen ligt echt net voor code zwart.
Hij wil.
Gommers: ‘Demissionair kabinet deed soms alsof maatregelen van het OMT kwamen’
Hij is er ook voorstander van om de OMT vergaderingen te openbaren, zelf met een video. Lijkt mij een goed plan, want nu is het nog steeds een blackbox die eindigt in een brief aan de minister. Wie schrijft die brieven en zien de OMT leden de brief ook nog?
Tja, dan had ie na 10 vergaderingen moeten stoppen en moeten zeggen, tot hier niet verderNumber10 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:00:
Nu komen er verhalen naar buiten die we nog niet eerder hebben gehoord:
Hij is er ook voorstander van om de OMT vergaderingen te openbaren, zelf met een video. Lijkt mij een goed plan, want nu is het nog steeds een blackbox die eindigt in een brief aan de minister. Wie schrijft die brieven en zien de OMT leden de brief ook nog?
Achteraf zaniken kan iedereen wel...
Verwijderd
Wel 700 euro per dosis, met een beperkte hoeveelheid.. Mogen de artsen toch triage uitvoeren, aan wie gaan we het geven (zoals ze in principe in bepaalde mate altijd doen).Number10 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:15:
[...]
Fingers crossed.
Zulke medicatie is overigens een van de redenen waarom ik een beleid van 'verspreiden' en 'uitsmeren' afkeur, want het lijkt mij waarschijnlijk dat de behandeling en inzichten de komende jaren nog verder gaat verbeteren en daarmee de ziektelast en sterfte zal afnemen.
Op zulke behandelingen moet je m.i. tenminste wachten, o.a. omdat niet iedereen zich kan laten vaccineren en niet iedereen reageert (voldoende) op een vaccin.
Geven we het nu aan een 25 jarige ongevaccineerde.. of aan de 80 jarige gevaccineerde. De eerste kan er net zo goed heel veel baat bij hebben, en meer levensjaren winnen..
Niks anders dan de keuze bij code zwart.. keuze wie je de beste zorg geeft.
Hij is niet de eerste. Ik dacht dat er eerder een omt lid was die al aan het begin van de pandemie kritiek had op de beslotenheid van de vergaderingen. Volgens mij kwam hij uit het noorden maar ben z’n naam even kwijt.Number10 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:00:
Ik vind het openbaren met video een moeilijke. Aan de ene kant is transparantie goed maar ik ben wel bang voor het volgende:Number10 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:00:
- Kan leiden tot het niet vrijuit spreken van leden. De OMT adviezen zijn altijd een consensus en ik weet wel wat er gaat gebeuren met leden die niet zeggen wat wappies willen horen.
- Je veroorzaakt alleen maar meer onrust doordat het OMT niet meer met één mond praat (net zoals het kabinet) en zal het meeste uit de genuanceerde wetenschappelijke discussie die ze hebben door allerlei mensen verkeerd geïnterpreteerd worden, door sommigen moedwillig.
Al met al ben ik tegen, meer informatie is niet altijd beter.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Alex FriedrichMfpower schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:10:
[...]
Hij is niet de eerste. Ik dacht dat er eerder een omt lid was die al aan het begin van de pandemie kritiek had op de beslotenheid van de vergaderingen. Volgens mij kwam hij uit het noorden maar ben z’n naam even kwijt.
https://www.volkskrant.nl...erlinge-spanning~v420752/
Kritiek op de innige band tussen politiek en OMT/ Jaap van Dissel is overigens niet nieuw.
Nou dit is ook de logica die ik zo zie. Achter de deuren houden van zulke vergaderingen. Het OMT is mijn inziens een extensie als medisch/virologisch kabinet welke het bestuurlijke kabinet aanvult.gws24 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:12:
[...]
Ik vind het openbaren met video een moeilijke. Aan de ene kant is transparantie goed maar ik ben wel bang voor het volgende:
- Kan leiden tot het niet vrijuit spreken van leden. De OMT adviezen zijn altijd een consensus en ik weet wel wat er gaat gebeuren met leden die niet zeggen wat wappies willen horen.
- Je veroorzaakt alleen maar meer onrust doordat het OMT niet meer met één mond praat (net zoals het kabinet) en zal het meeste uit de wetenschappelijke discussie die ze hebben door allerlei mensen verkeerd geïnterpreteerd worden, door sommigen moedwillig.
Al met al ben ik tegen, meer informatie is niet altijd beter.
Even simpel geschreven.
Voordat maatregelen aangekondigd worden in een persconferentie gaat die brief van het OMT langs een hoop stations alvorens Rutte en De Jonge weer op het podium stappen.Number10 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:00:
Wie schrijft die brieven en zien de OMT leden de brief ook nog?
Het OMT overlegt en komt tot een advies. Daarna volgt een Catshuis sessie met betrokken bewindslieden. Vanuit daar gaat het overleg verder in de Ministeriële Crisiscommissie Covid-19 (MCC) en overleggen de betrokken ministeries (VWS, Justitie en Veiligheid plus de 'trojka') over het pakket. Als laatste halte is het ministerraad, daar geeft het kabinet een definitieve klap op wat het pakket moet worden.
Het OMT kan helemaal koosjer handelen in deze, maar je ziet al snel dat er een stuk of acht filters na komen. Wat ik mij dan afvraag is hoeveel al die filters nog wijzigen aan het advies. Als ik een pijnpunt zou mogen benoemen is het de diverse politieke filters, die zijn nog geslotener. De Jonge knipt en plakt lustig in de adviezen om ze beter aan te laten sluiten bij zijn politieke werkelijkheid. Afgangen moeten vermeden worden en de peilingen spelen ook een rol. Je verschuilen achter het OMT kan in veel gevallen dienen als bliksemafleider.
Die was het ja, thanks! Het zal de leeftijd zijnWolly schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:14:
[...]
Alex Friedrich
https://www.volkskrant.nl...erlinge-spanning~v420752/
Kritiek op de innige band tussen politiek en OMT/ Jaap van Dissel is overigens niet nieuw.
Een beetje apart, niet? We zijn altijd kritisch op wat er uit het kabinet komt, maar kritiek op het kabinet slikken we als zoete koek. We kennen toch allemaal de rol van het OMT? Namelijk het adviseren van het kabinet. De uiteindelijke maatregelen neemt het kabinet op basis van meerdere adviezen.Number10 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:00:
Als het kabinet dan zegt "deze maatregel adviseert het OMT" dan is dat eigenlijk irrelevant. Dat betekent alleen dat " deze maatregel gabaseerd is op het advies wat voort gekomen is uit de discussie met het OMT", kanonnen, zeg dat maar weer iedere persconferentie.
Ik vind het een beetje slap verhaal eerlijk gezegd. Zulke vergaderingen filmen zorgt alleen maar voor een remmend of terughoudend effect, lijkt me geen heel strak plan.
Daar las ik het volgende over…
Austria is to become the first European country to make vaccinations against Covid 19 mandatory, and will go into its third nationwide lockdown for at least 10 days from Monday, the chancellor, Alexander Schallenberg, has announced.
Geldigheid van volledige vaccinatie gaat ook omlaag naar 7 maanden.Those refusing to be vaccinated are likely to face administrative fines, which can be converted into a prison sentence if the fine cannot be recovered.
Those who have got their second jab will in the future only be considered fully immunised for seven rather than nine months, and can get their booster shot after four months.
De verwachting: "Nu er zoveel openheid is zal men meer vertrouwen in de beslissingen hebben"eric.1 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:20:
[...]
Ik vind het een beetje slap verhaal eerlijk gezegd. Zulke vergaderingen filmen zorgt alleen maar voor een remmend of terughoudend effect, lijkt me geen heel strak plan.
De werkelijkheid: "Door allerlei uit context gehaalde stukjes op vage Youtube kanalen ontstaat een volkomen verkeerd beeld dat nu al onze energie kost om te proberen te corrigeren"
And to think they once said that computers would take away jobs.
Het zou tevens een beetje kunnen schelen in de handhaving op straat voor onze jaarlijkse burgeroorlog-nacht, wat toen nog door ongevaccineerde agenten in auto's en busjes gedaan mocht worden.redwing schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:29:
[...]
Vorig jaar werd zelfs door de ziekenhuizen gezegd dat ze weliswaar over het algemeen tegen vuurwerk waren vanwege de gewonden die er elk jaar vallen, maar dat het niet door corona plotseling een groter probleem zou zijn. De keuze komt dus niet zo zeer voort uit corona, maar vooral omdat er een reden gezocht wordt om het te verbieden.
Nu zie ik weliswaar liever dat er meer van dit soort samenkomsten worden verboden, maar dit vuurwerkverbod staat wat impact betreft toch niet echt vooraan.
The Guardian?Wolly schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:25:
Eerder werd gevraagd hoe Oostenrijk mensen gaat dwingen om de vaccinatie te nemen.
Daar las ik het volgende over…
[...]
[...]
Geldigheid van volledige vaccinatie gaat ook omlaag naar 7 maanden.
[...]
Even Austria.info, de site van Oostenrijk zelf ; blijft altijd beter de direct bron te gebruiken, toch?
https://www.austria.info/...rmation/entry-regulations
The following vaccines (including mix-and-match vaccines) are recognised for ENTERING Austria: BioNtech/Pfizer, AstraZeneca (Covishield), Johnson & Johnson, Moderna, Sinovac, and Sinopharm. You are considered fully vaccinated:
if you have received both doses of AstraZeneca (Covishield), BioNtech/Pfizer, Moderna, Sinopharm, or Sinovac; OR
if you have received your one Johnson & Johnson dose at least 22 days before arrival; OR
if you have had COVID and have received one vaccination dose (proof of past infection required).
Only until 5 December: The vaccine certificate is valid for 360 days after the 2nd dose for 2-dose vaccines. For people with a past infection + one vaccination, it is valid for 360 days after that one dose. If you have had a third/additional/booster vaccination, it is valid for 360 days from the third jab. For vaccines that require only one dose, it is valid from the 22nd day for 270 days from the date of vaccination. There must be at least 120 days between the second and third jab, and at least 14 days between the first and the second jab.
From 6 December: The validity of the vaccine certificate is reduced from 360 days to 270 days.
Please note that Covishield, Sinopharm and Sinovac are only accepted to enter Austria. Covishield, Sinopharm and Sinovac are not accepted for entering any type of accommodation, restaurants, bars, nightclubs, leisure centres, gyms, cultural institutions, on cable cars/ski lifts and for body-related services.
Of deze, staat precies hetzelfde ;Proof of Past Infection
You can enter Austria for 180 days after a SARS-CoV-2 infection. A certificate of recovery, a medical confirmation (a positive PCR test) or a notice about the obligation to quarantine are considered as proof. From 22 November, proof of neutralising antibodies is no longer valid for entry into Austria.
https://www.austria.org/current-travel-information
Ik heb er op 19 maart 2020 al iets over geschreven: Mfpower in "Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België"eric.1 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:20:
[...]
Een beetje apart, niet? We zijn altijd kritisch op wat er uit het kabinet komt, maar kritiek op het kabinet slikken we als zoete koek. We kennen toch allemaal de rol van het OMT? Namelijk het adviseren van het kabinet. De uiteindelijke maatregelen neemt het kabinet op basis van meerdere adviezen.
Als het kabinet dan zegt "deze maatregel adviseert het OMT" dan is dat eigenlijk irrelevant. Dat betekent alleen dat " deze maatregel is gabaseerd is op het advies wat voort gekomen is uit de discussie met het OMT", kanonnen, zeg dat maar weer iedere persconferentie.
En Alex Friedrich (toen) ook, eigenlijk hetzelfde argument:
https://www.oogtv.nl/2020...outbreak-management-team/
Dat is april 2020!Het Outbreak Management Team, het OMT, bestaat uit verschillende zorgdeskundigen die het kabinet adviseren in hoe de coronacrisis aangepakt moet worden. Omdat de adviezen geheim zijn valt niet te controleren of ze gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek of op de meningen van experts. Friedrich vindt dat er meer transparantie moet komen over het verloop van de interne discussies.
Je ziet nu de gevolgen van een black-box beleid. De strategie is niet duidelijk, regering verstopt zich achter adviezen van deskundigen, waarvan de deskundigen zelf vinden dat hun adviezen mogelijk op meningen zijn gebaseerd. En er zijn al meerdere "schandalen" naar voren gekomen. Van mondkapjes die niet werken, tot kinderen die niet besmetten...
Ik ben niet zo goed in m'n eigen posts terugvinden, maar ik heb toen ook al eens geschreven dat de adviezen van het OMT zo slecht onderbouwd waren dat ik ze als docent (toen werkte ik nog op het HBO) een onvoldoende zou hebben gegeven als mijn studenten het hadden ingeleverd.
Van mij hoeft het niet gefilmd te worden, maar de notulen (desnoods zonder de uitspraken per persoon) openbaar zou ik wel goed vinden.
[ Voor 9% gewijzigd door Mfpower op 19-11-2021 18:40 ]
Plus dat individuele meningen, of zelfs geen meningen, maar eerder bedoeld als vraag of hypothese, dan weer een eigen leven gaan leiden. En mensen per topic een OMT-lid gaan cherrypicken met "die heeft er verstand van de rest van het OMT niet". Dat gebeurde nu al bijvb met die kinderarts die dat buiten de officiele kanalen om deed en ook wel met Gommers die overal zijn mening ventileerde, wat maar een subdeel is van het OMT.eric.1 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:20:
[...]
Een beetje apart, niet? We zijn altijd kritisch op wat er uit het kabinet komt, maar kritiek op het kabinet slikken we als zoete koek. We kennen toch allemaal de rol van het OMT? Namelijk het adviseren van het kabinet. De uiteindelijke maatregelen neemt het kabinet op basis van meerdere adviezen.
Als het kabinet dan zegt "deze maatregel adviseert het OMT" dan is dat eigenlijk irrelevant. Dat betekent alleen dat " deze maatregel is gabaseerd is op het advies wat voort gekomen is uit de discussie met het OMT", kanonnen, zeg dat maar weer iedere persconferentie.
Niet openbare vergaderingen hoeven niet per se slecht te zijn, soms dient het prima doelen.
Deze kan weg.
[ Voor 91% gewijzigd door loki504 op 19-11-2021 18:42 ]
Het gaat om maatregelen vanaf 1 februari.Vorkie schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:31:
[...]
The Guardian?
Even Austria.info, de site van Oostenrijk zelf ; blijft altijd beter de direct bron te gebruiken, toch?
https://www.austria.info/...rmation/entry-regulations
[...]
[...]
Of deze, staat precies hetzelfde ;
https://www.austria.org/current-travel-information
Maar goed, hier een link naar een krant uit Oostenrijk. Ook niet waar zeker?
Um den Weg zum dritten Stich zu beschleunigen, wird außerdem die Gültigkeitsdauer des zweiten Stiches im Grünen Pass verkürzt. Konkret soll mit Wirkung ab Februar 2022 die Frist von neun auf sieben Monate nach dem Zweitstich reduziert werden.
Dat er een controle plaats dient te vinden, daar ben ik het mee eens. Maar dan wel door een instantie of orgaan welke dat kan (dus een controle op de onderbouwing van de adviezen, de Tweede Kamer kan dat in mijn optiek niet). Van mij hoeft dit niet geheel publiekelijk gemaakt te worden.Mfpower schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:35:
[...]
Ik heb er op 19 maart 2020 al iets over geschreven: Mfpower in "Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België"
En Alex Friedrich (toen) ook, eigenlijk hetzelfde argument:
https://www.oogtv.nl/2020...outbreak-management-team/
[...]
Dat is april 2020!
Je ziet nu de gevolgen van een black-box beleid. De strategie is niet duidelijk, regering verstopt zich achter adviezen van deskundigen, waarvan de deskundigen zelf vinden dat hun adviezen mogelijk op meningen zijn gebaseerd. En er zijn al meerdere "schandalen" naar voren gekomen. Van mondkapjes die niet werken, tot kinderen die niet besmetten...
Ik ben niet zo goed in m'n eigen posts terugvinden, maar ik heb toen ook al eens geschreven dat de adviezen van het OMT zo slecht onderbouwd waren dat ik ze als docent (toen werkte ik nog op het HBO) een onvoldoende zou hebben gegeven als mijn studenten het hadden ingeleverd.
Van mij hoeft het niet gefilmd te worden, maar de notulen (desnoods zonder de uitspraken per persoon) openbaar zou ik wel goed vinden.
We zien het nu overal terug wat er gebeurt met publiekelijke info; stukjes citeren zonder de context mee te nemen, cijfers ergens vandaan toveren zonder te snappen wat die cijfers betekenen, conclusies baseren op ... ja ... iets, correlaties als causaal verband zien. etc etc. Dit gaat allemaal een eigen leven leiden en dan zitten we eigenlijk gewoon fake news te verspreiden. Nee, laat die deskundigen maar ongeremd hun ideeen opperen. Alleen nogmaals, de onderbouwingen moeten wel besturdeerd worden en inhoudelijk zal er ook een controle moeten plaatsvinden.
Wat is dat nou voor insinuatie? Ik vind The Guardian voor veel dingen geen bron en dan al helemaal niet voor overheidsregels in Oostenrijk, die moeten gewoon van de officiële pagina's afkomen.Wolly schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:45:
[...]
Het gaat om maatregelen vanaf 1 februari.
Maar goed, hier een link naar een krant uit Oostenrijk. Ook niet waar zeker?
[...]
Maar ik zie überhaupt geen directe overheidsbronnen voor die 7 maanden, anders dan die krant die jij stuurt en nog een paar uit buurlanden, maar .AT ontbreekt...
En heb je er ook een waarom bij, (of in ieder geval) het onderwerp en belang ?Balance schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:52:
Deze video wil ik graag delen:
Lijkt in dit geval dat de ziekenhuizen zelf nog weer wat meer aan crisiscommunicatie direct naar de burger aan het doen zijn (bij gebrek aan overheid, die zich nog aan het verslikken zijn in de harde of de zachte G) ?
[ Voor 42% gewijzigd door gekkie op 19-11-2021 19:11 ]
Verwacht jij dat nieuws heet van de pers direct op overheidssites wordt geplaatst en daarna of tegelijkertijd in kranten?Vorkie schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 19:02:
[...]
Wat is dat nou voor insinuatie? Ik vind The Guardian voor veel dingen geen bron en dan al helemaal niet voor overheidsregels in Oostenrijk, die moeten gewoon van de officiële pagina's afkomen.
Maar ik zie überhaupt geen directe overheidsbronnen voor die 7 maanden, anders dan die krant die jij stuurt en nog een paar uit buurlanden, maar .AT ontbreekt...
Het staat in meerdere kranten, dus echt onzin lijkt mij sterk.
https://nos.nl/l/2406232Vorkie schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 19:02:
[...]
Wat is dat nou voor insinuatie? Ik vind The Guardian voor veel dingen geen bron en dan al helemaal niet voor overheidsregels in Oostenrijk, die moeten gewoon van de officiële pagina's afkomen.
Hierin is een filmpje waarin hij zegt(niet van die 7 maanden). Tenzij het deepfake is. Of helemaal niet de persoon die hij beweert(ken de overheids mensen in Oostenrijk niet). Maar dat lijkt mij sterk.
[ Voor 3% gewijzigd door loki504 op 19-11-2021 19:44 ]
Nou eigenlijk precies wat jij er ook uit haaltgekkie schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 19:07:
En heb je er ook een waarom bij, (of in ieder geval) het onderwerp en belang ?
Dat het echt alle hens aan dek is, en ziekenhuizen nu maar aan crisiscommunicatie moeten gaan doen met de beperkte tijd en middelen die ze hebben terwijl het kabinet een beetje achterover aan 't leunen is en niet de moeilijke beslissingen durft te nemen.Lijkt in dit geval dat de ziekenhuizen zelf nog weer wat meer aan crisiscommunicatie direct naar de burger aan het doen zijn (bij gebrek aan overheid, die zich nog aan het verslikken zijn in de harde of de zachte G) ?
1,4 keer zoveel (t.o.v. absolute vorige hoogste waarde)MarcoC schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:25:
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Wel (nog) aanzienlijke verschillen zo door het land heen.henkzelf schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 19:57:
[...]
1,4 keer zoveel (t.o.v. absolute vorige hoogste waarde)
En toch vind ik het OMT moeilijk..Number10 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:00:
Ook (sommige leden van) het OMT zijn deels een oorzaak van te weinig daadkracht/geloofwaardigheid mijns inziens.
Elke keer als er maatregelen kwamen was er wel weer een Gommers/Koopmans/Kuipers/Illy e.a. in een talkshow die zeiden dat het niet ver genoeg ging, of dat ze heel erg tegen een specifieke maatregel waren. Ze spraken feitelijk niet eens met één mond.
Dat werkt echt niet.. Als je als team bv zou vinden dat je de avondklok wilt, dan moet er geen persoon de media instappen dat het een baggermaatregel is. Nee, dan spreek je af dat ze allemaal de maatregelen verdedigen.
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Dit is het huisgenoten verhaal. Als ik in de buurt ben geweest van iemand met Corona (die niet in mijn huis woont) dan hoe fik niet in quarantaine als ik beschermd ben. (Of is dit het laatste nog niet aangepaste stukje op de checker?)DevWouter schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:49:
[...]
Ik heb net even de https://quarantainecheck.rijksoverheid.nl nog een keer gecheckt en de enige omstandigheid waarbij je niet in quarantaine moet is wanneer je gevaccineerd bent en de persoon met corona gaat in isolatie. In dat geval kan je spreken over een advies, maar geen plicht. In alle andere gevallen (zover ik je situatie begrijp) heb je te maken met een plicht.
Onjuist: Ook als de persoon in isolatie gaat moet jij ook in quarantaine (wel gescheiden). Pas na een negatief test bij de GGD mag je (vervroegd) uit quarantaine.
Eigenlijk is het vrij simpel want er zijn maar twee uitkomsten Je bent wel of niet verplicht om in quarantine te gaan, het advies bestaat niet meer.
Verder snap ik de frustratie, maar laten we ons niet concentreren of wat de dame heeft gezegd, immers daar zijn wij (de rest op dit forum) niet bijgeweest. Het enige wat wij kunnen doen is je wijzen op de huidige regels.
"...Was je minstens 15 minuten per dag (bij elkaar opgeteld en 1,5 meter of minder) bij iemand in de buurt die besmettelijk was?
Of was je minder dan 15 minuten dichtbij, maar heb je wel met die persoon gezoend, geknuffeld of heeft deze persoon vlakbij jou gehoest?
Dan heb je een verhoogde kans om besmet geraakt te zijn met het coronavirus...."
Ik ben misschien besmet, klik. enz enz
Je bent beschermd tegen corona en hoeft niet in thuisquarantaine.
https://quarantainecheck....n-besmet/ik-ben-beschermd
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
komende jaren... wachten....Number10 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:15:
[...]
Fingers crossed.
Niet echt reëel volgens mij
Dit topic is gesloten.
![]()
Voor de persconferentie van 26 november j.l. en alles dat daarbij hoort: Persconferentie 26 november
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).
Bovendien:
- Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
- Simpele argumenten als: schaal de IC capiciteit op gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
- Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
- Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
- Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.