RoD schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:52:
[...]
Dat kan, maar je begint al met "als". Er is hier toch echt een meer gedegen onderbouwing voor nodig. Ik weet ook niet of 100% vaccinatie afdoende is om alles maar los te laten, maar je baseren op de ouderen in Noorwegen is geen onderbouwing.
Je moet er ook bij bedenken dat vaccinatie een effect op de gehele samenleving heeft. De oudere groep profiteert niet alleen van het feit dat zij zelf gevaccineerd zijn, maar ook dat de jongeren gevaccineerd zijn. Dan gaat het virus minder rond en hebben ze minder kans om het virus overgedragen te krijgen.
Yes, yes. Echter ben ik van 'dat komt wel goed' afgezakt naar 'het zal er om hangen'. Mede doordat we de prik-cyclus net na de winter begonnen zijn, waardoor ze bij de volgende winter op hun zwakst zijn. Niet voor niets dat de griepprik ergens in oktober plaats vindt.
Als we dat schema recht trekken staan we er als land weer iets beter voor.
De redenatie die ik heb is (iets te) simpel: 30% van IC (waar het knelpunt zit) is gevaccineerd en staat inmiddels op 105 bedden. Dat is eigenlijk al te veel terwijl we nog niet volledig vrij zijn geweest als samenleving, wel iets vrijer dan voor 25 september maar nog niet helemaal vrij. Mensen werkten nog gedeeltelijk thuis, nachtleven is gesloten en zo waren er nog wel wat dingen de we nog ff niet deden. trek dit door naar jan/feb en we zitten weer met de politiek die eist dat Ernst Kuipers 600 extra bedden uit zijn hoed tovert.
Daar tegenover staat dat er in 0-30 nog flink geprikt kan worden, dat scheelt direct al zeker 13 bedden deze winter.

Indirect helpt het wel als we daarmee het virus veel minder rond laten gaan, echter kunnen we dat ook bewerkstelligen door alle cafe's in Breda te sluiten. Dat willen we echter niet, waardoor vaccineren automatisch de betere optie wordt. Je kent de formule voor groepsimmuniteit waarschijnlijk uit het hoofd, net als de uitkomst van 85% bij delta. Als je er dan rekening mee houdt dat in NL 88% van de bevolking in aanmerking komt voor een vaccin, ruim 700.000 mensen niet geholpen zijn met een vaccin en de werking gestaag af neemt dan wordt het net aan. Of ken net op z'n Fries.
Al is dit natuurlijk iets voor de toekomst, de komende winter wordt sowieso niets.