Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 129 Laatste
Acties:
  • 397.011 views

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
HansAnders07 schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:08:
[...]

Nou dan wacht ik morgen nog maar even af wat ze communiceren dan.
Ik gok 5 dagen thuis als je geen klachten hebt, en dan mag je weer los na een negatieve test.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:44

Dennahz

Life feels like hell should.

hoevenpe schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:45:
[...]

Testen om naar de Hema of IKEA te mogen, eerst anderhalf uur heen en weer naar de teststraat om een kop koffie in de sportkantine te kunnen halen?

Gaat niet gebeuren.
Het is toch maar een testje? Kleine moeite 😉

Twitter

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:37
zacht schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:12:
Ik gok 5 dagen thuis als je geen klachten hebt, en dan mag je weer los na een negatieve test.
Zelfs dat is geen garantie: krijg net een appje van een ouder dat na 5 dagen zelfquarantaine en daarna een negatieve test 4 kinderen uit die klas toch klachten kregen en positief waren.

Vooral in de jongste leeftijdscategorie is het dweilen met de kraan open, je kunt ze moeilijk bij elke besmetting van een klasgenoot 10 dagen opsluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door hoevenpe op 14-11-2021 14:17 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
hoevenpe schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:16:
[...]

Zelfs dat is geen garantie: krijg net een appje van een ouder dat na 5 dagen zelfquarantaine en daarna een negatieve test 4 kinderen uit die klas toch klachten kregen en positief waren.

Vooral in de jongste leeftijdscategorie is het dweilen met de kraan open, je kunt ze moeilijk bij elke besmetting van een klasgenoot 10 dagen opsluiten.
Rondlaten gaan in de jongste groepen en generatie laten opgroeien die elk jaar natuurlijke weerstand opbouwt tegen covid.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

horizon1978 schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:23:
[...]

Rondlaten gaan in de jongste groepen en generatie laten opgroeien die elk jaar natuurlijke weerstand opbouwt tegen covid.
Ja das een leuk meerjarenplan.
Maar in de tussentijd zien we telkens dat de besmettingen prima hun weg weten te vinden van de jongeren naar de ouderen.

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06:09
gws24 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 20:22:
[...]

Je haalt vaak Noorwegen er bij maar de statements die je maakt vind ik niet rijmen met de statistieken van Noorwegen die ik kan vinden. Dat 100% vaccinatie niet alles zegt ben ik met je eens maar om daar dan als argument de cohort 75-84 met 99,3% vaccinatiegraad voor te nemen en dus het nastreven van een hogere vaccinatiegraad af te schieten slaat nergens op imo.

bron: https://www.fhi.no/en/pub...-coronavirus-og-covid-19/
week 44 1/11/21 t/m 7/11/21

[...]

[...]

~50% van de opgenomen mensen zijn niet gevaccineerd en ~46% <65 jaar. Gokje van mijn kant gezien de hele hoge vaccinatie graad bij de ouderen: grootste deel van de ongevaccineerden zit in de groep <65 want volgens hunzelf gezond en jong. Nog een gokje: als die wel gevaccineerd waren zou daar bijna niemand van in het ziekenhuis gekomen zijn want <65. Zou zomaar een reductie van de zorgbelasting van 46% kunnen opleveren bij een net zo hoge vaccinatiegraad in die leeftijdsgroepen als bij de groep 75-84. Lijkt mij aardig significant en waard om na te streven. (Dit is natuurlijk een bierviltje berekening en kan je niet helemaal serieus nemen maar ik vind het niet zo'n rare gedachtegang)

Je vraagt ook naar de cijfers en leeftijden in NL. Bij Stichting Nice kan je voor zowel de IC als de verpleegafdeling veel gegevens zien. Bijvoorbeeld de leeftijdverdeling op de verpleegafdeling:

[Afbeelding]edit: als je hovered over de grafiek kan je de aantallen zien
Tnx voor de grafiek. Ik kon vanuit hier de gehele tijd niet op Nice komen. Blijkt dus dat ik vanuit hier een VPN moet gebruiken met NL locatie 8)7 Ik had de hoop dat de RIVM dat wel ook in hun rapportage mee zou nemen. De reden dat ik Noorwegen erbij pak is (behalve omdat ik er woon) is vanwege de hoge vaccinatiegraad bij de leeftijd 55+ en de overzichtelijkheid in de rapportage van de FHI. De vaccinatiegraad voor de leeftijdsgroep van 55 tot oneindig ligt op 95%. Ondanks dat is het aandeel van die groep 68% in de ziekenhuizen en 69,4% op de ICs. Meer dan 2/3 in de ziekenhuizen en IC's komt dus voort uit de groep die al gezamelijk gemiddeld op 95% vaccinatie zit. 1/5e deel van de hele groep in de ziekenhuizen en IC's komt voort uit de groep 75-84 jarigen die notabene 99,3% zijn gevaccineerd (even overzichtelijk neerzetten aangezien niet iedereen zin heeft om door de rapportage te zoeken in het Noors):

Volledige vaccinaties (dus 2e dosis of 3e. De percentages zijn nog hoger als men de 1e dosis meetelt, zeker onder de jongeren):

LeeftijdAantal volledig gevaccineerd
85+91,9%
75-8499,3%
65-7495,3%
55-6493,3%
45-5488,1%
40-4483,8%
25-3979,0%
18-2481,1%
16-1728,1%
12-151%

Ziekenhuisopnames over de laatste maand:

LeeftijdAantal
0-171,8%
18-292,8%
30-4414,9%
45-5412,4%
55-6414,9%
65-7415,2%
75-8423,7%
>8514,2%

IC-opnames over de laatste maand:

LeeftijdAantal
0-17-
18-29-
30-4414,7%
45-5410,7%
55-6426,7%
65-7416%
75-8420%
>856,7%

Ik ben het helemaal met je eens verder, maar mijn punt dat ik probeerde te maken is dat dit de status van nu is, en de winter is nog niet eens begonnen. Dus ja, absoluut, wat je zegt klopt en er zouden er een stuk minder liggen.... voor nu. Dus zonder maatregelen zouden we de boel nog wel wat kunnen rekken, maar gezien de exponentiële groei zouden we al snel genoeg waarschijnlijk al voor het einde van het jaar alsnog in de problemen gaan komen.

Hier was men in september al net zo positief als andere landen: Als we op 90% volledige gevaccineerden zitten van alle volwassen kunnen we echt open! Nu zitten we op 88,98%. Dus nog maar 1%, en dan zouden we echt open kunnen zonder restricties? Nee dus. We zijn al 1,5 maand open hier en beginnen nu juist over het invoeren van een coronapas en andere zaken.

Oftewel, ongeacht land, hoge vaccinatiegraad, het is steeds hetzelfde liedje: even volhouden nog jongens en we zijn eruit. Even goed aan de maatregelen houden en we krijgen het onder controle. O nee, toch niet. Allemaal aan het vaccin en bij 70-90% is het voldoende. O nee, toch niet, we hebben 90% nodig. O nee, toch niet, 90% is ook niet genoeg. Boosteren dan maar, allemaal aan de 3e dosis wordt hier nu gegroepen.
Ja het is het topic over NL en België, maar aangezien de vaccinatiegraad niet extreem ver uit elkaar ligt en we in dezelfde situatie zitten nu in de omringende landen is dit net zo goed relevant.

We komen er niet met 100% vaccinaties, dat is mijn punt. Ja het helpt absoluut, dat spreek ik niet tegen, maar het is niet voldoende om de boel definitief open te kunnen gooien zonder maatregelen. Dat is mijn punt dat ik wil maken en ik vind het schandelijk dat er op TV wordt gedaan alsof enkel vaccinatie de weg hieruit is. Ondertussen wordt met die suggestie bij mensen enorme tweedeling veroorzaakt: "Zie je wel, het zijn die klote ongevaccineerden, zonder hen zou alles open kunnen."
Het werkt ook wel lekker voor de overheid om je klotebeleid te kunnen maskeren door alles af te schuiven op ongevaccineerden. Ja, nu zorgen ze idd voor een capaciteitsprobleem, maar waren ze wel gevaccineerd dan hadden we het misschien wel een maandje langer uitgehouden, maar niet lang genoeg om de winter door te komen zonder maatregelen. Kijk naar vorig jaar maart hoe dat verliep, men had constant maatregelen nodig omdat het anders de spuigaten uit zou lopen, en nu zitten we pas in november.

Als extra kanttekening wil ik nog maken: we weten helemaal niet waar die ongevaccineerden uit bestaan. De groep ongevaccineerden bij de 85+'ers is aanzienlijk groter dan die van de groep 55-84. Wellicht omdat die mensen er zo slecht aan toe zijn qua gezondheid dat ze zich niet mogen vaccineren? Ondertussen bezetten zij ook 14,2% in de ziekenhuizen en 6,7% op de IC's maar hoeveel daarvan zijn ongevaccineerd? Daar bovenop, hoeveel van die andere groepen kunnen zich niet vaccineren? Die getallen zijn er niet, niemand rapporteert daarover, noch NL, noch Noorwegen. Ik ben wel eens benieuwd naar het aandeel ongevaccineerden dat in de ziekenhuizen ligt die zich vanwege medische redenen niet mogen/kunnen vaccineren.

Maar goed, ik zal wel weer gek zijn. Ik ben er vrij zeker van dat dit kwartje pas over een half jaar tot een jaar gaat vallen bij het gros van de bevolking. Er zal net zo lang gehamerd worden op ongevaccineerden totdat we volgend jaar als de herfst weer begint weer in de problemen komen en mensen ook wel zien dat het vaccin niet voldoende werkt om zonder maatregelen verder te kunnen. En voor de duidelijkheid, nee dat is geen excuus om dan maar te zeggen dat je je niet hoeft te vaccineren, noch spreek ik tegen dat het niet werkt, enkel niet voldoende om zonder maatregelen door te kunnen.

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
*knip* graag dit soort stellingen onderbouwen

[ Voor 81% gewijzigd door ZieMaar! op 14-11-2021 17:17 ]

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

*knip*

[ Voor 95% gewijzigd door ZieMaar! op 14-11-2021 17:16 . Reden: Oorspronkelijke reactie verwijderd. ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Mark31
St@m schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:46:
[...]

De grondwet boeide al een tijdje niet meer..
Dus dan gaan we maar landen achterna waar er geen mensenrechten bestaan?
Creepy inderdaad, en we accepteren het met zijn allen.

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Dat zijn grote woorden, maar kun je ze ook onderbouwen?

[ Voor 39% gewijzigd door ZieMaar! op 14-11-2021 17:16 ]

alles kan off-topic

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Mark31 schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:53:
[...]

Dus dan gaan we maar landen achterna waar er geen mensenrechten bestaan?
Creepy inderdaad, en we accepteren het met zijn allen.
We accepteren het omdat de meeste mensen er geen hout van begrijpen, en zo’n beetje alles accepteren om weer het oude leven te gaan leiden wat waarschijnlijk toch niet meer terug komt.

En bovendien , we hebben toch niets te verbergen ;) , op naar de volgende toeslagen achtige affaire door foutjes in de lijstjes die uit met verkeerde aannames gemaakte analyses op makkelijk voorhanden data zijn gemaakt.

Bijzondere tijden.

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

*knip* niet op de man

[ Voor 87% gewijzigd door ZieMaar! op 14-11-2021 17:18 ]

Default blanke hetero

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:20
Ik zou zeggen start een proces zodra/indien 2g er is. Ik kan je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat alles binnen de grenzen van de wet blijft. Zo niet, kan je dit gelukkig afdwingen in een rechtstaat. Praatjes dus…

[ Voor 10% gewijzigd door ZieMaar! op 14-11-2021 17:17 ]

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:18

SomerenV

It's something!

Ik vind het vooral jammer om te zien dat men druk bezig blijft met het zoeken naar een zondebok. Dat waren tot voor kort vrijwel exclusief de ongevaccineerden, maar dat verschuift nu ook steeds meer. Iedereen wordt constant maar boos op elkaar of op de ondernemers die de wanhoop inmiddels ook nabij zijn. Begrip lijkt vaak niet meer te bestaan, generalisaties aan de lopende band en enige nuance is al lang helemaal kapotgeslagen. Iedereen wil het braafste jongetje van de klas zijn en vooral anderen wijzen op hun foutieve gedrag. Dat de Jonge nog steeds een groot deel van de schuld in de schoenen van de ongevaccineerden schuift maakt het er overigens niet beter op, maar tegelijkertijd wil hij geen gedetailleerde ziekenhuiscijfers delen. Juist datgene waarmee hij kan zeggen 'dit is wat ik zeg en hier is het duidelijke bewijs' wil hij niet openbaren. Waarom niet? In plaats daarvan krijgen we 'zoveel procent is ongevaccineerd' en daar moeten we het maar mee doen. Maar dat wordt vervolgens wel gebruikt om nieuwe maatregelen in te voeren. Wij moeten het ministerie maar op hun blauwe ogen geloven, ook al hebben ze het afgelopen anderhalve jaar net iets te vaak dat vertrouwen geschaad.

Er wordt al weken of zelfs maanden geroepen om te beginnen met boosters omdat blijkbaar de 65-plussers ondanks een volledige vaccinatie alsnog rap de IC's bezetten. Daar wordt nu versneld mee begonnen (about fucking time) maar wel eerst met 80-plussers :F Die hebben juist het kleinste aandeel op de IC's van de ouderen :X Begin dan met de mensen die voor de grootste bezetting zorgen en niet tegen de gemiddelde Nederlandse levensverwachting aan zitten. Je vaccineert op basis van risico en druk op de zorg, niet op basis van leeftijd.

De horeca zegt dat besmettingen nauwelijks tot hun te herleiden zijn, waarna anderen weer zeggen 'ja, maar de data is niet compleet op dat vlak, dus geloof ons maar als we zeggen dat jullie wel vaak de boosdoener zijn'. Ondertussen mogen feesten waar honderden mensen komen wel doorgaan, want als je op een stoeltje zit blijft het virus ook netjes op z'n plek natuurlijk :+ Ik kan me goed voorstellen dat je de kont tegen de krib gooit als jouw sector weer op de blaren mag zitten terwijl niet eens zeker is of dat wel terecht is.

Winkels moeten straks politieagentje spelen en mensen aan de deur controleren. Iets waar ze terecht geen zin in hebben. Je hebt een extra persoon bij de ingang nodig, dat kost dus extra geld, je loopt meer risico op intimidatie en geweld en je zult het ongetwijfeld merken in de omzet. En waarom? Nooit is detailhandel naar voren gekomen als besmettingshaard en gevaar voor de samenleving, maar nu opeens gaan ook daar verregaande maatregelen gelden.

Zaken/evenementen/winkels moeten weer eerder de deuren sluiten, ook al is volgens mij nooit aangetoond of dat ook maar iets van invloed heeft.

Van het hele QR-systeem is al lang en breed bekend dat het zo lek is als een mandje en besmettingen niet voorkomt, maar toch gaat dat uitgebreid worden. Want dan werkt het opeens wel? :+

En dat alles nadat de Jonge 14 september nog het volgende zei: "We willen niet weer terug in die lockdown-achtige maatregelen van waar we vandaan komen." en "Maar het zou kunnen dat je nog een aantal maatregelen extra zult moeten nemen."

De overheid faalt gewoon keer op keer in hun beleid, maar laten we vooral elkaar in de haren vliegen. Er is geen perspectief, geen duidelijke strategie gestaafd met cijfers over de effectiviteit van maatregelen, maar wel een hoop maatregelen die alles nog meer op scherp zullen zetten terwijl ze mogelijk veel te weinig doen tegen het virus.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22:41

NMH

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zondag 14 november 2021 @ 09:57:
Het eerlijke verhaal... tijd voor de overheid om keuzes te maken. Gaan we voor her geluk van de maatschappij of beperken we iedereen in hun vrijheid om een paar levensjaren te redden.

Met deze maatregelen creeeren we zo ontzettend veel schade aan de maatschappij (jongeren en studenten in het bijzonder). We maken nu een compleet verknipte generatie, waar we de rekening nog wel van gaan zien. Jongeren waarvan hun jeugd afgepakt is.. die zich compleet af gaan zetten tegen de maatschappij. Genoeg werk voor zielenknijpers (en inlichtingendiensten.. dit gaat ook terroristjes kweken)
Die "paar levensjaren" is natuurlijk een bagatellisatie. Nog los van het feit dat ook een "paar jaar" niet iets om zomaar over heen te stappen (dan zouden we ook geen verpleeghuizen nodig hebben) is de schade veel meer dan een paar jaar. Dit onderzoek komt op een gemiddelde van 5.5 jaar per patient uit; een ouder onderzoek zelfs op meer dan 10. En deze getallen laten nog de schade bij andere ziekten door uitgestelde behandlingen buiten beschouwing; de werkelijke schade door corona is dus nog groter. En dit zijn dus de aantallen als de zorg het nog engizins kan behappen met het nodige kunst en vliegwerk. Laat je afdoende maatregelen achterwege en stuur je aan op een code zwart waarbij niet iedereen meer (afdoende) geholpen wordt, dan vliegen ze omhoog. Patienten met een marginale kans naar de IC sturen doen we namelijk al niet; dan ga je patienten weigeren met een prima overlevingskans. En zolang de R waarde boven de 1 blijft, zal het aantal geweigerde patienten en de schade ook exponentieel stijgen.

Daarnaast kun je het ook wel vergeten dat de maatschappij lekker doordraait in dat scenario; als de zorg werkelijk overbelast raakt heeft dat brede repercussies. Ga er maar van uit dat veel niet-essentiele zaken die een mogelijk beroep op de zorg doen niet doorgaan; danwel omdat de overheid het verbiedt (bijvoorbeeld het vuurwerkverbod), danwel omdat de organisatie de stekker er uit trekt (bij de formule 1 mag er bijvoorbeeld niet gereden worden als er geen medische heli klaar staat, dus als het ziekenhuis vol is kun je het helemaal vergeten), danwel omdat de mensen er zelf geen zin meer in hebben. Ik kan me zo voorstellen dat de ME niet zoveel zin heeft om strijd te leveren met relschoppers als ze geen zorg kunnen krijgen als ze gewond raken. Zelfde geldt voor brandweermensen die een reddingsactie moeten uitvoeren en alle andere beroepen waar mensen risico raken gewond te raken.

De keuzes waar je aan refereert maakt de overheid trouwens voortdurend; er wordt constant een belangenafweging gemaakt en die valt vaak genoeg uit in het voordeel van ruimte voor de maatschappij. OMT adviezen worden voortdurend opgerekt en we zitten al weer een behoorlijke tijd met hoog oplopende besmettings- en opnamecijfers. Als de overheid alleen maar naar de andere kant keek dan waren bijvoorbeeld horeca en scholen allang potdicht geweest.

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:54
Ondertussen wacht de kamer al meer dan 3 weken op uitleg / uitkomst onderzoeken over de effectiviteit van het coronapas maar de kabinet lijkt geen gehoor te willen geven maar verwacht wel dat diezelfde kamer binnenkort gaat stemmen over verdere invoer van datzelfde coronapas.

Schijt moet je hebben aan de controlerende factor...

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ankona schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:56:
Dat zijn grote woorden, maar kun je ze ook onderbouwen?
Recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer (Artikel 10, Nederlandse grondwet en Artikel 8 EVRM) en recht op gelijke behandeling (Artikel 1, Nederlandse grondwet en Artikel 8 EVRM) specifiek.

Bij de rechtszaak over de coronapas die een tijdje geleden speelde won de overheid dankzij een argument, namelijk dat iedereen in staat was om een QR code te krijgen. Met 2G vervalt dat voor de groep die anders via een test een QR code kreeg. De NCTV doet voor het kabinet de analyse op juridische houdbaarheid en dit aspect wordt als 'kwetsbaar' aangemerkt daarin. 2G kan daardoor bij de rechtbank als discriminatoir uitgelegd worden. De NCTV vreest dat hoe meer de coronapas uitgebreid gaat worden, hoe lastiger de juridische haalbaarheid wordt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16csF9IbqbugRgSzbh6hJwOfAys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XeRoW0SvqVzckJGjIytDYdIs.png?f=fotoalbum_large
(bron, Dia #10)

De oorspronkelijke onderbouwing voor de invoering van de coronapas was dat deze nodig was om meer mogelijk te maken. 2G doet het omgekeerde en de NCTV vreest dat dit in een juridische procedure tegen 2G gebruikt kan worden.

De NCTV ziet hier weldegelijk moeilijkheden waardoor 2G mogelijk geen stand kan houden. Dit wordt versterkt omdat de argumenten vóór 2G nogal magertjes zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8x95KpNt6DMI5WmbVGyDXbppGw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XwGheCZEXBE2RAdSBS2MBpft.png?f=fotoalbum_large
(bron, Dia #11)

Proportionaliteit speelt een rol. Een zware beperking van grond- en mensenrechten vereist dat er een stevige winst voor de volksgezondheid tegenover moet staan. De NCTV vreest dat 2G de proportionaliteitstoets niet zal doorstaan.
Johan Bogle schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:19:
Ik zou zeggen start een proces zodra/indien 2g er is. Ik kan je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat alles binnen de grenzen van de wet blijft. Zo niet, kan je dit gelukkig afdwingen in een rechtstaat. Praatjes dus…
Zie bovenstaande analyse van de NCTV over de juridische houdbaarheid van 2G. Het is geen gegeven.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Cijfers zien er gunstig uit. Maarja, de cijfers zijn kapot blijkbaar, dus is het een beetje blind vliegen zo hè?

• Mark31
CMD-Snake schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:25:
[...]

Recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer (Artikel 10, Nederlandse grondwet en Artikel 8 EVRM) en recht op gelijke behandeling (Artikel 1, Nederlandse grondwet en Artikel 8 EVRM) specifiek.

Bij de rechtszaak over de coronapas die een tijdje geleden speelde won de overheid dankzij een argument, namelijk dat iedereen in staat was om een QR code te krijgen. Met 2G vervalt dat voor de groep die anders via een test een QR code kreeg. De NCTV doet voor het kabinet de analyse op juridische houdbaarheid en dit aspect wordt als 'kwetsbaar' aangemerkt daarin. 2G kan daardoor bij de rechtbank als discriminatoir uitgelegd worden. De NCTV vreest dat hoe meer de coronapas uitgebreid gaat worden, hoe lastiger de juridische haalbaarheid wordt:
[Afbeelding]
(bron, Dia #10)

De oorspronkelijke onderbouwing voor de invoering van de coronapas was dat deze nodig was om meer mogelijk te maken. 2G doet het omgekeerde en de NCTV vreest dat dit in een juridische procedure tegen 2G gebruikt kan worden.

De NCTV ziet hier weldegelijk moeilijkheden waardoor 2G mogelijk geen stand kan houden. Dit wordt versterkt omdat de argumenten vóór 2G nogal magertjes zijn:
[Afbeelding]
(bron, Dia #11)

Proportionaliteit speelt een rol. Een zware beperking van grond- en mensenrechten vereist dat er een stevige winst voor de volksgezondheid tegenover moet staan. De NCTV vreest dat 2G de proportionaliteitstoets niet zal doorstaan.

[...]

Zie bovenstaande analyse van de NCTV over de juridische houdbaarheid van 2G. Het is geen gegeven.
Exact, dit bedoelde ik

• Imperium
  • Niet online
eamelink schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:29:
Cijfers zien er gunstig uit. Maarja, de cijfers zijn kapot blijkbaar, dus is het een beetje blind vliegen zo hè?
Hoezo kapot?

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-10 12:38
Johan Bogle schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:19:
[...]
Tuurlijk blijft het binnen de wet want ze passen de wet eerst aan. Men zal en moet mensen buiten sluiten want dat zal de grote meerderheid beschermen. Wat een kul, die mensen vinden wel een andere plek om naar toe te gaan, deze gaan niet thuis op de bank afwachten. Feit is gewoon dat men eens moet doorpakken om een corona ziekenhuis o.i.d .op te zetten, een paar honderd mensen op de IC en de zorg staat op instorten.

Ik zag deze denkwijze van de week ook al voorbij komen en heb hem nu kunnen vinden, was van Jack van Gelder: YouTube: Jack van Gelder bij Johnny de Mol.

[ Voor 13% gewijzigd door Redax op 14-11-2021 15:33 ]

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Gisteren was er een storing, en de verwachting toen was dat de komende dagen niet alle cijfers goed zouden doorkomen.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Er is een storing: https://nos.nl/artikel/24...rs-vertekend-door-storing
Door een storing bij een van de leveranciers van de GGD zijn de coronacijfers van het RIVM vandaag en de komende dagen vertekend.

Virussen? Scan ze hier!

• Imperium
  • Niet online
Dank.

Jeetje hoe vaak hebben ze daar storing..

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
Imperium schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:35:
[...]

Dank.

Jeetje hoe vaak hebben ze daar storing..
Bewuste sturing.
;)

• hoevenpe
JeroenNietDoen schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:25:
Schijt moet je hebben aan de controlerende factor...
Normaal is er na de persconferentie een debat in de Kamer. Dat lijkt ook al niet meer te hoeven...

Betwijfel of er (nog) brede steun is voor verdere aanscherpingen. Veel partijen waren in de vorige ronde al tegen de QR-code en/of beperking van de horeca.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:14
hoevenpe schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:39:
Normaal is er na de persconferentie een debat in de Kamer. Dat lijkt ook al niet meer te hoeven, betwijfel nl of er (nog) brede steun is voor verdere aanscherpingen. Veel partijen waren in de vorige ronde al tegen de QR-code en/of beperking van de horeca.
Daarom zijn de persconferenties nu op vrijdag en worden de regels op zaterdag geëfectueerd. Dan kan het eerst een heel weekend inwerken en kan de kamer er vier dagen later de facto veel minder mee.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:09
Dennis schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:06:
[...]

Nee hoor, consistentie betekent dat je je houdt aan uitspraken die je eerder doet en dat de maatregelen die je invoert goed onderbouwd zijn en uitgelegd kunnen worden. Leg mij het nut van supermarkten dicht om 20 uur eens uit?

En niet aankomen met minder mobiliteit: mensen moeten toch eten halen of niet soms? Wordt nu alleen maar drukker op andere momenten.

De gorillas en andere nieuwe snelle bezorgdiensten klappen in hun handjes: dit zal ze geen windeieren leggen.
Minder mobiliteit :)

Supermarkten na 19/20 uur in de avond open is alleen maar concurrentie voor de avondwinkels. Je ziet er enkel wat jongeren die nog snel even wat bier/redbull of chips willen scoren of ondergetekende die erachter komt dat de koekjes op zijn terwijl er visite komt. Het is enkel gemakshopping in die uren.....

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
[...]
Normaal is er na de persconferentie een debat in de Kamer. Dat lijkt ook al niet meer te hoeven...
Dinsdag a.s. 15:00 uur

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Kr44nVogel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:48
SomerenV schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:23:
Ik vind het vooral jammer om te zien dat men druk bezig blijft met het zoeken naar een zondebok. Dat waren tot voor kort vrijwel exclusief de ongevaccineerden, maar dat verschuift nu ook steeds meer. Iedereen wordt constant maar boos op elkaar of op de ondernemers die de wanhoop inmiddels ook nabij zijn. Begrip lijkt vaak niet meer te bestaan, generalisaties aan de lopende band en enige nuance is al lang helemaal kapotgeslagen.
Begrip / empathie is inderdaad niet meer aanwezig , eigenlijk al halverwege deze hele pandemie en nu toch wel tot in het extreme. Het merendeel hier en in de samenleving vinden het maar best dat straks een zeer grote groep niets meer kan doen. Waarvan het merendeel jong is. Je kan hen niet steeds langs de zelfde meetlat leggen als bv een 60 plusser met een hoge bmi.

Ja maar wat stel je dan voor hoor ik jullie weer en masse roepen.

- Hugo de Jonge ontslaan en Marcel Levi in de plaats
- Boostershots risicogroepen
- Tot die tijd iedereen testen voor grote indoor evenementen

hoi

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:54
[...]

Betwijfel of er (nog) brede steun is voor verdere aanscherpingen. Veel partijen waren in de vorige ronde al tegen de QR-code en/of beperking van de horeca.
Ook in de lokale politiek lijkt men dit te ver te gaan. Las zojuist dat de provinciale staten zeeland zich hebben uitgesproken tegen de invoering van 2G. Die motie werd ingediend door FVD maar volledig gesteund door het CDA wat in Zeeland toch een grote partij is.

• hoevenpe
Dan hadden de maatregelen pas op woensdag in horen te gaan...

• Dennis
Ja de maatregelen zijn al ingevoerd, dus het is de koe in de kont kijken.

• Dennis
stylezzz schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:43:
Je ziet er enkel wat jongeren die nog snel even wat bier/redbull of chips willen scoren of ondergetekende die erachter komt dat de koekjes op zijn terwijl er visite komt. Het is enkel gemakshopping in die uren.....
Wat een onzin. Ik doe mijn weekboodschappen altijd in de avonduren als de kinderen op bed liggen.

• Number10
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:45:
[...]
Dan hadden de maatregelen pas op woensdag in horen te gaan...
Nee, het kabinet kan gewoon zelfstandig handelen binnen de wet. Als er een wetswijziging nodig is moet er wel instemming plaatsvinden.

Het debat dient ook andere doelen dan wetswijzigingen.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Redax schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:31:
[...]

Tuurlijk blijft het binnen de wet want ze passen de wet eerst aan. Men zal en moet mensen buiten sluiten want dat zal de grote meerderheid beschermen. Wat een kul, die mensen vinden wel een andere plek om naar toe te gaan, deze gaan niet thuis op de bank afwachten. Feit is gewoon dat men eens moet doorpakken om een corona ziekenhuis o.i.d .op te zetten, een paar honderd mensen op de IC en de zorg staat op instorten.

Ik zag deze denkwijze van de week ook al voorbij komen en heb hem nu kunnen vinden, was van Jack van Gelder: YouTube: Jack van Gelder bij Johnny de Mol.
Autoriteit Marcel Levi (die ik hoog heb zitten) die zegt ongeveer hetzelfde, dat we een hadden deltaplan moeten maken om onze ziekenhuiscapaciteit uit te bereiden (bijvoorbeeld door het werven van nieuw verplegend personeel, iets waar al 1,5 jaar niks aan is gedaan)

[ Voor 3% gewijzigd door Turdie op 14-11-2021 15:50 ]

• Dennis
Number10 schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:48:
Nee, het kabinet kan gewoon zelfstandig handelen binnen de wet. Als er een wetswijziging nodig is moet er wel instemming plaatsvinden.
Dat is dus het probleem. De huidige systematiek is krom. De Tweede Kamer heeft zichzelf voor een belangrijk deel buitenspel gezet. En thank god is de oorspronkelijke noodwet er nooit doorheen gekomen, anders hadden we voor corona überhaupt geen kamer meer.

• hoevenpe
Een ingrijpende maatregel als het deels sluiten van de horeca en evenementen gaat de kamer niet over? Zo ontneem je het parlement de mogelijkheid om de (demissionaire!!) regering te corrigeren, bijvoorbeeld om horeca te ontzien en/of andere maatregelen af te dwingen.

Maak er dan gelijk een dictatuur van, werkt tijdens een pandemie een stuk effectiever. :F

• Dennis
hoevenpe schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:51:
Een ingrijpende maatregel als het deels sluiten van de horeca en evenementen gaat de kamer niet over? Zo ontneem je het parlement de mogelijkheid om de (demissionaire!!) regering te corrigeren, bijvoorbeeld om horeca te ontzien en/of andere maatregelen af te dwingen.

Maak er dan gelijk een dictatuur van, werkt tijdens een pandemie een stuk effectiever. :F
Tja, de Tweede Kamer heeft er zelf mee ingestemd zoveel macht bij Hugo neer te leggen.

• Number10
  • Niet online
[...]
Een ingrijpende maatregel als het deels sluiten van de horeca en evenementen gaat de kamer niet over?
Als dat mogelijk is binnen de wet kan het kabinet dat toch zelf afhandelen? Dat is met veel meer situaties het geval.

Het staat Kamerleden en fracties vrij om in een debat moties en zelfs z.n. moties van afkeuring of wantrouwen in te dienen. Of (wanneer van toepassing) een bewindspersoon naar de Kamer te laten komen.

Maar deze discussie is denk ik meer iets voor het politieke topic.
Dennis schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:53:
[...]
Tja, de Tweede Kamer heeft er zelf mee ingestemd zoveel macht bij Hugo neer te leggen.
En daar zeg je het zelf: de Kamer heeft het kabinet bevoegdheden gegeven, maar kan die ook weer afnemen.

• stylezzz
Dennis schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:47:
[...]

Wat een onzin. Ik doe mijn weekboodschappen altijd in de avonduren als de kinderen op bed liggen.
Prima. Goed onderbouwde n=1 d:)b

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-11 09:30

Temujin

Zegt ook wel eens iets

stylezzz schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:43:
[...]

Minder mobiliteit :)

Supermarkten na 19/20 uur in de avond open is alleen maar concurrentie voor de avondwinkels. Je ziet er enkel wat jongeren die nog snel even wat bier/redbull of chips willen scoren of ondergetekende die erachter komt dat de koekjes op zijn terwijl er visite komt. Het is enkel gemakshopping in die uren.....
Kleine kanttekening. Hier doen we met regelmaat na 20:00 de grote boodschappen. Overdag werken we, en na het avondeten spenderen we nog wat tijd met de kids. Rond half 8 gaan die slapen en is het tijd voor een van ons om boodschappen te doen..

In de supermarkt zijn er dan nog wel meer te vinden die een vergelijkbaar ritme lijken aan te houden.

Het zijn dus niet enkel de jongeren ;) vanzelfsprekend worden de meeste boodschappen overdag gedaan. Maar stellen dat dit savonds helemaal niet gebeurd is simpelweg fout

• Dennis
Had ook niet meer nodig. Je zegt zelf:
Je ziet er enkel wat jongeren die nog snel even wat bier/redbull of chips willen scoren of ondergetekende die erachter komt dat de koekjes op zijn terwijl er visite komt. Het is enkel gemakshopping in die uren.....
Als ik er ook kom klopt jouw stelling al niet meer 😁.

• stylezzz
Dennis schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:03:
[...]

Had ook niet meer nodig. Je zegt zelf:

[...]

Als ik er ook kom klopt jouw stelling al niet meer 😁.
Haha, ja dat zal ook echt het verschil gaan maken als jij nu voor 8en je boodschappen moet gaan doen. :)

• hoevenpe
stylezzz schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:06:
Haha, ja dat zal ook echt het verschil gaan maken als jij nu voor 8en je boodschappen moet gaan doen. :)
offtopic:
Je kunt zeggen wat je wilt, maar qua mathematische logica heeft hij gewoon gelijk... :+

• Dennis
stylezzz schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:06:
Grappig, dat argument wordt altijd andersom gebruikt door voorstanders van vaccinatie als ik zeg dat mijn vaccinatie het verschil niet gaat maken.

• CMD-Snake

Het debat dient ook andere doelen dan wetswijzigingen.
De Twm kent de zogenoemde voor- en nahangprocedures. De Jonge mag in geval van spoed zelfstandig wetten/ministeriële regelingen meteen uitvaardigen zonder parlementaire tussenkomst. Alleen de Tweede Kamer mag hem naderhand terugfluiten (nahangprocedure).

Het aankomende debat is dan specifiek bedoeld voor een nahangprocedure. Al geef ik je wel gelijk dat het ook een ander doel dient, het is meestal nationale groepstherapie waar men de frustraties mag luchtten en er uiteindelijk weinig veranderd.
Niet bepaald. Een dictatuur kan beslissingen sneller doorvoeren, maar dat maakt de kwaliteit van die beslissingen er niet noodzakelijkerwijs beter op. Als De Jonge onze Glorieuze Leider zou zijn dan blijft hij dezelfde keuzes maken, inclusief het najagen van ego projecten als de QR code. Enige verschil is dat er geen rem meer op zit.
Dennis schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:53:
De Tweede Kamer kan besluiten van De Jonge terugdraaien. Alleen zitten ze permanent in een afwachtende houding.

Een groot probleem is dat (bijna) niemand in de Tweede Kamer echt verstand van de inhoud heeft, inclusief De Jonge. Ze luisteren naar personen als Van Dissel die gewichtig doen, maar na 20 maanden lukt het nog steeds niet om Van Dissel goed te bevragen. De parlementariërs snappen de concepten niet, maar Van Dissel is ook behendig in het ontwijken van onderwerpen waar hij liever niet over spreekt. Hij is niet bepaald een onafhankelijk adviseur meer. De Jonge snapt het ook niet, maar hij kan nog bluffen dat als men niet instemt met zijn plannen ze effectief moordenaars worden. Nu wordt het telkens steeds meer hakken over de sloot voor De Jonge zijn plannen, maar hij weet dat stukje angst en twijfel nog altijd flink te benutten om zo toch genoeg steun te winnen. Menig coronadebat klinkt als een eerstejaars groep van een debatvereniging. Vol drogredeneringen en valse tegenstellingen gaat men elkaar te lijf.

De enige in de Tweede Kamer die het hele coronaverhaal snapt dat is Pouw-Verweij. Ze is arts-onderzoeker bij het VUMc en spreekt de taal van het OMT. Wat mij betreft heeft ze doorgaans nog de meest zinnige meningen in de debatten.

• Number10
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:09:
[...]
De enige in de Tweede Kamer die het hele coronaverhaal snapt dat is Pouw-Verweij. Ze is arts-onderzoeker bij het VUMc en spreekt de taal van het OMT. Wat mij betreft heeft ze doorgaans nog de meest zinnige meningen in de debatten.
Noem eens wat

• Dennis
Een groot probleem is dat (bijna) niemand in de Tweede Kamer echt verstand van de inhoud heeft, inclusief De Jonge.
Dat is met meer onderwerpen het geval. Er wordt ook vooral geselecteerd op stemvee en fractiediscipline. Neem nou een Sophie Hermans: het zal vast geen domme vrouw zijn en conceptueel zal ze de meeste dingen begrijpen, maar snapt ze ook dat er mensen zijn die voor hun levensonderhoud afhankelijk zijn van hun baan en die een zodanig salaris hebben dat als de energierekening vijftien euro per maand stijgt ze niet meer rond kunnen komen?

Ik denk ook steeds terug aan dat onderzoek van Daniel Verlaan wat tot in de tweede kamer kwam. Een groot aantal kamerleden ging hem mailen of hij vragen voor ze kon maken omdat ze er zelf niets van begrepen.

• CMD-Snake
Hoe ze haar mede-parlementariërs netjes corrigeert. Of het nu Baudet is die pertinente onzin praat over experimentele gentherapie of De Vries (VVD) die de laatste keer onzin praatte over hoe verplichtte vaccinaties in de zorg werkten, beiden werd duidelijk uitgelegd hoe het wel zat. Natuurlijk verspilde worden in het geval van Baudet, maar het geeft wel en duidelijk teken aan de rest. Ze heeft kennis van zaken, dat is duidelijk en ze begrijpt zorg vraagstukken. Dat komt uit haar bijdrages naar voren. Wat dat betreft ben ik wel benieuwd als zij het eens zes maanden mag proberen in de stoel van De Jonge. Het is jammer dat de Tweede Kamer weinig aandacht besteed aan mensen met vakkennis en vooral kiest voor het spektakel.

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:37

gws24

Thinking is hard!

Goed post!

Dacht al dat de pdf meer zou verduidelijken maar mijn Noors is niet bestaand dus ik moest het doen met die grove cijfers. Geeft inderdaad aan dat ook een hele hoge vaccinatiegraad niet zaligmakend is (maar wel belangrijk) maar dat is wat ik een beetje miste qua nuance in jouw posts. Aan de andere kant, het blijft een forum en dan is nuance altijd moeilijk en om nou elke keer hele lappen tekst te posten is ook niet nodig, ik snap jouw punt in ieder geval een heel stuk beter en waarom je Noorwegen er bij haalt.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• hoevenpe
De Jonge mag in geval van spoed zelfstandig wetten/ministeriële regelingen meteen uitvaardigen zonder parlementaire tussenkomst. Alleen de Tweede Kamer mag hem naderhand terugfluiten (nahangprocedure).
Is er in dit specifieke geval sprake van 'spoed'? Ieder weldenkend mens zag dit weken geleden al aankomen, het is echt anders dan anderhalf jaar geleden.

De procedure zal juridisch correct zijn, maar wat mij betreft staat het op gespannen voet met de geest van de wet. Is er geen reden om deze keer de nahangprocedure te gebruiken, in een steeds verder gepolariseerde samenleving is breed draagvlak in de Kamer imo noodzakelijk.

• zacht
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:22:
[...]

Hoe ze haar mede-parlementariërs netjes corrigeert. Of het nu Baudet is die pertinente onzin praat over experimentele gentherapie of De Vries (VVD) die de laatste keer onzin praatte over hoe verplichtte vaccinaties in de zorg werkten, beiden werd duidelijk uitgelegd hoe het wel zat. Natuurlijk verspilde worden in het geval van Baudet, maar het geeft wel en duidelijk teken aan de rest. Ze heeft kennis van zaken, dat is duidelijk en ze begrijpt zorg vraagstukken. Dat komt uit haar bijdrages naar voren. Wat dat betreft ben ik wel benieuwd als zij het eens zes maanden mag proberen in de stoel van De Jonge. Het is jammer dat de Tweede Kamer weinig aandacht besteed aan mensen met vakkennis en vooral kiest voor het spektakel.
Zij zit toch bij Ja'21? Die vatten alles samen onder 'vrijheid, vaccineren en ventileren'. Daar gaan we de corona-oorlog niet mee winnen.

• stylezzz
Dennis schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:07:
[...]

Grappig, dat argument wordt altijd andersom gebruikt door voorstanders van vaccinatie als ik zeg dat mijn vaccinatie het verschil niet gaat maken.
Haha. Nee, ik snap nu best dat jij geirriteerd bent omdat jij de nadelen ondervind van de maatregel. Jij zal immers nu je boodschappen op een ander tijdstip moeten gaan doen wat je minder goed uit komt....

Je kunt deze maatregel een beetje zien als het alcoholverbod na 20 uur van laatst, behalve dat nu dan de hele winkel dicht is. Nuttig? In mijn ogen wel.... is het een 100% garantie dat het besmettingen voorkomt? Nee. Maar dat kun je jezelf afvragen met elke maatregel of zelfs de vaccins.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:33
Thomas schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:53:
[...]
Probleem is dat ze zelf vinden dat ze wél een ontzettend goede reden hebben. Ze zijn net zo stug als wij overtuigde gevaccineerden.
Inderdaad... en dat zijn weer de wrange vruchten van het huidige 'Facebook-tijdperk'. Veel mensen krijgen alleen nog maar informatie voorgeschoteld waarin ze geïnteresseerd zijn en waar ze het mee eens zijn. Dat geldt voor beide 'kampen' en niet alleen op dit onderwerp.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Dennis
Waarom dan? Ik ben echt oprecht benieuwd.

• CMD-Snake
hoevenpe schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:26:
Is er in dit specifieke geval sprake van 'spoed'? Ieder weldenkend mens zag dit weken geleden al aankomen, het is echt anders dan anderhalf jaar geleden.

De procedure zal juridisch correct zijn, maar wat mij betreft staat het op gespannen voet met de geest van de wet. Is er geen reden om deze keer de nahangprocedure te gebruiken, in een steeds verder gepolariseerde samenleving is breed draagvlak in de Kamer imo noodzakelijk.
Wat precies spoed is mag De Jonge zelf bepalen van de Twm. Hij heeft een erg vrije hand gekregen in dit hele verhaal.
zacht schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:28:
Zij zit toch bij Ja'21? Die vatten alles samen onder 'vrijheid, vaccineren en ventileren'. Daar gaan we de corona-oorlog niet mee winnen.
Ze steunen vaccinaties en de basismaatregelen, ik zie niet wat daar precies mis aan is. Het OMT hamert telkens erop hoe belangrijk de basisregels zijn. De weerstand bij JA21 lijkt vooral te liggen bij de meer onbewezen zaken als de coronapas en in het verleden de avondklok.

• jadjong
  • Niet online
Dennis schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:30:
[...]

Je mist de mensen die opeens bedenken dat ze een 'feestje' hebben en nog ff wat bier met Whiskas op een stokbroodje halen. Daarmee blokkeer je ook dat feestje.
Kun je natuurlijk voorkomen door bier en kattenvoer op voorraad te hebben, dus je mist alleen de impulsaankopen.
En jij moet in een drukke periode gaan winkelen, dus onderaan de streep weet ik nog niet helemaal welke kant het op gaat.

• alexbl69
  • Laatst online: 17:33
De horeca-uitbaters die ik gesproken heb (3 sinds vrijdag) zijn nu veel neerslachtiger dan bij de eerdere (gedeeltelijke) lock-downs. De woede heeft ook in alle gevallen plaatsgemaakt voor verdriet, apathie en een gevoel van machteloosheid.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• hoevenpe
jadjong schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:35:
Kun je natuurlijk voorkomen door bier en kattenvoer op voorraad te hebben, dus je mist alleen de impulsaankopen.
Daar heb je tegenwoordig toch Gorillas voor?

Zie oprecht niet in hoe dat relatief uitgestorven laatste winkeluurtje enig verschil gaat maken.

• Ryur
  • Laatst online: 20-11 21:11
hoevenpe schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:38:
[...]

Daar heb je tegenwoordig toch Gorillas voor?

Zie oprecht niet in hoe dat relatief uitgestorven laatste winkeluurtje enig verschil gaat maken.
Moeten ze wel bezorgen :)
In veel plaatsen zijn ze nog lang niet beschikbaar. FINK is hier ook pas heel recent bijgekomen (en dan nog lang niet elke wijk, alleen het centrum van het dorp)

• stylezzz
Dennis schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:30:
[...]

Heel simpel toch? Nog even snel naar de supermarkt om bier/chips/wijn etc te halen gaat niet meer na 20 uur om er een lange gezelllige avond/nacht van te maken. Nu hoor ik je al zeggen 'doe je dat toch voor 20 uur'? Ja dat kan ook.... je kan ook nog de illegale biertaxi bellen als je wil. Grosso modo voorkom je toch weer wat, en dat is wat telt.

We moeten een beetje af van het idee dat als een maatregel niet 100% waterdicht is dat hij dat meteen nutteloos is.

Waarom zijn de voetbalstadions na maanden weer gesloten voor publiek? Niet omdat daar nou zoveel besmettingen optraden, integendeel zelfs.... maar het zorgt er wel voor dat mensen elkaar opzoeken voor of na de wedstrijd en er tezamen een gezellige boel van maken....

• Dennis
stylezzz schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:40:
Waarom zijn de voetbalstadions na maanden weer gesloten voor publiek? Niet omdat daar nou zoveel besmettingen optraden, integendeel zelfs.... maar het zorgt er wel voor dat mensen elkaar opzoeken voor of na de wedstrijd en er tezamen een gezellige boel van maken....
Nee, nu ze niet naar het stadion kunnen spreken ze sowieso thuis af om samen de hele wedstrijd te kijken.

Ik snap wat je zegt verder hoor en misschien helpen alle beetjes, maar laten we alsjeblieft maatregelen invoeren die onderbouwd kunnen worden in plaats van random X en Y proberen. Er is totaal geen effect berekend wat het sluiten van de supermarkt gaat helpen.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Dennis schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:43:
[...]

Ik snap wat je zegt verder hoor en misschien helpen alle beetjes, maar laten we alsjeblieft maatregelen invoeren die onderbouwd kunnen worden in plaats van random X en Y proberen. Er is totaal geen effect berekend wat het sluiten van de supermarkt gaat helpen.
Niks kan zorgvuldig onderbouwd worden als alleen vrijwillig informatie kan worden verkregen over hoe de besmetting gebeurd is. Het enige wat we vrijwel 100% weten is hoeveel mensen zo ziek zijn dat ze naar het ziekenhuis moeten. Alles daarvoor is gissen, de info die er is heeft een grote bias naar mensen die de regels volgen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Who cares vroeger gingen de supermarkten ook gewoon dicht om 18.00, behalve op koopavond. Sterker nog vroeger waren ze gewoon op zondag ook nog dicht. Ik weet nog hoeveel gezeik het vroeger kostte om überhaupt op zondag open te mogen, en niet eens elke week toen. Dat hebben we ook allemaal overleefd.

[ Voor 33% gewijzigd door CyberMania op 14-11-2021 16:55 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kwam deze tegen m.b.t. aantal besmettingen onder horeca werknemers...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/foxIMzCXKH4kE2GyiXg1dutrERc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wMQLUezWpTIxjiE0pp52yQqH.jpg?f=fotoalbum_large

Uit laatste weekrapportage.

Maar het publiek zelf blijft volledig buiten schot hoor.

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:10
CyberMania schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:54:
Who cares vroeger gingen de supermarkten ook gewoon dicht om 18.00, behalve op koopavond. Sterker nog vroeger waren ze gewoon op zondag ook nog dicht. Ik weet nog hoeveel gezeik het vroeger kostte om überhaupt op zondag open te mogen, en niet eens elke week toen. Dat hebben we ook allemaal overleefd.
Alleen is het niet meer 1980 en zit de vrouw niet alleen maar thuis voor de kinderen en de boodschappen op te halen. Toen kon dat omdat de vrouw er tijd voor had. Nu met tweeverdieners is het heel anders.

Verder vond ik het tussen 21-22u altijd lekker rustig, en dan word je een drukker slot in geduwd.

[ Voor 14% gewijzigd door GAIAjohan op 14-11-2021 17:05 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005

Onbekend

...

MikeyMan schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:55:
Kwam deze tegen m.b.t. aantal besmettingen onder horeca werknemers...

[Afbeelding]

Uit laatste weekrapportage.

Maar het publiek zelf blijft volledig buiten schot hoor.
Juist in de horeca heeft het publiek vaak contact met medewerkers. Tja, horeca zonder publiek werkt ook niet. :)
Maar als je die grafieken allemaal over elkaar ligt, ligt alles rond de 15% positief. (Alleen het hoger onderwijs personeel is duidelijk afwijkend met maar 10%.) Het is dus niet 1 specifieke beroepsgroep, maar veel meer groepen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
zacht schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:28:
[...]

*knip* lees even de TS door

[ Voor 33% gewijzigd door ZieMaar! op 14-11-2021 17:19 ]

• Ryur
GAIAjohan schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:58:
[...]

Alleen is het niet meer 1980 en zit de vrouw niet alleen maar thuis voor de kinderen en de boodschappen op te halen. Toen kon dat omdat de vrouw er tijd voor had. Nu met tweeverdieners is het heel anders.
Of als vrijgezel :)
Ik werk tot 17:30, dus om boodschappen te doen op een werkdag red ik niet meer.
Omdat het op zaterdag te druk is, doe ik mijn boodschappen op zondag (gelukkig kan het nu!)

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
update 2011-11-24

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7H4AC8dsXiwzJ00ZNvgBwFeni4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/arLmEkVEBynfsmq7I42n1SV7.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wYwJdUGKyVecN4dlutix57-2gs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2nfxsXfGJ31Xg0sYJITgkFel.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hcFJoXGo6I9zG2lvLvg3DOsQQlU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Rv1CFGDLOLgLu4JBXvtkxk4K.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydaASM11--RhJRJMcx3nCq446Qg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nMOI08aIxxVSt8gAtu6fVNmy.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jx3MLkuXEKOCTOqFToG3xxM-wrU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GVLqSZbpx9o54LnJGH3I6C0V.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_nF__-PZVi-Vvfdv7KEo9yDnn8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U3BPJKLmbJhKqiGNuMpdHUtd.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfjAR24v0Es9pdlKwmGFrlI_KxE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZULDDgcJcMM1BjH4KjKYKSj5.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JG2LHD0uoovxT6ZpYIfE0ct8Cuc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/v6fHBCoTR5SzFwCsX0wGEeIn.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-4Ef9Jv2NbLN6fJ0lLbIH1WBtKs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gdiHTyHj0dktvgTecL0PSNx1.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THel1kiBtysqvNozvYfDxLUzKpY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VGCkV6M0q1VnoiNk8dpGF69h.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlUPTa_8DX0vCdruyakiuKu8pGc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OjvrgFchYTnSVqKtuWyUvrAp.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sdp7aM1JhTo1nbXsM5w2PNHTqvQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BYmGjTVU6F93afAuJ8Pmqk4s.png?f=user_large

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Onbekend schreef op zondag 14 november 2021 @ 17:04:
[...]

Juist in de horeca heeft het publiek vaak contact met medewerkers. Tja, horeca zonder publiek werkt ook niet. :)
Maar als je die grafieken allemaal over elkaar ligt, ligt alles rond de 15% positief. (Alleen het hoger onderwijs personeel is duidelijk afwijkend met maar 10%.) Het is dus niet 1 specifieke beroepsgroep, maar veel meer groepen.
Ja uiteraard. Nu is dit al een vrij specifieke set beroepen natuurlijk.

Maar dit geeft wel aan dat het narratief van 'maar 2,9%' kant noch wal raakt.

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:10
Ryur schreef op zondag 14 november 2021 @ 17:04:
[...]

Omdat het op zaterdag te druk is, doe ik mijn boodschappen op zondag (gelukkig kan het nu!)
Dat ook idd, en bij reguliere werktijden kom je altijd na 18u uit of het weekend.
Ouders met kinderen moeten sowieso hun kinderen nog naar bed brengen en eten geven. Dan slapen ze rond 20u.. poef, geen tijd meer voor de boodschappen in de huidige situatie.
Zaterdagen paar keer geprobeerd, maar de drukte voelt niet goed, en is niet gewenst in Corona tijd m.i.
Zondag eigenlijk zelfde beeld

Daarom laat ik de boodschappen maar bezorgen, al is dat zeker niet zaligmakend bij verse producten, en soms iets niet op voorraad, of moeite om het minimum bestelbedrag te halen waardoor je onzinnige dingen koopt. En vorig jaar met de avondklok ook al kansloos dat er in die dienst geen bier werd bezorgd vanwege verbod op verkoop na 20u.
Dus tijdslot 18-21u kreeg je geen 6-pack

[ Voor 7% gewijzigd door GAIAjohan op 14-11-2021 17:17 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

CMD-Snake schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:25:
[...]

[Afbeelding]
(bron, Dia #10)

[Afbeelding]
(bron, Dia #11)

[...]

Ik ben benieuwd naar de proefprocessen in Oostenrijk.
(Als die komen)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• stylezzz
Dennis schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:43:
[...]

Nee, nu ze niet naar het stadion kunnen spreken ze sowieso thuis af om samen de hele wedstrijd te kijken.

Oef, het hele stadion??? Nee je snapt het wel ;)

Probleem is inderdaad dat het allemaal geen exacte wetenschap is. Wat vorig jaar misschien nog best aardig hielp zal nu minder helpen omdat er minder draagvlak is.

• Number10
  • Niet online
- Onder voorbehoud van de storing met het aantal besmettingen: record percentage positief (20,4%)
https://coronadashboard.r...k/positief-geteste-mensen

- Op 9 november recordwaarde rioolwater:
https://coronadashboard.r...d.nl/landelijk/rioolwater

• Mark31
*knip* geen opmerkingen over moderatie in het topic zelf.

[ Voor 80% gewijzigd door ZieMaar! op 14-11-2021 19:53 ]

• zacht
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:32:
[...]

Ze steunen vaccinaties en de basismaatregelen, ik zie niet wat daar precies mis aan is. Het OMT hamert telkens erop hoe belangrijk de basisregels zijn. De weerstand bij JA21 lijkt vooral te liggen bij de meer onbewezen zaken als de coronapas en in het verleden de avondklok.
Van hun eigen website:
De Coronacrisis heeft Nederland anderhalf jaar lang in haar greep gehad. Nu gaat het veel beter: er liggen bijna geen patiënten meer op de IC’s, de vaccinatiegraad stijgt nog steeds en er is een hoog percentage aan immuniteit. Het is tijd om weer terug te gaan naar het oude normaal. Hier horen geen afstandsregels, mondkapjes of vaccinatieplicht bij. Wel moeten we lessen trekken uit deze crisis, zoals zorgen voor goede ventilatie van gebouwen. Natuurlijk moeten we ook investeren om onze zorg robuuster en stressbestendiger te maken.

JA21 wil:
Vaccins breed beschikbaar en toegankelijk voor iedereen
Geen directe of indirecte vaccinatieplicht (geen dwang of drang om te vaccineren)
Geen testen voor toegang of QR-code (horeca, evenementen- en cultuursector weer volledig open)
Steun voor evenementen- en cultuursector
Structurele investeringen in de zorg (specifiek op gebied van de publieke gezondheidszorg (GGD’s) en IC-capaciteit)
Er staan best goede punten tussen, maar met dingen als 'geen afstandsregels' en 'horeca, evenementen- en cultuursector weer volledig open' gaat het niet goed komen.

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:55

Patriot

Fulltime #whatpulsert

stylezzz schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:40:
[...]

Heel simpel toch? Nog even snel naar de supermarkt om bier/chips/wijn etc te halen gaat niet meer na 20 uur om er een lange gezelllige avond/nacht van te maken. Nu hoor ik je al zeggen 'doe je dat toch voor 20 uur'? Ja dat kan ook.... je kan ook nog de illegale biertaxi bellen als je wil. Grosso modo voorkom je toch weer wat, en dat is wat telt.
Dat is echt een beroerde verantwoording. Het is niet alsof de effectiviteit van een regel niet in ogenschouw genomen zou moeten worden.
We moeten een beetje af van het idee dat als een maatregel niet 100% waterdicht is dat hij dat meteen nutteloos is.
Er moet gewoon beter gecommuniceerd worden waarom de maatregelen genomen worden en waarop dat is gebaseerd. Ik denk persoonlijk dat dit in het geval van de eerdere sluitingstijden gewoon vrijwel nergens op is gebaseerd, maar dat het maatregelen zijn om het lijstje maatregelen te kunnen vullen. Hugo ziet heil in 2G en moet wat tijd overbruggen om dat in te voeren. Tegelijkertijd leidt het mooi makkelijk een deel van de discussie af.

Het probleem daarmee is dat het niet de basis moet zijn waarop je een land bestuurt. Het hoort geen spelletje te zijn. Je moet eerlijk zijn en duidelijk communiceren.

• Number10
  • Niet online
Misschien staat het elders op hun website, maar in jouw quote staat niets over de strategie van sturen op zorg, maar wel meer IC-capaciteit.

Ook wel: hoe gooi je geld het raam uit.

Meer IC bedden als de strategie ongewijzigd blijft, betekent dat elk bed dat ze erbij praten wordt vol gelegd door het kabinet. Hooguit een paar dagen winst dus omdat er steeds verdubbelingen zijn. Zonder strategiewijziging leiden meer IC bedden in essentie tot meer ziekte, nog los van de onmogelijkheid om het binnen korte termijn te regelen.

Het is veel effectiever om in te dammen, want dan heb je helemaal niet meer IC bedden nodig uiteraard.

En de zorgkosten zijn nu al 25% van het BBP. de Rijksbegroting. Waar moet de financiële dekking vandaan komen?

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Number10 schreef op zondag 14 november 2021 @ 18:24:
[...]

En de zorgkosten zijn nu al 25% van het BBP. Waar moet de financiële dekking vandaan komen?
Het JA21 beleid zal ertoe leiden dat de zorgkosten in de toekomst een stuk lager zullen zijn omdat ca. 100.000 (of nog veel meer) zwakkeren die veel zorg verbruikten er niet meer zijn. Laissez faire.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
revolution-nl schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:39:
[...]

Inmiddels vind ik gevaccineerden met een oude prik en lage bescherming een groter gevaar dan de ongevaccineerden die toch al nergens heen kunnen. In dat kader is het ook onzinnig om in de huidige situatie gevaccineerden en ongevaccineerden tegenover elkaar te zetten.
Gezien de huidige bezetting in ziekenhuizen, kan ik het hier niet mee eens zijn. De ongevaccineerde legt nog steeds een onevenredig grote druk

Wat niet weg neemt dat de eerste en oudste gevaccineerden op moeten naar de booster denk ik

[ Voor 8% gewijzigd door 42erik op 14-11-2021 18:42 ]

• 42erik
  • Niet online
DevWouter schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:56:
[...]

Laat die 15% het vaccin nemen en je hebt hetzelfde effect met veel minder risico en veel meer garantie. Mij maakt het niet uit hoe mensen hun weerstand verbeteren (vaccin of ziekte), maar dit plan is onverantwoord. Overigens heb je met één besmetting niet dezelfde weerstand als 2x het vaccin.
Oh, zeker, liever een vaccin, dat sowieso. Maar ja, dat weigeren ze... Dus wat willen ze dan...?

• 42erik
  • Niet online
Thomas schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:53:
[...]

Probleem is dat ze zelf vinden dat ze wél een ontzettend goede reden hebben. Ze zijn net zo stug als wij overtuigde gevaccineerden. Mij krijg je echt niet zover om in de wappie theorieën te geloven, tot ik het daadwerkelijk met eigen ogen zie. Omgekeerd hetzelfde; je hoort het soms in de media, spijt van niet-gevaccineerden pas wanneer er niks anders meer op zit dan intuberen. Pas dan komt het binnen en is het al veel te laat.
Daarom zou het helemaal niet verkeerd zijn als de "kritische geest" wat minder is. Als een wijs doorgeleerd man/vrouw, na jaren opleiding en ervaring iets vind, gewoon denken "die heeft hier meer keniia van. Ik luister"

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
42erik schreef op zondag 14 november 2021 @ 18:48:
[...]

Daarom zou het helemaal niet verkeerd zijn als de "kritische geest" wat minder is. Als een wijs doorgeleerd man/vrouw, na jaren opleiding en ervaring iets vind, gewoon denken "die heeft hier meer keniia van. Ik luister"
Helaas, we leven in het 'feiten zijn ook maar meningen'-tijdperk... :|

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:01
Ryur schreef op zondag 14 november 2021 @ 17:04:
[...]

Als het kan moet je weer thuiswerken dus kan je om 17:31 uur naar de supermarkt gaan toch? ;)

• TerraGuy
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

benchMarc schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:39:
[...]

Tnx voor de grafiek. Ik kon vanuit hier de gehele tijd niet op Nice komen. Blijkt dus dat ik vanuit hier een VPN moet gebruiken met NL locatie 8)7 Ik had de hoop dat de RIVM dat wel ook in hun rapportage mee zou nemen. De reden dat ik Noorwegen erbij pak is (behalve omdat ik er woon) is vanwege de hoge vaccinatiegraad bij de leeftijd 55+ en de overzichtelijkheid in de rapportage van de FHI. De vaccinatiegraad voor de leeftijdsgroep van 55 tot oneindig ligt op 95%. Ondanks dat is het aandeel van die groep 68% in de ziekenhuizen en 69,4% op de ICs. Meer dan 2/3 in de ziekenhuizen en IC's komt dus voort uit de groep die al gezamelijk gemiddeld op 95% vaccinatie zit. 1/5e deel van de hele groep in de ziekenhuizen en IC's komt voort uit de groep 75-84 jarigen die notabene 99,3% zijn gevaccineerd (even overzichtelijk neerzetten aangezien niet iedereen zin heeft om door de rapportage te zoeken in het Noors):

Volledige vaccinaties (dus 2e dosis of 3e. De percentages zijn nog hoger als men de 1e dosis meetelt, zeker onder de jongeren):

LeeftijdAantal volledig gevaccineerd
85+91,9%
75-8499,3%
65-7495,3%
55-6493,3%
45-5488,1%
40-4483,8%
25-3979,0%
18-2481,1%
16-1728,1%
12-151%

Ziekenhuisopnames over de laatste maand:

LeeftijdAantal
0-171,8%
18-292,8%
30-4414,9%
45-5412,4%
55-6414,9%
65-7415,2%
75-8423,7%
>8514,2%

IC-opnames over de laatste maand:

LeeftijdAantal
0-17-
18-29-
30-4414,7%
45-5410,7%
55-6426,7%
65-7416%
75-8420%
>856,7%

Ik ben het helemaal met je eens verder, maar mijn punt dat ik probeerde te maken is dat dit de status van nu is, en de winter is nog niet eens begonnen. Dus ja, absoluut, wat je zegt klopt en er zouden er een stuk minder liggen.... voor nu. Dus zonder maatregelen zouden we de boel nog wel wat kunnen rekken, maar gezien de exponentiële groei zouden we al snel genoeg waarschijnlijk al voor het einde van het jaar alsnog in de problemen gaan komen.

Hier was men in september al net zo positief als andere landen: Als we op 90% volledige gevaccineerden zitten van alle volwassen kunnen we echt open! Nu zitten we op 88,98%. Dus nog maar 1%, en dan zouden we echt open kunnen zonder restricties? Nee dus. We zijn al 1,5 maand open hier en beginnen nu juist over het invoeren van een coronapas en andere zaken.

Oftewel, ongeacht land, hoge vaccinatiegraad, het is steeds hetzelfde liedje: even volhouden nog jongens en we zijn eruit. Even goed aan de maatregelen houden en we krijgen het onder controle. O nee, toch niet. Allemaal aan het vaccin en bij 70-90% is het voldoende. O nee, toch niet, we hebben 90% nodig. O nee, toch niet, 90% is ook niet genoeg. Boosteren dan maar, allemaal aan de 3e dosis wordt hier nu gegroepen.
Ja het is het topic over NL en België, maar aangezien de vaccinatiegraad niet extreem ver uit elkaar ligt en we in dezelfde situatie zitten nu in de omringende landen is dit net zo goed relevant.

We komen er niet met 100% vaccinaties, dat is mijn punt. Ja het helpt absoluut, dat spreek ik niet tegen, maar het is niet voldoende om de boel definitief open te kunnen gooien zonder maatregelen. Dat is mijn punt dat ik wil maken en ik vind het schandelijk dat er op TV wordt gedaan alsof enkel vaccinatie de weg hieruit is. Ondertussen wordt met die suggestie bij mensen enorme tweedeling veroorzaakt: "Zie je wel, het zijn die klote ongevaccineerden, zonder hen zou alles open kunnen."
Het werkt ook wel lekker voor de overheid om je klotebeleid te kunnen maskeren door alles af te schuiven op ongevaccineerden. Ja, nu zorgen ze idd voor een capaciteitsprobleem, maar waren ze wel gevaccineerd dan hadden we het misschien wel een maandje langer uitgehouden, maar niet lang genoeg om de winter door te komen zonder maatregelen. Kijk naar vorig jaar maart hoe dat verliep, men had constant maatregelen nodig omdat het anders de spuigaten uit zou lopen, en nu zitten we pas in november.

Als extra kanttekening wil ik nog maken: we weten helemaal niet waar die ongevaccineerden uit bestaan. De groep ongevaccineerden bij de 85+'ers is aanzienlijk groter dan die van de groep 55-84. Wellicht omdat die mensen er zo slecht aan toe zijn qua gezondheid dat ze zich niet mogen vaccineren? Ondertussen bezetten zij ook 14,2% in de ziekenhuizen en 6,7% op de IC's maar hoeveel daarvan zijn ongevaccineerd? Daar bovenop, hoeveel van die andere groepen kunnen zich niet vaccineren? Die getallen zijn er niet, niemand rapporteert daarover, noch NL, noch Noorwegen. Ik ben wel eens benieuwd naar het aandeel ongevaccineerden dat in de ziekenhuizen ligt die zich vanwege medische redenen niet mogen/kunnen vaccineren.

Maar goed, ik zal wel weer gek zijn. Ik ben er vrij zeker van dat dit kwartje pas over een half jaar tot een jaar gaat vallen bij het gros van de bevolking. Er zal net zo lang gehamerd worden op ongevaccineerden totdat we volgend jaar als de herfst weer begint weer in de problemen komen en mensen ook wel zien dat het vaccin niet voldoende werkt om zonder maatregelen verder te kunnen. En voor de duidelijkheid, nee dat is geen excuus om dan maar te zeggen dat je je niet hoeft te vaccineren, noch spreek ik tegen dat het niet werkt, enkel niet voldoende om zonder maatregelen door te kunnen.
Mooi overzicht. Ik hoor al bijna een half jaar waarschuwingen dat de vaccinaties alleen niet genoeg zullen zijn, lijkt inderdaad hard die kant op te gaan. Ik vroeg me bijna een jaar geleden ook af of er een plan B was, dat werd weggewuifd onder het mom van 'wacht nu op die vaccinatie, die zal ons redden, plan B niet nodig' of 'er komt dan vast wel een medicijn', ondertussen zitten steeds meer landen - hoe gevaccineerd ook - tegen vervaarlijk stijgende cijfers aan te kijken of zelfs al weer met strengere maatregelen om het niet uit de hand te laten lopen.

En wat is nu plan B? Ik las ergens het voornemen van een land (was dat Oostenrijk?) om om de 4 maanden een vaccinatie te verplichten. Gewoon blijven prikken, prikje niet gehaald schermpje niet op groen?

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Ryur
Deezers schreef op zondag 14 november 2021 @ 18:53:
[...]

Als het kan moet je weer thuiswerken dus kan je om 17:31 uur naar de supermarkt gaan toch? ;)
Ik werk ook thuis, maar voordat ik bij een supermarkt ben is het al 17:45-17:50 ;)
Als ik niet op het laatste moment een telefoontje krijg en ik dus pas mijn computer om 17:40 kan afsluiten.

Gelukkig is het 20:00 en is het haalbaar voor mij.
Maar 18:00 is niet haalbaar voor mij!

[ Voor 10% gewijzigd door Ryur op 14-11-2021 19:07 ]

• jadjong
  • Niet online
TerraGuy schreef op zondag 14 november 2021 @ 19:05:

En wat is nu plan B? Ik las ergens het voornemen van een land (was dat Oostenrijk?) om om de 4 maanden een vaccinatie te verplichten. Gewoon blijven prikken, prikje niet gehaald schermpje niet op groen?
Een QR-code op je telefoon in verschillende gradaties. Herinner je die, bijna, 1 miljard budget voor dat hele testcircus nog?

Verwijderd

42erik schreef op zondag 14 november 2021 @ 18:48:
[...]

Naar wijze mensen die iets eenvoudig en transparant uitleggen, aangepast aan het niveau van het publiek, wordt vaak beter geluisterd dan haar hen die dat niet doen en hun titels en rol als argument inzetten .
Vanuit de overheid mag je transparante uitleg en communicatie op verschillend niveau verwachten , dus ook iets tussen virologen voer en betuttelende Jip en Janneke taal in spotjes.
Zelf mis ik met name transparantie in de waarom en de timing van keuzes/maatregelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2021 19:12 ]

• jadjong
  • Niet online
Patriot schreef op zondag 14 november 2021 @ 18:04:
Er moet gewoon beter gecommuniceerd worden waarom de maatregelen genomen worden en waarop dat is gebaseerd. Ik denk persoonlijk dat dit in het geval van de eerdere sluitingstijden gewoon vrijwel nergens op is gebaseerd, maar dat het maatregelen zijn om het lijstje maatregelen te kunnen vullen. Hugo ziet heil in 2G en moet wat tijd overbruggen om dat in te voeren. Tegelijkertijd leidt het mooi makkelijk een deel van de discussie af.
Het voelt inderdaad een beetje als mijn werkstukjes van de middelbare school. :P Veel tekst, weinig inhoud en verdena 16 om het nog een beetje paginavullend te krijgen. :+

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ryur schreef op zondag 14 november 2021 @ 19:05:
[...]

Ik werk ook thuis, maar voordat ik bij een supermarkt ben is het al 17:45-17:50 ;)
Als ik niet op het laatste moment een telefoontje krijg en ik dus pas mijn computer om 17:40 kan afsluiten.

Gelukkig is het 20:00 en is het haalbaar voor mij.
Maar 18:00 is niet haalbaar voor mij!
Vroegah ging de winkel altijd om 18:00 dicht rn pas open om 8:30 en zondag altijd dicht.

Ik kan me nog herinneren dat ik bij de Appie werkte en 8-8 open een heel ding was.

• 42erik
  • Niet online
niek_nijmegen schreef op zondag 14 november 2021 @ 18:51:
[...]

Helaas, we leven in het 'feiten zijn ook maar meningen'-tijdperk... :|
Al vind ik het een mooie zinsconstructie, je zou er verdrietig van worden

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

TerraGuy schreef op zondag 14 november 2021 @ 19:05:
[...].

Dat heb je verkeerd gelezen.

Daar stond dat mensen pas een booster mogen halen 4 maanden na prik 2.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• 42erik
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 14 november 2021 @ 19:10:
[...]

Naar wijze mensen die iets eenvoudig en transparant uitleggen, aangepast aan het niveau van het publiek, wordt vaak beter geluisterd dan haar hen die dat niet doen en hun titels en rol als argument inzetten .
Vanuit de overheid mag je transparante uitleg en communicatie op verschillend niveau verwachten , dus ook iets tussen virologen voer en betuttelende Jip en Janneke taal in spotjes.
Zelf mis ik met name transparantie in de waarom en de timing van keuzes/maatregelen.
Er was pas wel een artikel dat ze ergens in een achterstandswijk de percentages flink omhoog hadden door de lokale dude met mensen het gesprek aan te laten gaan. Dus het gebeurt wel.

Ik vraag me af hoe de populatie ongevaccineerden eruit ziet. Zijn het mensen die geloven in de 5gchip, mensen die vinden dat hun immuunsysteem het wel oplost en als pintje bij paaltje komt toch IC behandeling willen, zijn het mensen die klaar zijn voor het einde, zijn het mensen die er nog steeds niet aan toegekomen waren...?

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18:08

DevWouter

Creator of Todo2d.com

42erik schreef op zondag 14 november 2021 @ 18:44:
[...]

Oh, zeker, liever een vaccin, dat sowieso. Maar ja, dat weigeren ze... Dus wat willen ze dan...?
Ik wou dat ik het wist, maar een extreem plan waarbij ze met opzet extreem veel risico lopen wens ik niemand toe.

Overigens, hoewel jij dit plan beschreef zal ik niet ontkennen dat ik er ook wel eens over nagedacht heb.

Waarschijnlijk ervaren we op dat punt dezelfde frustratie.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik zag dit twitter draadje van een IC verpleegkundige:
Ten eerste, ik ben tegen verplicht vaccineren, tegen 2G en vind het heen en weer gewijs tussen verschillende kampen verschrikkelijk. Maar wij zien momenteel wel dat mensen met vaccinatie minder snel naar de IC komen vanaf de cohort(verpleeg)afdeling.

Wanneer ze bij toch bij ons komen zijn ze minder ziek dan patiënten zonder vaccinatie en kunnen vaker van de beademing af blijven. HFNO (optiflow) onder hoge voorwaarden of NIV (masker beademing) is meestal voldoende.

De (typisch covid) acute instabiele episoden bij deze patiënten zijn er niet meer. De wijziging in situatie gaat geleidelijker. Dit zagen we al verbeteren bij starten van huidig medicatiebeleid. Momenteel zien we hiervan nog meer verbetering bij gevaccineerde patiënten.

Dit is onze bevinding, geen cijfers beschikbaar, geen wetenschappelijke onderbouwing. Dit wordt ook als zodanig ervaren op onze cohort en door het nachthoofd. Ik wil hiermee niemand zeggen dat hij zich moet laten vaccineren, enkel voorlichten over onze observaties.
Dit bevestigt weer dat ook al kom je alsnog in het ziekenhuis of zelfs op de IC (als oudere), vaccinatie alsnog een beter verloop kan geven. Hopelijk komt hier meer onderzoek naar :)

• Dennis
user109731 schreef op zondag 14 november 2021 @ 19:24:
Ik zag dit twitter draadje van een IC verpleegkundige:

[...]

Dit bevestigt weer dat ook al kom je alsnog in het ziekenhuis of zelfs op de IC (als oudere), vaccinatie alsnog een beter verloop kan geven. Hopelijk komt hier meer onderzoek naar :)
Zo'n boodschap zonder vinger wijzen zou mij al meer overhalen om te vaccineren dan dat gezeur van Hugo.

• ijdod
  • Laatst online: 21:53
Die boodschap doet gewoon aan vingerwijzen hoor, alleen wordt het wat tactischer verwoord.. “Ik wil niet vingerwijzen, maar….<wijst naar de zichtbare gevolgen>‘.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Pagina: 1 ... 50 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de persconferentie van 26 november j.l. en alles dat daarbij hoort: Persconferentie 26 november

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal de IC capiciteit op gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.