Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 129 Laatste
Acties:
  • 396.653 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

stylezzz schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 08:22:
En in het kader van 'is een hogere vaccinatiegraad eigenlijk wel beter?'

https://www.ad.nl/buitenl...er-van-portugal~a030ac1e/

Ja blijkbaar wel. :)
En minder eigenwijze betweters.
Misschien ligt dat aan het feit dat we, in tegenstelling tot andere regio’s in Europa, een relatief lage scholingsgraad hebben. Het is algemeen bekend dat hoe meer mensen hogere studies hebben gedaan, hoe meer anti vaxxers er zijn. Mensen die dénken dat ze het beter weten, noem ik dat. ‘Wij luisteren niet naar experts, wij vormen wel onze eigen mening’ - dat idee.”
Het helpt wellicht ook als mensen niet zoveel Engels spreken om de antivax propaganda die meest in die taal wordt verspreid te kunnen ontvangen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
nuveo schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 10:26:
[...]

Ligt het aan mij of is dit een deprimerende gedachte? Dat we voor in ieder geval nog 1.5 jaar het hele land gaan laten leiden onder beperkende maatregelen, puur om voor 4800 mensen = 0.02% van de bevolking een plek op de IC te kunnen garanderen? En dat terwijl vrijwel al deze mensen er zelf voor hebben gekozen dit risico te nemen (door niet te vaccineren) en zelfs na IC opname de kans op overlijden nog ongeveer 30% is? (En dan hebben we het nog niet eens gehad over de nevenschade van de maatregelen)
Die 4800 zijn niet mensen die vrijwel allemaal er zelf voor hebben gekozen om niet te vaccineren. Er is in dat getal ook rekening gehouden met gevaccineerde mensen die toch ernstig ziek worden.
Er is een update gemaakt van de orde van grootte-berekening welk deel van de
bevolking gevaccineerd is of infectie heeft doorgemaakt (circa 80%) en welk deel
nog vatbaar is voor infectie (31%; omdat na aftrek van gevaccineerde personen
die na blootstelling aan deltavirus toch ziek worden, 69% beschermd is tegen
infectie, en 78% tegen ernstige ziekte en ziekenhuisopname). Hierin is ook
rekening gehouden met de vaccineffectiviteit tegen infectie door de deltavariant.
De orde van grootte van het aantal personen voor wie vanwege SARS-CoV-2-
infectie opname in een ziekenhuis nodig zal zijn, is geschat op ruim 23 duizend,
en het aantal mensen waarvoor IC-opname nodig is vanwege COVID-19, wordt
geschat op ongeveer 4,8 duizend.
https://www.rijksoverheid...1/advies-nav-het-127e-omt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:12
Wolly schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 11:23:
[...]

Als je het stuk leest is dat niet de enige conclusie die te trekken is. Ik lees in het stuk ook over een enorm gebruik van bijvoorbeeld mondkapjes.

[...]

Ze hebben ook geen Van Dissel gehad die mbt de mondkapjes de boel verzwakt heeft.
Het staat iedereen vrij zijn mening te veranderen, maar was je eerst niet van de opvatting dat mondkapjes niets doen, geen wetenschappelijke basis hebben en dat Van Dissel en het OMT het helemaal bij het juiste eind hadden en mondkapjes meer kwaad dan goed deden? Waarom ben je van gedachten veranderd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Tom-Z schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 11:37:
[...]

Het staat iedereen vrij zijn mening te veranderen, maar was je eerst niet van de opvatting dat mondkapjes niets doen, geen wetenschappelijke basis hebben en dat Van Dissel en het OMT het helemaal bij het juiste eind hadden en mondkapjes meer kwaad dan goed deden? Waarom ben je van gedachten veranderd?
Ik ben een gaslighter >:)

Maar ik zie een post waarin ik aangeef geen verschilt te zien in de grafiek, één waarin ik blijkbaar naar van Dissel luisterde en geloofde dat het medisch gezien niet werkte en één waarin het OMT waarschuwt dat er nadelige kanten zitten aan het gebruik en waarin zij wijzen op polarisering.

Daarnaast zie ik niet in de post van vanochtend dat ik een mening geeft over het nut/onnut van mondkapjes :?

Maar om je op de hoogte te stellen van mijn actuele mening: Ik denk dat mondkapjes "bij normale mensen" misschien helpen qua overdracht van virusdruppels maar dat het effect meer zit in de bewustwording bij mensen dat het virus er nog is en dat we daarnaar handelen.

Dus met een mondkapje op ga ik minder snel vlak naast iemand staan in de supermarkt en denk ik dat de ander dat ook sneller zo voelt. En met een mondkapje was ik sneller mijn handen en wil ik sneller de winkel uit omdat het een benauwd gevoel geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dat heb ik ook met een mondkapje, je bent toch wat bewuster van de situatie. Of ik nou mondkapjes zie of het zelf opheb, je gaat dan toch automatisch meer afstand houden, etc.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
anandus schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 11:46:
Dat heb ik ook met een mondkapje, je bent toch wat bewuster van de situatie. Of ik nou mondkapjes zie of het zelf opheb, je gaat dan toch automatisch meer afstand houden, etc.
Exact. Je gaat nu ook niet meer een hand geven (was toch al niet verstandig) of knuffelen (dat mocht weer wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:10

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Modbreak:Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.

Hier voegt het weinig toe en sneeuwt de overige algemene discussie onder. Enkele posts zijn daarom verplaatst naar de kroeg.

Tevens een paar slow-chat posts met alleen n=1 ervaringen eruit gehaald.

[ Voor 13% gewijzigd door tweakduke op 06-11-2021 12:01 ]

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Dennahz schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 11:13:
[...]

Ze hebben allang een plan dat ze erdoor willen rammen. Alle landen doen zo'n beetje hetzelfde. Het ene land wat sneller dan het andere land. Als je wilt kijken waar wij naar toe gaan: kijk naar Italië of Oostenrijk.

Of het al dan niet onderdeel is van een groter plan weet ik niet, maar de paniek om / over het Coronavirus is echt zwaar overdreven in deze fase van de pandemie. Gewoon terug naar de maatregelen van voor 25 september. Die werkten prima. Voor alle partijen.
Nietes ;)

Nu hoef ik geen 1.5m aan te houden, toen wel. Dat maakt mij veel uit, daar niet de hele tijd op te letten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
42erik schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:01:
[...]

Nietes ;)

Nu hoef ik geen 1.5m aan te houden, toen wel. Dat maakt mij veel uit, daar niet de hele tijd op te letten
Dus het is voor jou geen basisregel maar meer een basismogelijkheid?

Hopelijk doe jij niet mee aan die enquete :|
Van Dissel: "Je zou moeten zien dat men zich beter houdt aan de basisregels die het aantal contacten moeten verminderen. We gaan dat komende week laten meten door de RIVM-gedragsunit via een enquête en aan de hand van gegevens over de mobiliteit. Daar zouden we dan betere opvolging van de regels moeten zien."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:09
Wolly schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 11:47:
[...]

Exact. Je gaat nu ook niet meer een hand geven (was toch al niet verstandig) of knuffelen (dat mocht weer wel).
Oh jawel joh . Bij zakelijk bezoek had je de afgelopen tijd het ongemakkelijke moment van 'gaan we wel of niet handen schudden'. Ik vraag dan altijd of dat men gevaccineerd is :) indien ja, gewoon handen schudden. En tot nu toe is 100% gevaccineerd.... sowieso word er ook wel druk uitgeoefend op buitendienst personeel om te vaccineren. Je zal maar een klant besmetten die vervolgens ernstig ziek word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
[...]
Gewoon terug naar de maatregelen van voor 25 september. Die werkten prima. Voor alle partijen.
Het punt is (wederom) dat er wordt gewacht en daarmee de zorg vastloopt. Nu - as we speak - is er al een overbelasting als ik bijvoorbeeld het persbericht op deze website goed begrijp:
https://www.nvsha.nl/nieu...nde-hulp-in-ziekenhuizen/

Zie ook het interview met de voorzitter van deze vereniging gisteren bij Op1 die uitlegt dat sturen op zorg niet werkt (met een OMTer aan tafel, die niet reageerde daarop).

Als de Rt nu <1 wordt blijven de opnames weken doorgroeien. Groeien. Dus elke dag meer.

Stel dat jouw voorstel (terug naar 25 september) niet blijkt te leiden tot R<1, dan kom je daar dus over een paar weken achter. Is die ruimte er ook echt?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:08

Dennis1812

Amateur prutser

42erik schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:01:
[...]

Nietes ;)

Waarom hoef jij dat niet?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-10 15:14
[...]

Gewoon terug naar de maatregelen van voor 25 september. Die werkten prima. Voor alle partijen.
Er was destijds inderdaad nauwelijks tot geen onvrede over de maatregelen :X

Los van of die maatregelen nu voldoende werken, werkten ze toen zeker niet prima voor alle partijen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
stylezzz schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:07:
[...]

Oh jawel joh . Bij zakelijk bezoek had je de afgelopen tijd het ongemakkelijke moment van 'gaan we wel of niet handen schudden'. Ik vraag dan altijd of dat men gevaccineerd is :) indien ja, gewoon handen schudden. En tot nu toe is 100% gevaccineerd.... sowieso word er ook wel druk uitgeoefend op buitendienst personeel om te vaccineren. Je zal maar een klant besmetten die vervolgens ernstig ziek word.
Toch een gevalletje 'Bedankt voor het in stand houden van de situatie' als je het mij vraagt.

En ja, we kunnen concluderen dat de ene persoon meer doet aan het in stand houden dan een andere persoon, maar die beoordeling is op individueel niveau niet goed te maken en legitimeert daarmee niet het ingaan tegen de basisregels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:04:
[...]

Dus het is voor jou geen basisregel maar meer een basismogelijkheid?

Hopelijk doe jij niet mee aan die enquete :|

[...]
Heb je gemist dat die al een tijdje geen regel meer is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 10:55:
Je bent de afgelopen dagen niet de enige die benieuwd is of van mening is dat het te snel is en je daardoor nog niets kunt zien. Nu zijn ze in Den Haag niet helemaal op hun achterhoofd gevallen en het is dus ook gewoon benoemd in antwoord op vragen.
Dat stukje kreeg ik mee tijdens de persconferentie, alleen was het toen ook goed voor een merkwaardige blik. Het klonk als een merkwaardig dreigement van het kabinet en niet bepaald een goed meetpunt. Wat Van Dissel dan vandaag tegenover de NOS zei over sturen op basis van enquêtes vult dat aan, maar het wordt er niet beter op. Het komt nogal over alsof ze nu op alle knoppen een beetje drukken en eens zien of er wat gebeurt.

We zetten maximaal in op dat paard dat coronapas heet, terwijl de resultaten weinig bemoedigend zijn.
Wolly schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 11:44:
Maar om je op de hoogte te stellen van mijn actuele mening: Ik denk dat mondkapjes "bij normale mensen" misschien helpen qua overdracht van virusdruppels maar dat het effect meer zit in de bewustwording bij mensen dat het virus er nog is en dat we daarnaar handelen.
Alleen kan je dan elk willekeurig ding in de plaats doen van het mondkapje. Als we nu allemaal een blauw petje op moeten? Of zo'n reflecteren hesje wat wegwerkers dragen? Elk object kunnen we gebruiken ineens als signaal.

Genoeg mondkapjesdragers die tijdens de eerste ronde hun mondkapje al als vrijbrief beschouwden om alles weer te doen. Hun mondkapje was ineens een soort kogelvrijvest geworden, ze konden alles weer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:47

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

42erik schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:28:
[...]

Heb je gemist dat die al een tijdje geen regel meer is?
Geen verplichting, wel een sterk advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Omdat die als regel eraf is

En je op veel plekken toch ge-QRed bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Wolly schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:23:
[...]

Toch een gevalletje 'Bedankt voor het in stand houden van de situatie' als je het mij vraagt.

En ja, we kunnen concluderen dat de ene persoon meer doet aan het in stand houden dan een andere persoon, maar die beoordeling is op individueel niveau niet goed te maken en legitimeert daarmee niet het ingaan tegen de basisregels.
Ik zeg ook tot nu toe ;) het is overigens geen verplichting dat handen schudden, je merkt snel genoeg of iemand dat wel of niet overweegt. Net wel mijn mondkapje opgedaan bij het binnengaan van de fietsenkelder in de stad. Ben ik nou weer braaf burger? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
MikeyMan schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:30:
[...]

Geen verplichting, wel een sterk advies.
Niet in QR zones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Alleen het mondkapje vervalt. Basis adviezen blijven m.i. geldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06:31

HollovVpo1nt

I like gadgets

42erik schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:30:
[...]

QR is zo lek als een mandje en 1,5m is een van de makkelijkste regels om te handhaven. Hou gewoon een beetje afstand en gebruik je gezond verstand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:50
https://coronadashboard.r....nl/landelijk/maatregelen
Basisregels

Wassen: was vaak je handen. Hoest en nies in je ellenboog.

Afstand: 1,5 meter is een veilige afstand. Schud geen handen.

Luchten: zorg voor voldoende frisse lucht.

Testen: klachten? Blijf thuis. Laat je direct testen.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:23
CMD-Snake schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:29:
[...]

Dat stukje kreeg ik mee tijdens de persconferentie, alleen was het toen ook goed voor een merkwaardige blik. Het klonk als een merkwaardig dreigement van het kabinet en niet bepaald een goed meetpunt. Wat Van Dissel dan vandaag tegenover de NOS zei over sturen op basis van enquêtes vult dat aan, maar het wordt er niet beter op. Het komt nogal over alsof ze nu op alle knoppen een beetje drukken en eens zien of er wat gebeurt.

We zetten maximaal in op dat paard dat coronapas heet, terwijl de resultaten weinig bemoedigend zijn.
Hij zei meer dan dat of je hebt het over een andere van Dissel, andere NOS of andere weet ik veel.
https://nos.nl/artikel/24...-hoe-mensen-zich-gedragen
Van Dissel: "Je zou moeten zien dat men zich beter houdt aan de basisregels die het aantal contacten moeten verminderen. We gaan dat komende week laten meten door de RIVM-gedragsunit via een enquête en aan de hand van gegevens over de mobiliteit. Daar zouden we dan betere opvolging van de regels moeten zien."
Ik kan in ieder geval niet terug vinden dat het alleen over een enquête zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Het blijft natuurlijk overal een goed idee, of het nou verplicht is, of sterk geadviseerd, of "kijk maar wat je doet"...

Hoe meer afstand, hoe minder kans op besmetting. Simpeler wordt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
MikeyMan schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:34:
[...]

Alleen het mondkapje vervalt. Basis adviezen blijven m.i. geldig.
Aangezien een bios weer alle stoelen vol mag hebben, is dat volgens mij anders.

Neemt niet weg dat ik wel even kijk of een stoel tussenruimte niet kan als ik reserveer

[ Voor 14% gewijzigd door 42erik op 06-11-2021 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

42erik schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:30:
[...]

Is ook weer terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
HollovVpo1nt schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:35:
[...]

QR is zo lek als een mandje en 1,5m is een van de makkelijkste regels om te handhaven. Hou gewoon een beetje afstand en gebruik je gezond verstand.
1 van de makkelijkste? Daar zijn we het niet echt over eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Dat is gewoon niet waar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:23
stylezzz schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:07:
[...]

Totaal geen last van gehad die ongemakkelijke momenten bij zakelijk bezoek van en bij klanten die ik soms al 10+ jaar ken. Als je om te beginnen wat meer afstand houdt is de neiging er al niet of nauwelijks en vrijwel direct een gesprek beginnen helpt ook.
Handen schudden doe ik gewoon niet aan en wel/niet gevaccineerd maakt daarin niks uit en vraag ik me niet eens af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-10 12:05
MikeyMan schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:33:
[...]

Help me even met duiden van dit plaatje? Wat zien we hier nu?
Horizontaal de vaccinatiegraad (RIVM open data), in percentage volledig gevaccineerd vanaf 12 jaar oud.

Verticaal de incidentie (dagelijks gerapporteerde infecties (GGD, via RIVM open data) per 100.000 inwoners.

Iedere stip is een gemeente. Linksboven Urk, met vaccinatiegraad van ongeveer 30% en heel veel infecties momenteel.

Wat je ziet:
* er zit een grote spreiding in de incidentie. Ook in dezelfde "kolom" van gemeentes met vergelijkbare vaccinatiegraad kan het veel schelen.
* je kunt een trendlijn plotten en die is significant dalend. Dus minder corona bij meer vaccinaties. Dat belooft dus dat meer prikken leidt tot minder infecties.
* maar aan de andere kant lijkt het effect wat af te nemen als je filtert op gemeentes met >80% vaccinatiegraad. Daar is de wolk wat ronder en de significantie van de trend zwakker. De belofte van "prikken prikken prikken" verliest dus gaandeweg kracht, en een aanzienlijk deel van NL zit reeds in dat gebied.
* je kunt ook een plot maken van de gemeentes die naar verhouding van de vaccinatiegraad atypisch veel corona hebben. Bijvoorbeeld incidentie per gemeente > trendlijn bij deze vaccinatiegraad + stdev van globale incidentie) = bovenste 15 a 20%. De trendlijn binnen die groep is wel sterk dalend. Dus een hogere vaccinatiegraad lijkt niet perse minder corona op te leveren, dan wel een soort verzekering te zijn tegen het al te hoog oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:46:
[...]

Totaal geen last van gehad die ongemakkelijke momenten bij zakelijk bezoek van en bij klanten die ik soms al 10+ jaar ken. Als je om te beginnen wat meer afstand houdt is de neiging er al niet of nauwelijks en vrijwel direct een gesprek beginnen helpt ook.
Handen schudden doe ik gewoon niet aan en wel/niet gevaccineerd maakt daarin niks uit en vraag ik me niet eens af.
Het is inderdaad ook per persoon afhankelijk, en ik denk ook een beetje van de branche en/of hoe goed je elkaar kent. Ach, binnenkort zal het wel weer gedaan zijn met bezoek. Zitten we weer lekker efficient via teams :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
stylezzz schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:51:
[...]

Het is inderdaad ook per persoon afhankelijk, en ik denk ook een beetje van de branche en/of hoe goed je elkaar kent. Ach, binnenkort zal het wel weer gedaan zijn met bezoek. Zitten we weer lekker efficient via teams :)
Rilling over de rug... 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:38:
Hij zei meer dan dat of je hebt het over een andere van Dissel, andere NOS of andere weet ik veel.
https://nos.nl/artikel/24...-hoe-mensen-zich-gedragen

[...]

Ik kan in ieder geval niet terug vinden dat het alleen over een enquête zou gaan.
Ik heb sterk het idee dat ze data als aantal auto's op de weg etc. eind komende week in het model van Wallinga willen steken en dan kijken wat de uitkomsten zijn. Het probleem is dat die modelberekeningen van Wallinga met enorme onzekerheidsmarges nu zitten. Als Wallinga een weerman was dan zou het morgen -30 met een meter sneeuw kunnen worden of 30 graden en de hele dag zonnig. De huidige situatie zagen ze niet aankomen, hoeveel garanties geeft deze werkwijze?

Alternatief hopen ze dat vrijdag de geesten rijp zijn voor rigoureus ingrijpen. De Jonge wist de QR code voor niet-essentiële winkels aan de Tweede Kamer te verkopen door te zeggen dat dit vooral regionaal zal gebeuren. Ondanks dat het regionaal optreden een fantasie bleek de afgelopen 20 maanden. Wellicht is de nood vrijdag hoog genoeg dat niemand durft te piepen als de QR code ook nodig wordt op de werkvloer. Dat lijkt nu voor De Jonge de heilige graal te zijn geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dit is toch wel weer jammer, op de dag dat maatregelen nodig zijn en in de week dat er wordt opgeroepen om minder te reizen gaan er 40.000 mensen naar Amsterdam om te demonstreren.
Naar verwachting duizenden mensen lopen vanmiddag mee in de tocht. De organisatie hoopt op het grootse klimaatprotest van Nederland, wat neerkomt op meer dan 40.000 deelnemers.
Ik hoor al mensen roepen 'Is in de buitenlucht!' maar bedenk dan dat een beetje klimaatliefhebber natuurlijk niet met eigen vervoer naar de Dam gaat :|
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FDgXBPtXsAAOxQG.jpg?format=jpg&name=medium
Bron

Als het RIVM daar nu even 3 enqueteurs/waarnemers op afstuurt dan hoeven we in ieder geval niet tot vrijdag te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Wolly schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 13:01:
Dit is toch wel weer jammer, op de dag dat maatregelen nodig zijn en in de week dat er wordt opgeroepen om minder te reizen gaan er 40.000 mensen naar Amsterdam om te demonstreren.

[...]

Ik hoor al mensen roepen 'Is in de buitenlucht!' maar bedenk dan dat een beetje klimaatliefhebber natuurlijk niet met eigen vervoer naar de Dam gaat :|
[Afbeelding]
Bron

Als het RIVM daar nu even 3 enqueteurs/waarnemers op afstuurt dan hoeven we in ieder geval niet tot vrijdag te wachten.
Ik snap niet echt wat het probleem hiervan is. Je zag het graag verboden worden denk ik?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Soccer98 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 13:03:
[...]

Ik snap niet echt wat het probleem hiervan is. Je zag het graag verboden worden denk ik?
Ik denk dat het handiger is als ze het in een andere vorm doen dan 40k mensen op te roepen naar één plek te komen waarbij de vorm van vervoer tamelijk het OV betreft.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FDglLO4WQAYmG3t?format=jpg&name=900x900
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Wolly schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 13:07:
Ik denk dat het handiger is als ze het in een andere vorm doen dan 40k mensen op te roepen naar één plek te komen waarbij de vorm van vervoer tamelijk het OV betreft.
Maar hun mondkapje beschermt ze toch (tegen elkaar)... :+

De Dam is inmiddels gezellig druk als ik de beelden zien:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FDgj7SGWEAQ38vH?format=jpg&name=large
(bron)

Er is zelfs een klimaat kerkdienst gaande in de Westerkerk in Amsterdam:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FDgo1gFXIAMwBEP?format=jpg&name=large
(bron)

Dit zijn dan weer minpunten op het scorebord die het kabinet aan het bijhouden is.

[ Voor 16% gewijzigd door CMD-Snake op 06-11-2021 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

t_captain schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:51:
[...]

Horizontaal de vaccinatiegraad (RIVM open data), in percentage volledig gevaccineerd vanaf 12 jaar oud.

Verticaal de incidentie (dagelijks gerapporteerde infecties (GGD, via RIVM open data) per 100.000 inwoners.

Iedere stip is een gemeente. Linksboven Urk, met vaccinatiegraad van ongeveer 30% en heel veel infecties momenteel.

Wat je ziet:
* er zit een grote spreiding in de incidentie. Ook in dezelfde "kolom" van gemeentes met vergelijkbare vaccinatiegraad kan het veel schelen.
* je kunt een trendlijn plotten en die is significant dalend. Dus minder corona bij meer vaccinaties. Dat belooft dus dat meer prikken leidt tot minder infecties.
* maar aan de andere kant lijkt het effect wat af te nemen als je filtert op gemeentes met >80% vaccinatiegraad. Daar is de wolk wat ronder en de significantie van de trend zwakker. De belofte van "prikken prikken prikken" verliest dus gaandeweg kracht, en een aanzienlijk deel van NL zit reeds in dat gebied.
* je kunt ook een plot maken van de gemeentes die naar verhouding van de vaccinatiegraad atypisch veel corona hebben. Bijvoorbeeld incidentie per gemeente > trendlijn bij deze vaccinatiegraad + stdev van globale incidentie) = bovenste 15 a 20%. De trendlijn binnen die groep is wel sterk dalend. Dus een hogere vaccinatiegraad lijkt niet perse minder corona op te leveren, dan wel een soort verzekering te zijn tegen het al te hoog oplopen.
Dank voor de toelichting. Misschien iets om over na te denken; relatief ongunstige clustering bij grotere steden? Kan wel een effect hebben op de verspreiding. Hoe homogener de vaccinaties in de populatie belanden, hoe beter dit dempt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Wolly schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 13:01:

[...]

[Afbeelding]
Bron

Ik weet niet of dat de gemiddelde klimaatactivist veel afwijkt van de gemiddelde vaccinatiegraad? Beetje in de buitenlucht met elkaar lopen kan weinig kwaad denk ik. En in het ov ben je veilig met je mondkapje toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 13:20:
[...]

Dit zijn dan weer minpunten op het scorebord die het kabinet aan het bijhouden is.
Gezien de obsessie van Rutte om altijd iets te zeggen over Jesse Klaver en zijn terrasverwarmers verwacht ik op zijn minst wel een sneer naar deze bijeenkomst aankomende vrijdag :*)

Onderbouwing obsessie:
Ook die buitenterrassen is zo’n ding, die zul je ook de komende maanden zien met de door Jesse Klaver verfoeide terrasverwarmers, die zullen meer worden aangezet en dat betekent dat ook daar het onderscheid tussen buiten en binnen gaat vervagen.
Persconferentie
We gaan naar de winter. Misschien zit men nu nog wel buiten, onder de door sommige partijen hier zo verfoeide terrasverwarmers.
Debat 3 november

[ Voor 9% gewijzigd door Wolly op 06-11-2021 13:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02:11
Het is het laatste anderhalf jaar wel gebleken dat het OMT nog steeds geen flauw benul heeft hoe te handelen. Misschien moet ze de jongere generatie ook in dat team opnemen, wat nu vooral uit 60-plussers bestaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
stylezzz schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 13:27:
[...]

Ik weet niet of dat de gemiddelde klimaatactivist veel afwijkt van de gemiddelde vaccinatiegraad? Beetje in de buitenlucht met elkaar lopen kan weinig kwaad denk ik. En in het ov ben je veilig met je mondkapje toch? ;)
Je kan proberen het te downplayen maar je vergeet daarbij dat er is opgeroepen om minder te reizen, meer afstand te houden en je in het algemeen meer aan de basisregels te houden.

Als dit een demonstratie was tegen de coronaregels dan kan je al raden wat de reacties waren van mensen, sterker nog, het was het perfecte excuus geweest om aan te geven dat mensen niet luisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-10 20:03
Wozmro schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:21:
Noodhospitalen, eventueel in samenwerking met het leger, zou die optie al besproken zijn?

Vorig jaar werd het leger er bij betrokken en werd er ook actief opgeroepen om je op te geven als vrijwilliger. (In België)

Dit jaar hoor ik daar niets over. Maar evengoed is het leger nooit gestopt met bijspringen.
Bedden zijn het probleem nu niet dus een nood hospitaal heeft geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 13:00:
[...]
De huidige situatie zagen ze niet aankomen, hoeveel garanties geeft deze werkwijze?
Weinig, maar waarom denk je dat het kabinet de huidige situatie niet zag aankomen? Als hun doel is om de IC vol te krijgen om later R=1 proberen te bereiken is het gewoon volgens plan.

Tussen de regels is dat ook wat je zou kunnen lezen in de woorden van het kabinet en het RIVM. Uitvogelen wat het gedrag van mensen ongeveer is om later zo dicht mogelijk bij R=1 maar R>1 uit te kunnen komen. En dan gaan zitten wachten tot het 'beloofde land' van weinig opnames in beeld komt. Dat is immers de strategiekeuze geweest in Q1 2020 en het kabinet stelt steeds dat de strategie ongewijzigd is.

Dat een nieuwe variant kan opduiken met een ander effect lijkt wel te worden gerealiseerd, maar daar wordt naar het zich laat aanzien niet op geanticipeerd. Sterker nog, de OMT voorzitter acht een van de WRR scenario's waarschijnlijker dan de andere vier, terwijl de WRR nu juist opmerkt dat de scenario's geen toekomstvoorspellingen zijn.

Waar zou die glazen bol dan toch staan?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Wolly schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 13:34:
[...]

Je kan proberen het te downplayen maar je vergeet daarbij dat er is opgeroepen om minder te reizen, meer afstand te houden en je in het algemeen meer aan de basisregels te houden.

Als dit een demonstratie was tegen de coronaregels dan kan je al raden wat de reacties waren van mensen, sterker nog, het was het perfecte excuus geweest om aan te geven dat mensen niet luisteren.
Totdat die dringende adviezen weer in harde plichten worden omgezet denk ik dat het dweilen met de kraan open is...

Als het een anti corona demonstratie was had ik nu niet veel anders gereageerd overigens. Ten opzichte van vorig jaar zal die groep ook veranderd zijn. Vorig jaar waren het vooral wappies die het niet wilden snappen, nu komt daar ook een groep gevaccineerden bij die het allemaal beu is omdat ze netjes hun prikjes hebben gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
Wat zou erachter zitten dat Nederland altijd één van de laatsten is die maatregelen neemt, terwijl de rest van Europa al veel eerder is? Het straalt echt enorm veel amateurisme uit. Nederland was vroeger altijd het braafste jongetje van de klas, maar in deze crisis is het meer een recalcitrante tiener.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-10 21:26

TrailBlazer

Karnemelk FTW

P-Rock schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:06:
Wat zou erachter zitten dat Nederland altijd één van de laatsten is die maatregelen neemt, terwijl de rest van Europa al veel eerder is? Het straalt echt enorm veel amateurisme uit. Nederland was vroeger altijd het braafste jongetje van de klas, maar in deze crisis is het meer een recalcitrante tiener.
Nederland is altijd heel erg recalcitrant geweest en van het gedogen. Dat heeft ons de afgelopen jaren een hoop opgeleverd maar nu is het gewoon een hele slechte eigenschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P-Rock
TrailBlazer schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:08:
[...]

Nederland is altijd heel erg recalcitrant geweest en van het gedogen. Dat heeft ons de afgelopen jaren een hoop opgeleverd maar nu is het gewoon een hele slechte eigenschap.
Inderdaad, en dat zwabberende beleid draagt er ook niet aan bij dat de bevolking het kabinet nog serieus neemt.

Met de versoepelingen begin van de zomer riepen de artsen al dat zoveel versoepelen in 1x tot ellende zou leiden, maar toch deden ze het (want het OMT zei dat het kon). En nu zitten we weer in de shit, ondanks dat meer dan 80% gevaccineerd is. Ik herinner me nog dat er gezegd werd dat minstens 75% gevaccineerd moest zijn voor groepsimmuniteit en om terug te keren naar het oude normaal, maar nu is het opeens 95%?

Ik ben geen complotdenker, maar Mark en Hugo doen wel ontzettend hun best om me over die streep te trekken. Ik krijg er echt een beetje Trump flashbacks van, al die leugens die ze in het begin hebben verteld en die ze nu allemaal toch aan het doorvoeren zijn.

En iedereen weet dat er na 12 november nog meer maatregelen zullen komen (avondklok, hoeveelheid mensen in huis en drankverkoop na 8 uur verbod terug?).

[ Voor 5% gewijzigd door P-Rock op 06-11-2021 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
P-Rock schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:16:
[...]
Ik herinner me nog dat er gezegd werd dat minstens 75% gevaccineerd moest zijn voor groepsimmuniteit en om terug te keren naar het oude normaal, maar nu is het opeens 95%?
Iets met delta variant. Als die er niet was geweest was 75% inderdaad genoeg geweest...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Was net even in het centrum, uit nieuwsgierigheid bij aardig wat winkels naar binnen gegluurd. Veel mondkapjes maar eigenlijk ook opvallend veel mensen zonder. Zeker in de kleine winkels maar ook in de supersmarkten. Op straat worden die dingen hier amper opgehouden, bij de vorige verplichting liep de helft van de mensen permanent met zo'n ding voor hun snuit.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 25-10 20:44
Ik herinner me nog dat er gezegd werd dat minstens 75% gevaccineerd moest zijn voor groepsimmuniteit en om terug te keren naar het oude normaal, maar nu is het opeens 95%?
Niet 'opeens'. Sinds de oorspronkelijke versie van het virus kregen we te maken met de besmettelijkere Alpha en Delta varianten, met een daardoor ook stijgend percentage wat nodig is voor groepsimmuniteit.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P-Rock
ijdod schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:25:
[...]

Niet 'opeens'. Sinds de oorspronkelijke versie van het virus kregen we te maken met de besmettelijkere Alpha en Delta varianten, met een daardoor ook stijgend percentage wat nodig is voor groepsimmuniteit.
En dat terwijl de 'groepsimmuniteit' bij de deltavariant blijft steken op 80% wanneer 100% van de bevolking gevaccineerd zou zijn, volgens een epidemioloog aan het Radboud UMC.
Alma Tostmann, epidemioloog aan het Radboudumc, noemt het een simpele rekensom. "Je berekent de groepsimmuniteitsdrempel op basis van de besmettelijkheid van een virus, oftewel de R0-waarde. Voor het oorspronkelijke virus is dat 2,5 à 3, en dan heb je een immuniteitsgraad van 70 procent nodig."

Maar die waarde van de deltavariant ligt een stuk hoger: tussen de 5 en 7. "Dat betekent dat je een immuniteitsgraad van tussen de 80 en 85 procent nodig hebt", zegt Tostmann.

En die immuniteitsgraad van 85 procent is nu niet te bereiken, zegt Tostmann. De huidige vaccins beschermen namelijk naar schatting gemiddeld 80 procent tegen symptomen en besmetting met de deltavariant. "Dus zelfs met een vaccinatiegraad van 100 procent, zou de immuniteitsgraad ongeveer 80 procent zijn", zegt de epidemioloog.
Dus wat wil het kabinet bereiken als nu al blijkt dat we de immuniteit nooit gaan halen? 95% is dan ook te weinig. Blijven we dan maar elk jaar doorsukkelen met Mark en Hugo als opvoeders?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

P-Rock schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:29:
[...]

Dus wat wil het kabinet bereiken als nu al blijkt dat we de immuniteit nooit gaan halen? 95% is dan ook te weinig. Blijven we dan maar elk jaar doorsukkelen met Mark en Hugo als opvoeders?
Iedereen vaccineren. En als men dat niet wil ongevaccineerden beperken zodat er niet teveel tegelijk ziek worden.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

En dat terwijl de 'groepsimmuniteit' bij de deltavariant blijft steken op 80% wanneer 100% van de bevolking gevaccineerd zou zijn, volgens een epidemioloog aan het Radboud UMC.

[...]

95% is 10% beter dan nu. Met bijbehorende vermindering van druk op de zorg. Lijkt me winst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P-Rock
IJzerlijm schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:31:
[...]

Iedereen vaccineren. En als men dat niet wil ongevaccineerden beperken zodat er niet teveel tegelijk ziek worden.
Wat volgens de epidemioloog niet voldoende zal zijn voor groepsimmuniteit. Bovendien kan niet iedereen gevaccineerd worden, vanwege bepaalde ziektes e.d. en sommigen willen ook helemaal niet vanwege geloofsovertuiging, principe of angst. Die 100% ga je dus sowieso niet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-10 09:15
P-Rock schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:06:
Denk alleen dat je beeld niet klopt.
Denk aan Denemarken, VK, Zweden om er een paar te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

P-Rock schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:35:
[...]

Wat volgens de epidemioloog niet voldoende zal zijn voor groepsimmuniteit. Bovendien kan niet iedereen gevaccineerd worden, vanwege bepaalde ziektes e.d. en sommigen willen ook helemaal niet vanwege geloofsovertuiging, principe of angst. Die 100% ga je dus sowieso niet halen.
Principes zijn meestal prima om te kopen, angst is te begeleiden en geloofsovertuiging is een deal sluiten met de Imam en pastoor dat ze prediken dat het goed is.

Er moet alleen fors meer moeite in gestopt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P-Rock
MikeyMan schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:31:
[...]

95% is 10% beter dan nu. Met bijbehorende vermindering van druk op de zorg. Lijkt me winst.
*knip*
Lees even de TW en TS voor je met dit argument komt.

[ Voor 28% gewijzigd door tweakduke op 06-11-2021 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:11
IJzerlijm schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:31:
[...]

Elke 1 a 2 jaar iedereen vaccineren en anders kom je nergens binnen zonder QR? De vaccinatiegraad zal met elke booster alleen maar verder dalen vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
DeKoetsier schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:36:
[...]

Denk alleen dat je beeld niet klopt.
Denk aan Denemarken, VK, Zweden om er een paar te noemen.
Zweden en Denemarken zijn ook op hun besluit van toen teruggekomen, en het VK was juist 1 van de eerste landen die begon met vaccineren en maatregelen treffen (zeker toen Johnson de ernst ervan inzag toen hij zelf corona kreeg).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Ankona schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:24:
Was net even in het centrum, uit nieuwsgierigheid bij aardig wat winkels naar binnen gegluurd. Veel mondkapjes maar eigenlijk ook opvallend veel mensen zonder. Zeker in de kleine winkels maar ook in de supersmarkten. Op straat worden die dingen hier amper opgehouden, bij de vorige verplichting liep de helft van de mensen permanent met zo'n ding voor hun snuit.
Eindhoven, ander beeld. Vrijwel 100% compliance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-10 09:15
P-Rock schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:39:
[...]

Zweden en Denemarken zijn ook op hun besluit van toen teruggekomen, en het VK was juist 1 van de eerste landen die begon met vaccineren en maatregelen treffen (zeker toen Johnson de ernst ervan inzag toen hij zelf corona kreeg).
Besluiten worden herzien, klopt. Maar zo recalcitrant zijn we ook weer niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 25-10 20:44
@P-Rock Ook met een 70% vaccinatiegraag was het niet de bedoeling dat de grens daar zou liggen; dat wordt nog wel eens vergeten. Meer is altijd beter.

Die 100% klopt als je enkel naar het effect van het vaccin op het virus kijkt. In de praktijk is er meer, en zijn er ook (desnoods beperkte) maatregelen. De praktijk in Portugal, en het rekenwerk van @t_captain laten zien dat ook momenteel een dekkende (iedereen die kan, is gevaccineerd) vaccinatiegraad voldoende is. Had iedereen gewoon gehoor gegeven aan de oproep, hadden we hier nu niet gezeten. Maar daar hebben we nu niets meer aan.

Bij een openstaande kraan moet je je concentreren op de kraan, niet op de 15% die niet meedweilt. Daarna mag je wel gaan afvragen waarom die 15% niet alleen niet dweilt, maar ook de kraan een paar slagen extra open heeft gegeven.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
DeKoetsier schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:40:
[...]

Besluiten worden herzien, klopt. Maar zo recalcitrant zijn we ook weer niet.
We zijn één van de laatsten geweest die mondkapjes heeft ingevoerd (na ze heel lang eerst te downplayen) en begonnen zijn met vaccineren (vanwege o.a. het te laat bestellen van vaccins), terwijl zo'n beetje heel Europa en daarbuiten al lang bezig waren. Israel was al over de helft toen wij begonnen! Onze lockdowns waren mild vergeleken met die van andere landen en we zijn de eersten die alles opengooien terwijl mensen met verstand roepen dat het te vroeg is, om er daarna achter te komen dat het toch niet zo goed gaat.

[ Voor 14% gewijzigd door P-Rock op 06-11-2021 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
t_captain schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:39:
[...]

Zal met de volgzaamheid van de mensheid te maken hebben. Weinigen nemen initiatief. Als er echter een paar een bepaald gedrag vertonen volgen anderen ook maar men wil niet de eerste/enige zijn.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
MikeyMan schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 13:22:
[...]

Dank voor de toelichting. Misschien iets om over na te denken; relatief ongunstige clustering bij grotere steden? Kan wel een effect hebben op de verspreiding. Hoe homogener de vaccinaties in de populatie belanden, hoe beter dit dempt.
Maakt onder de stree niet zoveel uit. Cluster van niet-gevaccineerden betekent een snellere uitbraak die ook weer eerder verzadigt.

Wel een hogere piek, maar in absolute aantallen valt het mee (de clusters zijn vaak maar enkele wijken groot).
Globaal over NL is de tijdcurve van zorgbelasting niet zo anders door die clusters tov hetzelfde aantal niet-gevaccineerden verzpreid over de samenleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:07
Wat mij opvalt, is dat er in de horeca wel overal QR codes worden gescant, maar geen identiteitsbewijzen?

Voor de anti-vaxxers is er dan toch een makkelijke Life-hack:
Laat een gevaxede vriend of vriendin op jouw telefoon zijn/haar CoronaCheck App installeren (eenmalig met DigiD installeren), en ga daarmee op pad....

American Express vraagbaak

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-10 17:22
Ik wil al die roeptoeters hier die als argument aanhalen "dat vaccineren niet de eindoplossing is" graag even wijzen op de Nirvana fallacy. Nee, het is niet het magische middel dat ons op wonderlijke wijze afhelpt van al onze corona zorgen. Maar dat doet helemaal niks af aan het feit dat het vaccin met afstand het beste is wat we hebben.

Haal alsjeblieft die twee prikjes gewoon. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Stinger_Ventura schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:02:
Wat mij opvalt, is dat er in de horeca wel overal QR codes worden gescant, maar geen identiteitsbewijzen?

Voor de anti-vaxxers is er dan toch een makkelijke Life-hack:
Laat een gevaxede vriend of vriendin op jouw telefoon zijn/haar CoronaCheck App installeren (eenmalig met DigiD installeren), en ga daarmee op pad....
Ik vraag mij eigenlijk ook wel af of ze wel om een id mogen vragen. De politie mag dat ook niet zomaar, alleen onder gedefinieerde omstandigheden (dat de politie hier nog wel eens een loopje mee neemt is een ander verhaal)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:11
Ankona schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:10:
[...]

Ik vraag mij eigenlijk ook wel af of ze wel om een id mogen vragen. De politie mag dat ook niet zomaar, alleen onder gedefinieerde omstandigheden (dat de politie hier nog wel eens een loopje mee neemt is een ander verhaal)
Ze mogen om ID vragen, anders is het gewoon dat je niet naar binnen mag :)
Net zoals in supermarkten als je alcohol koopt en niet toont: ook goed, maar dan mag je de alcohol niet meenemen.
Identiteitscontrole voor coronatoegangsbewijzen
Wilt u ergens naartoe waar een coronatoegangsbewijs verplicht is? Dan mogen degenen die u daar toelaten en een toezichthouder u vragen om zich te identificeren.
Bron: https://www.rijksoverheid...ntiteitsbewijs-en-wanneer

[ Voor 25% gewijzigd door Ryur op 06-11-2021 15:13 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:07

Hoppaaa door de 12k heen, en het percentage positief stijgt lekker mee.

Met de aangescherpte regels per vandaag, kunnen we op zijn vroegst over 2 weken een beetje zien of het effect heeft. Maar in die tussentijd kunnen we deze stijgende lijn nog wel even zien aanhouden??

Tijd op @t_captain weer uit de kast te trekken. (Qua analyse dan hè, niet uit de 🏳️‍🌈 kast)

[ Voor 72% gewijzigd door Stinger_Ventura op 06-11-2021 15:26 ]

American Express vraagbaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Na een daling van een week, stijgt het groeigetal nu weer twee dagen op rij. Dat is een tegenvaller. Ik had verwacht dat het nog wel even zou blijven doordalen. Het COVID-bewustzijn leek de afgelopen weken wat hoger; op de stations zag ik weer meer mensen met een mondkapje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

Live vanuit de basic fit. :)

Entree inderdaad met pasje en qr. 2 jonge gasten voor mij, 1 kon terug naar huis wegens geen qr....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Stinger_Ventura schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:22:
Dit is het hoogste aantal besmettingen ooit, op 20 december na toen er 12.997 werden gerapporteerd (en los van wat het ook maar geweest is in maart/april 2020).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
[...]
Immuniteit kan ook uit besmetting komen ipv vaccinatie.
Uiteindelijk kom je er wel als covid niet teveel muteert.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-10 20:03
[Embed]

Met de aangescherpte regels per vandaag, kunnen we op zijn vroegst over 2 weken een beetje zien of het effect heeft. Maar in die tussentijd kunnen we deze stijgende lijn nog wel even zien aanhouden??

Tijd op @t_captain weer uit de kast te trekken. (Qua analyse dan hè, niet uit de 🏳️‍🌈 kast)
1000 meer per dag is ook niet best. Dat wordt volgende week misschien wel 20.000 per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-10 14:11

Barrycade

Through the...

[...]

Hier in Kennemerland ook, rondje bouwmarkt en andere winkels gedaan, wel druk maar denk 1-2% maar géén mondkapje op had binnen. Ook een deel gewoon buiten weer. Ook weer netjes afstand houden, viel me niet tegen.

Leek wel alsof door deze maatregelen af te kondigen dat de groep mensen die eigenlijk wel een kapje op hadden gewild nu eindelijk hun kans weer schoon zien om wel gewoon de oude maatregelen na te leven.

Maar denk dat dit helaas wel te laat is en dat we over 2 weken nog zwaardere maatregelen krijgen.

Een deel van die 12k besmettingen van vandaag melden zich namelijk de komende weken wel bij het ziekenhuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Number10 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:29:
[...]

Dit is het hoogste aantal besmettingen ooit, op 20 december na toen er 12.997 werden gerapporteerd (en los van wat het ook maar geweest is in maart/april 2020).
Let wel, toen minder dan 14% positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
MikeyMan schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:51:
[...]
Let wel, toen minder dan 14% positief.
Als in: we missen nu meer dus we zijn er al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Number10 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:53:
[...]

Als in: we missen nu meer dus we zijn er al?
Ja ruim.

Nog los van degenen die asymptomatisch ter goeder trouw nu niet naar de teststraat gaan.

Jammer dat het RIVM geen prevalentie meer berekent. Kon weleens heel fors zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-10 17:22
Ik heb nooit zo goed op die cijfers gelet vanuit het riool, maar is er niet wat af te leiden van de concentratie in het water?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

We hebben morgen nog! En maandag, dinsdag, woensdag....

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• t_captain
ijdod schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:41:.

Die 100% klopt als je enkel naar het effect van het vaccin op het virus kijkt. In de praktijk is er meer, en zijn er ook (desnoods beperkte) maatregelen. De praktijk in Portugal, en het rekenwerk van @t_captain laten zien dat ook momenteel een dekkende (iedereen die kan, is gevaccineerd) vaccinatiegraad voldoende is.
Let op: nu.

Uiteindelijk zullen bij de hoge immuniteit in de westerse wereld virusvarianten ontstaan die niet per sé besmettelijker zijn, maar bovenal een bepaalde resistentie hebben. Met delta+ lijkt die weg al ingezet.

Ik ben dus geen voorstander van vaccinatiedwang. Je geeft een principe op, tegenover een tijdelijke winst.

Corona gaat niet meer weg, het gaat seizoensmatig terugkomen zoals griep dat ook doet. We hebben een enorme weerstand tegen influenza, door vaccinatie van kwetsbaren maar bovenal door 2x per jaar in contact te komen met het virus. Toch houdt het dapper stand, namelijk door doorlopende mutatie.

Een specifieke virusvariant kun je verdrijven. Soms zelfs een virussoort, al is dat bij een luchtweginfectie met R0 van 7 knap lastig. Het idee dat we in bredere zin van infectieziekten kunnen afkomen, daar geloof ik niet in. We moeten wat mij betreft de zaken zo inrichten als we ze levenslang bereid zijn te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-10 16:48
[...]

Normaal zijn de weekenden wat lager, maar deze getallen maakt me wel ongerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
stylezzz schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:27:
[...]

Live vanuit de basic fit. :)

Entree inderdaad met pasje en qr. 2 jonge gasten voor mij, 1 kon terug naar huis wegens geen qr....
Hoe jong? Ik had begrepen dat Basic Fit ook de 18+ aanhield voor QR-code. Dus dat 16 t/m 18 jaar zonder QR-code naar binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Zaterdag heeft niet zo’n lage weekdagfactor. Zondag is lager, maandag ook. De groeifactor tov een week geleden ligt in lijn met wat we de afgelopen dagen voor groeifactoren zagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
[Embed]

Ik mis data boor het verdringingsmodel. RIVM rapporteert geen delta+ apart van delta lijkt het.

Extrapolatie van de curve komt in de buurt van 17 a 18k uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

zacht schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:15:
[...]

Hoe jong? Ik had begrepen dat Basic Fit ook de 18+ aanhield voor QR-code. Dus dat 16 t/m 18 jaar zonder QR-code naar binnen.
Qr is vanaf 13 jaar. Waarom zou basic fit daar zijn eigen regels op mogen verzinnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
zacht schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:15:
[...]

Poeh, ik denk niet dat ze al auto mochten rijden dus ik gok ergens tussen de 15 en 17. Uurtje aan de gewichten daar gehangen met een schuin uitzicht op de ingang. Ik denk toch zeker een man of 10 gezien die rechtsomkeerd konden maken.... niet met veel stampij overigens. Het heeft ook geen nut om een scene te schoppen tegen een medewerker vanachter die draaihekken....

Geen controle op leeftijd overigens. Eerst de qr langs de scanner en daarna je ledenpas. In de beste basic fit traditie alles zonder menselijke interactie ;)

[ Voor 11% gewijzigd door stylezzz op 06-11-2021 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
handoff schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:12:
[...]
maar deze getallen maakt me wel ongerust
Het is volgens verwachting sinds 25 september toch?

Dus zo'n 8 weken geleden. Zie ook deze grafieken als cartoon:
breew in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10"

En zoals @jadjong zegt: er komen nog wat dagen tot de volgende persconferentie en een eventuele lockdown heeft uiteraard ook weer vertraging.

Het is niet voor niets dat vroeg ingrijpen beter is dan wachten, maar er zijn in dit topic hele volksstammen voorbijgetrokken die allemaal stelden dat besmettingen niks meer zouden zeggen en de crisis voorbij was.

That didn't age well.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
(…) En zelfs als je denkt: het gaat vast sneller dan ik denk, gaat het toch nog sneller dan je denkt. (…)
Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, persconferentie 20 januari 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Dennis1812 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:21:
[...]

Qr is vanaf 13 jaar. Waarom zou basic fit daar zijn eigen regels op mogen verzinnen?
Nee, voor sportscholen etc. is vanaf 18 jaar.
Horeca is vanaf 13 jaar.
https://www.rijksoverheid...assende-maatregelen-nodig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

geenstijl schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:45:
[...]
Nee, voor sportscholen etc. is vanaf 18 jaar.
Horeca is vanaf 13 jaar.
https://www.rijksoverheid...assende-maatregelen-nodig
Excuus mijn fout inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:50
Number10 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:34:
[...]

Het is volgens verwachting sinds 25 september toch?

Dus zo'n 8 weken geleden. Zie ook deze grafieken als cartoon:
breew in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10"

En zoals @jadjong zegt: er komen nog wat dagen tot de volgende persconferentie en een eventuele lockdown heeft uiteraard ook weer vertraging.

Het is niet voor niets dat vroeg ingrijpen beter is dan wachten, maar er zijn in dit topic hele volksstammen voorbijgetrokken die allemaal stelden dat besmettingen niks meer zouden zeggen en de crisis voorbij was.

That didn't age well.
En het is niet dat er geen getallen beschikbaar waren. Neem nou de veel versmade corona melder app.
Vanaf 14 oktober gaat die echt weer los. Bron: https://github.com/minvws...e_test_authorisations.csv
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnZmj5yRQxSivefzmypamkguUhs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KBxLN1EtdwGLIaAd1f1TiWOz.jpg?f=user_large

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Dennis1812 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:21:
[...]

Sportschool is QR vanaf 18.

[edit] Spuit 11

Bij mijn sportschool (geen deel van een keten, 1 filiaal) wel controle op QR, maar geen ID. Daarna wel met ledenpasje naar binnen maar dat is altijd al zo, en de gegevens van de QR werden dus niet gecontroleerd met de gegevens van het pasje.

Wat me verder opviel: er werd expliciet bij gezegd dat je je QR eenmalig hoeft te laten zien en daarna nooit meer, want "ze zetten in het systeem dat het in orde is".

Dat is natuurlijk niet conform de regels, want mijn geldige QR kan morgen wel verlopen zijn (als ie via testen is verkregen). Daarnaast vindt de AVG vast ook wel iets van het opslaan van medische gegevens in de ledenadministratie van een sportschool.

Dus daar zou ik over kunnen gaan zeuren, maar ik weet niet of dat veel zal helpen en geliefd zal ik me er ook niet mee maken bij het personeel. Bovendien: vorige week stond ik daar ook gewoon te sporten en voelde ik me niet onveilig. Misschien is het nu, met een halve controle, niet veiliger geworden, maar het is ook niet onveiliger geworden. Tenslotte zullen er misschien toch een paar mensen die geen QR hebben niet komen sporten nu.

Dus: aangezien ik <50 ben en in goede gezondheid, bovendien gevaccineerd, loop ik weinig (maar niet geen!) risico op corona. En ik loop nu niet méér risico dan in de afgelopen maanden. Mijn idee is dus dat ik er niet over ga zeuren en gewoon ga sporten, zoals ik dat de afgelopen maanden ook deed.

Benieuwd hoe jullie hier over denken. Bij Basic Fit klopt de controle op QR dus ook niet helemaal. Blijven jullie wel gewoon sporten?

In het winkelcentrum (overdekt, dus binnenlocatie) en de AH liep de grote meerderheid van de mensen gewoon weer met mondkapje.

[ Voor 79% gewijzigd door migchiell op 06-11-2021 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Flink wennen, die nieuwe maatregelen: ‘Soms niet te doen’

De inwoners van Amsterdam lijken vooralsnog er weinig werk van te maken. De NOS zet daar tegenover een positief verhaal uit Breda.

Vandaag maar langs het lokale winkelcentrum gelopen om eens te kijken, maar de naleving was matig. Meer mondkapjes als gisteren, toen was het nagenoeg nul, maar meer als genoeg die geen moeite doen. Winkelpersoneel lijkt er ook geen halszaak van de willen maken.

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het onderwerp geen indruk meer maakt.
En iedereen weet dat er na 12 november nog meer maatregelen zullen komen (avondklok, hoeveelheid mensen in huis en drankverkoop na 8 uur verbod terug?).
Ik denk dat De Jonge vooral stuurt op de nog verdere uitbreiding van de coronapas naar de werkvloer. Het is een onderwerp waar hij al vrij snel over begon na de eerste introductie van de coronapas. Nu het ijzer steeds heter wordt komt vermoedelijk de tijd dat hij kan gaan smeden. Een coronapas op de werkvloer zal voor flink wat weerstand zorgen, maar met hoge besmettingscijfers kan je die weerstand mogelijk overkomen.

Het probleem met 'oude' maatregelen is dat het een klap is, niet in de minste voor de ego's van de heren op het podium. De 1,5 meter terug of een lockdown is een totale afgang. Aan 'nieuwe' maatregelen kleeft dit probleem niet, al neemt de coronapas steeds meer de vorm aan van een prestige project.

Politiek Den Haag spreekt sinds het afschaffen van de avondklok niet meer over dit onderwerp, dat is denk ik nogal een gevoelig onderwerp voor ze. Er lijken zo geen voordelen aan gezeten te hebben, maar wel leverde het een hoop haat en nijd op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
henkzelf schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:52:
[...]
Vanaf 14 oktober gaat die echt weer los.
Het is een beetje welke maat je bekijkt.

Eerder dan 14 oktober was aan het groeigetal ook al te zien wat het effect was van versoepelen. Sterker nog: ik vermoed dat er is geanticipeerd op die versoepelingen want het groeigetal steeg exact vanaf 25 september.
Number10 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9"
Number10 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:02

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Er staan nu wel genoeg persoonlijke observaties van QR code’s en of mondkapjes in dit topic. Veel discussiewaarde heeft het ook niet, dus vanaf hier die anekdotes graag achterwege laten.
Pagina: 1 ... 9 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de persconferentie van 26 november j.l. en alles dat daarbij hoort: Persconferentie 26 november

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal de IC capiciteit op gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.