dan wacht ik nog even met mijn booster...Wil Hugo dat ik 'm zsm neem, €1500. Betaluuuûh!hoevenpe schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:25:
Zou het inmiddels niet goedkoper zijn om iedereen die zich laat vaccineren 1000 euro te geven?
Heeft Rutte gelijk zijn verkiezingsbelofte ingelost...
3000 dan toch?_Bailey_ schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:27:
[...]
dan wacht ik nog even met mijn booster...Wil Hugo dat ik 'm zsm neem, €1500. Betaluuuûh!
Ik denk dat je nog wel wat twijfelaars over de streep trekt met zo'n actie, hoop jongeren ook weetje hoe vaak je naar de Mac kan met zoveel geld.
[ Voor 9% gewijzigd door TIGER1125 op 26-11-2021 10:29 ]
Met terugwerkende kracht dan graag. En een kleine bonus omdat ik zo goed m'n best heb gedaan om me te laten vaccineren op het moment dat het konhoevenpe schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:25:
Zou het inmiddels niet goedkoper zijn om iedereen die zich laat vaccineren 1000 euro te geven?
B1... ? De Baron, Vlugge Japie, het lijkt wel op Bassie en AdriaanMikeyMan schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:11:
Wat krijgen we nu?
https://www.nu.nl/coronav...-nieuwe-virusvariant.html
Voortvarend vliegverbod?
Althans, na de rest van Europa uiteraard.
16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer
Je kunt ook zo denken: 1x per 9 maanden een prik en je kunt weer door voorlopig.Fuujii schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:22:
We moeten straks elke 9 maanden een booster krijgen, anders verlies je toegang tot de maatschappij. Dit ten koste van andere landen die weinig/geen vaccinaties zetten. Omdat we puur gefocust zijn op ons eigen land/continent.
Als gevolg daarvan zien we mutaties in landen waar weinig vaccinaties zijn. Waardoor óók wij straks meer problemen krijgen.
Toch wel ironisch.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Hopelijk genoeg.DutchOwnage schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:26:
Vroeg of laat komt ie toch wel een keer binnen. Hoeveel tijd koop je hier nou voor?
Stond gisteren een artikel met die strekking in het FD:hoevenpe schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:25:
https://fd.nl/opinie/1420...witter#Echobox=1637838543
[ Voor 13% gewijzigd door ericplan op 26-11-2021 10:55 . Reden: Link zonder muur ]
A'dam PVOutput
Als het meezit over de kerst heentillen.DutchOwnage schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:26:
Vroeg of laat komt ie toch wel een keer binnen. Hoeveel tijd koop je hier nou voor?
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Prima en dat zal ik ook doen. Daar gaat het niet om.Agent47 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:31:
[...]
Je kunt ook zo denken: 1x per 9 maanden een prik en je kunt weer door voorlopig.
Het gevolg is dat je sneller mutaties krijgt omdat we ons enkel op onszelf focussen. De focus zou moeten liggen bij de hele wereld 1/2 prikken geven. Daarna lekker boosteren. Overigens ook iets wat de WHO riep.
Dat klopt. Ik vrees dat dit een beetje eigen is aan de mens. Zolang het mes niet op de keel staat hebben we weinig zin om actie te ondernemen.redwing schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:16:
[...]
Dat soort plannen hadden al lang uitgewerkt moeten zijn. Net als dat de ventilatie op veel scholen nog steeds niet op orde is. Er zijn zoveel dingen waar pro-actief iets aan gedaan had kunnen worden. Maar keer op keer komt er alleen een reaktie en is dat pro-actieve in geen velden oif wegen te bekennen.
Ik bedoel dit niet cynisch want op de momenten dat het echt wel van moeten is dan is er veel veel mogelijk.
We zijn ook wel een beetje slachtoffer van onze eigen enorme debatcultuur. Daar wordt enorm veel tijd in gestopt, zie bvb dit topic, hele dikke boeken worden hier volgepend. En terwijl we daarmee bezig zijn kunnen we niet bezig zijn met concrete actie.
Aan iedere stap die we nemen zitten er nu eenmaal voor- en nadelen. De tijd zal het uiteindelijk leren.
Akkoord. Zie alleen maar op dat punt te komen dat iedereen dezelfde prik binnen een bepaalde tijd krijgt. Vooral in armere landen....Fuujii schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:38:
[...]
Prima en dat zal ik ook doen. Daar gaat het niet om.
Het gevolg is dat je sneller mutaties krijgt omdat we ons enkel op onszelf focussen. De focus zou moeten liggen bij de hele wereld 1/2 prikken geven. Daarna lekker boosteren. Overigens ook iets wat de WHO riep.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Speelt wel mee dat Pfizer helemaal niet inzetbaar is op plekken waar de medische infrastructuur onvoldoende is, vanwege de strenge eisen die gesteld worden aan de opslag van het vaccin.Fuujii schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:38:
[...]
Prima en dat zal ik ook doen. Daar gaat het niet om.
Heeft natuurlijk weinig zin om mensen iets in te spuiten wat misschien niet meer werkt omdat het verkeerd opgeslagen is geweest.
Maar ik ben het zeker met je eens dat de focus moet liggen op de hele wereld voorzien van vaccins. Juist ook om die mutaties het hoofd te kunnen bieden.
Wat je niet uit het oog moet verliezen is dat we daarnaast nog wel zullen moeten voorkomen dat het Westen niets kan bijdragen omdat de ziekenhuizen overstromen. Of je daarvoor moet boosteren of maatregelen moet nemen is een tweede.
[ Voor 6% gewijzigd door TIGER1125 op 26-11-2021 10:49 ]
Waarom wordt er niks gedaan aan de (medische) infrastructuur in die landen? Inmidddels hebben we al bijna een jaar vaccins.TIGER1125 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:47:
[...]
Speelt wel mee dat Pfizer helemaal niet inzetbaar is op plekken waar de medische infrastructuur onvoldoende is, vanwege de strenge eisen die gesteld worden aan de opslag van het vaccin.
Heeft natuurlijk weinig zin om mensen iets in te spuiten wat misschien niet meer werkt omdat het verkeerd opgeslagen is geweest.
Maar ik ben het zeker met je eens dat de focus moet liggen op de hele wereld voorzien van vaccins. Juist ook om die mutaties het hoofd te kunnen bieden.
Wat je niet uit het oog moet verliezen is dat we daarnaast nog wel zullen moeten voorkomen dat het Westen niets kan bijdragen omdat de ziekenhuizen overstromen. Of je daarvoor moet boosteren of maatregelen moet nemen is een tweede.
Financiële belangen spelen ook mee bvb. Pfizer. Net als dat het ‘ons’ eigenlijk niet boeit wat er in Afrika gebeurt, totdat het fout gaat. Een beetje kop in het zand steken, zoals vele andere problemen in de wereld.
Het is allemaal niet zo eenvoudig en roepen vanaf de zijkant is makkelijk. Maar laten we eerlijk zijn: we doen ook niet echt ons best om armere landen te helpen.
De ict’ers van het Haagse ziekenhuis hebben inmiddels een module toegevoegd aan het elektronisch patiëntendossier, die de artsen helpt de stappen van het triageproces zorgvuldig te doorlopen. |
https://www.volkskrant.nl...epduistere-fase~be5533d0/Het is maandagochtend 10 uur en de spoedeisende hulp (SEH) van het HagaZiekenhuis loopt over. Patiënten liggen op brancards in de gangen. Alle kamers van de SEH zijn vol, alle bedden in het ziekenhuis zijn vol en het andere grote ziekenhuis van de stad ligt ook vol. Voor de toegangssluis staan vijf ambulances te wachten tot ze hun patiënten kunnen afleveren. Dat komt normaal gesproken nooit voor, zeker niet op dit tijdstip.
Artikel achter betaalmuur, geeft wel goed beeld van de stand van zaken in het Haga ziekenhuis (en ongetwijfeld ook in andere ziekenhuizen)
Verwijderd
Is toch al decennia bekend dat Afrika achterloopt op medisch gebied en ondanks goede bedoelingen en vooruitgang van de VN en goede doelen, nog lang niet op een punt waar het zou moeten zijn.Fuujii schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:55:
[...]
Waarom wordt er niks gedaan aan de (medische) infrastructuur in die landen? Inmidddels hebben we al bijna een jaar vaccins.
Financiële belangen spelen ook mee bvb. Pfizer. Net als dat het ‘ons’ eigenlijk niet boeit wat er in Afrika gebeurt, totdat het fout gaat. Een beetje kop in het zand steken, zoals vele andere problemen in de wereld.
Het is allemaal niet zo eenvoudig en roepen vanaf de zijkant is makkelijk. Maar laten we eerlijk zijn: we doen ook niet echt ons best om armere landen te helpen.
Maar nu er mutaties ontstaan in Afrika zijn we heel verontwaardigd dat Afrika nog zo achterloopt. Tsja, nu het ons treft zijn we opeens heel betrokken met ze.
Als ik dit zo lees dan zijn er inmiddels genoeg vaccins maar worden ze niet genoeg gebruikt:Fuujii schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:38:
Ook Nederland doneert nu best veel prikken aan COVAX.Speaking at a virtual press briefing Thursday, John Nkengasong, director of the Africa Centers for Disease Control and Prevention, said the number of Africans seeking COVID-19 vaccinations has gone down.
“Only 55% of the vaccines that have arrived have been used in the continent. That's a really unacceptable situation because of distribution which means that if people want to be vaccinated, they can be vaccinated. We are making an appeal to everyone in the continent who has access to vaccines to go get their vaccines and that’s the only way we can protect ourselves,” he said.
Misschien kunnen we experts daar heen sturen om te helpen met distributie en prikken, maar productie van vaccins zal steeds minder een probleem zijn. Onze boosters hebben dan geen invloed meer op wat er elders gezet wordt.
Oh, nu is het in eens versneld?user109731 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:04:
[...]
Als ik dit zo lees dan zijn er inmiddels genoeg vaccins maar worden ze niet genoeg gebruikt:
[...]
Ook Nederland doneert nu best veel prikken aan COVAX.
Misschien kunnen we experts daar heen sturen om te helpen met distributie en prikken, maar productie van vaccins zal steeds minder een probleem zijn. Onze boosters hebben dan geen invloed meer op wat er elders gezet wordt.
https://www.rtlnieuws.nl/...slanden-nederland-hugo-de
Verwijderd
Ik ken (helaas) ook mensen die ervan overtuigd zijn dat als ze zich laten vaccineren ze over twee jaar dood zijn. Die laten zich ook voor 5000 euro nog niet vaccineren.hoevenpe schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:25:
Ik ben inmiddels wel op het punt dat ik ze publiekelijk belachelijk maak. Mijn favoriete vraag is of ze de survival skills al aan het trainen zijn voor over twee jaar als 85% van de bevolking volgens hun 'kennis' dood is. Wie gaat dan zorgen voor alle voorzieningen die ze nu gebruiken? Niemand, dus dat wordt in een berenvel de zelf gevangen konijnen roosteren boven een zelfgemaakt kampvuur.
Ik snap dat het heerlijk is om lekker te zeiken op de regering, maar doe het dan over iets wat terecht is. Daar is keuze genoeg lijkt me. Een van de vorige keren waren we ook zowat de eersten die alles vanuit het VK buiten hielden.renegrunn schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:16:
[...]
Ha, ik dacht precies hetzelfde. Want de laatste voorvallen hobbelden we ook een week achter iedereen aan..
Uiteindelijk is het allemaal flauwekul, want als die variant echt zoveel besmettelijker is wordt die binnen nu en een paar maanden toch gewoon dominant hier. Onafhankelijk hoeveel grenzen je dicht gooit. Zoveel is wel duidelijk na de laatste 4 (?) keer.
De ellende in Den Haag en in alle andere grote steden is dat de totale vaccinatiegraad eigenlijk niet hoog genoeg is.migchiell schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:55:
,,Het is gezien'' mompelde hij, ,,het is niet onopgemerkt gebleven''.
[...]
[...]
https://www.volkskrant.nl...epduistere-fase~be5533d0/
Artikel achter betaalmuur, geeft wel goed beeld van de stand van zaken in het Haga ziekenhuis (en ongetwijfeld ook in andere ziekenhuizen)
Mickeyman heeft daar een tijd geleden een mooi kaart van gepost. In de wijken waar de mensen wat meer inkomen hebben gaat het prima maar in de andere wijken cq volksbuurten is de vaccinatiegraad gewoon erg laag, in sommige gevallen maar net boven de dertig%
Dat samen met het sluiten van de SEH in het rode kruis ziekenhuis en Bronovo laat nog maar weinig reserve capaciteit over.
Ik ben wel gevaccineerd maar misschien moet ik toch maar wat extra houtskool kopen zodat ik nog wat op de BBQ kan gooien.Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:09:
[...]
Ik ken (helaas) ook mensen die ervan overtuigd zijn dat als ze zich laten vaccineren ze over twee jaar dood zijn. Die laten zich ook voor 5000 euro nog niet vaccineren.
Ik ben inmiddels wel op het punt dat ik ze publiekelijk belachelijk maak. Mijn favoriete vraag is of ze de survival skills al aan het trainen zijn voor over twee jaar als 85% van de bevolking volgens hun 'kennis' dood is. Wie gaat dan zorgen voor alle voorzieningen die ze nu gebruiken? Niemand, dus dat wordt in een berenvel de zelf gevangen konijnen roosteren boven een zelfgemaakt kampvuur.
Ik betwijfel of die groep in staat is een konijn te vangen. In de stad wordt dat eerder gebakken rat
Indoubt schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:10:
[...]
De ellende in Den Haag en in alle andere grote steden is dat de totale vaccinatiegraad eigenlijk niet hoog genoeg is.
Mickeyman heeft daar een tijd geleden een mooi kaart van gepost. In de wijken waar de mensen wat meer inkomen hebben gaat het prima maar in de andere wijken cq volksbuurten is de vaccinatiegraad gewoon erg laag, in sommige gevallen maar net boven de dertig%
Dat samen met het sluiten van de SEH in het rode kruis ziekenhuis en Bronovo laat nog maar weinig reserve capaciteit over.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Llgegtrv8PRLI2hT0sgf9TMn.png?f=user_large)
En daar zal ik deze dan ook weer eens aan toevoegen:
YouTube: Misinformation: Last Week Tonight with John Oliver (HBO)
[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 26-11-2021 11:23 ]
Klopt, en in diezelfde wijken waar de vaccinatiegraad laag is zit je ook met een taalbarriere en sowieso minder betrokken zijn bij de Nederlandse samenleving, waardoor er een flinke informatie-achterstand is.Indoubt schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:10:
[...]
De ellende in Den Haag en in alle andere grote steden is dat de totale vaccinatiegraad eigenlijk niet hoog genoeg is.
Ik weet niet of de totale SEH-capaciteit in de stad is teruggelopen door het sluiten van die twee locaties, zou kunnen maar Leyenburg (Haga) en Westeinde (HMC) zijn wel twee van de grootste SEH's van het land, en zijn ook regionale centra. Ik zou verwachten dat de capaciteit toereikend is, totdat er een pandemie voorbij komt.
Ik vind de aanname ook altijd zo mooi dat juist zij het zouden overleven. Alsof Gates/Bilderberg/NWO/Soros/Kabouter Plop juist dit soort dwarsliggers zouden laten gaan, als ze werkelijk zoiets van plan waren.Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:09:
[...]
Ik ken (helaas) ook mensen die ervan overtuigd zijn dat als ze zich laten vaccineren ze over twee jaar dood zijn. Die laten zich ook voor 5000 euro nog niet vaccineren.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Met 98% gevaccineerd moeten ze nu toch weer maatregelen invoeren.
De reden dat ik het deel in dit topic is omdat sommigen Portugal aanhaalden als bewijs dat we met 98% vaccinatie van alle maatregelen af zouden kunnen.
https://www.rtlnieuws.nl/...19-maatregelen-buitenlandVolgens de maatregelen, die 1 december ingaan, moet iedereen die per vliegtuig het land binnenkomt een negatieve coronatest kunnen overleggen, dus ook gevaccineerde reizigers. Luchtvaartmaatschappijen die mensen meenemen zonder geldig testbewijs kunnen een boete krijgen van 20.000 euro per passagier.
Negatieve test voor iedereen verplicht
Ook om een café, nachtclub, verzorgingstehuis of groot evenement te bezoeken is een negatieve test voor iedereen verplicht. Ook wordt het op veel plaatsen weer verplicht om een mondkapje te dragen. En om een eventuele toename van besmettingen na de feestdagen in te dammen moeten Portugezen in de eerste week van het nieuwe jaar verplicht thuiswerken.
Gezien ze nog in de lage aantallen zitten qua besmettingen nemen ze daar dus wel vroegtijdig maatregelen en hopelijk voorkomt het een grote golf.
Wanneer mijn vrouw klaagt dat er nog steeds geen plinten tegen de muur zitten, en er nog steeds een lamp in een verhuisfitting in de hal hangt, dan heb ik dat ook niet gefixed binnen een jaar want mijn prio ligt bij het kijken van Formule 1 in de weekenden. Ze mag blij zijn dat er uberhaupt een lamp is!Fuujii schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:55:
[...]
Waarom wordt er niks gedaan aan de (medische) infrastructuur in die landen? Inmidddels hebben we al bijna een jaar vaccins.
Met andere woorden, het antwoord op "waarom niet" is omdat wij ons niet verantwoordelijk voelen om de zaken van anderen te gaan fixen omdat we andere "prioriteiten" hebben, zoals goedkope shit kopen bij de Action. Stel nou dat zij ook goede infrastructuur hebben, en die kindertjes daar naar school moeten... welke kinderhandjes gaan er dan onze sneakers en plastic kerstbomen in elkaar zetten?
Oh, en een andere "waarom niet" is omdat je tientallen jaren aan economische en infrastructurele achterstand niet even in een jaar inloopt.
Ik vind de verontwaardigde toon wel grappig... "zij" moeten hun achterstand fixen, die "wij" met ons koloniale en capitalistische gedrag veroorzaakt hebben, zodat "wij" niet opgehokt worden en kunnen blijven zweten in de sweatshop... euh... ik bedoel sportschool...
Verwijderd
Ik vind het persoonlijk altijd nogal een dubieuze uitspraak dat de achterstand van Afrika door ons koloniale verleden zou komen. Het is onmogelijk te zeggen hoe Afrika zich ontwikkeld zou hebben als "wij" daar weg waren gebleven.boxlessness schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:18:
[...]
Ik vind de verontwaardigde toon wel grappig... "zij" moeten hun achterstand fixen, die "wij" met ons koloniale en capitalistische gedrag veroorzaakt hebben, zodat "wij" niet opgehokt worden en kunnen blijven zweten in de sweatshop... euh... ik bedoel sportschool...
Maar een feit is dat "ons" koloniale verleden mogelijk was, omdat wij in Afrika aankwamen met een gigantische technologische en organisatorische ontwikkelingsvoorsprong. De achterstand is dus niet veroorzaakt door het koloniale verleden, "we" hebben er alleen nooit iets aan gedaan om die achterstand weg te werken.
Wat ik persoonlijk pijnlijker vind is dat we er nog steeds niets aan doen en het met handelsbeperkingen en dergelijke zelfs actief frustreren. Alhoewel ik die in sommige gevallen ook wel weer begrijp, Afrika zit ook vol met corrupte landen en dictaturen, die wil je niet steviger in het zadel helpen.
Serieuze vraag, maar denk je echt dat het zo makkelijk is? In veel Afrikaanse, maar ook bepaalde Zuid-Amerikaanse en Aziatische landen hebben ze in grote delen niet eens overal elektriciteit, zijn de beste wegen naar een dorp/stad op zn best modderpaden of bergpaadjes waar niet eens een vrachtwagen kan komen, laat staan een geschikte koelwagen die de vaccins gekoeld daar kan krijgen. Daar zijn in die regionen soms niet eens medici die kundig genoeg zijn om met dergelijke vaccins om te gaan.Fuujii schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:55:
[...]
Al dit soort dingen los je niet even op, daar is geen geld voor, is het terrein niet naar, bestaat de hele infrastructuur niet voor etc. Als je dit echt wilt verbeteren (nieuwe wegen aanleggen, elektriciteit en sanitair aanleggen) richting al die gebieden ben je niet alleen triljarden kwijt (we hebben het niet eens meer over miljarden), maar heb je het ook over tijdspannes van tientalle jaren. Als je hier in een uiterst modern land als Nederland nu soms al maanden moet wachten totdat een aannemer kan beginnen met de verbouwing van jouw keuken/dakkapel, hoelang denk je dat er genoeg geregeld is om wegen en elektriciteit aan te gaan leggen naar de meer afgelegen dorpen in de Himalaya in landen als Afghanistan of Tajikistan?
Daarom gebeurt dat niet "even", ook niet na 1 jaar dat de vaccins er al zijn. In het beste geval kan in de grotere steden in die landen van Afrika/Azië vaccinatie punten ingericht worden waar het met ondersteuning van westerse landen/organisatie, maar dat betekent dat sommige mensen dan tientalle tot honderden kilometers moeten reizen voor hun vaccinatie, te voet, op de fiets of een gaar brommertje (want veel meer hebben ze vaak niet).
In dat opzicht zou het ook een enorme winst zijn voor die landen wanneer er "vaccinatie" middels tabletten mogelijk wordt, die niet gekoeld opgeslagen hoeven worden. Dat kan je wel enigszins makkelijk naar al die afgelegen steden en dorpen distribueren. Maar zover ik weet is die mogelijkheid er nog niet, of in ieder geval niet op grote schaal. Ik meen dat die tabletten nog in een testfase zitten en ook minder effectief zouden zijn, maar iets is beter dan niets lijkt mij.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Die koppeling tussen "geen maatregelen" en "code zwart" zie ik momenteel niet. De maatregelen die we nu nog nemen, zullen pas na de zorgpiek effect sorteren, en die piek lijkt niet aan code zwart te komen. De IC bezetting loopt momenteel flink op, instroom 50-60 (prognose komende 10 dagen zijwaarts), uitstroom 35 per dag (prognose komende 10 dagen stijgend naar 40). Per saldo een stijging van ongeveer 20 per dag, dalend naar 15 per dag. Ik voorzie een piek van 700 - 750 IC bedden. Met kunst en vliegwerk is dat tijdelijk te handlen, we zullen niet cetegorisch mensen hoeven te weigeren.JeroenNietDoen schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:09:
[...]
De non essentiele zaken sluiten om 17:00 gaat daar geen reet aan bijdragen. Het uitgaansleven en horeca, ja daar winnen we wel wat, maar verder kunnen alle scholen gewoon verder met kruisbestuiven en kan men op zondagmiddag gewoon naar de meubelboulevard.
Doe dan gewoon geen maatregelen en laat code zwart er lekker door komen. Misschien als mensen eens janken wanneer ziekte en dood echt dichtbij komen i.p.v. om hun vrijheid dat we echt eens ergens gaan komen als samenleving.
Het gaat in Den Haag momenteel vooral om het bespelen van de mindset. We hebben maandenlang iedereen lekker gemaakt dat we met een vaccinatie van alle problemen af zouden zijn. Die manier van denken moet nu weer eruit, mensen moeten weer wat meer bezorgd worden over hun gedrag. Subtiele belemmeringen in de plezierige kant van het leven (evenementen, winkelen, horeca) beogen vermoedelijk precies dat.
Ik snap dat er een gedragsverandering nodig is, ik snap de urgentie vanuit de zorg. Maar wat is nu precies die exit strategie? Ik heb mij zsm gevaccineerd en mijn leven staat al ruim 1,5 jaar stil op sociaal gebied. Mijn minor is door m'n neus geboord, afstudeerstage en de afstudeerzitting volledig vanuit huis. Ik heb mijn HBO papiertje niet eens kunnen vieren. En waarschijnlijk vergeet ik nog een hoop. Ik heb 2 maanden iets meer van die vrijheid kunnen genieten. Als 20er ben ik er onderhand klaar mee. Ik wil niet zielig doen, maar er komt inmiddels wel een moment dat we op de een of andere manier zullen moeten accepteren dat dit virus niet meer weggaat.t_captain schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:41:
[...]
Het gaat in Den Haag momenteel vooral om het bespelen van de mindset. We hebben maandenlang iedereen lekker gemaakt dat we met een vaccinatie van alle problemen af zouden zijn. Die manier van denken moet nu weer eruit, mensen moeten weer wat meer bezorgd worden over hun gedrag. Subtiele belemmeringen in de plezierige kant van het leven (evenementen, winkelen, horeca) beogen vermoedelijk precies dat.
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
Het argument was dan ook dat je met een dergelijk vaccinatiepercentage maatregelen achterwege kan houden. Zie de cijfers in Portugal ter onderbouwing. Dat een overheid iets anders besluit doet niks af aan dat argument.Wolly schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:18:
Is het nieuws over Portugal al gedeeld? Ik bedoel niet dat artikel van het AD van drie weken geleden over het wonder van Portugal overigens![]()
De reden dat ik het deel in dit topic is omdat sommigen Portugal aanhaalden als bewijs dat we met 98% vaccinatie van alle maatregelen af zouden kunnen.
[...]
https://www.rtlnieuws.nl/...19-maatregelen-buitenland
Gezien ze nog in de lage aantallen zitten qua besmettingen nemen ze daar dus wel vroegtijdig maatregelen en hopelijk voorkomt het een grote golf.
Hoe erg je ook zoekt naar het tegenovergestelde, vaccineren is nog altijd de enige structurele uitweg. Dat het door varianten en seizoenen tegengewerkt wordt is niet vreemd, maar zonder vaccins zitten we sowieso nog 10+ jaar vast aan dit circus.
Het is klaar zodra de immuniteit onder de ouderen hoog genoeg is en de ziekenhuizen niet meer overbelast worden door de zieke mensen.TheRicolaa10 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:46:
[...]
Ik snap dat er een gedragsverandering nodig is, ik snap de urgentie vanuit de zorg. Maar wat is nu precies die exit strategie? Ik heb mij zsm gevaccineerd en mijn leven staat al ruim 1,5 jaar stil op sociaal gebied. Mijn minor is door m'n neus geboord, afstudeerstage en de afstudeerzitting volledig vanuit huis. Ik heb mijn HBO papiertje niet eens kunnen vieren. En waarschijnlijk vergeet ik nog een hoop. Ik heb 2 maanden iets meer van die vrijheid kunnen genieten. Als 20er ben ik er onderhand klaar mee. Ik wil niet zielig doen, maar er komt inmiddels wel een moment dat we op de een of andere manier zullen moeten accepteren dat dit virus niet meer weggaat.
Wanneer dat punt exact bereikt wordt door ziekte en vaccineren kun je alleen op gokken.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer
Portugal zal geen maatregelen nemen als het onnodig is, toch? De maatregelen die ze nu treffen is onder meer 1G op reizigers en bezoekers van de horeca, dat is denk ik de strengste implementatie van regels in geheel Europa.Emgeebee schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:48:
[...]
Het argument was dan ook dat je met een dergelijk vaccinatiepercentage maatregelen achterwege kan houden. Zie de cijfers in Portugal ter onderbouwing. Dat een overheid iets anders besluit doet niks af aan dat argument.
De enige uitweg is momenteel vaccineren naast andere maatregelen. Wat een structurele uitweg zal blijken te zijn is nog de vraag gezien er elke dag meer bekend wordt over het virus en de mate waarin de maatregelen hier invloed op hebben.Hoe erg je ook zoekt naar het tegenovergestelde, vaccineren is nog altijd de enige structurele uitweg. Dat het door varianten en seizoenen tegengewerkt wordt is niet vreemd, maar zonder vaccins zitten we sowieso nog 10+ jaar vast aan dit circus.
Oh ik zeik niet om het zeiken hoor. Ik heb mij enkel een aantal keren verbaasd hoe lang enig logische en kordate besluitvorming op zich liet wachten als in zoveel gevallen. Dus ik was positief verrast dit keer!Arrne schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:09:
[...]
Ik snap dat het heerlijk is om lekker te zeiken op de regering, maar doe het dan over iets wat terecht is. Daar is keuze genoeg lijkt me. Een van de vorige keren waren we ook zowat de eersten die alles vanuit het VK buiten hielden.
Uiteindelijk is het allemaal flauwekul, want als die variant echt zoveel besmettelijker is wordt die binnen nu en een paar maanden toch gewoon dominant hier. Onafhankelijk hoeveel grenzen je dicht gooit. Zoveel is wel duidelijk na de laatste 4 (?) keer.
Die pillen van Merck/MSD en Pfizer zouden ook een game-changer kunnen worden.YakuzA schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:49:
[...]
Het is klaar zodra de immuniteit onder de ouderen hoog genoeg is en de ziekenhuizen niet meer overbelast worden door de zieke mensen.
Wanneer dat punt exact bereikt wordt door ziekte en vaccineren kun je alleen op gokken.
Langzaam maar zeker kom je steeds meer te weten over het virus en behandeling. De pest aan het virus is dat het zo ontiegelijk besmettelijk is en dat als je IC patienten hebt de ligduur enorm op kan lopen.
Nu die Zuid-Afrikaanse variant even vrolijk om de hoek komt kijken zakt de moed me soms ook wel in de schoenen. Nog besmettelijker dan Delta, en die was al zo ontiegelijk besmettelijk
Gaat dit dan de Epsilon Εε variant worden?
Zou de Nu-variant worden als ze het op volgorde doen, maar "Nu" is verwarrend met "new" in het Engels dus is nog niet zeker of ze die gebruiken. Onofficieel wordt "Nu" al wel gebruikt...Vlassie1980 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:55:
Gaat dit dan de Epsilon Εε variant worden?
In theorie/principe zou hele strikte naleving van bepaalde dingen als je bij de eerste de beste twijfel laten testen, direct in volledige quarantaine gaan (geen bezoek, niet de deur uit, huisgenoten idemito) wellicht even goed zou kunnen werken, in ieder geval voor wat betreft verspreiding.Emgeebee schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:48:
[...]
Het argument was dan ook dat je met een dergelijk vaccinatiepercentage maatregelen achterwege kan houden. Zie de cijfers in Portugal ter onderbouwing. Dat een overheid iets anders besluit doet niks af aan dat argument.
Hoe erg je ook zoekt naar het tegenovergestelde, vaccineren is nog altijd de enige structurele uitweg. Dat het door varianten en seizoenen tegengewerkt wordt is niet vreemd, maar zonder vaccins zitten we sowieso nog 10+ jaar vast aan dit circus.
Het is wel absoluut zo dat vaccinatie hier flink bij helpt (want de vaccins helpen ook tegen besmettelijkheid/verspreiding) en vaccins zijn inderdaad veruit de beste oplossing om een ernstig ziekteverloop te vermijden en dus de druk op de zorg binnen de perken te houden. Want ja het is wel leuk gezegd van "leef dan maar gezonder", maar iemand van 50 met 25 kilo overgewicht, diabetes en een longaandoening wordt niet ineens door gezonder te gaan leven even weerbaar als een 18 jarige fitte tiener. Overgewicht kun je dan op termijn nog wat aan doen, maar bepaalde aandoeningen krijg je soms gewoon "gratis en voor niets" met de jaren of al vanaf geboorte.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Dit heeft ons niet tegengehouden trouwens om 'long covid' ook hier zo te noemenuser109731 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:57:
[...]
Zou de Nu-variant worden als ze het op volgorde doen, maar "Nu" is verwarrend met "new" in het Engels dus is nog niet zeker of ze die gebruiken. Onofficieel wordt "Nu" al wel gebruikt...
:fill(white):strip_exif()/f/image/AnrFL9gseTVqTSqwcHfRsz0W.png?f=user_large)
Intertoys bereid zich vast voor.. Die weten iets dat wij niet weten.
[ Voor 71% gewijzigd door MagniArtistique op 26-11-2021 12:00 ]
Deze vlieger gaat alleen op met een R <1 vanaf nu. Dus ga je er vanuit dan de maatregelen van 12 November voldoende helpen?t_captain schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:41:
[...]
Die koppeling tussen "geen maatregelen" en "code zwart" zie ik momenteel niet. De maatregelen die we nu nog nemen, zullen pas na de zorgpiek effect sorteren, en die piek lijkt niet aan code zwart te komen. De IC bezetting loopt momenteel flink op, instroom 50-60 (prognose komende 10 dagen zijwaarts), uitstroom 35 per dag (prognose komende 10 dagen stijgend naar 40). Per saldo een stijging van ongeveer 20 per dag, dalend naar 15 per dag. Ik voorzie een piek van 700 - 750 IC bedden. Met kunst en vliegwerk is dat tijdelijk te handlen, we zullen niet cetegorisch mensen hoeven te weigeren.
Dat vond ik dus echt heel verwarrend inderdaad. In het begin had ik geen flauw idee dat long een engels woord moest voorstellen. Normaal pluk je dat wel uit de context, maar met 2 woorden is dat lastig. En al helemaal omdat Covid op je longen slaat.ParaDroid2 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:58:
[...]
Dit heeft ons niet tegengehouden trouwens om 'long covid' ook hier zo te noemen
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Dat hangt natuurlijk van je doel af. Met dergelijke cijfers hadden we hier in NL in ieder geval geen enkele maatregel extra ingevoerd. Dat was nu juist het hele argument.Wolly schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:54:
[...]
Portugal zal geen maatregelen nemen als het onnodig is, toch?
die engelsen hebben het al vervelend genoeg gemaakt met de 'long covid' termuser109731 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:57:
[...]
Zou de Nu-variant worden als ze het op volgorde doen, maar "Nu" is verwarrend met "new" in het Engels dus is nog niet zeker of ze die gebruiken. Onofficieel wordt "Nu" al wel gebruikt...
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Fotosoep? 😜MagniArtistique schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:59:
[Afbeelding]
Met 98% vaccinatiegraad en een paar weken later hadden we hier waarschijnlijk net zo goed maatregelen moeten nemen, de kans dat het virus zijn opmars stopt zonder maatregelen en richting de winter lijkt mij bijzonder klein.Emgeebee schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:08:
[...]
Dat hangt natuurlijk van je doel af. Met dergelijke cijfers hadden we hier in NL in ieder geval geen enkele maatregel extra ingevoerd. Dat was nu juist het hele argument.
Ze slikken deze dan nu maar ook even.YakuzA schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:09:
[...]
die engelsen hebben het al vervelend genoeg gemaakt met de 'long covid' term
Hoewel, hoe eerder we bij de Omegavariant zijn, hoe eerder we er vanaf zijn. In series is Omega ook altijd de eindbaas/variant/noem het maar op.
Dat van dat mondkapje snap ik niet, want in principe was dat al op heel veel plekken binnen, en ook bij drukte buiten (en Portugezen houden zich daar ook aan).Wolly schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:18:
Is het nieuws over Portugal al gedeeld? Ik bedoel niet dat artikel van het AD van drie weken geleden over het wonder van Portugal overigens![]()
[...]
Dat 'verplicht thuiswerken', waarom kan dat hier nou niet...?
Verder redelijk milde maatregelen.
Ooh dan was ik in ieder geval niet de enige die eerst dacht dat er longen mee bedoeld werdMichael_OsGroot schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:06:
[...]
Dat vond ik dus echt heel verwarrend inderdaad. In het begin had ik geen flauw idee dat long een engels woord moest voorstellen. Normaal pluk je dat wel uit de context, maar met 2 woorden is dat lastig. En al helemaal omdat Covid op je longen slaat.
* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)
Mondkapje was volgens mij vooral vrijwillig waarbij het kon rekenen op een groot draagvlak.autje schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:10:
[...]
Dat van dat mondkapje snap ik niet, want in principe was dat al op heel veel plekken binnen, en ook bij drukte buiten (en Portugezen houden zich daar ook aan).
Dat 'verplicht thuiswerken', waarom kan dat hier nou niet...?
Verder redelijk milde maatregelen.
Verplicht thuiswerken is hier altijd heel moeilijk gebleken. Vorig jaar zou er 5 miljoen tegenaan gegooid zijn maar de resultaten daarvan zijn onvindbaar.
En qua mildheid vind ik het bar tegenvallen, 1G voor reizigers bijvoorbeeld waarbij het niet meer uitmaakt of je gevaccineerd bent. De corona reispas is dus effectief de das omgedraaid voor de duur van de maatregel.
Helaas geen zekerheid dus omdat het BCO op zijn gat ligt, maar wel een waarschijnlijk verband.Waar in heel Nederland in de week voor 11 november dagelijks gemiddeld 70 positieve coronatests per 100.000 inwoners werden geregistreerd, lag dat aantal in Den Bosch op 56. Anderhalve week later ligt het Bossche cijfer op 145 positieve coronatests en 124 in heel Nederland. Dat komt neer op een toename van 159 procent in Den Bosch en 76 procent in heel het land.
[...]
Volgens Jos van de Sande, oud-hoofd infectieziektebestrijding van GGD Hart voor Brabant, is er hoogstwaarschijnlijk een verband met de feesten op de elfde van de elfde. "Het is zeer aannemelijk dat die stijging te maken heeft met de massale carnavalsvieringen in Den Bosch", zegt Van de Sande.
Hi Erik. Wij bereiden ons alvast voor op eventuele wijzigingen aan het winkelbeleid vanuit de overheid. Deze materialen stonden op dit moment enkel als test in winkel en zijn inmiddels weggehaald. De QR-code check en aanvullende maatregelen zullen pas worden doorgevoerd 1/2
— Intertoys (@Intertoys) 25 november 2021
wanneer de overheid dat aankondigt. Dit is dus puur ter voorbereiding. ^Leslie 2/2
— Intertoys (@Intertoys) 25 november 2021
Dat weet ik niet, jij wel?Wolly schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:54:
[...]
Portugal zal geen maatregelen nemen als het onnodig is, toch?
Als Portugal besluit bij 4 positive tests per week opeens in lockdown te gaan dan is dat hun besluit.
Begint een beetje vermoeiend te worden dat mensen de hele tijd roepen "ja maar ze nemen toch maatregelen".
Dat Portugal maatregelen neemt om wat voor reden dan ook, is geen graadmeter dat Nederland op dat punt dezelfde maatregelen zouden nemen, gewoon afwachten of ze wel of geen explosie krijgen
[ Voor 33% gewijzigd door dakka op 26-11-2021 12:41 ]
Die exit strategie hadden we (vaccinaties zouden het probleem oplossen), maar dat is helaas uit beeld verdwenen.TheRicolaa10 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:46:
[...]
Ik snap dat er een gedragsverandering nodig is, ik snap de urgentie vanuit de zorg. Maar wat is nu precies die exit strategie? Ik heb mij zsm gevaccineerd en mijn leven staat al ruim 1,5 jaar stil op sociaal gebied. Mijn minor is door m'n neus geboord, afstudeerstage en de afstudeerzitting volledig vanuit huis. Ik heb mijn HBO papiertje niet eens kunnen vieren. En waarschijnlijk vergeet ik nog een hoop. Ik heb 2 maanden iets meer van die vrijheid kunnen genieten. Als 20er ben ik er onderhand klaar mee. Ik wil niet zielig doen, maar er komt inmiddels wel een moment dat we op de een of andere manier zullen moeten accepteren dat dit virus niet meer weggaat.
Ik heb in dit forum uiteengezet wat ongeveer de prognoses zijn voor de langere termijn:
* vaccinatiegraad loopt tegen een plafond. Voorstanders van 2G of vaccinatiedwang proberen dat plafond omhoog te drukken, maar op het lange termijn model is de impact daarvan eigenlijk heel beperkt.
* de R-waarde in een "pre corona" samenleving zonder rekening te houden met natuurijke afweer door (herhaalde) blootstelling aan verschillende virusvarianten --> reken op 3 of 3.5.
* de kloof tussen R=3 en R<1 moet gedicht worden. Daarvoor resteren drie middelen:
(a) maatregelen die verspreiding moeten beperken
(b) gedragsveranderingen rond bijvoorbeeld hygiene, sociale gewoontes en thuiswerken, die we ons in de afgelopen 2 jaar eigen hebben gemaakt
(c) ontwikkeling van natuurljke afweer door infecties die toch zullen blijven rondgaan
Je kunt verwachten dat factor a vrij snel naar de achtergrond zal gaan. Dat zie je nu al: zelfs met 20k positieve tests per dag wilde de regering niet echt ingrijpen. Dat zal steeds sterker worden met elke volgende besmettingsgolf. Zolang de ziekenhuizen het een beetje kunnen bolwerken, ga je niet veel maatgerelen meet zien.
Dan factor b. We stonden meteen te roepen over "het nieuwe normaal". De geschiedenis leert dat mensen heel vlot terugvallen in het oude normaal. Hoewel sommige zaken zullen blijven, zal een groter deel van de gedragsfactoren weer terugveren naar standje 2019.
Uiteindelijk is het dus gewoon factor c die de R-waarde gaat reduceren. En we zijn al aardig op weg.
Wat is dus mijn voorspelling: corona die in seizoensgebonden golven blijft komen, waarbij iedere golf minder impact heeft op de zorg en daarmee minder impact heeft op ons maatschappelijke leven. In 2022 verwacht ik nog enkele keren dat de regering de teugels aantrekt, daarna eigenlijk niet meer.
Ik zie de besmettingen stabiliseren op een piek, waarbij de kwetsbaren eerder piekten dan de jongeren. Ik verwacht vanaf volgende week een geleidelijke daling. De eerste daling van het dagcijfer t.o.v. dezelfde dag 1 week eerder hadden we gisteren te pakken.iamcj schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:03:
[...]
Deze vlieger gaat alleen op met een R <1 vanaf nu. Dus ga je er vanuit dan de maatregelen van 12 November voldoende helpen?
Mondkapje was binnen op veel plekken verplicht (Bron: ik ben zelf net een week terug. Net op tijdWolly schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:14:
[...]
Mondkapje was volgens mij vooral vrijwillig waarbij het kon rekenen op een groot draagvlak.
Verplicht thuiswerken is hier altijd heel moeilijk gebleken. Vorig jaar zou er 5 miljoen tegenaan gegooid zijn maar de resultaten daarvan zijn onvindbaar.
En qua mildheid vind ik het bar tegenvallen, 1G voor reizigers bijvoorbeeld waarbij het niet meer uitmaakt of je gevaccineerd bent. De corona reispas is dus effectief de das omgedraaid voor de duur van de maatregel.
1G voor reizigers vind ik mild (treft relatief weinig mensen), maar ik zie nu dat het ook voor horeca e.d. gaat gelden. Interessant, dan kunnen we eens zien of dit leidt tot een test-infarct of tot niemand meer in de kroeg.
De echte eindbaas is de Alpha en de OmegaParaDroid2 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:10:
[...]
Ze slikken deze dan nu maar ook even.
Hoewel, hoe eerder we bij de Omegavariant zijn, hoe eerder we er vanaf zijn. In series is Omega ook altijd de eindbaas/variant/noem het maar op.
Helaas je bent gewoon op het verkeerde moment 20. Super vervelend en frustrerend. Beetje vergelijkbaar aan jongeren die opgroeien in oorlog oid. In ieder geval misschien een troost dat niemand hier iets aan kan doen en het gewoon een speling van het lot.TheRicolaa10 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:46:
[...]
Nee, zij weten iets niet wat wij wel weten; namelijk dat een QR code altijd gecontroleerd dient te worden in combinatie met een vorm van identificatie.MagniArtistique schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:59:
[Afbeelding]
Dat betekent, stam + t .
Feitelijk heb je gelijk. Er zijn betere geboortejaren en slechtere geboortejaren. Als je afstudeert in een hoogconjunctuur, heeft dat bijvoorbeeld langdurig een positieve invloed op je inkomen. Ook de coronacrisis maakt onderscheid op geboortejaar. De noodzakelijke maatregelen in de maatschappij treffen tieners en twintigers relatief hard. Ik denk dat dat onvermijdelijk is.giantgiantus schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:52:
[...]
Helaas je bent gewoon op het verkeerde moment 20. Super vervelend en frustrerend. Beetje vergelijkbaar aan jongeren die opgroeien in oorlog oid. In ieder geval misschien een troost dat niemand hier iets aan kan doen en het gewoon een speling van het lot.
Aan de andere kant is het zaak dat we compassie hebben met deze leeftijdsgroepen. Misschien kunnen we bijvoorbeeld in de exitstrategie een beetje extra rekening houden met de jongvolwassenen.
Ziekenhuiscijfers Vrijdag 26-11-2021
— Ollie de Cijfertjesman (@cijfertjesman) 26 november 2021
Aantal Patiënten nu in het ziekenhuis
2.598 (stijging van 53)
Kliniek: 2.070 (stijging van 55)
IC: 528 (daling van 2)
Instroom:
Kliniek: 338 (gisteren: 304)
IC: 46 (gisteren: 49)
Uitstroom:
Kliniek: 283 (gis: 318)
IC: 48 (gis: 24)
De vraag blijft natuurlijk of die hoge uitstroom van de IC met of zonder hartslag naar buiten gegaan zijn.
Ik zou hier voor tekenen (en met mij veel zorgpersoneel).Wolly schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:18:
[...]
Nog steeds een boegbeeld dus.
En minder instroom en een hoge uitstroom, waar de uitstroom gisteren relatief laag was. Op zich wel een klein beetje positief.
GQAH - Good, Quick and Helpful
Geheel eens. Maar ook in het maatschappelijk debat zou het er wel om moeten gaan. Terug naar normaal zal nog wel tijdje duren en dat is gewoon zuur met name voor alles onder de 30.t_captain schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:27:
[...]
Feitelijk heb je gelijk. Er zijn betere geboortejaren en slechtere geboortejaren. Als je afstudeert in een hoogconjunctuur, heeft dat bijvoorbeeld langdurig een positieve invloed op je inkomen. Ook de coronacrisis maakt onderscheid op geboortejaar. De noodzakelijke maatregelen in de maatschappij treffen tieners en twintigers relatief hard. Ik denk dat dat onvermijdelijk is.
Aan de andere kant is het zaak dat we compassie hebben met deze leeftijdsgroepen. Misschien kunnen we bijvoorbeeld in de exitstrategie een beetje extra rekening houden met de jongvolwassenen.
De instroom en uitstroom hebben altijd een bepaalde mate van variabiliteit.
Kliniek: lijkt structureel in balans bij 300 dagelijkse patienten en 2000 op de verpleegafdeling.
* verwachte uitstroom per dag ongeveer 300, betrouwbaarheidsinterval 270 ... 330.
* voor de instroom schat ik het BI iets breder, denk aan 250 ... 350.
IC: nog niet helemaal in balans. We moeten de komende twee weken rekenen op een hoge instroom, momenteel omstreeks 55 per dag (42 ... 68), bij een uitstroom van momenteel zo'n 35 gemiddeld (24 ... 46). De uitstroom zal naar verwachting wel toenemen de komende weken, terwijl ik verwacht dat de instroom tegen het eind van november zachtjes voorbij de piek zal zijn en in de weken daarna hopelijk een goede daling inzet.
Demissionair minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) heeft vrijdag de zogenoemde fase 2D in de zorg bekrachtigd. Dat betekent dat ziekenhuizen binnenkort geen chemotherapie, niertransplantaties en andere kritieke planbare zorg meer verlenen. Het gaat om operaties en behandelingen die binnen zes weken zouden moeten worden uitgevoerd.
Als gevolg van de bekrachtiging kunnen ook Defensie en het Rode Kruis worden ingezet.
Het Landelijk Netwerk Acute Zorg (LNAZ) vroeg De Jonge woensdag om over te gaan tot fase 2D. De Jonge liet toen weten dat toezichthouders nog aan het onderzoeken waren of andere vormen van zorg al genoeg zijn afgeschaald om tot die fase over te gaan.
De Jonge, 2 dagen later: Fase 2D alle planbare zorg landelijk stoppen!
Tja.....
Bron: https://www.ad.nl/dossier...enhuizen-helpen~a7adb3ec/Medicijnmaker Merck meldt op basis van recente onderzoeksresultaten dat de coronapil molnupiravir die het bedrijf samen met Ridgeback Biotherapeutics in ontwikkeling heeft toch minder goed beschermd tegen ernstige klachten, ziekenhuisopname en overlijden, dan eerder werd gezegd. In oktober zou het medicijn een afname van zo'n 50 procent hebben getoond, maar de huidige cijfers liggen 30 procent lager. Het eerste onderzoek richtte zich op 775 patiënten, terwijl voor de update 1400 patiënten werden gevolgd.
Opa/Oma advies om zo weinig mogelijk contact te hebben met kinderen tussen 4 en 12
Thuis 4 mensen op bezoek advies
Duur maatregelen: 3 weken, vanaf morgen.
Bron: Frits Wester op radio 1
Ik vind ik het in de huidige situatie niet uit te leggen dat covid nog steeds een soort absolute prioriteit krijgt in de ziekenhuizen.LZ86 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:19:
De Jonge: Nee hoor, die lui uit de frontlinie lullen maar wat, code zwart is ver ver weg.
De Jonge, 2 dagen later: Fase 2D alle planbare zorg landelijk stoppen!
Tja.....
Zaken als chemo's zijn tijdkritisch. Dat is weliswaar planbaar, maar niet geschikt om meer dan een week uit te stellen zonder een aanzienlijk risico te nemen op achteruitgang van de patient.
Persoonlijk ben ik sterk tegen elke vorm van vaccinatiedwang, maar in de huidige situatie vind ik wel dat we in het prioritiseren van zorg wel rekening mogen houden met de risico's die mensen zelf hebben genomen. Ik neem aan dat de niet-vaccineerders zelf ook begrip hebben voor deze keuze.
Hoe kan deze man zichzelf in de spiegel aankijken als hij vanochtend aangeeft dat alle planbare zorg weer gewoon mag blijven creperen en hij vanavond gaat vertellen dat we er wel komen als we een uur minder doorbrengen in de action..
Echt ik heb mij lang kunnen vinden in het beleid. Maar mij zijn ze kwijt. Dit is gewoon sturen naar een complete code zwart.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ik weet het niet hoor, maar als de aangekondigde maatregelen ook daadwerkelijk kloppen vind ik ze best heftig. Long overdue, maar toch.Dennis1812 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:30:
Wordt het geen tijd dat we niet meer maatregelen met een uurtje verlengen maar keiharde maatregelen gaan nemen.
Hoe kan deze man zichzelf in de spiegel aankijken als hij vanochtend aangeeft dat alle planbare zorg weer gewoon mag blijven creperen en hij vanavond gaat vertellen dat we er wel komen als we een uur minder doorbrengen in de action..
Echt ik heb mij lang kunnen vinden in het beleid. Maar mij zijn ze kwijt. Dit is gewoon sturen naar een complete code zwart.
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!
Nou, het sluiten van winkels om 17:00 ipv om 18:00 kan ik nou niet echt extreem heftig noemen ofzo.Nat-Water schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:31:
[...]
Ik weet het niet hoor, maar als de aangekondigde maatregelen ook daadwerkelijk kloppen vind ik ze best heftig. Long overdue, maar toch.
Maargoed, kennelijk kan je om 16:55 nog niet besmet worden, maar om 17:05 wel. Ofzoiets.
Virussen? Scan ze hier!
t_captain schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:25:
Persoonlijk ben ik sterk tegen elke vorm van vaccinatiedwang, maar in de huidige situatie vind ik wel dat we in het prioritiseren van zorg wel rekening mogen houden met de risico's die mensen zelf hebben genomen. Ik neem aan dat de niet-vaccineerders zelf ook begrip hebben voor deze keuze.
Sorry, maar die aanname vind ik wel grappig.
Als je verhalen leest dat mensen niet geloven dat ze covid hebben "want corona bestaat niet", dan denk ik niet dat ze enig begrip zullen tonen.
Voor mijn geestesoog zie ik De Jonge zo binnenlopen op het ministerie met deze verklaring.user109731 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:14:
Fase 2D is ingegaan:
Met wat er nu komt is het nog steeds vrij simpel net zoveel samen te komen, alleen op wat andere momenten. Misschien dat die nieuwe variant de mensen wat angst aanjaagt dat ze hun gedrag aanpassen, het virus doet dat niet en ook code zwart kan de meesten niks schelen.Nat-Water schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:31:
[...]
Ik weet het niet hoor, maar als de aangekondigde maatregelen ook daadwerkelijk kloppen vind ik ze best heftig. Long overdue, maar toch.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Zoals ik het nu lees kan je feitelijk vanaf zondag niets meer afgezien van werken en daarna 's avonds thuis zitten. Alle andere activiteiten worden effectief de nek omgedraaid.wildhagen schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:32:
[...]
Nou, het sluiten van winkels om 17:00 ipv om 18:00 kan ik nou niet echt extreem heftig noemen ofzo.
Maargoed, kennelijk kan je om 16:55 nog niet besmet worden, maar om 17:05 wel. Ofzoiets.
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!
Zou ik als een wappie klinken als ik denk dat je zulke zwakke maatregelen neemt als je een ander doel voor ogen hebt dan dat je met woorden communiceert? Of misschien dat ze hopen dat het tij zichzelf keert?Dennis1812 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:30:
Wordt het geen tijd dat we niet meer maatregelen met een uurtje verlengen maar keiharde maatregelen gaan nemen.
Het uurtje eerder dicht snap ik sowieso niet, ik ging het liefst zo laat mogelijk naar de winkel omdat re juist weinig mensen rondhangen in de winkelHoe kan deze man zichzelf in de spiegel aankijken als hij vanochtend aangeeft dat alle planbare zorg weer gewoon mag blijven creperen en hij vanavond gaat vertellen dat we er wel komen als we een uur minder doorbrengen in de action..
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Nee hoor, je kan gewoon nog winkelen tot 17:00, van maandag tot zondag.Nat-Water schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:33:
[...]
Zoals ik het nu lees kan je feitelijk niets meer afgezien van werken en thuis zitten. Alle andere activiteiten worden effectief de nek omgedraaid.
Je kan ook nog gewoon op vakantie, uitjes doen (tot 17:00 etc. Fietsen, wandelen, allemaal prima mogelijk.
Virussen? Scan ze hier!
dit is exact hoe ik er ook in sta. Tot voor kort kon ik er me ook in vinden, maar eigenlijk sinds afgelopen week is het een grote rotzooi; RIVM vs OMT vs de Jonge.Dennis1812 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:30:
Echt ik heb mij lang kunnen vinden in het beleid. Maar mij zijn ze kwijt.
Hoor het ook wel om me heen van aardig wat mensen die ook langzaam het vertrouwen kwijtraken
Doen ze denk ik meer zodat werkend Nederland niet meer de kans krijgt om nog even langs de winkel te gaan voor 18:00. Dit betekend dat je dus een stuk minder mensen hebt die langs winkels gaan/kunnen.wildhagen schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:32:
[...]
Nou, het sluiten van winkels om 17:00 ipv om 18:00 kan ik nou niet echt extreem heftig noemen ofzo.
Meeste winst in de nieuwe maatregelen zit hem in de horeca, bioscopen etc (cultuursector) en sport.wildhagen schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:32:
[...]
Niet de winkels. In veel winkels is afstand houden ook nog steeds goed te doen. En als je het te druk vind kan je omdraaien.
Opvallend dat hij die variant in Egypte heeft ogpelopenRannasha schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:34:
Belgie heeft een geval van de nieuwe "Nu" variant te pakken (bron). Het betreft iemand die uit het buitenland terug is gekomen en niet gevaccineerd is.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Ik heb van de weekend een 'extended' middagpauze gedaan, juist omdat ik 's avonds nergens meer terecht kan, dus we gaan nog gewoon naar de winkel.Brummetje schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:34:
[...]
Doen ze denk ik meer zodat werkend Nederland niet meer de kans krijgt om nog even langs de winkel te gaan voor 18:00. Dit betekend dat je dus een stuk minder mensen hebt die langs winkels gaan/kunnen.
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Winkels gaan vroeger open
Dus je gaat om 6:00 shoppen en dan werken. En in de avond gewoon om 21:00 naar bed.
Jammer dat er nog steeds geen thuiswerk plicht isNat-Water schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:33:
[...]
Zoals ik het nu lees kan je feitelijk vanaf zondag niets meer afgezien van werken en daarna 's avonds thuis zitten. Alle andere activiteiten worden effectief de nek omgedraaid.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Het enige "uitje" wordt dus weer de supermarktNat-Water schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:33:
[...]
Zoals ik het nu lees kan je feitelijk vanaf zondag niets meer afgezien van werken en daarna 's avonds thuis zitten. Alle andere activiteiten worden effectief de nek omgedraaid.
Dat jij dat doet en misschien wat andere betekend niet dat ineens iedereen dat gaat doen. Dus om 17:00 sluiten zorgt er zeker wel voor dat er veel minder mensen buiten de deur gaan.Keiichi schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:35:
[...]
Ik heb van de weekend een 'extended' middagpauze gedaan, juist omdat ik 's avonds nergens meer terecht kan, dus we gaan nog gewoon naar de winkel.
De Jonge wilde graag 2G invoeren. Hij poneerde dat altijd als 2G of de hele boel op slot. Zijn idee was dan ook aanvankelijk de huidige situatie de baas te worden met nog meer coronapassen. Alleen na behoorlijke kritiek, inclusief een OMT advies wat hem ongelijk gaf, heeft het kabinet hun koers bijgesteld.Keiichi schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:34:
Zou ik als een wappie klinken als ik denk dat je zulke zwakke maatregelen neemt als je een ander doel voor ogen hebt dan dat je met woorden communiceert? Of misschien dat ze hopen dat het tij zichzelf keert?
Ben het met je hele stuk eens, behalve dat begrip stuk. Als ze begrip hadden gehad, hadden ze allang die prik gehaald. Buiten dat hebben ze inmiddels heel vaak aangetoond totaal geen begrip voor wat dan ook te hebben waar ze "last" van hebben door hun eigen keuze.t_captain schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:25:
[...]
Ik vind ik het in de huidige situatie niet uit te leggen dat covid nog steeds een soort absolute prioriteit krijgt in de ziekenhuizen.
Zaken als chemo's zijn tijdkritisch. Dat is weliswaar planbaar, maar niet geschikt om meer dan een week uit te stellen zonder een aanzienlijk risico te nemen op achteruitgang van de patient.
Een niet gevaccineerde die op 22 november positief is gebleken. Dikke kans dat hij of zij daarvoor al in contact is geweest met anderen.Rannasha schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:34:
Belgie heeft een geval van de nieuwe "Nu" variant te pakken (bron). Het betreft iemand die uit het buitenland terug is gekomen en niet gevaccineerd is.
'Uit het buitenland' vind ik niet specifiek genoeg
Dit topic is gesloten.
![]()
Voor de persconferentie van 26 november j.l. en alles dat daarbij hoort: Persconferentie 26 november
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).
Bovendien:
- Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
- Simpele argumenten als: schaal de IC capiciteit op gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
- Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
- Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
- Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.