Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 129 Laatste
Acties:
  • 397.010 views

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:12
@SomerenV : je schrijft een heel verhaal over verantwoordelijkheden, stress en mentale problemen, maar ergens ontstaat er bij mij toch een kortsluiting. Laten we er, for the sake of the argument (en omdat ik er ook wel van overtuigd ben), vanuit gaan dat vaccineren niet alles oplost en dat er daarnaast algemene maatschappelijke maatregelen nodig zijn. Wetende dat vaccinatie de kans op verspreiding vermindert, betekent dat m.i. ook dat meer vaccinatie minder algemene maatregelen betekent.

Dat roept de vraag op waarom je je dan, als gezonde jongere, niet zou laten vaccineren. Het risico zou nog lager moeten zijn dan een eventuele besmetting en je vermijdt daarmee alle stress door eventuele uitsluiting en je vermindert de noodzaak voor algemene maatschappelijke maatregelen waar je, zoals jij betoogt, als gezonde jongere onder te lijden hebt.

Hij wil.

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
BroWohsEdis schreef op maandag 15 november 2021 @ 00:15:
[...]

Ik denk niet dat dwang de oplossing is, dat geeft alleen maar meer problemen.
Dwang zal misschien niet de oplossing zijn, maar het verplicht stellen van dit vaccin zou wel helpen denk ik.
Dan omzeil je het individualisme wat al jaren hoogtij viert in onze maatschappij, en dat is denk een van de problemen die hieraan ten grondslag liggen. Mensen missen het besef van solidariteit om ook om iemand anders te denken, maar dat is een maatschappelijk probleem wat niet zomaar opgelost is.

Wat je veel hoort is, ik ben gezond dus ik heb geen vaccin nodig, en dat is daar precies een voorbeeld van. En ik moet zeggen dat ik daar ook schuldig aan ben geweest is omdat de enig reden dat ik het vaccin heb genomen is dat ik geen zin had als ik naar een restaurant of evenement wou gaan dat ik dan moet testen.

[ Voor 41% gewijzigd door Turdie op 15-11-2021 00:27 ]

• klaaas
BroWohsEdis schreef op maandag 15 november 2021 @ 00:15:
[...]

Ik denk niet dat dwang de oplossing is, dat geeft alleen maar meer problemen.
Ik ben geen voorstander van dwang. Ik geef alleen aan dat dat het enige is wat voor 'wappies' en orthodox religieuzen 'werkt'. Ze benoemen in een persconferentie o.i.d. zet geen zoden aan de dijk.

Hij wil.

• Turdie
klaaas schreef op maandag 15 november 2021 @ 00:27:
[...]

Ik ben geen voorstander van dwang. Ik geef alleen aan dat dat het enige is wat voor 'wappies' en orthodox religieuzen 'werkt'. Ze benoemen in een persconferentie o.i.d. zet geen zoden aan de dijk.
Eens. Het is de afgelopen tijd wel gebleken dat die mensen niet te overtuigen zijn, en dan is de enige oplossing die overblijft het verplicht maken. Ik heb daarin wel veel respect voor de regering van oostenrijk die het 2G beleid heeft ingevoerd. Ook omdat mensen heel erg geïndividualiseerd zijn, en geen/weinig besef van solidariteit hebben

[ Voor 33% gewijzigd door Turdie op 15-11-2021 00:31 ]

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02:01
Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 00:24:
[...]

Dwang zal misschien niet de oplossing zijn, maar het verplicht stellen van dit vaccin zou wel helpen denk ik.
Maar als je het verplicht stelt, dan dwing je dus mensen om het vaccin te nemen.

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:14

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 00:28:
[...]

Eens. Het is de afgelopen tijd wel gebleken dat die mensen niet te overtuigen zijn, en dan is de enige oplossing die overblijft het verplicht maken. Ik heb daarin wel veel respect voor de regering van oostenrijk die het 2G beleid heeft ingevoerd. Ook omdat mensen heel erg geïndividualiseerd zijn, en geen/weinig besef van solidariteit hebben
klaaas schreef op maandag 15 november 2021 @ 00:27:
[...]

De echte wappies en religieuze ga je niet kunnen overtuigen, helemaal niet door te dwingen. Het verplichten van vaccinaties zal alleen maar geweld en terrorisme aanwakkeren. Dat is gewoon geen optie. Het enige wat ik even snel kan bedenken is weigeraars een groot geld bedrag geven, maar dit roept bij andere mensen weer weerstand op.

Overigens heb ik zelf op de korte termijn geen oplossing voor de huidige situatie, daar is het inmiddels te laat voor. Ik denk dat we hier terecht zijn gekomen door een visieloos en kortzichtig beleid van de overheid in de afgelopen 10 jaar. Ik vermoed dat zelfs met 100% vaccinatiegraad de IC het druk zal hebben, de oplossing moet in andere hoeken worden gezocht.

[ Voor 27% gewijzigd door BroWohsEdis op 15-11-2021 01:00 ]

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:24

SomerenV

It's something!

klaaas schreef op maandag 15 november 2021 @ 00:23:
@SomerenV : je schrijft een heel verhaal over verantwoordelijkheden, stress en mentale problemen, maar ergens ontstaat er bij mij toch een kortsluiting. Laten we er, for the sake of the argument (en omdat ik er ook wel van overtuigd ben), vanuit gaan dat vaccineren niet alles oplost en dat er daarnaast algemene maatschappelijke maatregelen nodig zijn. Wetende dat vaccinatie de kans op verspreiding vermindert, betekent dat m.i. ook dat meer vaccinatie minder algemene maatregelen betekent.

Dat roept de vraag op waarom je je dan, als gezonde jongere, niet zou laten vaccineren. Het risico zou nog lager moeten zijn dan een eventuele besmetting en je vermijdt daarmee alle stress door eventuele uitsluiting en je vermindert de noodzaak voor algemene maatschappelijke maatregelen waar je, zoals jij betoogt, als gezonde jongere onder te lijden hebt.
Ik weiger op principiële gronden mee te doen aan een QR-samenleving. Wetende dat het virus uiteindelijk toch wel iedereen zal bereiken heeft het ook weinig zin me te vaccineren om die reden. Voor m'n eigen gezondheid of risico hoef ik het ook niet te doen want statistisch gezien loop ik gewoon geen risico ernstig ziek te worden. Dat bijwerkingen van een vaccinatie ook zeldzaam zijn wil dan niet automatisch zeggen dat ik me maar moet laten vaccineren. Het hele 'laat je vaccineren om een ander te beschermen' stamt volgens mij ook nog voornamelijk uit het begin van het vaccinatieprogramma met als doel groepsimmuniteit te behalen (waar toen al twijfels over bestonden). Groepsimmuniteit gaan we echter onmogelijk halen (zelfs als iedereen gevaccineerd zou zijn) dus moet je de focus vol gooien op het beschermen van de zwakkeren. Niet door je op anderen te richten, maar door je op die doelgroepen zelf te richten. Het heeft weinig zin een heel land te gijzelen met maatregelen wetende dat bepaalde mensen toch wel opgenomen gaan worden, of dat maatregelen bepaalde mensen niet treffen. Zolang je niet gericht actie onderneemt blijft dat je parten spelen.

Een heel simpel voorbeeld: stel in Rotterdam liggen veel ongevaccineerden, maar een groot deel daarvan is afkomstig uit bepaalde achterstandswijken. Wat voor zin heeft het dan om maatregelen in te voeren voor een heel land? De problemen daar kennen ze bijvoorbeeld in Maastricht niet want daar is iets van 90% volledig gevaccineerd (wel veelal ouderen die er liggen). Besef wel dat er 17,5 miljoen mensen in dit land wonen en dat we op dit moment allemaal gebukt gaan onder maatregelen omdat er nog geen 400(!!!) mensen op de IC's liggen (al gaat dat aantal wel nog stijgen).
Wetende dat vaccinatie de kans op verspreiding vermindert, betekent dat m.i. ook dat meer vaccinatie minder algemene maatregelen betekent.
Ik zou zeggen let de komende tijd even op Portugal en Spanje. Beide landen een enorm hoge vaccinatiegraad én er is draagvlak onder de bevolking voor diverse maatregelen. Daar begint het aantal besmettingen echter weer te stijgen. Het zal door de hogere vaccinatiegraad waarschijnlijk wat minder hard stijgen dan hier, maar een stijging in het aantal besmettingen zal zich sowieso vertalen naar ziekenhuisopnames. Qua begin van de stijging lopen ze daar ongeveer een maandje achter op ons, dus ik ben benieuwd. Helemaal vrij van maatregelen zijn ze daar overigens ook niet. In Portugal is bijna 100% van de bevolking (12+) gevaccineerd maar mondkapjes zijn voor iedereen vanaf 10 jaar verplicht in alle openbare binnenruimtes. Er geldt een minimale afstand van 2 meter en ze maken gebruik van de coronapas voor cultuur, sport, horeca en gezondheidsfaciliteiten.

Overigens ben ik met m'n 32 niet echt een jongere meer :+

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-10 18:00
-
SomerenV schreef op maandag 15 november 2021 @ 00:50:
[...]

Ik weiger op principiële gronden mee te doen aan een QR-samenleving. Wetende dat het virus uiteindelijk toch wel iedereen zal bereiken heeft het ook weinig zin me te vaccineren om die reden. Voor m'n eigen gezondheid of risico hoef ik het ook niet te doen want statistisch gezien loop ik gewoon geen risico ernstig ziek te worden. Dat bijwerkingen van een vaccinatie ook zeldzaam zijn wil dan niet automatisch zeggen dat ik me maar moet laten vaccineren. Het hele 'laat je vaccineren om een ander te beschermen' stamt volgens mij ook nog voornamelijk uit het begin van het vaccinatieprogramma met als doel groepsimmuniteit te behalen (waar toen al twijfels over bestonden). Groepsimmuniteit gaan we echter onmogelijk halen (zelfs als iedereen gevaccineerd zou zijn) dus moet je de focus vol gooien op het beschermen van de zwakkeren. Niet door je op anderen te richten, maar door je op die doelgroepen zelf te richten. Het heeft weinig zin een heel land te gijzelen met maatregelen wetende dat bepaalde mensen toch wel opgenomen gaan worden, of dat maatregelen bepaalde mensen niet treffen. Zolang je niet gericht actie onderneemt blijft dat je parten spelen.

Een heel simpel voorbeeld: stel in Rotterdam liggen veel ongevaccineerden, maar een groot deel daarvan is afkomstig uit bepaalde achterstandswijken. Wat voor zin heeft het dan om maatregelen in te voeren voor een heel land? De problemen daar kennen ze bijvoorbeeld in Maastricht niet want daar is iets van 90% volledig gevaccineerd (wel veelal ouderen die er liggen). Besef wel dat er 17,5 miljoen mensen in dit land wonen en dat we op dit moment allemaal gebukt gaan onder maatregelen omdat er nog geen 400(!!!) mensen op de IC's liggen (al gaat dat aantal wel nog stijgen).

[...]

Ik zou zeggen let de komende tijd even op Portugal en Spanje. Beide landen een enorm hoge vaccinatiegraad én er is draagvlak onder de bevolking voor diverse maatregelen. Daar begint het aantal besmettingen echter weer te stijgen. Het zal door de hogere vaccinatiegraad waarschijnlijk wat minder hard stijgen dan hier, maar een stijging in het aantal besmettingen zal zich sowieso vertalen naar ziekenhuisopnames. Qua begin van de stijging lopen ze daar ongeveer een maandje achter op ons, dus ik ben benieuwd. Helemaal vrij van maatregelen zijn ze daar overigens ook niet. In Portugal is bijna 100% van de bevolking (12+) gevaccineerd maar mondkapjes zijn voor iedereen vanaf 10 jaar verplicht in alle openbare binnenruimtes. Er geldt een minimale afstand van 2 meter en ze maken gebruik van de coronapas voor cultuur, sport, horeca en gezondheidsfaciliteiten.

Overigens ben ik met m'n 32 niet echt een jongere meer :+
Over wat jij aan haalt over Rotterdam. Wat Nederland hindert is de politieke correctheid. Het mag niet benoemt worden wanneer groep x het niet begrijpt. Wanneer dat wel benoemt zou kunnen worden. Dan geeft dat de mogelijkheid om bijvoorbeeld te besluiten de informatie te vertalen om die groep te bereiken.

[ Voor 198% gewijzigd door Cobalt op 15-11-2021 00:56 ]

• Turdie
P-Rock schreef op maandag 15 november 2021 @ 00:32:
[...]

Maar als je het verplicht stelt, dan dwing je dus mensen om het vaccin te nemen.
Ja dat moet dan maar.
BroWohsEdis schreef op maandag 15 november 2021 @ 00:40:
[...]

[...]

De echte wappies en religieuze ga je niet kunnen overtuigen, helemaal niet door te dwingen. Het verplichten van vaccinaties zal alleen maar geweld en terrorisme aanwakkeren. Dat is gewoon geen optie. Het enige wat ik even snel kan bedenken is weigeraars een groot geld bedrag geven, maar dit roept bij andere mensen weer weerstand op.

Overigens heb ik zelf op de korte termijn geen oplossing voor de huidige situatie, daar is het inmiddels te laat voor. Ik denk dat we hier terecht zijn gekomen door een visieloos en kortzichtig beleid van de overheid in de afgelopen 10 jaar. Ik vermoed dat zelfs met 100% vaccinatiegraad de IC het druk zal hebben, de oplossing moet in andere hoeken worden gezocht.
Terrorisme denk ik niet, het zal wat oproer in de samenleving tot stand brengen, maar dat is te managen denk ik. Een groot geld bedrag zal ook niet bij iedereen werken, niet iedereen is gevoelig voor geld of hecht daar waarde aan. Ik denk dat een oplossing zou kunnen zijn om een meer jaren plan te maken hoe we de zorgcapaciteit op lange termijn kunnen verhogen, en dan met name handen aan het bed. Een verpleegkundige moet een populair beroep worden. Echt een gewild beroep dat mensen het graag willen worden, zoals eigenlijk ook nu een beetje met de IT gedaan is. Het was een heel stoffig beroep, maar nu willen steeds meer mensen de IT in. Ik heb deze week met een ziekenhuisdirecteur gesproken in mijn netwerk, en die zeggen eigenlijk allemaal, we hebben te weinig personeel in de verpleging, want eigenlijk liggen er niet zo heel veel mensen op de IC als je naar de aantallen kijkt. Dat wordt nu als veel ervaren omdat verpleegkundigen op zijn van de vorige golven en veel verzuim is daardoor.
https://www.rd.nl/artikel...-ic-capaciteit-uitbreiden

[ Voor 92% gewijzigd door Turdie op 15-11-2021 01:18 ]

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
klaaas schreef op maandag 15 november 2021 @ 00:23:

goed en mooi beschreven! Couldn't agree more _/-\o_

• 42erik
  • Niet online
Even een paardingen markeren die gewoon feitelijk onjuist zijn
loop ik gewoon geen risico ernstig ziek te worden
geen...? :N
Het hele 'laat je vaccineren om een ander te beschermen' stamt volgens mij ook nog voornamelijk uit het begin van het vaccinatieprogramma met als doel groepsimmuniteit te behalen (waar toen al twijfels over bestonden). Groepsimmuniteit gaan we echter onmogelijk halen (zelfs als iedereen gevaccineerd zou zijn)
een deel van de issues die je zelf noemt zijn het gevolg van de lockdown. Die lockdown is het gevolg van het besmettingstempo... en waar helpt het vaccin ook tegen? Juist, dat besmettingstempo.
Het zal door de hogere vaccinatiegraad waarschijnlijk wat minder hard stijgen dan hier
wat dus letterlijk een doel van de lockdown is.. die kan dus minder dmv vaccin

• Turdie
42erik schreef op maandag 15 november 2021 @ 01:19:

[...]

[...]
een deel van de issues die je zelf noemt zijn het gevolg van de lockdown. Die lockdown is het gevolg van het besmettingstempo... en waar helpt het vaccin ook tegen? Juist, dat besmettingstempo.

[...]

Het vaccin bescherm eigenlijk niet tegen een besmetting, het voornaamste is dat na een besmetting het verloop ervan in het ziekenhuis (en dat verschilt persoon, afhankelijk van zijn/haar immuunsysteem). Wel is dat zo dat iemand die gerevaccineerd als diegene besmet is minder andere mensen besmet, maar nog steeds besmet hij anderen. Het beste is altijd nog een natuurlijke besmetting, dan bouw je de beste immuniteit op.
Helaas kunnen we niet iedereen gewoon laten besmetten vanwege de druk op de zorg, maar dat zou wel goed geweest zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Turdie op 15-11-2021 01:29 ]

• 42erik
  • Niet online
Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 01:28:
[...]

Het vaccin bescherm eigenlijk niet tegen een besmetting, het voornaamste is dat na een besmetting het verloop ervan in het ziekenhuis (en dat verschilt persoon, afhankelijk van zijn/haar immuunsysteem). Wel is dat zo dat iemand die gerevaccineerd als diegene besmet is minder andere mensen besmet, maar nog steeds besmet hij anderen. Het beste is altijd nog een natuurlijke besmetting, dan bouw je de beste immuniteit op.
Helaas kunnen we niet iedereen gewoon laten besmetten vanwege de druk op de zorg, maar dat zou wel goed geweest zijn.
Effectiviteit van de COVID-19-vaccins

Vaccins van Pfizer/BioNTech (Comirnaty) en Moderna (Spikevax)

Deze vaccins van zijn meer dan 90% effectief in het voorkomen van ziekte door het coronavirus. Dit betekent dat er in een groep gevaccineerde mensen 90% minder mensen coronaklachten krijgen dan in een (even grote) groep mensen die niet gevaccineerd is. Uit de onderzoeken blijkt dat mensen die na een vaccinatie toch corona kregen, minder ernstig ziek werden.

Vaccin van AstraZeneca (Vaxzevria)

Het vaccin is 60-80% effectief in het voorkomen van ziekte door coronavirus. Dit betekent dat er in een groep gevaccineerde mensen 60-80% minder mensen coronaklachten krijgen dan in een (even grote) groep mensen die niet gevaccineerd is. Het vaccin beschermt vooral goed tegen ernstige ziekte. Onder gevaccineerde mensen zijn er 90% minder ziekenhuisopnames dan onder niet gevaccineerde mensen.

Vaccin van Janssen

Het vaccin is 66% effectief in het voorkomen van ziekte door het coronavirus. Dit betekent dat er in een groep gevaccineerde mensen 66% minder mensen coronaklachten krijgen dan in een (even grote) groep mensen die niet gevaccineerd is. Ook beschermt het vaccin 85% van de gevaccineerde mensen tegen ernstige ziekte door het coronavirus.

• Turdie
42erik schreef op maandag 15 november 2021 @ 01:47:
[...]

Effectiviteit van de COVID-19-vaccins

Vaccins van Pfizer/BioNTech (Comirnaty) en Moderna (Spikevax)

Deze vaccins van zijn meer dan 90% effectief in het voorkomen van ziekte door het coronavirus. Dit betekent dat er in een groep gevaccineerde mensen 90% minder mensen coronaklachten krijgen dan in een (even grote) groep mensen die niet gevaccineerd is. Uit de onderzoeken blijkt dat mensen die na een vaccinatie toch corona kregen, minder ernstig ziek werden.

Vaccin van AstraZeneca (Vaxzevria)

Het vaccin is 60-80% effectief in het voorkomen van ziekte door coronavirus. Dit betekent dat er in een groep gevaccineerde mensen 60-80% minder mensen coronaklachten krijgen dan in een (even grote) groep mensen die niet gevaccineerd is. Het vaccin beschermt vooral goed tegen ernstige ziekte. Onder gevaccineerde mensen zijn er 90% minder ziekenhuisopnames dan onder niet gevaccineerde mensen.

Vaccin van Janssen

Het vaccin is 66% effectief in het voorkomen van ziekte door het coronavirus. Dit betekent dat er in een groep gevaccineerde mensen 66% minder mensen coronaklachten krijgen dan in een (even grote) groep mensen die niet gevaccineerd is. Ook beschermt het vaccin 85% van de gevaccineerde mensen tegen ernstige ziekte door het coronavirus.
Dat is wat ik zei toch? Uit recent onderzoek is ook gebleken dat iemand die gevaccineerd minder andere personen besmet tov iemand die niet gevaccineerd is.

[ Voor 4% gewijzigd door Turdie op 15-11-2021 01:54 ]

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:24

SomerenV

It's something!

42erik schreef op maandag 15 november 2021 @ 01:19:

[...]
Oké, misschien niet 'geen kans' maar statistisch gezien komt het er vrij dicht bij in de buurt.
Het is niet alleen de lockdown, maar gewoon alles bij elkaar. Anderhalf jaar lang van de ene maatregel naar de andere en van het ene perspectief naar het andere is niet goed voor je mentale gesteldheid. Voeg daar dwang, verminderde vrijheid en een sombere toekomst aan toe en het plaatje is compleet. Volgens mij is er ook geen enkele expert die stelt dat we uit de shit zijn als iedereen gevaccineerd is. We hebben al meerdere malen gehoord dat 'X de uitweg is' waarna het vervolgens toch niet zo blijkt te zijn. Nu is dat 'als iedereen gevaccineerd is...' maar ik geloof het gewoon niet meer. En een plan voor wanneer die uitweg toch geen uitweg is ligt er niet voor zover ik weet.

In dat opzicht ben ik ook wel benieuwd naar Spanje en Portugal, al zijn ze daar al veel verder met boostershots voor kwetsbaren. Daar geloof ik meer in dan iedereen vaccineren, wetende dat je het virus toch niet tegen gaat houden. Dan maar zo goed mogelijk de kwetsbaren extra beschermen. Maar je kunt ook niet tot in den treure gokken op boosters want zodra dat niet meer goed genoeg werkt ben je alsnog keihard de sjaak. Wat dat betreft hebben we de mazzel dat de vaccins ondanks dat ze gebaseerd zijn op een vroege variant nog steeds zo goed werken, maar echt een lange termijn oplossing is het niet.
Ik zal ook niet ontkennen dat vaccinaties het verspreiden van een virus vertragen, maar we moeten ook niet doen alsof iedere ongevaccineerde een lopende tijdbom is en iedere gevaccineerde safe. Bovendien is onze huidige lockdown meer voor de bühne dan wat anders en ik heb er een hard hoofd in dat het genoeg gaat doen om het tij te keren. Het lijkt meer bedoeld om 2G voor te bereiden en de bevolking alvast klaar te stomen.

Ik heb in 2017/18 een nogal klote periode gehad (en dat is zacht uitgedrukt). Dat liep nog wat door in 2019 en ik zat aardig dicht tegen een depressie aan door een combinatie van uitzichtloosheid, moedeloosheid en onbegrip. Dat dal ben ik uit geklommen, maar het gevoel dat ik nu heb komt akelig dicht in de buurt bij wat ik toen voelde. En ik ben niet de enige die voelt dat er iets mis is. Meerdere vrienden van me geven aan 'op' te zijn; er mentaal doorheen te zitten. Meerdere mensen om me heen die aangeven dat ze véél sneller dan voorheen uit hun slof schieten om de kleinste dingen. Nou komt dat niet alleen door corona, maar ook door de idiote huizenmarkt en stijgende prijzen, maar zoveel constante onzekerheid, maatregelen, eisen, restricties en dwang zijn gewoon funest voor heel veel mensen. En dat voelt iedereen, ongeacht of ze gevaccineerd zijn of niet.

Het klimaat wat er inmiddels gecreëerd is is enorm giftig en een uitweg lijkt er voorlopig nog niet te zijn. Als je dan hoort van experts dat dit hele circus nog jaren kan gaan duren dan hou ik m'n hart vast.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• 42erik
  • Niet online
Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 01:53:
[...]

Dat is wat ik zei toch? Uit recent onderzoek is ook gebleken dat iemand die gevaccineerd minder andere personen besmet tov iemand die niet gevaccineerd is.
dan begreep ik je zin Het vaccin bescherm eigenlijk niet tegen een besmetting anders. Communicatiefoutje

• Turdie
42erik schreef op maandag 15 november 2021 @ 02:07:
[...]

dan begreep ik je zin Het vaccin bescherm eigenlijk niet tegen een besmetting anders. Communicatiefoutje
Ik had eigenlijk anders moeten formuleren, Primair beschermt het vaccin tegen een ernstig verloop van de ziekte, de kans dat je toch besmet raakt is aanwezig maar is kleiner. (kleiner, dus nog wel aanwezig)

RIVM:
De vaccinatie beschermt ook je omgeving. Als je gevaccineerd bent kun je wel besmet raken, maar is de kans dat jij zelf besmettelijk wordt klein. Kleiner dan wanneer je niet gevaccineerd bent.

Minder overdracht virus na volledige en gedeeltelijke vaccinatie
In het onderzoek werden de huisgenoten van mensen die volledig gevaccineerd zijn 71% minder vaak besmet dan huisgenoten van ongevaccineerde personen. Bij personen die na gedeeltelijke vaccinatie (minstens 2 weken na de eerste prik van Pfizer, AstraZeneca of Moderna) besmet waren, raakte 21% minder huisgenoten besmet dan bij ongevaccineerde personen.

Gevaccineerde huisgenoten minder vaak besmet
Ook bleek dat volledig gevaccineerde huisgenoten van besmette personen 75% minder vaak besmet raken dan ongevaccineerde huisgenoten. Dit is iets lager dan de bescherming na vaccinatie uit onderzoeken bij de gehele bevolking, waarschijnlijk omdat huisgenoten van besmette personen aan veel virusdeeltjes worden blootgesteld.
https://www.rivm.nl/nieuw...ndert-overdracht-covid-19

[ Voor 64% gewijzigd door Turdie op 15-11-2021 02:19 ]

Verwijderd

olafmol schreef op zondag 14 november 2021 @ 23:03:
[...]

Vraag en aanbod? Tis toch niet overheidsgereguleerd lijkt me? Als er genoeg druk op de ketel komt zullen beloningen omhoog gaan, simpelweg omdat je anders je day to day operations niet meer kunt draaien. En er hoeft er maar 1 te beginnen, dan kan de rest niet achterblijven.
Zwaar gereguleerd. Wat je gaat verdienen, staat netjes in beton gegoten in tabelletjes. Pas boven schaal X is er soms wat meer mogelijk. De zorg is alleen goed verdienen voor de bovenste laag. Voor het geld kun je echt beter ergens anders heen. Kan me haast niet voorstellen dat dat nu ineens heel anders is. Ik ging bijna 1k per maand bruto vooruit toen ik afzwaaide.

• Turdie
Verwijderd schreef op maandag 15 november 2021 @ 06:33:
[...]

Zwaar gereguleerd. Wat je gaat verdienen, staat netjes in beton gegoten in tabelletjes. Pas boven schaal X is er soms wat meer mogelijk. De zorg is alleen goed verdienen voor de bovenste laag. Voor het geld kun je echt beter ergens anders heen. Kan me haast niet voorstellen dat dat nu ineens heel anders is. Ik ging bijna 1k per maand bruto vooruit toen ik afzwaaide.
Ja en dat zal verbeterd moeten worden, want iedereen weet dat je als goede mensen wil hebben dat je zo goed moet belonen, anders gaan ze ergens anders heen. Maar ook dit had de afgelopen jaar 1 1.5 jaar over nagedacht kunnen worden en is nagelaten door Hugo de Jonge. Dat is wmb onderdeel van het aantrekkelijk maken van het werk als verpleegkundige.

[ Voor 4% gewijzigd door Turdie op 15-11-2021 06:43 ]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:33
P-Rock schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:47:
Waarom worden de gelovigen altijd gespaard tijdens persconferenties? Die groep ongevaccineerden is groter dan de 'wappies'. Vooral de hardcore geloofsaanbidders trekken zich niks aan van alle regels. Dat hebben we wel gezien in Urk en Krimpen a/d IJssel. Waarom wordt daar niet harder tegen opgetreden?
Grondwet

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Verwijderd

Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 06:41:
[...]

Ja en dat zal verbeterd moeten worden, want iedereen weet dat je als goede mensen wil hebben dat je zo goed moet belonen, anders gaan ze ergens anders heen. Maar ook dit had de afgelopen jaar 1 1.5 jaar over nagedacht kunnen worden en is nagelaten door Hugo de Jonge. Dat is wmb onderdeel van het aantrekkelijk maken van het werk als verpleegkundige.
Dan zal de zorg structureel op de schop moeten. Dit is de basis van het hele beloningsstelsel namelijk. Artsen werken niet voor niets vaak "zelfstandig" binnen het ziekenhuis in een maatschap bijvoorbeeld.

• Turdie
Verwijderd schreef op maandag 15 november 2021 @ 06:56:
[...]

Dan zal de zorg structureel op de schop moeten. Dit is de basis van het hele beloningsstelsel namelijk. Artsen werken niet voor niets vaak "zelfstandig" binnen het ziekenhuis in een maatschap bijvoorbeeld.
Dat zouden verpleegkundigen aan kunnen gaan doen toch? In mijn sector, de Microsoft IT wereld is het op moment wel heel extreem aan het worden, maar als werkgever zou je toch moeten proberen je medewerkers goed te belonen om ze lang aan je te binden? Ik snap niet helemaal waarom de zorg daar een uitzondering op is, in bijna iedere branche wordt een werknemer bijna vertroeteld qua arbeidsvoorwaarden tegenwoordig, behalve de zorg. Maar hopelijk is dat door de covid pandemie wel aan het licht gekomen en wordt er actie op ondernemen.

Want als ik zelf niet goed betaald zou worden als verpleegkundige, dan is de keuze toch heel makkelijk om jezelf om te scholen en wat anders te gaan doen?

[ Voor 46% gewijzigd door Turdie op 15-11-2021 07:02 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
RobinHood schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:35:
[...]

Het interesseert mij inmiddels oprecht helemaal niks meer wat het "effect" op die mensen is.
Blijkbaar wel want anders was je niet zo fanatiek tegenover personen die geen vaccin nemen. :P
Het leven zit vol keuzes. En die keuzes hebben soms consequenties.
Jep, door het vaccin niet te verplichten houd je altijd een percentage wat dan 'nee, dank je' zegt. Als dat percentage hoog genoeg is moet je extra voorzieningen treffen. Dat is de consequentie van niet kiezen voor een verplichting.
Het moet natuurlijk wel een keuze blijven, maar de keuze van "ik wil geen prik" mag van mij gewoon consequenties hebben.
Maar blijkbaar mogen die consequenties geen effect op jou hebben waarbij we weer op het eerste zinnetje van de quote uit komen. :+ 1G, 2G, 3G (ik zit inmiddels op 5G 8) ) zijn in mijn ogen allemaal maatregelen die je pas in zet om een daadwerkelijke vaccinatieplicht te handhaven. Niet wanneer je (de minister dus) blijft volhouden dat het allemaal nog vrijwillig is.
We zitten allemaal in dit zinkende schip en met je armen over elkaar gaan zitten, wijzend naar 'de rest' omdat ze nog niet voldoende inzet hebben getoond, gaat niet voorkomen dat het schip zinkt.

Verwijderd

Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 06:58:
[...]

Dat zouden verpleegkundigen aan kunnen gaan doen toch? In mijn sector, de Microsoft IT wereld is het op moment wel heel extreem aan het worden, maar als werkgever zou je toch moeten proberen je medewerkers goed te belonen om ze lang aan je te binden? Ik snap niet helemaal waarom de zorg daar een uitzondering op is, in bijna iedere branche wordt een werknemer bijna vertroeteld qua arbeidsvoorwaarden tegenwoordig, behalve de zorg. Maar hopelijk is dat door de covid pandemie wel aan het licht gekomen en wordt er actie op ondernemen.

Want als ik zelf niet goed betaald zou worden als verpleegkundige, dan is de keuze toch heel makkelijk om jezelf om te scholen en wat anders te gaan doen?
Maar als je als sector dit breed in stand houdt, dan kunnen verpleegkundigen dat niet zonder zich en masse te organiseren en de sector voor het blok te zetten (zoals artsen in het verleden gedaan hebben). Het zijn verpleegkundigen, geen politici of andersoortige "mooipraters". Er is decennia ingezet op "precies genoeg betalen om de minimale bezetting te behalen". Roosters vullen was in het verleden ook al vaak problematisch. Er was eigenlijk nauwelijks "lucht" in het personeelsbestand.

De ziekenhuizen concurreren alleen op andere vlakken. :) Meer richting hun klanten: de zorgverzekeraars.

• Turdie
jadjong schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:00:
[...]

Blijkbaar wel want anders was je niet zo fanatiek tegenover personen die geen vaccin nemen. :P

[...]

Jep, door het vaccin niet te verplichten houd je altijd een percentage wat dan 'nee, dank je' zegt. Als dat percentage hoog genoeg is moet je extra voorzieningen treffen. Dat is de consequentie van niet kiezen voor een verplichting.

[...]

Maar blijkbaar mogen die consequenties geen effect op jou hebben waarbij we weer op het eerste zinnetje van de quote uit komen. :+ 1G, 2G, 3G (ik zit inmiddels op 5G 8) ) zijn in mijn ogen allemaal maatregelen die je pas in zet om een daadwerkelijke vaccinatieplicht te handhaven. Niet wanneer je (de minister dus) blijft volhouden dat het allemaal nog vrijwillig is.
We zitten allemaal in dit zinkende schip en met je armen over elkaar gaan zitten, wijzend naar 'de rest' omdat ze nog niet voldoende inzet hebben getoond, gaat niet voorkomen dat het schip zinkt.
Ik snap de gedachte van een verplichting ook wel. Ik zie ook wel wat redenen waarvoor je kan zeggen om het te verplichten:
* Heel veel mensen denken erg kortzichtig en hebben geen solidariteitsbesef door de huidige individualistische maatschappij, dat kun je die mensen niet kwalijk nemen. Maar als je het verplicht stelt heb je daar niks meer mee te maken.
* De druk op de ziekenhuizen wordt nog minder

• Turdie
Verwijderd schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:12:
[...]

Maar als je als sector dit breed in stand houdt, dan kunnen verpleegkundigen dat niet zonder zich en masse te organiseren en de sector voor het blok te zetten (zoals artsen in het verleden gedaan hebben). Het zijn verpleegkundigen, geen politici of andersoortige "mooipraters". Er is decennia ingezet op "precies genoeg betalen om de minimale bezetting te behalen". Roosters vullen was in het verleden ook al vaak problematisch. Er was eigenlijk nauwelijks "lucht" in het personeelsbestand.

De ziekenhuizen concurreren alleen op andere vlakken. :) Meer richting hun klanten: de zorgverzekeraars.
Ja die snap ik, maar dan zullen de verpleegkundigen zich moeten laten vertegenwoordigen door experts die hun belangen goed behartigen (die zijn er denk ik vast wel te vinden), of daar moet de minister voor zorgen, dat ze een gelijke stem krijgen. Ik weet hoe het werkt, ik heb zelf in een academisch ziekenhuis gewerkt een aantal jaar terug.

[ Voor 6% gewijzigd door Turdie op 15-11-2021 07:16 ]

• jadjong
  • Niet online
Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:13:
[...]

Ik snap de gedachte van een verplichting ook wel. Ik zie ook wel wat redenen waarvoor je kan zeggen om het te verplichten:
* Heel veel mensen denken erg kortzichtig en hebben geen solidariteitsbesef door de huidige individualistische maatschappij, dat kun je die mensen niet kwalijk nemen. Maar als je het verplicht stelt heb je daar niks meer mee te maken.
* De druk op de ziekenhuizen wordt nog minder
Het is een tweestrijd tussen een ethische keuze die ik met het oog op de toekomst liever niet maak, maar het schept wel duidelijkheid. De huidige manier waarbij we stapje voor stapje de vaccinatieplicht invoeren, maar zeggen dat we het niet doen, schept helemaal geen duidelijkheid en eigenlijk alleen maar wantrouwen. Wantrouwen wat blijkbaar al erg hoog is gezien de uitslagen die @hoevenpe gisteren plaatste. Misschien toch dat kloon-programma verder ontwikkelen zodat we straks 150x Pieter Omtzicht op een stoel hebben? :+

• Turdie
jadjong schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:27:
[...]

Het is een tweestrijd tussen een ethische keuze die ik met het oog op de toekomst liever niet maak, maar het schept wel duidelijkheid. De huidige manier waarbij we stapje voor stapje de vaccinatieplicht invoeren, maar zeggen dat we het niet doen, schept helemaal geen duidelijkheid en eigenlijk alleen maar wantrouwen. Wantrouwen wat blijkbaar al erg hoog is gezien de uitslagen die @hoevenpe gisteren plaatste. Misschien toch dat kloon-programma verder ontwikkelen zodat we straks 150x Pieter Omtzicht op een stoel hebben? :+
Peter omzigt liever niet, dan ga ik voor marcel levi.Ja maar ook met drie weekse lockdown, dat is waarschijnlijk valse hoop, want het zal sowieso verlengt worden vermoed ik. Het is gewoon een herhaling van vorig jaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Turdie op 15-11-2021 07:30 ]

Verwijderd

Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 01:10:

Terrorisme denk ik niet, het zal wat oproer in de samenleving tot stand brengen, maar dat is te managen denk ik.
Ehm... Een jaar geleden werden testlocaties al opgeblazen. Je zal zeker terroristjes maken als je een groep volledig buitensluit van de maatschappij. Wel belasting betalen, maar niet mee mogen doen.. Gevoel hebben niet mee te mogen doen ben je ook vatbaar voor terroristische denkbeelden. (ik zou het als IS wel weten, ronselen is nog nooit zo makkelijk). Al denk ik dat je met lockdown maatregelen ook genoeg instabiele mensen kweekt die tot alles in staat zijn.

• Turdie
Verwijderd schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:32:
[...]

Ehm... Een jaar geleden werden testlocaties al opgeblazen. Je zal zeker terroristjes maken als je een groep volledig buitensluit van de maatschappij. Wel belasting betalen, maar niet mee mogen doen.. Gevoel hebben niet mee te mogen doen ben je ook vatbaar voor terroristische denkbeelden. (ik zou het als IS wel weten, ronselen is nog nooit zo makkelijk). Al denk ik dat je met lockdown maatregelen ook genoeg instabiele mensen kweekt die tot alles in staat zijn.
Met een goede communicatiestrategie (daar is dit kabinet helaas niet zo goed in) en het laten inweken bij mensen denk ik toch dat het wel mee zullen vallen. Want je kunt mensen voor de keuze stellen, wat wil je liever nog een lockdown tot maart volgend jaar of een verplichte vaccinatie? Ik denk dat de meeste mensen dan kiezen voor een vaccin.

[ Voor 3% gewijzigd door Turdie op 15-11-2021 07:36 ]

Verwijderd

Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:35:
[...]

Met een goede communicatiestrategie (daar is dit kabinet helaas niet zo goed in) en het laten inweken bij mensen denk ik toch dat het wel mee zullen vallen. Want je kunt mensen voor de keuze stellen, wat wil je liever nog een lockdown tot maart volgend jaar of een verplichte vaccinatie? Ik denk dat de meeste mensen dan kiezen voor een vaccin.
Je vergeet optie 3.. Laten doorsudderen zoals het VK doet. Voor nl zal dat met een beperktere zorgcapaciteit wel dat er (door de politiek) keuzes gemaakt moeten worden over prioriteiten van behandelingen. Durft de politiek het welzijn van de maatschappij voorrang te geven op een kleine groep extra doden. Zijn we in het westen niet meer gewend. Bij onzichtbare doden door fijnstof worden die keuzes ook gemaakt.

• Turdie
Verwijderd schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:45:
[...]

Je vergeet optie 3.. Laten doorsudderen zoals het VK doet. Voor nl zal dat met een beperktere zorgcapaciteit wel dat er (door de politiek) keuzes gemaakt moeten worden over prioriteiten van behandelingen. Durft de politiek het welzijn van de maatschappij voorrang te geven op een kleine groep extra doden. Zijn we in het westen niet meer gewend. Bij onzichtbare doden door fijnstof worden die keuzes ook gemaakt.
Nou dat is niet helemaal waar, wat ik dacht te lezen is dat VK zijn zorgcapaciteit heeft uitgebreid. Leefstijl verbetering zou ook nog een optie kunnen zijn, om voor die mensen het immuunsysteem te versterken zonder vaccin

[ Voor 8% gewijzigd door Turdie op 15-11-2021 07:53 ]

• hoevenpe
Verwijderd schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:45:
Voor nl zal dat met een beperktere zorgcapaciteit wel dat er (door de politiek) keuzes gemaakt moeten worden over prioriteiten van behandelingen. Durft de politiek het welzijn van de maatschappij voorrang te geven op een kleine groep extra doden.
Mits je voorrang geeft aan gevaccineerde corona-patiënten voor bewust ongevaccineerden, dat zou wel zo eerlijk zijn.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Belangrijk onderdeel van die strategie is dat de doden onzichtbaar moeten worden. Dat is ook hoe we sterfte door griep, luchtverontreiniging etc zo makkelijk accepteren. Als we allemaal genoeg krijgen van corona op TV (en hier op GoT natuurlijk), dan is die randvoorwaarde geschapen.

• Turdie
hoevenpe schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:53:
[...]

Mits je voorrang geeft aan gevaccineerde corona-patiënten voor bewust ongevaccineerden, dat zou wel zo eerlijk zijn.
Maar dan kom je op allerlei ethische zorg bezwaren en de eed van iedere zorgverleners. Lastiger dan het lijkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Turdie op 15-11-2021 07:55 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:52:
[...]

Nou dat is niet helemaal waar, wat ik dacht te lezen is dat VK zijn zorgcapaciteit heeft uitgebreid. Leefstijl verbetering zou ook nog een optie kunnen zijn, om voor die mensen het immuunsysteem te versterken zonder vaccin
Nu gaat het hier om NL en BE, maar UK/VK gaat echt niet zo goed hoor.

https://news.sky.com/stor...umn-report-warns-12376163
England's NHS waiting list could top 14 million by next autumn, report warns
Health Secretary Sajid Javid said in July that the number of people on waiting lists could rise to 13 million in the coming months as a result of the backlog caused by the coronavirus pandemic, but new analysis says it could rise even further.

• Turdie
Vorkie schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:55:
[...]

Nu gaat het hier om NL en BE, maar UK/VK gaat echt niet zo goed hoor.

https://news.sky.com/stor...umn-report-warns-12376163

[...]
Marcel Levi:
Nederland moet zijn ic-capaciteit uitbreiden. Engeland en Nederland bungelden twee jaar geleden onderaan de Europese lijst qua aantal ic-bedden per hoofd van de bevolking. Dat levert tijdens een piek problemen op. De Britten concludeerden dat ze meer ic-capaciteit moesten creëren. Dat zijn ze ook fanatiek gaan doen. Ze hebben extra mensen opgeleid en hun apparatuur en andere benodigdheden uitgebreid. Inmiddels hebben zij anderhalf keer zoveel bedden als twee jaar geleden.

Maar de UK heeft ook nog andere problemen.
Ik heb vrij veel contact met collega’s in Londen. Die zeggen dat het heel druk is, maar niet per se vanwege Covid-19. Op de intensive cares liggen relatief gezien ongeveer evenveel coronapatiënten als in Nederland. Artsen daar hebben het wel heel druk met niet-coronazorg. Maar dat is in Nederland op dit moment ook zo.

Engeland komt net als Nederland handen tekort, op de corona-afdelingen maar ook op bijvoorbeeld operatiekamers. Dat is al jaren zo. Het huidige tekort heeft deels met de brexit te maken, waardoor verpleegkundigen uit andere landen minder makkelijk binnenkomen. Overigens is er in heel Europa een tekort aan verpleegkundigen.”

[ Voor 27% gewijzigd door Turdie op 15-11-2021 07:58 ]

• jadjong
  • Niet online
Met het gevolg dat er in heel Roemenië geen verpleegkundige meer te vinden is... Ook niet helemaal solidair wat mij betreft.

• Vorkie
  • Niet online
Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:56:
[...]

Marcel Levi:
Nederland moet zijn ic-capaciteit uitbreiden. Engeland en Nederland bungelden twee jaar geleden onderaan de Europese lijst qua aantal ic-bedden per hoofd van de bevolking. Dat levert tijdens een piek problemen op. De Britten concludeerden dat ze meer ic-capaciteit moesten creëren. Dat zijn ze ook fanatiek gaan doen. Ze hebben extra mensen opgeleid en hun apparatuur en andere benodigdheden uitgebreid. Inmiddels hebben zij anderhalf keer zoveel bedden als twee jaar geleden.
Ja en hou ze dan eens bij elkaar en leg eens wat redelijke relaties.

De wachtlijsten lopen daar op, terwijl ze wel hebben uitgebreid, hoe verwacht jij dat het in Nederland of elk ander land gaat?

Gewoon de hele IC weer volduwen en dat de counters dan niet bij 300 al de verkeerde kant op gaan, maar bij 600?

• hoevenpe
Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:54:
Maar dan kom je op allerlei ethische zorg bezwaren en de eed van iedere zorgverleners. Lastiger dan het lijkt.
Dat is aan de politiek om een duidelijk kader te scheppen. Je zou het kunnen gebruiken om nog meer druk te zetten op vaccineren: wie de komende week een eerste prik haalt doet nog mee, daarna mag je direct met een flesje zuurstof terug naar huis.

• Turdie
Vorkie schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:00:
[...]

Ja en hou ze dan eens bij elkaar en leg eens wat redelijke relaties.

De wachtlijsten lopen daar op, terwijl ze wel hebben uitgebreid, hoe verwacht jij dat het in Nederland of elk ander land gaat?

Gewoon de hele IC weer volduwen en dat de counters dan niet bij 300 al de verkeerde kant op gaan, maar bij 600?
De IC's (300 man op de IC) zijn nu niet het probleem, de meeste mensen liggen op de normale verpleegafdelingen. Geen idee hoe het in Nederland zal gaan, ik ben ook niet helderziend. Nee slim je bezetting managen, dus waar nodig kan de IC nu bepaalde taken van de verpleegafdelingen overnemen en bijspringen als de capaciteit er is, en andersom.
Misschien moeten we toch ook weer patiënten naar Duitse ziekenhuizen transporteren om de nederlandse zorg te ontlasten

• hoevenpe
Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:04:
Misschien moeten we toch ook weer patiënten naar Duitse ziekenhuizen transporteren om de nederlandse zorg te ontlasten
Geen optie, die lopen ook vol.

• Turdie
hoevenpe schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:05:
[...]

Geen optie, die lopen ook vol.
Medische studenten die misschien kunnen bijspringen, of militairen die medisch geschoold zijn (militair hospitaal en dergelijke). Of ook verpleging inzetten die in de private zorg werkt (cosmetische klinieken en dergelijke). Ik heb ook niet de magische toverstaf, ik draag alleen wat ideeën aan he. Maar ik blijf van mening dat de vaccinatie verplicht moet worden en dat we de zorgcapaciteit op lange termijn moeten opschalen. Maar daar zie ik het huidige kabinet niet toe in staat om die kar te trekken,
En programma's voor leefstijl verbetering.

[ Voor 44% gewijzigd door Turdie op 15-11-2021 08:12 ]

• Vorkie
  • Niet online
Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:04:
[...]

De IC's zijn nu niet het probleem, de meeste mensen liggen op de normale verpleegafdelingen. Geen idee hoe het in Nederland zal gaan, ik ben ook niet helderziend. Nee slim je bezetting managen, dus waar nodig kan de IC nu bepaalde taken van de verpleegafdelingen overnemen en bijspringen als de capaciteit er is.
https://www.nu.nl/coronav...apatienten-overnemen.html
De intensive cares in Duitsland kunnen momenteel geen Nederlandse coronapatiënten overnemen, zegt een woordvoerder van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiëntenspreiding (LCPS). Net als de Nederlandse ziekenhuizen is er in Duitsland sprake van grote uitstroom en een hoog ziekteverzuim onder personeel.
Alles wat jij voorstelt is door het nieuws en zorgmedewerkers zoals @LZ86 al hier uitgelegd.

[ Voor 4% gewijzigd door Vorkie op 15-11-2021 08:07 ]

Verwijderd

[...]

Dat zijn nog keuzes. Mijn visie is kijken naar levensjaren vs ligduur. Daarmee zal 99% van de normale urgente zorg automatisch boven corona komen. Gezien dat de ligduur bij gevaccineerde vs ongevaccinneerd ook meer die richting ligt valt het balletje ook meer die kant op.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:46
Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:06:
[...]

Medische studenten die misschien kunnen bijspringen, of militairen die medisch geschoold zijn (militair hospitaal en dergelijke). Of ook verpleging inzetten die in de private zorg werkt (cosmetische klinieken en dergelijke). Ik heb ook niet de magische toverstaf, ik draag alleen wat ideeën aan he.
Ja, want cosmetische operaties zijn echt hetzelfde als de intensieve zorg die nodig is bij corona... Als het zo simpel was om nog wat extra op te schalen was dat echt wel gedaan. We hebben gewoon mensen tekort en dat blijft nog wel even zo. Waarbij je er met alleen extra bedden nog niet bent omdat je met een groei van 30% per week hoe dan ook tegen de max gaat lopen.

[removed]

• Turdie
redwing schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:12:
[...]

Ja, want cosmetische operaties zijn echt hetzelfde als de intensieve zorg die nodig is bij corona... Als het zo simpel was om nog wat extra op te schalen was dat echt wel gedaan. We hebben gewoon mensen tekort en dat blijft nog wel even zo. Waarbij je er met alleen extra bedden nog niet bent omdat je met een groei van 30% per week hoe dan ook tegen de max gaat lopen.
Op de korte termijn snap ik dat dat personeelsprobleem niet op te lossen is, Maar daar moeten we nu wel actie op ondernemen en voor de lange termijn plannen maken, als dat niet gebeurt heeft we iedere herfst en winter hetzelfde gedoe denk ik.
[...]

Misschien kunnen die mensen wel de basistaken doen, en dat een IC verpleegkundige zich kan richten op de meer specialistischer zaken.

[ Voor 35% gewijzigd door Turdie op 15-11-2021 08:18 ]

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
[...]

Eens dat het veel te makkelijk wijzen is, maar zodra we op code zwart zitten (waar we al dichter bij hebben gezeten dan de meesten willen realiseren), dan is een halfopgeleide verpleegkundige natuurlijk altijd beter dan niks.

En dat contingency plan mis ik wel een beetje. Is dat er voor zover iemand weet?

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Ik weiger op principiële gronden mee te doen aan een QR-samenleving. Wetende dat het virus uiteindelijk toch wel iedereen zal bereiken heeft het ook weinig zin me te vaccineren om die reden. Voor m'n eigen gezondheid of risico hoef ik het ook niet te doen want statistisch gezien loop ik gewoon geen risico ernstig ziek te worden.
Wetende dat het virus iedereen gaat bereiken is het juist extra belangrijk en logisch om te vaccineren.
Statistisch gezien is een infectie na vaccinatie qua totale risico veel minder risicovol dan een infectie zonder voorgaande vaccinatie.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Vorkie
  • Niet online
Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:16:
[...]

Op de korte termijn snap ik dat dat personeelsprobleem niet op te lossen is, Maar daar moeten we nu wel actie op ondernemen en voor de lange termijn plannen maken, als dat niet gebeurt heeft we iedere herfst en winter hetzelfde gedoe denk ik.
6 jaar, dan zijn ze klaar, inclusief ervaring (die je echt nodig hebt) als ze vandaag beginnen.

IC verpleegkundige:
Om toegelaten te worden tot de opleiding tot IC-verpleegkundige ben je A-verpleegkundige en/of heb je de opleiding HBO-V afgerond. Bij voorkeur nemen we mensen aan met minimaal één jaar werkervaring als gediplomeerd verpleegkundige.
https://www.olvg.nl/oplei...sive-care-verpleegkundige

Dan kan je nog een MBO'er laten instromen naar HBO-V:
Heb je een mbo-diploma Verpleegkunde? Dan kun je de deeltijd-hbo-opleiding Verpleegkunde in 2,5 jaar doen.
De opleiding tot mbo-verpleegkundige duurt vier jaar.
Ik kom zelfs uit op 7.5 jaar.

• Turdie
Vorkie schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:20:
[...]

6 jaar, dan zijn ze klaar, inclusief ervaring (die je echt nodig hebt) als ze vandaag beginnen.

IC verpleegkundige:

[...]

https://www.olvg.nl/oplei...sive-care-verpleegkundige

Dan kan je nog een MBO'er laten instromen naar HBO-V:

[...]

[...]

Ik kom zelfs uit op 7.5 jaar.
Wow dat is lang, bijna net zo lang als een basisarts. Kan die niet verkort worden?

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:49

ericplan

5180 Wp PV

Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:31:
[...]
Wow dat is lang, bijna net zo lang als een basisarts. Kan die niet verkort worden?
Zelfs al verkort je het, dan zit je nog met stage-plaatsen. In de hbo-opleiding waar ik werkte (MBRT) was dat al een gigantisch probleem. Meer instroom dan stage-plaatsen.

A'dam PVOutput

• Turdie
ericplan schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:44:
[...]

Zelfs al verkort je het, dan zit je nog met stage-plaatsen. In de hbo-opleiding waar ik werkte (MBRT) was dat al een gigantisch probleem. Meer instroom dan stage-plaatsen.
Ja dat lijkt me logisch, als er weinig verpleegkundigen zijn of overvol met werk, zijn er ook weinig plekken om op te leiden (omdat er geen tijd is voor begeleiding). Maar goed waarom zijn er te weinig stage plaatsen dan?

[ Voor 12% gewijzigd door Turdie op 15-11-2021 08:50 ]

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 22:26

Dennahz

Life feels like hell should.

[...]

Ik ken mensen van >70 die - gevaccineerd en al, maar wel met onderliggende klachten - in het ziekenhuis liggen. Op 't randje van IC. De overlevingskansen zijn eigenlijk vrij klein (helaas :X).

Dus zij hebben meer recht op een plek dan een - voorheen kerngezonde, maar ongevaccineerde 30'er - die toevallig toch pech heeft gehad in de covid-loterij en aan het zuurstof moet in het ziekenhuis?

Twitter

• Turdie
Dennahz schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:53:
[...]

Ik ken mensen van >70 die - gevaccineerd en al, maar wel met onderliggende klachten - in het ziekenhuis liggen. Op 't randje van IC. De overlevingskansen zijn eigenlijk vrij klein (helaas :X).

Dus zij hebben meer recht op een plek dan een - voorheen kerngezonde, maar ongevaccineerde 30'er - die toevallig toch pech heeft gehad in de covid-loterij en aan het zuurstof moet in het ziekenhuis?
De laatste jaren is door de innovaties in de gezondheidszorg, mogelijk geweest om de maximale leeftijd van mensen heel erg groot te maken (op te rekken), je zou je kunnen afvragen of daar nu met een pandemie alle moeite in wil steken. Tuurlijk iedereen wil zo lang mogelijk leven, maar er moeten nu keuzes gemaakt worden. Als diegene een plek vasthoudt in de zorg waarvan we toch al weten dat het onbegonnen zaak is, zal daar een keuze in gemaakt moeten worden of die plek niet moet worden vrijgegeven worden aan iemand die wel te helpen is, en die andere op een andere manier zorg ontvangen.

[ Voor 18% gewijzigd door Turdie op 15-11-2021 09:03 ]

• hoevenpe
In de praktijk zal men ook naar overlevingskans en andere relevante zaken kijken, die 70 jarige is (helaas) beter af in een hospice terwijl die ongevaccineerde statistische uitzondering van 30 toch behandeld wordt.

Daar gezegd hebbende, in relatief vergelijkbare gevallen zal de bewust ongevaccineerde inderdaad achteraan aansluiten.

• niek_nijmegen
  • Laatst online: 03-09 16:07
Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:59:
[...]
De laatste jaren is door de innovaties in de gezondheidszorg, mogelijk geweest om de maximale leeftijd van mensen heel erg groot te maken (op te rekken), je zou je kunnen afvragen of daar nu met een pandemie alle moeite in wil steken. Tuurlijk iedereen wil zo lang mogelijk leven, maar er moeten nu keuzes gemaakt worden.
Ik geloof dat de term 'lockdown-fetisjisten' wel eens is langsgekomen hier, maar dit soort 'sterfhuis-fetisjisme' begrijp ik echt niet. Waarom toch steeds anderen voor de bus willen gooien?

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

• Turdie
niek_nijmegen schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:02:
[...]

Ik geloof dat de term 'lockdown-fetisjisten' wel eens is langsgekomen hier, maar dit soort 'sterfhuis-fetisjisme' begrijp ik ook niet. Waarom toch steeds anderen voor de bus willen gooien?
Nou ik gooi niemand voor de bus, maar het is gewoon een afweging die je kan maken. Waarom zou je heel veel zorg steken in iemand die toch weinig kans heeft, waar ook twee andere beter kan maken? Soms moet je een keuze maken en dat zal altijd voor iemand nadelig uit pakken. Dat probeert het kabinet nu wel te doen, maar dan krijg je dus dit zwalkbeleid

[ Voor 13% gewijzigd door Turdie op 15-11-2021 09:09 ]

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:38

Dennis1812

Amateur prutser

Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:31:
[...]

Nee.
Gemiddelde IC pleeg heeft dan ook vergelijkbare kennis met een basisarts. Alleen een ander takenpakket.
De artsen worden tevens opgevoed door de verpleegkundigen in het ziekenhuis en krijgen vaak al snel van hun opleiders weer te horen vooral heel goed te luisteren naar de verpleegkundigen.

Je hebt gewoon een enorme bak kennis (en ervaring) nodig om beslissingen te kunnen maken op een specialistische afdeling. JIJ bent verantwoordelijk voor je patiënt

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:57
[...]

In de praktijk komt die 70+ér toch al niet op die schaarse IC bedden terecht, die 30'er wel. Your point?

• hoevenpe
Dennis1812 schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:05:
Je hebt gewoon een enorme bak kennis (en ervaring) nodig om beslissingen te kunnen maken op een specialistische afdeling. JIJ bent verantwoordelijk voor je patiënt
En als die verpleegkunde een fout maakt kan dat heel ernstige gevolgen hebben, niet alleen voor de patiënt maar ook voor haar registratie.

Een tuchtzaak kan het einde van je carrière betekenen, heel anders dan bij 'ons' in de IT waar je een patch uitrolt en weer verder gaat.

• Vorkie
  • Niet online
stylezzz schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:09:
[...]

In de praktijk komt die 70+ér toch al niet op die schaarse IC bedden terecht, die 30'er wel. Your point?
Als die 30’er een WWer of in de bijstand leeft dan niet behandelen? /s

Laten we de zorg, wie behandel je, gewoon niet ter discussie stellen.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Misschien komt het door de verbluffende snelheid waarin vaccins zijn ontwikkeld en uitgerold dat er het idee is dat de moderne techniek alles 100 keer zo snel kan maken, ook de opleiding van een IC verpleegkundige. Een spike eiwit is enige miljarden keren minder complex dan een gemiddelde mens.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Turdie
We hebben het hier nu wel allemaal over vaccins, maar gezonde leefstijl kan ook erg helpen:
Een gezonde leefstijl.

“In Engeland spreken diverse immunologen zich uit over het gevaar van een verzwakt immuunsysteem in de gehele populatie waardoor meer kans op infecties en chronische ziekten. Ten gevolge van de lockdowns en de maatregelen als anderhalve meter afstand houden en het dragen van mondkapjes kan het immuunsysteem bij velen minder effectief geworden zijn dan voor de pandemie. Kinderen en volwassenen zijn minder in contact gekomen met andere virussen en bacteriën, waardoor het immuunsysteem minder wordt uitgedaagd en daardoor getraind. Daarnaast spelen factoren als een gewijzigde voeding en leefstijl, blootstelling aan toxische stoffen door veelvuldig gebruik van desinfectans en mondkapjes, en de toename van stress een belangrijke rol. Ook het medicijngebruik is tijdens de coronapandemie gestegen. Het CBS rapporteert dat de mentale gezondheid in Nederland het eerste kwartaal van 2021 het laagst is sinds de afgelopen 20 jaar. Nivel rapporteert dat het gebruik van psychofarma onder jongeren van 15 tot 24 jaar het eerste kwartaal in 2021 is gestegen. Dit werd eerder al gezien in Engeland en Verenigde Staten. Vanuit de psychoneuro-immunologie is bekend dat de mentale gezondheid een belangrijke rol speelt in een goed functionerend immuunsysteem. De lange duur van de maatregelen kan het ‘innate’ en ‘adaptive’ immuunsysteem verzwakken.”
https://www.hpdetijd.nl/2...-voor-de-volksgezondheid/

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-11 11:52
Of mensen halen gewoon ff een vaccin ipv dat we hele systemen moeten optuigen om opleidingstrajecten te veranderen en code zwart planningen gaan opstarten..

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Basekid schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:15:
Of mensen halen gewoon ff een vaccin ipv dat we hele systemen moeten optuigen om opleidingstrajecten te veranderen en code zwart planningen gaan opstarten..
Maar dan moeten mensen zelf moeite doen in plaats van naar de overheid te wijzen.

• Agent47
  • Laatst online: 11:18

Agent47

I always close my contracts.

Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:14:
We hebben het hier nu wel allemaal over vaccins, maar gezonde leefstijl kan ook erg helpen:
Een gezonde leefstijl.

“In Engeland spreken diverse immunologen zich uit over het gevaar van een verzwakt immuunsysteem in de gehele populatie waardoor meer kans op infecties en chronische ziekten. Ten gevolge van de lockdowns en de maatregelen als anderhalve meter afstand houden en het dragen van mondkapjes kan het immuunsysteem bij velen minder effectief geworden zijn dan voor de pandemie. Kinderen en volwassenen zijn minder in contact gekomen met andere virussen en bacteriën, waardoor het immuunsysteem minder wordt uitgedaagd en daardoor getraind. Daarnaast spelen factoren als een gewijzigde voeding en leefstijl, blootstelling aan toxische stoffen door veelvuldig gebruik van desinfectans en mondkapjes, en de toename van stress een belangrijke rol. Ook het medicijngebruik is tijdens de coronapandemie gestegen. Het CBS rapporteert dat de mentale gezondheid in Nederland het eerste kwartaal van 2021 het laagst is sinds de afgelopen 20 jaar. Nivel rapporteert dat het gebruik van psychofarma onder jongeren van 15 tot 24 jaar het eerste kwartaal in 2021 is gestegen. Dit werd eerder al gezien in Engeland en Verenigde Staten. Vanuit de psychoneuro-immunologie is bekend dat de mentale gezondheid een belangrijke rol speelt in een goed functionerend immuunsysteem. De lange duur van de maatregelen kan het ‘innate’ en ‘adaptive’ immuunsysteem verzwakken.”
Gezonde leefstyle, akkoord. Realiseer wel dat dit ook niet in één maand gelukt is. Het duurt volgens mij gemiddeld 3 maanden voordat iemand " zich compleet aanpast". Kortom na 3 maanden heeft iemand het ritme van de meer gezondere voeding en evenueel sporten te pakken, maar het afvallen zelf moet dan ook nog gebeuren ( althans, veel mensen moeten afvallen)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Turdie
Agent47 schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:17:
[...]

Gezonde leefstyle, akkoord. Realiseer wel dat dit ook niet in één maand gelukt is. Het duurt volgens mij gemiddeld 3 maanden voordat iemand " zich compleet aanpast". Kortom na 3 maanden heeft iemand het ritme van de meer gezondere voeding en evenueel sporten te pakken, maar het afvallen zelf moet dan ook nog gebeuren ( althans, veel mensen moeten afvallen)
Afvallen is ook zo'n verkeerde term, want dan krijg juist een jojo effect. Afvallen zal weinig helpen, tenzij iemand heel obese is. Het is eerder op een gezond gewicht komen, als je flink overgewicht hebt zal daar ook iets aan gedaan moeten worden. Maar niet iedereen die veel overgewicht heeft, heeft ook een ongezonde leefstijl. Ik ken mensen die heel slank zijn maar enorm ongezond eten.
Het is het voedingspatroon aanpassen (gezonde voeding eten), meer/voldoende bewegen, goed slapen dat soort dingen

[ Voor 15% gewijzigd door Turdie op 15-11-2021 09:22 ]

• gekkie
  • Laatst online: 20-11 22:16
Turdie schreef op zondag 14 november 2021 @ 23:12:
[...]
Nja die mensen met een gezonde leefstijl heb juist wel minder risico op een ernstig verloop van covid, omdat ze een sterk imuunsysteem wat het virus aankan. Het gaat juist om de mensen die enorm obese zijn of zeer ongezond leven.
Klopt, tenzij je je (mede) dankzij die, wellicht valse, perceptie van je eigen gezondheid niet laat vaccineren.

Je hebt een gezonde leefstijl biedt doorgaans betere kansen, maar geen uitsluitsel.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Nog geen politiek draagvlak voor 2G, ChristenUnie heeft een sleutelpositie
„In de politiek”, zegt Rump, „was het debat tot nu toe vaak semantisch. Is dit nou drang, dwang of geen van beide? Is het een vaccinatieplicht? Nu is het de semantiek voorbij. Met 2G stelt het kabinet op zijn minst een morele plicht in.” De maatregel betekent een „concessie aan twee fundamentele waarden van de democratie”, zegt ze: het recht op zelfbeschikking en het recht op een minderheidsstandpunt. Haar boodschap is helder: voer 2G niet in zonder een héél goed debat.
Bij de zoektocht van het kabinet naar een Kamermeerderheid voor 2G zal veel afhangen van de ChristenUnie. Het was immers die partij die als enige coalitiepartner tegen de invoering van de coronapas stemde. Dat was vóór de partij officieel weer bij de formatietafel aanschoof. Nu aarzelt de ChristenUnie over 2G.

Vorige week stemde de partij tégen een motie van Forum voor Democratie die elke vorm van 2G bij voorbaat wilde uitsluiten, maar dat was volgens Tweede Kamerlid Mirjam Bikker omdat zo’n motie zonder debat „suggestief, voorbarig en veel te gemakkelijk” was. Bikker wil nog niet zeggen of haar partij nu naar steun neigt.
Tot nu toe volgen veel van de coronadebatten een vaste route: het kabinet kondigt maatregelen aan, de Tweede Kamer laat een paar kritische noten horen, maar stemt uiteindelijk steevast in, soms met een kleine aanpassing: een half uurtje van de avondklok af, geen QR-code op het sportveld (maar wel in de kleedkamer).
Arts-ethicus Rump hoopt dat het dit keer anders gaat. Helemaal omdat het kabinetsplan de keuze om ongevaccineerden wel of niet toe te laten in veel gevallen bij ondernemers legt. „Waar we nu tegenaan lopen zijn fundamentele dilemma’s. Die horen in de politiek thuis. Niet bij wetenschappers en niet bij de uitsmijter van een kroeg.”
De invoering van 2G in Nederland hangt voorlopig aan een zijden draadje. De weerstand in de Tweede Kamer is groot en veel zal dan gaan afhangen van beoogde coalitiegenoot CU om VVD/CDA/D66 aan hun meerderheid te helpen. Andere partijen lijken hier niet toe bereid. Voor de CU zal het een gewetensvraag worden gezien dat hun achterban het ze niet in dank zal afnemen.
gekkie schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:09:
Wat heeft dat met missionair of demissionair te maken ?
Hun status bepaald het instrumentarium welke de Tweede Kamer heeft. De motie van wantrouwen is erg afgezwakt als middel bij een demissionair kabinet. Waren ze nog missionair en werd er een motie van wantrouwen aangenomen dan moeten ze (het kabinet of bewindspersoon) per direct weg. Nu kan dat niet, ze zijn immers al weg. Het ontneemt de Tweede Kamer dus bepaalde mogelijkheden in hun omgang met het kabinet. Vandaar de grap van Rutte over meer macht hebben. Hij en De Jonge zijn al ontslagen, je kan ze geen tweede keer ontslaan.
P-Rock schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:47:
Waarom worden de gelovigen altijd gespaard tijdens persconferenties?
Dat worden ze niet echt. Weerstand tegen prikken en maatregelen worden geframed als of door samenzweringswappies of religieuze wappies. Zie ook hoe men meteen het lot van 2G aan het standpunt van enkel de CU verbond, daarbij wordt vergeten dat er meer partijen zijn die zich tegen 2G uitspreken.
RobinHood schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:52:
Kijk eens naar de huidige coaltie, en de SGP die ook graag de coalitie helpt.
De grap is dat de SGP nu eigenlijk vrijwel altijd tegen het kabinet stemt. De SGP zijn ze enige tijd geleden kwijtgeraakt als het om corona gaat.
Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 00:24:
Ik ben mordicus tegen een plicht, maar het zou een verfrissende eerlijkheid zijn van De Jonge in plaats van alles via de achterdeur naar binnen duwen. Het zal vermoedelijk ook de vonk zijn in een licht ontvlambare situatie.

• niek_nijmegen
Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:20:
[...]
Afvallen is ook zo'n verkeerde term, want dan krijg juist een jojo effect. Afvallen zal weinig helpen, tenzij iemand heel obese is. Het is eerder op een gezond gewicht komen, als je flink overgewicht hebt zal daar ook iets aan gedaan moeten worden. Maar niet iedereen die veel overgewicht heeft, heeft ook een ongezonde leefstijl. Ik ken mensen die heel slank zijn maar enorm ongezond eten.
Het is het voedingspatroon aanpassen (gezonde voeding eten), meer/voldoende bewegen, goed slapen dat soort dingen
Ben je nu aan het discussiëren òm het discussiëren? Om op het gezonde gewicht te komen, zul je toch moeten afvallen?

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

• Turdie
gekkie schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:23:
[...]

Klopt, tenzij je je (mede) dankzij die, wellicht valse, perceptie van je eigen gezondheid niet laat vaccineren.

Je hebt een gezonde leefstijl biedt doorgaans betere kansen, maar geen uitsluitsel.
Het is een combinatie, het vaccin zal ook beter werken, als je een gezonde leefstijl hebt. Als je een ongezonde leefstijl is je imuunsysteem waarschijnlijk al verzwakt en zal het vaccin die minder kunnen versterken denk ik.
niek_nijmegen schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:24:
[...]

Ben je nu aan het discussiëren òm het discussiëren? Om op het gezonde gewicht te komen, zul je toch moeten afvallen?
Afvallen is eigenlijk niet de juiste term vind ik. Het is overgewicht verminderen en op een gezond gewicht komen. Want als iemand gaat afvallen die geen overgewicht heeft en een gezond gewicht heeft dat weinig zin.

[ Voor 43% gewijzigd door Turdie op 15-11-2021 09:27 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:48

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

IJzerlijm schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:12:
Misschien komt het door de verbluffende snelheid waarin vaccins zijn ontwikkeld en uitgerold dat er het idee is dat de moderne techniek alles 100 keer zo snel kan maken, ook de opleiding van een IC verpleegkundige. Een spike eiwit is enige miljarden keren minder complex dan een gemiddelde mens.
Ja maar als je 9 vrouwen hebt kun je toch in 1 maand een baby maken?
8)7

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:04
Verwijderd schreef op maandag 15 november 2021 @ 06:33:
[...]

Dat ik het ff snap: de overheid bepaalt de salarissen die verplegend personeel en artsen in ziekenhuizen verdienen?

Als dat echt zo is, en ze hebben meer dan 1,5 jaar de tijd gehad om dat te verbeteren en niet gedaan, en ondertussen wel ca 2 miljard euro aan niet meer te gebruiken materialen kunnen uitgeven..... ongelofelijk.

Er hoeft toch maar 1 ziekenhuis te zeggen: wij gaan gewoon boven marktconform betalen en dan moet de rest wel mee lijkt me.

• gekkie
Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:24:
[...]
Het is een combinatie, het vaccin zal ook beter werken, als je een gezonde leefstijl hebt. Als je een ongezonde leefstijl is je imuunsysteem waarschijnlijk al verzwakt en zal het vaccin die minder kunnen versterken denk ik.
Ik betwijfel of je dat zo kunt stellen, afhankelijk van wat je als "ongezonde leefstijl" wilt opvatten, daar verschillen de meningen vrees ik nogal over.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

MikeyMan schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:26:
[...]

Ja maar als je 9 vrouwen hebt kun je toch in 1 maand een baby maken?
8)7
En als je twee keer zoveel mensen bij de Red Bull pit ploeg zet kan je in 1 seconde banden wisselen.

Of met 1/4 van de mensen in 8 seconden, alles schaalt tenslotte lineair.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11 13:28

Indoubt

Always be indoubt until sure

Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:20:
[...]

Gewoon allemaal aan de kip madras

In india zijn maar 450.000 doden. Dat klinkt veel maar dat is in verhouding 4 maal zo weinig als in NL.

Er zijn misschien wel weer heel veel ongeregistreerde doden maar ze weten het niet. Op 1,3 miljard mis je een paar tientallen miljoenen niet zo snel

• Turdie
Indoubt schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:27:
[...]

Gewoon allemaal aan de kip madras

In india zijn maar 450.000 doden. Dat klinkt veel maar dat is in verhouding 4 maal zo weinig als in NL.

Er zijn misschien wel weer heel veel ongeregistreerde doden maar ze weten het niet. Op 1,3 miljard mis je een paar tientallen miljoenen niet zo snel
Een gezonde leefstijl houdt in dat u voldoende beweegt, gevarieerd en gezond eet en voldoende ontspanning neemt. Bovendien is het bij een gezonde levensstijl belangrijk dat u alcohol met mate drinkt, niet rookt en stress zo veel mogelijk vermijdt. Een gezonde leefstijl betekent dus dat u zowel lichamelijk, als mentaal gezond bent.
gekkie schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:27:
[...]

Ik betwijfel of je dat zo kunt stellen, afhankelijk van wat je als "ongezonde leefstijl" wilt opvatten, daar verschillen de meningen vrees ik nogal over.
Zie hierboven het is best duidelijk en simpel

[ Voor 17% gewijzigd door Turdie op 15-11-2021 09:30 ]

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

olafmol schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:26:
[...]

Dat ik het ff snap: de overheid bepaalt de salarissen die verplegend personeel en artsen in ziekenhuizen verdienen?

Als dat echt zo is, en ze hebben meer dan 1,5 jaar de tijd gehad om dat te verbeteren en niet gedaan, en ondertussen wel ca 2 miljard euro aan niet meer te gebruiken materialen kunnen uitgeven..... ongelofelijk.

Er hoeft toch maar 1 ziekenhuis te zeggen: wij gaan gewoon boven marktconform betalen en dan moet de rest wel mee lijkt me.
De CAO bepaalt dat.
NVZ versus de vakbonden. En de UMC zit een andere partij.

Voor jouw idee, de UMC kwam met het prachtige voorstel van 0% verhoging. 3 stakingsdagen later kan er pas iets. En nog niets geweldigs.

Een zkh gaat niet marktconform betalen. Want de zorgverzekeraar geeft ze daar niet genoeg geld voor. De zorgverzekeraar geeft vervolgens aan dat Nederland geen verhoging wil geven aan de zorg, want dan gaat de verzekering omhoog.
De politiek heeft genoeg andere middelen om te verhogen maar verschuift zich hier toch weer graag achter en wijst eventueel nog een keer naar de CAO en werkgeversorganisaties. Deze wijzen op hun beurt naar de politiek.
Onder de streep ga ik er gezien de inflatie gewoon op achteruit.

• Turdie
Dennis1812 schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:30:
[...]

De CAO bepaalt dat.
NVZ versus de vakbonden. En de UMC zit een andere partij.

Voor jouw idee, de UMC kwam met het prachtige voorstel van 0% verhoging. 3 stakingsdagen later kan er pas iets. En nog niets geweldigs.

Een zkh gaat niet marktconform betalen. Want de zorgverzekeraar geeft ze daar niet genoeg geld voor. De zorgverzekeraar geeft vervolgens aan dat Nederland geen verhoging wil geven aan de zorg, want dan gaat de verzekering omhoog.
De politiek heeft genoeg andere middelen om te verhogen maar verschuift zich hier toch weer graag achter en wijst eventueel nog een keer naar de CAO en werkgeversorganisaties. Deze wijzen op hun beurt naar de politiek.
Onder de streep ga ik er gezien de inflatie gewoon op achteruit.
Dat moeten ze beter onderhandelen (in collectief wellicht) met de zorgverzekeraar dat ze wel marktconform kunnen betalen. En betere CAO onderhandelingen voeren. Ze zijn waarschijnlijk gewoon te lief.

[ Voor 3% gewijzigd door Turdie op 15-11-2021 09:33 ]

• gekkie
CMD-Snake schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:23:
Hun status bepaald het instrumentarium welke de Tweede Kamer heeft. De motie van wantrouwen is erg afgezwakt als middel bij een demissionair kabinet. Waren ze nog missionair en werd er een motie van wantrouwen aangenomen dan moeten ze (het kabinet of bewindspersoon) per direct weg. Nu kan dat niet, ze zijn immers al weg. Het ontneemt de Tweede Kamer dus bepaalde mogelijkheden in hun omgang met het kabinet. Vandaar de grap van Rutte over meer macht hebben. Hij en De Jonge zijn al ontslagen, je kan ze geen tweede keer ontslaan.
Tsja ik blijf het toch anders zien. Dat de tweede kamer als geheel heeft nog precies hetzelfde instrumentarium.
Je hebt zelf al aangegeven dat de demissionaire status in principe niet zo zeer wettelijk geregeld is.
Ze zijn niet weg, ze zitten er nog, dus je kunt ze prima wegsturen, alleen moet je dan wel met iets anders komen en dat weigert een meerheid der partijen te doen.
Het probleem is dus nog steeds hetzelfde probleem als voorheen, dat partijen met een meerderheid niet zorgt voor een nieuw kabinet. En dat we al jaren min of meer gegijzeld worden door de mafkezen op rechts, waar Rutte en de VVD uitermate handig gebruik van maken.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:22
niek_nijmegen schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:24:
[...]

wat is volgens jou een goed gewicht? of kijken we weer naar de BMI saga

• Turdie
bie100 schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:32:
[...]

Dan heb je het nog niet begrepen wat ik probeer te zeggen.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:22
Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:34:
[...]

nee klopt Quote jou ook niet :P

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:34:
[...]

En als iedereen op een gezond gewicht zit hebben we een heleboel ziekenhuis bedden leeg. Laten we die dan voor X miljard per jaar zo staan of niet ? Ik gok van niet en suprise, suprise, de zorg loopt dan nog steeds vol bij een pandemie.

Er wordt wel gedaan alsof de zorg is wegbezuinigd maar we zijn met z'n allen echt een stuk gezonder geworden de afgelopen 20 jaar, in alle CBS cijfers kan je dat terug zien, ook met de aantallen overgewicht. De drang naar niet roken (jakkes, drang !) heeft daar bijvoorbeeld enorm bij geholpen.

[ Voor 26% gewijzigd door IJzerlijm op 15-11-2021 09:37 ]

• Turdie
bie100 schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:35:
[...]

nee klopt Quote jou ook niet :P
Oops sorry overheen gelezen

• gekkie
Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:29:
[...]
Een gezonde leefstijl houdt in dat u voldoende beweegt, gevarieerd en gezond eet en voldoende ontspanning neemt. Bovendien is het bij een gezonde levensstijl belangrijk dat u alcohol met mate drinkt, niet rookt en stress zo veel mogelijk vermijdt. Een gezonde leefstijl betekent dus dat u zowel lichamelijk, als mentaal gezond bent.
[...]
En dan denk ik dus dat een heleboel mensen die denken dat ze een gezonde leeftstijl hebben, niet in die definitie vallen.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11 13:28

Indoubt

Always be indoubt until sure

Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:29:
[...]

[...]

Ja,duh.

De maakbare wereld is heel mooi, alleen maar regenboog eenhoorns die goud poepen.

Tuurlijk helpt een gezond leven maar de totale focus op de maakbare wereld is complete onzin. Als dat zo zou zijn dan hadden we geen ziekenhuizen nodig. Dan was iedereen gezond en deed geen gevaarlijke dingen

Dus gewoon jou quootje volgen en de ziekenhuizen kunnen dicht. hebben we ook geen probleem meer met te weinig IC plaatsen, toch? 8)7

• niek_nijmegen
bie100 schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:32:
[...]
Ik pas wel op, daar uitspraken over te doen.

Het ging me er alleen over, dat op het advies (ik parafraseer) 'mensen met overgewicht zullen moeten afvallen', gelijk een reactie kwam met (ik parafraseer) 'nee, want afvallen is het verkeerde woord'. Ik vind dat lastig discussiëren, als er strijd ontstaat over de dingen waar het feitelijk niet over gaat.

• klaaas
[...]

Meer geld / een hoger loon is slechts een deel van het probleem. Mijn vrouw is verpleegkundige en verdient (omgerekend naar het aantal uren) ongeveer net zoveel als ik met mijn HBO Bouwkunde diploma. Grote verschil is dat ik werk doe wat ik leuk vind en dat mijn vrouw haar werk steeds minder leuk vindt, omdat datgene wat ze leuk vindt (contact met de patiënt) steeds meer onder druk staat, de werkdruk sowieso ongelooflijk hoog is en ze bar weinig kan doen om e.e.a. te beïnvloeden. Een zak geld erbij in de vorm van loon is, hoewel van harte gegund, niet de oplossing voor de problemen in de zorg.

Hij wil.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:32:
[...]

Dat moeten ze beter onderhandelen (in collectief wellicht) met de zorgverzekeraar dat ze wel marktconform kunnen betalen. En betere CAO onderhandelingen voeren. Ze zijn waarschijnlijk gewoon te lief.
Nogmaals: dan klagen ze dat de verzekering duurder wordt. De politiek maakt geen cent extra vrij want 't boeit ze gewoon niet. En de verzekeraar gaat de verzekering niet extra verhogen in een tijd dat er al genoeg mensen zijn die hem überhaupt amper kunnen betalen.
De politiek is aan zet. Die is niet eens bij de onderhandelingen.
Verder is het zwaarste middel wat wij in MOGEN zetten een zondagsdienst. Dat is in de UMC recentelijk Dus gedaan en in de normale ziekenhuizen ook bij de laatste onderhandelingen.
Volledig staken kan in de IT misschien prima. Ziekenhuizen mogen het simpelweg niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennis1812 op 15-11-2021 09:43 ]

• Turdie
IJzerlijm schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:35:
[...]

En als iedereen op een gezond gewicht zit hebben we een heleboel ziekenhuis bedden leeg. Laten we die dan voor X miljard per jaar zo staan of niet ? Ik gok van niet en suprise, suprise, de zorg loopt dan nog steeds vol bij een pandemie.
Nee die kunnen dan gebruiken om uitgestelde operaties en behandelingen te doen en in te halen,want daarin hebben we nog een enorme backlog. Fysieke bedden zelf is niet zo moeilijk op/af te schalen, het gaat meer om het zorgpersoneel

Ook voor coronatijd was er al een tekort aan ic-capaciteit. Bij elke griepgolf moeten er operaties worden afgezegd omdat de hele ic vol ligt met mensen met een luchtweginfectie. Dat probleem speelt al jaren, maar corona heeft dat nog duidelijker gemaakt. Het intrigerende is dat daar nog steeds geen oplossing voor is gevonden.”

Het Nederlandse systeem is gericht op het zo efficiënt mogelijk omgaan met de schaarse middelen. Honderden peperdure ic-bedden maandenlang ongebruikt laten staan, willen we ook niet.

„Dat klopt. Als je gaat plannen op pieken, kan het zijn dat je capaciteit over hebt. De vraag is hoe erg dat is. In het huidige systeem is dat vervelend, want alles draait om efficiëntie en moet zo goedkoop mogelijk zijn. Maar daar kun je organisatorisch oplossingen voor bedenken. Gebruik die bedden bijvoorbeeld voor hartbewaking of om de verpleegafdelingen te ontlasten. In dat geval verschuif je de grens van wat je op de verpleegafdeling doet en wat op de ic. Hoe dan ook, wat we nu doen, plannen op het gemiddelde, is niet houdbaar.”

[ Voor 61% gewijzigd door Turdie op 15-11-2021 09:43 ]

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06:09
Een gezonde leefstijl.

Dat zie je nu ook met een piek van baby's die met het RS-virus in het ziekenhuis belanden. Vroeger dan gewoonlijk en ook meer dan gewoonlijk. En om me heen hoor ik overal mensen hoesten als een zwangere buidelrat. Ikzelf ben echt normaliter nooit ziek. Nooit de griep gehad en hoogstens één klein verkoudheidje per jaar. Nu een maand geleden verkouden geraakt en hoest nu nog steeds de hele dag door. Als ik zie hoe abnormaal veel er hier nu zo hoesten dan kan ik me voorstellen dat die 1,5 jaar in lockdowns idd slecht is geweest voor het immuunsysteem.
Er is veel onzichtbaar leed vanwege de lockdowns. Daar valt moeilijk een overzichtje van te maken, dus het aantal ziekenhuisopnames en doden is wat de focus krijgt. Dat er ondertussen voor veel jongeren belangrijke levensjaren worden weggekaapt waarin men normaliter nieuwe vriendengroepen schept, zichzelf ontplooit en het leven ontdekt, is maar bijzaak schijnbaar. Ik heb met ze te doen. Zelf heb ik ook behoorlijk last van de hele situatie en merk dat ik het mentaal steeds minder trek, maar voor hen is het nog vervelender.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:46
Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:16:
[...]

Tja, daar hadden we vorig jaar en heel eerlijk gezegd al 10 jaar geleden aan moeten werken. Aangezien er nog geen enkele beweging in komt zie ik dat ook de komende jaren niet gebeuren. Vanaf nu gaan we zeker de eerste 5 jaar nog alleen maar in capaciteit achteruit. Het voordeel is natuurlijk wel dat er steeds meer mensen met het virus in aanraking zijn gekomen en er daardoor steeds beter tegen kunnne. En daarbovenop krijgen we nu ook steeds betere medicijnen. Het zal dus elk jaar wel beter gaan, maar het kan goed dat er volgend jaar nog wel wat maatregelen nodig zijn.
[...]
Misschien kunnen die mensen wel de basistaken doen, en dat een IC verpleegkundige zich kan richten op de meer specialistischer zaken.
Zo werkt dat niet echt. Hier zit al snel veel overlap bij en dan krijg je dat er meer mensen zijn zonder dat het echt effectiever is. De beste oplossing zou zijn om veel van hjet administratieve werk weg te halen en mensen weer hun werk te laten doen. Enige controle is handig, maar teveel is zinloos.

Het hele gedoe begint met een regering die het werk moet gaan faciliteren ipv overal 100% controle te willen. Accepteer dat er af en toe iets fout gaat en laat mensen hun werk doen. De kosten van de controles (zowel geld als maatschappelijk) is vele malen groter dan de opbrengsten. Precies hetzelfde als met de toeslagenaffaire, teveel controle/argwaan zorgt voor meer problemen dan het oplost.

[ Voor 12% gewijzigd door redwing op 15-11-2021 09:45 ]

[removed]

• olafmol
Turdie schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:32:
[...]

oh god, vakbonden en CAO's. Laat ik het zo stellen: ik heb ooit een keer als freelancer een intake gedaan bij een niet nader te noemen vakbond, een heel groot duur kantoor, en ik heb nog nooit zoveel zulke ingekakte zuren mensen bij elkaar gezien, ik kreeg echt letterlijk elke keer als ik daar vandaan kwam een migraine aanval, nooit eerder gehad. Ik heb de klus dus maar teruggeveven.

Een familielid van me heeft advieswerk gedaan voor ziekenhuizen, zorgverzekeraars en overheid, en als je zijn verhalen hoorde over de inefficiency, onbekwaamheid en algemene ellende die daar naar boven kwam, ongelofelijk, daar zakt echt je broek van af. Met het idee van efficiency worden er 1000 te dure LEAN consultants binnen gevlogen die duizenden onduidelijke "behandelcodes" gaan bedenken, en daar elk jaar met de ziekenhuizen over gaan onderhandelen. Kost natuurlijk niks, en uiteindelijk kunnen de behandelende professionals hun werk niet meer goed doen door al die overhead.

Ook is een oud-collega van me succesvol bezig om de inefficiency van medische ICT systemen op te lossen en werkende koppelingen te leggen, zijn verhalen zijn ook om te janken.

En idd, onderhandelen is een vak.

Kortom: ik krijg sterk het idee dat hier heel veel te winnen is. Door je als ziekenhuis los te weken van de macht van de vakbonden, en zorgverzekeraars. En de professionals, de vakmensen zelf, te laten bepalen hoe ze het meest effectief zorg kunnen verlenen. En echte ICT professionals in te schakelen die moderne technieken en methodes toepassen ipv monopolisten naar hun pijpen te moeten dansen. En dan ook eens een keer fatsoenlijke salarissen te betalen. Anders komen we nooit uit deze doos van pandora.

Ik weet het, het is hoogcomplex, maar soms moet je gewoon alles wegflikkeren waarvan je denkt dat het echt niet anders kan, en van scratch beginnen.

Ik leef met jullie mee, serieus, ik hoop dat het snel beter wordt...

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-11 22:41
Een gezonde leefstijl.

Hier wordt zo weinig mee gedaan! Ook vanuit de politiek. Gezond zijn (geestelijk en lichamelijk) is zó ontzettend belangrijk. Op (middel)lang termijn haal je hier zo veel winst mee in ziekenhuizen. Hier zou veel meer campagne voor moeten zijn. In plaats daarvan zie je wel meer McDonald's reclames...

Echt een enorm gemiste kans. En ik hou ook van een biertje en een zak chips.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

olafmol schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:44:
[...]

oh god, vakbonden en CAO's. Laat ik het zo stellen: ik heb ooit een keer als freelancer een intake gedaan bij een niet nader te noemen vakbond, een heel groot duur kantoor, en ik heb nog nooit zoveel zulke ingekakte zuren mensen bij elkaar gezien, ik kreeg echt letterlijk elke keer als ik daar vandaan kwam een migraine aanval, nooit eerder gehad. Ik heb de klus dus maar teruggeveven.

Een familielid van me heeft advieswerk gedaan voor ziekenhuizen, zorgverzekeraars en overheid, en als je zijn verhalen hoorde over de inefficiency, onbekwaamheid en algemene ellende die daar naar boven kwam, ongelofelijk, daar zakt echt je broek van af. Met het idee van efficiency worden er 1000 te dure LEAN consultants binnen gevlogen die duizenden onduidelijke "behandelcodes" gaan bedenken, en daar elk jaar met de ziekenhuizen over gaan onderhandelen. Kost natuurlijk niks, en uiteindelijk kunnen de behandelende professionals hun werk niet meer goed doen door al die overhead.

Ook is een oud-collega van me succesvol bezig om de inefficiency van medische ICT systemen op te lossen en werkende koppelingen te leggen, zijn verhalen zijn ook om te janken.

Kortom: ik krijg sterk het idee dat hier heel veel te winnen is. Door je als ziekenhuis los te weken van de macht van de vakbonden, en zorgverzekeraars. En de professionals, de vakmensen zelf, te laten bepalen hoe ze het meest effectief zorg kunnen verlenen. En echte ICT professionals in te schakelen die moderne technieken en methodes toepassen ipv monopolisten naar hun pijpen te moeten dansen. En dan ook eens een keer fatsoenlijke salarissen te betalen. Anders komen we nooit uit deze doos van pandora.

Ik weet het, het is hoogcomplex, maar soms moet je gewoon alles wegflikkeren waarvan je denkt dat het echt niet anders kan, en van scratch beginnen.

En wie zorgt voor de inkomsten van dat ziekenhuis? Aangezien ze zich los moeten weken van de verzekeraars?

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:57
[...]

De overheid heeft er niet zoveel mee te maken, er zijn gewoon CAO's (een voor academische ziekenhuizen en een voor de overige ziekenhuizen). Daarin staan salarisschalen die gelden voor alle ziekenhuispersoneel, inclusief artsen. De salarissen zijn gewoon afgesproken in de CAO en zijn het resultaat van onderhandelingen tussen de vakbonden en de overkoepelende branchevereniging voor ziekenhuizen (NVZ, ik weet niet of daar ook de academische huizen onder vallen of dat die een eigen vereniging hebben).

Alleen: artsen zijn niet altijd in dienst van het ziekenhuis; zij kunnen ook in dienst zijn van een maatschap die zich door een ziekenhuis laat inhuren. In dat geval wordt hun salaris bepaald door de maatschap (oftewel, door henzelf).

• Turdie
olafmol schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:44:
[...]

Helemaal mee eens, heel mooi verwoord. Ik heb zelf een tijdje gewerkt bij een ander overheidsonderdeel gewerkt, en daar zag ik ook dingen van omg wordt er zo omgegaan met belastinggeld.
Dennis1812 schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:45:
[...]

En wie zorgt voor de inkomsten van dat ziekenhuis? Aangezien ze zich los moeten weken van de verzekeraars?
Ik denk dat via de overheid moet gaan of een centraal op te richten orgaan die zorgt dat de kosten gedekt worden.(liefst nog iets wat dan onafhankelijk is)

[ Voor 7% gewijzigd door Turdie op 15-11-2021 09:51 ]

• olafmol
klaaas schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:38:
[...]

Meer geld / een hoger loon is slechts een deel van het probleem. Mijn vrouw is verpleegkundige en verdient (omgerekend naar het aantal uren) ongeveer net zoveel als ik met mijn HBO Bouwkunde diploma. Grote verschil is dat ik werk doe wat ik leuk vind en dat mijn vrouw haar werk steeds minder leuk vindt, omdat datgene wat ze leuk vindt (contact met de patiënt) steeds meer onder druk staat, de werkdruk sowieso ongelooflijk hoog is en ze bar weinig kan doen om e.e.a. te beïnvloeden. Een zak geld erbij in de vorm van loon is, hoewel van harte gegund, niet de oplossing voor de problemen in de zorg.
snap ik, autonomie en lol in je werk zijn het allerbelangrijkste, gevolgd (of veroorzaakt door) goede "managers". Ik las dit weekend in de volkskrant dat er wel een paar ziekenhuizen zijn die dit nu wel veel beter doen, waar het personeel zelf gezamenlijk bepaald hoeveel capaciteit ze hebben om hun werk goed te doen. Dit lijkt me wel "the way forward". Ik ken idd ook mensen in de zorg die aan het kijken zijn om ergens anders te gaan werken waar dit beter geregeld is, mss zelfs voor minder salaris.

Ook ken ik opgeleide en beschikbare verpleegkundigen met IC expertise die, doordat ze bv kinderen hebben, bepaalde flexibiliteit en parttime willen en kunnen werken, maar dat is dan geen optie voor de meeste ziekenhuizen. Bizar.
Pagina: 1 ... 52 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de persconferentie van 26 november j.l. en alles dat daarbij hoort: Persconferentie 26 november

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal de IC capiciteit op gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.