Dennis schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:34:
Ik moet wel zeggen dat ik de berichten die ik hier voorbij zie komen over vakanties en hoe we dat allemaal zo moeten plannen dat we met onze vaccinatie naar Oostenrijk mogen wel enigszins komisch vind.
Zijn jullie afgelopen zomer ook op vakantie geweest @
Tom-Z en @
MikeyMan?
Uh, mijn vakantie was een paar dagen in mijn eentje fietsen met een tentje. De enige "risicomomenten" waren 's avonds eten op het terras en het gebruik van sanitair op de camping. Daarnaast heb ik zelftests gebruikt en de week er voor en er na uitsluitend thuis gewerkt.
Ik ben van Zuid-Limburg naar Luxemburg gefietst. Omdat ik maar 48 uur in België mocht zijn zonder een test te doen, moest ik hard doorfietsen. Vervolgens vlug Luxemburg in en uit omdat dat de teller in België resette, zodat ik weer 48 uur mocht. Vervolgens ben ik via de Vennbahn teruggefietst. Die loopt door Duitsland maar gelukkig is er een dunne strook van 10m rondom de Vennbahn die formeel gezien Belgisch grondgebied is dus daar had ik ook geen test voor nodig.
Tot slot moest ik om Nederland terug in te mogen nog een test hebben, maar dat gold niet voor een verblijf van <12 uur. Daarom ben ik 's avonds Nederland terug in gegaan en 's ochtends gauw nog even de grens naar België terug overgestoken, omdat die dag mijn vaccinatie geldig werd en ik daarmee formeel verdeed aan de vereisten om langer dan 12 uur in Nederland te mogen blijven.
Allemaal helemaal coronaproof en volgens de geldende regels dus

Dennis schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:41:
[...]
Nou, op dit moment krijgen ongevaccineerden "de schuld" omdat zij een hele samenleving zouden gijzelen. Ik zie het aan de toon van veel berichten hier ook.
Maar vorig jaar is er een grote groep op vakantie gegaan in de zomer. Dat 'mocht' toen wel, maar was eigenlijk niet verstandig. Het zou best kunnen dat het virus mede daardoor weer is opgelaaid. Wat is dan eigenlijk het verschil?
Niemand is heilig, en iedereen legt de grens van wat acceptabel gedrag is nét voorbij wat hij zelf doet.
Over het verschil kan ik kort zijn: de ene optie is twee keer een half uurtje langs bij de GGD voor een prikje dat bijdraagt aan een min of meer structurele oplossing van het probleem. De tweede optie is twee jaar lang alle leuke dingen afzweren en alleen maar thuis zitten om tijdelijk uitstel van executie te krijgen.
Ik behoor bepaald niet tot een risicogroep, en ik denk dat wat alle coronamaatregelen mij aan leefgenot hebben gekost echt verreweg meer is dan wat ik er mezelf en anderen mee heb bespaard. Maar goed ik zie de noodzaak en hecht ook sterk aan formele regels, dus wat er gold heb ik ook relatief goed opgevolgd. Maar binnen de ruimte van dingen die wel mogen ga ik mezelf geen onredelijk ver verdergaande beperkingen opleggen. Twee jaar lang álles opgeven wat misschien zou kunnen bijdragen aan virusverspreiding is disproportioneel en totaal niet te vergelijken met twee prikjes halen.
Wel even voor de duidelijkheid: ik bestempel niemand zo maar als "asociaal". Vaak hebben mensen moverende redenen om niet te vaccineren, zoals een diepgewortelde geloofsovertuiging of een serieuze (maar onterechte) angst voor bijwerkingen. Het wordt pas asociaal als je wéét dat vaccinatie veilig (voor je eigen gezondheid en je relatie met god) is én begrijpt hoe zeer het kan bijdragen aan het oplossen van het probleem, en het toch niet doet. Mensen die het weigeren puur om de Jonge te traineren ofzo. Het is van belang dat we zo veel mogelijk mensen bewegen om het toch te doen. De huidige drangmaatregelen zijn niet ideaal, maar denk ik wel de minst slechte optie die we hebben.
[
Voor 8% gewijzigd door
Tom-Z op 08-11-2021 15:14
]