Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 129 Laatste
Acties:
  • 396.986 views

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Dutchy007 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:58:
[...]

2G gaat gewoon niet goed genoeg werken. Terwijl je ondertussen wel heel je samenleving opsplitst tot het bot. Ik wil gráág de cijfers zien van Duitsland met hun 2G, 2G+ en FPP2 mondkapjesbeleid.
Het gaat gewoon geen knars schelen.
t_captain in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10"

Punt 3 en 4.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-11 00:16
Van mij mag die 2G gewoon ingevoerd worden, niet dat ik er voorstander van ben maar vooral omdat de tegenstanders van elke corona maatregel al 1,5 jaar totaal niks constructiefs toevoegen en ik er geen last van heb

Zelf weten als je niet laat vaccineren maar draag aub wel gewoon bij aan de rest van de maatregelen, dat wordt niet gedaan. Kennelijk moet je tegenwoordig de full-wappie package hebben als je ergens niet mee eens bent.

Ook al voeren we de 1G maatregelen of gaan we alle schoolkinderen testen, dan nog is het gros wat zich nu niet laat vaccineren tegen. Waarom zou je ze nog tevreden houden?

Verder vergeten mensen als je in een ruimte bent waar alleen mensen zijn die door de 2G check komen deze ook een stuk minder risico lopen mocht er toch een besmetting zijn. Dat is het met het 3G niet het geval

[ Voor 16% gewijzigd door GrooV op 17-11-2021 09:10 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Dutchy007 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:58:
[...]

2G gaat gewoon niet goed genoeg werken. Terwijl je ondertussen wel heel je samenleving opsplitst tot het bot. Ik wil gráág de cijfers zien van Duitsland met hun 2G, 2G+ en FPP2 mondkapjesbeleid.
Het gaat gewoon geen knars schelen.
Aangezien we in NL blijkbaar niet eens barcodes goed kunnen scannen en 3G uitvoeren, zie ik idd ook niet waarom 2G ineens wel zou gaan werken. :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ZieMaar! schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:36:
In de context van maatregelen wordt er vaak gedacht in open of dicht. De grootste haard is nu het basisonderwijs, wat om begrijpelijke reden niet echt dicht gaat.

Toch gaan er elke keer een hoop klassen naar huis. Dat is lastig qua oppas of lawaai, dus opa’s en oma’s worden ingevlogen om op quarantaines kinderen te passen, vaders en moeder vluchten naar kantoor en de kinderen lopen achterstand op.

Als we het dan toch over meer testen hebben, waarom gebruiken we de tvt capaciteit dan niet om alle schoolkinderen 2x per week preventief te testen en proberen we een duidelijk een voorspelbaar ‘thuis’ beleid te maken. Iedereen moet helpen, dus werkgevers moeten makkelijk oppasvrij geven, in de vakanties komen er inhaal uren, etcetera, etcetera. Zou daar niet het nodige te halen zijn?

Ik snap dat die kinderen an sich waarschijnlijk niet een probleem zijn, maar zodra grootouders om de hoek komen kijken wordt het natuurlijk een ander verhaal en die twee groepen mixen nou eenmaal extreem…
Er zijn dan weer vrij veel ouders tegen het testen van kinderen... En daar zit het probleem. Ook voor de politiek.

Eigenlijk moeten de scholen dicht. Maar dat vinden ouders niet goed.
Eigenlijk moeten de kantoren dicht. Maar dat vinden de werkgevers niet goed.
Eigenlijk moet de horeca dicht, maar dat vinden de jongeren en uitbaters niet goed.
Eigenlijk moeten de stadions leeg, maar dat vinden de sportbonden niet goed.

En eigenlijk moet de zorg inmiddels dicht. Maar ja, die mensen zijn (gelukkig) iets anders bedraad dan de rest van de maatschappij. Dus die ploeteren door tot ze erbij neervallen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YakuzA schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:05:
[...]

Aangezien we in NL blijkbaar niet eens barcodes goed kunnen scannen en 3G uitvoeren, zie ik idd ook niet waarom 2G ineens wel zou gaan werken. :)
Maar dat geldt voor elke methode waarbij we met controles iets open proberen te houden. Kind met het badwater weggooien noemen ze dat toch?

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-11 08:57
ijdod schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:23:
[...]

Ik heb overigens nog wel zitten zoeken naar (generieke) informatie over percentages in medische redenen om niet te vaccineren. Veel indirecte info, weinig cijfermatig concreet, maar lijkt steeds om kleine aantallen te gaan. Ik denk dat 1% een zeer royale inschatting is. Het is in elk geval minder dan 4%, wat makkelijk te vinden cijfers van het RVP zijn, en die omvat alle allerhande weigeraars.
Volgens dit nu.nl artikel van vanochtend gaat het om 'enkele duizenden mensen'. Dat is dan wel heel erg weinig.

Overigens kunnen die mensen binnenkort een tijdelijke QR code krijgen (als een arts en eventueel andere deskundigen het eens is).

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:31
MikeyMan schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:06:
Er zijn dan weer vrij veel ouders tegen het testen van kinderen... En daar zit het probleem. Ook voor de politiek.
Dat wordt al breed gedaan: bij ons heeft school heel dringend verzocht 2x per week een zelftest af te nemen, ook als er geen klachten zijn. Daar komen best veel positieven uit die dan bij de GGD bevestigd worden.

Een deel van de stijging in de basisschool leeftijd zou daar wel eens vandaan kunnen komen, besmettingen die anders onder de radar gebleven waren.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-11 15:19
MikeyMan schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:06:
[...]

Eigenlijk moeten de scholen dicht. Maar dat vinden ouders niet goed.
Eigenlijk moeten de kantoren dicht. Maar dat vinden de werkgevers niet goed.
Eigenlijk moet de horeca dicht, maar dat vinden de jongeren en uitbaters niet goed.
Eigenlijk moeten de stadions leeg, maar dat vinden de sportbonden niet goed.

En eigenlijk moet de zorg inmiddels dicht. Maar ja, die mensen zijn (gelukkig) iets anders bedraad dan de rest van de maatschappij. Dus die ploeteren door tot ze erbij neervallen.
Ik moet eerlijk zeggen, dat het preventief testen van onze kinderen ook wel enigszins een taboe is. Zeker omdat de meeste kinderen nadat je gezegd hebt "de zomer is weer voorbij" al weer dik in het snot zitten. :+

Is het nodig, vanwege een bepaald type klachten of een uitbraak op school sta ik als eerste bij de teststraat hoor maar preventief testen gaat me een beetje te ver.

Dat gezegd hebbende, wordt het een ander verhaal wanneer we dat gaan invoeren als onderdeel van de maatregelen net als 1,5 meter en de QR codes. Dan zal ik niet direct voor zijn maar wel mijn steentje bijdragen en me houden aan die maatregelen.

Het valt me ook op dat heel veel organisaties door het hele land steeds meer gaan afwijken van landelijke richtlijnen en hun eigen plan gaan trekken. Preventief testen, bij snotneuzen niet meer naar een BSO of school, mondkapjes bij kinderen...

[ Voor 8% gewijzigd door TIGER1125 op 17-11-2021 09:15 ]

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-11 07:08
XWB schreef op woensdag 17 november 2021 @ 00:34:
Het voordeel van 1G is dat het beleid dan voor iedereen gelijk zou zijn. En je pakt dan ook gevaccineerde mensen met een besmetting eruit. Plus het werkt polarisatie tegen, discussies over gevaccineerd vs ongevaccineerd zijn dan niet meer nodig.
Dat laatste is niet correct. De discussie over vaccineren is dan nog steeds actueel, enkel niet meer voor toegang tot bepaalde events.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-11 12:58
ZieMaar! schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:36:
In de context van maatregelen wordt er vaak gedacht in open of dicht. De grootste haard is nu het basisonderwijs, wat om begrijpelijke reden niet echt dicht gaat.

Toch gaan er elke keer een hoop klassen naar huis. Dat is lastig qua oppas of lawaai, dus opa’s en oma’s worden ingevlogen om op quarantaines kinderen te passen, vaders en moeder vluchten naar kantoor en de kinderen lopen achterstand op.

Als we het dan toch over meer testen hebben, waarom gebruiken we de tvt capaciteit dan niet om alle schoolkinderen 2x per week preventief te testen en proberen we een duidelijk een voorspelbaar ‘thuis’ beleid te maken. Iedereen moet helpen, dus werkgevers moeten makkelijk oppasvrij geven, in de vakanties komen er inhaal uren, etcetera, etcetera. Zou daar niet het nodige te halen zijn?

Ik snap dat die kinderen an sich waarschijnlijk niet een probleem zijn, maar zodra grootouders om de hoek komen kijken wordt het natuurlijk een ander verhaal en die twee groepen mixen nou eenmaal extreem…
Dan zijn besmette kinderen alleen een probleem omdat opa's en oma's worden ingevlogen om op ze te passen? Dan snappen we toch tot op de dag van vandaag niet wie we voornamelijk beschermen? In hoe verre kan je dergelijk naief gedrag voorkomen vanuit de overheid?

Makkelijker oppasvrij kunnen zijn is inderdaad wellicht een optie. Maar goed, zodra pappa en of mamma een essentiële rol invult dan is dat wellicht niet zo makkelijk te regelen.

Tevens lijkt me twee keer per week testen ook geen oplossing voor kinderen. Nu zullen de meesten dit best zonder problemen doorstaan, dit verplichten begint toch weer een grens op te zoeken waar we met de vaccinaties ook tegenaan lopen.

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:48
eric.1 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:13:
[...]

Dan zijn besmette kinderen alleen een probleem omdat opa's en oma's worden ingevlogen om op ze te passen? Dan snappen we toch tot op de dag van vandaag niet wie we voornamelijk beschermen? In hoe verre kan je dergelijk naief gedrag voorkomen vanuit de overheid?
Een besmetting hoeft niet per se van kleinkind op opa. Van kind naar ouder thuis en dan via ouder naar nog ouderen in de supermarkt zal ook vrij vaak voorkomen.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:56
[...]
Het voordeel van 1G is dat het beleid dan voor iedereen gelijk zou zijn. En je pakt dan ook gevaccineerde mensen met een besmetting eruit. Plus het werkt polarisatie tegen, discussies over gevaccineerd vs ongevaccineerd zijn dan niet meer nodig.

Gelijkheid, is dat niet waar men in de EU al jarenlang naar streeft? :)
Alleen waarom zou ik me dan nog laten vaccineren? Voor mezelf voegt het zo goed als niets toe, ik doe heel veel dingen die me meer risico geven om in het ziekenhuis te komen dan niet vaccineren (booster in dit geval). En voor toegang heeft het ook geen nut, want testen moet ik toch. En dat zeg ik dan als groot voorstander van vaccineren, maar boostershots voegen dan nog maar heel weinig toe.

Oftewel ik verwacht dat 1G theoretisch gezien weliswaar een heel goede optie is, maar het in de praktijk zorgt voor een enorme neergang van de vaccinatiegraad (geen boosters) en mensen die simpelweg niet meer ergens heen gaan. Ik ga me iig echt niet iedere week laten testen omdat ik naar de bios of uit eten wil.

[removed]

Verwijderd

t_captain schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:59:
Ik denk dat de cijfers onder kinder zodanig zijn geexplodeerd, dat een weekje landelijke sluiting van het PO noodzakelijk is.

Ter illustratie: een paar weken geleden hadden we een verhouding positieve testen 0-9 jaar vs. 20-29 jaar van 1 op 1.6. Nu zijn ze gelijk, de infecties onder kinderen zijn dus 60% extra gegroeid, bovenop de groei van infecties onder twintigers.

Als je gaat inzoomen binnen die groep, dan zullen babies en peuters aanzienlijk minder getest worden. Prevalentie van corona in die leeftijdsgroep is typisch laag en er is weinig urgentie om te testen. Dat betekent dat de leeftijd 4-9 nog een stuk hoger moet zitten en waarschijnlijk koploper van de incidentie is.
Dan heb ik goed nieuws. Over een goede maand gaat het PO 2 weken dicht. Ze mogen van mij die Kerstvakantie gerust 2 weken naar voren halen. Kerst en Oud & Nieuw vallen toch in het weekend dit jaar.

Maar besef je wel dat de leerlingen in het PO al fors wat van ons tegoed hebben. Hoe gaan we die compenseren voor de schade die ze nu oplopen en hen de rest van hun leven gaat achtervolgen? Ik denk dat veel mensen daar toch iets te makkelijk over denken. Het is natuurlijk een groep die vrij makkelijk te slachtofferen is. Kleuters en hun ouders hoef je namelijk niet van het Malieveld te blazen met een waterkanon. Ik zeg: scholen dicht, dan ook horeca, amusement en sportclubs dicht én geen evenementen. Als we een ultiem offer van kleuters vragen, dan zijn we verplicht om voor onszelf geen halfbakken maatregelen te nemen met 0G, 1G, 2G, 2G+ of 3G shortcuts. Dan gewoon full lockdown.

• TIGER1125
Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:20:
[...]

Dan heb ik goed nieuws. Over een goede maand gaat het PO 2 weken dicht. Ze mogen van mij die Kerstvakantie gerust 2 weken naar voren halen. Kerst en Oud & Nieuw vallen toch in het weekend dit jaar.

Maar besef je wel dat de leerlingen in het PO al fors wat van ons tegoed hebben. Hoe gaan we die compenseren voor de schade die ze nu oplopen en hen de rest van hun leven gaat achtervolgen? Ik denk dat veel mensen daar toch iets te makkelijk over denken.
Gewoon een weekje er voor en er achteraan plakken. Zijn ze 4 weken vrij van het besmetten van elkaar en voorkom je waarschijnlijk ook een goed deel van Kerst/Oud en Nieuw besmettingen. Ze nemen het niet mee, en als ze het krijgen zijn ze "ziek" voordat ze weer naar school gaan.

Bijkomend voordeel is dat het effect op scholing niet zo heel groot is (laatste week voeren ze over het algemeen toch al niet zoveel uit) terwijl ze wel 4 weken soort van "thuis" zijn.

Er wordt bij ons op school al voorgesorteerd op eventuele thuisschoolmaatregelen wanneer er geen mogelijkheden meer zijn om vervanging te regelen. Er wordt nu vooral geschoven met docenten waardoor er af en toe eens een klas (telkens een andere) een dag vrij is.
Als we een ultiem offer van kleuters vragen, dan zijn we verplicht om voor onszelf geen halfbakken maatregelen te nemen met 0G, 1G, 2G, 2G+ of 3G shortcuts. Dan gewoon full lockdown.
Ik weet alleen niet of je dan voor de rest moet kiezen voor echte lockdown, denk dat je gewoon moet kijken waar de herleidbare besmettingen vandaan komen en op basis daarvan maatregelen nemen. (Die X% thuis besmettingen komen ook ergens vandaan, en niet vanuit huis ik heb geen kilo corona/of een dierenmarkt in de schuur. Dat geldt voor de meeste mensen denk ik zo. :+ )

[ Voor 55% gewijzigd door TIGER1125 op 17-11-2021 09:29 ]

• eric.1
SemperFidelis schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:16:
[...]

Een besmetting hoeft niet per se van kleinkind op opa. Van kind naar ouder thuis en dan via ouder naar nog ouderen in de supermarkt zal ook vrij vaak voorkomen.
Dat het met een tussenstap kan gaan, dat snap ik ook. Maar jouw supermarkt voorbeeld, daar geloof ik echt niet in. Het lijkt mij erg sterk dat dit vrij vaak voorkomt. Dan was dit ook wel naar voren gekomen in de bron- en contactonderzoeken.

Volgens mij was amper 1% van de besmettingen "op een andere plaats", waar een supermarkt onder zou vallen en dus niet eens die volle 1% opmaakt.

Erg onwaarschijnlijk.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
[...]

Die vakantie komt vier weken na de besmettingspiek, mosterd na de maaltijd dus.

Verplaatsen is een beetje lastig, omdat Kerst nu eenmaal op 25-12 valt en nieuwjaarsdag op 1-1. Dat soort dingen zijn een beetje in beton gegoten. Pesach is altijd op 14 Nissan (Hebreeuwse kalender), Eid al Fitr op 1 Shawwal (Arabische kalender).

Ik denk dat 1 week sluiting van PO een wereld van verschil kan maken in de verspreiding van corona in die week en de twee weken daarna. En daarmee de perspectieven voor de zorg behoorlijk verbetert.

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:44
redwing schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:17:
[...]

Alleen waarom zou ik me dan nog laten vaccineren? Voor mezelf voegt het zo goed als niets toe, ik doe heel veel dingen die me meer risico geven om in het ziekenhuis te komen dan niet vaccineren (booster in dit geval). En voor toegang heeft het ook geen nut, want testen moet ik toch. En dat zeg ik dan als groot voorstander van vaccineren, maar boostershots voegen dan nog maar heel weinig toe.

Oftewel ik verwacht dat 1G theoretisch gezien weliswaar een heel goede optie is, maar het in de praktijk zorgt voor een enorme neergang van de vaccinatiegraad (geen boosters) en mensen die simpelweg niet meer ergens heen gaan. Ik ga me iig echt niet iedere week laten testen omdat ik naar de bios of uit eten wil.
Dat laatste is waarschijnlijk effectiever dan proberen de laatste mensen te dwingen een prik te nemen. 1G is de facto een gedeeltelijke lockdown. Al is het afhankelijk van waar het van op toepassing is. Als het alleen bij evenementen is, dan is het weer een druppel op een gloeiende plaat.

Verwijderd

TIGER1125 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:25:
[...]

Gewoon een weekje er voor en er achteraan plakken. Zijn ze 4 weken vrij van het besmetten van elkaar en voorkom je waarschijnlijk ook een goed deel van Kerst/Oud en Nieuw besmettingen. Ze nemen het niet mee, en als ze het krijgen zijn ze "ziek" voordat ze weer naar school gaan.

Bijkomend voordeel is dat het effect op scholing niet zo heel groot is (laatste week voeren ze over het algmeen toch al niet zoveel uit) terwijl ze wel 4 weken soort van "thuis" zijn.
Die laatste week komt dan gewoon een week eerder en die eerste week een week later. Da's gewoon 2 weken extra schade. Dat kun je niet maken, als je vervolgens zelf lekker met je QR code naar de bios of kroeg kunt gaan. Als we van kleuters een ultiem offer vragen, dan moeten we zelf ook een ultiem offer brengen. Geef ze het goede voorbeeld maar.

Verwijderd

t_captain schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:26:
[...]

Die vakantie komt vier weken na de besmettingspiek, mosterd na de maaltijd dus.

Verplaatsen is een beetje lastig, omdat Kerst nu eenmaal op 25-12 valt en nieuwjaarsdag op 1-1. Dat soort dingen zijn een beetje in beton gegoten. Pesach is altijd op 14 Nissan (Hebreeuwse kalender), Eid al Fitr op 1 Shawwal (Arabische kalender).

Ik denk dat 1 week sluiting van PO een wereld van verschil kan maken in de verspreiding van corona in die week en de twee weken daarna. En daarmee de perspectieven voor de zorg behoorlijk verbetert.
Als een vakantie in beton gegoten is..... dan liggen onze prioriteiten duidelijk verkeerd.

• sanane
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-11 21:27
Als ik het nieuws van afgelopen tijd lees dan zie ik dat de volgende zondebok al klaar is.
Namelijk de kinderen van 4 t/m 12 zijn de volgende schuldige.

Het zou me niet verbazen als overheid zegt over 2/3 weken dat alle kinderen van 4 t/m 12 zich moeten laten vaccineren. Want door hun kunnen wij het coronavirus niet indammen.

Ik ben recent gevaccineerd maar dat spuit gaat mijn kinderen echt niet krijgen!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

Het nadeel is dat je een enorme stok achter de deur mist om je te laten vaccineren. Het voelt alsof iedereen die wel verantwoordelijkheid heeft genomen door zich te vaccineren toch nog even met extra gedoe opgezadeld moet worden omdat er een kleine minderheid weigert zich te vaccineren. Hard schreeuwen werkt dus in Nederland (maar dat was al algemeen bekend).

Gaat 1G dan wel werken? Qua tegengaan besmettingen misschien wel, maar ik voorzie wel een klap voor de economie. Ik vraag het me af hoeveel mensen zich voor alles willen laten testen. Kijkend naar onze situatie kan ik wel stellen dat wij dan de horeca e.d. gaan mijden... Als we ergens zijn gaan we bijvoorbeeld best vaak impulsief even ergens uitgebreid lunchen, tja, dat gaan we dan natuurlijk niet meer doen. Wel goed nieuws voor de webwinkels en bezorgdiensten trouwens :)

• eric.1
sanane schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:30:
Waarom niet? Even los van de mate van dwang vanuit de overheid.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:28:
[...]

Die laatste week komt dan gewoon een week eerder en die eerste week een week later. Da's gewoon 2 weken extra schade. Dat kun je niet maken, als je vervolgens zelf lekker met je QR code naar de bios of kroeg kunt gaan. Als we van kleuters een ultiem offer vragen, dan moeten we zelf ook een ultiem offer brengen. Geef ze het goede voorbeeld maar.
'gewoon' gaan schuiven met vakanties is voor mensen die ook met werk geregeld hebben dat ze die periode thuis zijn met de kinderen of in een huisje in NL of op wintersport (foei!) niet zo handig.
Dan eerder er wat aan vast plakken, levert ook issues op, maar dan anders.

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-11 12:13
Volgens dit nu.nl artikel van vanochtend gaat het om 'enkele duizenden mensen'. Dat is dan wel heel erg weinig.

Overigens kunnen die mensen binnenkort een tijdelijke QR code krijgen (als een arts en eventueel andere deskundigen het eens is).
Ik hoop wel dat ze dat wel erg goed gaan controleren want je zet daarmee wel de deur open naar mensen die zogenaamd medisch dosissier hebben. Je hebt nu al veel valse code's.

Even wat anders. Inzake 1G hoop ik niet dat dat ooit er gaat komen. Dan ga ik echt veel minder op stap (winkels en horeca). Ik ga niet als gevaccineerde elke dag leuk even de stok in je neus laten duwen. Bovendien is het even spontaan koffie drinken dan echt voorbij want je moet plannen ivm de test. Verder is er geen capaciteit voor miljoenen mensen die tegelijk willen testen. Dan krijg je nog meer cowboys waarvan je moet afwachten of de test wel goed wordt uitgevoerd. En wat dacht je van capaciteit voor het verwerken van de testen. En de draagvlak voor verder prikken is dan echt weg.

En lockdowns nu zorgt alleen maar even voor opluchting maar zonder beslissingen voor erna heb je zo weer een golf te pakken. Ga inzetten op overtuigen te prikken, versnel de boosters van 60+ naar nog deze maand naast die van 80+ die al begint, ga kritisch met de zorg praten of er niet gewoon een code zwart voor ongevaccineerden moet komen als ze geen medisch dossier hebben waardoor niet geprikt kon worden.

En kijk ook eens naar gewoon andere maatregelen zoals verplicht 1,5 meter overal en beperking bezoek winkels etc zoals eerder. En als dat niet lukt dan 2G maar wel m.i. gewoon die basismaatregelen van 1,5 instellen. Overal voeren ze het gewoon in met lange prikfile's als gevolg. Alleen in Nederland gaan we eerst wekenlang discussiëren of het wel iets oplevert. Het wordt gewoon tijd dat mensen die kunnen en niet willen prikken eens meer eigen verantwoordelijkheid krijgen. Zelfs bij een lockdown zoeken ze nog de randjes op terwijl de gevaccineerden dan braaf thuis zitten.

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 11:15
[...]

Maar besef je wel dat de leerlingen in het PO al fors wat van ons tegoed hebben. Hoe gaan we die compenseren voor de schade die ze nu oplopen en hen de rest van hun leven gaat achtervolgen? Ik denk dat veel mensen daar toch iets te makkelijk over denken. Het is natuurlijk een groep die vrij makkelijk te slachtofferen is. Kleuters en hun ouders hoef je namelijk niet van het Malieveld te blazen met een waterkanon. Ik zeg: scholen dicht, dan ook horeca en sportclubs dicht én geen evenementen. Als we een ultiem offer van kleuters vragen, dan zijn we verplicht om voor onszelf geen halfbakken maatregelen te nemen met 0G, 1G, 2G, 2G+ of 3G shortcuts. Dan gewoon full lockdown.
Hier bij mij in NRW blijft de PO regulier open. Juist om deze groep te ontzien omdat gebleken is dat zij er het meeste schade bij opliepen. Dat heb ik bij mijn eigen kindjes gezien. Zoveel anders zou het niet moeten zijn in NL een beleid gericht om de meest jongsten te ontzien.

De infectiegraad ligt rond de 107 Maar toch gaat volgende week gaat hier de 2G regeling in.
Of dit volgens de wet mag staat ter discussie. Het tegenargument is dat een 2G en 3G regeling al tegen de wet indruist.

Dat er een keuze genomen moet worden is duidelijk. En nadrukkelijk wordt daarbij vermeld dat er alles aan gedaan wordt om de PO open te houden.

Maar leg het debat dan breder. Want wiens rechten gaan we inperken???
Heel bot gezegd:
Moeten 'ondernemers de deuren sluiten' -of- leggen we niet-gevaccineerden 'regels' op.

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:59
dr.lowtune schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:31:
[...]

Het nadeel is dat je een enorme stok achter de deur mist om je te laten vaccineren. Het voelt alsof iedereen die wel verantwoordelijkheid heeft genomen door zich te vaccineren toch nog even met extra gedoe opgezadeld moet worden omdat er een kleine minderheid weigert zich te vaccineren. Hard schreeuwen werkt dus in Nederland (maar dat was al algemeen bekend).

Gaat 1G dan wel werken? Qua tegengaan besmettingen misschien wel, maar ik voorzie wel een klap voor de economie. Ik vraag het me af hoeveel mensen zich voor alles willen laten testen. Kijkend naar onze situatie kan ik wel stellen dat wij dan de horeca e.d. gaan mijden... Als we ergens zijn gaan we bijvoorbeeld best vaak impulsief even ergens uitgebreid lunchen, tja, dat gaan we dan natuurlijk niet meer doen. Wel goed nieuws voor de webwinkels en bezorgdiensten trouwens :)
Ik denk dat 1G wel een aardige oplossing kan zijn. Ja het is erg vervelend voor iedereen die z'n prikje heeft gehad en dacht daarmee klaar te zijn. De drang om je dan alsnog te laten vaccineren is natuurlijk kleiner, maar denk je niet dat de mensen die dat nu nog niet hebben gedaan dat alsnog (snel) gaan doen?

En al test je mensen 1 keer per 3 dagen. Dan hoef je je dus niet te laten testen voor "alles" maar eens per 3 dagen voor de supermarkt, andere winkels, je werkt etc.

Ik heb er geen problemen mee om op maandagochtend en donderdagochtend voor m'n werk even door die teststraat te racen. Al zo vaak gedaan de afgelopen 2 jaar dat ik de tel al kwijt ben.

[ Voor 6% gewijzigd door Headshot_NL op 17-11-2021 09:36 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• sanane
eric.1 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:32:
[...]

Voor kinderen vindt ik het niet nodig. Ze gaan niet dood aan corona en *knip* heb je daar goede onderbouwing bij? De besmettelijkheid neemt namelijk overduidelijk wel af na vaccinatie
Als er oma's zijn die moeten oppassen op kleintje dan kunnen ze zich laten vaccineren.
Maar van kinderen blijf je van af!

[ Voor 15% gewijzigd door ZieMaar! op 17-11-2021 09:55 ]

• hoevenpe
eric.1 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:32:
Die kinderen hebben er zelf weinig aan en op die leeftijd gaan ze meestal nog niet 'dansen met Janssen'.

Voor mij persoonlijk ligt bij 12 de grens, mijn zoon van 12 heeft net de brief gekregen en wij twijfelen ook nog.

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
t_captain schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:26:
Kun je iets zeggen over het effect van de herfstvakantie? Ik meen me te herinneren dat het moeilijk was om een effect te zien of was die analyse te vroeg?

Misschien werkt het beter als ouders dan op het hart gedrukt wordt om rustig aan te doen en niet lekker langs oma en naar de speeltuin en dierentuin. Dan zou het averechts kunnen werken.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

sanane schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:35:
*knip* graag constructief reageren, dit voegt echt niets toe

[ Voor 18% gewijzigd door ZieMaar! op 18-11-2021 10:26 ]

• TIGER1125
Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:28:
[...]

Onzin, dat is echt geen 2 weken extra schade of ga je beweren dat kerst ontbijt/diner/spelletjes spelen zoveel bijdragen aan de het leerproces. Misschien aan de sociale kant maar zeker niet aan de scholingskant. Daarbij kunnen scholen ook gewoon een deel van die 2 weken online gaan, daar wordt bij ons namelijk al op voorgesorteerd door de scholen van onze kinderen.

En als de kinderen het offer weer moeten brengen, dan is Papa TIGER1125, evenals duizenden andere ouders ook gewoon thuis hoor, die is in de laatste 1,5/2 jaar een hand vol keren op kantoor geweest en verder ook alleen maar thuis aan het werk geweest. Op enkele dagen na omdat de werkgever dat verlangde dat er op locatie handelingen verricht moesten worden vanuit onze essentiële functie.

Uitjes? Ha-ha :+ ik zou, voor mezelf niet eens meer weten wat dat is, en als ik ergens heen ga, ga ik met de kinderen juist om hen nog een beetje normale dingen te laten doen. Ik geef er niet om hoor wat ik mis met de bios of de kroeg. Ik ga liever met de kinderen naar de kinderboerderij speeltuin of de dierentuin om maar eens iets te noemen.

De full-lockdown vind ik dan ook te ver gaan, zeker als dingen veilig kunnen daarbij zijn er ook ouders die dat niet trekken wekenlang dag en nacht met de kinderen opgescheept te zitten. Dan breng je kinderen in gevaar omdat de ouders geen stoom kunnen afblazen met het risico dat die kinderen in gevaar komen thuis.

Je kunt best maatregelen nemen om bezoek te beperken maar volledig sluiten gaat gewoon te ver ook voor de levensvatbaarheid van bepaalde sectoren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:33:
[...]

'gewoon' gaan schuiven met vakanties is voor mensen die ook met werk geregeld hebben dat ze die periode thuis zijn met de kinderen of in een huisje in NL of op wintersport (foei!) niet zo handig.
Dan eerder er wat aan vast plakken, levert ook issues op, maar dan anders.
Dezelfde issues. Die extra weken hebben mensen ook niet geregeld dat ze thuis zijn. Geboekte vakanties zijn een non-issue. Dat is een risico wat je zelf bewust neemt. Die vakanties zijn totaal onderschikt. Daar hoeven kleuters niet de dupe van te worden.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Headshot_NL schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:35:
[...]

Ik denk dat 1G wel een aardige oplossing kan zijn. Ja het is erg vervelend voor iedereen die z'n prikje heeft gehad en dacht daarmee klaar te zijn. De drang om je dan alsnog te laten vaccineren is natuurlijk kleiner, maar denk je niet dat de mensen die dat nu nog niet hebben gedaan dat alsnog (snel) gaan doen?

En al test je mensen 1 keer per 3 dagen. Dan hoef je je dus niet te laten testen voor "alles" maar eens per 3 dagen voor de supermarkt, andere winkels, je werkt etc.

Ik heb er geen problemen mee om op maandagochtend en donderdagochtend voor m'n werk even door die teststraat te racen. Al zo vaak gedaan de afgelopen 2 jaar dat ik de tel al kwijt ben.
1 keer per drie dagen voor toegang heeft geen zin. Je gaat dan de foutenmarge onnodig opkrikken.

Ik zou zeggen 1G of 2G+ voor activiteiten boven de 100 man. Desnoods binnen 100 en buiten 1000.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 18:13

Barrycade

Through the...

Als ik het nieuws van afgelopen tijd lees dan zie ik dat de volgende zondebok al klaar is.

Het zou me niet verbazen als overheid zegt over 2/3 weken dat alle kinderen van 4 t/m 12 zich moeten laten vaccineren. Want door hun kunnen wij het coronavirus niet indammen.

Hoeft niet hoor, gewoon elkaar lekker opzoeken en ze krijgen het vanzelf wel. Maar dan wel even 2 weken binnenhouden en niet de hort op met ze (en jezelf ook even binnenhouden) en dus niet naar de Sinterklaas intocht of St Maarten met je positief geteste kind. En even de 2 weken incubatie afwachten dus niet naar je familie of vrienden en niet naar het restaurant.

Hier in de buurt loopt het eerste vrij goed, mede doordat ouders na een positieve zelftest niet naar de GGD gaan met hun kind (dus GGD geeft geen instructies aan school, school doet of neus bloed), de overige kinderen gewoon naar school gaan en bij hun vriendjes laten spelen (zonder te vertellen dat er 1 thuis zit met Corona). Dus 1 lagere basisschool klas hier in de school van mijn dochter heeft de halve klas thuis zitten en ondertussen zijn er ook al (groot)ouders besmet.

Dus het 2e deel: gewoon even blijven nadenken en als gezin binnen blijven ook al zijn er gevaccineerden en nog niet zieke mensen, dat deel loopt hier voor geen meter. En gezien de cijfers is men landelijk ook hun gezond verstand verloren. Of hoopt men op deze manier op een natuurlijk manier iedereen een booster te geven.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:31
[...]

Maar besef je wel dat de leerlingen in het PO al fors wat van ons tegoed hebben. Hoe gaan we die compenseren voor de schade die ze nu oplopen en hen de rest van hun leven gaat achtervolgen? Ik denk dat veel mensen daar toch iets te makkelijk over denken. Het is natuurlijk een groep die vrij makkelijk te slachtofferen is. Kleuters en hun ouders hoef je namelijk niet van het Malieveld te blazen met een waterkanon. Ik zeg: scholen dicht, dan ook horeca, amusement en sportclubs dicht én geen evenementen. Als we een ultiem offer van kleuters vragen, dan zijn we verplicht om voor onszelf geen halfbakken maatregelen te nemen met 0G, 1G, 2G, 2G+ of 3G shortcuts. Dan gewoon full lockdown.
Ik hoop vooral als leerkracht dat ik de komende weken besmet raak, dan zit mijn klas maar een weekje thuis... Liever dat, dan dat ik straks net voor de kerstvakantie besmet raak en in mijn vakantie ziek ben... Want de vakantie dagen waarop ik ziek ben, krijg ik niet terug :+

Los daarvan is het mij persoonlijk en mijn school tot dusver gelukkig bespaard gebleven... Maar tegelijkertijd zullen genoeg van de 250 kinderen vandaag op school waarschijnlijk positief testen, als we de statistieken mogen geloven :)

Maar goed, ik ben ook benieuwd wat carnaval op de 11e voor een langere termijn gevolgen heeft in het zuiden van het land. En ik hoop dat de meeste scholen en ouders al een plan hebben bedacht voor thuis onderwijs, komt vast goed! Maar weer even een lockdown: ik geloof er niet zo in. Ik vrees dat de overheid het gevoel heeft dat ze maatschappelijk gezien de basisscholen niet kunnen gaan sluiten.

[ Voor 11% gewijzigd door President op 17-11-2021 09:44 ]

• eric.1
[...]

Voor kinderen vindt ik het niet nodig. Ze gaan niet dood aan corona en gevaccineerde zijn net zo besmettelijk als je kijkt naar de cijfers van afgelopen tijd. Dus heeft geen zin om kinderen te vaccineren.

Als er oma's zijn die moeten oppassen op kleintje dan kunnen ze zich laten vaccineren.
Dat ze niet doodgaan dat lijkt me nogal irrelevant, dan hadden de 50-minners hetzelfde kunnen zeggen. En we weten wat de meesten in dit topic daarvan vinden. En dat even besmettelijk zijn is best wel een flinke aanname.

Dus oma's moeten zich laten vaccineren. Ja. Alleen dat heeft voor hun dus maar beperkt zin . Als dat waterdicht was dan lagen ze niet in het ziekenhuis.

Je moet denk ik ook wel naar de alternatieven kijken. Want, stel het vaccineren van kinderen helpt het verspreiden tegen te gaan. Dan komen er minder strenge lockdowns. Worden scholen minder snel gesloten. Minder thuis-les. Minder zieke leerkrachten. Etc etc.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:38:
[...]

Dezelfde issues. Die extra weken hebben mensen ook niet geregeld dat ze thuis zijn. Geboekte vakanties zijn een non-issue. Dat is een risico wat je zelf bewust neemt. Die vakanties zijn totaal onderschikt. Daar hoeven kleuters niet de dupe van te worden.
voor jou een non issue, voor een ander niet, lekker makkelijk praten voor een ander. Alsof je er rekening mee zou moeten houden dat de kerstvakantie schuift terwijl je je vakantiehuisje in NL boekt om daar met je gezin samen te zijn om de kerstdiners met de familie te vermijden, juist omdat je voorzichtig bent...

• President
Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:44:
[...]

voor jou een non issue, voor een ander niet, lekker makkelijk praten voor een ander. Alsof je er rekening mee zou moeten houden dat de kerstvakantie schuift terwijl je je vakantiehuisje in NL boekt om daar met je gezin samen te zijn om de kerstdiners met de familie te vermijden, juist omdat je voorzichtig bent...
Je kan ook gewoon thuis zijn met je gezin en 'nee' zeggen tegen een kerstdiner met familie...

• sanane
eric.1 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:42:
[...]

Dat ze niet doodgaan dat lijkt me nogal irrelevant, dan hadden de 50-minners hetzelfde kunnen zeggen. En we weten wat de meesten in dit topic daarvan vinden. En dat even besmettelijk zijn is best wel een flinke aanname.

Dus oma's moeten zich laten vaccineren. Ja. Alleen dat heeft voor hun dus maar beperkt zin . Als dat waterdicht was dan lagen ze niet in het ziekenhuis.

Je moet denk ik ook wel naar de alternatieven kijken. Want, stel het vaccineren van kinderen helpt het verspreiden tegen te gaan. Dan komen er minder strenge lockdowns. Worden scholen minder snel gesloten. Minder thuis-les. Minder zieke leerkrachten. Etc etc.
*knip* onderbouw dit eens? Want vaccins helpen wel degelijk tegen verspreiding, dus waarom zou dat bij kinderen niet zo zijn? Mijn kinderen krijgen absoluut geen coronaprik totdat ze 18 zijn.
Zodra ze 18 worden mogen ze zelf dat beslissing maken.

[ Voor 9% gewijzigd door ZieMaar! op 17-11-2021 10:03 ]

Verwijderd

President schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:45:
[...]

Je kan ook gewoon thuis zijn met je gezin en 'nee' zeggen tegen een kerstdiner...
ja dat kan. je kan ook met een aluminium hoed op zolder gaan zitten de komende 1,2,3,... jaar en alle issues die mensen -die binnen de regels enigzins normaal proberen te leven , maar door plotselinge wijzigingen in een vakantieperiode daar hinder van ondervinden- tot non issue verklaren.

• SemperFidelis
sanane schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:47:
[...]

Vaccineren van kinderen gaat niet helpen om verspreiding tegen te gaan. Om dit conclusie te trekken hoef je absoluut niet een wetenschapper te zijn.
Hoe kom je tot deze conclusie? Bronvermelding zou wel fijn zijn, helemaal gezien het blijkbaar overduidelijk is.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:38

Dennahz

Life feels like hell should.

[...]

2 weken eerder beginnen en dan dus langer vakantie is prima, maar naar voren halen? Sommige mensen hebben ook plannen hé, in hun vakantie :) Dat gaat niet zo makkelijk.

En ik weet het, het is een pandemie en zo, maar het normale leven gaat ook door. Over een maand zal iedereen het wel gehad hebben met dit tempo en boeit die hele 2G-regel niet meer, omdat iedereen een QR heeft ;)

Twitter

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Vaccineren van kinderen gaat niet helpen om verspreiding tegen te gaan. Om dit conclusie te trekken hoef je absoluut niet een wetenschapper te zijn.
Heb je een bron voor de uitspraak dat vaccinatie 0% effect op verspreiding heeft?

• SemperFidelis
eric.1 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:25:
[...]

Dat het met een tussenstap kan gaan, dat snap ik ook. Maar jouw supermarkt voorbeeld, daar geloof ik echt niet in. Het lijkt mij erg sterk dat dit vrij vaak voorkomt. Dan was dit ook wel naar voren gekomen in de bron- en contactonderzoeken.

Volgens mij was amper 1% van de besmettingen "op een andere plaats", waar een supermarkt onder zou vallen en dus niet eens die volle 1% opmaakt.

Erg onwaarschijnlijk.
Helemaal niet onwaarschijnlijk.
Dat bron en contactonderzoek is natuurlijk allesbehalve echt representatief, het is bijna onmogelijk dat te kunnen onderzoeken. Thuisbesmettingen zijn ver over-vertegenwoordigd.

• eric.1
[...]

Vaccineren van kinderen gaat niet helpen om verspreiding tegen te gaan. Om dit conclusie te trekken hoef je absoluut niet een wetenschapper te zijn. Mijn kinderen krijgen absoluut geen coronaprik totdat ze 18 zijn.
Je snapt natuurlijk wel dat je nu dezelfde redenatie gebruikt als ongevaccineerde volwassenen?

13 is medisch gezien voldoende hoor, dan kunnen ze de wil van de ouders overrulen.

• ijdod
en gevaccineerde zijn net zo besmettelijk als je kijkt naar de cijfers van afgelopen tijd.
Dat blijkt letterlijk nergens uit.

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:54
hoevenpe schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 23:38:
En ondertussen is de Tweede Kamer de vorige oorlog aan het uitvechten, welke van de huidige maatregelen kunnen we nog terugdraaien?

[...]

Het is niet alleen de regering die achter de feiten aanloopt, willen de partijen een harde lockdown of 2G?
Heel plat: De oppositie begint ondertussen kritisch te worden op het gevoerde + toekomstige beleid. Beleid deugt niet, oppositie begint eindelijk te zagen. Misschien een beetje laat, maar het werd eens tijd dat mensen wat kritischer worden op Rutte + De Jonge.
[...]

Ik had het er gister al over in het politiek topic:
Robkazoe in "De politieke aspecten van Corona (in NL)"
TIGER1125 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 06:48:
[...]

Ik denk dat er eerst kritisch gekeken moet worden hoe breed je 1G wil inzetten, want ik verwacht eerlijk gezegd dat er nooit en te nimmer genoeg capaciteit is om heel Nederland te kunnen testen, zelf wanneer je afschaalt naar een test 1x in de week.

Sigarendoos berekening: In de huidige situatie heb je 120k testen bij de GGD en zo'n 500k commerciële TVT testen. Dat kun je vest nog wel wat opschalen maar ook niet naar de hoeveelheden die we nodig hebben. Dan zou je bij ca. 15 miljoen mensen die 1x in de week getest zouden moeten worden meer dan 2 miljoen testen per dag nodig hebben.

Volgens mij kun je die capaciteit beter inzetten om de GGD teststraten te ontlasten, en daarmee besmettingen op te sporen dan te pas en te onpas zo'n ding te moeten gaan halen, voor alles wat we willen gaan doen.

Ik ben overigens wel bang, wat een 1G maatschappij voor gevolgen heeft zowel voor de vaccinatie bereidheid, met name als we straks boosters breder gaan uitrollen. Als voor de middenstand in heel Nederland en dat met name in gebieden waar TVT locatie niet breed gezaaid zijn.

Ik denk dat een hoop mensen ook selectief zullen gaan kiezen voor de testen en alleen testen voor wat voor hen absoluut noodzakelijk is.
Denk dat je voor 1G alleen moet kiezen voor "risicovolle" evenementen. Zaken waar veel mensen bij elkaar komen, waar geen 1,5 meter afstand gehouden of een combinatie van die twee. 1G voor een bezoek aan een park of dierentuin zou debiel zijn. Daar heb je betere maatregelen voor.
MikeyMan schreef op woensdag 17 november 2021 @ 07:40:
Dat hele 1G en 2G verhaal is leuk, maar zo goed doen die tests het niet. Gaat een hoop foute uitslagen opleveren op die aantallen.

Daarnaast; het gaat nu geen deuk in een pakje boter slaan als dit in feite verdere versoepeling betekent :X
Wat mij betreft heeft 1G een aantal voordelen:
1. Sectoren die anders stilvallen (evenementen, festivals, concerten, nacht horeca), kunnen alsnog open blijven.
2. Je krijgt een veel grotere dataset.
3. We vergroten onze testcapaciteit. En dat zou eigenlijk niet eens een hele slechte keuze zijn want we zitten nu al aan onze max. We zitten al in verhouding laag.

4. Iemand anders riep nog in dit topic dat het duur is. Een lockdown kost ook veel centjes.

[ Voor 61% gewijzigd door Robkazoe op 17-11-2021 09:52 ]

• Cid Highwind
  • Laatst online: 00:17
[...]
Hetgeen kinderen dus indirect ook baat bij hebben voor de eigen ontwikkeling en geestelijke gezondheid.

Is het zoeken naar patronen en vaststellen van feiten tegenwoordig ook hetzelfde als het vinden van een zondebok? Het liefst zou ik kinderen ook met alles willen ontzien. Maar wanneer je voor het blok komt te staan om een keuze te moeten maken tussen maatschappij scholen dicht of een veilig vaccin* voor iedereen, is het nog niet zo'n makkelijke beslissing.

*vooropgesteld, het wordt goedgekeurd en vrijgegeven (en is dus sowieso geen oplossing voor de huidige golf)

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:22
martwoutnl schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:34:
[...]

ga kritisch met de zorg praten of er niet gewoon een code zwart voor ongevaccineerden moet komen als ze geen medisch dossier hebben waardoor niet geprikt kon worden.

En kijk ook eens naar gewoon andere maatregelen zoals verplicht 1,5 meter overal en beperking bezoek winkels etc zoals eerder. En als dat niet lukt dan 2G maar wel m.i. gewoon die basismaatregelen van 1,5 instellen. Overal voeren ze het gewoon in met lange prikfile's als gevolg. Alleen in Nederland gaan we eerst wekenlang discussiëren of het wel iets oplevert. Het wordt gewoon tijd dat mensen die kunnen en niet willen prikken eens meer eigen verantwoordelijkheid krijgen. Zelfs bij een lockdown zoeken ze nog de randjes op terwijl de gevaccineerden dan braaf thuis zitten.
Sommige mensen slaan zo door in eigen vaccinatie wereld ,dat je gewoon een grote tweedeling krijgt al onderling. Het maakt NU in nederland niet uit of je gevaccineerd bent of niet, het is een keus en het is geen verplichting. Dus dat mensen zo'n keus hebben, geef je als regering een signaal af dat er voor kiezen om niet zo vaccinatie te nemen ook oke is, al hoewel ze wel liever hebben dat iedereen hem haalt.
Iedereen die maar over code zwart begint, of zorg zelf betalen of niet helpen van ongevaccineerden zijn in een eigen tweestrijd ook bezig om hun zelf op lange termijn hun eigen zorg af te laten pakken. Als je nu ongevaccineerde beet pakt door geen zorg te verlenen of zelf te betalen, dan is bij een volgende zorgschok een ander gedeelte van de bevolking de sjaak als voorbeeld rokers, of drinkers ,eters, of drugs gebruikers en ga zo maar door.

Ik weet het niet, maar ALLES zit bom en bomvol, van horeca tot tot evenementen tot uitgaan. 85% is toch gevaccineerd, nou ik wil veel geloven ,maar niet dat gevaccineerde mensen thuis zitten.

• ijdod
[...]
Mijn kinderen krijgen absoluut geen coronaprik totdat ze 18 zijn.
Na hun twaalfde mogen ze daar al zelf over beslissen.

• gekkie
  • Laatst online: 22:43
Sovieto schreef op woensdag 17 november 2021 @ 07:19:
[...]
De redenen die mensen aangeven komen amper voort uit desinformatie, maar vooral uit het hebben van geen vertrouwen en angst.

https://www.ioresearch.nl...021-totaal-definitief.pdf
En dat zou niet voor een aanzienlijk deel gevoed zijn door desinformatie ?

• Dennahz

Dennahz

ijdod schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:53:
[...]

In theorie wel, in de praktijk bepalen de ouders dit gewoon natuurlijk.

Twitter

• hoevenpe
ijdod schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:53:
Begreep dat tussen 12 en 16 de ouder wel mee moet, het ligt wat genuanceerder.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:09
[...]
Mijn kinderen krijgen absoluut geen coronaprik totdat ze 18 zijn.
Succes ;)
Als hij/zij wil dan heb jij niks te zeggen.
https://www.volkskrant.nl...egenstand-vader~bc103d05/ (@Dennahz @hoevenpe )

Mijn kinderen krijgen hem gewoon zodra ze jonge kinderen gaan vaccineren.
Ze zijn nu 2 en 5, en als ze morgen besluiten dat ze kinderen van 2+ gaan vaccineren gaan ze gewoon.

Ze hebben het hele rijksvaccinatieprogramma ook gehad, dus zou niet weten waarom deze prikjes niet.

• breew
  • Registratie: April 2014
omdat ik de kleurschalen bij diverse dashboards niet zo helpend vind...
<kaart is klikbaar voor interactieve versie>

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFlp2Vx8vEhFRPGFZ79pzJu6d5I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f1o0gIe7h5iKQzqDtkEKlZax.png?f=user_large

• President
SemperFidelis schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:51:
[...]

Helemaal niet onwaarschijnlijk.
Dat bron en contactonderzoek is natuurlijk allesbehalve echt representatief, het is bijna onmogelijk dat te kunnen onderzoeken. Thuisbesmettingen zijn ver over-vertegenwoordigd.
En dat is inderdaad het pijnpunt deze pandemie. Dat thuis besmettingen over vertegenwoordigd zijn dat kan elke leek wel van tevoren bedenken... Als een klas van 30 kinderen elkaar op maandag besmet en deze kinderen thuis het hele gezin besmetten, dan heb je al snel 30 kinderen + 60 ouders + xx broers en zussen.. die ook weer opa's en oma's besmetten, als de kinderen al niet op maandagmiddag bij opa en oma zijn.

Het is zo ongelooflijk jammer dat we niet goede statistieken hebben over hoe de corona het gezin in is gekomen

• President
FRANQ schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:55:
[...]

Succes ;)

Ze zijn nu 2 en 5, en als ze morgen besluiten dat ze kinderen van 2+ gaan vaccineren gaan ze gewoon.

Ze hebben het hele rijksvaccinatieprogramma ook gehad, dus zou niet weten waarom deze prikjes niet.
Mijn kinderen van 2 en 4 ga ik niet laten vaccineren. Puur omdat zij niks hebben en hun omgeving ook niet. Dan kunnen ze net zo goed een keer corona krijgen..

Al ben ik voor de jongste nog steeds op zoek naar een waterpokken besmetting :-(

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:14
[...]

Dat is niet waar de vaccin's werken voor 94% tegen IC opname, dus dat zou een heel groot effect hebben!

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

• hoevenpe
Zonder ID komt je kind niet ver... ;)
Dat ligt hier gewoon in een kastje, in de praktijk beslissen de ouders.

• Dennahz

Dennahz

[...]

Succes ;)

Oh ja, als ze echt willen en ze doen het achter de rug van de ouders om, dan heb je weinig te zeggen idd, maar het verziekt waarschijnlijk wel de vertrouwensband tussen ouder en kind.

Over het vaccineren van kinderen heb ik een andere mening, maar dat is ieder voor zich. Wij doen het in ieder geval niet. Over een paar jaar kunnen we altijd nog eens kijken of het effectief nuttig en veilig was.

Twitter

Verwijderd

hoevenpe schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:58:
[...]

de beslissing van de ouders kan ook zijn dat het kind zelf mag beslissen. dat is hier de praktijk :)

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:19

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
hoevenpe schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:11:
[...]

Dat wordt al breed gedaan: bij ons heeft school heel dringend verzocht 2x per week een zelftest af te nemen, ook als er geen klachten zijn. Daar komen best veel positieven uit die dan bij de GGD bevestigd worden.

Een deel van de stijging in de basisschool leeftijd zou daar wel eens vandaan kunnen komen, besmettingen die anders onder de radar gebleven waren.
Zo'n soort implementatie zou toch prima kunnen? Ook hier hoeft het niet 100% waterdicht te zijn, maar als je er een forse deuk mee in het aantal besmettingen slaat dan helpt dat al.

Dat het PO niet dichtgaat begrijp ik wel, maar als we dan iets kunnen doen om het in ieder geval binnen die groep wat te beperken en niet naar andere groepen te laten gaan, dan zou dat wel mooi zijn.

Een langere kerstvakantie zou kunnen, maar is wellicht te laat omdat het ergste dan achter de rug is. Ook zullen er denk ik veel gezinnen zijn die dat aangrijpen voor een extra goedkoop weekje skiën
offtopic:
(en ik wil lege pistes dus dat is een slecht idee ;))

• hoevenpe
Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:00:
de beslissing van de ouders kan ook zijn dat het kind zelf mag beslissen. dat is hier de praktijk :)
Hier ook hoor. :)

Maar als mijn 12 jarige niet wil ga ik hem niet overhalen, zie ik weinig voordeel op zijn leeftijd.

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:28
Number10 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 00:08:
[...]

Vandaag publiceerde de AOb een tabel met daarin het aandeel positief geteste medewerkers op de verschillende soorten scholen in Nederland op grond van een uitsplitsing op hun verzoek door het RIVM.
https://www.aob.nl/nieuws...asisscholen-kreeg-corona/

Medewerkers in het basisonderwijs zijn volgens die tabel procentueel beduidend vaker positief dan die in de andere onderwijsinstellingen.

[...]

@bvbal79 Hoe plaats jij die tabel en de verdeling positief met je opmerking hierboven?

Ik tag even @Tom-Z en @LZ86 die eerder vandaag ook reageerden over dit onderwerp.
Waar ik op doel is dat dit stuk nog steeds geen causaal verband laat zien. Waar kreeg personeel op basisscholen vooral corona?

Staat ook in de tekst:
Of onderwijspersoneel het virus tijdens het werk oploopt is niet goed te achterhalen, aldus het RIVM: “Gemiddeld is van 30 procent van alle positief geteste personen uit het onderwijs de besmettingssetting bij ons bekend.”
Wat ook meespeelt is hoe zeer is de druk om in quarantaine te gaan van een medewerker van een school? Er is een forse leraar tekort. Dus in theorie zou iemand die corona elders heeft gekregen en weinig klachten hebben wel naar school gaan en een klas van 30-40 leerlingen kunnen besmetten.

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Headshot_NL schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:35:
[...]

Ik zie eigenlijk niet in hoe 1G een oplossing is. Het zou een middel kunnen zijn om, in afwachting van een oplossing, de druk te remmen. Maar wel een die veel test capaciteit vraagt met bijbehorende kosten etc.

De oplossing moet nu gewoon in vaccinatie gezocht worden. Heel veel mensen zien dat in en doen dat. Ik heb altijd moeite met mensen die daarin enkel vanuit zichzelf redeneren, maar ok, die zijn er. Veel ook. Daarom zijn er nog een aantal over die voor zichzelf de noodzaak niet zien om een prik te halen, die trek je met 1G zeker niet over de streep.

alles kan off-topic

• FRANQ
President schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:57:
[...]

Mijn kinderen van 2 en 4 ga ik niet laten vaccineren. Puur omdat zij niks hebben en hun omgeving ook niet. Dan kunnen ze net zo goed een keer corona krijgen..

Al ben ik voor de jongste nog steeds op zoek naar een waterpokken besmetting :-(
Dat ze nu niks hebben wil niet zeggen dat dat zo blijft, of dat er niet iets is wat je nog niet weet.
Met die redenatie kun je het rijksvaccinatie programma ook overslaan.
Krijgen ze het wel, ben je te laat met inenten.

De inenting is alleen maar om je immunsysteem te trainen, je leert het lichaam te reageren op bepaalde eiwitten. Je lichaam breekt die eiwitten in een vaccinatie ook helemaal af in een dag. Maar heeft daarmee dus wel een trigger om sneller en effectiever te reageren als een echte covid besmetting is.

Als een inenting kan voorkomen dat hele klassen/scholen thuis komen te zitten en ze dus wel gewoon op een normale manier kunnen leren en ontwikkelen heb ik dat er voor over.

Ik vind het al niks dat ze nu opgroeien met al die mensen achter gezichtsbedekkende mondkapjes en de overige maatregelen. Hoe eerder terug naar normaal zoals mijn jeugd was hoe beter.

Vind het ook gewoon zielig voor ze met verjaardagen en straks sinterklaas dat niet alle opa's oma's oom's en tantes erbij mogen zijn. Er zijn tantes/ooms/neven/nichten+kids van mij en mijn vrouw die ze al 1,5 jaar niet gezien hebben.

Een waterpokken besmetting zoeken wij ook nog ja :P (zo geen zin in, maar het moet ook...)

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:06

Onbekend

...

Dennahz schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:58:
Over het vaccineren van kinderen heb ik een andere mening, maar dat is ieder voor zich. Wij doen het in ieder geval niet. Over een paar jaar kunnen we altijd nog eens kijken of het effectief nuttig en veilig was.
Ik vind dit eigenlijk een erg kromme beredenering.
We hebben nu al 1,5 jaar flink last van dit virus, en het vaccin wordt juist gebruikt om de overlast van het virus (ziekenhuisopnames) te beperken. Als je pas over een paar jaar pas gaat besluiten om het vaccin te nemen, is dat gewoon erg laat vergeleken met de overlast van nu.
Vergelijk dit met een waterleiding die in meerdere huizen lekt maar je er flink last van hebt. Je kijkt eerst bij de buren hoe dat is opgelost en wacht een paar jaar, om daarna eens te kijken om het probleem bij jezelf te verhelpen.....

Speel ook Balls Connect en Repeat

• eric.1
[...]

Voor een jaar tussen 13 en 14 dan. Vanaf 14 zijn ze gewoon legitimatie-plichtig. Dus dan gaat deze vlieger niet meer op.

• President
bvbal79 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:04:
Waar ik op doel is dat dit stuk nog steeds geen causaal verband laat zien. Waar kreeg personeel op basisscholen vooral corona?
Inderdaad, ook al is daar 30% positief en in andere sectoren maar 15% heeft dat natuurlijk niks met werk te maken.

Dat er in de omgeving bij Tata Steel veel meer gezondheidsproblemen zijn dan waar dan ook in Nederland is toeval, je weet niet waar deze mensen hun problemen hebben opgelopen! Geen casuaal verband!

Net als dat mensen in Groningen jarenlang te horen hebben gekregen dat de bevingen en schade aan hun huizen niet kwam door gas opboren. Geen casuaal verband!

Kom kom zeg, ooit werd er beweerd dat kinderen geen rol speelden in de verspreiding...

• hoevenpe
eric.1 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:07:
Voor een jaar tussen 13 en 14 dan.
Prikken is vanaf 12, dus twee jaar inderdaad.

• FRANQ
[...]

Moet hij die niet bij zich hebben dan?
hoevenpe schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:02:
[...]

Hier ook hoor. :)

Maar als mijn 12 jarige niet wil ga ik hem niet overhalen, zie ik weinig voordeel op zijn leeftijd.
Dat vind ik een gezondere houding dan gewoon zeggen nee ze krijgen hem niet ookal willen ze hem wel.

• hoevenpe
FRANQ schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:08:
Moet hij die niet bij zich hebben dan?
Vanaf 14

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-11 06:03
hoevenpe schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:02:
[...]

Ik vind het wat oneerlijk/ontwijkend om dit zo te formuleren. Zeg dan gewoon eerlijk: ik vind het belang van de samenleving (om niet weer met zware maatregelen te maken te krijgen) minder zwaar wegen dan het belang van mijn kind (om niet twee prikjes te krijgen).

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Wel bijzonder dat zoveel mensen al een mening hebben over het vaccineren van jonge kinderen, voordat de Gezondheidsraad zich erover heeft uitgesproken :)

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-11 21:23

boesOne

meuh

Onbekend schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:06:
[...]

We hebben nu al 1,5 jaar flink last van dit virus, en het vaccin wordt juist gebruikt om de overlast van het virus (ziekenhuisopnames) te beperken. Als je pas over een paar jaar pas gaat besluiten om het vaccin te nemen, is dat gewoon erg laat vergeleken met de overlast van nu.
Vergelijk dit met een waterleiding die in meerdere huizen lekt maar je er flink last van hebt. Je kijkt eerst bij de buren hoe dat is opgelost en wacht een paar jaar, om daarna eens te kijken om het probleem bij jezelf te verhelpen.....
Voor kleinere kinderen is echt de enige reden om te vaccineren de rest van de maatschappij. Voor zichzelf is het totaal zinloos. Dus je mag je dan imho wel afvragen of je je kind laat vaccineren tegen Corona. Ik neig zlef naar niet. Voor het kind valt de kosten/baten ratio niet uit in het voordeel van het vaccin denk ik.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• FRANQ
eamelink schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:10:
Wel bijzonder dat zoveel mensen al een mening hebben over het vaccineren van jonge kinderen, voordat de Gezondheidsraad zich erover heeft uitgesproken :)
Naja, ik zat er ook op te wachten toen ik als 35er nog niet aan de beurt was.
Als vaccineren de uitweg is dan zie ik geen bezwaar om dat te doen.
Liever gisteren dan morgen.

De pokken zijn ook door vaccinaties overwonnen, en daar is heel lang een vaccinatiePLICHT voor geweest.
Ondanks dat er veel dezelfde bezwaren waren als nu.

• SemperFidelis
boesOne schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:12:
[...]

Voor kleinere kinderen is echt de enige reden om te vaccineren de rest van de maatschappij. Voor zichzelf is het totaal zinloos. Dus je mag je dan imho wel afvragen of je je kind laat vaccineren tegen Corona. Ik neig zlef naar niet. Voor het kind valt de kosten/baten ratio niet uit in het voordeel van het vaccin denk ik.
Dat argument geldt eigenlijk wel voor de helft van de bevolking bijna.

Maar neem bijv. sluiting van de scholen in je kosten/baten berekening mee.
Ik denk dat thuisonderwijs voor veel kinderen veel schadelijker is dan een vaccin.

[ Voor 13% gewijzigd door SemperFidelis op 17-11-2021 10:14 ]

• Sovieto
  • Laatst online: 22:18
Onbekend schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:06:
[...]

Tja, ik vind jouw redenering weer erg krom. Geen idee hoeveel kinderen @Dennahz heeft, maar die paar vaccinaties gaan het verschil niet maken om de overlast van nu terug te dringen.

Om jouw wateroverlast-vergelijking te gebruiken. Het hele huis van de buren staat blank, en als hij zijn waterleiding repareert scheelt dit een druppel. Dan doe je ook geen reparatie.

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
[...]

Long Covid anyone? Het gaat niet alleen om dood gaan of weken op de IC, maar x-procenten aan conditie inleveren voor iets dat je had kunnen voorkomenlijkt mij een net-positive voor vaccineren!
https://www.trouw.nl/binn...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

En als een kind (12+) de vaccinatie wil heb je als ouders toch echt te schikken:
https://www.rtlnieuws.nl/...szaak-vaccineren-vader-12

[ Voor 9% gewijzigd door N3oC op 17-11-2021 10:15 ]

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

• bvbal79
President schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:08:
[...]

Inderdaad, ook al is daar 30% positief en in andere sectoren maar 15% heeft dat natuurlijk niks met werk te maken.

Dat er in de omgeving bij Tata Steel veel meer gezondheidsproblemen zijn dan waar dan ook in Nederland is toeval, je weet niet waar deze mensen hun problemen hebben opgelopen! Geen casuaal verband!

Net als dat mensen in Groningen jarenlang te horen hebben gekregen dat de bevingen en schade aan hun huizen niet kwam door gas opboren. Geen casuaal verband!

Kom kom zeg, ooit werd er beweerd dat kinderen geen rol speelden in de verspreiding...
Volgens mij heeft RIVM bij TATA steel wel degelijk gedegen onderzoek gedaan en is er een mogelijk causaal verband. Groningen hebben we het niet eens over, ook daar zijn rapporten die een causaal verband hebben aangetoond.

Dus kom maar op met je rapporten etc dat er een causaal verband is in dit geval. Maar goed dit is natuurlijk standaard, probeer wetenschappelijk iets te onderbouwen, lukt het niet dan gaat men maar van alles erbij halen etc.

• boesOne

boesOne

meuh

N3oC schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:14:
[...]

Long Covid anyone? 8)7
https://www.trouw.nl/binn...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

En als een kind (12+) de vaccinatie wil heb je als ouders toch echt te schikken:
https://www.rtlnieuws.nl/...szaak-vaccineren-vader-12
Ik heb t over hummeltjes van 6.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• FRANQ
[...]

Voor kleinere kinderen is echt de enige reden om te vaccineren de rest van de maatschappij.
Dat is voor elke corona vaccinatie het geval.

Het gaat er niet om dat jij in je eentje niet op de IC komt.
Maar dat er niet miljoenen naar de IC moeten.

• hoevenpe
Tom-Z schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:10:
Zeg dan gewoon eerlijk: ik vind het belang van de samenleving (om niet weer met zware maatregelen te maken te krijgen) minder zwaar wegen dan het belang van mijn kind (om niet twee prikjes te krijgen).
Ergens zit een kantelpunt in de kosten-batenanalyse, het risico van corona in de jongste leeftijdscategorie is echt minimaal.

Als toegang tot school afhankelijk wordt van de prik veranderd dat, net als op vakantie kunnen naar Duitsland, Oostenrijk of Frankrijk. Daarom geloof ik ook niet in 1G, daarmee neem je een belangrijke prikkel om te vaccineren weg.

• President
[...]

Met als kanttekeningen dat het reguliere prik schema voor een lange tijd bescherming geeft, in tegenstelling tot de corona vaccinatie.

• boesOne

boesOne

meuh

FRANQ schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:15:
[...]

Dat is voor elke corona vaccinatie het geval.

Het gaat er niet om dat jij in je eentje niet op de IC komt.
Maar dat er niet miljoenen naar de IC moeten.
Er is imho een groot verschil tussen een volwassene die zijn verantwoordelijkheid neemt voor het grotere goed en een kindje op de lagere school die een prik moet nemen die geen nut heeft voor hemzelf. Ik neig ernaar om kinderen zoveel mogelijk buiten schot te houden.

• hoevenpe
President schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:17:
Met als kanttekeningen dat het reguliere prik schema voor een lange tijd bescherming geeft, in tegenstelling tot de corona vaccinatie.
Alleen daarom is het 'verstandig' om met de prik voor kinderen te wachten tot 3 maanden voor de zomervakantie. Ga je nu dan is de QR-code in juli/augustus niet meer geldig.

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
boesOne schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:15:
[...]

Ik heb t over hummeltjes van 6.
https://www.ad.nl/binnenl...chten-na-corona~aebd0dc0/

Corona is niet zo onschuldig, voor volwassenenen senioren misschien erger maar kinden worden echt niet volledig gespaard

Daarom zou ik eerder naar een gezondheidsraad/advies luisteren dan naar mijn eigen gedachtes :)

[ Voor 10% gewijzigd door N3oC op 17-11-2021 10:21 ]

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-11 21:51

Liveshort

Certified Crazy Person

Tom-Z schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:10:
[...]

Ik vind het wat oneerlijk/ontwijkend om dit zo te formuleren. Zeg dan gewoon eerlijk: ik vind het belang van de samenleving (om niet weer met zware maatregelen te maken te krijgen) minder zwaar wegen dan het belang van mijn kind (om niet twee prikjes te krijgen).
Dat is echt te kort door de bocht. Vaccinatie is heel belangrijk, maar eigenlijk alleen écht voor de 50+-ers. Onderstaande grafiek geeft heel duidelijk aan waar het probleem zit, en dat is niet bij de ongevaccineerde twaalfjarige. Het doet allicht wat voor hoe besmettelijk je bent, maar in de eerste plaats moeten de 50+-ers bewogen worden om zichzelf te beschermen. Ik vind niet dat je zomaar kan stellen dat iemand die zijn kinderen niet vaccineert het belang van de samenleving achterstelt, dat doet de groep die willens en wetens zegt dat hun eigen immuunsysteem het wel oplost, terwijl er zo'n goed en betrouwbaar alternatief bestaat.

Het siert je uiteraard wel als je je kinderen daarin mee laat kiezen, maar dat is persoonlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLjNQRFgw5CIUdt2eOeU4hUMKyY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kvOk3ScBzy7FHi5ov6pQbaIJ.png?f=fotoalbum_large

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

• boesOne

boesOne

meuh

President schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:17:
[...]

Het reguliere prikschema is natuurlijk wel zinvol. Ben totaal niet antivax.

• bvbal79
[...]

Totdat het virus zodanig is gemuteerd (omdat we het gewoon niet goed hebben gecontroleerd) dat ook kinderen de dupe ervan gaan worden.

Delta geeft nu ook meer klachten bij kinderen dan de eerste variant.

Het blijft van belang om verder te denken dan ons neus lang is.

[ Voor 4% gewijzigd door bvbal79 op 17-11-2021 10:21 ]

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:14

Kheos

FP ProMod
Sovieto schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:14:
[...]

Tja, ik vind jouw redenering weer erg krom. Geen idee hoeveel kinderen @Dennahz heeft, maar die paar vaccinaties gaan het verschil niet maken om de overlast van nu terug te dringen.

Om jouw wateroverlast-vergelijking te gebruiken. Het hele huis van de buren staat blank, en als hij zijn waterleiding repareert scheelt dit een druppel. Dan doe je ook geen reparatie.
en als elke huiseigenaar het maar laat druppelen is de watervoorraad op.

Het gaat nu net wel om die paar vaccinaties want als iedereen zo reageert wordt niemand gevaccineerd.

• President
bvbal79 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:14:
[...]

Volgens mij heeft RIVM bij TATA steel wel degelijk gedegen onderzoek gedaan en is er een mogelijk causaal verband. Groningen hebben we het niet eens over, ook daar zijn rapporten die een causaal verband hebben aangetoond.

Dus kom maar op met je rapporten etc dat er een causaal verband is in dit geval. Maar goed dit is natuurlijk standaard, probeer wetenschappelijk iets te onderbouwen, lukt het niet dan gaat men maar van alles erbij halen etc.
Die rapporten komen pas na jaren, beetje makkelijk om een verband te ontkennen...

• Dennahz

Dennahz

Sovieto schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:14:
[...]

*knip* heb je bronnen bij deze stelling?

Voor de kinderen zelf is het beter om gewoon de infectie door te maken en antistoffen op te bouwen, zoals bij iedere andere ziekte. Moest het nou een soort ebola² zijn geweest, dan stond ik vooraan in de rij, maar als ik kijk naar de kinderen hier in 't dorp die al corona gehad hebben, dan hebben ze er niks van last van gehad.

En ze hebben ook niet de hele klas besmet. Eigenlijk helemaal geen verspreiding in de klas bij de kinderen onderling.
Maar misschien hebben we hier gewoon geluk gehad, kan ook. Het is ook in Zeeuws-Vlaanderen en geen propvolle klas zoals in de randstad.

[ Voor 8% gewijzigd door ZieMaar! op 17-11-2021 12:59 ]

Twitter

• bvbal79
President schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:22:
[...]

Die rapporten komen pas na jaren, beetje makkelijk om een verband te ontkennen...
beetje makkelijk om een verband te bevestigen.

Deze data komt niet na jaren, wrs weten we het eind dit jaar al. Veel landen hebben cohort studies met kinderen en COVID.

Wat jij nu doet is precies wat er overal gebeurd. Overtuigd zijn van je zaak (wat in de end mogelijk ook gewoon waar kan zijn) dat je de tegenspraak geen kans geeft door te zeggen kom maar met bewijs want tot die tijd heb ik gelijk ook al heb ik zelf geen bewijs.;

[ Voor 45% gewijzigd door bvbal79 op 17-11-2021 10:26 ]

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-11 06:03
hoevenpe schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:16:
[...]

Ergens zit een kantelpunt in de kosten-batenanalyse, het risico van corona in de jongste leeftijdscategorie is echt minimaal.
Ik geloof best wel dat op individueel niveau voor jonge kinderen de benefit-risk negatief kan zijn. Maar de individuele "kosten" zijn zó minimaal, dat je je moet afvragen of dat niet tóch opweegt tegen de maatschappelijke "baten".
FRANQ schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:06:
[...]

Een waterpokken besmetting zoeken wij ook nog ja :P (zo geen zin in, maar het moet ook...)
Voor waterpokken is er ook gewoon een vaccin dat je kan halen. De benefit-risk is op individueel niveau positief; de reden dat het niet in het RVP zit is dat op maatschappelijk niveau de benefit-risk negatief is (omdat je dan de "natuurlijke" viruscirculatie onder jonge kinderen stopt waardoor vaccinatieweigeraars op latere leeftijd risico op een infectie lopen met mogelijk ernstigere gevolgen).
Liveshort schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:20:
[...]

Dat is echt te kort door de bocht. Vaccinatie is heel belangrijk, maar eigenlijk alleen écht voor de 50+-ers. Onderstaande grafiek geeft heel duidelijk aan waar het probleem zit, en dat is niet bij de ongevaccineerde twaalfjarige. Het doet allicht wat voor hoe besmettelijk je bent, maar in de eerste plaats moeten de 50+-ers bewogen worden om zichzelf te beschermen. Ik vind niet dat je zomaar kan stellen dat iemand die zijn kinderen niet vaccineert het belang van de samenleving achterstelt, dat doet de groep die willens en wetens zegt dat hun eigen immuunsysteem het wel oplost, terwijl er zo'n goed en betrouwbaar alternatief bestaat.
Dus anders geformuleerd: er is een maatschappelijk probleem dat je op twee manieren aan kan pakken. De eerste manier A is de beste manier om dat te doen, maar sommige mensen weigeren dat. Dan is er een tweede manier B, die welliswaar ook bijdraagt maar minder goed dan manier A. Omdat sommigen weigeren A te doen weiger ik ook B, ondanks dat ik daarmee iedereen (en niet alleen de mensen die A weigeren) benadeel. Er is gewoon een maatschappelijk belang bij het vaccineren van zo veel mogelijk mensen, ongeacht of ze zelf risico lopen. Dat belang moet je meewegen in je overweging. Ik zeg niet dat dat belang moet winnen maar je mag niet doen alsof het niet bestaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Tom-Z op 17-11-2021 10:26 ]

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
bvbal79 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:04:
[...]
Waar ik op doel is dat dit stuk nog steeds geen causaal verband laat zien. Waar kreeg personeel op basisscholen vooral corona? (…)
Maar die vraag hangt samen met het gevolg dat intreedt als de aanname onjuiste blijkt te zijn. Die gevolgen zijn mogelijk zeer groot als je ongelijk had gezien het hogere orde effect van besmettingen die zich voortzetten in de maatschappij en zoals bekend exponentieel optreden bij R>1.

De bewijslast van jouw stelling ligt volgens mij op dit moment niet bij het aantonen van causaliteit, maar bij het aantonen van de afwezigheid daarvan omdat dit soort resultaten aanleiding geeft om te vermoeden dat je stelling niet klopt. Daar staat tegenover dat online onderwijs mogelijk schadelijk is, hoewel het misschien ook zo zou kunnen zijn dat sommige kinderen juist beter presteren.

Je redenatie heeft sterke gelijkenis met de vraag naar bewijs voor de effectiviteit van mondneusmaskers vorig jaar, omdat er consequent werd gevraagd naar bewijs van effectiviteit, terwijl het als beschermingsmiddel al vele jaren wordt gebruikt in de zorg en daar geaccepteerd is. De vraag had moeten zijn: waaruit blijkt dat het gebruik van mondneusmaskers schadelijk is?

TL/DR: als de dijk dreigt door te breken moet je niet de vraag stellen of zandzakken op de dijk wel aantoonbaar werken, maar aannemen dat het zo is en handelen.
(…) ook meespeelt is hoe zeer is de druk om in quarantaine te gaan van een medewerker van een school? Er is een forse leraar tekort. Dus in theorie zou iemand die corona elders heeft gekregen en weinig klachten hebben wel naar school gaan en een klas van 30-40 leerlingen kunnen besmetten.
Maar de verdeling naar soort school past daar toch volstrekt niet bij? Occams razor.

Ter herhaling, je stelling was dus:
bvbal79 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:57:
[...]
Maar zo gedraagt dit virus zich niet he...kinderen zijn tot op heden de minste bron van overdracht geweest. Altijd was het ouder eerst dan kind en niet vice versa...

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• SemperFidelis
Liveshort schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:20:
[...]

Het siert je uiteraard wel als je je kinderen daarin mee laat kiezen, maar dat is persoonlijk.

[Afbeelding]
Tja dit is ook al vaker onderuit gehaald. De hele bevolking draagt bij aan besmettingen, dus vaccineren van de gehele bevolking heeft een positief resultaat. Het is zinloos om alleen naar de leeftijden op de IC's te kijken.

• SemperFidelis
Dennahz schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:22:
[...]

Voor de kinderen zelf is het beter om gewoon de infectie door te maken en antistoffen op te bouwen, zoals bij iedere andere ziekte. Moest het nou een soort ebola² zijn geweest, dan stond ik vooraan in de rij, maar als ik kijk naar de kinderen hier in 't dorp die al corona gehad hebben, dan hebben ze er niks van last van gehad.
Dit vind ik een hele gevaarlijke gedachte. Corona is minder onschuldig dan je doet voorkomen, zeker ook voor kinderen.

• bvbal79
Number10 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:25:
[...]

Maar die vraag hangt samen met het gevolg van dat intreedt als de aanname onjuiste blijkt te zijn. Die gevolgen zijn mogelijk zeer groot als je ongelijk had gezien het hogere orde effect van besmettingen die zich voortzetten in de maatschappij en zoals bekend exponentieel optreden bij R>1.

De bewijslast van jouw stelling ligt volgens mij op dit moment niet bij het aantonen van causaliteit, maar bij het aantonen van de afwezigheid daarvan omdat dit soort resultaten aanleiding geeft om te vermoeden dat je stelling niet klopt. Daar staat tegenover dat online onderwijs mogelijk schadelijk is, hoewel het misschien ook zo zou kunnen zijn dat sommige kinderen juist beter presteren.

Je redenatie heeft sterke gelijkenis met de vraag naar bewijs voor de effectiviteit van mondneusmaskers vorig jaar, omdat er consequent werd gevraagd naar bewijs van effectiviteit, terwijl het als beschermingsmiddel al vele jaren wordt gebruikt in de zorg en daar geaccepteerd is. De vraag had moeten zijn: waaruit blijkt dat het gebruik van mondneusmaskers schadelijk is?

TL/DR: als de dijk dreigt door te breken moet je niet de vraag stellen of zandzakken op de dijk wel aantoonbaar werken, maar aannemen dat het zo is en handelen.

[...]

Maar de verdeling naar soort school past daar toch volstrekt niet bij? Occams razor.

Ter herhaling, je stelling was dus:

[...]
Daarom, er moet gedegen onderzoek komen hoe dit nu zit, en niet losse flodders die in de media (maar ook hier op het forum plaatsvinden).De data van mijn stelling is ook maar op basis van de laatste bewezen onderzoeken op de wereld.

Ik gooi bv nu ook even een knuppel erin zonder enige evidence. Als kinderen nu zo besmettelijk zijn op de basisschool. Deze kinderen houden geen afstand, spelen voortdurend met elkaar. Dan zouden nu toch klassen volledig in quarantaine moeten zitten en er een veel grotere stijging moeten zijn op basis van niet gevaccinneerd en geen basis maatregelen?

[ Voor 9% gewijzigd door bvbal79 op 17-11-2021 10:31 ]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:56
BarôZZa schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:28:
[...]

Dat laatste is waarschijnlijk effectiever dan proberen de laatste mensen te dwingen een prik te nemen. 1G is de facto een gedeeltelijke lockdown. Al is het afhankelijk van waar het van op toepassing is. Als het alleen bij evenementen is, dan is het weer een druppel op een gloeiende plaat.
Maar als je het als lockdown wil gebruiken moet je dat ook zeggen en bij voorkeur gewoon een echte lockdown of beperking van capaciteit van de evenementen/bios/etc. doen. Al dat gedoe via omwegen begin ik aardig zat te worden. Als ze gewoon zeggen wat en waarom ze het doen zou dat heel wat meer draagvlak geven.

[removed]

Pagina: 1 ... 66 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de persconferentie van 26 november j.l. en alles dat daarbij hoort: Persconferentie 26 november

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal de IC capiciteit op gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.