PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Limburgse gezelligheid.Number10 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:49:
[...]
Zou het ook kunnen dat er regionale verschillen zijn in individuele contacten? Komen mensen in Limburg sneller bij elkaar op bezoek bijvoorbeeld?
Ach, misschien wel grote testbereidheid?
OK, je bent tegen. Dat weten we. Maar wat dan wel? Structureel maatregelen lijkt me allesbehalve een structurele oplossingWolly schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:28:
[...]
Dat vaccinatie de structurele oplossing zou zijn begrijp ik ook niet. Wanneer we elke 6 maanden moeten boosteren en daarbij dus de qr wel moeten aanhouden om de mensen hiertoe te “verleiden” dan is dat toch geen structurele oplossing?
Ik denk dat we er juist meer problemen van krijgen als dat realiteit wordt.
Er lijkt vaak vanuit te worden gegaan dat 2019 het enige normaal kan zijn, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Wat is er op tegen om bijvoorbeeld serieus werk te maken van een betere luchtkwaliteit? Waarom is het zo vreemd om mondneusmaskers te dragen als dat een ziekte (bij anderen) kan voorkomen?42erik schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:52:
[...]
OK, je bent tegen. Dat weten we. Maar wat dan wel? Structureel maatregelen lijkt me allesbehalve een structurele oplossing
Er zijn nu - zo'n 1,5 jaar later - al nieuwe behandelingen die de ernst van de ziekte lijken te kunnen beperken. Waarom zou je dat als maatschappij niet afwachten en in de tussentijd ziekte beter voorkomen?
Vooruitlopen op 'wat dan wel' gaat dus ook vaak uit van hetgeen er nu aan mogelijkheden bestaat (en zelfs dan nog niet altijd) of waar kennis over bestaat bij degene die het zich afvraagt.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
Dat kan toch ook prima? Niemand houd je tegen om een mondkapje te dragenNumber10 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:07:
[...]
Er lijkt vaak vanuit te worden gegaan dat 2019 het enige normaal kan zijn, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Wat is er op tegen om bijvoorbeeld serieus werk te maken van een betere luchtkwaliteit? Waarom is het zo vreemd om mondneusmaskers te dragen als dat een ziekte (bij anderen) kan voorkomen?
Er zijn nu - zo'n 1,5 jaar later - al nieuwe behandelingen die de ernst van de ziekte lijken te kunnen beperken. Waarom zou je dat als maatschappij niet afwachten en in de tussentijd ziekte beter voorkomen?
Vooruitlopen op 'wat dan wel' gaat dus ook vaak uit van hetgeen er nu aan mogelijkheden bestaat (en zelfs dan nog niet altijd) of waar kennis over bestaat bij degene die het zich afvraagt.
Vaak bu'j te bang!
Dat eerste is natuurlijk niks op tegen, maar dat tweede absoluut wel. Comfort, impact op slechthorenden, verbergen deel van het gezicht.. Overigens is er niks mis met de optie om dat te dragen, maar een verplichting is fundamenteel anders en dat altijd blijven dragen zou ik echt loco vinden.Number10 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:07:
[...]
Wat is er op tegen om bijvoorbeeld serieus werk te maken van een betere luchtkwaliteit? Waarom is het zo vreemd om mondneusmaskers te dragen als dat een ziekte (bij anderen) kan voorkomen?
Nee, maar het werkt vooral goed als er universeel mondneusmaskers worden gedragen. Wat heeft het met mij te maken? Of gaat dit eigenlijk over jou?-tom-562 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:11:
[...]
Dat kan toch ook prima? Niemand houd je tegen om een mondkapje te dragen
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
#COVID19NL #Zorginfarct
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 10 november 2021
Positief getest: 12.713
Totaal: 2.236.744 (+12.648 ivm -65 corr.)
Perc. positief 02 nov - 08 nov: 17,3%
Opgenomen: 177
Huidig: 1.320 (-8)
Opgenomen op IC: 26
Huidig: 327 (+8)
Overleden: 25
Totaal: 18.637 pic.twitter.com/UM1Xh9prYi
Waar staat het woord verplichting? En ja, sommige beschermingsmiddelen hebben een neveneffect zoals dat voor slechthorenden kan gelden.calvinturbo schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:13:
[...]
Dat eerste is natuurlijk niks op tegen, maar dat tweede absoluut wel. Comfort, impact op slechthorenden, verbergen deel van het gezicht.. Overigens is er niks mis met de optie om dat te dragen, maar een verplichting is fundamenteel anders
Lees de reactie nu eens terug. Ik heb het niet over 'altijd'. Dat is een stropop.(…) en dat altijd blijven dragen zou ik echt loco vinden. (…)
Neem jij altijd alles zo letterlijk (volgens mij wel, want ik heb al vaker zo'n reactie van jouw gehad volgens mij).Number10 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:13:
[...]
Nee, maar het werkt vooral goed als er universeel mondneusmaskers worden gedragen. Wat heeft het met mij te maken? Of gaat dit eigenlijk over jou?
Met 'je' bedoel ik natuurlijk 'mensen die zich geroepen voelen om een mondmasker te dragen', dat kan jij ook zijn bijvoorbeeld.
Vaak bu'j te bang!
Alias de herfst/wintermaanden.
Dat zal een een hele hoop schelen in zieken denk ik.
Uitgaande dat we niet ons hele leven bij elke hoest thuis hoeven te blijven.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ventilatie goed idee, sowieso. Mondkapjes... Ehm, nou ja, ze zijn nu nodig, maar daar is niemand fan van, van die dingen. Dus zo snel mogelijk eruit weer graafNumber10 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:07:
[...]
Er lijkt vaak vanuit te worden gegaan dat 2019 het enige normaal kan zijn, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Wat is er op tegen om bijvoorbeeld serieus werk te maken van een betere luchtkwaliteit? Waarom is het zo vreemd om mondneusmaskers te dragen als dat een ziekte (bij anderen) kan voorkomen?
Omdat afwachten helemaal niet nodig is, omdat afwachten beteken langer hiermee bezig zij, terwijl er geen reden voor isEr zijn nu - zo'n 1,5 jaar later - al nieuwe behandelingen die de ernst van de ziekte lijken te kunnen beperken. Waarom zou je dat als maatschappij niet afwachten en in de tussentijd ziekte beter voorkomen?
Boosterprik voor alle Belgen in 2022, half december al na Janssen-prik https://www.nu.nl/coronav...r-al-na-janssen-prik.html (via @NUnl)
Zo schijnen er veel mensen geen 'fan' te zijn geweest van autogordels bij de introductie daarvan. Nu zijn ze volstrekt normaal. Zie bijvoorbeeld deze documentaire (specifiek tijdcode 22:00 tot 27:00 minuten):42erik schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:35:
[...]
maar daar is niemand fan van, van die dingen. Dus zo snel mogelijk eruit weer graaf (…)
https://www.anderetijden....Autogordels-vast-en-zeker
En daarmee zeg ik niet dat het gebruik van beschermingsmiddelen om besmettingen bij iemand zelf of bij anderen te voorkomen voor eeuwig en altijd overal 24/7 het hele jaar door nodig zullen zijn, maar nu nog wel. En autogordels zijn gewoon gebleven gelukkig.
We moeten juist niet afwachten steeds, maar tijdig handelen. Je gaat me toch niet vertellen dat je denkt dat veel besmettingen een goed idee zijn, of begrijp ik je verkeerd?(…)
Omdat afwachten helemaal niet nodig is, omdat afwachten beteken langer hiermee bezig zij, terwijl er geen reden voor is
Er worden namelijk heel veel mensen ziek, een deel daarvan krijgt langdurige klachten, bij R>1 met voldoende mensen die ernstig ziek worden leidt dat tot overbelaste zorg, lockdowns, maatschappelijke schade etc.
Dat lijkt mij meer dan voldoende reden om te zorgen voor weinig besmettingen in plaats van veel en hopelijk komen er in de tussentijd steeds meer behandelingen of vormen van preventie beschikbaar.
Lees ik de tabel goed in dat de dagelijkse toename positieve besmettingen begint af te nemen de laatste paar dagen?
Hier ben ik het mee eens trouwens! Als je verkouden bent of whatever, is het gewoon beleefd om een mondkapje te dragen. Dat mogen we er wmb zeker in houdenNumber10 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:13:
[...]
Nee, maar het werkt vooral goed als er universeel mondneusmaskers worden gedragen. Wat heeft het met mij te maken? Of gaat dit eigenlijk over jou?
+1Dennahz schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:13:
[...]
Als je verkouden bent of whatever, is het gewoon beleefd om een mondkapje te dragen. Dat mogen we er wmb zeker in houden
Ben voor m'n werk een paar jaar geleden een half jaar in Singapore verbleven; daar is het de normaalste zaak van de wereld.. Zou hier ook wel mogen idd
Gegroet! Lukas
Ik denk dat je die conclusie nu niet kunt trekken gezien de testproblematiek die gisteren uitgebreid in het vragenuur aan bod kwam. De GGD is aan het op schalen, want volgens de minister - hij zei het echt - was het grote aantal testaanvragen niet te voorzien geweest.horizon1978 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:10:
[...]
Lees ik de tabel goed in dat de dagelijkse toename positieve besmettingen begint af te nemen de laatste paar dagen?
Mooi filmpje, had hem nog niet gezien. Er zijn wel wat parallellen te trekken met de huidige situatie en hoe men er tegenaankijkt als je er nog middenin zit.Number10 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:06:
[...]
Zo schijnen er veel mensen geen 'fan' te zijn geweest van autogordels bij de introductie daarvan. Nu zijn ze volstrekt normaal. Zie bijvoorbeeld deze documentaire (specifiek tijdcode 22:00 tot 27:00 minuten):
https://www.anderetijden....Autogordels-vast-en-zeker
En daarmee zeg ik niet dat het gebruik van beschermingsmiddelen om besmettingen bij iemand zelf of bij anderen te voorkomen voor eeuwig en altijd overal 24/7 het hele jaar door nodig zullen zijn, maar nu nog wel. En autogordels zijn gewoon gebleven gelukkig.
[...]
Het gaat ook nog over de bromfiets helm plicht... "Als ze dat gaan verplichten vind ik dat een inbreuk op mijn persoonlijjke vrijheid". Goh, die klinkt bekend
Sowieso een mooi inkijkje over voortschrijdend inzicht in een lastige situatie waarin men "vrijheden" afgepakt zien worden.
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Als dit al het geval zou zijn dan is het "probleem" van nu niet het aantal besmette personen, het is de druk op de zorg. En daarvoor geldt dat die niet wordt veroorzaakt door gevaccineerden. Dat zijn met name de niet gevaccineerden. (En de kwetsbare gevaccineerden, maar die gaan niet feesten .... en daarvoor geldt dat de "QR-feestjes" niet echt van toepassing zijn)nuveo schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:32:
[...]
[...]
Dank voor je uitgebreide reactie op mijn ietwat kort-door-de-bocht statement
Mijn punt was vooral: als je kijkt naar de grafieken is 't in ieder geval duidelijk dat het toestaan van grote "evenementen" op basis van de coronapas het moment was dat 't aantal besmettingen weer losbarstte. Op die evenementen zijn de gevaccineerden in ieder geval in absolute getallen oververtegenwoordigd, maar volgens mij is ook de kans dat een gevaccineerde daar besmettelijk is groter dan bij iemand met een < 24 uur oud negatieve test. (Bron even niet bij de hand dus feedback welkom, maar dat is een aantal keer genoemd in pleidooien van epidemiologen om evenementen alleen op basis van 1G te doen: een negatieve test, ongeacht vaccinatiestatus).
Dat een ongevaccineerde daar vervolgens een groter risico loopt om besmet te raken maakt voor de verspreiding weinig uit, want de besmettelijkheid treedt nooit binnen 24 uur in.
Dus als je per se iets de "schuld" wil geven voor het hoge aantal besmettingen is dat vooral de combinatie van evenementen o.b.v. coronapas + gevaccineerden... (waar dus bij gezegd moet worden dat het verhaal voor ziekenhuisopnames anders zit).
"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"
Number10 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:06:
[...]
We moeten juist niet afwachten steeds, maar tijdig handelen. Je gaat me toch niet vertellen dat je denkt dat veel besmettingen een goed idee zijn, of begrijp ik je verkeerd?
Number10 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:07:
Tijdig handelen: op tijd ingrijpen (korte termijn)
Afwachten: wachten op betere behandelingen etc.(lange termijn)
makes senseNumber10 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 17:15:
[...]
Tijdig handelen: op tijd ingrijpen (korte termijn)
er is een goede behandeling... en figuren die die weigeren...:/Afwachten: wachten op betere behandelingen etc.(lange termijn)
Preventie, maar ik snap wat je bedoelt. Ja, er zijn helaas mensen die weigeren maar ook mensen die niet reageren, niet voldoende reageren, van wie de bescherming sneller afneemt dan verwacht of die niet gevaccineerd kunnen worden.42erik schreef op woensdag 10 november 2021 @ 17:23:
[...]
er is een goede behandeling... en figuren die die weigeren...:/
Het indelen van Nederland in gevaccineerden vs. ongevaccineerden is een overduidelijke politieke truc om de focus te verplaatsen naar waar de aandacht hoort te liggen: snel ingrijpen.
In de tussentijd dient er te worden gewerkt aan vertrouwen i.p.v. met repressie en dwang om andere ervan te overtuigen zich te laten vaccineren. Dat sluit drang en dwang niet uit, maar het gebruik ervan op dit mment is een teken van falend leiderschap en de wens om met veel besmettingen te willen 'leren leven'. Wat gewoon (nog) niet gaat gezien de gevolgen daarvan.
data van de laatste paar dagen wordt waarschijnlijk nog opgehoogd met positieve uitslagen van de komende week.horizon1978 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:10:
[...]
beide zijn van belang. Ingrijpen vanwege de korte termijn, aangezien vaccins inwerktijd hebben en de ziekenhuizen in de knel zitten. Maar ook dwang voor de lange termijn, om te voorkomen dat we daar weer eindigen.Number10 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 17:30:
[...]
Preventie, maar ik snap wat je bedoelt. Ja, er zijn helaas mensen die weigeren maar ook mensen die niet reageren, niet voldoende reageren, van wie de bescherming sneller afneemt dan verwacht of die niet gevaccineerd kunnen worden.
Het indelen van Nederland in gevaccineerden vs. ongevaccineerden is een overduidelijke politieke truc om de focus te verplaatsen naar waar de aandacht hoort te liggen: snel ingrijpen.
In de tussentijd dient er te worden gewerkt aan vertrouwen i.p.v. met repressie en dwang om andere ervan te overtuigen zich te laten vaccineren. Dat sluit drang en dwang niet uit, maar het gebruik ervan op dit mment is een teken van falend leiderschap en de wens om met veel besmettingen te willen 'leren leven'. Wat gewoon (nog) niet gaat gezien de gevolgen daarvan.
Maar het helpt dus niet voor de mensen die niet beschermd worden omdat ze niet reageren of geen vaccin kunnen krijgen.42erik schreef op woensdag 10 november 2021 @ 17:50:
[...]
beide zijn van belang. Ingrijpen vanwege de korte termijn, aangezien vaccins inwerktijd hebben en de ziekenhuizen in de knel zitten. Maar ook dwang voor de lange termijn, om te voorkomen dat we daar weer eindigen.
Die behandeling heeft nut als je binnen 5 dagen van besmetting er mee begint, mijn gevoel zegt dat het nog te bezien valt:Dennahz schreef op woensdag 10 november 2021 @ 17:50:
[...]
JuistEn het vuurwerk dat voor 31/12 wordt afgestoken is sowieso al illegaal op dat tijdstip.
Anyway... terug naar corona. Bijna een ATH qua positieve tests. En dat met een vaccinatiepercentage van 85%. Niet te geloven eigenlijk.
Dat ze maar een beetje opschieten met het invoeren van die pillen hier. Denk dat dat echt het verschil gaat maken.
Dan moeten mensen zich wekelijks laten testen en de groep die er het meeste baat bij heeft moet die behandeling willen en niet terug komen op "het is maar een griepje, ik ziek het wel uit"
Maar zou degene die de prik niet wil, dit dan wel OK vinden?Dennahz schreef op woensdag 10 november 2021 @ 17:50:
[...]
JuistEn het vuurwerk dat voor 31/12 wordt afgestoken is sowieso al illegaal op dat tijdstip.
Anyway... terug naar corona. Bijna een ATH qua positieve tests. En dat met een vaccinatiepercentage van 85%. Niet te geloven eigenlijk.
Dat ze maar een beetje opschieten met het invoeren van die pillen hier. Denk dat dat echt het verschil gaat maken.
Ik heb nog geen redenen gezien om aan te nemen dat die alleen in staat zijn de zorg teaten vast lopenNumber10 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 17:51:
[...]
Maar het helpt dus niet voor de mensen die niet beschermd worden omdat ze niet reageren of geen vaccin kunnen krijgen.
De incubatietijd is korter dan 5 dagen, dus in principe zou je het al gemerkt moeten hebben. Merk je niet binnen die 5 dagen of je er erg last van gaat krijgen?dakka schreef op woensdag 10 november 2021 @ 17:54:
[...]
Die behandeling heeft nut als je binnen 5 dagen van besmetting er mee begint, mijn gevoel zegt dat het nog te bezien valt:
Dan moeten mensen zich wekelijks laten testen en de groep die er het meeste baat bij heeft moet die behandeling willen en niet terug komen op "het is maar een griepje, ik ziek het wel uit"
Als je het vanuit het oogpunt van de gelovigen bekijkt is het nemen van medicijnen bij ziekte niet erg, maar het preventief vaccineren wel. Dus in hun geval denk ik niet dat ze dat een probleem gaan vinden.42erik schreef op woensdag 10 november 2021 @ 17:55:
[...]
Maar zou degene die de prik niet wil, dit dan wel OK vinden?
Eigenlijk is het een beetje als het nemen van een antibioticakuur na een tekenbeet. Het hoeft niet, maar verstandig is het wel.
Als er geen ongevaccineerden in het ziekenhuis zouden liggen zouden de drempelwaarden nog steeds overschreden worden toch? Zeker als je rekening houdt met de afnemende werking van de vaccins binnen een paar maanden dan blijf je boosters nodig hebben.IJzerlijm schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:31:
[...]
Zonder de zorgdruk van de ongevaccineerden (hier en in het buitenland) was er nu ook niet zo'n noodzaak voor boosters.
Het is inderdaad niet duidelijk hoe de toekomst eruit ziet, echter wijzen de tekenen er wel op dat we er met deze vaccins blijven boosteren.Tom-Z schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:41:
[...]
Het is helemaal niet duidelijk hoe de toekomst er uit ziet. "Iedereen iedere 6 maanden een booster" is wel pessimistisch. Misschien dat de immuniteit na de derde prik wel veel langer aanhoudt (bijvoorbeeld voor Hepatitis B is een derde prik na 6 maanden nodig om min of meer levenslange bescherming te geven). Misschien is het om de boel onder controle te houden wel genoeg als 50% van de Nederlanders (vrijwillig) een booster haalt en is de "restimmuniteit" van de ongeboosterde rest genoeg.
Net klaar met vaccineren en nu alweer een boosterprik? ‘Ook de bescherming daarvan zal van tijdelijke aard zijn’We wisten dat de antistoffen langzaam uit het bloed zouden verdwijnen, reageert immunoloog Dimitri Diavatopoulos van het Radboudumc in Nijmegen. “Maar dit is toch een zorgelijke situatie. Het is niet verrassend dat AstraZeneca en het vergelijkbare Janssenvaccin onder beschermende drempelwaardes zakken. Dat zal met die andere vaccins ook gebeuren. Maar het gaat sneller dan ik had verwacht. We zijn pas net klaar met vaccineren. Als we nu al een boosterprik moeten geven, dan zal ook deze van tijdelijke aard zijn.”
Het is dus meer realistisch om aan te nemen dat we zeer regelmatig moeten boosteren. Als dit alleen vrijwillig bij 50%, of beter nog, alleen bij de kwetsbaren zou zijn dan zou ik er vrede mee hebben net als met de griepprik al jaren staande praktijk is. Maar vooralsnog lijkt nog aan het idee vastgehouden te worden dat iedereen gevaccineerd moet zijn (én blijven).
Ik wil niet verder offtopic maar wil nog even een ding erover zeggen. Ik denk dat het verbieden van legaal vuurwerk op oudejaarsdag weinig effect zal hebben op het illegaal afsteken van vuurwerk op willekeurige momenten. Dat zijn vaak toch niet de rotjes die je in de winkel koopt. Ik ben het met je eens dat dit irritant is.Thalaron schreef op woensdag 10 november 2021 @ 17:57:
[...]
Vrouwen besnijden en achter de keuken is ook traditie (geweest). En hier in een verder erg rustig dorpje hoor ik het gehele jaar door vuurwerk. Elke avond wel een of ander knalding. Vanaf begin december begint het altijd drukker te worden tot circa 1/2 weken ná oud en nieuw.
Van mij mogen ze het om heel veel redenen geheel verbieden of centraliseren (dus professionele shows ipv zelf aanmodderen). Dan kan je ook gaan handhaven; Bezit = pech.
Maar goed, het gaat hier over COVID en niet over vuurwerk op zich. Indien een vuurwerkverbod ook maar 1 dag minder maatregelen zou betekenen dan hebben ze mijn goedkeuring.
Dat is niet waar de zorgplicht van een overheid om draait. Of de zorg vastloopt is zo'n beetje het eindpunt en raakt dan iedereen.42erik schreef op woensdag 10 november 2021 @ 17:56:
[...]
Ik heb nog geen redenen gezien om aan te nemen dat die alleen in staat zijn de zorg teaten vast lopen
Maar een staat heeft onder diverse verdragen de plicht om besmettelijke ziekten te bestrijden. Daarmee wachten of die plicht afhankelijk maken of de zorg vastloopt is onrechtmatig en in het bijzonders jegens hen die zich niet kunnen verweren.
Verwijderd
Ehm incubatietijd is eerder gemiddeld rond de 5 dagen.. Maar oplopend tot 11-14 dagen (daarom ook de quarantaine-tijd). medicijnen zijn volgens mij getest (en werkzaam) tot 5 dagen na openbaring symptomen. (ook logisch, het is gegeven aan zieken en niet bewust mensen besmet). Later (bij ziekenhuisopname) is het kwaad al geschied)Dennahz schreef op woensdag 10 november 2021 @ 17:59:
[...]
De incubatietijd is korter dan 5 dagen, dus in principe zou je het al gemerkt moeten hebben. Merk je niet binnen die 5 dagen of je er erg last van gaat krijgen?
Ik ben tegen een permanente QR maatschappij in combinatie met prikken om de zoveel maanden. Eigenlijk denk ik dat ieder weldenkend mens daar tegen is, maar jouw reactie lezend heb ik het mis.42erik schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:52:
[...]
OK, je bent tegen. Dat weten we. Maar wat dan wel? Structureel maatregelen lijkt me allesbehalve een structurele oplossing
Begin maar eens met een paar basismaatregelen na te leven en te implementeren in de maatschappij. Niet voor een maand, niet voor een seizoen maar gewoon permanent.
Snotterend? Standaard testen, Thuiswerken wordt de gouden standaard. Maak werk van ventilatie op plekken waar veel mensen samenkomen, vooral kwetsbare mensen. Eis betere vaccins die ook verspreiding tegengaan. Investeer in behandelmethodes die zaken verlichten. Investeer in de acceptatie van mondkapjes. Investeer in sport en gezonde voedingspatronen. Neem afscheid van gelegenheden die duidelijk niet meer passen in deze tijd.
Dat zijn zomaar een paar voorbeelden.
De werking van het vaccin neemt niet af. Tenzij je een ziekte oploopt die je immuunsysteem sloopt (of het was al gesloopt voor vaccinatie) zal je na een besmetting of vaccinatie voor de rest van je leven beter beschermd zijn. Wat afneemt is de aanwezigheid van antilichamen die, nadat de ziekte uit je lichaam weg is, niet meer aangemaakt worden want ze zijn niet meer nodig. In de zomer liep half Nederland rond met een goed niveau antilichamen dat na de vaccinaties was aangemaakt en die zijn nu grotendeels weg. Met een booster ben je weer een paar maanden enigzins beschermd.Wolly schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:00:
[...]
Als er geen ongevaccineerden in het ziekenhuis zouden liggen zouden de drempelwaarden nog steeds overschreden worden toch? Zeker als je rekening houdt met de afnemende werking van de vaccins binnen een paar maanden dan blijf je boosters nodig hebben.
Maar met meer gevaccineerden neemt niet alleen het aantal IC opnames met 95% af, ook is iedereen gemiddeld minder lang besmettelijk en worden meer besmettingen opgeruimd zonder zelf weer besmettelijk te worden. Het zijn allemaal reducties in de omvang van het probleem, veel effectiever dan de samenleving op slot gooien dat talloze enorme nadelen heeft.
And to think they once said that computers would take away jobs.
https://www.deondernemer....qr-code-coronapas~3398718
Het is toch niet heel raar wat er geroepen wordt? Wat zou de precieze onderbouwing zijn van placering en horeca eerder sluiten? We zitten niet meer in maart 2020, hè, dat het allemaal nieuw voor ons was dat hele corona. We hebben in september 2020 namelijk simpelweg kunnen zien en stellen dat de horeca eerder sluiten geen ene hol uitmaakt.stylezzz schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:35:
Rober willemsen ligt al aan het zuurstof gok ik. Dirk beljaarts speelt dit keer de vermoorde onschuld alvast :
https://www.deondernemer....qr-code-coronapas~3398718
In dit stadium van de pandemie mag je onderhand maatwerk verwachten, zeker als bijna negentig procent van de mensen gevaccineerd is. Pak je vervolgens de horeca aan en stel je de coronapas verplicht in musea en pretparken, dan veeg je echt de hele bedoeling van die pas onder haar grondvesten weg.
Een eerdere sluiting van middernacht naar 10 uur zal niet zoveel effect hebben waarschijnlijk, allemaal geneuzel in de marge. Placering alweer een stuk meer.... maar 2g lijkt vandaag weer van de menukaart verdwenen. Er zal nog wel het nodige gaan uitlekken......Soccer98 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:39:
[...]
Het is toch niet heel raar wat er geroepen wordt? Wat zou de precieze onderbouwing zijn van placering en horeca eerder sluiten? We zitten niet meer in maart 2020, hè, dat het allemaal nieuw voor ons was dat hele corona. We hebben in september 2020 namelijk simpelweg kunnen zien en stellen dat de horeca eerder sluiten geen ene hol uitmaakt.
In dit stadium van de pandemie mag je onderhand maatwerk verwachten, zeker als bijna negentig procent van de mensen gevaccineerd is. Pak je vervolgens de horeca aan en stel je de coronapas verplicht in musea en pretparken, dan veeg je echt de hele bedoeling van die pas onder haar grondvesten weg.
Fair enough. Nou, dan is het toch prima? Zonder symptomen hoef je die pillen ook niet te hebben en moest je toch merken dat je symptomen erger beginnen worden en je bent binnen de 5 dagen, dan begin je met die kuur.Verwijderd schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:11:
[...]
Ehm incubatietijd is eerder gemiddeld rond de 5 dagen.. Maar oplopend tot 11-14 dagen (daarom ook de quarantaine-tijd). medicijnen zijn volgens mij getest (en werkzaam) tot 5 dagen na openbaring symptomen. (ook logisch, het is gegeven aan zieken en niet bewust mensen besmet). Later (bij ziekenhuisopname) is het kwaad al geschied)
Overigens voor mensen die zitten te wachten op de andere vaccins: Dennahz in "Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed)."
Novavax lijkt er dus wel te komen in 2022, Valneva blijkbaar niet. Ga er wel vanuit dat dit gewoon via de huisarts te regelen is. Voor veel mensen is het één van die vaccins, of gewoon helemaal geen.
[ Voor 21% gewijzigd door Dennahz op 10-11-2021 18:53 ]
En dan verwachten ze wel dat die 85% zich solidair toont? Veel succes...stylezzz schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:44:
maar 2g lijkt vandaag weer van de menukaart verdwenen.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Het blijft het omt wat adviseert he, de uiteindelijke beslissing ligt in den haag. Zo krijgt het omt tenminste niet alle bagger en doodsbedreigingen over zich heen als er straks toch 2g komt.hoevenpe schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:55:
[...]
En dan verwachten ze wel dat die 85% zich solidair toont? Veel succes...
Dus jij hebt liever het 2G systeem? Wil je mensen weigeren van hun werk? En dan zeuren dat het profiteurs zijn zeker, omdat ze aanspraak moeten maken op een WW uitkering.hoevenpe schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:55:
[...]
En dan verwachten ze wel dat die 85% zich solidair toont? Veel succes...
Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.
2g lijkt mij een serieuze overweging. Overigens een interessant topic... om ww te krijgen moet je niet verwijtbaar werkloos zijn geraakt. Is het weigeren van een vaccin of covid test daar een goede reden voor?Redax schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:11:
[...]
Dus jij hebt liever het 2G systeem? Wil je mensen weigeren van hun werk? En dan zeuren dat het profiteurs zijn zeker, omdat ze aanspraak moeten maken op een WW uitkering.
Het weigeren van een vaccin wel. Dat staat namelijk in artikel 11 van de grondwet. Die test daarentegen...stylezzz schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:13:
[...]
2g lijkt mij een serieuze overweging. Overigens een interessant topic... om ww te krijgen moet je niet verwijtbaar werkloos zijn geraakt. Is het weigeren van een vaccin of covid test daar een goede reden voor?
Middenin een pandemie lukt thuis werken en mondkapjes al amper.... Hoe wil je dat standaard erin krijgen?Wolly schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:13:
[...]
Ik ben tegen een permanente QR maatschappij in combinatie met prikken om de zoveel maanden. Eigenlijk denk ik dat ieder weldenkend mens daar tegen is, maar jouw reactie lezend heb ik het mis.
Begin maar eens met een paar basismaatregelen na te leven en te implementeren in de maatschappij. Niet voor een maand, niet voor een seizoen maar gewoon permanent.
Snotterend? Standaard testen, Thuiswerken wordt de gouden standaard. Maak werk van ventilatie op plekken waar veel mensen samenkomen, vooral kwetsbare mensen. Eis betere vaccins die ook verspreiding tegengaan. Investeer in behandelmethodes die zaken verlichten. Investeer in de acceptatie van mondkapjes. Investeer in sport en gezonde voedingspatronen. Neem afscheid van gelegenheden die duidelijk niet meer passen in deze tijd.
Dat zijn zomaar een paar voorbeelden.
En welke gelegheden wil je afschaffen??
Je haalt 2g en QR bij het werk door elkaar. Dat is toch echt iets heel andersRedax schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:11:
[...]
Dus jij hebt liever het 2G systeem? Wil je mensen weigeren van hun werk? En dan zeuren dat het profiteurs zijn zeker, omdat ze aanspraak moeten maken op een WW uitkering.
Ik meen dat je in Italië ook geen aanspraak kan maken op uitkeringen in dat geval.Redax schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:11:
[...]
Lijkt mij prima.
Wil je niet meedoen aan een oplossing kan je een echte #ikdoenietmeermee krijgen.
Als je om medische reden geen prik kan halen is er maatwerk nodig, voor de rest is het thuiswerken en in het uiterste geval de vervelende consequentie van de individuele keuze.Redax schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:11:
De afnemende werking is voornamelijk tegen besmetting, tegen zkh/ic opname blijft die een stuk beter/hoger/gelijker.Wolly schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:00:
[...]
Als er geen ongevaccineerden in het ziekenhuis zouden liggen zouden de drempelwaarden nog steeds overschreden worden toch? Zeker als je rekening houdt met de afnemende werking van de vaccins binnen een paar maanden dan blijf je boosters nodig hebben.
https://www.nu.nl/coronav...ver-de-effectiviteit.htmlEffectiviteit tegen ic-opname: 97 procent
Effectiviteit tegen Ziekenhuisopname: 93 procent
[ Voor 19% gewijzigd door YakuzA op 10-11-2021 19:34 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Uh, de test valt ook gewoon onder artikel 11 van de grondwet.JeroenNietDoen schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:21:
[...]
Het weigeren van een vaccin wel. Dat staat namelijk in artikel 11 van de grondwet. Die test daarentegen...
Waarom zouden we dat moeten willen als je met een jaarlijkse coronaprik er ook vrijwel bent? Hele volksstammen halen elk najaar de griepprik, daar is nooit ophef over.42erik schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:22:
Middenin een pandemie lukt thuis werken en mondkapjes al amper.... Hoe wil je dat standaard erin krijgen?
En welke gelegheden wil je afschaffen??
En de vele mensen die niet op kantoor werken?hoevenpe schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:32:
[...]
Als je om medische reden geen prik kan halen is er maatwerk nodig, voor de rest is het thuiswerken en in het uiterste geval de vervelende consequentie van de individuele keuze.
Welk deel van 'prik halen' is zo ingewikkeld?Arjantje72 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:35:
En de vele mensen die niet op kantoor werken?
Maar in artikel 22 staat dat de regering ook de volksgezondheid dient te beschermen. Het is maar de vraag wat de rechter zwaarder vind wegen.....Tom-Z schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:34:
[...]
Uh, de test valt ook gewoon onder artikel 11 van de grondwet.
De vermenging tussen OMT en kabinet is niet nieuw. We hebben wel eerder periodes gehad in het voor- en najaar dat het praktisch premier Van Dissel kon zijn. Vermenging werkt natuurlijk beide kanten op, in de laatste technische briefing kwam het OMT advies een-op-een overeen met wat De Jonge van plan was. Dit was verrassend omdat het OMT dan ineens zo'n groot vertrouwen heeft in die QR codes, terwijl het systeem zich nog niet bewezen heeft.hoevenpe schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:25:
Je zou toch zeggen dat het OMT slechts een adviserende rol heeft, de regering regeert en de kamer controleert. Een vuurwerkverbod lijkt me bij uitstek een politieke keuze, het sluiten van sectoren kan vanuit medisch oogpunt logisch zijn maar economisch en maatschappelijk onwenselijk, etc.
Wellicht een idee, maar zouden leden van het OMT niet moeten rouleren na een tijd? Ze zijn nu al 20 maanden in dezelfde samenstelling bezig en werken nauw samen met de politiek. Daar liggen risico's van groepsdenken op de loer en vast komen te zitten in denkwijzen. Wat nieuw bloed kan helpen om de boel fris te houden qua denken en ideeën.
Dit blijft een dooddoener. Kan je net zo goed tegen een vegetariër zeggen welk deel van een biefstuk eten nu zo ingewikkeld is.hoevenpe schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:36:
Welk deel van 'prik halen' is zo ingewikkeld?
Ik las de zin anders. Tijd voor koffiehoevenpe schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:36:
[...]
Welk deel van 'prik halen' is zo ingewikkeld?
Ja, ik weet ook wel dat er beperkingen zijn. Ik reageerde op een post dat een vaccinatie wél maar een test niet onder artikel 11 zou vallen. Dat is niet zo.stylezzz schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:37:
[...]
Maar in artikel 22 staat dat de regering ook de volksgezondheid dient te beschermen. Het is maar de vraag wat de rechter zwaarder vind wegen.....
Sowieso staat de grondwet niet aan een vaccinatie- of testplicht in de weg omdat er bij wet beperkingen aan het recht op lichamelijke integriteit mogen worden gesteld. De rechter kan (in het kader van de grondwet) niet meer doen dan toetsen óf er een wettelijke grondslag is.
In principe levert het voor mij geen ongemak op of ze die wel of niet eten. Niet halen van een vaccin kan dat wel opleverenCMD-Snake schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:39:
Dit blijft een dooddoener. Kan je net zo goed tegen een vegetariër zeggen welk deel van een biefstuk eten nu zo ingewikkeld is.
Dat het kabinet wat meer het omt volgt komt denk ik meer door de voorgaande missers waar ze juist wat meer versoepelde als wat het omt adviseerde. (Dansen met jansen anyone?CMD-Snake schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:39:
[...]
De vermenging tussen OMT en kabinet is niet nieuw. We hebben wel eerder periodes gehad in het voor- en najaar dat het praktisch premier Van Dissel kon zijn. Vermenging werkt natuurlijk beide kanten op, in de laatste technische briefing kwam het OMT advies een-op-een overeen met wat De Jonge van plan was. Dit was verrassend omdat het OMT dan ineens zo'n groot vertrouwen heeft in die QR codes, terwijl het systeem zich nog niet bewezen heeft.
Wellicht een idee, maar zouden leden van het OMT niet moeten rouleren na een tijd? Ze zijn nu al 20 maanden in dezelfde samenstelling bezig en werken nauw samen met de politiek. Daar liggen risico's van groepsdenken op de loer en vast komen te zitten in denkwijzen. Wat nieuw bloed kan helpen om de boel fris te houden qua denken en ideeën.
Oh, snappen doe ik het ook niethoevenpe schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:35:
[...]
Waarom zouden we dat moeten willen als je met een jaarlijkse coronaprik er ook vrijwel bent? Hele volksstammen halen elk najaar de griepprik, daar is nooit ophef over.
Die bestond al eerder dan facebook 😉hoevenpe schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:35:
[...]
Waarom zouden we dat moeten willen als je met een jaarlijkse coronaprik er ook vrijwel bent? Hele volksstammen halen elk najaar de griepprik, daar is nooit ophef over.
Dat betekent, stam + t .
De samenstelling staat vooral vast door de functies van de leden, niet zozeer door de namen. Al staan die namen dan ook wel weer voor een fiks aantal jaren vast. Bijvoorbeeld Van Dissel is in 2013 benoemd tot directeur van het Centrum Infectieziektebestrijding, en is in die functie voorzitter van het OMT. De huidige president van DSM was ten tijde van die benoeming VVD-minister van het ministerie van VWS, waar het CIb onder valt.CMD-Snake schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:39:
[...]
De vermenging tussen OMT en kabinet is niet nieuw. We hebben wel eerder periodes gehad in het voor- en najaar dat het praktisch premier Van Dissel kon zijn. Vermenging werkt natuurlijk beide kanten op, in de laatste technische briefing kwam het OMT advies een-op-een overeen met wat De Jonge van plan was. Dit was verrassend omdat het OMT dan ineens zo'n groot vertrouwen heeft in die QR codes, terwijl het systeem zich nog niet bewezen heeft.
[...]
De leden van het OMT spreken en overleggen op persoonlijke titel. Voer genoeg voor complottheorieën.
Jammer dat het jeugdjournaal zich wil lenen als spreekbuis van de *knip*, maar ze zullen vast gedacht hebben "we willen ook het andere geluid laten horen" ofzo.
Haar ouders zijn niet gevaccineerd en zij ook niet (ze haaste zich nog om erbij te vermelden dat dat toch ;echt haar eigen keuze was).
Anyway, dat kind dat tetterde natuurlijk netjes alle *knip* na wat de ouders aan de keukentafel bespreken.
En ze vond zichzelf heel zielig, want ze voelde zich buitengesloten, want ze kon geen leuke dingen doen.
Heel zielig allemaal, zo'n tweederangs burgerkind. Mag helemaal niets meer in deze gemene maatschappij.
Helemaal niets? Nee, want ze heeft geen QR-code.
Maar je kan toch een QR-code krijgen als je je laat testen?
Nee, maar ze wilde zich niet laten testen, want ze wilde niet bewijzen dat ze gezond was
Wut? Dat is toch het hele idee van testen? Dat je een bewijs hebt dat je gezond bent
Dus. Ze wilde zich niet laten testen en daarom mag ze niet mee naar de bioscoop en daarom is zij heel zielig en de maatschappij heel gemeen.
Wat me ook opviel (tussen de *knip*-retoriek die ze ongetwijfeld van haar ouders heeft) was "ze wilde geen vaccinatie, want een vaccinatie doe je voor jezelf en ze heeft weinig kans op ernstige klachten".
Ik vond dat wel opvallend, de uitspraak "een vaccinatie doe je voor jezelf". Is dat een soort goedpraterij voor *knip*dat ze het niet hoeven te nemen? "Het is toch voor mij, en ik heb het niet nodig, dus het hoeft niet", zoiets?
Nouja, een apart item in ieder geval. Wel jammer dat het Jeugdjournaal er een heel eenzijdig item van maakte waarin *knip*als slachtoffers werden afgetekend (ze mag niets meer en "mensen zeggen gemene dingen tegen me").
Laat die negatieve verbasteringen achterwege aub. Het voegt niks toe.
[ Voor 5% gewijzigd door tweakduke op 11-11-2021 10:45 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Nou ben ik behoorlijk pro-vax maar dit is toch niet een hele gekke redenatie voor een kind die inderdaad nauwelijks kans heeft om de zorg te belasten bij een besmetting? Voor de ouders daarentegen...anandus schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:36:
Wat me ook opviel (tussen de antivax-retoriek die ze ongetwijfeld van haar ouders heeft) was "ze wilde geen vaccinatie, want een vaccinatie doe je voor jezelf en ze heeft weinig kans op ernstige klachten".
Ik vond dat wel opvallend, de uitspraak "een vaccinatie doe je voor jezelf". Is dat een soort goedpraterij voor antivax dat ze het niet hoeven te nemen? "Het is toch voor mij, en ik heb het niet nodig, dus het hoeft niet", zoiets?
Het kind kan het wel doorgeven aan d'r oma oidCartman! schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:46:
[...]
Nou ben ik behoorlijk pro-vax maar dit is toch niet een hele gekke redenatie voor een kind die inderdaad nauwelijks kans heeft om de zorg te belasten bij een besmetting? Voor de ouders daarentegen...
Zo moeilijk is dat niet hoor, thuiswerken de standaard maken. Je moet het alleen wel willen als overheid en dat zit er nu niet in.42erik schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:22:
[...]
Middenin een pandemie lukt thuis werken en mondkapjes al amper.... Hoe wil je dat standaard erin krijgen?
En hoe weet je of mondkapjes al amper lukken? Is dat al geprobeerd, een overheidscampagne die stelt 'Voel je je verkouden, bescherm jezelf en anderen met een mondkapje! Gratis verkrijgbaar bij jou op de hoek'. en meer van dat soort zaken? We hebben in dit topic al gezien dat mensen die vrijwillig, in een tijd dat het niet hoefde, een mondkapje droegen in de AH al beschimpt werden. Dat soort praktijken moet je uitbannen, wanneer iemand dat wilt dan moet hij dat mondkapje vrijelijk kunnen dragen zonder commentaar.
Daar heeft Aboutaleb wel eens wijs over gesproken.En welke gelegheden wil je afschaffen??
https://www.pzc.nl/rotter...e-klauwen-lopen~ad0edc5c/Volgens Aboutaleb moeten ondernemers niet denken dat het uitgaansleven weer wordt als vroeger. ,,Dan behoor je tot de verliezers. Veel bier verkopen op een kleine oppervlakte is geen verdienmodel meer.’’ Hij verwacht ook niet dat dat het ooit weer zal worden. ,,We moeten nieuwe manieren vinden om het gezellig te maken in de stad. De ondernemers moeten met plannen komen en wij kunnen daarbij helpen.’’
Maar heb jij liever elke 6 maanden een boosterprik en een QR code maatschappij, waarbij de QR wordt ingetrokken als je niet tijdig prikt en waarbij je alleen mag meedoen met geldige QR?
Net als een kind dat gevaccineerd is.Basekid schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:48:
Het kind kan het wel doorgeven aan d'r oma oid
Als het kabinet bij "dansen met Jansen" gewoon de adviezen van het OMT had gevolgd hadden we toen toch een stuk minder gezeik gehad dus in dat opzicht zouden ze juist beter naar het OMT hebben moeten luisteren.CMD-Snake schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:39:
[...]
De vermenging tussen OMT en kabinet is niet nieuw.
Het kabinet zou vooral wat minder moeten kijken naar de beeldvorming, minder kijken naar wat de kiezer boos zou kunnen maken. Iets vaker pro actief handelen in plaats van achteraf.
Maar Oma heeft haar prikken gehad en daarmee beschermd tegen COVID-19, daarmee doet het er niet toe of kind de prik wel of niet heeft.Basekid schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:48:
[...]
Het kind kan het wel doorgeven aan d'r oma oid
Oma krijgt eventueel haar 3e en 4e prik om haar systeem op peil te houden. Zo is zij beschermd en is het niet nodig haar kleinkind te vaccineren.
Volgens mij is de risk/benefit van de vaccinatie ook voor een 12 jarige positief. Dus het is gewoon verstandig om te vaccineren.Cartman! schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:46:
[...]
Nou ben ik behoorlijk pro-vax maar dit is toch niet een hele gekke redenatie voor een kind die inderdaad nauwelijks kans heeft om de zorg te belasten bij een besmetting? Voor de ouders daarentegen...
Maar een persoon dat gevaccineerd is geeft het wel minder door (geloof dat volgens de laatste onderzoeken* vanwege de deltavariant 'maar' 35% minder is, maar minder is minder).
Moet je eens kijken wat 35% minder besmettelijkheid met de R kan doen.
* Bijv Britse studie: Gevaccineerden geven het coronavirus in huis bijna net zo makkelijk door als niet-gevaccineerden, Trouw, 28-10
[ Voor 37% gewijzigd door anandus op 10-11-2021 21:57 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Nu zie ik elke zes maanden niet gebeuren maar ik snap de weerzin tegen pakweg elk jaar een prik niet zo. Als dit nu de weg is om het virus eronder te houden, why not?Wolly schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:48:
[...]
Maar heb jij liever elke 6 maanden een boosterprik en een QR code maatschappij, waarbij de QR wordt ingetrokken als je niet tijdig prikt en waarbij je alleen mag meedoen met geldige QR?
Eigenlijk zou dit virus beter nog wat dodelijker zijn. Dan zouden een stuk minder mensen zeuren over zoiets als een extra prikkie.
Stemmingmakerij en persoonlijke overwegingen mogen in de kroeg.
[ Voor 109% gewijzigd door tweakduke op 11-11-2021 10:47 ]
Eens, echter is de kans op doorgeven bij een gevaccineerde zeker niet 0. Zie verder de toelichting van @Snow_Kinganandus schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:55:
Maar een persoon dat gevaccineerd is geeft het wel minder door (geloof dat volgens de laatste cijfers vanwege de deltavariant 'maar' 35% minder is, maar minder is minder).
Dat 18+ de prik zou moeten halen ben ik t helemaal mee eens maar daaronder zie ik toch echt minder noodzaak. Als mijn dochter van 7 zich mag laten vaccineren weet ik ook niet of ik t doe. Wat mij betreft mag er meer druk op die 18+ groep die de zorg wel direct kan belasten door de prik te weigeren.
Niemand zegt toch dat nul is? Probleem is dat mensen het hele concept van kansberekening niet begrijpen. Ze denken in "wel" of "niet" besmetten. De gevaccineerde denkt "mij gebeurt niks" en de ongevaccineerde denkt "het maakt niks uit want de gevaccineerde kan het ook doorgeven". Beide klopt echter niet.Cartman! schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:57:
[...]
Eens, echter is de kans op doorgeven bij een gevaccineerde zeker niet 0. Zie verder de toelichting van @Snow_King
Verwijderd
Omdat ik er gruwelijk ziek van word bijvoorbeeld. De afgelopen 25 jaar niet ziek geweest, geen werkdag gemist. Vaccinatie en letterlijk 72 uur in bed gelegen met knallende koppijn en zweetaanvallen. Dus nee, ik kijk niet uit naar de volgende ronde.D-e-n schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:55:
Nu zie ik elke zes maanden niet gebeuren maar ik snap de weerzin tegen pakweg elk jaar een prik niet zo. Als dit nu de weg is om het virus eronder te houden, why not?
De weerzin tegen de prik en het in stand houden van een QR maatschappij, daar heb ik het over. Dat is voor jou geen probleem? Ook niet als er gezegd wordt dat we met het volgen van bijvoorbeeld enkele simpele basismaatregelen het virus al grotendeels eronder krijgen?D-e-n schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:55:
[...]
Nu zie ik elke zes maanden niet gebeuren maar ik snap de weerzin tegen pakweg elk jaar een prik niet zo. Als dit nu de weg is om het virus eronder te houden, why not?
Ik snap best dat je kinderen onder de 10 (noem maar even een leeftijd als voorbeeld), niet zo snel / graag laat vaccineren, maar tot die tijd fungeren ze wel als wandelende corona bronnen (met zelf weinig tot geen klachten, dus je weet niet of ze het wel of niet hebben).Cartman! schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:57:
[...]
Eens, echter is de kans op doorgeven bij een gevaccineerde zeker niet 0. Zie verder de toelichting van @Snow_King
Dat 18+ de prik zou moeten halen ben ik t helemaal mee eens maar daaronder zie ik toch echt minder noodzaak. Als mijn dochter van 7 zich mag laten vaccineren weet ik ook niet of ik t doe. Wat mij betreft mag er meer druk op die 18+ groep die de zorg wel direct kan belasten door de prik te weigeren.
Als ik links en rechts al hoor dat weer hele klassen naar huis gestuurd worden op de basisschool, dan schiet het niet op om te zeggen, laat mijn kind niet inenten.
Maar dan ben je de uitzondering. Jij hebt reden om te zeuren, de meeste mensen niet.Verwijderd schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:00:
[...]
Omdat ik er gruwelijk ziek van word bijvoorbeeld. De afgelopen 25 jaar niet ziek geweest, geen werkdag gemist. Vaccinatie en letterlijk 72 uur in bed gelegen met knallende koppijn en zweetaanvallen. Dus nee, ik kijk niet uit naar de volgende ronde.
Waarom moet het ene met het andere samen gaan? De vaccins waren er al lang voor de de QR code. Waarom die suggestie die feitelijk nergens op baseerd is? De griepprik wordt ook elk jaar gegeven, zonder qr code.Wolly schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:00:
[...]
De weerzin tegen de prik en het in stand houden van een QR maatschappij, daar heb ik het over. Dat is voor jou geen probleem? Ook niet als er gezegd wordt dat we met het volgen van bijvoorbeeld enkele simpele basismaatregelen het virus al grotendeels eronder krijgen?
Ik ben er duizend procent van overtuigd dat er, net als bij de griep, nog lang jaarlijkse boosters voor in elk geval de kwetsbaren nodig zullen zijn. Maar daar is geen code voor nodig.
[ Voor 8% gewijzigd door D-e-n op 10-11-2021 22:05 ]
Hoe denk je dat je lichaam zou reageren op 'echte' covid?Verwijderd schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:00:
[...]
Omdat ik er gruwelijk ziek van word bijvoorbeeld. De afgelopen 25 jaar niet ziek geweest, geen werkdag gemist. Vaccinatie en letterlijk 72 uur in bed gelegen met knallende koppijn en zweetaanvallen. Dus nee, ik kijk niet uit naar de volgende ronde.
Nergens op gebaseerd behalve op wat er nu in de praktijk gebeurdD-e-n schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:03:
[...]
Waarom moet het ene met het andere samen gaan? De vaccins waren er al lang voor de de QR code. Waarom die suggestie die feitelijk nergens op baseerd is? De griepprik wordt ook elk jaar gegeven, zonder qr code.
Covid is geen griep en er wordt dus ook anders mee omgegaan.
Om nog even op je edit te reageren:
Zie laatste stukje in post Wolly in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10"Ik ben er duizend procent van overtuigd dat er, net als bij de griep, nog lang jaarlijkse boosters voor in elk geval de kwetsbaren nodig zullen zijn. Maar daar is geen code voor nodig.
[ Voor 27% gewijzigd door Wolly op 10-11-2021 22:09 ]
Verwijderd
Waarschijnlijk een hoestje en een kuchje. Paar dagen ongemak en weer door. En kom niet ook nog met de long covid dooddoener alsjeblieft.Kheos schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:06:
[...]
Hoe denk je dat je lichaam zou reageren op 'echte' covid?
Ben benieuwd over een paar weken of het nog zo is meestal is griep seizoen daar later dan hier in NL .desalniettemin schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:05:
In Portugal is nu 98% van de bevolking gevaccineerd en is daar de pandemie onder controle, maar de mensen daar luisteren wel naar de overheid en dragen nu nog steeds binnen en buiten een mondkapje ook al hoeft het niet. Hier gooien we de kont tegen de krib en daardoor komt Covid hier nooit onder controle ben ik bang en worden de maatregelen steeds weer verzwaard.
hoi
Je komt hier met rampscenario's waar nul onderbouwing voor is behalve je eigen onderbuik. We hebben dit eerder gezien in Nederland: de avondklok zou ook eeuwig duren, de lockdown ook. Maar echt geen minister in Nederland zit er op te wachten om dit zolang vol te houden.
Uiteindelijk zullen die boosters juist nodig zijn om te VOORKOMEN dat we weer lockdowns of codes of avondklokken nodig hebben. Het is juist omgekeerd.
Laat ik het dan zo vragen, hoe ga je mensen overtuigen om booster #4 (en 5 en 6) te nemen? Denk je dat de vaccinatiebereidheid die we nu zien, waarbij bijvoorbeeld jongeren de vaccinatie vooral hebben genomen om uit te kunnen of om naar de McDonald's te gaan, net zo hoog blijft?D-e-n schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:15:
@Wolly
Je komt hier met rampscenario's waar nul onderbouwing voor is behalve je eigen onderbuik. We hebben dit eerder gezien in Nederland: de avondklok zou ook eeuwig duren, de lockdown ook. Maar echt geen minister in Nederland zit er op te wachten om dit zolang vol te houden.
Of kunnen we in de toekomst met een veel lagere vaccinatiegraad af, en zoja, waarop baseer je dat?
Heb ik dat ontkend ofzo?Uiteindelijk zullen die boosters juist nodig zijn om te VOORKOMEN dat we weer lockdowns of codes of avondklokken nodig hebben. Het is juist omgekeerd.
Aangezien de maatregelen zoals mondkapjes die tegen Covid helpen ook tegen de griep helpen (en ook tegen verkoudheden en andere via de lucht verspreide ziektes) zal ook het griepseizoen waarschijnlijk milder zijn.Kr44nVogel schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:10:
[...]
Ben benieuwd over een paar weken of het nog zo is meestal is griep seizoen daar later dan hier in NL .
Ik ben geen waarzegger. Dus ik heb geen idee of alleen de kwetsbaren inenten dan genoeg is. Het is natuurlijk ook een kwestie van communicatie. Als de jongeren met prikken algemene lockdowns kunnen voorkomen zullen ze dat toch doen?Wolly schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:20:
[...]
Laat ik het dan zo vragen, hoe ga je mensen overtuigen om booster #4 (en 5 en 6) te nemen? Denk je dat de vaccinatiebereidheid die we nu zien, waarbij bijvoorbeeld jongeren de vaccinatie vooral hebben genomen om uit te kunnen of om naar de McDonald's te gaan, net zo hoog blijft?
Of kunnen we in de toekomst met een veel lagere vaccinatiegraad af, en zoja, waarop baseer je dat?
Je koppelde de weerstand tegen de prik aan de QR code. Dat kun je echter prima los van elkaar zien. Ik vind het ook belangrijk om dat uit te dragen, juist om de weerstand weg te nemen.[...]
Heb ik dat ontkend ofzo?
De werking neemt niet af zeg je. Kan ik dan wel zeggen dat mensen na een booster beter beschermd zijn dan voor de injectie van de booster?IJzerlijm schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:22:
[...]
De werking van het vaccin neemt niet af. Tenzij je een ziekte oploopt die je immuunsysteem sloopt (of het was al gesloopt voor vaccinatie) zal je na een besmetting of vaccinatie voor de rest van je leven beter beschermd zijn. Wat afneemt is de aanwezigheid van antilichamen die, nadat de ziekte uit je lichaam weg is, niet meer aangemaakt worden want ze zijn niet meer nodig. In de zomer liep half Nederland rond met een goed niveau antilichamen dat na de vaccinaties was aangemaakt en die zijn nu grotendeels weg. Met een booster ben je weer een paar maanden enigzins beschermd.
Of bedoel je dat alleen mensen met een gesloopt/slecht werkend immuunsysteem er baat hebben bij een booster en de gezonde 65+er zonder kwalen er niets mee opschiet?
Even met zijn allen een boostertje halen en dan weer een jaar ofzo geen maatregelen hoeven hebben? Graag! Nul komma nul twijfel zelfsWolly schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:48:
[...]
Zo moeilijk is dat niet hoor, thuiswerken de standaard maken. Je moet het alleen wel willen als overheid en dat zit er nu niet in.
En hoe weet je of mondkapjes al amper lukken? Is dat al geprobeerd, een overheidscampagne die stelt 'Voel je je verkouden, bescherm jezelf en anderen met een mondkapje! Gratis verkrijgbaar bij jou op de hoek'. en meer van dat soort zaken? We hebben in dit topic al gezien dat mensen die vrijwillig, in een tijd dat het niet hoefde, een mondkapje droegen in de AH al beschimpt werden. Dat soort praktijken moet je uitbannen, wanneer iemand dat wilt dan moet hij dat mondkapje vrijelijk kunnen dragen zonder commentaar.
[...]
Daar heeft Aboutaleb wel eens wijs over gesproken.
[...]
https://www.pzc.nl/rotter...e-klauwen-lopen~ad0edc5c/
Want wat jij simpele maatregelen noemt zijn dat alles behalve simpel. Het zijn vooral dingen die blijkbaar tegen de natuur van de huidige Nederlander ingaan. Want de mondkapjes zijn er alleen als de plicht er is. Thuiswerken alleen als de plicht er is (en dan zelfs al twijfelachtig). En mensen vinden met zijn allen op veel te weinig m2 bier drinken leuk.
Laten we ook niet vergeten dat het nog steeds over een wandelingetje naar de huisarts gaat... meer niet... het is geen rocketscience... Hell, ze komen zelfs met prikbussen langs... elke nitwit kan dit, zo'n prik halen.
Ok, niet iedereen, er zijn medische redenen, dat is waar. Maar afgezien daarvan heb ik in al die maanden nog geen enkele fatsoenlijke reden gehoord om de prik niet te nemen. Erger nog, als je erom vraagt krijg je 9 van de 10 keer niet eens een antwoord (hier tenminste).
En nee, "ik ben geen risico groep en ben daarom best veilig" is geen fatsoenlijke reden, dat is asociaal naar de rest van de maatschappij, die je nog steeds kan besmetten en met zorgdruk opzadelt (aangezien 1,5 miljoen keer "best veilig" blijkbaar niet veilig genoeg is)
We hebben toch overduidelijk gezien dat de motivatie "als ze lockdowns kunnen voorkomen zullen ze dat toch doen" afwezig was bij jongeren? Pas toen ze de toegang tot zaken werd ontzegd (dansen/jansse) gingen ze prikken en zelfs toen nog niet allemaal. Naderhand mochten ze ook niet meer naar de bios of McDonald's en toen kwamen er weer een hoop opdagen.D-e-n schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:26:
[...]
Ik ben geen waarzegger. Dus ik heb geen idee of alleen de kwetsbaren inenten dan genoeg is. Het is natuurlijk ook een kwestie van communicatie. Als de jongeren met prikken algemene lockdowns kunnen voorkomen zullen ze dat toch doen?
Nee,ik koppelde de weerzin tegen de prik én het in stand houden van een QR maatschappij. Subtiel verschil dus.Je koppelde de weerstand tegen de prik aan de QR code. Dat kun je echter prima los van elkaar zien. Ik vind het ook belangrijk om dat uit te dragen, juist om de weerstand weg te nemen.
Zoals gezegd, en ik heb je al verwezen naar een eerdere post, zou ik er vrede mee hebben als het net als de griepprik wordt waarbij een ieder zelf kiest voor een vaccinatie zonder consequenties. Vooralsnog zien we niet dat die weg wordt ingeslagen, de QR wordt zelfs strenger ingezet doordat deze ingetrokken kan worden bij niet tijdig voldoen aan een nieuwe injectie.
En je hoeft geen waarzegger te zijn om te zien dat er voorlopig geen tekenen zijn dat dit in positieve zin gaat veranderen.
Inclusief de bijbehorende QR maatschappij? (dat stukje van de vraag neem je niet mee in je antwoord dus vandaar dat ik het maar nogmaals vraag)42erik schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:37:
[...]
Even met zijn allen een boostertje halen en dan weer een jaar ofzo geen maatregelen hoeven hebben? Graag! Nul komma nul twijfel zelfs
De natuur van de huidige Nederlander is gewijzigd toen het Covid virus uit China hier landde en mensen besmette. Daar moeten we mee leren leven, met of zonder vaccin zal je daar zaken voor moeten doen of laten.Want wat jij simpele maatregelen noemt zijn dat alles behalve simpel. Het zijn vooral dingen die blijkbaar tegen de natuur van de huidige Nederlander ingaan. Want de mondkapjes zijn er alleen als de plicht er is. Thuiswerken alleen als de plicht er is (en dan zelfs al twijfelachtig). En mensen vinden met zijn allen op veel te weinig m2 bier drinken leuk.
Dank voor je mening, maar ik mis de relatie met het punt van het instandhouden van een permanente QR maatschappij in combinatie met herhaalprikken om de zoveel maanden.Laten we ook niet vergeten dat het nog steeds over een wandelingetje naar de huisarts gaat... meer niet... het is geen rocketscience... Hell, ze komen zelfs met prikbussen langs... elke nitwit kan dit, zo'n prik halen.
Ok, niet iedereen, er zijn medische redenen, dat is waar. Maar afgezien daarvan heb ik in al die maanden nog geen enkele fatsoenlijke reden gehoord om de prik niet te nemen. Erger nog, als je erom vraagt krijg je 9 van de 10 keer niet eens een antwoord (hier tenminste).
En nee, "ik ben geen risico groep en ben daarom best veilig" is geen fatsoenlijke reden, dat is asociaal naar de rest van de maatschappij, die je nog steeds kan besmetten en met zorgdruk opzadelt (aangezien 1,5 miljoen keer "best veilig" blijkbaar niet veilig genoeg is)
Maar het ging er in mijn opmerking om dat ik de weerzin tegen een extra prik niet snap. Ik heb nergens gezegd wat ik van de QR code vind. Ik vind dat je die discussies moet scheiden.
De QR code zie ik als een noodmaatregel, net als een avondklok maar dan minder ingrijpend. En ik zie nergens aanleiding om te denken dat het kabinet dat anders ziet.
[ Voor 12% gewijzigd door D-e-n op 10-11-2021 22:50 ]
(bron: NOS Liveblog)Ingewijden: waarschijnlijk geen aanvullende maatregelen voor ongevaccineerden
Het demissionaire kabinet kiest er waarschijnlijk niet voor om het coronatoegangsbewijs te beperken tot mensen die gevaccineerd zijn of hersteld van een infectie. Als er vrijdag nieuwe maatregelen bekend worden gemaakt, zal dat zogeheten 2G-systeem er normaal gesproken geen onderdeel van uitmaken, zeggen ingewijden. Ook kiest het kabinet waarschijnlijk niet voor het verplicht tonen van een QR-code op het werk.
Zo te zien acht De Jonge de geesten nog niet rijp genoeg voor zijn meest ingrijpende plannen waarvoor hij wel de wetgeving op orde aan het maken was.
Het gevaar is dat als je al 20 maanden aan een probleem werkt er ook tunnelvisie of expert blindness kan optreden. Af en toe wat leden rouleren zorgt voor nieuwe inzichten en ideeën. Je ziet dat OMT en kabinet steeds meer verweven met elkaar, dat is niet goed. Ze hebben ieder hun eigen rol in het verhaal en dat moet zo blijven.zacht schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:27:
De samenstelling staat vooral vast door de functies van de leden, niet zozeer door de namen. Al staan die namen dan ook wel weer voor een fiks aantal jaren vast. Bijvoorbeeld Van Dissel is in 2013 benoemd tot directeur van het Centrum Infectieziektebestrijding, en is in die functie voorzitter van het OMT. De huidige president van DSM was ten tijde van die benoeming VVD-minister van het ministerie van VWS, waar het CIb onder valt.
De leden van het OMT spreken en overleggen op persoonlijke titel. Voer genoeg voor complottheorieën.
Ik kan mij dit standpunt goed voorstellen. Het is momenteel een soort 'schuldig tot het tegendeel is bewezen' qua opzet en dat stuit mij ook tegen de borst. Het QR code systeem zijn voldoende morele en ethische bezwaren tegen, dat maakt iemand nog niet meteen tot wappie als ze niet mee willen doen eraan. In dat opzicht is 'wappie' of 'anti-vaxxer' nu een soort generieke term geworden waarmee je iedereen de mond kan snoeren. Zodra het label wappie erop is geplakt hoeven we niet meer te luisteren.anandus schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:36:
Nee, maar ze wilde zich niet laten testen, want ze wilde niet bewijzen dat ze gezond was
Verwijderd
Hier zou ik ook voor tekenen maar dat is een utopie gebleken. Nu ben ik geprikt, flink ziek geworden van die prik en heb ik alsnog te maken met maatregelen. Als toetje hebben we ondanks de vaccinaties het monster niet verslagen.42erik schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:37:
[...]
Even met zijn allen een boostertje halen en dan weer een jaar ofzo geen maatregelen hoeven hebben? Graag! Nul komma nul twijfel zelfs
Er lijkt geen beeld te zijn van wat de exit strategie is uit deze pandemie. Wat moet er gebeuren (of juist niet meer) om deze situatie achter ons te laten? Is dat 95 of 100% vaccinatie of gaat dat zelfs de oplossing niet zijn? Het perspectief is mij in elk geval onduidelijk. En Hugo ook want nu wordt ‘het boostertje’ weer de volgende wortel, en daarna dwangmiddel.
Zolang we dit probleem niet mondiaal, of op zijn minst op Europees niveau gaan proberen op te lossen blijf je als landen elkaar sowieso infecteren. Dat is ook dweilen met de kraan open.
Dus nee ik sta niet te springen om een ‘boostertje’ want dat is pappen en nathouden en slechts een halve pleister op de wond van visionaire incompetentie.
Dan heb jij het dus over een heel ander punt, ik heb het nergens over de" weerstand tegen een extra prik" behalve in de context van de bijbehorende verplichte QR maatschappij.D-e-n schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:49:
@Wolly
Maar het ging er in mijn opmerking om dat ik de weerzin tegen een extra prik niet snap. Ik heb nergens gezegd wat ik van de QR code vind. Ik vind dat je die discussies moet scheiden.
De QR code zie ik als een noodmaatregel, net als een avondklok maar dan minder ingrijpend. En ik zie nergens aanleiding om te denken dat het kabinet dat anders ziet.
Zoals gezegd, iedereen moet vrijelijk zelf kunnen kiezen wat hij aan vaccinaties wilt, als daar een booster bij zit dan is dat toch prima
Dit topic is gesloten.
![]()
Voor de persconferentie van 26 november j.l. en alles dat daarbij hoort: Persconferentie 26 november
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).
Bovendien:
- Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
- Simpele argumenten als: schaal de IC capiciteit op gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
- Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
- Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
- Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.
:fill(white):strip_exif()/f/image/N8nRkYfBWx15Al7hgori6YxN.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZMHo6dpE684ub81pBI7V1Cfv.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/CRKhPiYGl0QyLxYfNMQ4i1NY.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/DmUq3EutkqYb7qu8ULUcQ2hd.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/qvuaOtdV4qPiTpdfa59aeURN.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/ej7WpxSBu4MoXAJng10XX1XQ.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/svCdbIBcuAMM2BSxR5gswdvL.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Flz7vnufTZGaSmLNea7hCqsm.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/O3p5kpTnBF1Z1Ax7aqUtHf9k.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/QW0N3nmBtNXklqCBA6QrZAat.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/5QYdtjjsZzSmdHN3iwS5hi82.png?f=user_large)