RobinHood schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:13:
Dus ja, die tweedeling is er echt al, ik maak me er niet direct zorgen over , want het is niet alsof het een tweedeling volgens volstrekt nieuwe lijnen is, maar ik ben wel benieuwd wat de effecten gaan zijn op langere termijn.
Het probleem is dat we in de samenleving niet tot de kern doordringen van wat de oorzaak is en mensen vaak ook zelf niet precies kunnen verwoorden wat de achterliggende motivatie is waarom men zich niet laat vaccineren. De argumentatie blijft vaak steken op het vlak van vrijheid en vertrouwen, beide zijn abstracte termen die geen algemene gedeelte betekenis hebben in de samenleving.
Neem bijvoorbeeld vrijheid, dat kan verschillen van vrijheid als samenleving/democratie tot aan vrijheid als individu. Door de individualisering en het neoliberalisme is een gedeelte van de samenleving meer gaan geloven in individuele vrijheid, d.w.z. de vrijheid van het individu staat boven dat van de samenleving.
Maar individuele vrijheid heeft een groot risico om te vervallen in een zero-sum scenario, wat de een vrijheid vind, kan juist een inperking zijn van de vrijheid van de ander. Dit in tegenstelling tot vrijheid als samenleving/democratie, waarin individuen bereid zijn tot verschillende mate van opoffering tegen eigen principes omdat het eindresultaat voor iedereen in de samenleving meer vrijheid oplevert.
Corona is hierin een goed voorbeeld waarin dit probleem zich uitspeelt, mensen die zich niet willen laten vaccineren leggen een claim op individuele vrijheid, maar dat zorgt juist niet voor vrijheid als samenleving/democratie.
Hetzelfde geld voor vertrouwen, mensen willen vaak niet toegeven dat vertrouwen vaak meer een statement is dat men de instituties en inrichting van de samenleving niet vertrouwd, dan dat men daadwerkelijk bijvoorbeeld de wetenschap niet vertrouwd. Hierbij kom je op hetzelfde terrein als bij klimaat, het is een natuurverschijnsel dus dat als je maatregelen omtrent klimaatverandering echt wilt bestrijden dan kan dat alleen door het ontkennen van de bron, namelijk de wetenschap. Erkent men de wetenschap wel, dan komt men in een moreel dilemma, men moet dan impliciet toegegeven dat de gevolgen van eigen acties schadelijk zijn.
Hetzelfde zie je terug bij vaccinaties, het is voor veel mensen veel meer een statement tegenover instituties en inrichting van de samenleving. Aangezien die zich beroepen op de wetenschap, is het makkelijker om de wetenschap te wantrouwen, want anders komt men in een moreel dilemma:
Hoe kan ik vaccinatie accepteren als wetenschap, als het wordt uitgedragen door instituties en samenleving die ik niet vertrouw?
Het zou voor het publieke debat beter zijn als dit soort kwesties op dat niveau zouden worden uitgediept.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert