Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 118 ... 129 Laatste
Acties:
  • 396.556 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19:23
wildhagen schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:32:
[...]

Nou, het sluiten van winkels om 17:00 ipv om 18:00 kan ik nou niet echt extreem heftig noemen ofzo.

Maargoed, kennelijk kan je om 16:55 nog niet besmet worden, maar om 17:05 wel. Ofzoiets.
Het draait in ieder geval de theaters / zalen / bioscopen weer de nek om, afgezien van wat dingen voor kinderen en een paar voorstellingen in de middag in het weekend.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik vind de winkelsluiting om 1700 eigenlijk wel een prima plan. In December had je altijd ik weet niet hoeveel drukke koopavonden voor de feestdagen.

Hopelijk gaan de mensen hun kado's nu online bestellen.

Daarnaast hoeft er denk ik geen compensatie te worden uitgekeerd aan de winkels, ze kunnen immers nog steeds prima hun spullen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:32

Dennis1812

Amateur prutser

Nat-Water schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:31:
[...]

Ik weet het niet hoor, maar als de aangekondigde maatregelen ook daadwerkelijk kloppen vind ik ze best heftig. Long overdue, maar toch.
Wat vind je er heftig aan? Je moet in plaats van half 6 om half 5 naar de action?
Nou je neemt een uur pauze in de middag en werkt in de avond nog een uurtje.
Of gaat in het weekend.

Sluiten die bende, alles waar een slot op zit op slot.
Op veel andere manieren gaan we er niet komen ben ik bang. En de avondklok vanaf 18:00 tegen de feestjes.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Dennis1812 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:30:
Wordt het geen tijd dat we niet meer maatregelen met een uurtje verlengen maar keiharde maatregelen gaan nemen.

Hoe kan deze man zichzelf in de spiegel aankijken als hij vanochtend aangeeft dat alle planbare zorg weer gewoon mag blijven creperen en hij vanavond gaat vertellen dat we er wel komen als we een uur minder doorbrengen in de action..
Echt ik heb mij lang kunnen vinden in het beleid. Maar mij zijn ze kwijt. Dit is gewoon sturen naar een complete code zwart.
Ik begrijp je sentiment, maar qua timing is een strenge lockdown eigenlijk niet meer passend. Die hadden we enkele weken geleden moeten doen, ik heb daat begin november ook voor gepleit.

Wat we nu nodig hebben zijn maatregelen die de R-waarde voor wat langere tijd drukken. Een strenge lockdown kun je altijd maar kort doen. We hebben de boot gemist om de zorgpiek te bestrijden, volgende doel is om de leegloop van ziekenhuizen te bespoedigen. Belangrijk element is het "langslapers" effect op de IC:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBIV4dsRzF0Ze64R7vABvIrTbHw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IeRJ047sfaStFxKB8WXKgmVg.png?f=user_large

De golf mag niet de hele winter doorgaan op dit hoge niveau. We moeten dus maatregelen nemen die voor de duur van de winter helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GQAH
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-09 18:05

GQAH

King Tux

Mugwump schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:37:
[...]

Het draait in ieder geval de theaters / zalen / bioscopen weer de nek om, afgezien van wat dingen voor kinderen en een paar voorstellingen in de middag in het weekend.
Maar waren de kinderen niet juist een "haard"? Ik snap er in ieder geval helemaal niks meer van met wat ze nu (willen) doen

GQAH - Good, Quick and Helpful

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
autje schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:36:
[...]

Een niet gevaccineerde die op 22 november positief is gebleken. Dikke kans dat hij of zij daarvoor al in contact is geweest met anderen.

'Uit het buitenland' vind ik niet specifiek genoeg :).
Vakantie in Egypte, volgens NOS

Je kan je afvragen wat voor nut het tegenhouden van vluchten uit zuidelijk Afrika heeft als dat inderdaad zo is.

[ Voor 15% gewijzigd door anandus op 26-11-2021 14:40 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

CMD-Snake schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:36:
[...]

De Jonge wilde graag 2G invoeren. Hij poneerde dat altijd als 2G of de hele boel op slot. Zijn idee was dan ook aanvankelijk de huidige situatie de baas te worden met nog meer coronapassen. Alleen na behoorlijke kritiek, inclusief een OMT advies wat hem ongelijk gaf, heeft het kabinet hun koers bijgesteld.
En uiteindelijk is alles gewoon open en hebben we ook geen 2G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

t_captain schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:38:
[...]

Ik begrijp je sentiment, maar qua timing is een strenge lockdown eigenlijk niet meer passend. Die hadden we enkele weken geleden moeten doen, ik heb daat begin november ook voor gepleit.

Wat we nu nodig hebben zijn maatregelen die de R-waarde voor wat langere tijd drukken. Een strenge lockdown kun je altijd maar kort doen. We hebben de boot gemist om de zorgpiek te bestrijden, volgende doel is om de leegloop van ziekenhuizen te bespoedigen. Belangrijk element is het "langslapers" effect op de IC:

[Afbeelding]

De golf mag niet de hele winter doorgaan op dit hoge niveau. We moeten dus maatregelen nemen die voor de duur van de winter helpen.
Het lijkt mij dat je met een keiharde lockdown je instroom ook sneller omlaag hebt waardoor we eerder weer normale mensen kunnen helpen ipv alleen de covid patiënten.

Ook al zou je de echte piek missen. Het lijntje omlaag kan niet steil genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:16
Wolly schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:37:
Ik vind de winkelsluiting om 1700 eigenlijk wel een prima plan. In December had je altijd ik weet niet hoeveel drukke koopavonden voor de feestdagen.

Hopelijk gaan de mensen hun kado's nu online bestellen.

Daarnaast hoeft er denk ik geen compensatie te worden uitgekeerd aan de winkels, ze kunnen immers nog steeds prima hun spullen verkopen.
Ik voorzie eigenlijk vooral gigantisch drukke zaterdagen in de winkelstraten.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GQAH

GQAH

King Tux

Ramon schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:42:
[...]
Met over 3 weken een roepend kabinet: "Jullie hebben je niet goed gedragen, foei!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Nat-Water schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:31:
[...]

Ik weet het niet hoor, maar als de aangekondigde maatregelen ook daadwerkelijk kloppen vind ik ze best heftig. Long overdue, maar toch.
De winkels moeten waarschijnlijk wat eerder dicht, dat is op zich niet zo heftig. Sportscholen kan wel een probleem zijn, veel mensen sporten toch na hun werk. En 's avonds uit eten gaan zit er ook niet meer in.

Persoonlijk zie ik niet goed in hoe deze maatregelen ons moet verlossen van de > 20.000 besmettingen die we dagelijks zien. Mensen kunnen overdag nog best veel doen en transmissie van het virus blijven we dan behouden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
GQAH schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:38:
[...]

Maar waren de kinderen niet juist een "haard"? Ik snap er in ieder geval helemaal niks meer van met wat ze nu (willen) doen
Klopt, daarom moeten ze nu mondkapjes op in de gang op school en krijgen opa en oma het dringende advies om niet op bezoek te komen bij de kleinkinderen. Klinkt als succes gegarandeerd met de feestdagen voor de boeg.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wel vreemd als ze niet weer de bezoekerslimiet in winkels gaan hanteren, zeker in zo'n drukke maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 10:24
Ramon schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:42:
[...]
Ze kunnen beter de weekenden de winkels dichtgooien dan ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:38
CMD-Snake schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:33:
Vanaf zondag krijgen we een avondlockdown volgens de Haagse insiders. Niet-essentiële winkels, horeca, amateursport en dienstverlening moet tussen 17.00 en 05.00 gesloten zijn. Vanaf groep 6 komt er een mondkapjesplicht op school als de leerlingen over de gang lopen.
Ik mag dus niet na 17.00 trainen, maar op zaterdag wel een uitwedstrijd spelen. Leg dan gewoon alles stil, als je meer blessures en druk op de zorg wil hebben, moet je dit uitvoeren |:(

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• t_captain
Plenkske schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:32:
[...]

_O- _O-

Sorry, maar die aanname vind ik wel grappig.
Als je verhalen leest dat mensen niet geloven dat ze covid hebben "want corona bestaat niet", dan denk ik niet dat ze enig begrip zullen tonen.
Ik maak me elke dag hard voor het recht van mensen om zich niet te laten prikken als ze dat niet willen. Dat betekent echter niet dat ik geneigd ben om te helpen met de gevolgen van de risico's, die de betreffende mensen toch echt zelf nemen.

Vrijheid vind ik extreem belangrijk.

Maar vrijheid om je een beetje af te zonderen van de brede samenleving en dingen op je eigen manier te doen, dat is compleet anders dan het recht om op de samenleving voor jouw kar te spannen.

Niet vaccineren, dat is vrijheid. Wel een ziekenhuisbed verwachten (in een periode waarin we die gewoon niet genoeg hebben), dat is de samenleving voor je kar spannen. Het idee van vrijheid is juist dat je je eigen broek ophoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GQAH

GQAH

King Tux

Mugwump schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:43:
[...]

Klopt, daarom moeten ze nu mondkapjes op in de gang op school en krijgen opa en oma het dringende advies om niet op bezoek te komen bij de kleinkinderen. Klinkt als succes gegarandeerd met de feestdagen voor de boeg.
Ik bedoel meer op het feit dat de bioscopen / theaters open zijn overdag. Lekker vol met besmette kindjes. De bioscopen had je juist beter na kinderbedtijd open kunnen laten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
XWB schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:42:
[...]

De winkels moeten waarschijnlijk wat eerder dicht, dat is op zich niet zo heftig. Sportscholen kan wel een probleem zijn, veel mensen sporten toch na hun werk. En 's avonds uit eten gaan zit er ook niet meer in.

Persoonlijk zie ik niet goed in hoe deze maatregelen ons moet verlossen van de > 20.000 besmettingen die we dagelijks zien. Mensen kunnen overdag nog best veel doen en transmissie van het virus blijven we dan behouden.
Misschien is het een beetje als signaal van "hey mensen, het is menens, kijk maar. Houd je toch aan die basisregels"?
Too little too late, maar we gaan het merken.

Maar misschien is het ook een kwestie van draagvlak. Als er echt een lockdown zou komen heb je ook de kans dat er een niet-handhaafbare burgerlijke ongehoorzaamheid ontstaat bij de detailhandel, etc.

Een beetje Sun-Tzu: Je kan beter een verslagen vijand een uitweg bieden, dan ze te omcirkelen waarbij ze zich doodvechten met onnodige schade aanrichten aan jouw kant. Of zoiets was het.

Maar dan anders :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 10:43
Dennis1812 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:38:
[...]

Wat vind je er heftig aan? Je moet in plaats van half 6 om half 5 naar de action?
Nou je neemt een uur pauze in de middag en werkt in de avond nog een uurtje.
Of gaat in het weekend.

Sluiten die bende, alles waar een slot op zit op slot.
Op veel andere manieren gaan we er niet komen ben ik bang. En de avondklok vanaf 18:00 tegen de feestjes.
Niet elk werk laat het toe om pauze te nemen en weg te gaan. (Laat staan dat ik pauze neem voor de Action, m'n prullenbak bevat meer nuttige spullen dan die winkel ;) ). Maar ik zie alle mogelijke activiteiten die voor mij doordeweeks plaats vinden - sporten, bioscoop, horeca - wegvallen. Het is voor iemand met een fulltime baan hetzelfde als alles sluiten. Hooguit het weekend blijft over, en dan moet je maar hopen dat je standaardactiviteiten niet in de avond gepland staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Nat-Water op 26-11-2021 14:47 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Dennis1812 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:40:
[...]

Het lijkt mij dat je met een keiharde lockdown je instroom ook sneller omlaag hebt waardoor we eerder weer normale mensen kunnen helpen ipv alleen de covid patiënten.

Ook al zou je de echte piek missen. Het lijntje omlaag kan niet steil genoeg.
Probleem is het jojo-gedrag wat er daarna ontstaat. Jojo-en doen we elke keer teveel. Het is pas november. We moeten een pakket aan gedragsregels formuleren waarmee we de hele winter vooruit kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:19
t_captain schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:45:
[...]

Ik maak me elke dag hard voor het recht van mensen om zich niet te laten prikken als ze dat niet willen. Dat betekent echter niet dat ik geneigd ben om te helpen met de gevolgen van de risico's, die de betreffende mensen toch echt zelf nemen.

Maar vrijheid om je een beetje af te zonderen van de brede samenleving en dingen op je eigen manier te doen, dat is compleet anders dan het recht om op de samenleving voor jouw kar te spannen.

Niet vaccineren, dat is vrijheid. Wel een ziekenhuisbed verwachten (in een periode waarin we die gewoon niet genoeg hebben), dat is de samenleving voor je kar spannen. Het idee van vrijheid is juist dat je je eigen broek ophoudt.
Theoretisch snap ik wat je zegt. Maar ik heb geen zin om in een land te wonen waar mensen voor de deur van een ziekenhuis naar adem lopen te happen en niet geholpen worden. Ik ben er bv ook voor om drugsverslaafden te helpen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
GQAH schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:46:
[...]

Ik bedoel meer op het feit dat de bioscopen / theaters open zijn overdag. Lekker vol met besmette kindjes. De bioscopen had je juist beter na kinderbedtijd open kunnen laten dan.
Ik was ook sarcastisch. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Nat-Water schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:46:
[...]

Niet elk werk laat het toe om pauze te nemen en weg te gaan. (Laat staan dat ik pauze neem voor de Action, m'n prullenbak bevat meer nuttige spullen dan die winkel ;) ). Maar ik zie alle mogelijke activiteiten die voor mij doordeweeks plaats vinden - sporten, bioscoop, horeca - wegvallen. Het is voor iemand met een fulltime baan hetzelfde als alles sluiten. Hooguit het weekend blijft over, en dan moet je maar hopen dat je standaardactiviteiten niet in de avond gepland staan.
Gelukkig kan iedereen vrijaf nemen én zullen de opgebouwde vakantiedagen door het gebrek aan vertier flink opgebouwd zijn.

Ik zie het probleem dus eigenlijk niet zo, we zijn al kampioen parttime werken en die paar fulltimers kunnen heus nog wel naar de winkel voor een paar weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

t_captain schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:47:
[...]

Probleem is het jojo-gedrag wat er daarna ontstaat. Jojo-en doen we elke keer teveel. Het is pas november. We moeten een pakket aan gedragsregels formuleren waarmee we de hele winter vooruit kunnen.
Dat hadden we in oktober moeten doen lijkt mij.
Is het nu wat laat voor als we ook nog zorg willen verlenen in de winter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

giantgiantus schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:47:
[...]

Theoretisch snap ik wat je zegt. Maar ik heb geen zin om in een land te wonen waar mensen voor de deur van een ziekenhuis naar adem lopen te happen en niet geholpen worden. Ik ben er bv ook voor om drugsverslaafden te helpen etc.
En ik wil niet in een land leven waar nog maar 1 ziekte behandeld wordt en de rest vredig thuis onder begeleiding van de huisarts mag sterven en onzichtbaar verdwijnt in cijfers waar we niks mee doen. Daarom moet die bezetting acuut omlaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n3z
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-09 08:50

n3z

[...]

Alleen die drugsverslaafden zorgen niet voor een ineenstoring van ons zorgstelsel. Ik vind ook dat iedereen geholpen moet worden. Maar je kan niet volledige vrijheid willen (geen regels en geen vaccinatie) EN de allerbeste zorg. Dat gaat gewoon niet in een pandemie. Dit is met niets te vergelijken op misschien een kleine griepepidemie na.

En juist omdat het uniek is zijn er ook unieke maatregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 16:05
Ik vindt deze maatregelen weer pappen en nathouden, en voor mensen met kanker die nu geen behandeling krijgen vindt ik het erger, dan dat ik niet meer uit eten kan na het werk.

Wat ik wel vreemd vindt is dat er blijkbaar niet mag gesproken worden over het parkeren van bewust ongevaccineerde die in het ziekenhuis aankomen. Het is toch maar gewoon een griepje, het eigen immuun systeem moest dat makkelijk aankunnen. Minimale zorg verlenen en dan maar hopen op het beste.

Het begint voor veel mensen die wachten op echt nodige zorg nijpend te worden. Laat de risico's daar waar ze horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Laatst online: 17:18
[...]

Op zich is het een mooie manier om thuiswerken te stimuleren. 's avonds kan er niets meer, dus dat moedigt aan om overdag vrij te nemen en 's avonds nog thuis te werken. Vervelend neveneffect is dat mensen die niet kunnen thuiswerken in de knel komen, maar ik kan me voorstellen dat er voor de pandemiebestrijding een gunstig effect van uit gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
anandus schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:39:
[...]

Vakantie in Egypte, volgens NOS

Je kan je afvragen wat voor nut het tegenhouden van vluchten uit zuidelijk Afrika heeft als dat inderdaad zo is.
Op 11 november al in Belgie gearriveerd :X

[ Voor 10% gewijzigd door Wolly op 26-11-2021 14:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Theoretisch snap ik wat je zegt. Maar ik heb geen zin om in een land te wonen waar mensen voor de deur van een ziekenhuis naar adem lopen te happen en niet geholpen worden.
Ik heb daar ook geen zin in, maar iemand die kanker heeft z'n chemokuur weer ontzeggen omdat vaccinweigeraars buitenproportioneel het ziekenhuis bezetten, daar hebben we toch ook geen zin in? Nu de zorg zo schaars is mag er best wel een stevige consequentie zitten aan het weigeren van de vaccins.

[ Voor 5% gewijzigd door user109731 op 26-11-2021 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Vakantiedagen?
En je kan in de avond nog bij iedereen op bezoek en samen een etentje houden. Evt afhaal horeca.
Alleen zelf de vaatwasser inruimen nadien.
En sporten kan ook buiten? Er is nog geen avondklok?
Hier staan ze na sluitingstijd weer in een verwarmde tent op t veldje voor de dichte deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:47:
[...]

Precies. Laat ze in ieder geval komen met een routekaart die ze daarna compleet gaan negeren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:50:
[...]

Oh, dear.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
[...]

In normale omstandigheden doen we ook niet moeilijk over de oorzaak van de zorgvraag. Dat is een mooi principe. Al knal je met een cobra drie vingens van je hand, je krijgt dezelfde zorg als een hovenier met zijn hand in een electrische heggeschaar. De helft van de kankergevallen relateert aan levensstijl, Gaan we ook niet allemaal uitpluizen.

Maar: het zijn abnormale omstandigheden in de ziekenhuizen. In buitengewone omstandigheden mag de samenleving iets méér inspanning eisen van de deelnemers. Bijvoorbeeld om de gevolgen van vermijdbare zorgvraag niet bij de samenleving neer te leggen.

Dit is zeker niet een "nieuw normaal" waar ik naartoe zou willen. Maar een tijdelijke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:57:
[...]

In normale omstandigheden doen we ook niet moeilijk over de oorzaak van de zorgvraag. Dat is een mooi principe. Al knal je met een cobra drie vingens van je hand, je krijgt dezelfde zorg als een hovenier met zijn hand in een electrische heggeschaar. De helft van de kankergevallen relateert aan levensstijl, Gaan we ook niet allemaal uitpluizen.

Maar: het zijn abnormale omstandigheden in de ziekenhuizen. In buitengewone omstandigheden mag de samenleving iets méér inspanning eisen van de deelnemers. Bijvoorbeeld om de gevolgen van vermijdbare zorgvraag niet bij de samenleving neer te leggen.

Dit is zeker niet een "nieuw normaal" waar ik naartoe zou willen. Maar een tijdelijke situatie.
Dan moet je wel weten wat de reden is dat iemand zich niet liet vaccineren, en die reden moet je dan ook het liefste nog heel snel weten omdat het resultaat van medisch handelen tijdsafhankelijk is.

Je wilt immers niet de arts zijn die aannam dat iemand een bewuste weigeraar was en er later achterkomen dat er een reden voor was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:28
[...]

Probleem is dat het in veel gevallen om mensen gaat die zichzelf zeer snel in de slachtofferrol parkeren. Is het niet om corona dan wel om een andere reden. En een reden is snel gevonden. Het is altijd de schuld van ’ze’.

Dus hoe moeilijker je het maakt voor de nu niet-gevaccineerden hoe meer slachtoffer ze zich zullen voelen en hoe wanhopiger ze zullen worden.

Ik denk zelf dat dit komt omdat hun vertrouwen dat het uiteindelijk allemaal wel weer goed komt ergens een knak heeft gekregen.

Wat kan je daaraan doen? Ik heb geen idee. En moesten de psychologen het wel weten dan zouden ze wel al suggesties gegeven hebben denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 23:11
Wolly schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:59:
[...]

Dan moet je wel weten wat de reden is dat iemand zich niet liet vaccineren, en die reden moet je dan ook het liefste nog heel snel weten omdat het resultaat van medisch handelen tijdsafhankelijk is.

Je wilt immers niet de arts zijn die aannam dat iemand een bewuste weigeraar was en er later achterkomen dat er een reden voor was.
De enige juiste reden kan een medische reden zijn volgens mij ? Dus dat kan dan in het medisch dossier staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-09 14:48

Mfpower

In dubio

Wolly schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:50:
[...]

[Twitter]
Ik heb vrienden die zo slim zijn om zonder hun vier jonge kinderen op vakantie te gaan naar Egypte en daar nu zitten. |:( ik ben benieuwd of ze nog thuis gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Plenkske schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:02:
[...]

De enige juiste reden kan een medische reden zijn volgens mij ? Dus dat kan dan in het medisch dossier staan.
Administratieve redenen kan ook, bijvoorbeeld als ze in het buitenland zijn gevaccineerd oid? Of extreme prikangst waarbij geen aantekening van is?

Er zullen ongetwijfeld redenen zijn, alleen dat al maakt het extreem moeilijk om later niet aansprakelijk te worden gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Mfpower schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:02:
[...]

Ik heb vrienden die zo slim zijn om zonder hun vier jonge kinderen op vakantie te gaan naar Egypte en daar nu zitten. |:( ik ben benieuwd of ze nog thuis gaan komen.
Lullig, hopelijk zijn ze inventief :P
Reis alleen naar Egypte als het noodzakelijk is. Toeristisch verblijf is niet noodzakelijk.
https://www.nederlandwere...sadvies#anker-coronavirus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
t_captain schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:57:
[...]

Nogmaals ik snap je betoog. Maar je laat dus mensen naar adem happend sterven? En ja ik weet dat een kankerpatient ook kan sterven met uitgestelde zorg maar dat is niet direct.
Met andere woorden: stel jij voor om tegen een naar adem happende man of vrouw te zeggen, gaat u naar huis om te sterven?

[ Voor 5% gewijzigd door giantgiantus op 26-11-2021 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
giantgiantus schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:06:
[...]

Nogmaals ik snap je betoog. Maar je laat dus mensen naar adem happend sterven? En ja ik weet dat een kankerpatient ook kan sterven met uitgestelde zorg maar dat is niet direct.
Dus je laat een longkanker patiënt happend naar adem langzaam sterven want hij sterft niet direct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
xh3adshotx schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:07:
[...]

Dus je laat een longkanker patiënt happend naar adem langzaam sterven want hij sterft niet direct?
Ja dat is precies wat er nu gebeurd. Super heftig, maar als je niet acuut bent wordt je uitgesteld. Maar wat is het echte alternatief? Want die kankerpatient en longpantient gaat wss niet morgen doen, die coronawappie wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Met andere woorden: stel jij voor om tegen een naar adem happende man of vrouw te zeggen, gaat u naar huis om te sterven?
Meneer de Jonge heeft zojuist nog bevestigd op het nieuws op de radio dat er mensen gaan sterven door deze nieuwe fase in de ziekenhuizen.
En die sterven echt niet allemaal terwijl ze daar veel zin in hebben ofzo. Of er veel aan konden doen.
Een hoop covid patiënten konden er heel simpel iets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:02
tja, daar zit men (driekwart van de bevolking) dan met een gedateerd "gratis" antiviruspakket in het lijf die de nieuwe variant moet gaan bestrijden... 8)7

Al zicht op nieuwe up-2-date vaccins? 't is best stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Dennis1812 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:09:
[...]

Meneer de Jonge heeft zojuist nog bevestigd op het nieuws op de radio dat er mensen gaan sterven door deze nieuwe fase in de ziekenhuizen.
En die sterven echt niet allemaal terwijl ze daar veel zin in hebben ofzo. Of er veel aan konden doen.
Eens. Nogmaals. Wat is je alternatief. Mensen happend naar adem wegsturen bij de deur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Zorgvraag kan urgent of belangrijk zijn. Of allebei, of geen van beiden.

Het is een valkuil om volledig te richten op urgent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
giantgiantus schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:11:
[...]

Eens. Nogmaals. Wat is je alternatief. Mensen happend naar adem wegsturen bij de deur?
Hetzelfde bericht doen als die kankerpatienten; sorry meneer. We zitten vol.
Pakje havermelk, chiazaad en een boek van Willem Engel mee.

[ Voor 9% gewijzigd door MagniArtistique op 26-11-2021 15:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Indien ongevaccineerd?
Ja wat mij betreft wel.

Al preek ik nu voor eigen parochie denk ik aangezien ik mogelijk in zoon mooie kist kom doordat de ziekenhuizen geen tijd meer hebben.
Ik ben dus mogelijk niet meest rationele om daar een mening over te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Ja idd lekker naïef. Maar ze zijn volwassen, ik wilde ze vooraf niet waarschuwen om die reden. Dan ben ik weer de betweter. Maar ja de reis was vorig jaar ook al niet doorgegaan, en ze hadden er zo naar uitgekeken … je kent het wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Bij Code Zwart, waar we onderhand op afstevenen, zal het daar uiteindelijk wel op neer komen. Geen personeel, dan is er simpelweg ook geen behandeling meer mogelijk.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:29
[...]

Ja. Want je helpt vandaag of de kankerpatiënt, waardoor die volgende week nog leeft, of de corona patiënt, waardoor die volgende week nog leeft. 't enige verschil is dat die corona patiënt morgen ook al overleden zal zijn, als je 'm niet nu helpt.

Maar in beide gevallen is het niet direct nu helpen het doodvonnis, alleen duurt het sterven van de kankerpatiënt langer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
MagniArtistique schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:12:
[...]

Hetzelfde bericht doen als die kankerpatienten; sorry meneer. We zitten vol.
Pakje havermelk, chiazaad en een boek van Willem Engel mee.
Die kanker patient pakt de auto en rijdt naar huis. Die covid patient sterft met een beetje pech net als in India voor de deur van het ziekenhuis.

Begrijp me niet verkeerd. Theoretisch helemaal eens met jullie, maar in de praktijk volgens mij super onrealistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:07
[...]
En ja ik weet dat een kankerpatient ook kan sterven met uitgestelde zorg maar dat is niet direct.
Maar het effect is hetzelfde: niet opnemen is dood. We vellen nu feitelijk het doodvonnis van talloze kankerpatiënten door het opnemen van Covid patiënten die er voor een groot deel (nog steeds minimaal de helft dacht ik?) liggen door eigen schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

giantgiantus schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:13:
[...]

Die kanker patient pakt de auto en rijdt naar huis. Die covid patient sterft met een beetje pech net als in India voor de deur van het ziekenhuis.

Begrijp me niet verkeerd. Theoretisch helemaal eens met jullie, maar in de praktijk volgens mij super onrealistisch.
En die kankerpatiënt sterft dan thuis in bed.

Waarom is op straat erger? Misschien ziet Nederland dan de ernst eens en houdt zich aan maatregelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MagniArtistique
[...]

Wat onrealistisch is is dat het gevaccineerde deel van de bevolking dit gaat toelaten. Als dit lang genoeg duurt sterven er uiteindelijk meer gevaccineerden aan de gevolgen van hartkwalen en kanker dan ongevaccineerden aan covid. Zodra dat aantal hoog genoeg is krijg je burgeroorlog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Dennis1812 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:09:
[...]

De overheid ook door eerder betere maatregelen te nemen. En het ligt niet alleen aan de ongevaccineerden. Dit punt zou sowieso komen, ook als iedereen gevaccineerd was alleen dan misschien 3 weken later (iets met exponentieel). Ook dan zou de overheid dit laten gebeuren zo blijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Mfpower schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:12:
[...]

Ja idd lekker naïef. Maar ze zijn volwassen, ik wilde ze vooraf niet waarschuwen om die reden. Dan ben ik weer de betweter. Maar ja de reis was vorig jaar ook al niet doorgegaan, en ze hadden er zo naar uitgekeken … je kent het wel.
Vorig jaar werden vliegtuigen eropuit gestuurd om medelanders overal op te halen, met de opmerking dat dat de 1e en tevens laatste keer zou zijn.

Vooralsnog gaan er nog vluchten vanuit Egypte overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
giantgiantus schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:09:
[...]

Ja dat is precies wat er nu gebeurd. Super heftig, maar als je niet acuut bent wordt je uitgesteld. Maar wat is het echte alternatief? Want die kankerpatient en longpantient gaat wss niet morgen doen, die coronawappie wel.
Echte alternatief had helaas in het verleden plaats moeten vinden. Onder andere door het kabinet door betere maatregelen te nemen, vertrouwen te winnen en sneller te handelen met de booster shots. Helaas is dat een gepasseerd station en zullen we het nu met de ellende moeten doen.

Op dit moment vind ik dat we niet meer alle zorg moeten gaan uitstellen om zo de covid-19 patiënten voorrang te geven. Maar een goede oplossing heb ik helaas niet behalve "selecteren bij de poort" maar dat is medisch/etnisch gezien natuurlijk not-done. Hoewel het nu natuurlijk ook (deels) gebeurd door zorg uit te stellen. Blijft een lastig vraagstuk waar ik helaas geen antwoord/oplossing voor heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
[...]

Ja en nee, als je er heel duidelijk en helder over communiceert dat dit vanaf bijvoorbeeld 15 december het beleid is, met luchtweg/adem-klachten meld je je bij ingang A, met andere klachten bij ingang B. En als je je bij A moet melden en A zit vol, dan heb je helaas pech. En als je bij B moet melden en B zit vol, dan heb je helaas pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Dennis1812 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:14:
[...]

En die kankerpatiënt sterft dan thuis in bed.

Waarom is op straat erger? Misschien ziet Nederland dan de ernst eens en houdt zich aan maatregelen
Nee die heeft een verhoogde kans om later te sterven. Is echt wat anders helaas zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Wolly schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:15:
[...]

Vorig jaar werden vliegtuigen eropuit gestuurd om medelanders overal op te halen, met de opmerking dat dat de 1e en tevens laatste keer zou zijn.

Klopt, nog wel…

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:21
[...]

Vrijheid pakken ten koste van de vrijheid van anderen is geen vrijheid. Dat is gewoon asociaal gedrag. En dat is precies wat er nu al een tijdje aan het plaatsvinden is.

[ Voor 3% gewijzigd door LZ86 op 26-11-2021 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:48
Wolly schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:05:
[...]

Administratieve redenen kan ook, bijvoorbeeld als ze in het buitenland zijn gevaccineerd oid? Of extreme prikangst waarbij geen aantekening van is?

Er zullen ongetwijfeld redenen zijn, alleen dat al maakt het extreem moeilijk om later niet aansprakelijk te worden gesteld.
Met extreme prikangst ga je op de IC ook geen leuke tijd hebben :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
rik86 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:15:
[...]

Ja en nee, als je er heel duidelijk en helder over communiceert dat dit vanaf bijvoorbeeld 15 december het beleid is, met luchtweg/adem-klachten meld je je bij ingang A, met andere klachten bij ingang B. En als je je bij A moet melden en A zit vol, dan heb je helaas pech. En als je bij B moet melden en B zit vol, dan heb je helaas pech.
Dit vind ik nog niet eens zo'n heel slecht idee:

550/550. 550 voor alle geplande en acute non-covid zorg, en de andere helft voor COVID. En dan 2 rijen bij de deur aan de covid kant: gevaccineerd en ongevaccineerd. Met zon dranghekje ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
xh3adshotx schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:15:
[...]

Echte alternatief had helaas in het verleden plaats moeten vinden. Onder andere door het kabinet door betere maatregelen te nemen, vertrouwen te winnen en sneller te handelen met de booster shots. Helaas is dat een gepasseerd station en zullen we het nu met de ellende moeten doen.

Op dit moment vind ik dat we niet meer alle zorg moeten gaan uitstellen om zo de covid-19 patiënten voorrang te geven. Maar een goede oplossing heb ik helaas niet behalve "selecteren bij de poort" maar dat is medisch/etnisch gezien natuurlijk not-done. Hoewel het nu natuurlijk ook (deels) gebeurd door zorg uit te stellen. Blijft een lastig vraagstuk waar ik helaas geen antwoord/oplossing voor heb.
Precies je laatste zin is spot on. Helemaal eens. Maar mensen melden hier laten we de wappies maar niet meer behandelen. En ik denk dat dit niet realistisch is. En dat eigenlijk niemand een antwoord heeft en dat met name de onderbuik spreekt (waar ik hetzelfde gevoel heb btw).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
vj_slof schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:10:
[...]

tja, daar zit men (driekwart van de bevolking) dan met een gedateerd "gratis" antiviruspakket in het lijf die de nieuwe variant moet gaan bestrijden... 8)7

Vooralsnog weten we niet hoe goed of slecht de huidige vaccins werken en hoe erg het probleem is (als er een probleem is).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:46

Rannasha

Does not compute.

rik86 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:13:
[...]

Ja. Want je helpt vandaag of de kankerpatiënt, waardoor die volgende week nog leeft, of de corona patiënt, waardoor die volgende week nog leeft. 't enige verschil is dat die corona patiënt morgen ook al overleden zal zijn, als je 'm niet nu helpt.
Je helpt niet alleen de kankerpatient, maar ook de kankerpatient er na, en die daarna, en zo mogelijk nog wat meer.

De gemiddelde ligtijd van een covid-19 patient is veel langer dan bij veel andere behandelingen, waarbij niet gevaccineerde patienten nog weer wat langer blijven liggen. Dus het is niet per se de keuze tussen 2 patienten, maar tussen 1 niet gevaccineerde covid-patient en meerdere andere patienten.

Het motto van crisis triage, "Treat first what kills first", is niet goed toepasbaar op situaties die langer duren dan een paar dagen of weken.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:28
Misschien is het tijd voor een schokkende tv-documentaire? iedereen kent nog de beelden uit Italië maar misschien moeten die nog eens ’opgefrist’ worden met beelden uit ziekenhuizen in Nederland/België?

Dan nog zal je mensen hebben die het wegzetten als fake-news of complot van bill gates.

Maar als je het dan nog niet gelooft dan mag/moet je ziek thuis in je eigen bed blijven liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wolly schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:59:
[...]

Op dit moment had iedereen die geen medische indicatie tegen vaccineren heeft ingeent kunnen zijn. Elke andere reden dat je niet gevaccineerd bent is een persoonlijke keuze geweest, waar je m.i. persoonlijk de gevolgen van moet dragen.

De enige check die je dus moet doen als iemand niet gevaccineerd is, is of er een medische indicatie is. Als die er is, dan blijkt dat sowieso wel uit die patiënt zijn dossier en is er sowieso iets bijzonders aan de hand waarbij artsen bij heel veel behandelingen waarschijnlijk al rekening moeten houden.

Met andere woorden er is geen enkele belemmering om dit in te voeren. En als je je er toch druk over maakt, ik pleit al een tijdje voor het opheffen van een wat mij betreft onacceptabele situatie: deze groep moet gewoon geregistreerd worden zodat ze standaard een groen vinkje in de app krijgen. Deze mensen zullen doorgaans zeer voorzichtig zijn omdat ze een extra risico lopen en voortdurend testen is onnodig, zij zijn geen risico voor een ander maar een risico voor zichzelf waar testen niets tegen helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
migchiell schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:17:
[...]

Met extreme prikangst ga je op de IC ook geen leuke tijd hebben :X
Alleen de eerste is vervelend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:07
xh3adshotx schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:15:
[...]

Maar een goede oplossing heb ik helaas niet behalve "selecteren bij de poort" maar dat is medisch/etnisch gezien natuurlijk not-done. Hoewel het nu natuurlijk ook (deels) gebeurd door zorg uit te stellen. Blijft een lastig vraagstuk waar ik helaas geen antwoord/oplossing voor heb.
Een goede oplossing is er niet maar ik zou er niet tegen zijn als we vanaf nu besluiten hartoperaties of operaties inzake kanker gewoon niet meer uit te stellen. Reserveer er maar bedden voor. Wat er overblijft is dan voor Covid. Dan moeten we dus mensen voor de deur laten staan maar daar hebben "we" (kabinet en bevolking) het dan zelf naar gemaakt.

Zelf zou ik qua gevoel voorstander zijn van het voorrang geven aan gevaccineerden voor wat betreft covid zorg maar dat zal wel niet kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:00

gws24

Thinking is hard!

vj_slof schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:10:
[...]

Zullen we gewoon even afwachten voordat er premature conclusies worden gedaan? Je doet alsof het vaccin al onbruikbaar is maar men weet het nog niet en is het nu aan het onderzoeken:
Een woordvoerder van het Duitse BioNTech laat weten dat het ongeveer twee weken duurt om vast te stellen of het vaccin van Pfizer/BioNTech effectief is tegen de recent in zuidelijk Afrika ontdekte virusvariant. ,,We verwachten over uiterlijk twee weken meer gegevens van de tests in laboratoria'', klinkt het.

Dan pas is duidelijk of B.1.1.529 een zogeheten ontsnappingsvariant is, een coronaversie waartegen het vaccin niet goed werkt. Mocht dat het geval zijn dan moet het vaccin worden aangepast. Volgens de farmaceut kan dat, als de variant zich verspreidt, 'vrij snel' geregeld worden.
bron: AD liveblog

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Cijfers zien er weer gunstig uit vandaag. Het lijkt erop dat de maatregelen van de 13e de R tot heel dicht bij - misschien wel onder - de 1 hebben gebracht. Dan zullen we inmiddels ongetwijfeld onder de 1 zitten :)

[ Voor 5% gewijzigd door eamelink op 26-11-2021 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:00
Nu weer verhalen over een zwaar gemuteerde variant uit afrika. Gadverdamme jongens komt hier nou nooit een einde aan. Pff moedeloos word ik ervan. ;w

Idempotent.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rik86
giantgiantus schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:17:
[...]

Precies je laatste zin in spot on. Helemaal eens. Maar mensen melden hier laten we de wappies maar niet meer behandelen. En ik denk dat dit niet realistisch is. En dat eigenlijk niemand een antwoord heeft en dat met name de onderbuik spreekt (waar ik hetzelfde
gevoel heb btw).
Nee, ik pleit niet voor 't niet behandelen van zogenaamde wappies. Ik pleit voor het limiteren van de COVID-zorg, zodat de overige levensreddende zorg er niet onder leidt.

Dat knieoperaties/ heupoperaties uitgesteld worden is echt héél vervelend voor die patiënten, maar gezien de huidige situatie iets waar we mee moeten dealen.

Dat kritieke planbare zorg uitgesteld wordt, dus zorg die bij het niet tijdig uitvoeren zeer waarschijnlijk tot overlijden leidt, is wat mij betreft echt een no-go. Helemaal omdat 1 corona-patiënt veel meer IC/zorg-capaciteit nodig heeft dan andere zorg. Als ik 't goed snap kunnen er i.p.v. 1 corona-patiënt 5-8 reguliere patiënten behandeld worden. Bij kritiek planbare zorg levert het niet kiezen voor de kritiek-planbare zorg dus tot meer sterfgevallen.

We hebben X-capaciteit nodig voor de kritieke planbare zorg. We hebben X-bedden nodig voor acute zorg (hartaanval/verkeersongeval etc.). Dus die capaciteit reserveren we voor die zorg.

De resterende capaciteit reserveren we COVID-zorg

Edit: Ik snap ook niet waarom hier niet kritieke vragen over gesteld worden op de persco's door journalisten. Ik zit al te zoeken naar twitter-profielen van journalisten om ze hiermee te gaan 'bestoken', zodat die vraag wel gesteld wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door rik86 op 26-11-2021 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wozmro schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:19:
Misschien is het tijd voor een schokkende tv-documentaire? iedereen kent nog de beelden uit Italië maar misschien moeten die nog eens ’opgefrist’ worden met beelden uit ziekenhuizen in Nederland/België?

Dan nog zal je mensen hebben die het wegzetten als fake-news of complot van bill gates.

Maar als je het dan nog niet gelooft dan mag/moet je ziek thuis in je eigen bed blijven liggen?
Vorige week was er nog ééntje op tv.

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 26-11-2021 15:26 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Laatste % positief weer onder de 20%.
19,6% om precies te zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Zelfs in het ziekenhuisbed nog over de dubbele agenda van de overheid beginnen, wat een hopeloze ellende.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Priest-NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-09 05:44
Wolly schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:15:
[...]
Sinds 1 November net weer rechtstreeks vanuit Nederland (daarvoor kan je alleen via een omweg in Egypte komen.) Been there done that na 1.5 jaar niets.

En die reisadviezen slaan ook nergens op btw, de enige reden dat je wel binnen Europa op vakantie kon en niet naar Afrika, Azië, etc. was vanwege economische motieven (geld zoveel mogelijk binnen Europa houden)

Oh en voor er vragen komen;

2x gevaccineerd
Getest voor we gingen
Getest voor en bij terugkomst
5 Dagen in quarantaine na thuiskomst

[ Voor 11% gewijzigd door The-Priest-NL op 26-11-2021 15:34 . Reden: Onze maatregelen erbij gezet ]

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

D-e-n schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:21:
[...]
Zelf zou ik qua gevoel voorstander zijn van het voorrang geven aan gevaccineerden voor wat betreft covid zorg maar dat zal wel niet kunnen.
Laten we ophouden met de onzin dat het niet kan.

Ze kunnen nu immers ook kiezen, Covid patienten worden boven o.a. kanker patienten verkozen en voorrang gegeven. Dat is niet anders als een keuze maken tussen Covid patienten. ALs het ene kan dan kan het andere ook. Ik vindt wat we nu doen eigenlijk veel slechter, we kiezen nu om mensen die ziek zijn om redenen waar ze vaak niets aan kunnen doen te slachtofferen voor een groep die grootdeels bestaat uit eigenwijzen en dwarsliggers. Maak dan een onderscheid op iets waar men voor heeft gekozen, wil men die gevolgen niet heeft men immers altijd (voor men ziek wordt iig) de mogelijkheid om een andere keuze te maken.

Onze regering is een slap zooitje, ze willen niet kiezen, ethische bezwaren, bla bla. Niet kiezen is geen optie die op tafel ligt, wat men nu doet is net zo goed een keuze, al probeert men het soms anders te verkopen. En ook deze keuze kan je onethisch noemen. Er moeten moeilijke keuzes gemaakt worden en wij hebben leiders gekozen die die niet durven maken en de verantwoordelijkheid afschuiven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
The-Priest-NL schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:31:
[...]

Sinds 1 November net weer rechtstreeks vanuit Nederland (daarvoor kan je alleen via een omweg in Egypte komen.) Been there done that na 1.5 jaar niets.

En die reisadviezen slaan ook nergens op btw, de enige reden dat je wel binnen Europa op vakantie kon en niet naar Afrika, Azië, etc. was vanwege economische motieven (geld zoveel mogelijk binnen Europa houden)
Sorry dit is echt een hele grote duim waar je dit uit zuigt. Verschrikkelijk om te zien dit gedrag waarbij mensen echt aan ernstige zelf overschatting leiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Het begint er steeds meer op te lijken dat we precies het scenario volgen waar het OMT rekening mee hield na de maatregelen van de 13e.

De #ophef van de afgelopen dagen lijkt niet zozeer vanwege onverwacht hoge cijfers zijn, maar van discrepantie tussen de zorgcapaciteit zoals hij op papier is en de daadwerkelijke zorgcapaciteit.

De Jonge verwachtte dat een piekje van 850 IC-bedden in de eerste helft van December wel op te vangen zou moeten zijn (door de theoretische capaciteit van 1350 IC-bedden). De praktijk blijkt anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n3z

n3z

IJzerlijm schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:31:
[...]

Zelfs in het ziekenhuisbed nog over de dubbele agenda van de overheid beginnen, wat een hopeloze ellende.
Ook mooi dat die dit zonder enige schaamte verteld terwijl hij een bed bezet. Zelfs nu hij corona heeft wil hij niet begrijpen waarom de overheid pusht tot vaccineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
IJzerlijm schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:31:
[...]

Die twee dikkere dames waren volgens mij gevaccineerd, de meneer die steeds flauwviel vanwege zouttekort (en naar eigen zeggen niet vanwege corona) was geen vaccinliefhebber :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
t_captain schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:25:
[...]

Ik zie de besmettingen stabiliseren op een piek, waarbij de kwetsbaren eerder piekten dan de jongeren. Ik verwacht vanaf volgende week een geleidelijke daling. De eerste daling van het dagcijfer t.o.v. dezelfde dag 1 week eerder hadden we gisteren te pakken.
Ik zou heel erg blij zijn als jij gelijk krijgt, maar ik ben er nog niet gerust op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
n3z schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:34:
[...]

Ook mooi dat die dit zonder enige schaamte verteld terwijl hij een bed bezet. Zelfs nu hij corona heeft wil hij niet begrijpen waarom de overheid pusht tot vaccineren.
1 ongevaccineerde en 2 zwaarljvigen waarvan 1 met weerstandverlagende medicatie. Een wappie zou nu roepen 'zie je wel, wel 66% van de gevaccineerden ligt op de IC!".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

The-Priest-NL schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:31:
[...]

Onzin en desinformatie die je hier verspreid. Het Nederlandse ministerie heeft ook een tijd diverse niet-Europese lansen op geel reisadvies gehad, zoals Rwanda en Thailand. Later wel weer gewijzigd na de oplopende cijfers, maar toch.

Canada heeft bijvoorbeeld ook gewoon een geel reisadvies op dit moment, net als Saudi-Arabië, Argentinië, Chili, Angola, Peru, Colombia etc.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Priest-NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-09 05:44
giantgiantus schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:33:
[...]

Sorry dit is echt een hele grote duim waar je dit uit zuigt. Verschrikkelijk om te zien dit gedrag waarbij mensen echt aan ernstige zelf overschatting leiden.
Leg mij dan maar eens met bronnen onderbouwd het verschil uit tussen het wel naar een rood/oranje Spanje mogen gaan maar niet naar een rood/oranje Egypte?

Komisch dat je dit gedrag veroordeeld maar mensen die niet vaccineren niet naar adem wil laten happen bij het ziekenhuis.

Ik heb al het voor mij/ons mogelijke gedaan om het risico zo laag mogelijk te houden voor mij/ons en de mensen om ons heen namelijk (zie edit)

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n3z

n3z

MagniArtistique schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:36:
[...]

1 ongevaccineerde en 2 zwaarljvigen waarvan 1 met weerstandverlagende medicatie. Een wappie zou nu roepen 'zie je wel, wel 66% van de gevaccineerden ligt op de IC!".
Hij gelooft niet eens dat hij door Covid op die afdeling ligt, terwijl die letterlijk moeite heeft met elke zin door zijn ademhaling. Man man man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:59
MainframeX schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:22:
Nu weer verhalen over een zwaar gemuteerde variant uit afrika. Gadverdamme jongens komt hier nou nooit een einde aan. Pff moedeloos word ik ervan. ;w
Bekijk het zo, voorlopig is het alleen nog maar media hype want dat doet klikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
De Jonge over maatregelen: zet je schrap voor een barre winter
Het kabinet zal de komende tijd echt fors moeten ingrijpen om het aantal coronabesmettingen te verlagen, zegt demissionair zorgminister Hugo de Jonge. Hij waarschuwt dat mensen zich “schrap moeten zetten voor een barre winter”. Het kabinet zal “alle maatregelen nemen die nodig zijn om de zorg te ontlasten”.

“Als je het zo hard ziet oplopen, moet je die kentering forceren”, zegt De Jonge op de dag dat hij een nieuwe fase in de zorg aankondigt. In het hele land worden planbare operaties uitgesteld om meer acute zorg te kunnen verlenen. De maatregelen die eerder deze maand werden aangekondigd, hebben nog weinig effect.
https://nieuws.nl/algemee...ap-voor-een-barre-winter/

Brrrrrr.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

n3z schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:39:
[...]

Hij gelooft niet eens dat hij door Covid op die afdeling ligt, terwijl die letterlijk moeite heeft met elke zin door zijn ademhaling. Man man man.
Kan je beter op de IC staan soms. Daar slaapt het overgrote deel. Minder onzin om mee te dealen tijdens je werk.

Echt enorme medelijden met mijn collega's.

Ja ik weet dat familie ooit net zo erg is. Maar die mogen niet de hele dag komen in mijn ziekenhuis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 23:11
MikeyMan schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:27:
[Twitter]

Laatste % positief weer onder de 20%.
19,6% om precies te zijn.
Zou er dan toch een top zijn bereikt, 2 weken na de maatregelen van 13 november.... hopelijk gaat het nu dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Wolly schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:41:

[...]

Brrrrrr.
Eerst zien, dan geloven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:00
dakka schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:41:
[...]

Bekijk het zo, voorlopig is het alleen nog maar media hype want dat doet klikken
Ik hoop het. Na twee jaar ben ik wel een beetje toe aan een afloop (of een te managen situatie teken ik ook voor). Maar ik lees nu verhalen over misschien wel een vaccin escape. De gedachte dat we weer de boel dicht moeten gooien en misschien weer met geknepen billen op een revisie vaccin moeten wachten. Zucht, ik hoop echt dat dat niet gaat gebeuren.

Idempotent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
The-Priest-NL schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:38:
[...]

Leg mij dan maar eens met bronnen onderbouwd het verschil uit tussen het wel naar een rood/oranje Spanje mogen gaan maar niet naar een rood/oranje Egypte?

Komisch dat je dit gedrag veroordeeld maar mensen die niet vaccineren niet naar adem wil laten happen bij het ziekenhuis.

Ik heb al het voor mij/ons mogelijke gedaan om het risico zo laag mogelijk te houden voor mij/ons en de mensen om ons heen namelijk (zie edit)
Lees nog eens rustig terug. Ik veroordeel wappies zeer zeker wel. Ik vind het asociaal en ongefundeerd gedrag. Ik zeg alleen dat in de praktijk je mensen niet dood kan laten gaan voor de deur van het ziekenhuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Wolly schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:41:

[...]

Brrrrrr.
Waar moet ik dan aan denken bij een 'barre winter'? Alle winkels dicht om 16:30 ipv 17:00 ofzo?

Echt, waarom nu eerst pappen en nathouden en wat maatregelen voor de bühne nemen, ipv meteen goed doorpakken?

Want op deze manier weten we iig zeker dat we met Kerst en Oud&Nieuw in een echte lockdown terecht gaan komen....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 11:33

Crazy D

I think we should take a look.

Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:32:
Ze kunnen nu immers ook kiezen, Covid patienten worden boven o.a. kanker patienten verkozen en voorrang gegeven. Dat is niet anders als een keuze maken tussen Covid patienten. ALs het ene kan dan kan het andere ook. Ik vindt wat we nu doen eigenlijk veel slechter, we kiezen nu om mensen die ziek zijn om redenen waar ze vaak niets aan kunnen doen te slachtofferen voor een groep die grootdeels bestaat uit eigenwijzen en dwarsliggers.
Zucht. Dus gaan we alle kankerpatiënten die hebben gerookt ook maar links laten liggen? Mensen die onder invloed tegen een boom rijden ook maar laten creperen? En ga je dan ook de groep gevaccineerden die in het ziekenhuis ligt aanpakken? Die zullen immers wel op een plek zijn geweest waar mensen elkaar konden besmetten 8)7 Of hebben overgewicht. Dan is het sowieso eigen schuld dus heb je natuurlijk nergens recht op toch? Had je maar gezond moeten leven.

Laten we dan op leeftijd filteren. Hoe jonger hoe eerder aan de beurt. Je hebt immers nog een heel leven voor je. Als bejaarde met onderliggend leiden of als niet gevaccineerde 50+'er eb je toch een stuk minder leven resterend dan iemand van 18 die een (niet door eigen schuld veroorzaakte) operatie nodig heeft, die heeft nog een heel leven voor zich. Helpt ook nog eens tegen de vergrijzing. Ethisch ook wel lastig maar economisch gezien wel het meest rendabel.

En ondertussen zijn er prive klinieken die aangeven dat ze extra operaties kunnen uitvoeren, dus zij zouden een deel van de uitgestelde zorg kunnen oppakken. Alleen... niet alle verzekeringen betalen dat 8)7

Exact expert nodig?

Pagina: 1 ... 118 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de persconferentie van 26 november j.l. en alles dat daarbij hoort: Persconferentie 26 november

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal de IC capiciteit op gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.