Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 121 ... 129 Laatste
Acties:
  • 396.546 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:30:
[...]

Op thuiswerkdagen haalt mijn stappenteller nieuwe records: 193 is het te verbeteren aantal... :)
Je kunt nog lager 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:49
MagniArtistique schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 19:10:
Leuke anekdote; ik kom net bij de kapper vandaan. Mondkapje binnen verplicht, behalve voor de kapsters. Verteld de kapster me dat ze niet gevaccineerd is. Oke.. we gaan eens proberen onbevooroordeeld een gesprek te voeren.

Goh, vanwaar die keuze?
Ja ik heb er zelf geen last van denk ik dus dan heb ik ook geen prik nodig.
Maar je doet het om anderen niet te besmetten
Ja maar ik ga niets in mij spuiten voor een ander!
Maar je werkt dagelijks met oude mensen die hier hun haren komen knippen toch? Maak je je dan geen zorgen dat je hun aansteekt?
Neuh, dat is hun probleem toch? Haha, egoistisch he?
Maar ben je bang dan dat je iets van een vaccinatie krijgt?
Nee dat niet. Maarja, misschien laat ik me wel vaccineren.
Ohja? Waarom dan?
Jaaa als ik bepaalde landen niet meer in kan komen. Azie ofzo, amerika. Dan zou ik wel vaccineren.
Dus je zou jezelf niet vaccineren om ouderen of je eigen ouders te beschermen, maar wel zodat je kunt reizen..
Jaaa ik weet het, egoistisch he? Hahahahaha.

Serieus, die generatie is kapot in het hoofd.
Als je nou echt zo’n moraalridder bent zoals je hier probeert te schetsen, had je op moeten staan en juist moet zeggen dat jij niet het risico wilt lopen om een oudere te besmetten.

Het verhaal van besmetten raakt noch kant noch wal. Je hebt als gevaccineerde juist “minder” kans om iemand te besmetten, niet “geen” enkele kans om iemand te besmetten.

Ik vind het echt te triest voor woorden dat je door 1 individu een gehele generatie in een hokje plaatst. Alleen al hoe je erover praat, onbevooroordeeld zeg je zelf, nou zo klinkt het echt absoluut niet.

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:47
Maar hoe kan het in godsnaam toch dat de gezondheidsraad hier weer zit te slapen, idem voor de overheid voor die boosters. Sinds augustus kwamen de eerst berichten al over eventuele boosters, wetende dat een extra shot geen kwaad kan had je toch meteen alles op alles moeten zetten om een maand later de ouderen, dikkere, medische gevallen kunnen prikken.

Wat een ongelooflijk amateuristisch gedoe weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:01
user109731 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 20:52:
Hier een iets positiever geluid (nieuwere informatie aan het eind) over de omicron variant van een vaccin expert: https://threadreaderapp.com/thread/1464222680731820043.html Veel speculatie nog maar laten we hopen dat het iets meevalt.
Waarom hebben ze het daar over Nu :? ?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08
AMARONE schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 22:34:
Maar hoe kan het in godsnaam toch dat de gezondheidsraad hier weer zit te slapen, idem voor de overheid voor die boosters. Sinds augustus kwamen de eerst berichten al over eventuele boosters, wetende dat een extra shot geen kwaad kan had je toch meteen alles op alles moeten zetten om een maand later de ouderen, dikkere, medische gevallen kunnen prikken.

Wat een ongelooflijk amateuristisch gedoe weer.
Verdeelde verantwoordelijkheid ipv gedeelde verantwoordelijkheid ?
Eigenlijk was de gezondheidsraad primair verantwoordelijk voor het niet te vroeg gaan beginnen met boosters.
Dat is gelukt, voor de gehele planning en logistieke operatie lijken ze niet verantwoordelijk, dat lijkt voor de GGD's bestemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
Bananenplant schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 22:36:
[...]

Waarom hebben ze het daar over Nu :? ?
Omdst het even onduidelijk was welke naam het zou krijgen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:02

s3n

Het nieuwe beleid op scholen:
https://www.nu.nl/coronav...routes-en-zelftesten.html

Mijn jongste in de kleuterklas is praktisch fulltime verkouden. Iedere nieuwe cyclus gaan we langs de GGD, al zo lang het kan. De laatste tijd ook 2x in de week een zelftest. Maar met deze regels zit die alsnog thuis.
Gooi er dan een volledige lockdown in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:36
Mfpower schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 21:49:
[...]

Met als kleine toevoeging dat zelfs wanneer alle 15 procent niet gevaccineerden wel gevaccineerd waren dit ons slechts enkele weken extra had gegeven voor we in de huidige situatie terecht waren gekomen. De exponentiële functie is echt een bitch.

We zouden allemaal eigenlijk eens een wiskunde refresher moeten krijgen.
Vooral dat exponentiele verbaas ik me over. Als je in dit topic kijkt is er maanden geleden al geroepen dat met deze stijging we half november problemen gingen krijgen. Ik vraag me dan af hoe het kan dat onze simpele berekeningen schijnbaar beter voorspellen wat er gaat gebeuren dan de RIVM voorspellingen. Of updaten ze daar de voorspellingen gewoon te weinig en corrigeren ze te laat voor nieuwe rapportage?

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:14
[...]

Met als kleine toevoeging dat zelfs wanneer alle 15 procent niet gevaccineerden wel gevaccineerd waren dit ons slechts enkele weken extra had gegeven voor we in de huidige situatie terecht waren gekomen. De exponentiële functie is echt een bitch.

Ik denk dat je hier te pessimistisch bent over vaccinaties. Meer vaccinaties betekent ook minder verspreiding dus ook minder gevaccineerden die alsnog besmet worden. Van de ongevaccineerden in het ziekenhuis zouden de meesten daar niet liggen, maar een deel van de gevaccineerden zou daar ook niet liggen door een mindere verspreiding. Ik word langzaamaan wel een beetje moe van alle argumentatie dat vaccinatie niet werkt. Die enkele weken extra durf ik wel sterk te betwisten daarom.

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
CMD-Snake schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 21:18:
[...]

Het is een extra horde geworden. Je moet dus je coronapas tonen en daarna mag je alsnog je aan alle regeltjes houden. Voorheen was die coronapas bemachtigen meer een wortel, als je die had mocht je even doen alsof het 2019 was. Dat beloningsaspect is weg.
je leest niet... de beloning is dat je naar binnen mag in the first place

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Mfpower schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 21:37:
[...]

offtopic:
Klinkt echt als een evil baas uit transformers die de aarde komt opslokken.
offtopic:
Unicron denk je aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Dat lijkt me een goed idee! Zorg dat je ook logistische functies behandelt als je je wiskunde-refresher gaat doen, want dat eindeloze gezeur over exponentiële groei is sinds eind Maart 2020 niet echt heel relevant meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
P-Rock schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 21:30:
[...]

2G is dan ook een schijnoplossing.

Leuk dat ongevaccineerde mensen nergens meer naar binnen mogen, maar er zijn ook andere plekken waar zij elkaar en gevaccineerden kunnen treffen. School, werk, winkels, (buiten)sport...
en daar is ie weer.... de maatregel werkt niet 100%, dus het is een slecht idee.... da's nog afgezien van het feit dat je 2g ook voor die school, werk, winkels en de rest in kan voeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
[...]

dat geloof ik ook ja.... en dan ook meenemen dat vaccins de verspreiding flink omlaag brengen, en dus je groeifactor gesloopt wordt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-09 14:48

Mfpower

In dubio

@HCMarX @redwing
Jaren geleden een youtube filmpje gezien met een strekking als "de mensheid gaat ten onder aan het onbegrip van exponentiële functies". Dat ging o.a. over peak oil, iets wat ons ook nog eens gaat raken. Ik zal kijken of ik het nog kan teug kan vinden. In essentie komt het hier op neer:

Stel je hebt een fles met een kolonie bacteriën. Het is vroeg in de ochtend als het proces begint, maar elke minuut verdubbelen de bacteriën zich in de fles. Op een gegeven moment is het 11.59. Eén voor twaalf. De fles is dan half vol.

Vraag 1:
Wanneer is de fles helemaal vol?

spoiler:
om 12.00! Het duurt immers maar 1 minuut om de kolonie te verdubbelen.

Vraag 2:
Wanneer denk je dat de bacteriën zich zorgen maken over ruimtegebrek?

spoiler:
Dit is de interessante vraag. De gehele ochtend is het grootste deel van de fles leeg. Het lijkt dus zo te zijn alsof er in eeuwigheid doorgegroeid kan worden. Pas 1 minuut voor 12 is de fles half vol. Zelfs dan denken de meest optimistische bacteriën dat ze nog meer dan genoeg ruimte hebben. Ze kijken om zich heen en ze zien alle ruimte nog!

Zelfs wanneer je nog 8 flessen toevoegt zijn die om 3 over 12 weer vol. En dat terwijl ze de hele ochtend alle ruimte nog hadden.

Trek het nu door:
- wanneer denk je dat mensen zich zorgen maken over een olietekort? Laat, want het grootste deel van de tijd lijkt het alsof er genoeg is. Als de vraag elke 10 jaar verdubbelt (en dat is zo) heb je als de helft van de olie op is nog maar 10 jaar over voor de rest. De andere helft hebben we 150 jaar over gedaan....
- wanneer denk je dat mensen zich zorgen maken over een capaciteitstekort?
Vul zelf het antwoord maar in. De rekenmeesters snappen het wel, maar de politici....
- hierom is zelfs verdubbeling van de IC-capaciteit zinloos; immers houd je het slechts 1 verdubbelingstijd extra vol en dat ligt dacht ik op een week of twee....

offtopic:
@42erik Yes ik moest aan Unicron denken die hele planeten opeet. Hopelijk stopt de vergelijking bij de naam...

@eamelink en @42erik in mijn volgende post hierover zal ik jouw vraag aankaarten. Maar voor vanavond houd ik het hierbij. De complexiteit waardoor bovenstaande verhaal nog maar deels klopt is doordat er een plateau-werking plaatsvindt, maar het gaat mij nu meer om de strekking. Overigens helpt vaccineren om te dempen maar zolang de R>1 blijft bovenstaand verhaal opgaan. En dat lijkt nu het geval.

@Number10 @t_captain correct me if I'm wrong.

[ Voor 12% gewijzigd door Mfpower op 26-11-2021 23:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
42erik schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 22:55:
je leest niet... de beloning is dat je naar binnen mag in the first place
Nee, de beloning zat meer in eventjes 2019 mogen beleven. De coronapas werd zo gepositioneerd dat er heel veel voordeeltjes aan gekoppeld waren, alles om mensen te verleiden een QR code te scoren door vaccinatie. Zo konden ze van al die voordeeltjes genieten met zo min mogelijk inspanning.

We krijgen nu wel de kans je theorie te testen, ben benieuwd hoe populair de coronapas zal zijn als het voordeeltje nu enkel tot toegang is gereduceerd. De wortel is een stuk minder sappig geworden hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
s3n schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 22:45:
Het nieuwe beleid op scholen:
https://www.nu.nl/coronav...routes-en-zelftesten.html

Mijn jongste in de kleuterklas is praktisch fulltime verkouden. Iedere nieuwe cyclus gaan we langs de GGD, al zo lang het kan. De laatste tijd ook 2x in de week een zelftest. Maar met deze regels zit die alsnog thuis.
Gooi er dan een volledige lockdown in.
Ja, de kleuterklassen kan je dan gelijk opdoeken :D
Mijn zoon van vier is ongeveer chronisch lichtverkouden. Zoals ongeveer elke kleuter.
Morgenochtend maar gelijk een afspraak maken bij de GGD voor dit weekend en gelijk ook voor de drie weekenden erna ofzo :P
Gelukkig hebben ze het niet druk bij de GGD, dat scheelt.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
P-Rock schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 21:30:
[...]

2G is dan ook een schijnoplossing.

Leuk dat ongevaccineerde mensen nergens meer naar binnen mogen, maar er zijn ook andere plekken waar zij elkaar en gevaccineerden kunnen treffen. School, werk, winkels, (buiten)sport...
2G is ook geen oplossing, een lock-down is de oplossing. Mooie van 2G is dat je gericht openingen in die lock-down kunt bieden die verantwoord zijn en waarmee je de lock-down niet zwaarder maakt dan nodig.
Neveneffect is dat je de polarisatie spanningen kunt dempen doordat je de tweedeling erkent en daadwerkelijk consequenties verbindt aan de keuzes die sommigen gemaakt hebben.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HCMarX
Mfpower schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:07:
@HCMarX @redwing
Jaren geleden een youtube filmpje gezien met een strekking als "de mensheid gaat ten onder aan het onbegrip van exponentiële functies". Dat ging o.a. over peak oil, iets wat ons ook nog eens gaat raken. Ik zal kijken of ik het nog kan teug kan vinden. In essentie komt het hier op neer:

Stel je hebt een fles met een kolonie bacteriën. Het is vroeg in de ochtend als het proces begint, maar elke minuut verdubbelen de bacteriën zich in de fles. Op een gegeven moment is het 11.59. Eén voor twaalf. De fles is dan half vol.

Vraag 1:
Wanneer is de fles helemaal vol?

spoiler:
om 12.00! Het duurt immers maar 1 minuut om de kolonie te verdubbelen.

Vraag 2:
Wanneer denk je dat de bacteriën zich zorgen maken over ruimtegebrek?

spoiler:
Dit is de interessante vraag. De gehele ochtend is het grootste deel van de fles leeg. Het lijkt dus zo te zijn alsof er in eeuwigheid doorgegroeid kan worden. Pas 1 minuut voor 12 is de fles half vol. Zelfs dan denken de meest optimistische bacteriën dat ze nog meer dan genoeg ruimte hebben. Ze kijken om zich heen en ze zien alle ruimte nog!

Zelfs wanneer je nog 7 flessen toevoegt zijn die om 3 over 12 weer vol. En dat terwijl ze de hele ochtend alle ruimte nog hadden.

Trek het nu door:
- wanneer denk je dat mensen zich zorgen maken over een olietekort? Laat, want het grootste deel van de tijd lijkt het alsof er genoeg is. Als de vraag elke 10 jaar verdubbelt (en dat is zo) heb je als de helft van de olie op is nog maar 10 jaar over voor de rest. De andere helft hebben we 150 jaar over gedaan....
- wanneer denk je dat mensen zich zorgen maken over een capaciteitstekort?
Vul zelf het antwoord maar in. De rekenmeesters snappen het wel, maar de politici....
- hierom is zelfs verdubbeling van de IC-capaciteit zinloos; immers houd je het slechts 1 verdubbelingstijd extra vol en dat ligt dacht ik op een week of twee....

offtopic:
@42erik Yes ik moest aan Unicron denken die hele planeten opeet. Hopelijk stopt de vergelijking bij de naam...

@eamelink en @42erik in mijn volgende post hierover zal ik jouw vraag aankaarten. Maar voor vanavond houd ik het hierbij. De complexiteit waardoor bovenstaande verhaal nog maar deels klopt is doordat er een plateau-werking plaatsvindt, maar het gaat mij nu meer om de strekking.
Heb je mijn reactie wel gelezen? Mijn hele punt is dat de r mogelijk tot waarschijnlijk rond of zelfs onder de één had gelegen. Het feit dat je met het voorbeeld hierboven komt betekent voor mij dat je de verstandelijke vermogens van heel veel Tweakers danig onderschat. Als iedereen gevaccineerd is verandert het gehele speelveld, dat is het punt. En natuurlijk vallen de resultaten van de vaccinatie tegen, maar met de variant van vorig jaar hadden we er nu met de huidige vaccinatiegraad ook veel beter voor gestaan. De wereld is geen statisch construct en COVID-19 helaas ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

HCMarX schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:19:
[...]

Heb je mijn reactie wel gelezen? Mijn hele punt is dat de r mogelijk tot waarschijnlijk rond of zelfs onder de één had gelegen. Het feit dat je met het voorbeeld hierboven komt betekent voor mij dat je de verstandelijke vermogens van heel veel Tweakers danig onderschat. Als iedereen gevaccineerd is verandert het gehele speelveld, dat is het punt. En natuurlijk vallen de resultaten van de vaccinatie tegen, maar met de variant van vorig jaar hadden we er nu met de huidige vaccinatiegraad ook veel beter voor gestaan. De wereld is geen statisch construct en COVID-19 helaas ook niet.
Dat lijkt dus niet het geval te zijn. De R zou op dit moment ook zonder ongevaccineerden boven de 1 uitkomen. Je hoeft alleen maar te kijken naar de instroom op de IC/Ziekenhuizen van de gevaccineerden. Ook die is exponentieel. De vraag is enkel of het plateau-effect voor of na code zwart gaat plaatsvinden. Waarom denk je dat ze in Portugal nu vergaande maatregelen treffen, met praktisch iedereen gevaccineerd? Blijkbaar kunnen ze daar wel rekenen. Die 15% ongevaccineerden maken hooguit dat we iets eerder maatregelen moeten treffen, maar trekken ons echt niet uit de maatregelen, helaas.

Dit is ook (naast ethische aspecten) waarom ik geen voorstander ben van een QR.

[ Voor 13% gewijzigd door Mfpower op 26-11-2021 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HCMarX
Mfpower schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:21:
[...]

Dat lijkt dus niet het geval te zijn. De R zou op dit moment ook zonder ongevaccineerden boven de 1 uitkomen. Je hoeft alleen maar te kijken naar de instroom op de IC/Ziekenhuizen van de gevaccineerden. Ook die is exponentieel. De vraag is enkel of het plateau-effect voor of na code zwart gaat plaatsvinden. Waarom denk je dat ze in Portugal nu vergaande maatregelen treffen, met praktisch iedereen gevaccineerd? Blijkbaar kunnen ze daar wel rekenen.
Ik lees wat je schrijft, maar het punt is dat ongevaccineerden bovengemiddeld bijdragen aan de besmettingen. Ik ben er niet van overtuigd dat de r van 1.2 nog steeds boven de 1 zou liggen alsbde ongevaccineerden zouden wegvallen. Dat iets exponentieel groeit bij een r boven de 1 zijn we het wel over eens. Maar ook daar geldt een crowding out effect op een gegeven moment natuurlijk als de shampoo fles vol is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:36
HCMarX schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:26:
[...]

Ik lees wat je schrijft, maar het punt is dat ongevaccineerden bovengemiddeld bijdragen aan de besmettingen. Ik ben er niet van overtuigd dat de r van 1.2 nog steeds boven de 1 zou liggen alsbde ongevaccineerden zouden wegvallen. Dat iets exponentieel groeit bij een r boven de 1 zijn we het wel over eens. Maar ook daar geldt een crowding out effect op een gegeven moment natuurlijk als de shampoo fles vol is.
Met de huidige verwachtingen van de mindere verspreiding door gevaccineerden, zou je met iedereen gevaccineerd nog steeds een stijgende lijn hebben. Dat geeft je dus hooguit wat meer tijd, maar de grote vraag is of die tijd voldoende zou zijn om voor code zwart al in de daling te zitten. Gezien de cijfers zou dat iig naar verwachting nog steeds krap worden.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

[...]

Vertel mij eens, waar komt die overtuiging vandaan? Het vaccin is nog maar voor 40% effectief tegen verspreiding, 60% als je het twee-kanten-effect meeneemt. Met een geschatte R0 van 6-7 van de delta variant zit je nog steeds op een positieve groeifactor, en dan gaat mijn verhaal gewoon weer op.
Of wat @redwing hierboven zegt. Nogmaals, als je gelijk hebt zou er in Portugal geen ratio zijn voor verscherpte maatregelen met een vaccinatiegraad van 98%.

[ Voor 8% gewijzigd door Mfpower op 26-11-2021 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Mfpower schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:21:
Dat lijkt dus niet het geval te zijn. De R zou op dit moment ook zonder ongevaccineerden boven de 1 uitkomen.
Het lijkt er eerder op dat de R een dikke week geleden onder de 1 is gedoken:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FFIESUsWQAgUcP-?format=jpg&name=medium
Je hoeft alleen maar te kijken naar de instroom op de IC/Ziekenhuizen van de gevaccineerden. Ook die is exponentieel.
Die redenering klopt niet; er zijn geen twee losse epidemieën onder ongevaccineerden en gevaccineerden die je onafhankelijk van elkaar kan modelleren. (In tegenstelling tot bijvoorbeeld hoe je twee varianten kan modelleren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

eamelink schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:37:
[...]

Het lijkt er eerder op dat de R een dikke week geleden onder de 1 is gedoken:

[Afbeelding]

[...]

Die redenering klopt niet; er zijn geen twee losse epidemieën onder ongevaccineerden en gevaccineerden die je onafhankelijk van elkaar kan modelleren. (In tegenstelling tot bijvoorbeeld hoe je twee varianten kan modelleren).
Dat laatste klopt, mijn rekenvoorbeeld was te simpel. En als het eerste ook zo is dan is het einde sowieso in zicht, zou je denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HCMarX
Mfpower schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:30:
[...]

Vertel mij eens, waar komt die overtuiging vandaan? Het vaccin is nog maar voor 40% effectief tegen verspreiding, 60% als je het twee-kanten-effect meeneemt. Met een geschatte R0 van 6-7 van de delta variant zit je nog steeds op een positieve groeifactor, en dan gaat mijn verhaal gewoon weer op.
Of wat @redwing hierboven zegt. Nogmaals, als je gelijk hebt zou er in Portugal geen ratio zijn voor verscherpte maatregelen met een vaccinatiegraad van 98%.
Misschien is het ook wel meer hoop aan mijn kant, maar als die 40% effectiviteit 'persoonsgebonden' is dan dooft het vuur eerder uit. En dat zou (kunnen) betekenen dat je voordat je op code zwart bent al klaar bent. Exponentiële groei die trager is en eerder tegen een barrière oploopt (met ook nog eens veel lagere kans op ziekenhuis opname). Ik denk dat we het redelijk eens zijn op veel vlakken. Ik kijk alleen anders naar die paar weken. En Portugal verbaast mij in die zin ook wel moet ik zeggen, maar ik ken de situatie daar niet zo goed. Ik baseer mijn thesis meer op de situatie in de UK waar de druk al tijden hoog is ondanks dat er veel weer kan sinds juli.

Puur anekdotisch trouwens zijn de enige drie ongevaccineerden van mijn leeftijd (30-40) die ik ken de afgelopen week (of twee) besmet geraakt versus een veelvoud aan gevaccineerden van mijn leeftijd. Wel een paar weken geleden iemand van mijn leeftijd en deze week een vader van een vriend.

[ Voor 10% gewijzigd door HCMarX op 26-11-2021 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

HCMarX schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:39:
[...]

Misschien is het ook wel meer hoop aan mijn kant, maar als die 40% effectiviteit 'persoonsgebonden' is dan dooft het vuur eerder uit. En dat zou (kunnen) betekenen dat je voordat je op code zwart bent al klaar bent. Exponentiële groei die trager is en eerder tegen een barrière oploopt (met ook nog eens veel lagere kans op ziekenhuis opname). Ik denk dat we het redelijk eens zijn op veel vlakken. Ik kijk alleen anders naar die paar weken. En Portugal verbaast mij in die zin ook wel moet ik zeggen, maar ik ken de situatie daar niet zo goed. Ik baseer mijn thesis meer op de situatie in de UK waar de druk al tijden hoog is ondanks dat er veel weer kan sinds juli.
Ik hoop dat je gelijk hebt. @t_captain voorspelde plateauvorming al in een eerdere post, en @eamelink geeft nu aan dat de R al onder 1 zit. Als dat zo is dan is je hoop gefundeerd. Maar dan is de R al onder 1, zelfs met de ongevaccineerden. Ook dan is een QR niet erg logisch.

[ Voor 4% gewijzigd door Mfpower op 26-11-2021 23:42 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Mfpower schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:07:
@HCMarX @redwing
YouTube: Bacteria in bottles -- Professor Albert A Bartlett
Dit filmpje zouden ze eens in de Tweede Kamer moeten kijken, want blijkbaar snapt de overgrote meerderheid het nog steeds niet. Exponentiele groei van besmettingen is zo enorm voorspelbaar, je kan het letterlijk maanden vantevoren zien aankomen, en pas als het te laat is dringt het door. 11:59 wordt er naarstig gezocht naar extra IC-bedden, 12:00 is de bestaande capaciteit vol en 12:01 de extra capaciteit ook.

Ik zou graag wat meer veiligheidsmarge zien. Deze maatregelen hadden ook bij 10 keer zo weinig zieken genomen kunnen worden.

[ Voor 5% gewijzigd door RemcoDelft op 26-11-2021 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

RemcoDelft schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:42:
[...]

Dit filmpje zouden ze eens in de Tweede Kamer moeten kijken, want blijkbaar snapt de overgrote meerderheid het nog steeds niet. Exponentiele groei van besmettingen is zo enorm voorspelbaar, je kan het letterlijk maanden vantevoren zien aankomen, en pas als het te laat is dringt het door. 11:59 wordt er naarstig gezocht naar extra IC-bedden, 12:00 is de bestaande capaciteit vol en 12:01 de extra capaciteit ook.
Dat is 'm ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:27
RemcoDelft schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:42:
[...]

Als je ziet dat we in de 7e golf zitten zonder dat het echt onder water is gekomen heeft de regering iig wel gekeken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:47
GGD verwacht dat 85 van de 600 passagiers uit Zuid-Afrika zijn besmet https://www.nu.nl/coronav...d-afrika-zijn-besmet.html
Ben benieuwd of dit de nieuwe variant is. Vind het wel bijzonder dat er zoveel positieven tussen de reizigers zit.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:43

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Mfpower schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:41:
[...]

Ik hoop dat je gelijk hebt. @t_captain voorspelde plateauvorming al in een eerdere post, en @eamelink geeft nu aan dat de R al onder 1 zit. Als dat zo is dan is je hoop gefundeerd.
En @eamelink heeft later die dag ook ingezien dat de R pas daalt wanneer de totaal aantal besmette personen afneemt. Dat de groei afneemt betekent.

Er is een plateau qua aantal nieuwe besmettingen per dag. Het plateau van totaal aantal besmettingen is vandaag ook NIET bereikt.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Mfpower schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:39:
[...]

Dat laatste klopt, mijn rekenvoorbeeld was te simpel. En als het eerste ook zo is dan is het einde sowieso in zicht, zou je denken...
Dat laatste zou je denken, dat is immers ook in lijn met de voorspelling van het OMT op 11 November dat er nog maar 3500 mensen op de IC zouden komen als iedereen in Nederland besmet zou raken. Inmiddels hebben we daar zo'n 20% van gehad.

Maar de laatste dagen begin ik wel steeds meer te vermoeden dat Nederland in het bijzonder heeft gerekend met een te optimistisch beeld qua tijdsduur van bescherming van vaccins. Om twee redenen: we bungelen weer helemaal onderaan de vaccinatie-lijstjes, nu van de boosters. De tweede reden is dat het OMT 17k zkh-opnames voorspelde, en 3.5k IC-opnames. We zien in de praktijk relatief meer zkh-opnames dan deze verhouding suggereert. Dat is consistent met een afname in vaccineffectiviteit die zich als eerste vertaalt in een grotere kans op zkh-opname. Maar deze hele paragraaf is verder nergens op gebaseerd :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RemcoDelft
TheRicolaa10 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:44:
[...]

Ben benieuwd of dit de nieuwe variant is. Vind het wel bijzonder dat er zoveel positieven tussen de reizigers zit.
85 van de 600 besmet is ENORM veel! En die hebben eerst 12 uur bij elkaar in het vliegtuig gezeten, en vervolgens de rest van de dag op Schiphol. En gisteren kwamen er net zoveel binnen, en de dag daarvoor ook...
Ik kwam schattingen tegen van 75% nieuwe variant daar, dus de overgrote meerderheid zal dat zijn. Dan zouden er nu dus al honderden gevallen in Nederland kunnen zijn, alleen nog niet bevestigd. Vluchten staken was dus weer rijkelijk laat. En als het echt zoveel besmettelijker is, zal deze variant over enkele weken ook hier dominant kunnen zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door RemcoDelft op 26-11-2021 23:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:47
RemcoDelft schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:46:
[...]

85 van de 600 besmet is ENORM veel! En die hebben eerst 12 uur bij elkaar in het vliegtuig gezeten, en vervolgens de rest van de dag op Schiphol. En gisteren kwamen er net zoveel binnen, en de dag daarvoor ook...
Een Belg kwam uit Egypte via Istanbul en had de nieuwe variant bij zich. Goed dat we wel actie ondernemen, maar je loopt wel achter de feiten aan. Het is er al.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
[...]

Ik hoop dat je gelijk hebt. @t_captain voorspelde plateauvorming al in een eerdere post, en @eamelink geeft nu aan dat de R al onder 1 zit. Als dat zo is dan is je hoop gefundeerd. Maar dan is de R al onder 1, zelfs met de ongevaccineerden. Ook dan is een QR niet erg logisch.
Maatregelen die we nu nemen, beogen om de R-waarde voor de duur van de winter wat te drukken.

Blijven hangen rond R=1 is voor de zorg geen haalbare kaart. De capaciteit daalt (overwerk en uitgesteld verlof zijn tijdelijk), terwijl op de IC een sluipende stijging van de vraag doorzet vanwege wat ik “langslapers” noem. Bovendien: alle planbare zoeg uitstellen, dat mag ook geen drie maanden op rij. De besmettingen moeten dus structureel omlaag.

Voor de tijdlijn vanaf februari is de omicron variant allesbepalend. Nu nog een grote onbekende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

OcGuru

Giulietta Qv

Heb ooit eens gehoord dat in een vliegtuig nauwelijks besmettingen plaatsvinden ipv het goede ventatiesysteem : :P :X

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
OcGuru schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:49:
Heb ooit eens gehoord dat in een vliegtuig nauwelijks besmettingen plaatsvinden ipv het goede ventatiesysteem : :P :X
Dat had te maken met de economie vorig jaar. Gek genoeg hoor je dat verhaaltje nu niet meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
Zulke onzin mag je alleen verkondigen als de staat een belangrijk deel van de aandelen in handen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HCMarX
[...]

De QR code is niet meer dan een softe vaccinatieplicht. QR code is w.m.b. het afdwingen van 'verantwoordelijkheid' al zou het puur rationeel beter zijn als iedereen zou testen. Maar dan valt het 'voordeel' van de vaccinatie weg en daarmee ook de motivatie voor een groep mensen. Overall is het gewone een politieke oplossing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:39

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Maar zijn deze mensen dan in het vliegtuig besmet of besmet het vliegtuig in gestapt ;)?

[ Voor 5% gewijzigd door ZieMaar! op 26-11-2021 23:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

HCMarX schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:39:
[...]

Puur anekdotisch trouwens zijn de enige drie ongevaccineerden van mijn leeftijd (30-40) die ik ken de afgelopen week (of twee) besmet geraakt versus een veelvoud aan gevaccineerden van mijn leeftijd. Wel een paar weken geleden iemand van mijn leeftijd en deze week een vader van een vriend.
Ik denk dan ook dat we niet zoveel verschillen van mening. Engeland en Portugal zijn dus twee extremen, waar de meeste landen ergens tussen zitten. En alles wat we (jij, ik maar ook RIVM) zeggen is gebaseerd op modellen. De realiteit moet het uitwijzen, ik hoop allen dat Unicron Omicron geen roet in het eten gaat gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

HCMarX schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:51:
[...]

De QR code is niet meer dan een softe vaccinatieplicht. QR code is w.m.b. het afdwingen van 'verantwoordelijkheid' al zou het puur rationeel beter zijn als iedereen zou testen. Maar dan valt het 'voordeel' van de vaccinatie weg en daarmee ook de motivatie voor een groep mensen. Overall is het gewone een politieke oplossing.
Klopt, daarom ben ik er geen voorstander van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Tsjonge wat een boel besmette mensen in dat vliegtuig. Ben benieuwd hoeveel er symptomatisch zijn.

Ben eerlijk gezegd ook wel benieuwd wat een random sampling van willekeurige Nederlanders op zou leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Norjee
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 22:47:
[...]

Vooral dat exponentiele verbaas ik me over. Als je in dit topic kijkt is er maanden geleden al geroepen dat met deze stijging we half november problemen gingen krijgen. Ik vraag me dan af hoe het kan dat onze simpele berekeningen schijnbaar beter voorspellen wat er gaat gebeuren dan de RIVM voorspellingen. Of updaten ze daar de voorspellingen gewoon te weinig en corrigeren ze te laat voor nieuwe rapportage?
Eigenlijk is de vraag stellen toch de vraag beantwoorden in deze; hoewel het niet met zoveel woorden gezegd wordt lijkt de strategie escalatie, al vanaf de verwachting dat er 4k IC opnames nog te verwachten zijn onder de populatie lijkt het beleid te zijn deze er dan maar zo snel mogelijk door te jagen, beter een korte "pijn" dan lange onvrede over maatregelen, de gevolgen, ach die houden we zoveel mogelijk onzichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dit was destijds een stuk uit het eindrapport NLR/RIVM onderzoek naar besmettingsrisico's aan boord van vliegtuig
Uit de simulaties en metingen is gebleken dat in de 7 rijen rondom de indexpassagiers het gemiddelde risico op COVID-19 besmetting door inademing van virusdeeltjes in aerosolen relatief laag is en bijvoorbeeld lager dan in ongeventileerde ruimtes van dezelfde afmetingen. Het risico buiten deze 7 rijen is door het NLR en RIVM verder niet beoordeeld, omdat volgens hen kan worden aangenomen dat deze risico’s, gezien de toenemende afstand ten opzichte van de besmette passagier, verwaarloosbaar zijn. Wel zijn er twee rijen verder (vóór de onderzochte zeven-rij cabinesectie) onderzocht om onder meer het effect van HEPA-filters te duiden. Bij deze metingen werden slechts zeer lage volumes virusdeeltjes aangetroffen.
https://www.rijksoverheid...boord-van-vliegtuigen.pdf

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

eamelink schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:55:
Tsjonge wat een boel besmette mensen in dat vliegtuig. Ben benieuwd hoeveel er symptomatisch zijn.

Ben eerlijk gezegd ook wel benieuwd wat een random sampling van willekeurige Nederlanders op zou leveren.
Ja daar val je wel even stil van gewoon 85 mensen die anders gewoon hier gezellig de boel hadden aangestoken. Met als we pech hebben het volgende lockdown monster?

Maar dit roept toch om iedereen die op Schiphol aankomt van buiten Europa een sneltest in zijn neus te duwen en pas naar naar buiten indien negatief en indien positief meteen doorlopen naar de shuttlebus van het quarantaine hotel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Heb ooit eens gehoord dat in een vliegtuig nauwelijks besmettingen plaatsvinden ipv het goede ventilatiesysteem : :P :X
Als ze positief zijn getest net na de vlucht, is de kans dat ze tijdens de vlucht geïnfecteerd zijn extreem klein. Als ik het RIVM mag geloven doet het een paar dagen voordat er voldoende virus in je neus/keel aanwezig om positief te testen.

Dus deze uitslag zal waarschijnlijk niets zeggen over wat er aan boord wel of niet is doorgegeven.

Daarnaast, hebben we werkelijk nog de illusie dat een nieuwe variant niet al lang in Europa/ons land is op het moment dat het ergens voor het eerst geïdentificeerd is?

[ Voor 10% gewijzigd door Fly-guy op 27-11-2021 00:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

Wolly schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 00:00:
[...]

Dit was destijds een stuk uit het eindrapport NLR/RIVM onderzoek naar besmettingsrisico's aan boord van vliegtuig

[...]

https://www.rijksoverheid...boord-van-vliegtuigen.pdf
Ja maar toen hadden we nog Alfa en die had ook geen grip op lagere school kindjes toch? We hebben nu Delta en een andere realiteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain

Ik schat net onder de 5% die nu positief zouden testen met aselecte PCR tests in NL.

Dan kom ik bij het vliegtuig. Omstreeks 13% positief. Komend vanuit een land waar de incidentie weliswaar hard oploopt, maar nog zeer laag is (2500 positieve tests in SA = 1/30e van de incidentie in NL.

Dat klopt niet. Het kan een cluster zijn (misschien in een touristenresort). Of er zijn zeer hoge aantallen asymptomatische gevallen. Misschien is dat laatse wel de beste uitkomst.

[ Voor 32% gewijzigd door t_captain op 27-11-2021 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Bijzonder dat de GGD een andere uitleg heeft dan de veiligheidsrisico overigens.
Passagiers met een negatieve uitslag mogen de luchthaven verlaten of doorreizen, zegt de veiligheidsregio. De GGD zei eerder dat passagiers met een negatieve testuitslag thuis in quarantaine moeten.
https://nos.nl/liveblog/2...oor-tegenvallende-cijfers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

DevWouter schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:44:
[...]

En @eamelink heeft later die dag ook ingezien dat de R pas daalt wanneer de totaal aantal besmette personen afneemt. Dat de groei afneemt betekent.

Er is een plateau qua aantal nieuwe besmettingen per dag. Het plateau van totaal aantal besmettingen is vandaag ook NIET bereikt.
Op basis van meldingsdag lijkt het plateau nog niet bereikt maar op basis van test/1e ziektedag lijkt die wel bereikt op de 21.8k.
> breew in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10"
15/16/17/18/19 lijkt die stabiel en daarna zijn de cijfers nog niet helemaal compleet, maar lijkt wel een neergaande trend te krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 27-11-2021 00:11 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Hoeven ze dan helemaal niet eens getest te worden voordat ze in het vliegtuig stappen? Ik dacht dat dat de regel was!

Het zou toch wel fijn zijn als vakantiegangers zouden stoppen met het steeds erger maken, elke keer weer brengen ze een veel besmettelijkere mutatie mee terug. Was dat het waard?
EU-wijd gewoon een jaartje geen verre vakanties, zodat we in ieder geval eerst even de huidige problemen kunnen oplossen, zou best fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HCMarX
Dat zijn dan wel heel veel besmettingen als je de bredere RSA besmettingscijfers ziet: https://www.worldometers....rus/country/south-africa/

Sowieso is de bovenstaande pagina diegene om in de gaten te houden de komende tijd. Hoewel het daar nu zomer is natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
RemcoDelft schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 00:08:
[...]

Hoeven ze dan helemaal niet eens getest te worden voordat ze in het vliegtuig stappen? Ik dacht dat dat de regel was!

Het zou toch wel fijn zijn als vakantiegangers zouden stoppen met het steeds erger maken, elke keer weer brengen ze een veel besmettelijkere mutatie mee terug. Was dat het waard?
EU-wijd gewoon een jaartje geen verre vakanties, zodat we in ieder geval eerst even de huidige problemen kunnen oplossen, zou best fijn zijn.
Ook dat roep ik al vanaf het begin, gooi het vliegverkeer dicht, maar ja, economie is belangrijker dan mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HCMarX
[...]

Tja. In Nederland mag en kan weinig meer, maar vakanties blijven prima mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Fly-guy schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 00:04:
[...]

Als ze positief zijn getest net na de vlucht, is de kans dat ze tijdens de vlucht geïnfecteerd zijn extreem klein. Als ik het RIVM mag geloven doet het een paar dagen voordat er voldoende virus in je neus/keel aanwezig om positief te testen.

Dus deze uitslag zal waarschijnlijk niets zeggen over wat er aan boord wel of niet is doorgegeven.

Daarnaast, hebben we werkelijk nog de illusie dat een nieuwe variant niet al lang in Europa/ons land is op het moment dat het ergens voor het eerst geïdentificeerd is?
En wat is dan de kans dat ze negatief getest (want verplicht) het vliegtuig instappen en met 85 man (geschat) 5 uur later het vliegtuig uitstappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

De regels zijn verschillend per land van oorsprong.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Segafreak83 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 00:09:
[...]

Ook dat roep ik al vanaf het begin, gooi het vliegverkeer dicht, maar ja, economie is belangrijker dan mensen.
Zijn ook andere redenen dan vakantie voor vliegreizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 00:13:
[...]

En wat is dan de kans dat ze negatief getest (want verplicht) het vliegtuig instappen en met 85 man (geschat) 5 uur later het vliegtuig uitstappen?
Gezien de grote hoeveelheid fraude met QR codes, testuitslagen en andere zaken? Vrij groot, lijkt me.

Tenzij je tegen veel informatie in wil gaan wat zegt dat testen vlak na infectie zelden een positief resultaat geeft, zie ik weinig andere alternatieven dan aannemen dat ze toch al positief aan boord gekomen zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
t_captain schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 00:07:
[...]

Ik schat net onder de 5% die nu positief zouden testen met aselecte PCR tests in NL.

Dan kom ik bij het vliegtuig. Omstreeks 13% positief. Komend vanuit een land waar de incidentie weliswaar hard oploopt, maar nog zeer laag is (2500 positieve tests in SA = 1/30e van de incidentie in NL.

Dat klopt niet. Het kan een cluster zijn (misschien in een touristenresort). Of er zijn zeer hoge aantallen asymptomatische gevallen. Misschien is dat laatse wel de beste uitkomst.
Ik hoop dat blijkt dat omicron zo besmettelijk is dat ie delta wegduwt, maar zo harmless dat iedereen met een snotneus loopt en that's it

One can dream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Fly-guy schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 00:18:
[...]

Gezien de grote hoeveelheid fraude met QR codes, testuitslagen en andere zaken? Vrij groot, lijkt me.

Tenzij je tegen veel informatie in wil gaan wat zegt dat testen vlak na infectie zelden een positief resultaat geeft, zie ik weinig andere alternatieven dan aannemen dat ze toch al positief aan boord gekomen zijn.
Ik heb nog niet echt gelezen dat er grote qr fraude is met de internationale reispassen. Het zet mij trouwens wel aan het denken, mochten deze mensen gewoon ongetest naar NL vliegen als ze een QR code hadden?

Als ik nu zoek op de procedure staat er dat je dubbel getest moet zijn voor de terugvlucht, maar die informatie is wellicht al aangepast ma ontdekking van die mutant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wolly schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 00:13:
[...]
In welke risico zone zat ZA gisteren/eergisteren dan?
Moest je daar toen testen voor het vliegen naar NL?

(En als dat mogelijk moest, heb je weer de antigeen vs PCR test)

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 27-11-2021 00:25 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:56
t_captain schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 00:07:
[...]

Van de toegangstests was de week van 15-21 november 1.4% positief. Is 5% dan niet wat aan de hoge kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Barrycade schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 00:05:
[...]

Ja maar toen hadden we nog Alfa en die had ook geen grip op lagere school kindjes toch? We hebben nu Delta en een andere realiteit.
Het is maar te hopen dat die onderzoeken dan bij een nieuwe grote variant opnieuw worden gedaan.

Al betwijfel ik of dat het geval is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:39
HCMarX schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:51:
[...]

Yup, en straks is je QR code ook niet meer geldig als je geen 3e shot neemt. Je komt nu al bepaalde landen niet meer in zonder booster, terwijl we hier nog maanden op onze beurt moeten wachten. En als je je 3e shot hebt dan is die bij de volgende besmettelijke variant ongeldig, en zo blijven we bezig...

Ons kabinet is vooral van "Throwing shit at the wall to see what sticks".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 18:06

FreakNL

Well do ya punk?

FreakNL schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:31:
Ik snap eigenlijk niet dat NL geen inreis-PCR vereist.
..
Ik quote mezelf maar. Echt belachelijk. Zeker nu je deze berichten leest…

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 27-11-2021 05:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
61 van de 600 passagiers uit Zuid-Afrika positief getest op coronavirus

wat ik niet snap is...hoe kunnen er 61 mensen een vliegtuig instappen terwijl ze corona hebben....niemand had blijkbaar klachten vantevoren ?

of zou het zo een besmettelijke variant zijn dat je een paar uur na contact moment al positief test

[ Voor 25% gewijzigd door Mr. Detonator op 27-11-2021 06:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Het wachten is op de eerste van die 61 die een advocaat inschakelt om de isolatie opgeheven te krijgen. Want er is nog niet bewezen dat ze de nieuwe variant hebben en er is ook niet bewezen dat die variant erg genoeg is dat het de isolatie rechtvaardigt. Het is dus rechtsongelijkheid en discriminatie om de passagiers uit Z-A anders te behandelen dan alle anderen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 18:06

FreakNL

Well do ya punk?

Norjee schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 19:54:
[...]

Niet de generatie, maar om het heel bot te zeggen, gewoon dom. Deze persoon mist gewoon het groter geheel, begrijpt of waardeerd de gevolgen van niet vaccineren niet.
Mijn kapster (<30, lekker wijf) is wel gevaccineerd :+

@Mr. Detonator met lichte klachten stap je gewoon in anders ben je je geld kwijt…

[ Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 27-11-2021 06:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
dan wens ik die advocaat (Jeroen Pols 😀 ) veel succes midden in een pandemie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Detonator
FreakNL schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 06:43:
[...]

@Mr. Detonator met lichte klachten stap je gewoon in anders ben je je geld kwijt…
dan nog zijn het er wel veel ....61 man

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
YakuzA schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 00:23:
[...]

In welke risico zone zat ZA gisteren/eergisteren dan?
Moest je daar toen testen voor het vliegen naar NL?

(En als dat mogelijk moest, heb je weer de antigeen vs PCR test)
6 okt. 2021 — Reis alleen naar Zuid-Afrika als het noodzakelijk is. Als u vanuit Zuid-Afrika naar Nederland reist moet u een coronabewijs laten zien

Dit kwam van Nederland Wereldwijd.

Leuk dat er dan “zielige, wij zitten hier nu op Schiphol vast na onze vakantie” stukjes kwamen in het nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Vorkie schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 07:00:
[...]

6 okt. 2021 — Reis alleen naar Zuid-Afrika als het noodzakelijk is. Als u vanuit Zuid-Afrika naar Nederland reist moet u een coronabewijs laten zien

Leuk dat er dan “zielige, wij zitten hier nu op Schiphol vast na onze vakantie” stukjes kwamen in het nieuws.
Och kom, Nederlanders vliegen dagelijks massaal naar het buitenland om op vakantie te gaan...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
President schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 07:17:
[...]

Och kom, Nederlanders vliegen dagelijks massaal naar het buitenland om op vakantie te gaan...
Ja en? Je negeert een advies, moet je niet klagen achteraf en moet je het nemen zoals het gaat, net zoals die relschoppers die huilend bij de rechter staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dat snap ik ook niet. We zitten in een pandemie dus reizen is al risicovol en er is een nieuwe variant van het virus, prima dat ze je een dag vasthouden en checken op het vliegveld. Nederland heeft hier eindelijk snel en resoluut gehandeld, dat mag ook gezegd worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 18:33
user109731 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 07:32:
[...]

Dat snap ik ook niet. We zitten in een pandemie dus reizen is al risicovol en er is een nieuwe variant van het virus, prima dat ze je een dag vasthouden en checken op het vliegveld. Nederland heeft hier eindelijk snel en resoluut gehandeld, dat mag ook gezegd worden :)
Eens!

Het zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die anders in dezelfde krant hadden gestaan: "we waren geland maar er was niets te merken van controle, we mochten zo doorlopen." Nu huilen dat er resoluut gehandeld wordt, anders huilen dat er niet resoluut gehandeld wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
Tsja. We hadden vorig jaar maart ook mensen die vol trots vertelden hoe ze *net* voor de lockdown uit de skigebieden waren ‘ontsnapt’. Mijn favoriete duikbestemming zit ook niet zonder Europese toeristen sinds zomer vorig jaar.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik maak me vooral zorgen hoe veel mensen die van die vlucht in quarantaine moeten dat ook daadwerkelijk doen. Het feit dat ze tijdens een pandemie vrolijk op een dergelijke vakantie gaan geeft me daar weinig vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:10
Het zou mijn niets verbazen als ook in Nederland flink wat mensen rondlopen die deze nieuwe variant hebben, en zou deze variant deze enorme piek veroorzaakt hebben terwijl we dachten dat het Delta was?
Maar goed ik neem aan dat 'men' dat wel getest zou hebben.
Maar idd, volgens mij leren we het nooit want de vakantie is heilig voor veel, en interesseert het hun niet wat daar uit voorkomt. Reisbeperkingen tijdens een pandemie lijkt me zolang deze duurt.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tom-Z schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 00:30:
[...]

Van de toegangstests was de week van 15-21 november 1.4% positief. Is 5% dan niet wat aan de hoge kant?
Mensen met klachten gaan daar waarschijnlijk juist niet heen. Daarnaast; zo enorm betrouwbaar zijn die sneltests (en/of uitvoerders) nou ook weer niet.

Gisteravond lekker de persco en dit topic overgeslagen. Gelukkig weinig rellen, begrijp dat ze vol op opruiers ingezet hebben.

Ben ook blij dat de maatregelen zo eenduidig in een simpele graphic zijn samengevat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6fyPoRXP61bNTmoK6BAsznk6-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FOgQueTQlEW5gqToTyX6FEEG.jpg?f=fotoalbum_large

Niks meer aan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Tom-Z schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 00:30:
[...]

Antigeen va PCR. En voorselectie van mensen die zichzelf fit genoeg achten om erop uit te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 00:41
[...]

Is het mogelijk om twee afzonderlijke r-waarden te berekenen? Eén voor de gevaccineerden, en één voor de ongevaccineerden?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

alexbl69 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 08:20:
[...]

Is het mogelijk om twee afzonderlijke r-waarden te berekenen? Eén voor de gevaccineerden, en één voor de ongevaccineerden?
Ik denk alleen met random samples onder de bevolking. De vaccinaties maken de kans op een asymptomatisch ziektebeeld groter dus die zie je helemaal slecht. Ook de testbereidheid van gevaccineerd vs ongevaccineerd is niet gelijk.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Mr. Detonator schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 06:05:
61 van de 600 passagiers uit Zuid-Afrika positief getest op coronavirus

wat ik niet snap is...hoe kunnen er 61 mensen een vliegtuig instappen terwijl ze corona hebben....niemand had blijkbaar klachten vantevoren ?

of zou het zo een besmettelijke variant zijn dat je een paar uur na contact moment al positief test
10% positief en een paar uur met elkaar in een sardineblikje. Doe dan even dat hele vliegtuig in quarantaine. Daar gaan nog heel veel meer besmettingen uit voortkomen.

alles kan off-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Begrijp ik overigens goed dat de 539 negatief geteste mensen die bij 61 positief geteste personen in het vliegtuig zaten nu de vrije natuur in worden gestuurd? :F

@Ankona dat dus IDD...

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 27-11-2021 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Ankona schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 08:37:
[...]

10% positief en een paar uur met elkaar in een sardineblikje. Doe dan even dat hele vliegtuig in quarantaine. Daar gaan nog heel veel meer besmettingen uit voortkomen.
Ik las net dat ze voor boarding een negatieve zelftest moesten laten zien. Dat zou betekenen dat of de zelftest niet deugt, of honderden mensen met een positieve test zijn achtergebleven, of degenen met een positieve test bewust een neptest hebben laten zien. Ik ben namelijk erg benieuwd hoeveel mensen er na hun vakantie hun vlucht gemist hebben om zelf in Afrika op eigen kosten in quarantaine te gaan. Is dit aantal bekend? Want er zou best eens een flinke straf mogen komen voor frauderen met zelftesten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
MikeyMan schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 08:38:
Begrijp ik overigens goed dat de 539 negatief geteste mensen die bij 61 positief geteste personen in het vliegtuig zaten nu de vrije natuur in worden gestuurd? :F

@Ankona dat dus IDD...
Dat klinkt als typisch Nederlands wanbeleid, dus zeer waarschijnlijk 8)7 :X
Waarom is er geen verplichte langdurige quarantaine op eigen kosten in bewaakte hotels voor iedereen die zo nodig in een pandemie op verre vakantie wil?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:39

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Misschien zat er wel een heel contingent vrijwilligers in die daar 3 maanden lang zich dag en nacht ingezet hebben om de townships prikken te zetten?

Vast niet, maar laten we toch niet al te snel oordelen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Volgens NOS.nl was er sprake van een negatieve sneltest bij boarding.
Alle passagiers ouder dan 13 jaar die van Zuid-Afrika naar Nederland vlogen moesten bij het aan boord gaan een negatieve sneltest van maximaal 24 uur oud laten zien. Alleen EU-burgers werden toegelaten op KLM-vluchten.
https://nos.nl/artikel/24...t-variant-nog-onduidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:26
TrailBlazer schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 08:06:
Ik maak me vooral zorgen hoe veel mensen die van die vlucht in quarantaine moeten dat ook daadwerkelijk doen. Het feit dat ze tijdens een pandemie vrolijk op een dergelijke vakantie gaan geeft me daar weinig vertrouwen in.
Ja, leuk doe Beatrix de groeten in Curaçao. Zal ook wel gegijzeld gaan worden in een hotel bij een positieve test.
RemcoDelft schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 08:40:
[...]

Ik las net dat ze voor boarding een negatieve zelftest moesten laten zien. Dat zou betekenen dat of de zelftest niet deugt, of honderden mensen met een positieve test zijn achtergebleven, of degenen met een positieve test bewust een neptest hebben laten zien. Ik ben namelijk erg benieuwd hoeveel mensen er na hun vakantie hun vlucht gemist hebben om zelf in Afrika op eigen kosten in quarantaine te gaan. Is dit aantal bekend? Want er zou best eens een flinke straf mogen komen voor frauderen met zelftesten!
Fraude valt niet te controleren met zelftesten. Wat ik regelmatig zie gebeuren is dat iemand klachten heeft bij zelftesten (antigen) een negatief resultaat krijgt, maar bij een PCR test wel degelijk positief is. Daarom is is heel dat testen voor toegang ook een wasseneus.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Tweakers tijdens juli/aug/sept dit 2021: '''zo, m'n PCR testresultaat is binnen, ik kan op vakantie!'' , ''zo, fijn nog even eruit, was echt toe aan vakantie'' , ''ja, ik ga ook naar Italie, echt lekker!''

deze zelfde mensen 26/27 november 2021: ''Snap echt niet dat mensen tijdens een pandemie gaan reizen!''

iets met een h en eindigt op criet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 08:38:

@Ankona dat dus IDD...
Niet direct de vrije natuur, ze moeten wel in isolatie.

En positief getesten mogen ook naar huis onder bepaalde condities overigens.
Reizigers met een negatieve uitslag mogen de luchthaven verlaten. Zij moeten thuis nog wel vijf dagen in quarantaine.

Passagiers die positief zijn getest, worden overgebracht naar een bewaakt isolatiehotel op of in de buurt van Schiphol. Daar moeten ze zeven dagen blijven als ze klachten hebben en vijf dagen als ze geen klachten hebben.

Er geldt een uitzondering voor positief geteste reizigers die thuis geen huisgenoten hebben die niet op de vlucht zaten: als zij in de gelegenheid zijn om met eigen vervoer naar huis te gaan, mogen zij thuis in isolatie. Dat betekent dat alleenwonenden en mensen die met al hun huisgenoten op pad waren, naar huis mogen.

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 27-11-2021 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
_Bailey_ schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 08:50:
Tweakers tijdens juli/aug/sept dit 2021: '''zo, m'n PCR testresultaat is binnen, ik kan op vakantie!'' , ''zo, fijn nog even eruit, was echt toe aan vakantie'' , ''ja, ik ga ook naar Italie, echt lekker!''

deze zelfde mensen 26/27 november 2021: ''Snap echt niet dat mensen tijdens een pandemie gaan reizen!''

Italië was toen niet afgeraden volgens mij. Zuid Afrika wel als ik me niet vergis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
_Bailey_ schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 08:50:

Leuk verhaal, klopt niet. Ik ben al ruim 2 jaar niet op vakantie geweest, mis het enorm, maar heb mijn prioriteiten wel op orde.
Mag ik nu weer klagen over de intercontinentale vakantiegangers zonder uitgescholden te worden?

[ Voor 7% gewijzigd door RemcoDelft op 27-11-2021 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
giantgiantus schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 08:52:
[...]

Italië was toen niet afgeraden volgens mij. Zuid Afrika wel als ik me niet vergis?
ik noemde Italië, je had er een willekeurige bestemming van kunnen maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
_Bailey_ schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 08:55:
[...]

ik noemde Italië, je had er een willekeurige bestemming van kunnen maken ;)
Nou ik denk dat het overgrote deel van de Nederlanders eigenlijk wel naar Europese bestemmingen zijn gegaan zonder negatief reisadvies. Aantal reisjes naar negatieve landen was echt heel beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Ankona schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 08:37:
[...]

Net als de vliegtuigen die gisteren aankwamen, en eergisteren, en de dag daarvoor. Zoals altijd is het vliegverbod veel te laat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Laatst online: 18:47
alexbl69 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 08:20:
Forumland wordt met de dag een beter idee, hek eromheen en daar het virus uit laten razen... :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:58

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Wolly schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 08:51:
[...]

Niet direct de vrije natuur, ze moeten wel in isolatie.

En positief getesten mogen ook naar huis onder bepaalde condities overigens.

[...]

Het zijn Hollanders toch? Ik heb er dan maar weinig vertrouwen in dat ze zich allemaal aan de gestelde regels gaan houden ;w
Pagina: 1 ... 121 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de persconferentie van 26 november j.l. en alles dat daarbij hoort: Persconferentie 26 november

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal de IC capiciteit op gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.