Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 129 Laatste
Acties:
  • 397.011 views

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:07

Onbekend

...

P-Rock schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:09:
[...]

Maar in een supermarkt heb je daar net zoveel kans op en die winkels controleren niet of je een coronapas hebt.
Eigenlijk zouden we die ook beperkingen op moeten leggen. Een mondkapje is er al. Maar niemand blijft uren binnen in een winkel, terwijl dat in een restaurant of café wel het geval is.
99% van de uitbaters controleert daar heel strict op. De meeste besmettingen vinden altijd nog thuis plaats.
Aan die contacten thuis kan je niet zoveel doen, omdat mensen daar gewoon elke dag uren binnen zijn. Maar aan die verspreiding daarna buiten in andere ruimtes kan je wel wat aan doen. En hoe minder verschillende soorten contacten, des te beter.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-11 13:14

BroWohsEdis

George Orwell was right.

P-Rock schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 16:50:
Je kunt er donder op tegen zeggen dat al die uitbaters die op tv riepen dat ze gewoon tot 12 uur 's nachts openblijven vandaag een bezoekje van de politie of boa's kunnen verwachten.
Die hebben echt wel wat beters te doen, gaat niet gebeuren. Handhaving op de avondklok was ook nihil.

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Thomas schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 16:39:
[...]

Eens hoor, dit zijn belangrijke vragen, maar de uitvoering is lastig. Het is of behandelen, of euthenasie. Mensen die i.v.m. corona in het ziekenhuis belanden stikken vroeg of laat, een vreselijke dood. Aangezien euthenasie de afgelopen vier jaar ook niet op de politieke agenda heeft gestaan is dat ook geen optie.
euthanasie kan volgens mij bij ondraaglijk lijden zonder zicht op verbetering... als er geen ic-ruimte is, ben je daar denk ik al snel...

Poe hee... dat een zin als bovenstaande daadwerkelijk nodig is... :-(

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
stylezzz schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:03:
Hoe zou dat toch komen? Als er niemand is die naar je luistert is er misschien iets met je verhaal. Nu is dat als horeca ondernemer ook wel lastig als je als boegbeeld rober willemsen hebt die bij elke talkshow de vermoorde onschuld gaat uithangen. Het gaat er niet om dat de horeca de zwarte piet krijgt omdat ze veel besmettingen opleveren, het gaat erom dat een of ander k*tvirus de boel weer over de jank trekt en we allemaal eventjes weer rustig aan moeten doen om de boel weer onder controle te krijgen. Dat de horeca iedere keer als eerste het bokje is? Ja dat klopt, ze zijn een sector die je relatief makkelijk kunt platleggen. So be it, de steunpakketjes in den haag worden alweer afgestoft helaas....
Je kan het beste verhaal in de wereld hebben, maar de frames vliegen je al snel om de oren. Indien je het niet eens bent met De Jonge behoor je al snel tot 'het wappie geluid' zoals onze minister het zo mooi verwoord. Zet je tegenstrevers op de juiste manier weg en niemand die meer naar hun verhaal zal luisteren. En als dat niet werkt hebben we vast wel ergens opgefokte figuren die met doodsbedreigingen beginnen te slingeren.

Rober Willemsen doet waarvoor hij is aangenomen, hij behartigt de belangen van de sector. In dat opzicht zie ik hem niet bepaald anders als wanneer Diederik Gommers of Ernst Kuipers op tv zitten te klagen over de situatie in de zorg, die zijn op dat moment ook belangenbehartiger van een bepaalde groep.

Het virus nog tot daar, het probleem ligt in een onbetrouwbare overheid. Maatregelen worden ineens ad hoc genomen en gaan de dag erop in. Hoe lang duren ze? Geen idee. Eerst bezwoeren ze bij hoog en laag nooit iets te doen, maar een paar maanden later is het alsnog prijs. Optioneel hebben we nog de feeststemming waarin alle remmen losgaan. De WRR en KNAW hadden als dringend advies aan de overheid om met een stabiel en voorspelbaar beleid te komen, om niet tussen uitersten heen en weer te pingpongen in korte tijd.

• 42erik
  • Niet online
SomerenV schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 16:42:
[...]

Alleen is er nu een groeiende groep burgers en ondernemers die niet meer geloven in de huidige maatregelen en diens effect op de volksgezondheid, alleen heb je totaal geen poot om op te staan. Demonstreren kan, maar zodra dat ook maar een beetje gekaapt wordt door de bekende 'extremisten' heb je daar ook geen klap meer aan. Ongenoegen uiten kan ook, maar daar bereik je niet veel mee. Dan blijft er naast burgerlijke ongehoorzaamheid weinig over wat daadwerkelijk effect kan hebben en waardoor je wél gehoord wordt.
je praat nu bewust de wet overtreden goed

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

CMD-Snake schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:19:
[...]

Je kan het beste verhaal in de wereld hebben, maar de frames vliegen je al snel om de oren. Indien je het niet eens bent met De Jonge behoor je al snel tot 'het wappie geluid' zoals onze minister het zo mooi verwoord. Zet je tegenstrevers op de juiste manier weg en niemand die meer naar hun verhaal zal luisteren. En als dat niet werkt hebben we vast wel ergens opgefokte figuren die met doodsbedreigingen beginnen te slingeren.

Rober Willemsen doet waarvoor hij is aangenomen, hij behartigt de belangen van de sector. In dat opzicht zie ik hem niet bepaald anders als wanneer Diederik Gommers of Ernst Kuipers op tv zitten te klagen over de situatie in de zorg, die zijn op dat moment ook belangenbehartiger van een bepaalde groep.
Ik heb Kuipers en Gommers nog nooit een oproep zien doen de wet te breken. Of zulke aperte leugens te verspreiden als de 'RIVM: 2,9% van de besmettingen zijn in de horeca' van KHN.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• 42erik
  • Niet online
Wok schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 16:46:
Blijkbaar vond een winkelier in 040 het niet nodig om de komende drie weken af te wachten...

https://www.ed.nl/eindhov...binnen-te-laten~adcf6a59/

Beetje laf anoniem (al weet ik welke winkel het was) huilie doen dat het nu bedreigingen regent (die ik overigens ten zeerste afkeur, dat terzijde), maar wat een oliedomme actie is dit zeg... Je kunt toch op je klompen aanvoelen dat dit ehrm... 'reacties' geeft in een maatschappij die door Hugo & Mark de facto in twee groepen is verdeeld elkaar inmiddels bijna letterlijk naar het leven staan? :F
1 winkelier doet actie, die niet heel strategisch is, ok, mee eens (en over 3 weken realiteit misschien)

2 mensen reageren met hem uitmaken voor NSB’er, krijgt foto's opgestuurd waarin vergelijkingen worden gemaakt met toegangseisen voor Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog en krijgt telefoontjes waarin woedende mensen zeggen dat ze ‘hem wel weten te vinden’.

3 de winkelier is degene die veroordeeld wordt met woorden als laf, huilie, oliedom

Sure, makes sense....

Dit is het moment om te zeggen "prima als je het ergens niet mee eens bent maar je gaat niet met geweld lopen dreigen, mensen een fysiek onveilig gevoel geven en kansloze vergelijkingen maken"

Verwijderd

niek_nijmegen schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:16:
[...]

Ik snap dat gevoel ook wel. Maar kroegen zijn natuuriljk wel plekken waar veel mensen (dicht) bij elkaar komen, en dan soms ook nog uit verre omtrek. Ik kan begrijpen dat het vanuit het oogpunt van covid-maatregelen heel aantrekkelijk (en makkelijk, wellicht) is, om daarin te snoeien.
Ik probeer te bedenken welke andere gelegenheden je dan beter zou kunnen sluiten?

[...]

Ik vind de maatregelen vervelend, en ik snap dat sommigen er veel last van kunnen hebben.

Wat ik een beetje bedoel te zeggen, is dat bijna alle maatregelen teveel zijn, als ze ten koste gaat van al het plezier van jongeren. Helemaal wanneer je er slechts een paar zwakkeren (dus een handjevol, ofzo) mee redt, en niet (zoals in werkelijkheid) een aanzienlijk deel van de bevolking, die voor een deel vol in het leven stonden en echt niet allemaal 'dor hout' zijn.
In jouw formuleren van de maatregelen werk je nu automatisch toe naar de conclusie dat ze onacceptabel zijn. Maar ik zet dus twijfels bij je beleving (of formulering) van die maatregelen.
Alles heeft proporties.. En nu je jongeren weer isoleren (contacten zwaar reduceren, niet meer naar de kroeg) is gewoon een middel dat gigantische impact heeft op het welzijn. We pakken letterlijk het studentenleven af van een hele groep jongeren. En ja.. Alle huidige slachtoffers van corona is zwak "dor hout", het klinkt hard, maar een gezonde gevaccineerde persoon die vol in het leven staat komt niet meer in het ziekenhuis. Nu wil ik niet zeggen dat zwakkere niet vol in het leven kunnen staan, maar die zijn net zo goed vatbaar voor bv de griep waar we nooit de samenleving voor plat gegooid hebben.

• CMD-Snake
IJzerlijm schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:22:
Ik heb Kuipers en Gommers nog nooit een oproep zien doen de wet te breken. Of zulke aperte leugens te verspreiden als de 'RIVM: 2,9% van de besmettingen zijn in de horeca' van KHN.
Momenteel scoort de horeca niet erg hoog in het BCO onderzoek. De meeste herleidbare besmettingen komen voort uit de thuissituatie. Nu is natuurlijk 71% niet te herleiden, maar om dat nu allemaal maar op het bordje van de horeca te gooien gaat erg ver.
42erik schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:28:
Dit is het moment om te zeggen "prima als je het ergens niet mee eens bent maar je gaat niet met geweld lopen dreigen, mensen een fysiek onveilig gevoel geven en kansloze vergelijkingen maken"
Het klimaat waarin dit soort bedreigingen kennelijk de eerste reactie zijn van mensen ontstaat niet vanzelf doorgaans.

Het kabinet heeft gigantisch gefaald in het bijeenhouden van de samenleving, op zijn minst hadden ze zelf niet mee moeten doen aan het gevaccineerd vs. ongevaccineerd verschil uitdiepen en nog meer hadden ze dit soort denkbeelden moeten bestrijden. De afgelopen persconferentie hadden we dan een Hugo de Jonge die ineens de verbinding weer zocht, maar het klonk nogal aanmatigend na al die stoere taal die hij eerder bezigde dat hij geen begrip had voor bepaalde mensen en dat ze direct schuldig waren aan de situatie.

• 42erik
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:38:
[...]

Momenteel scoort de horeca niet erg hoog in het BCO onderzoek. De meeste herleidbare besmettingen komen voort uit de thuissituatie. Nu is natuurlijk 71% niet te herleiden, maar om dat nu allemaal maar op het bordje van de horeca te gooien gaat erg ver.

[...]

Het klimaat waarin dit soort bedreigingen kennelijk de eerste reactie zijn van mensen ontstaat niet vanzelf doorgaans.

Het kabinet heeft gigantisch gefaald in het bijeenhouden van de samenleving, op zijn minst hadden ze zelf niet mee moeten doen aan het gevaccineerd vs. ongevaccineerd verschil uitdiepen en nog meer hadden ze dit soort denkbeelden moeten bestrijden. De afgelopen persconferentie hadden we dan een Hugo de Jonge die ineens de verbinding weer zocht, maar het klonk nogal aanmatigend na al die stoere taal die hij eerder bezigde dat hij geen begrip had voor bepaalde mensen en dat ze direct schuldig waren aan de situatie.
mensen dreigen met geweld en jij wijst naar hugo....

sure, makes sense

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
Verwijderd schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:32:
[...]
Alles heeft proporties.. En nu je jongeren weer isoleren (contacten zwaar reduceren, niet meer naar de kroeg) is gewoon een middel dat gigantische impact heeft op het welzijn. We pakken letterlijk het studentenleven af van een hele groep jongeren. En ja.. Alle huidige slachtoffers van corona is zwak "dor hout", het klinkt hard, maar een gezonde gevaccineerde persoon die vol in het leven staat komt niet meer in het ziekenhuis. Nu wil ik niet zeggen dat zwakkere niet vol in het leven kunnen staan, maar die zijn net zo goed vatbaar voor bv de griep waar we nooit de samenleving voor plat gegooid hebben.
Misschien denk ik er, als introvert die niet vaak naar kroegen gaat/ging, te makkelijk over. Maar een tijd minder naar de kroeg is toch niets vergeleken met mensen die doodgaan aan covid, het leed van de achterblijvende naasten, en het leed van mensen die allerlei medische ingrepen niet kunnen laten doorgaan omdat er mensen liggen dood te gaan aan covid? We moeten die besmettingen en ziekenhuisopnames z.s.m. naar beneden krijgen.

We hebben gewoon vreselijk pech met dat virus (wat dat betreft leven we helaas in de verkeerde tijd), maar je kunt toch niet, als samenleving, bij een beetje tegenslag mensen bij het grofvuil gooien? Ik vind dat je dit samen moet oplossen voor elkaar. 'Eén voor allen, allen voor één', zeg maar.

En ja, ik zou ook willen dat iedereen gevaccineerd zou zijn, en dat de regering eerder en beter had ingegrepen. Maar we moeten nu dealen met de situatie die er is, zonder mensen op te geven.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Verder, laten we alsjeblieft even wel wezen, iedereen die in de afgelopen maanden in de kroeg heeft gestaan weet dat er maar één plek is waar dat virus écht goed kan gedijen, daar. Slechte ventilatie, iedereen lam, volle tent (75% capaciteit? Laat me niet lachen).

Wil niet zeggen dat niemand thuis, op kantoor of in de sportzaal besmet raakt, en wil ook maar het belang tussen onderscheid tussen de natte en droge horeca onderstrepen. Een restaurant waar je rustig een hapje eet is heel wat anders dan een kroeg of club.

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

niek_nijmegen schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:46:
[...]

Misschien denk ik er, als introvert die niet vaak naar kroegen gaat/ging, te makkelijk over. Maar een tijd minder naar de kroeg is toch niets vergeleken met mensen die doodgaan aan covid, het leed van de achterblijvende naasten, en het leed van mensen die allerlei medische ingrepen niet kunnen laten doorgaan omdat er mensen liggen dood te gaan aan covid? We moeten die besmettingen en ziekenhuisopnames z.s.m. naar beneden krijgen.

We hebben gewoon vreselijk pech met dat virus (wat dat betreft leven we helaas in de verkeerde tijd), maar je kunt toch niet, als samenleving, bij een beetje tegenslag mensen bij het grofvuil gooien? Ik vind dat je dit samen moet oplossen voor elkaar. 'Eén voor allen, allen voor één', zeg maar.

En ja, ik zou ook willen dat iedereen gevaccineerd zou zijn, en dat de regering eerder en beter had ingegrepen. Maar we moeten nu dealen met de situatie die er is, zonder mensen op te geven.
Ben hier al een tijdje niet echt meer van het uitgaan, maar een paar jaar terug was ik toch wel 2-3 keer per week in de kroeg of op mijn studentenvereniging te vinden. Kan me goed voorstellen dat het voor studenten, en jongeren in de leeftijdsklasse 18-25 erg lastig kan zijn. Maarja, dicht is dicht, en je kan ook thuis de muziek aanknallen en met een paar maten een biertje drinken. Deed ik ook voor corona vaak genoeg.

• 42erik
  • Niet online
[...]

https://nos.nl/artikel/24...problemen-ook-door-corona

en het zijn niet alleen de kroegen he, ook het onderwijs zelf. Sommige colleges waren net, na al die tijd weer normaal fysieke, en kunnen nu meteen weer online omdat ze boven de 75 uitgaan (wat volgens mij zo ongeveer elk hoorcollege is dus)

Verwijderd

[...]

Er gaan ook ieder jaar duizenden mensen vroegtijdig dood aan fijnstof.. En toch houden we fabrieken en auto's op de weg. Allemaal treurig dat mensen overlijden aan corona, maar we moeten ook dneken aan de gezondheid van de totale samenleving. Let wel we hebben nu al ruim een jaar via lockdowns onze kwaliteit van leven compleet geruïneerd.. Studenten in de bloei van hun leven wordt gewoon het geluk afgepakt voor een zeer beperkte groep. Leer ermee leven dat corona zonder compleet zieke maatregelen niet in toom te houden is. De storm gaat vanzelf liggen als het virus uitgeraasd is.

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
42erik schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:53:
[...]
en het zijn niet alleen de kroegen he, ook het onderwijs zelf. Sommige colleges waren net, na al die tijd weer normaal fysieke, en kunnen nu meteen weer online omdat ze boven de 75 uitgaan (wat volgens mij zo ongeveer elk hoorcollege is dus)
Ja, dat lijkt me inderdaad best lastig. Ik was me er niet heel erg van bewust dat colleges soms met meer dan 75 man zijn. Tijdens mijn studie Duits was 20 man het absolute maximum :)

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

• 42erik
  • Niet online
niek_nijmegen schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 18:04:
[...]

Ja, dat lijkt me inderdaad best lastig. Ik was me er niet heel erg van bewust dat colleges soms met meer dan 75 man zijn. Tijdens mijn studie Duits was 20 man het absolute maximum :)
wiskunde en natuurkunde waren destijds (opa verteld...:/) met 100 a 200 man in de bachelorfase. master werd het wel hard minder en daar past 75 wel prima ja

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Blijkbaar is het eten en drinken in de bios na 8 uur ook gevaarlijk en mag niet meer verkocht worden. Wordt geen popcorn dus bij de sneak preview volgende week.

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-11 06:09
Wok schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 16:46:
Blijkbaar vond een winkelier in 040 het niet nodig om de komende drie weken af te wachten...

https://www.ed.nl/eindhov...binnen-te-laten~adcf6a59/

Beetje laf anoniem (al weet ik welke winkel het was) huilie doen dat het nu bedreigingen regent (die ik overigens ten zeerste afkeur, dat terzijde), maar wat een oliedomme actie is dit zeg... Je kunt toch op je klompen aanvoelen dat dit ehrm... 'reacties' geeft in een maatschappij die door Hugo & Mark de facto in twee groepen is verdeeld elkaar inmiddels bijna letterlijk naar het leven staan? :F
En dit is precies wat Hugo en consorten op stuurt. Verdeling in de samenleving door constant naar ongevaccineerden te wijzen.
,,Nederland wordt gegijzeld door 1,7 miljoen ongevaccineerde mensen. Als iedereen zich zou laten vaccineren, hadden we nu geen problemen meer.”
Heel erg veel mensen denken dit, en dat komt puur door 1: de hoop die mensen hebben in het vaccin omdat ze lockdowns beu zijn, en 2: omdat de regering constant hamert op dat ongevaccineerden de schuldigen zijn.

Ik weet zeker dat we er met 100% vaccinaties nog niet zijn. Waarom? Hier in Noorwegen ligt de grootste groep in het ziekenhuis van 75 tot 84 jaar. Die groep is voor 99,3% volledig gevaccineerd. Go figure... Ik vind geen fatsoenlijke getallen over welke leeftijden er in de ziekenhuizen liggen in NL? Iig niet in de officiële rapportage hier: https://www.rivm.nl/coron...tie-covid-19-in-nederland
Maar wellicht kijk ik ernaast.

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-11 08:59
CMD-Snake schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:38:
[...]

Dat doet @IJzerlijm toch ook niet? De claim van KHN dat die 2,9% alles is is een grote leugen. Natuurlijk is het niet de volle 73,9% maar het is zeker niet maar 2.9%.

Verwijderd

Komende week is er op mijn werk een evenement waar 600-900 mensen op af komen. Geen idee of het door gaat maar ik vind het echt bizar dat dit zou mogen terwijl de horeca gesloten moet worden. De kans dat er tussen die 900 mensen een besmet persoon zit is groter dan in een gemiddeld restaurant en je besmet ook nog eens mogelijk meer mensen.

Het verbaast mij echt dat evenementen geen zeer beperkte groepsgrootte kennen 8)7

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 18:20:
Komende week is er op mijn werk een evenement waar 600-900 mensen op af komen. Geen idee of het door gaat maar ik vind het echt bizar dat dit zou mogen terwijl de horeca gesloten moet worden. De kans dat er tussen die 900 mensen een besmet persoon zit is groter dan in een gemiddeld restaurant en je besmet ook nog eens mogelijk meer mensen.

Het verbaast mij echt dat evenementen geen zeer beperkte groepsgrootte kennen 8)7
Tja, weet je, als de werkgever niet kan nadenken, zou het personeel dat moeten doen. :-)

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:09
CMD-Snake schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:19:
[...]

Het virus nog tot daar, het probleem ligt in een onbetrouwbare overheid. Maatregelen worden ineens ad hoc genomen en gaan de dag erop in. Hoe lang duren ze? Geen idee. Eerst bezwoeren ze bij hoog en laag nooit iets te doen, maar een paar maanden later is het alsnog prijs. Optioneel hebben we nog de feeststemming waarin alle remmen losgaan. De WRR en KNAW hadden als dringend advies aan de overheid om met een stabiel en voorspelbaar beleid te komen, om niet tussen uitersten heen en weer te pingpongen in korte tijd.
Laat rober maar een met een goed verhaal komen dan ipv meteen de vermoorde onschuld uit te hangen. Gommers en kuipers flappen er ook wel eens wat uit, maar zijn van een heel ander niveau als willemsen. Ipv constant in de verdediging te schieten zou willemsen meer credits krijgen door 'zijn horeca' op te roepen kalm te blijven en vooral in gesprek te blijven met den haag. Nu heeft die man al een imago van een platgeslagen pilsje, dus dat gaat nog een uitdaging worden om hem nog ergens aan tafel te krijgen....

De horeca(of entertainment sector, breder gezien) is niet de enige oorzaak van besmettingen, maar wel een sector die mensen op sociaal vlak met elkaar verbind. Als ze dat nou eens doorkrijgen......

• 42erik
  • Niet online

de vaste plaatsen zouden het risico moeten beperken, dat is iig de theorie

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:13
t_captain schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:05:
[...]

Helaas is een goede gezondheid geen recht. Ik zie dat als een veelvoorkomende, moderne misvatting. In een tijd waarin de meeste mensen een goede gezondheid hebben, is het een soort gewoonterecht. Maar gewoonterecht is geen recht.

Waar je wel recht op hebt, is:

1. de inspanning van je medemens om je gezondheid niet meer in gevaar te brengen dan in het maatschappelijk verkeer normaal wordt geacht;
2. de inspanning van je overheid om jouw gezondheid te beschermen.

Ik geef toe, nogal vaag geformuleerd. Vooral deze nummer 1 is bepaald niet absoluut of helder. Maar absolute bescherming en nul risico bestaan nu eenmaal niet. Denk aan verkeersveiligheid. Je hebt recht om niet in gevaar gebracht te worden door anderen die zich roekeloos gedragen. Maar ook zonder roekeloosheid is er een bepaald risico op verkeersongevallen en de voorkomen van die blootstelling is geen recht.

Dit geeft ook meteen aan hoe grijs het gebied kan zijn ivm corona. Het is een nieuw risico, dus we hebben niet echt een geaccepteerde norm voor hoeveel besmettingsrisico wel of niet toelaatbaar is.

Voorstanders van 2G leggen deze lat typisch vrij laag: "ik heb recht om niet jouw corona in te ademen".
Min of meer iedere vorm van maatschappelijke deelname van een ongevaccineerde wordt als roekeloos gedrag gezien. Maar er is dus sprake van een afweging tussen de vrijheden van twee burgers, en deze afweging zal nooit 100% aan 1 kant uitkomen.
Ik had het ook over het recht tot toegang tot gezondheidszorg niet over het recht gezond te zijn.

https://provita.nl/patien...s-goed-hulpverlenerschap/

Verder vind ik niet dat gevaccineerden het recht hebben om contact met niet gevaccineerden in alle gevallen te weigeren. Een 2G maatregel is een macro maatregel om druk op de gezondheidszorg te verlichten. Niet om een individu te beschermen. Net zo als de maximum snelheid in het verkeer er is om de verkeersveiligheid als geheel te verbeteren. Het helpt niet dat in debatten macro versus micro niveau volledig doorelkaar loopt.

Het recht op een veilige werkplek vind ik evenmin een steekhoudend argument om 2G in te voeren. Corona is er en iedereen kan in contact komen met het virus. We kunnen alleen wat doen aan de snelheid waarmee dat gebeurt.

[ Voor 15% gewijzigd door HEY_DUDE op 13-11-2021 18:38 ]

• stylezzz
42erik schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 18:30:
[...]

de vaste plaatsen zouden het risico moeten beperken, dat is iig de theorie
En dat doet het ook. Ja , niet alle risicos verdwijnen.... je zult vast iemand hebben die wat corona rondblaft op het moment dat ie even naar de wc gaat. Het alternatief? Ook maar geplaceerde evenementen verbieden onder de 1250 man?

• 42erik
  • Niet online
stylezzz schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 18:39:
[...]

En dat doet het ook. Ja , niet alle risicos verdwijnen.... je zult vast iemand hebben die wat corona rondblaft op het moment dat ie even naar de wc gaat. Het alternatief? Ook maar geplaceerde evenementen verbieden onder de 1250 man?
goed punt, dat is ook niet de way to go.

Veel ligt ook aan het evenement, pas studiedag met tig workshops die heel wat beweging gaven. Maar dat hoeft natuurlijk niet, ik redeneerde even daarvanuit

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11 13:28

Indoubt

Always be indoubt until sure

Bij mij is een relatief beperkt bedrijfsevent met 15 man dat begin December zou plaatsvinden al gecancelled. Sommigen doen het ook netjes. Ik verwacht dat veel van dit soort dingen gaan worden uitgesteld.

Verwijderd

stylezzz schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 18:39:
[...]

Dat klopt ook wel maar ik vind het ergens niet rijmen dat je maar 4 mensen thuis mag ontvangen of niet uit eten kunt op een normale tijd maar dus wel met 100en bij elkaar mag komen op een evenement. Benieuwd wat mijn werkgever vindt ;)

• 42erik
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 18:47:
[...]

Dat klopt ook wel maar ik vind het ergens niet rijmen dat je maar 4 mensen thuis mag ontvangen of niet uit eten kunt op een normale tijd maar dus wel met 100en bij elkaar mag komen op een evenement. Benieuwd wat mijn werkgever vindt ;)
je thuisbezoek een evenement noemen? Heb je wel qr en vaste plekken nodig ;)

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-11 10:33
benchMarc schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 18:15:
Ik weet zeker dat we er met 100% vaccinaties nog niet zijn. Waarom? Hier in Noorwegen ligt de grootste groep in het ziekenhuis van 75 tot 84 jaar. Die groep is voor 99,3% volledig gevaccineerd. Go figure... Ik vind geen fatsoenlijke getallen over welke leeftijden er in de ziekenhuizen liggen in NL? Iig niet in de officiële rapportage hier: https://www.rivm.nl/coron...tie-covid-19-in-nederland
Maar als er van die groep 70% gevallen minder een ziekenhuis nodig hebben dan zonder vaccin kan je een stuk meer toelaten totdat de bedden vol liggen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Gewoon per direct 2G voor de horeca en dan weer volledig open. Dat is waar we aan toe zijn.

En daar is in de praktijk geen wetswijziging voor nodig. Gewoon geen belastinggeld meer spenderen aan die tests en het gros van de ongevaccineerden gaat de test te duur vinden.

(ok, ook even wat fraude detectie op de qr code, twee keer scannen binnen een paar minuten is verdacht)

alles kan off-topic

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Heel erg veel mensen denken dit, en dat komt puur door 1: de hoop die mensen hebben in het vaccin omdat ze lockdowns beu zijn, en 2: omdat de regering constant hamert op dat ongevaccineerden de schuldigen zijn.

Euhm, misschien is het idee dat je de NL cijfers er gewoon bij pakt ipv continu allemaal dingen te proberen te claimen :?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• stylezzz
42erik schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 18:41:
[...]

goed punt, dat is ook niet de way to go.

Veel ligt ook aan het evenement, pas studiedag met tig workshops die heel wat beweging gaven. Maar dat hoeft natuurlijk niet, ik redeneerde even daarvanuit
Als dat volgens dan geldende de maatregelen kan, why not? Natuurlijk komt er een stukje moreel dilemma om de hoek kijken... maar rationeel gezien moeten we gewoon blij zijn met wat er nog wel mogelijk is. De bioscopen en theaters gaan gouden weken tegemoet :)

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:51

ericplan

5180 Wp PV

[...]

Weet niet of die werkgever de krant wil halen met zo’n feestje.

A'dam PVOutput

• stylezzz
[...]

Al die whataboutisms heb je helemaal niks aan. Er is besloten dat met dit pakket maatregelen we hopelijk over 3 weken er weer wat beter voor staan. Overigens is het niet verplicht om naar dat feestje te gaan toch? Als jij uit compassie liever niet gaat.... ook goed toch?

• 42erik
  • Niet online
stylezzz schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 19:03:
[...]

Als dat volgens dan geldende de maatregelen kan, why not? Natuurlijk komt er een stukje moreel dilemma om de hoek kijken... maar rationeel gezien moeten we gewoon blij zijn met wat er nog wel mogelijk is. De bioscopen en theaters gaan gouden weken tegemoet :)
Ja, dit waren heel veel mensen die op zoek moesten naar hun workshop. Dat is niet zo geplaceerd, dat zoeken. Al is dat natuurlijk alleen zeer vluchtig elke keer

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Wie WOB’t de besmettingscijfers even? Het is wel erg onhandig dat na ruim anderhalf jaar pandemie voor de zoveelste keer de cijfers niet betrouwbaar zijn.

- Vermijd contacten! Het aantal besmettingen is hoog!
- Oh echt? Hoe hoog dan? En gaat het de goede kant op, gegeven dat we een week geleden maatregelen hebben genomen waar we ongeveer nu effect van verwachten?
- Ermmmmm, dunno :?

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Vorkie schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 14:12:
Ik ben klaar met belasting betalen, 100 te moeten rijden, zorgverzekering te hebben, ik stop ermee. /S

https://112vdg.nl/2021/11...en-gaat-niet-eerder-dicht

[...]
En net voordat er consequenties volgen aan de voornemens bindt de horeca in. Publiciteit is binnen, mission accomplished.

https://www.ad.nl/binnenl...ht-anders-boete~a8665fa7/

And to think they once said that computers would take away jobs.

• stylezzz
IJzerlijm schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 19:39:
[...]

En net voordat er consequenties volgen aan de voornemens bindt de horeca in. Publiciteit is binnen, mission accomplished.

https://www.ad.nl/binnenl...ht-anders-boete~a8665fa7/
Ik las het ook net. Ze hadden niet verwacht een boete te krijgen..... really? I mean.... really?? 8)7

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:11
P-Rock schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:57:
[...]

Zodra ze verplicht een paar weken gesloten worden vanwege schending van de regels piepen ze wel anders. In het begin een grote mond, maar als het erop aankomt dan is winst toch belangrijker dan principes.
En zoals ik al voorspelde trekt KNH de keutel over het langer open blijven alweer in. Die Robér Willemsen maakt zichzelf met de dag ongeloofwaardiger. Veel geschreeuw en weinig wol.

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:37

gws24

Thinking is hard!

[...]

Je haalt vaak Noorwegen er bij maar de statements die je maakt vind ik niet rijmen met de statistieken van Noorwegen die ik kan vinden. Dat 100% vaccinatie niet alles zegt ben ik met je eens maar om daar dan als argument de cohort 75-84 met 99,3% vaccinatiegraad voor te nemen en dus het nastreven van een hogere vaccinatiegraad af te schieten slaat nergens op imo.

bron: https://www.fhi.no/en/pub...-coronavirus-og-covid-19/
week 44 1/11/21 t/m 7/11/21
135 new patients have so far been reported in week 44, after 111 in week 43. The figures for the last week are expected to be adjusted upwards. There has been an increasing trend in the age group ≥65 years in the last four weeks, with 73 new patients admitted in week 44 compared with 30 in week 41, and the number in the age group ≥65 years is now corresponding to the highest level in the spring of 2021.
Vaccination status was available for 120 new patients admitted with COVID-19 as the main cause in week 44. Of these, 56 (47 %) were unvaccinated and 61 (51 %) were fully vaccinated. The incidence of new hospital admissions is significantly higher among the unvaccinated than the vaccinated. In the last week, the average incidence has increased especially among people ≥75 years and unvaccinated people 45–64 years.
~50% van de opgenomen mensen zijn niet gevaccineerd en ~46% <65 jaar. Gokje van mijn kant gezien de hele hoge vaccinatie graad bij de ouderen: grootste deel van de ongevaccineerden zit in de groep <65 want volgens hunzelf gezond en jong. Nog een gokje: als die wel gevaccineerd waren zou daar bijna niemand van in het ziekenhuis gekomen zijn want <65. Zou zomaar een reductie van de zorgbelasting van 46% kunnen opleveren bij een net zo hoge vaccinatiegraad in die leeftijdsgroepen als bij de groep 75-84. Lijkt mij aardig significant en waard om na te streven. (Dit is natuurlijk een bierviltje berekening en kan je niet helemaal serieus nemen maar ik vind het niet zo'n rare gedachtegang)

Je vraagt ook naar de cijfers en leeftijden in NL. Bij Stichting Nice kan je voor zowel de IC als de verpleegafdeling veel gegevens zien. Bijvoorbeeld de leeftijdverdeling op de verpleegafdeling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7DBd8vRHl8OSloytzien70yCDQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PkyOVVYBrt2alCSDG9d9X7QX.png?f=fotoalbum_largeedit: als je hovered over de grafiek kan je de aantallen zien

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ondertussen in Breda:

En zag al meer steden langs komen. Als er nu niet adequaat wordt opgetreden, is het hek van de dam.

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 13-11-2021 20:24 ]

• stylezzz
MikeyMan schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 20:23:
Ondertussen in Breda:

[Twitter]

En zag al meer steden langs komen. Als er nu niet adequaat wordt opgetreden, is het hek van de dam.
Breda is ook een beetje de vrijstaat van nederland aan het worden. Deze zomer hebben ze ook al een aantal keer alle regels aan de laars gelapt, soms nog met toestemming van de burgemeester paul depla ook.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ondertussen in Breda:

[Twitter]

In Eindhoven hebben ze onderling geïnventariseerd wie er open wilde blijven. De 20 kroegen die open wilden blijven hebben onder het motto 'of je doet het met z'n allen, of je doet het niet' besloten om te gaan sluiten.

Horeca en evenementen-ondernemer Tom van Brussel zegt:
,,Ondanks dat ik het totaal niet eens ben met de maatregelen, denk ik ook niet dat we de publieke opinie voor ons winnen als we mensen nu vol gaan gooien met bier. De gemeente heeft ons ook laten weten te gaan handhaven. Die krijgen dit nieuwe beleid ook zomaar naar zich toe geslingerd natuurlijk. Daar moeten zij ook maar mee zien te dealen.”
https://www.ed.nl/eindhov...mee-anders-niet~ab65424f/

• stylezzz
Triest maar waar.

https://www.omroepbrabant...ag-horeca-statement-maken

Als ik nu een uurtje 200 ga rijden op de snelweg om een statement te maken tegen de in mijn ogen lage snelheidslimieten. Krijg ik dan ook geen boete?

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:04
Hangt ervan af. Kom je over de A13, A4 of A12?

• stylezzz
t_captain schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:06:
Hangt ervan af. Kom je over de A13, A4 of A12?
Niet echt naast de deur. Ik overweeg de a58, a27 of a2 :p

(Voor diegenen die twijfelen, nee ik ga niet de wet overtreden om mijn mening te uiten. Je hoeft niet de politie te bellen)

[ Voor 22% gewijzigd door stylezzz op 13-11-2021 21:27 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod

Je kijkt er inderdaad naast. Je extrapoleert met data van een oude en kwetsbare groep en betrekt dat op de gehele samenleving. Ook statements als "ik weet zeker" passen hier niet.

• Tom-Z
Tom-Z schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 13:43:
[...]

Komt dat uit jouw huisgemaakte modellen? Of waar komt het anders vandaan?
@t_captain kan je me nog vertellen waar jouw getal van 72% reductie van transmissie tussen twee gevaccineerden onderling vandaan komt? Heb je dat met een eigen model berekend, of komt het ergens uit de literatuur? Het RIVM noemt percentages van enerzijds 71% aan de "zend-kant" en 75% aan de "ontvangst-kant" dus hoe kom je dan aan 72% als je "beide kanten" meerekent?

• 42erik
  • Niet online
Ondertussen in Breda:

[Twitter]

Geen boa te bekennen...? Hoe dan?

• P-Rock
42erik schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:31:
[...]

Alsof BOA's zich daar nu gaan wagen. Die hebben geen zin in geweld (tegen hun).

• 42erik
  • Niet online
P-Rock schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:33:
[...]

Alsof BOA's zich daar nu gaan wagen. Die hebben geen zin in geweld (tegen hun).
Goed punt.... Waar waren ze vanmiddag om ze mede te delen dat ze net als Leeuwarden boetes van 10k uit zouden delen...

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Goed, alle kroegen die in Breda nu nog open zijn sluiten tot 1 januari 2022. Nul medelijden

• stylezzz
42erik schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:36:
[...]

Goed punt.... Waar waren ze vanmiddag om ze mede te delen dat ze net als Leeuwarden boetes van 10k uit zouden delen...
Geen idee. Maar lekker doen mensen.... en morgen weer natuurlijk. En volgend weekend weer, want het mag blijkbaar? En over 3 weken huilie huilie doen als de horeca weer helemaal dicht gaat omdat we nog steeds in de shit zitten....

• t_captain
Tom-Z schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:30:
[...]

@t_captain kan je me nog vertellen waar jouw getal van 72% reductie van transmissie tussen twee gevaccineerden onderling vandaan komt? Heb je dat met een eigen model berekend, of komt het ergens uit de literatuur? Het RIVM noemt percentages van enerzijds 71% aan de "zend-kant" en 75% aan de "ontvangst-kant" dus hoe kom je dan aan 72% als je "beide kanten" meerekent?
Quote van RIVM:
In het onderzoek werden de huisgenoten van mensen die volledig gevaccineerd zijn 71% minder vaak besmet dan huisgenoten van ongevaccineerde personen
Let op: huisgenoot van we/niet gevaccineerd correleert vrij sterk met zelf wel/niet gevaccineerd. Die 71% reductie die RIVM publiceert in dit onderzoek bevat dus naast het “zender effect” een belangrijk deel van het “ontvanger effect”.

In mijn model heb ik de groeisnelheid van besmettingen gecorreleerd met de ontwikkeling van natuurlijke immuniteit (cumulatieve infecties) en vaccinatiegraad (cumulatieve prikken met 14 dagen vertraging.

Ik had het getal wel een beetje verkeerd in mijn hoofd, het is iets hoger. Bij de alpha variant was volledige vaccinatie goed voor 85-88% reductie R-waarde (zender en ontvanger effect samen, twee prikken). Bij de opkomst van delta was dat gezakt naar 75 a 78%. Nu, weer enkele maanden verder lijkt de effectiviteit van de oudere vaccinaties duidelijk af te nemen en lijkt delta+ toch wat meer vaccinresistent. De schattingen zijn nog vrij breed, maar ik schat net onder de 70% momentee.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
RoD schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:27:
[...]

Je kijkt er inderdaad naast. Je extrapoleert met data van een oude en kwetsbare groep en betrekt dat op de gehele samenleving. Ook statements als "ik weet zeker" passen hier niet.
Je hoeft niet naar andere leeftijden te extrapoleren. Als er ondanks 99.3% vaccinatie nog steeds te veel mensen uit die leeftijdsgroep een bedje met beademing nodig hebben dan heb je de poppen weer aan het dansen. Met een budget van 200 personen per maand volgens Diederik Gommers of die broer van Andre Kuipers(100 bedden, 14 dagen pp) heb je weinig beweegruimte in de winter.

• RoD
  • Niet online

RoD

jadjong schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:49:
[...]

Je hoeft niet naar andere leeftijden te extrapoleren. Als er ondanks 99.3% vaccinatie nog steeds te veel mensen uit die leeftijdsgroep een bedje met beademing nodig hebben dan heb je de poppen weer aan het dansen. Met een budget van 200 personen per maand volgens Diederik Gommers of die broer van Andre Kuipers(100 bedden, 14 dagen pp) heb je weinig beweegruimte in de winter.
Dat kan, maar je begint al met "als". Er is hier toch echt een meer gedegen onderbouwing voor nodig. Ik weet ook niet of 100% vaccinatie afdoende is om alles maar los te laten, maar je baseren op de ouderen in Noorwegen is geen onderbouwing.

Je moet er ook bij bedenken dat vaccinatie een effect op de gehele samenleving heeft. De oudere groep profiteert niet alleen van het feit dat zij zelf gevaccineerd zijn, maar ook dat de jongeren gevaccineerd zijn. Dan gaat het virus minder rond en hebben ze minder kans om het virus overgedragen te krijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door RoD op 13-11-2021 21:54 ]

• P-Rock
Zou er over drie weken weer een avondklok komen?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:03
jadjong schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:49:
[...]

Welk vaccinatie hebben zij gehad? Hoeveel prikken hoelang geleden?

Want ik denk(ja ik ben geen viroloog etc). Dat voor de winter de kwetsbare ieder jaar een pfizer prik je aardig uit de voeten kan. Maar als je bv leest dat Jansen na 6 maanden en 1 prik een bescherming heeft van 13 a 14% dan kan ik best begrijpen dat je Als gevaccineerde vrij snel op de IC komt.

En er zal vast een houdbaarheidsdatum komen op de vaccinatie QR code.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:38
P-Rock schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:54:
Nee, ik verwacht eerder een vrij straffe invoering van 2G systeem waarbij gevaccineerden weer meer mogen dan ongevaccineerden. Daarbij verwacht ik rond de ouderenzorg weer strengere maatregelen ivm toch hoge besmettingscijfers.

• 42erik
  • Niet online
stylezzz schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:40:
[...]

Geen idee. Maar lekker doen mensen.... en morgen weer natuurlijk. En volgend weekend weer, want het mag blijkbaar? En over 3 weken huilie huilie doen als de horeca weer helemaal dicht gaat omdat we nog steeds in de shit zitten....
Zullen we het dan wel tot Breda beperken? :)

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:01
loki504 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:56:
[...]

Maar als je bv leest dat Jansen na 6 maanden en 1 prik een bescherming heeft van 13 a 14% dan kan ik best begrijpen dat je Als gevaccineerde vrij snel op de IC komt.
Ja, alleen was dat onderzoek dus niet zo heel goed uitgevoerd...

https://www.volkskrant.nl...an-alle-kanten~bdf6c8220/

Even in mijn woorden samengevat: slechte methodiek toegepast, uit geen enkel ander onderzoek blijkt een sterke afname van de effectiviteit van het Jansen-vaccin.

[ Voor 30% gewijzigd door Brunniepoo op 13-11-2021 22:10 ]

• P-Rock
Jammer weer dat mijn leeftijdsgroep (40+) waarschijnlijk pas tegen de lente een boosterprik kan krijgen.

Waarom niet gelijk iedereen die zo'n shot wil deze geven? Te weinig voorraad?

• CMD-Snake
De wetgeving die Avondklok 2.0 regelde is stilletjes afgevoerd door De Jonge en Grapperhaus. Indien ze dit willen is er een nieuw wetgevingstraject nodig om de wet opnieuw door de Tweede en Eerste Kamer te halen.

Het kabinet zal zelf wel ingezien hebben dat die avondklok geen succes was. De QR code is nu de nieuwe Messias waarop hun hoop is gevestigd, alhoewel deze redder in nood het ook laat afweten. Het is waarschijnlijker dat ze voorlopig nog even doorgaan op de gekozen QR code route. Dat zal denk ik gaan in de volgorde van 2G, coronapas voor niet-essentiële winkels en coronapas op het werk/opleiding.
42erik schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:31:
Nederland is niet zo van het knuppelen. De gemeente Breda geeft nu die horecaondernemers de kans om hun statement te maken en ze hopen zo de boel uit te laten razen.

In de Catshuis documenten zie je dit ook terug. De NCTV waarschuwt voor 'backlash' vanuit de maatschappij. De spanningen lopen hoog op, er is weinig ruimte meer voor impopulaire maatregelen. Er is nauwelijks meer handhavingscapaciteit over om nog flink op te treden. In zoverre zal handhaving dus strategisch plaats moeten vinden waarbij nagedacht wordt hoe negatief dit opgevat gaat worden. Dat laatste restje mensen die nog vertrouwen heeft in de aanpak van het kabinet moet nu erg lang meegaan.

• RoD
  • Niet online

RoD

P-Rock schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:10:
Jammer weer dat mijn leeftijdsgroep (40+) waarschijnlijk pas tegen de lente een boosterprik kan krijgen.

Waarom niet gelijk iedereen die zo'n shot wil deze geven? Te weinig voorraad?
Het bewijs dat een booster op dit moment nodig is voor die leeftijdsgroep ontbreekt afaik nog.

• Tom-Z
t_captain schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:49:
[...]

Quote van RIVM:

[...]

Let op: huisgenoot van we/niet gevaccineerd correleert vrij sterk met zelf wel/niet gevaccineerd. Die 71% reductie die RIVM publiceert in dit onderzoek bevat dus naast het “zender effect” een belangrijk deel van het “ontvanger effect”.
Hmm, interessant punt. In het wetenschappelijke artikel staat voor ieder van de 9 mogelijke combinaties (ontvanger niet/deels/volledig gevaccineerd en zender niet/deels/volledig gevaccineerd) een grafiek met de SAR. Die schetst inderdaad een flink minder gunstig beeld, en je ziet eigenlijk geen "stapeling" van de effecten.

• P-Rock
CMD-Snake schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:11:
Het kabinet zal zelf wel ingezien hebben dat die avondklok geen succes was. De QR code is nu de nieuwe Messias waarop hun hoop is gevestigd, alhoewel deze redder in nood het ook laat afweten. Het is waarschijnlijker dat ze voorlopig nog even doorgaan op de gekozen QR code route. Dat zal denk ik gaan in de volgorde van 2G, coronapas voor niet-essentiële winkels en coronapas op het werk/opleiding.
Ik ben benieuwd naar de reden dat ze deze keer het OMT-advies niet hebben gevolgd wat betreft openingstijden van essentiële winkels, contactberoepen en hoger onderwijs.

Ik krijg nu een beeld dat Mark & Hugo geen fuck geven om het welzijn van de jongeren, ondanks allerlei berichten in de media over depressies en zelfmoordgedachten.

• gekkie
  • Laatst online: 23:29
RoD schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:13:
Het bewijs dat een booster op dit moment nodig is voor die leeftijdsgroep ontbreekt afaik nog.
Om de verspreiding te drukken zou het wellicht wel helpen als iedereen ineens een booster gehad zou hebben.
Maar ja dat is dan vooral een maatschappelijk voordeel en geen persoonlijk medische, maar als je de mogelijkheid hebt qua capaciteit en voorraad vaccin, zou er dan als nog weinig op tegen zijn om het op vrijwillige basis te doen. Het lijkt me in potentie ook nuttiger dan om groepen pas aan het einde van de winter een booster te geven.
Als het de komende jaren nodig gaat blijven zijn dan lijkt het mij verstandig dat eens niet af te wachten zoals dit jaar, maar actief de meest handige periode in te plannen (qua maximaal rendement) voor een massale booster campagne.

• loki504
Brunniepoo schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:04:
[...]

Ja, alleen was dat onderzoek dus niet zo heel goed uitgevoerd...

https://www.volkskrant.nl...an-alle-kanten~bdf6c8220/

Even in mijn woorden samengevat: slechte methodiek toegepast, uit geen enkel ander onderzoek blijkt een sterke afname van de effectiviteit van het Jansen-vaccin.
Bedankt voor de link. Kan ik die studie/onderzoek ook van mijn lijstje schrappen.

• RoD
  • Niet online

RoD

Tom-Z schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:18:
[...]

Hmm, interessant punt. In het wetenschappelijke artikel staat voor ieder van de 9 mogelijke combinaties (ontvanger niet/deels/volledig gevaccineerd en zender niet/deels/volledig gevaccineerd) een grafiek met de SAR. Die schetst inderdaad een flink minder gunstig beeld, en je ziet eigenlijk geen "stapeling" van de effecten.
Inderdaad interessant, geen stapeling. Ik vraag me af of dat met demografische factoren te maken heeft; op een gegeven moment heb je de "bodem" bereikt door het bestaan van risicofactoren in de maatschappij (ouderdom, onderliggende ziektes, obesitas, immuno-deficiënties, etc), maar dat is maar een gedachte.

• RoD
  • Niet online

RoD

gekkie schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:20:
[...]

Om de verspreiding te drukken zou het wellicht wel helpen als iedereen ineens een booster gehad zou hebben.
Maar ja dat is dan vooral een maatschappelijk voordeel en geen persoonlijk medische, maar als je de mogelijkheid hebt qua capaciteit en voorraad vaccin, zou er dan als nog weinig op tegen zijn om het op vrijwillige basis te doen. Het lijkt me in potentie ook nuttiger dan om groepen pas aan het einde van de winter een booster te geven.
Als het de komende jaren nodig gaat blijven zijn dan lijkt het mij verstandig dat eens niet af te wachten zoals dit jaar, maar actief de meest handige periode in te plannen (qua maximaal rendement) voor een massale booster campagne.
Ja eens, en daarom zeg ik bewust dat het bewijs ontbreekt. :) Kan best zijn dat het bijvoorbeeld voor transmissie helpt, aangezien we weten dat het over tijd afneemt en Delta sowieso een hap uit de bescherming heeft genomen. Alleen, we moeten bewijs hebben, en we moeten op dit specifieke punt dan een nieuwe benefit-risk maken. Dat is er nog niet. Het is daarom logisch dat we het nog niet doen, maar: vinger aan de pols houden.

• Dennahz
  • Laatst online: 22:57

Dennahz

Life feels like hell should.

stylezzz schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:05:
Triest maar waar.

https://www.omroepbrabant...ag-horeca-statement-maken

Als ik nu een uurtje 200 ga rijden op de snelweg om een statement te maken tegen de in mijn ogen lage snelheidslimieten. Krijg ik dan ook geen boete?
200 rijden op de snelweg is natuurlijk wel wat anders dan het openhouden van je eigen zaak tot een tijd die gisteren gewoon nog mocht :)

Ik vind het nog steeds "jammer" (verkeerde woord, want eigenlijk heb ik liever helemaal niet van die regels in de horeca) dat ze geen verschil maken tussen nat- en droge horeca.

Er zit een groot verschil tussen een volgepropte kroeg met allemaal feestvierders of mensen die gewoon even een avondje uit eten willen.

Voor het één begrijp ik de 2G-regel op zich wel, maar voor het ander absoluut niet. Vaste plaats zou gewoon 3G moeten zijn, zoals nu basically.

Twitter

• Tom-Z
RoD schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:21:
[...]

Inderdaad interessant, geen stapeling. Ik vraag me af of dat met demografische factoren te maken heeft; op een gegeven moment heb je de "bodem" bereikt door het bestaan van risicofactoren in de maatschappij (ouderdom, onderliggende ziektes, obesitas, immuno-deficiënties, etc), maar dat is maar een gedachte.
Of wat me nu opvalt: ze hebben in het hele onderzoek maar ~13 gevallen van overdracht van een gevaccineerde op een andere gevaccineerde (op 160 contacten). Dat is misschien wat weinig data...

• gekkie
  • Laatst online: 23:29
RoD schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:24:
[...]
Ja eens, en daarom zeg ik bewust dat het bewijs ontbreekt. :) Kan best zijn dat het bijvoorbeeld voor transmissie helpt, aangezien we weten dat het over tijd afneemt en Delta sowieso een hap uit de bescherming heeft genomen. Alleen, we moeten bewijs hebben, en we moeten op dit specifieke punt dan een nieuwe benefit-risk maken. Dat is er nog niet. Het is daarom logisch dat we het nog niet doen, maar: vinger aan de pols houden.
Op zich ja, al is het nadeel van vinger aan de pols houden dat je wellicht pas weer gaat vaccineren op een laat tijdstip in "het seizoen", waardoor die booster voor relatief korte tijd bijdraagt, in het najaar erop is het effect dan immers waarschijnlijk al weer grotendeels weg.
Ik neem aan dat we voor de griepprik ook een zeker optimum hebben bepaald in het jaar, zodat de periode met meeste verspreiding het beste is afgedekt zodat er zo optimaal mogelijk rendement uit z'n vaccinatie wordt gehaald. Nou zit je deze winter wellicht nog in een soort tussenjaar omdat voor een hoop mensen aan het begin van het seizoen met hogere verspreiding de laatste vaccinatie nog < 6 maanden geleden was, maar voor volgend jaar zou ik iets proactievers wellicht toch gaan overwegen.

• Brunniepoo
Dennahz schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:31:
[...]

Ik vind het nog steeds "jammer" (verkeerde woord, want eigenlijk heb ik liever helemaal niet van die regels in de horeca) dat ze geen verschil maken tussen nat- en droge k.

Er zit een groot verschil tussen een volgepropte kroeg met allemaal feestvierders of mensen die gewoon even een avondje uit eten willen.

Voor het één begrijp ik de 2G-regel op zich wel, maar voor het ander absoluut niet. Vaste plaats zou gewoon 3G moeten zijn, zoals nu basically.
Wat ik tot nog toe steeds gelezen heb, is dat de horeca (KHN?) zelf dat onderscheid niet zou willen maken.

Daarnaast: met de beide 'uitersten' van het spectrum is dat nog te doen, maar dan is het dus voor een café ook niet meer mogelijk om een combinatie van staan en zitten te hebben (of het zou dan allemaal 2G moeten worden).

• jadjong
  • Niet online
RoD schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:52:
[...]

Dat kan, maar je begint al met "als". Er is hier toch echt een meer gedegen onderbouwing voor nodig. Ik weet ook niet of 100% vaccinatie afdoende is om alles maar los te laten, maar je baseren op de ouderen in Noorwegen is geen onderbouwing.

Je moet er ook bij bedenken dat vaccinatie een effect op de gehele samenleving heeft. De oudere groep profiteert niet alleen van het feit dat zij zelf gevaccineerd zijn, maar ook dat de jongeren gevaccineerd zijn. Dan gaat het virus minder rond en hebben ze minder kans om het virus overgedragen te krijgen.
Yes, yes. Echter ben ik van 'dat komt wel goed' afgezakt naar 'het zal er om hangen'. Mede doordat we de prik-cyclus net na de winter begonnen zijn, waardoor ze bij de volgende winter op hun zwakst zijn. Niet voor niets dat de griepprik ergens in oktober plaats vindt. :+
Als we dat schema recht trekken staan we er als land weer iets beter voor.
De redenatie die ik heb is (iets te) simpel: 30% van IC (waar het knelpunt zit) is gevaccineerd en staat inmiddels op 105 bedden. Dat is eigenlijk al te veel terwijl we nog niet volledig vrij zijn geweest als samenleving, wel iets vrijer dan voor 25 september maar nog niet helemaal vrij. Mensen werkten nog gedeeltelijk thuis, nachtleven is gesloten en zo waren er nog wel wat dingen de we nog ff niet deden. trek dit door naar jan/feb en we zitten weer met de politiek die eist dat Ernst Kuipers 600 extra bedden uit zijn hoed tovert.
Daar tegenover staat dat er in 0-30 nog flink geprikt kan worden, dat scheelt direct al zeker 13 bedden deze winter. :P Indirect helpt het wel als we daarmee het virus veel minder rond laten gaan, echter kunnen we dat ook bewerkstelligen door alle cafe's in Breda te sluiten. Dat willen we echter niet, waardoor vaccineren automatisch de betere optie wordt. Je kent de formule voor groepsimmuniteit waarschijnlijk uit het hoofd, net als de uitkomst van 85% bij delta. Als je er dan rekening mee houdt dat in NL 88% van de bevolking in aanmerking komt voor een vaccin, ruim 700.000 mensen niet geholpen zijn met een vaccin en de werking gestaag af neemt dan wordt het net aan. Of ken net op z'n Fries. 8)
Al is dit natuurlijk iets voor de toekomst, de komende winter wordt sowieso niets. :P

• jadjong
  • Niet online
Nee, we gaan eerst nog de QR code uitbreiden naar bibliotheken.

• Dennahz

Dennahz

Brunniepoo schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:40:
[...]

Wat ik tot nog toe steeds gelezen heb, is dat de horeca (KHN?) zelf dat onderscheid niet zou willen maken.

Daarnaast: met de beide 'uitersten' van het spectrum is dat nog te doen, maar dan is het dus voor een café ook niet meer mogelijk om een combinatie van staan en zitten te hebben (of het zou dan allemaal 2G moeten worden).
Als horecazaak moet je dan idd wel een keuze maken. Oftewel staan en zitten, oftewel alleen zitten. Ik ben overigens totaal geen fan van de coronapas, maar als het dan toch moet... dan gewoon 3G + zitten en afstandsregels.

Bioscopen en theaters mogen wel open zonder vaste sluitingstijd, maar mogen geen drank/eten meer verschaffen na 20:00. Er is weer lekker over nagedacht door de beide heren :)

Het zal op papier dan wel een deel "horeca" zijn, waardoor ze zich aan die regels moeten houden, maar krom is het wel. Je eigen eten/drinken nuttigen in de zaal is dan vast geen probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennahz op 13-11-2021 22:45 ]

Twitter

• jadjong
  • Niet online
RoD schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:13:
[...]

Dat is de enige leeftijd die met Janssen geprikt is.

• Tom-Z
Tom-Z schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:31:
[...]

Of wat me nu opvalt: ze hebben in het hele onderzoek maar ~13 gevallen van overdracht van een gevaccineerde op een andere gevaccineerde (op 160 contacten). Dat is misschien wat weinig data...
...en dat betekent dus dat dit niet klopt:
t_captain schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:49:
Het onderzoek bevat 160 contacten tussen gevaccineerden, en 6047 contacten tussen mensen met verschillende vaccinatiestatus. Je ziet dus juist wél voornamelijk de "pure" effecten. Maar het onderzoek is pre-delta en bevat ook te weing gegevens om echt iets te zeggen over overdracht tussen gevaccineerden onderling. Ik zou wel verwachten dat de bescherming in zekere mate stapelt maar dat zie je niet terug in de kleine sample die ze daarvan hebben.
Ander saillant detail is dat je "zender"-bescherming alleen ziet bij "household contact", bij "other close contact" lijkt vaccinatiestatus van de index geen of nauwelijks verschil te maken.

• CMD-Snake
ME grijpt in bij rellen na sluiting horeca in centrum van Leeuwarden

Ongeregeldheden in Leeuwarden nadat horecabezoekers weigeren te vertrekken.
P-Rock schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:19:
Ik ben benieuwd naar de reden dat ze deze keer het OMT-advies niet hebben gevolgd wat betreft openingstijden van essentiële winkels, contactberoepen en hoger onderwijs.

Ik krijg nu een beeld dat Mark & Hugo geen fuck geven om het welzijn van de jongeren, ondanks allerlei berichten in de media over depressies en zelfmoordgedachten.
Daadkracht uitstralen?

Het is een beetje koffiedik kijken momenteel, ze sleutelen constant aan de adviezen die ze krijgen. Normaliter is dat sleutelen om het beter in hun politieke werkelijkheid te passen, maar dit was inderdaad merkwaardig. Dit pakket aan maatregelen is een merkwaardige potpourri zelfs zonder die specifieke regels. Ergens zal dit pakket bedoeld zijn als zoethoudertje tot ze hopen 2G in te voeren en de coronapas nog verder uit te breiden naar niet-essentiële winkels.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:07

Onbekend

...

CMD-Snake schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:52:

[...]
Helaas komen er ook mensen op af die alleen uit zijn op rellen.
Als normale horeca-bezoeker hoor je gewoon geen vuurwerk bij je te hebben. |:(

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Dennahz

Dennahz

[...]

Daadkracht uitstralen?

Het is een beetje koffiedik kijken momenteel, ze sleutelen constant aan de adviezen die ze krijgen. Normaliter is dat sleutelen om het beter in hun politieke werkelijkheid te passen, maar dit was inderdaad merkwaardig. Dit pakket aan maatregelen is een merkwaardige potpourri zelfs zonder die specifieke regels. Ergens zal dit pakket bedoeld zijn als zoethoudertje tot ze hopen 2G in te voeren en de coronapas nog verder uit te breiden naar niet-essentiële winkels.
De huidige "lockdown" is sowieso inderdaad een beetje aanmodderen tot de 2G-regel. Ben wel benieuwd of zo meteen met die 2G de sluitingstijden weer volledig weggaan en het écht weer het "normale" leven is voor de gevaccineerden.

Er lijken telkens meer regels bij te komen eigenlijk. EN de pas EN de afstandsregels EN mondkapjes. Het is nog vele malen strenger dan vorig jaar, toen het allemaal eigenlijk net begon en nog nieuw was. In Oostenrijk hebben ze in ieder geval nog harde regels dat de 2G weer naar 3G gaat als het aantal IC-opnames onder een bepaalde treshold ligt.

Gaan ze dat hier ook doen? Of is het gewoon forever 2G? En gaat die coronapas dan in de zomer weer volledig weg?

Ik hoor veel te weinig doelen van de Rutte en de Jonge. Alleen "we voeren dit en dit nu in, punt.". Jammer dat er daar nooit vragen over komen vanuit de kamer.
Onbekend schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:56:
[...]

Helaas komen er ook mensen op af die alleen uit zijn op rellen.
Als normale horeca-bezoeker hoor je gewoon geen vuurwerk bij je te hebben. |:(
Eens idd. Alleen is de vraag dan ook wel van: was het al geëscaleerd, of escaleerde het pas toen de politie en ME zich ermee bemoeiden? Volgens mij is het verstandiger om mensen gewoon met rust te laten op zo'n avond. Ze staan tenslotte buiten, weinig kans op besmettingen of weet ik het wat.

Ingrijpen = standaard rellen. Moeten ze toch inmiddels wel weten :)

[ Voor 15% gewijzigd door Dennahz op 13-11-2021 23:02 ]

Twitter

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:07
Koninklijke Horeca Nederland heeft in een spoedoverleg met demissionair minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) ervoor gepleit gasten langer in de horecagelegenheden te laten verblijven, mits zij voor 20.00 uur zijn binnengekomen. De organisatie wil dit ‘inloop tot 20 uur-model’ volgende week met Grapperhaus en minister Stef Blok (Economische Zaken) in een nieuwe spoedbijeenkomst bespreken.

,,Gasten die dan binnen zijn, mogen zo lang blijven als de oorspronkelijke sluitingstijd”, zo wil KHN in het gesprek naar voren brengen. “Deze methode brengt niet meer vervoersbewegingen met zich mee en voorkomt het zogenaamde kroeghoppen waar het OMT bang voor is.” Verder zouden daardoor ophopingen in de publieke ruimte rond 20.00 uur worden voorkomen en de kansen op feestjes thuis en ook op illegale feesten verkleinen, aldus KHN.
En wéér denken ze een loopje met de regels te kunnen nemen. En blijf het raar vinden dat afhalen nog wel mag.. dicht is dicht. Je moet eerst naar de zaak toe, terwijl ze mobiliteit willen verlagen. Zag net al file bij de McDrive en ingang...

[ Voor 8% gewijzigd door Deezers op 13-11-2021 23:03 ]

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:14

Mfpower

In dubio

Dennahz schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:44:
[...]

Als horecazaak moet je dan idd wel een keuze maken. Oftewel staan en zitten, oftewel alleen zitten. Ik ben overigens totaal geen fan van de coronapas, maar als het dan toch moet... dan gewoon 3G + zitten en afstandsregels.
Bijzonder hoe we afglijden van de discussie van überhaupt een coronapas naar 2g vs 3g. De kikker wordt langzaam gekookt.

• loki504

[...]

Daadkracht uitstralen?

Wat is wel merkwaardig vind is dat die horeca ondernemers echt het idee hebben dat zij 2 jaar lang perfect de regels hebben opgevolgd. En zelfs politie agent gespeeld. Maar een echt goede QR controle uitvoeren konden de meeste niet.

Begrijp mij niet verkeerd het is zuur en raar om je tent om 20:00 te moeten sluiten. Dat begrijp ik heel goed. Maar van wat ik er van heb gezien zijn er bar weinig plekken die echt een deugdelijke QR controle uitvoerde. En is het allemaal half slachting gebeurt.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bron: Presentatie Epidemologisch beeld 1/6

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/d3Xh7DQ9/screenshot-209.png
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/k4XtV0Cf/screenshot-206.png

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/kGLVpDbp/screenshot-207.png

Wat mij opvalt:
In Oktober zitten we op 33% immuniteit vanwege doorgemaakte infectie (gehele bevolking). In November zal dit 40% zijn.

In een maand tijd zijn er 4798 - 3569 = 1.229 minder IC opnames te verwachten.

Deze tabellen maken nog maar eens duidelijk dat die verwachte 23400 Kliniek en 4800 IC zowel gevaccineerden als ongevaccineerden betreffen.

In de leeftijdsgroep 0-29 zijn er vanaf November nog maximaal 34 mensen te verwachten op de IC.

Verder zie ik niet echt een 1-op-1 tussen de kolom 'Beschermd tegen (her)infectie en het Pienter onderzoek :?

Zie Señor Sjon in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10"

[ Voor 15% gewijzigd door Wolly op 13-11-2021 23:40 . Reden: Edit)Pienter toegevoegd ]

• P-Rock
loki504 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 23:02:
[...]

Wat is wel merkwaardig vind is dat die horeca ondernemers echt het idee hebben dat zij 2 jaar lang perfect de regels hebben opgevolgd. En zelfs politie agent gespeeld. Maar een echt goede QR controle uitvoeren konden de meeste niet.

Begrijp mij niet verkeerd het is zuur en raar om je tent om 20:00 te moeten sluiten. Dat begrijp ik heel goed. Maar van wat ik er van heb gezien zijn er bar weinig plekken die echt een deugdelijke QR controle uitvoerde. En is het allemaal half slachting gebeurt.
Ondernemers zitten dan ook totaal niet te wachten op politieagentje spelen en alle gevolgen die zo'n check (minder bezoekers, bedreigingen en geweld) met zich meebrengt.

• Dennahz

Dennahz

Mfpower schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 23:01:
[...]

Bijzonder hoe we afglijden van de discussie van überhaupt een coronapas naar 2g vs 3g. De kikker wordt langzaam gekookt.
Het liefst heb ik helemaal geen coronapas natuurlijk. Ik vind het een walgelijk iets. Alleen ben ik bang dat het zonder die pas gewoon helemaal einde oefening is voor de horeca dit seizoen.

Ben benieuwd wat er zou gebeuren met de cijfers als we terug zouden gaan naar de regels van voor 25 september. Volgens mij werkt dat veel beter dan die coronapas. Die toch eigenlijk al heeft gefaald met al die fake codes in de omloop.

Twitter

• loki504
P-Rock schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 23:05:
[...]

Ondernemers zitten dan ook totaal niet te wachten op politieagentje spelen en alle gevolgen die zo'n check (minder bezoekers, bedreigingen en geweld) met zich meebrengt.
Uiteraard begrijp ik ook maar ga dan niet schijnheilig lopen doen. En zeggen dat de horeca altijd alles volgens de regels hebben gedaan. Want dat hebben ze niet gedaan. En dat gaan ze nu ook niet doen. En zolang we er soft mee om gaan zullen ze het blijven doen.

• Tom-Z
Wolly schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 23:03:
Verder zie ik niet echt een 1-op-1 tussen de kolom 'Beschermd tegen (her)infectie en het Pienter onderzoek :?
Waarom zou dat 1-op-1 zijn? Het Pienter-onderzoek meet óf je antistoffen hebt. Dat betekent niet per se dat je ook beschermd bent tegen herinfectie.

• t_captain
Tom-Z schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:51:
[...]

...en dat betekent dus dat dit niet klopt:

[...]

Het onderzoek bevat 160 contacten tussen gevaccineerden, en 6047 contacten tussen mensen met verschillende vaccinatiestatus. Je ziet dus juist wél voornamelijk de "pure" effecten. Maar het onderzoek is pre-delta en bevat ook te weing gegevens om echt iets te zeggen over overdracht tussen gevaccineerden onderling. Ik zou wel verwachten dat de bescherming in zekere mate stapelt maar dat zie je niet terug in de kleine sample die ze daarvan hebben.
Ander saillant detail is dat je "zender"-bescherming alleen ziet bij "household contact", bij "other close contact" lijkt vaccinatiestatus van de index geen of nauwelijks verschil te maken.
Bij alpha observeerde ik ook 85 a 88% reductie op de overdrachtskans (zender en ontvanger samen). Dat ligt redelijk in lijn. Maar met delta verderop in het voorjaar was het lager, en nu is het vermoedelijk weer een stuk lager.

• P-Rock
Dennahz schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 23:06:
[...]

Het liefst heb ik helemaal geen coronapas natuurlijk. Ik vind het een walgelijk iets. Alleen ben ik bang dat het zonder die pas gewoon helemaal einde oefening is voor de horeca dit seizoen.

Ben benieuwd wat er zou gebeuren met de cijfers als we terug zouden gaan naar de regels van voor 25 september. Volgens mij werkt dat veel beter dan die coronapas. Die toch eigenlijk al is heeft met al die fake codes in de omloop.
Dat 2G gaat toch ook helemaal niet werken, dat kun je gewoon nu al voorspellen.

Ongevaccineerden blijven toch wel bij elkaar komen en manieren vinden om de regels te omzeilen. Gevaccineerde familieleden en vrienden kunnen het ook nog steeds overdragen aan hun. Ik ben echt bang dat we straks vrijheidsbeperkende taferelen zoals in Oostenrijk (of all places) krijgen: Ongevaccineerden die worden verplicht thuis te blijven, tenzij voor essentiële boodschappen of artsbezoek.

• Wolly
  • Niet online
Tom-Z schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 23:11:
[...]

Waarom zou dat 1-op-1 zijn? Het Pienter-onderzoek meet óf je antistoffen hebt. Dat betekent niet per se dat je ook beschermd bent tegen herinfectie.
Ja die impressie had ik dus wel.

Zou de hoeveelheid antistoffen dan zijn meegenomen in deze tabellen en op basis van een bepaalde minimumhoeveelheid zijn bepaald of je beschermd bent?

Of is de waning immunity van de vaccins inmiddels al zo dat daar het verschil mee te verklaren is, het laatste Pienter onderzoek is immers uit Juni?

• Brunniepoo
Wolly schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 23:03:
Bron: Presentatie Epidemologisch beeld 1/6

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat mij opvalt:
In Oktober zitten we op 33% immuniteit vanwege doorgemaakte infectie (gehele bevolking). In November zal dit 40% zijn.

In een maand tijd zijn er 4798 - 3569 = 1.229 minder IC opnames te verwachten.

Deze tabellen maken nog maar eens duidelijk dat die verwachte 23400 Kliniek en 4800 IC zowel gevaccineerden als ongevaccineerden betreffen.
Ze differentiëren niet in deze tabellen (en het is sowieso nooit ontkend dat het zowel gevaccineerden als ongevaccineerden kan betreffen), dus verder maken die tabellen op dat vlak helemaal niets duidelijk.

Interessante cijfers overigens, dank voor het delen! Ik vind het alleen wel wat merkwaardig dat ze andere kolommen gebruiken, terwijl ik toch aanneem dat de oktobertabel bedoeld is om een vergelijking te kunnen maken?

• P-Rock
loki504 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 23:09:
[...]

Uiteraard begrijp ik ook maar ga dan niet schijnheilig lopen doen. En zeggen dat de horeca altijd alles volgens de regels hebben gedaan. Want dat hebben ze niet gedaan. En dat gaan ze nu ook niet doen. En zolang we er soft mee om gaan zullen ze het blijven doen.
De meeste horecagelegenheden hebben zich tot nu toe altijd netjes aan de regels gehouden. 'Rotte appels' heb je overal. Ik heb in ieder geval niet de ervaringen met de horeca die jij kennelijk wel hebt.

• Tom-Z
Wolly schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 23:14:
[...]

Zou de hoeveelheid antistoffen dan zijn meegenomen in deze tabellen en op basis van een bepaalde minimumhoeveelheid zijn bepaald of je beschermd bent?
Het staat in oranje letters onderaan de eerste tabel die je post: "Aannames: infectie geeft volledige immuniteit; vaccinatie geeft immuniteit volgens vaccin specifieke immuniteit".

• Wolly
  • Niet online
Brunniepoo schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 23:14:
[...]

Ze differentiëren niet in deze tabellen (en het is nooit ontkend dat het zowel gevaccineerden als ongevaccineerden betreft), dus verder maken die tabellen op dat vlak helemaal niets duidelijk.
Het maakt het (nog maar eens) duidelijk voor de mensen in dit topic die nog wel eens schrijven dat er nog 4800 ongevaccineerden op de IC moeten komen.
Interessante cijfers overigens, dank voor het delen! Ik vind het alleen wel wat merkwaardig dat ze andere kolommen gebruiken, terwijl ik toch aanneem dat de oktobertabel bedoeld is om een vergelijking te kunnen maken?
Goede vraag, daar heb ik nog niet over nagedacht.

• Brunniepoo
Wolly schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 23:16:
[...]

Het maakt het (nog maar eens) duidelijk voor de mensen in dit topic die nog wel eens schrijven dat er nog 4800 ongevaccineerden op de IC moeten komen.
Ah zo. Nee, dat kun je er inderdaad niet uithalen.
Pagina: 1 ... 47 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de persconferentie van 26 november j.l. en alles dat daarbij hoort: Persconferentie 26 november

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal de IC capiciteit op gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.