Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 129 Laatste
Acties:
  • 396.986 views

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
GAIAjohan schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:05:
Volgens het document alleen gedurende de periode dat je in isolatie moet.. maar er zullen vast nog wel wat problemen ontstaan zo…
Verder idd dag testbereidheid
Dus de app weet wanneer je 24h klachtenvrij bent... Best indrukwekkend :p

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
42erik schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:32:
Dus de app weet wanneer je 24h klachtenvrij bent... Best indrukwekkend :p
Alleen daarom al ben je met deze wijziging beter af met een thuistest.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• 42erik
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 17 november 2021 @ 18:21:
[...]

Dat hangt af van de duur van de intrekking, als je twee weken nergens inkomt terwijl je na een paar dagen weer beter bent is het zeker hinderlijk.
Veel hangt dus af van hoe ze je weer op groen zetten. Kun je zelf aangeven dat je weer klachtenvrij bent? Zijn bet 2 dagen? 10 dagen?

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:59
Jorizzz schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:23:
[...]

Dat zou kunnen, maar als je QR code verdwijnt als je positief test, dan ga je de mensen die bij 1 stoppen niet tegen houden. Sterker nog, misschien dat gevaccineerde mensen dan (al dan niet bewust) minder snel gaan testen. Dat moet je sowieso niet willen!
Als je ziet wat voor dingen mensen doen om dat groene vinkje maar te krijgen (omkoping, covid knuffel feestjes etc) dan kun je op je klompen aanvoelen dat mensen er ook weinig zin in hebben om dat vinkje ineens weer kwijt te raken....

• 42erik
  • Niet online
eric.1 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 18:35:
[...]

Nou, dat ze zo'n motie indienen is één (ik zag er ook een voorbij komen over "geen lockdown voor niet-gevaccineerden"), maar dat zo'n motie wordt aangenomen ... dat is toch van de gekke.

En dan wel weer zesduizend kamervragen stellen wanneer een ICT-project uit het budget loopt. Zie hier, gewoon het fundament van een app naderhand overboord gooien - als het nog veel baat had...maar nee.

Nee, van deze moties moet je het niet hebben in een crisis.
Wie dient dat in??

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:05
stylezzz schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:44:
[...]

Als je ziet wat voor dingen mensen doen om dat groene vinkje maar te krijgen (omkoping, covid knuffel feestjes etc) dan kun je op je klompen aanvoelen dat mensen er ook weinig zin in hebben om dat vinkje ineens weer kwijt te raken....
Als je gevaccineerd bent is het tijdelijk.

Het alternatief is minstens zo stupide: als iemand positief getest wordt dan kan diegene zo doorlopen naar een plek waarvoor je een QR-code nodig hebt.

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Jorizzz schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:02:
Ergens snap ik de argumentatie wel om tijdelijk een QR code in te trekken, maar iets zegt mij dat dit heel weinig uit gaat maken. Je kan mijn niet vertellen dat iemand

-1- Zich laat vaccineren
-2- Zich tóch laat testen bij klachten
-3- Vervolgens denkt: Fuck it, ik ga gewoon lekker naar de kroeg.

Dit gaat er bij mij echt niet in. En anders lijkt het mij echt een minimaal probleem op te lossen.
Dat is dan precies de persoon die zich straks voor de zekerheid vooral niet zal laten testen. Testbereidheid zal afnemen.

alles kan off-topic

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
BarôZZa schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:47:
[...]

Als je gevaccineerd bent is het tijdelijk.

Het alternatief is minstens zo stupide: als iemand positief getest wordt dan kan diegene zo doorlopen naar een plek waarvoor je een QR-code nodig hebt.
Je gaat dan toch niet testen als je een beetje verkouden bent met de kans om je QR code tijdelijk kwijt te raken? :X

Enkel 1G is de oplossing en dat wilt niemand.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:58
Motie van het lid Kuzu c.s. over geen lockdown voor niet-gevaccineerde Nederlanders

Indieners

Indiener
Tunahan Kuzu, Kamerlid DENK

Medeindiener
Caroline van der Plas, Kamerlid BoerBurgerBeweging

Medeindiener
Gideon van Meijeren, Kamerlid Forum voor Democratie

Medeindiener
Fleur Agema, Kamerlid Partij voor de Vrijheid

Medeindiener
Wybren van Haga, Kamerlid Groep Van Haga
Besluit: Verworpen

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
ArcticWolf schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:49:
Je gaat dan toch niet testen als je een beetje verkouden bent met de kans om je QR code tijdelijk kwijt te raken? :X
Gevaccineerde jongeren testen zich vooral voor anderen, waarom zouden die dat nog doen?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• BarôZZa
[...]

Wel als je geen andere mensen wil aansteken.

Nu is de situatie in Nederland toch altijd al bizar geweest, waarbij positief geteste mensen geen strobreed in de weg wordt gelegd om anderen aan te steken. Al is dat weer logisch in het licht van groepsimmuniteit.

• stylezzz
  • Laatst online: 14:59
[...]

Inderdaad, voor gevaccineerden is een verkoudheid en covid meestal gelijk qua symptomen.....

• gekkie
  • Laatst online: 18-11 18:02
Ah de fine fleur van de kamer.

Wellicht dat ze bedoelden "niet een lockdown voor alleen ongevaccineerden" ?

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
MikeyMan schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:58:
[Twitter]

Positieve test = vinkje weg.

M.i. doodsteek voor de testbereidheid. En een maatregel voor de verkeerde groep.
Dit lijkt mij alleen mogelijk met een centrale database waarbij een QR daadwerkelijk aan een persoon gekoppeld is, anders kan je hem niet op afstand intrekken.
Doe je dat niet dan moet de eigenaar van de code die zelf op de één of andere manier (laten) invalideren, dat gaat natuurlijk niet gebeuren.
Heeft de overheid eindelijk eens iets bedacht wat daadwerkelijk enigszins privacyvriendelijk is, wordt er zo'n bom onder gelegd.

Ik ga per direct opzoeken wie achter deze motie staan.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

zacht schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:18:
Het is jammer dat het RIVM vandaag het nut dan weer enigszins ontkracht door te zeggen dat ongevaccineerde kinderen het probleem niet zijn.
Dat is het zoveelste voorbeeld van het gebrek aan een gedeelde probleemdefinitie.

Een deel van de bevolking vindt alleen de druk op de zorg het probleem. Dan zijn besmette basisschoolkinderen duidelijk 'het probleem' niet.

Een deel van de bevolking vindt elke besmetting een probleem. Dan zijn besmette basisschoolkinderen een flinke factor in 'het probleem'.

Een deel van de bevolking vindt een grote hoeveelheid besmettingen een probleem, al dan niet vanwege de druk op de zorg. Dan dragen besmette basisschoolkinderen ook bij aan 'het probleem'.

Puur op de probleemstelling kan je dus al fantastisch langs elkaar heen praten. Het resultaat is dan zoiets als ... dit topic :+

• Yamotek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-11 21:03
Gonadan schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:57:
[...]

Dit lijkt mij alleen mogelijk met een centrale database waarbij een QR daadwerkelijk aan een persoon gekoppeld is, anders kan je hem niet op afstand intrekken.
Doe je dat niet dan moet de eigenaar van de code die zelf op de één of andere manier (laten) invalideren, dat gaat natuurlijk niet gebeuren.
Heeft de overheid eindelijk eens iets bedacht wat daadwerkelijk enigszins privacyvriendelijk is, wordt er zo'n bom onder gelegd.

Dit kan toch prima? Er wordt nu toch ook al een blacklist bijgehouden?

Dan kunnen de positief getesten op de blacklist en dan worden die er weer uitgehaald na zoveel dagen. Enige punt is dat er voor de scanners een goede sync. met de database moet komen om problemen te voorkomen (weet niet hoe dat nu geregeld is).

Dit zorgt er ook voor dat papieren QR codes een paar dagen niet valide zijn en daarna weer wel.

Een privacy probleem zie ik hier dan ook niet.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:29
Gonadan schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:57:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3dtXl5KYFBNPdp4T_wD_7EanNQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7f48aNjdDvT2mHLqk4S01fsg.jpg?f=user_large

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• eric.1
gekkie schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:56:
[...]

Ah de fine fleur van de kamer.

Wellicht dat ze bedoelden "niet een lockdown voor alleen ongevaccineerden" ?
De "uitgebreide" tekst is ook wel terug te vinden;
spreekt uit dat er in Nederland nooit en te nimmer een lockdown komt,
net als in Oostenrijk, voor Nederlanders die om welke reden dan ook niet
gevaccineerd zijn,
Dat zullen ze wel hebben bedoeld ja, al moet je het echt hebben van het stukje "net als in Oostenrijk", anders kan je hem ook anders interpreteren.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
eric.1 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:07:
[...]

[...]

Dat zullen ze wel hebben bedoeld ja, al moet je het echt hebben van het stukje "net als in Oostenrijk", anders kan je hem ook anders interpreteren.
Het is ook gewoon een bijzonder tragische motie. Als het helemaal uit de klauwen loopt zal je potentieel toch ooit zo een keuze moeten kunnen maken. Dat je dat nu niet wilt is één standpunt maar dat wil dat het nooit mogelijk gaat zijn dan wordt het bijzonder lastig om daar nu al zo expliciet over uit te spreken.

Kijkende naar het clubje indieners is het waarschijnlijk ook meer voor de twitter-feeds dan wat anders.

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
[...]
Hieruit blijkt maar weer eens, hoe belangrijk in de politiek zorgvuldige formuleringen zijn.
Ik lees in de motie nu namelijk, dat Kuzu denkt, dat er in Oostenrijk een lockdown is alleen voor Nederlanders die niet gevaccineerd zijn. En dat zal toch niet.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11 13:28

Indoubt

Always be indoubt until sure

niek_nijmegen schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:12:
[...]

Hieruit blijkt maar weer eens, hoe belangrijk in de politiek zorgvuldige formuleringen zijn.
Ik lees in de motie nu namelijk, dat Kuzu denkt, dat er in Oostenrijk een lockdown is voor Nederlanders die niet gevaccineerd zijn. En dat zal toch niet.
Eigenlijk wel. NL ers die niet gevaccineerd zijn mogen niet de horeca en niet de skiliften in in Oostenrijk als ik het goed heb begrepen

• niek_nijmegen
Indoubt schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:13:
[...]
Eigenlijk wel. NL ers die niet gevaccineerd zijn mogen niet de horeca en niet de skiliften in in Oostenrijk als ik het goed heb begrepen
Ze hebben een lockdown voor alle ongevaccineerden. Niet specifiek voor Nederlanders. Begrijp ik.
(ik had nog een ninja-edit gedaan om dat 'alleen voor Nederlanders' in mijn post duidelijk te maken, sorry)

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

[...]

Een beetje vwo 1’er kan nog een beter doedeltje tikken wat duidelijker en niet multi interpretabel is zoals dit. :F

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• eric.1
Yamotek schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:05:
[...]

Dan kunnen de positief getesten op de blacklist en dan worden die er weer uitgehaald na zoveel dagen. Enige punt is dat er voor de scanners een goede sync. met de database moet komen om problemen te voorkomen (weet niet hoe dat nu geregeld is).

Dit zorgt er ook voor dat papieren QR codes een paar dagen niet valide zijn en daarna weer wel.

Een blacklist bijhouden van bekende gedeelde frauduleuze codes is toch net iets anders dan actief een blacklist bijhouden van alle codes waarvan de eigenaar een positieve test heeft ontvangen. Die connectie tussen Persoon en QR-code is er niet, centraal. Hoe ga je die positieve test koppelen?

Dit zou, zonder het invalideren van de bestaande codes, op zijn minst een actie vanuit de gebruiker behoeven. Dat gaat natuurlijk nooit werken.

Er is juist voor gekozen om deze connectie niet in het systeem op te nemen, gaan ze nu een motie aannemen waarmee die connectie wel nodig is. Ja, hé, snappen we het nog?
niek_nijmegen schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:12:
[...]

Ik lees in de motie nu namelijk, dat Kuzu denkt, dat er in Oostenrijk een lockdown is alleen voor Nederlanders die niet gevaccineerd zijn. En dat zal toch niet.
Zo las ik hem nog niet, maar ja, het blijft een beetje gissen. Indien meer moties zo zijn geformuleerd dan snap ik dat ze af en toe niet (of tergend laat) worden uitgevoerd.

[ Voor 19% gewijzigd door eric.1 op 17-11-2021 20:49 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

eric.1 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:20:
[...]

Een blacklist bijhouden van bekende gedeelde frauduleuze codes is toch net iets anders dan actief een blacklist bijhouden van alle codes waarvan de eigenaar een positieve test heeft ontvangen. Die connectie tussen Persoon en QR-code is er niet, centraal. Hoe ga je die positieve test koppelen?

Dit zou, zonder het invalideren van de bestaande codes, op zijn minst een actie vanuit de gebruiker behoeven. Dat gaat natuurlijk nooit werken.

Er is juist voor gekozen om deze connectie niet in het systeem op te nemen, gaan ze nu een motie aannemen waarmee die connectie wel nodig is. Ja, hé, snappen we het nog?
Van de zomer moest ik de negatieve test van TvR nog via een specifieke losse code invoeren in de check app.
Geen idee hoe dat zou gaan met de GGD test als ze dat willen gaan koppelen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• niek_nijmegen
[...]

Zo las ik hem nog niet, maar ja, het blijft een beetje gissen. Indien meer moties zo zijn geformuleerd dan snap ik dat ze af en toe niet worden (of tergend laat) worden uitgevoerd.
En hij is door vier andere kamerleden ondertekend, die die vage formulering ook niet opgemerkt hebben, of daar althans niets geks in gezien hebben... Het zal wel haast- en nachtwerk geweest zijn.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Yamotek schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:05:
[...]

Wat @eric.1 zegt, dat zou betekenen dat wanneer je positief getest wordt je ter plekke je qr moet laten scannen ten behoeve van een blacklist. Je kunt dan dus alleen een QR intrekken wanneer je iemand bij het leveren van de uitslag in de buurt hebt. Anders zal je moeten vragen of ze nog even langs komen of een optie in de app bouwen dat ze kunnen aangeven dat ze besmet zijn. Ik heb zo'n onderbuikgevoel hier populair die functie gaat zijn.

De QR codes die nu op de zwarte lijst staan weten ze al, omdat die illegaal zijn en verspreid dus beschikbaar. Jouw code heeft niemand, dus die kan niet zonder actie van jou op een zwarte lijst komen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• gekkie
[...]
Ik zag hem hier boven gepost worden inderdaad.
Yups, wederom weer "slordig" werkt dus.

• gekkie
Gonadan schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:25:
[...]

Wat @eric.1 zegt, dat zou betekenen dat wanneer je positief getest wordt je ter plekke je qr moet laten scannen ten behoeve van een blacklist. Je kunt dan dus alleen een QR intrekken wanneer je iemand bij het leveren van de uitslag in de buurt hebt. Anders zal je moeten vragen of ze nog even langs komen of een optie in de app bouwen dat ze kunnen aangeven dat ze besmet zijn. Ik heb zo'n onderbuikgevoel hier populair die functie gaat zijn.

De QR codes die nu op de zwarte lijst staan weten ze al, omdat die illegaal zijn en verspreid dus beschikbaar. Jouw code heeft niemand, dus die kan niet zonder actie van jou op een zwarte lijst komen.
QR code scannen bij test en (tijdelijk) koppelen aan test resultaat en afhankelijk daarvan blacklisten.
Maar goed het blijft een hoop heisa voor gegarandeerd geen winst.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

gekkie schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:29:
QR code scannen bij test en (tijdelijk) koppelen aan test resultaat en afhankelijk daarvan blacklisten.
Daarmee koppel je hem ook aan degene die de test betreft, en daarmee is het privacybezwaar dus weer terug.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:29
Gonadan schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:30:
[...]

Da's een andere, ik had het over degene uit m'n citaat. Deze:

https://www.tweedekamer.n...2021Z20615&did=2021D43961
Sorry, liep een paar moties achter. 8)7

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:13
Maar even technisch gezien kan die QR scanner app toch gewoon een CRL bestand downloaden? Dus er hoeft geen live verbinding te zijn lijkt me.

Of mis ik iets?

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2021 @ 18:24:
[...]

Zie hier het probleem waarom er traag gehandeld wordt in deze crisis (en op andere onderwerpen).

Allemaal van die fop partijen. Uitgekotste ego’s die uit hun oude partij getrapt zijn om uiteenlopende redenen waarvan hun ego te groot is om je verlies te pakken en wat anders te doen. In plaats daarvan lekker populistisch je 1-mans fractie ideeën uitspugen waar niemand op zit te wachten maar wel de tijd tot handelen van degenen die het wel snappen opsnoept.

Maar ja het volk heeft gekozen ;)
Er is maar één partij op die lijst van partijen waarvoor dat geldt. Daarnaast, als het op snelheid van handelen aankomt propageren vooral Volt en Bij1 snel handelen.

• gekkie
Gonadan schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:31:
[...]

Daarmee koppel je hem ook aan degene die de test betreft, en daarmee is het privacybezwaar dus weer terug.
De privacy bezwaren zaten toch aan de check kant, niet aan de test kant ?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Zo las ik hem nog niet, maar ja, het blijft een beetje gissen. Indien meer moties zo zijn geformuleerd dan snap ik dat ze af en toe niet worden (of tergend laat) worden uitgevoerd.
Sterker nog...

Er wordt geregeld gestemd over -al dan niet bewust- slecht opgestelde of onuitvoerbare moties die puur voor de bühne worden ingediend. Om vervolgens te kunnen zeggen 'kijk eens waar ze tegen zijn, schandalig'.

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:48:
[...]
Sterker nog...

Er wordt geregeld gestemd over -al dan niet bewust- slecht opgestelde of onuitvoerbare moties die puur voor de bühne worden ingediend. Om vervolgens te kunnen zeggen 'kijk eens waar ze tegen zijn, schandalig'.
Een zogenaamde 'e-motie' (ik verzin het niet)

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ErA schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:40:
Ik hou er sterk rekening mee dat ongeacht de vaccinatiegraad in Nederland Corona ieder jaar een druk op ons zorgsysteem gaat zetten die ervoor zorgt dat we voor dezelfde situatie staan als we nu staan.
Natuurlijk krijgen we elk jaar golven met Covid, groepsimmuniteit is niet meer haalbaar met een vaccin wat besmetting niet voorkomt en ook nog eens afneemt qua bescherming.

Het is zaak om de opgebouwde immuniteit zo hoog mogelijk te krijgen en iedereen op korte termijn te boosteren om die golven zo laag mogelijk te houden. Daarna moet je die immuniteit onderhouden met boosters .

In de toekomst kan je dan misschien wel af met een jaarlijkse boosterprik voor de griepprik mensen.

• BarôZZa
Wolly schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:00:
[...]

Natuurlijk krijgen we elk jaar golven met Covid, groepsimmuniteit is niet meer haalbaar met een vaccin wat besmetting niet voorkomt en ook nog eens afneemt qua bescherming.

Het is zaak om de opgebouwde immuniteit zo hoog mogelijk te krijgen en iedereen op korte termijn te boosteren om die golven zo laag mogelijk te houden. Daarna moet je die immuniteit onderhouden met boosters .

In de toekomst kan je dan misschien wel af met een jaarlijkse boosterprik voor de griepprik mensen.
Op deze manier is het gewoon weer wachten op variant griekse letter die het kaartenhuisje weer omver blaast en bereidheid van mensen om telkens opnieuw boosters te nemen zal natuurlijk gewoon afnemen.

Kunnen we weer roepen dat niemand het zag aankomen.

Je moet gewoon de cijfers laag zien te houden. Niet alleen voor Covid, maar ook bij een nieuwe pandemie in de toekomst. Het los laten razen en gokken op de werking van vaccins is stupide.

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:03
gekkie schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:29:
[...]

Zelfs dat is geen oplossing. Om deze motie uit te voeren moet het hele systeem overhoop en moeten álle al uitgegeven QR-codes ongeldig worden verklaard. Dat is met name bezwaarlijk voor digibeten die met papieren codes werken, want die moeten dus een nieuwe aanvragen. Het was al een gedoe om mijn 80-jarige buurman zo ver te krijgen dat hij ging bellen om een code aan te vragen, maar als ik hem nu ook nog moet gaan uitleggen dat de codes ongeldig zijn gemaakt en hij weer een nieuwe moet... Lekker handig allemaal.

Het probleem is dat het niet 1 QR-code is, maar duizenden. Die app toont per 3 minuten een andere QR-code, dus "QR scannen bij test" is zinloos, want de code die je dan blacklist heeft toch maar een heel beperkte geldigheid. En er zit een "voorraad" van voor (ik geloof) 30 dagen aan QR-codes in je app. Ik zou ook een stapeltje papieren codes kunnen uitprinten, die zijn ook allemaal verschillend en een jaar geldig. Er is als het goed is (vanwege de privacy) geen database van welke QR-codes allemaal aan wie zijn uitgegeven.

We hebben een "privacy preserving domestic green card", uniek in Europa, waar héél goed over is nagedacht en waar privacy echt heel zwaar weegt. Dat hele systeem kan de prullenbak in want het is qua ontwerp echt totaal incompatibel met het op deze manier intrekken van codes.

• Wolly
  • Niet online
BarôZZa schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:15:
[...]

Op deze manier is het gewoon weer wachten op variant Epsilon die het kaartenhuisje weer omver blaast en bereidheid van mensen om telkens opnieuw boosters te nemen zal natuurlijk gewoon afnemen.
Het scenario van een nieuw escapemutatie wordt op korte temrijn niet heel erg waarschijnlijk geacht door De Jonge. Het klopt dat een escapemutatie betekent dat je weer van voren af aan begint.

En de bereidheid om boosters te nemen kan je gewoon verhogen met QR codes en beperkingen die alleen weggaan als je de booster hebt genomen.
Kunnen we weer roepen dat niemand het zag aankomen.

Je moet gewoon de cijfers laag zien te houden. Niet alleen voor Covid, maar ook bij een nieuwe pandemie in de toekomst. Het los laten razen en gokken op de werking van vaccins is stupide.
Blijkbaar wedden we op de vaccins en boosters.

• Dennis
Wolly schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:19:
En de bereidheid om boosters te nemen kan je gewoon verhogen met QR codes en beperkingen die alleen weggaan als je de booster hebt genomen.
Dat is nou precies het punt wat ik een levensgevaarlijke ontwikkeling vindt.

Verwijderd

Gonadan schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:25:
[...]

Je denkt te moeilijk.

Certificaat heeft nu geen expiration date. Nieuw systeem krijgt elk certificaat 24h geldigheid.

Zelfde als huidige systeem alleen nu eens per dag genereren. Als GGD ziet Vaccin AND NOT postieve test THEN sign temporary certificate.

GGD signed ook al voor NOT vaccin AND negatieve test THEN sign temporary certificate.

Nog steeds een kut idee, maar privacy argument is niet bijzonder sterk.

• CMD-Snake
  • Laatst online: 13-11-2022
Napo schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:11:
Het is ook gewoon een bijzonder tragische motie. Als het helemaal uit de klauwen loopt zal je potentieel toch ooit zo een keuze moeten kunnen maken. Dat je dat nu niet wilt is één standpunt maar dat wil dat het nooit mogelijk gaat zijn dan wordt het bijzonder lastig om daar nu al zo expliciet over uit te spreken.

Kijkende naar het clubje indieners is het waarschijnlijk ook meer voor de twitter-feeds dan wat anders.
Er waren in het verleden moties aangenomen dat er geen avondklok zou komen, dat vaccineren altijd vrijwillig was (drang/dwang), etc.. Uiteindelijk hoeft het kabinet een motie niet uit te voeren, ze kunnen deze naast zich neerleggen. Je kan je natuurlijk wel afvragen hoe chique dat is gezien aangenomen moties een meerderheid van de Tweede Kamer achter zich hebben staan.

De Oostenrijkse lockdown voor ongevaccineerden is zo'n eclatant succes dat Oostenrijk nu weer naar de avondklok grijpt, welke voor iedereen zal gelden. Het is een bijzondere gedachte kronkel dat je, in het geval van Nederland, met 15% van de bevolking het effect van 100% denkt te halen.
Het effect van dat soort dreigementen zakt na verloop van tijd wel af. I&O Research peilde hoeveel gevaccineerden bereid zijn om een booster te halen als die nu werd aangeboden. Nu is dat 83% van de gevaccineerden. Er zijn dus al wat gevaccineerden die afhaken en ik vermoed dat met elke volgende booster dat aandeel zal groeien. De griepprik zweeft nu al wat jaartjes tussen de 50%-60% opkomst.

• Tom-Z
Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:24:
[...]

Certificaat heeft nu geen expiration date. Nieuw systeem krijgt elk certificaat 24h geldigheid.
Dit werkt dus niet voor mensen met papieren QR-codes. Geloof het of niet, er zijn mensen die geen smartphone hebben. Zoals dus mijn digibete buurman. Die zou totaal buiten de boot vallen en nergens meer heen kunnen met dit 24-uurssysteem.

• Wolly
  • Niet online
Dennis schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:24:
[...]

Dat is nou precies het punt wat ik een levensgevaarlijke ontwikkeling vindt.
Ik ook overigens.

Hoe moet die immuniteit anders onderhouden worden als onvoldoende mensen de boosters niet willen?

Een vaccinatieplicht invoeren en mensen die zich ontrekken aan de prik oppakken en gedwongen prikken?

• Wolly
  • Niet online
Tom-Z schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:27:
[...]

Dit werkt dus niet voor mensen met papieren QR-codes. Geloof het of niet, er zijn mensen die geen smartphone hebben. Zoals dus mijn digibete buurman. Die zou totaal buiten de boot vallen en nergens meer heen kunnen met dit 24-uurssysteem.
Papieren codes kunnen toch gewoon in de blacklist van de scanner? Zoveel papieren codes zullen dat niet zijn, een paar megabyte aan data.

Verwijderd

Wolly schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:30:
[...]

Papieren codes kunnen toch gewoon in de blacklist van de scanner? Zoveel papieren codes zullen dat niet zijn, een paar megabyte aan data.
Alle certificaten zonder expiration date weigeren.

Klaar is Kees.

• Number10
  • Niet online
[...]
Het scenario van een nieuw escapemutatie wordt op korte temrijn niet heel erg waarschijnlijk geacht door De Jonge.
Maar de WRR is heel helder: de scenario's zijn geen toekomstvoorspellingen.

Wat De Jonge hierover noemde is een typisch voorbeeld van wensdenken, tenzij het wellicht goed onderbouwd is. Maar waar is dan die onderbouwing?

Hoe kun je nu zeggen na 1,5 jaar waarin we van een R0 van 2-3 in stappen naar 6-7 zijn gegaan dat dit het wel is? Of dat er geen varianten komen die aan de vaccins ontsnappen?

Kan best dat iemand daar iets slims over heeft opgemerkt, maar dan zou ik ook graag de onderbouwing daarvan zien. Anders is het gewoon de zoveelste 'hopen op' uitspraak.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Dennis
Wolly schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:28:
Ik ook overigens.

Hoe moet die immuniteit anders onderhouden worden als onvoldoende mensen de boosters niet willen?

Een vaccinatieplicht invoeren en mensen die zich ontrekken aan de prik oppakken en gedwongen prikken?
Ja euh niet. En nee, ik weet dat dat geen "oplossing" is, maar we willen toch niet naar een systeem waar we middels chantage mensen gaan dwingen zich maar steeds periodiek te laten prikken?

Vaccinatieplicht krijg je nooit ingevoerd. Als je ziet hoeveel weerstand van alleen al artsen daar tegen is. Denk dat geen arts een prik gaat zetten als iemand vastgebonden wordt.

• Tom-Z
Wolly schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:30:
[...]

Dan moet je dus wel administratie (gaan) bijhouden van aan wie je welke papieren code hebt uitgegeven.
Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:31:
[...]

En hoe moet het dan met mensen zoals mijn buurman? Die krijgt nu z'n QR-code per brief. Moet hij dan iedere dag een nieuwe brief krijgen met z'n code voor die dag?

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tom-Z schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:33:
[...]

Dan moet je dus wel administratie (gaan) bijhouden van aan wie je welke papieren code hebt uitgegeven.

[...]

En hoe moet het dan met mensen zoals mijn buurman? Die krijgt nu z'n QR-code per brief. Moet hij dan iedere dag een nieuwe brief krijgen met z'n code voor die dag?
Is er niet aan elke QR een papieren variant gekoppeld? Je kunt hem vrij simpel zelf aanmaken.

• Wolly
  • Niet online
Number10 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:32:
[...]

Maar de WRR is heel helder: de scenario's zijn geen toekomstvoorspellingen.

Wat De Jonge hierover noemde is een typisch voorbeeld van wensdenken, tenzij het wellicht goed onderbouwd is. Maar waar is dan die onderbouwing?
Tja, onderbouwing. Waar is de onderbouwing dat het TNO/RIVM heeft gemaakt voor 2G, ook niet gepubliceerd toch?
Een helemaal ander uiterste is het scenario waarbij er sprake zou zijn van een escapemutatie. Daardoor zou de door het doormaken van een infectie of door vaccinatie opgebouwde immuniteit eigenlijk niet meer voldoende beschermend zijn. Dan zouden we eigenlijk weer van voren af aan moeten beginnen. Ook dat scenario werd op dat moment, en wordt gelukkig nog steeds, niet heel erg waarschijnlijk geacht op de korte termijn.
Een daadwerkelijke escapemutatie die zich echt onttrekt aan alle immuniteit die is opgebouwd, is volgens de experts ook niet echt een heel waarschijnlijk scenario.
https://www.tweedekamer.n...lagen/detail/2021-2022/22

Hij noemt 'experts', dat is een groep die niet identificeerbaar is en ook altijd in NOS artikelen wordt opgevoerd als er iemand overtuigd moet worden.
Edit) Grappig trouwens hoe het in de ene quote over niet meer voldoende gaat en in de andere over alle immuniteit.
Hoe kun je nu zeggen na 1,5 jaar waarin we van een R0 van 2-3 in stappen naar 6-7 zijn gegaan dat dit het wel is? Of dat er geen varianten komen die aan de vaccins ontsnappen?

Kan best dat iemand daar iets slims over heeft opgemerkt, maar dan zou ik ook graag de onderbouwing daarvan zien. Anders is het gewoon de zoveelste 'hopen op' uitspraak.
Your guess is as good as mine.

[ Voor 18% gewijzigd door Wolly op 17-11-2021 21:41 ]

• gekkie
Tom-Z schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:18:
[...]
Zelfs dat is geen oplossing. Om deze motie uit te voeren moet het hele systeem overhoop en moeten álle al uitgegeven QR-codes ongeldig worden verklaard. Dat is met name bezwaarlijk voor digibeten die met papieren codes werken, want die moeten dus een nieuwe aanvragen. Het was al een gedoe om mijn 80-jarige buurman zo ver te krijgen dat hij ging bellen om een code aan te vragen, maar als ik hem nu ook nog moet gaan uitleggen dat de codes ongeldig zijn gemaakt en hij weer een nieuwe moet... Lekker handig allemaal.

Het probleem is dat het niet 1 QR-code is, maar duizenden. Die app toont per 3 minuten een andere QR-code, dus "QR scannen bij test" is zinloos, want de code die je dan blacklist heeft toch maar een heel beperkte geldigheid. En er zit een "voorraad" van voor (ik geloof) 30 dagen aan QR-codes in je app. Ik zou ook een stapeltje papieren codes kunnen uitprinten, die zijn ook allemaal verschillend en een jaar geldig. Er is als het goed is (vanwege de privacy) geen database van welke QR-codes allemaal aan wie zijn uitgegeven.

We hebben een "privacy preserving domestic green card", uniek in Europa, waar héél goed over is nagedacht en waar privacy echt heel zwaar weegt. Dat hele systeem kan de prullenbak in want het is qua ontwerp echt totaal incompatibel met het op deze manier intrekken van codes.
Yups er zit een hoop meer aan vast, viel mij dan ook tegen dat Omzigt, SP en nog wel meer partijen voorgestemd hebben. Nou heb ik het debat niet (volledig) gevolgd, dus ik kan me voorstellen dat er weinig uitleg was van de Jongen waarom het lastig is omdat het fundament onder het huidige systeem weg slaat wat na een langere afweging en consultatie tot stand is gekomen. Naast dat het ook nog eens weinig zal opleveren.

Maar ik verwacht dat de Jonge zich er af heeft gemaakt met iets in de richting van "dat is technisch onmogelijk heb ik gehoord, punt.". En dat is wat weinig, al zouden partijen ook wat meer in hun geheugen kunnen proberen te graven, met het hoe en waarom het huidige systeem tot stand is gekomen.
En dat wat op het eerste gezicht misschien gek lijkt, dat niet per se behoeft te zijn.

Ik lees net in het ED dat hij toch meerdere argumenten heeft gegeven, waar eigenlijk alles wel in langs komt.
Dus dan zit het toch meer bij de partijen zelf.

[ Voor 4% gewijzigd door gekkie op 17-11-2021 22:01 ]

• Tom-Z
MikeyMan schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:34:
[...]

Is er niet aan elke QR een papieren variant gekoppeld? Je kunt hem vrij simpel zelf aanmaken.
Nee. Papieren en digitale QR-codes zijn écht anders. Een QR-code uit de app heeft een geldigheidsduur van een paar minuten. Een papieren code een geldigheidsduur van een jaar.

Verwijderd

Tom-Z schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:33:
[...]

[...]

Als hij iedere dag naar een lokatie gaat waar hij code moet laten zien wel ja. Maar hij gaat vast niet iedere dag op stap.

En anders toch maar eens met iemand gaan zitten om een App te installeren. Denken in oplossingen.

Verwijderd

Tom-Z schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:36:
[...]

Nee. Papieren en digitale QR-codes zijn écht anders. Een QR-code uit de app heeft een geldigheidsduur van een paar minuten. Een papieren code een geldigheidsduur van een jaar.
Niet waar, app code is ook onbeperkt houdbaar nu. Daarom werdt dat eerst ook gescreenshot voordat men die kekke animatie had en ID moest laten zien.

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:44
Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:36:

En anders toch maar eens met iemand gaan zitten om een App te installeren. Denken in oplossingen.
Jij betaalt dan ook de smartphones en bijbehorende/benodigde abonnementen? :+ Da's ook denken in oplossingen.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• Wolly
  • Niet online
Dennis schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:33:
[...]

Ja euh niet. En nee, ik weet dat dat geen "oplossing" is, maar we willen toch niet naar een systeem waar we middels chantage mensen gaan dwingen zich maar steeds periodiek te laten prikken?

Vaccinatieplicht krijg je nooit ingevoerd. Als je ziet hoeveel weerstand van alleen al artsen daar tegen is. Denk dat geen arts een prik gaat zetten als iemand vastgebonden wordt.
Artsen hoeven geen prik te zetten, dat zijn studenten die voor 16 euro per uur een prik zetten. Verhoog het naar 20 euro en er zullen er genoeg staan te springen om aan de slag te gaan.

• Dennis
Wolly schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:40:
Artsen hoeven geen prik te zetten, dat zijn studenten die voor 16 euro per uur een prik zetten. Verhoog het naar 20 euro en er zullen er genoeg staan te springen om aan de slag te gaan.
https://www.bigregister.n...3/1/toedienen-vaccinaties

Nee.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tom-Z schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:36:
[...]

Ja maar daar moet toch ook iets van een link in zitten als je hem zelf ook kunt uitprinten?

• Tom-Z
Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:36:
[...]

Als hij iedere dag naar een lokatie gaat waar hij code moet laten zien wel ja. Maar hij gaat vast niet iedere dag op stap.
Ja, dus als hij op stap gaat moet hij dat X dagen van te voren bedenken, bellen met de QR-telefoon, en dan hopen dat de brief op de juiste dag op de mat valt? Sorry hoor.
Hij heeft überhaupt geen smartphone. Hij begrijpt dit soort dingen gewoon totaal niet. En hij heeft geluk dat hij mij als buurman heeft en dat ik het misschien voor hem kan regelen, maar er is een hele groep, die toch al in het vergeethoekje van de samenleving staat, die je nóg meer buitensluit als je de papieren codes onmogelijk maakt.
Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:37:
[...]

Niet waar, app code is ook onbeperkt houdbaar nu. Daarom werdt dat eerst ook gescreenshot voordat men die kekke animatie had en ID moest laten zien.
Nee, de app code is maar beperkt houdbaar. Ik had me vergist met die 3 minuten, maar het blijkt dat app-codes 24 uur houdbaar zijn.

• Wolly
  • Niet online
Niet?
Ga jij samen met ons de strijd aan tegen COVID-19? Wil jij je inzetten om het coronavirus in Nederland onder controle te krijgen? Lees dan snel verder.

Als allround medewerker vaccinatie ben je verantwoordelijk voor het gehele proces van de vaccinaties. Je zorgt ervoor dat alle vaccinaties die je toedient op de juiste en op een nauwkeurige manier gebeuren. Je werkt nauw samen met een superviserend arts andere vaccinatie medewerkers.

Jouw taken bestaan uit:

Het voorbereiden van vaccinatiesessies, zoals het mengen en opzuigen van vaccinvloeistof;
Je draagt zorg voor materialen en catering tijdens de vaccinatiesessies;
Registreren en beheren van de voorraden van vaccins en andere materialen voor het vaccin;
Je beheert de opslagruimte en houdt deze opgeruimd;
Controleren op juistheid van de vaccins;
Geruststellen van diegene die geprikt moeten worden;
Fixeren van de arm, waarna je op de juiste wijze het vaccin toedient (intramusculair in boven armspier).
Functie-eisen
Je hebt een (para) medische opleiding gevolgd, of je volgt een (para) medische opleiding op dit moment.
Vaccinatie medewerker GGD parttime

Verwijderd

Nnoitra schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:40:
[...]

Jij betaalt dan ook de smartphones en bijbehorende/benodigde abonnementen? :+ Da's ook denken in oplossingen.
Tsja, zonder internet en smartphone heb je het lastig in de huidige maatschappij. Kun je niet leuk vinden. Kun je vinden dat de overheid iedereen gratis smartphone en abbonement moet vergoeden. Maar dat is geen argument tegen de nieuw aangenomen motie.

Internet is toch essentieel aan het worden. Hoor niemand klagen dat je een telefoon moet hebben om de GGD te kunnen bellen. Zijn vast mensen zonder stem die liever een brief wouden sturen maarja, je kunt ook je lieve technische buurman even vragen om hulp.

• Tom-Z
MikeyMan schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:43:
[...]

Ja maar daar moet toch ook iets van een link in zitten als je hem zelf ook kunt uitprinten?
Ik snap de vraag niet helemaal. Om een papieren QR-code te krijgen moet je op https://coronacheck.nl/nl/print/ inloggen met je DigiD (of bellen met 0800-1421). Evident kún je op dat moment een koppeling maken van de QR-code die je uitgeeft met de persoon, maar ik weet niet of dat voor al uitgegeven QR-codes is gebeurd. Vanuit het oogpunt van dat "privacy preserving"-principe zouden ze dat niet moeten hebben opgeslagen.

• Nnoitra
Wat jij zei:
Wolly schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:40:
Wat je bedoelde, denk ik.. Is dat je geen arts hoeft te zijn om een vaccinatie te zetten. In plaats van dat artsen geen prik hoeven te zetten. ?

• Number10
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:35:
[...]
Tja, onderbouwing. Waar is de onderbouwing dat het TNO/RIVM heeft gemaakt voor 2G, ook niet gepubliceerd. (…)
En dat is dus heel raar. Maar wat mij betreft wel van een heel andere orde dan aannemen dat er geen varianten gaan komen.
(…) Hij noemt 'experts', dat is een groep die niet identificeerbaar is en ook altijd in NOS artikelen wordt opgevoerd als er iemand overtuigd moet worden. (…)
Maar als je dan doorvraagt of verder zoekt, dan zijn de meningen van experts soms niks meer dan dat: meningen. Maar die mening zegt mij erg weinig als het dezelfde mensen zijn die dachten dat de aanpak van Q1 2020 ook een goed idee was eerlijk gezegd.
(…)
Your guess is as good as mine.
En dan kom ik weer aanzetten met 'voorkomen is beter dan genezen'. Hopen dat er niks meer gebeurt is een tamelijk onnozele strategie, omdat de WRR expliciet duidelijk maakt dat er ook een worst case scenario is waar Nederland zich op moet voorbereiden.

Het KPMG rapport gaat ook in op het optimistische denkpatroon, maar voor dit soort crises is dat niet slim, want het betekent in de praktijk dat politici wijzen naar de expert-mening en dan niks of weinig meer doen.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tom-Z schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:47:
[...]

Ik snap de vraag niet helemaal. Om een papieren QR-code te krijgen moet je op https://coronacheck.nl/nl/print/ inloggen met je DigiD (of bellen met 0800-1421). Evident kún je op dat moment een koppeling maken van de QR-code die je uitgeeft met de persoon, maar ik weet niet of dat voor al uitgegeven QR-codes is gebeurd. Vanuit het oogpunt van dat "privacy preserving"-principe zouden ze dat niet moeten hebben opgeslagen.
Ik dacht (aanname!) Dat er enige relatie zou zijn tussen de qr code die je kunt uitprinten en de qr code die je op je scherm krijgt. Deze zouden terug te herleiden kunnen zijn naar dezelfde persoon.

Hoe ga je er dan voor zorgen dat die papieren versie dezelfde behandeling krijgt als de digitale? Als in; tijdelijk (?) Intrekken.

• Wolly
  • Niet online
Nnoitra schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:48:
[...]

Wat jij zei:

[...]

Wat je bedoelde, denk ik.. Is dat je geen arts hoeft te zijn om een vaccinatie te zetten. In plaats van dat artsen geen prik hoeven te zetten.
Exact, je hoeft geen arts te zijn om te vaccineren.

• Nnoitra
Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:47:
[...]

Tsja, zonder internet en smartphone heb je het lastig in de huidige maatschappij. Kun je niet leuk vinden. Kun je vinden dat de overheid iedereen gratis smartphone en abbonement moet vergoeden. Maar dat is geen argument tegen de nieuw aangenomen motie.

Internet is toch essentieel aan het worden. Hoor niemand klagen dat je een telefoon moet hebben om de GGD te kunnen bellen. Zijn vast mensen zonder stem die liever een brief wouden sturen maarja, je kunt ook je lieve technische buurman even vragen om hulp.
Het denken in oplossingen is snel weg als een oplossing niet strookt met je mening heh?

Er zijn zat mensen die wel internet hebben, maar uberhaupt geen mobiele telefoon.
Of ze hebben een vaste lijn of "opa en oma" delen een ouderwetse 'dumb' mobiele telefoon.

Overigen stelde ik niet voor dat de overheid iedereen gratis smartphone en abonnement moet vergoeden, dat laat ik aan jouw, het is tenslotte een vereiste om jouw oplossing te laten werken :+

• Nnoitra
Wolly schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:51:
[...]

Exact, je hoeft geen arts te zijn om te vaccineren.
Psies, maar de reactie waarop men reageerde stelde je het net ff iets anders. Daar komt de verwarring vandaan. ;)

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11 13:28

Indoubt

Always be indoubt until sure

Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:31:
[...]

Klaar is Kees.
Mijne heeft een experation date van vele maanden (gevaccineerd). Hoe gaan ze dat intrekken?

En dan? elke keer een nieuwe aanvragen of zo?

• CMD-Snake
  • Laatst online: 13-11-2022
Het klopt dat niet iedereen injecties mag geven, dit is voorbehouden aan bepaalde beroepsgroepen. Zie hier bij de Rijksoverheid.

Hoe zit het dan met die uitzendkrachten? Daarvoor is dan een omweg, de uitzendkracht werkt onder toezicht/in opdracht van een arts. Op die manier mag in dit geval de uitzendkracht welke niet bevoegd is tot het geven van injecties dit alsnog doen.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

gekkie schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:43:
De privacy bezwaren zaten toch aan de check kant, niet aan de test kant ?
Je creëert een relatie tussen die twee, dat is het hele punt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tom-Z
MikeyMan schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:50:
[...]

Ik dacht (aanname!) Dat er enige relatie zou zijn tussen de qr code die je kunt uitprinten en de qr code die je op je scherm krijgt. Deze zouden terug te herleiden kunnen zijn naar dezelfde persoon.
Het mooie van de QR-codes is dat ze niet herleidbaar zijn. Het enige wat in een QR-code staat is "voorletter, achterletter, geboortedag en -maand". Dat was een belangrijk requirement, dat iemand die QR-codes scant geen database kan aanleggen van welke Nederlanders hij op bezoek heeft gehad omdat één code op honderden verschillende mensen kan slaan.
Hoe ga je er dan voor zorgen dat die papieren versie dezelfde behandeling krijgt als de digitale? Als in; tijdelijk (?) Intrekken.
Daarvoor moet je dus (en ook voor die digitale codes, want daarmee heb je exact hetzelfde probleem) het hele systeem overhoop gooien. Privacy was vanaf het begin een van de belangrijkste requirements en deze kamermotie is het equivalent van "oh, we willen even deze hele fundamentele requirement 180 graden omgooien. Kan dat?"

• Wolly
  • Niet online
Number10 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:48:
[...]

En dat is dus heel raar. Maar wat mij betreft wel van een heel andere orde dan aannemen dat er geen varianten gaan komen.

[...]

Maar als je dan doorvraagt of verder zoekt, dan zijn de meningen van experts soms niks meer dan dat: meningen. Maar die mening zegt mij erg weinig als het dezelfde mensen zijn die dachten dat de aanpak van Q1 2020 ook een goed idee was eerlijk gezegd.
Het is ook raar maar niemand die het aanpakt. Caroline van der Plas vroeg gisteren in het debat of ze de namen of telefoonnummers mocht hebben van de personen bij het RIVM die zich bezig hielden met de inschattingen over het aantal mensen dat zich niet kan laten vaccineren. Antwoord: Bel het RIVM maar.

En ja, het is logisch dat de minister die namen niet over de ether gooit maar hij kan ook zeggen 'Ik zorg ervoor dat u contact met die mensen krijgt'.
En dan kom ik weer aanzetten met 'voorkomen is beter dan genezen'. Hopen dat er niks meer gebeurt is een tamelijk onnozele strategie, omdat de WRR expliciet duidelijk maakt dat er ook een worst case scenario is waar Nederland zich op moet voorbereiden.

Het KPMG rapport gaat ook in op het optimistische denkpatroon, maar voor dit soort crises is dat niet slim, want het betekent in de praktijk dat politici wijzen naar de expert-mening en dan niks of weinig meer doen.
Ik begreep uit het debat dat de KNAW en WRR 5 scenario's hebben bedacht.

Er wordt over drie scenario's gesproken, twee zijn er dan schijnbaar al afgevallen tijdens de rit?
Voor de aanpak voor dit najaar hebben wij gebruikgemaakt van een abstractie van die drie scenario's, waarbij de meest extreme naar de ene kant en de meest extreme naar de andere kant eigenlijk het minst waarschijnlijk zijn, omdat we nog met de groep zitten die überhaupt nog die primaire immuniteit moet opbouwen. Dat is waar we onze aanpak voor het najaar op hebben gericht. Daar kom ik zo verder op.
Zie verslag, zoek op "De KNAW en de WRR hebben een vijftal scenario's geschetst. "

Vanaf daar is het eigenlijk heel interessant hoe erover gedacht wordt, zeker na de vraag van Omtzigt.

• gekkie
Gonadan schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:58:
[...]

Je creëert een relatie tussen die twee, dat is het hele punt.
Je kon toch de uitslag via je digid inzien ?

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:24:
[...]

Je denkt te moeilijk.

Zelfde als huidige systeem alleen nu eens per dag genereren. Als GGD ziet Vaccin AND NOT postieve test THEN sign temporary certificate.

GGD signed ook al voor NOT vaccin AND negatieve test THEN sign temporary certificate.

Nog steeds een kut idee, maar privacy argument is niet bijzonder sterk.
Nee je zit er naast. Om dat te kunnen doen moet de relatie met de persoon behouden blijven, anders kan je de GGD niet raadplegen. Op dit moment is die relatie er eenmalig bij het creëren van de qr, daarna niet meer. Dat is een significant verschil.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

gekkie schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:59:
[...]

Je kon toch de uitslag via je digid inzien ?
Door op dat moment bewust in te loggen en een code te generen, verder zit er geen relatie tussen. De wens je die nu om die wel te leggen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Nnoitra schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:53:
[...]

Het denken in oplossingen is snel weg als een oplossing niet strookt met je mening heh?

Er zijn zat mensen die wel internet hebben, maar uberhaupt geen mobiele telefoon.
Of ze hebben een vaste lijn of "opa en oma" delen een ouderwetse 'dumb' mobiele telefoon.

Overigen stelde ik niet voor dat de overheid iedereen gratis smartphone en abonnement moet vergoeden, dat laat ik aan jouw, het is tenslotte een vereiste om jouw oplossing te laten werken :+
Je kunt bij voldoende vrijwilligersorganisaties hulp krijgen met instellen smartphone. Een Smartphone krijg je al voor drie tientjes online. Ga twee keer niet naar het cafe omdat je geen QR code hebt en je kunt er al een kopen. Je kunt QR codes via een laptopje aanvragen, doe dat iedere dag wat mij part.

Als je argument tegen een maatregel in een mondiale pandemie is dat het onhandig is voor een zeer kleine minderheid, terwijl die minderheid genoeg oplossingen heeft, tsja jammer dan, doe je toch niet mee.

Net zoals ongevaccineerde dat getest als onhandig ervaren. Dat is ook geen argument tegen de hele QR code.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

stylezzz schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:14:
Het omt krijgt het nog druk :

https://www.ad.nl/binnenl...gstijden-horeca~a6334986/

Al denk ik dat ik de uitkomst wel kan raden. Mensen langer binnen houden in een afgesloten ruimte....
Wilde deze net posten...

Feitelijk komt dit verzoek neer op twee zittingen IPV eentje. Dus dubbele bezetting. Vroege zitting om 17:00 en late zitting om 19:45.

Verwijderd

Indoubt schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:55:
[...]

Mijne heeft een experation date van vele maanden (gevaccineerd). Hoe gaan ze dat intrekken?

En dan? elke keer een nieuwe aanvragen of zo?
Mijn oplossing was voor papieren QR codes zonder expiration.

Nieuwe private key genereren voor 24-uurs systeem en oude niet meer accepteren werkt ook.

Klaar is Kees.

• gekkie
Gonadan schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:01:
[...]

Door op dat moment bewust in te loggen en een code te generen, verder zit er geen relatie tussen. De wens je die nu om die wel te leggen.
Maar dat geldt dan toch alleen voor gevaccineerden ?
Voor ongevaccineerden die een vinkje krijgen op basis van test resultaten, moet het systeem toch weten wat de test-status is op dat moment voor het ingelogde BSN ?

• Dennis
Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:01:
Als je argument tegen een maatregel in een mondiale pandemie is dat het onhandig is voor een zeer kleine minderheid, terwijl die minderheid genoeg oplossingen heeft, tsja jammer dan, doe je toch niet mee.
Ja joh, ga jij straks even tegen 90+-ers zeggen dat ze nergens meer naartoe mogen omdat ze te oud zijn om met een smartphone te kunnen werken.

Het is maar een zeer kleine minderheid hoor! |:(

Verwijderd

Gonadan schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:00:
[...]

Nee je zit er naast. Om dat te kunnen doen moet de relatie met de persoon behouden blijven, anders kan je de GGD niet raadplegen. Op dit moment is die relatie er eenmalig bij het creëren van de qr, daarna niet meer. Dat is een significant verschil.
Nope. Voor ongevaccineerde is die link er ook al lang.

En je vaccin code is niet onbeperkt houdbaar. Geloof 4 weken max. Dus daar is de link ook permanent nodig.

Alleen de frequentie van de operatie wordt hoger, maar de operatie verandert niks.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik loop ook rond met de analoge QR hoor (als screenshot op m'n telefoon). Werkt altijd, ook bij 3-dagen geen internet of ander gezeik.
Daarnaast staat hij geshared met mijn partner (en andersom) als de een z'n telefoon even leeg is.

CoronaCheck app heb ik dus niet. Enige nadeel is dat bij een papieren QR altijd alle controle velden zijn ingevuld, dus je geeft iets meer privacy op aan de scannende instantie.

[ Voor 21% gewijzigd door _eLMo_ op 17-11-2021 22:06 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Dennis
MikeyMan schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:02:
Wilde deze net posten...

Feitelijk komt dit verzoek neer op twee zittingen IPV eentje. Dus dubbele bezetting. Vroege zitting om 17:00 en late zitting om 19:45.
Waarom altijd zo'n negatieve insteek? Er zijn genoeg restaurants waar je niet in anderhalf uur kunt eten, omdat het een ander concept is. Alsof alle horeca ondernemers nu dan opeens shifts in gaan voeren.

Verwijderd

Dennis schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:04:
[...]

Ja joh, ga jij straks even tegen 90+-ers zeggen dat ze nergens meer naartoe mogen omdat ze te oud zijn om met een smartphone te kunnen werken.

Het is maar een zeer kleine minderheid hoor! |:(
Hoezo zijn ze te oud om met een smartphone te werken? Vind het beetje denigrerend dat die niet zouden weten hoe een app te openen.

Als ze dat niet willen dat is wat anders. Dan moeten ze inderdaad maar voor een brief bellen met hun vaste lijn.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennis schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:06:
[...]

Waarom altijd zo'n negatieve insteek? Er zijn genoeg restaurants waar je niet in anderhalf uur kunt eten, omdat het een ander concept is. Alsof alle horeca ondernemers nu dan opeens shifts in gaan voeren.
Negatieve insteek? Welke regels heb jij ingevoerd zien worden die niet met voeten getreden werd zodra het kon?

En nee, niet alle horeca zal dit doen, maar gemiddeld restaurant had al twee shifts. Het is niet dat de gemiddelde Nederlander hoofdzakelijk bij sterrenrestaurants zit. De meeste staan binnen twee uur weer netjes buiten.

Denk eens aan de all you can eat/sushi restaurants. Of willekeurig welke andere keten.

Er worst een pakket ingevoerd dat überhaupt al te mager is en het enige dat er gebeurt is een hoop geschaaf.

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 17-11-2021 22:11 ]

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

gekkie schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:04:
Maar dat geldt dan toch alleen voor gevaccineerden ?
Voor ongevaccineerden die een vinkje krijgen op basis van test resultaten, moet het systeem toch weten wat de test-status is op dat moment voor het ingelogde BSN ?
Het is echt niet zo moeilijk. Je haalt via het login gegevens (vaccin of test) op en creëert ter plekke een coronapas. Alleen de pas wordt opgeslagen, verder niets. Dus geen relatie en geen herleidbaarheid.

Wat je nu suggereert is dat het systeem de relatie bewaart om later nog de coronapas te kunnen invalideren. Dan sla je die gegevens dus wél op en daar zit het bezwaar.

Het ophalen van een groen vinkje is een eenmalige actie, het intrekken van een groen vinkje kan je niet plannen en moet je centraal regelen. Ergo, privacygevoelig.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• eric.1
Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:05:
[...]

En je vaccin code is niet onbeperkt houdbaar. Geloof 4 weken max. Dus daar is de link ook permanent nodig.

Alleen de frequentie van de operatie wordt hoger, maar de operatie verandert niks.
Waar haal je dit vandaan?
Een vaccinatiebewijs is geldig vanaf 14 dagen na de laatste vaccinatie. Hoe lang een vaccinatie precies werkzaam is wordt nog onderzocht. Wanneer bekend is hoe lang de bescherming van een vaccinatie werkt, wordt de geldigheid van de QR-code daarop afgestemd. Totdat dit bekend is, is het vaccinatiebewijs onbeperkt geldig.
De andere twee opties hebben inderdaad een vervaldatum. Het punt is in alle gevallen wel dat uitgegeven betekent uitgegeven, dit zomaar veranderen kan dus niet.

• Dennis
Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:08:
Als ze dat niet willen dat is wat anders. Dan moeten ze inderdaad maar voor een brief bellen met hun vaste lijn.
En dan elke dag een nieuwe brief? Want daar ging het toch over?

Heb je wel ouderen in je omgeving vraag ik me af? Ik heb een oom van 70 en als ik zijn browser en Outlook icoontje omdraai begrijpt hij het al niet meer. Die mensen zijn er gewoon. En dat is een grotere groep dan jij denkt.

Verwijderd

Gonadan schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:09:
[...]

Het is echt niet zo moeilijk. Je haalt via het login gegevens (vaccin of test) op en creëert ter plekke een coronapas. Alleen de pas wordt opgeslagen, verder niets. Dus geen relatie en geen herleidbaarheid.

Wat je nu suggereert is dat het systeem de relatie bewaart om later nog de coronapas te kunnen invalideren. Dan sla je die gegevens dus wél op en daar zit het bezwaar.

Het ophalen van een groen vinkje is een eenmalige actie, het intrekken van een groen vinkje kan je niet plannen en moet je centraal regelen. Ergo, privacygevoelig.
Het systeem bewaard de status van je vaccin.

Wat zou er anders gebeuren als iemand zijn telefoon kwijtraakt? QR code permanent zoek en opnieuw laten prikken? Tuurlijk is dat herhaalbaar.

Intrekken vinkje is niet centraal, zie GitHub. Net zoals een ssl certificaat kan verlopen zonder centrale server.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:05:

Voor je vaccin zijn er geen beperking aan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:11:
[...]

Het systeem bewaard de status van je vaccin.

Wat zou er anders gebeuren als iemand zijn telefoon kwijtraakt? QR code permanent zoek en opnieuw laten prikken? Tuurlijk is dat herhaalbaar.

Intrekken vinkje is niet centraal, zie GitHub. Net zoals een ssl certificaat kan verlopen zonder centrale server.
Als je je telefoon kwijt raakt log je eenmalig opnieuw in om het bewijs bij de GGD opnieuw op te halen en dan krijg je weer een coronapas.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Dennis schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:10:
[...]

En dan elke dag een nieuwe brief? Want daar ging het toch over?

Heb je wel ouderen in je omgeving vraag ik me af? Ik heb een oom van 70 en als ik zijn browser en Outlook icoontje omdraai begrijpt hij het al niet meer. Die mensen zijn er gewoon. En dat is een grotere groep dan jij denkt.
Koop een senioren vriendelijke smartphone. Zet daar de corona app op het homescreen en niks anders. Geen lockscreen. Knopje duwen aanzetten, coronaapp aanklikken. Klaar is Kees. Of geef de telefoon aan de vriendelijke medewerker die het scant.

Als er niemand is in de omgeving die dat voor oma van 90 wil doen zou ik me druk gaan maken over eenzaamheid en gebrek sociale contacten. Niet of het onpraktisch is om iedere dag voor een papieren code te bellen.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:42

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
MikeyMan schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:02:
[...]

Wilde deze net posten...

Dat, maar ook vooral dat restaurants uit het wat hogere segment toch normaal open kunnen blijven. Daar zit je meestal wat langer.

Ik vind het idee, voor restaurants, niet zo gek, maar voor café (‘nachthoreca’) wel wat onlogisch…

Verwijderd

eric.1 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:09:
[...]

Waar haal je dit vandaan?

[...]

De andere twee opties hebben inderdaad een vervaldatum. Het punt is in alle gevallen wel dat uitgegeven betekent uitgegeven, dit zomaar veranderen kan dus niet.
Jouw link spreekt mijn punt niet tegen. De QR code is onbeperkt geldig omdat er tot onbepaalde tijd nieuwe gegenereerd worden. Niet omdat de code geen expiration heeft.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ZieMaar! schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:15:
[...]

Dat, maar ook vooral dat restaurants uit het wat hogere segment toch normaal open kunnen blijven. Daar zit je meestal wat langer.

Ik vind het idee, voor restaurants, niet zo gek, maar voor café (‘nachthoreca’) wel wat onlogisch…
Die restaurants gaan er gemiddeld genomen best aardig mee om al. Heb al de nodige early dinners langs zien komen.

Maar ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat hierin meegegaan wordt.

Verwijderd

Gonadan schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:12:
[...]

Als je je telefoon kwijt raakt log je eenmalig opnieuw in om het bewijs bij de GGD opnieuw op te halen en dan krijg je weer een coronapas.
Dus dan moet de GGD bewaren of je je prik hebt of niet. Dan kan de app dat dus opnieuw aanvragen.

Dat gaan we in de nieuwe technische oplossing dus iedere 24 uur doen. Niks meer niks minder.
Pagina: 1 ... 71 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de persconferentie van 26 november j.l. en alles dat daarbij hoort: Persconferentie 26 november

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal de IC capiciteit op gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.