Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 129 Laatste
Acties:
  • 397.032 views

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
Tom-Z schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:28:

Ik beschrijf het ook niet als realistisch scenario of als oplossing voor het huidige probleem. Het is meer een gedachtenexperiment: wat als we op 1 oktober op magische wijze (*) 95% vaccinatiegraad gehad hadden? Hoe had onze winter er dan uit gezien? Zorgeloos dus.
Ik betwijfel of het zorgeloos zou zijn geweest. (weliswaar minder maar zeker niet zorgeloos).

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:38
MikeyMan schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:28:
[...]

Griepprikken worden door de huisarts gedaan. Die zitten nu ook vol natuurlijk.
En het bewaren van de vaccins is ook een uitdaging natuurlijk. Hoewel dat wel iets makkelijker was geworden.
mijn buurvrouwtje ging haar griepprik halen bij een mobiele prik locatie daar werden ook covid vaccinaties gezet

• nuveo
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-11-2024
ZieMaar! schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:27:
[...]

Dat is toch niet zo? De helft van de besmettingen is onder niet gevaccineerden (die een fors lagere testbereidheid hebben). Zie de posts van @Tom-Z .

Of begrijp ik je niet goed?
Tom-Z schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:51:
[...]

Allereerst, het is niet de "schuld" van de ongevaccineerden of gevaccineerden dat de besmettingen oplopen. Dat de besmettingen oplopen komt door een combinatie van een te lage immuniteitsgraad gecombineerd met te veel sociale contacten. Als alle gevaccineerden thuis zouden gaan zitten zouden de besmettingen dalen. Is het daarom hun "schuld" dat de besmettingen oplopen?

Ter bevestiging kun je in het wekelijks rapport van het RIVM nalezen dat ~50% van de besmettingen onder gevaccineerden plaatsvindt. Dat is behoorlijk disproportioneel, want ruim 75% van de Nederlanders is gevaccineerd, en bovendien blijkt uit recent onderzoek dat de testbereidheid onder gevaccineerden veel hoger is. Dus dat percentage van 50% is waarschijnlijk ook nog een overrepresentatie.

Als je kijkt naar wat er nu met het CTB gebeurt, is het zo dat testen een ongeveer vergelijkbare zekerheid geeft over de besmettelijkheid van iemand als vaccineren. Er komen (als je voldoende mensen binnen laat) altijd wel een paar besmettelijke mensen binnen, want noch de tests noch de vaccins zijn waterdicht. Maar ongevaccineerden lopen in zo'n situatie wel 4x zo veel risico om besmet te raken, en als ze dan besmet raken geven ze het gemiddeld ook nog aan 2x zo veel mensen door. Het binnenlaten van getestte ongevaccineerden is dus een behoorlijk risico.
Dank voor je uitgebreide reactie op mijn ietwat kort-door-de-bocht statement :)

Mijn punt was vooral: als je kijkt naar de grafieken is 't in ieder geval duidelijk dat het toestaan van grote "evenementen" op basis van de coronapas het moment was dat 't aantal besmettingen weer losbarstte. Op die evenementen zijn de gevaccineerden in ieder geval in absolute getallen oververtegenwoordigd, maar volgens mij is ook de kans dat een gevaccineerde daar besmettelijk is groter dan bij iemand met een < 24 uur oud negatieve test. (Bron even niet bij de hand dus feedback welkom, maar dat is een aantal keer genoemd in pleidooien van epidemiologen om evenementen alleen op basis van 1G te doen: een negatieve test, ongeacht vaccinatiestatus).

Dat een ongevaccineerde daar vervolgens een groter risico loopt om besmet te raken maakt voor de verspreiding weinig uit, want de besmettelijkheid treedt nooit binnen 24 uur in.

Dus als je per se iets de "schuld" wil geven voor het hoge aantal besmettingen is dat vooral de combinatie van evenementen o.b.v. coronapas + gevaccineerden... (waar dus bij gezegd moet worden dat het verhaal voor ziekenhuisopnames anders zit).

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:28:
[...]

Griepprikken worden door de huisarts gedaan. Die zitten nu ook vol natuurlijk.
En het bewaren van de vaccins is ook een uitdaging natuurlijk. Hoewel dat wel iets makkelijker was geworden.
Griepprikseizoen is alweer over hier.

Bewaren is ook al opgelost toch?
Het coronavaccin van Pfizer/BioNTech kan volgens de fabrikant niet vijf dagen, maar een maand worden bewaard op 2 tot 8 graden celsius. Dat zei medisch directeur Marc Kaptein van de Nederlandse tak van Pfizer vrijdag in het radioprogramma 1 op 1.
https://www.telegraaf.nl/...n-koelkast-bewaard-worden

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:32:
[...]

Bewaren is ook al opgelost toch?

[...]

https://www.telegraaf.nl/...n-koelkast-bewaard-worden
Ja, daarom zeg ik deels. Na ontdooien is het langer te bewaren. Voor die tijd nog wel een klein drama. Ook gezien de grote verpakkingen. Maargoed, dat zou nu de bottleneck niet meer moeten zijn.

Griepprikseizoen is overigens nog volop bezig. Mijn vrouw is zwanger en krijgt hem ook, maar moet wachten totdat de ouderen en kwetsbaren aan de beurt zijn geweest. Huisarts slecht te bereiken ook overigens. Dus wellicht dat we die commercieel gaan laten zetten.

[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 10-11-2021 10:35 ]

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Knullig inderdaad, het trage starten van het boosteren. Lijkt wel een kopie van vorig jaar. Besluiteloosheid en onmacht om iets te plannen, organiseren en uitvoeren.

Terwijl dat eigenlijk - net als vorig jaar - een van de minst onzekere factoren in de pandemie is. Je weet al maanden dat die dingen eraan zitten te komen.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:07
Wolly schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:25:
[...]
Gek idee hoor, maar de griepprik gaat om de dezelfde doelgroep en vindt niet plaats in tenten.
Alleen worden de griepprikken in korte tijd gezet bij veel minder mensen. Per jaar zijn het zo'n 3 miljoen prikken en dan is het ook klaar voor dat jaar. Als je naar de boosterprikken kijkt heb je het over 12 miljoen en dan zit er waarschijnlijk geen eens een jaar tussen.

Hier in de buurt zit een sporthal die daarvoor wordt gebruikt en die is simpelweg een aantal weekenden in gebruik als priklocatie. Voor de corona-prikken gaan we het niet halen met een paar weekenden, dan heb je hem ook de hele week nodig.[quote]
("Tenten" zijn trouwens verwarmd). Waarom kunnen de verpleegjuizen bijvoorbeeld niet in 1 ochtend geprikt worden?
Aangezien er nu heel veel tenten bijgekomen zijn, zijn ze niet allemaal verwarmd of om andere redenen niet helemaal geschikt (b.v. te open). En dat wil niet zeggen dat er geen oplossing voor is, maar het is wel logisch dat er nu gemeld wordt dat de huidige locaties niet afdoende zijn.
Ik verwacht dan ook niet dat dit echt een probleem gaat worden, maar het is wel iets waar aan gewerkt moet worden.

[removed]

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:33:
[...]

JA, daarom zeg ik deels. Na ontdooien is het langer te bewaren. Voor die tijd nog wel een klein drama. Ook gezien de grote verpakkingen. Maargoed, dat zou nu de bottleneck niet meer moeten zijn.
Je zal maar het AZ vaccin hebben moeten nemen destijds in de zomer omdat Hugo weigerde een ander vaccin te gebruiken voor jouw leeftijdsgroep. Let wel: Dat zijn de mensen die toen al actie voerden om het beter Pfizer te krijgen.

Vervolgens zit je nu in de laagste bescherming en hoor je op de radio dat de voor jou broodnodige booster even niet kan omdat eerst uitgezocht moet worden of de temperatuur in de priklocatie wel goed is |:( Dit terwjil de Gezondheidsraad al weken geleden zei "Bereid alvast voor op boosters".

Incompetentie is nog een understatement.

• Wolly
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:35:
[...]

Alleen worden de griepprikken in korte tijd gezet bij veel minder mensen. Per jaar zijn het zo'n 3 miljoen prikken en dan is het ook klaar voor dat jaar. Als je naar de boosterprikken kijkt heb je het over 12 miljoen en dan zit er waarschijnlijk geen eens een jaar tussen.
12 miljoen????

We hebben het vooralsnog vooral over 65+ toch?
Hier in de buurt zit een sporthal die daarvoor wordt gebruikt en die is simpelweg een aantal weekenden in gebruik als priklocatie. Voor de corona-prikken gaan we het niet halen met een paar weekenden, dan heb je hem ook de hele week nodig.[quote]

[...]

Aangezien er nu heel veel tenten bijgekomen zijn, zijn ze niet allemaal verwarmd of om andere redenen niet helemaal geschikt (b.v. te open). En dat wil niet zeggen dat er geen oplossing voor is, maar het is wel logisch dat er nu gemeld wordt dat de huidige locaties niet afdoende zijn.
Ik verwacht dan ook niet dat dit echt een probleem gaat worden, maar het is wel iets waar aan gewerkt moet worden.
Het is wel iets waaraan gewerkt had moeten worden inderdaad.

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:41
Wolly schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:32:
[...]

Hier nog "lang" niet, vrouw en schoonmoeder gaan op 16 november en de kalender liep ook ruim verder dan die datum. Prik wordt gezet in een gezondheidscentrum waar ook huisartsen en andere disciplines zitten. Corona vaccinaties zijn daar niet gezet.

Verpleeghuizen gebeurt voor zover mij bekend op de locatie zelf maar zal het straks eens navragen bij m'n vrouw. Wat daar in ieder geval ook speelt voor de booster gezet kan worden is het krijgen van schriftelijke toestemming. Die toestemming kan van de bewoner zelf komen maar in veel gevallen zal die van die wettelijke vertegenwoordiger moeten komen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:37:
[...]

Je zal maar het AZ vaccin hebben moeten nemen destijds in de zomer omdat Hugo weigerde een ander vaccin te gebruiken voor jouw leeftijdsgroep. Let wel: Dat zijn de mensen die toen al actie voerden om het beter Pfizer te krijgen.

Vervolgens zit je nu in de laagste bescherming en hoor je op de radio dat de voor jou broodnodige booster even niet kan omdat eerst uitgezocht moet worden of de temperatuur in de priklocatie wel goed is |:( Dit terwjil de Gezondheidsraad al weken geleden zei "Bereid alvast voor op boosters".

Incompetentie is nog een understatement.
Tsjah, het is geen verrassing dat AZ het minder doet.
De hele discussie toentertijd had ook gelijk de kop in gedrukt moeten worden. Dit kwam de vaccinatiesnelheid toen niet ten goede.

Had dan ook allang begonnen kunnen worden aan de boosters.

Bij Op1 gisteren werd een logische volgorde voorgesteld:
1 Ouderen en kwetsbaren (soms 3e prik)
2 Zorgverleners
3 AZ groep
4 Janssen groep

En daarna eventueel op vrijwilligheid lijkt me.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik ben eigenlijk benieuwd of er al een plan is voor de vaccinatie van jongere kinderen, mocht de Gezondheidsraad tot zo'n advies komen.

• Wolly
  • Niet online
ninjazx9r98 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:40:
[...]

Hier nog "lang" niet, vrouw en schoonmoeder gaan op 16 november en de kalender liep ook ruim verder dan die datum. Prik wordt gezet in een gezondheidscentrum waar ook huisartsen en andere disciplines zitten. Corona vaccinaties zijn daar niet gezet.

Verpleeghuizen gebeurt voor zover mij bekend op de locatie zelf maar zal het straks eens navragen bij m'n vrouw. Wat daar in ieder geval ook speelt voor de booster gezet kan worden is het krijgen van schriftelijke toestemming. Die toestemming kan van de bewoner zelf komen maar in veel gevallen zal die van die wettelijke vertegenwoordiger moeten komen.
Is een dergelijke toestemming ook vereist voor de griepprik? En zo niet, wat maakt dat het nu wel verplicht is, weet je dat?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Er zijn genoeg ouderen van +70 op dit moment prima in staat om met de auto langs een priklocatie te gaan en even die prik te halen.
Niet allemaal maar zeker wel een deel.
Doe nou gewoon eens wat.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

eamelink schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:40:
Ik ben eigenlijk benieuwd of er al een plan is voor de vaccinatie van jongere kinderen, mocht de Gezondheidsraad tot zo'n advies komen.
Tegelijk met de ouders als ze een booster gaan halen meeprikken lijkt me pragmatisch :)

• redwing
Robkazoe schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:52:
Utrecht laat Sinterklaas niet doorgaan:
https://www.nu.nl/binnenl...-wegens-coronazorgen.html

Is Utrecht nou zo slim of zijn de Brabantse carnaval steden nu zo dom?
Utrecht heeft carnaval pas net ontdekt. Het verdere zuiden viert al veel langer carnaval en daar is het veel meer traditie waardoor het ook lastiger is om het te verbieden.

Daarnaast zijn er heel wat meer zaken die gewoon door blijven gaan die meer impact hebben dan carnaval. Dus waarom de focus op carnaval? Als ik in Eindhoven op het stratumseind kijk is er geen carnaval nodig voor enige verspreiding. Sterker nog, als ik overdag in de stad kijk kan het met carnaval niet eens veel drukker worden. En dat is iets dat dagelijks gebeurt.

[removed]

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-11 13:44
angst, stress en depressie bij IC-verpleegkundigen Ik zie met dat soort berichten en de ervaringen van o.a. @LZ86 de tekorten in de zorg minstens de komende 5 jaar echt niet met veel vaart opgelost worden, naast dat het al een lang traject is qua opleiding, worden mensen niet echt warm voor een carrière in de zorg :/

• redwing
Wolly schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:39:
[...]

12 miljoen????

We hebben het vooralsnog vooral over 65+ toch?
Binnen een maand ja, waarna andere groepen gelijk volgen. Er is al gezegd dat het plan is dat vanaf begin volgend jaar iedereen zijn booster kan halen. Dus ja dan gaat het gelijk weer over 10miljoen+ prikken.
[...]
Het is wel iets waaraan gewerkt had moeten worden inderdaad.
Oh, maar dat roep ik ook de hele tijd. Ik snap echt niet dat dit soort dingen niet allang in een draaiboek staan waardoor je dit binnen een weekje kunt regelen zodra het gevraagd wordt.

[removed]

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:41
Wolly schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:41:
[...]

Is een dergelijke toestemming ook vereist voor de griepprik? En zo niet, wat maakt dat het nu wel verplicht is, weet je dat?
Ook voor de griepprik is die toestemming vereist voor zover mij bekend. Zal later eens vragen hoe vaak ze daar nu in de praktijk tegenaan lopen dat er toestemming moet komen en hoe vertragend (of niet/nauwelijks) dat over het algemeen is.
Als ik even snel google lijkt het te gaan om WGBO.
https://hulpgids.nl/recht/wettelijke-regelingen/tekst-wgbo
https://www.regelhulp.nl/onderwerpen/wgbo

[ Voor 4% gewijzigd door ninjazx9r98 op 10-11-2021 10:47 . Reden: Nog een URL toegevoegd ]

• redwing
Wolly schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:41:
[...]
Je mag niet zomaar een prik zetten, dus die toestemming zal er moeten zijn. Dus ook voor een griepprik.

[removed]

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:05

nwagenaar

God, root. What's the differen

eamelink schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:35:
Knullig inderdaad, het trage starten van het boosteren. Lijkt wel een kopie van vorig jaar. Besluiteloosheid en onmacht om iets te plannen, organiseren en uitvoeren.

Terwijl dat eigenlijk - net als vorig jaar - een van de minst onzekere factoren in de pandemie is. Je weet al maanden dat die dingen eraan zitten te komen.
Met een grote nuance dat de politiek riep dat er meer transparantie most komen, meer duidelijkheid over de keuzes en cijfers, meer invloed voor inspraak van anderen (waaronder de oppositie en branche gerelateerde organisaties).

We hebben geen martial law dus dat betekent niet dat het kabinet (of Rutte) dit zo maar even kan doordrukken en daarbij zijn we nog steeds afhankelijk van de welwillendheid/inzet van andere partijen. Boosters inzetten betekent opzetten van extra priklocaties, dat betekent extra personeel die bevoegd zijn om te prikken, extra beveiliging, meewerking van gemeentes, medewerkers/vrijwilligers van het Rode Kruis, etc, etc, etc en dat betekent weer geld. Daarbij zullen er zeker ook nog regels zijn voor het leveren van tenten middels een openbare aanbesteding, etc, etc, etc.

Mijn Neo Geo MVS collectie

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11 14:52
redwing schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:06:
Het enige wat je hier mee bereikt is dat je nog minder mensen in de zorg over houdt. Terwijl daar de besmettingen helemaal niet vandaan komen.
Maar als je in zo'n sector (ziekenhuis of vepleeghuis) werkt zou inenting tegen de meeste rondgaande ziektes niet verplicht moeten zijn? Dan verklein je de kans dat je ziek wordt en uitvalt. En dat je per ongeluk een patiënt besmet. Volgens https://www.rivm.nl/weblo...nhuispersoneel-ib-10-2021 is de meeste kans besmetting door een collega. Mijn moeder heeft iets meer dan 40 jaar geleden in een ziekenhuis gewerkt en dan was het niet de vraag of je ingëent werd maar wanneer. Je moest gewoon. Is toch een sector met risicopatiënten.

• Peter_italia
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-11-2024
De mensen die AZ bij de huisarts hebben gekregen kunnen bij de GGD een afspraak maken voor nog 2 vaccinaties. De AZ vaccinaties van de huisarts staan niet in het systeem bij de GGD.
Enige wat je moet doen is niet helemaal eerlijk antwoorden op de vraag of je al een vaccin gehad hebt. Maar voor veel mensen is het wel een oplossing om bijvoorbeeld nog naar Oostenrijk te kunnen of het verhogen van je afweer.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Het OMT komt vandaag bijeen om een nieuw advies uit te brengen aan het kabinet:
OMT praat komende dagen over mogelijke nieuwe coronaregels
Het Outbreak Management Team (OMT) komt woensdagmiddag wederom bij elkaar om te praten over de coronasituatie in Nederland. Besproken wordt of er meer maatregelen nodig zijn om het coronavirus te beteugelen. De OMT-leden, onder wie RIVM-directeur Jaap van Dissel, adviseren vervolgens op donderdag het kabinet over de mogelijk te nemen stappen. Het definitieve besluit valt vrijdag, waarna zeer waarschijnlijk een persconferentie volgt met demissionair premier Mark Rutte en demissionair minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid).

Het is nog niet zeker of er daadwerkelijk vrijdag nieuwe maatregelen zullen volgen. Mogelijk vindt het kabinet het nu nog te vroeg om al conclusies te trekken. Sinds vorige week zaterdag geldt een aantal aangescherpte regels; mensen moeten op meer plekken een coronapas laten zien en de mondkapjesplicht keerde terug op veel locaties. De effecten daarvan zijn vrijdag nog vrijwel niet te zien.

Ingewijden laten weten dat het kabinet nu ‘meer dan ooit’ naar het OMT luistert wat betreft nieuwe maatregelen. Die zouden nu dan ook nog niet op tafel liggen, zeggen bronnen. Het kabinet zou vooral eerste signalen willen zien dat mensen hun gedrag hebben veranderd, bijvoorbeeld door minder te reizen binnen Nederland. Als die signalen uitblijven, zijn maatregelen waarschijnlijker.
(Volkskrant)
Peter_italia schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:49:
De mensen die AZ bij de huisarts hebben gekregen kunnen bij de GGD een afspraak maken voor nog 2 vaccinaties. De AZ vaccinaties van de huisarts staan niet in het systeem bij de GGD.
Enige wat je moet doen is niet helemaal eerlijk antwoorden op de vraag of je al een vaccin gehad hebt. Maar voor veel mensen is het wel een oplossing om bijvoorbeeld nog naar Oostenrijk te kunnen of het verhogen van je afweer.
Aan de andere kant kleven er wel risico's aan dat mix en match met vaccins.

• Peter_italia
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-11-2024
CMD-Snake schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:50:

[...]

Volgens de Rijksoverheid kan het gewoon.
https://www.rijksoverheid...eneca-veilig-en-effectief

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024

[...]

(Volkskrant)

[...]

Er zijn al meerdere mensen geprikt met dubbele vaccins, bijvoorbeeld eerst AZ en daarna Pfizer of Moderna, zie het probleem niet zo.

• redwing
martwoutnl schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:48:
[...]

Maar als je in zo'n sector (ziekenhuis of vepleeghuis) werkt zou inenting tegen de meeste rondgaande ziektes niet verplicht moeten zijn? Dan verklein je de kans dat je ziek wordt en uitvalt. En dat je per ongeluk een patiënt besmet. Volgens https://www.rivm.nl/weblo...nhuispersoneel-ib-10-2021 is de meeste kans besmetting door een collega. Mijn moeder heeft iets meer dan 40 jaar geleden in een ziekenhuis gewerkt en dan was het niet de vraag of je ingëent werd maar wanneer. Je moest gewoon. Is toch een sector met risicopatiënten.
Tuurlijk is dat logisch, maar als je daar nu nog mensen hebt rondlopen die niet zijn ingeënt, zijn dat mensen die echt niet willen. En je kunt je afvragen wat die gaan doen als je vaccinatie verplicht stelt en of je dan de winst van vaccinatie vindt opwegen tegen personeel dat wegloopt. Het blijft gewoon een afweging.

[removed]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

(Volkskrant)

[...]

Is dat zo? Wat voor risico's doel je op?

https://www.gezondheidsra.../05/heterologe-vaccinatie

https://www.cdc.gov/vacci...covid-19-vaccines-us.html

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 10-11-2021 11:02 ]

• harmrh
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-08-2024
MikeyMan schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:40:
[...]

Tsjah, het is geen verrassing dat AZ het minder doet.
Maar waarom is dan in de UK alles gewoon open sinds september? Die hebben toch ook enkel met AZ geprikt?

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11 13:28

Indoubt

Always be indoubt until sure

harmrh schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:02:
[...]

Maar waarom is dan in de UK alles gewoon open sinds september? Die hebben toch ook enkel met AZ geprikt?
En daar is het zo goed gegaan? of wat bedoel je precies

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Je punt is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5jO9MoP7WtuCzep82iukyzyT9Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zrwyuI9YCjP6XrCIbl39Fa59.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CxtpV17rvG7MyVnp_01NPTzNyTs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FXKbJGqXBTxOSYT3D2e38qbL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B85QNsWNY8TrNVedf9VALPXvI0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AWt0UvJkxlxF4y9wrqbTTRmv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door MikeyMan op 10-11-2021 11:05 ]

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

nwagenaar schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:47:
We hebben geen martial law dus dat betekent niet dat het kabinet (of Rutte) dit zo maar even kan doordrukken
Ik snap niet waar je op doelt. Er hoeft toch niets 'doorgedrukt' te worden? De gezondheidsraad gaf op 14 september een advies om voor te bereiden op boosters, en op 2 november het advies om het daadwerkelijk te gaan doen.

Dan is het niet echt voortvarend dat het nog vijf weken moet duren voordat er echt mee begonnen wordt.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:09
[...]

Dat hebben ze niet. Ze begonnen met Pfizer als eerste en daar kwam later AZ bij.
Qua aankopen hebben ze meer Pfizer gekocht dan AZ (nu ook met de boosters).
Hoeveel er precies van elk gezet zijn kan ik zo snel niet vinden, maar ik dacht dat het ongeveer 50/50 was (voor de boosters).

Verwijderd

Robkazoe schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:52:
Utrecht laat Sinterklaas niet doorgaan:
https://www.nu.nl/binnenl...-wegens-coronazorgen.html

Is Utrecht nou zo slim of zijn de Brabantse carnaval steden nu zo dom?
Sinterklaas intocht vergt tegenwoordig meer politie dan een dagje 11-11. Maar wat blij zijn gemeentes dat ze nu geen protesten krijgen. Ook een voordeel van de pandemie... de zwarte pieten discussie is out of the picture.

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Segafreak83 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:54:
[...]

Er zijn al meerdere mensen geprikt met dubbele vaccins, bijvoorbeeld eerst AZ en daarna Pfizer of Moderna, zie het probleem niet zo.
Probleem is niet zozeer dat er een risico is maar dat er niet specifiek op getest is om een eventueel risico formeel gedocumenteerd uit te sluiten.

alles kan off-topic

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11 11:22

Dennahz

Life feels like hell should.

Verwijderd schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:06:
[...]

Sinterklaas intocht vergt tegenwoordig meer politie dan een dagje 11-11. Maar wat blij zijn gemeentes dat ze nu geen protesten krijgen. Ook een voordeel van de pandemie... de zwarte pieten discussie is out of the picture.
Nou, die protesten geven ze anders zelf telkens toestemming voor, dus wat dat betreft mogen ze de hand gewoon in eigen boezem stoppen :) Op een gegeven moment maak je als gemeente gewoon een keuze en is het klaar met die discussie.

Ik mis, zoals eigenlijk altijd in Nederland, daadkracht. Gewoon zeggen van: "wij doen dit, punt". Desnoods laat je je burgers gewoon kiezen door middel van een online enquête? Het is een feest van de burgers, dus laat de burgers dan gewoon kiezen.

Dan kan je die hele discussie afsluiten en doorgaan naar het volgende punt. Al die demonstraties en rellen komen puur en alleen door het gebrek aan daadkracht en leiderschap ;)

Twitter

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennahz schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:13:
[...]

Nou, die protesten geven ze anders zelf telkens toestemming voor, dus wat dat betreft mogen ze de hand gewoon in eigen boezem stoppen :) Op een gegeven moment maak je als gemeente gewoon een keuze en is het klaar met die discussie.

Ik mis, zoals eigenlijk altijd in Nederland, daadkracht. Gewoon zeggen van: "wij doen dit, punt". Desnoods laat je je burgers gewoon kiezen door middel van een online enquête? Het is een feest van de burgers, dus laat de burgers dan gewoon kiezen.

Dan kan je die hele discussie afsluiten en doorgaan naar het volgende punt. Al die demonstraties en rellen komen puur en alleen door het gebrek aan daadkracht en leiderschap ;)
Protesten niet goedkeuren is niet iets wat lichtzinnig gebeurt. Van Zanen zou waarschijnlijk dolgraag wat protesten afwijzen, maar dat levert nogal wat gedonder op.

Dat heeft weinig met daadkracht te maken, en alles met het recht om te protesteren.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 10-11-2021 11:17 ]

• redwing
nwagenaar schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:47:
[...]
Met een grote nuance dat de politiek riep dat er meer transparantie most komen, meer duidelijkheid over de keuzes en cijfers, meer invloed voor inspraak van anderen (waaronder de oppositie en branche gerelateerde organisaties).

We hebben geen martial law dus dat betekent niet dat het kabinet (of Rutte) dit zo maar even kan doordrukken en daarbij zijn we nog steeds afhankelijk van de welwillendheid/inzet van andere partijen. Boosters inzetten betekent opzetten van extra priklocaties, dat betekent extra personeel die bevoegd zijn om te prikken, extra beveiliging, meewerking van gemeentes, medewerkers/vrijwilligers van het Rode Kruis, etc, etc, etc en dat betekent weer geld. Daarbij zullen er zeker ook nog regels zijn voor het leveren van tenten middels een openbare aanbesteding, etc, etc, etc.
En waarom gaan we hier dan nu pas aan denken? Alle bovenstaande geeft toch aan dat je voorbereid moet zijn en dus vooraf al afgestemd moet hebben wat je gaat doen? Juist door weer zo lang te wachten krijg je dat bovenstaande niet goed wordt uitgevoerd en er weer dezelfde bezwaren gaan komen.

[removed]

• redwing
Ankona schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:12:
[...]

Probleem is niet zozeer dat er een risico is maar dat er niet specifiek op getest is om een eventueel risico formeel gedocumenteerd uit te sluiten.
Daar zijn wel verschillende testen over geweest. Vandaar ook dat verschillende combinaties al langer zijn toegestaan.

[removed]

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11 11:22

Dennahz

Life feels like hell should.

MikeyMan schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:17:
[...]

Protesten niet goedkeuren is niet iets wat lichtzinnig gebeurt. Van Zanen zou waarschijnlijk dolgraag wat protesten afwijzen, maar dat levert nogal wat gedonder op.

Dat heeft weinig met daadkracht te maken, en alles met het recht om te protesteren.
Begrijp ik wel. Gelukkig hebben we het recht op demonstreren hier, maar je kan ook overdrijven natuurlijk. Jaar na jaar over hetzelfde demonstreren en mekkeren is op een gegeven moment natuurlijk wel een beetje klaar.

Zeker als de maatschappij je eigenlijk grotendeels gelijk geeft op dat punt en zelfs veranderingen heeft doorgevoerd. Dan moet je op een gegeven moment ook gewoon tevreden zijn en niet telkens meer willen pakken :)

Maar goed... als je dat doortrekt naar andere onderwerpen, dan is het natuurlijk wel gevaarlijk om demonstraties te gaan verbieden. Waar trek je de grens dan hé?

Twitter

• harmrh
Plenkske schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:05:
[...]

Dat hebben ze niet. Ze begonnen met Pfizer als eerste en daar kwam later AZ bij.
Qua aankopen hebben ze meer Pfizer gekocht dan AZ (nu ook met de boosters).
Hoeveel er precies van elk gezet zijn kan ik zo snel niet vinden, maar ik dacht dat het ongeveer 50/50 was (voor de boosters).
Helder, dank voor de toelichting.. :)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

redwing schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:19:
[...]

Daar zijn wel verschillende testen over geweest. Vandaar ook dat verschillende combinaties al langer zijn toegestaan.
Yes, stond ook in de linkjes die ik postte.

Hier ook over heterogene booster shots:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33991480/

edit: wacht; ik had net een meer actueel actikel gevonden. Kan hem nu niet meer vinden.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 10-11-2021 11:31 ]

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:25
CMD-Snake schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:40:
[...]

De Jonge spreekt al langer in termen van "pandemie van de ongevaccineerden". Een term die kraakt zoals hij smaakt, alleen blijft het bij een narratief waar helaas teveel mensen intrappen. Neem nu de kaart van Nederland voor het aantal positieve tests:
[Afbeelding]

Bij een pandemie van de ongevaccineerden zou je mogen verwachten dat we echte hotspots zien daar waar de vaccinatiegraad laag is. Plekken als Staphorst, maar ook bijvoorbeeld Amsterdam Zuidoost. Alleen, wat valt hier op? Het is best gelijkmatig verdeeld. Dat is ook het argument van Yorick Bleijenberg tegen de lezing van De Jonge in deze situatie. Bepaalde leden van het voormalig RED team delen de lezing van De Jonge ook niet. Zei waarschuwen dat deze strategie eerder averechts uit gaat pakken.

Iedereen zit in 2G ineens de heilige graal, maar ik zie nog geen sluitend bewijs uit een land als Duitsland wat zwaar genoeg weegt om zo'n morele en ethische grens over te gaan.

Voorlopig zal De Jonge vrees ik zijn gebrekkig QR code blijven stutten met nog meer QR code.
Ze zouden eerst eens die schaal moeten ophogen naar bijv. 100 per 100.000. Dan ga je weer verschil zien. Nu alleen als je "hoovert" boven de gemeentes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsMUhvmz8KXm8OIEk5CYJXbqKGw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wNYf0tHT8ZWHD8CfKpDlDpiO.jpg?f=user_large

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:21
hoevenpe schreef op woensdag 10 november 2021 @ 07:24:
[...]

Vaccineren is de enige echt structurele oplossing, de horeca twee uur eerder dicht en/of een QR-code in een uitgestorven winterse dierentuin gaat nauwelijks verschil maken.

Het probleem voor de overheid is dat ze achter 'de voordeur' machteloos staat, waar vorig jaar de meeste mensen contact in de privésfeer beperkten is dat momenteel in mijn omgeving geen issue. Onder collega's (en mijzelf) is geen behoefte om weer (meer) thuis te werken, we zijn allemaal gevaccineerd en hebben net een prettige 2/3 dagen balans gevonden.

Zolang ongevaccineerden niet keihard aangepakt worden is er maar beperkt draagvlak voor brede maatregelen voor iedereen. Het is niet uit te leggen dat horeca, sport, scholen en evenementen weer dicht moeten, daar komen vooral jongeren die zich grotendeels uit solidariteit hebben laten vaccineren.

Solidariteit werkt twee kanten op, haal die prik...
De rest van de samenleving is twee weken verder en tot inzicht gekomen dat 100% vaccinatiegraad je niet gaat helpen tenzij je er een soort 3-maandelijkse drip van gaat maken.
Besmettingen 25 september: 1.592
Besmettingen 9 november: 11.282.
Ja, foutloos systeem als je voor kudde-immuniteit gaat.
MikeyMan schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:42:
[...]

Tegelijk met de ouders als ze een booster gaan halen meeprikken lijkt me pragmatisch :)
Lijkt me eerder met grootouders. ;) Maar ik verwacht wel dat het toegestaan wordt, maar niet dat ouders en masse hun kinderen van 5-11 naar de prikstraat brengen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• nuveo
Mooi onderzoek van Sanquin: https://www.sanquin.nl/ov...offen-bij-hogere-leeftijd

Hiermee is toch ook het hele bullshit argument van het OMT om voor de coronapas geen serologische tests toe te staan onderuit gehaald? Laat een druppeltje bloed prikken en als daaruit blijkt dat de hoeveelheid antistoffen minstens zo hoog is als bij iemand die gevaccineerd is zou je gewoon een QR code moeten krijgen. :N

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:10
henkzelf schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:33:
[...]

Ze zouden eerst eens die schaal moeten ophogen naar bijv. 100 per 100.000. Dan ga je weer verschil zien. Nu alleen als je "hoovert" boven de gemeentes.
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Va6Vo1gytczqF3XZI5f-l2fqKUI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lr86aS1GESfa2ksndgAUGATD.png?f=fotoalbum_large
https://public.flourish.studio/visualisation/7784959/

[ Voor 11% gewijzigd door Eärendil op 10-11-2021 11:39 ]

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:00
nuveo schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:32:
[...]

Mijn punt was vooral: als je kijkt naar de grafieken is 't in ieder geval duidelijk dat het toestaan van grote "evenementen" op basis van de coronapas het moment was dat 't aantal besmettingen weer losbarstte. Op die evenementen zijn de gevaccineerden in ieder geval in absolute getallen oververtegenwoordigd, maar volgens mij is ook de kans dat een gevaccineerde daar besmettelijk is groter dan bij iemand met een < 24 uur oud negatieve test. (Bron even niet bij de hand dus feedback welkom, maar dat is een aantal keer genoemd in pleidooien van epidemiologen om evenementen alleen op basis van 1G te doen: een negatieve test, ongeacht vaccinatiestatus).
De laatste getallen waarvan het kabinet uitgaat is dat een gevaccineerde 75% minder kans heeft om besmet te raken, en vervolgens (als hij besmet is) 50% minder vaak de besmetting doorgeeft. Als een heel ruwe benadering kan je die twee getallen samen nemen, zodat een gevaccineerde ongeveer 87% minder vaak besmettelijk is dan een ongevaccineerde.
Een test pikt ongeveer 80-90% van de besmettelijke ongevaccineerden eruit.
Dat een ongevaccineerde daar vervolgens een groter risico loopt om besmet te raken maakt voor de verspreiding weinig uit, want de besmettelijkheid treedt nooit binnen 24 uur in.
Natuurlijk gaat iemand die op een feestje besmet raakt niet op datzelfde feestje zorgen voor verspreiding. Dat bedoelde ik ook helemaal niet. Het gaat me om de volgende vraag: hoe veel mensen zijn uiteindelijk aan het eind van het feestje besmet? Dat bepaalt hoe zeer een feest bijdraagt aan de verspreiding. En vervolgens moet je je ook afvragen wat er na afloop van het feest gebeurt: de ongevaccineerden die besmet zijn geraakt zijn "erger" dan de gevaccineerden die besmet zijn geraakt, want ze geven het gemiddeld aan meer mensen door.
Als iedereen getest of gevaccineerd is op een feestje, draagt dat bij aan dat er ongeveer 85% minder besmettelijke mensen rondlopen op dat feestje (ten opzichte van een feestje met ongetestte ongevaccineerde personen). Als niemand tegen besmetting beschermd is (dus iedereen is getest ongevaccineerd) dan heb je dus ook 85% minder besmettingen t.o.v. het feestje zonder controle. Maar vaccinatie beschermt ook voor 75% tegen besmet raken, dus een feestje met alleen gevaccineerden geeft 96% minder besmettingen dan een feestje met ongetestte ongevaccineerden. In de huidige situatie is ieder feestje een mix tussen gevaccineerden en ongevaccineerden en kom je dus ergens tussen die 85% en 96% uit. En let op: het verschil tussen 92% en 96% is de helft minder besmettingen per feestje.
Dus als je per se iets de "schuld" wil geven voor het hoge aantal besmettingen is dat vooral de combinatie van evenementen o.b.v. coronapas + gevaccineerden...
Ik snap niet waarom je de "schuld" bij "coronapas + gevaccineerden" legt. Als we geen gevaccineerden hadden en een coronapas puur op basis van tests zouden doen zou de situatie veel harder uit de hand lopen. Alleen testen is veel slechter dan alleen vaccineren omdat testen maar aan één kant werkt, en vaccineren aan twee kanten.

• harmrh
Ik heb niet zozeer een punt. Ik dacht dat het gros daar AZ was geprikt maar dat blijkt mogelijk niet het geval. Geeft ook niet.

Feit is wel dat er in de UK ogenschijnlijk niet zoveel aan de hand lijkt, mede ondersteund door een artikel in de Volkskrant vorige week (https://www.volkskrant.nl...meer-van-corona~b65c1fda/).

Als de cijfers wat anders tonen, dan is dat zo maar dan gaan ze er daar kennelijk heel anders mee om..

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

nuveo schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:39:
Mooi onderzoek van Sanquin: https://www.sanquin.nl/ov...offen-bij-hogere-leeftijd

Hiermee is toch ook het hele bullshit argument van het OMT om voor de coronapas geen serologische tests toe te staan onderuit gehaald? Laat een druppeltje bloed prikken en als daaruit blijkt dat de hoeveelheid antistoffen minstens zo hoog is als bij iemand die gevaccineerd is zou je gewoon een QR code moeten krijgen. :N
Nee, want antistoffen vertellen maar het halve verhaal. Luister Op1 van gisteren eens, over dit onderwerp.
T-Cel en B-Cel bijvoorbeeld is niet te meten.

En die QR code puur op antistoffen zou snel verlopen o.b.v. deze data.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-11 10:55
nuveo schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:39:

Dat vind de Big Pharma niet leuk, die willen dat er een spuit in je arm gaat 8)7

Zonder dollen: Ik zou het een prima oplossing vinden voor mensen die zich niet prettig voelen bij de nieuwe mRNA vaccins. Maar ja, dat zou dan Europees aangestuurd moeten worden, anders heb je er in het buitenland ook geen fluit aan.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

harmrh schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:40:
[...]
Ik heb niet zozeer een punt. Ik dacht dat het gros daar AZ was geprikt maar dat blijkt mogelijk niet het geval. Geeft ook niet.

Feit is wel dat er in de UK ogenschijnlijk niet zoveel aan de hand lijkt, mede ondersteund door een artikel in de Volkskrant vorige week (https://www.volkskrant.nl...meer-van-corona~b65c1fda/).

Als de cijfers wat anders tonen, dan is dat zo maar dan gaan ze er daar kennelijk heel anders mee om..
Elke dag 1000 nieuwe mensen naar het ziekenhuis met Covid, maar verder gaat het daar wel prima? :)
https://coronavirus.data.gov.uk/details/healthcare

ik denk dat de reguliere zorg daar ook flink onder te lijden heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 10-11-2021 11:47 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• henkzelf
Mooi duidelijk! Bij een landelijk gemiddelde gisteren van 68 per 100.000 kan die rtl kaart volgens mij nooit kloppen. @CMD-Snake

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• harmrh
YakuzA schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:45:
[...]

Elke dag 1000 nieuwe mensen naar het ziekenhuis met Covid, maar verder gaat het daar wel prima? :)

"Als de cijfers wat anders tonen, dan is dat zo maar dan gaan ze er daar kennelijk heel anders mee om.."

Ik ga puur uit van de media in deze, zie mijn link naar het artikel in de Volkskrant van de correspondent ter plaatse en als je nu op de site van de BBC kijkt zie je het woord "covid" 1x terugkomen in een opiniestuk. Dat vind ik dan toch opvallend als de cijfers anders doen vermoeden. Kennelijk vinden ze het daar minder belangrijk dan hier? Ik weet het oprecht niet hoor..

• nuveo
MikeyMan schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:41:
[...]

Nee, want antistoffen vertellen maar het halve verhaal. Luister Op1 van gisteren eens, over dit onderwerp.
T-Cel en B-Cel bijvoorbeeld is niet te meten.

En die QR code puur op antistoffen zou snel verlopen o.b.v. deze data.
Op het moment dat er is vastgesteld dat er voldoende antistoffen in je bloed zitten maakt het (inderdaad voor een niet oneindige termijn) toch niet uit hoe je geheugencellen er voor staan?

In deze data zie je bijvoorbeeld dat de mensen die in de zomer zijn gevaccineerd maar nooit besmet zijn geraakt nog een prima hoeveelheid antistoffen bezitten. Een QR code toekennen op basis van een serologische test die bijvoorbeeld 3 maanden geldig is zou een wereld van verschil uitmaken ten opzichte van elke 24 uur opnieuw moeten testen. (Sterker nog, op z'n allerminst voor het voorkomen van ziekenhuisopnames is het veiliger om iemand met antistoffen toe te laten dan iemand met negatieve test!)

[ Voor 8% gewijzigd door nuveo op 10-11-2021 11:56 ]

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:09
YakuzA schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:45:
[...]

Wel minder opnames/bezetting dan een jaar geleden :+
maar dat is hier volgens mij ook nog steeds, de bezetting althans wel

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

harmrh schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:51:
[...]
"Als de cijfers wat anders tonen, dan is dat zo maar dan gaan ze er daar kennelijk heel anders mee om.."

Ik ga puur uit van de media in deze, zie mijn link naar het artikel in de Volkskrant van de correspondent ter plaatse en als je nu op de site van de BBC kijkt zie je het woord "covid" 1x terugkomen in een opiniestuk. Dat vind ik dan toch opvallend als de cijfers anders doen vermoeden. Kennelijk vinden ze het daar minder belangrijk dan hier? Ik weet het oprecht niet hoor..
De media in de UK heeft het inderdaad te druk met smeuïge Brexit verhalen om daar genoeg aandacht aan te schenken :)

PSN

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

nuveo schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:51:
[...]

Op het moment dat er is vastgesteld dat er voldoende antistoffen in je bloed zitten maakt het (inderdaad voor een niet oneindige termijn) toch niet uit hoe je geheugencellen er voor staan?

In deze data zie je bijvoorbeeld dat de mensen die in de zomer zijn gevaccineerd maar nooit besmet zijn geraakt nog een prima hoeveelheid antistoffen bezitten. Een QR code toekennen op basis van een serologische test die bijvoorbeeld 3 maanden geldig is zou een wereld van verschil uitmaken ten opzichte van elke 24 uur opnieuw moeten testen.
Ja hier kan zeker over nagedacht worden. Die cellulaire afweer kan natuurlijk mee en tegenvallen. Voor een (wat je al zegt) paar maanden zou het een overweging zijn. Vraag is alleen wat dat dan weer gaat kosten in geld en labcapaciteit. Dacht dat OMT hier ook al een uitspraak over had gedaan?

Hier overigens nog een interessant draadje over de afnemende effectiviteit:

er blijkt nogal wat nuance in te zitten.

• harmrh
YakuzA schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:55:
[...]

De media in de UK heeft het inderdaad te druk met smeuïge Brexit verhalen om daar genoeg aandacht aan te schenken :)
Dat zou heel goed kunnen. Ik ben niet op een discussie uit hoor, was alleen benieuwd naar een verklaring dus dank voor je reacties.. :)

• nuveo
MikeyMan schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:55:
Ja hier kan zeker over nagedacht worden. Die cellulaire afweer kan natuurlijk mee en tegenvallen. Voor een (wat je al zegt) paar maanden zou het een overweging zijn. Vraag is alleen wat dat dan weer gaat kosten in geld en labcapaciteit. Dacht dat OMT hier ook al een uitspraak over had gedaan?
Een serologische test uitvoeren kan al voor een paar tientjes bij vrijwel elke commerciële testaanbieder. Het mechanisme dat commerciële aanbieders testuitslagen kunnen doorgeven aan de GGD (waarna een geldige QR code kan worden gegenereerd) bestaat al. Dit zou binnen een week geregeld kunnen zijn.

Zelfs al is het op eigen kosten dan gok ik dat een fors deel van de ongevaccineerden hier interesse in zou hebben. Maar aangezien dit de voornaamste argumenten tegen de coronapas (discriminatie, tweedeling, vaccinatiedrang) in één klap voor een groot deel zou wegnemen is het wmb elke euro waard.

• henkzelf
redwing schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:35:
[...]

[...]

Die worden dan wel in krap 2 weken gezet hé. Met nog , meen ik zo'n 600.000 pneumokokken prikken tegelijk erbij.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

harmrh schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:00:
[...]

Dat zou heel goed kunnen. Ik ben niet op een discussie uit hoor, was alleen benieuwd naar een verklaring dus dank voor je reacties.. :)
Af en toe komen er wel berichten langs idd.
Maar in de UK lijkt het wel onderbelicht, dus snap dat het vanuit de media berichten niet helemaal duidelijk is :)

Bijv The Guardian heeft eens in de zoveel weken een update van de wachtlijsten:
https://www.theguardian.c...al-treatment-covid-crisis
Record 5.7m people in England waiting for hospital treatment

Waiting list rising by 100,000 a month as NHS battles to clear backlog exacerbated by Covid crisis

PSN

• Señor Sjon
MikeyMan schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:55:
[...]

Hier overigens nog een interessant draadje over de afnemende effectiviteit:

[Twitter]

[Twitter]

er blijkt nogal wat nuance in te zitten.
Zijn kritiek is dat ergens een log is gebruikt in de lijn van de grafiek om het model te maken en dat deze dus altijd een duikvlucht maakt. Maar mij lijken de meetwaarden op basis van de ca 800k metingen het meest relevant. De grafiek is bijzaak imo, de meetwaarden (bereik midden in een maand getekend) laten dan al genoeg zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqzzqOWDXf64mxcT4WVB7_8ebQg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7xgOOUrXEgTpkJNRQaQvYyXB.png?f=fotoalbum_large

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:28
Wolly schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:08:
[...]

Het grote smoezenboek is weer uit de kast gehaald als ik dit zo lees.

Griepprikken zijn geen probleem en bij deze prikjes begint men ineens over de thermostaat?
Hmm bij het afbouwen van het circus had ik al zo m'n twijfels of het verstandig was en de hoop uitgesproken dat ze het weer snel zouden kunnen opbouwen en ook de verwachting dat Jansen en AZ klanten wel eens in de fast-lane zouden moeten gaan zitten (en dan vooral AZ vanwege de leeftijdscategorie).

Ahwel, tijd om m'n glazenbol nog even een aai over de bol te geven, helaas lijkt tie deze keer gelijk te krijgen en lijken ze het weer opschalen toch danig te gaan verprutsen. Kennelijk toch weer weinig voorbereiding, die had moeten starten voor of net na de afbouw.

• Indoubt

Indoubt

Señor Sjon schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:13:
[...]

Zijn kritiek is dat ergens een log is gebruikt in de lijn van de grafiek om het model te maken en dat deze dus altijd een duikvlucht maakt. Maar mij lijken de meetwaarden op basis van de ca 800k metingen het meest relevant. De grafiek is bijzaak imo, de meetwaarden (bereik midden in een maand getekend) laten dan al genoeg zien.

[Afbeelding]
Nou, de misbruik van de wiskunde lijkt nog veel erger. Je het een schommelende lijn met piekjes en dalen en juist als ie daalt ga je van dat stukje interpoleren met een logschaal.

Hoe stom kun je zijn. Dit is gewoon gelogen

• Wolly
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:36:
[...]

De rest van de samenleving is twee weken verder en tot inzicht gekomen dat 100% vaccinatiegraad je niet gaat helpen tenzij je er een soort 3-maandelijkse drip van gaat maken.
Dat vaccinatie de structurele oplossing zou zijn begrijp ik ook niet. Wanneer we elke 6 maanden moeten boosteren en daarbij dus de qr wel moeten aanhouden om de mensen hiertoe te “verleiden” dan is dat toch geen structurele oplossing?

Ik denk dat we er juist meer problemen van krijgen als dat realiteit wordt.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Wolly schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:28:
[...]

Dat vaccinatie de structurele oplossing zou zijn begrijp ik ook niet. Wanneer we elke 6 maanden moeten boosteren en daarbij dus de qr wel moeten aanhouden om de mensen hiertoe te “verleiden” dan is dat toch geen structurele oplossing?

Zonder de zorgdruk van de ongevaccineerden (hier en in het buitenland) was er nu ook niet zo'n noodzaak voor boosters. Zoals telkens weer moeten de mensen die wel iets bereid zijn te doen nu moeite doen. Want de weigeraars geven geen krimp.

[ Voor 9% gewijzigd door IJzerlijm op 10-11-2021 12:32 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Señor Sjon schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:13:
[...]

[Afbeelding]
Heb je de hele draad gelezen? Er gaat wel een beetje meer mis. Staan nog wat reacties onder ook, van andere wiskundig onderlegden.

Maakt de conclusie niet perse 100% onwaar. Maar dit is dramatisch in elkaar gedraaid zo.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 10-11-2021 12:33 ]

• redwing
henkzelf schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:06:
[...]

Die worden dan wel in krap 2 weken gezet hé. Met nog , meen ik zo'n 600.000 pneumokokken prikken tegelijk erbij.
Precies wat ik bedoel. Voor 2 weken kun je makkelijk wat zalen claimen zonder dat iemand er echt last van heeft. Als je dat echter maandenlang wilt doen, wordt het wat lastiger en zullen mensen/groepen er ook echt last van hebben. Dus dan zul je wat meer moeite moeten steken in een goede oplossing.

[removed]

• Tom-Z
[...]

Het is helemaal niet duidelijk hoe de toekomst er uit ziet. "Iedereen iedere 6 maanden een booster" is wel pessimistisch. Misschien dat de immuniteit na de derde prik wel veel langer aanhoudt (bijvoorbeeld voor Hepatitis B is een derde prik na 6 maanden nodig om min of meer levenslange bescherming te geven). Misschien is het om de boel onder controle te houden wel genoeg als 50% van de Nederlanders (vrijwillig) een booster haalt en is de "restimmuniteit" van de ongeboosterde rest genoeg.
Señor Sjon schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:36:
[...]

Besmettingen 25 september: 1.592
Besmettingen 9 november: 11.282.
Ja, foutloos systeem als je voor kudde-immuniteit gaat.
Weet jij veel. Dit toont vooral aan dat we nog geen groepsimmuniteit hebben. Met ~75% van de bevolking gevaccineerd kán dat überhaupt nog niet.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:28
[...]

Je kunt je afvragen of per 6 maanden boosters nodig zouden zijn, de zomer lijken we het wel te kunnen redden met 100% vaccinatie. De griekprik doen we verder ook niet in maart/april, maar alleen in de aanloop naar de winter voor de relevante categorie mensen. Dus de haalbaarheid van een jaarlijks schema zou ik niet onhaalbaar achten, zeker niet voor de niet a te kwetsbare groepen met een duidelijke immundeficientie.

• Señor Sjon
MikeyMan schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:33:
[...]

Heb je de hele draad gelezen? Er gaat wel een beetje meer mis. Staan nog wat reacties onder ook, van andere wiskundig onderlegden.

Maakt de conclusie niet perse 100% onwaar. Maar dit is dramatisch in elkaar gedraaid zo.
Ja, met name de focus op de formules en dat het een model is (laat dat nou heel de coronaperiode zijn). Ik kan er niet zoveel mee als ik de meetwaarden zie. Ik haal er namelijk niet uit dat dat gemodelleerd is. Dan is er gewoon een daling in de zesde maand, ongeacht of er nou een sinus, parabool of iets anders tussen zou zitten. Er wordt één andere grafiek van een ander onderzoek bijgehaald wat vrij spiky is en mij wat minder zegt Daarin komt zelfs vrij laat nog een stijgende lijn voor qua effectiviteit vaccin, dus die is sowieso wat sketchy.
Tom-Z schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:41:
[...]

[...]

Weet jij veel. Dit toont vooral aan dat we nog geen groepsimmuniteit hebben. Met ~75% van de bevolking gevaccineerd kán dat überhaupt nog niet.
Nou, je kan bijna de datum van invoering uit de cijfers halen.

• Señor Sjon
Indoubt schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:21:
[...]

Nou, de misbruik van de wiskunde lijkt nog veel erger. Je het een schommelende lijn met piekjes en dalen en juist als ie daalt ga je van dat stukje interpoleren met een logschaal.

Hoe stom kun je zijn. Dit is gewoon gelogen
Bekijk de grafiek zonder de lijn. Dan hou je de meetwaarden over. Daar is een grafiek bij gefit zo te zien. Kan je wel praten over leugens, maar kennelijk is er 10-20% resteffectiviteit Janssen gemeten in september.

[ Voor 11% gewijzigd door Señor Sjon op 10-11-2021 13:01 ]

• Tom-Z
Señor Sjon schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:52:
[...]

Nou, je kan bijna de datum van invoering uit de cijfers halen.
Ja, maar dat zegt toch niets? Natuurlijk kan je aan het reproductiegetal zien op welk moment er versoepeld is. Iedere versoepeling verhoogt het reproductiegetal. En wat je ook kan vaststellen is dat er te veel is versoepeld, maar dat zegt nog niet dat de interventies die we wél hebben niet bijdragen aan het verminderen van verspreiding.

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
MrJames schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:11:
[...]

Dat is juist het hele scheve van de situatie. Je doet mee en je laat je dus vacineren. Vervolgens laat je je QR code zien aan een persoon/bedrijf/school/restaurant. En wat kunnen ze zien met de QR code? Je medische status.

Alle medische zaken rondom je gezondheid, is toch privacy? Dag privacy ;w
Nee ze zie via QR niet de status, dat kan alsnog test, vaccin of herstel zijn

In dit geval vragen ze of ze meer mogen, eigen keuze of je die dan geeft

• Indoubt

Indoubt

Señor Sjon schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:00:
[...]

Bekijk de grafiek zonder de lijn. Dan hou je de meetwaarden over. Daar is een grafiek bij gefit zo te zien. Kan je wel praten over leugens, maar kennelijk is er 10-20% resteffectiviteit Janssen gemeten in september.
Kijk even verder in het twitter draadje, daar wordt het uitgelegd.

Als je uitgaat van een raaklijn van een fluctuerend lijntje en dat extrapoleert kun je alles laten zien wat je wil.

Dat laat onverlet dat er ongetwijfeld een verminderde effectiviteit is van de bescherming van het vaccin over de tijd maar dit grafiekje is grote onzin.

• 42erik
  • Niet online
Grudgie schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:21:
Heel leuk die QR code, maar zegt alleen maar dat je gevaccineerd bent. Pietje die ongevaccineerd is laat zichzelf negatief testen. Die weet dat die negatief is. Jantje die gevaccineerd is en positief is, besmet Pietje.

Dus gooi nou niet alle schuld op de ongevaccineerden.
Je bedoelt die test die ook geen 100% zekerheid heeft? Waardoor de geteste de gevaccineerde kan besmetten?

Nog even afgezien van het feit dat de ongevaccineerde een enorm veel grotere kans heeft een schaars ziekenhuis plekje te willen

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Mooie uitstroom

[ Voor 10% gewijzigd door Imperium op 10-11-2021 13:12 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Let wel; die uitstroom wil nog weleens via de kelder plaatsvinden. :/

Hoewel dat van de kliniek nog wel relatief mee zal vallen.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 10-11-2021 13:21 ]

• Tom-Z
Señor Sjon schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:00:
[...]

Dit is hoe hun ruwe data er uit ziet, zonder dat je er een mooi grafiekje over fit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GkUtwg33PW2thEWPgA3GvULIm1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5WS91gekED3qJ3bcgAvVLIVg.png?f=fotoalbum_large

Wat sowieso raar is is dat ze kijken naar positieve PCR-testen, maar dat van juli-september het percentage positief ongeveer 30% is. Er wordt volgens mij veel te weinig getest.

[ Voor 10% gewijzigd door Tom-Z op 10-11-2021 13:25 ]

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:20
Tom-Z schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:23:
[...]

Dit is hoe hun ruwe data er uit ziet, zonder dat je er een mooi grafiekje over fit:
[Afbeelding]
Volgens mij denkt @Señor Sjon , ook gezien zijn reactie op Keulemans op Twitter, dat de tabel de werkelijke aantallen weergeeft, terwijl die tabel op hetzelfde model gemaakt is..
Table 1. Vaccine effectiveness against SARS-CoV-2 infection* by month after vaccination†; estimated from Cox proportional hazards models‡; and adjusted for age, race, ethnicity, sex, and comorbidity score.
Daar is echter dat grafiekje bij geplot

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• Señor Sjon
Dus die grafiek zou veel vlakker moeten zijn (en veel lager moeten beginnen) ;)

@GAIAjohan ja, want ik ging er eigenlijk vanuit dat door het gebruik van 780k personen (en data in de VS is wat publiekelijker beschikbaar...) men zo per maand kon tracken wat er gebeurde en daarop het onderzoek had gebaseerd. Dan is het een kwestie van een trendlijn geweest die ruis gaf. :)

• CMD-Snake
henkzelf schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:48:
Mooi duidelijk! Bij een landelijk gemiddelde gisteren van 68 per 100.000 kan die rtl kaart volgens mij nooit kloppen. @CMD-Snake
Het kaartje van RTL Nieuws is op basis van de gegevens van het RIVM van 2 november. Het kaartje waar jij je gelijk aan wil ontlenen blijft redelijk egaal qua kleur op een paar plekken na, dus nog steeds blijft het bewijs erg magertjes. Op meerdere plekken in de randstad blijft de vaccinatiegraad flink achter en daar zijn in die kaartjes geen sterke hotspots te zien in de weergave. Brandhaard Limburg is op het coronadashboard qua vaccinatiegraad vergelijkbaar met het landelijk gemiddelde (84% Noord-Limburg, 80% Zuid-Limburg).

Dat "pandemie van de ongevaccineerden" lijkt vooral een bliksemafleider te moeten zijn voor het kabinet in een lange reeks van bliksemafleiders. Er is voor De Jonge telkens een nieuwe vijand die schuld heeft aan de situatie waarin we ons bevinden. Het zal nooit eens aan het gevoerde beleid liggen of een neutralere vorm dat de situatie nu eenmaal grilliger is dan gehoopt. De enige keer dat het kabinet de hand een soort van in eigen boezem stak was na het Dansen met Janssen debacle en zelfs toen poogden ze nog iemand anders aanvankelijk de schuld te geven. Het excuus kwam pas nadat er flink wat kritiek kwam op hun wereldvreemde persconferentie.

De QR code krijgt nu, net als de avondklok, de meest fantastische eigenschappen toegedicht terwijl de praktijk iets heel anders lijkt uit te wijzen. De QR code is schijnbaar geen vervanging voor de 1,5 meter en nog meer zaken.

• horizon1978
De vaccinatiegraad op corona dashboard is trouwens van 31 oktober. Dus daar zal wel 0,x% stijging zijn. Daarnaast is in de vaccinatiegraad niet meegenomen de groep die besmet zijn geweest en daarna 1x pfizer hebben gekregen.

Dus, nog 1 persconferentie met wat regeltjes en de vaccinatiegraad zal eind november voor 18+ de 90% halen. En voor 12+ de 85%.

En dan zit er in de overige 15% nog wel gedeelte dat een keer besmet is geweest (of twee).

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:35
CMD-Snake schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:35:
[...]

Het kaartje van RTL Nieuws is op basis van de gegevens van het RIVM van 2 november. Het kaartje waar jij je gelijk aan wil ontlenen blijft redelijk egaal qua kleur op een paar plekken na, dus nog steeds blijft het bewijs erg magertjes. Op meerdere plekken in de randstad blijft de vaccinatiegraad flink achter en daar zijn in die kaartjes geen sterke hotspots te zien in de weergave. Brandhaard Limburg is op het coronadashboard qua vaccinatiegraad vergelijkbaar met het landelijk gemiddelde (84% Noord-Limburg, 80% Zuid-Limburg).

Dat "pandemie van de ongevaccineerden" lijkt vooral een bliksemafleider te moeten zijn voor het kabinet in een lange reeks van bliksemafleiders. Er is voor De Jonge telkens een nieuwe vijand die schuld heeft aan de situatie waarin we ons bevinden. Het zal nooit eens aan het gevoerde beleid liggen of een neutralere vorm dat de situatie nu eenmaal grilliger is dan gehoopt. De enige keer dat het kabinet de hand een soort van in eigen boezem stak was na het Dansen met Janssen debacle en zelfs toen poogden ze nog iemand anders aanvankelijk de schuld te geven. Het excuus kwam pas nadat er flink wat kritiek kwam op hun wereldvreemde persconferentie.

De QR code krijgt nu, net als de avondklok, de meest fantastische eigenschappen toegedicht terwijl de praktijk iets heel anders lijkt uit te wijzen. De QR code is schijnbaar geen vervanging voor de 1,5 meter en nog meer zaken.
Zijn die kaartjes niet op gemeenteniveau? Terwijl bijvoorbeeld de gemeente Den Haag zowel wijken heeft met een heel laag als wijken met een hoog vaccinatiegehalte, waardoor de gemeente als geheel dus niet bijzonder opvalt in het kaartje? En dat zal in de andere grote steden hetzelfde zijn, verwacht ik.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:11
[...]

Misschien omdat de hotspots in de steden vooral plaatsvinden onder leeftijdsgroepen die wat minder snel in het ziekenhuis landen dan de vergrijsde regio's buiten de randstad?

Wat betreft de tweede helft: Misschien moeten we het maar een "pandemie van de reagering" noemen?

• Tom-Z
En een hoge vaccinatiegraad is ook geen garantie dat een gemeente geen uitbraak krijgt, net zo min als het gegarandeerd is dat een gemeente met lage vaccinatiegraad brandhaard wordt. Het is een spelletje van gemiddelden over heel Nederland (en eigenlijk over de hele wereld) die uiteindelijk de R bepalen. En er spelen ook andere factoren mee, hoeveel een gemeente bijvoorbeeld immuniteit heeft opgebouwd middels infecties, hoe goed de naleving van de basisregels is en wat de testbereidheid is. Wie weet gaat het in Urk wel kut maar zien we dat niet omdat de teststraat weer eens in de fik staat...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Cid Highwind schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:43:
[...]

Misschien omdat de hotspots in de steden vooral plaatsvinden onder leeftijdsgroepen die wat minder snel in het ziekenhuis landen dan de vergrijsde regio's buiten de randstad?

Wat betreft de tweede helft: Misschien moeten we het maar een "pandemie van de reagering" noemen?
Leeftijdsgroepen, wijken etc.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:11
MrJames schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:11:
[...]

Dat is juist het hele scheve van de situatie. Je doet mee en je laat je dus vacineren. Vervolgens laat je je QR code zien aan een persoon/bedrijf/school/restaurant. En wat kunnen ze zien met de QR code? Je medische status.

Alle medische zaken rondom je gezondheid, is toch privacy? Dag privacy ;w
Overstatement much?

Afgezien van de reeds aangegeven Nederlandse code, je hebt zojuist je naam en telefoonnummer aan het restaurant gegeven voor de reservering, die wellicht via een online portaal is gedaan waar je tevens de cookies nog van had geaccepteerd ook.

Het kaartje voor het concert is geboekt bij een site die ook nog eens je creditcardgegevens en je adres heeft voor de factuur en het verzenden.

Privacy, net als vrijheid, is niet absoluut. Niet in een functionerende maatschappij. Het is een belangrijk genoeg onderwerp om aan te stippen, maar de reden waarom privacy zo belangrijk is is niet "omdat het zo is", maar om eventuele chantabele zaken te voorkomen. Het is nog eerder belangrijk voor niet-gevaccineerden dat verbloemd wordt dat ze zich slechts hebben laten testen, dan voor de gevaccineerde. De eerste groep begint zo langzamerhand namelijk wel een stigma te krijgen, juist daarom is de privacy wel belangrijk.

Niet om het luttele feit of je nu Janssen of Pfizer hebt gekregen.

• CMD-Snake
migchiell schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:39:
Zijn die kaartjes niet op gemeenteniveau?
Klopt, helaas is per wijk/buurt niet mogelijk. Gemeentes is het kleinste niveau waarop deze dat gevonden kan worden, een niveau hoger is veiligheidsregio en dat is nog generieker omdat het grote gebieden beslaat.
Cid Highwind schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:43:
De kaartjes zijn positieve tests, dus besmettingen. Geen ziekenhuisopnames. Een besmetting hoeft niet noodzakelijkerwijs in een ziekenhuisopname te resulteren.
Een frustrerend probleem is dat het kabinet eigenlijk nooit kan toegeven (of inzien) dat een idee niet werkte. De QR code is het nieuwe oogappeltje van het kabinet, maar het lijkt niet te werken zoals gepland. Het plan wordt niet aangepast ondertussen, we blijven méér en méér inzetten op die QR code en werken onszelf dieper in de nesten.

• henkzelf
[...]

Ik ben niet "mijn gelijk aan het halen" ik probeer het te snappen. Jij plaatst zelf een nietszeggende plattegrond met aantal positieve testen per gemeente, terwijl je (later) wel een betere kon vinden bij eenvandaag. En dan nog als weerwoord op de Jonge met zijn "pandemie van ongevaccineerden.
Stom dat ik dat allemaal niet in één keer begrijp.

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:35
CMD-Snake schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:55:
[...]

Klopt, helaas is per wijk/buurt niet mogelijk. Gemeentes is het kleinste niveau waarop deze dat gevonden kan worden, een niveau hoger is veiligheidsregio en dat is nog generieker omdat het grote gebieden beslaat.
Eigenlijk zeg je dus dat het kaartje jouw argument niet ondersteunt? :)

• 42erik
  • Niet online
CMD-Snake schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:40:
[...]

De Jonge spreekt al langer in termen van "pandemie van de ongevaccineerden". Een term die kraakt zoals hij smaakt, alleen blijft het bij een narratief waar helaas teveel mensen intrappen. Neem nu de kaart van Nederland voor het aantal positieve tests:
[Afbeelding]

Bij een pandemie van de ongevaccineerden zou je mogen verwachten dat we echte hotspots zien daar waar de vaccinatiegraad laag is. Plekken als Staphorst, maar ook bijvoorbeeld Amsterdam Zuidoost. Alleen, wat valt hier op? Het is best gelijkmatig verdeeld. Dat is ook het argument van Yorick Bleijenberg tegen de lezing van De Jonge in deze situatie. Bepaalde leden van het voormalig RED team delen de lezing van De Jonge ook niet. Zei waarschuwen dat deze strategie eerder averechts uit gaat pakken.

Iedereen zit in 2G ineens de heilige graal, maar ik zie nog geen sluitend bewijs uit een land als Duitsland wat zwaar genoeg weegt om zo'n morele en ethische grens over te gaan.

Voorlopig zal De Jonge vrees ik zijn gebrekkig QR code blijven stutten met nog meer QR code.
Eh, je ziet zelf toch ook wel dat alles in categorie hoog valt? En dat je daardoor hotspots gewoon niet kan zien? Dus dat dit plaatje echt niks bijdraagt?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

42erik schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:08:
[...]

Eh, je ziet zelf toch ook wel dat alles in categorie hoog valt? En dat je daardoor hotspots gewoon niet kan zien? Dus dat dit plaatje echt niks bijdraagt?
Innouveau kaartje maar dan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/utM5BodyQZxXRwCDo6HOeosi6TM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k2RdgvQHtcPsofvNhmc1wsL1.png?f=fotoalbum_large

Raar zeg... Ineens wel verschillen...

Iets met lies, damn lies and statistics?

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 10-11-2021 14:15 ]

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:28
Hier lijkt de Bible Belt wel een beetje zichtbaar, toch? Alleen waarom scoort Limburg ook zo hoog?

• 42erik
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:15:
[...]

Innouveau kaartje maar dan?

[Afbeelding]

Raar zeg... Ineens wel verschillen...

Iets met lies, damn lies and statistics?
Ah, dus daar ligt de biblebelt, urk... En Limburg? Wat gebeurt daar nu? Die vallen toch niet tegen in vaccinatie? Of is dit de Limburgse gezelligheid?

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:50
Dennis schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:26:
[...]

Hier lijkt de Bible Belt wel een beetje zichtbaar, toch? Alleen waarom scoort Limburg ook zo hoog?
Relatief veel ouderen was de verklaring die je af en toe langs ziet komen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

42erik schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:28:
[...]

Ah, dus daar ligt de biblebelt, urk... En Limburg? Wat gebeurt daar nu? Die vallen toch niet tegen in vaccinatie? Of is dit de Limburgse gezelligheid?
Lage vaccinatiegraad in de steden, hoge gemiddelde leeftijd, veel onderliggend lijden/slechtere gezondheid door meer armoede.

Vond deze nog:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VvMZhnk9J9O1sT29AtBeJv7vTkQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0iYaEFcov0cdeu012t5nrHMU.png?f=user_large

Zie ook:
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20211103_96057249
https://www.1limburg.nl/v...t-het-laagste-van-limburg

[ Voor 35% gewijzigd door MikeyMan op 10-11-2021 14:49 ]

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:38
*knip* beetje fatsoenlijk houden graag...

[ Voor 79% gewijzigd door ZieMaar! op 10-11-2021 15:47 ]

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Adlermann schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:28:
[...]
Relatief veel ouderen was de verklaring die je af en toe langs ziet komen.
Dat wordt inderdaad vaker genoemd, maar als je bijvoorbeeld dit kaartje neemt (2019 geloof ik) dan valt dat (op het oog althans) toch wel mee in vergelijking met een aantal andere provincies?
https://www.volksgezondhe...nationaal/leeftijdsopbouw

Het CBS heeft vast ergens getallen met meer detail of ontwikkeling door de jaren heen.

Zou het ook kunnen dat er regionale verschillen zijn in individuele contacten? Komen mensen in Limburg sneller bij elkaar op bezoek bijvoorbeeld?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• horizon1978
Emgeebee schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:41:
Vergeet het accent ook niet. Valt vaak geen wijs uit te worden. :X
.....

Enfin. Zuid-Limburg en vooral Oostelijke Mijnstreek heeft een redelijk ingebakken aversie tegen overheid (Maastricht en Den Haag). Vooral bij ouderen. En daar zijn er veel van in dit vergrijzende gebied.

Veel verpleeghuizen voor ouderen zijn helemaal covid besmet op dit moment.
Pagina: 1 ... 25 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de persconferentie van 26 november j.l. en alles dat daarbij hoort: Persconferentie 26 november

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal de IC capiciteit op gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.