Je gaat wel heel makkelijk voorbij aan het feit dat als je met de auto ging er weinig risico was._Bailey_ schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 08:55:
[...]
ik noemde Italië, je had er een willekeurige bestemming van kunnen maken
my bad! ik had het anders en beter moeten formuleren. Excuses.RemcoDelft schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 08:54:
[...]
Leuk verhaal, klopt niet. Ik ben al ruim 2 jaar niet op vakantie geweest, mis het enorm, maar heb mijn prioriteiten wel op orde.
Mag ik nu weer klagen over de intercontinentale vakantiegangers zonder uitgescholden te worden?
Welk vliegverbod?RemcoDelft schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 08:57:
[...]
Net als de vliegtuigen die gisteren aankwamen, en eergisteren, en de dag daarvoor. Zoals altijd is het vliegverbod veel te laat.
https://www.luchtvaartnie...ka-en-nederland-gaan-doorSCHIPHOL - KLM blijft tussen Zuid-Afrika en Nederland vliegen. Deze website had dit eerder vandaag al voorspeld, en zojuist heeft de luchtvaartmaatschappij dat bevestigd. Het vanochtend ingevoerde vliegverbod is namelijk geen echt vliegverbod, ondanks de misleidende naam, maar een inreisverbod voor bepaalde groepen passagiers.
Alle Nederlanders, EU- en Schengen-ingezetenen op doorreis, medisch personeel, zeevarenden, vliegtuigpersoneel en personen die om humanitaire of dwingende gezinsredenen reizen, mogen nog steeds rechtstreeks vanuit Zuid-Afrika en haar buurlanden naar Nederland vliegen. Alleen mensen die niet in één van de bovengenoemde categorieën vallen, mogen niet meer mee.
Ze leren werkelijk niet, hè?Wolly schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:07:
[...]
Welk vliegverbod?
[...]
https://www.luchtvaartnie...ka-en-nederland-gaan-door
Nou ja, welkom omicron dan maar. NL ontvangt die blijkbaar graag met grotendeels open armen.

Verwijderd
Klein verschil tussen autovakanties in naburige landen tijdens ‘covid laagseizoen’ en vliegreizen naar een ander continent tijdens ‘covid hoogseizoen’ ._Bailey_ schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 08:50:
Tweakers tijdens juli/aug/sept dit 2021: '''zo, m'n PCR testresultaat is binnen, ik kan op vakantie!'' , ''zo, fijn nog even eruit, was echt toe aan vakantie'' , ''ja, ik ga ook naar Italie, echt lekker!''
deze zelfde mensen 26/27 november 2021: ''Snap echt niet dat mensen tijdens een pandemie gaan reizen!''
iets met een h en eindigt op criet
Begint met een m en eindigt op akkelijk oordelen
Het zou wel goed zijn om die vakantiegangers 2 weken langer op vakantie te laten zitten: stop iedereen die het vliegtuig in wil eerst 2 weken in een aparte hotelkamer, test daarna, vlieg hierheen, stop ze opnieuw 2 weken in een hotelkamer, en test nogmaals. Bij positief: 2 weken langer en test herhalen.Amphiebietje schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:13:
[...]
Ze leren werkelijk niet, hè?
Nou ja, welkom omicron dan maar. NL ontvangt die blijkbaar graag met grotendeels open armen.
Maar de overheid hier streeft niet naar terugdringen van het virus, "gecontroleerde" groepsbesmetting is nog steeds het beleid.
Toen ik dit een week geleden opperde werd ik hier nog weggehoond...
Politie: inzet leger onvermijdelijk bij code zwart in ziekenhuizen
De politie en het OM signaleren dat er sprake is van ,,uitputting van medewerkers en middelen” door aanhoudende onrust in het land over de coronamaatregelen. De politie verwacht dat de reguliere en uitstelbare politiezorg daardoor afgeschaald moet worden. ,,Niet vanwege de handhaving van coronamaatregelen, maar om de openbare orde te handhaven, demonstraties te begeleiden en ongeregeldheden te voorkomen en te bestrijden.”
Politie en OM constateren dat het draagvlak onder burgers en ondernemers voor de coronamaatregelen afneemt. Dit bemoeilijkt handhaving en leidt tot meer escalatiemomenten. Ook heeft er een verdieping en verbreding van het maatschappelijk ongenoegen plaatsgevonden. “Dit leidt inmiddels tot verstoringen van de openbare orde waarbij het geweld zich, meer dan voorheen, richt tegen politie, handhavers, hulpverleners en gezagsdragers.”
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Het beleid is het leven zo veel mogelijk door laten gaan zonder dat het land vast loopt. Is de afgelopen periode goed gelukt. Ben zowel in 2020 als 2021 lekker op vakantie kunnen gaan (helaas in Europa en niet erbuiten), heb afgelopen maanden weer volop genoten van restaurants en mocht ook weer 50% op kantoor zijn. Nu noopt het virus ons weer tot strengere maatregelen en die hadden misschien een weekje of 2 eerder gekund. Al met al niet ontevreden over het beleid. Enige echte misser lijkt me trage booster campagne.RemcoDelft schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:16:
[...]
Het zou wel goed zijn om die vakantiegangers 2 weken langer op vakantie te laten zitten: stop iedereen die het vliegtuig in wil eerst 2 weken in een aparte hotelkamer, test daarna, vlieg hierheen, stop ze opnieuw 2 weken in een hotelkamer, en test nogmaals. Bij positief: 2 weken langer en test herhalen.
Maar de overheid hier streeft niet naar terugdringen van het virus, "gecontroleerde" groepsbesmetting is nog steeds het beleid.
Het zal mij benieuwen of deze twee KLM vluchten ook gezien zal worden als superspreading event door de media.
De discotheek Aspen Valley in Enschede (600 bezoekers, evenveel als de twee KLM vluchten) had bij het Dansen met Janssen debacle initieel ook 60 positief geteste bezoekers.
Dat liep in de dagen erna op tot iets van 195:X
De discotheek Aspen Valley in Enschede (600 bezoekers, evenveel als de twee KLM vluchten) had bij het Dansen met Janssen debacle initieel ook 60 positief geteste bezoekers.
Dat liep in de dagen erna op tot iets van 195:X
Overschatten we het effect van boosters op de totale aantallen niet? Daarmee beperk je alleen opnamens van relatief oude gevaccineerden.giantgiantus schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:21:
Enige echte misser lijkt me trage booster campagne.
De meerderheid op de IC is niet geprikt, die gaat geen booster halen.
Nee maar ik zie ook op werk best veel mensen van boven de 60 die dubbel gevaccineerd zijn maar wel flink ziek zijn geworden (allemaal Astra Zenica trouwens). Dat had wel voorkomen kunnen worden.hoevenpe schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:23:
[...]
Overschatten we het effect van boosters op de totale aantallen niet? Daarmee beperk je alleen opnamens van relatief oude gevaccineerden.
Vooropgesteld, ik ben voor zo snel mogelijk iedereen boosteren. Merk echter dat boosters in de beeldvorming als 'oplossing' gezien worden, dat is vragen om teleurstellimg.giantgiantus schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:25:
Nee maar ik zie ook op werk best veel mensen van boven de 60 die dubbel gevaccineerd zijn maar wel flink ziek zijn geworden (allemaal Astra Zenica trouwens). Dat had wel voorkomen kunnen worden.
De enige manier waarop deze pandemie kan uitdoven is als iedereen ermee in aanraking komt, daarna is het overgrote deel van de bevolking genezen en een klein deel dood. Vaccinaties en boosters hebben een heel positieve uitwerking op de overlevingskans maar gaan deze virale bosbrand niet stoppen.
Ja denk dat je gelijk hebt inderdaad.hoevenpe schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:33:
[...]
Vooropgesteld, ik ben voor zo snel mogelijk iedereen boosteren. Merk echter dat boosters in de beeldvorming als 'oplossing' gezien wordt, dat is vragen om teleurstellimg.
De enige manier waarop deze pandemie kan uitdoven is als iedereen ermee in aanraking komt, daarna is het overgrote deel van de bevolking genezen en een klein deel dood. Vaccinaties en boosters hebben een heel positieve uitwerking op de overlevingskans maar gaan deze virale bosbrand niet stoppen.
Boosters lijken best effectief tegen besmettingen in andere landen, hierin (en hoeveelheid antistoffen) overtreft het het niveau van twee prikken behoorlijk. Het is nog afwachten hoe dit werkt op de langere termijn, maar het zou een extra demping zijn in deze wintermaanden.hoevenpe schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:23:
[...]
Overschatten we het effect van boosters op de totale aantallen niet? Daarmee beperk je alleen opnamens van relatief oude gevaccineerden.
Misschien kan iemand het volgende voor mij uitleggen, ik snap het namelijk niet.
Net voor de laatste persconferentie werd gezegd dat de scholen, ook op basis van het advies vanuit het OMT, vooral niet dicht moesten om allerlei schade bij het kind te voorkomen (sociaal, leerachterstand, etc.).
Nu lees ik echter dat het OMT adviseert om de kerstvakantie een flink stuk eerder in te laten gaan.
Hoe is dat te rijmen, sluiten is slecht, extra vakantie niet?
Net voor de laatste persconferentie werd gezegd dat de scholen, ook op basis van het advies vanuit het OMT, vooral niet dicht moesten om allerlei schade bij het kind te voorkomen (sociaal, leerachterstand, etc.).
Nu lees ik echter dat het OMT adviseert om de kerstvakantie een flink stuk eerder in te laten gaan.
Is de oorzaak van de huidige golf niet simpelweg te herleiden naar de “ongevaccineerden”?hoevenpe schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:23:
[...]
Deze groep kan je onderverdelen in:
1. Ongevaccineerd en geen mogelijkheid voor vaccinatie gekregen (<12jr)
2. Ongevaccineerd door weigering vaccinatie.
Groep 2 kan je vervolgens weer onderverdelen is subgroepen als: Niet te vaccineren ivm allergieën/onderliggende kwalen enz. Of: qua leeftijd risicovol voor ziekenhuisopname of niet.
Ik lees hier heel veel argumentatie over dat als je de IC bedden van “ongevaccineerden” zou leegmaken, dat er dan nog steeds te weinig capaciteit is. Hier lijkt echter vergeten te worden dat wanneer de vaccinatiegraad/hersteldgraad van groep 1 en 2 tezamen hoger is, de R factor significant afneemt.
M.i. is bovenstaand een belangrijk kern van het huidige probleem. Hier zijn vast diverse oplossingen/benaderingen voor waar OMT leden een zinnigere invalshoek zullen hebben dan ik, met mijn “bondscoach vanaf de bank” ervaring.
Mijn punt is dat het des Nederlands is, om het beestje niet bij de naam te noemen én vervolgens met een stel onverklaarbare, maar voor veel mensen ingrijpende maatregelen te komen, die een korte termijn/beperkende werking lijken te gaan hebben.
(De oplossing is vaccineren. Ik geloof daar heilig in. Zonder vaccineren, hadden we imo deze zomer ons ook niet vrij kunnen bewegen. Als ik mijn kinderen van 7 en 9 moet vaccineren doe ik dat meteen. Toevallig 2 weken geleden de DKTP en BMR vaccinatie voor de oudste gehaald. Ik geloof niet in een wereldwijd compleet met een gevaarlijk vaccin. Ik geloof dat de wereld overvallen is door een kl*te virus én dat we Anno 2020 zulke medische intelligentie hebben opgebouwd, dat we dit virus, met dank aan de wetenschap, te lijf kunnen. Verbouwereerd ben ik dat er zo’n grote groep mensen hier geen dankbaar gebruik van maken, maar zo sceptisch in het leven staan dat ze zichzelf in gevaar brengen en daar ten gevolge mij en mijn familie in gevaar brengen (zorg is overbelast) en mij mijn vrijheid afnemen (coronamaatregelen).
Die vluchten uit Zuid Afrika... Hoe dom kun je zijn.
600 mensen hebben in een krappe ruimte gezeten met elkaar waar 61 mensen corona positief zijn. De overige 539 moeten in thuis quarantaine. Omicron is toch een veel te groot gevaar om over te laten aan thuisquarantaine? Gaan ze toch niet doen en er zitten vast wel vals negatieven tussen. Echt, kan niet bevatten hoe lichtzinnig hiermee wordt omgegaan.
600 mensen hebben in een krappe ruimte gezeten met elkaar waar 61 mensen corona positief zijn. De overige 539 moeten in thuis quarantaine. Omicron is toch een veel te groot gevaar om over te laten aan thuisquarantaine? Gaan ze toch niet doen en er zitten vast wel vals negatieven tussen. Echt, kan niet bevatten hoe lichtzinnig hiermee wordt omgegaan.
In de praktijk moet het grootste deel al thuis blijven nu. Snottebel is thuisblijven, en dat hebben ze vaak. Ik ga er vanuit dat de jongste iig tot na de kerstvakantie thuis zitFly-guy schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:41:
Misschien kan iemand het volgende voor mij uitleggen, ik snap het namelijk niet.
De logische menselijke reaktie op code zwart is om maximaal je best te doen om uit de zorg weg te blijven en de overbelaste systemen niet verder te belasten. En daarnaast zoveel mogelijk bij te dragen aan de menswaardigheid van een ander.hoevenpe schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:21:
Toen ik dit een week geleden opperde werd ik hier nog weggehoond...
[...]
Het gevoel dat erbij hoort, is verslagenheid. Je maakt een groot drama mee met grootschalig verlies van mensenlevens. In zekere mate vergelijkbaar met wat de inwoners van Zuidoost meemaakten toen er een vliegtuig omlaag kwam, of de inwoners van Enschede toen er een vuurwerkfabriek ontplofte.
Mensen die menen te moeten gaan rellen in zo’n situatie, daarvoor is de politie imho niet het juiste instrument. Ik zou de luchtmacht inzetten.
De KLM vloog dagelijks op Zuid-Afrika, heb niet de illusie dat alleen deze vlucht 'opeens' vol corona zit.HollovVpo1nt schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:47:
De nieuwe variant is allang onder ons, als hij echt zo besmettelijk is duurt het hooguit een paar dagen extra voordat delta verdrongen is.
Ik verbaas mij voornamelijk over de verhouding tussen 100% negatieve sneltests bij aanvang, en nu 10% positief. Daar zitten een paar grote vraagtekens, ook in context van de discussies over een evt 1G maatregel. Ergens gek dat er niet vaker een 100% check is gedaan van vliegtuigen.
[ Voor 14% gewijzigd door ijdod op 27-11-2021 09:59 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Het is sowieso de vraag of deze variant uit Afrika komt of daar ontdekt is lijkt mij?hoevenpe schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:51:
[...]
De KLM vloog dagelijks op Zuid-Afrika, heb niet de illusie dat alleen deze vlucht 'opeens' vol corona zit.
De nieuwe variant is allang onder ons, als hij echt zo besmettelijk is duurt het hooguit een paar dagen extra voordat delta verdrongen is.
In dat laatste geval zouden wij onze processen niet op orde hebben.
Ben benieuwd of ze vandaag weer alle passagiers uit Zuid Afrika gaan testen op Schiphol?
https://www.schiphol.nl/nl/aankomst/vlucht/A20211127KL0592/
[ Voor 12% gewijzigd door Wolly op 27-11-2021 09:54 ]
t_captain schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:49:
Mensen die menen te moeten gaan rellen in zo’n situatie, daarvoor is de politie imho niet het juiste instrument. Ik zou de luchtmacht inzetten.
offtopic:
Vindt mezelf al aan het radicaliseren, blijk ik toch nog de nuance zelf te zijn...
Vindt mezelf al aan het radicaliseren, blijk ik toch nog de nuance zelf te zijn...
Door iedereen te vaccineren daalt de R-factor van zes naar drie. Je zal nog steeds maatregelen nodig hebben om de R onder 1 te krijgen zodat mensen waar het een probleem vormt niet bovenmatig veel besmet worden.Cai schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:42:
[...]
Is de oorzaak van de huidige golf niet simpelweg te herleiden naar de “ongevaccineerden”?
Deze groep kan je onderverdelen in:
1. Ongevaccineerd en geen mogelijkheid voor vaccinatie gekregen (<12jr)
2. Ongevaccineerd door weigering vaccinatie.
Groep 2 kan je vervolgens weer onderverdelen is subgroepen als: Niet te vaccineren ivm allergieën/onderliggende kwalen enz. Of: qua leeftijd risicovol voor ziekenhuisopname of niet.
Ik lees hier heel veel argumentatie over dat als je de IC bedden van “ongevaccineerden” zou leegmaken, dat er dan nog steeds te weinig capaciteit is. Hier lijkt echter vergeten te worden dat wanneer de vaccinatiegraad/hersteldgraad van groep 1 en 2 tezamen hoger is, de R factor significant afneemt.
Mijn lange termijn is redelijk simpel, iedereen moet besmet raken en daarna is men herstelt of dood. Danzij vaccins is de groep die herstelt behoorlijk groter dan twee jaar geleden.M.i. is bovenstaand een belangrijk kern van het huidige probleem. Hier zijn vast diverse oplossingen/benaderingen voor waar OMT leden een zinnigere invalshoek zullen hebben dan ik, met mijn “bondscoach vanaf de bank” ervaring.
Mijn punt is dat het des Nederlands is, om het beestje niet bij de naam te noemen én vervolgens met een stel onverklaarbare, maar voor veel mensen ingrijpende maatregelen te komen, die een korte termijn/beperkende werking lijken te gaan hebben.
Er lopen nog 600.000 mensen zonder vaccin rond uit de leeftijdscategorie die er toe doet. Hoeveel kinderen wil je rekenkundig vaccineren om er voor te zorgen dat ziekenhuizen een beetje normale winter hebben? Ik zal je vast een hint geven; het sluiten van de Action helpt meer.(De oplossing is vaccineren. Ik geloof daar heilig in. Zonder vaccineren, hadden we imo deze zomer ons ook niet vrij kunnen bewegen. Als ik mijn kinderen van 7 en 9 moet vaccineren doe ik dat meteen. Toevallig 2 weken geleden de DKTP en BMR vaccinatie voor de oudste gehaald. Ik geloof niet in een wereldwijd compleet met een gevaarlijk vaccin. Ik geloof dat de wereld overvallen is door een kl*te virus én dat we Anno 2020 zulke medische intelligentie hebben opgebouwd, dat we dit virus, met dank aan de wetenschap, te lijf kunnen. Verbouwereerd ben ik dat er zo’n grote groep mensen hier geen dankbaar gebruik van maken, maar zo sceptisch in het leven staan dat ze zichzelf in gevaar brengen en daar ten gevolge mij en mijn familie in gevaar brengen (zorg is overbelast) en mij mijn vrijheid afnemen (coronamaatregelen).
Vergeet daarbij niet dat kinderen die nog niet gevaccineerd mogen wordt dat het afgelopen jaar wel op natuurlijke wijze hebben gecompenseerd.
Ik mag hopen dat we volgend jaar het optimale moment bepalen en daar een maximaal effectieve preventie booster-campagne voor op gaan zetten, ipv af te wachten tot het misschien toch wel noodzakelijk zou kunnen zijn. (en dat afstemmen met de griepprik, want dat zal wel samenvallen qua optimale moment).user109731 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:39:
[...]
Boosters lijken best effectief tegen besmettingen in andere landen, hierin (en hoeveelheid antistoffen) overtreft het het niveau van twee prikken behoorlijk. Het is nog afwachten hoe dit werkt op de langere termijn, maar het zou een extra demping zijn in deze wintermaanden.
[ Voor 6% gewijzigd door gekkie op 27-11-2021 10:03 ]
Joh dat is hier al lang. Dit is de gebruikelijke symbool verontwaardiging.HollovVpo1nt schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:47:
1g zou zijn met GGD testen, dus niet een zelftest. Die antigen testen is al langer bekend dat de detectiegraad, bij recente besmettingen laag ligt.ijdod schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:52:
Ik verbaas mij voornamelijk over de verhouding tussen 100% negatieve sneltests bij aanvang, en nu 10% positief. Daar zitten een paar grote vraagtekens, ook in context van de discussies over een evt 1G maatregel.
Ik weet niet de precieze randvoorwaarden voor deze vlucht. Maar stel dat je tot 24u vantevoren een antigentest uitslag mocht laten zien. De vlucht duurt een uur of 8. Het gefaseerde testen duurde ook best lang volgens het artikel.
Het kan zomaar zijn dat er tussen de 1e antigen test en 2e “gevoeligere” PCR test 36 tot 40 uur verschil zit. In dit tijdsbestek:
- Heb je een besmetting kunnen oplopen, waardoor de 1e negatieve test correct is
- Heeft het virus zich nu dusdanig kunnen repliceren, waardoor de besmetting nu “pas” waarneembaar is.
Neemt niet weg dat ik het eens ben dat het niet verstandig is om die 550 personen naar huis te sturen, terwijl virologen nu aangeven dat deze eventuele variant niet te voorkomen is in Nederland, maar dat we er alles aa moeten doen om de introductie af te remmen
wie heeft het over zelftests? De tests voot tvt (waar je het over hebt bij 1G) zijn gewoon sneltests, ook bij de GGD. (Ik heb tenminste nog geen geluiden gehoord dat breed testen voor 1g opeens met PCR zou gebeuren. Of uberhaupt bij de GGD)Cai schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:06:
[...]
1g zou zijn met GGD testen, dus niet een zelftest. Die antigen testen is al langer bekend dat de detectiegraad, bij recente besmettingen laag ligt.
voor een ‘verse’ besmetting is dat erg krap. Een bestaande, nog ongedetecteerde besmetting zou kunnen, maar dan is 10% veel gezien de situatie in ZA vzmb en het idee van testen en vliegen.Ik weet niet de precieze randvoorwaarden voor deze vlucht. Maar stel dat je tot 24u vantevoren een antigentest uitslag mocht laten zien. De vlucht duurt een uur of 8. Het gefaseerde testen duurde ook best lang volgens het artikel.
Het kan zomaar zijn dat er tussen de 1e antigen test en 2e “gevoeligere” PCR test 36 tot 40 uur verschil zit. In dit tijdsbestek:
- Heb je een besmetting kunnen oplopen, waardoor de 1e negatieve test correct is
- Heeft het virus zich nu dusdanig kunnen repliceren, waardoor de besmetting nu “pas” waarneembaar is.
Ik ben bekend met de punten die je aanhaalt, en dat is precies mijn punt: Het blijft meerdere vragen oproepen.
[ Voor 4% gewijzigd door ijdod op 27-11-2021 10:15 ]
En overigens zou ik voor al die zaken NU al een werkgroep opzetten bij MinVWS die de strategie voor het volgende winterseizoen gaat bepalen. NU kun je leren en dat omzetten in pogingen tot preventief beleid zodat je de tijd hebt om het daarna te gaan regelen. NU is er bovendien de urgentie, als iedereen, minister, ambtenaren, GGD's, (huis)artsen etc weer lekker met de pootjes in het water zitten in Frankrijk, dan is die urgentie er niet, ga je toch weer afwachten want misschien hebben we het toch verslagen en laat je je voor de zoveelste keer weer "verrassen".
Preventief beleid om wat precies te voorkomen? Men gaat er nu vanuit dat iedereen na deze winter immuun is door vaccinatie danwel infectie toch?gekkie schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:19:
En overigens zou ik voor al die zaken NU al een werkgroep opzetten bij MinVWS die de strategie voor het volgende winterseizoen gaat bepalen. NU kun je leren en dat omzetten in pogingen tot preventief beleid zodat je de tijd hebt om het daarna te gaan regelen. NU is er bovendien de urgentie, als iedereen, minister, ambtenaren, GGD's, (huis)artsen etc weer lekker met de pootjes in het water zitten in Frankrijk, dan is die urgentie er niet, ga je toch weer afwachten want misschien hebben we het toch verslagen en laat je je voor de zoveelste keer weer "verrassen".
Als we dat idee nou ff laten varen kan het de volgende winter alleen maar mee vallen.Wolly schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:24:
[...]
Preventief beleid om wat precies te voorkomen? Men gaat er nu vanuit dat iedereen na deze winter immuun is door vaccinatie danwel infectie toch?
Dat idee is al 20 maanden het idee.jadjong schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:26:
[...]
Als we dat idee nou ff laten varen kan het de volgende winter alleen maar mee vallen.
Het is een illusie om te denken dat de mensen die dit bedenken en uitvoeren even een 180 graden draai maken.
Officieel moeten/gaan die in ‘thuisquarantaine’MikeyMan schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 08:38:
Begrijp ik overigens goed dat de 539 negatief geteste mensen die bij 61 positief geteste personen in het vliegtuig zaten nu de vrije natuur in worden gestuurd?
@Ankona dat dus IDD...
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik zou eens van wat minder hoopvolle dingen uitgaan en de handel zo optimaal mogelijk gaan inplannen.Wolly schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:24:
[...]
Preventief beleid om wat precies te voorkomen? Men gaat er nu vanuit dat iedereen na deze winter immuun is door vaccinatie danwel infectie toch?
Zodat we nu de laatste restjes +60 geboosterd hadden en andere groepen eventueel daar net voor en achter.
En dat vergt dus ook afstemming met een griepprik (en andere vaccinatie die men er soms tegelijk bij kreeg).
Kortom ik zou overwegen om die vaccinaties ook centraler te doen ipv bij de huisarts voor het komende jaar / jaren.
Kortom ik zou wel eens een uitmuntende demonstratie van de preventie-paradox willen zien.
Maar wat hoop je te bereiken met "vliegverboden" etc? Het is cru gesteld uitstel van executie in het beste geval. Je gaat het absoluut niet kunnen tegenhouden en al helemaal niet iets dat er in onder 2! weken in slaagt Delta in Z-Afrika volledig te verdringen.Amphiebietje schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:13:
[...]
Wat mij betreft allemaal uiterst nutteloos geneuzel voor de Bühne.
God does not play dice
Verwijderd
Spul is al in Belgie, en het is niet alsof ze alle positieve testen controleren op welke variant het is. Als hij echt zo besmettelijk is als we nu denken is het toch niet te stoppen.Amphiebietje schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:13:
[...]
OF het virus is pas na een x aantal dagen/ minuten/ tijdindicatie zichtbaar voor een (PCR) test. Mogelijk dat daar onderzoek naar gedaan kan worden.ijdod schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:52:
Ik verbaas mij voornamelijk over de verhouding tussen 100% negatieve sneltests bij aanvang, en nu 10% positief. Daar zitten een paar grote vraagtekens, ook in context van de discussies over een evt 1G maatregel. Ergens gek dat er niet vaker een 100% check is gedaan van vliegtuigen.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Die kans is niet heel groot, tenzij we het tempo van de afgelopen weken de hele winter vast zouden houden.Wolly schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:24:
[...]
Heel Augustus was de R nagenoeg 1 en dat zorgde tussen half Augustus en half September voor ongeveer 11 IC opnames per dag, zo'n 330 per maand dus. Aan het begin van deze maand waren er volgens het RIVM nog 4800 IC opnames te gaan. Dus als we blijven sturen op een R van rond de 1 zijn er na de winter nog steeds een paarduizend mensen over om de IC's mee te overstromen. (Tenziij er natuurlijk nog magische sprongen in de vaccinatiegraad van de risicogroepen gemaakt kunnen worden)
Ik ben vooral benieuwd hoeveel mensen vanwege een positieve zelftest voor vertrek vanuit Zuid-Afrika hun reis hebben afgezegd. Ik heb sterk het idee dat dat er veel te weinig zijn geweest, en daar zouden best wel eens hele zware straffen op mogen worden gezet.ijdod schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:52:
[ Voor 5% gewijzigd door RemcoDelft op 27-11-2021 10:39 ]
Uh, het was waarschijnlijk niet 100% negatief bij aanvang. De mensen met een positieve test mochten natuurlijk niet mee met het vliegtuig. Je weet niet hoeveel dat er zijn geweest.ijdod schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:52:
Is al volledig gekend:Agent47 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:36:
[...]
OF het virus is pas na een x aantal dagen/ minuten/ tijdindicatie zichtbaar voor een (PCR) test. Mogelijk dat daar onderzoek naar gedaan kan worden.
https://www.who.int/news/...-cov-2-variant-of-concernSeveral labs have indicated that for one widely used PCR test, one of the three target genes is not detected (called S gene dropout or S gene target failure) and this test can therefore be used as marker for this variant, pending sequencing confirmation. Using this approach, this variant has been detected at faster rates than previous surges in infection, suggesting that this variant may have a growth advantage.
Het komt er simpelweg op neer dat de "oude" genoom sequentie die gekend is van het originele spike eiwit en die gebruikt worden als "primer" in de PCR techniek gewoon niet meer complementair zijn en dus inderdaad niets aantonen.
Gelukkig werken de meeste westerse "deftige" labo's met 3 of meer verschillende primers en zijn die stalen er dus snel en gemakkelijk uit te halen als variants of concercn als je ziet dat 1 van je primers niet gewerkt heeft.
Dit kan absoluut verklaren waarom sommige "sneltesten" mogelijks niet werken als de antilichamen waarop deze gebaseerd zijn niet kunnen binden of het spike eiwit van deze variant niet "herkennen". Als dit zo is beloofd dit eerlijk gezegd niet veel goeds voor onze vaccins...
[ Voor 29% gewijzigd door -AzErTy- op 27-11-2021 10:58 . Reden: toevoegen bron ]
God does not play dice
Uitstel van executie is op dit moment toch een prima strategie?-AzErTy- schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:30:
[...]
Maar wat hoop je te bereiken met "vliegverboden" etc? Het is cru gesteld uitstel van executie in het beste geval. Je gaat het absoluut niet kunnen tegenhouden en al helemaal niet iets dat er in onder 2! weken in slaagt Delta in Z-Afrika volledig te verdringen.
Wat mij betreft allemaal uiterst nutteloos geneuzel voor de Bühne.
We zitten al rond een piek, laten we dan op zijn minst proberen een nieuwe mogelijk besmettelijkere mutatie ietwat te vertragen.
Je kan de verspreiding remmen door, jawel, de kans dat die variant hier komt te verlagen.Verwijderd schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:32:
[...]
Spul is al in Belgie, en het is niet alsof ze alle positieve testen controleren op welke variant het is. Als hij echt zo besmettelijk is als we nu denken is het toch niet te stoppen.
Met wat de KLM doet, doe je dat niet. Het andere probleem dat ik met hun acties heb, is dat het dus totaal de berichtgeving vanuit Den Haag ondermijnt dat ze de vluchten stoppen. Blijkbaar was dat gelul voor in de media.
Sorry als ik pessimistisch ben maar om wat te bereiken? Zodat het het in plaats van begin januari hier over ons spoelt en nu in februari? Uiteindelijk heeft de originele variant vanuit China met vanuit China extreem rigoureus optreden toch Europa in < 2 maanden overspoeld.eric.1 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:59:
[...]
Uitstel van executie is op dit moment toch een prima strategie?
We zitten al rond een piek, laten we dan op zijn minst proberen een nieuwe mogelijk besmettelijkere mutatie ietwat te vertragen.
Maatregelen zijn gisteren genomen maar tussen vorige week vrijdag en gisteren zijn ik weet niet hoeveel passagiers wereldwijd vanuit betrokken landen vertrokken. Neem de verhouding positieven van de KLM vlucht van gisteren en extrapoleer eens..
God does not play dice
Voor de boosterprik moet er toch een x aantal maanden tussen zitten vanaf je tweede prik?giantgiantus schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:21:
[...]
Enige echte misser lijkt me trage booster campagne.
Veel zullen die booster dus nog niet mogen krijgen?
Hier in Zweden minimaal 6 maanden. Ik heb mijn 2e in juli gehad, dat wordt januari. Mijn vriendin die in een risicogroep zit had haar tweede al in maart, dus die heeft'm al nodig. Maar er is nog niks geplanned...FabianGTI schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:06:
[...]
Voor de boosterprik moet er toch een x aantal maanden tussen zitten vanaf je tweede prik?
Veel zullen die booster dus nog niet mogen krijgen?
De mutatie die er voor zorgt dat deze variant makkelijk te herkennen is op PCR testen is dezelfde mutatie die de Alpha variant ook had. Het lijkt me sterk dat er veel sneltesten zijn die hier problemen mee hebben, gezien Alpha toch best behoorlijk de wereld rond is gegaan zonder dat er veel nieuws was over haperende sneltesten voor die variant.-AzErTy- schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:52:
[...]
Dit kan absoluut verklaren waarom sommige "sneltesten" mogelijks niet werken als de antilichamen waarop deze gebaseerd zijn niet kunnen binden of het spike eiwit van deze variant niet "herkennen". Als dit zo is beloofd dit eerlijk gezegd niet veel goeds voor onze vaccins...
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Aangezien we nog steeds niet weten hoe de komende weken gaan verlopen, ja, dat zou al helpen. Tegen die tijd weten we waarschijnlijk ook iets meer over die nieuwe variant en kan het vaccin al gemodificeerd zijn.-AzErTy- schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:06:
[...]
Sorry als ik pessimistisch ben maar om wat te bereiken? Zodat het het in plaats van begin januari hier over ons spoelt en nu in februari? Uiteindelijk heeft de originele variant vanuit China met vanuit China extreem rigoureus optreden toch Europa in < 2 maanden overspoeld.
Maatregelen zijn gisteren genomen maar tussen vorige week vrijdag en gisteren zijn ik weet niet hoeveel passagiers wereldwijd vanuit betrokken landen vertrokken. Neem de verhouding positieven van de KLM vlucht van gisteren en extrapoleer eens..
Dus ja, vertragen is zeker zinvol.
Klopt.Wolly schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:52:
Het is sowieso de vraag of deze variant uit Afrika komt of daar ontdekt is lijkt mij?
Zuid-Afrika staat bekend om hun zeer goede en grondige onderzoeken betreffende corona, dat deze variant daar is ontdekt is dan ook geen toeval.
Niet voor niets is men daar ook totaal niet te spreken over de term 'Zuid-Afrika variant' en snapt men niet dat voornamelijk vluchten van en naar Zuid-Afrika in de ban worden gedaan. In zo ongeveer heel Afrika is deze variant al actief namelijk en het is goed mogelijk dat deze ook al rond gaat in Europa.
Dit is een beetje een over simplificatie. De alpha variant en deze omicron zijn inderdaad iets "verwanter" maar daarnaast heeft dit ding nog een belachelijk hoog aantal bijkomende mutaties specifiek op vrij belangrijke posities en dat kan het verschil maken. Maar dat zal de komende weken wel duidelijker worden.Rannasha schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:11:
[...]
De mutatie die er voor zorgt dat deze variant makkelijk te herkennen is op PCR testen is dezelfde mutatie die de Alpha variant ook had. Het lijkt me sterk dat er veel sneltesten zijn die hier problemen mee hebben, gezien Alpha toch best behoorlijk de wereld rond is gegaan zonder dat er veel nieuws was over haperende sneltesten voor die variant.
God does not play dice
Dat is wel wat De Jonge gisteren ongeveer zei en waarmee hij zijn eigen oproep aan de ongevaccineerden om zich toch maar te laten vaccineren vakkundig onderuit haalde.Wolly schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:24:
[...]
Eigenlijk haalde hij het hele beleid en met name de maatregelen die morgen ingaan onderuit. Wetende dat maatregelen de eerste 2 a 3 weken niets doen en je daarna eigenlijk in de eindsprint van het iedereen is besmet geweest scenario zit.
(Ik geloof niet zo in die maatregelen. Ik ontken niet dat de situatie nu kut is en dat de zorg een probleem krijgt. Maar wat je niet kunt beïnvloeden moet je ook geen energie in steken. Dat de zorg kraakt en nog wat meer zal gaan kraken de komende weken is een feit en is niet (meer) te voorkomen. - Liever zie ik een veel harder lange termijn beleid met de focus op vaccinatie. Daar hebben we in het voorjaar plezier van. )
alles kan off-topic
Ik vind het wel bijzonder dat in het Europese land wat ook overmatig sequenced (UK) plus die ook een innige band heeft met ZA deze variant nog niet heeft aangetroffen?Baseman77 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:15:
[...]
Klopt.
Zuid-Afrika staat bekend om hun zeer goede en grondige onderzoeken betreffende corona, dat deze variant daar is ontdekt is dan ook geen toeval.
Niet voor niets is men daar ook totaal niet te spreken over de term 'Zuid-Afrika variant' en snapt men niet dat voornamelijk vluchten van en naar Zuid-Afrika in de ban worden gedaan. In zo ongeveer heel Afrika is deze variant al actief namelijk en het is goed mogelijk dat deze ook al rond gaat in Europa.
PSN
Niet aangetroffen of niet aan de grote klok gehangen?YakuzA schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:25:
[...]
Ik vind het wel bijzonder dat in het Europese land wat ook overmatig sequenced (UK) plus die ook een innige band heeft met ZA deze variant nog niet heeft aangetroffen?
Klopt en dat geef ik hier ook regelmatig aan. Ik vind het dan ook vooral jammer dat ze dat niet gewoon zeggen en iedere keer weer net doen of ze verrast zijn.Norjee schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:55:
[...]
Eigenlijk is de vraag stellen toch de vraag beantwoorden in deze; hoewel het niet met zoveel woorden gezegd wordt lijkt de strategie escalatie, al vanaf de verwachting dat er 4k IC opnames nog te verwachten zijn onder de populatie lijkt het beleid te zijn deze er dan maar zo snel mogelijk door te jagen, beter een korte "pijn" dan lange onvrede over maatregelen, de gevolgen, ach die houden we zoveel mogelijk onzichtbaar.
[removed]
Ik ga er van uit dat je met een positieve test het vliegtuig niet inkomt, dus die groep die hier is aangekomen had een 100% negatieve testresultaat voorhanden bij het inchecken.Tom-Z schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:49:
[...]
Uh, het was waarschijnlijk niet 100% negatief bij aanvang. De mensen met een positieve test mochten natuurlijk niet mee met het vliegtuig. Je weet niet hoeveel dat er zijn geweest.
Je insinueert dat de UK deze variant mogelijk expres verbergt in de publieke data die ze publiceren? Of dat journalisten niet kunnen zoeken?Wolly schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:30:
[...]
Niet aangetroffen of niet aan de grote klok gehangen?
[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 27-11-2021 11:36 ]
PSN
(uit het AD-liveblog)Op Twitter zegt Kai Klose, de minister van Sociale Zaken in de Duitse deelstaat Hessen, dat de omicron-variant mogelijk in Duitsland is gevonden. Volgens Klose is de coronavariant, zoals die onlangs opdook in het zuiden van Afrika, 'hoogstwaarschijnlijk' vastgesteld bij een reiziger die afgelopen nacht terugkeerde. De reiziger zou besmet zijn met een virusversie die meerdere 'voor omicron typische mutaties' vertoont.
Dan kan je er wel vanuit gaan dat het ook hier wel aanwezig is inmiddels, als het nu in België en (vermoedelijk) Duitsland opgedoken is, lijkt me dat vrij aannemelijk.
Virussen? Scan ze hier!
*knip* zo'n post vol generalisaties en gerant is niet de bedoeling en dat had je in het beleid, de ts en de tw ook prima kunnen lezen.
[ Voor 90% gewijzigd door ZieMaar! op 27-11-2021 12:33 ]
Ik voeg een mogelijkheid toe aan de mogelijkheid die jij al noemde.YakuzA schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:35:
[...]
Je insinueert dat de UK deze variant mogelijk expres verbergt in de publieke data die ze publiceren? Of dat journalisten niet kunnen zoeken?
Gezien we beiden geen weet hebben van wat er speelt is het opsommen van de mogelijkheden ook het enige waar we toe in staat zijn.
Na even zoeken:Wolly schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:39:
[...]
Ik voeg een mogelijkheid toe aan de mogelijkheid die jij al noemde.
Gezien we beiden geen weet hebben van wat er speelt is het opsommen van de mogelijkheden ook het enige waar we toe in staat zijn.
De UK publiceert blijkbaar direct naar GISAID:
https://www.gov.uk/govern...-2-whole-genome-sequences
Dus als het gevonden was in de UK dan was het wel al opgemerkt.
PSN
Don't care, zo kom je er voorlopig niet vanaf, omdat we lekker blijven vliegen en alle varianten de wereld over transporteren.. Hoe dom kun je zijngiantgiantus schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 00:15:
[...]
Zijn ook andere redenen dan vakantie voor vliegreizen.

En als de eerste meldingen komen ben je (alweer) te laat, iedereen is dan allang gevlogen
Heel veel zakentrips kunnen ook prima online.giantgiantus schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 00:15:
[...]
Zijn ook andere redenen dan vakantie voor vliegreizen.
Interessant, ik heb even verder gegoogled en Tom Peacock (werkzaam in de UK) was blijkbaar de eerste die het opviel.YakuzA schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:42:
[...]
Na even zoeken:
De UK publiceert blijkbaar direct naar GISAID:
https://www.gov.uk/govern...-2-whole-genome-sequences
Dus als het gevonden was in de UK dan was het wel al opgemerkt.
Dus het is dan niet in de UK aangetroffen maar wel door iemand in de UK
*knip* oorspronkelijke reactie verwijderd en dit was ook niet bijster constructief
[ Voor 94% gewijzigd door ZieMaar! op 27-11-2021 12:35 ]
PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita
Zuid-Afrika had tot eergisteren hetzelfde reisadvies als het gros van de Europese landen.giantgiantus schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 08:52:
[...]
Italië was toen niet afgeraden volgens mij. Zuid Afrika wel als ik me niet vergis?
Je mag klagen wat je wil, maar het slaat nergens op.RemcoDelft schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 08:54:
[...]
Leuk verhaal, klopt niet. Ik ben al ruim 2 jaar niet op vakantie geweest, mis het enorm, maar heb mijn prioriteiten wel op orde.
Mag ik nu weer klagen over de intercontinentale vakantiegangers zonder uitgescholden te worden?
Het zou allemaal een stuk gezelliger worden als we eens stoppen met die reflex om per se een schuldige aan te willen wijzen.
[ Voor 13% gewijzigd door Arrne op 27-11-2021 12:12 ]
Corona stopt überhaupt niet bij de grenzen dus het zou prettig zijn als het verkeer gewoon doorgang kan blijven vinden.
Als het kan zou ik met de kerst gewoon graag op vakantie willen en met de huidige maatregelen binnen Europa met de auto. Dus minder risico en tevens voor mij persoonlijk mentaal een opsteker. (weg uit nl omgeving om op te laden)
Als het kan zou ik met de kerst gewoon graag op vakantie willen en met de huidige maatregelen binnen Europa met de auto. Dus minder risico en tevens voor mij persoonlijk mentaal een opsteker. (weg uit nl omgeving om op te laden)
He gros van de Europese landen was geel, ZA vziw voor gisteren (net als de meeste landen buiten Europa) oranje.Arrne schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:09:
[...]
Zuid-Afrika had tot eergisteren hetzelfde reisadvies als het gros van de Europese landen.
ZA heeft al (in ieder geval) sinds Oktober een "Alleen noodzakelijk" (oranje) reisadvies terwijl bijna heel Europa op "let op, er zijn risico's" (geel) staat.Arrne schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:09:
[...]
Zuid-Afrika had tot eergisteren hetzelfde reisadvies als het gros van de Europese landen.
[ Voor 4% gewijzigd door eric.1 op 27-11-2021 12:18 ]
De reisadviezen voor zuidelijk Afrika zijn gisteren aangepast.
Ik weet het niet voor alle landen daar, maar een deel was absoluut nog geel een paar dagen geleden. Ik heb er toen toevallig naar zitten kijken namelijk.
Ik weet het niet voor alle landen daar, maar een deel was absoluut nog geel een paar dagen geleden. Ik heb er toen toevallig naar zitten kijken namelijk.
[ Voor 13% gewijzigd door Arrne op 27-11-2021 12:19 ]
De luxe van "gezelligheid" hebben we niet volgens mij. Het gaat ook niet om "schuldig" of "niet schuldig". Het is niet zwart-wit tenslotte. Het is best te begrijpen dat mensen er deze zomer eens lekker uit wilden en op een strand of camping in Zuid-Europa gingen zitten. Wij hebben dat zelf ook gedaan tenslotte.Arrne schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:11:
[...]
Het zou allemaal een stuk gezelliger worden als we eens stoppen met die reflex om per se een schuldige aan te willen wijzen.
Maar iedereen mag zich wel afvragen of hij of zij wel genoeg doet om het virus in te dammen. Dan ben je op vakantie geweest, is die stedentrip dan ook nog nodig? Kan die vergadering op je werk nu echt niet via teams of zoom? Is die zakentrip nu noodzakelijk? Kunnen we niet wat meer thuiswerken? Blijf je echt thuis bij klachten? Nodig je niet teveel mensen uit thuis? En die zelfreflectie gebeurt echt veel te weinig. In Nederland lopen we wat dat betreft niet voorop en dat is (naast een labbekakkerig kabinet) één van de redenen waarom we hier meer problemen hebben dan elders.
Voor gisteren was de Z-A status niet aangepast sinds oktober en behoorlijk oranje. Nu is alleen de tekst aangepast om de nieuwe variant erin op te nemen inclusief de impact op het vliegverkeer.Arrne schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:18:
Ik weet het niet voor alle landen daar, maar een deel was absoluut nog geel een paar dagen geleden.
https://archief27.sitearc...-afrika/reizen/reisadvies
Volgens archive.org is het formele advies dit jaar niet op geel geweest, sinds het opheffen van het vliegverbod.Arrne schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:18:
offtopic:
Ik heb al een hele tijd niks meer over China gehoord, het land waar het allemaal is begonnen. Nadat mevrouw Koopmans daar is geweest voor 'onderzoek', hoor je er niks meer over.
Ik heb al een hele tijd niks meer over China gehoord, het land waar het allemaal is begonnen. Nadat mevrouw Koopmans daar is geweest voor 'onderzoek', hoor je er niks meer over.
*edit* dat klopt en zeker in dit topic zou je dat ook niet verwachten, maar misschien meer in het wereldwijde topic
[ Voor 27% gewijzigd door ZieMaar! op 27-11-2021 12:37 ]
En trek daar de Kinderopvang bij, waar nu geen extra maatregelen voor gelden en je begrijpt er helemaal niks meer van.Fly-guy schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:41:
Ze zouden de leerplicht de komende tijd vrij moeten geven om zodoende de ouders zelf een keuze te kunnen geven.
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Het gaat jou dan wellicht niet om het aanwijzen van een schuldige, maar sommige anderen duidelijk wel.D-e-n schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:21:
[...]
De luxe van "gezelligheid" hebben we niet volgens mij. Het gaat ook niet om "schuldig" of "niet schuldig". Het is niet zwart-wit tenslotte. Het is best te begrijpen dat mensen er deze zomer eens lekker uit wilden en op een strand of camping in Zuid-Europa gingen zitten. Wij hebben dat zelf ook gedaan tenslotte.
Maar iedereen mag zich wel afvragen of hij of zij wel genoeg doet om het virus in te dammen. Dan ben je op vakantie geweest, is die stedentrip dan ook nog nodig? Kan die vergadering op je werk nu echt niet via teams of zoom? Is die zakentrip nu noodzakelijk? Kunnen we niet wat meer thuiswerken? Blijf je echt thuis bij klachten? Nodig je niet teveel mensen uit thuis? En die zelfreflectie gebeurt echt veel te weinig. In Nederland lopen we wat dat betreft niet voorop en dat is (naast een labbekakkerig kabinet) één van de redenen waarom we hier meer problemen hebben dan elders.
En zelfreflectie is prima, aan te moedigen zelfs. Maar ik heb moeite me het omgekeerde, wat ik hier nu constateer: zodra de mogelijkheid zich voordoet wordt er op een groep gedoken omdat zij schuldig zouden zijn.
En dan kun je wel zeggen dat je 'de luxe van gezelligheid niet hebt', maar ik ben bang dat de polarisatie die uit dit gedrag voortkomt wel eens een heel vervelend neveneffect kunnen zijn van corona.
De helft van de scholen wilden ook gewoon sluiten omdat het gedoe met corona op school onhoudbaar is. Hele klassen worden verplicht naar huis gestuurd nu als 1 kind corona blijkt te hebben. Bovendien kampen ze nog steeds met een lerarentekort en mensen die op het punt staan voor langere tijd uit te vallen.
Namibië bijvoorbeeld was gewoon geel tot eergisteren.eric.1 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:23:
[...]
Voor gisteren was de Z-A status niet aangepast sinds oktober en behoorlijk oranje. Nu is alleen de tekst aangepast om de nieuwe variant erin op te nemen inclusief de impact op het vliegverkeer.
https://archief27.sitearc...-afrika/reizen/reisadvies
Die polarisatie is er toch wel. Heel veel van de vaccinweigeraars zijn mensen die toch al wantrouwend zijn richting de overheid of wetenschap. Ze denken dat klimaat een hoax is of geloven dat een Joodse elite aan de touwtjes trekt. Die zijn toch wel boos, of het kabinet nu 2G invoert, mondkapjes verplicht, een lockdown instelt of niks doet zodat er straks code zwart is.Arrne schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:32:
[...]
En dan kun je wel zeggen dat je 'de luxe van gezelligheid niet hebt', maar ik ben bang dat de polarisatie die uit dit gedrag voortkomt wel eens een heel vervelend neveneffect kunnen zijn van corona.
Eén van de punten die ik het kabinet wat dat betreft verwijt is dat ze veel te bang zijn voor polarisatie. Ze willen iedereen te vriend houden en dat werkt niet in een crisis. Daardoor werden maatregelen vaak te laat ingesteld.
Dit zijn wel een beetje rare en nare teksten, zeker als je ze niet onderbouwd. Je stelt dat heel veel van de vaccinweigeraars denkt dat een Joodse elite aan de touwtjes trekt. Zo’n enorme beschuldiging zou ik wel eens onderbouwd willen zien.D-e-n schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:40:
[...]
Die polarisatie is er toch wel. Heel veel van de vaccinweigeraars zijn mensen die toch al wantrouwend zijn richting de overheid of wetenschap. Ze denken dat klimaat een hoax is of geloven dat een Joodse elite aan de touwtjes trekt. Die zijn toch wel boos, of het kabinet nu 2G invoert, mondkapjes verplicht, een lockdown instelt of niks doet zodat er straks code zwart is.
Eén van de punten die ik het kabinet wat dat betreft verwijt is dat ze veel te bang zijn voor polarisatie. Ze willen iedereen te vriend houden en dat werkt niet in een crisis. Daardoor werden maatregelen vaak te laat ingesteld.
Nederlanders en "zich aan regels houden" is altijd al een slecht huwelijk geweest.D-e-n schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:21:
[...]
De luxe van "gezelligheid" hebben we niet volgens mij. Het gaat ook niet om "schuldig" of "niet schuldig". Het is niet zwart-wit tenslotte. Het is best te begrijpen dat mensen er deze zomer eens lekker uit wilden en op een strand of camping in Zuid-Europa gingen zitten. Wij hebben dat zelf ook gedaan tenslotte.
Dit wordt met name versterkt door dat half gare zwabber beleid in Den Haag.
Als je denkt dat 100% van de mensheid zich aan "dringende adviezen" gaat houden, dan wordt het tijd om een van de roze wolk te stappen, en terug te keren op aarde.
Wil je geen "fun vliegreizen"? gooi Schiphol dicht en laat alleen mensen toe met aantoonbare noodzaak, de marechaussee loop daar toch al en die kan prima 1 ingang " bewaken".
Horeca open of horeca dicht, en niet part-time gesloten, het Corona-virus werkt ook niet part-time,
duidelijk regels dat is wat Nederland nodig heeft, en niet dat halfslachtige mits,maar,eventueel,ongeveer
Luchtvaartmaatschappij KLM heeft geen verklaring voor het relatief grote aantal besmette reizigers op de twee vluchten die vrijdag aankwamen vanuit Zuid-Afrika. Na het opduiken van de Omicron-variant van het coronavirus in zuidelijk Afrika, stelde de Nederlandse regering een vliegverbod in. "Feit is dat je op andere plekken besmet kunt raken tussen het moment van testen en van boord gaan", aldus een KLM-woordvoerder.
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20211127_35326081Aan boord zorgt KLM ervoor dat de passagiers de veiligheidsregels zoals mondkapjes dragen "zo goed mogelijk in acht nemen". KLM heeft luchtfilters die de lucht "voortdurend" verversen, maar wijst er ook op dat de besmette reizigers nadat ze van boord kwamen in een ruimte op Schiphol zijn opgevangen. Daar houdt de controlemogelijkheid van KLM op, aldus de woordvoerder.
KLM kan er ook weinig aan doen.
Nu in de makro om te kijken voor kleding, gister tijdens werktijd de primark even snel bekeken en dat werdt het niet.
Uiteraard geen zin in, maar ja kleding moet je best gewoon passen is mijn ervaring.
Mondkapje etc verplicht, maar zie hier een aanzienlijk deel dus gewoon zonder lopen en niemand die het handhaafd.
Zo blijven we natuurlijk in deze situatie hangen....
Uiteraard geen zin in, maar ja kleding moet je best gewoon passen is mijn ervaring.
Mondkapje etc verplicht, maar zie hier een aanzienlijk deel dus gewoon zonder lopen en niemand die het handhaafd.
Zo blijven we natuurlijk in deze situatie hangen....
PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita
Het zou me sowieso verbazen als de vastgestelde besmettingen nu aan boord opgelopen zijn.Wolly schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:51:
[...]
[...]
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20211127_35326081
KLM kan er ook weinig aan doen.
Ik ken vaccinweigeraars uit de (aangetrouwde) familie en zie ze langskomen in reactie op sociale media en zie toch vaak teksten die tonen dat ze ook los van deze pandemie al van het padje waren. Als ik termen lees als "msm" of "ze willen ons controleren, het gaat niet om covid" dan mag ik toch concluderen dat ze ook voor corona al de grens van redelijkheid waren gepasseerd. De twee voorbeelden die ik in mijn andere reactie geef zijn dan slechts voorbeelden van gedachtenkronkels die die mensen kunnen hebben. Nergens zeg ik dat ze allemaal die specifieke kronkel hebben.Sovieto schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:47:
[...]
Dit zijn wel een beetje rare en nare teksten, zeker als je ze niet onderbouwd. Je stelt dat heel veel van de vaccinweigeraars denkt dat een Joodse elite aan de touwtjes trekt. Zo’n enorme beschuldiging zou ik wel eens onderbouwd willen zien.
Dat kan toch helemaal niet?ijdod schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:56:
Het zou me sowieso verbazen als de vastgestelde besmettingen nu aan boord opgelopen zijn.
De incubatietijd is een paar dagen dacht ik...
Mij ook, maar dat zou ook gelijk betekenen dat de verplichte sneltests bij boarding niet goed werken/frauduleus waren of dat de controle bij de gate beter kon.ijdod schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:56:
[...]
Het zou me sowieso verbazen als de vastgestelde besmettingen nu aan boord opgelopen zijn.
Of beiden
Het idee van een vrijwillige snelteststraat op Schiphol is na een korte proef destijds snel beeindigd. We weten dus ook niet of 10% besmette reizigers een uitzondering is of gewoon de praktijk van alledag.
Ter illustratie: ik kende een paar jaar geleden een flat earther. En in maart 2020 was het gelijk "het is gewoon griep", "5G-vaccins" et cetera. Toen realiseerde ik me hoe schadelijk complotdenken is als er echt een crisis is en ik heb het contact uiteindelijk maar afgebroken.D-e-n schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:57:
[...]
Ik ken vaccinweigeraars uit de (aangetrouwde) familie en zie ze langskomen in reactie op sociale media en zie toch vaak teksten die tonen dat ze ook los van deze pandemie al van het padje waren. Als ik termen lees als "msm" of "ze willen ons controleren, het gaat niet om covid" dan mag ik toch concluderen dat ze ook voor corona al de grens van redelijkheid waren gepasseerd. De twee voorbeelden die ik in mijn andere reactie geef zijn dan slechts voorbeelden van gedachtenkronkels die die mensen kunnen hebben. Nergens zeg ik dat ze allemaal die specifieke kronkel hebben.
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Men had sowieso best wel periodiek een vliegtuig aan totaalcontrole kunnen onderwerpen. Er blijven vooral vragen over…Wolly schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:01:
[...]
Mij ook, maar dat zou ook gelijk betekenen dat de verplichte sneltests bij boarding niet goed werken/frauduleus waren of dat de controle bij de gate beter kon.
Of beiden![]()
Het idee van een vrijwillige snelteststraat op Schiphol is na een korte proef destijds snel beeindigd. We weten dus ook niet of 10% besmette reizigers een uitzondering is of gewoon de praktijk van alledag.
Dat was precies mijn punt.hoevenpe schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:00:
[...]
Dat kan toch helemaal niet?
De incubatietijd is een paar dagen dacht ik...
Ziekenhuiscijfers Zaterdag 27-11-2021
— Ollie de Cijfertjesman (@cijfertjesman) 27 november 2021
Aantal Patiënten nu in het ziekenhuis
2.624 (stijging van 26)
Kliniek: 2.069 (daling van 1)
IC: 555 (stijging van 27)
Instroom:
Kliniek: 354 (gisteren: 338)
IC: 51 (gisteren: 46)
Uitstroom:
Kliniek: 355 (gis: 283)
IC: 24 (gis: 48)
user109731 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 07:32:
[...]
Dat snap ik ook niet. We zitten in een pandemie dus reizen is al risicovol en er is een nieuwe variant van het virus, prima dat ze je een dag vasthouden en checken op het vliegveld. Nederland heeft hier eindelijk snel en resoluut gehandeld, dat mag ook gezegd worden
In Singapore ga/ging (de regels zijn iets anders nu) je gewoon 14 dagen verplicht in een QRTE-hotel.. Dat hadden we in NL misschien ook moeten doen..TrailBlazer schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 08:06:
Ik maak me vooral zorgen hoe veel mensen die van die vlucht in quarantaine moeten dat ook daadwerkelijk doen. Het feit dat ze tijdens een pandemie vrolijk op een dergelijke vakantie gaan geeft me daar weinig vertrouwen in.
Die jankverhalen van die mensen die nu in QRTE moeten kan ik niks mee. Ik snap ergens nog dat je op vakantie gaat, maar moet dat dan ook meteen naar Zuid-Afrika?? Ga dan een keer naar Duitsland of Spanje... Ik ga overigens in januari een weekje naar Spanje (als het dan nog kan) maar zal me aan alle regels houden en als ik bij aankomst of terugkeer voor verrassingen kom te staan zal ik daar verder niet over zeuren, dat is het risico dat ik neem.
[ Voor 17% gewijzigd door FreakNL op 27-11-2021 13:12 ]
Ik lees in de LCPS-data ook een netto uitstroom van 33 van de non-covid IC-bedden, die bezetting zit nu op het laagste niveau sinds mei van dit jaar. Zou dit te maken hebben met afgeschaalde zorg?
Een andere vraag: vorig jaar las ik ergens dat Gommers sprak over totaal ~12500 operationele (dat aantal wordt mede bepaald door beschikbaar personeel) bedden op de verpleegafdelingen, weer iemand hoe dat aantal nu is?
Past in mijn model. Kliniek net over de piek heen, IC stijgt 10 dagen verder door.
Die 4800 IC opnames waren een getal sinds 15 september, niet sinds begin deze maand.nuveo schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:39:
[...]
Die kans is niet heel groot, tenzij we het tempo van de afgelopen weken de hele winter vast zouden houden.
Heel Augustus was de R nagenoeg 1 en dat zorgde tussen half Augustus en half September voor ongeveer 11 IC opnames per dag, zo'n 330 per maand dus. Aan het begin van deze maand waren er volgens het RIVM nog 4800 IC opnames te gaan. Dus als we blijven sturen op een R van rond de 1 zijn er na de winter nog steeds een paarduizend mensen over om de IC's mee te overstromen. (Tenziij er natuurlijk nog magische sprongen in de vaccinatiegraad van de risicogroepen gemaakt kunnen worden)
Yorick houdt daar een mooie telling van bij, we moeten er nog 3301.
RIVM: we verwachten nog 4.800 IC opnames vanaf half september tot ... wanneer corona voorbij is.
— Yorick (@YorickB) 27 november 2021
Aantal IC opnames sinds 15 september:
[1499]
Dus, aantal nog te gaan:
[3.301]
Dus er komen er nog ca. 250 bij op de IC de komende 10 dagen, of is dat te simpel gesteld?t_captain schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:37:
[...]
Past in mijn model. Kliniek net over de piek heen, IC stijgt 10 dagen verder door.
Ja als het allemaal zo simpel was waren we hier ook niet gekomen.albino71 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 14:08:
[...]
Dus er komen er nog ca. 250 bij op de IC de komende 10 dagen, of is dat te simpel gesteld?
Volgend weekend allemaal Sinterklaas vieren met opa en oma en ooms en tantes en de rest van de familie, want hé "wij zijn nog kwieke 70ers en voor kort hoeven we geen afstand tot basisschool kinderen te houden" dan zijn we tot kerst en waarschijnlijk tot ver in het nieuwe jaar er wel zoet mee.
Houden jouw modellen rekening met zaken als sinterklaas?t_captain schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:37:
[...]
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ik snap ergens nog dat je op vakantie gaat, maar moet het dan ook meteen naar Spanje? Je kan toch ook naar de Veluwe of Limburg? En zo kan je dit blijven doortrekken tot aan een ritje naar de supermarkt. De vaccines werken gewoon niet zoals gewenst en dan is het te makkelijk om anderen de schuld te geven.FreakNL schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:11:
[...]
[...]
In Singapore ga/ging (de regels zijn iets anders nu) je gewoon 14 dagen verplicht in een QRTE-hotel.. Dat hadden we in NL misschien ook moeten doen..
Die jankverhalen van die mensen die nu in QRTE moeten kan ik niks mee. Ik snap ergens nog dat je op vakantie gaat, maar moet dat dan ook meteen naar Zuid-Afrika?? Ga dan een keer naar Duitsland of Spanje... Ik ga overigens in januari een weekje naar Spanje (als het dan nog kan) maar zal me aan alle regels houden en als ik bij aankomst of terugkeer voor verrassingen kom te staan zal ik daar verder niet over zeuren, dat is het risico dat ik neem.
Heb je een site of iets waar wij je model kunnen volgen? Ben wel benieuwd.t_captain schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:37:
[...]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor de persconferentie van 26 november j.l. en alles dat daarbij hoort: Persconferentie 26 november
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).
Bovendien:
Voor de persconferentie van 26 november j.l. en alles dat daarbij hoort: Persconferentie 26 november
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).
Bovendien:
- Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
- Simpele argumenten als: schaal de IC capiciteit op gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
- Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
- Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
- Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.