martwoutnl schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:37:
[...]
Maar na die lockdown zullen ze dat ook niet doen. Dus heb je over 2 maanden weer een lockdown en 2 maanden erna weer. Hoe je het wendt of keert, is die 1,5 meter, betere handhaving, boosterpriks, 2G, etc de beste manier. Ook degene met meer draagvlak. Zo'n lockdown gaat alleen maar geheime feesten opleveren. Sector zonder inkomsten/zelfs faillissement en de cijfers lopen gewoon op.
Het beste blijft inderdaad inzetten op vaccineren en afstand houden, thuis blijven bij ziekte, je laten testen enzovoorts. Maar helaas wil een deel van de mensen hier totaal niet aan meewerken, anderen vergeten soms bewust danwel onbewust bepaalde dingen zonder kwaadwillende gedachte, omdat dingen als afstand houden niet in de aard van de mens zit.
Geheime feesten kun je gewoon handhaven, al is het al maar vanwege geluidsoverlast wat, lockdown of geen lockdown, altijd een reden kan zijn om een "illegaal" feest op te doeken.
En ja qua faillissementen, dat gaat denk ik meer komen door de hele financiële dip die er gegarandeerd gaat komen in de volgende jaren, omdat de kosten van deze hele pandemie op de een of andere manier toch terug betaald moeten worden. Dat de horeca steeds als hartste staat te schreeuwen dat zij niet de schuldigen zijn, dat ben ik persoonlijk wel een beetje moe. Ik denk zeker dat je niet elke horeca ondernemer over 1 kam moet scheren, maar in zn geheel speelt de horeca zeker een grote rol in de verspreiding. Sure, op de cijfers van het RIVM staat de horeca nooit bovenaan, dat is altijd de thuissituatie en bezoek. Maar wanneer er 5 mensen in een café besmet raken, worden alleen die 5 bestempeld als "oorsprong horeca". Echter, die 5 gaan naar huis, besmetten daar partner en kinderen, eventueel daar ook nog familie, vriendjes/vriendinnetjes of ander bezoek. Zodoende leveren die 5 besmettingen in de horeca met gemak 20, 30 of zelfs 50 thuisbesmettingen op.
En nog los daarvan, zelfs recentelijk zijn er hele websites opgetuigd van horeca bedrijven die moedwillig NIET meewerken aan afstand houden, QR checks e.d. Sterker nog, bepaalde ondernemers organiseren zelfs specifieke feestjes voor niet gevaccineerden. Is hier recent ook gebeurd, cafe eigenaar die zoiets deed. Resultaat: eigenaar en 16 anderen besmet, mogelijk al 4 of 5 man overleden. Nou, hartelijk dank weer. Mede door dit soort acties duurt de pandemie alleen maar langer en worden de kosten (en schulden) alleen maar groter. Maar ja, dat ziet men dan niet schijnbaar.
Maar zoals gezegd, ik was recent ook positief verrast dat een lokale kleine frituur zelfs bij afhalen even controleerde op de QR code. Was ook geen probleem voor de mensen die binnen kwamen, hele kleine moeite. Voor dat soort bedrijven zou ik het sneu vinden als zij bestraft worden omdat anderen alles aan hun laars lappen. En zo ken ik ook meer dan genoeg restaurants e.d. die heel rustig en netjes alles proberen in te richten dat hun bedrijfsvoering, gezien de huidige situatie, veilig kan; veilig voor de medewerkers en hun klanten. Want mijn inziens moeten zij ook zorgen voor een veilige en prettige omgeving, Corona of niet.
En aan beide kanten van het spectrum zitten ondernemers die het niet leuk vinden om bepaalde (extra) maatregelen te moeten nemen, maar men gaat er verschillend mee om. De een zet de schouders eronder, probeert mee te helpen, de ander loopt te vloeken en tieren en gaat alles tegenwerken.