Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 129 Laatste
Acties:
  • 397.008 views

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
IJzerlijm schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:35:
[...]

En de 70% 'onbekend', zijn dat mensen die huisgenoten hebben waar ze het bestaan niet van weten ?
Geen idee, ik weet niet hoe dat bron en contactonderzoek werkt. Maar een vriendin van mij heeft corona gekregen en die werkt bij een bank als adviseur, dus die heeft geen idee omdat ze tientallen mensen per dag ziet, daar moet je denk ik eerder aan denken

[ Voor 4% gewijzigd door Turdie op 15-11-2021 11:38 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

eamelink schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:34:
[...]

Jij hebt een vrouw zwanger gemaakt op een moment dat de bevalling valt in de winterperiode tijdens een globale pandemie? Waarvan de experts al anderhalf jaar zeggen dat deze winter een lastige gaat worden?

Lijkt me geen enkel probleem.

Maar wel vreemd om dat te doen, en anderen die eveneens hele normale dingen doen zo de les te lezen, en dan een krantenartikel erbij te stoppen dat erover gaat dat 'de anderen' het altijd gedaan hebben :)

Maar geen zorgen, met de huidige maatregelen gaat het zeker goedkomen in het ziekenhuis tegen de tijd dat jullie daar wellicht moeten zijn :)
Ik had, nadat we al aan het uitstellen waren ivm 1e en 2e golf met liefde nog een tijd gewacht todat men tot de conclusie was gekomen dat het niet echt constructief is om én tegen allerlei maatregelen én tegen vaccineren te zijn. Maar helaas begint de leeftijd ook mee te spelen.

Verwijderd

Vorkie schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:11:
[...]

Als die 30’er een WWer of in de bijstand leeft dan niet behandelen? /s

Laten we de zorg, wie behandel je, gewoon niet ter discussie stellen.
We doen dit soort keuzes elke dag. Een huisarts maakt iedere dag de afweging of hij patiënten ja of nee door moet sturen voor duur onderzoek.

Voor de indivuele persoon is een half jaarlijkse fullbodyscan misschien wel het beste.. maar voor het zorgstelsel onbetaalbaar. We moeten afwegingen maken. We hebben bevolkingsonderzoek op bepaalde ziektes van een x leeftijd, een afweging kosten vs baten. Dit is hierin niks nieuws.

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-11 23:53
[...]

Jij hebt een vrouw zwanger gemaakt op een moment dat de bevalling valt in de winterperiode tijdens een globale pandemie? Waarvan de experts al anderhalf jaar zeggen dat deze winter een lastige gaat worden?

Maar wel vreemd om dat te doen, en anderen die eveneens hele normale dingen doen zo de les te lezen :)
als ze seks al gaan verbieden, dan heb je zo meteen een hele andere pandemie _/-\o_
En deze opmerkingen van jou vind ik totaal niet gepast.
1. Zwanger maken is voor sommige misschien huts erin en klaar, en sommige zijn al jaren bezig, terwijl leeftijd omhoog gaat en risico op ziektes of aandoeningen groter word.
2. Cijfers gingen omlaag, vaccinatie graad ging omhoog. waarom dan niet aan kinderen beginnen?
3. Je hebt niks te maken met iemand zijn prive leven, ga je nu ook iedereen die bewust nog rookt of en drinkt en of sport tijdens een pandemie ook aanspreken. Ik bedoel rico verhoeven slaat ook ze tegenstander t licht uit ze hersenen , waarna ze allebei na de wedstrijd nagekeken moeten worden in het ziekenhuis. daar heb je niemand over gehoord.

beetje kort door de bocht.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:43
gekkie schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:37:
[...]

Ahhhh de melkboer, of zou het Toto Wolff zijn geweest. :+
van je moeder ben je altijd zeker van je vader tja die ouwe van mij denkt ook nog steeds dat ik van hem ben

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

dfbt schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:40:
[...]

als ze seks al gaan verbieden, dan heb je zo meteen een hele andere pandemie _/-\o_
En deze opmerkingen van jou vind ik totaal niet gepast.
1. Zwanger maken is voor sommige misschien huts erin en klaar, en sommige zijn al jaren bezig, terwijl leeftijd omhoog gaat en risico op ziektes of aandoeningen groter word.
2. Cijfers gingen omlaag, vaccinatie graad ging omhoog. waarom dan niet aan kinderen beginnen?
3. Je hebt niks te maken met iemand zijn prive leven, ga je nu ook iedereen die bewust nog rookt of en drinkt en of sport tijdens een pandemie ook aanspreken. Ik bedoel rico verhoeven slaat ook ze tegenstander t licht uit ze hersenen , waarna ze allebei na de wedstrijd nagekeken moeten worden in het ziekenhuis. daar heb je niemand over gehoord.

beetje kort door de bocht.
Heb je gelezen wat ik schreef? Vooral het stukje "Lijkt me geen enkel probleem."?

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-11 23:48
eamelink schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:44:
[...]

Heb je gelezen wat ik schreef? Vooral het stukje "Lijkt me geen enkel probleem."?
Vind het een vreemde aanval, opeens zwangere stellen aanvallen. Beetje laag.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:29
gekkie schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:30:
Het is toch niet zo gek dat (professioneel) voetbal, wat ook door kan draaien zonder aanwezig publiek, het aflegt tegen andere keuzes om in te grijpen in andere sectoren waar dat minder is (bijvb theater en bios) ?
Hugo Borst is in zijn laatste column ook helemaal klaar net Mark en Hugo:
Lege stadions? Dit schudden Rutte & De Jonge uit hun louche mouwen

Het is moeilijk om niet cynisch te zijn. Sinds het kabinet liet uitlekken dat sportwedstrijden de komende drie weken (maak er maar drie maanden van) zonder publiek zullen plaatsvinden, verkeer ik in een staat van woede die grenst aan nihilisme. ‘You talkin’ to me?’ zei ik tegen Rutte. Bij die andere redder des Vaderlands, De Jonge, deed ik hetzelfde en het voelde goed om even Travis Bickle te zijn.

De cultuurbarbaren kennen Taxi Driver natuurlijk niet. Geen paniek, heren politici. Zelfs woedend is er de tegenwoordigheid van geest dat voetbal slechts voetbal is. Een bijzaak. Wél een belangrijke bijzaak. En dat realiseren die laaienlichters zich dan weer al te goed. Dat ­weten we weer van de secretaris-generaal van de KNVB, Gijs de Jong. Die blijkt verdomd goed ingevoerd. Hij zei over Rutte & De Jonge en hun goedkope besluit: ,,Dit is symboolpolitiek. Dat is door het kabinet ook expliciet zo gezegd. Een leeg stadion wordt gezien als een mooie, zichtbare actie.’’

RIVM en OMT zien geen enkele reden de sta­dions leeg te houden. Dit schudden Rutte & De Jonge uit hun louche mouwen. Misschien is het mede wraakneming vanwege oplaaiend voetbalhooliganisme.
Er is geen enkele sector die nog sympathie heeft voor het beleid, het probleem is echter dat iedereen een andere kant op wil. In die context zou je bijna kunnen zeggen dat wat nu op tafel ligt het optimale-poldercompromis is...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:46:
[...]

[...]

Er is geen enkele sector die nog sympathie heeft voor het beleid, het probleem is echter dat iedereen een andere kant op wil. In die context zou je bijna kunnen zeggen dat wat nu op tafel ligt het optimale-poldercompromis is...
Precies. Artikel dat ik net ook deelde.

Je krijgt 'sectoren' er misschien nog wel van doordrongen dat er iets nodig is. Maar wel voor een ander. Nooit voor hunzelf, want daar ligt het niet aan.

Alles dicht was m.i. ook eerlijker geweest in deze. Door het polderen ontstaan er nog meer tegenstrijdigheid.

• dfbt
eamelink schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:44:
[...]

Je stuurt een antwoord met een cynische toon op het feit dat hij tijdens een pandemie een zwangere vrouw heb. Dat je er bij zet, lijkt me geen enkel probleem klinkt meer sarcastischer dan dat de overheid roept dat over 3 weken sinterklaas en kerst zonde regels en restricties gevierd mogen worden .

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-11 19:36
mugenmarco schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:29:
[...]

ik ben liever bij een groep vrienden waarvan ik weet dat ze gevaccineerd zijn EN geen klachten hebben, dan in een kroeg of restaurant bij mensen waarvan ik dat niet weet.

Heb me er vorig jaar wel strikt aan gehouden en ook aan het advies over aantal mensen, we zijn nu een jaar verder en dan word ik alsnog afgebrand door mensen omdat ik met wat vrienden wil gaan drinken thuis.

come on :(
Zo sta ik er nu ook in hoor, je bent niet alleen.
Ik heb een stukje van mijn plicht gedaan en doe zoveel mogelijk wat nodig is maar ga niet als een kluizenaar leven.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:37:
[...]

Geen idee, ik weet niet hoe dat bron en contactonderzoek werkt. Maar een vriendin van mij heeft corona gekregen en die werkt bij een bank als adviseur, dus die heeft geen idee omdat ze tientallen mensen per dag ziet, daar moet je denk ik eerder aan denken
Die komt dus in het vakje 'werk' terecht. Als ze tenminste verder niet zo veel gedaan heeft. Is ze bijvoorbeeld ook in de kroeg geweest, dan komt ze op de grote hoop 'onbekend'. 'Thuis' is veruit het makkelijkste traceerbaar (iemand heeft thuis Corona, en even later heb jij het ook).

Verwijderd

gekkie schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:30:
[...]

Het is toch niet zo gek dat (professioneel) voetbal, wat ook door kan draaien zonder aanwezig publiek, het aflegt tegen andere keuzes om in te grijpen in andere sectoren waar dat minder is (bijvb theater en bios) ?

Tsja soms vallen dingen nog wel eens tegen, dus stellen dat je genaaid bent doordat er nu maatregelen zijn die je raken, terwijl je gevaccineerd bent, zijn voor mij toch wel kenmerken van een wat eenzijdige blik.

[...]

Alleen heeft het weinig nut om die problemen nu te gaan vermengen waar dat onnodig is.
Klopt. Daarom hadden ze beter een paar andere "koppen" kunnen laten zien op de persconferenties. Voor veel mensen staan daar nu 2 totaal onbetrouwbare mensen een verhaaltje te doen. Er is gekozen om de problemen dus wél te gaan vermengen. Maar dat is een keuze die in Den Haag gemaakt is.

Prima dat jij dat "een eenzijdige blik" vind, zolang je je maar beseft dat anderen dat ook gewoon van jouw blik kunnen vinden. Dat is hooguit een andere zijde.

• zacht
  • Niet online
redwing schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:30:
[...]

Als je in het bedrijfsleven minder werkdruk hebt en meer kunt verdienen gaat er toch iets mis. Dus jij kunt het mee vinden vallen, maar voor de mensen aan het bed valt dat helemaal niet mee.
Dat geldt voor veel beroepen, ik heb zelf ook zo'n beroep. Als iedereen voor lage werkdruk en een beter salaris gaat hebben we binnenkort geen zorgpersoneel, politie-agenten, onderwijzers etc meer.
Soms doe je een beroep ook omdat je het leuk vindt.
Verlagen van de werkdruk is iets waar ik me eerder hard voor zou maken dan een hoger salaris. Ik heb overigens geen idee hoe. Al denk ik dat het voor mijn en de eerder genoemde beroepen al een hoop zou schelen als je minder tijd kwijt bent voor administratieve taken.

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-11 14:14

Coach4All

I'm a Coach 4 All

[...]

[...]

Nee, optimaal zou zijn als in een stadion ook 1250 QR gecontroleerde en geplaceerde toeschouwers per wedstrijd toegestaan zouden zijn.....

Maar ongetwijfeld vind de KNVB het dan nog steeds niet eerlijk.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 22:26

Dennahz

Life feels like hell should.

[...]

[...]

Eerlijk is eerlijk: ik ben echt blij dat steeds meer mensen ze zat zijn. Hoop dat dit tijdens het stemproces van woensdag in de TK ook zo is. Het is tijd om andere mensen aan het roer te hebben.

Al weet ik niet of Paternotte nou zo'n goeie opvolger van de Jonge is, volgens mij is die gast nog extremer qua denkwijze.

We moeten gewoon back to basics. Opnieuw een beleid uittekenen. Het is allemaal niet zo ingewikkeld:

- Horeca/scholen verplichten om een CO2-meter te gebruiken (dit kan je als overheid prima betalen). Te hoog getal = ventileren / ramen open. Beetje zoals in België het geval is (niet dat de cijfers daar geweldig zijn nu :+)
- Ventilatie!!
- FFP2 verplichten in binnenruimtes als winkels e.d. Ophouden met die zinloze niet-medische kapjes die niemand goed draagt. Leer mensen zichzelf te beschermen in de winter.
- 2G-systeem bij evenementen en eventueel natte horeca (ik heb een hekel aan de coronapas, maarrr... in dit geval waar je met tig mensen op elkaar gepropt staat is heeft het wel voordelen) - OF iedereen laten testen. Zowel gevaccineerd als ongevaccineerd. Dan ben je min of meer zeker.
- Gevaccineerden ook in quarantaine na contact met coronapatiënt.
- 1.5m afstand moet terug, zeker in wachtrijen voor de kassa / pretparken / enz.
- Mensen voorlichting geven om hun weerstand te boosten. Eventueel met financiële stimulans.
- Blijf thuis bij klachten! Ook als je gevaccineerd bent. Hoeveel mensen er niet lopen te sniffen en hoesten als je uit eten gaat. Ongelooflijk.
- .....

Met 85% vaccinatiegraad is het probleem niet opgelost, dat gaat het met 90% ook niet zijn. Dus tijd om anders te gaan denken.

Niet die stomme pestregeltjes van horeca en winkels dicht om 20:00. Niet alleen ongevaccineerden willen straffen. Zoals het nu allemaal ingericht is, is het een beloningssysteem.

Jij doet wat de Jonge wil? Hoppa, je krijgt een beloning. Ook al is het medisch gezien gewoon dom. Kijk hier een voorbeeld van Marino van Zelst. Dubbel gevaccineerd, toch besmet. Officieel had hij niet in quarantaine hoeven gaan.

Mensen moeten zelf de noodzaak inzien van de maatregelen. Nu is dat gevoel helemaal weg. Ja, er is een deel van de bevolking nog helemaal panisch om dit virus, maar de meeste mensen hebben dat gevoel totaal niet meer.

Die zijn of geprikt, of voelen zich te gezond om zich te laten prikken. Het draagvlak is weg. En door te gaan dwingen en drammen komt dat echt niet terug. Integendeel. Vergeet niet dat corona voor de meeste mensen een "ver-van-mijn-bed-show" is geworden.

My 2 cents als leek ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Dennahz op 15-11-2021 12:06 ]

Twitter

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:00
MikeyMan schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:49:
[...]

Precies. Artikel dat ik net ook deelde.

Je krijgt 'sectoren' er misschien nog wel van doordrongen dat er iets nodig is. Maar wel voor een ander. Nooit voor hunzelf, want daar ligt het niet aan.

Alles dicht was m.i. ook eerlijker geweest in deze. Door het polderen ontstaan er nog meer tegenstrijdigheid.
Precies, of beleid dat zich inderdaad hard afzet tegen mensen die vaccin weigeren. Ook daar willen we niet aan, net als mensen die bewust onzin verspreiden aan te pakken.

Ik wacht nog op het moment dat iemand een civiele procedure start a la Millecam omdat er mensen stierven door onzin-advies van dezen en genen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

zacht schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:57:
[...]

Dat geldt voor veel beroepen, ik heb zelf ook zo'n beroep. Als iedereen voor lage werkdruk en een beter salaris gaat hebben we binnenkort geen zorgpersoneel, politie-agenten, onderwijzers etc meer.
Verlagen van de werkdruk is iets waar ik me eerder hard voor zou maken dan een hoger salaris. Ik heb overigens geen idee hoe. Al denk ik dat het voor mijn en de eerder genoemde beroepen al een hoop zou schelen als je minder tijd kwijt bent voor administratieve taken.
Meer mensen zet m.i. meer zoden aan de dijk dan hoger salaris. Geen gezeur met overwerk, op komen draven als er eentje ziek is etc. En dus lagere werkdruk.

Als ik aan mijn vrienden vraag of ze er liever 20% bij hebben of 20% extra collega's, is het antwoord zonder uitzondering het laatste.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 15-11-2021 12:01 ]

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
eric.1 schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:17:
[...]
Weggelopen zorgpersoneel na de eerste piek(en) icm hoge terugkerende corona-gerelateerde opname-cijfers. (…)
De oorzaak van druk op de zorg in het snelheidslimiet voorbeeld is toch ook niet 'weggelopen personeel' of het aantal ongevallen?

De oorzaak ligt in sturen op zorg door het kabinet, waardoor bij R>1 uiteraard veel besmettingen ontstaan en hyper-voorspelbaar veel opnames omdat al tijden bekend is dat niet iedereen reageert op een vaccin, niet iedereen gevaccineerd kan worden, niet iedereen die dat kan (helaas) zich wil laten vaccineren en de vaccins dus niet 100% opnames kunnen voorkomen.

Niks grillig of onvoorspelbaar. Gezien de toespraak in maart 2020 en de Nieuwsuur reportages lijkt het mij zelfs erg aannemelijk dat het kabinet het laten ontstaan van besmettingen nastreeft door een strategie te hanteren die voorspelbaar tot veel besmettingen leidt. Noem het een 'bij effect'.
(…) We wachten nu toch ook niet terwijl we achterover leunen? (…)
Ja, er wordt 'afgeremd', maar de vraag waar het om draait is uiteraard: wat is de Rt nu? Is die Rt beduidend <1 geworden? Het RIVM rekent 14 dagen terug helaas. De hele wereld gebruikt nowcasting als (iets minder betrouwbare) benadering van de Rt, maar Nederland gaat wachten tot de IC wederom overvol is en publiceert daarbij de Rt van 14 dagen terug.

Alsof je in het voorbeeld de ongevallen wel registreert, maar de politie pas na 14 dagen het gemiddelde aantal ongevallen gaat berekenen en dan pas vaststelt dat er 14 dagen geleden exponentiële groei is ontstaan.

De verdubbelingstijd bij een Rt van 1,2 is dus 14 dagen.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

[...]

Als de mensen in de zorg meer gaan verdienen, gaan ze waarschijnlijk minder werken.

• Dennahz

Dennahz

MikeyMan schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:59:
[...]

Meer mensen zet m.i. meer zoden aan de dijk dan hoger salaris. Geen gezeur met overwerk, op komen draven als er eentje ziek is etc.
Absoluut, maar dit was pre-corona ook al een groot probleem in de zorg. Mensen die weggingen werden vaak niet eens vervangen.

Hell, dit speelt niet alleen in de zorg maar ook bij andere bedrijven. M'n vriendin werkt bij een bank en ook al zijn ze nu zwaar onderbemand, nog steeds heeft het management het erover dat mensen die weggaan niet vervangen hoeven te worden.

Dus tja... het is een beetje de graaicultuur van de top. Zoveel mogelijk winst persen uit zo weinig mogelijk mensen. Even vergetende dat het om mensen gaat en niet om robots die je sneller kan laten draaien.

Ben benieuwd hoeveel burnouts het zal kosten voor ze dat eindelijk eens gaan inzien.

Twitter

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11 13:28

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Maar wel vreemd om dat te doen, en anderen die eveneens hele normale dingen doen zo de les te lezen, en dan een krantenartikel erbij te stoppen dat erover gaat dat 'de anderen' het altijd gedaan hebben :)

Maar geen zorgen, met de huidige maatregelen gaat het zeker goedkomen in het ziekenhuis tegen de tijd dat jullie daar wellicht moeten zijn :)
Lekker genuanceerd weer. Bij mij is het pas gelukt na een aantal jaar proberen destijds. Als er een kinderwens is dan is dat niet altijd zo maar even geregeld.

• Number10
  • Niet online
Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:12:
[...]
Ja klopt, een paar weken geleden toen de eerste maatregelen zijn aangekondigd, zijn er zwakke maatregelen genomen voor de beeldvorming, met veel symboolpolitiek. We zijn inderdaad dus gewoon te laat. Laat de besmettingen maar sky high gaan en dan iedereen in lockdown, wat een fijne ministers hebben we toch.
Zie antwoord dat ik zojuist plaatste:
Number10 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10"

De zorgcapaciteit of arbeidsvoorwaarden is een discussie die dateert voor 2020 en staat echt los van het huidige probleem wat wordt veroorzaakt door een verkeerde strategie (al 1,5 jaar) van sturen op zorg, wat voorspelbaar en aantoonbaar niet lukt gezien o.a. de zorgdrukte en uitgestelde zorg.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-11 22:16
[...]

[...]
Voor het deel wat je quote (de rest hangt achter de betaalmuur), ik zie er weinig inhoudelijks in.
Er zijn zoveel belangrijke zaken en nog meer belangrijke bijzaken, zoals hij het live kijken naar voetbal lijkt te noemen. Voor de amateur sport zou ik me er nog iets bij kunnen indenken, bij het professionele voetbal een stuk minder aangezien dat niet live ook prima te volgen is en die sector het op alle maatstaven wat mij betreft minder nodig heeft dan andere sectoren.
Het is een compromis dat is wel duidelijk, of het het meest optimale is dat zal ook wel van je uitgangspunten afhangen. En of het heel veel met de polder te maken heeft weet ik niet, Het oorspronkelijke idee van polderen was toch om uiteindelijk met elkaar tot iets beters te komen dan de optelsom van de individuele deelbelangen en zonder elkaar het mes echt op de keel te hoeven zetten, de vraag is of deze kwestie zich daar zo zeer voor leent.
Maar goed het lijkt me ook een utopie om te denken dat er wel grote sympathie zou zijn van sectoren.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Indoubt schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:03:
[...]

Lekker genuanceerd weer. Bij mij is het pas gelukt na een aantal jaar proberen destijds. Als er een kinderwens is dan is dat niet altijd zo maar even geregeld.
offtopic:
dat was ook onze zorg, maar zelfs op mijn leeftijd was het ineens binnen twee maanden geregeld, hadden deze planning ook niet helemaal voorzien

Begin nu overigens wel te twijfelen of ik wel de vader ben. Bedankt @eamelink en @bie100 :+

Maar waar het eigenlijk om ging; je kunt als gevaccineerde wel vinden dat het genoeg is geweest, maar dat zegt niet dat je niet tegen de gevolgen aan gaat lopen. Of het nou voor een bevalling of een fietsongeluk is, je hebt toch zorg nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 15-11-2021 12:10 ]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
[...]

Klopt, en hoe leuker het is, hoe minder salaris je het ervoor doet. Aangezien de zorg aardig aan het leeglopen is op het moment is het wel duidelijk dat we op de grens zitten van de voorwaarden die mensen nog accepteren omdat het leuk werk is.
Precies dit, want ook hier gaat het fout met de huidige regering. Ze denken alles met een eenmalige zak geld op te lossen, terwijl hier structurele oplossingen voor nodig zijn. En dat structureel is niet alleen structureel geld, maar vooral een structurele oplossing om het werk weer leuker te maken.

[removed]

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Het lijkt erop dat ik een onhandige post heb geschreven over de aankomende mini-@MikeyMan die veel mensen in het verkeerde keelgat schiet. Het 'geen probleem' was - uiteraard - niet sarcastisch bedoeld.

Mijn excuses, vooral aan @MikeyMan :)

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-11 15:06
eamelink schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:07:
Het lijkt erop dat ik een onhandige post heb geschreven over de aankomende mini-@MikeyMan die veel mensen in het verkeerde keelgat schiet. Het 'geen probleem' was - uiteraard - niet sarcastisch bedoeld.

Mijn excuses, vooral aan @MikeyMan :)
Ik had al een sterk vermoeden wat je bedoelde :9

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:34
Emgeebee schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:18:
[...]

Eens dat het veel te makkelijk wijzen is, maar zodra we op code zwart zitten (waar we al dichter bij hebben gezeten dan de meesten willen realiseren), dan is een halfopgeleide verpleegkundige natuurlijk altijd beter dan niks.

En dat contingency plan mis ik wel een beetje. Is dat er voor zover iemand weet?
Zeker is er een contingency plan. BV elk ziekenhuis heeft een zorgvuldig uitgedacht protocol/draaiboek/beslisboom van wie ze wel en niet onder welke omstandigheden gaan opnemen en behandelen, als er meer "vraag" dan "aanbod" is en ze nergens anders meer terecht kunnen komen.

Ook is er in Utrecht een militair noodhospitaal dat ingezet kan worden, volgens mij met 400 bedden en een X aantal IC plekken.

• redwing
  • Nu online
Coach4All schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:57:
[...]

Nee, optimaal zou zijn als in een stadion ook 1250 QR gecontroleerde en geplaceerde toeschouwers per wedstrijd toegestaan zouden zijn.....

Maar ongetwijfeld vind de KNVB het dan nog steeds niet eerlijk.
Aangezien 85% gevaccineerd is en 15% niet, moet je dan 15/85*1250=220 QR gecontroleerde en geplaceerde toeschouwers. Anders heb je een veel grotere kans op een plek als je ongevaccineerd bent ;)

[removed]

• Dennahz

Dennahz

MikeyMan schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:06:
[...]

[offtopic] dat was ook onze zorg, maar zelfs op mijn leeftijd was het ineens binnen twee maanden geregeld, hadden deze planning ook niet helemaal voorzien[/quote]

Maar waar het eigenlijk om ging; je kunt als gevaccineerde wel vinden dat het genoeg is geweest, maar dat zegt niet dat je niet tegen de gevolgen aan gaat lopen. Of het nou voor een bevalling of een fietsongeluk is, je hebt toch zorg nodig.
Soms zit je op een leeftijd waar je gewoon niet veel langer wilt of kunt wachten. En daarbij: iedere ouder weet dat er eigenlijk geen perfect moment is om aan kinderen te beginnen ;)

Dat het niet optimaal is... tja. Na corona is er straks wel weer wat. Het klimaat of zo. Uiteindelijk heb je er in het dagelijks leven allemaal niet zo heel veel last van. Bij een bevalling ga je doorgaans niet naar 't IC, maar helpt de kraamverzorger (of hoe ze dat hier ook maar noemen, in België, waar we ten tijde van de bevallingen nog woonden, komt de gynaecoloog gewoon opdraven :) ).

Uiteindelijk gaat het normale leven ook gewoon door. Ik ga het ook niet laten om te gaan mountainbiken in het bos, terwijl het risico dat ik op m'n plaat ga toch wel aanwezig is :X

Twitter

• Indoubt

Indoubt

MikeyMan schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:06:
[...]

[offtopic] dat was ook onze zorg, maar zelfs op mijn leeftijd was het ineens binnen twee maanden geregeld, hadden deze planning ook niet helemaal voorzien[/quote]

Inderdaad, bij mijn dochter is het een last minute keizersnede geworden. Niet leuk maar in zo'n geval heb je wel zorg nodig.

Dan moet er wel even een ok beschikbaar zijn en, misschien belangrijker, de personele bezetting. Dat zijn grotendeels niet dezelfde mensen als op de IC maar je wil niet in de ellende van een code zwart komen.

(Ik wens je niet al teveel slapeloze nachten voor als de kleine er is)

• olafmol
Dennis1812 schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:45:
[...]

En wie zorgt voor de inkomsten van dat ziekenhuis? Aangezien ze zich los moeten weken van de verzekeraars?
ja die is tricky. "Vroegah" had je nog particulier verzekerden. Ik denk wel dat de macht van de verzekeraars veel te groot is. Blijkbaar is er ergens een grote blokkade, want iedereen wil hogere salarissen voor de zorgverleners, maar toch lukt dat ergens niet. Tegelijkertijd zijn de kosten van zorg extreem gestegen, en is de efficiency gedaald. Terwijl onze koopkracht niet heel erg anders geworden is. Ja, vergrijzing is een ding, en dat zal door de maatschappij en/of particulieren opgehoest moeten worden. Maar ik heb toch het gevoel dat er ergens een hele grote dikke "adder" zit die deze hele treurige situatie een stuk beter kan maken als je em de kop afhakt. Of dat nou de vakbonden/CAO's, de verzekeraars, de ziekenhuizen zelf, of de overheid is.

Er klopt toch ergens niet als iedereen wel wil, maar er niets veranderd?

• hoevenpe
Indoubt schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:11:
Inderdaad, bij mijn dochter is het een last minute keizersnede geworden. Niet leuk maar in zo'n geval heb je wel zorg nodig.
Hier idem, een 'dringend advies' aan @MikeyMan om gepland naar het ziekenhuis te gaan en daar te bevallen.

Als je het in de context van Corona hebt over het reduceren van voorspelbare risico's hebt dan is dit in het geval van bevallen een absolute no-brainer...

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Om 1300 begint vandaag de technische briefing met Jaap van Dissel (e.a.)

Zie https://www.tweedekamer.n...gen/details?id=2021A07254

• olafmol
hoevenpe schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:11:
[...]

Totdat de zorgpremie een paar tientjes in de maand hoger wordt, dan is de roep om meer IC capaciteit zo verstomd...
geloof ik niets van. Als je het goed uitlegt, en tegelijkertijd ook laat zien dat je acties neemt om de efficiency te verbeteren (want de meeste mensen zijn echt niet achterlijk en zien heus wel hoe in-efficient het op de meeste plekken draait). Energie prijzen omhoog gebeurt ook met relatief weinig weerstand.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20-11 16:09
olafmol schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:13:
Zolang degenen die roepen dat ze iets willen zelf geen plan aan hoeven te leveren omtrent hoe dit uit te voeren zou moeten zijn, dan is dit toch niet raar?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-11 21:03

TrailBlazer

Karnemelk FTW

olafmol schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:18:
[...]

geloof ik niets van. Als je het goed uitlegt, en tegelijkertijd ook laat zien dat je acties neemt om de efficiency te verbeteren (want de meeste mensen zijn echt niet achterlijk en zien heus wel hoe in-efficient het op de meeste plekken draait). Energie prijzen omhoog gebeurt ook met relatief weinig weerstand.
Omdat iedereen energie gebruikt. Bij kosten voor de zorg hebben een hoop mensen het idee dat ze betalen voor anderen want zelf zijn ze nooit ziek.

• Number10
  • Niet online
eric.1 schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:24:
[...]
Zolang degenen die roepen dat ze iets willen zelf geen plan aan hoeven te leveren omtrent hoe dit uit te voeren zou moeten zijn, dan is dit toch niet raar?
Dat is helemaal niet zo. In het vorige debat heeft Volt klip en klaar in een motie aangegeven dat sturen op zorg niet werkt en het laag houden van besmettingen het streven moet zijn.

Maar dat krijg geen Kamermeerderheid.

• FabianGTI
  • Laatst online: 11:16
olafmol schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:18:
[...]

Omdat heel veel mensen er niets tegen kunnen doen en het maar mokkend moeten accepteren.
Door de huidige inflatie staat al bij veel mensen het water aan de lippen.

Even een paar tientjes in de maand meer betalen zit er niet in voor veel mensen, vooral omdat je er vanuit kan gaan dat er steeds minder zorg tegenover staat, inmiddels valt alles buiten de verzekering.

• zacht
  • Niet online
TrailBlazer schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:25:
[...]

Omdat iedereen energie gebruikt. Bij kosten voor de zorg hebben een hoop mensen het idee dat ze betalen voor anderen want zelf zijn ze nooit ziek.
En daar komt nog bij dat het een optelsom wordt voor veel mensen. Én de energieprijzen omhoog, én de zorgpremie omhoog, én CAO's die achterblijven bij de inflatie.

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 21:11
Dennahz schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:58:
[...]
- Blijf thuis bij klachten! Ook als je gevaccineerd bent. Hoeveel mensen er niet lopen te sniffen en hoesten als je uit eten gaat. Ongelooflijk.
Gedeeltelijk mee eens met je post, behalve deze zin.

Ik zou die aanpassen: "Blijf thuis met klachten! Of laat je testen!".
Ikzelf ben chronisch verkouden, zeker met deze temperaturen. Heb mij afgelopen week (als gevaccineerde) 3x laten testen (o.a. zaterdag omdat het plan was dat ik vandaag op kantoor zou zitten), allemaal negatief trouwens :) Net zoals de zelftesten die ikzelf iedere 2 dagen doe.

Maar als ik de komende periode niks mag doen omdat ik "snif" dan kunnen ze mij helemaal opvegen.

[ Voor 11% gewijzigd door Ryur op 15-11-2021 12:40 ]

• olafmol
Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:59:
[...]

Levi:
Levi: „Code zwart bestaat alleen in Nederland. Nergens ter wereld gebeurt dat. Als er elders in de wereld een tekort is aan ic-bedden, dan zetten ze er ic-bedden bij. In Nederland hebben we kennelijk besloten dat er een maximum is. Dus zijn we gaan nadenken over wat we moeten doen als dat maximum is bereikt.
Dat is natuurlijk zwaar gecharcheerd en helemaal niet waar. Alsof er in de Engelse of Amerikaanse binnensteden ineens IC bedden bijgezet worden. Waar moeten die bedden vandaan komen en wie gaat ze bemensen? Kul, mensen komen dus gewoon op de gang of worden urenlang rondgereden in de hoop ergens anders een plekje te krijgen.

Imho maakt Corona een aantal dingen glashelder: A) efficiency in de zorg heeft gefaald, is idd niet ingericht op onverwachte pieken. B) Vergrijzing is een serieus probleem, je kunt gewoonweg niet iedereen onbeperkt lang op de been proberen te houden koste wat kosten, daar hangt altijd een prijskaartje aan wat we als maatschappij moeten en willen betalen (zie weer efficiency), en C) met heel veel mensen in de wereld dicht op elkaar leven creeert nou eenmaal virussen ed, fact of life, zal eerder meer en vaker dan minder worden.

• mugenmarco
olafmol schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:37:
[...]

Dat is natuurlijk zwaar gecharcheerd en helemaal niet waar. Alsof er in de Engelse of Amerikaanse binnensteden ineens IC bedden bijgezet worden. Waar moeten die bedden vandaan komen en wie gaat ze bemensen? Kul, mensen komen dus gewoon op de gang of worden urenlang rondgereden in de hoop ergens anders een plekje te krijgen.
Wat ik nog steeds niet snap is dat er in de UK vrijwel geen regels meer zijn, terwijl de vaccinatiegraad daar ietsjes hoger ligt dan hier terwijl de IC daar helemaal niet veel groter is dan hier.

Care to explain?

• redwing
  • Nu online
olafmol schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:13:
[...]

ja die is tricky. "Vroegah" had je nog particulier verzekerden. Ik denk wel dat de macht van de verzekeraars veel te groot is. Blijkbaar is er ergens een grote blokkade, want iedereen wil hogere salarissen voor de zorgverleners, maar toch lukt dat ergens niet. Tegelijkertijd zijn de kosten van zorg extreem gestegen, en is de efficiency gedaald. Terwijl onze koopkracht niet heel erg anders geworden is. Ja, vergrijzing is een ding, en dat zal door de maatschappij en/of particulieren opgehoest moeten worden. Maar ik heb toch het gevoel dat er ergens een hele grote dikke "adder" zit die deze hele treurige situatie een stuk beter kan maken als je em de kop afhakt. Of dat nou de vakbonden/CAO's, de verzekeraars, de ziekenhuizen zelf, of de overheid is.

Je kunt je dan vooral afvragen of iedereen wel wil. Want ik heb niet echt het idee dat onze huidige regering wel wil. Ik heb nl. het idee dat onze huidige regering vooral kijkt naar de komende paar jaar, maar niet op langere termijn. En dan is de zorg helemaal geen probleem, want over 2 jaar is het hetzelfde als nu, ongeacht wat je doet (scholing duurt meerdere jaren). Pas als je over een periode van 10 jaar gaat kijken, zie je dat je iets moet en kunt veranderen.

[removed]

Verwijderd

Number10 schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:04:
[...]

Zie antwoord dat ik zojuist plaatste:
Number10 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10"

De zorgcapaciteit of arbeidsvoorwaarden is een discussie die dateert voor 2020 en staat echt los van het huidige probleem wat wordt veroorzaakt door een verkeerde strategie (al 1,5 jaar) van sturen op zorg, wat voorspelbaar en aantoonbaar niet lukt gezien o.a. de zorgdrukte en uitgestelde zorg.
En wat is het alternatief in een westerse open samenleving als Nederland? Buiten iedereen extreem strikte vrijheidsbeperkingen opleggen?
We moeten ons neerleggen bij het feit dat corona er is, niet weg zal gaan... en zich zonder extreme maatregelen niet in bedwang laat houden.

• Indoubt

Indoubt

mugenmarco schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:38:
[...]

Wat ik nog steeds niet snap is dat er in de UK vrijwel geen regels meer zijn, terwijl de vaccinatiegraad daar ietsjes hoger ligt dan hier terwijl de IC daar helemaal niet veel groter is dan hier.

Care to explain?
Een paar doden meer zijn niet zo erg daar. Tevens is er een wachtlijst die is opgelopen naar 14 miljoen uitgestelde behandelingen. Dat vinden ze ook niet zo erg

• dfbt
Indoubt schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:52:
[...]

Een paar doden meer zijn niet zo erg daar. Tevens is er een wachtlijst die is opgelopen naar 14 miljoen uitgestelde behandelingen. Dat vinden ze ook niet zo erg
heb je daar bronnen van die officieel zulke getallen melden?
Dat is wel extreem veel.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

olafmol schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:37:
[...]

Imho maakt Corona een aantal dingen glashelder: A) efficiency in de zorg heeft gefaald, is idd niet ingericht op onverwachte pieken. B) Vergrijzing is een serieus probleem, je kunt gewoonweg niet iedereen onbeperkt lang op de been proberen te houden koste wat kosten, daar hangt altijd een prijskaartje aan wat we als maatschappij moeten en willen betalen (zie weer efficiency), en C) met heel veel mensen in de wereld dicht op elkaar leven creeert nou eenmaal virussen ed, fact of life, zal eerder meer en vaker dan minder worden.
Inderdaad... We hebben in New York en Italië gezien hoe die bedden erbij geplaatst worden...
Niet dus.

Daar is het gewoon op de gang wachten en we zien wel wie het overleeft. Als het vol is houdt het op. In welk land je ook zit.

• Number10
  • Niet online
Kuipers meldt net dat er vandaag 19.000 besmettingen zijn. Maar daar zit dus ook achterstand bij.

• mugenmarco
Number10 schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:03:
Kuipers meldt net dat er vandaag 19.000 besmettingen zijn. Maar daar zit dus ook achterstand bij.
och jzs dat meen je niet -_-

• Turdie
Dagrecord? Zo krijgen we vanzelf wel natuurlijke immuniteit ;)

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-11 08:59
Nou, da's een nieuwe, dat de besmettingscijfers ook al voortijdig uitlekken.
Dat maakt het gemiddelde van de afgelopen 3 dagen 15.000 dus ook weer niet heel schokkend.

• Wolly
  • Niet online
Ik denk dat de tweede zin die je schrijft de krantenkoppen niet zal halen.

Edit) Bingo.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/RVf51m2P/screenshot-210.png

[ Voor 28% gewijzigd door Wolly op 15-11-2021 13:40 ]

• Turdie
Verwijderd schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:50:
[...]

En wat is het alternatief in een westerse open samenleving als Nederland? Buiten iedereen extreem strikte vrijheidsbeperkingen opleggen?
We moeten ons neerleggen bij het feit dat corona er is, niet weg zal gaan... en zich zonder extreme maatregelen niet in bedwang laat houden.
Sowieso meer solidariteit en rekening houden met elkaar.
Lockdowns werken niet, omdat er allemaal maatregelen tegelijk worden genomen weet je nooit wat effect had. Maar sowieso de groepsgrootte binnen is de belangrijkste denk ik

[ Voor 15% gewijzigd door Turdie op 15-11-2021 13:07 ]

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-11 22:36
[...]

Care to explain?
Mijn hypothese is dat NL dichtbevolkter en veel mobieler is. Hierdoor is Nederland gevoeliger voor landelijke uitbraken.

• Indoubt

Indoubt

dfbt schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:53:
[...]

heb je daar bronnen van die officieel zulke getallen melden?
Dat is wel extreem veel.
Yep: https://www.bbc.com/news/health-58132538

Dit is lechts een van de artikelen, deze is van de BBC

Correctie: het is 13 miljoen en ze verwachten dat het stijgt naar 14 miljoen

• Dennahz

Dennahz

In België zijn ze ook nieuwe regels aan het bedenken. Zeker in West-Vlaanderen loopt het blijkbaar de spuigaten uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQoGyvml8mKnC2FheVEa650xgPM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QXMHKd0KHAU3sEN6wdYMltKu.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCov10SnDbQsaCAMhGtBOM96dDM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/enoQWewajvzLtd5Kfaf9p4wU.png?f=user_large

West-Vlaanderen heeft (bij 18+) een vaccinatiepercentage van 93% (!). Dit is toch extreem verontrustend eigenlijk? Stel, in Nederland krijgen we ook een vaccinatiepercentage van 90%, stel. Dan is dat - als we kijken naar de situatie in WVL - nog steeds niet voldoende om mensen uit het ziekenhuis te houden.

Zelf komen we regelmatig in WVL voor familie en als we daar naar de winkel of horeca gaan, zien we toch dat mensen zich vrij strikt aan de maatregelen (mondkapjes, afstand,...) houden. Dus als het in het goed luisterende Vlaanderen al niet lukt.. dan gaat dat in het rebelse Nederland sowieso ook rampzalig blijven zijn.

In België hebben ze zelfs meer IC-bedden per hoofd :X

Twitter

• Turdie
MarcoC schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:06:
[...]

Mijn hypothese is dat NL dichtbevolkter en veel mobieler is. Hierdoor is Nederland gevoeliger voor landelijke uitbraken.
Daar hebben ze acties ingezet om de capaciteit op te hogen van de ic, dus die kan pieken beter aan

[ Voor 7% gewijzigd door Turdie op 15-11-2021 13:10 ]

• eric.1
Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:06:
[...]

Dat is natuurlijk nooit verkeerd. Maar zijn we al niet aardig solidair geweest?

• mugenmarco
Dennahz schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:09:
In België zijn ze ook nieuwe regels aan het bedenken. Zeker in West-Vlaanderen loopt het blijkbaar de spuigaten uit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

West-Vlaanderen heeft (bij 18+) een vaccinatiepercentage van 93% (!). Dit is toch extreem verontrustend eigenlijk? Stel, in Nederland krijgen we ook een vaccinatiepercentage van 90%, stel. Dan is dat - als we kijken naar de situatie in WVL - nog steeds niet voldoende om mensen uit het ziekenhuis te houden.

Zelf komen we regelmatig in WVL voor familie en als we daar naar de winkel of horeca gaan, zien we toch dat mensen zich vrij strikt aan de maatregelen (mondkapjes, afstand,...) houden. Dus als het in het goed luisterende Vlaanderen al niet lukt.. dan gaat dat in het rebelse Nederland sowieso ook rampzalig blijven zijn.

In België hebben ze zelfs meer IC-bedden per hoofd :X
Die vraag stelde ik mezelf al maanden geleden, hoe hoog moet de vaccinatiegraad zijn om regels los te laten?

• Turdie
eric.1 schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:10:
[...]

Dat is natuurlijk nooit verkeerd. Maar zijn we al niet aardig solidair geweest?
Als ik mensen hoor zeggen, ik heb mijn plicht gedaan omdat ik een vaccin heb genomen vind ik die nog ver te zoeken. En ik hen gezond, ik hoef geen vaccin. Ik vind de solidariteit vanaf het begin af aan tegenvallen.
Een paar voorbeelden:
* Op moment dat er weer feestjes zijn gaat iedereen als een malle zoveel mogelijk feesten
* Op de laatste dag voordat de lockdown begon waren de kroegen overvol
* Toen mondkapjes een advies waren had niemand mondkapjes op

[ Voor 35% gewijzigd door Turdie op 15-11-2021 13:13 ]

• Wolly
  • Niet online
Dennahz schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:09:West-Vlaanderen heeft (bij 18+) een vaccinatiepercentage van 93% (!). Dit is toch extreem verontrustend eigenlijk? Stel, in Nederland krijgen we ook een vaccinatiepercentage van 90%, stel. Dan is dat - als we kijken naar de situatie in WVL - nog steeds niet voldoende om mensen uit het ziekenhuis te houden.
Niets nieuws onder de zon toch? Vaccinatiepercentage is niet hetzelfde als immuniteitspercentage en ligt altijd lager.

Zie bijvoorbeeld de tabellen in Wolly in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10"

• Indoubt

Indoubt

Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:09:
[...]

Daar hebben ze acties ingezet om de capaciteit op te hogen van de ic, dus die kan pieken beter aan
Die zou ik even nakijken voor de zekerheid

Heb je het over het VK of over een ander land? In het VK zijn er juist grote problemen met de NHS en de bezetting, vooral omdat er redelijk wat ziekenhuis personeel, zowel artsen als verpleegkundigen terug is naar de EU

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:31
update bedbezetting

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jD7CqOBY1VpKoOYy3Qm3KjuNpCw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/z0eRpc67sbfX6Yv2zLNtb7qi.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAZ9S1K5mU-1CBD8XRu9XAeTD2E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8H8J2C9KedXpm9ei9SzW2yaD.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eChATQCpb5zGkNY4YuxTRYl_734=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ptNi3RbdEhczz0SZDPB6w509.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQCbB1PqN_DVQL71qgdvTH2ijSE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jL2uemuLFAXKeTB49UkBQd4D.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TyTFqGAEio6AwoBxhh_9KwlQdWU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H1ePkgfP5rDdg2QTujIU4sor.png?f=user_large

• Turdie
Indoubt schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:13:
[...]

Die zou ik even nakijken voor de zekerheid

Heb je het over het VK of over een ander land? In het VK zijn er juist grote problemen met de NHS en de bezetting, vooral omdat er redelijk wat ziekenhuis personeel, zowel artsen als verpleegkundigen terug is naar de EU
Dat ik al meerdere keren hier uitgelegd, maar hierbij nogmaals
Het Verenigd Koninkrijk heeft zijn ic-capaciteit tijdens de coronacrisis flink uitgebreid. Daar kan Nederland wat van leren, vindt voormalig ziekenhuisbestuurder prof. Marcel Levi. „We hebben nu zelfs minder ic-capaciteit dan twee jaar geleden. Heel tegenstrijdig.”

Een vergelijking tussen de Nederlandse en de Britse ziekenhuiszorg: daar heeft Levi vaker over nagedacht. „Die vraag wordt me ongeveer twee keer per dag gesteld,” zegt hij grinnikend.

Tijdens de coronacrisis gaf Levi leiding aan zeventien ziekenhuizen in Londen. In april dit jaar verruilde hij zijn werkzaamheden daar voor het voorzitterschap van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Daarnaast is hij anderhalve dag in de week internist aan Amsterdam UMC, waarvan hij voorheen ook bestuursvoorzitter was.
https://www.rd.nl/artikel...-ic-capaciteit-uitbreiden

Hij zal wel weten wat ze in het VK hebben gedaan?

Edit:
Of ze zetten in op natuurlijke immuniteit opbouwen, dat zou ook nog kunnen. Je wordt besmet en door de extra capaciteit die ze het afgelopen jaar hebben opgebouwd kunnen ze dat opvangen.

[ Voor 23% gewijzigd door Turdie op 15-11-2021 13:26 ]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tom-Z schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:05:
[...]

Dat maakt het gemiddelde van de afgelopen 3 dagen 15.000 dus ook weer niet heel schokkend.
Gebeurt vaker in de technische briefing. Sneak preview op de dagcijfers :)

• mugenmarco
Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:11:
[...]

Als ik mensen hoor zeggen, ik heb mijn plicht gedaan omdat ik een vaccin heb genomen vind ik die nog ver te zoeken.
ik voel mij aangesproken, maar je plicht doen is 'naast vaccineren' je aan de anderhalve meter houden en mondkapjes op doen en thuis blijven bij klachten. Niet met wat vrienden thuis bier drinken valt daar niet onder.

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
Tom-Z schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:05:
[...]

15000 zou zelfs minimale daling betekenen.

• eric.1
[...]

Als ik mensen hoor zeggen, ik heb mijn plicht gedaan omdat ik een vaccin heb genomen vind ik die nog ver te zoeken.
Vind ik niet direct. Want solidariteit gaat twee kanten op, dat gebeurt nu niet of nauwelijks.

De ouderen/zwakkeren konden eerder een vaccinatie halen en daardoor vrij reizen door Europa. Dat deden ze ook terwijl de niet-kwetsbare jongeren lekker thuis zaten.

We hebben lockdowns gehad vooral om de zwakkeren te beschermen. Vonden de meesten allemaal goed en noodzakelijk.

We vaccineren ons als jongeren eigenlijk voornamelijk om anderen te beschermen.

Is dat niet solidair? In hoe verre gaat die solidariteit twee kanten op?

• olafmol
[...]

Care to explain?
Volgens mij werd het al genoemd hier in de thread: iets is een probleem als het "zichtbaar" is. Op het moment dat je het "accepteert" als een fact of life, dan wordt het minder zichtbaar, of zelfs onzichtbaar. Denk bv aan kanker, verkeersongevallen, hart & vaatziektes, jonge mensen die zomaar dood neervallen bij het sporten etc. Dat zijn risico's van het leven die we accepteren, en die we "wegduwen" om gewoon te kunnen leven. Pas als ze in onze buurt plaatsvinden worden ze weer zichtbaar.

Ik vermoed dat ze in de UK nu Corona als een "fact of life" benaderen, en daarmee "verdwijnt" het probleem omdat het niet meer top of mind is.

Overbelasting van de zorg was er altijd al, zowel in de UK als in NL (elke keer als er een griep epidemie of RS virus rondging waren de meeste bedden bezet, en IC's ook op vollast aan het draaien). Dus in de UK zijn ze gewoon weer terug bij waar ze al waren. Denk ik.

• mugenmarco
olafmol schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:16:
[...]

Volgens mij werd het al genoemd hier in de thread: iets is een probleem als het "zichtbaar" is. Op het moment dat je het "accepteert" als een fact of life, dan wordt het minder zichtbaar, of zelfs onzichtbaar. Denk bv aan kanker, verkeersongevallen, hart & vaatziektes, jonge mensen die zomaar dood neervallen bij het sporten etc. Dat zijn risico's van het leven die we accepteren, en die we "wegduwen" om gewoon te kunnen leven. Pas als ze in onze buurt plaatsvinden worden ze weer zichtbaar.

Ik vermoed dat ze in de UK nu Corona als een "fact of life" benaderen, en daarmee "verdwijnt" het probleem omdat het niet meer top of mind is.

Overbelasting van de zorg was er altijd al, zowel in de UK als in NL (elke keer als er een griep epidemie of RS virus rondging waren de meeste bedden bezet, en IC's ook op vollast aan het draaien). Dus in de UK zijn ze gewoon weer terug bij waar ze al waren. Denk ik.
Dankje, duidelijk antwoord.

• Turdie
mugenmarco schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:15:
[...]

ik voel mij aangesproken, maar je plicht doen is 'naast vaccineren' je aan de anderhalve meter houden en mondkapjes op doen en thuis blijven bij klachten. Niet met wat vrienden thuis bier drinken valt daar niet onder.
Wel toch een van de belangrijkste maatregelen is dat de groepsgrootte thuis beperkt wordt naar 4 personen, dus je mag met maximaal vier personen thuis een biertje drinken. Als je dat doet is het prima.
Het was niet persoonlijk bedoeld, voel je niet aangesproken, ik haalde alleen wat voorbeelden aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Turdie op 15-11-2021 13:35 ]

• hoevenpe
Zit de technische briefing te kijken, heldere conclusie van Israëlische studie: booster, booster, booster...

• Turdie
eric.1 schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:16:
[...]

Vind ik niet direct. Want solidariteit gaat twee kanten op, dat gebeurt nu niet of nauwelijks.

De ouderen/zwakkeren konden eerder een vaccinatie halen en daardoor vrij reizen door Europa. Dat deden ze ook terwijl de niet-kwetsbare jongeren lekker thuis zaten.

We hebben lockdowns gehad vooral om de zwakkeren te beschermen. Vonden de meesten allemaal goed en noodzakelijk.

We vaccineren ons als jongeren eigenlijk voornamelijk om anderen te beschermen.

Is dat niet solidair? In hoe verre gaat die solidariteit twee kanten op?
Ja dat is solidair, maar dat is maar een gedeelte denk ik. Het gaat meer om het dagelijkse gedrag van mensen denk ik en de houding.

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:31
uit de presentatie van Van Dissel:
bron: https://www.tweedekamer.n...ng%20van%20het%20RIVM.pdf

% gevaccineerden met positieve test neemt weer af..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AEVotYlOIJneCJqOrEzQQu7xGjg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RTG4QUgABzMYDOHjYBn4hjl3.png?f=user_large

heeft uiteraard ook te maken met de grote toename positieve gevallen onder (ongevaccineerde) jeugd.

[ Voor 38% gewijzigd door breew op 15-11-2021 13:24 ]

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:20:
Zit de technische briefing te kijken, heldere conclusie van Israëlische studie: booster, booster, booster...
Had ik ze zonder briefing ook wel kunnen vertellen :+

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-11 21:54
Wat ik ook mis in het vaccinatie percentage is de beschermingsgraad. Voor pfizer ligt deze vrij hoog. Ik meen 80% na 6 maanden. Voor janssen is het 11% na 6 maanden. Als je de gevaccineerden met de percentages neemt komen we niet op een heel hoog beschermingspercentage uit. Wat mij betreft iedereen met Janssen dan ook direct aan de booster en onderzoeken wanneer dit nodig is voor astra en pfizer. Effectieve bescherming zal nu op of onder 50% liggen schat ik voor NL als je dit meeneemt.

• horizon1978
hoevenpe schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:20:
Dat zei Israel in juli al. Maar dat durfden ze hier niet te vertellen. Omdat het namelijk tornt aan het 'vaccineren-is-de-uitweg-verhaal'.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
mugenmarco schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:15:
[...]

Zie het iets breder inderdaad. Je persoonlijke bijdrage is om je besmettingskans zodanig met een factor R0 -> 1 te verklagen, dus zeg maar -85% op de besmettingskans.

Om dat te bereken, zul je een combinatie moeten maken van maatregelen. Je kunt putten uit immuniteit (vaccin of hersteld), thuiswerken, prive samenkomsten vermijden of verminderen, hygiene-maatregelen zoals afstand houden etc.

Wie niet gevaccineerd is en niet recent hersteld van corona, zal forse stappen moeten zetten. Wel wel geprikt is, kan met de basisregels, vermindering van drukke samenkomsten en gedeeltelijk thuiswerken voldoende effect sorteren.

• Number10
  • Niet online
olafmol schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:16:
[...]
Op het moment dat je het "accepteert" als een fact of life, dan wordt het minder zichtbaar, of zelfs onzichtbaar.
(...)
Dat is in onderstaande topic ook al besproken, maar betreft vooral actieve normalisatie door de overheid:
gambieter in "Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd"
Number10 in "Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd"

Er is niks normaal aan het normaliseren van ziekte of sterfte als er evident nog veel meer gedaan kan worden om die ziekte of sterfte te voorkomen, zoals stoppen met sturen op zorg, want dat is ook sturen op ziekte.

• horizon1978
breew schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:21:

[Afbeelding]
Als je vanaf augustus alle ongevaccineerden bij elkaar optelt met positieve uitslag kom je tot 189.109 gevallen.

Met nog twee weken november haal je de 230.000 wel. Gaat dan toch af van het "gevaar" van de 1.500.000 niet gevaccineerden.

Hoewel ik geen enkele onderbouwing heb denk ik dat het aantal mensen dat én niet besmet is geweest én niet gevaccineerd is onder de 850.000 ligt.
(Niet schieten, ik zeg: zonder onderbouwing, puur op gevoel :+ )

(Wat wil zeggen dat er 95% 'beschermd' is zonder rekening te houden met afname door tijd).

[ Voor 3% gewijzigd door horizon1978 op 15-11-2021 13:28 ]

• Turdie
Johan Bogle schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:21:
Wat ik ook mis in het vaccinatie percentage is de beschermingsgraad. Voor pfizer ligt deze vrij hoog. Ik meen 80% na 6 maanden. Voor janssen is het 11% na 6 maanden. Als je de gevaccineerden met de percentages neemt komen we niet op een heel hoog beschermingspercentage uit. Wat mij betreft iedereen met Janssen dan ook direct aan de booster en onderzoeken wanneer dit nodig is voor astra en pfizer. Effectieve bescherming zal nu op of onder 50% liggen schat ik voor NL als je dit meeneemt.
Dat is lastig te meten omdat ieder imuunsysteem van iedere persoon anders is. De ene kan door een sterker imuunsysteem meer bescherming opbouwen dan de ander

• Wolly
  • Niet online
Wat mij betreft wachten we eerst op een positief advies voor de Janssen jongeren.

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
SomerenV schreef op maandag 15 november 2021 @ 02:00:
[...]

Oké, misschien niet 'geen kans' maar statistisch gezien komt het er vrij dicht bij in de buurt.

[...]

Het is niet alleen de lockdown, maar gewoon alles bij elkaar. Anderhalf jaar lang van de ene maatregel naar de andere en van het ene perspectief naar het andere is niet goed voor je mentale gesteldheid. Voeg daar dwang, verminderde vrijheid en een sombere toekomst aan toe en het plaatje is compleet. Volgens mij is er ook geen enkele expert die stelt dat we uit de shit zijn als iedereen gevaccineerd is. We hebben al meerdere malen gehoord dat 'X de uitweg is' waarna het vervolgens toch niet zo blijkt te zijn. Nu is dat 'als iedereen gevaccineerd is...' maar ik geloof het gewoon niet meer. En een plan voor wanneer die uitweg toch geen uitweg is ligt er niet voor zover ik weet.

In dat opzicht ben ik ook wel benieuwd naar Spanje en Portugal, al zijn ze daar al veel verder met boostershots voor kwetsbaren. Daar geloof ik meer in dan iedereen vaccineren, wetende dat je het virus toch niet tegen gaat houden. Dan maar zo goed mogelijk de kwetsbaren extra beschermen. Maar je kunt ook niet tot in den treure gokken op boosters want zodra dat niet meer goed genoeg werkt ben je alsnog keihard de sjaak. Wat dat betreft hebben we de mazzel dat de vaccins ondanks dat ze gebaseerd zijn op een vroege variant nog steeds zo goed werken, maar echt een lange termijn oplossing is het niet.

[...]

Ik zal ook niet ontkennen dat vaccinaties het verspreiden van een virus vertragen, maar we moeten ook niet doen alsof iedere ongevaccineerde een lopende tijdbom is en iedere gevaccineerde safe. Bovendien is onze huidige lockdown meer voor de bühne dan wat anders en ik heb er een hard hoofd in dat het genoeg gaat doen om het tij te keren. Het lijkt meer bedoeld om 2G voor te bereiden en de bevolking alvast klaar te stomen.

Ik heb in 2017/18 een nogal klote periode gehad (en dat is zacht uitgedrukt). Dat liep nog wat door in 2019 en ik zat aardig dicht tegen een depressie aan door een combinatie van uitzichtloosheid, moedeloosheid en onbegrip. Dat dal ben ik uit geklommen, maar het gevoel dat ik nu heb komt akelig dicht in de buurt bij wat ik toen voelde. En ik ben niet de enige die voelt dat er iets mis is. Meerdere vrienden van me geven aan 'op' te zijn; er mentaal doorheen te zitten. Meerdere mensen om me heen die aangeven dat ze véél sneller dan voorheen uit hun slof schieten om de kleinste dingen. Nou komt dat niet alleen door corona, maar ook door de idiote huizenmarkt en stijgende prijzen, maar zoveel constante onzekerheid, maatregelen, eisen, restricties en dwang zijn gewoon funest voor heel veel mensen. En dat voelt iedereen, ongeacht of ze gevaccineerd zijn of niet.

Het klimaat wat er inmiddels gecreëerd is is enorm giftig en een uitweg lijkt er voorlopig nog niet te zijn. Als je dan hoort van experts dat dit hele circus nog jaren kan gaan duren dan hou ik m'n hart vast.
sterkte

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

horizon1978 schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:22:
[...]

Dat zei Israel in juli al. Maar dat durfden ze hier niet te vertellen. Omdat het namelijk tornt aan het 'vaccineren-is-de-uitweg-verhaal'.
Helemaal niet. Een gevaccineerde een booster geven heeft maar een deel van het effect van diezelfde prik in een ongevaccineerde maar aangezien die ze niet willen nemen is het oneindig veel effectiever dan die prik in de la laten liggen tot iemand besluit toch maar gevaccineerd te worden.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 23:55

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Wolly schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:28:
[...]
Wat mij betreft wachten we eerst op een positief advies voor de Janssen jongeren.
Er zijn nog een paar groepen die Janssen hebben gehad. In ieder geval de jaargang 1976, maar ook bijvoorbeeld mijn vrouw die hem via haar werkgever heeft gekregen. En mijn vrouw valt niet meer onder de jongeren ;)

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:47

[Afbeelding]

heeft uiteraard ook te maken met de grote toename positieve gevallen onder (ongevaccineerde) jeugd.
Wow, dat gaat heel snel. Ten opzichte van vorige week zien we een verhouding van 77% niet gevaccineerd, 1% deels gevaccineerd en 22% wel gevaccineerd.

De eerste week van november was het 47%/3%51%
Nu dus 77%/1%/22%.

Vraag me af of de data wel helemaal correct is.

Ergens moet er iets mis zijn gegaan in de data.

• Indoubt

Indoubt

Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:14:
[...]

Dat ik al meerdere keren hier uitgelegd, maar hierbij nogmaals
Het Verenigd Koninkrijk heeft zijn ic-capaciteit tijdens de coronacrisis flink uitgebreid. Daar kan Nederland wat van leren, vindt voormalig ziekenhuisbestuurder prof. Marcel Levi. „We hebben nu zelfs minder ic-capaciteit dan twee jaar geleden. Heel tegenstrijdig.”

Een vergelijking tussen de Nederlandse en de Britse ziekenhuiszorg: daar heeft Levi vaker over nagedacht. „Die vraag wordt me ongeveer twee keer per dag gesteld,” zegt hij grinnikend.

Tijdens de coronacrisis gaf Levi leiding aan zeventien ziekenhuizen in Londen. In april dit jaar verruilde hij zijn werkzaamheden daar voor het voorzitterschap van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Daarnaast is hij anderhalve dag in de week internist aan Amsterdam UMC, waarvan hij voorheen ook bestuursvoorzitter was.
https://www.rd.nl/artikel...-ic-capaciteit-uitbreiden

Hij zal wel weten wat ze in het VK hebben gedaan?

Edit:
Of ze zetten in op natuurlijke immuniteit opbouwen, dat zou ook nog kunnen. Je wordt besmet door de extra capaciteit die ze het afgelopen jaar hebben opgebouwd kunnen ze dat opvangen.
Ik ben het met Levi eens dat het handig zou zijn om wat meer IC bedden te hebben maar zijn visie op hetgeen de Britten hebben gedaan is wel enigszins vertekenend. Ze hebben een groot tijdelijk noodhospitaal gebouwd (Nightingale hospital) maar daar hadden ze vrijwel geen mensen voor om die te bemannen. Ze zijn ook alweer snel afgebroken.

Deze recente studie, gepubliceerd op 5 november 2021 geeft een heel ander beeld: https://www.kingsfund.org.../nhs-hospital-bed-numbers

Een stukje daaruit:
The number of available hospital beds (fully staffed, funded and available for use by patients) has continued to be recorded during the Covid-19 pandemic and shows a decrease in 2020/21 compared to 2019/20 for all bed types. This fall reflects the impact of the pandemic, for example, social distancing and infection-control measures reducing the number of beds a ward can accommodate, reduced elective activity and reduced staffing due to sickness or staff being moved to other areas of the hospital such as critical care. Data for the first quarter for 2021/22 shows bed numbers increasing again.

This data does not include beds temporarily made available in the Nightingale hospitals, however. While these hospitals theoretically could have had a very high number of beds, in reality very few beds were staffed and available for use by patients.
Kortom: DE NHS zit in zwaar weer en heeft te maken met veel ervaren staf die wegloopt. Er waren heel veel artsen en verpleegkundigen uit de EU waar een flink deel na de Brexit het VK heeft verlaten. Dat, samen met de benodigde duur die er geld voor het opleiden van IC verpleegkundigen van eventuele Britten maakt al dat het buitengewoon onwaarschijnlijk is dat de capaciteit effectief zou zijn toegenomen.

Tuurlijk hadden we in NL beter om moeten gaan met onze zorg en vooral tijd en geld moeten besteden aan het opleiden van nieuwe mensen maar ook dan hadden die nu nog niet klaar geweest met hun opleiding. We hadden ook wat beter moeten zorgen voor onze verpleegkundigen die onder zware omstandigheden hun werk moeten doen, een deel daarvan is afgehaakt en ik kan mer wat bij voorstellen.

Onze zorg piept en kraakt maar ik zou het VK echt niet als lichtend voorbeeld willen nemen.

• 42erik
  • Niet online
[...]

Als ik mensen hoor zeggen, ik heb mijn plicht gedaan omdat ik een vaccin heb genomen vind ik die nog ver te zoeken. En ik hen gezond, ik hoef geen vaccin. Ik vind de solidariteit vanaf het begin af aan tegenvallen.
Een paar voorbeelden:
* Op moment dat er weer feestjes zijn gaat iedereen als een malle zoveel mogelijk feesten
* Op de laatste dag voordat de lockdown begon waren de kroegen overvol
* Toen mondkapjes een advies waren had niemand mondkapjes op
misschien lees ik slecht, maar heb je het nu in 1 zin over solidariteit om tegelijk op te merken dat je zelf geen vaccin hebt?

Verwijderd

Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:06:
[...]

Lockdowns werken niet, omdat er allemaal maatregelen tegelijk worden genomen weet je nooit wat effect had. Maar sowieso de groepsgrootte binnen is de belangrijkste denk ik
Rekening houden en solidatiteit bestrijd geen corona.. dat roei je niet uit met "thuisblijven bij ziekte".
Corona houdt je alleen tegen met heel onnatuurlijk menselijk gedrag, dat wil zeggen geen contact.

• Turdie
42erik schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:37:
[...]

misschien lees ik slecht, maar heb je het nu in 1 zin over solidariteit om tegelijk op te merken dat je zelf geen vaccin hebt?
Ik quote een zin die ik veel hoor, heeft geen betrekking op mezelf.
Ik ben gezond dus hoef geen vaccin

• Number10
  • Niet online
Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:14:
[...]
Of ze zetten in op natuurlijke immuniteit opbouwen, dat zou ook nog kunnen. Je wordt besmet en door de extra capaciteit die ze het afgelopen jaar hebben opgebouwd kunnen ze dat opvangen.
Een vraag die daarmee kan samenhangen kreeg Mike Ryan (MR) van de WHO in de zomer toegespeeld tijdens een persconferentie.

Ryan vatte het op 7 juli jl. zo samen, toen een BBC journalist (NA) vroeg naar zijn mening aangaande de door haar opgevoerde argumentatie die volgens haar ten grondslag lag aan het VK beleid waarmee in zomer naar ik begrijp werd geanticipeerd op de winter. Let vooral op de diplomatieke woordkeuze van Ryan in combinatie met de laatste zin:
NA
Ask Dr Ryan another question about the UK change of policy because I think it's been watched around the world. Part of the Government's reasoning, they say, is that if they have an exit wave now in August it's better than having one later in September so they're gambling on cases going up sharply and then falling back down pretty sharply.

Could you just explain to me a bit more about whether you think that's too hopeful or whether there are some good grounds to believe that that would work?
MR
Thanks for the question. I'm not aware that that's the logic driving our colleagues in the United Kingdom. I suspect it's not. I would like to verify that that's the logic but the logic that more people being infected is better is, I think, logic that has proven its moral emptiness and its epidemiologic stupidity previously.
Lijkt me helder. Veel besmettingen moet je niet willen. Maar die krijg je wel bij sturen op zorg.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-11 22:36

[Afbeelding]

De 2G-samenleving lijkt onafwendbaar. 70% van de IC-opnames zijn niet gevaccineerden volgens de presentatie van Van Dissel.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Number10 schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:39:
[...]

Lijkt me helder. Veel besmettingen moet je niet willen. Maar die krijg je wel bij sturen op zorg.
Probleem is dat een 21ste-eeuwse samenleving niet zonder de contacten kan waar besmettingen uit voortkomen.
Als we allemaal rondzwierven in kleine groepjes over de steppe dan maken besmettelijke ziektes geen kans maar dan zou je maar 1% van de bevolking kunnen hebben. Vaccinaties was de manier om besmettingen van zorgdruk los te koppelen maar ja, dwang willen we niet.
MarcoC schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:43:
[...]

De 2G-samenleving lijkt onafwendbaar. 70% van de IC-opnames zijn niet gevaccineerden volgens de presentatie van Van Dissel.
Tja, het virus laat zich nog steeds niet polderen naar een mildere variant. Zoals met alles wacht Nederland het langste om het onvermijdelijke te doen.

Van alle mythes is 'virussen worden onvermijdelijk milder' een van de weinige waar we gelukkig niks meer van horen.

[ Voor 30% gewijzigd door IJzerlijm op 15-11-2021 13:45 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

• hoevenpe
Of een volledige lockdown, meer smaken zijn er niet helaas.

• Indoubt

Indoubt

Jannsen 11%??

Dat komt zeker van een enkele studie die nogal verbijsterend slecht is uitgevoerd.

Of zijn daar meerdere bronnen van?

• 42erik
  • Niet online
Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:39:
[...]

Ik quote een zin die ik veel hoor, heeft geen betrekking op mezelf.
Ik ben gezond dus hoef geen vaccin
ah, kijk, dat is logischer :)

• Turdie
[...]

Nu maar hopen dat onze ministers hier überhaupt een besluit over durven te nemen. Wat ik al hoorde is dat ze het aan de ondernemers over willen laten en dat die mag kiezen, dat is dus heel slecht vind ik. Want dan neem je geen verantwoordelijkheid maar verschuif je de verantwoordelijk naar je eigen burgers/ondernemers.
https://www.nu.nl/coronav...nemers-krijgen-keuze.html
https://www.nd.nl/nieuws/...uze-laten-tussen-2g-en-3g
Symboolpolitiek ten top

Het demissionaire kabinet wil ondernemers de keuze geven of zij alleen mensen binnenlaten die beschermd zijn tegen het coronavirus door een vaccinatie of recente besmetting (2G), of ook mensen die door middel van een test laten zien dat zij niet besmet zijn (3G). Die keuzevrijheid is met name bedoeld voor de horeca, en heeft wel gevolgen voor de overige spelregels. Maar voor hoogrisicosituaties, zoals een evenement, wil het kabinet het verplicht stellen.

[ Voor 37% gewijzigd door Turdie op 15-11-2021 13:51 ]

Pagina: 1 ... 54 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de persconferentie van 26 november j.l. en alles dat daarbij hoort: Persconferentie 26 november

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal de IC capiciteit op gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.