I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Nee hoor, dat zijn gewoon getallen die je zo op kunt zoeken. Wat je alleen niet moet vergeten is dat als je een paar besmette mensen tussen een aantal onbesmette mensen zet, het helemaal niet hoeft te zorgen voor tig nieuwe besmettingen. Sterker nog, vaak gaat dat gewoon goed of worden hooguit de buren besmet, zeker in de buitenlucht/stadion.Nnoitra schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:37:
[...]
Dat zijn onderbuikgevoelens.
Met die redenatie zouden de voetbalstations met 15.000 tot 40.000 bezoekers hele grote besmettingshaarden moeten zijn en ik heb nog nergens gelezen dat dat het geval is..
[removed]
Waar staat dat?Nnoitra schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:39:
[...]
Jij hebt het idee dat de ventilatie overal, in en rondom een stadion op orde is?
Ik weet zeker dat de ventilatie in en rondom een stadion beter op orde is dan in een dampende kroeg of discotheek.
Ik zie iig ook niet zoveel nut van de mondkapjes dus zal hem niet zo snel uit mezelf opdoen. Vanaf morgen gaat ie echter zonder problemen gewoon op waar dat verplicht is.gws24 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:41:
[...]
Ik heb het niet over draagvlak want ook bij mij is die niet heel erg hoog. HoevenPE geeft echter aan dat de boodschap niet overkomt en impliceert daarmee dat de maatregel niet nageleefd gaat worden en gebruikt vandaag als indicatie terwijl we elke keer bij elke maatregel zagen dat het overgrote deel van de mensen de maatregelen wel opvolgden maar wel pas op het moment dat ze ingingen.
edit: misschien lees ik zijn post echter verkeerd maar dan hoor ik dat vanzelf wel.
[removed]
Hoeveel maakt die ventilatie nog uit wanneer je in rijen, zonder afstand, schouder aan schouder bij de bar staat?MikeyMan schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:42:
[...]
Waar staat dat?
Ik weet zeker dat de ventilatie in en rondom een stadion beter op orde is dan in een dampende kroeg of discotheek.
Of hutjemutje in het stavak staat te te hossen?
In menig (oud) stadion is er in de binnenlocaties, waar je veelal je drinken/eten haalt, vrij weinig ventilatie.
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Misschien dat (een deel van) deze 2% in die 4 a 6 weken tussen de twee prikken overlijdt?MikeyMan schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:35:
[...]
Overigens verbaast me dat bij de 80 plussers er 2% nog geen tweede prik heeft gehad?
Klinkt als bizar veel, maar als je het doorrekent en afzet tegen de gemiddelde sterfleeftijd dan kom je er wel.
Daar zat ik serieus ook al aan te denken... Maarja, goed, dan doet die eerste prik ook niet echt meer ter zake.Emgeebee schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:48:
[...]
Misschien dat (een deel van) deze 2% in die 4 a 6 weken tussen de twee prikken overlijdt?
Klinkt als bizar veel, meer als je het doorrekent en afzet tegen de gemiddelde sterfleeftijd dan kom je er wel.
Wel 100% effectiviteit.
Even een biertje of een hamburger halen in de pauze zorgt voor een kortere exposure dan vier uur lang staan hossen. Nu kom ik niet vaak in voetbalstadions, maar m.i. tocht het daar ook 'onder de tribune' als een malle. Dus ja, dat kan zeker fors uitmaken.Nnoitra schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:47:
[...]
Hoeveel maakt die ventilatie nog uit wanneer je in rijen, zonder afstand, schouder aan schouder bij de bar staat?
Of hutjemutje in het stavak staat te te hossen?
In menig (oud) stadion is er in de binnenlocaties, waar je veelal je drinken/eten haalt, vrij weinig ventilatie.
[ Voor 41% gewijzigd door MikeyMan op 05-11-2021 14:50 ]
Het is niet zo zwart-wit, maar wat als er straks een zwangere met complicaties naar de IC moet en die vol ligt met vooral bewust ongevaccineerde covid patiënten? Gaan we dan iemand van de beademing halen of is het jammer voor die jonge vrouw met hopelijk een gezonde baby? Een kleine buffer biedt dan uitkomst.Dennis1812 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:05:
De triade waar veel mensen om vragen is letterlijk gebaseerd op 1 vraag:
Gevaccineerd? Ja, komt u binnen.
Nee? Bel alvast uw uitvaartverzekering maar.
Nogal een andere strekking.
Linksom of rechtsom moeten er harde keuzes gemaakt worden, het enige wat echt werkt is vaccinatie en dat weigeren heeft in het uiterste geval consequenties.
Als je je niet wilt laten vaccineren hoor je wat mij betreft sowieso niet in de zorg thuis. Je helpt moedwillig je collega's in de vernieling.En hoe doe je het met de patiënt opgenomen voor een hart-OK die covid krijgt van de niet gevaccineerde medewerker aldaar? Knikker je die halverwege de opname buiten dan?
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Tussen de 1e en de 2e prik (misschien wel als gevolg van de 1e) overleden?MikeyMan schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:35:
[...]
Overigens verbaast me dat bij de 80 plussers er 2% nog geen tweede prik heeft gehad?
ETA: ik zie dat iemand mij (veel) te snel af was
[ Voor 8% gewijzigd door autje op 05-11-2021 14:51 ]
Dat zou goed kunnen, die zitten rond 71% 1e dosis. Maar die komen ook weer niet echt in het ziekenhuis terecht. Althans, niet in die mate dat de zorg op slot gaat en ze zijn er ook vaak sneller weer weg.MikeyMan schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:35:
[...]
85% is wel een beetje optimistisch (of pessimistisch zo je wilt) als je het over TVT evenementen hebt:
[Afbeelding]
Zou eigenlijk de leeftijdsverdeling van de TVT tests wel willen zien. Kon weleens een aardige oververtegenwoordiging voor de groep 18-30 in zitten.
Ik zou overigens deze cijfers gebruiken, het dashboard gebruikt alleen GGD-prikken volgens mij. Deze voegt ook huisartsen en overige bronnen toe: https://www.rivm.nl/covid...jfers-vaccinatieprogramma
Hier is het verschil zelfs 5% overigens in de 80+ groep.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ligt iets genuanceerder:Señor Sjon schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:50:
[...]
Dat zou goed kunnen, die zitten rond 71% 1e dosis. Maar die komen ook weer niet echt in het ziekenhuis terecht. Althans, niet in die mate dat de zorg op slot gaat en ze zijn er ook vaak sneller weer weg.
Ik zou overigens deze cijfers gebruiken, het dashboard gebruikt alleen GGD-prikken volgens mij. Deze voegt ook huisartsen en overige bronnen toe: https://www.rivm.nl/covid...jfers-vaccinatieprogramma
Hier is het verschil zelfs 5% overigens in de 80+ groep.
:fill(white):strip_exif()/f/image/GmWpDh4gQ9qKBGZrcRyfj447.png?f=user_large)
Maar goed om in het achterhoofd te houden.
In een stavak, van een stadion, sta je ook gewoon een uur of 2 te hossen. En dan zijn dat vaak ook nog de jongeren.MikeyMan schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:48:
Even een biertje of een hamburger halen in de pauze zorgt voor een kortere exposure dan vier uur lang staan hossen. Nu kom ik niet vaak in voetbalstadions, maar m.i. tocht het daar ook 'onder de tribune' als een malle. Dus ja, dat kan zeker fors uitmaken.
En het is niet "even een biertje/burger halen en weer de tribune op", over het algemeen blijft men bij de bar staan of met een groepje, binnen aan een tafel.. Ja, het is korter dan 4 uur, maar het is nog altijd binnen met weinig tot geen afstand en twijfelachtige ventilatie.
En met binnen bedoel ik ook echt binnen, als in afgesloten ruimtes.
En qua tocht 'onder de tribune', wellicht als dat op veldhoogte is en de hoeken open zijn. Maar in bijvoorbeeld een Abe Lenstra stadion is het 'onder de tribune' toch echt compleet windstil.
Nee, ik doe dat ding straks ook enkel op mijn kin omdat ik geen zin in gezeur heb. En daarin ben ik niet de enige.
alles kan off-topic
Als code zwart van kracht is dan heeft die jonge vrouw met de hopelijk gezonde baby inderdaad pech. Met dank aan de bewust ongevaccineerde die het IC-bed bezet houdt terwijl dat (hoogstwaarschijnlijk) niet nodig was geweest.hoevenpe schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:49:
[...]
Het is niet zo zwart-wit, maar wat als er straks een zwangere met complicaties naar de IC moet en die vol ligt met vooral bewust ongevaccineerde covid patiënten? Gaan we dan iemand van de beademing halen of is het jammer voor die jonge vrouw met hopelijk gezonde baby? Een kleine buffer biedt dan uitkomst.
Linksom of rechtsom moeten er harde keuzes gemaakt worden, het enige wat echt werkt is vaccinatie en dat weigeren heeft in het uiterste geval consequenties.
Amen.Als je je niet wilt laten vaccineren hoor je wat mij betreft sowieso niet in de zorg thuis. Je helpt moedwillig je collega's in de vernieling.
En met een beetje pech je patienten ook, trouwens.
Bij mij blijft ie lekker in mijn binnenzak.Ankona schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:58:
[...]
Nee, ik doe dat ding straks ook enkel op mijn kin omdat ik geen zin in gezeur heb. En daarin ben ik niet de enige.
maar waarom dan, puur voor het recalcitrant zijn? Ik geloof ook niet in de werking en als die er al wel is, dan is die veel te beperkt, maar als we in een gezondheidscrisis elke maatregelen van de overheid gaan bekritiseren, tot de letter gaan ontleden en gewoon niet uitvoeren, komen we in ieder geval niet uit de crisis.stylezzz schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:59:
[...]
Bij mij blijft ie lekker in mijn binnenzak.
Fixedhoevenpe schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:49:
Als je geen valide reden hebt om je niet wilt laten vaccineren hoor je wat mij betreft sowieso niet in de zorg thuis. Je helpt moedwillig je collega's in de vernieling.
Men vergeet vaak gemakshalve dat er een groepje is die wel wil, maar niet kan..
En het gaat mij écht te ver om te zeggen dat die moedwillig de collega's in de vernieling in helpt.
Misschien een slimme campagne voor FC Utrecht om de stoeltjes eindelijk bezet te krijgen; Corona-veiligste stadion van NL.Nnoitra schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:57:
[...]
In een stavak, van een stadion, sta je ook gewoon een uur of 2 te hossen. En dan zijn dat vaak ook nog de jongeren.
En het is niet "even een biertje/burger halen en weer de tribune op", over het algemeen blijft men bij de bar staan of met een groepje, binnen aan een tafel.. Ja, het is korter dan 4 uur, maar het is nog altijd binnen met weinig tot geen afstand en twijfelachtige ventilatie.
En met binnen bedoel ik ook echt binnen, als in afgesloten ruimtes.
En qua tocht 'onder de tribune', wellicht als dat op veldhoogte is en de hoeken open zijn. Maar in bijvoorbeeld een Abe Lenstra stadion is het 'onder de tribune' toch echt compleet windstil.
Maar er zijn echt maar heel erg weinig mensen die een valide reden hebben om zich niet te laten vaccineren. En ik acht de kans dan ook nog klein dat die mensen in de zorg werken.Nnoitra schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:03:
[...]
Fixed
Men vergeet vaak gemakshalve dat er een groepje is die wel wil, maar niet kan..
En het gaat mij écht te ver om te zeggen dat die moedwillig de collega's in de vernieling in helpt.
Haha, vooral grootspraak gok ik. Als ik morgen de supermarkt in loop en iedereen heeft weer zo'n lapje voor dan zal ik dat ook wel doen. Ik heb er ook weinig vertrouwen in dat het nuttig is. Maar als je mijn posts al tijdje volgt dan weet je dat ik de laatste ben die het kabinet gaat lopen afzeiken.....rik86 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:02:
[...]
maar waarom dan, puur voor het recalcitrant zijn? Ik geloof ook niet in de werking en als die er al wel is, dan is die veel te beperkt, maar als we in een gezondheidscrisis elke maatregelen van de overheid gaan bekritiseren, tot de letter gaan ontleden en gewoon niet uitvoeren, komen we in ieder geval niet uit de crisis.
Daar ben ik al heel lang niet meer geweestEmgeebee schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:04:
[...]
Misschien een slimme campagne voor FC Utrecht om de stoeltjes eindelijk bezet te krijgen; Corona-veiligste stadion van NL.Ik heb nog nooit zo'n tochtbak meegemaakt.
Het lijkt mij onverstandig om in een auto grote elastieken te installeren i.p.v. normale autogordels. Maar als iemand dat toch zou doen, is het dan logisch dat die persoon daarom niet 'gelooft' in de werking van autogordels?
Kom op zeg. Wat een kolderiek argument is dat toch steeds. Alsof er één soort mondneusmaskers bestaat en kwaliteitsverschillen onmogelijk zijn.
Wat zou toch de oplossing zijn als je dit 'gelooft'? Moeilijk hoor.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
De zorg is breder dan een ziekenhuis of oudereninstelling hehmigchiell schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:05:
[...]
Maar er zijn echt maar heel erg weinig mensen die een valide reden hebben om zich niet te laten vaccineren. En ik acht de kans dan ook nog klein dat die mensen in de zorg werken.
Maar geloof mij, ze zijn er. Ik ken er persoonlijk 2.
Hier in het ziekenhuis per morgen verplicht voor iedereen, inclusief patienten en bezoekers. Per gistermiddag voor personeel ook al, maar dat is buiten een bericht op intranet nergens anders kenmaar gemaakt (borden, een mail-to-all enz), dus de opvolging is nog matig.gws24 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:21:
[...]
Te vroege conclusie want morgen gaat de plicht pas in. Vorige keer dat het ingevoerd werd ging het precies hetzelfde, pas op de dag dat de maatregel inging droeg iedereen hem. Blijkbaar zijn wij Nederlanders best bereid maatregelen te accepteren maar alleen als het verplicht is.
Maar wat je beschrijft is volgens mij typisch Nederlands, en een van de redenen waarom het 'dringende advies' zo kwalijk is. Wij polderen er graag op los, maar dan moet er wel een knoop gehakt worden, voordat men zich conformeert. En dat ontbreekt er bij veel beleid.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Als je je niet kúnt laten vaccineren (want inderdaad, die mensen zijn er) dan is het uiteraard niet moedwillig. Of je dan ongevaccineerd naar je werk zou moeten gaan is weer een andere vraag, zeker als je werkt met kwetsbare patienten en/of collega's die met kwetsbare patienten werken.Nnoitra schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:06:
[...]
De zorg is breder dan een ziekenhuis of oudereninstelling heh
Maar geloof mij, ze zijn er. Ik ken er persoonlijk 2.
Misschien moet je even de discussie teruglezen voor je reageert. Het betreft het feit dat mensen ze nu niet dragen en morgen wel. Waarom zou dat zo zijn? Heeft in elk geval niets met autogordels te maken.Number10 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:06:
[...]
Het lijkt mij onverstandig om in een auto grote elastieken te installeren i.p.v. normale autogordels. Maar als iemand dat toch zou doen, is het dan logisch dat die persoon daarom niet 'gelooft' in de werking van autogordels?
Kom op zeg. Wat een kolderiek argument is dat toch steeds. Alsof er één soort mondneusmaskers bestaat en kwaliteitsverschillen onmogelijk zijn.
alles kan off-topic
Wij willen als Nederlanders niet graag met de kop boven het maaiveld uitsteken, dus ik denk niet dat mensen heel snel een mondkapje vrijwillig zullen dragen, zelfs al zien ze er het nut van in (en ondersteunen ze de maatregel). Ik denk dus dat het wat geuanceerder ligt dan 'omdat ze er niet in geloven'.Ankona schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:31:
[...]
De conclusie kan wel getrokken worden. Mensen dragen die dingen niet omdat ze erin geloven maar enkel omdat het moet. Draagvlak is er niet. Wie er wel in gelooft draagt ze nu ook. Die paar kun je op een hand tellen.
Exact, maar dat onderscheid maakt men eigenlijk nooit.migchiell schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:08:
[...]
Als je je niet kúnt laten vaccineren (want inderdaad, die mensen zijn er) dan is het uiteraard niet moedwillig. Of je dan ongevaccineerd naar je werk zou moeten gaan is weer een andere vraag, zeker als je werkt met kwetsbare patienten en/of collega's die met kwetsbare patienten werken.
Alle ongevaccineerden worden lekker makkelijk op 1 hoop en in het verdomhokje gegooid. Dat vind ik zeer kwalijk.
En niet iedere zorgverlener werkt met kwetsbare patiënten en/of heeft collega's die met kwetsbare patiënten werken.
Ergo: generaliseren is bad, mmkay
Disclaimer: ikzelf ben niet 1 van die 2 en ik heb beide prikken gehad.
Hehe, precies dit. Alhoewel ik vrij volgzaam ben, wat betreft dringende adviezen, kijk ik in het mondkapjes geval gewoon wat de meute doet en pas daarop ter plekke mijn gedrag aan.stylezzz schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:05:
[...]
Haha, vooral grootspraak gok ik. Als ik morgen de supermarkt in loop en iedereen heeft weer zo'n lapje voor dan zal ik dat ook wel doen. Ik heb er ook weinig vertrouwen in dat het nuttig is. Maar als je mijn posts al tijdje volgt dan weet je dat ik de laatste ben die het kabinet gaat lopen afzeiken.....
Die groep is natuurlijk ook relatief klein en ik durf wel te zeggen dat zo goed als iedereen het niet over die mensen heeft als ze het over ongevaccineerden hebben. Ik iig niet, maar om het nu iedere keer te hebben over 'de ongevaccineerden die geen onderliggende reden hebben om zich niet te laten vaccineren' is ook erg lastigNnoitra schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:11:
[...]
Exact, maar dat onderscheid maakt men eigenlijk nooit.
Alle ongevaccineerden worden lekker makkelijk op 1 hoop en in het verdomhokje gegooid. Dat vind ik zeer kwalijk.
En niet iedere zorgverlener werkt met kwetsbare patiënten en/of heeft collega's die met kwetsbare patiënten werken.
Ergo: generaliseren is bad, mmkay![]()
Disclaimer: ikzelf ben niet 1 van die 2 en ik heb beide prikken gehad.
Maar sowieso is de discussie wel vaker over die groep gegaan en dan ging het er vooral om dat het erg apart is dat er voor die groep niet apart al iets is geregeld.
[removed]
#COVID19NL #Zorginfarct
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 5 november 2021
Positief getest: 10.949
Totaal: 2.177.707 (+10.911 ivm -38 corr.)
Perc. positief 28 okt - 03 nov: 17,5%
Opgenomen: 168
Huidig: 1.064 (+10)
Opgenomen op IC: 28
Huidig: 286 (+13)
Overleden: 20
Totaal: 18.517 pic.twitter.com/RyB2qMOTJ9
Zie morgen wel hoeveel mensen hem daadwerkelijk ophebben, als het 50/50 is blijft hij ook hier in de broekzak.
Heb ik even geen actieve herinnering aan de woorden van Rutte...
Ik doel dus niet op de mensen die het terecht niet kunnen dragen, maar op die clowns die het gebruikten als smoes.
Verwijderd
Tja , auto vergelijkingen … ze zijn altijd in te zetten voor wat je ook wil ‘bewijzen’.Number10 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:06:
[...]
Uit n= hele heleboel ( mijn eigen supermarkt waarnemingen en wat ik hier lees) blijkt dat mensen ze destijds en waarschijnlijk binnenkort alleen dragen omdat het moet.
En ja ik weet dat er goede maskers zijn die bij goed gebruik veel tegen houden en dat ze die in de zorg dragen. De kosten en moeite van correct gebruik wegen daar op tegen het risico .
Voor een bezoek de supermarkt vindt slechts een enkeling het de kosten en moeite waard ten opzichte van het risico aldaar . Prima , doe je ding . De rest die daar blijkbaar anders tegenaan kijkt conformeert zich tegen minimale kosten en inspanning aan de regels of doet er helemaal niet aan. Wat mij betreft zou het vrijwillig blijven .
Onderzoek naar clusters. Veel in de zorg, maar gelukkig gaan de onderste twee (vereniging en werkplek) straks een CTB krijgen, om over de niet voorkomende winkels maar te zwijgen.
[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 05-11-2021 15:25 ]
Wellicht dat het hier minder is, maar voor dat groepje maakt het weinig uit. Het wordt niet benoemd, dus het gaat 'gewoon' over de ongevaccineerden en het is allemaal hun schuld.redwing schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:16:
[...]
Die groep is natuurlijk ook relatief klein en ik durf wel te zeggen dat zo goed als iedereen het niet over die mensen heeft als ze het over ongevaccineerden hebben. Ik iig niet, maar om het nu iedere keer te hebben over 'de ongevaccineerden die geen onderliggende reden hebben om zich niet te laten vaccineren' is ook erg lastig
Ook vanuit de politiek is dit onderscheid er niet en dat is zeer kwalijk te noemen.
Dat is nóg kwalijker.Maar sowieso is de discussie wel vaker over die groep gegaan en dan ging het er vooral om dat het erg apart is dat er voor die groep niet apart al iets is geregeld.
Die groep krijgt dus wél echt een beperking (om te testen) opgelegd omdat ze echt geen andere keus hebben.
Aangezien die medische chirurgische (blauwe) mondkapjes bedoeld zijn om uitgaande virussen te stoppen in mini-druppelvorm uit je eigen adem hebben die mensen voornamelijk zichzelf daarmee?Emgeebee schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:24:
Ik heb ook veel liever dat de overheid een echt beleid voert op die mondkleppen, i.e. verplicht die medische versies maar deel ze dan ook 'gratis' uit. Die vodjes van nu verdwijnen inderdaad vaak weer linea recta terug de binnenzak in na al 2 weken gebruikt te zijn.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Nee het is volgens mij juist andersom. De huidige mondkapjes houden met name uitgaande virusdeeltjes tegen, die medische mondmaskers beschermen daadwerkelijk ook degene die ze draagt.YakuzA schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:28:
[...]
Aangezien die medische mondkapjes bedoeld zijn om uitgaande virussen te stoppen in mini-druppelvorm uit je eigen adem hebben die mensen voornamelijk zichzelf daarmee?
Tja, de rest op dat lijstje is al een CTB voor nodig. Behalve school, dus misschien maar weer de koters thuishouden.Señor Sjon schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:24:
Gespot op twitter:
Onderzoek naar clusters. Veel in de zorg, maar gelukkig gaan de onderste twee (vereniging en werkplek) straks een CTB krijgen, om over de niet voorkomende winkels maar te zwijgen.![]()
[Afbeelding]
Oh nee, dat mocht niet van jou
Maar dan zijn medische mondmaskers niet nodig voor wie gevaccineerd is, die dragen ze vooral om ongevaccineerden om hen heen te beschermen.Emgeebee schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:29:
Nee het is volgens mij juist andersom. De huidige mondkapjes houden met name uitgaande virusdeeltjes tegen, die medische mondmaskers beschermen daadwerkelijk ook degene die ze draagt.
Niet als je het aantal besmettingen omlaag wilt krijgen natuurlijk.hoevenpe schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:30:
[...]
Maar dan zijn medische mondmaskers niet nodig voor wie gevaccineerd is, die dragen ze vooral om ongevaccineerden om hen heen te beschermen.
mea culpa, ik bedoelde inderdaad die chirurgische blauwe, post geupdate.Emgeebee schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:29:
[...]
Nee het is volgens mij juist andersom. De huidige mondkapjes houden met name uitgaande virusdeeltjes tegen, die medische mondmaskers beschermen daadwerkelijk ook degene die ze draagt.
(medisch is op meerdere van toepassing, zowel de blauwe als FFPx, beter om zo specifiek mogelijk te posten idd)
[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 05-11-2021 15:34 ]
PSN
Dat geldt voor FFPx. Voor de normale blauwe dingen die ze op de OK gebruiken (type IIR, 'medische maskers'. ) geldt dat het grotendeels bedoeld is om je eigen zut bij je te houden, icm een stukje spatbescherming (de R in IIR). Besmetting via het masker is in de medische setting wel een issue, voor de context van gebruik in de supermarkt denk ik dat dit wel losloopt.Emgeebee schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:29:
[...]
[ Voor 5% gewijzigd door ijdod op 05-11-2021 15:36 ]
Klopt, dus dat het hier niet benoemd wordt vind ik niet zo raar omdat er over die groep weinig discussie is. Eigenlijk is iedereen het er wel over eens dat als vaccineren echt onmogelijk is, je dat ook niet kunt verlangen en dat ze buiten alle maatregelen zouden moeten vallen.Nnoitra schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:27:
[...]
Wellicht dat het hier minder is, maar voor dat groepje maakt het weinig uit. Het wordt niet benoemd, dus het gaat 'gewoon' over de ongevaccineerden en het is allemaal hun schuld.
Ook vanuit de politiek is dit onderscheid er niet en dat is zeer kwalijk te noemen.
[...]
Dat is nóg kwalijker.
Die groep krijgt dus wél echt een beperking (om te testen) opgelegd omdat ze echt geen andere keus hebben.
Vanuit de regering is dat echter een heel ander verhaal en is het zeker heel kwalijk dat er zo weinig voor geregeld is.
[removed]
En met welk doel?Emgeebee schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:24:
Ik heb ook veel liever dat de overheid een echt beleid voert op die mondkleppen, i.e. verplicht die medische versies maar deel ze dan ook 'gratis' uit. Die vodjes van nu verdwijnen inderdaad vaak weer linea recta terug de binnenzak in na al 2 weken gebruikt te zijn.
Niet om de discussie hier weer aan te slingeren die we wekelijks al voeren (al lijkt het er wel een beetje op) maar de bijdrage van die dingen tegen besmettingen is in het gunstigste geval zeer klein en dat op een plek waar weinig besmettingen geregistreerd zijn.
Doe liever iets wat wel zoden aan de dijk zet. En hoe gevoelig ook, het taboe van de vaccinatie drang/plicht moet eens af. Die mondkapjes dienen alleen als symboolmaatregel. Voor de overheid om daadkracht uit te stralen en met gewenst effect awareness zodat andere basis regels beter nageleefd worden. Risico is juist dat het het volk tegen de maatregelen zet en men juist vol recalcitrant wordt (die stemming proef ik in elk geval wel hier in het dorp - een lapmiddel in de winkel verplichten en de kleine verenigingen met qr controles opzadelen doet niet veel goeds hier)
alles kan off-topic
Eens hoor, mijn punt is meer dat ik die huidige vodjes echt te onzinnig vind. Doe het dan goed.Ankona schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:37:
[...]
En met welk doel?
Niet om de discussie hier weer aan te slingeren die we wekelijks al voeren (al lijkt het er wel een beetje op) maar de bijdrage van die dingen tegen besmettingen is in het gunstigste geval zeer klein en dat op een plek waar weinig besmettingen geregistreerd zijn.
Doe liever iets wat wel zoden aan de dijk zet. En hoe gevoelig ook, het taboe van de vaccinatie drang/plicht moet eens af. Die mondkapjes dienen alleen als symboolmaatregel. Voor de overheid om daadkracht uit te stralen en met gewenst effect awareness zodat andere basis regels beter nageleefd worden. Risico is juist dat het het volk tegen de maatregelen zet en men juist vol recalcitrant wordt (die stemming proef ik in elk geval wel hier in het dorp - een lapmiddel in de winkel verplichten en de kleine verenigingen met qr controles opzadelen doet niet veel goeds hier)
Pak de scholen en evenementen maar aan, zou een hoop schelen.Señor Sjon schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:24:
Gespot op twitter:
Onderzoek naar clusters. Veel in de zorg, maar gelukkig gaan de onderste twee (vereniging en werkplek) straks een CTB krijgen, om over de niet voorkomende winkels maar te zwijgen.![]()
[Afbeelding]
Scholen liever niet, er zijn al giga achterstanden. Dus als het even kan open laten.Segafreak83 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:39:
[...]
Pak de scholen en evenementen maar aan, zou een hoop schelen.
Evenementen. Tja, erg spijtig voor de sector maar ik denk dat het grotere belang wel weer voor moet gaan.
alles kan off-topic
Kan niet echt zitten met die achterstanden, niemand wordt er dommer van om een jaar (of 2) langer te studeren.Ankona schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:42:
[...]
Scholen liever niet, er zijn al giga achterstanden. Dus als het even kan open laten.
Evenementen. Tja, erg spijtig voor de sector maar ik denk dat het grotere belang wel weer voor moet gaan.
Verder heb ik er helemaal weinig trek in om straks weer een lockdown om onze oren te krijgen omdat de politiek te zwak is om fatsoenlijke maatregelen te nemen (en de jankerds die nu roepen dat het moeilijk is om een QR te controleren bij het amateurvoetbal).
... Dus?Señor Sjon schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:24:
Gespot op twitter:
[Afbeelding]
Je zou eerder moeten kijken: Waar komende de meeste mensen? Dáár moet je QR-codes invoeren.
Dan kom je al snel op werkplek, winkels, etc.
Het idee van QR-codes is om ongevaccineerden te 'dwingen' om te vaccineren of om (constant) getest te worden. Niet zozeer om het terugdringen van spreading events. Misschien zeggen ze dat wel, maar we weten allemaal dat vaccineren het eigenlijke doel is.
Als je bijvoorbeeld de QR-code verplicht op de werkplek dan heeft dat een zeer positief effect op de vaccinatiegraad. Kijk naar Italië, daar heeft dat een groot effect gehad (van relatief laag naar relatief hoog).
Dat gezegd hebbende, in Spanje is de vaccinatiegraad ook heel hoog, zonder werkplek-verplichting. Maar daar is de noodzaak dan ook niet geweest om dat überhaupt in te voeren. De antivaxx-beweging is daar een stuk minder.
Ik denk dat het vooral een zwaktebod is vanuit de overheid omdat ze de antivaxx-beweging zo de vrije loop laten gaan dat ze zich nu meer repressieve strategieën moeten gebruiken om de vaccinatiegraad te verhogen. Ofwel Green Pass ofwel 2C.
Al denk ik dat ze misschien voor het vaccinatiebeleid juist moeten kijken naar wortels in plaats van stokken. Iedereen die zich laat vaccineren (of al heeft laten doen) 500 euro handje-contantje (ik noem maar wat).
Met honing van je meer vliegen dan met azijn.
En als de vaccinatiegraad hoog genoeg is, dan is zo'n QR-code Überhaupt waarschijnlijk niet meer nodig.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Maar hoe verdedigbaar is dat, de primaire groep die je daarmee raakt is de groep die zelfs zonder prik zelden ernstig ziek wordt. Roepen dat horeca en evenementen dicht moeten is imo gemakzuchtig als je zelf niet meer tot de doelgroep behoort, is het weer de jongere generatie die geacht wordt solidair te zijn met een grote groep bewust ongevaccineerde ouderen.Ankona schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:42:
We moeten wat doen: laten we dichtgooien waar 'we' zelf zo min mogelijk last van hebben...
En die sector maar failliet verklaren? Waarom dan niet een 2-G systeem, eventueel verplichte negatieve test?Ankona schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:42:
[...]
Scholen liever niet, er zijn al giga achterstanden. Dus als het even kan open laten.
Heb jij kinderen?Segafreak83 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:46:
Kan niet echt zitten met die achterstanden, niemand wordt er dommer van om een jaar (of 2) langer te studeren.
Mijn ervaring is dat vooral jongens moeite hebben met remote les, alleen door dure privéles was het met de hakken over sloot over.
Denk niet dat veel mensen hem weer gaan dragen. Twijfel er zelf ook aan, eigenlijk geen zin om weer eens te moeten doen wat *knip* nu weer in z'n hoofd haalt.hoevenpe schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:20:
[...]
Zie morgen wel hoeveel mensen hem daadwerkelijk ophebben, als het 50/50 is blijft hij ook hier in de broekzak.
Heb ik even geen actieve herinnering aan de woorden van Rutte...
Zoals je zegt: als de meerderheid het doet zal ik het ook gewoon doen, maar verwacht eigenlijk dat weinig mensen ernaar gaan luisteren. Heeft toch geen zin in deze uitvoering.
Noem het beestje gewoon bij de naam aub.
[ Voor 5% gewijzigd door tweakduke op 06-11-2021 11:40 ]
Nog maar 2050 erbij voor een all time high
Bron: 20 dec 2020
[ Voor 18% gewijzigd door The-Priest-NL op 05-11-2021 15:58 . Reden: bron erbij ]
•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.
Heb jij kinderen?Segafreak83 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:46:
[...]
Kan niet echt zitten met die achterstanden, niemand wordt er dommer van om een jaar (of 2) langer te studeren.
Verder heb ik er helemaal weinig trek in om straks weer een lockdown om onze oren te krijgen omdat de politiek te zwak is om fatsoenlijke maatregelen te nemen (en de jankerds die nu roepen dat het moeilijk is om een QR te controleren bij het amateurvoetbal).
Een 9 of 10 jarige loopt echt wel achterstanden op die moeilijk weg te werken zijn. Niet alleen in leren maar ook in sociaal emotionele ontwikkeling.
alles kan off-topic
Zou het zorgpersoneel die er op dat moment voor staat en die moeilijke keuze moet maken niet geneigd zijn om een oplossing te bedenken om die zwangere gevaccineerde vrouw toch zo goed mogelijk te helpen?hoevenpe schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:49:
[...]
Het is niet zo zwart-wit, maar wat als er straks een zwangere met complicaties naar de IC moet en die vol ligt met vooral bewust ongevaccineerde covid patiënten? Gaan we dan iemand van de beademing halen of is het jammer voor die jonge vrouw met hopelijk een gezonde baby? Een kleine buffer biedt dan uitkomst.
[...]
Als je je niet wilt laten vaccineren hoor je wat mij betreft sowieso niet in de zorg thuis. Je helpt moedwillig je collega's in de vernieling.
Dat heeft ook bewezen schade aangericht, dat is al in ruime mate onderzocht qua leer- en lesachterstanden, 'verdwenen' kinderen en andere ellende.autje schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:30:
[...]
Tja, de rest op dat lijstje is al een CTB voor nodig. Behalve school, dus misschien maar weer de koters thuishouden.
Oh nee, dat mocht niet van jou.
Wel interressant, omdat bij de Nivel stations bijna geen influenza gevonden wordt, lijkt me dit een slimme steekproef om te zien hoe het zit bij de mensen die bij de test straten komenBij coronatests genomen monsters worden vanaf deze week steekproefsgewijs onderzocht op aanwezigheid van het griepvirus en andere luchtwegvirussen.
(Omdat mensen mogelijk bij de Nivel metingen niet verschijnen ivm ggd test is dit idd wel slim om te doen.)
PSN
Merken we hier eigenlijk echt weinig van. Ze hebben hier ook nog wel gewoon met elkaar gespeeld in 't dorp (buiten).Ankona schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:53:
[...]
Heb jij kinderen?
Een 9 of 10 jarige loopt echt wel achterstanden op die moeilijk weg te werken zijn. Niet alleen in leren maar ook in sociaal emotionele ontwikkeling.
We hebben de luxe dat we ruimte en vrijheid thuis hebben en dus wel goede thuisles hebben kunnen geven.
Naar school gaan is natuurlijk wel een stuk beter voor ze.
Die hebben in de regio Amsterdam sowieso al moeite met een plek vinden. Dus dit is niet heel erg nieuws.Wozmro schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:53:
[...]
Zou het zorgpersoneel die er op dat moment voor staat en die moeilijke keuze moet maken niet geneigd zijn om een oplossing te bedenken om die zwangere gevaccineerde vrouw toch zo goed mogelijk te helpen?
Nee heb ik niet.Ankona schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:53:
[...]
Heb jij kinderen?
Maar wil je het virus zo goed als mogelijk indammen of nog 2 jaar zo doormodderen?
Het heeft niet zoveel met gemakzuchtig te maken; als je besmettingen wilt/moet beperken en het lukt onvoldoende met maatregelen als vaccinaties, mondkapjes en QR codes die ingrijpen op de besmettelijkheid dan moet je contacten beperken. En dan zijn horeca en evenementen nu eenmaal het laaghangende fruit. Zie ook het filmpje van @autje: autje in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10", dus is het logisch dat je daar het eerst naar kijkt. Scholen zou ook een effectieve optie zijn, maar dat is veel schadelijker, dus dat doe je liever niet.hoevenpe schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:49:
Maar hoe verdedigbaar is dat, de primaire groep die je daarmee raakt is de groep die zelfs zonder prik zelden ernstig ziek wordt. Roepen dat horeca en evenementen dicht moeten is imo gemakzuchtig als je zelf niet meer tot de doelgroep behoort, is het weer de jongere generatie die geacht wordt solidair te zijn met een grote groep bewust ongevaccineerde ouderen.
We moeten wat doen: laten we dichtgooien waar 'we' zelf zo min mogelijk last van hebben...
[ Voor 4% gewijzigd door NMH op 05-11-2021 16:02 ]
Tsjah... Vrije keuze hé...Fuujii schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:52:
[...]
En die sector maar failliet verklaren? Waarom dan niet een 2-G systeem, eventueel verplichte negatieve test?
Dat helaas dus wel. Voor Corona zijn hier ook wat onderzoeken naar gedaan en een gedeelte van de kinderen haalt het later zonmder problemen weer in, maar een gedeelte blijft er ook jaren later nog last van hebben.Segafreak83 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:46:
[...]
Het echt stomme is dat bij eerder optreden je naar heel veel maatregelen helemaal niet had hoeven te kijken. Die R wat meer afremmen zodat we de winter doorkomen is ten slotte voldoende. Als je dat afremmen pas op de piek doet moet je echter naar een R<1 toe, terwijl een maand geleden een paar tiende minder waarschijnlijk al voldoende was geweest.Verder heb ik er helemaal weinig trek in om straks weer een lockdown om onze oren te krijgen omdat de politiek te zwak is om fatsoenlijke maatregelen te nemen (en de jankerds die nu roepen dat het moeilijk is om een QR te controleren bij het amateurvoetbal).
[removed]
Natuurlijk zal men daartoe geneigd zijn, het moet voor een zorgverlener vreselijk aanvoelen om iemand niet te kunnen helpen, maar als er echt geen IC-bedden meer zijn dan is de consequentie dat er mensen doodgaan die anders geholpen hadden kunnen worden. Dat is nou precies waarom we code zwart moeten zien te voorkomen.Wozmro schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:53:
[...]
Zou het zorgpersoneel die er op dat moment voor staat en die moeilijke keuze moet maken niet geneigd zijn om een oplossing te bedenken om die zwangere gevaccineerde vrouw toch zo goed mogelijk te helpen?
Mij lijkt dat de kinderen die er jaren later nog last van hebben, het ook niet super doen onder de huidige maatregelen....redwing schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:06:
[...]
Dat helaas dus wel. Voor Corona zijn hier ook wat onderzoeken naar gedaan en een gedeelte van de kinderen haalt het later zonmder problemen weer in, maar een gedeelte blijft er ook jaren later nog last van hebben.
--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---
Pfizer: coronapil verkleint kans op opname kwetsbare patiënt met 89 procent
Dus ook al ben je niet gevaccineerd, dan nog kan je deze pillen nemen en kom je waarschijnlijk niet in het ziekenhuis.
Eigenlijk werkt het vrijwel even goed als de prik zo te zien. Snel invoeren hier en de maatregelen afbouwen wmb 👍
[ Voor 7% gewijzigd door Dennahz op 05-11-2021 16:17 ]
Net zo goed als dat dat zorgpersoneel geneigd zal zijn om een oplossing voor die ongevaccineerde te zoeken die daarna weer binnenkomt. Op het moment dat het om het IC en dus leven/dood aankomt zullen ze niemand buiten willen sluiten. Ongevaccineerden weigeren geeft uiteindelijk dus precies hetzelfde dilemma en het scenario dat je moet gaan kiezen moet je dus gewoon helemaal vermijden.Wozmro schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:53:
[...]
[removed]
Men zal heel zeker zijn uiterste best doen om iedereen van de best mogelijke zorg te voorzien. Daar twijfel ik niet aan.
Maar zou het niet kunnen dat er onbewust iets meer inzet, energie, tijd gaat naar de gevaccineerde?
Zorgpersoneel zijn nog steeds mensen, geen machines.
Ik stel een smerige vraag, ik weet het..
Die pil is volgens hen snel op de markt gebracht, niet getest. Dit is een andere manier om de chips in je lichaam te krijgen.
/sarcasm
De huidige maatregelen zijn er niet echt. De scholen draaien weer als normaal alleen worden er wat vaker klassen naar huis gestuurd. Al hebben we dat dit jaar nog niet gehad. Maar als ik hier thuis kijk heb ik 2 jongens waarbij de jongste weliswaar last heeft van de situatie, maar het wel bij kan werken. De ander loopt echter regelmatig vast. Ik kan me dus goed voorstellen dat die op een gegeven moment blijft zitten of een stapje lager moet gaan dan dat ie normaal zou komen. En dat is dan voor een groot gedeelte doordat ie de stof die ie vorig jaar heeft gemist niet bijgewerkt krijgt.Coach4All schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:15:
[...]
Mij lijkt dat de kinderen die er jaren later nog last van hebben, het ook niet super doen onder de huidige maatregelen....
Ik denk dat het dus een redelijk random groep is waarbij er ook tussen zitten waarvan je het niet zou verwachten.
[removed]
Ik begrijp uit de berichtgeving dat het vooral geschikt is voor risicogroepen die niet gevaccineerd kunnen worden of toch besmet zijn geraakt. Om in een vroeg stadium de klachten te dempen. Niet als algemeen verkrijgbaar wonderpilletje voor iedereen die even geen zin had in een prikje...Dennahz schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:16:
Zo, met het uitkomen van medicijnen zou het helemaal klaar moeten zijn met de pandemie.
Dus ook al ben je niet gevaccineerd, dan nog kan je deze pillen nemen en kom je waarschijnlijk niet in het ziekenhuis.
Eigenlijk werkt het vrijwel even goed als de prik zo te zien. Snel invoeren hier en de maatregelen afbouwen wmb 👍
Dan kijken ze wie het meeste kans heeft om het te overleven en die wordt behandeld. Daar zijn precies om deze reden draaiboeken voor. Als voor de rest alles 100% gelijk is geloof ik trouwens best dat er wat persoonlijke keuze bij komt kijken.Wozmro schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:21:
Mij gaat het vooral om de vraag wat het zorgpersoneel zal doen als ze de keuze moet maken tussen iemand gevaccineerd of niet gevaccineerd?
Men zal heel zeker zijn uiterste best doen om iedereen van de best mogelijke zorg te voorzien. Daar twijfel ik niet aan.
Maar zou het niet kunnen dat er onbewust iets meer inzet, energie, tijd gaat naar de gevaccineerde?
Hoe dan ook blijft dit een scenario waar je niet in wil terewcht komen.
[removed]
Dus dan de groep die het minste risico heeft maar thuis laten blijven? Het zou andersom moeten zijn, de groep die het grootste risico heeft moet maar thuis blijvenSegafreak83 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:46:
[...]
Vaak bu'j te bang!
Nope, de groep die de meeste kans heeft dat ze anderen besmetten blijken maar lekker thuis.-tom-562 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:25:
[...]
Dus dan de groep die het minste risico heeft maar thuis laten blijven? Het zou andersom moeten zijn, de groep die het grootste risico heeft moet maar thuis blijven
Het is wel een dilemma; de grootste verspreiders zitten in de groep die er het minst last van heeft, en degene die het meeste risico lopen verspreiden weer het minst. Waar pak je het dan als eerste aan? Bij de verspreiders of bij de risicogroep?-tom-562 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:25:
[...]
Dus dan de groep die het minste risico heeft maar thuis laten blijven? Het zou andersom moeten zijn, de groep die het grootste risico heeft moet maar thuis blijven
Risicogroep: heeft als nadeel dat deze zo goed als permanent in isolatie moeten.
Verspreiders: dan benadeel je dus idd de groep die er het minst last van heeft het meest.
Voor een groot deel van de risicogroep kabbelt het leven (ook in een lockdown) wel voort. Voor de 'verspreiders' (kinderen/jongeren) is de impact toch wel iets heftiger imoEmgeebee schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:30:
[...]
Het is wel een dilemma; de grootste verspreiders zitten in de groep die er het minst last van heeft, en degene die het meeste risico lopen verspreiden weer het minst. Waar pak je het dan als eerste aan? Bij de verspreiders of bij de risicogroep?
Risicogroep: heeft als nadeel dat deze zo goed als permanent in isolatie moeten.
Verspreiders: dan benadeel je dus idd de groep die er het minst last van heeft het meest.
Vaak bu'j te bang!
Als het voor die groep werkt, werkt het ook voor mensen die de prik niet genomen hebben. Lijkt me een prima alternatief. Dan kunnen ze stoppen met dat gedram over die vaccins en kunnen we weer over tot de orde van de dag.Coach4All schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:24:
[...]
Ik begrijp uit de berichtgeving dat het vooral geschikt is voor risicogroepen die niet gevaccineerd kunnen worden of toch besmet zijn geraakt. Om in een vroeg stadium de klachten te dempen. Niet als algemeen verkrijgbaar wonderpilletje voor iedereen die even geen zin had in een prikje...
Niet te moeilijk denken
Hebben het minste last, zelf, maar verspreiden het wel naar iedereen, ouders, oppas, opa en oma.-tom-562 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:25:
[...]
Geloof er nog niets van, vraag het dinsdag nog een keerMarcoC schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:33:
Vandaag nauwelijks stijging in het 7-daags gemiddelde van het percentage positief getest, ziekenhuisopnames en IC-opnames. Zitten we op de piek?
De richtlijnen voor triage bij code zwart zijn openbaar en zijn te vinden via KNMG.Wozmro schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:21:
Mij gaat het vooral om de vraag wat het zorgpersoneel zal doen als ze de keuze moet maken tussen iemand gevaccineerd of niet gevaccineerd?
Triage op medische gronden/fase 3a en 3b
Triage op niet-medische gronden/fase 3c
Om de beslissingen zoveel mogelijk objectief te houden wordt de beslissing genomen door een team van artsen (dus niet door één arts) die geen van alle de behandelend arts zijn van de betreffende patienten (zodat er geen persoonlijke band is met de patienten (en ook zodat de behandelend arts hopelijk minder agressief wordt bejegend door de familie van de patient die geen bed krijgt)).
Er wordt gebruik gemaakt van de clinical frailty scale om objectief de conditie van de patienten vast te stellen. De patient met de beste overlevingskans, en de kortste verwachte opnameduur die krijgt het bed. Als beide patienten hetzelfde scoren dan wint de jongste (binnen leeftijdscohorten van 20 jaar), als beide patienten in hetzelfde leeftijdscohort vallen dan wordt er geloot.
Dus in het ergste geval, als er geen enkel significant medisch verschil aan te wijzen is tussen twee patienten, wordt er een muntje opgegooid. De winnaar krijgt een IC-bed, de verliezer een kist.
Vaccinatiestatus speelt geen rol in dit verhaal.
[ Voor 21% gewijzigd door migchiell op 05-11-2021 17:18 ]
Of op de limiet van de huidige testcapaciteit? Dat werd altijd problematisch bij 10k nieuwe besmettingen per dag en hoger.MarcoC schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:33:
Vandaag nauwelijks stijging in het 7-daags gemiddelde van het percentage positief getest, ziekenhuisopnames en IC-opnames. Zitten we op de piek?
Maar laten we hopen dat dit de piek is en het hierna weer de goede kant op gaat naar beneden.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
We hebben net schoolvakanties gehad, ik schat dat het volgende week weer vrolijk verder gaat stijgen.MarcoC schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:33:
[removed]
Elke fatsoenlijke cursus over arbo en veiligheid zal je vertellen dat een aanpak bij de bron (de verspreiding van het virus) de enig juiste aanpak is. Alleen maar als dat absoluut onmogelijk is kun je over naar symptoombestrijding. En wat is een groter nadeel: af en toe een mondkapje op of zwaar ziek naar het ziekenhuis met mogelijk heel langdurige klachten? Ik vind het dus niet zo'n dilemma.Emgeebee schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:30:
[...]
Het is wel een dilemma; de grootste verspreiders zitten in de groep die er het minst last van heeft, en degene die het meeste risico lopen verspreiden weer het minst. Waar pak je het dan als eerste aan? Bij de verspreiders of bij de risicogroep?
Deze drie kunnen nooit op hetzelfde moment pieken. Sowieso het percentage positief zegt niet zo veel. Maar de volgorde van de piek is besmettingen->opnames zh-> opnames icMarcoC schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:33:
Ik begin me onderhand af te vragen of dat de 12e nou een weegmoment of meteen een nieuwe persco gaat worden? Die ATH gaat er begin volgende week wel aan zo....redwing schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:45:
[...]
We hebben net schoolvakanties gehad, ik schat dat het volgende week weer vrolijk verder gaat stijgen.
Ik begrjjp dit niet goed, we zaten toen op een R rond de 0,9 (begin december 2020 was het 1,2)The-Priest-NL schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:53:
[...]
Nog maar 2050 erbij voor een all time high
Bron: 20 dec 2020
De laatst bekende R op 20 oktober 2021 was 1,2
Bron
We hebben nu een enorme vaccinatiegraad die de besmettingen remt, met een Delta variant die meer besmettelijk is.
Maar zou die stijgende lijn van deze oktober 2021 golf niet alsnog veel minder steil moeten zijn met al die vaccinaties? Ik zie eigenljik maar een iets flauwere helling vergelijken met december 2020?
12de is een weegmoment, dan nog polderen..stylezzz schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:49:
[...]
Ik begin me onderhand af te vragen of dat de 12e nou een weegmoment of meteen een nieuwe persco gaat worden? Die ATH gaat er begin volgende week wel aan zo....
Oftewel weer een lockdown dusPhilpend schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:47:
[...]
Elke fatsoenlijke cursus over arbo en veiligheid zal je vertellen dat een aanpak bij de bron (de verspreiding van het virus) de enig juiste aanpak is. Alleen maar als dat absoluut onmogelijk is kun je over naar symptoombestrijding. En wat is een groter nadeel: af en toe een mondkapje op of zwaar ziek naar het ziekenhuis met mogelijk heel langdurige klachten? Ik vind het dus niet zo'n dilemma.
[removed]
Ik sluit mij aan bijDennahz schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:16:
Zo, met het uitkomen van medicijnen zou het helemaal klaar moeten zijn met de pandemie.
Viroloog Marion Koopmans is iets terughoudender. Ze wijst erop dat Pfizer slechts een persbericht naar buiten heeft gebracht en niet alle data van hun klinische onderzoek: "Je zou eigenlijk onder de motorkap willen kijken en geen science by press release willen bedrijven.
Uhhh nee, zoals in het stuk staat willen ze het gebruiken waar het echt nodig is. En dus niet zoals in het verleden met antibiotica is gebeurd zo makkelijk voorschrijven dat er resistentie ontstaat en we over een jaar (of 2) geen werkend medicijn meer op de plank hebben.Dennahz schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:35:
[...]
Als het voor die groep werkt, werkt het ook voor mensen die de prik niet genomen hebben. Lijkt me een prima alternatief. Dan kunnen ze stoppen met dat gedram over die vaccins en kunnen we weer over tot de orde van de dag.
Niet te moeilijk denken
Vraag me af hoe zeker je kunt weten of iemand erg ziek zou gaan worden. Blijkt nog weleens wat verrassend bij covid dacht ik.Coach4All schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:52:
[...]
Uhhh nee, zoals in het stuk staat willen ze het gebruiken waar het echt nodig is. En dus niet zoals in het verleden met antibiotica is gebeurd zo makkelijk voorschrijven dat er resistentie ontstaat en we over een jaar (of 2) geen werkend medicijn meer op de plank hebben.
![]()
Any thoughts @LZ86 ?
Nee, feitelijke onzin.Dennahz schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:35:
[...]
Als het voor die groep werkt, werkt het ook voor mensen die de prik niet genomen hebben. Lijkt me een prima alternatief. Dan kunnen ze stoppen met dat gedram over die vaccins en kunnen we weer over tot de orde van de dag.
Niet te moeilijk denken
Luister anders even de podcast dan steek je nog wat op
Podcast De Dag: kanttekeningen bij de coronapil
En dat is in theorie natuurlijk helemaal waar, maar ik vraag me wel af wat dat dan in de praktijk betekent. Als je het mij vraagt kies ik liever voor de huidige aanpak dan voor een streng lockdown-beleid zoals je in Australië/NZ of Aziatische landen ziet. USA is dan weer het andere uiterste.Philpend schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:47:
[...]
Elke fatsoenlijke cursus over arbo en veiligheid zal je vertellen dat een aanpak bij de bron (de verspreiding van het virus) de enig juiste aanpak is. Alleen maar als dat absoluut onmogelijk is kun je over naar symptoombestrijding. En wat is een groter nadeel: af en toe een mondkapje op of zwaar ziek naar het ziekenhuis met mogelijk heel langdurige klachten? Ik vind het dus niet zo'n dilemma.
Dat is ook een beetje mijn probleem met degene die hier altijd verkondigen dat indammen/beleid op besmettingen de enige logische keuze is. Prima, maar hoe ziet dat er dan uit?
Don't mention the .....
Te laat
Het worden spannende maanden zegt @hugodejonge Kan lockdown niet uitsluiten. ‘Doen wat nodig is om zorg te ontlasten’ @BNR #coronamaatregelen pic.twitter.com/uylx2JnZ4c
— Sophie van Leeuwen (@sophievleeuwen) 5 november 2021
Testbereidheid was toen denk ik hoge. En er zullen meer asymptomatische gevallen zijn.Wolly schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:49:
[...]
Ik begrjjp dit niet goed, we zaten toen op een R rond de 0,9 (begin december 2020 was het 1,2)
De laatst bekende R op 20 oktober 2021 was 1,2
Bron
We hebben nu een enorme vaccinatiegraad die de besmettingen remt, met een Delta variant die meer besmettelijk is.
Maar zou die stijgende lijn van deze oktober 2021 golf niet alsnog veel minder steil moeten zijn met al die vaccinaties? Ik zie eigenljik maar een iets flauwere helling vergelijken met december 2020?
[Afbeelding]
Ik zou het nog steeds geen gek idee vinden om deze grafiek om te rekenen naar een standaard %positief.
Ga ik zeker doenSegafreak83 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:37:
[...]
Geloof er nog niets van, vraag het dinsdag nog een keer
Dit topic is gesloten.
![]()
Voor de persconferentie van 26 november j.l. en alles dat daarbij hoort: Persconferentie 26 november
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).
Bovendien:
- Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
- Simpele argumenten als: schaal de IC capiciteit op gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
- Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
- Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
- Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.