Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 129 Laatste
Acties:
  • 396.986 views

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:35
loonatick78 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:57:
[...]
Persoonlijk vind ik dat je de schuldvraag niet neer kunt leggen bij mensen die ervoor kiezen zich niet te vaccineren. De overheid is verantwoordelijk voor het zorgen dat de juiste zorg geleverd kan worden.
Maar de aflopen jaren werken er mensen in een pak, dan in een witte jas in het ziekenhuis.
Gelukkig is men (nog) vrij om zelf te kiezen of men zich laat vaccineren of niet.

Sowieso is het zwalkende beleid van de overheid tijdens deze crisis onder maat.
Neem nu bijvoorbeeld het testen bij de GGD dat nu aan alle kanten vastloopt, vriend van mij moest 40km rijden om zich te laten testen, omdat er in de regio geen plek is. Ik kan me voorstellen dat een hoop mensen dan denken, dan test ik maar niet.
Een bezet bed is een bezet bed. De ene persoon had dat kunnen voorkomen door beter te plannen, de ander door eerder op te schalen, en weer een ander door twee prikjes te halen ene half jaar geleden.
Dat er meerdere oorzaken zijn, ontslaat niemand van zijn eigen verantwoordelijkheid jegens de maatschappij.

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11 09:31

Mfpower

In dubio

Indoubt schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:58:
[...]

Ik denk eigenlijk niet dat de regering naïef is. Misschien incompetent op sommige gebieden.

Ik denk dat ze het niet zo erg vinden dat sommige zaken flink uit de klauwen lopen. Onder hoge druk krijg je minder weerstand voor datgene wat je wil doen.
Dan gaat Hanlons razor niet op; een ramp laten plaatsvinden terwijl je het kunt voorkomen is gewoon ... ja geef er eens een woord aan dat geen ban oplevert.

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

loonatick78 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:57:
[...]

Persoonlijk vind ik dat je de schuldvraag niet neer kunt leggen bij mensen die ervoor kiezen zich niet te vaccineren. De overheid is verantwoordelijk voor het zorgen dat de juiste zorg geleverd kan worden.
Maar de aflopen jaren werken er mensen in een pak, dan in een witte jas in het ziekenhuis.
Gelukkig is men (nog) vrij om zelf te kiezen of men zich laat vaccineren of niet.

Sowieso is het zwalkende beleid van de overheid tijdens deze crisis onder maat.
Neem nu bijvoorbeeld het testen bij de GGD dat nu aan alle kanten vastloopt, vriend van mij moest 40km rijden om zich te laten testen, omdat er in de regio geen plek is. Ik kan me voorstellen dat een hoop mensen dan denken, dan test ik maar niet.
In principe zeg je nu dat die mensen niet verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor hun keuze. De overheid biedt inderdaad een keuze en daar maken ze gebruik van (dat is hun goed recht). Maar dan kunnen we nog steeds wel stellen dat er heel wat minder ellende was geweest als ze een andere keuze hadden gemaakt en daar mag je ze best op aanspreken.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-11 13:15

Dennahz

Life feels like hell should.

Dennahz schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:38:
Nou, de rugoperatie van m'n moeder is last minute ook geannuleerd. En dit in Leeuwarden, waar er - volgens het Corona Dashboard - bijna niemand is opgenomen de afgelopen tijd.

[Afbeelding]

Bekijk ik deze cijfers verkeerd, of reserveren ze gewoon extreem veel bedden voor potentiële coronapatiënten, of wat is het?
Inmiddels toch weer opgebeld om de operatie volgende week in te plannen. Ik begrijp er eigenlijk niks meer van. Maar wel mooi om te zien dat ze toch nog tijd "over" hebben om niet levensbedreigende, maar toch dringende, operaties uit te voeren.

Nog 2 maanden amper kunnen lopen van de pijn is ook geen optie :{

Twitter

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 21:05
Dennahz schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:44:
Opeens hebben ze het blik artikelen over besmettingen bij kinderen opengetrokken. Het is nog wachten op de eerste verhalen van kinderen die er toch wel erg ziek van geweest zijn. Waarschijnlijk net op het moment dat de prik hier in Nederland uitkomt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Weer een kwestie van de bevolking klaarstomen voor de volgende stap: vaccinatie voor kinderen.

Ik ben vooral benieuwd of ze dan uiteindelijk ook deze groep gaan koppelen aan die QR :{
Wij kennen de verhalen van afgelopen winter nog allemaal. Kinderen worden zelden ziek en geven het amper door. De richting die jij aangeeft is er wel een dat we kunnen gaan verwachten. Hoe de media gebruikt wordt om toekomstige maatregelen in te masseren kennen wij allemaal.

Is het erg bezwaarlijk om de besmettingen in die groep kinderen rond te laten gaan? Ik snap dat de besmettingen niet alleen bij de kinderen blijven, gezinsleden lopen een verhoogde kans op besmetting. Geval even door de zure appel heen bijten.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Mfpower schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:59:
[...]

Dan gaat Hanlons razor niet op; een ramp laten plaatsvinden terwijl je het kunt voorkomen is gewoon ... ja geef er eens een woord aan dat geen ban oplevert.
Maar wat als de wet je niet toestaat de ramp te voorkomen ? Omdat dat bepaalde grondrechten schendt die bij een aanstaande ramp niet mogen worden geschonden en zelfs na de ramp (en de volgende in aantocht) er nog de vraag is of die ramp wel erg genoeg is om grondrechten aan de kant te zetten.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Mfpower schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:59:
[...]

Politiek :+

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
LZ86 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:43:
[...]
het kabinet maakt die mensen niet ziek, dan doen ze zelf met hun gedrag.
Mensen kunnen zich beschermen tegen ziekte en sterfte door zich te laten vaccineren en helpen daarmee ook de overdracht te beperken samen met bijvoorbeeld afstand houden en andere preventieve handelingen.

Maar het kabinet laat het aantal besmettingen tot ongekende hoogte oplopen door te wachten met ingrijpen. Dus dringt zich de vraag op: hoe moet iemand afstand houden in bijvoorbeeld een overvolle trein @LZ86?

Volksgezondheid is geen individuele taak maar toch echt een taak van de overheid, hoewel de individuen in een samenleving uiteraard kunnen helpen een veilige samenleving mogelijk te maken.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:15
nwagenaar schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:51:
[...]
Volgens mij is ten tijde van alle zo niet het grootste gedeelte van de personconferenties meerdere malen aangegeven de waarom (druk op de zorg, het vermijden van uitstel van reguliere zorg en onze economie), de hoe (welke maatregelen en/of adviezen) en wat ze willen bereiken (R onder een bepaalde waarde) alsmede mogelijke verloop als dit wel of niet wordt gerealiseerd.
Yup, dat geven ze inderdaad aan, om vervolgens niets te doen en af te wachten totdat het uit de hand loopt voordat er gedacht wordt aan maatregelen. Heel simpel, als ze zo bezorgd zijn om de druk op de zorg, waarom zijn we dan pas nu aan het nadenken over maatregelen en niet nadat we zagen dat de besmettingen veel sneller omhoog gingen dan de modellen aangaven? Je hoeft niet te wachten op 16k besmettingen om iets te doen, dat kan ook bij 1000 als je ziet dat er wekelijk 30% bij komt en je weet dat je na 2 maanden bij 16k gaat zijn.
Hoeveel moeite moeten Rutte en De Jonge blijven doen door te hameren op de noodzaak voor het volgen van maatregelen en het volgen van gezond verstand gezien de gevolgen van de afgelopen 18 maanden?

Het enige waar ik de regering van kan beschuldigen is dat ze erg naïef zijn in dat Nederlanders zo bereidbaar zijn in het volgen van adviezen en/of maatregelen al dan niet gezien het verleden :+
En jij denkt dat ze na meer als een jaar nog steeds niet weten hoe goed we reageren op maatregelen? En waarom blijven ze dan de methode gebruiken die al 1.5 jaar niet werkt? Daarnaast zag je juist dat het gros van de Nederlanders zich zeker het 1e jaar aan de maatregelen hield. Juist doordat de maatregelen steeds minder logisch werden is dat omlaag gegaan.
Dus ik zou daarom het willen omdraaien dat het juist de burgers zijn die ondanks de resultaten van de afgelopen 18 maanden, de diverse waarschuwingen en adviezen vanuit de regering of vanuit derden (nieuwsberichten) juist niet de moeite hebben willen nemen om persoonlijke verantwoordelijkheid te nemen door gezond verstand te hanteren als het gaat om hun eigen plezier.
Precies waar de regering continue op aan het sturen is. Net doen of ze helemaal machteloos staan en iedere keer weer een andere zondebok aanwijzen. Je moet je vooral afvragen wie er hier aan het stuur staan en er dus verantwoordelijk zijn voor wat er gebeurt. Alles begint met goede aansturing, geef je geen duidelijke richting zal het ook alle kanten op gaan. Een regering moet juist zorgen voor die goede sturing.
Of het nu is van maatregelen blijven volgen tot "Wij adviseren niet om naar het buitenland op vakantie te gaan" die massaal na de vaccinaties werd genegeerd; iedereen kan met een beetje nadenken wat de gevolgen kunnen zijn (besmettingen) en de druk op de zorg.
Adviezen zijn leuk, maar als ze het echt zo gevaarlijk vinden moeten ze het verbieden. met alleen een advies geef je aan dat het dus best kan, maar dat je op moet letten. Dus ook hier weer, als iedereen kan bedenken wat de gevolgen zijn moet je je afvragen waarom het niet verboden werd? Want daarvoor heb je toch een regering? Als je de max snelheid vrij laat en een advies geeft om niet harder dan 100 te rijden, hoe hard denk je dan dat er gereden gaat worden?
[...]
Extreem veel regeringen om ons heen hebben duidelijk dezelfde issues als onze regering. Zelfs in landen die van origine volgzaam zijn in het volgen van hun overheid begint men steeds meer problemen te zien in de bereidbaarheid om dat daadwerkelijk te doen.
Tuurlijk, ik zeg ook ergens dat het makkelijk is of dat andere landen het zoveel beter doen. Sterker nog, je ziet ditzelfde bij heel veel landen gebeuren waarbij de regering nogal los staat van de bevolking.
Zelfs al zou je plaatjes gebruiken met weinig tekst of een Nijntje boekje waarin de persconferentie in enkele pagina's wordt uitgelegd; zodra het op eigen gemak en plezier aankomt wordt het (op den duur) gewoon genegeerd en bewustwording zorgt meestal alleen voor een kleine opleving van korte duur.
En daarom moet je dit soort voorlichting ook standaard maken en blijven herhalen. Hoeveel mensen er nog zijn die denken dat vaccinaties niet werken omdat er zoveel gevaccineerden in het ziekenhuis liggen. En als je dan kijkt hoeveel het met simpele filmpjes wel snappen, zou je daar heel veel mee kunnen winnen.
Dit is niet alleen van toepassing als het gaat om COVID-19; ik zie dit ook bij diverse organisaties waarbij standaard procedures gericht op beveiliging en/of veilig werken wordt genegeerd omdat het ten koste zou gaan van gemak of omdat zij vinden dat de balans zoek is.
Tuurlijk, en je ziet bij dat soort organisaties dus ook dat ze het veel meer gaan afdwingen of er straffen op gaan zetten. Doe je dat niet zal er niets veranderen. Mensen hebben nu eenmaal de neiging om te denken dat iets hun niet zal overkomen.
Dat ze vervolgens zonder oogbescherming (want ja, die paar extra seconden is tijdswinst) een gaatje boren en beton in hun oog krijgen met een bezoekje naar de huisarts als gevolg om daarna enkele weken thuis moeten zitten; oops, dom van mij. Vervolgens zie je voor enkele weken dat anderen toch weer de voorschriften hanteren om daarna enkele weken later weer in hun oude patroon te vallen.

Dit is helaas de realiteit en de vraag die je als overheid moet gaan stellen hoe je conformiteit aan gestelde regels, adviezen en/of maatregelen moet gaan verbeteren in een democratische samenleving...
Inderdaad, en mijn grootste probleem is dan ook dat we na anderhalf jaar aan maatregelen nog steeds helemaal niets hebben verandert. Ik zou op zijn minst een plan verwachten voor de toekomst.

Want als je naar mijn reakties in dit topic kijkt zul je zien dat ik het over het algemeen best eens ben met de maatregelen. Alleen ook dat die altijd reaktief worde ngenomen, terwijl we ondertussen wel pro-actief bezig zouden moeten zijn. Dus geen rare discussies als de besmettingen oplopen, je moet voor die tijd al weten wat je gaat doen om het in de hand te houden. En dat mis ik tot op heden nog steeds. Ook bij deze golf, die je al 2 maanden aan zag komen, wordt er pas oiets gedaan als het uit de hand aan het lopen is.

[removed]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:45:
[...]

Het is nu ook niet eenmalig. Eens per 24 dagen minimaal:

[...]

https://github.com/minvws...serving%20Green%20Card.md

Dus van ongeveer eens per maand naar eens per dag.
Dat gaat over de strippenkaart, maar die is niet gekoppeld aan je persoon. Die bestaat al en het enige wat de app doet is vernieuwen tegenover die strippenkaart. Wil je een QR intrekken dan moet je dus die strippenkaart ongeldig maken, daarvoor heb je de relatie met de persoon nodig.
Nu wordt al die informatie geanalyseerd en voor de strippenkaart alleen opgeslagen hoe lang hij geldig is, niet meer voor wie hij precies is (op de initialen na). Wil je dus op basis van een besmetting de strippenkaart ongeldig maken zal je moeten gaan bewaren bij wie elke strippenkaart hoort.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Indoubt schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:58:
[...]
Ik denk dat ze het niet zo erg vinden dat sommige zaken flink uit de klauwen lopen. Onder hoge druk krijg je minder weerstand voor datgene wat je wil doen.
Dat is zeker waar.

Maar dan kan je ook concluderen dat het hebben van 2G in winkels dus belangrijker is dan 60 geinfecteerden die we nu per dag op de dodenlijst zetten met een IFR van 0,3% en 20k besmettingen per dag. Alsof je elke dag bij de GGD testcentra 60 rode briefjes uitdeelt waarop staat 'Helaas, u bent over 6 weken dood door Covid'.

Nog afgezien van de mensen op de wachtlijsten, de long-covid mensen en de algehele staat van mentale depressie waarin veel mensen verkeren.

Is dat niet een beetje onnodig als je aan de besmettingen kant zou sleutelen?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mfpower schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:55:
[...]

Daar heb je gelijk in, maar ergens moet er een prijs betaald worden. Nu doen we dat met passen die ook omzetderving veroorzaken én niet werken.
Ik denk dat je er nog een harde kluif aan hebt om te bewijzen dat 3G -mits goed uitgewerkt- niet helpt.
Met 2G zal dat nog lastiger worden denk ik.

Dat het niet gaat werken om de besmettingen omlaag te krijgen is zelfs het kabinet met je eens ;)

Verwijderd

Gonadan schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:06:
[...]

Dat gaat over de strippenkaart, maar die is niet gekoppeld aan je persoon. Die bestaat al en het enige wat de app doet is vernieuwen tegenover die strippenkaart. Wil je een QR intrekken dan moet je dus die strippenkaart ongeldig maken, daarvoor heb je de relatie met de persoon nodig.
Nu wordt al die informatie geanalyseerd en voor de strippenkaart alleen opgeslagen hoe lang hij geldig is, niet meer voor wie hij precies is (op de initialen na). Wil je dus op basis van een besmetting de strippenkaart ongeldig maken zal je moeten gaan bewaren bij wie elke strippenkaart hoort.
Nope. Je trekt de geldigheidsduur van de strippenkaart niet in omdat Gonadan een besmetting heeft.

Je geeft Gonadan geen nieuwe strip als die een besmetting heeft.

Ipv Gonadan voor een maand strippen geven geef je een strip voor een dag.

Een al uitgegeven strip blijft geldig voor 24 uur, ongeacht besmetting of niet.

• Dennahz

Dennahz

Amd RuLuzzz schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:01:
[...]

Wij kennen de verhalen van afgelopen winter nog allemaal. Kinderen worden zelden ziek en geven het amper door. De richting die jij aangeeft is er wel een dat we kunnen gaan verwachten. Hoe de media gebruikt wordt om toekomstige maatregelen in te masseren kennen wij allemaal.

Is het erg bezwaarlijk om de besmettingen in die groep kinderen rond te laten gaan? Ik snap dat de besmettingen niet alleen bij de kinderen blijven, gezinsleden lopen een verhoogde kans op besmetting. Geval even door de zure appel heen bijten.
We weten allemaal (of in ieder geval de ouders onder ons) al vanaf het begin dat kinderen vaak een bron van besmetting zijn binnen het gezin. Dat is nooit een probleem geweest en nu opeens, vlak voor de prikken uitkomen, zijn ze in "paniek" over het aantal besmettingen onder kinderen? In de klassen van m'n kinderen zijn meerdere besmettingen geweest, maar onderling hebben ze elkaar nooit besmet. Ook zijn de kinderen die besmet waren er nooit erg ziek van geweest.

Gewoon even weekje thuisblijven met de ouders (quarantaine) en weer gaan met die banaan.

Zoals je zegt: ze zijn weer bezig om dingen in te masseren. Wat ik me vooral afvraag is of de media dan opdracht krijgt van het kabinet om hier artikelen over te schrijven, of hoe gaat zoiets in z'n werk?

Ben eigenlijk oprecht benieuwd naar die flow en hoe dat precies in z'n werk gaat.

Twitter

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online

Stimulate14

⭐⭐⭐

Dennahz schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:14:
[...]

Zoals je zegt: ze zijn weer bezig om dingen in te masseren. Wat ik me vooral afvraag is of de media dan opdracht krijgt van het kabinet om hier artikelen over te schrijven, of hoe gaat zoiets in z'n werk?

Ben eigenlijk oprecht benieuwd naar die flow en hoe dat precies in z'n werk gaat.
Er zijn allerlei theorieën over waarbij je kan zien dat het zou kunnen werken, alleen dan ben je direct een wappie en een complotdenker. Ik heb werkelijk geen idee wat nog waar is. Daarom sta ik er neutraal in :P.

[ Voor 19% gewijzigd door Stimulate14 op 18-11-2021 11:16 ]

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

redwing schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:06:
Inderdaad, en mijn grootste probleem is dan ook dat we na anderhalf jaar aan maatregelen nog steeds helemaal niets hebben verandert. Ik zou op zijn minst een plan verwachten voor de toekomst.
Niks veranderd? Twee jaar geleden hadden we 17 miljoen mensen vatbaar voor COVID, nu een kleine fractie daarvan. En het vat is nog niet leeg, nieuwe mensen laten zich vaccineren en mensen halen boosters.

Twee jaar geleden keken we tegen Code Zwart scenario's aan waarbij potentieel tienduizenden mensen niet op de IC behandeld zouden kunnen worden. Nu gaat het nog 'maar' om laag in de duizenden.

We zijn al enórm ver gekomen.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-11 13:20
[...]

Kinderen + covid = heikel punt = clicks = ...

Nu blijken kinderen meer besmet te zijn en kunnen ze even gratis views genereren. Zo simpel kan het ook gewoon zijn.

• loonatick78
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-11 18:29
dr.lowtune schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:00:
[...]

In principe zeg je nu dat die mensen niet verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor hun keuze. De overheid biedt inderdaad een keuze en daar maken ze gebruik van (dat is hun goed recht). Maar dan kunnen we nog steeds wel stellen dat er heel wat minder ellende was geweest als ze een andere keuze hadden gemaakt en daar mag je ze best op aanspreken.
In mijn optiek moet vaccineren geen doel, maar een middel zijn, inmiddels is wel gebleken dat vaccineren ook de uitweg niet is.

IC wordt nog steeds overwegend bezet door 60+, dan wel met onderliggend leiden of obesitas.
Dus als men nou vol inzet op het beschermen van die groepen en eindelijk eens werk gaat maken om meer handjes aan de bedden te krijgen, kunnen we het volgend jaar misschien allemaal wat beter aan.

Als men in Den Haag echt zo begaan is met de volksgezondheid, waarom hoor je dan niets over een gezondere levensstijl, het gebruik van vitamine D in de wintermaanden, waarom wordt van ventileren niet meer een prioriteit gemaakt?

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-11 20:28
Number10 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:05:
[...]

Mensen kunnen zich beschermen tegen ziekte en sterfte door zich te laten vaccineren en helpen daarmee ook de overdracht te beperken samen met bijvoorbeeld afstand houden en andere preventieve handelingen.

Maar het kabinet laat het aantal besmettingen tot ongekende hoogte oplopen door te wachten met ingrijpen. Dus dringt zich de vraag op: hoe moet iemand afstand houden in bijvoorbeeld een overvolle trein @LZ86?

Volksgezondheid is geen individuele taak maar toch echt een taak van de overheid, hoewel de individuen in een samenleving uiteraard kunnen helpen een veilige samenleving mogelijk te maken.
Dit is m.i. wel paradoxaal. De gezondheid als maatschappelijk verschijnsel is inderdaad een taak van de overheid. De volksgezondheid is echter wel in hoge mate afhankelijk van de individuele keuzes van mensen voor hun eigen gezondheid; alcohol, suiker, roken, bewegen, zitten, vaccineren, maatregelen volgen et cetera.

Je kan net zo goed verdedigen dat de overheid ervoor zorgt dat de besmettingen tot ongekende hoogte oplopen als dat dit komt door het gedrag dat wij zelf laten zien. Onmiskenbaar gaat er ook iets mis in de maatschappij wat je niet (geheel of direct) aan de overheid kan wijten. Het is toch opvallend dat de ernst van de pandemie in andere landen kennelijk anders wordt beleefd, met als gevolg dat (ondanks geen verplichting) mondkapjes daar wel gedragen worden. Een deel komt dus ook voort uit onze cultuur en het gevolg dat dit heeft voor gedragingen rondom deze pandemie.

Edit: Louter wijzen met het vingertje naar de overheid of naar groepen individuen is dan ook m.i. niet correct. Het is een collectief falen.

[ Voor 4% gewijzigd door bazzemans op 18-11-2021 11:24 ]

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
eamelink schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:19:
[...]

Niks veranderd? Twee jaar geleden hadden we 17 miljoen mensen vatbaar voor COVID, nu een kleine fractie daarvan. En het vat is nog niet leeg, nieuwe mensen laten zich vaccineren en mensen halen boosters.

Twee jaar geleden keken we tegen Code Zwart scenario's aan waarbij potentieel tienduizenden mensen niet op de IC behandeld zouden kunnen worden. Nu gaat het nog 'maar' om laag in de duizenden.

*knip*
Je spreekt jezelf tegen. Bovendien lees eerst de TS en onderbouw je post met cijfers als je dergelijke stellingen maakt.

[ Voor 27% gewijzigd door tweakduke op 18-11-2021 15:55 ]

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Wolly
  • Niet online
bazzemans schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:21:
[...]

Dit is m.i. wel paradoxaal. De gezondheid als maatschappelijk verschijnsel is inderdaad een taak van de overheid. De volksgezondheid is echter wel in hoge mate afhankelijk van de individuele keuzes van mensen voor hun eigen gezondheid; alcohol, suiker, roken, bewegen, zitten, vaccineren, maatregelen volgen et cetera.

Je kan net zo goed verdedigen dat de overheid ervoor zorgt dat de besmettingen tot ongekende hoogte oplopen als dat dit komt door het gedrag dat wij zelf laten zien. Onmiskenbaar gaat er ook iets mis in de maatschappij wat je niet (geheel of direct) aan de overheid kan wijten. Het is toch opvallend dat de ernst van de pandemie in andere landen kennelijk anders wordt beleefd, met als gevolg dat (ondanks geen verplichting) mondkapjes daar wel gedragen worden. Een deel komt dus ook voort uit onze cultuur en het gevolg dat dit heeft voor gedragingen rondom deze pandemie.
Wij hebben ministers die op nationale tv het mondkapje belachelijk maken en een liedje zingen.

Zo'n beeld krijg je met miljoenen euro's niet weg.

Oja we hebben ook nog de voorzitter van het OMT en directeur van het Centrum Infectieziektebestrijding die mondkapjes heeft afgeraden en uiteindelijk maar akkoord is gegaan om de discussie in de samenleving te stoppen.

[ Voor 10% gewijzigd door Wolly op 18-11-2021 11:26 . Reden: Van Dissel toegevoegd ]

• Dennahz

Dennahz

Stimulate14 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:16:
[...]

Er zijn allerlei theorieën over waarbij je kan zien dat het zou kunnen werken, alleen dan ben je direct een wappie en een complotdenker. Ik heb werkelijk geen idee wat nog waar is. Daarom sta ik er neutraal in :P.
Ja, ik bedoel het zeker niet complotterig. Het is gewoon iets wat me opvalt. Een tijdje terug was er ook iets over menstruatieproblemen en vruchtbaarheid en opeens waren er allemaal artikelen over vrouwen die met corona in het ziekenhuis lagen.

Kan zijn dat ze (het kabinet of het rivm of weet ik het wie) op die manier indirect mensen proberen aan te sporen om de prik te halen.
eric.1 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:19:
[...]

Kinderen + covid = heikel punt = clicks = ...

Nu blijken kinderen meer besmet te zijn en kunnen ze even gratis views genereren. Zo simpel kan het ook gewoon zijn.
Kan idd ook puur voor de clicks zijn. Daarom ben ik wel benieuwd naar die flow. Heb zelf voor een mediahuis gewerkt en ik weet dat de journalisten aldaar altijd opdracht kregen van het "redactiebureau", maar hoe zij dan op het idee komen om daar artikelen over te schrijven? Misschien trending topics op social media?

Het valt gewoon enorm op.

Twitter

• bazzemans
Wolly schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:24:
[...]

Wij hebben ministers die op nationale tv het mondkapje belachelijk maken en een liedje zingen.

[YouTube: Grapperhaus ode aan de mondkap]

Zo'n beeld krijg je met miljoenen euro's niet weg.
Ik zeg toch ook nergens dat de overheid NIET (op onderdelen) gefaald heeft }:O .

• redwing
eamelink schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:19:
[...]

We hebben het over de aanpak van de regering, niet om COVID.

Maar als ik jouw reaktie pak over hoe ver we zijn met COVID, kun je je dus heel sterk afvragen waarom het alsnog zo uit de hand aan het lopen is? We zijn ten slotte al zoveel verder met COVID en we hebben dus ook veel meer speelruimte. Maar ondanks die extra speelruimte zitten we toch weer tegen een code zwart aan en hebben we een regering die nog steeds aan het soebatten is over wat ze nu gaan doen.

Juist door die veel grotere speelruimte zou je verwachten dat daar ook wat mee wordt gedaan en die speelruimte gebruikt wordt om de ziekenhuizen niet te vol te laten lopen.

[removed]

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:54
dfbt schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:51:
[mbr]*knip* lees even de TS door[/]
En dan plaats je gewoon de overige over naar een ander ziekenhuis. Normaal geen probleem. Maar nu dus wel omdat 70% van de IC's volligt met ongevaccineerden die daar niet hadden hoeven liggen.

Lekker vergelijk..... Not

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:47
[...]

We weten allemaal (of in ieder geval de ouders onder ons) al vanaf het begin dat kinderen vaak een bron van besmetting zijn binnen het gezin. Dat is nooit een probleem geweest en nu opeens, vlak voor de prikken uitkomen, zijn ze in "paniek" over het aantal besmettingen onder kinderen? In de klassen van m'n kinderen zijn meerdere besmettingen geweest, maar onderling hebben ze elkaar nooit besmet. Ook zijn de kinderen die besmet waren er nooit erg ziek van geweest.

Gewoon even weekje thuisblijven met de ouders (quarantaine) en weer gaan met die banaan.

Het gros van de berichten in alle kranten/nieuws sites worden overgetypt van het ANP. Zelfde reden als waarom je van de week op de homepage van elke nieuwssite Amalia zag met haar nieuwe boek. Dat moeten we blijkbaar allemaal weten.

• Wolly
  • Niet online
Dennahz schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:24:
[...]

Kan idd ook puur voor de clicks zijn. Daarom ben ik wel benieuwd naar die flow. Heb zelf voor een mediahuis gewerkt en ik weet dat de journalisten aldaar altijd opdracht kregen van het "redactiebureau", maar hoe zij dan op het idee komen om daar artikelen over te schrijven? Misschien trending topics op social media?

Kijk eens naar een insider die een tipje van de sluier licht.

Pieter Omtzigt over 'Haagse kliek': er is iets fundamenteels mis

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-11 14:59
Als je alleen kan roepen dat t allemaal door ongevaccineerde komt. Dan ben je net zo als andere. Door alleen maar te roepen mensen moeten geprikt worden ga je t echt niet redden. Er is nu eenmaal een grote groep mensen die t gewoon niet gaat halen. En dan is t aan het kabinet om hierop te reageren toch.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dfbt schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:30:
Als je alleen kan roepen dat t allemaal door ongevaccineerde komt. Dan ben je net zo als andere. Door alleen maar te roepen mensen moeten geprikt worden ga je t echt niet redden. Er is nu eenmaal een grote groep mensen die t gewoon niet gaat halen. En dan is t aan het kabinet om hierop te reageren toch.
En aan die groep om te bedenken hoe ze wél een bijdrage gaan leveren... Maar das waarschijnlijk teveel gevraagd.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Apache4u schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:07:
Als ik de door jou gequote stukjes lees, wordt daar ook gezegd dat het door de aangepaste openingstijden kan komen.
September tot en met oktober golden de minste regels voor de horeca, ze hoefden pas te sluiten om middernacht.

Die coronapas kost simpelweg klanten. Open mogen zijn is niets waard als de bedrijfsvoering niet meer rendabel is.
hoevenpe schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:08:
Je bent op de hoogte van de laatste cijfers?
Horeca helemaal dicht of alleen voor 1G/2G is een kwestie van tijd...
Alleen is dat de wens van De Jonge.

De mensen die vandaag in de besmettingscijfers terugkomen hebben zo'n 5-6 dagen geleden gemiddeld genomen corona opgelopen. Nu zwaait De Jonge lustig met die cijfers en niemand lijkt dat erbij te denken. Het is niet dat al die 20K het gisteren opgelopen hebben. Die zijn besmet geraakt vlak na het ingaan van de eerste set maatregelen. De Jonge wil nu 2G en een nog bredere coronapas krijgen omwille van de besmettingscijfers, maar al komt die er morgen dan is het nog altijd 2 tot 3 weken wachten voor we effect kunnen zien, idem voor een totale lockdown. Dat lijkt nu telkens genegeerd te worden en het kabinet gebruikt dan nu als indicator de enquête van het RIVM en de Flitsmeister. :P

• Number10
  • Niet online
bazzemans schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:21:
[...]
Edit: Louter wijzen met het vingertje naar de overheid (...) Het is een collectief falen.
En wat heb je hier nu aan?

Wat is het nut om voorbij te gaan aan het overheidshandelen als experts in binnen- en buitenland aangeven dat de strategie van de Nederlandse overheid faalt.

Ik probeer oprecht te begrijpen waarom je als een soort vertegenwoordiger het belang van de staat aan het verdedigen bent. Of begrijp ik je verkeerd?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Stimulate14
  • Nu online

Stimulate14

⭐⭐⭐

LZ86 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:26:
[...]

En dan plaats je gewoon de overige over naar een ander ziekenhuis. Normaal geen probleem. Maar nu dus wel omdat 70% van de IC's volligt met ongevaccineerden die daar niet hadden hoeven liggen.

Lekker vergelijk..... Not
Ik hoor regelmatig andere cijfers, maar ik heb geen idee wat waar is. Of bijvoorbeeld hoe die cijfers naar buiten komen, wel of niet gevaccineerd, wel of niet onderliggend lijden of wel of geen aambeien. Is dit geen privacy van de patiënt die op de IC ligt?

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11 09:31

Mfpower

In dubio

[...]

Nou ja, nooit een probleem? Het was altijd de olifant in de kamer. Ik ken meerdere mensen die voor de vaccins door hun kinderen of leerlingen besmet zijn geraakt en daar nu nog de gevolgen van ondervinden. Volgens mij is die olifant nooit benoemd omdat men scholen open wilden houden en/of geen maatregelen kon/wilde nemen in die tijd.
Nu iedere ouder / docent zich heeft kunnen laten vaccineren is de besmettelijkheid van kinderen inderdaad minder een probleem voor die groep. Echter, de zorg overspoelt als direct gevolg van het aantal besmettingen, waar kinderen een zeer relevant aandeel in hebben en kunnen anderen besmetten.
Nog even los van het feit dat vanaf 10 jaar de kans op long covid begint te stijgen en dus wel degelijk gevolgen heeft, ook voor kinderen (met name de groep 10-12).

• dfbt
MikeyMan schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:30:
[...]

En aan die groep om te bedenken hoe ze wél een bijdrage gaan leveren... Maar das waarschijnlijk teveel gevraagd.
Wat mij betreft voer je 1G in, wat in mijn ogen voor korte termijn het beste is. Positief is nergens binnen komen. Gevaccineerde mensen doen alsof een prik halen een vrijstelling is om niet te testen en lekker met groen vinkje overal door te lopen, terwijl je nu toch aan besmettingen ziet dat t niet de juiste oplossing is.

• Stimulate14
  • Nu online

Stimulate14

⭐⭐⭐

[...]

Ja, ik bedoel het zeker niet complotterig. Het is gewoon iets wat me opvalt. Een tijdje terug was er ook iets over menstruatieproblemen en vruchtbaarheid en opeens waren er allemaal artikelen over vrouwen die met corona in het ziekenhuis lagen.

Kan zijn dat ze (het kabinet of het rivm of weet ik het wie) op die manier indirect mensen proberen aan te sporen om de prik te halen.
Ik kom regelmatig filmpjes tegen waarin je nieuwsberichten van allerlei landen achter elkaar ziet met dezelfde teksten. Alsof er 1 script is. Het kan natuurlijk ook toeval zijn dat alle landen hetzelfde zeggen zoals Hugo de Jonge, van 'deur tot deur en van arm tot arm'.

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:35
Stimulate14 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:31:
[...]
Ik hoor regelmatig andere cijfers, maar ik heb geen idee wat waar is. Of bijvoorbeeld hoe die cijfers naar buiten komen, wel of niet gevaccineerd, wel of niet onderliggend lijden of wel of geen aambeien. Is dit geen privacy van de patiënt die op de IC ligt?
Welke privacy wordt er volgens jou geschonden dan?
Patiënten wordt gevraagd of ze zijn gevaccineerd. Antwoorden is niet verplicht. Vervolgens wordt over de drie groepen (ja/nee/niet opgegeven) procentueel gerapporteerd.

• loonatick78
dfbt schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:33:
[...]

Wat mij betreft voer je 1G in, wat in mijn ogen voor korte termijn het beste is. Positief is nergens binnen komen. Gevaccineerde mensen doen alsof een prik halen een vrijstelling is om niet te testen en lekker met groen vinkje overal door te lopen, terwijl je nu toch aan besmettingen ziet dat t niet de juiste oplossing is.
Precies, dat is in mijn ogen ook het beste. Maar dan lijdt meneer de Jonge natuurlijk gezichtsverlies.
De schijnveiligheid van de coronapas....

En bijkomend iets dat dan helemaal een hoop mensen zeggen, laat die booster maar zitten als ik evengoed moet testen.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
dfbt schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:33:
[...]

Als je dat doet, doe dan 2G+, iedereen testen én alleen met een vaccinatie kom je ergens binnen.
Anders haal je ongevaccineerden niet over, wat een van de doelstellingen is van het 'G'-systeem.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:09
CMD-Snake schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:31:
Alleen is dat de wens van De Jonge.
De Jonge schept er inderdaad een groot plezier in om de horeca dicht te gooien? 8)7

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Stimulate14 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:33:
[...]

Het kan natuurlijk ook toeval zijn dat alle landen hetzelfde zeggen zoals Hugo de Jonge, van 'deur tot deur en van arm tot arm'.
Je mag hopen dat landen samenwerken om ervaringen te delen en dat ze vanuit daar een aanpak samenstellen die effectief is. Communicatie is daarin ook een factor en als iets ergens werkt waarom zou je een potentieel bewezen effectieve stijl niet overnemen?

Zoek dan ook enigszins wat je wil zeggen.

• bazzemans
Number10 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:31:
[...]

Wat is het nut om voorbij te gaan aan het overheidshandelen als experts in binnen- en buitenland aangeven dat de strategie van de Nederlandse overheid faalt.

Ik probeer oprecht te begrijpen waarom je als een soort vertegenwoordiger het belang van de staat aan het verdedigen bent. Of begrijp ik je verkeerd?
Ik denk dat je mij inderdaad verkeerd begrijpt. Antwoord op je selectieve quote: je kan hier inderdaad weinig mee. Het is niet mijn insteek om de overheid te verdedigen (laat staan te vertegenwoordigen) in deze.

Jij geeft aan dat volksgezondheid een overheidstaak is. Hetgeen volkomen terecht is, dus beleid dat niet het gewenste effect heeft (of zelfs averechts werkt) is overheidsfalen en daar zie je in deze pandemie een aantal (duidelijke) voorbeelden van. Terecht om daarop te wijzen. Tegelijkertijd is het resultaat van het beleid voor volksgezondheid erg afhankelijk van handelen van (groepen) individuen. Ik vind het dan ook terecht om daar op te wijzen. Met alleen aangeven dat de overheid het fout doet, kom je er niet. Dat gaat m.i. te veel uit van een maakbare Nederlandse samenleving. Dat laatste zou wel goed uitkomen, maar is helaas niet het geval.

• LZ86
Dennis1812 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:55:
[...]

Een heup komt niet op de IC gelukkig.
Oh jawel hoor. Als ze geen bloeddruk kunnen maken, komen ze gewoon aan de nor en dobu op de IC terecht als er geen PACU in het huis is.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
hoevenpe schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:36:
De Jonge schept er inderdaad een groot plezier in om de horeca dicht te gooien? 8)7
De Jonge lijkt nu regelmatig te doen alsof die 20K besmettingen die vandaag gerapporteerd worden gisteren zijn ontstaan. Vroeger werd er telkens gezegd dat we twee weken minstens moeten wachten voor we effect zien, nu is dat kennelijk in minder als een week geregeld.

Het lijkt er vooral op dat ze het ijzer willen smeden als het heet is, nu met 20K besmettingen is de beste tijd om animo te creëren voor verregaande maatregelen als 2G en coronapassen in de niet-essentiële winkels.

• Stimulate14
  • Nu online

Stimulate14

⭐⭐⭐

breew schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:34:
[...]

Welke privacy wordt er volgens jou geschonden dan?
Patiënten wordt gevraagd of ze zijn gevaccineerd. Antwoorden is niet verplicht. Vervolgens wordt over de drie groepen (ja/nee/niet opgegeven) procentueel gerapporteerd.
Geen idee, ben geen specialist of heb daar ervaring mee. Ik probeer daarom ook nuchter te zijn over de cijfers want de meeste wijzen naar 'de ongevaccineerde'.

• Wolly
  • Niet online
Het is veel werk om de newspeak bij te houden, dus bij deze de nieuwe toevoeging voor u allen: oppepprik.

• Stimulate14
  • Nu online

Stimulate14

⭐⭐⭐

Napo schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:36:
[...]

Je mag hopen dat landen samenwerken om ervaringen te delen en dat ze vanuit daar een aanpak samenstellen die effectief is. Communicatie is daarin ook een factor en als iets ergens werkt waarom zou je een potentieel bewezen effectieve stijl niet overnemen?
Laten we dat hopen ja.

• loonatick78
Ik weet dat men hier niet zo van Maurice de Hond is, maar dit stuk https://maurice.nl/2021/11/18/hoop-uit-zweden/ is toch wel heel interessant te noemen.

Het vergelijkt de situatie in Zweden met de omliggende landen
In Zweden, toch een beetje een vreemde eend als het op het corona beleid aankomt is het momenteel allemaal niet zo ernstig. Daar is het virus veel meer rond gegaan en blijkt dat via de natuurlijke immuniteit die men nu opgebouwd heeft men nu relatief gezien veel minder ernstig zieken heeeft.

Biedt toch nog wat hoop voor de toekomst.

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:40
[...]

[...]

De 'media' (er is niet 1 medium.. al is bijvoorbeeld DPG wel heel groot geworden) is vrij om te doen en laten wat ze willen. Veel nieuwswebsites werken met advertenties, dus worden met name 'populaire' nieuwsberichten geplaatst. Daarbij worden artikelen van de Gelderlander ook geplaatst op Eindhovens dagblad en het AD.. want DPG.

Ook op TV is het de bedoeling om uit al het nieuws dat er is, door de redactie de belangrijkste punten te vissen. Hierbij is er altijd een subjectieve geest.. maar dat is overal, zowel in de Volkskrant als op Geenstijl.

Als er dus veel berichten over menstruaties bij vaccineren trending worden op de sociale media, dan is het blijkbaar populair -> daarover schrijven geeft veel clicks -> er komt geld binnen en er kunnen journalisten betaald worden -> de journalisten kunnen al dan niet gedegen onderzoek doen of de berichten op twitter waar zijn of niet.

• hoevenpe
CMD-Snake schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:40:
De Jonge lijkt nu regelmatig te doen alsof die 20K besmettingen die vandaag gerapporteerd worden gisteren zijn ontstaan. Vroeger werd er telkens gezegd dat we twee weken minstens moeten wachten voor we effect zien, nu is dat kennelijk in minder als een week geregeld.
En jij verwacht dat bij exponentiële groei de cijfers over twee weken beter zijn?

• Number10
  • Niet online
bazzemans schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:38:
[...]
Tegelijkertijd is het resultaat van het beleid voor volksgezondheid erg afhankelijk van handelen van (groepen) individuen. Ik vind het dan ook terecht om daar op te wijzen. (…)
Maar dat deed ik toch ook? Soms ontstaat er spraakverwarring op zo'n topic omdat het lijkt alsof er een tegenstelling is die er niet is.
(…) Met alleen aangeven dat de overheid het fout doet, kom je er niet. Dat gaat m.i. te veel uit van een maakbare Nederlandse samenleving. Dat laatste zou wel goed uitkomen, maar is helaas niet het geval.
Ja en nee. Je kunt ook zeggen: als mensen in Nederland anders dan in andere landen geen mondneusmasker dragen, dan komt dat primair door de overheid.

Zingende ministers, groots ingeslagen mondneusmaskers vernietigen, geëmmer over marktverstoring waar dat voor sneltesten blijkbaar geen probleem was, ministers die en masse zelf geen mondneusmaskers dragen waar dat beter zou zijn en vooral: die uitspraken en handelingen niet corrigeren achteraf met excuus voor dat gedrag en erkenning dat het een goede vorm van preventie is en daarom gratis de meest hoogwaardige mondneusmaskers voor iedereen beschikbaar zullen komen.

Niks cultuur. Cultuur kan een overheid ook maken, door het goede gedrag te normaliseren.

Verwijderd

[...]

Iedereen noemt zich expert. En elke expert heeft een andere mening (al dan niet uit eigenbelang). Feit is dat het momenteel in heel noord europa weer ruk gaat... ook in de landen die de strategie hanteren van de "experts".

Elk land heeft zijn eigen cultuur en het menselijk gedrag is 100% bepalend voor het verloop. Jij hebt het heilige geloof in het wegwerken van covid door streneg maatregelen, dat mag... maar begrijp ook dat de overheid naar de hele samenleving moet kijken.

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:40
loonatick78 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:45:
Ik weet dat men hier niet zo van Maurice de Hond is, maar dit stuk https://maurice.nl/2021/11/18/hoop-uit-zweden/ is toch wel heel interessant te noemen.

In Zweden, toch een beetje een vreemde eend als het op het corona beleid aankomt is het momenteel allemaal niet zo ernstig. Daar is het virus veel meer rond gegaan en blijkt dat via de natuurlijke immuniteit die men nu opgebouwd heeft men nu relatief gezien veel minder ernstig zieken heeeft.

Ik heb aantal artikelen gelezen, waarbij de objectieve uiteenzetting vaak nog wel te begrijpen is.. hij neemt daarna vaak een loopje met de aannames. Zo zegt hij dat de 'niet bekend' op de IC's 'waarschijnlijk' allemaal gevaccineerden zijn. Dat de oversterfte komt door vaccinaties en de lockdown (uh.. uitgestelde zorg?)..

Vervolgens wordt dit gepresenteerd als feiten..

Ik hoop dat hij gelijk heeft en een kapotte klok geeft ook 2 keer per dag de juiste tijd aan. (ventilatie had hij een goed punt.)

[ Voor 8% gewijzigd door dangerousp op 18-11-2021 11:51 ]

• redwing

Dit is precies waarom de verwachting is dat we de piek over een paar weken wel bereiken. Door vaccinaties + besmettingen is er verzadiging en daardoor zullen de besmettingen weer af gaan nemen.

En die hoop voor de toekomst is er altijd. Als mensen wat meer de situatie gaan vergelijken tussen vorig en dit jaar zie je al wat een enorme stap we vooruit hebben gezet. Alleen die stappen vooruit wil helaas niet zeggen dat het dan ook voorbij is. Daarvoor zijn helaas nog wat meer stappen nodig.

[removed]

• LZ86
Number10 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:05:
[...]

Afstand houden in de trein? Tja, als ze hadden geluisterd hadden ze thuisgewerkt en die trein uberhaupt niet genomen. Overvolle treinen betekent puur dat er teveel mensen zich niet aan het thuiswerken houden.

Ja, het is een taak van de overheid, maar als die mensen beperken in iets schreeuwt men moord en brand en gaat men saboteren.

Daar kan je als overheid amper tegenop. Op de overheid is genoeg kritiek te leveren. Ze hadden meer kunnen en moeten doen. Maar de bevolking met het gedrag is atm echt het grootste deel van het probleem

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Soms is het net of er wordt geluisterd naar ons topic:

https://www.nu.nl/coronav...uw-het-moet-gebeuren.html
De vaccinatiecampagne zou eigenlijk pas beginnen op 6 december, maar werd vervroegd naar 19 november door het snel stijgende aantal nieuwe besmettingen. Uiteindelijk begon het prikken nog een dag eerder.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23:03
nog veel eerder zo als ik al had aangegeven heeft mijn buurvrouw vorige maand al de booster gehad

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dangerousp schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:50:
[...]

Ik heb aantal artikelen gelezen, waarbij de objectieve uiteenzetting vaak nog wel te begrijpen is.. hij neemt daarna vaak een loopje met de aannames. Zo zegt hij dat de 'niet bekend' op de IC's 'waarschijnlijk' allemaal gevaccineerden zijn. Dat de oversterfte komt door vaccinaties en de lockdown (uh.. uitgestelde zorg?)..

Vervolgens wordt dit gepresenteerd als feiten..

Ik hoop dat hij gelijk heeft en een kapotte klok geeft ook 2 keer per dag de juiste tijd aan. (ventilatie had hij een goed punt.)
Zweden trekt de keutel inmiddels ook enigzins in:

uiteindelijk zit er helemaal niet zoveel licht tussen de verschillende aanpakken.

@bie100 dat was waarschijnlijk een derde prik, geen booster.

Zie:
https://www.rijksoverheid...20sterfte%20door%20corona.

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 18-11-2021 11:57 ]

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
dr.lowtune schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:49:
"ja maar ik ben jong en ik wordt toch niet ziek dus ik hoef geen vaccin"... 10 IC bedden bezet dus door niet gevaccineerden, laten we zeggen dat eentje een medische indicatie tegen vaccineren had en er eentje ondanks vaccin ook ernstig ziek was geworden....dan had je dus op deze twee afdelingen 8 bedden voor reguliere zorg behouden. :N
En weet je wat nog het meest wrange is? Doordat we sturen op zorgcapaciteit met als norm "IC niet vol = gaan met die banaan" in plaats van iets als "max 100/200 coronapatienten op de IC" was het uiteindelijke gevolg niet geweest dat er ruimte was gebleven om de zorg normaal door te laten gaan maar dat we de maatregelen een paar weken hadden uitgesteld waardoor die bedden uiteindelijk alsnog gevuld werden met coronapatienten. :X

• Number10
  • Niet online
LZ86 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:52:
[...]
Maar de bevolking met het gedrag is atm echt het grootste deel van het probleem
Maar voor jou ook de vraag: wat heb je eraan want welke invloed kun je in vredesnaam uitoefenen op een amorfe groep 'anderen'?

Die mogelijkheid heb je toch alleen maar als burger in een maatschappij via de overheid? Die kan dat gedrag namelijk wel sturen en doet dat ook (bewust of onbewust). Een zingende minister bijvoorbeeld is precies wat er niet moet gebeuren.

Maar oproepen tot thuiswerken en voor jezelf als politicus allerlei uitzonderingen maken is een ander.

• bazzemans
Number10 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:49:
[...]

Maar dat deed ik toch ook? Soms ontstaat er spraakverwarring op zo'n topic omdat het lijkt alsof er een tegenstelling is die er niet is.

[...]
Waarschijnlijk heb ik je dan inderdaad verkeerd geïnterpreteerd.
Number10 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:49:

Ja en nee. Je kunt ook zeggen: als mensen in Nederland anders dan in andere landen geen mondneusmasker dragen, dan komt dat primair door de overheid.

Zingende ministers, groots ingeslagen mondneusmaskers vernietigen, geëmmer over marktverstoring waar dat voor sneltesten blijkbaar geen probleem was, ministers die en masse zelf geen mondneusmaskers dragen waar dat beter zou zijn en vooral: die uitspraken en handelingen niet corrigeren achteraf met excuus voor dat gedrag en erkenning dat het een goede vorm van preventie is en daarom gratis de meest hoogwaardige mondneusmaskers voor iedereen beschikbaar zullen komen.

Niks cultuur. Cultuur kan een overheid ook maken, door het goede gedrag te normaliseren.
Met 'Ja en nee' vat je het al goed samen ;).

Het mondmaskerdebacle is inderdaad een mooi voorbeeld waar de overheid vanaf den beginne al faalt. Als overheid ben je ook een cultuurdrager, maar ook niet de enige. Wel de enige die erop kunnen/mogen/moeten afrekenen.

Toch vond ik het buitengewoon interessant dat zodra de verplichting van het mondkapje weer wordt ingevoerd, met een aantal dagen tussen aankondiging en invoering, niemand uit zichzelf besluit direct na de persconferentie het mondkapje te gaan dragen. Dat kan je ook op het conto van de overheid schuiven, maar ook op die van het individu.

Ter illustratie: Vorig jaar (en dit jaar) gingen wij op vakantie naar Italië. Daar zijn mondkapjes de norm gebleven en dat vonden we eigenlijk wel prettig. Mijn vriendin (verpleegkundige en dus op het werk een mondkapjesdrager) en ik besloten om ook na de vakantie in Nederland een mondkapje te gaan dragen, dat waren we immers op vakantie gewend en beviel goed. Ik heb het één keer volgehouden en daarna niet meer opgehad, totdat het ook in Nederland verplicht werd. Je kan toch moeilijk beweren dat de overheid hier schuldig is aan mijn keuze?

• Wolly
  • Niet online
LZ86 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:52:
[...]

Afstand houden in de trein? Tja, als ze hadden geluisterd hadden ze thuisgewerkt en die trein uberhaupt niet genomen. Overvolle treinen betekent puur dat er teveel mensen zich niet aan het thuiswerken houden.

Ja, het is een taak van de overheid, maar als die mensen beperken in iets schreeuwt men moord en brand en gaat men saboteren.

Daar kan je als overheid amper tegenop. Op de overheid is genoeg kritiek te leveren. Ze hadden meer kunnen en moeten doen. Maar de bevolking met het gedrag is atm echt het grootste deel van het probleem
Het gedrag is inderdaad ook een groot probleem, mensen wanen zich veilig als ze gevaccineerd zijn.

En schijnbaar is ze bij het vaccineren niet meegedeeld dat die veiligheid een illusie is.

Oh, en niet iedereen in de trein kan thuiswerken.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23:03
MikeyMan schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:56:
[...]

@bie100 dat was waarschijnlijk een derde prik, geen booster.
zit daar nog verschil in ja? nou goed de derde prik dan :9

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:08

1) Natuurlijk infectie levert niet een betere resistentie dan een vaccin

2) Maurice stelt dat Zweden het goed doet dankzij 'natuurlijke immuniteit'. Qua besmettingen ontlopen Nederland en Zweden elkaar helemaal niet zoveel. Sterker nog, volgens mij heeft Nederland er relatief meer. Waarom is hier dan niet die natuurlijk immuniteit?

3) Het lijkt me nog echt te vroeg om te beoordelen hoe Zweden de winter gaat doorkomen met deze vaccinatiegraad. Ze maken ze iig echt wel zorgen: https://www.ft.com/conten...52-4c23-823b-5f8f7d18ebef

4) 3) In Zweden zijn relatief veel meer doden gevallen dan in Nederland. Lijkt me niet wenselijk om die periode door te gaan om die groepsimmuniteit te halen. Dit is geen beleid in mijn ogen.

[ Voor 7% gewijzigd door SemperFidelis op 18-11-2021 12:00 ]

• hoevenpe
Wolly schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:57:
En schijnbaar is ze bij het vaccineren niet meegedeeld dat die veiligheid een illusie is.
Voor vrijwel alle gezonde mensen onder de 50 is het directe risico na vaccinatie inderdaad verwaarloosbaar.

Dat maakt het handelen rationeel begrijpelijk, je 'doet' het vooral voor de ander. Als die 'ander' in de beeldvorming dan een schreeuwende weigeraar is neemt het animo snel af.

• Wolly
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:00:
[...]

Voor vrijwel alle gezonde mensen onder de 50 is het directe risico na vaccinatie inderdaad verwaarloosbaar.
En voor vaccinatie?
Dat maakt het handelen rationeel begrijpelijk, je 'doet' het vooral voor de ander. Als die 'ander' in de beeldvorming dan een schreeuwende weigeraar is neemt het animo snel af.
De animo om de maatschappij te beschermen neemt af als mensen worden overspoeld met schreeuwende weigeraars? Ik denk dat mensen toch wel een tikje verstandiger zijn en weten dat dat slechts een zeer kleine vocale groep is die geleid wordt door een dansleraar. Ik zou er in ieder geval niet mijn gedrag door laten beinvloeden.

• Number10
  • Niet online
bazzemans schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:57:
[...]
Je kan toch moeilijk beweren dat de overheid hier schuldig is aan mijn keuze?
Ja, dat kan wel. Hoewel ik het woord schuld niet zou gebruiken is jouw gedrag een gevolg van hetgeen de overheid heeft proberen te bereiken. Het heeft geen zin om dat aan individuele gevallen te verbinden, maar blijkbaar vond jij het OK om geen mondneusmasker meer te gebruiken.

Als het kabinet onvoldoende slaagt in het bereiken van dat gedrag, dan is dat dus aan het kabinet toe te schrijven. Misschien denk je dat jouw gedrag door jou wordt bepaald maar iemand als @Virtuozzo kan je heel goed uitleggen dat het grotendeels volgt uit hetgeen de overheid doet.

Grote vraag is dus: wil het kabinet wel dat Nederlanders mondneusmaskers dragen? Of willen ze zoveel mogelijk verspreiding zolang er geen code zwart is en helpen mondneusmaskers daar niet bij?

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
dfbt schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:30:
Een deel van die groepen waren ook al bekend.
Onze lange rokken dragers uit de Bible Belt,en de anthroposofische gemeenschappen bijvoorbeeld.

Kom ik uit zo'n leuk biblebelt deurp, waar je op zondag rond de kerkdiensten niet door het dorp moet proberen te komen.

Wat mij echt heel erg heeft verbaasd, is dat mijn ouders minstens 50km verderop moesten zijn voor hun prik. En dat eigenlijk vier keer, voor ieder twee keer. Heeft mijn moeder het met moeite voor elkaar gekregen, dat ze toch nog gezamenlijk konden gaan, want die had geen zin om vier keer op en neer te gaan.
Het is best een roteind voor een groot deel van de bevolking die daar woont. Het leven speelt zich voornamelijk binnen het dorp en de omliggende dorpen af. Een stadje 15km verderop is al een enorm uitje.

Ben je een jonger gezin met kinderen, komt daar voor ieder kind, nog twee keer die tocht bij. Vaak wonen ook nog twee generaties samen. Maakt het helemaal feest met op en neer te rijden.

Daarmee hebben ze het de mensen die al niet echt pro-vaccinatie zijn, en enigszins wantrouwend tegenover de overheid (die snelle jongens uit de vermaledijde randstad) staan. Niet heel makkelijk en laagdrempelig gemaakt om toch een prikkie of twee te halen.

Dat is inmiddels enigszins aangetrokken, dankzij de prikbussen, maar die staan er ook maar een dagje. Moet je a. weten, b. de tijd voor hebben.

Persoonlijk vind ik het echt een aanfluiting. Juist die gelovige doelgroep moet je lokaal aanspreken.

En sowieso ga je die met 1g/2g/3g whatever echt niet raken.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@sugarlevi01 we hebben echter wel gezien hoe er in de anti vaccinatie regio's wordt omgegaan met de priklocaties.

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:47
[...]

Ik vind het altijd wel aandoenlijk als mensen het zo fanatiek opnemen voor de overheid en blijven geloven dat het kabinet er vooral is voor de burger en de medewerkers in de zorg. En vooral niet voor de OMT-leden die miljoenen binnenharken met hun test-labs, de CDA-partijgenoten als Van Lienden die miljoenen opstrijkt en de VVD-stemmende ondernemer die hun zaken zoveel open willen houden. En voor al die partijen is het vooral van belang dat we niet zo vroeg mogelijk ingrijpen. Laat maar oplopen. De keuzes zijn prima verklaarbaar, los van dat het stupide is op de langere termijn.

Het is niet zo lastig te zien als je naar de persco's kijkt. Tel hoe vaak Rutte het heeft over de economie en vergelijk het met hoe vaak hij zijn medeleven betuigt aan de nabestaanden. En let op de bewoordingen. Je zal hem er nooit op betrappen dat hij zegt dat verpleegkundigen ontlast moeten worden. Hij zegt altijd letterlijk 'de zorg moet zoveel mogelijk overeind blijven', wat dus betekent dat het gedeeltelijk mag instorten.

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:08
BarôZZa schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:18:
[...]

Ik vind het altijd wel aandoenlijk als mensen het zo fanatiek opnemen voor de overheid en blijven geloven dat het kabinet er vooral is voor de burger en de medewerkers in de zorg. En vooral niet voor de OMT-leden die miljoenen binnenharken met hun test-labs, de CDA-partijgenoten als Van Lienden die miljoenen opstrijkt en de VVD-stemmende ondernemer die hun zaken zoveel open willen houden. En voor al die partijen is het vooral van belang dat we niet zo vroeg mogelijk ingrijpen. Laat maar oplopen. De keuzes zijn prima verklaarbaar, los van dat het stupide is op de langere termijn.

Het is niet zo lastig te zien als je naar de persco's kijkt. Tel hoe vaak Rutte het heeft over de economie en vergelijk het met hoe vaak hij zijn medeleven betuigt aan de nabestaanden. En let op de bewoordingen. Je zal hem er nooit op betrappen dat hij zegt dat verpleegkundigen ontlast moeten worden. Hij zegt altijd letterlijk 'de zorg moet zoveel mogelijk overeind blijven', wat dus betekent dat het gedeeltelijk mag instorten.
Ik ben overtuigd dat de Nederlandse overheid echt wel het beste met ons voor heeft. En ja, er worden de nodige fouten gemaakt en soms denk ik, leren jullie hier niet van, maar doen alsof de overheid massaal geld wil verdienen over onze ruggen ala Sywertje ga ik niet in mee.

De overheid heeft niet alleen te maken met iedereen zo veilig mogelijk houden (anders hadden ze de Chinese aanpak wel gedaan :+), maar ook nog met ondernemers, economie, mentale welzijn van mensen... Je kunt niet even kiezen om miljoenen extra in de zorg te pompen.

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:11:
Nope. Je trekt de geldigheidsduur van de strippenkaart niet in omdat Gonadan een besmetting heeft.

Bij mijn weten is het toch echt dat die relatie waarin je zo blijft volharden niet bestaat. De strippenkaart wordt gegenereerd wanneer je de gegevens van de GGD éénmalig ophaalt, die gegevens worden verder niet opgeslagen, alleen de strippenkaart wordt opgeslagen.
Je weet niet welke strippenkaart van Gonadan is, dus je kunt onmogelijk bepalen welke kaart geen strip meer af zou moeten geven.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

bie100 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:56:
nog veel eerder zo als ik al had aangegeven heeft mijn buurvrouw vorige maand al de booster gehad
Dat zal een derde prik geweest zijn, dat is wat anders dan een booster.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• eric.1
Gonadan schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:32:
[...]

Is een 'booster' niet gewoon een ander woord voor derde prik? Bij mijn weten zat hier geen verschil tussen.

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:34
Gonadan schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:32:
[...]

Wat is het verschil? :?

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:16
Moderna booster bevat een lagere dosis. Pfizer het zelfde

https://www.rivm.nl/covid...gronden/boostervaccinatie

[ Voor 57% gewijzigd door GrooV op 18-11-2021 12:35 ]

Verwijderd

Gonadan schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:31:
[...]

Bij mijn weten is het toch echt dat die relatie waarin je zo blijft volharden niet bestaat.
Die relatie bestaat al en het nieuwe 24uurs voorstel verandert daar niks aan. Ik heb nooit het bestaan van die relatie ontkent. GGD weet van iedere Nederland of ze geprikt zijn of niet en wat hun testresultaten zijn. Dat blijft zo.
De strippenkaart wordt gegenereerd wanneer je de gegevens van de GGD éénmalig ophaalt, die gegevens worden verder niet opgeslagen, alleen de strippenkaart wordt opgeslagen.
Die strippenkaart wordt nu al meer dan een keer opgehaald. Dat gebeurt zo'n een keer per maand afhankelijk van variabelen. De strippen die je nu ophaalt zijn al tijdelijk van aard.

Dat is maar goed ook anders verlies je je telefoon en weet GGD niet meer of je geprikt bent of niet. Die relatie is permanent bij de GGD.
Je weet niet welke strippenkaart van Gonadan is, dus je kunt onmogelijk bepalen welke kaart geen strip meer af zou moeten geven.
Ja en nee.
Je weet niet welke strippenkaart van Gonadan is (al zou de GGD dat ook wel eens in hun logs bij kunnen houden maar dat weet ik niet). Dat is niet erg, want de GGD hoeft helemaal niet te zeggen welke kaart geen strip meer hoeft af te geven. De GGD geeft gewoon geen nieuwe strip af als je positieve test hebt.

De enige wijziging die men hiervoor hoeft door te voeren is de strippenkaart met ongeveer 28 strippen vervangen door een strippenkaart met een 24 uurs strip.

• Gonadan

Gonadan

@eric.1 @vuurtjih
Een derde prik is een al geplande derde prik vanuit het vaccinatieprogramma, dat is om medische redenen al eerder bepaald.
Een booster is een extra ongeplande prik aanvullend op je normale vaccinatieschema om de werking te verhogen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Precies, en die staan nu open voor 60+

• eric.1
Gonadan schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:38:
@eric.1 @vuurtjih
Een derde prik is een al geplande derde prik vanuit het vaccinatieprogramma, dat is om medische redenen al eerder bepaald.
Een booster is een extra ongeplande prik aanvullend op je normale vaccinatieschema om de werking te verhogen.
Mhm, dan wordt dit in de media nogal eens door elkaar heen gebruikt. Verwarrend.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:11:
[...]

Behalve dan voor wie geen app gebruikt maar de QR-code in PDF-formaat heeft (of print). Die is namelijk een jaar geldig en zou dus ingetrokken moeten worden.

March of the Eagles

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:38:
@eric.1 @vuurtjih
Een booster kan ook gewoon gepland zijn... (wordt voornamelijk bij dieren gedaan)

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:26
Mensen die een booster krijgen met Pfizer/BioNTech worden gevaccineerd met dezelfde dosis als de 1e en 2e prik.

Verwijderd

XWB schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:40:
[...]

Behalve dan voor wie geen app gebruikt maar de QR-code in PDF-formaat heeft (of print). Die is namelijk een jaar geldig en zou dus ingetrokken moeten worden.
Alle certificaten die een geldigheidsduur langer dan 24 uur hebben weigeren in de scannende app.

Klaar is Kees.

Overigens overwegen ze voor die papieren geldigheid van een maand.

Nog een manier om er onderuit te komen dus, naast gewoon niet testen. Blijft een bijzonder wetsvoorstel, maar dat is niet om de technische implementatie.

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:39

SuBBaSS

-has Ryzen

eric.1 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:39:
[...]

Mhm, dan wordt dit in de media nogal eens door elkaar heen gebruikt. Verwarrend.
Vandaar dat De Jonge er vandaag ook nog maar even de "oppepprik" in gooide.

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:37:
Die relatie bestaat al en het nieuwe 24uurs voorstel verandert daar niks aan. Ik heb nooit het bestaan van die relatie ontkent. GGD weet van iedere Nederland of ze geprikt zijn of niet en wat hun testresultaten zijn. Dat blijft zo.
Ik ontken de relatie. De app leest niet direct uit de GGD, de strippenkaarten staan niet in de GGD database, dat is een los systeem. Je raadpleegt alleen maar je online dossies om een strippenkaart te kunnen maken, voor een ander systeem.

Zo heb ik het altijd begrepen en als iemand kan aantonen middels bewijs dat dat niet klopt wil ik het geloven, anders niet. Het zou wel betekenen dat het een heel stuk minder privacyvriendelijk dan voorgespiegeld als dat zo is.
Die strippenkaart wordt nu al meer dan een keer opgehaald. Dat gebeurt zo'n een keer per maand afhankelijk van variabelen. De strippen die je nu ophaalt zijn al tijdelijk van aard.

Dat is maar goed ook anders verlies je je telefoon en weet GGD niet meer of je geprikt bent of niet. Die relatie is permanent bij de GGD.
Nee dus. De strippenkaart staat niet bij de GGD. Verlies je je telefoon dan moet je op nieuw de gegevens ophalen bij de GGD om een nieuwe strippenkaart te kunnen krijgen.
Ja en nee.
Je weet niet welke strippenkaart van Gonadan is (al zou de GGD dat ook wel eens in hun logs bij kunnen houden maar dat weet ik niet). Dat is niet erg, want de GGD hoeft helemaal niet te zeggen welke kaart geen strip meer hoeft af te geven. De GGD geeft gewoon geen nieuwe strip af als je positieve test hebt.

De enige wijziging die men hiervoor hoeft door te voeren is de strippenkaart met ongeveer 28 strippen vervangen door een strippenkaart met een 24 uurs strip.
De GGD geeft geen strippen af, je haalt zelf strippen op en dat is niet te blokkeren tenzij je een strippenkaart ongeldig maakt. Dat kunnen ze op dit moment alleen als ze daadwerkelijk een strip hebben van de kaart die ze ongeldig willen maken, niet gewoon even zoeken op naam.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-11 14:29
sugarlevi01 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:09:
[...]

Een deel van die groepen waren ook al bekend.
Onze lange rokken dragers uit de Bible Belt,en de anthroposofische gemeenschappen bijvoorbeeld.

Kom ik uit zo'n leuk biblebelt deurp, waar je op zondag rond de kerkdiensten niet door het dorp moet proberen te komen.

Wat mij echt heel erg heeft verbaasd, is dat mijn ouders minstens 50km verderop moesten zijn voor hun prik. En dat eigenlijk vier keer, voor ieder twee keer. Heeft mijn moeder het met moeite voor elkaar gekregen, dat ze toch nog gezamenlijk konden gaan, want die had geen zin om vier keer op en neer te gaan.
Het is best een roteind voor een groot deel van de bevolking die daar woont. Het leven speelt zich voornamelijk binnen het dorp en de omliggende dorpen af. Een stadje 15km verderop is al een enorm uitje.

Ben je een jonger gezin met kinderen, komt daar voor ieder kind, nog twee keer die tocht bij. Vaak wonen ook nog twee generaties samen. Maakt het helemaal feest met op en neer te rijden.

Daarmee hebben ze het de mensen die al niet echt pro-vaccinatie zijn, en enigszins wantrouwend tegenover de overheid (die snelle jongens uit de vermaledijde randstad) staan. Niet heel makkelijk en laagdrempelig gemaakt om toch een prikkie of twee te halen.

Dat is inmiddels enigszins aangetrokken, dankzij de prikbussen, maar die staan er ook maar een dagje. Moet je a. weten, b. de tijd voor hebben.

Persoonlijk vind ik het echt een aanfluiting. Juist die gelovige doelgroep moet je lokaal aanspreken.

En sowieso ga je die met 1g/2g/3g whatever echt niet raken.
Bij het testen liep ik tegen het zelfde probleem aan, probeerde s'ochtends een afspraak te maken voor een test was de locatie om de hoek al helemaal vol geboekt en zou ik daar pas de volgende ochtend aan de beurt kunnen zijn. Uiteindelijk een uur heen en weer moeten rijden voor een wattenstaafje van minder dan 1 min.

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

• Gonadan

Gonadan

ArcticWolf schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:41:
Een booster kan ook gewoon gepland zijn... (wordt voornamelijk bij dieren gedaan)
Het lijkt mij toch wel duidelijk wat ik bedoelde. Niet gepland vanuit het originele vaccinatieprogramma, we hebben het hier over COVID, niet over dieren.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Wolly
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:41:
[...]

Alle certificaten die een geldigheidsduur langer dan 24 uur hebben weigeren in de scannende app.

Klaar is Kees.

Overigens overwegen ze voor die papieren geldigheid van een maand.

Nog een manier om er onderuit te komen dus, naast gewoon niet testen. Blijft een bijzonder wetsvoorstel, maar dat is niet om de technische implementatie.
Het is ook naief als mensen denken dat het allemaal lastig is, hoe zagen zij dat voor zich dan toen duidelijk werd dat de vaccins een oppepper moesten hebben? Er is al vanaf het begineen hele poos gezegd dat de geldigheid van de QR wordt afgestemd tot de werkingsduur van het vaccin.

Dus in het begin is de acceptatie van de QR app gemakkelijker gegaan doordat er werd gekozen voor een privacy vriendelijke opzet, nu iedereen de app nodig heeft kan die opzet met gemak losgelaten worden.

• Gonadan

Gonadan

[...]

What else is new. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• loonatick78
SemperFidelis schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:00:
[...]

1) Natuurlijk infectie levert niet een betere resistentie dan een vaccin
Dat is niet wat dit Israëlisch onderzoek zegt. https://www.volkskrant.nl...eter-dan-vaccin~b638bfbd/
Wie eerder corona heeft gehad, is vijf tot zeven keer beter beschermd tegen de deltavariant van het virus dan mensen die volledig zijn gevaccineerd met Pfizer. Ook belanden mensen die eerder herstelden van het virus na een tweede infectie minder vaak in het ziekenhuis.
3) Het lijkt me nog echt te vroeg om te beoordelen hoe Zweden de winter gaat doorkomen met deze vaccinatiegraad. Ze maken ze iig echt wel zorgen: https://www.ft.com/conten...52-4c23-823b-5f8f7d18ebef
Klopt, dat is ook wat er in het stuk staat, dan we moeten afwachten hoe het zich de komende 2 maanden ontwikkeld.
4) 3) In Zweden zijn relatief veel meer doden gevallen dan in Nederland. Lijkt me niet wenselijk om die periode door te gaan om die groepsimmuniteit te halen. Dit is geen beleid in mijn ogen.
Wederom niet waar, zie onderstaande grafiek uit dit onderzoek van KPMG https://home.kpmg/content...-15-jaar-coronacrisis.pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HIg6vN1tGaz4lkXDW2tBkJ9lhL8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iVIDxDgHUbJldm3xDY6nmM5X.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door loonatick78 op 18-11-2021 12:54 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Gonadan schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:44:
[...]

Ik ontken de relatie. De app leest niet direct uit de GGD, de strippenkaarten staan niet in de GGD database, dat is een los systeem. Je raadpleegt alleen maar je online dossies om een strippenkaart te kunnen maken, voor een ander systeem.

Zo heb ik het altijd begrepen en als iemand kan aantonen middels bewijs dat dat niet klopt wil ik het geloven, anders niet. Het zou wel betekenen dat het een heel stuk minder privacyvriendelijk dan voorgespiegeld als dat zo is.
Als ik nieuws: Tweede Kamer wil bij besmette gevaccineerden geen groen vinkje in Cor... lees dan lijken er nog veel privacy vraagstukken aan te komen.

March of the Eagles

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Wolly schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:45:
Dus in het begin is de acceptatie van de QR app gemakkelijker gegaan doordat er werd gekozen voor een privacy vriendelijke opzet, nu iedereen de app nodig heeft kan die opzet met gemak losgelaten worden.
De privacy impact van de technische oplossing die @Verwijderd voorstelt blijft beperkt. Daar gaat het slechts om de GGD die meer zicht heeft op wanneer mensen (waarschijnlijk) een QR-code gebruiken. Nu verbindt iedereen typisch elke paar weken met de GGD, en dan wordt het min of meer op dagelijkse basis, en daaraan kan je dus afleiden of mensen die dag geen of waarschijnlijk wel een QR-code hebben gebruikt. Qua privacy richting de etablissementen waar je je code laat scannen verandert er niks. Die kunnen je nog steeds niet tracken, en kunnen ook niet bijhouden of je later besmet bent geraakt of wat dan ook.

• eric.1
Wel mooi, eerst een motie erin gooien en dan eens kijken wat de privacy-implicaties zijn.

Ik zou bijna denken dat dit de omgekeerde wereld is.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Het 'booster' vs '3e prik' noemen is ook een beetje syntactisch geneuzel in de marge imho, wat voor 99,99% van de mensen niet relevant zal zijn :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Het is ook naief als mensen denken dat het allemaal lastig is, hoe zagen zij dat voor zich dan toen duidelijk werd dat de vaccins een oppepper moesten hebben? Er is al vanaf het begineen hele poos gezegd dat de geldigheid van de QR wordt afgestemd tot de werkingsduur van het vaccin.
Er is nog altijd geen wetenschappelijke onderbouwing voor die oppepper.

De extra antistoffen die aangemaakt worden kunnen nuttig voor mensen met een verzwakt immuunsysteem, maar voor de gezonde bevolking maakt het lichaam de antistoffen zelf aan. De tweede prik is nog steeds meer dan 90% effectief zegen ernstig ziekteverloop. Het is hooguit de effectiviteit tegen besmetting dat afgenomen is.

March of the Eagles

• dfbt
Als ik hem goed lees is het Nederlandse sterfte verwachting ook minder dan geschat?

Verwijderd

Je snapt niet helemaal hoe het werkt lijkt het. Even opnieuw beginnen.

GGD weet of Gonadan geprikt is. Als een App zich meldt die ingelogd is met de Digid van Gonadan ondertekent de GGD met hun private key een rits certificaten met beperkte houdbaarheid voor de komende maand. Die certificaten zeggen "Gonadan is geprikt en ik, de GGD, als eigenaar van deze private key, erken dat voor de komende 24 uur"

Je App kan dat certificaat niet signen. Je app moet zich altijd melden bij de GGD om dat te doen. Wie weet er anders of jij een strippenkaart mag krijgen of niet?

Nu krijg je 28 certificaten voor de komende 28 dagen. In het nieuwe systeem krijg je 1 certificaat voor de komende 1 dag. Wordt je dan positief getest, dan krijg je morgen geen nieuw certificaat. In het huidige systeem heb je dan nog 27 certificaten over.
Ik ontken de relatie.
Hoe weet de GGD dan wie er geprikt is of niet?
De app leest niet direct uit de GGD, de strippenkaarten staan niet in de GGD database, dat is een los systeem.
Klopt, maar de database met geprikte wordt wel geraadpleegt om te kijken of jij een strippenkaart mag krijgen, die je App dan opslaat, nadat de GGD die gemaakt heeft.
Je raadpleegt alleen maar je online dossies om een strippenkaart te kunnen maken, voor een ander systeem.
Klopt
Nee dus. De strippenkaart staat niet bij de GGD. Verlies je je telefoon dan moet je op nieuw de gegevens ophalen bij de GGD om een nieuwe strippenkaart te kunnen krijgen.
En iedere maand, want je hebt niet voor onbeperkt strippen. Zet je telefoon maar eens een maand in vliegtuigmodus. Dan zijn je strippen op.
De GGD geeft geen strippen af, je haalt zelf strippen op en dat is niet te blokkeren tenzij je een strippenkaart ongeldig maakt.
Die strippen worden afgegeven door de GGD, nadat ik ze ophaal met de app. De GGD is de instantie die de strippen ondertekent. De GGD kan besluiten om jou geen strippenkaart meer te geven om welke reden dan ook.

• loonatick78
dfbt schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:52:
[...]

Als ik hem goed lees is het Nederlandse sterfte verwachting ook minder dan geschat?
Minder dan het gemiddelde onder de onderzochte landen, maar wel een oversterfte.
Waar die oversterfte precies vandaan komt is een discussie opzich, maar dat wilde ik er ook niet mee zeggen.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
eamelink schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:49:
[...]

De privacy impact van de technische oplossing die @Verwijderd voorstelt blijft beperkt. Daar gaat het slechts om de GGD die meer zicht heeft op wanneer mensen (waarschijnlijk) een QR-code gebruiken. Nu verbindt iedereen typisch elke paar weken met de GGD, en dan wordt het min of meer op dagelijkse basis, en daaraan kan je dus afleiden of mensen die dag geen of waarschijnlijk wel een QR-code hebben gebruikt. Qua privacy richting de etablissementen waar je je code laat scannen verandert er niks. Die kunnen je nog steeds niet tracken, en kunnen ook niet bijhouden of je later besmet bent geraakt of wat dan ook.
Er is echter niet gezegd dat het voorstel van @Verwijderd geïmplementeerd zal worden. Zolang dat niet duidelijk is zijn de vragen omtrent privacy terecht IMO.

March of the Eagles

Verwijderd

[...]

De app wordt niet minder privacy onvriendelijk door vaker je gegevens op te vragen. Het 24 uurs beleid verandert alleen hoe vaak je een certificaat opvraagt bij de GGD.
Pagina: 1 ... 74 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de persconferentie van 26 november j.l. en alles dat daarbij hoort: Persconferentie 26 november

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal de IC capiciteit op gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.