Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 129 Laatste
Acties:
  • 396.652 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:57:
[...]

Testbereidheid was toen denk ik hoge. En er zullen meer asymptomatische gevallen zijn.

Ik zou het nog steeds geen gek idee vinden om deze grafiek om te rekenen naar een standaard %positief.
Dus je bedoelt dat de helling van deze oktober 2021 golf eigenlijk steiler zou zijn als we dezelfde testbereidheid hadden als in december 2020?

Toch wel lastig, dan kom je weer op het stukje 'zicht op het virus' wat dan in de besmettingsfase al niet actueel lijkt te zijn.

Zijn er nog andere verklaringen? @t_captain misschien een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:13
Wolly schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:49:
[...]

Ik begrjjp dit niet goed, we zaten toen op een R rond de 0,9 (begin december 2020 was het 1,2)
De laatst bekende R op 20 oktober 2021 was 1,2
Bron

We hebben nu een enorme vaccinatiegraad die de besmettingen remt, met een Delta variant die meer besmettelijk is.

Maar zou die stijgende lijn van deze oktober 2021 golf niet alsnog veel minder steil moeten zijn met al die vaccinaties? Ik zie eigenljik maar een iets flauwere helling vergelijken met december 2020?

[Afbeelding]
Door delta ben je al een groot deel van je winst kwijt en daarnaast gaat de verspreiding nog steeds exponentieel. Voor de praktijk maakt het dan ook helaas niet zo heel veel uit als je stuurt op zorgcapaciteit. Je lijn gaat iets langzamer omhoog, maar nog steeds exponentieel zodat je uiteindelijk alsnog maar een paar weken verschil hebt. Dus wil je het echte verschil zien moet je kijken naar besmettingen vs ziekenhuis/IC bezetting. Want die zal wel een ander beeld laten zien.

Dus je kunt er net vaccinaties wel voor zorgen dat er minder mensen op het IC komen, maar met een stijging van de besmettingen van 30 a 40% per week heb je alsnog het IC snel vol liggen. Alleen als de bak met niet immune mensen leeg is wordt dat minder, maar daat zijn we nog niet.

Precies hierom is ook al heel vaak gezegd dat zorgcapaciteit uitbreiden niet de oplossing is. Met de huidige cijfers zou je die meer dan moeten verdubbelen om het einde van de winter te halen en als de winter een maandje langer duurt heb je nog een nieuwe verdubbeling te pakken.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
stylezzz schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:49:
[...]

Ik begin me onderhand af te vragen of dat de 12e nou een weegmoment of meteen een nieuwe persco gaat worden? Die ATH gaat er begin volgende week wel aan zo....
Tja, zal wel weer een weegmoment zijn zodat we de week erna in paniek een nieuwe persco kunnen geven met zware maatregelen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Priest-NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-10 00:14
[...]

Ik begrjjp dit niet goed, we zaten toen op een R rond de 0,9 (begin december 2020 was het 1,2)
Bron

We hebben nu een enorme vaccinatiegraad die de besmettingen remt, met een Delta variant die meer besmettelijk is.

Maar zou die stijgende lijn van deze oktober 2021 golf niet alsnog veel minder steil moeten zijn met al die vaccinaties? Ik zie eigenljik maar een iets flauwere helling vergelijken met december 2020?

[Afbeelding]
Maar dat is toch typisch een kenmerk van exponentiele groei?

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:00:
[...]

Dus je bedoelt dat de helling van deze oktober 2021 golf eigenlijk steiler zou zijn als we dezelfde testbereidheid hadden als in december 2020?

Toch wel lastig, dan kom je weer op het stukje 'zicht op het virus' wat dan in de besmettingsfase al niet actueel lijkt te zijn.

Nou, ik dacht eigenlijk meer dat je de afnemende testbereidheid vanaf half dit jaar als toenemende laag missende gevallen moet meenemen. En dat daarmee IDD de stijlte van de grafiek niet zoveel meer zeg.

Maar ik zuig het ook maar uit de grote duim natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Wolly schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:57:
[...]

Don't mention the .....

Te laat :(

[Twitter]
Tja, als je afwacht tot je een piek hebt kun je niet anders dan die R weer naar 1 brengen. Had je de basismaatregelen niet weggehaald en al bij het begin van de stijging wat bijgestuurd had je veel minder nodig gehad.

Uiteindelijk is het heel simpel. Het virus gaat exponentieel, dus vanaf de 1e week weet je al wat het gaat worden, simpelweg het percentage toe blijven voegen. Als je aan het begin dat percentage wat dempt gaat het getal aan het eind hard omlaag. Ga je pas aan het eind dempen moet dat heel rigoreus.

Oftewel de conclusie blijft eigenlijk heel simpel, de regering is nog steeds aan het sturen op max. bezetting IC en wil daar ook zo snel mogelijk komen.

[ Voor 9% gewijzigd door redwing op 05-11-2021 17:06 ]

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-10 15:47
Philpend schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:47:
[...]

Elke fatsoenlijke cursus over arbo en veiligheid zal je vertellen dat een aanpak bij de bron (de verspreiding van het virus) de enig juiste aanpak is. Alleen maar als dat absoluut onmogelijk is kun je over naar symptoombestrijding. En wat is een groter nadeel: af en toe een mondkapje op of zwaar ziek naar het ziekenhuis met mogelijk heel langdurige klachten? Ik vind het dus niet zo'n dilemma.
Dat is natuurlijk een valse tegenstelling. Ten eerste door de vaccinatiegraad die veel mensen uit het ziekenhuis houdt, maar ook zonder vaccin gaat ~98% niet naar het ziekenhuis.

Klinkt een beetje als de Jonge. Of je voert mijn (onbewezen) pas in of er komt een lockdown.
[...]

Bron

[Afbeelding]
Per 1-12-2020 waren pas de teststraten open voor iedereen, voor die tijd waren er nog beperkingen in capaciteit. 2,5 week later ging de boel op slot.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-10 12:05
Wolly schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:00:
[...]

Ik zie de saturatie langzaam intreden. Dat zie je in het afvlakken van een groeicurve die eerst een exponentiele vorm heeft. Gezien de breedte van deze golf (heel Nederland en alle leeftijden) verwacht je dat dit saturatie-effect heel langzaam is. Er is immers een grote pool van nog-te-besmetten mensen.

Ik schat de echte infecties op ongeveer 2x a 3x de positieve tests. Dat zou passen bij het plaatje.

Qua prognose: ik kan nog geen effect van de aangekondigde maatregelen inboeken. Ook niet van de assumptie dan we allemaal iets voorzichtiger zijn omdat we weer hoge cijfers horen. Gedragseffecten zijn notoir onberekenbaar. Zonder die effecten verwacht ik een piek van zo'n 17.000 positieve tests tegen het einde van de maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:00:
[...]

Door delta ben je al een groot deel van je winst kwijt en daarnaast gaat de verspreiding nog steeds exponentieel. Voor de praktijk maakt het dan ook helaas niet zo heel veel uit als je stuurt op zorgcapaciteit. Je lijn gaat iets langzamer omhoog, maar nog steeds exponentieel zodat je uiteindelijk alsnog maar een paar weken verschil hebt. Dus wil je het echte verschil zien moet je kijken naar besmettingen vs ziekenhuis/IC bezetting. Want die zal wel een ander beeld laten zien.

Dus je kunt er net vaccinaties wel voor zorgen dat er minder mensen op het IC komen, maar met een stijging van de besmettingen van 30 a 40% per week heb je alsnog het IC snel vol liggen. Alleen als de bak met niet immune mensen leeg is wordt dat minder, maar daat zijn we nog niet.

Precies hierom is ook al heel vaak gezegd dat zorgcapaciteit uitbreiden niet de oplossing is. Met de huidige cijfers zou je die meer dan moeten verdubbelen om het einde van de winter te halen en als de winter een maandje langer duurt heb je nog een nieuwe verdubbeling te pakken.
Ik begrijp dat Delta een stuk van de vaccinatie winst afsnoept. Het exponentiele stuk is ook duidelijk.

Maar inmiddels zijn er nog 5 miljoen mensen niet gevaccineerd, in december 2020 waren dat er 17,5 miljoen. Dan zijn de voordelen van de vaccinatie mbt besmetting/besmettelijk toch eigenlijk ook heel snel verdampt als de R boven de 1 is?

Anders gezegd: Stel dat die voordelen er helemaal niet waren, het vaccin zou wel beschermen tegen ziekenhuisopname maar verder niets. Dan hadden we iets sneller gestegen (hellingshoek van december 2020) en misschien een week of 14 dagen eerder dit niveau gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:05

Dennahz

Life feels like hell should.

Coach4All schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:52:
[...]

Uhhh nee, zoals in het stuk staat willen ze het gebruiken waar het echt nodig is. En dus niet zoals in het verleden met antibiotica is gebeurd zo makkelijk voorschrijven dat er resistentie ontstaat en we over een jaar (of 2) geen werkend medicijn meer op de plank hebben.

|:( 8)7
Ben uiteraard geen expert, maarrreh... je bouwt toch ook antistoffen op na zo'n besmetting? Dus als het goed is hoef je die medicatie ook niet iedere keer te nemen.

Het zou natuurlijk wel beter zijn moesten ze een pil maken die alleen gegeven moet worden bij heftige klachten, i.p.v. preventief. Toch blijft het knap werk.
redwing schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:51:
[...]

Oftewel weer een lockdown dus :> Want het is sowieso raar om bij dit soort maatregelen te kijken naar vaccinatiestatus want zowel ongevaccineerd als gevaccineerd zijn grote bronnen van besmetting. En dan kun je zeggen dat gevaccineerden wat minder verspreiden, maar die groep is wel weer veel groter en heeft dus een groter aandeel.
Wolly schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:57:
[...]

Don't mention the .....

Te laat :(

[Twitter]
Moesten we nu weer overgaan naar een echte lockdown, dan gaat het een jaarlijks riedeltje blijven. Dat moeten we echt niet willen. Hoe wil je de situatie nog (veel) beter krijgen dan het nu is?
Wolly schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:55:
[...]

Nee, feitelijke onzin.

Luister anders even de podcast dan steek je nog wat op d:)b

Podcast De Dag: kanttekeningen bij de coronapil
Will do! Benieuwd of m'n mening gaat veranderen. Ik vind het een beetje de "can't do approach" i.p.v. "can do". Er is een pil die voor 90% werkt. Tuurlijk moeten er nog veel tests gedaan worden enz, maar deze berichtgeving is positief.

Blijf liever optimistisch dan het product bij voorbaat al af te schieten.

[ Voor 20% gewijzigd door Dennahz op 05-11-2021 17:20 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@t_captain heb je de % positief toevallig ook in je dataset? Is hiermee misschien een grafiek te maken van de aantallen positieven genormaliseerd op zeg 5%?

@Dennahz das wel heel pessimistisch. Linksom of rechtsom groeit de resistentie. Ofwel door boosters, derde prikken of besmettingen (of een combinatie daarvan).

[ Voor 34% gewijzigd door MikeyMan op 05-11-2021 17:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-10 12:05
Ik heb een plotje gemaakt vanuit de meest recente RIVM OpenData gegevens: Daarin zet ik op gemeentelijk niveau tegenover elkaar:

* incidentie (dagelijkse positieve tests vandaag gemeld/ 100k inwoners)
* vaccinatiegraad (percentage volledig gevaccineerd onder 12+. de klasse ">95" zet ik op 95%)

De aantallen inwoners per gemeenten heb ik uit een CBS dataset. Ik gok dat ze daar dezelfde codes gebruiken zoals GM0014 = Groningen en GM0034 = Almere. anders is mijn plaatje geen drol waard :)

De correlatie is iets sterker dan ik vreesde op basic van mijn kleine regionale onderzoekje gisteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cETPgOeeRUh1QpFAGOUXkc4Ndlo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dhJ8kBMuWns5VJLNtVCQFySJ.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door t_captain op 05-11-2021 17:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:12
Wolly schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:09:
[...]

Ik begrijp dat Delta een stuk van de vaccinatie winst afsnoept. Het exponentiele stuk is ook duidelijk.

Maar inmiddels zijn er nog 5 miljoen mensen niet gevaccineerd, in december 2020 waren dat er 17,5 miljoen. Dan zijn de voordelen van de vaccinatie mbt besmetting/besmettelijk toch eigenlijk ook heel snel verdampt als de R boven de 1 is?

Anders gezegd: Stel dat die voordelen er helemaal niet waren, het vaccin zou wel beschermen tegen ziekenhuisopname maar verder niets. Dan hadden we iets sneller gestegen (hellingshoek van december 2020) en misschien een week of 14 dagen eerder dit niveau gehaald?
Je kan niet over "hellingshoek" praten bij exponentiële groei want het is geen lijn.

Maar we zijn nu in ongeveer een maand van 2.000 besmettingen naar 10.000 gegaan. Correspondeert met R~1.24.
Om een idee te krijgen hoe het zou zijn gegaan zonder dat vaccinatie tegen overdracht zou beschermen, hoef je alleen maar naar Juni/Juli te kijken. Toen hadden we 8 dagen nodig om van 2.000 naar 10.000 te gaan.
Toen hadden we nog ~10 miljoen ongevaccineerden (waarvan 4 miljoen toen net de eerste prik hadden). Moet je eens kijken wat een verschil die 5 miljoen extra gevaccineerden maken: niet een R van 3 maar een R van 1.24. Wat zou nóg 1 of 2 miljoen erbij dan doen?

Je kan de situatie nu niet 1:1 met die in december vergelijken omdat we nu véél minder maatregelen hebben. De winst van vaccinatie wordt voornamelijk "opgesnoept" door de extra vrijheden die we nemen (en door delta natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
redwing schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:02:
[...]

Tja, zal wel weer een weegmoment zijn zodat we de week erna in paniek een nieuwe persco kunnen geven met zware maatregelen.
Zo doorzichtig, we worden keihard bespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Segafreak83 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:29:
[...]

Zo doorzichtig, we worden keihard bespeeld.
Je vergeet dat de kamer er ook niet uit is of en zo ja welke maatregelen acceptabel zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

t_captain schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:24:
Ik heb een plotje gemaakt vanuit de meest recente RIVM OpenData gegevens: Daarin zet ik op gemeentelijk niveau tegenover elkaar:

* vaccinatiegraad (percentage volledig gevaccineerd onder 12+. de klasse ">95" zet ik op 95%)

De aantallen inwoners per gemeenten heb ik uit een CBS dataset. Ik gok dat ze daar dezelfde codes gebruiken zoals GM0014 = Groningen en GM0034 = Almere. anders is mijn plaatje geen drol waard :)

De correlatie is iets sterker dan ik vreesde op basic van mijn kleine regionale onderzoekje gisteren.

[Afbeelding]
Help me even met duiden van dit plaatje? Wat zien we hier nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-10 20:44
YakuzA schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:57:
https://www.nu.nl/coronav...iepvirus-onderzoeken.html

[...]

Wel interressant, omdat bij de Nivel stations bijna geen influenza gevonden wordt, lijkt me dit een slimme steekproef om te zien hoe het zit bij de mensen die bij de test straten komen :)

(Omdat mensen mogelijk bij de Nivel metingen niet verschijnen ivm ggd test is dit idd wel slim om te doen.)
Ik ben ergens ook wel benieuwd of de klachten waarmee men zich liet testen C19 of juist verkoudheid/griep is. Niet dat het voor de verspreiding uitmaakt, maar het kan allicht nieuwe inzichten geven.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Wolly schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:09:
[...]

Klopt, door de hoge vaccinatiegraad zorg je ervoor dat je R standaard lager is en dat er minder mensen in het ziekenhuis komen. Dat is natuurlijk superfijn, maar zodra je op de IC-bezetting gaat sturen, heb je alsnog te maken met de exponentiele groei. En als je dan maar genoeg mensen hebt die nog ziek kunnen worden, win je er alleen wat weken mee. Zoals ik zei precies hetzelfde als extra IC-capaciteit, leuk als extra, maar als je dan tegelijkertijd de besmettingen meer en sneller toe laat nemen, heb je er uiteindelijk bar weinig aan.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Lockdown is toch niet uit te leggen? Jaar verder en het is nog steeds hetzelfde gezeik, maar dan met 85% vaccinatiegraad. Ik verwacht gezeik en gedoe en naaf mijn mening niet onbegrijpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
MikeyMan schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:32:
[...]

Je vergeet dat de kamer er ook niet uit is of en zo ja welke maatregelen acceptabel zijn?
Schei uit, het is zo simpel, wat nou acceptabel? Ze komen aan met lapmiddelen ipv de oorzaak / oorzaken aan te pakken en het bij de bron weg te halen.

Maar ze durven gewoon niet en straks weer gezellig een lockdown...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
Soccer98 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:38:
Lockdown is toch niet uit te leggen? Jaar verder en het is nog steeds hetzelfde gezeik, maar dan met 85% vaccinatiegraad. Ik verwacht gezeik en gedoe en naaf mijn mening niet onbegrijpelijk.
Gaat gewoon gebeuren straks, let maar op.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:47
MikeyMan schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:55:
[...]

Vraag me af hoe zeker je kunt weten of iemand erg ziek zou gaan worden. Blijkt nog weleens wat verrassend bij covid dacht ik.

Any thoughts @LZ86 ?
Kan je niet. Wat we nu zien is dat gevaccineerden niet heel ziek worden, tenzij oud en immuunprobleem.
Zodra je in het ziekenhuis beland die pil geven lijkt me dan een no brainer (indien de onderzoeksdata vrij gegeven wordt en een goed onderzoek betreft)

De troep die we nu geven aan de ziekenhuisopnames is tenslotte ook niet mis (zie onder)
https://www.farmacotherap...raatteksten/t/tocilizumab

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:42
Emgeebee schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:48:
[...]

Misschien dat (een deel van) deze 2% in die 4 a 6 weken tussen de twee prikken overlijdt?

Klinkt als bizar veel, maar als je het doorrekent en afzet tegen de gemiddelde sterfleeftijd dan kom je er wel.
De gemiddelde sterfte van 80 plussers op weekbasis is ca, 127 x 6 weken is 760 personen.

2% van de 80+-ers, 1940 of eerder: 818.250 mensen is 1636 dus dat gaat het missen van de 2e prik hooguit voor de helft verklaren (zelfs inclusief wat oversterfte door corona).

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Dennahz schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:14:
[...]
Moesten we nu weer overgaan naar een echte lockdown, dan gaat het een jaarlijks riedeltje blijven. Dat moeten we echt niet willen. Hoe wil je de situatie nog (veel) beter krijgen dan het nu is?
Hoe meer mensen besmet raken hoe beter we er op reageren en hoe minder mensen er in het ziekenhuis komen. Zolang er niet al te rare mutaties komen, zullen we door vaccineren/boostervaccinaties en besmettingen dus steeds minder mensen in het ziekenhuis krijgen. Daarnaast komen er steeds meer nieuwe medicijnen die ook veel zullen helpen.

[removed]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 25-10 20:44
LZ86 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:42:
[...]
De troep die we nu geven aan de ziekenhuisopnames is tenslotte ook niet mis
ziekenhuiskoffie? :P

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

redwing schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:49:
Daarnaast komen er steeds meer nieuwe medicijnen die ook veel zullen helpen.
Yep

Pfizer ontwikkelt ‘zeer effectieve’ coronapil

Benieuwd hoe lang het duurt voordat die ook voor Europa beschikbaar komt.

Die Pfizer is toch maar overal de beste in.

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Segafreak83 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:38:
[...]

Schei uit, het is zo simpel, wat nou acceptabel? Ze komen aan met lapmiddelen ipv de oorzaak / oorzaken aan te pakken en het bij de bron weg te halen.

Maar ze durven gewoon niet en straks weer gezellig een lockdown...
Preaching to the choir... Maar ik zie wel waar het mis gaat op deze manier... IDD, ze durven niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:38
Vandaag nog helemaal niemand met mondkapje in de winkel.. vanaf morgen verplicht. Schijnmaaregel maar ja.

[ Voor 3% gewijzigd door Deezers op 05-11-2021 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Niet grappig :/ Ik heb hier volgens mij een klein trauma'tje aan overgehouden. ;(
albino71 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:02:
[...]

Yep

Pfizer ontwikkelt ‘zeer effectieve’ coronapil

Benieuwd hoe lang het duurt voordat die ook voor Europa beschikbaar komt.

Die Pfizer is toch maar overal de beste in.
Wordt ook al in het medicijnentopic besproken. Het is zeker een interessant middel, en het is goed om te zien dat er met meerdere strategieën effectieve pillen ontwikkeld kunnen worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Deezers schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:11:
Vandaag nog helemaal niemand met mondkapje in de winkel.. vanaf morgen verplicht. Schijnmaaregel maar ja.
Sterker nog...

Ik hoorde lui die nu maar ff gauw naar de winkel gaan omdat er vanaf morgen een mondkapje op moet. Hamsteren!!!

@RoD toch niet nog een topic hé? Begint hier qua versplintering inmiddels haast op de tweede kamer te lijken :+

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 05-11-2021 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Deezers schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:11:
Hier wel hoor, maar n=1, I know.

Wel vandaag een oudere dame over de vloer. Haar buren, ook ouder, beiden dubbel gevaccineerd, beiden corona en man is er aan overleden. Het is nog niet klaar helaas.

Tuurlijk, wellicht bij een flinke griep was het ook gebeurd, maar toch...
Angst zit er bij mensen die ik spreek ook weer goed in.

Trouwens hier zorgt het prikken zonder afspraak voor lange wachtrijen, dus er is een gunstg effect op de vaccinatiebereidheid. Of dat nu door de maatregelen, of het toenemende aantal besmettingen is.
MikeyMan schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:18:
@RoD toch niet nog een topic hé? Begint hier qua versplintering inmiddels haast op de tweede kamer te lijken :+
Ik wilde net aangeven dat ik niet alle COR topics volg/lees, maar ik ben niet de enige gelukkig ;)

[ Voor 21% gewijzigd door albino71 op 05-11-2021 18:24 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Tom-Z schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:25:
[...]

Je kan niet over "hellingshoek" praten bij exponentiële groei want het is geen lijn.
Klopt, dat is een beetje lastig omdat het in de kleine grafiek op coronadashboard niet echt te zien is dat het met een boog loopt.
Maar we zijn nu in ongeveer een maand van 2.000 besmettingen naar 10.000 gegaan. Correspondeert met R~1.24.
Om een idee te krijgen hoe het zou zijn gegaan zonder dat vaccinatie tegen overdracht zou beschermen, hoef je alleen maar naar Juni/Juli te kijken. Toen hadden we 8 dagen nodig om van 2.000 naar 10.000 te gaan.
Toen hadden we nog ~10 miljoen ongevaccineerden (waarvan 4 miljoen toen net de eerste prik hadden). Moet je eens kijken wat een verschil die 5 miljoen extra gevaccineerden maken: niet een R van 3 maar een R van 1.24. Wat zou nóg 1 of 2 miljoen erbij dan doen?

Je kan de situatie nu niet 1:1 met die in december vergelijken omdat we nu véél minder maatregelen hebben. De winst van vaccinatie wordt voornamelijk "opgesnoept" door de extra vrijheden die we nemen (en door delta natuurlijk).
Je hebt gelijk, het is zeer lastig vergelijken omdat alle variabelen wel anders, inclusief de variant van het virus zelf.

Ik vergeleek vooral met december vorig jaar omdat ik reageerde op een post die aangaf dat we bijna op de piek van toen zitten en omdat ik dacht dat het seizoen (als variabele) het meest op het huidige leek. Maar inderdaad, kijk je naar de Dansen met Jansen piek dan zie je pas een steile 'lijn', al was dat natuurlijk ingegeven door twee weken onbeperkt feesten tot in de vroege uurtjes (ook weer een variabele).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:44
Als je ziet hoe t nu oploopt, hoe zou t geweest zijn als de eerste variant de Delta variant was geweest…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:47
rik86 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:33:
Als je ziet hoe t nu oploopt, hoe zou t geweest zijn als de eerste variant de Delta variant was geweest…
Code zwart. No doubt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
rik86 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:33:
Veel eerder (strengere) lockdown en meer sterfte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:41:
[...]

Het is allemaal niet zo zwart-wit als menigeen denkt. Begin bijvoorbeeld eens met die basisregels wat meer in de mensen te stampen, in elke taal. Dat doe je niet door 4 bordjes op te hangen bij een persconferentie maar door het continu uit te zenden. Een goed voorbeeld daarvan is inderdaad ventilatie.
Nou, dat is snel opgepakt :o Nu maar hopen dat de aandacht in de campagne ook daadwerkelijk wordt gegeven aan de basismaatregelen en het niet weer een 'Vaccineer en krijg je vrijheid terug' riedeltje wordt.
De overheid hoopt de komende tijd met een campagneoffensief mensen over te halen zich aan de basismaatregelen te houden, zich laten testen bij klachten, mondkapjes dragen waar dat verplicht is en hun coronatoegangsbewijs laten zien waar dat moet. Er komen advertenties online en in de krant, in spotjes op radio, televisie en op videodiensten.

De komende tijd worden op televisie veertig tot vijftig spotjes per dag uitgezonden en op de radio vierhonderd per week, meldt het ministerie van Volksgezondheid. Daarnaast staan er woensdag paginagrote advertenties in de huis-aan-huisbladen om mensen te herinneren aan de basismaatregelen.
Door mensen te wijzen op de mogelijkheid om zich te laten prikken zonder afspraak, hoopt het ministerie de vaccinatiegraad op te krikken. Het campagneteam richt zich specifiek op gebieden waar relatief weinigen zich hebben laten inenten, en op mensen die geen Nederlands spreken. Ook online gebeurt er van alles. Zo krijgen mensen advertenties te zien als ze googelen of ze zich met hun klachten moeten laten testen. Het antwoord van de Rijksoverheid is: ja.
Hier weer een voorbeeld van een positieve draai geven aan het feit er tot nu toe te weinig voorlichting werd gegeven:
Die „intensivering” van de campagnes is volgens het ministerie „uitzonderlijk”, maar nodig om het aantal besmettingen terug te brengen en mensen te wijzen op de regels die vanaf zaterdag worden aangescherpt.
Overheid komt met ’uitzonderlijk’ campagneoffensief tegen corona

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01:11

NMH

Moderator General Chat
t_captain schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:24:

[Afbeelding]
Volgens mij zie ik Urk daar linksboven liggen. :)

Hoe sterk is de correlatie tussen beide variabelen? Want ik zie voornamelijk een grote wolk punten rechtsonder. Normaal zou ik bij een sterke correlatie verwachten dat het meer rond de diagonaal linksboven-rechtsonder geclustered zit, maar de meeste gemeenten hebben natuurlijk een hoge vaccinatiegraad, dus die zullen allemaal rechts zitten en niet verspreid over de X-as. Statistiek is overigens al weer heel wat jaar geleden voor me, dus ik kan het mishebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52

Onbekend

...

"Nu luidt het advies: direct testen zodra je hoort dat je in de buurt was van iemand met corona." Op de vijfde dag dien je nogmaals een test te doen. Ongevaccineerden moesten altijd al direct een test doen als ze met een besmette persoon in aanraking zijn geweest.
Ik lees dit nu voor het eerst. Het was toch de bedoeling om eerst een paar dagen te wachten met testen omdat in de eerste dagen het virus toch niet (goed) detecteerbaar was?

Of is dit nu preventief bedoeld in geval iemand toch al corona had, deze persoon dit nu eerder weet?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
Onbekend schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:45:
[...]

Ik lees dit nu voor het eerst. Het was toch de bedoeling om eerst een paar dagen te wachten met testen omdat in de eerste dagen het virus toch niet (goed) detecteerbaar was?

Of is dit nu preventief bedoeld in geval iemand toch al corona had, deze persoon dit nu eerder weet?
Dit had eigenlijk al veel eerder moeten gebeuren. Gewoon standaard testen (en thuisblijven) bij klachten, ongeacht je vaccinatie status. En test dan ook gelijk iedereen maar voor toegang, alles meteen duidelijk.

En ja, ik snap heel goed dat sommigen dat niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Segafreak83 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:55:
[...]

Dit had eigenlijk al veel eerder moeten gebeuren. Gewoon standaard testen (en thuisblijven) bij klachten, ongeacht je vaccinatie status. En test dan ook gelijk iedereen maar voor toegang, alles meteen duidelijk.

Dan vervalt de "beloning" voor gevaccineerden direct wel natuurlijk. Want juist omdat ze niet meer moesten testen, lieten veel mensen zich vaccineren.

Denk niet dat Hugo dat ooit gaat doen tbh.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Segafreak83 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:55:
[...]

@Onbekend heeft het over de casus dat je in de buurt was van iemand met corona.

Mijn (ongevaccineerde) collega heeft dat zeer recent dus aan de hand gehad, echter hoefde hij van de GGD niet te testen zolang er geen klachten zijn ontwikkeld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-10 12:38
Als ze de zorgcapaciteit niet op de een of andere manier verhogen worden deze achterlijke regels een jaarlijks ritueel. Als gevaccineerden ook op de IC belanden kun je naast extra prikken eigenlijk alleen maar meer mensen inzetten. Deze week is er nog een motie van Wilders afgeketst om de IC capaciteit te verhogen, dat begrijp je toch niet...

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
Wolly schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:13:
[...]

@Onbekend heeft het over de casus dat je in de buurt was van iemand met corona.

Mijn (ongevaccineerde) collega heeft dat zeer recent dus aan de hand gehad, echter hoefde hij van de GGD niet te testen zolang er geen klachten zijn ontwikkeld.
Dat snap ik, maar hoe vaak krijg jij een melding van iemand die achteraf corona bleek te hebben, waar je bij in de buurt bent geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 22:57
Onbekend schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:45:
[...]

Ik denk dat de paniek er in den haag ook een beetje in raakt. Een dergelijk belangrijke wijziging in het testadvies doe je niet op vrijdag via een tweet lijkt mij.

Overigens lijkt het mij weinig nut hebben, het rivm/ggd advies was duidelijk. Wacht altijd een aantal dagen na contact met een corona patient of je klachten ontwikkeld. Heb je dan geen klachten dan kun je preventief testen, mocht je wel klachten ontwikkelen. Meteen testen....

[ Voor 5% gewijzigd door stylezzz op 05-11-2021 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuveo
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-11-2024
Ik probeer eens uit te rekenen hoe lang het op basis van de huidige strategie nog gaat duren voordat we grotendeels van de beperkende maatregelen verlost zijn.

Als ik 't goed begrijp sturen we tegenwoordig niet meer op besmettingen maar in principe op IC capaciteit. OK, volgens https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/over-risiconiveaus kunnen we terug naar het laagste niveau "waakzaam" zodra er minder dan 10 IC opnames per dag plaatsvinden.

Daarnaast staat er overigens dat er "voor een korte periode waarin het heel druk is" ongeveer 200 bedden voor corona patiënten beschikbaar zijn. Even dubbelchecken: op basis van de laatste NICE data is de ligduur van een coronapatiënt 16.8 dagen. Bij 9 IC opnames per dag, 63 per week, betekent dat bij die ligduur een bezetting van 151,2 bedden. Fair enough, dus 200 IC bedden zijn voor een korte periode haalbaar, maar de situatie is pas houdbaar op de lange termijn bij 150 bedden of minder.

Volgens het 127e OMT advies van een paar weken geleden zijn er nog ongeveer 4800 mensen die vanwege corona op de IC terecht gaan komen. Dus indien we qua maatregelen blijven sturen op een doel van minder dan 10 IC opnames per dag (versoepelen wanneer we eronder komen, verzwaren wanneer we er boven komen) hebben we nog ongeveer 4800/9, dus 533 dagen, nodig om al deze mensen door de IC te loodsen.

Dat is uiteraard een hele ruwe schatting, misschien verbetert (betere vaccinatiegraad) of verslechtert (nieuwe varianten) de situatie nog wat. Maar dit betekent dat we er grofweg pas vanaf zijn... na April 2023? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Segafreak83 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:16:
[...]

Dat snap ik, maar hoe vaak krijg jij een melding van iemand die achteraf corona bleek te hebben, waar je bij in de buurt bent geweest?
Ik persoonlijk nog nooit, maar die collega kreeg dus wel een bericht rechtstreeks van zijn positief geteste kennis met wie hij zeer close was geweest. Met die info heeft mijn collega contact opgenomen met de GGD maar testen was dus niet mogelijk om die reden.

Pas bij klachten mocht hij komen.

Dit stukje in het NU.nl artikel is dus niet waar:
Ongevaccineerden moesten altijd al direct een test doen als ze met een besmette persoon in aanraking zijn geweest.

[ Voor 13% gewijzigd door Wolly op 05-11-2021 21:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:08

Dennis1812

Amateur prutser

Redax schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:16:
Als ze de zorgcapaciteit niet op de een of andere manier verhogen worden deze achterlijke regels een jaarlijks ritueel. Als gevaccineerden ook op de IC belanden kun je naast extra prikken eigenlijk alleen maar meer mensen inzetten. Deze week is er nog een motie van Wilders afgeketst om de IC capaciteit te verhogen, dat begrijp je toch niet...
Dat begrijp je prima. Zeker als e.e.a niet onderbouwd wordt met een duidelijke visie en plan.
Roepen er moet meer Ic capaciteit werkt niet en is hier al 276x ontkracht waarvan 12x de laatste week ongeveer.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
nuveo schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:27:
Ik probeer eens uit te rekenen hoe lang het op basis van de huidige strategie nog gaat duren voordat we grotendeels van de beperkende maatregelen verlost zijn.

Als ik 't goed begrijp sturen we tegenwoordig niet meer op besmettingen maar in principe op IC capaciteit. OK, volgens https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/over-risiconiveaus kunnen we terug naar het laagste niveau "waakzaam" zodra er minder dan 10 IC opnames per dag plaatsvinden.

Daarnaast staat er overigens dat er "voor een korte periode waarin het heel druk is" ongeveer 200 bedden voor corona patiënten beschikbaar zijn. Even dubbelchecken: op basis van de laatste NICE data is de ligduur van een coronapatiënt 16.8 dagen. Bij 9 IC opnames per dag, 63 per week, betekent dat bij die ligduur een bezetting van 151,2 bedden. Fair enough, dus 200 IC bedden zijn voor een korte periode haalbaar, maar de situatie is pas houdbaar op de lange termijn bij 150 bedden of minder.

Volgens het 127e OMT advies van een paar weken geleden zijn er nog ongeveer 4800 mensen die vanwege corona op de IC terecht gaan komen. Dus indien we qua maatregelen blijven sturen op een doel van minder dan 10 IC opnames per dag (versoepelen wanneer we eronder komen, verzwaren wanneer we er boven komen) hebben we nog ongeveer 4800/9, dus 533 dagen, nodig om al deze mensen door de IC te loodsen.

Dat is uiteraard een hele ruwe schatting, misschien verbetert (betere vaccinatiegraad) of verslechtert (nieuwe varianten) de situatie nog wat. Maar dit betekent dat we er grofweg pas vanaf zijn... na April 2023? :/
Doorlooptijd zal veel langer zijn tenzij de IC's met ingang van vandaag volledig bezet zullen zijn met die mensen die jij noemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
redwing schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:34:
Goede optie inderdaad, alleen het is inderdaad de vraag hoe het zal gaan als ze echt op zo'n stoel moet gaan zitten. En het lijkt me bij voorbaat sowieso al uitgesloten dat er een minister van JA21 zou komen.... Wat dat betreft wordt er vooral uit een pool ongeschikte kandidaten gekozen ipv dat er gekeken wordt naar wie daar nu echt het beste zou kunnen zitten (ongeacht partij dus)
Na het aftreden van Bruins hadden we een korte tijd Martin van Rijn (PvdA) op die stoel zitten. Van Rijn kwam dan wel uit een van de traditionele middenpartijen, maar werd mede om zijn ervaring aangetrokken. Anders had de VVD wel iemand gekozen uit hun eigen gelederen.

Als de politiek deze crisis zo groot acht, dan moeten ze over hun eigen schaduw heen stappen en desnoods bereid zijn om iemand als Pouw-Verweij tijdelijk aanstellen. Het is tenminste iemand met wie het OMT kan spreken zonder alles tot Jip en Janneke niveau terug te moeten brengen. Bij De Jonge lijkt het alsof hij voor een flink deel klem zit tussen onwetendheid en zijn ego.
YakuzA schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:01:
De politiek kan dus weer wat extra verzwaren volgende week.
Die conclusie kan je niet helemaal trekken:
Overigens bleef de groep die vond dat er precies genoeg maatregelen waren (48 procent) het grootst. Zo hadden deelnemers over het algemeen niet het gevoel dat de dreiging van het virus was toegenomen, ondanks dat de besmettings- en ziekenhuiscijfers eind oktober al waren opgelopen. Het naleven van de basisregels gebeurde ook steeds minder. Voor een groot deel had dat te maken met de afschaffing van de anderhalvemeterregel, aldus het RIVM.
De groep voorstanders mag dan wat gegroeid zijn, het grootste deel van de respondenten vond het wel prima ten tijde dat het onderzoek werd afgenomen.
anandus schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:47:
Als je bijvoorbeeld de QR-code verplicht op de werkplek dan heeft dat een zeer positief effect op de vaccinatiegraad. Kijk naar Italië, daar heeft dat een groot effect gehad (van relatief laag naar relatief hoog).
Dat komt alleen omdat in Italië geen QR betekent dat je niet mag werken, je mag geen salaris ontvangen en je hebt geen recht op een uitkering indien je om die reden thuis komt te zitten. Het is vrij letterlijk mensen uitroken, want zonder inkomen kan je niet bestaan. Er is geen directe plicht en zo wil Draghi nog de schijn van vrijwilligheid ophouden, maar kunnen we nog van vrijwilligheid spreken als je bestaan onmogelijk gemaakt wordt?
Coach4All schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:24:
Ik begrijp uit de berichtgeving dat het vooral geschikt is voor risicogroepen die niet gevaccineerd kunnen worden of toch besmet zijn geraakt. Om in een vroeg stadium de klachten te dempen. Niet als algemeen verkrijgbaar wonderpilletje voor iedereen die even geen zin had in een prikje...
Waar lees je dat? Het persbericht is in vrij algemene termen, dus in feite zou iedereen deze pil kunnen slikken na een positieve test. Ik las al bij de NOS dat De Jonge minder blij is met deze pil, die wil vooral blijven vaccineren.

Indien deze pil werkt zoals Pfizer claimt zou dat een hoop gedoe kunnen oplossen.
Dat mag niet als verrassing komen. Het Parool berichtte eergisteren dat het OMT de lockdown plannen alvast aan het afstoffen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuveo
Wolly schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:35:
[...]

Doorlooptijd zal veel langer zijn tenzij de IC's met ingang van vandaag volledig bezet zullen zijn met die mensen die jij noemt.
Momenteel zitten we er boven (rond de 20 per dag), maar in de zomer zaten we bijna op 0. Als je op https://coronadashboard.r...jk/intensive-care-opnames kijkt lijkt zo'n 10 opnames per dag sinds de zomer wel een redelijk gemiddelde te zijn eigenlijk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Het zal mij benieuwen hoe lang het duurt voor het BCO weer wordt afgeschaald. Dat zal bij veel besmettingen waarschijnlijk niet meer of steeds moeilijker uitvoerbaar zijn. En dan is er nog minder zicht op de verspreiding.

Laten we vooral nog even een week afwachten, de Rt zou zomaar ineens toevallig <1 kunnen worden, je weet maar nooit. :+

Voor de persco staat de tekst over 'de burger' die te weinig 'eigen verantwoordelijkheid' toont vast ook alweer in de startblokken klaar. En ongetwijfeld verschijnen er weer OMTers in talkshows etc. etc. etc.

Groundhog day.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
nuveo schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:38:
[...]

Momenteel zitten we er boven (rond de 20 per dag), maar in de zomer zaten we bijna op 0. Als je op https://coronadashboard.r...jk/intensive-care-opnames kijkt lijkt zo'n 10 opnames per dag sinds de zomer wel een redelijk gemiddelde te zijn eigenlijk..
Laten we eerst de winter maar afwachten om te kijken wat een realistisch getal is denk ik dan. Doorlooptijd kan misschien ook korter zijn als dat tegenvalt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Number10 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:45:
Voor de persco staat de tekst over 'de burger' die te weinig 'eigen verantwoordelijkheid' toont vast ook alweer in de startblokken klaar. En ongetwijfeld verschijnen er weer OMTers in talkshows etc. etc. etc.

Groundhog day.
Wat me enorm irriteert aan die Nederlandse politici, virologen en andere experts, is dat ze elke *knip* dag de media opzoeken.
*rant*
Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep.

[ Voor 15% gewijzigd door tweakduke op 06-11-2021 11:55 ]

Twitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Number10 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:45:
Het zal mij benieuwen hoe lang het duurt voor het BCO weer wordt afgeschaald. Dat zal bij veel besmettingen waarschijnlijk niet meer of steeds moeilijker uitvoerbaar zijn. En dan is er nog minder zicht op de verspreiding.
:X

Bron- en contactonderzoek GGD massaal afgeschaald. Veldepidemioloog: ’Het hele land staat in de fik’
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FDYQVP1XsAYwH5F?format=jpg&name=large

@Number10 Zoals je kan lezen is er maar een beperkt aantal medewerkers beschikbaar voor BCO. Dat worden er denk ik niet meer na 1 januari 2021 :|
Zo'n zestig GGD-medewerkers van GGD Hollands Noorden die zich de afgelopen anderhalf jaar hebben beziggehouden met de coronacrisis, dreigen in het nieuwe jaar op straat te staan
Alkmaarder luidt de noodklok: GGD-medewerkers dreigen hun baan te verliezen

Na 3 tijdelijke contracten worden de BCO mensen niet vast aangenomen en dus niet verlengd.

[ Voor 34% gewijzigd door Wolly op 05-11-2021 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Wolly schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:56:

Alkmaarder luidt de noodklok: GGD-medewerkers dreigen hun baan te verliezen

Na 3 tijdelijke contracten worden de BCO mensen niet vast aangenomen en dus niet verlengd.
Very true.... vaste contracten zijn eng! Vriendin van een collega heeft het ook tot dit najaar gedaan. Geen contractverlenging? Ok doei... gelukkig zijn er genoeg werkzoekenden momenteel. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 26-10 17:02
CMD-Snake schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:38:
Waar lees je dat? Het persbericht is in vrij algemene termen, dus in feite zou iedereen deze pil kunnen slikken na een positieve test. Ik las al bij de NOS dat De Jonge minder blij is met deze pil, die wil vooral blijven vaccineren.

Indien deze pil werkt zoals Pfizer claimt zou dat een hoop gedoe kunnen oplossen.
Als ik lees hoe de pil werkt en wanneer deze inzetbaar is en dat vergelijk met hoe een vaccin werkt, zou ik toch ook echt een vaccin blijven prefereren. Ken de verdere beweeg redenen van De Jonge niet, maar de uiteindelijke conclusie kan ik me wel in vinden.

En de voornaamste reden dat mensen die geen vaccin willen dit wel zullen slikken (letterlijk en figuurlijk) zal zijn omdat ze dan inmiddels wel op de feiten worden gedrukt door hun eigen lichaam op een niet al te zachtzinnige wijze, niet omdat ze het vooraf zo geweldig zullen vinden naar ik aanneem.

[ Voor 17% gewijzigd door gekkie op 05-11-2021 23:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:51

SomerenV

It's something!

“Het wrange is ook: met name de basisregels, thuis blijven en testen bij klachten, worden niet genoeg nageleefd. Als dat wel zou gebeuren zou je andere maatregelen niet eens hoeven te nemen.”
bron
Tja, dat krijg je met de rampzalige communicatie vanuit de overheid. Vooral een aantal zaken naar voren schuiven als zijnde de oplossing om uit de ellende te geraken, om dan vervolgens te melden dat het toch niet genoeg was en er nog wat bij komt. De meeste mensen, gevaccineerd of niet, geloven het inmiddels wel en uiteindelijk krijgen 'we' toch wel de schuld. Zijn het niet de ongevaccineerden, zijn het wel de mensen die de regels niet goed genoeg nageleefd hebben. Het ergste is nog wel dat zo'n beetje iedereen inmiddels wel weet dat de aangekondigde maatregelen het tij niet gaan keren.

Er worden maatregelen aangekondigd die ervoor moeten zorgen de druk op de zorg te verlagen waarvan je op voorhand al weet dat het volslagen kansloos is en vervolgens krijgt het volk op z'n flikker. Iedereen boos op elkaar en de situatie nog vervelender dan ie al was, met de zorg als grootste verliezer.

Begin oktober begint het aantal ziekenhuisopnames te stijgen, samen met het aantal IC-opnames en positieve besmettingen. Het CTB is eind september ingevoerd, maar lijkt niet echt effect te hebben. Die stijging blijft doorzetten. Een maand (!!) later komt het kabinet met maatregelen: mondkapjes verplicht (effectiviteit twijfelachtig), afstand houden (niet te controleren) en een advies tot thuiswerken... 50% van de tijd. Vervolgens geven ze het een weekje om te kijken of de maatregelen effect gaan hebben alvorens ze besluiten zwaardere maatregelen in te zetten terwijl je de effectiviteit in dat tijdsbestek onmogelijk goed kunt meten. Die zwaardere maatregelen (meer CTB) moeten ook nog maar effectief blijken, en aangezien het allemaal vooral bedoeld is de vaccinatiegraad te verhogen heb ik daar een hard hoofd in. Puntje bij paaltje: eind november is de situatie nóg meer verergerd en is de enige optie die nog over blijft om het niet volledig fout te laten gaan (voor zover je dan niet al rijkelijk te laat bent) een lockdown. Gaat een gezellige kerst worden :+
iamcj schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:47:
[...]

In beide groepen zijn extremisten en die roepen het hardst. Het overgrote deel van die massa zijn gewoon normale mensen die hopen dat jij ook mee doet, want alleen als groep komen we weg met minder maatregelen en ontlasten we de zorg. Doe het dan voor dat deel van de massa. Doe het voor de zorgmedewerkers die zich al bijna 2 jaar voor ons inzetten, doe het voor de patienten van wie hun operatie wordt uitgesteld. Doe het voor mij zodat ik niet meer naar die tenenkrommende persconferenties hoef te kijken. :+
Waar ik jeuk van krijg zijn mensen die roepen dat we in deze shit zitten door de ongevaccineerden. Dat groepje, dát is de reden dat het allemaal zo kut is. Grote kans echter dat het je zelfs met alleen gevaccineerden ook in de shit was gekomen, alleen was het dan misschien wat minder erg geweest. Je zit gewoon met meerdere factoren die er voor zorgen dat de situatie nu is hoe hij is. Het seizoenseffect, verminderde effectiviteit van de vaccins, een aantal clusters met een lage vaccinatiegraad (en dus waarschijnlijk relatief veel risicogevallen die niet beschermd zijn), het schrijnende personeelstekort in de zorg, versoepelingen in combinatie met het CTB en het feit dat mensen het niet meer op kunnen brengen zich aan regels te houden. Na anderhalf jaar is niemand meer heilig en waarschijnlijk heeft iedereen wel eens dingen gedaan die volgens de geldende maatregelen eigenlijk niet mochten, maar we blijven vooral wijzen naar de mensen die nét wat minder hun best hebben gedaan als reden dat anderen nu in de ellende zitten. Je bereikt er alleen helemaal niks mee, behalve dat je zelf opgefokt raakt.

[ Voor 27% gewijzigd door SomerenV op 06-11-2021 00:18 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:05
Redax schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:16:
Motie van Wilders ken ik niet maar kwam vanavond wel iets anders leuks tegen.

Is het hoofd IC van het AU-MC. Hij had een vooruitziende blik :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
SomerenV schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 00:10:
Tja, dat krijg je met de rampzalige communicatie vanuit de overheid. Vooral een aantal zaken naar voren schuiven als zijnde de oplossing om uit de ellende te geraken, om dan vervolgens te melden dat het toch niet genoeg was en er nog wat bij komt. De meeste mensen, gevaccineerd of niet, geloven het inmiddels wel en uiteindelijk krijgen 'we' toch wel de schuld. Zijn het niet de ongevaccineerden, zijn het wel de mensen die de regels niet goed genoeg nageleefd hebben. Het ergste is nog wel dat zo'n beetje iedereen inmiddels wel weet dat de aangekondigde maatregelen het tij niet gaan keren.
Vaccinatie is toch ook nog steeds de voornaamste oplossing om uit de ellende te geraken danwel om een zo groot mogelijke kans te hebben om er zo min mogelijk last van te hebben en ons gedrag zo min mogelijk aan te moeten passen voor zo lang mogelijke tijd ?
Of heb je iets wat beter werkt (de lat ligt wel hoog) ?

En waarom wil je het als (rampzalige ?) ontvanger van de communicatie zo graag opvatten als de "schuld" krijgen ?
Het is toch een vrij feitelijke constatering dat we het gezamenlijk met onze huidige vrijheden en bij behorend gedrag (zowel in onze interacties als in hulpmiddelen die we wel of niet wensen te gebruiken (vaccinaties of overige) niet gaan redden als we de zorg in ogenschouw nemen ?
Of helpt het voor je gemoedsrust door te zeggen dat het de schuld is van gemene kaboutertjes, die s'nachts als men slaapt stiekem het virus overbrengen ofzo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:51

SomerenV

It's something!

gekkie schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 00:27:
[...]

Vaccinatie is toch ook nog steeds de voornaamste oplossing om uit de ellende te geraken danwel om een zo groot mogelijke kans te hebben om er zo min mogelijk last van te hebben en ons gedrag zo min mogelijk aan te moeten passen voor zo lang mogelijke tijd ?
Of heb je iets wat beter werkt (de lat ligt wel hoog) ?
Natuurlijk werkt vaccineren, en vóór delta een dingetje was en groepsimmuniteit tot de mogelijkheden behoorde was iedereen vaccineren ook een mogelijke optie want dan zouden de gevaccineerden de zwakkeren beschermen. Delta heeft roet in dat eten gegooid, groepsimmuniteit is inmiddels onmogelijk geworden dus wil je vooral de kwetsbaren zelf beschermen. Voor het uit het ziekenhuis houden van mensen hoef je niet iedereen te vaccineren want verreweg de meeste mensen zullen nooit in het ziekenhuis belanden. Ik geloof niet in een betere oplossing op dit moment, los van een lockdown, maar dat is geen echte oplossing. Het probleem is dat door Covid teveel mensen de kans lopen opgenomen te worden en dat we daar de capaciteit niet meer voor hebben.
En waarom wil je het als (rampzalige ?) ontvanger van de communicatie zo graag opvatten als de "schuld" krijgen ?
Het is toch een vrij feitelijke constatering dat we het gezamenlijk met onze huidige vrijheden en bij behorend gedrag (zowel in onze interacties als in hulpmiddelen die we wel of niet wensen te gebruiken (vaccinaties of overige) niet gaan redden als we de zorg in ogenschouw nemen ?
Of helpt het voor je gemoedsrust door te zeggen dat het de schuld is van gemene kaboutertjes, die s'nachts als men slaapt stiekem het virus overbrengen ofzo ?
Jij gaat er van uit dat wij als bevolking invloed hebben op het grotere geheel op dit moment. Ik ga er van uit dat wij die invloed niet (meer) hebben, of in ieder geval véél minder hebben dan we hopen. In de zorg gaan nu al alle alarmbellen af en de lijn tussen 'het gaat' en 'het gaat niet' is echt flinterdun. Al maanden was het aantal Covid-patiënten op de IC's een zorgenkindje omdat het hoger was dan men had gewild. Nu is de zomer voorbij, worden mensen sneller ziek en gaat het opeens rap fout. Zoals gezegd door een aantal factoren, maar dat maakt dat wij er uiteindelijk véél minder invloed op hebben dan we zouden willen. Wil je de zorg niet nog verder over laten spoelen dan is een lockdown de enige optie die daadwerkelijk effect zal hebben. Al het andere is voor de bühne en gaat niet genoeg 'winst' opleveren. Dat het kabinet het zo speelt dat we de situatie alleen onder controle krijgen als we ons houden aan de maatregelen is leuk en aardig, maar als ze daar oprecht in geloven hebben ze boter op hun hoofd.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
SomerenV schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 00:46:
[...]
Natuurlijk werkt vaccineren, en vóór delta een dingetje was en groepsimmuniteit tot de mogelijkheden behoorde was iedereen vaccineren ook een mogelijke optie want dan zouden de gevaccineerden de zwakkeren beschermen. Delta heeft roet in dat eten gegooid, groepsimmuniteit is inmiddels onmogelijk geworden dus wil je vooral de kwetsbaren zelf beschermen. Voor het uit het ziekenhuis houden van mensen hoef je niet iedereen te vaccineren want verreweg de meeste mensen zullen nooit in het ziekenhuis belanden. Ik geloof niet in een betere oplossing op dit moment, los van een lockdown, maar dat is geen echte oplossing. Het probleem is dat door Covid teveel mensen de kans lopen opgenomen te worden en dat we daar de capaciteit niet meer voor hebben.
Dan hebben we nog steeds verschillende keuzes:
Handdoek deels in de ring gooien en nog verder overgaan op een soort palliatieve zorg voor covid patiënten ten faveure van de rest van de patienten, nog steeds een zorgbelasting, want die mogen de keuzes gaan maken en krijgen de gevolgen daar van om de oren. Een beetje wat er in Gent leek te worden gesuggereerd,
al is het de vraag hoe ze er daar voorheen mee omgingen/gaan op bijvb de IC, in Nederland zijn we al wat minder beroerd om het af te raden.

Nog verder geduld hebben en daarmee tijd kopen en hopen op verdere medische vooruitgang, het vat lijkt nog niet leeg, zie de aankondiging van

En er zullen er nog wel meer zijn.
Jij gaat er van uit dat wij als bevolking invloed hebben op het grotere geheel op dit moment.
Wie anders, wij besmetten elkaar en een deel weigert één of meerdere deel-oplossingen in z'n geheel of gedeeltelijk ?
Dus leg me dan uit .. hoe kunnen we dan geen invloed hebben ?
Ik ga er van uit dat wij die invloed niet (meer) hebben, of in ieder geval véél minder hebben dan we hopen.
We hebben die invloed, alleen wensen we ons daar als geheel onvoldoende aan te committeren.
In de zorg gaan nu al alle alarmbellen af en de lijn tussen 'het gaat' en 'het gaat niet' is echt flinterdun. Al maanden was het aantal Covid-patiënten op de IC's een zorgenkindje omdat het hoger was dan men had gewild. Nu is de zomer voorbij, worden mensen sneller ziek en gaat het opeens rap fout. Zoals gezegd door een aantal factoren, maar dat maakt dat wij er uiteindelijk véél minder invloed op hebben dan we zouden willen. Wil je de zorg niet nog verder over laten spoelen dan is een lockdown de enige optie die daadwerkelijk effect zal hebben. Al het andere is voor de bühne en gaat niet genoeg 'winst' opleveren. Dat het kabinet het zo speelt dat we de situatie alleen onder controle krijgen als we ons houden aan de maatregelen is leuk en aardig, maar als ze daar oprecht in geloven hebben ze boter op hun hoofd.
Dat een lockdown werkt is dan toch een duidelijk gegeven dat we met ons gedrag toch wel degelijk een grote invloed uit zouden kunnen oefenen ? Het zit hem meer in de bereidheid daar toe (en de bereidheid om als het er nog rooskleuriger uitziet, om ons dan toch kleinere maatregelen te laten opleggen en ons daar ook aan te houden). En als wij ons zonder dat het kabinet het zou willen, toch al als geheel voortijdig aan die maatregelen zouden houden, dan heeft het kabinet daar betrekkelijk weinig tegen in te brengen.

We doen het alleen niet, aangemoedigd door wat media aan verhalen wenst af te drukken, wat als de cijfers nog relatief laag lijken doorgaans iets is in de richting van "het kan niet, mag niet, wil niet, is verschrikkelijk, etc." en als de cijfers nog boven hoog zijn: "rampspoed en waarom deed niemand nou nooit eens iets".

Uiteindelijk bepalen wij welk kamer en welk kabinet er zit en bepalen we ook dagelijks welke maatregelen we zelf wensen te nemen, verplicht of niet. En de invloed daarvan is enorm, getuige de reductie die het allerstevigste die we gehad hebben, de lockdown te weeg heeft gebracht.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
SomerenV schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 00:10:

[...]

Waar ik jeuk van krijg zijn mensen die roepen dat we in deze shit zitten door de ongevaccineerden. Dat groepje, dát is de reden dat het allemaal zo kut is. Grote kans echter dat het je zelfs met alleen gevaccineerden ook in de shit was gekomen, alleen was het dan misschien wat minder erg geweest. Je zit gewoon met meerdere factoren die er voor zorgen dat de situatie nu is hoe hij is. Het seizoenseffect, verminderde effectiviteit van de vaccins, een aantal clusters met een lage vaccinatiegraad (en dus waarschijnlijk relatief veel risicogevallen die niet beschermd zijn), het schrijnende personeelstekort in de zorg, versoepelingen in combinatie met het CTB en het feit dat mensen het niet meer op kunnen brengen zich aan regels te houden. Na anderhalf jaar is niemand meer heilig en waarschijnlijk heeft iedereen wel eens dingen gedaan die volgens de geldende maatregelen eigenlijk niet mochten, maar we blijven vooral wijzen naar de mensen die nét wat minder hun best hebben gedaan als reden dat anderen nu in de ellende zitten. Je bereikt er alleen helemaal niks mee, behalve dat je zelf opgefokt raakt.
Het is heel simpel, als niemand zich zou laten vaccineren waren er nu of heel veel mensen dood of we zaten allemaal binnen. Iedere extra vaccinatie geeft de samenleving en de zorg meer lucht. Als je bewust kiest om je niet te laten vaccineren is dat een egoistische keuze en profiteer je van de groep. Daarom is de groep geirriteert, daarom zijn de maatregelen zo gericht op niet gevaccineerden.

Dit laat onverlet dat veel gevaccineerden nu leven alsof iedereen gevaccineerd is of zelfs alsof Corona niet bestaat. Daarmee zorgen ze net zo goed voor een overbelasting van de zorg.

De politiek misbruikt de zorg om ongevaccineerden een soort van te dwingen om toch te vaccineren. Wat mij betreft volstrekt onetisch en daarmee zorgen ze net zo goed voor een overbelasting van de zorg.

De andere factoren die je noemt spelen ook mee.

Het draait voor mij maar om twee dingen. Hoeveel maatregelen er zijn zal me een worst wezen. We moeten de zorg ontlasten en zorgen dat de zorg toegankelijk blijft.

Gevaccineerden -> weest verstandig, orgainseer geen feestjes, ga geen carnaval vieren, hou je aan de maatregelen.
Ongevaccineerden -> doe precies hetzelfde en laat je vaccineren (als je die keuze hebt).
Politiek -> voer die van Dissel, de Jonge en Rutte af, zet er wat mensen met compassie neer en zet na deze golf in op containment, iets wat vanaf het begin al had moeten gebeuren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stylezzz
En in het kader van 'is een hogere vaccinatiegraad eigenlijk wel beter?'

https://www.ad.nl/buitenl...er-van-portugal~a030ac1e/

Ja blijkbaar wel. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
https://nos.nl/artikel/24...-hoe-mensen-zich-gedragen
Niet de groei van het aantal besmettingen of ziekenhuisopnames maar de uitkomsten van een enquête over naleving van de basisregels en reisbewegingen bepalen of het Outbreak Management Team komende woensdag strengere coronamaatregelen gaat adviseren.
Enquêtes-gestuurd advies, oké.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zo, net terug van de supermarkt.

Moet zeggene, valt me niet tegen. 90 tot 95 procent van de mensen had netjes van zichzelf een mondkapje op (en ook op de goede manier, dus niet onder de kin). Netjes!

In de vorige golf was dat percentage aanzienlijk lager. Valt dus heel erg mee!

Stond ook weer netjes iemand bij de ingang te controleren en de paar mensen die er geen droegen werden netjes aangesproken.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tom-Z
Redax schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 08:12:
[...]

Tuurlijk, dat mag je vinden hoor, heb ik geen moeite mee. Feit is wel dat zelfs al lukt het om nog een paar procent van de bevolking te vaccineren je nog steeds niet van het probleem af bent. Met het toelopende percentage van gevaccinneerde in het ziekenhuis loop je vroeg of laat toch weer tegen de limieten van de ziekenhuizen aan. En laten we eerlijk wezen; men heeft al ander half jaar de tijd gehad om IETS aan de zorg capaciteit te doen. De vaccinatiegraad alleen gaat ons niet redden om de zorg genoeg te ontlasten.
Zelfs als alles wat je zegt waar zou zijn, dan nóg is dat geen reden om je niet te laten vaccineren.

Bekijk het epidemiologisch rapport van deze week eens. Pagina 25.
Van de 113705 in oktober vastgestelde besmettingen, zijn er 52720 onder volledig gevaccineerden. 60985 van de vastgestelde besmettingen zijn dus onder niet (volledig) gevaccineerden. Dat is ruim meer dan de helft.
Nu kunnen kinderen onder de 12 niet gevaccineerd worden, dus je kan op pagina 20 aflezen dat die verantwoordelijk zijn voor ~5000 besmettingen.

Blijft over, dat 13% van de Nederlanders (ongevaccineerden van 12 jaar en ouder) samen verantwoordelijk zijn voor de helft van alle besmettingen!
En dat zijn ook nog eens vertekende statistieken, want ongevaccineerden zijn minder bereid zich te laten testen.

Op basis van die cijfers zou je kunnen gaan denken dat vaccinatie ons wél van het probleem af zou helpen. Vaccineer ruweg de helft van de 13% die nog over is, en de R zou in oktober onder de 1 hebben gezeten.

Maar zelfs als dat niet zo is: de reden dat de ziekenhuizen vollopen is dat het virus zich te snel verspreidt. Vaccinatie remt overduidelijk verspreiding. Een hogere vaccinatiegraad betekent dat er minder maatregelen nodig zijn, of minder lang maatregelen nodig zijn, (of pas later, maar dat mag ik van @Number10 niet voorstellen). Met meer vaccinatie besparen we onszelf in ieder geval een deel lockdown-ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
CMD-Snake schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:16:
[...]

De coronapas is een prestige project geworden voor De Jonge. Hij heeft zich te diep ingegraven om er nu nog mee te stoppen, net als de avondklok.

QR-codes nog steeds breed gedeeld, veel malafide codes nog niet geblokkeerd

[...]

Er lijkt een soort wapenwedloop gestart te zijn om de QR codes en ik denk dat De Jonge die niet kan gaan winnen.
Winnen misschien niet, maar het lijkt erop dat ze een heel end kunnen komen. Vandaag zijn er nieuwe bevoegdheden ingegaan die gelijk gebruikt zijn:
Ministerie grijpt in: tientallen valse buitenlandse QR-codes geblokkeerd

Het ministerie van Volksgezondheid heeft vannacht een inhaalslag gemaakt met het blokkeren van malafide coronatoegangsbewijzen. Gisteren waren er 23 QR-codes geblokkeerd en inmiddels is dat aantal opgelopen tot 96.

Het was al bekend dat het ministerie vanaf vandaag juridisch meer mogelijkheden heeft om codes te blokkeren. Het gaat dan om frauduleuze buitenlandse codes, die breed worden gedeeld via apps als Telegram.
Zoals met zoveel dingen zal 100% blokkade nooit lukken, er zullen altijd wel mensen zijn met trucjes, etc, maar ik denk dat ze vanaf nu aardig de vinger op de pols houden wat betreft de apps en de Telegram-groepen en het derhalve wat moeilijker wordt om codes illegaal te gebruiken.

Al zou bovenstaande niet nodig zijn als er gewoon even om een ID gevraagd zou worden, natuurlijk, maarja :P

[ Voor 9% gewijzigd door anandus op 06-11-2021 08:52 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tom-Z schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 08:41:
Maar zelfs als dat niet zo is: de reden dat de ziekenhuizen vollopen is dat het virus zich te snel verspreidt. Vaccinatie remt overduidelijk verspreiding. Een hogere vaccinatiegraad betekent dat er minder maatregelen nodig zijn, of minder lang maatregelen nodig zijn, (of pas later, maar dat mag ik van @Number10 niet voorstellen). Met meer vaccinatie besparen we onszelf in ieder geval een deel lockdown-ellende.
Van mij wel hoor. :P De hamvraag is of we met vaccinatie die maatregelen ver genoeg uit kunnen stellen (maart?) zodat besmettingen op natuurlijke wijze weer gaan dalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:17
Dennis schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 00:25:
[...]

Motie van Wilders ken ik niet maar kwam vanavond wel iets anders leuks tegen.
[Twitter]
Is het hoofd IC van het AU-MC. Hij had een vooruitziende blik :P.
En nog steeds actueel...

Als ik de geluiden uit de gezondheidszorg hier hoor (n = weinig) denk ik dat alleen een directe totale lockdown ons nog voor groot onheil kan behoeden. De zorg loopt echt op de laatste teennagels.

In Duitsland wordt al geopperd om ongevaccineerden die Corona krijgen de toegang tot de ziekenhuizen te ontzeggen, simpelweg omdat ze langer in de bedden liggen en hun overlevingskansen lager zijn.

Als het kabinet niet snel met flink verdergaande maatregelen komt gaat dat hier ook gebeuren.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Misschien een trend, misschien een uitzondering. Ik hoor hier om me heen bij de wappies (ja, bij ons op de sportclub zitten er helaas ook een paar) dat ze eigenlijk helemaal niet bang zijn voor een besmetting. PCR test halen en binnen twee weken een QR code die een jaar geldig is. Zo snel heb je dat met je prikken niet voor elkaar.

Ik begrijp ze wel, maar voor de maatschappij is dit niet zo heel lekker aangezien er behoorlijk op de statistieken gestuurd wordt.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:39
Noodhospitalen, eventueel in samenwerking met het leger, zou die optie al besproken zijn?

Vorig jaar werd het leger er bij betrokken en werd er ook actief opgeroepen om je op te geven als vrijwilliger. (In België)

Dit jaar hoor ik daar niets over. Maar evengoed is het leger nooit gestopt met bijspringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
jadjong schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 08:58:
[...]

Van mij wel hoor. :P De hamvraag is of we met vaccinatie die maatregelen ver genoeg uit kunnen stellen (maart?) zodat besmettingen op natuurlijke wijze weer gaan dalen.
Nou, uh, nu in ieder geval niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Ankona schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:17:
Misschien een trend, misschien een uitzondering. Ik hoor hier om me heen bij de wappies (ja, bij ons op de sportclub zitten er helaas ook een paar) dat ze eigenlijk helemaal niet bang zijn voor een besmetting. PCR test halen en binnen twee weken een QR code die een jaar geldig is. Zo snel heb je dat met je prikken niet voor elkaar.

Ik begrijp ze wel, maar voor de maatschappij is dit niet zo heel lekker aangezien er behoorlijk op de statistieken gestuurd wordt.
En dan vergeten ze even dat ze 5 dagen thuis moeten blijven bij een positieve test (en geen klachten)? Of gaan ze dan gewoon naar buiten? :X Ik denk dat ik het antwoord wel weet ;(

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 06-11-2021 09:25 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:08

Dennis1812

Amateur prutser

anandus schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:23:
[...]
En dan vergeten ze even dat ze 5 dagen thuis moeten blijven bij een positieve test (en geen klachten)? Of gaan ze dan gewoon naar buiten? :X Ik denk dat ik het antwoord wel weet ;(
Dan gaan ze naar de wappie vrienden om te knuffelen en samen te hoesten zodat ze ook een QR krijgen.
Spread the love covid

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wozmro schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:21:
Noodhospitalen, eventueel in samenwerking met het leger, zou die optie al besproken zijn?

Vorig jaar werd het leger er bij betrokken en werd er ook actief opgeroepen om je op te geven als vrijwilliger. (In België)

Dit jaar hoor ik daar niets over. Maar evengoed is het leger nooit gestopt met bijspringen.
Jazeker, maar met 40 man die over de juiste medische kennis beschikt kunnen ze ongeveer 6 IC bedden toe voegen. :P In NL waren ze dan ook actiever als ondersteunende functies in bijvoorbeeld zorghuizen waar het begeleidende personeel thuis zat met een besmetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Tom-Z schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 08:41:
[...]
Een hogere vaccinatiegraad betekent dat er minder maatregelen nodig zijn, of minder lang maatregelen nodig zijn, (of pas later, maar dat mag ik van @Number10 niet voorstellen).
Waar heb ik gezegd dat je je dat niet mag voorstellen?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tom-Z
Number10 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:34:
[...]

Waar heb ik gezegd dat je je dat niet mag voorstellen?
't is een grapje over sturen op zorgbezetting. Dat je met een hogere vaccinatiegraad de boel verder uit de hand kan laten lopen voordat je ingrijpt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:42
Redax schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:41:
[...]

Waarom zou ik? Er is nog steeds een kans om op de IC te komen. Minder, maar toch.
Daarnaast heb ik ook geen zin meer om het voor de massa te doen, wat mijn oorspronkelijke motivatie was om het te overwegen. Waarom vaccineren om de massa te beschermen als diezelfde massa me uitkotst?
DIt is toch een beetje een kip of ei redenering?

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

Tuurlijk, dat mag je vinden hoor, heb ik geen moeite mee. Feit is wel dat zelfs al lukt het om nog een paar procent van de bevolking te vaccineren je nog steeds niet van het probleem af bent. Met het toelopende percentage van gevaccinneerde in het ziekenhuis loop je vroeg of laat toch weer tegen de limieten van de ziekenhuizen aan. En laten we eerlijk wezen; men heeft al ander half jaar de tijd gehad om IETS aan de zorg capaciteit te doen. De vaccinatiegraad alleen gaat ons niet redden om de zorg genoeg te ontlasten.
Ze moeten iets aan de hoeveelheid IC bedden doen
Ze krijgen het probleem toch niet opgelost

Ik hoor vooral smoesjes zodat jij geen steentje bij hoeft te dragen. 2 kleine prikjes is teveel gevraagd. Als we van niet gevaccineerden niet mogen verwachten dat ze de moeite nemen om 2 prikjes te halen, waarom mogen niet gevaccineerden dan wel van IC personeel verlangen dat er wekenlang intensief voor ze wordt gezorgd? En dat de rest van de samenleving de pijn wel draagt (ook financieel want een IC bed kost een paar K per dag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Dat zijn er niet verschrikkelijk veel, @jadjong komt met een getal die redelijk geloofwaardig klinkt maar of het klopt weet ik niet. Er staan momenteel meer dan 10.000 vacatures open bij defensie (met name specialismen), tezamen met de bezuinigingen van de afgelopen jaren maakt dat óók die 'verzekering' al jaren op z'n tandvlees loopt.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Ankona schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:17:

Dat wappie argument snap ik nou niets van, wat is nu voor hen zelf het verschil tussen een janssen vaccin (bewezen technologie) en het daadwerkelijk oplopen. Het ene is met een naald, de ander met een druppel. Via beide routes wordt je onderdeel van het systeem waar ze zo tegen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
zacht schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 08:27:
Kabinet: we doen hetzelfde als de héle Westerse wereld
Voorzitter OMT: Denemarken heeft een andere aanpak

:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:27

En waar moet defensie die mensen vandaan halen? Het leger is al 30 jaar kapot bezuinigd...
Er is nog maar 1 bataljon met geneeskundig personeel en daarvan is niet iedereen verpleegkundige en zijn er ook nog andere taken.

Overigens werd een tijd geleden een post van mij verwijderd omdat mijn opmerking over een 2daagse bijscholing voor militair verpleegkundigen gereed te maken voor IC ondersteuning n=1 zou zijn.

En toch weer typisch om te zien dat uiteraard de ongevaccineerden de schuld krijgen hierzo en dat het leger maar moet bijspringen.
Ik zag een stukje van Marcel Levi bij Jinek die aangaf dat vooral het gebrek aan zorgen voor meer IC personeel nu zorgt voor de krapte in de ziekenhuizen. Iemand die toch wel weet waar hij het over heeft.

Maargoed, ook deze post zal wel weer een hoop kritiek krijgen 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:29
stylezzz schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 08:22:
En in het kader van 'is een hogere vaccinatiegraad eigenlijk wel beter?'
Indrukwekkende cijfers: 98% (>12 jaar), daardoor geen problemen in de zorg.

Tijd om Rutte te vervangen door een generaal? :P
De uitspraak van Gouveia de Melo, vice-admiraal van de marine en tot vorige maand commandant van de Portugese vaccinatiecampagne, over de keuze tussen twee routes - eentje waar een sluipschutter 1 dode maakt per 500.000 mensen en eentje die 1 op 500 fataal treft - is beroemd geworden. De veilige route was die van de gevaccineerden, de gevaarlijke die van de ongevaccineerden.

,,Het feit dat het een militair was die de lijnen uitzette, was belangrijk voor de Portugezen”, zegt Joost Van Belleghem (45). Hij woont sinds 2010 in Lissabon en heeft het land zich door de zware tweede golf zien worstelen, tot Gouveia de Melo het heft in handen nam. ,,Portugezen hebben een groot vertrouwen in het leger. Dat is historisch gegroeid: het is het leger geweest dat het land heeft bevrijd van de dictatuur. Dat zijn de mensen nog niet vergeten.”

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
autje schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:55:
Een harde lockdown is niet nodig. Ga terug naar de maatregelen van voor 25 september en je bent al een heel eind. Wellicht nog iets verzwaren om ook het seizoenseffect te compenseren.

Wat is een 'harde' lockdown overigens? Vraag het aan 10 mensen, en je krijgt 10 verschillende antwoorden. Vorig jaar maart kwam voor mij aardig in de richting, en ik ben voor herhaling.
Als docent vo: laten we dat even absoluut niet doen, weer online les geven. We zijn nog keihard bezig om al die kindjes weer normaal op de rails te krijgen, zowel op kennisvlak als sociaal vlak

Als mens: nee nee nee. Wat mij betreft zijn er heel veel andere stappen die we zetten voordat we ook maar aan die situatie denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
zacht schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 08:27:
Dus als we nu allemaal liegen in de enquête kunnen de maatregelen weer terug de kast in? :+

Ik was al benieuwd hoe Rutte en De Jonge ooit een oordeel over de werking konden vormen binnen een week tijd. Dat is niet mogelijk, maar kennelijk volgens hun wel als ze varen op enquêtes.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nuveo
nuveo schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:27:

Ligt het aan mij of is dit een deprimerende gedachte? Dat we voor in ieder geval nog 1.5 jaar het hele land gaan laten leiden onder beperkende maatregelen, puur om voor 4800 mensen = 0.02% van de bevolking een plek op de IC te kunnen garanderen? En dat terwijl vrijwel al deze mensen er zelf voor hebben gekozen dit risico te nemen (door niet te vaccineren) en zelfs na IC opname de kans op overlijden nog ongeveer 30% is? (En dan hebben we het nog niet eens gehad over de nevenschade van de maatregelen)

Is dat het waard, de 99.98% te laten leiden om de 0.02% tegen hun eigen beter weten in te beschermen? Je kan natuurlijk vinden dat het antwoord daarop "ja" is, maar dat de vraag überhaupt vrijwel nergens wordt gesteld vind ik onbegrijpelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
nuveo schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 10:26:
[...]
En dat terwijl vrijwel al deze mensen er zelf voor hebben gekozen dit risico te nemen (door niet te vaccineren)
Ter overweging:

- Hoe weet je zeker dat het 4.800 zijn? Niet
- Als dat niet klopt, wanneer weet je dat? Na 4.800 opnames
- Kan iedereen zich laten vaccineren? Nee
- Reageert iedereen op een vaccin? Nee
- Is het mogelijk dat een besmetting leidt tot langdurige klachten? Ja
- Is goed bekend hoe die langdurige klachten ontstaan? Nee
- Ontstaan varianten vooral bij veel besmettingen? Ja
- Kunnen varianten ontstaan die de vaccins omzeilen? Ja

Plaats ik het daarmee in een ander perspectief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:23
CMD-Snake schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 10:22:
[...]

Dus als we nu allemaal liegen in de enquête kunnen de maatregelen weer terug de kast in? :+

Ik was al benieuwd hoe Rutte en De Jonge ooit een oordeel over de werking konden vormen binnen een week tijd. Dat is niet mogelijk, maar kennelijk volgens hun wel als ze varen op enquêtes.
Je bent de afgelopen dagen niet de enige die benieuwd is of van mening is dat het te snel is en je daardoor nog niets kunt zien. Nu zijn ze in Den Haag niet helemaal op hun achterhoofd gevallen en het is dus ook gewoon benoemd in antwoord op vragen.
Uit de persconferentie:
Hopelijk is het niet nodig, maar heel eerlijk: er is echt wel een hele reële kans dat we volgende week vrijdag met verdergaande maatregelen moeten komen. Wij hebben wel de kans nu, met z’n allen de komende week, om in ons gedrag zodanig minder te reizen, minder naar kantoor te gaan, als dat natuurlijk allemaal zichtbaar wordt, dan kun je ook een wat groter risico nemen volgende week vrijdag

Ja, omdat wij volgen het Outbreak Management Team-advies wat zegt: wat wij nu voorstellen grofweg moet je doen, maar kijk wel heel goed hoe het zich ontwikkelt de komende dagen in de ziekenhuizen en ook zij gaan meten – ook de gedragsunit van het RIVM en wij gaan dat zelf doen en we gaan kijken naar alle transportgegevens, hoeveel verplaatsingen zijn er in Nederland, gaan we minder reizen, gaan we minder van A naar B. Dus die twee dingen gaan we de komende dagen precies in de gaten houden. En als zich dat niet gunstig genoeg ontwikkelt, dan kom je inderdaad bij de volgende stap.
Liegen in de enquête gaat dus niet voldoende zijn >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bird
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:51

The_Bird

Meneer de Raaf

hoevenpe schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 10:20:
[...]

Tijd om Rutte te vervangen door een generaal? :P

[...]
Vind dat serieus wel een hele goede beeldspraak. Dat het door een generaal wordt gegeven zet het nog extra kracht bij. Slim gespeeld.

"21 jaar DSL!"

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tom-Z
nuveo schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 10:26:
[...]

Ligt het aan mij of is dit een deprimerende gedachte? Dat we voor in ieder geval nog 1.5 jaar het hele land gaan laten leiden onder beperkende maatregelen, puur om voor 4800 mensen = 0.02% van de bevolking een plek op de IC te kunnen garanderen? En dat terwijl vrijwel al deze mensen er zelf voor hebben gekozen dit risico te nemen (door niet te vaccineren) en zelfs na IC opname de kans op overlijden nog ongeveer 30% is? (En dan hebben we het nog niet eens gehad over de nevenschade van de maatregelen)

Is dat het waard, de 99.98% te laten leiden om de 0.02% tegen hun eigen beter weten in te beschermen? Je kan natuurlijk vinden dat het antwoord daarop "ja" is, maar dat de vraag überhaupt vrijwel nergens wordt gesteld vind ik onbegrijpelijk.
Die 4.800 bestaan niet puur uit ongevaccineerden maar ook uit mensen met een kwetsbare gezondheid en afweerstoornissen en dergelijke. Dat zie je nu ook in de ziekenhuiscijfers: tientallen procenten zijn wél gevaccineerd en kunnen er zelf niets aan doen dat ze daar liggen. Een onevenredig groot deel daarvan is waarschijnlijk besmet door een ongevaccineerde (50% van alle besmettingen in Nederland) en had daar niet gelegen als iemand anders een vaccinatie had gehaald.
En bovenop die duizenden IC-opnames en doden heb je nog alle ziekenhuisopnames en daarbovenop weer alle gevallen van long covid.

Gaan we duizenden doden, duizenden IC-opnames, tienduizenden ziekenhuisopnames, honderduizenden gevallen van long covid, alle uitgestelde zorg en andere ellende accepteren, omdat ~10% van de Nederlanders zich nog niet heeft laten vaccineren? Terwijl, als je naar Portugal kijkt, blijkt dat het dus ook anders kan?

Wat mij betreft moeten we dat niet accepteren. Vaccinatie moet gewoon de standaard zijn. Vaccineren betekent dat je een heel minimaal risico accepteert vanuit sociale solidariteit, om dus al de voorgenoemde ellende te voorkomen. We moeten gewoon van elkaar verwachten dat we dat doen.

Zolang we dat doel met z'n allen niet bereikt hebben, vind ik ook dat we het verplicht zijn naar de kwetsbaren om ze te beschermen door het virus in te dammen. Want we kúnnen het wel. Ik ben niet per se voorstander van verplichte vaccinatie, maar dat is wat mij betreft nog wel honderd keer wenselijker dan "alles loslaten" en duizenden mensen niet de zorg kunnen bieden die ze nodig hebben en aan hun lot overlaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
iamcj schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 10:01:
[...]

Dat wappie argument snap ik nou niets van, wat is nu voor hen zelf het verschil tussen een janssen vaccin (bewezen technologie) en het daadwerkelijk oplopen. Het ene is met een naald, de ander met een druppel. Via beide routes wordt je onderdeel van het systeem waar ze zo tegen zijn.
Niet al het menselijk gedrag is rationeel te volgen. Ik weet niet of Jansen nog op bestelling beschikbaar is maar een positieve pcr test is wel een snelle weg naar een qr code. Ik denk dat de regering per ongeluk deze route iets te aantrekkelijk heeft gemaakt.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 10:22:
[...]

Het is wel een bijzondere switch van dit kabinet, van heel lang achter de feiten aanlopen naar handelen zonder effect van eerdere maatregelen af te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

zacht schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 11:01:
[...]

Het is wel een bijzondere switch van dit kabinet, van heel lang achter de feiten aanlopen naar handelen zonder effect van eerdere maatregelen af te wachten.
Ze hebben allang een plan dat ze erdoor willen rammen. Alle landen doen zo'n beetje hetzelfde. Het ene land wat sneller dan het andere land. Als je wilt kijken waar wij naar toe gaan: kijk naar Italië of Oostenrijk.

Of het al dan niet onderdeel is van een groter plan weet ik niet, maar de paniek om / over het Coronavirus is echt zwaar overdreven in deze fase van de pandemie. Gewoon terug naar de maatregelen van voor 25 september. Die werkten prima. Voor alle partijen.

Twitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Number10 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 10:11:
[...]

Kabinet: we doen hetzelfde als de héle Westerse wereld
Voorzitter OMT: Denemarken heeft een andere aanpak

:+
Gaslighting.

Net als een toespraak houden over groepsimmuniteit en daarna glashard ontkennen dat je het daarover had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 10:20:
[...]

Als je het stuk leest is dat niet de enige conclusie die te trekken is. Ik lees in het stuk ook over een enorm gebruik van bijvoorbeeld mondkapjes.
Ze dragen ze overal. In de tram en in de metro, want daar moet het nog. In winkels, shoppingcentra en supermarkten, ook al hangen er nergens bordjes met ‘mondkapje verplicht’. Wanneer ‘s middags de kantoren sluiten, stromen de mensen naar buiten met eentje over mond en neus. Zitten mensen op een terras, zetten ze hun mondkapje op wanneer ze het café of restaurant naar binnen stappen. Zelfs op straat: overal mondkapjes.
Ze hebben ook geen Van Dissel gehad die mbt de mondkapjes de boel verzwakt heeft.
‘s Avonds daarentegen, wanneer de zon is weggezakt in de Taag en de kille wind vanuit de Atlantische Oceaan landinwaarts trekt, is een winterjas geen overbodige luxe. Een mondkapje dus evenmin: dat behoort sinds lang tot de standaarduitrusting van de Portugezen - winter én zomer. ,,Wij hebben er nooit tekort gehad. Onze ministers hebben meteen bij het begin van de pandemie het belang daarvan benadrukt. Niet zoals in Nederland, waar men zei dat een mondkapje niet hielp om te verhullen dat er geen waren”, zegt Greta Haelterman (63).
De antivaxx beweging is qua samenstelling dan weer totaal anders dan in NL volgens mij?
,,We hebben nauwelijks anti vaxxers, die het debat over het nut van het vaccin verzieken. Misschien ligt dat aan het feit dat we, in tegenstelling tot andere regio’s in Europa, een relatief lage scholingsgraad hebben. Het is algemeen bekend dat hoe meer mensen hogere studies hebben gedaan, hoe meer anti vaxxers er zijn. Mensen die dénken dat ze het beter weten, noem ik dat. ‘Wij luisteren niet naar experts, wij vormen wel onze eigen mening’ - dat idee.”
Naast vaccinaties, mondkapjes en de afwezigheid van antivaxx blijkt er nog een andere verklaring te zijn.
Maar een deel van de verklaring ligt ook in de volksaard van de Portugezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 11:16:
[...]
Net als een toespraak houden over groepsimmuniteit en daarna glashard ontkennen dat je het daarover had.
Is er toespraak geweest dan? Kan ik me niet herinneren. :+

Maar ik ga even verder met dit gave spel, OK?
https://www.ruttesgeheugentrainer.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Overigens vroeg Omtzigt in het debat woensdag om een lijst met landen die ook sturen op zorg, maar dat was schijnbaar allemaal heel simpel op te zoeken dus ambtenaren moesten daar niet mee lastiggevallen worden.

Simpel op te zoeken, maar dus lastig voor ambtenaren?

Het lijkt erop dat een ambtenaar toch is gaan zoeken en concludeert dat Denemarken een andere aanpak heeft dan Nederland. Da's mooi, want dat was nu net een van de landen die Nieuwsuur benoemde als succesvoller dan Nederland.

Kan die motie van BIJ1 dus ook een stuk eenvoudiger worden uitgevoerd lijkt mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

Dus omdat iets volgens jou niet een 100% oplossing is, doen je niet mee aan de enorme bijdrage die die oplossing wel geeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
RIVM:
Niet de groei van het aantal besmettingen of ziekenhuisopnames maar de uitkomsten van een enquête over naleving van de basisregels en reisbewegingen bepalen of het Outbreak Management Team komende woensdag strengere coronamaatregelen gaat adviseren.
Dat matched niet helemaal met hetgeen Rutte zei in de persconferentie.

Op de vraag waarom wachten tot vrijdag?
Waar we nu naar kijken is langs twee lijnen: wat gebeurt er met de ziekenhuizen de komende dagen? Dat zijn wel mensen die al besmet zijn. Hoe ontwikkelen die cijfers zich verder?
Dus wij kijken: hoe ontwikkelt zich dat verder in die ziekenhuizen?
Ook het stuk over gedrag wat nu blijkbaar een enquete wordt:
Daarnaast kijken we wat ons gedrag doet. Dus afgeleid van de besmettingen kijken we hoe ons gedrag – en dan heb je nog geen besmettingen, maar wel het gedrag – hoe zich dat verder ontwikkelt.
Alhoewel, dit lijkt minder op een enquete maar meer op auto's tellen:
Wij hebben wel de kans nu, met z’n allen de komende week, om in ons gedrag zodanig minder te reizen, minder naar kantoor te gaan, als dat natuurlijk allemaal zichtbaar wordt, dan kun je ook een wat groter risico nemen volgende week vrijdag.
Samenvattend kijken we hiernaar volgens Rutte en heeft het OMT dat gezegd:
Ja, omdat wij volgen het Outbreak Management Team-advies wat zegt: wat wij nu voorstellen grofweg moet je doen, maar kijk wel heel goed hoe het zich ontwikkelt de komende dagen in de ziekenhuizen en ook zij gaan meten – ook de gedragsunit van het RIVM en wij gaan dat zelf doen en we gaan kijken naar alle transportgegevens, hoeveel verplaatsingen zijn er in Nederland, gaan we minder reizen, gaan we minder van A naar B. Dus die twee dingen gaan we de komende dagen precies in de gaten houden.
Pagina: 1 ... 8 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de persconferentie van 26 november j.l. en alles dat daarbij hoort: Persconferentie 26 november

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal de IC capiciteit op gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.