Agent47 schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:08:
[...]
Ik snap die boosheid wel. Ikzelf kan me ook zonder stappen vermaken, al vind ik pilsen met vrienden en vriendinnen in de kroeg erg leuk op zijn tijd. Eigenlijk doe je precies wat de overheid wilt, je haalt een prik. Je gehoorzaamt. Vervolgens mag je ineens iets niet meer omdat het slecht gaat in het land. Kan je er iets aan doen? Nee.
En dus zie je dat men in sommige landen zoals Oostenrijk een andere keuze maken en de druk op mensen die niet meer meedoen opvoeren door ze niet meer mee te laten doen.
De drama rondom 'de tweedeling' in de samenleving is er eentje die de veroorzakers graag lijken te zien om hun punt te maken: want we vaccineren niet, willen geen maatregelen en als het ziekenhuis bezwijkt onder de druk dan geven we de bedden de schuld.
Dus prima dat er een vrije keus is om niet te vaccineren, waarbij het Oostenrijkse model wellicht erg hard is, maar vanuit perspectief van een als samenleving gemaakte keuze wellicht rechtvaardiger dan wat wij nu ondervinden. Het is net alsof wij allemaal de snelheidsboete meebetalen van iemand die te hard reed, tegen beter weten in. In Singapore gaan ze hierin daarom een stap verder: als je vaccin weigert, betaal je evt zorg zelf. Deze vraagt om de stroom whataboutism's over roken en overgewicht, maar qua principe wel te volgen.
Het is overigens niet zo dat ik vind dat we op deze manier onze situatie moeten vormgeven, ik zou bij voorkeur een verbod zien op het verkondigen van een mening al ware het de waarheid. Als je zo nodig iets beweert ben je verplicht dit te onderbouwen. Als het je mening is, dan begint elke zin met 'ik vind..'.