Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 129 Laatste
Acties:
  • 396.670 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
42erik schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:20:
[...]

Maar die IC zorg is schaars. Waarom krijgt een corona patiënt daar voorrang op, terwijl de hartpatiënt zijn operatie uitgeteld wordt?
Omdat de corona patiënt anders volgende week dood is en de hartpatiënt volgende week ook nog geholpen kan worden.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:04

ericplan

5180 Wp PV

t_captain schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:12:
[...]

offtopic:
Alle reden dat we meer lef moeten tonen en meer principieel moeten durven te zijn. Privatiseren van de zorg heeft misschien wel wat opgeleverd in de efficiency (en in de klantgerichtheid van bv ziekenhuizen). Maar lang niet genoeg om het tij te keren.

Onderliggend probleem: we hebben de traditie om qua zorg te doen wat we kunnen.

100 jaar geleden was dat: niet veel. Als je ouder werd, dan kwam er een dag waarop je gezondheid achteruitging. Je werd ziek. Maar we hadden nauwelijks effectieve diagnostiek en nog minder behandelmogelijkheden. Het was dus erop of eronder, en qua zorgkosten bleef het beperkt tot wat ligdagen.

Sindsdien hebben we (a) vergrijzing = meer ouderen. Plus (b) veel meer behandelmogelijkheden = meer mogeliijkheden om mensen met zwakke gezondheid in leven te houden. En daarbovenop nog factor (c): de behandelingen worden steeds complexer en duurder.

Een groei over drie assen, dat is het soort explosieve groei dat in de wereld van start-ups wat een unicorn maakt. Een toenemende basis aan klanten, plus een toenemend marktaandeel en een toenemende omzet per klant per jaar = Wall Street lieveling van het jaar.

In de wereld van zorgkosten is zo'n groei over drie assen het recept voor een kosten-explosie waarvan je BBP nooit en te nimmer kan winnen. Technologie bepaalt dus twee van de drie assen: we doen het onszelf aan.
offtopic:
Waarbij we aan de preventiekant ook beslist onvoldoende acteren. Het lukt bijvoorbeeld maar slecht om jeugd van het roken af te houden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:09
[...]

Maar die IC zorg is schaars. Waarom krijgt een corona patiënt daar voorrang op, terwijl de hartpatiënt zijn operatie uitgeteld wordt?
Treat first what kills first. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuveo
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-11-2024
IJzerlijm schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:21:
[...]

De corona patient gaat in een paar uur/dagen dood zonder die IC zorg en de hartpatiënt nog niet.
redwing schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:21:
[...]

Omdat de corona patiënt anders volgende week dood is en de hartpatiënt volgende week ook nog geholpen kan worden.
Alle uitgestelde zorg van hartpatiënten zorgt ook voor enorm veel verloren levensjaren. Volgens sommige berekeningen meer dan dat er gewonnen is door 't behandelen van de coronapatiënten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

nuveo schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:32:
[...]

Alle uitgestelde zorg van hartpatiënten zorgt ook voor enorm veel verloren levensjaren. Volgens sommige berekeningen meer dan dat er gewonnen is door 't behandelen van de coronapatiënten.
Berekeningen die elke corona dode op nog 1 jaar te leven telde ? Die heb ik regelmatig langs zien komen, dan is het snel bewezen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:38
[...]

Een patient die acuut zorg nodig heeft krijgt voorrang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
@IJzerlijm @redwing @FabianGTI

Tja, en hoeveel mensen zijn al door uitgestelde zorg in de knel gekomen of zelfs overleden?

En weegt dat op, rekening houdend met het feit dat en corona patiënt bizar lang het bed vast houdt?

En bedenkend dat het doodsimpel te voorkomen was in veel gevallen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nuveo
migchiell schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:16:
[...]

Als ik je goed begrijp is je oplossing dus om ongevaccineerde coronapatienten te laten sterven, klopt dat? Of alleen als ze naar de IC moeten?

Zou wel een fraai staaltje vaccinatiedrang zijn :)
Om dat nou een "oplossing" te noemen gaat misschien wat ver, maar ik zou het (onder de huidige omstandigheden) een acceptabel gevolg noemen ja. Ik geloof sterk in eigen verantwoordelijkheid en keuzevrijheid, ik heb niks tegen mensen die zich niet laten vaccineren. Maar actions have consequences, en in dit geval is het toch enorm duidelijk dat voor sommige groepen mensen het gevolg van niet vaccineren het overlijden kan zijn? Prima als je dat risico wil nemen, maar leg het gevolg dan ook neer bij diegene zelf, in plaats van de hele maatschappij op te zadelen met nog jaren aan lockdowns en maatregelen.

[ Voor 10% gewijzigd door nuveo op 08-11-2021 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
nuveo schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:40:
[...]

Om dat nou een "oplossing" te noemen gaat misschien wat ver, maar ik zou het (onder de huidige omstandigheden) een acceptabel gevolg noemen ja. Ik geloof sterk in eigen verantwoordelijkheid en keuzevrijheid, ik heb niks tegen mensen die zich niet laten vaccineren. Maar actions have consequences, en in dit geval is het toch enorm duidelijk dat voor sommige groepen mensen het gevolg van niet vaccineren het overlijden kan zijn?
... en daar zal een groep ongevaccineerden het ook mee eens zijn....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
nuveo schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:40:
[...]

Om dat nou een "oplossing" te noemen gaat misschien wat ver, maar ik zou het (onder de huidige omstandigheden) een acceptabel gevolg noemen ja. Ik geloof sterk in eigen verantwoordelijkheid en keuzevrijheid, ik heb niks tegen mensen die zich niet laten vaccineren. Maar actions have consequences, en in dit geval is het toch enorm duidelijk dat voor sommige groepen mensen het gevolg van niet vaccineren het overlijden kan zijn? Prima als je dat risico wil nemen, maar leg het gevolg dan ook neer bij diegene zelf, in plaats van de hele maatschappij op te zadelen met nog jaren aan lockdowns en maatregelen.
Mee eens. Ik heb al eerder gezegd dat ik denk dat die discussie echt eens gevoerd moet gaan worden. Ik zelf wil niet in een samenleving deelnemen waarbij ik hevig in mijn vrijheden beperkt wordt omdat de andere helft van de samenleving weigert mee te werken aan een oplossing.

Als je je niet laat vaccineren plaats je jezelf op dit moment gewoon buiten de maatschappij, en dat mag ook best flinke consequenties hebben. En dan heb ik het niet over of je wel of niet de MacDonalds in mag lopen!

Je kunt niet verwachten als je met je volle verstand er bewust voor kiest om de prik te weigeren, dat mensen dan wel voor jou gaan rennen als je de IC op moet.

Als we bijvoorbeeld structureel 400 IC bedden hebben stel ik voor er 100 te reserveren voor ongevaccineerden. Vol = Pech.

Ik denk dat het gros van de ongevaccineerden het daar prima mee eens kan zijn, anders hadden ze namelijk de prik wel gehaald.

Ik vind dit namelijk ook niet rechtvaardig meer voor mensen die al heel lang op zorg wachten en continu te horen krijgen dat ze moeten wachten op mensen waarvan de opname voorkomen had kunnen worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Imperium op 08-11-2021 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

42erik schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:38:

Tja, en hoeveel mensen zijn al door uitgestelde zorg in de knel gekomen of zelfs overleden?

En weegt dat op, rekening houdend met het feit dat en corona patiënt bizar lang het bed vast houdt?

Dat is absoluut zo en wat mij betreft gaat morgen de IC voor een flink deel op slot voor vrijwillig ongevaccineerden.

Maar dat is makkelijk voor mij te zeggen, ik ben gevaccineerd en heb daar dus geen last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-10 12:38
IJzerlijm schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:51:
[...]

Dat is absoluut zo en wat mij betreft gaat morgen de IC voor een flink deel op slot voor vrijwillig ongevaccineerden.

Maar dat is makkelijk voor mij te zeggen, ik ben gevaccineerd en heb daar dus geen last van.
Dan ook de plicht om zorgverzekering te betalen laten vervallen, want waarom nog betalen voor iets waar je geen aanspraak op mag maken.

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Redax schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:54:
[...]

Dan ook de plicht om zorgverzekering te betalen laten vervallen, want waarom nog betalen voor iets waar je geen aanspraak op mag maken.
Lijkt me een uitstekend plan, zeg je dan ook je huisarts vaarwel en teken je dan ook voor een niet reanimatie verklaring?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Uitkering ook maar gelijk intrekken dan? Denk dat dan netto wel opweegt...

Dat hele zorgverzekerings argument is vrij selectief. Je krijgt nota bene gratis een prik aangeboden. En alle andere zorg blijft gewoon doorlopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:07
hoevenpe schreef op maandag 8 november 2021 @ 09:22:
[...]

Dan verwacht ik eerder een brede invoering van 2G beleid, een full-lockdown in een voor 85% gevaccineerde samenleving wordt heel lastig uit te leggen.
Zolang die 85% niet beseft ook onderdeel van het probleem te zijn (dankjewel Hugo), gaat het natuurlijk nooit goedkomen.
MikeyMan schreef op maandag 8 november 2021 @ 09:52:
[...]

Laat je je nog vaccineren als je constant moet testen?
Voor de vaccinatiegraad hoef je dat niet te doen. Nu zijn ze weer ouders aan het pesten bij zwemles omdat ze anders geen QR hebben voor halen/brengen van kinderen. Aangezien er meer kinderen verdrinken dan doodgaan aan corona, is dat weer een plusje voor de vaccinatiedwang.
St@m schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:04:
[...]

Lijkt me een uistekend idee. Tvt 50 euro maken. Kunnen we stoppen met het gejank, dan ga je maar gewoon je prikje halen, of je blijft thuis. Ik ben er wel klaar mee, en we kunnen er ook gewoon klaar mee zijn als de anderhalf miljoen gewoon een prik laten zetten. Dan is het klaar en kunnen we weer terug naar normaal.

Maar goed, ik weet niet waarom het niet gebeurt.. ipv daarvan heb ik weer een mondkapje ergens vandaan moeten vissen (nouja, in deze tijd 3, 1 voor in iedere jas :p ).
En toen werd 1G ingevoerd... ;)
Sovieto schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:14:
[...]

In de hele maand oktober was 55% van de ziekenhuisopnames niet gevaccineerd, 45% wel
Voor de IC was dat 70% niet gevaccineerd, 30% wel.

Maar, we zien wel dat het percentage gevaccineerden in de ziekenhuizen / op de IC toeneemt in de afgelopen maanden. Dus zal het op dit moment een iets andere verdeling zijn dan hierboven. Mijn aanname is dat minimaal 50%van de ziekenhuisopnames op dit moment gevaccineerd is.

Let wel, de groep gevaccineerden is natuurlijk wel groter in aantallen. Relatief worden ze nog steeds minder vaak opgenomen.
Gezien het bericht van half oktober stijgt die verhouding nu wel heel snel. Ben benieuwd of dit nu ook in de weekrapporten bijgehouden gaat worden.
St@m schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:40:
[...]

Waarom kan de overheid geen lichte vaccinatiedwang invoeren door tvt 50 euro te maken dan?

Of sterker nog, voer 1g in, alleen gevaccineerden mogen nog ergens naar binnen.

Allemaal dingen die kunnen, maar dingen die men niet durft.
Ja, dat werkt zo lekker. Van 1600 naar 12.000 besmettingen sinds de invoering van de QR-pas. De inruil met de 1,5m werkt vrij stupide en men blijft eraan vasthouden. Dus dit gaat met de nieuwe maatregelen verder stijgen naar weetikveel hoe hoog.
Wolly schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:54:
[...]

En de kleine lettertjes zijn juist zo belangrijk. Het klopt dat lang geroepen is dat "vaccinatie de enige uitweg uit de crisis" (bron) of "‘Dé uitweg uit deze pandemie.’" (bron).

Bij de laatste persconferentie was dat al een andere uitspraak:
[...]

Dat impliceert al dat er dus ook andere belangrijke wegen zijn, wat (met de kennis van nu) logisch is met een vaccin wat niet 100% effectief is tegen verspreiding.
Toen dacht Hugo er nog niet aan dat ie nu nog minister VWS zou zijn. ;)
[...]

Ik kan nog wel meer maatschappelijke bijdragen voorstellen (belastingen...) als we op die Amerikaanse toer gaan. Dat moet je gewoon niet willen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Dat is toch maar een kans van 0,3% of zo dat je zwaar ziek wordt ? Dat zie ik vaak als argument niet te vaccineren omdat het risico zo laag is en het vaccin zo onbekend. Dan mag je best ook een korting van 0,3% krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-10 12:38
IJzerlijm schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:59:
[...]

Dat is toch maar een kans van 0,3% of zo dat je zwaar ziek wordt ? Dat zie ik vaak als argument niet te vaccineren omdat het risico zo laag is en het vaccin zo onbekend. Dan mag je best ook een korting van 0,3% krijgen.
Hehe, goeie! :) Het was dan ook maar een belachelijk voorbeeld om tegengewicht te geven aan de andere belachelijke dingen die hier worden voorgesteld. De ethiek is bij sommige mensen ver te zoeken.

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:03
Redax schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:01:
[...]

Hehe, goeie! :) Het was dan ook maar een belachelijk voorbeeld om tegengewicht te geven aan de andere belachelijke dingen die hier worden voorgesteld. De ethiek is bij sommige mensen ver te zoeken.
Nogmaals, lees je in over ethiek voordat je zulke statements maakt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
[...]

Dan ook meteen de uitvaart toko bellen als je je auto tegen een boom zet he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Señor Sjon schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:58:
[...]

Voor de vaccinatiegraad hoef je dat niet te doen. Nu zijn ze weer ouders aan het pesten bij zwemles omdat ze anders geen QR hebben voor halen/brengen van kinderen. Aangezien er meer kinderen verdrinken dan doodgaan aan corona, is dat weer een plusje voor de vaccinatiedwang.
Ik doelde eerder op de boosterprikken. Niet zozeer op de huidige graad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:35

Heel bot, zodra ze acuut worden, is er plek voor ze. Op het moment van keuze is dat nog geen issue. Dat is hoe het normale proces rond acute zorg werkt.

[ Voor 14% gewijzigd door ijdod op 08-11-2021 13:09 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
[...]

Willens en wetens de oplossing weigeren maar wel alle zorg willen als het misgaat is daarentegen wel volledig volgens de ethiek... Oh nee, wacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ijdod schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:06:
[...]

Heel bot, zodra ze acuut worden, is er plek voor ze. Op het moment van keuze is dat nog geen issue. Dat is hoe het normale proces rond acute zorg werkt.
Als er toevallig op tijd plek vrijkomt wel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horizon1978
Dus des te meer bedden op de IC je weghaalt en des te meer personeel op de IC wegloopt des te eerder dat moment komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
MikeyMan schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:11:
[...]

Als er toevallig op tijd plek vrijkomt wel ja.
Het was een reactie op de generieke uitgestelde zorg, dus dat is (nog) geen issue. Opmerkelijk is overigens dat in fase3B (code zwart) je dan een betere kans maakt dan in een eerdere fasen... in die laatste fase is korte ligduur een factor geworden, daarvoor is het first come, first serve.

[ Voor 28% gewijzigd door ijdod op 08-11-2021 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

nvm

[ Voor 111% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2021 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmrh
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-08-2024
Ja, dat werkt zo lekker. Van 1600 naar 12.000 besmettingen sinds de invoering van de QR-pas. De inruil met de 1,5m werkt vrij stupide en men blijft eraan vasthouden. Dus dit gaat met de nieuwe maatregelen verder stijgen naar weetikveel hoe hoog.
Zou dat echt door het loslaten van de 1,5 meter komen of is er een andere oorzaak (seizoenseffect, toestaan evenementen op grote schaal, wat dan ook)? Daar hield toch niemand zich nog aan (zo leek het althans)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Verwijderd schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:15:
[...]

Dat is dus helemaal niet waar. Er liggen momenteel meer gevaccineerde mensen in het ziekenhuis dan ongevaccineerde. Dit simpelweg vanwege de grootte van de aantallen gevaccineerden tov het aantal besmettingen. En ook gevaccineerden komen op de Ic. Dus reken jezelf maar niet te snel rijk ...
Ja, dat is een wiskundige zekerheid. Dat neemt niet weg dat een reductie van 96% van het aantal ongevaccineerden op de IC de huidige crisis zou hebben voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Verwijderd schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:15:
En ik vind het nogal arrogant van je dat je impliciet oordeelt over het recht op leven of de dood van een ander. Je bent dus impliciet eigenlijk voor de doodstraf voor ongevaccinerden
Nee, we zijn impliciet voor consequenties van eigen keuzes van ongevaccineerden. En voor het niet van die ongevaccineerden door belasting zorg afhankelijk laten zijn van schade aan gevaccineerden. Essentieel verschil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@Wolly @Tom-Z

Zie Wob deelbesluit 'aangaande het overleggen VWS in de periode van maart 2020' (staat bovenaan):
https://wobcovid19.rijksoverheid.nl/

Pagina 173, communicatieoverleg, 16 maart 2020, 16:00 uur:
(…) Daarmee wordt elke vorm van besmetting voorkomen Het nadeel van deze aanpak is dat er geen immuniteit in de samenleving wordt opgebouwd. Wanneer de boel wordt vrijgegeven en iemand vanuit het buitenland in de beschermde samenleving komt kan het alsnog mis gaan.

De Nederlandse regering heeft gekozen voor het scenario van de maximale controle2
Daarbij wordt de immuniteit in de samenleving gecontroleerd en langzaam opgebouwd in een tempo waarbij de IC s niet overbelast raken Om controle over de situatie te houden zijn mitigerende of verzachtende maatregelen nodig zoals de afspraak om 1,5meter afstand te houden en onder meer sauna s horeca en scholen te sluiten (…)
De voetnoot vermeldt:
2Zoals ook toegelicht in de toespraak van premier Rutte op de avond van16 maart 2020
In een debat in juni 2020 werd het volgende gevraagd:
De heer Asscher (PvdA):

De toespraak waarin het ging over groepsimmuniteit heeft de premier zelf gehouden. Dat is hij echt niet vergeten. (…)
Met als antwoord:
Minister Rutte:

Nogmaals, ik heb geen toespraak gehouden over groepsimmuniteit. Die ken ik niet. (…)
Handelingen: https://zoek.officielebek.../h-tk-20192020-79-10.html

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuveo
[...]

Er zijn nou eenmaal geen makkelijke oplossingen hè. We hebben ruwweg 3 opties:

1. Flinke beperkingen opleggen aan de hele maatschappij om een kleine minderheid te beschermen

2. Nog meer dwang/drang op de ongevaccineerden zodat ze zich tegen hun zin tóch gaan vaccineren

3. Accepteren dat er in een pandemie een aantal mensen zullen overlijden

Is één daarvan zoveel meer of minder ethisch dan de rest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:47
[...]

Zolang die 85% niet beseft ook onderdeel van het probleem te zijn (dankjewel Hugo), gaat het natuurlijk nooit goedkomen.
Als ik voor mezelf spreek dan is dat besef er gewoon en dat staat helemaal los van Hugo. Het gaat echter samen met een ander besef en dat is dat mijn eventuele aandeel in de problematiek vele malen kleiner is dan het aandeel van de 15%.
Net zo goed als die 15% de vrijheid heeft om dwars te liggen, dat is hoe ik het zie/ervaar, heb ik de vrijheid om op mijn manier dwars te liggen en die vrijheid neem ik dan ook.
Zolang de 85% niet of nauwelijks groeit ben ik er voorlopig klaar mee en dat ga ik pas heroverwegen als de 85% is opgelopen tot 90% of misschien wel 95%
[...]

Zolang 15% het geen probleem vind om 85% te pesten mogen ze van mij nog wel een tijdje door pesten.
[...]

En toen werd 1G ingevoerd... ;)
Prima, gaan wij gewoon nergens meer heen. Beetje hetzelfde idee als wat jij doet vanwege het moeten dragen van een mondkapje maar voor ons dan vanwege testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horizon1978
nuveo schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:27:
[...]

Er zijn nou eenmaal geen makkelijke oplossingen hè. We hebben ruwweg 3 opties:

1. Flinke beperkingen opleggen aan de hele maatschappij om een kleine minderheid te beschermen

2. Nog meer dwang/drang op de ongevaccineerden zodat ze zich tegen hun zin tóch gaan vaccineren

3. Accepteren dat er in een pandemie een aantal mensen zullen overlijden

Is één daarvan zoveel meer of minder ethisch dan de rest?
3.Natural Selection. Maar daar komt de artseneed in gedrang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-10 16:59
redwing schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:21:
@t_captain Inderdaad, we kunnen tegenwoordig simpelweg te veel waardoor we nu op een punt zitten dat we moeten bedenken wat we nog doen. We kunnen gewoon niet meer alles wat mogelijk is doen. helaas betekent dat wel dat je dus gaat bepalen hoeveel een levensjaar mag kosten. En dat doen we al enigszins, maar dat bedrag zal veel verder omlaag moeten omdat we dat bedrag simpelweg aan iedereen uit kunnen geven met de huidige technieken.
offtopic:
Dat gebeurt al lang. Lees bijvoorbeeld https://www.ntvg.nl/system/files/publications/a6507.pdf

Alleen, vreemd genoeg, niet in het publieke debat. De tweede kamer laat structureel de belangrijkste maatscappelijke thema's voor de komende 50 jaar op de plank liggen. De veranderende demografie wordt ervaren als iets externs wat ons overkomt, en ook de fundamentele vragen over zorg en levenseinde blijven maar op de plank liggen.

Alleen het minst persoonlijke en daardoor minst confronterende van de dossiers is eigenlijk opgepakt: klimaatverandering en behoud van natuur.

Maar de onwil om na te denken over demografie ondermijnt al onze klimaatinspanningen. Zo zitten we vanuit schaamte of onwil, onze eigen toekomst in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horizon1978
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door horizon1978 op 08-11-2021 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

horizon1978 schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:29:
[...]
Andersom; wat zou er nu aan de hand zijn als er geen vaccin was?
Dat is een what-if. Code Zwart was dan al een realiteit geweest met de opkomst van Delta en dan kom je uit bij een zeer ingrijpende aanpassing van ons gedrag of 'helaas, het is niet anders' en afscheid nemen van ongeveer 1 procent van de bevolking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Dat doet niet echt ter zaken, maar dan hadden we nu al ruim een paar lockdowns gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Die toespraak van Rutte heeft echt veel indruk gemaakt:
OV evenveel gebruikt in dagen na verzoek meer thuis te werken

In de bussen, treinen, metro’s en trams is het nog niet te merken dat het kabinet het advies om thuis te werken vorige week dinsdag heeft aangescherpt. In cijfers die zijn verstrekt door ov-chipkaartbedrijf Translink is woensdag, donderdag en vrijdag geen duidelijke daling te zien in het aantal check-ins bij het openbaar vervoer.
Gevoelsmatig is het op de weg ook net zo druk als vorige week, hier geen enkele mail vanuit het management (n=1) dat er ander beleid m.b.t. kantoorbezoek geldt. Net als bij mondkapjes lijkt het erop dat de meeste mensen hun gedrag alleen nog maar veranderen als er een harde verplichting aan verbonden is.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:34

Barrycade

Through the...

[...]

Dat scenario kennen we toch nog wel, jaartje geleden was het niet anders.
Waren we o.a. Ahoy als noodhospitaal aan het inruimen en waarschijnlijk vrieshuizen uit aan het ruimen om om te bouwen tot mortuaria. Prikken kwamen net op tijd.

Maar blijkbaar is de herinnering van veel mensen kort.

Nu klagen we dat als je geen prikje hebt je een stokje in je neus moet laten steken en dat als je ergens naar binnen wil een codetje moet laten zien. En noemen we elkaar wappies en schapen.

We zijn wel snel afgeleden naar een groep zeurende en klagende mensen bij elkaar. Moet je nagaan als over een tijdje we allemaal naar het Oosten moeten verhuizen omdat er wat water door de dijken komt. Zal nog een gezellige boel worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LZ86
hoevenpe schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:33:

[...]

Gevoelsmatig is het op de weg ook net zo druk als vorige week, hier geen enkele mail vanuit het management (n=1) dat er ander beleid m.b.t. kantoorbezoek geldt. Net als bij mondkapjes lijkt het erop dat de meeste mensen hun gedrag alleen nog maar veranderen als er een harde verplichting aan verbonden is.
Had je anders verwacht? Let op, komende week lopen ze allemaal te janken als er strengere maatregelen komen dat "de overheid het probleem is"

In deze tijd je gedrag aanpassen totdat de angel eruit is hoeft geen maanden te duren, maar door ons gedrag (gevaccineerden én ongevaccineerden) gaat het allemaal weer tot de lente duren natuurlijk.

Oostenrijk inmiddels landelijk 2g. En het stroom volgens de media afzeggingen van onze ongevaccineerde landgenoten die hun wintersport in het water zien vallen. Keuzes hebben consequenties!

[ Voor 10% gewijzigd door LZ86 op 08-11-2021 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horizon1978

[...]

Veel mensen zijn er klaar mee maar hier is wel gecommuniceerd dat advies thuiswerken is en je zo moet plannen mits je functie dat toelaat.

Maar mondkapjes hebben hun tijd gehad als middel. Kijk naar Duitsland waar de aantallen net zo hard als in Nederland stegen/stijgen en de mondkapjesplicht nooit is weggeweest.
^ zo zullen best veel mensen het bezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-10 19:57
Wolly schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:32:
[...]

Wat is het aandeel "bewust ongevaccineerden" dan?
Met "bewust ongevaccineerd" bedoel ik ongevaccineerd maar wel daarvoor in aanmerking komend op grond van leeftijd. Hoeveel mensen op medische gronden echt niet kunnen weet ik niet, maar ik denk dat dat verwaarloosbaar klein is (de enige contra-indicaties zijn voor zo ver ik weet allergie voor het vaccin of bestanddelen daarvan).
Dus het aantal positieve testen bij kinderen t/m 14 jaar (t/m 12 is niet gespecificeerd) was afgelopen week 7.924

Het totaal aantal niet gevaccineerde mensen met een positieve testuitslag was voor geheel oktober 57.537.

Als ik uitga van 7000 kinderen per week zijn het al 28k per maand, dan kom je op iets van 29k niet gevaccineerde mensen?
Ja, mea culpa voor mijn foutje met die week v.s. de maand, maar t/m 14 jaar rekenen is niet helemaal eerlijk. Je hebt leeftijdsgroepen 0-4, 5-9, 10-14. In mijn ogen is het eerlijk om dan 2/5e van die groep 10-14 te nemen (want je wil alleen de 10/11-jarigen), dan kom ik uit op 5.579.
Jij had heel mooi de berekening gemaakt voor de afgelopen vier weken en kwam uit op 23.243 voor 0-14 jaar. Als ik even lui ben en uitga van gelijk blijvende verhouding zou het dus voor de leeftijdsgroep 0-11 jaar 23.243 * 5.579/7.924 = 16364 moeten zijn.
Het ging dus om 113705 positieve tests, waarvan 16364 onder kinderen <12 jaar (niet in aanmerking komend voor vaccinatie), 52720 onder gevaccineerden en dus 113705-52720-16364 = 44.621 niet volledig gevaccineerden die daar wel op basis van leeftijd voor in aanmerking zouden zijn gekomen. Dat is dus 39% van het totaal aantal besmettingen. Als je ook de toegangstesten eraf haalt (en alleen naar "vrijwillige" tests kijkt) en ook de deels gevaccineerden niet meerekent kom je op 37119 oftewel 33%.

Als je bedenkt dat het bij gelijke verhouding eigenlijk 13% zou moeten zijn, is dat dus een aardige overrepresentatie voor deze groep. En dan ook nog, zoals @ZieMaar! opmerkt, een groep die veel minder testbereid is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2021 14:11 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ollie is weer terug *O* of eigenlijk.... -O-

[ Voor 20% gewijzigd door RodeStabilo op 08-11-2021 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:26
LZ86 schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:28:
Je hebt ook nog de OK en Cardiologie varianten (CCU en PACU), maar ook daarvoor is er personeels problematiek.
Anesthesie kun je ook nog aan je lijstje toevoegen (of schaarde je die onder OK)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Toch nog goed nieuws

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RodeStabilo schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:41:
Ollie is weer terug *O* of eigenlijk.... -O-

[Twitter]
30-9...

Al fixed ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 08-11-2021 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
Dennis schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:41:
[...]

Anesthesie kun je ook nog aan je lijstje toevoegen (of schaarde je die onder OK)?
Dat is de Pacu. Post Anesthetic Care Unit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
Verwijderd schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:39:
[...]

Ik wil dan jullie allebei uit het ziekenhuis blijven. Wij herstelden hebben de ziekte doorgemaakt, en ook nog eens gevaccineerd. Wij zijn tenminste immuun. Zorgen jullie nu maar eerst immuun te worden.
Je doet de aanname dat ik het niet gehad heb, bijzonder. Verder raad ik je aan de artseneed eens op te zoeken in plaats van er ongefundeerde uitspraken over te doen. Je bent verder nogal in het rond aan het slaan op stromannen, en mensen woorden in de mond aan het leggen.

En de aanname dat je dus immuun bent is best een opmerkelijke.

[ Voor 54% gewijzigd door ijdod op 08-11-2021 13:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
Segafreak83 schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:38:
[...]

Met nog 3 maanden lockdown ook, dus ik zie het probleem niet.

Waarom? Om te zorgen dat je toch niet "per ongeluk" besmet ergens naar binnen gaat en zo mogelijk anderen besmet.
Met een lockdown worden de steunpakketten weer van stal gehaald, met een aanpassing in de CTB niet gok ik maar.
Als ik ziek ben ga ik sowieso niet uit eten of naar een concert. En moet ik dan gaan testen omdat er toevallig ook ongevaccineerden in de zaal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
In mijn enthousiasme verkeerde tweet gekopieerd inderdaad ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:43

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Modbreak:Lees aub eerst de topic start door en de topic warning over argumenten met betrekking tot het opschalen van de zorg en mensen met een ongezonde leefstijl als de zondebok aanstellen.

Tevens gaan we hier niemand bij voorbaat uitsluiten van zorg, tenzij er een gedegen bron voor is die deze discussie rechtvaardigt. Persoonlijke overwegingen en overtuigingen voegen in dit topic niets toe.

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Nee, maar geef ook eerlijk toe dat de enige reden dat ik nog zo'n kapje draag en/of andere vergaande maatregelen mopperend accepteer de mensen die werken in de zorg zijn. Die mogen de ongevaccineerde klappen opvangen, hard blijven werken en de scherven bij elkaar vegen terwijl voorkomen voor de meeste patiënten zo makkelijk was geweest.

Bewonder jullie loyaliteit aan de Eed van Hypocrates, zou allang de spreekwoordelijke pijp aan Maarten gegeven hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
ijdod schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:42:
[...]

Je doet de aanname dat ik het niet gehad heb, bijzonder. Verder raad ik je aan de artseneed eens op te zoeken in plaats van er ongefundeerde uitspraken over te doen.
Ziekte + 1 prik staat er?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:58
42erik schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:07:
[...]

Willens en wetens de oplossing weigeren maar wel alle zorg willen als het misgaat is daarentegen wel volledig volgens de ethiek... Oh nee, wacht...
*knip*
Lees even de modbreak aub tweakduke in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10"

[ Voor 43% gewijzigd door tweakduke op 08-11-2021 13:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

horizon1978 schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:36:
[...]
Veel mensen zijn er klaar mee maar hier is wel gecommuniceerd dat advies thuiswerken is en je zo moet plannen mits je functie dat toelaat.
Het blijft een leuke opmerking dat mensen klaar zijn met (de maatregelen tegen) Covid, maar Covid is nog niet klaar met ons :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-10 19:48
Realistisch gezien, hoe groot schatten jullie de kans in op een nieuwe lockdown de komende weken?

Ik begin er steeds meer voor te vrezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
LZ86 schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:36:
[...]

Oostenrijk inmiddels landelijk 2g. En het stroom volgens de media afzeggingen van onze ongevaccineerde landgenoten die hun wintersport in het water zien vallen. Keuzes hebben consequenties!
Pfoe, ja, inderdaad. En zelfs "goede" keuzes hebben consequenties.
Toen ik voor de vaccinatie mocht, kon ik kiezen tussen Janssen of Pfizer. Ik had daar echt heftig keuzestress van (met slapeloze nachten), want Janssen zou handig zijn voor mijn vakantieplannen en mijn vader zette me onder druk om daar voor te kiezen, maar het was duidelijk dat Pfizer het beter beschermende vaccin was en ik vond dat ik daarvoor moest kiezen vanuit het belang om zo goed mogelijke groepsimmuniteit op te bouwen. Dus uiteindelijk die laatste keuze gemaakt, maar dat had dus wel consequenties voor hoe ik mijn zomervakantie kon invullen.
Ik heb net een paar dagen geleden een wintersport naar Oostenrijk geboekt en ik ben nu oh zo dankbaar dat ik voor Pfizer heb gekozen. Want nu is aangekondigd dat Janssen zijn geldigheid verliest per begin Januari. En de tweede prik wordt voorlopig nog niet aangeboden.

Ik denk dat het de komende periode nog behoorlijk ingewikkeld gaat worden met al die vaccinatiebewijzen, ook voor mensen die gewoon keurig op het moment dat ze konden de prik gehaald hebben (of juist des te meer, want hoe eerder je er bij was hoe eerder je inenting weer verloopt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MTFDarkEagle
  • Laatst online: 12:01
Fuujii schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:48:
Realistisch gezien, hoe groot schatten jullie de kans in op een nieuwe lockdown de komende weken?

Als de instroom v.d. ziekenhuizen korte termijn zo blijft als de laatste tijd denk ik aardig significant...

Gegroet! Lukas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het zal niet direct naar lockdown toe gaan.

Eerst komt de 'kroegen/horeca sluiten' stap iig nog.
Verder zal de enige echte lockdown maatregel van vorig jaar (de avondklok) niet meer van stal gehaald worden denk ik.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Number10 schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:26:
Hoe het op jou overkomt is irrelevant. Die stap van de A status geeft de overheid de verplichting om de verspreiding te beperken.
En daarom een administratieve handigheid. Iets met lusten en lasten.
42erik schreef op zondag 7 november 2021 @ 22:56:
als je kijkt naar ‘wie besmet wie?’, de transmissieparen in de onderzoeken van het RIVM, dan zijn het met name ongevaccineerde mensen die ongevaccineerde mensen besmetten.
https://www.rijksoverheid...-de-jonge-2-november-2021

Ze kunnen verspreiden ja, maar het blijkt dus zo te zijn dat dat vooral onder nietgevaccineerden gebeurt. Dus daar is een QR een prima oplossing voor, naast het feit dat het sommigen motiveert om alsnog die prik eens te gaan halen
Let wel dat dit een quote uit de freestyle sessie van De Jonge is. Hij draagt een bepaald beeld uit welke past bij zijn politieke doel. Dat wil niet zeggen dat ongevaccineerden helemaal geen probleem hebben, maar De Jonge vergroot dit uit omdat hij er belang bij heeft. Gisteren postte ik al een link met quote van Yorick Bleijenberg die de uitspraak 'pandemie van de ongevaccineerden' van De Jonge ontkracht. De verspreiding van de besmettingen over het land is redelijk gelijkmatig. Anders hadden we grote uitschieters gezien in gebieden met een lage vaccinatiegraad.

Buiten wat oplevingen om motiveert de coronapas weinig, na enkele dagen van een piek daalt het aantal bezoekers bij de GGD weer.
cvs79 schreef op maandag 8 november 2021 @ 08:09:
Qr code boven alles. Dat is een doel of heilig middel op zichzelf geworden.
De coronapas is het nieuwe prestige project van De Jonge, het heeft veel kenmerken daarvan. Er is tot op heden weinig reden om het zoveel effectiviteit toe te dichten dat de QR code in de plaats kan komen van zoveel andere zaken en toch de status quo op zijn minst kan behouden. Het telkens uitbreiden van de coronapas lijkt dan sterk op ingraven op een positie omdat het alternatief een afgang is.
t_captain schreef op maandag 8 november 2021 @ 09:19:
Ik denk dat lockdown, gelet op de effectiviteit op de R-waarde en de snelheid waarmee het effect wordt bereikt, momenteel onze enige optie is.

[...]

Persoonlijk zou ik wel een offer willen brengen om dat te voorkomen. Maar: alles behalve langdurige beperkingen graag. Wat mij betreft een strenge lockdoen van twee weken.
Zo rond deze tijd vorig jaar koersten we ook de lockdown in, maar die werd maandenlang in stand gehouden. Het kabinet moet een plan hebben nog voordat ze lockdown roepen hoe we eruit komen. Het telkens verlengen van de lockdown leek vooral te komen omdat het de veiligste optie was die het minste denkwerk vereiste.
Drukte op de weg is een lastige, autobezit is namelijk toegenomen het afgelopen jaar. Tweedehands autoverkopen zaten in 2020 flink in de lift. Mensen die niet meer met het OV konden of wilden reizen kochten een auto en die gebruiken ze nu nog steeds.
Dat is raar.

*knip*
Daar gaan we dus niet over door. zie modbreak / topicstart / tw

[ Voor 7% gewijzigd door tweakduke op 08-11-2021 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon

99%

Misschien zou het logischer om het in een soort twee weken lange doorbetaalde Putin-vakantie te stoppen dat alles stil ligt, die variant hebben we nog niet gehad hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tom-Z schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:48:
[...]

Pfoe, ja, inderdaad. En zelfs "goede" keuzes hebben consequenties.
Toen ik voor de vaccinatie mocht, kon ik kiezen tussen Janssen of Pfizer. Ik had daar echt heftig keuzestress van (met slapeloze nachten), want Janssen zou handig zijn voor mijn vakantieplannen en mijn vader zette me onder druk om daar voor te kiezen, maar het was duidelijk dat Pfizer het beter beschermende vaccin was en ik vond dat ik daarvoor moest kiezen vanuit het belang om zo goed mogelijke groepsimmuniteit op te bouwen. Dus uiteindelijk die laatste keuze gemaakt, maar dat had dus wel consequenties voor hoe ik mijn zomervakantie kon invullen.
Ik heb net een paar dagen geleden een wintersport naar Oostenrijk geboekt en ik ben nu oh zo dankbaar dat ik voor Pfizer heb gekozen. Want nu is aangekondigd dat Janssen zijn geldigheid verliest per begin Januari. En de tweede prik wordt voorlopig nog niet aangeboden.

Ik denk dat het de komende periode nog behoorlijk ingewikkeld gaat worden met al die vaccinatiebewijzen, ook voor mensen die gewoon keurig op het moment dat ze konden de prik gehaald hebben (of juist des te meer, want hoe eerder je er bij was hoe eerder je inenting weer verloopt).
Gelukkig voeren verschillende vakantielanden de druk op om te vaccineren. Hoeven we het zelf niet meer te doen. Nu nog degenen zien te bereiken die niet met vakantie gaan.
Schultenbräu alleen nog voor gevaccineerden ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
MTFDarkEagle schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:49:
Als de instroom v.d. ziekenhuizen korte termijn zo blijft als de laatste tijd denk ik aardig significant...
Is dat wel te betalen?

Besef dat er dan weer tientallen miljarden aan steun voor getroffen sectoren moet komen, we hebben ook nog een klimaattransitie en andere wensen die in de formatie op tafel liggen. Ook daar moeten keuzes gemaakt worden, de pot is niet oneindig en de vaccinatiediscussie heeft onderlinge solidariteit op scherp gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
nuveo schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:32:
[...]

[...]

Ik ben benieuwd naar de berekening. De enige die ik ken stelde de gewonnen jaren nogal hoog en de verloren jaren nogal laag (1 a 2 jaar voor de coronapatiënten vs hartpatiënten die allemaal binnen het jaar omvallen en heel oud werden.)

Wat niet wil zeggen dat het geen probleem is natuurlijk, maar de afweging van wie behandeld moet worden is er allang. En een hartpatiënt die anders morgen omvalt komt echt nog wel op het IC terecht.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:51:
[...]

Is dat wel te betalen?

Besef dat er dan weer tientallen miljarden aan steun voor getroffen sectoren moet komen, we hebben ook nog een klimaattransitie en andere wensen die op tafel liggen in de formatie. Ook daar moeten keuzes gemaakt worden, de pot is niet oneindig en de vaccinatiediscussie heeft onderlinge solidariteit op scherp gezet.
Die pot is wel oneindig. Of althans, minder eindig dan 99% van de rest van de wereld. Dus dat vult zich wel aan.

De vraag is of die weg gekozen gaat worden. Zoals eerder betoogd gaan 2G en 1G voor afnemend bezoek zorgen zonder dat er een verplichte sluiting is. Dus ook geen steun.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 08-11-2021 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTFDarkEagle
  • Laatst online: 12:01
hoevenpe schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:51:
[...]

Is dat wel te betalen?

Besef dat er dan weer tientallen miljarden aan steun voor getroffen sectoren moet komen, we hebben ook nog een klimaattransitie en andere wensen die op tafel liggen in de formatie. Ook daar moeten keuzes gemaakt worden, de pot is niet oneindig en de vaccinatiediscussie heeft onderlinge solidariteit op scherp gezet.
Dat ben ik met jee eens.

Maar; zo'n grote instroom voor lange tijd kan toch óók niet goed gaan?

Gegroet! Lukas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-10 12:36

Indoubt

Always be indoubt until sure

Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid........

Ik verwacht dat die er komt eigenlijk. Niet omdat de regering het wil maar omdat er geen andere maatregelen zijn die ook maar enigszins hetzelfde bewerkstelligen als dat nodig is. 90%+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• St@m
  • Laatst online: 13:00

St@m

@ Your Service

Sorry maar als je nu nog niet snapt dat de ongevaccineerden die besmet raken ervoor zorgen dat de zorg overbelast is, weet ik het ook niet meer.

De oplossing is en blijft dat die 1.5 miljoen mensen die niet willen, zich gaan laten vaccineren.

Ze willen wel van alles, maar niet bijdragen aan de oplossing. Nou prima, dan ga je maar dik betalen voor je tvt. Ach gossie, kun je het niet betalen? Werk dan maar mee aan de oplossing.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Indoubt schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:53:
Ik verwacht dat die er komt eigenlijk. Niet omdat de regering het wil maar omdat er geen andere maatregelen zijn die ook maar enigszins hetzelfde bewerkstelligen als dat nodig is. 90%+
Verwacht dat men het eerst met 2G gaat proberen, al is het alleen maar om de kosten te drukken.

Besef ook wat voor boosheid je in de samenleving losmaakt als 85% die gevaccineerd is opeens niet meer mag sporten, uit eten kan, de kinderen weer thuis les moet geven en/of een avondklok voor de kiezen krijgt. Zie daar gewoon geen draagvlak meer voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tom-Z schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:38:
[...]

Met "bewust ongevaccineerd" bedoel ik ongevaccineerd maar wel daarvoor in aanmerking komend op grond van leeftijd. Hoeveel mensen op medische gronden echt niet kunnen weet ik niet, maar ik denk dat dat verwaarloosbaar klein is (de enige contra-indicaties zijn voor zo ver ik weet allergie voor het vaccin of bestanddelen daarvan).

[...]

Ja, mea culpa voor mijn foutje met die week v.s. de maand, maar t/m 14 jaar rekenen is niet helemaal eerlijk. Je hebt leeftijdsgroepen 0-4, 5-9, 10-14. In mijn ogen is het eerlijk om dan 2/5e van die groep 10-14 te nemen (want je wil alleen de 10/11-jarigen), dan kom ik uit op 5.579.
Jij had heel mooi de berekening gemaakt voor de afgelopen vier weken en kwam uit op 23.243 voor 0-14 jaar. Als ik even lui ben en uitga van gelijk blijvende verhouding zou het dus voor de leeftijdsgroep 0-11 jaar 23.243 * 5.579/7.924 = 16364 moeten zijn.

Het ging dus om 113705 positieve tests, waarvan 16364 onder kinderen <12 jaar (niet in aanmerking komend voor vaccinatie), 52720 onder gevaccineerden en dus 113705-52720-16364 = 44.621 niet volledig gevaccineerden die daar wel op basis van leeftijd voor in aanmerking zouden zijn gekomen. Dat is dus 39% van het totaal aantal besmettingen.

Als je ook de toegangstesten eraf haalt (en alleen naar "vrijwillige" tests kijkt) en ook de deels gevaccineerden niet meerekent kom je op 37119 oftewel 33%.

Als je bedenkt dat het bij gelijke verhouding eigenlijk 13% zou moeten zijn, is dat dus een aardige overrepresentatie voor deze groep. En dan ook nog, zoals @ZieMaar! opmerkt, een groep die veel minder testbereid is.
Ik begrijp waar je heen wilt, maar oktober had 134804 positieve tests (blz 25), geen 113705.

Dat maakt dan 33% resp. 28%.

Ik ontken dus niet dat er een overrepresentatie is, wat logisch is anders zouden de vaccins wel heel slecht presteren, maar het goochelen met cijfers moet wel kloppen :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online

Ja, dat weegt op tegen mensen per direct dood laten gaan. Bedenk wel dat je als coronopatiënt alleen maar op het IC terecht komt als je anders dood gaat. Oftewel je moet iedereen die vanwege corona op het IC heeft gelegen afzetten tegen de verloren levensjaren van de uitgestelde zorg.

Hoe dan ook geeft deze discussie naar mijn idee meer aan wat het kabinet heeft veroorzaakt door te sturen op zorg ipv besmettingen. Want deze hele discussie is er alleen maar omdat de IC's zo vol liggen dat de reguliere zorg er onder leidt. Iets wat je met maatregelen makkelijk had kunnen voorkomen. Want bedenk heel goed dat als we de maatregelen die we nog gaan krijgen eerder hadden ingevoerd, het effect op de R hetzelfde was geweest. Dit betekent dat je net zoveel maatregelen nodig hebt om op 10% IC bezetting te blijven als dat je nodig hebt om op 100% te blijven.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
Wolly schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:57:
[...]

Ik begrijp waar je heen wilt, maar oktober had 134804 positieve tests (blz 25), geen 113705.
Het is 113705 tests met een bekende vaccinatiestatus. Het is het meest logisch om dat als noemer te nemen. Want in de teller rekenen we ook alleen met tests waarbij de vaccinatiestatus bekend is.

[ Voor 17% gewijzigd door Tom-Z op 08-11-2021 14:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
St@m schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:54:
[...]

Sorry maar als je nu nog niet snapt dat de ongevaccineerden die besmet raken ervoor zorgen dat de zorg overbelast is, weet ik het ook niet meer.

De oplossing is en blijft dat die 1.5 miljoen mensen die niet willen, zich gaan laten vaccineren.

Ze willen wel van alles, maar niet bijdragen aan de oplossing. Nou prima, dan ga je maar dik betalen voor je tvt. Ach gossie, kun je het niet betalen? Werk dan maar mee aan de oplossing.
Als je denkt dat je we onszelf naar vrijheid kunnen prikken... dat gaat niet door. Ik verwacht dat landen die het nu goed doen, de golf nog moeten krijgen. Dat kunnen we aan Duitsland wel zien, het trekt weer van West naar Oost.
---
Denk je dat die mensen op plekken komen waar ze TvT nodig hebben? :? Vooralsnog stroomt de zorg vol met de tot 94% gevaccineerde groep 60 plussers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-10 12:36

Indoubt

Always be indoubt until sure

hoevenpe schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:56:
[...]

Verwacht dat men het eerst met 2G gaat proberen, al is het alleen maar om de kosten te drukken.

Besef ook wat voor boosheid je in de samenleving losmaakt als 85% die gevaccineerd is opeens niet meer mag sporten, uit eten kan, de kinderen weer thuis les moet geven en/of een avondklok voor de kiezen krijgt. Zie daar gewoon geen draagvlak meer voor...
Ik denk wel dat je gelijk hebt maar op een bepaald moment is draagvlak niet meer een criteria.

Ik heb al lang geen draagvlak meer voor het virus maar daar trekt dat stomme virus zich geen reet van aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• horizon1978
[...]

Voor de IC een sterker argument dan gehele ziekenhuis aangezien het aandeel gevaccineerden in ziekenhuis groter is. Ja, die x aantal van niet gevaccineerd is relatief hoog ten opzichte van de groep maar in absolute aantallen minder. En personeel en bedden zijn ook absolute aantallen.

Dus ook als vaccinatie graad naar 90+% gaat zullen komende weken de ziekenhuizen steeds voller raken met gevaccineerde mensen.

Of dat een GGD een verzorgingshuis gaat bekijken omdat ze niet konden geloven dat alle inwoners corona hadden (en in verpleeghuizen is de vaccinatiegraad echt hoog).

Maar het is dan ook zo dat 70+ gevaccineerd nog altijd groter risico loopt dan 50- niet gevaccineerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tom-Z schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:00:
[...]

Het is 113705 tests met een bekende vaccinatiestatus. Het is het meest logisch om dat als noemer te nemen. Want in de teller rekenen we ook alleen met tests waarbij de vaccinatiestatus bekend is.
Ah inderdaad, maar dan kan je dus niet zeggen "13% van de mensen, xx% van de besmettingen", dat zou op zijn minst moeten worden verduidelijkt naar 13% van de mensen, 33-39% van de besmettingen waar de vaccinatiestatus van bekend is'.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
[...]

Ik vraag me vooral af wie het hier niet snapt. Als jij nu echt denkt dat we er nog steeds zijn met iedereen vaccineren, weet ik het ook niet meer. Ten eerste is dat al te laat voor deze golf, ten tweede zie je aan de cijfers dat we ook met 100% vaccinatie nog steeds iets aan maatregelen nodig hebben. Delta heeft roet in het eten gegooid en daarom zijn we weer wat langer bezig.

De oplossing bestaat dus uit heel wat meer, en bovenal is de vrijheid die mensen krijgen om te kiezen juist datgene waarom we het hier zo goed hebben. En nu zitten we wel in een redelijk extreme situatie, maar de basis van onze democratie zo snel uit de deur gooien vind ik alsnog niet kunnen. Zeker niet met de huidige regering die dat juist het liefste heeft.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vraag me trouwens ook af of gevaccineerden net zo lang op de verpleegafdeling of IC liggen als ongevaccineerden. Als het de helft korter is, scheelt dit ook al een berg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Señor Sjon schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:04:
[...]

Als je denkt dat je we onszelf naar vrijheid kunnen prikken... dat gaat niet door. Ik verwacht dat landen die het nu goed doen, de golf nog moeten krijgen. Dat kunnen we aan Duitsland wel zien, het trekt weer van West naar Oost.
---
Denk je dat die mensen op plekken komen waar ze TvT nodig hebben? :? Vooralsnog stroomt de zorg vol met de tot 94% gevaccineerde groep 60 plussers.
Ja, ik denk dat als iedereen gewoon gevaccineerd is, het probleem behapbaar is. En ook voor je 2e punt is het makkelijk, voer gewoon overal de Corona check in. Klaar.
horizon1978 schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:05:
[...]

Voor de IC een sterker argument dan gehele ziekenhuis aangezien het aandeel gevaccineerden in ziekenhuis groter is. Ja, die x aantal van niet gevaccineerd is relatief hoog ten opzichte van de groep maar in absolute aantallen minder. En personeel en bedden zijn ook absolute aantallen.

Dus ook als vaccinatie graad naar 90+% gaat zullen komende weken de ziekenhuizen steeds voller raken met gevaccineerde mensen.

Of dat een GGD een verzorgingshuis gaat bekijken omdat ze niet konden geloven dat alle inwoners corona hadden (en in verpleeghuizen is de vaccinatiegraad echt hoog).

Maar het is dan ook zo dat 70+ gevaccineerd nog altijd groter risico loopt dan 50- niet gevaccineerd.
Ik weet niet precies waarom dit een argument is om het prikje niet te halen, of geen maatregelen voor niet-gevaccineerden in te voeren.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Señor Sjon schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:50:
[...]

99%

Misschien zou het logischer om het in een soort twee weken lange doorbetaalde Putin-vakantie te stoppen dat alles stil ligt, die variant hebben we nog niet gehad hier.
Lijkt me eerlijk gezegd nog een lage schatting.... Dit is gewoon het standaard-traject, eerst teveel versoepelen, daarna wachten totdat het uit de hand loopt, daarna gaan we beginnen met onzinnige maatregelen om daarmee aan te tonen dat zware maatregelen toch echt nodig zijn. 8)7 Nog steeds puur sturen op de IC-bezetting dus, die moet blijkbaar zo snel en lang mogelijk vol liggen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:09
MikeyMan schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:12:
Vraag me trouwens ook af of gevaccineerden net zo lang op de verpleegafdeling of IC liggen als ongevaccineerden. Als het de helft korter is, scheelt dit ook al een berg...
Dat is wel een goeie eigenlijk, zijn daar ergens cijfers van te vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

redwing schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:10:
[...]

Ik vraag me vooral af wie het hier niet snapt. Als jij nu echt denkt dat we er nog steeds zijn met iedereen vaccineren, weet ik het ook niet meer. Ten eerste is dat al te laat voor deze golf, ten tweede zie je aan de cijfers dat we ook met 100% vaccinatie nog steeds iets aan maatregelen nodig hebben. Delta heeft roet in het eten gegooid en daarom zijn we weer wat langer bezig.

De oplossing bestaat dus uit heel wat meer, en bovenal is de vrijheid die mensen krijgen om te kiezen juist datgene waarom we het hier zo goed hebben. En nu zitten we wel in een redelijk extreme situatie, maar de basis van onze democratie zo snel uit de deur gooien vind ik alsnog niet kunnen. Zeker niet met de huidige regering die dat juist het liefste heeft.
Ook hier geldt dat dit geen reden is om niet te vaccineren. Laten we dat eerst maar eens gaan doen.
En prima hoor dat de mensen hier kunnen kiezen, maar voor iedere keuze zijn er consequenties.

Is toch een prima keuze? Geen prik, en als je dan ergens heen wil moet je 50 euro betalen voor een test. Of wel een prik, en gratis naar binnen.

[ Voor 6% gewijzigd door St@m op 08-11-2021 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* tweakduke in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10" en als je het daar niet mee eens bent of het niet begrijpt, neem dan gewoon even via DM contact op, of post in het FB topic. Uiteraard pas na het lezen van de TW en TS

[ Voor 70% gewijzigd door ZieMaar! op 08-11-2021 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
MikeyMan schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:12:
Mijn onderbuik gevoel zegt dat veel van de gevaccineerden op de IC er voor andere klachten liggen en dat die besmetting slecht (een complicerende) bijvangst is. Heeft @LZ86 wat inzichten?

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
CMD-Snake schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:50:
[...]

En daarom een administratieve handigheid. Iets met lusten en lasten.

[...]

Let wel dat dit een quote uit de freestyle sessie van De Jonge is. Hij draagt een bepaald beeld uit welke past bij zijn politieke doel. Dat wil niet zeggen dat ongevaccineerden helemaal geen probleem hebben, maar De Jonge vergroot dit uit omdat hij er belang bij heeft. Gisteren postte ik al een link met quote van Yorick Bleijenberg die de uitspraak 'pandemie van de ongevaccineerden' van De Jonge ontkracht. De verspreiding van de besmettingen over het land is redelijk gelijkmatig. Anders hadden we grote uitschieters gezien in gebieden met een lage vaccinatiegraad.

Buiten wat oplevingen om motiveert de coronapas weinig, na enkele dagen van een piek daalt het aantal bezoekers bij de GGD weer.

[...]

De coronapas is het nieuwe prestige project van De Jonge, het heeft veel kenmerken daarvan. Er is tot op heden weinig reden om het zoveel effectiviteit toe te dichten dat de QR code in de plaats kan komen van zoveel andere zaken en toch de status quo op zijn minst kan behouden. Het telkens uitbreiden van de coronapas lijkt dan sterk op ingraven op een positie omdat het alternatief een afgang is.

[...]

Zo rond deze tijd vorig jaar koersten we ook de lockdown in, maar die werd maandenlang in stand gehouden. Het kabinet moet een plan hebben nog voordat ze lockdown roepen hoe we eruit komen. Het telkens verlengen van de lockdown leek vooral te komen omdat het de veiligste optie was die het minste denkwerk vereiste.

[...]

Drukte op de weg is een lastige, autobezit is namelijk toegenomen het afgelopen jaar. Tweedehands autoverkopen zaten in 2020 flink in de lift. Mensen die niet meer met het OV konden of wilden reizen kochten een auto en die gebruiken ze nu nog steeds.

[...]

Dat is raar.

[mbr]*knip*
Daar gaan we dus niet over door. zie modbreak / topicstart / tw [/]
Een link naar een paywall...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-10 12:41
*knip* tweakduke in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10" en als je het daar niet mee eens bent of het niet begrijpt, neem dan gewoon even via DM contact op, of post in het FB topic. Uiteraard pas na het lezen van de TW en TS

[ Voor 83% gewijzigd door ZieMaar! op 08-11-2021 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Tsja. Wie had er anders verwacht? Als je alle werken verdeelt in drie groepen:

Groep A - kan niet thuis werken.
Groep B - kan wel thuis werken, en volgde het vorige advies om zoveel mogelijk thuis te werken.
Groep C - kan wel thuis werken, maar lapte het vorige advies aan de laars.

Wat is er nu anders?

Groep A - Niks, kan niet thuis werken.
Groep B - Niks, werkten al veel thuis, nu nog steeds. Misschien eerder een versoepeling aangezien nu 50% op je werk werken blijkbaar ook prima is.
Groep C - Die lapten het vorige advies al aan de laars, dus waarom zou het nu anders zijn? Misschien dat een deel van deze groep weer even opnieuw getriggerd is om tóch thuis te werken, maar zouden dat er echt veel zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
eamelink schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:23:
[...]

Tsja. Wie had er anders verwacht? Als je alle werken verdeelt in drie groepen:

Groep A - kan niet thuis werken.
Groep B - kan wel thuis werken, en volgde het vorige advies om zoveel mogelijk thuis te werken.
Groep C - kan wel thuis werken, maar lapte het vorige advies aan de laars.

Wat is er nu anders?

Groep A - Niks, kan niet thuis werken.
Groep B - Niks, werkten al veel thuis, nu nog steeds. Misschien eerder een versoepeling aangezien nu 50% op je werk werken blijkbaar ook prima is.
Groep C - Die lapten het vorige advies al aan de laars, dus waarom zou het nu anders zijn? Misschien dat een deel van deze groep weer even opnieuw getriggerd is om tóch thuis te werken, maar zouden dat er echt veel zijn?
Denk dat groep C vooral door hoger kader naar kantoor gejaagd wordt. Er was ooit 5m beschikbaar voor thuiswerkonderzoek. Maar goed, men wil straks vermoedelijk de QR-pas voor kantoor erin rommelen met deze cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ankona schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:20:
[...]

Mijn onderbuik gevoel zegt dat veel van de gevaccineerden op de IC er voor andere klachten liggen en dat die besmetting slecht (een complicerende) bijvangst is. Heeft @LZ86 wat inzichten?
Gezien de gemiddelde ligduur niet met sprongen omlaag kukelt, zal deze impact beperkt zijn. Wellicht wordt hier al een schifting in gemaakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
St@m schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:15:
[...]
Ook hier geldt dat dit geen reden is om niet te vaccineren. Laten we dat eerst maar eens gaan doen.
En prima hoor dat de mensen hier kunnen kiezen, maar voor iedere keuze zijn er consequenties.

Is toch een prima keuze? Geen prik, en als je dan ergens heen wil moet je 50 euro betalen voor een test. Of wel een prik, en gratis naar binnen.
Tuurlijk, het gaat er vooral om dat het niet de gehele oplossing is en zeker niet voor de huidige golf. En heel cru gezegd, aangezien de regering al niet eens denkt over wat te doen bij een volgende golf, waarom zou je dat van het volk wel verwachten?

En op zich vind ik betalen niet eens zozeer het probleem alswel dat je dan een heel scheve situatie krijgt. De mensen met geld die kunnen kiezen en zich niet druk hoeven te maken over die kosten en de arme mensen die je hiermee echt buitensluit wat betreft keuze maken. En bovenal gaat dat je probleem helemaal niet oplossen. Er zullen wat extra mensen zich laten vaccineren, maar het gros ga je echt niet overtuigen. Dus waarom zou je wel TvT duurder maken, maar niet aan een echte oplossing werken (dus de wijken in, specifieke campagnes en je geld in overtuigen ipv dwingen stoppen)

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Agent47
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

https://www.ad.nl/politie...n-aan-gemeenten~a03857df/

Ja joh, vooral dat carnaval lekker los laten gaan :+
Wat een wanbeleid heeft dit land zeg, ongekend.

Pak eens streng aan, gooi het hele zooitje lekker op slot tot kerst. Doe die pick en delivery weer bij winkels.

[ Voor 19% gewijzigd door Agent47 op 08-11-2021 14:30 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
MikeyMan schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:25:
[...]

Gezien de gemiddelde ligduur niet met sprongen omlaag kukelt, zal deze impact beperkt zijn. Wellicht wordt hier al een schifting in gemaakt
Je komt alleen op het IC als je anders dood gaat. Door vaccinatie voorkom je dat voor veel mensen, maar als je alsnog op het IC komt verwacht ik dat de ligduur hetzelfde is. Je komt er ten slotte door dezelfde ernst van klachten te liggen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk vorig jaar maart.. dat had geen zorgstelsel aangekund. Maar nu moeten we gewoon rekening houden met een grotere baseload. Uiteindelijk zit er een max aan aanvoer van nieuwe patiënten.

Ik denk dat je een huidige lockdown eenvoudig kunt voorkomen door de portemonnee te trekken. Out of the box denken. Zorg kan gewoon ingekocht worden.. in buurlanden of anders vlieg je een paar honderd Chinezen in. Doen we met veel hoogopgeleide engineers/ict-ers ook.. maar als het op zorg aankomt is dat onbespreekbaar?

[ Voor 33% gewijzigd door ZieMaar! op 08-11-2021 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

redwing schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:28:
[...]
Dus waarom zou je wel TvT duurder maken, maar niet aan een echte oplossing werken (dus de wijken in, specifieke campagnes en je geld in overtuigen ipv dwingen stoppen)
Dat gebeurt al lang. Maar het heeft niet genoeg effect. Als binnen een groep iedereen tegen is, ook degenen naar wie de groep luistert dan is het snel klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
Verwijderd schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:30:
Doen we met veel hoogopgeleide engineers/ict-ers ook.. maar als het op zorg aankomt is dat onbespreekbaar?
Verschil private en publieke sector maar dat had je zelf vast ook al bedacht :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

redwing schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:28:
[...]

Tuurlijk, het gaat er vooral om dat het niet de gehele oplossing is en zeker niet voor de huidige golf. En heel cru gezegd, aangezien de regering al niet eens denkt over wat te doen bij een volgende golf, waarom zou je dat van het volk wel verwachten?

En op zich vind ik betalen niet eens zozeer het probleem alswel dat je dan een heel scheve situatie krijgt. De mensen met geld die kunnen kiezen en zich niet druk hoeven te maken over die kosten en de arme mensen die je hiermee echt buitensluit wat betreft keuze maken. En bovenal gaat dat je probleem helemaal niet oplossen. Er zullen wat extra mensen zich laten vaccineren, maar het gros ga je echt niet overtuigen. Dus waarom zou je wel TvT duurder maken, maar niet aan een echte oplossing werken (dus de wijken in, specifieke campagnes en je geld in overtuigen ipv dwingen stoppen)
Waarom niet combineren? En ook rijke mensen worden er zat van als ze iedere dag 50 euro moeten betalen om naar de supermarkt te gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Verwijderd schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:19:
Het is treurig dat het op tweakers niet genoemd mag worden.. maar het echte probleem zit hem in de krappe zorg. In de Uk hobbelt het gewoon rustig door op hoog level (dat zal in nl ook gebeuren die exponentiële groei stopt gewoon bij deze hoge vaccinatiegraad). Geen beperkingen daar, helemaal niks. Uiteindelijk komt iedereen aan de beurt.. dat houdt het nooit tegen.
Ik vind het altijd jammer dat er zo verwijtend naar het verleden gekeken wordt. Ja, de zorg is niet bemeten op wat er nu van gevraagd wordt. Maar de zorg was tot 1,5 jaar geleden toereikend en al erg duur. Toen, met de kennis van toen was het niet verkoopbaar om nog een paar miljard meer in de zorg te stoppen (en al helemaal niet in de specialistische ic-zorg, dan eerder nog in de thuiszorg en verpleging. )

We hebben dus te maken met de situatie zoals die is. Goede zorg, maar wat krap bemeten met de huidige corona praktijk. We kunnen niet met terugwerkende kracht opschalen en nu investeren om op de vraag van nu over 5 jaar op te schalen is ook niet reëel. (misschien wel iets, maar niet in volle paniek maar opschalen of het niets kost, dat wordt over 7 jaar toch weer wegbezuinigd)

Ik verwacht en hoop nog altijd dat over niet al te lange tijd het virus onder controle komt. Door natuurlijke of kunstmatige immuniteit en eventueel aangevuld door nieuwe behandelmethodes. Tot die tijd is het gewoon uitzitten en waarschijnlijk medisch ethische consequenties accepteren die we niet gewend zijn.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Agent47 schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:29:
https://www.ad.nl/politie...n-aan-gemeenten~a03857df/

Ja joh, vooral dat carnaval lekker los laten gaan :+
Wat een wanbeleid heeft dit land zeg, ongekend.
Dat beleid is er gewoon op gericht om de ICs zo snel en zo vol mogelijk te krijgen zonder code zwart te krijgen. Dus dit soort dingen kunnen gewoon doorgaan zolang de piek nog binnen die marges valt. Ik voorspel dat we weer maatregelen gaan krijgen waardoor we precies langs die piek gaan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

redwing schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:30:
[...]

Je komt alleen op het IC als je anders dood gaat. Door vaccinatie voorkom je dat voor veel mensen, maar als je alsnog op het IC komt verwacht ik dat de ligduur hetzelfde is. Je komt er ten slotte door dezelfde ernst van klachten te liggen.
Als je op de IC terecht komt door een ongeluk, is de te verwachten IC duur 1 á 2 dagen, gebaseerd op eerdere gemiddelden. Of je dan toevallig corona hebt, doet dan minder ter zake.
Als je door Corona op de IC terecht komt is de te verwachten duur ineens 12-18 dagen.

edit: wacht; je reageerde wellicht op mijn eerdere post?
Zou toch kunnen zijn dat enige immuunrespons helpt in het verkorten van de duur op de IC. Startpunt van de opname is dan misschien geljik (als in; doodziek), maar wellicht toch eerder er vanaf. Maargoed, dat was dus wat ik mij afvroeg... ;)

[ Voor 23% gewijzigd door MikeyMan op 08-11-2021 14:35 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de persconferentie van 26 november j.l. en alles dat daarbij hoort: Persconferentie 26 november

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal de IC capiciteit op gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.