Dennahz schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:01:
[...]
Heb soms het idee dat het gewoon een stel amateurs bij elkaar is daar. Ze doen maar wat. De beste stuurlui staan aan wal natuurlijk, maar het begon al aan het begin van de pandemie toen ze de grenzen wagenwijd open lieten. Ook vanuit landen waar corona hoogtij vierde.
En daabij ook mosterd na de maaltijd. Laten we ook even eerlijk zijn: er is geen standaard draaiboek wat klaar lag om te volgen en uit te voeren. Daarbij hebben we te maken met zaken als de Nederlandse mentaliteit, (behoud van) onze gezondheidszorg en onze ecnomie.
Er zijn meer dan genoeg voorbeelden van landen (de US bijvoorbeeld) die relatief vlot waren met het blokkeren van vluchten vanuit landen die te maken hadden met grote infectieaantallen in het begin maar die daarna nog steeds geconfronteerd werden met besmettingen en consequenties zoals oversterfte (mede als gevolg van het begetaliseren van Corona en de maatregelen vanuit de GOP, inclusief de voormalige President Trump)
Ook China heeft het relatief vlot onder controle kunnen houden door strenge lockdowns te realiseren.
Eén van de weinige landen die prominent in het nieuws is gekomen is Nieuw-Zeeland die middels zeer harde maatregelen en lokale lockdowns het virus behoorlijk goed onder controle en buiten de deur heeft kunnen houden; maar die nu door het loslaten van het 0-covid strategie (mede als gevolg van mentale weerbaarheid en bereidbaarheid door het voeren van langdurige strenge lockdown maatregelen) en doordat hun vaccinatiegraad relatief laag is, hebben ze te maken met een aanzienlijke stijging van besmettingen.
Maar dit is ook appelen met peren vergelijken; China heeft een compleet ander politiek model met bijbehorende burgelijke gehoorzaamheid. De mensen in Nieuw-Zeeland hebben een hele andere mentaliteit ten opzichte van de overheid en regelgeving, is daarbij dunbevolkt en is een eiland waardoor ze meer mogelijkheden hebben om de grenzen te sluiten en daarop te handhaven.
We hebben nieuwe leiders en een nieuwe visie nodig. Ze zitten vast in een tunnelvisie. Wie dan wel een goede leider is? Ik heb geen idee. Volgens mij weet eigenlijk niemand wat ze aan het doen zijn.
Ze proberen een goede afweging te maken tussen de druk op de gezondheidszorg in balans met onze economie (werkgelegenheid, inflatie, etc) om zo goed mogelijk uit deze pandemie te komen en om de klap op de lange termijn goed op te kunnen vangen. Daarbij worden ze geinformeerd/geadviseerd door experts, kijken ze naar de resultaten van andere landen, etc.
Ondanks deze pandemie hebben we momenteel te maken met arbeidskrapte op de arbeidsmarkt en onze economie draait beter dan voor Corona. Die financiele klap krijgen we sowieso: alle compensatie en kosten zoals het vaccinatieprogramma voor Corona moeten linksom of rechtsom betaald gaan worden en daarbij is de verwachting dat er behoorlijk wat bedrijven alsnog gaan omvallen.
Verder zijn de meeste partijen relatief eensgezind over de (uiteindelijk aangenomen en) te nemen maatregelen. De enige uitzonderingen zijn FvD en de partij van Haga die niets meer dan het alt-right/Trump playbook hanteren en in feite aangeven minder maatregelen willen want het is niet zo ernstig allemaal, etc, etc, etc.
We hebben mensen nodig die kunnen uitleggen waarom ze bepaalde regels invoeren en hoeveel effect te ze denken dat het gaat hebben. Ook een hard doel. <X> aantal besmetting, of <Y> aantal opnames in het ziekenhuis en regel <Z> gaat er weer af.
Die informatie is gewoon aanwezig, wordt ook verwoord (ten tijde van persconferenties, interviews in kranten, lekken, debatten, opinies, etc) maar de meeste mensen kijken het niet in de context omdat ze alleen kijken naar de gevolgen voor hunzelf, omdat ze cherry picken uit die communicatie, de Nederlandse mentaliteit als het gaat om het volgen (of niet volgen) van regels, of omdat dit gewoon zodanig complex is dat het niet in hapklare brokken valt te communiceren of simpelweg dat er altijd een "Ja maar!" achter komt.
De overheid communiceert (in bepaalde mate) de intentie wat ze willen bereiken. Ook de manier waarop ze dit willen doen. Ze geven ook een voorzichtige planning af voor terugkoppeling, de mogelijke opheffing van de maatregelen en onder welke omstandigheden. Alsmede ook onder welke omstandigheden ze de maatregelen gaan evalueren.
Maar helaas, de meeste mensen ervaren het "We gaan 3 weken in lockdown, daarna zijn we er vanaf". 3 weken zijn voorbij "WAT IS DIT? WE ZOUDEN MAAR 3 WEKEN IN LOCKDOWN GAAN! K*T OVERHEID! RUTTE LIEGT!" of termen als "Dansen met Jansen" terwijl tijdens diezelfde persconferentie nogmaals duidelijk is aangegeven dat de standaard maatregelen gevolgd dienen te worden want ondertussen zijn op basis van diverse nieuwsberichten meer dan vaak gecommuniceert dat je weliswaar wel beter beschermd bent maar niet volledig immuun en alsnog het virus kunt overdragen naar anderen...
En als mensen (gevaccineerd/ongevaccineerd) nu nog het nut van 1.5M afstand, alleen reizen naar het buitenland als het noodzakelijk is, niezen in de ellebogen, handen wassen, thuisblijven blij klachten, laat je testen bij klachten, thuiswerken mits het niet kan, etc, etc niet doorhebben dan houdt het gewoon op want de praktijk is dat deze adviezen massaal genegeerd werden en worden.
En hand in eigen boezem, ik doe mijn uiterste best maar ook ik negeer ze soms...
Maak ze variabel op basis van die getallen. Maak de getallen iedere morgen openbaar, zodat mensen weten waar ze aan toe zijn. Communiceer. Dwing niet af, bedreig geen mensen, communiceer. Wees eerlijk, wees transparant.
Die communicatie en transparantie is er. Dat het op bepaalde vlakken beter kan, daar ben ik het met je eens.
Aan de andere kant is het ook een drogreden omdat de meeste Nederlanders bij het minste of geringste adviezen (en zelfs wettelijke verplichtingen) links laten liggen als het gaat om het opvolgen van maatregelen zolang ze niet geconfronteerd worden met de consequenties.
Persoonlijk vind ik de enige oplossing: geen advies meer maar duidelijke grenzen stellen en consequenties geven zodra deze grenzen worden overtreden.
Ik ben overigens nog steeds voor het "beleid" dat ik
hier heb neergezet

Beleid is niet advies, beleid is toch echt conformering en dus ook dwang en handhaving (juist datgene wat je niet wilt).
En je hebt een paar punten die zeker te realiseren zal zijn en waar ik het theorie mee eens kan zijn, maar ook enkele punten die (wederom) alleen kunnen worden toegepast middels dwang en handhaving.