Number10 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:17:
[...]
Het punt is: er ontstaan of bestaan vastlopende zorgketens. Er is dus nauwelijks manoeuvreerruimte meer.
Wat er mij nodig lijkt op dit moment zijn methodes die met enig zekerheid en acuut het aantal en duur van contacten beperkt om R<1 te krijgen. Vertrouwen op allerlei afgeleiden zoals QR codes lijken mij erg onverstandig (kunnen wel helpen uiteraard), want ik betwijfel of het effect daarvan met voldoende zekerheid kan worden ingeschat.
De vraag is vooral: wat wil het kabinet?
- R>1 naderend tot R=1
- R<1 naderend tot R=1
- R<1
Daar hebben we nog steeds geen helder antwoord op. Het wachten en de antwoorden van de minister bij het vragenuur gisteren doen vermoeden dat ze eerder een van de R=1 varianten dan echt R<1 willen bereiken.
Het hangt er vanaf hoe je het bekijkt.
Het gaat primair om de zorg (en het vastlopen ervan). En er is een wisselwerking tussen de R en de zorgbelasting. Maar er is óók een wisselwerking tussen de vaccinatiegraad en de zorgbelasting. En die beïnvloed weer de impact van het effect van de R.
En daarnaast ook gewoon het feit dat 'men' de samenleving (en economie) zo min mogelijk wil belasten.
Dus je zoekt een balans waarbij je:
1. De vaccinatiegraad omhoog helpt (QR-codes en boosters, eventueel 2G)
2. De R omlaag helpt (anderhalve meter, vroegere sluiting horeca, maximaal aantal bezoekers, etc)
3. Maar wel met maatregelen die relatief weinig impact hebben
Kijk, met een (selectieve/partiële) lockdown krijg je het snelste de R omlaag. Maar willen we dat ook? Wat voor invloed heeft dat op de economie? En daarnaast: Wat is het draagvlak? Het probleem is dat veel gevaccineerden dan het gevoel hebben dat ze 'gestraft' worden omdat ongevaccineerden zich niet willen laten vaccineren, die zullen zeggen "ga eerst bij hun iets doen".
Iets als (uitbreiding van) QR-codes heeft voor de samenleving een relatief kleine impact, maar kán wel zorgen dat aan alle drie de voorwaarden voldoen wordt (al is het effect op 1 en 2 misschien minimaal).
Ook de herinvoering van de anderhalve meterregel heeft relatief weinig impact (nouja, ik kan me voorstellen dat dat voor winkels en horeca wat minder is).