Zat gisteravond laat in bed nog eens te denken over dat hele 2G gebeuren maar toen had ik al het idee dat dit echt te laat is. We zitten met zo’n hoge reproductie en aantal besmettingen, dat mijn gevoel zegt dat 2G niet DE oplossing gaat zijn om bijvoorbeeld het reproductiegetal naar <1,00 te krijgen. En eigenlijk zou dat niet eens het doel moeten zijn, maar minimaal <0,95 of <0,90 want de zorg heeft snel de ruimte nodig als je de berichtgeving hoort van bv de Nza gisteren.
Mijn gevoel zegt dat we met een algehele lockdown komen met daarin (kies uit wat je prettig vindt, niet alles zal gebeuren/nodig zijn):
- alle scholen (inclusief basisscholen) dicht
- niet essentiële winkels dicht
- avondklok
- bezoek beperken naar 0, 1 of 2 mensen per dag
Voor de zorg geldt, hoe eerder, hoe beter. En voor zo’n harde lockdown geldt ook, hoe eerder, hoe sneller we er vanaf zijn. Ik zet mijn geldt in op december en daarmee kunnen we een dikke vette streep door die feestmaand zetten.
Nu werd ik net wakker gemaakt door mijn vriendin die werkt in de zorg. En zij vertelde dat er een regio dit weekend al op code zwart gaat uitkomen.
offtopic:
Ik snap dat dit laatste een best heftige claim is waar ik geen bron achter kan plakken. Maar er zit ongetwijfeld een vorm van vertrouwelijkheid op het werk van mijn vriendin en wil haar niet in de problemen brengen. Ik wil best privé met een mod in meer detail bespreken om te laten zien dat het geen valse claim is, maar niet in het openbaar