Tom-Z schreef op donderdag 11 november 2021 @ 00:10:
[...]
Eigenlijk best wel cynisch. Het kabinet kiest ervoor om de zorg overbelast te laten raken en geeft vervolgens de ongevaccineerden de schuld ervan terwijl ze zelf hun handen in onschuld wassen. Terwijl het dus beleid is.
En die beleidsvraag werd compleet maar dan ook compleet niet beantwoord bij de
vorige persco. Laten we die antwoorden eens fileren.
VRAAG
Nog een vraag voor meneer Rutte. Het kabinet wijst wel vaker naar de ongevaccineerden, dat die schuldig zijn voor de situatie in de zorg. We zien de cijfers ook, een overgroot gedeelte is ongevaccineerd. Maar is het niet ook juist, ik ben wel benieuwd hoe u daarnaar kijkt, begint het niet bij uw beleid dat uiteindelijk ook de overbelasting in de zorg heeft veroorzaakt?
Goeie vraag. Maar geeft ruimte om in te gaan op een ander aspect.
RUTTE
Nee maar eerst even: schuldtoewijzing geloof ik niet. Want dat is hetzelfde als zeggen: als iemand rookt en een bepaalde ziekte krijgt, nou dan is daar de schuldvraag. Zo werkt de gezondheidszorg niet. En zo werkt het ook medisch-ethisch niet. En volgens mij hou je een sterk land met elkaar door dat soort schuldtoewijzing niet te doen.
En dat gebeurt dus ook. Nu valt de strategie weg. Dus wat je dan moet doen is de vraag herhalen en niet meegaan in de afleiding. Gelukkig kwam verderop nog een kans:
VRAAG
Ja maar mijn vraag was eigenlijk: is het niet uw beleid dat de overbelasting in de zorg heeft veroorzaakt?
Helder. Nu moet er open kaart worden gespeeld zou je zeggen.
RUTTE
Nou kijk met een virus als dit is de enige manier om dat echt te bestrijden, is als we ons allemaal aan die basisregels houden zoals ze hier staan. Dus als we allemaal voldoende afstand houden, als we alle dingen doen die hier staan, dan kan het virus niet overspringen. Wat je vervolgens in de praktijk ziet is dat er geen 100 procent naleving is van die afspraken en daarom moet je op een gegeven moment bepaalde beperkingen opleggen in de zin van: hoe vaak zien mensen elkaar heel dichtbij? En wat we proberen te voorkomen nu is aan de ene kant dat je weer moet zeggen ‘we gaan de horeca eerder sluiten of bepaalde winkels mogen niet open’, dat wil je voorkomen, grote economische schade, ook maatschappelijke schade. Maar aan de andere kant moet je ook voorkomen natuurlijk dat de ziekenhuizen, dat er zoveel mensen liggen met corona dat mensen die voor een heupoperatie komen of iets anders, dat die wordt afgebeld. Dus dat is uiteindelijk de balans die wij zoeken. Maar het begint echt met het naleven van de basisregels en dat kan, ja ik kan het wel vertellen maar dat moeten we uiteindelijk met z’n allen doen.
Ja. Sinaasappels zijn oranje en de meeste fietsen hebben twee wielen. Hier staat dus geen antwoord. Niet eens iets in de buurt. Ook fijn dat de RVD'er dat blijkbaar verder allemaal prima vindt en een andere journalist aanwijst voor de volgende vraag.
Nog geen antwoord dus. Even later nog een poging, andere journalist:
VRAAG
Nog een allerlaatste vraag, want er zijn ook de afgelopen week veel deskundigen die zeggen: ja uw strategie heeft niet gewerkt. Twijfelt u al aan uw eigen strategie van de afgelopen anderhalf jaar?
Helder. Het antwoord:
RUTTE
Nou ja, die strategie is in de hele westerse wereld dezelfde, (…)
Nee, Denemarken heeft een andere aanpak. Dat heeft de OMT voorzitter in het NOS interview ook gezegd.
Maar het was dus niet de vraag.
(…) namelijk aan de ene kant ervoor zorgen dat de ziekenhuizen niet zo belast raken dat mensen die voor andere operaties komen daar niet terechtkunnen of nog erger, dat mensen die voor corona komen niet kunnen worden geholpen. (…)
Het eerste is en was al aan de hand, want de zorg is overbelast en het tweede is ook twijfelachtig als de druk verder toeneemt en de kwaliteit onder druk komt te staan.
Maar ook dit was dus niet de vraag. Het is indirect wel een antwoord op de inleiding (strategie werkt niet).
(…) Dan is er al helemaal geen sprake meer dat iemand met een heupoperatie terecht zou kunnen, maar dat je zoveel mensen met corona hebt, ook op de intensive care, dat je die niet meer allemaal kunt helpen. (…)
Dat zou code zwart zijn en daar stevenen we juist met deze strategie op af.
(…) Dat is én kant. Aan de andere kant wil je de kwetsbaren zo goed mogelijk beschermen (…)
Boosters? Iemand? Hugo?
(…) en ten derde wil je zicht houden op het virus. (…)
Het percentage positief is al dagenlang >17% en de testcapaciteit is ver overschreden.
(…) Die drie doelstellingen, om daarmee de hele zaak maximaal onder controle te houden, is de strategie in alle westerse landen. (…)
Maximale controle. Niet echt.
De strategie is dus verkeerd. Maar erger nog. Er mag niets over gevraagd worden. Net als in de debatten. En daarmee ligt wat mij betreft wederom een stuk bewijs op tafel dat ze weten dat hetgeen ze doen niet besproken kan worden. En dat is het echte probleem.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.